Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

uitvoering: Gigabyte Aorus CO49DQ

Ik overweeg na lang wikken en wegen dit scherm voor mijn aanstaande simrace setup. Zien jullie nog beren op de weg?

Heb vooral lang getwijfeld tussen tv en monitor maar denk toch dat deze aspect ratio wat fijner is voor racen en simmen dan die van bijvoorbeeld een 55" tv. Prijs is ook goed nu hoewel er misschien met BF ook wel goeie aanbiedingen komen.

[ Voor 9% gewijzigd door London op 22-10-2025 18:19 ]

Tesla M3LR '21

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-11 19:12
London schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 18:16:
uitvoering: Gigabyte Aorus CO49DQ

Ik overweeg na lang wikken en wegen dit scherm voor mijn aanstaande simrace setup. Zien jullie nog beren op de weg?

Heb vooral lang getwijfeld tussen tv en monitor maar denk toch dat deze aspect ratio wat fijner is voor racen en simmen dan die van bijvoorbeeld een 55" tv. Prijs is ook goed nu hoewel er misschien met BF ook wel goeie aanbiedingen komen.
Er zijn 2 soorten oplossingen die heel goed werken, triples of VR. Met zo'n Ultra wide zie je nog 'niks' langs je, tenzij je met eye tracking gaat werken (= andere nadelen).
De 'wraparound' van een triple setup is toch nog iets anders.

Hier kan je van bovenaf goed zien hoe verschillende scherm opstellingen eruit zien tov elkaar: https://simrigbuild.com/screen-planner/

https://www.techpowerup.com/review/

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

TiezZ_BE schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:08:
[...]

Er zijn 2 soorten oplossingen die heel goed werken, triples of VR. Met zo'n Ultra wide zie je nog 'niks' langs je, tenzij je met eye tracking gaat werken (= andere nadelen).
De 'wraparound' van een triple setup is toch nog iets anders.

Hier kan je van bovenaf goed zien hoe verschillende scherm opstellingen eruit zien tov elkaar: https://simrigbuild.com/screen-planner/
Dat zijn geen oplossingen voor mij, anders had ik die wel genoemd ;) Thanks voor de link, dat is nog wel interessant.

Tesla M3LR '21

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 09:46
Inmiddels is de Treq in elkaar gezet, en alles gemonteerd. Er was uiteraard wl enige afstellig nodig voor een goede positie. De tip die @Huugje gaf om zwenwielen mee te bestellen, is goud! Ik weet niet hoe ik dit zonder had moeten doen. De tip om de pedalen uit te lijnen op gas/rem was ook handig. Het frame is zeer rigide en geeft geen kraakje. Ik snap nu waarom dat €1100 moet kosten. De tip van @Card Nox om een keyboard tray mee te moeten bestellen heb ik niet gevolgd, en had ik wel moeten doen.

Ik heb automobilista 2 gekocht, sim pro en simhub geinstalleerd en de komende weken zullen in het teken staan van rondjes rijden en afstellen. De FF staat ingame op 40% van de 12nm en dat is voor nu meer dan voldoende. leuk om de ABS en TC in de pedalen te voelen.

Voor nu denk ik dat de boel goed staat en voldoende compleet is om de eerste stappen in het simracen te maken.

Het resultaat van de rig naast de werkplek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_FOg80-v0Nnnhy52DxQmktjRyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ArHGYQlLzccypGgsBrQsGpMG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6G349f3atXOX3ezEF2SehwLRGrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QyEKBUJlrrvbKJInOE5SoyhN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Lumics op 23-10-2025 16:49 ]

@Lumics, veel race plezier gewenst!

Ps. Je rem en acceleratie pedaal zitten wel erg dicht op elkaar lijkt het? Of zit er nog een 3de pedaal langs?

• Lumics
Card Nox schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:37:
@Lumics, veel race plezier gewenst!

Ps. Je rem en acceleratie pedaal zitten wel erg dicht op elkaar lijkt het? Of zit er nog een 3de pedaal langs?
Klopt het is de p1000 met 3 pedalen. Die zitten default zo. Enkel de baseplate voor de hielsteun wat losgetrokken. En dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C22ISvy9fxtYLZf-iCgn8b4umDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSezS5Gw8dcvAKSVmNO3BHf4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Lumics op 23-10-2025 22:02 ]

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:04
London schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 13:50:
[...]

Dat zijn geen oplossingen voor mij, anders had ik die wel genoemd ;) Thanks voor de link, dat is nog wel interessant.
Met zo een widescreen kan je wel aan de kant waar je zit goed kijken, voor de andere kant moet je gewoon een spotter gebruiken. Zolang je aware bent waar de tegenstander is, is dat goed.

En dat is vooral in het begin van de race natuurlijk, hoeveel tijd van een race breng je naast iemand door. Dat is echt beperkt.

Dat gezegd zijnde, ik ben wel blij met mijn triple 27" monitoren, volgens velen mis ik verticale FOV, maar in elk geval niets dat stoort. Ik heb in mijn bureau niet genoeg breedte voor 32", dan moet ik een bureau opofferen en we hebben beide nodig. Het is echt wat het is in dat geval.

