‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
:strip_exif()/f/image/QDU2IacD3HRidFVvpHL53lHG.png?f=user_large)
Online las ik deze combi van een Treq basis en Simlab uitbreiding. Dan heb je de SimLab hoekpunten en 2 vd 3 Vesa adapters zijn de slanke variant. Dan zou je nog eens 19 euro extra uit kunnen geven om alles via SimLab Vesa adapters te doen.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Daarnaast krijg je bij Sim-Lab altijd 5% korting, met bijvoorbeeld de kortingscode BOOSTED (of een andere code van je favoriete streamer/youtuber).
Treq heeft helaas geen coupons/kortingen.
Ik heb 2 weken geleden ook voordezelfde keuze gestaan en ben voor Sim-Lab gegaan.
De SimLab vesa mounts komen ook iets meer naar buiten dan te zien bij de foto van de reviewer. Daarnaast krijg je er nog afstandsbussen bij, kans is groot dat dit voldoende is.
LG monitoren zijn erg mooi, jammer van de lange levertijd bij Proshop
Zijn er nog meer voordelen aan wieltjes onder de monitor stand? Eerste keer dat ik dit gezien heb.
Heb je de monitoren omgedraaid?Rivanov schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:37:
[...]
Ik heb de TREQ Triple Monitor Stand (4080). Ook op wieltjes zoals je ziet.
En gebruik de Sim-Lab Vario VESA Mounts.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En zit de cup holder niet wat onhandig?
Er zijn shops die verzenden SimLab gratis, want SimLab zelf rekent nogal wat verzendkosten. Treq kwam ik zo snel niet tegen qua verzenden.markbenq schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:33:
Je kan even overnieuw beginnen, je bent de verzendkosten vergeten![]()
Daarnaast krijg je bij Sim-Lab altijd 5% korting, met bijvoorbeeld de kortingscode BOOSTED (of een andere code van je favoriete streamer/youtuber).
Treq heeft helaas geen coupons/kortingen.
Ik heb 2 weken geleden ook voordezelfde keuze gestaan en ben voor Sim-Lab gegaan.
De SimLab vesa mounts komen ook iets meer naar buiten dan te zien bij de foto van de reviewer. Daarnaast krijg je er nog afstandsbussen bij, kans is groot dat dit voldoende is.
LG monitoren zijn erg mooi, jammer van de lange levertijd bij Proshop
Zijn er nog meer voordelen aan wieltjes onder de monitor stand? Eerste keer dat ik dit gezien heb.
Oude foto. Inmiddels zitten de monitoren weer gewoon goed zoals je op de eerste foto ziet.Olaf van der Spek schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:23:
[...]
Heb je de monitoren omgedraaid?
En zit de cup holder niet wat onhandig?
En cupholder zit prima daar. Kan er gewoon bij als ik in de stoel zit. Niet dat ik ‘m vaak gebruik overigens. Heb drinken normaliter gewoon op het tafeltje staan.
[ Voor 22% gewijzigd door Rivanov op 05-08-2025 05:06 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik heb een Mirco GT kuipstoel maar die is helaas te smal voor mij, zit niet lekker in de 'kuip' maar er tegen aan. Moet dus een grotere, echter bij mij in de buurt (het noorden) is geen sim gerelateerde winkel die evt stoelen op voorraad hebben om te proberen.
Je kan de specificaties van je huidige stoel erbij zoeken, kijken waar deze momenteel precies te smal is, en op basis van specificaties dan een andere uitzoeken. Onder meer bij Lynx Motorsport worden die in een tabelletje getoond.Sandernochill schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:04:
Iemand nog tips voor bepalen juiste kuipstoel?
Ik heb een Mirco GT kuipstoel maar die is helaas te smal voor mij, zit niet lekker in de 'kuip' maar er tegen aan. Moet dus een grotere, echter bij mij in de buurt (het noorden) is geen sim gerelateerde winkel die evt stoelen op voorraad hebben om te proberen.
Het zal daarmee echter wel altijd een beetje een gok blijven of je dan wel de juiste stoel hebt. Je kan toch inderdaad het beste gewoon gaan passen.
__/`\__/`\__
Bij mijn bestelling streepte de korting de verzendkosten ongeveer weg, dus maakte voor mijn order niet uit. Mogelijk dat ik ooit nog een P1X Pro ga bestellen, dit zal ik ook ergens anders doen gezien Sim-lab geen Asetek mount aanbiedt, en een andere partij weer wel....Señor Sjon schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 00:10:
[...]
Er zijn shops die verzenden SimLab gratis, want SimLab zelf rekent nogal wat verzendkosten. Treq kwam ik zo snel niet tegen qua verzenden.
Wat betreft stoelen, je kan eventueel ook naar treq rijden, daar schijnt dat ze ook wat stoelen hebben om te testen. O.a. de Sabelt stoelen, hun eigen stoelen en 2 typen van Sparco (Bron; hun eigen website).Sandernochill schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:04:
Maarja Boekel is ook erg ver weg voor jou.
Of kijken voor een (gebruikte) autostoel?
Je zou even hier kunnen kijken:Sandernochill schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:04:
https://www.hoogstra-auto...brandstof-tanken/stoelen/
__/`\__/`\__
:strip_exif()/f/image/kHGkGcTFL7CoBcUFiypE9F2r.png?f=user_large)
@markbenq Ben je er al uit qua schermen? Ik heb nu grofweg hetzelfde lijstje staan: https://tweakers.net/pric...;2035258;2090650;2033988/
Allemaal bungelen ze zo rond de 200 euro (x3...) en het lijkt erop dat de VA-schermen in basis allemaal hetzelfde zijn. De AOC wordt hier geprezen en de LG kom ik ook veel tegen. Maar die heeft weer een dingetje met automatische helderheid die niet helemaal uit kan. Ander nadeel vind ik dat ik dan weer een houder voor de blokadapter moet printen en kwijt moet aan het frame, maar dat is natuurlijk een eenmalige actie. De 1000R klinkt wel aantrekkelijk voor de immersie. Dat is wat mij weer tegenstaat aan de G32Q. Wel IPS, maar hier Best Buy Guide: De beste lcd-gamingmonitors gaat ie niet zo heel lekker in de specs.
AOC CQ32G4VE > Over het algemeen is iedereen tevreden. Snelste reactietijden van het lijstje zo ver ik kon vinden (er bestaan snellere maar zijn veel duurder)
Philips Evnia 32M2C3500L/00 > Lijkt mij echt een super scherm, echter geen duidelijke ondersteuning voor support van 3 schermen (FreeSync o.i.d.)? Daarnaast kwam ik ook een comment tegen dat de reactietijd slechter is dan aangegeven. Geen reviews te vinden van een triple sim setup.
Samsung Odyssey G5 G55C 32" > Lees ik veel negatieve comments over ghosting+bouwkwaliteit....
LG 32GS60QC-B > Lijkt mij een prima scherm, persoonlijk weet ik niet of de 1000r voor mij beter zou zijn dan een 1500r
Gigabyte GS32QCA > Dit is een wat nieuwere versie met 180hz i.p.v. 170hz. De GS32QC(iets oudere versie) heeft echt super veel goede reviews, alleen van de nieuwere versie heel weinig... wat mij tegenhield is dat bij de nieuwere versie de hz verbetert is, echter de respons tijd slechter geworden? Hierom begon ik een beetje te twijfelen.
Gigabyte GS32Q > Ik neem aan dat je de GS32QC bedoelt, de laatste C is van Curved. Dit is een oudere versie van de GS32QCA en inmiddels alleen bij Megekko te krijgen voor de hoofdprijs (249 euro)
Uiteindelijk ben ik voor de AOC gegaan voor 189 p/stuk en volgende dag leverbaar en ook nog eens bij BOL.
LG stond op nr 2, goede aanbieding alleen meer dan 9 dagen levertijd.
Ik zie nu dat de prijs (iets) omhoog gegaan is en levertijd nu binnen 3 dagen.
Hierna zou voor mij de Gigabyte komen, nadeel is dat deze weer 3 tikjes
Ook nog naar wat duurdere schermen gekeken, o.a. Iiama van 280p/stuk en een Lenovo (240 toen). Echter waren daar ook diverse comments over, en de meerwaarde kon ik niet voor mij inzien.
De GS32Q is de IPS variant, maar komt meh uit de review.
Morgen komt iig het alu binnen, dan maar wachten op een goede aanbieding van de AOC.
