• techninja
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-07 14:26
Hallo iedereen,

Ik kwam er helaas achter dat Project CARS 2 niet meer te koop is voor pc. Is er een andere game die online te spelen is met AI-drivers? Een vriend had mogelijk interesse om ook eens simracen te proberen en is vooral geïnteresseerd in 60-80 prototypes en GT-auto's. Maar naast PC2 weet ik geen game die online te spelen is met AI-tegenstanders en dit soort auto's. Is er nog een andere optie die ik over het hoofd heb gezien die prima is om mee te starten? Ik heb zelf al een aantal jaar geen (semi PC2) sim meer gespeeld en naar het bekijken van de nieuwere titels zie ik deze auto's er niet tussen staan. Hoop dat dit een on-topic vraag is, zo niet laat het even weten.

Bij voorbaat dank voor de suggesties.

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-07 20:48
Er zijn meerdere simulaties.

Kijk eens naar LMU (le Mans Ultimate)
Iracing ( heel uitbreid )
Asseto Corsa (evo)

Met Iracing en LMU kun je ook offline tegen AI rijden. Asseto Corsa volgens mij ook.

• MeShell
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-08 09:29
Ik snap denk ik wel wat je bedoeld denk ik. Met PCARS2 kon je gewoon zelf een server starten, zonder credits te betalen of andere omslachtige geld kostende toestanden zoals nu naar mijn gevoel overal aan de hand is.

Dan liet je je vrienden joinen en kon je de lobby aanvullen met AI auto's om zo samen in een race te rijden maar ook met AI tegenstanders. Heel veel plezier aan beleefd in de Coronatijd. Maar helaas tot op heden ben ik geen game tegengekomen die dat even zo toegankelijk maakt als PCARS2 dat deed. LMU kun je niet zelf gratis zonder toestanden een server hosten, twee maten erbij en 25 AI auto's erbij en racen maar...

www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!

• Disarmed070
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:45
techninja schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 12:16:
Hallo iedereen,

Ik kwam er helaas achter dat Project CARS 2 niet meer te koop is voor pc. Is er een andere game die online te spelen is met AI-drivers? Een vriend had mogelijk interesse om ook eens simracen te proberen en is vooral geïnteresseerd in 60-80 prototypes en GT-auto's. Maar naast PC2 weet ik geen game die online te spelen is met AI-tegenstanders en dit soort auto's. Is er nog een andere optie die ik over het hoofd heb gezien die prima is om mee te starten? Ik heb zelf al een aantal jaar geen (semi PC2) sim meer gespeeld en naar het bekijken van de nieuwere titels zie ik deze auto's er niet tussen staan. Hoop dat dit een on-topic vraag is, zo niet laat het even weten.

Bij voorbaat dank voor de suggesties.
Ik denk dat je moet kijken naar de originele Asseto Corsa met Mods voor de 60-80 prototypes en GT-auto's. Momenteel is het basis spel te krijgen voor 5 euro in Steam (17 euro voor de Ultimate Edition) en de meeste mods zijn gratis en er zit ook AI in.

Assetto Corsa Steam

[ Voor 5% gewijzigd door Disarmed070 op 07-07-2026 16:39 ]

• techninja
Disarmed070 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:36:
[...]

Ik denk dat je moet kijken naar de originele Asseto Corsa met Mods voor de 60-80 prototypes en GT-auto's. Momenteel is het basis spel te krijgen voor 5 euro in Steam (17 euro voor de Ultimate Edition) en de meeste mods zijn gratis en er zit ook AI in.

Assetto Corsa Steam
Bedankt voor de reacties!
Een server zelf hosten moet lukken, minder handig maar geen groot probleem. Ik dacht dat assetto corsa je geen ai kan toevoegen bij een lobby of kan dat tegenwoordig wel? Wat betreft LMU heeft dit niet alleen moderne auto's of had ik dat fout gezien?

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-08 21:12
MeShell schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 15:46:
Ik snap denk ik wel wat je bedoeld denk ik. Met PCARS2 kon je gewoon zelf een server starten, zonder credits te betalen of andere omslachtige geld kostende toestanden zoals nu naar mijn gevoel overal aan de hand is.

Dan liet je je vrienden joinen en kon je de lobby aanvullen met AI auto's om zo samen in een race te rijden maar ook met AI tegenstanders. Heel veel plezier aan beleefd in de Coronatijd. Maar helaas tot op heden ben ik geen game tegengekomen die dat even zo toegankelijk maakt als PCARS2 dat deed. LMU kun je niet zelf gratis zonder toestanden een server hosten, twee maten erbij en 25 AI auto's erbij en racen maar...
AMS2 kan dat toch ook allemaal. (Wat eigenlijk de verbeterde versie van PC2 is)

https://www.techpowerup.com/review/

• Disarmed070
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:45
techninja schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 16:48:
[...]