• k1978
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:34
Lumics schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:49:
Inmiddels is de Treq in elkaar gezet, en alles gemonteerd. Er was uiteraard wl enige afstellig nodig voor een goede positie. De tip die @Huugje gaf om zwenwielen mee te bestellen, is goud! Ik weet niet hoe ik dit zonder had moeten doen. De tip om de pedalen uit te lijnen op gas/rem was ook handig. Het frame is zeer rigide en geeft geen kraakje. Ik snap nu waarom dat €1100 moet kosten. De tip van @Card Nox om een keyboard tray mee te moeten bestellen heb ik niet gevolgd, en had ik wel moeten doen.

Ik heb automobilista 2 gekocht, sim pro en simhub geinstalleerd en de komende weken zullen in het teken staan van rondjes rijden en afstellen. De FF staat ingame op 40% van de 12nm en dat is voor nu meer dan voldoende. leuk om de ABS en TC in de pedalen te voelen.

Ziet er goed uit. Have fun
Voor nu denk ik dat de boel goed staat en voldoende compleet is om de eerste stappen in het simracen te maken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit. Have fun.

• Tophof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:41
Even een vraagje,
Ik zit er aan te denken om mijn fanatec clubsport v3 pedalen te vervangen voor wat anders.
Zijn de heusinkveld sprint pedalen nog altijd een goede vervanger of is het verschil te klein met de fanatecs.
En zijn er rond die prijs veel betere te krijgen?
Ik weet dat er kopieën te koop zijn, van verder weg die wat goedkoper zijn maar ik vind het niet erg om wat meer te betalen aan de "uitvinder".

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:18
Over de Heusinkvelds lees ik bijna alleen maar goede verhalen. Zelf ben ik enige maanden terug overgestapt van de Fanatec V3's naar de Sim-Lab XP1.
Met name vanwege de plaatsing en makkelijkere verstelbaarheid.

Is het een groot verschil t.o.v. de V3's? Nee, naar mijn idee niet. Maar goed, ze waren voor een redelijk bedrag in de aanbieding en ik ben er tevreden mee.

De podium pedalen van Fanatec zien er ook goed uit, maar de prijs is nog even afwachten.

• Tophof
Bedankt voor je reactie,
Die verhalen hoor ik dus ook, maar de opties zijn momenteel ontelbaar.
En ik zou wel graag een stapje omhoog willen tov de v3's, maar nog wel enigszins betaalbaar.

Die nieuwe van fanatec zien er zeker goed uit, maar ik vermoed dat er best een behoorlijke prijs op komt te zitten.

Ik wacht sowieso even tot het black friday verhaal of er nog wat leuks voorbij komt.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
VRS Driving Force Pro pedalen. You can't go wrong.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Sandernochill
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-11 11:38
Tophof schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:29:
Even een vraagje,
Ik zit er aan te denken om mijn fanatec clubsport v3 pedalen te vervangen voor wat anders.
Zijn de heusinkveld sprint pedalen nog altijd een goede vervanger of is het verschil te klein met de fanatecs.
Ik weet dat er kopieën te koop zijn, van verder weg die wat goedkoper zijn maar ik vind het niet erg om wat meer te betalen aan de "uitvinder".
Hoorde dat de heusinkveld sprints heel stijf zijn, zou als je in dat budget rondkijkt gaan voor de VRS pedalen.

• Tommy588
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:47
Tophof schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:29:
Even een vraagje,
Ik ben een jaar of 2 geleden overgestapt van Fanatec pedalen naar sprints. Out of the box vind ik de sprints helemaal niet stijf in vergelijking met de Fanatecs die ik had. Maar dat is sowieso heel persoonlijk en ook helemaal af te stellen. Voor mij is het een van de beste upgrades die ik heb gedaan, echt een prachtig kwaliteitsproduct. Mocht je een keer willen testen moet je maar even een pb sturen.

iRacing Profiel

• Tophof
Die VRS had ik nog niet in de peiling.
Zal eens wat vergelijkingen bekijken.
Beetje stijf pedaal vind ik niet erg, heb de fanatecs ook al best hard / stijf.
En inderdaad, bij mij weten kun je de sprints nog zachter of harder maken.

Bedankt voor het aanbod Tommy, zou ik graag gebruik van willen maken.
Ik zie alleen wel dat je een eind van mij vandaan woont.

[ Voor 12% gewijzigd door Tophof op 27-10-2025 21:25 ]

• Tophof
Men is inderdaad wel erg lovend over de vrs dfp.
Vergelijken ze met de ultimates van heusinkveld ipv de sprints.

Qua prijs iets hoger, maar wat mij meer zorgen baart is hoe zit het nu met import en btw als je iets besteld in Engeland.
Er staat bij incl vat (NL), dus ik ga er van uit dat ik alleen import rechten moet betalen?

• Fedo
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:13
Ik heb een VRS DFP15 gekocht op hun site, de producten komen volgens mij niet uit Engeland maar uit Ierland, dus geen gedoe met importkosten.

• Tophof
Ja je hebt gelijk, ships from Ireland (eu)
Hoe ik er bij kom dat het uit (GB) komt weet ik ook niet.

Bedankt in elk geval!

Dan wordt het wel een hele serieuze kandidaat.