Als sanity check hoor ik graag jullie suggesties aan......
dit is wat ik nu heb in losse onderdelen :
:strip_exif()/f/image/7i8kvW4gnethbPxbLsZb9uP4.jpg?f=fotoalbum_large)
27 - 34 - 27 LG IPS
de 2x27 verhuizen naar mn kantoor, 34 gaat te koop en daar komen 3x32 voor terug, ik volg even @Señor Sjon zijn keuzes
PC is al gestript, daar heb een goede vriend blij mee gemaakt dus ik heb vervanging nodig (was i5-13600K met 6900XT)
Na mijn AMD avonturen (5700XT en 6900XT) ga ik toch overstappen naar Nvidia, simracing met een triple screen setup werkt op dat platform toch beter als ik de uitgebreide tests van Benchmark Odysseys mag geloven
Mijn keuzelijstje bevat nu een combinatie van een Ryzen 7800X3D met 5070Ti
Ik sta open voor suggesties zolang het realistisch blijft, een 5090 is sneller maar ga geen 2k+ voor een videokaart uitgeven bijvoorbeeld
Ik zie dat je hoekschermen op 4040 profielen hangen, doorhangen kan dan een ding zijn die buiten bereik van de adaptive vesa mounts vallen.
[ Voor 22% gewijzigd door Señor Sjon op 08-08-2025 12:47 ]
Ik heb er een tweedehands autostoel op gefrutseld. Het afstellen is wat lastiger, maar wat veel racestoelen niet hebben, voor zover ik weet, is een verstelbare rugleuning, daarvoor moet je de hele stoel kantelen. Met een autostoel kan dat wel, maar ja, een 'echte simstoel' ziet er beter uit. 't Is maar een idee.Sandernochill schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:04:
De mijne komt uit een Toyota, model ben ik vergeten.
Progress vandaag. Nog wachten op een goede schermaanbieding en nog e.e.a. omzetten zoals ladeblok en PC omwisselen zodat de bekabeling niet te lang hoeft. En ik moet nog zin maken om de Streamdeck te programmeren, de houder is vast geprint.
Yep, Nvidea werkt veel beter met triples.kosz schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:04:
Ik dit even op de voet, mijn volledige simrace setup ligt al 2 maanden in de opslag vanwege een flinke verbouwing hier in huis en krijg toch wel last van ontwenningsverschijnselen, nu de zolder weer bijna klaar is en ik alles weer kan opbouwen slaat mn fantasie ook op hol hoe alles weer in elkaar gezet gaat worden![]()
Als sanity check hoor ik graag jullie suggesties aan......
dit is wat ik nu heb in losse onderdelen :
[Afbeelding]
27 - 34 - 27 LG IPS
de 2x27 verhuizen naar mn kantoor, 34 gaat te koop en daar komen 3x32 voor terug, ik volg even @Señor Sjon zijn keuzes
PC is al gestript, daar heb een goede vriend blij mee gemaakt dus ik heb vervanging nodig (was i5-13600K met 6900XT)
Na mijn AMD avonturen (5700XT en 6900XT) ga ik toch overstappen naar Nvidia, simracing met een triple screen setup werkt op dat platform toch beter als ik de uitgebreide tests van Benchmark Odysseys mag geloven
Mijn keuzelijstje bevat nu een combinatie van een Ryzen 7800X3D met 5070Ti
Ik sta open voor suggesties zolang het realistisch blijft, een 5090 is sneller maar ga geen 2k+ voor een videokaart uitgeven bijvoorbeeld
Zelf ook voor de 7800X3D gegaan met een 5070 Ti,... twijfelde nog wel even tussen de 7700 en de 7800X3D maar uiteindelijk maar voor de zekerheid gegaan... Persoonlijk vindt ik het een goede combi, een 5080 is ook meteen een stuk duurder (400?) en mogelijk zwaardere voeding.
Hopen dat het beeldscherm goed gaat bij het bureau! Anders maar wat knutselen om de hele rig omhoog te halenSeñor Sjon schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:32:
Ik heb een Recaro van een Focus ST.
Progress vandaag. Nog wachten op een goede schermaanbieding en nog e.e.a. omzetten zoals ladeblok en PC omwisselen zodat de bekabeling niet te lang hoeft. En ik moet nog zin maken om de Streamdeck te programmeren, de houder is vast geprint.
[Afbeelding]
Vandaag zelf het e.e.a. aangesloten met alleen het hoofdscherm, maar is toch even uitzoeken met een goede zitpositie gezien ik het een en ander moest aanpassen om het beeldscherm laag genoeg te krijgen.
Zit nu ook op het maximale van mijn Rig met de verstelbaarheid (Playseat Sensastion).
[...]
Yep, Nvidea werkt veel beter met triples.
Zelf ook voor de 7800X3D gegaan met een 5070 Ti,... twijfelde nog wel even tussen de 7700 en de 7800X3D maar uiteindelijk maar voor de zekerheid gegaan... Persoonlijk vindt ik het een goede combi, een 5080 is ook meteen een stuk duurder (400?) en mogelijk zwaardere voeding.
[...]
Ik heb daar al met de vorige build al rekening mee gehouden, ik heb een NZXT C1000 dus dat gaat wel goed
Bureau is iets van 77 en onderkant scherm zal zo rond de 95 zijn (base zit op 91 cm, maar heb ook nog een dash).markbenq schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 00:44:
[...]
Yep, Nvidea werkt veel beter met triples.
[...]
Hopen dat het beeldscherm goed gaat bij het bureau! Anders maar wat knutselen om de hele rig omhoog te halen![]()
Vandaag zelf het e.e.a. aangesloten met alleen het hoofdscherm, maar is toch even uitzoeken met een goede zitpositie gezien ik het een en ander moest aanpassen om het beeldscherm laag genoeg te krijgen.
Zit nu ook op het maximale van mijn Rig met de verstelbaarheid (Playseat Sensastion).
Voor zover bekend werkte dit met een Drivehub, maar die wordt niet meer geproduceerd en is tweedehands ook niet te vinden.
https://collectiveminds-uk.myshopify.com/products/drive-hubDespie schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:38:
Zijn er oplossingen om een Fanatec DD2 wheelbase te gebruiken samen met een PS5?
Voor zover bekend werkte dit met een Drivehub, maar die wordt niet meer geproduceerd en is tweedehands ook niet te vinden.
Even een mailtje sturen?
__/`\__/`\__
De afgelopen maanden heb ik twee keer contact met hen gehad. De eerste keer gaven ze aan dat er gewerkt werd aan een nieuw product, maar zonder enig idee wanneer dit zou verschijnen. Afgelopen week lieten ze weten dat er geen product meer op de markt komt.Mistacal schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:20:
[...]
https://collectiveminds-uk.myshopify.com/products/drive-hub
Even een mailtje sturen?
Dat is jammer, wordt dus op zoek een compatible baseDespie schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:32:
[...]
De afgelopen maanden heb ik twee keer contact met hen gehad. De eerste keer gaven ze aan dat er gewerkt werd aan een nieuw product, maar zonder enig idee wanneer dit zou verschijnen. Afgelopen week lieten ze weten dat er geen product meer op de markt komt.
__/`\__/`\__
Cockpit:
In het algemeen wil ik graag naar een Alu frame, aangezien dat meer opties voor de toekomst geeft en ik ze er erg mooi uit vind zien. Ik wil het oppervlakte van de setup ook wat klein houden en daar lijken de alu frames beter in te slagen dan tube frames. Ik ben uit gekomen op de GTOmega Prime Lite of GTOmega Prime Lite-R. Het verschil is zo'n 150 euro. Beide zou ik met een RS9 of RS12 stoel nemen. Ik ben benieuwd wat jullie adviezen zijn of de Lite het extra geld waard is. De logische voordelen zijn een iets steverigere constructie en dat de shifter mount inclusief is (alhoewel ik nu geen shifter heb). Is er iemand die ervaring heeft met deze of vergelijkbare cockpits en mij wat tips kan geven?
Base + Wheel + Pedals:
Ik twijfel tussen een Moza R5 Bundel + de break pedal performance kit, totaal c.a. 480 euro, of meteen een stap hoger gaan naar de Moza R9 + KS + SR-P pedalen (zonder koppeling) voor 806 euro. Het nadeel van de R5 bundel is dat de pedalen enkel met de R5 schijnen te werken, dus een eventuele upgrade in de toekomst van de base is ook een upgrade van de pedalen. Ook vraag ik mij af of het verschil tussen 5 en 9 nm echt een bijdrage levert, ik heb geen ervaring hiermee dus vind her erg lastig in te schatten.