Bedankt voor de reacties!
Een server zelf hosten moet lukken, minder handig maar geen groot probleem. Ik dacht dat assetto corsa je geen ai kan toevoegen bij een lobby of kan dat tegenwoordig wel? Wat betreft LMU heeft dit niet alleen moderne auto's of had ik dat fout gezien?
Ik heb het nooit geprobeerd maar het moet mogelijk zijn

Add AI to Assetto Corsa Server

• techninja
Disarmed070 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:32:
[...]

Bedankt! Dat ga ik zeker eens proberen. Dacht uit ervaring dat het niet mogelijk was, had het duidelijk fout.

• MeShell
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-08 09:29
Disarmed070 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 17:32:
[...]

17 stappen met bestanden knippen en plakken, bestanden editen, MODs installeren... Het kan allemaal, dat zeker, maar of het nou zo simpel is als dat het bij PCARS2 was kunnen we over discusseren denk ik... AMS2 lijkt inderdaad wel een optie te zijn!

www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!

• Arthur Tromp
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:18
@techninja Ik zou inderdaad eens naar Automobilista 2 kijken, als ik jou was. Momenteel met 50% korting in Steam te krijgen. Ook is er een demo beschikbaar, maar ik weet niet hoe compleet qua opties deze is vergeleken met de volledige versie.

• techninja
MeShell schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:44:
[...]

17 stappen met bestanden knippen en plakken, bestanden editen, MODs installeren... Het kan allemaal, dat zeker, maar of het nou zo simpel is als dat het bij PCARS2 was kunnen we over discusseren denk ik... AMS2 lijkt inderdaad wel een optie te zijn!
Compleet mee eens. Het is alleen jammer dat in automobilista weinig prototypes en gt's uit de jaren 60-70 zitten. Ik zal nog eens van beide assetto corsa en ams 2 de lijst bekijken. In de setup is het duidelijk handiger en ik denk ook gebruiksvriendelijker om inderdaad ams2 aan te schaffen. Echter met betrekking tot de verschillende opties aan auto's die in de games aanwezig zijn is assetto meer interessant zal eens overleggen. Jammer dat er helaas geen optie is die in beide volledig voorziet.

• Raycoupe
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-08 15:48
superbassie schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:34:
[...]

Oh ja die ziet er ook wel heel goed uit! Zit alles bij elkaar wel aan de hogere prijscategorie, wil er namelijk ook een mount voor m'n 49" ultrawide monitor bij en dat het geheel een vele jaren meegaat. Maakt op zich niet uit als de kwaliteit goed is; zal wat video's over de SimLab kijken.

[...]

Hm, het zijn beide wel wat duurdere opties maar dat ze in Nederland zitten is ook wel weer een pro.

Het is wel lastig dat je voor alles, buiten de rig om, weer aparte onderdelen moet bijbestellen. Een stoel, ok, maar dan moet er ook weer een bracket bij ervoor. Dat soort dingen.
Nja, ik heb weer iets om op te zoeken!

Bedankt allebei!
Ik heb een Trakracer 120 en dat bevalt prima. Heb er de losse monitor 'Large' stand bij voor de ultrawide 45 inch, want wellicht gaan we nog eens voor drie stuks. Een losse monitor stand voorkomt trillingen t.o.v. eentje die vast zit aan je rig.

Qua stoelen ben ik voor een echte (tweedehands oude Recaro) autostoel gegaan, 12 volt erop en het elektrische deel werkt ook. Ik zag namelijk teveel game/simrig stoelen flink slijten in een jaar of twee tijd en zo'n autostoel is veel degelijker. Ook geen last van flex en veel stabielere sliders.

Kuip(race)stoel staat leuk maar zijn niet zo comfortabel en passen meestal maar voor een persoon.

• Fedo
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 31-07 14:12
Ik gebruik ook een 'echte' autostoel, maar de montage ervan vergde toch wat creativiteit. De stoel is nu stevig gemonteerd op sliders, maar het zitgedeelte kan niet omhoog of omlaag en kan ook niet 'tilten'. De rugleuning is uiteraard wel verstelbaar. Het zal per stoel wel verschillen hoe het erop gefrutseld moet worden, het is iig wel een idee om het zo te doen.

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-08 10:40

lasharor

7 december 2004

Fedo schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:51:
Ik gebruik ook een 'echte' autostoel, maar de montage ervan vergde toch wat creativiteit. De stoel is nu stevig gemonteerd op sliders, maar het zitgedeelte kan niet omhoog of omlaag en kan ook niet 'tilten'. De rugleuning is uiteraard wel verstelbaar. Het zal per stoel wel verschillen hoe het erop gefrutseld moet worden, het is iig wel een idee om het zo te doen.
Is heel erg afhankelijk van de autostoel. Ik heb bijvoorbeeld een VW Golf stoel gemonteerd. Daar was de enige modificatie die ik moest doen eigenlijk 2 pinnen met de dremel er af slijpen. Daarna paste het echt perfect. Als je vooraf een beetje selectief bent en alleen een stoel koopt met vlakke rails dan is de montage echt kinderspel.