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:34
Lumics schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:49:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt. Ik zit eraan te denken deze set te kopen, maar dan met de F1 zitpositie. Mag ik vragen waarom je voor GT hebt gekozen? Het is niet voor mijzelf (zoontje). Maar ik denk dat GT meer allround is, en dat F1 je erg beperkt. Overigens twijfel ik nog tussen PS5 of PC. (11 jaar oud)
meermarco schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:56:
[...]
Maar ik denk dat GT meer allround is, en dat F1 je erg beperkt. Overigens twijfel ik nog tussen PS5 of PC. (11 jaar oud)
Mbt het eerste. Klopt, als je uitsluitend F1 gaat doen zou ik daar voor gaan, anders GT. Natuurlijk kun je in beide posities alle games spelen.

Voor het 2de. Welke spellen wil hij spelen? Over het algemeen wordt een PC aangeraden als je serieus simulators wilt gaan spelen, al kun je met een console ook al heel veel plezier hebben (spreek uit ervaring).

Ps. Je zoontje heeft maar geluk met zo'n pap 😉

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:02
Card Nox schreef op maandag 3 november 2025 @ 00:46:
[...]

Mbt het eerste. Klopt, als je uitsluitend F1 gaat doen zou ik daar voor gaan, anders GT. Natuurlijk kun je in beide posities alle games spelen.

Voor het 2de. Welke spellen wil hij spelen? Over het algemeen wordt een PC aangeraden als je serieus simulators wilt gaan spelen, al kun je met een console ook al heel veel plezier hebben (spreek uit ervaring).

Kleine nuance niet alleen F1 auto's hebben een rechthoekig stuur. Zie bijvoorbeeld de BMW M4 GT4.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• sdk1985
Iemand enig idee of de nieuwe Logitech RS50 een beetje te monteren is op de uitvoering: Playseat Challenge? Kon eigenlijk alleen maar filmpjes vinden met de bijbehorende Logitech versie van die playseat (die heeft andere mounting).

@sdk1985, het ging om de zitpositie, niet het type / vorm stuur 😉

• Lumics
meermarco schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:56:
[...]

Bedankt. Ik zit eraan te denken deze set te kopen, maar dan met de F1 zitpositie. Mag ik vragen waarom je voor GT hebt gekozen? Het is niet voor mijzelf (zoontje). Maar ik denk dat GT meer allround is, en dat F1 je erg beperkt. Overigens twijfel ik nog tussen PS5 of PC. (11 jaar oud)
Je beantwoordt de vraag zelf al. De GT is meer allround. Als je de rig koopt met je zoontje als excuus, hou er dan regening mee dat als er flink lengte verschil is, dat je niet voor jullie beiden een ideale positie kan instellen. Een slider gaat dat ook niet oplossen dan. En anders, sowieso een slider en wieltjes en de tip die ik niet heb gevolgd, een keyboard tray. O en voor een bassshaker achter een extra 8040 50cm :P .

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:52
Lumics schreef op maandag 3 november 2025 @ 08:50:
[...]

Je benatwoord de vraag zelf al. De GT is meer allround. Als je de rig koopt met je zoontje als excuus, hou er dan regening mee dat als er flink lengte verschil is, dat je niet voor jullie beiden een ideale positie kan instellen. Een slider gaat dat ook niet oplossen dan. En anders, sowieso een slider en wieltjes en de tip die ik niet heb gevolgd, een keyboard tray. O en voor een bassshaker achter een extra 8040 50cm :P .
Waarom een extra profiel? Heb er 12 zonder extra profielen. Je kan wel dingen gaan isoleren als naar de zware units gaat zoals de LFE, Q10B etc maar dan hebben we het over wat meer next level.

@meermarco Je kan vanwege de lengte overwegen om ook een slider op je pedalen te zetten. Je zou zelf even moeten kijken of dat uitkomt met de lengte maar geeft je meer flexibiliteit.

__/`\__/`\__

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:31
Mistacal schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:10:
[...]

Waarom een extra profiel? Heb er 12 zonder extra profielen. Je kan wel dingen gaan isoleren als naar de zware units gaat zoals de LFE, Q10B etc maar dan hebben we het over wat meer next level.

@meermarco Je kan vanwege de lengte overwegen om ook een slider op je pedalen te zetten. Je zou zelf even moeten kijken of dat uitkomt met de lengte maar geeft je meer flexibiliteit.
Treq raadde bij mij de slider in de F1-positie af, omdat dan de pedalen ook omhoog (pedalen verder weg) of omlaag (pedalen dichterbij) bewegen.

• Mistacal
Rogar schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:44:
[...]

Treq raadde bij mij de slider in de F1-positie af, omdat dan de pedalen ook omhoog (pedalen verder weg) of omlaag (pedalen dichterbij) bewegen.
In principe hoort er inderdaad geen enkele slider op een rig, zowel in GT, F1 etc. dus ook niet onder de stoel. Een rig zonder sliders is nu eenmaal nog stabieler etc.

Het gaat hier dan ook om te zorgen dat zowel ouder als kind er in kunnen en dan ontkom je er niet aan helaas.

__/`\__/`\__

• meermarco
Lumics schreef op maandag 3 november 2025 @ 08:50:
[...]

Je beantwoordt de vraag zelf al. De GT is meer allround. Als je de rig koopt met je zoontje als excuus, hou er dan regening mee dat als er flink lengte verschil is, dat je niet voor jullie beiden een ideale positie kan instellen. Een slider gaat dat ook niet oplossen dan. En anders, sowieso een slider en wieltjes en de tip die ik niet heb gevolgd, een keyboard tray. O en voor een bassshaker achter een extra 8040 50cm :P .
Nee, geen excuus :) Is echt voor hem. Heb al gevraagd, maak een lijstje met games die je graag zou spelen binnen nu en een jaar. Dat dan maar even afwachten. Jammer dat je niet makkelijk kan schakelen van F1 naar GT.