De ultime combo van de Prime Lite + R9 weg is ca 1500 euro, dat is wel echt tegen de limiet van wat ik wil uitgeven. De goedkopere combo van de Prime Lite R + R5 is ca 1000 euro. Krijg je echt waar voor je geld met de extra 500 euro? Zijn er mensen hier met ervaringen die mij kunnen adviseren?
Ik heb geen ervaring met racen in een cockpit en ook niet met een DD base of load cell pedaal, dus ik vind het erg lastig om in te schatten.
Boris96
Zou sowieso voor de R9 aangezien je rig neemt en al een tijdje aan simracing doet. En ik zou eerder voor andere pedalen gaan als je 'bang for the buck' pedalen wil. (Simsonn, sim jack of simnet pedalen zijn m.i. beter dan de sr-p's)Boris96 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:24:
Hoi Allen, ik ben op zoek naar wat van jullie adviezen. Ik race momenteel met een Logitech G29 set, aan mijn bureau vast en ik ben klaar om een upgrade te doen. Ik race nu 99% van de tijd in ACC, maar in de toekomst misschien nog andere simulatoren. Ook race ik enkel in VR, er zijn geen beeldschermen nodig. Ik twijfel tussen combinaties van twee cockpits en twee hardware sets:
Cockpit:
In het algemeen wil ik graag naar een Alu frame, aangezien dat meer opties voor de toekomst geeft en ik ze er erg mooi uit vind zien. Ik wil het oppervlakte van de setup ook wat klein houden en daar lijken de alu frames beter in te slagen dan tube frames. Ik ben uit gekomen op de GTOmega Prime Lite of GTOmega Prime Lite-R. Het verschil is zo'n 150 euro. Beide zou ik met een RS9 of RS12 stoel nemen. Ik ben benieuwd wat jullie adviezen zijn of de Lite het extra geld waard is. De logische voordelen zijn een iets steverigere constructie en dat de shifter mount inclusief is (alhoewel ik nu geen shifter heb). Is er iemand die ervaring heeft met deze of vergelijkbare cockpits en mij wat tips kan geven?
Base + Wheel + Pedals:
Ik twijfel tussen een Moza R5 Bundel + de break pedal performance kit, totaal c.a. 480 euro, of meteen een stap hoger gaan naar de Moza R9 + KS + SR-P pedalen (zonder koppeling) voor 806 euro. Het nadeel van de R5 bundel is dat de pedalen enkel met de R5 schijnen te werken, dus een eventuele upgrade in de toekomst van de base is ook een upgrade van de pedalen. Ook vraag ik mij af of het verschil tussen 5 en 9 nm echt een bijdrage levert, ik heb geen ervaring hiermee dus vind her erg lastig in te schatten.
De ultime combo van de Prime Lite + R9 weg is ca 1500 euro, dat is wel echt tegen de limiet van wat ik wil uitgeven. De goedkopere combo van de Prime Lite R + R5 is ca 1000 euro. Krijg je echt waar voor je geld met de extra 500 euro? Zijn er mensen hier met ervaringen die mij kunnen adviseren?
Ik heb geen ervaring met racen in een cockpit en ook niet met een DD base of load cell pedaal, dus ik vind het erg lastig om in te schatten.
Prime rig ziet er veel steviger uit btw => verbinding van de constructie waar je wheelbase op zit.
Voor de rig + gear combo is €1500 helaas niet veel. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou bij de genoemde opties zeker niet voor de goedkoopste gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door TiezZ_BE op 20-09-2025 17:37 ]
Bedankt voor je reactie! Ik zal eens verder kijken naar die pedalen. Kan je dat dan "gewoon"combineren met een Moza base, of werkt dat anders?TiezZ_BE schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:31:
[...]
Zou sowieso voor de R9 aangezien je rig neemt en al een tijdje aan simracing doet. En ik zou eerder voor andere pedalen gaan als je 'bang for the buck' pedalen wil. (Simsonn, sim jack of simnet pedalen zijn m.i. beter dan de sr-p's)
Prime rig ziet er veel steviger uit btw => verbinding van de constructie waar je wheelbase op zit.
Voor de rig + gear combo is €1500 helaas niet veel. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik zou bij de genoemde opties zeker niet voor de goedkoopste gaan.
Boris96
Zolang je op pc zit kan je alles combineren.Boris96 schreef op zondag 21 september 2025 @ 19:12:
[...]
Bedankt voor je reactie! Ik zal eens verder kijken naar die pedalen. Kan je dat dan "gewoon"combineren met een Moza base, of werkt dat anders?
Ik doe zelf geen moeite om binnen een 'eco-systeem' te blijven.
Zelf een set Simjack's, zeer zeker een van de betere aankopen geweest voor het geld. Pedalen van andere merken zijn significant duurder zonder beter te zijn. Met BF ga ik nog wel ff kijen voor een upgrade gezien de mijne 2 jaar oud zijn alweer en ze behoorlijk zijn verbeterd.Boris96 schreef op zondag 21 september 2025 @ 19:12:
[...]
Bedankt voor je reactie! Ik zal eens verder kijken naar die pedalen. Kan je dat dan "gewoon"combineren met een Moza base, of werkt dat anders?
__/`\__/`\__
Bedankt voor de tip! Het gaat dan om deze pedalen? Ik kom er niet achter wat de H3 inhoudt, weet jij dat toevallig?Mistacal schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:55:
[...]
Zelf een set Simjack's, zeer zeker een van de betere aankopen geweest voor het geld. Pedalen van andere merken zijn significant duurder zonder beter te zijn. Met BF ga ik nog wel ff kijen voor een upgrade gezien de mijne 2 jaar oud zijn alweer en ze behoorlijk zijn verbeterd.
Boris96
Voor zover ik het even snel kan zien slaat de H op Hydrolic. Als je de afbeeldingen ook bekijkt zie je bij H1, H2 en H3 respectievelijk 1, 2 of 3 hydrolische dempersBoris96 schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:17:
[...]
Bedankt voor de tip! Het gaat dan om deze pedalen? Ik kom er niet achter wat de H3 inhoudt, weet jij dat toevallig?
Yep die pedalenBoris96 schreef op maandag 22 september 2025 @ 13:17:
[...]
Bedankt voor de tip! Het gaat dan om deze pedalen? Ik kom er niet achter wat de H3 inhoudt, weet jij dat toevallig?
Wat @kroegtijger zegt. Die dempers kan je weglaten, voegen niets toe. Misschien voor de koppeling maar die gebruik ik niet veel.
__/`\__/`\__
Oke, wat review gekeken en het ziet er inderdaad goed uit voor de prijs! Ik twijfel of de baseplate nodig is, de pedalen zijn best hoog en ik heb maat 42 voeten. Wat heb jij hiervoor gedaan?Mistacal schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:02:
[...]
Yep die pedalen
Wat @kroegtijger zegt. Die dempers kan je weglaten, voegen niets toe. Misschien voor de koppeling maar die gebruik ik niet veel.
Ik heb de GT Omega Prime Lite inmiddels besteld, maar zie dat de gaatjes niet uitlijnen met deze
Boris96
Heb ook maat 42 en staan hier koud op de baseplate van de GT1 Evo rig. Heb niet het idee dat ze te hoog zijn. Rij overigens wel altijd met schoenen.Boris96 schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:56:
[...]
Oke, wat review gekeken en het ziet er inderdaad goed uit voor de prijs! Ik twijfel of de baseplate nodig is, de pedalen zijn best hoog en ik heb maat 42 voeten. Wat heb jij hiervoor gedaan?
Ik heb de GT Omega Prime Lite inmiddels besteld, maar zie dat de gaatjes niet uitlijnen met dezeDat wordt dan een gaatje boren denk ik... Of misschien met 2 20x20 alu frames erop schoreven...
Die heelplate ziet er wel gaar uit, verder mooie rig. Je kan inderdaad een klein frame maken van 2020 en die erop monteren, komt wel nog eens 20mm hoger uit.
[ Voor 10% gewijzigd door Mistacal op 23-09-2025 09:06 ]
__/`\__/`\__
Thanks! Ik haal hem denk ik met de base plate dan kan ik die op het alu 2020 frame bevestigen en dan moet het goed zitten.Mistacal schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:05:
[...]
Heb ook maat 42 en staan hier koud op de baseplate van de GT1 Evo rig. Heb niet het idee dat ze te hoog zijn. Rij overigens wel altijd met schoenen.