Wat mij betreft beter als je ook gewoon een oudere manuele stoel koopt. Want, hoe vaak verstel je hem? Ik in ieder geval bijna nooit.

• Raycoupe
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-08 15:48
Instelbaarheid van de stoel is vooral van belang als je met meerdere mensen de simrig gebruikt.

Moderne autostoelen bieden meestal meer dan genoeg verstel mogelijkheden. Tip, rechter voorstoelen zijn goedkoper. Elektrisch verstelbare stoelen vergen wel een flinke 12 volt voeding, die motortjes trekken behoorlijk stroom.

Mijn oude Recaro had geen aanpassingen nodig, bout je er zo op. 'k Heb er een zelfgemaakt tilt mechaniek onder gezet omdat dit ontbrak. Ook bij de chinezen een opblaasbaar lende steuntje met balgje aangeschaft (paar euro) en onder de schuimlaag geplaatst. Erg plezierig.

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-08 21:12
lasharor schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:54:
[...]

Is heel erg afhankelijk van de autostoel. Ik heb bijvoorbeeld een VW Golf stoel gemonteerd. Daar was de enige modificatie die ik moest doen eigenlijk 2 pinnen met de dremel er af slijpen. Daarna paste het echt perfect. Als je vooraf een beetje selectief bent en alleen een stoel koopt met vlakke rails dan is de montage echt kinderspel.

Wat mij betreft beter als je ook gewoon een oudere manuele stoel koopt. Want, hoe vaak verstel je hem? Ik in ieder geval bijna nooit.
Ik leg de rugleuning iets platter wanneer ik in een open wheeler / formule rij

Ivm de rails: Het is vooral opletten dat de montage openingen op de rails in 1 lijn liggen, sommige merken/modellen hebben een montage punt dat niet in lijn ligt met rail.

https://www.techpowerup.com/review/

• Passievrucht
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-08 07:45

Passievrucht

swarma

superbassie schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 05:28:
Ik ga in een paar maanden tijd verhuizen en dan heb ik een 'computer ruimte', waar ik ook eindelijk een simrig kan plaatsen. Nu maak ik nog gebruik van een NLR Wheel Stand Pro, wat icm m'n bureaustoel opzich wel werkt maar het is niet optimaal...

Nu ben ik op zoek naar een degelijke simrig die dus gewoon kan blijven staan. Heb al informatie gedaan naar Trak Racer, GT Omega, Treq.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Trak Racer 120S V2, ook vanwege upgrade mogelijkheden. Maar misschien hebben jullie nog tips?

M'n wheelbase is nu (nog) een Fanatec DD CSL 8nm.
Ik zou zelf kiezen voor een TreQ of een Simlab. De Trackracer heeft toch wat zaken "minder" universeel gemaakt. De simlab/treq zijn gewoon standaard lange profielen in de base en de trak racer heeft al een rare versmalling er in zitten in de onderste poten.

Steam id is passievrucht \\ Xbox Live GT: Meneer Passievrucht

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Raycoupe schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:13:
Tip, rechter voorstoelen zijn goedkoper.
En waarschijnlijk ook minder versleten.

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:42
Onder het motto 'durf te vragen'.

Eigenlijk wil ik al heel lang beginnen met simracen maar nooit echt de plek ervoor gehad.
Nu dat ik er plek voor heb begint het toch weer te kriebelen.

Doordat ik met een PS5 speel wordt het aanbod al wat beperkter, zullen voornamelijk spellen zoals GT7 en F1 zijn.

Ik zit nu te kijken naar een Fanatec DD pro bundel, in de toekomst zou ik dan nog kunnen kijken naar een koppeling en schakenpook om het uit te breiden.

Qua stoelen kom ik er niet helemaal uit, ik zat zelf te denken om te beginnen met een Playseat Evolution, maar is dit ook inderdaad een geschikte stoel om mee te beginnen?
In het begin zal ik er een TV voor zetten en later misschien een PS VR2 erbij halen.

• Chielioj
Ik ben ook net begonnen met een Fanatec bundle icm een Playseat Trophy. Ik heb deze via marktplaats aangeschaft voor een € 800,- compleet,

Als je net begint, zou ik echt even op markplaats kijken, zie veel complete setjes voorbij kopen van mensen die alles nieuw aanschaffen, om na een half jaar erachter te komen dat ze er geen gebruik van maken.