Slider ga ik zoeken wat dat is. En wieltjes zou ik ook graag nemen idd. Wordt overigens sowieso een single monitor.

• meermarco
Card Nox schreef op maandag 3 november 2025 @ 00:46:
[...]

Ja, dat heb ik ook gezegd. Dus ik zit op het goede pad qua vragen. En geluk, vast :) Maar hij kan aardig karten, echter een kart carrière kan ik niet aan (financieel en tijd:)) Dus dit is second best ;-)

• sdk1985
Card Nox schreef op maandag 3 november 2025 @ 07:39:
@sdk1985, het ging om de zitpositie, niet het type / vorm stuur 😉
Ohh! Oops!

• Huugje
  • Registratie: December 2009
meermarco schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:51:
[...]

Nee, geen excuus :) Is echt voor hem. Heb al gevraagd, maak een lijstje met games die je graag zou spelen binnen nu en een jaar. Dat dan maar even afwachten. Jammer dat je niet makkelijk kan schakelen van F1 naar GT.

Slider ga ik zoeken wat dat is. En wieltjes zou ik ook graag nemen idd. Wordt overigens sowieso een single monitor.
Een slider zit ook onder je stoel in je personenauto (ik neem tenminste aan dat je die hebt). Oftewel, je trekt de stang aan de voorkant van je stoel omhoog en je kunt je stoel naar voren en achteren bewegen.

Edit: Deze dus:

https://www.treq-sim.com/nl/shop/seat-slider-13?category=4

[ Voor 5% gewijzigd door Huugje op 03-11-2025 15:35 ]

• meermarco
Huugje schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:34:
[...]

Een slider zit ook onder je stoel in je personenauto (ik neem tenminste aan dat je die hebt). Oftewel, je trekt de stang aan de voorkant van je stoel omhoog en je kunt je stoel naar voren en achteren bewegen.

Edit: Deze dus:

https://www.treq-sim.com/nl/shop/seat-slider-13?category=4
duh. Snap hem. Geen idee hoe dat heette

• Rayzman
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Rayzman

+31 Rayzman

sdk1985 schreef op maandag 3 november 2025 @ 02:26:
Iemand enig idee of de nieuwe Logitech RS50 een beetje te monteren is op de uitvoering: Playseat Challenge? Kon eigenlijk alleen maar filmpjes vinden met de bijbehorende Logitech versie van die playseat (die heeft andere mounting).
Wheel mounting plate is hetzelfde, dus past gewoon. Alleen de pedalen zet je vast met klittenband, wat niet echt stevig is. Je kan beter de challenge x nemen, die is wat steviger, pedalen schroef je vast en de zitting ook wat ruimer. Ik heb er een setje clubsport v1 pedalen opzitten.

specs pc

• Afiso
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:35
Hallo,

Ik zou m'n eerste Racing sim willen bouwen, maar vroeg me af hoe het zit met black Friday deals in de Racing sim wereld.

Bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door Afiso op 05-11-2025 00:04 ]

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:28
Afiso schreef op woensdag 5 november 2025 @ 00:03:
Hallo,

Ik zou m'n eerste Racing sim willen bouwen, maar vroeg me af hoe het zit met black Friday deals in de Racing sim wereld.

Bedankt.
Dat zullen we zien!

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• Mistacal
:+

@Afiso we moet het inderdaad even afwachten. Fanatec heeft vaakde grootste acties en de rest zit op een 10-15%.

__/`\__/`\__

• Rivanov
  • Nu online
Dat heeft Fanatec ook de kop gekost. :+

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Mistacal
Rivanov schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:34:
Dat heeft Fanatec ook de kop gekost. :+
huh? Dat lijkt me niet door black friday toch? Is het niet zo dat door de giga verkopen aan begin van corona het bedrijf dusdanig heeft moeten laten groeien dat ze daarna het niet meer konden bekostigen om zo groot te zijn?

__/`\__/`\__

• maniac2003
Mistacal schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:11:
[...]

huh? Dat lijkt me niet door black friday toch? Is het niet zo dat door de giga verkopen aan begin van corona het bedrijf dusdanig heeft moeten laten groeien dat ze daarna het niet meer konden bekostigen om zo groot te zijn?
Samenloop van omstandigheden maar de Black Friday van destijds heeft de problemen wel groter voor ze gemaakt.

• Mistacal
maniac2003 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:14:
[...]

Samenloop van omstandigheden maar de Black Friday van destijds heeft de problemen wel groter voor ze gemaakt.
Ja klopt dat was 23 toen ze weer te veel hadden verkocht door miscalculatie in voorraad. Een groite shit show is het wel bijna 2 jaar lang geweest voor ze.