Die heelplate ziet er wel gaar uit, verder mooie rig. Je kan inderdaad een klein frame maken van 2020 en die erop monteren, komt wel nog eens 20mm hoger uit.
Boris96
Dat denk ik ook wel!Boris96 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:24:
[...]
Thanks! Ik haal hem denk ik met de base plate dan kan ik die op het alu 2020 frame bevestigen en dan moet het goed zitten.
__/`\__/`\__
Ik heb nu een 21:9 van 34" met 1500R curve, op 60cm oogafstand (scherm is tussen de base en het stuur). Op zich werkt het wel, maar ik vind de HFOV toch nog laag. Gezien triples qua ruimte uitdagend wordt, is het beter om:
A: Een 49" 32:9 te nemen met dezelfde verticale hoogte als de 21:9, maar dus 40cm breder. (ook met kromming)
B: Een 55" TV te nemen met dezelfde breedte, maar vlak, maar wel veel hoger (en goedkoper).
Of toch 3x 27" 16:9 schermen, maar dan de goedkoopste ofzo?
Of skip ik alles en ga ik voor VR?
Als je al een ultrawide gebruikt, en meer wilt, dan is overstappen op triples de enige optie die 'alles' dekt, of voor VR gaan. Maar VR moet je tegenkunnen (ivm niet misselijk worden, en draagcomfort voor langere sessies). Overigens zou ik minimaal 3x32inch nemen voor triplesikt schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:27:
Vraagje over schermen
Ik heb nu een 21:9 van 34" met 1500R curve, op 60cm oogafstand (scherm is tussen de base en het stuur). Op zich werkt het wel, maar ik vind de HFOV toch nog laag. Gezien triples qua ruimte uitdagend wordt, is het beter om:
A: Een 49" 32:9 te nemen met dezelfde verticale hoogte als de 21:9, maar dus 40cm breder. (ook met kromming)
B: Een 55" TV te nemen met dezelfde breedte, maar vlak, maar wel veel hoger (en goedkoper).
Of toch 3x 27" 16:9 schermen, maar dan de goedkoopste ofzo?
Of skip ik alles en ga ik voor VR?
Zelf had ik enkele jaren terug dezelfde keuze: een 38" ultrawide gekocht voor mijn desk en rig use, maar vond het toch net niet genoeg. Maar ben uiteindelijk voor VR gegaan, en nooit spijt van gehad.
hulpmiddel: https://simrigbuild.com/screen-planner/
@ikt, A = Erg duur en nog niet zo veel immersie als triples, zou ik niet voor gaan.
B = niet slim, je mist HFOV en je breid daar niet op uit.
Als je horizontaal wat mist is het of triples of VR. Ik weet niet wat je speelt, op welke instellingen en wat je PC specs zijn. Een 32" op 1080p is denk ik wat grof, dus dan ga je naar 1440p, 1080p op 27" is nog wel te doen (persoonlijk uiteraard). Dat kun je ook nog mee laten wegen in je afweging. 3 x 1920*1080 = 6.2m pixels vs 3 x 2560*1440 = 11m pixels.
- 49" = 106,5cm
- 3 x 27" flat = 130,8cm
- 3 x 27" curved (1500r) = 126,3cm
- 3 x 32" flat = 137,7cm
- 3 x 32" curved (1500r) = 129,2cm
Vind opvallend dat 3 x 27" curved vs 3 x 32" curved zo dicht bij elkaar zitten, komt door de hoek, 56,6 bij 27" en 65,8 bij 32".
[ Voor 32% gewijzigd door Card Nox op 02-10-2025 10:55 . Reden: typos ]
- Frame
- Stoel
- Stuur en Pedalen (Schakelmateriaal wellicht later)
- Mogelijkheid om de monitor op het frame te monteren.
Wensen:
> Zo generiek mogelijk
> Budget: €2500
Vragen:
? Wat moet ik als eerste bepalen? Waar begin je?
? Tip voor een ontdek-de-hobby-set?
? Zijn er nog do's en dont's voor beginners?
? Beste plek om in te lezen?
? Fanatec/Moza of toch iets anders?
? Wat is een geschikte winkel om het een en ander aan te schaffen?
Alvast dank!
Edit: Typo budget 1500>2500
[ Voor 6% gewijzigd door Lumics op 06-10-2025 12:32 ]
? Wat moet ik als eerste bepalen? Waar begin je?Lumics schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:58:
De winter staat voor de deur, dus het wordt tijd voor een nieuwe hobby, Dit jaar wordt het het bouwen van een Simracer. Er zal niet serieus mee geracet worden (ook niet een specifiek type), maar ik wil wel graag iets bouwen dat beter is dan een logitech setje. De PC staat eral (7800x3d+7900XTX) en ik heb nog een 34" widecreen oled over voor de simbuild. Ik heb dus nodig:
- Frame
- Stoel
- Stuur en Pedalen (Schakelmateriaal wellicht later)
- Mogelijkheid om de monitor op het frame te monteren.
Wensen:
> Zo generiek mogelijk
> Budget: €1500
Vragen:
? Beste plek om in te lezen?
? Fanatec/Moza of toch iets anders?
? Wat is een geschikte winkel om het een en ander aan te schaffen?
Alvast dank!
Dat zijn een hoop vragen. Klopt dat je na de winter de boel weer wilt verkopen? Dat bepaald ook e.e.a.
Waar je begint is bij een goede basis, een rig dus. Bekende merken
- Sim-lab
- Treq
- Trakracer
Stoel eventueel ook bij hun of via lynx motorsport.
800 euro
Met nog 700 euro op zak kan je natuurlijk MP afstruinen. Bij nieuw zit je snel op een fanatec of moza set inclsuief pedalen. De andere merken (simagic, asetek) vallen vanwege budget af.
Heel veel. Do = begin bij een goede basis (de alu rig)
Don't = Denken dat het einde is bereikt
Je kan hier een hoop inlezen maar ook op Overtake en VirtualRacing.
Fysieke winkel ken ik niet maar deze maand is er wel een expo in Dortmund waar je het nodige kan proberen en bestellen. https://ticket.simracingexpo.de/
__/`\__/`\__
Dank voor het meedenken. Ik had idd al gekeken naar de Rigs van Sim-lab/Treq. Die kunnen direct bij de 'maker' besteld worden, dus geen fysieke winkel nodig. Ik bedoelde vooral een geschikt webshop voor pedalen en stuur. Als ik google kom ik bij veel 'webshops' voor simracing die vanuit een huis worden gerund. en dat kan best prima zijn, maar dan hoor ik graag uit de 'community' wat een betrouware webshop is.Mistacal schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:05:
[...]
Dat zijn een hoop vragen. Klopt dat je na de winter de boel weer wilt verkopen? Dat bepaald ook e.e.a.
Waar je begint is bij een goede basis, een rig dus. Bekende merken
- Sim-lab
- Treq
- Trakracer
Stoel eventueel ook bij hun of via lynx motorsport.
800 euro
Met nog 700 euro op zak kan je natuurlijk MP afstruinen. Bij nieuw zit je snel op een fanatec of moza set inclsuief pedalen. De andere merken (simagic, asetek) vallen vanwege budget af.
Heel veel. Do = begin bij een goede basis (de alu rig)
Don't = Denken dat het einde is bereikt
Je kan hier een hoop inlezen maar ook op Overtake en VirtualRacing.
Fysieke winkel ken ik niet maar deze maand is er wel een expo in Dortmund waar je het nodige kan proberen en bestellen. https://ticket.simracingexpo.de/
Budget was een typo. ik dacht van budget (€2500)
- 50% Rig - 1000/1200
- 15% pedalen 300/400
- 15% Stuur 300/400
- 20% Motor 500/600
En ik koop het liefste nieuw, met garantie. Verlies bij verkoop maakt niet zoveel uit. Miosschien gaat de set wel twee winters mee. Ik wil vooral iets kopen om dit met een goede basis te proberen. Liever iets meer geld uitgeven om goed te testen, dan het verkeerde kopen en afhaken op de kwaliteit. Ik snap dat met het dubbele budget nog meer te bereiken valt, maar voor €2500 moet er toch wel een degelijke basis neergezet kunnen worden.
Doe ik er verkeerd aan als basis een fanatec/Moza neer te zetten, of is dat juist precies wat niet apst bij bovenstaande beschrijving.
Of wisselt ge uw racestoel / bureaustoel altijd?