• FabianGTI
Chielioj schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:11:
Ik ben ook net begonnen met een Fanatec bundle icm een Playseat Trophy. Ik heb deze via marktplaats aangeschaft voor een € 800,- compleet,

Als je net begint, zou ik echt even op markplaats kijken, zie veel complete setjes voorbij kopen van mensen die alles nieuw aanschaffen, om na een half jaar erachter te komen dat ze er geen gebruik van maken.
Heb ik ook al aan zitten te denken maar tot op heden nog niet veel mooie sets aangeboden gezien of meteen een takke end rijden. :P
Ik betwijfel of het ook allemaal in de auto past.

Ik hou ondertussen MP in de gaten maar wellicht dat ik het uiteindelijk ergens bestel.
Zou de playseat challenge wel passen met direct drive sturen? Op de playseat site staan deze stoelen er dan niet meer tussen namelijk?

• Chielioj
FabianGTI schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:33:
[...]

Heb ik ook al aan zitten te denken maar tot op heden nog niet veel mooie sets aangeboden gezien of meteen een takke end rijden. :P

Ik hou ondertussen MP in de gaten maar wellicht dat ik het uiteindelijk ergens bestel.
Zou de playseat challenge wel passen met direct drive sturen? Op de playseat site staan deze stoelen er dan niet meer tussen namelijk?
Challenge weet ik niet, ziet er wat minder stabiel uit. Op de Trophy kan het prima, ik merk geen trillingen e.d.
Maar moet zeggen dat ik hierdoor ook niet mijn scherm direct aan de stoel heb, ik heb daar een aparte steun voor gekocht.

Tja, ik had wat geluk dat het een half uurtje rijden was _/-\o_

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-08 18:49
FabianGTI schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:33:
[...]

De Challenge X is wel een stuk stabieler dan de normale Challenge. En met DD sturen van 5Nm/8Nm moet dit geen probleem geven wat ik op het internet tegenkom.

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid

• FabianGTI
Maikel64 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:47:
[...]

De Challenge X is wel een stuk stabieler dan de normale Challenge. En met DD sturen van 5Nm/8Nm moet dit geen probleem geven wat ik op het internet tegenkom.
Ik zie dat ik weer alles door elkaar haal, ik bedoelde de Evolution 8)7
De sim krijgt zijn eigen plekje/kamer dus ik hoef het niet op te ruimen. :P

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 15:51
FabianGTI schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:54:
[...]

Ik zie dat ik weer alles door elkaar haal, ik bedoelde de Evolution 8)7
De sim krijgt zijn eigen plekje/kamer dus ik hoef het niet op te ruimen. :P
Been there done that..... als je er plek voor hebt sla je playseat fase over en koop gelijk een treq/simlab rig, uiteindelijk eindig je daar toch mee.

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:26

bord4kop

maximaal 100KB!

Ik sluit me hierbij aan.

Net als jij @FabianGTI ben ik gestart met een DD pro bundel en GT7 op de PS5.
En dat doe ik nog steeds. Nadat ik bijna een jaar "aan het bureau" heb geredem, ben ik sinds enige tijd over op een vaste opstelling. Ik heb de instap stoeltjes / opvouwbare / losse stuurstand/buizenframe etc. geprobeerd bij vrienden en in winkels. En ik vond het niks.

Na heel lang zoeken heb ik eindelijk -gunstig- een goede 80 20 setup. Mijne is van Simforce (https://www.sim-force.com/) met een sparco stoel.

Sla dat spöl over en ga meteen voor wat goeds. Dat is echt zoveel fijner :)

| Security Management |

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-08 10:25
Beste advies is als je serieus dit wil doen en de beste ervaring wil hebben ga dan gelijk voor goed en beter. Had ook een DD Pro maar naar maand wilde ik al meer en beter. En dus kwam er al een Clubsport Base en CSL Elite pedalen. Met Clubsport RS stuur en nu zelf al een Formula V3 erbij voor GT racen. Om op de rig zelf "iets" te besparen jeb ik zelf een rig gebouwd van stijgerbuis en een auto stoel gekocht in Waardenburg. Scheelde uiteindelijk "maar" 200 euro maar goed is toch weer 200,- en ben er erg blij mee.

Dus mocht je het financieel kunnen koop gelijk wat beters met een rig. Ga je geen spijt van krijgen. Speel er zelf alleen maar GT7 mee en het is fantastisch om zo mijn rondjes Nordschleife lekker weg te tikken...... Online racen doe ik wat minder omdat ik naar mijn idee vaak gewoon te langzaam ben en gewoon niet zoveel uren in een dag heb lm te racen eigenlijk heel simpel gezegd.
Pagina: 1 ... 59 60 Laatste

Let op:
V&A in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.