__/`\__/`\__

• maniac2003
En als ik het mij goed herinner een vervangend WMS en nieuwe logistieke partner.
Super handig om dat allemaal tegelijk te doen 😮‍💨

• Mistacal
Sommige zijn alweer begonnen, prima chassis voor 300 euro

https://simxpro.com/nl/collections/chassis

__/`\__/`\__

• Afiso
Ok bedankt! Ff wachten tot Black Friday en zal dit dan m'n laatste hobby worden na Rc vliegtuigen en auto's op 45 jarige leeftijd :)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Afiso schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:43:
Ok bedankt! Ff wachten tot Black Friday en zal dit dan m'n laatste hobby worden na Rc vliegtuigen en auto's op 45 jarige leeftijd :)
Laatste? En motoren dan? Mid-life crisis moet nog beginnen..

• Mistacal
Uh nee, airsoften, 3d printen, motoren... Zolang het kind in je leeft blijf jehobbys hebben. Het is fijn om een man te zijn :D

__/`\__/`\__

• Sandernochill
Gast je bent 45, het is niet alsof je al met 1 been in het graf staat ofzo.. :? :+
@Afiso, ach... ik heb de laatste ~10jaar: RC auto's 1:10 en 1:8 offroad (inmiddels niet meer), eigen huis bouwen (inmiddels klaar) fitnissen (inmiddels niet meer), MTB (inmiddels niet meer), Simracen (al ~7j inmiddels), 2 jaar geleden motorrijbewijs gehaald, sinds 2,5j veel aan het padellen gegaan en mijn favoriete hobby: lekker met de kids spelen :D

ps. ben nu 39j maar sluit andere hobbies nog niet uit voor de toekomst :henk

[ Voor 15% gewijzigd door Card Nox op 06-11-2025 15:45 ]

• Afiso
Klopt allemaal heren. Als man hebben we soms veel meer hobby's dan vrouwen. Houdt ons jong. 😃

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:40

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Afiso schreef op donderdag 6 november 2025 @ 23:29:
Klopt allemaal heren. Als man hebben we soms veel meer hobby's dan vrouwen. Houdt ons jong. 😃
Dat klopt ja, ik heb 1 vrouw en meerdere hobby’s 😂

Life is not about specs, it is about joy!

De vrouw is wel de duurste hobby nu ik er eens goed over nadenk... 🫣 En ik speel er het minst mee 🥲

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tegenwoordig rij ik met name Dirt Rally 2.0 en zoek eigenlijk een shifter. Mijn oog is gevallen op die van Sim Lab, €200 + €40 voor zwarte knop (!) en nog wat voor bevestiging en verzending wellicht.

Maar ik kwam nu ook de SHH Shiter Thorn tegen, voor de helft krijg je er ook een H-bak bij. Nou heb ik daar op zich niet enorm veel behoefte aan, maar ook wel weer leuk. Qua beleving toch wel gaaf om eens in wat oudere auto's te rijden. Ik heb een koppelingspedaal overigens. Het lijkt een behoorlijk goede shifter te zijn afgaande op de weinige en/of oude reviews.

Ander optie is de Fanatec shifter, wel de duurste optie, en ik heb een Fanatec stuur en pedalen.

Het blijft persoonlijk, maar iemand die er wat zinnigs over kan zeggen?

• Rivanov
  • Nu online
Heb toevallig sinds twee dagen de Sim-Lab SQ1 in huis. Werkt perfect.
Heb jaar geleden ooit eens de Moza HGP Shifter gehad, maar die maakte echt een bak herrie en vond ik niet heel fijn.

Ook vind ik het schakelen met een sequential shifter veel leuker. :)
En het scheelt je de aanschaf van een clutch. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ui0oVCkA7faS4lFfy1EF-ijsGQU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZiEstebABLTraZhPpl3PiXm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErMeb0EBakqxpBMBZlRsvqK8jLo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgxXCEUfyPSkpBAhhPjtOLJJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXpe9ghAEPvcEAwz3GMLXU4YFYM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LzBXhZ0JCXJYckoEq6Fbzu61.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 70% gewijzigd door Rivanov op 07-11-2025 08:27 ]

• DontLikeJelly
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:51
Ik ben ook aan het kijken voor een shifter + handrem. De combo producten van SG Racing lijken me wel heel cool om rally te rijden en krijgen echt goede feedback in reviews.

Enkel sequentieel schakelen lijkt me genoeg want ik heb toch geen koppelpedaal. Waarschijnlijk nog een 'shifter frame' opzet stuk voor de Treq One rig nodig. Als ik het op de onderste balk monteer vermoed ik dat het te laag uitkomt.

• DontLikeJelly
Ik zie dat je de Treq heel rest hebt geinstalleerd. Tevreden van? Ik was aan het twijfelen om deze te kopen omdat men P1000 pedalen wel heel hoog en vertikaal zijn.

Ik heb nog geen opstelling gevonden die 100% goed voelt. En door achillespees-problemen is mijn linkerenkel wat minder flexibel wat het remmen minder precies maakt. Ik zie dat ik nu vooral met mijn bovenbenen rem.

• Mistacal
DontLikeJelly schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:41:
[...]

Ik zie dat je de Treq heel rest hebt geinstalleerd. Tevreden van? Ik was aan het twijfelen om deze te kopen omdat men P1000 pedalen wel heel hoog en vertikaal zijn.

Ik heb nog geen opstelling gevonden die 100% goed voelt. En door achillespees-problemen is mijn linkerenkel wat minder flexibel wat het remmen minder precies maakt. Ik zie dat ik nu vooral met mijn bovenbenen rem.
Voor remmen is dat ook juist de beste spier om te gebruiken gezien dit de grootste is. Maar snap je punt dat jeminder precies bent met kleinere remacties.