Als je nieuw koopt en je hebt je budget naar 2500 gezet komt er wat meer aan opties bij.Lumics schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:41:
[...]
Dank voor het meedenken. Ik had idd al gekeken naar de Rigs van Sim-lab/Treq. Die kunnen direct bij de 'maker' besteld worden, dus geen fysieke winkel nodig. Ik bedoelde vooral een geschikt webshop voor pedalen en stuur. Als ik google kom ik bij veel 'webshops' voor simracing die vanuit een huis worden gerund. en dat kan best prima zijn, maar dan hoor ik graag uit de 'community' wat een betrouware webshop is.
Budget was een typo. ik dacht van budget (€2500)
- 50% Rig - 1000/1200
- 15% pedalen 300/400
- 15% Stuur 300/400
- 20% Motor 500/600
En ik koop het liefste nieuw, met garantie. Verlies bij verkoop maakt niet zoveel uit. Miosschien gaat de set wel twee winters mee. Ik wil vooral iets kopen om dit met een goede basis te proberen. Liever iets meer geld uitgeven om goed te testen, dan het verkeerde kopen en afhaken op de kwaliteit. Ik snap dat met het dubbele budget nog meer te bereiken valt, maar voor €2500 moet er toch wel een degelijke basis neergezet kunnen worden.
Doe ik er verkeerd aan als basis een fanatec/Moza neer te zetten, of is dat juist precies wat niet apst bij bovenstaande beschrijving.
Voor de rig hoef je niet meer dan 700/800 euro uit te geven als het tijdelijk is. Bestaat er een mogelijkheid dat je langer doorgaat met de hobby en je nog wil uitbreiden naar motion of iets dergelijks kan je voor een wat grover frame gaan. 8040 profiel (de afmeting van de profielen) gaat prim met motion hoor maar vaak zie je daar een 12040 of 16040 zoals de trakracer TR120 of 160 en de sim-lab p1x.
De stoel kan gewoon die van lynx blijven maar dat is een keuze van jezelf.
Dat extra budget kan je dan in een wheelbase of misschien wel een schakelpook gvestopt worden als je graag rally of drift rijdt.
Fanatec of moza is prima als basis hoor en volgens mij verkoopt het ook weer prima. Beiden zijn prima en hebben een volwassen eco systeem. De software kan ik weinig over zeggen.
Je kan ook gaan kijken naar Simagic of Asetek. Dit zit qua kwaliteit wat boven de andere 2.
Qua Nm niet te veel naar kijken maar idealiter zit je op een 15-18Nm zodat je die terug kan schroeven naar 11-13Nm. Dit is het stuurkoppel waar GT3 mee rijdt. Ik pak dit eigenlijk altijd als uitgangspunt. Er zijn genoeg discussies over en als je net begint is 8Nm ook echt wel voldoende.
Je hebt al een al Simagic Evo Sport met GT Neo stuur voor dacht ik 850-900 euro (9Nm ) of een Evo + GT Neo + 2 pedalen voor 1600 (12nm). Maar je kan hier ook prima een fanatec of moza neerzetten. Een mooie moza vind ik het GS V2P, de KS vond ik wat goedkoop aanvoelen. De V2P is vergelijkbaar met de GT Neo van simagic.
PEdalen kan je ook alle kanten mee op, je kan in het ecosysteem blijven van je wheelbase maar hoeft. Zit je wel meer meer software die je moet gebruiken. Let in ieder geval op dat je rem een load cell heeft.
Dan kan je als je geld over hebt natuurlijk nog een handrem of schakelpook kopen mocht je dat ambieren.
Ik ken ze niet behalve die met een NEXT racing wheelstand rijden. Een andere user case kan ik niet bedenken. Zelf zou ik altijd een full bucket seat willen voor mijn sim rig en geen bureaustoel. Maar je meot roeien met de riemen die je hebt dus niets is uitgeslotenmasauri schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:51:
Zijn er eigenlijk ook mensen die de combi doen om hun racestoel te gebruiken om ook op te zitten tijdens dagdagelijks werk aan de pc?
Of wisselt ge uw racestoel / bureaustoel altijd?
__/`\__/`\__
Ben op zoek naar handschoenen die heel dun zijn ivm zweethanden maar niet gaan scheuren op de naden.
Misschien die van Treq eens proberen
[ Voor 8% gewijzigd door Rogar op 06-10-2025 20:35 ]
MX handschoenen, zeer luchtig en sterk!Rogar schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:18:
Heeft iemand nog een goed adres voor redelijk betaalbare handschoenen? Ik verslijt per jaar een paar Sparco Meca en ik race misschien 4/5u per week.
Ben op zoek naar handschoenen die heel dun zijn ivm zweethanden maar niet gaan scheuren op de naden.
Heb ook een setje van Ali maar MX zitten beter en zijn luchtiger
__/`\__/`\__
Dank voor je reactie en meedenken. Hieronder een eerste samenstelling:Mistacal schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:14:
[...]
Als je nieuw koopt en je hebt je budget naar 2500 gezet komt er wat meer aan opties bij.
Je hebt al een al Simagic Evo Sport met GT Neo stuur voor dacht ik 850-900 euro (9Nm ) of een Evo + GT Neo + 2 pedalen voor 1600 (12nm). Maar je kan hier ook prima een fanatec of moza neerzetten. Een mooie moza vind ik het GS V2P, de KS vond ik wat goedkoop aanvoelen. De V2P is vergelijkbaar met de GT Neo van simagic.
[...]
Rig:
- Treq One € 425,00
- Unified Single Monitor Mount (Easy Monitor Alignment Kit) € 179,01
- Seat Treq STS € 369,00
- Seat Slider € 45,00
- Seat Bracket € 49,01
Gear:
- Simagic Alpha EVO Sport 9nm - Direct Drive Wheel Base €479
- Simagic GT Neo Stuurwiel - V2 € 319
- Simagic P1000-2 Formula Dual € 500
Totaal: €2400
De keuze voor Treq is vooral op basis van de prijs, deze is net wat goedkoper dan de Sim-Lab GT1 Pro
En geen fanatec of een Moza, maar Simagic. Dat is een denk ik in de basis een goede set om de hobby te ontdekken en zoals jij al aangaf is die 9nm dan vast voldoende.
Mis ik hierin nog iets?
Ivm verhuizing met meer ruimte wil ik nu ook aan de triples, Ik heb (ook) een nieuw systeem voor iRacing gekocht (9800x3d, 5070Ti) en ben benieuwd wat jullie aanraden als triple schermen,
27 of 32?
Welk merk / modellen zijn hiervoor aan te raden?
Alvast hartelijk bedankt voor de input
Je set is MEER dan genoeg om de hobby te testen, dit is ver van een 'instap setup'.
@Sandernochill, hier is een paar weken geleden nog een discussie over geweest, zoek die even op. Je hebt ook nog altijd de Best Buy Guide: De beste lcd-gamingmonitors
Er is nog altijd de optie om een gebruikte autostoel te monteren. Tussen €80-150 vind je bij een sloop/auto-onderdelen handel gewoonlijk wel iets, of op Marktplaats. Dan heb je ook meer instelmogelijkheden op de stoel zelf. Wel opletten dat de bevestigingsgaten in 1 lijn zitten op de rails/sliders (dit is niet zo bij alle merken).Lumics schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:45:
[...]
Dank voor je reactie en meedenken. Hieronder een eerste samenstelling:
Rig:
- Treq One € 425,00
- Unified Single Monitor Mount (Easy Monitor Alignment Kit) € 179,01
- Seat Treq STS € 369,00
- Seat Slider € 45,00
- Seat Bracket € 49,01
Gear:
- Simagic Alpha EVO Sport 9nm - Direct Drive Wheel Base €479
- Simagic GT Neo Stuurwiel - V2 € 319
- Simagic P1000-2 Formula Dual € 500
Totaal: €2400
De keuze voor Treq is vooral op basis van de prijs, deze is net wat goedkoper dan de Sim-Lab GT1 Pro
En geen fanatec of een Moza, maar Simagic. Dat is een denk ik in de basis een goede set om de hobby te ontdekken en zoals jij al aangaf is die 9nm dan vast voldoende.
Mis ik hierin nog iets?
Dan kan je die Treq stoel + brackets + slider achterwege laten...
Dank! Dat is inderdaad ook een optie. Echter ik ga graag voor gemak en nieuw.TiezZ_BE schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:22:
[...]