__/`\__/`\__

• TiezZ_BE
Aikon schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 07:46:
Tegenwoordig rij ik met name Dirt Rally 2.0 en zoek eigenlijk een shifter. Mijn oog is gevallen op die van Sim Lab, €200 + €40 voor zwarte knop (!) en nog wat voor bevestiging en verzending wellicht.

Maar ik kwam nu ook de SHH Shiter Thorn tegen, voor de helft krijg je er ook een H-bak bij. Nou heb ik daar op zich niet enorm veel behoefte aan, maar ook wel weer leuk. Qua beleving toch wel gaaf om eens in wat oudere auto's te rijden. Ik heb een koppelingspedaal overigens. Het lijkt een behoorlijk goede shifter te zijn afgaande op de weinige en/of oude reviews.

Ander optie is de Fanatec shifter, wel de duurste optie, en ik heb een Fanatec stuur en pedalen.

Het blijft persoonlijk, maar iemand die er wat zinnigs over kan zeggen?
De shh shifter is zijn geld zeker waard. Gebruik die voor H pattern en seq. H pattern is een uitdaging in DR2 (maar best leuk eens je de flow te pakken hebt)

• Rivanov
  • Nu online
DontLikeJelly schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:41:
[...]

Voor de P1000 heb je geen aparte heelrest nodig.. die heeft het standaard al. ;)
Voor de VRS pedalen heb je die wel nodig aangezien dat twee "losse" pedalen zijn.

Maar om je vraag te beantwoorden; ja tevreden mee. Het doet wat het moet doen.. kan er m'n hak/voet op laten rusten. :+

• DontLikeJelly
Rivanov schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:35:
[...]

Voor de P1000 heb je geen aparte heelrest nodig.. die heeft het standaard al. ;)
Voor de VRS pedalen heb je die wel nodig aangezien dat twee "losse" pedalen zijn.

Maar om je vraag te beantwoorden; ja tevreden mee. Het doet wat het moet doen.. kan er m'n hak/voet op laten rusten. :+
Die van de P1000 is enkel een heel-stop balk op de baseplate van de pedalen. Die Treq heel-rest zorgt er ook voor dat je hiel een paar centimeter hoger kan komen te staan t.o.v. de onderkant van de pedalen. Dat is waar ik naar op zoek ben. Op internet zie je mensen die en stuk hout monteren voor hun P1000 pedalen bijvoorbeeld, om de hielen wat hoger te zetten en minder te schuiven op de pedalen.

edit: even naar de afmetingen van die Treq heel-rest gekeken. Dat gaat totaal niet passen op de P1000 plaat.

[ Voor 6% gewijzigd door DontLikeJelly op 07-11-2025 13:53 ]

• Aikon
  • Niet online
TiezZ_BE schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:33:
[...]

De shh shifter is zijn geld zeker waard. Gebruik die voor H pattern en seq. H pattern is een uitdaging in DR2 (maar best leuk eens je de flow te pakken hebt)
Goed om te horen, is deze nieuwste versie nu nog steeds zo uhh 3d-print achtig? Dus dat je de laagjes ziet, want op de site is alleen een render te zien, daar lijkt de behuizing helemaal mooi glad plastic.

11% Black Friday korting nu bij Sim Lab trouwens.

[ Voor 5% gewijzigd door Aikon op 07-11-2025 16:11 ]

• TiezZ_BE
Aikon schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:10:
[...]

Goed om te horen, is deze nieuwste versie nu nog steeds zo uhh 3d-print achtig? Dus dat je de laagjes ziet, want op de site is alleen een render te zien, daar lijkt de behuizing helemaal mooi glad plastic.

11% Black Friday korting nu bij Sim Lab trouwens.
Ik heb de vorige versie, gekocht kort voor de Thorn werd aangekondigd. Je ziet bij mij idd redelijk goed dat het een 3d print is. Geen idee of dat anders bij de Thorn... (Stoor me er zelf niet aan)

• Lumics
Nou inmiddels draait mijn simrig goed. De afgelopen weken steeds wat gesleuteld om de positie beter af te stellen en nog een tweetal bassshakers toegevoegd. De hardware is klaar.

Ondertussen ASMR2 en ACC Comp gekocht om te testen. Grafisch spreekt ASMR2 mij meer aan. En de recente DLC is een mooie toevoeging voor weinig geld.

Toevallig las ik hier over KNAF-methode om een jaar lang Iracing te proberen. Dus dat ook maar aanegeschaft. Maar man, wat is er met de graphics van Iracing aan de hand? Ik heb een 9800x3d en een 7900XTX. Het spel draait op 160+ fps, maar de achtgronden zoals bomen en crowd worden zo onzettend schokkerig gerenderd. Bij het nemen van de bochten loopt het wegdek soepel, maar de bomen op de achtergrond bewegen schokkerig. Elke setting geprobeerd, maar het wordt er niet beter op. De FFB vindt ik wel heel fijn. Is het een kwestie van accepteren, of doe ik iets verkeerd.