Er is nog altijd de optie om een gebruikte autostoel te monteren. Tussen €80-150 vind je bij een sloop/auto-onderdelen handel gewoonlijk wel iets, of op Marktplaats. Dan heb je ook meer instelmogelijkheden op de stoel zelf. Wel opletten dat de bevestigingsgaten in 1 lijn zitten op de rails/sliders (dit is niet zo bij alle merken).
Dan kan je die Treq stoel + brackets + slider achterwege laten...
Dat is dan voor de volgende fase. Een nieuwe (winter)hobby mag wat mij betreft best een beetje geld kosten. Ik weet nu al dat als ik elke dag een stuurtje op een bureau moet zetten, pedalen wegschuiven of ik plaatsneem gammele stoel, de lol snel verdwijnt.Card Nox schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:21:
@Lumics, denk aan accessoires zoals een keyboard tray, drinkfles houder, hoofdtelefoon houder, muisplaat. Evt wielen zoals @Huugje al aangaf.
Je set is MEER dan genoeg om de hobby te testen, dit is ver van een 'instap setup'.
Wielen heb ik in het budget opgenomen. Dat was een slimme tip van jullie.
[ Voor 36% gewijzigd door Lumics op 08-10-2025 17:06 ]
Ik heb twee setjes MTB handschoenen van de Decathlon. Luchtig waar het kan, padding waar het nodig is en ze zitten heerlijk. Paar tientjes.Rogar schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:18:
Heeft iemand nog een goed adres voor redelijk betaalbare handschoenen? Ik verslijt per jaar een paar Sparco Meca en ik race misschien 4/5u per week.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Ik zou die accessoires er direct bij doen. Waar ga je anders je toetsenbord en muis laten?Lumics schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:00:
Dat is dan voor de volgende fase.
Muis heb ik op een zelf afgezagen MDF plaatje die ik vervolgens op de rig heb geschroeft.Card Nox schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:25:
[...]
Ik zou die accessoires er direct bij doen. Waar ga je anders je toetsenbord en muis laten?
Toetsenbord heb ik nu nog op een stoel naast de rig, maar ik zag dat je bij amazon ook 'laptop houders' voor bv in bed kunt bestellen. Als je deze houders omhoog zet op hun hoogste stand, kan dat prima als toetsenbord houder naast je rig.
Ben je voor 2 tientjes klaar :-) weet niet hoe die officiele holders geprijst zijn maar toen ik daar naar aan het kijken was vond ik dat echt veel te gek.
Zelfde als heel plate, had nieuwe pedalen en heel plate voor op de rig was dan 60€. Wederom een MDF plaat afgezaagd, vastgezet, een stukje tapijttegel van de action er op gelijmd en klaar is kees.
Uiteindelijk kan alles en hebben we enkel luxe problemen
[ Voor 8% gewijzigd door Card Nox op 09-10-2025 11:31 ]
Goed idee idd. Dank.Card Nox schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 17:25:
[...]
Ik zou die accessoires er direct bij doen. Waar ga je anders je toetsenbord en muis laten?
Het begint inderdaad aardig volwassen te worden. Ben met het laatste, voor nu, bezig. De belt tensioner.Card Nox schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:23:
@Mistacal, oja? Je hebt best wel een flinke rig niet? Mag ik vragen waarom je geen keyboard tray hebt? Ik vind het ideaal om het toetsenbord te kunnen bedienen zonder het te hoeven verplaatsen (had het voorheen op een krukje maar daar kwam ik net niet lekker bij). Als ik wat ga typen (op 'gg' of 'wtf' na dan) leg ik het wel vaker in mijn schoot.
Uiteindelijk kan alles en hebben we enkel luxe problemen
Reden dat ik er geen heb is omdat ik er nog niet aan toegekomen ben en mij al 2 jaar red met de k400 op schoot. Het is dus eerder gewenning dan echt gemak. Typen doe ik niet echt, puur voor af en toe alt+tab en wat Klik werk.
Tray komt dus nog
__/`\__/`\__
Is dit een betere set dan de simagic evo sport met gt neo en p1000. De pedalen lijken mij een klasse lager, maar met zo'n bundle zijn losse pedalen zo gekocht. Onder de streepbdenk ik dat het allemaal niet veel uitmaakt.
:strip_exif()/f/image/4XmTfMabtUSx5QgXiBfCXdkv.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.asetek.com/si...EPA-nzvJq0ZX2XGeDwLNYkUvs
[ Voor 11% gewijzigd door Lumics op 14-10-2025 06:25 ]
Beter? Nee, gelijkwaardigLumics schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 05:48:
Asetek heeft allemaal aan aanbiedingen van wege de Expo.
Is dit een betere set dan de simagic evo sport met gt neo en p1000. De pedalen lijken mij een klasse lager, maar met zo'n bundle zijn losse pedalen zo gekocht. Onder de streepbdenk ik dat het allemaal niet veel uitmaakt.
[Afbeelding]
Betere koop: Ja zeker weten. Ok misschien de P1000 zijn wel een stukje beter maar voor het geld is dit een mooie set.
Je kan zelfs nog overwegen de GT bundle te nemen met los het formula stuur. Echt een hele nette aanbieding.
[ Voor 5% gewijzigd door Mistacal op 14-10-2025 11:36 ]
__/`\__/`\__
Zijn m.i. niet veel beter. Wel zijn er meerdere reviewers en users die melden dat ze de rempedaal van de la prima set vrij hard vinden, ik hou er wel van doorgaans. Het is dus persoonlijk.Lumics schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 05:48:
Asetek heeft allemaal aan aanbiedingen van wege de Expo.
[Afbeelding]
Van de P1000 zijn er redelijk veel klachten dat de hydraulic rem cilinder begint te lekken, maar je kan die natuurlijk ook zonder hydraulic rem nemen.
Op zich leuke prijs voor de set
Ik ben de aanschaf van een sim aan het overwegen. Wil heel graag de stap eens maken en het proberen goed te doen. Ik heb een lijst gemaakt waarvan ik denk dat het mooi is, maar kan julie mening en feedback zeer waarderen. Ik probeer rond black Friday de meeste onderdelen te kopen. Wat vinden jullie? Ik naast de sim ook de PC samengesteld met Iracing specs in het achterhoofd. Ik ga voor goed, niet perse het beste, ivm betaalbaarheid. Budget rond de 5500€.
Iracing simrig, excl. verzendkosten €4929
Basis pc:
AMD ryzen 9900x3d cpu (€575)
NVIDIA gtx 5070ti (€819)
32 Gb Ram: Corsair Vengeance DDR5 (€110) of Kingston fury beast DDR5 (€130)
M’bord : Msi mag x670e(€280)
ATX Kast/case: Corsair 4000D airflow €95
CPU koeler (AMD): Deepcool AK620 digital (€85)
Voeding 850 watt Corsair RM850e: €150
Ssd: Samsung 990 pro 32GB (€159)
Extra fans: Arctic P12pro 5 pack (€35)
Cockpit: 1165,- (100€ korting mogelijk via inschrijven: €1065)
Gt 1 evo simracing cockpit (simlab)
Incl. Triple scherm houder
Incl. Simlab stoel
Incl. Stoel bracket en slider
Keyboard & Muistray: € 85
Stuur-base-pedalen: € 819,-
Alternate.nl: MOZA KS stuurwiel + R9 V3 stuurbasis + SR-P pedal set (Throttle + Brake) Bundel
3*1440p 32” scherm: € 627,- MSI Mag32CQ6F (€209 p/st)
Alvast dank voor jullie reacties!
Kijk eens naar de BBG 4K.
Mbt tripples, koop een losse stand en ga niet voor een opbouw. Zoek even in dit topic.
Eventueel nog de SimLab Vario Vesa adapters kopen voor eenvoudiger afstellen van de schermen.
Ps. Vergeet de bekerhouder niet en evt koptelefoon mounting bracket. Zou ook wat cable mounting setjes kopen zodat je nette cable management krijgt.
Mbt je sim racing hardware, weet je al wat welke klasses je wilt gaan rijden?
Dank voor je inzichten, zo komen er nog best wat dingen bij om aan te schaffen of specifieke keuzes op te maken!
Ik heb gekeken hoe de overkill cpu en moederbord te normaliseren:
Cpu zou ik kunnen aanpassen naar AMD 7800x3D en moederbord MSI B650. Pc komt dan, als losse componenten, op €1982,-). Volgens mij zijn deze componenten dan meer in lijn.