• Huugje
@Lumics Lastig te zeggen zo, natuurlijk. Ik heb er zelf geen last van. Kijk in ieder geval even onder Windows of je monitoren op de maximale refresh rate staan. Ik heb het soms wel eens dat mijn monitoren zomaar op 60Hz staan en dat merk je meteen in iRacing. Het lijkt dan een stuk minder vloeiend te draaien. Je kunt ook proberen om de frame rate in iRacing vast te zetten. Daar bestaat een optie voor in de Graphics settings (let op: niet alleen een waarde opgeven, maar ook de optie dat je de frame rate wilt limiteren aanvinken). Zet de frame rate op een waarde die je grafische kaart vrij eenvoudig aankan.

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:07
Ik heb mijn oog laten vallen op de GT Omega Prime Lite – hij lijkt me ruim sterk genoeg voor mijn 10 Nm stuur.

Hoe is bij jou de verzending uit het VK en de douane verlopen? Alles vlot gegaan of extra kosten/rekente veel vertraging?

En hoe was de montage? Viel het mee of was het een gepuzzel?

Zou je deze cockpit aanraden, of zou je nu – wetende wat je weet – voor een andere kiezen?

Het enige nadeel dat ik zie is dat de monitorbeugel echt duur is (€165). Vind jij dat het die prijs waard is, of heb je een goedkoper alternatief gevonden?
Boris96 schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:56:
[...]

Oke, wat review gekeken en het ziet er inderdaad goed uit voor de prijs! Ik twijfel of de baseplate nodig is, de pedalen zijn best hoog en ik heb maat 42 voeten. Wat heb jij hiervoor gedaan?

Ik heb de GT Omega Prime Lite inmiddels besteld, maar zie dat de gaatjes niet uitlijnen met deze 8)7 Dat wordt dan een gaatje boren denk ik... Of misschien met 2 20x20 alu frames erop schoreven...

• Lumics
Huugje schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:19:
@Lumics Lastig te zeggen zo, natuurlijk. Ik heb er zelf geen last van. Kijk in ieder geval even onder Windows of je monitoren op de maximale refresh rate staan. Ik heb het soms wel eens dat mijn monitoren zomaar op 60Hz staan en dat merk je meteen in iRacing. Het lijkt dan een stuk minder vloeiend te draaien. Je kunt ook proberen om de frame rate in iRacing vast te zetten. Daar bestaat een optie voor in de Graphics settings (let op: niet alleen een waarde opgeven, maar ook de optie dat je de frame rate wilt limiteren aanvinken). Zet de frame rate op een waarde die je grafische kaart vrij eenvoudig aankan.
Dank! Echtere ik heb elke instelling gehad, maar grafisch is het simpelweg een stuk minder sterk dan een een AMSR2. De bomen zijn zeer detaileerd opgebouwd, maar die worden tijdens het rijden wat wazig en beginnen daarna een klein beetje te schokken en worden dynamisch opgebouwd. Ik zie het ook in dit filmpje. De auto rijdt soepel over de weg, maar de achtergrond is wordt schokkerig opgebouwd. Maar misschien zeur ik te veel.

• meermarco
Jullie advies is ga voor SIm lab of Treq (geweoon goed steving, eb voorbereid op groei.

Ik twijfelde nog over (tweedehands) Next level racing f-gt. Maar als ik dit zie: YouTube: F1 Legend Lewis Hamilton Races D&M, Talks Met Gala | Ext. Interview ... heeft ue wel heel veel speling. Dan idd toch maar wat steviger

• Fedo
Lumics schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:51:
[...]

Dank! Echtere ik heb elke instelling gehad, maar grafisch is het simpelweg een stuk minder sterk dan een een AMSR2. De bomen zijn zeer detaileerd opgebouwd, maar die worden tijdens het rijden wat wazig en beginnen daarna een klein beetje te schokken en worden dynamisch opgebouwd. Ik zie het ook in dit filmpje. De auto rijdt soepel over de weg, maar de achtergrond is wordt schokkerig opgebouwd. Maar misschien zeur ik te veel.
Je zeurt niet teveel, maar grafische pracht is niet het hoofddoel van simrace spellen, voldoende FPS hebben is belangrijker. Als de FPS in orde is, tuurlijk, maak het zo mooi mogelijk. Mijn FPS op een triple systeem (3x1440p) is rond de 130 met LMU, maar zo'n 60 met Assetto Corsa Evo dat er gelikter uitziet. Gevolg is dat ik LMU speel, en EVO ligt in de kast. Dit is met een XTX, voor mensen met tragere GPU's zou het nog moeilijker zijn.
Ik zie die schokkerigheid in het filmpje niet, wel dat de bomen plots van kleur veranderen. Naja, hou je ogen op de weg zou ik zeggen. :*)

• Fedo
meermarco schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:47:
Jullie advies is ga voor SIm lab of Treq (geweoon goed steving, eb voorbereid op groei.

Ik twijfelde nog over (tweedehands) Next level racing f-gt. Maar als ik dit zie: YouTube: F1 Legend Lewis Hamilton Races D&M, Talks Met Gala | Ext. Interview ... heeft ue wel heel veel speling. Dan idd toch maar wat steviger
Oei, dat zwabbert wel behoorlijk. :X

• meermarco
Fedo schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:15:
[...]

Oei, dat zwabbert wel behoorlijk. :X
Ja, dat verbaasde me ook nogal. Ik hoef geen A+++, maar dit voelt wel erg slecht.

• Boris96
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
royalt123 schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:35:
Ik heb mijn oog laten vallen op de GT Omega Prime Lite – hij lijkt me ruim sterk genoeg voor mijn 10 Nm stuur.