[ Voor 26% gewijzigd door knightfield op 15-10-2025 15:40 ]
Tja, als je dan toch bezig bent zou ik wel de 9800x3d pakken (met een 850 moederbord) gezien dit in prijs niet meer zo veel scheelt en CPU is wel lekker om te hebben bij zoiets als iRacing (ervan uitgaande dat je ook endurances gaat rijden en multi class met veel auto's op de baan).knightfield schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:18:
@Card Nox dankjewel voor je input! Ik heb niet eerder een sim gehad maar na Gran turismo 1 tot heden zoveel gereden en nog altijd dagelijks dat ik denk dat de volgende stap wil maken, ik denk al jaren na over de aanschaf van een sim en wil echt de stap wel gaan maken! De GT3 klasse vind ik tot heden heel leuk bij GT, ik zoek niet iets richting F1 of off-road. M.b.t. CPU en moederbord zal ik me verder verdiepen dan.
Dank voor je inzichten, zo komen er nog best wat dingen bij om aan te schaffen of specifieke keuzes op te maken!
Ik heb gekeken hoe de overkill cpu en moederbord te normaliseren:
Cpu zou ik kunnen aanpassen naar AMD 7800x3D en moederbord MSI B650. Pc komt dan, als losse componenten, op €1982,-). Volgens mij zijn deze componenten dan meer in lijn.
5070 ti lijkt me ook een prima kaart en toekomst bestendig, wil je triples gaan moet je sowieso voor een Nvidia kaart gaan vanwege de performance issues bij triples op een AMD kaart.
Ik zou ipv die Moza set misschien eerder wat van die Asetek halen die hier gister voorbij kwam. Heb je een 12Nm set die je kan uitbreiden met formula stuurtje voor het GT3 gevoel. Ben je voor 760€ klaar zoals Lumics liet zien in zijn screenshotje 3 posts hierboven.
Ik las tevens ook iets dat je met een andere voeding diezelfde set kan unlocken naar 16Nm, die voeding kun je vast ook wel via aliexpress scoren voor niet al te veel geld. (Zoals mensen dat ook bij hun Fanatec set deden). Disclaimer; dit heb ik ergens op een forum gelezen en nie t gedubbelchecked.
Qua rig... ik zou wellicht qua budget aanraden om zoiets van marktplaats te halen. Het zijn aluminium profielen die je in elkaar schroeft en of het nou nieuw is of tweede/derde/vierdehands daar ga je echt niks van vernemen, maar dat is puur mijn eigen mening.
M.b.t. 2e hands is rig: sta daar zeker voor open. Wat ik lastig vind is om te snappen wat ik koop bij 2e hands spullen: er is zoveel dat het soms moeilijk is te kiezen.
Toen ik de link poste, was deze nog voor de EU beschikbaar. Ik vermoed een foutje, want nu enkel voor de US.knightfield schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:23:
@Sandernochill Die asetek aanbieding is niet meer mogelijk, de website/link geven die bundel niet meer. Ik ga zeker black friday deals in de gaten houden!
M.b.t. 2e hands is rig: sta daar zeker voor open. Wat ik lastig vind is om te snappen wat ik koop bij 2e hands spullen: er is zoveel dat het soms moeilijk is te kiezen.
Helaas ook te laat, dus dan maar voor de simagic combi. VWB winkels, simwear.eu in België, is dat een goede partij om te kopen? Ik lees wel prima reviews, er is een fysieke winkel, maar dit is niet mijn kennisgebied. €1800 op de gok overmaken dan ook liever niet zonder aanbevelingen vanuit hier.
Simwear is zeker ok, ook bij simufy (spanje) heb ik meermaals zaken besteld.Lumics schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:36:
[...]
Toen ik de link poste, was deze nog voor de EU beschikbaar. Ik vermoed een foutje, want nu enkel voor de US.
Helaas ook te laat, dus dan maar voor de simagic combi. VWB winkels, simwear.eu in België, is dat een goede partij om te kopen? Ik lees wel prima reviews, er is een fysieke winkel, maar dit is niet mijn kennisgebied. €1800 op de gok overmaken dan ook liever niet zonder aanbevelingen vanuit hier.
Met de gevestigde merken van sim equipment val je geen buil. Conspit zou ik zeker ook in overweging nemen, misschien nog meer dan simagic tegenwoordig (sinds 'uitwisseling' van de CEO)
Rig:
- Treq One
- Unified Single Monitor Mount (Easy Monitor Alignment Kit)
- Seat Treq STS, Seat Slider, Seat Bracket
- Zwenkwielen, Kabelbinderset, Handlescrews
Gear:
- Simagic Alpha EVO 12nm (in plaats van de 9nm)
- Simagic GT Neo Stuurwiel - V2
- Simagic P1000-Tripple
- Damping kit
- 3x Haptic Pedal Reactor
- Powersupply voor Haptic motoren
Ik had nog even contact gehad met simwear en dat gaf gelijk genoeg vertrouwen om daar te bestellen.
Stap één is gezet, denk dat alles binnen twee weken wel binnen is, en dan maar eens rustig bouwen. Tot die tijd maar eens nadenken over een geschikte game. Ik denk dat ik de eerste stappen in simracing maar ga zetten in ACC.
Dank allen voor alle tips tot nu toe!
Misschien als je er wat langer inzit maar met het oog op wederverkoop zou ik zeker geen conspit nemen. dat is echt wat te onbekend voor een "doorsnee" consumentTiezZ_BE schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:16:
[...]
Simwear is zeker ok, ook bij simufy (spanje) heb ik meermaals zaken besteld.
Met de gevestigde merken van sim equipment val je geen buil. Conspit zou ik zeker ook in overweging nemen, misschien nog meer dan simagic tegenwoordig (sinds 'uitwisseling' van de CEO)
Nice, die haptic reactors hadden er maar 1 max 2 hoeven zijnLumics schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:15:
Nou de basis is besteld, klein beettje boven budget. Het is geworden:
Rig:
- Treq One
- Unified Single Monitor Mount (Easy Monitor Alignment Kit)
- Seat Treq STS, Seat Slider, Seat Bracket
- Zwenkwielen, Kabelbinderset, Handlescrews
Gear:
- Simagic Alpha EVO 12nm (in plaats van de 9nm)
- Simagic GT Neo Stuurwiel - V2
- Simagic P1000-Tripple
- Damping kit
- 3x Haptic Pedal Reactor
- Powersupply voor Haptic motoren
Ik had nog even contact gehad met simwear en dat gaf gelijk genoeg vertrouwen om daar te bestellen.
Stap één is gezet, denk dat alles binnen twee weken wel binnen is, en dan maar eens rustig bouwen. Tot die tijd maar eens nadenken over een geschikte game. Ik denk dat ik de eerste stappen in simracing maar ga zetten in ACC.
Dank allen voor alle tips tot nu toe!
Als je toch nog even tijd hebt zou ik ook ook zeker Assetto Corsa met Content manager (CSP, Pure) etc bekijken.
Succes met bouwen alvast
[ Voor 50% gewijzigd door Mistacal op 16-10-2025 14:21 ]
__/`\__/`\__
Is gewoon iets nieuwer. Hetzelfde werd over simagic ook gezegd 2-3j geleden (alsook sommige andere merken).Mistacal schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:19:
[...]
Misschien als je er wat langer inzit maar met het oog op wederverkoop zou ik zeker geen conspit nemen. dat is echt wat te onbekend voor een "doorsnee" consument
[...]
Nice, die haptic reactors hadden er maar 1 max 2 hoeven zijn
Als je toch nog even tijd hebt zou ik ook ook zeker Assetto Corsa met Content manager (CSP, Pure) etc bekijken.
Succes met bouwen alvast
Tyler Wang is weg bij Simagic (medeoprichter en woordvoerder) wegens meningsverschillen, en zit enkele maanden later al bij Conspit.
Ik zou het gaspedaal en rempedaal uitlijnen op het midden van je rechtervoet. Het linkerpedaal uitlijnen op je linkervoet (zo goed mogelijk, afhankelijk van de afstellingsmogelijkheden).Lumics schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:04:
Nou. Alle hardware is binnen, de Treq is gearriveerd en het is nog wachten op de nalevering van de stoel. Bij de treq zit een goede handleiding en een toelichting op pedaal, stoel en stuur afstanden. Ik ben als noob in de project gestapt en kan nergens vinden wat de juiste pedaalplek is. Moet deze precies in het midden, of is het een kwestie van als de stoel is gemonteerd wat een prettige plek is?[Afbeelding]
Basement Bios ---- Exo-S
Dank!Mystikal schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:09:
[...]
Ik zou het gaspedaal en rempedaal uitlijnen op het midden van je rechtervoet. Het linkerpedaal uitlijnen op je linkervoet (zo goed mogelijk, afhankelijk van de afstellingsmogelijkheden).
Als je niet zoveel met de koppeling rijdt dan zou ik het rempedaal uitlijnen op links (iets uit het midden van je lichaam) en gaspedaal dus op rechts. De koppeling is dan wat minder goed gecentreerd maar dat is minder erg dan wanneer de andere 2 minder goed zijn uitgelijnd terwijl je daar meer mee rijdt.Lumics schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:04:
Nou. Alle hardware is binnen, de Treq is gearriveerd en het is nog wachten op de nalevering van de stoel. Bij de treq zit een goede handleiding en een toelichting op pedaal, stoel en stuur afstanden. Ik ben als noob in de project gestapt en kan nergens vinden wat de juiste pedaalplek is. Moet deze precies in het midden, of is het een kwestie van als de stoel is gemonteerd wat een prettige plek is?[Afbeelding]
__/`\__/`\__
YouTube: Pro GT Driver Sim Seating Position: Make Your Sim Feel Like A GT3 Car!
__/`\__/`\__
Heb je ook een heelplate? I.e. waar laat je je hielen op rusten als je gas geeft / remt?Lumics schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 17:04:
Anders zou ik de pedalen op de voorste en de achterste dwarsbalk monteren, en de middelste eruit halen.
De middelste zet je dan een stuk 'ervoor' waarmee je ruimte maakt om daar een hielplaat op te schroeven.
Die zit er toch op? Voor het rode balkje is de heel plate. Ja die is erg klein. Je kan deze nog iets naar voren halen door hem niet helemaal in te schuiven bij monteren.Sandernochill schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:49:
[...]
Heb je ook een heelplate? I.e. waar laat je je hielen op rusten als je gas geeft / remt?
Anders zou ik de pedalen op de voorste en de achterste dwarsbalk monteren, en de middelste eruit halen.
De middelste zet je dan een stuk 'ervoor' waarmee je ruimte maakt om daar een hielplaat op te schroeven.
__/`\__/`\__
Ja, het oogt vrij klein, kan niet helemaal inschatten hoe veel ruimte je dan hebt, maar als je daar comfy je voeten op kan zetten en kan ontspannen is het primaMistacal schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:43:
[...]
Die zit er toch op? Voor het rode balkje is de heel plate. Ja die is erg klein. Je kan deze nog iets naar voren halen door hem niet helemaal in te schuiven bij monteren.
Ik overweeg na lang wikken en wegen dit scherm voor mijn aanstaande simrace setup. Zien jullie nog beren op de weg?
Heb vooral lang getwijfeld tussen tv en monitor maar denk toch dat deze aspect ratio wat fijner is voor racen en simmen dan die van bijvoorbeeld een 55" tv. Prijs is ook goed nu hoewel er misschien met BF ook wel goeie aanbiedingen komen.
[ Voor 9% gewijzigd door London op 22-10-2025 18:19 ]
Tesla M3LR '21
Er zijn 2 soorten oplossingen die heel goed werken, triples of VR. Met zo'n Ultra wide zie je nog 'niks' langs je, tenzij je met eye tracking gaat werken (= andere nadelen).London schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 18:16:
uitvoering: Gigabyte Aorus CO49DQ
Ik overweeg na lang wikken en wegen dit scherm voor mijn aanstaande simrace setup. Zien jullie nog beren op de weg?
Heb vooral lang getwijfeld tussen tv en monitor maar denk toch dat deze aspect ratio wat fijner is voor racen en simmen dan die van bijvoorbeeld een 55" tv. Prijs is ook goed nu hoewel er misschien met BF ook wel goeie aanbiedingen komen.
De 'wraparound' van een triple setup is toch nog iets anders.
Hier kan je van bovenaf goed zien hoe verschillende scherm opstellingen eruit zien tov elkaar: https://simrigbuild.com/screen-planner/
Dat zijn geen oplossingen voor mij, anders had ik die wel genoemdTiezZ_BE schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:08:
[...]
Er zijn 2 soorten oplossingen die heel goed werken, triples of VR. Met zo'n Ultra wide zie je nog 'niks' langs je, tenzij je met eye tracking gaat werken (= andere nadelen).
De 'wraparound' van een triple setup is toch nog iets anders.
Hier kan je van bovenaf goed zien hoe verschillende scherm opstellingen eruit zien tov elkaar: https://simrigbuild.com/screen-planner/
Tesla M3LR '21
Ik heb automobilista 2 gekocht, sim pro en simhub geinstalleerd en de komende weken zullen in het teken staan van rondjes rijden en afstellen. De FF staat ingame op 40% van de 12nm en dat is voor nu meer dan voldoende. leuk om de ABS en TC in de pedalen te voelen.
Voor nu denk ik dat de boel goed staat en voldoende compleet is om de eerste stappen in het simracen te maken.
Het resultaat van de rig naast de werkplek:
:strip_exif()/f/image/ArHGYQlLzccypGgsBrQsGpMG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door Lumics op 23-10-2025 16:49 ]
Ps. Je rem en acceleratie pedaal zitten wel erg dicht op elkaar lijkt het? Of zit er nog een 3de pedaal langs?
Klopt het is de p1000 met 3 pedalen. Die zitten default zo. Enkel de baseplate voor de hielsteun wat losgetrokken. En dank!Card Nox schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:37:
@Lumics, veel race plezier gewenst!
Ps. Je rem en acceleratie pedaal zitten wel erg dicht op elkaar lijkt het? Of zit er nog een 3de pedaal langs?
[ Voor 19% gewijzigd door Lumics op 23-10-2025 22:02 ]
Met zo een widescreen kan je wel aan de kant waar je zit goed kijken, voor de andere kant moet je gewoon een spotter gebruiken. Zolang je aware bent waar de tegenstander is, is dat goed.London schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:50:
[...]
Dat zijn geen oplossingen voor mij, anders had ik die wel genoemdThanks voor de link, dat is nog wel interessant.
En dat is vooral in het begin van de race natuurlijk, hoeveel tijd van een race breng je naast iemand door. Dat is echt beperkt.
Dat gezegd zijnde, ik ben wel blij met mijn triple 27" monitoren, volgens velen mis ik verticale FOV, maar in elk geval niets dat stoort. Ik heb in mijn bureau niet genoeg breedte voor 32", dan moet ik een bureau opofferen en we hebben beide nodig. Het is echt wat het is in dat geval.
Ziet er goed uit. Have fun.Lumics schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:49:
Inmiddels is de Treq in elkaar gezet, en alles gemonteerd. Er was uiteraard wl enige afstellig nodig voor een goede positie. De tip die @Huugje gaf om zwenwielen mee te bestellen, is goud! Ik weet niet hoe ik dit zonder had moeten doen. De tip om de pedalen uit te lijnen op gas/rem was ook handig. Het frame is zeer rigide en geeft geen kraakje. Ik snap nu waarom dat €1100 moet kosten. De tip van @Card Nox om een keyboard tray mee te moeten bestellen heb ik niet gevolgd, en had ik wel moeten doen.
Ik heb automobilista 2 gekocht, sim pro en simhub geinstalleerd en de komende weken zullen in het teken staan van rondjes rijden en afstellen. De FF staat ingame op 40% van de 12nm en dat is voor nu meer dan voldoende. leuk om de ABS en TC in de pedalen te voelen.
Ziet er goed uit. Have fun
Voor nu denk ik dat de boel goed staat en voldoende compleet is om de eerste stappen in het simracen te maken.
Het resultaat van de rig naast de werkplek:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zit er aan te denken om mijn fanatec clubsport v3 pedalen te vervangen voor wat anders.
Zijn de heusinkveld sprint pedalen nog altijd een goede vervanger of is het verschil te klein met de fanatecs.
En zijn er rond die prijs veel betere te krijgen?
Ik weet dat er kopieën te koop zijn, van verder weg die wat goedkoper zijn maar ik vind het niet erg om wat meer te betalen aan de "uitvinder".
V&A in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.
:strip_exif()/f/image/7JIbhmoNJKGPaWfMzaJwxC9Q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7zkUUpH9XHEADObOp6FTlPIg.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/3F7arQy3yRFJo6UB6apWDPIa.png?f=fotoalbum_large)