Hoe is bij jou de verzending uit het VK en de douane verlopen? Alles vlot gegaan of extra kosten/rekente veel vertraging?

En hoe was de montage? Viel het mee of was het een gepuzzel?

Zou je deze cockpit aanraden, of zou je nu – wetende wat je weet – voor een andere kiezen?

Het enige nadeel dat ik zie is dat de monitorbeugel echt duur is (€165). Vind jij dat het die prijs waard is, of heb je een goedkoper alternatief gevonden?

[...]
Ik ben absoluut tevreden en zou deze ook aanraden. De verzending ging snel, was binnen een week geleverd. Volgens mij heeft het daravan 1 of 2 dagen bij de duane gehangen. Ik had vooral problemen met UPS in NL die steeds het levermoment aanpaste, als in: "komt vandaag... ohnee komt toch morgen pas." Geen extra kosten voor de duane, de website van GTOmega geeft ook aan dat het inclusief alle duane en importkosten is.

Tip: er zijn veel 5% kortingscodes online te vinden, gebruik die!

De montage was over het algemeen goed, maar kost je wel een paar uurtjes, zeker als je het voor het eerst doet. Voornamelijk de het afstellen van alles kost best tijd en is soms vervelend. Het monteren van de stoel was echter wel een drama, de instructie is niet meer dan "monteer de stoel" en heeft ook tegenstrijdige informatie, maar met een beetje inzicht kom je er wel uit. Ook het vastdraaien van de bouten onder de stoel is best lastig omdat je inbus er niet goed tussen past.

Verder een zeer stevige rig, ik heb een moza R9 erop zitten en echt 0 flex. Ook kan ik met al mijn kracht remmen zonder dat ik flex voel.

Het grootste nadeel vind ik de pedal plate. Ik heb de Simjacks gekocht maar die passen niet direct op de plaat, dus daar is wat crativieit nodig. Ik heb een paar 2020 alu profielen gekocht en het zo vast gezet (of je boort wat extra gaatjes). Pedal plate is wel stevig als het eenmaal zit met weinig tot geen flex, maar verstellen is ook best een gedoe en heeft wel baat bij een extra paar handen om het vast te houden tijdens het monteren. Je zou kunnen overwegen om de uprade van de pedal plate te halen zoals je die op de regularie prime rig krijgt.

Ik heb zelf de RS12 stoel erbij gehaald, opzich een prima ding voor de prijs. De kwaliteit is wat je mag verwachten voor de prijs in het goedkopere segment. Het grotoste nadeel is dat de verstelbare leuning binnen zijn stand wat speling heeft in het mechanisme. Hierdoor is er een paar graden vrij losse rotatie als je er tegenaan leunt. Als je eenmaal aan het racen bent en constant leunt dan merk je het niet meer. Het is best een brede stoel, geschikt voor grotere mensen. Ik ben zelf niet groot maar het zit prima en is makkelijk in en uit te stappen. Echter als je meer "vast" wilt zitten zoals in een echte racestoel kan je beter voor een ander model gaan.

Ik race zelf in VR dus heb geen scherm. Kan je daar helaas niet bij helpen. Echter is de prijs voor een mount aan de rig vergelijkbaar met de concurrentie. Eventueel een losse monitor stand kan vaak goedkoper zijn, en is ook flexibeler in de opzet dus daar zou je nog naar kunnen kijken.

Ik kan je eventueel wat foto's DMen als je nog vragen hebt, laat maar weten! :)

Boris96

• meermarco
Als een deal kan ik de volgende set kopen:
Fanatec GRAN TURISMO® DD PRO (8 NM)
Fanatec CLUBSPORT Steering Wheel F1® Esports V2
en de stoel is Sparco Sprint raceseat

Is dat goed voor een kind (sterk voor leeftijd) van 11-12 jaar. Of is dat teveel NM?

• Koldur
meermarco schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:20:

Is dat goed voor een kind (sterk voor leeftijd) van 11-12 jaar. Of is dat teveel NM?
Teveel kan je nooit hebben, kun je gewoon begrenzen. Maar klinkt prima voor een kind van die leeftijd. Gewoon even kijken waar de grens ligt, 5NM is waarschijnlijk een mooie afstelling.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• meermarco
Dank. Ik twijfel enkel over die bucket. Het is tweedehands, dus uitgebreid testen kan niet. Via chatgpt krijg ik Next Level Racing ERS3 Elite door als ideale stoel. Maar goed, wellicht toch eerst die bucket proberen. Ik neem aan dat Next Level Racing ERS3 Elite evt past om een simlab base.

• Koldur
meermarco schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:30:
Dank. Ik twijfel enkel over die bucket. Het is tweedehands, dus uitgebreid testen kan niet. Via chatgpt krijg ik Next Level Racing ERS3 Elite door als ideale stoel. Maar goed, wellicht toch eerst die bucket proberen. Ik neem aan dat Next Level Racing ERS3 Elite evt past om een simlab base.
Ja, lekker eerst kijken hoe de Sparco bevalt, met een Simlab rig kun je nagenoeg alle stoelen plaatsen die je wilt.

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:07
Bedankt dat je je uitgebreide ervaring hebt gedeeld! Ik had inderdaad ook op forums gelezen dat het montagewerk ongeveer één dag in beslag neemt.

Wat betreft de pedal tray: daar had ik ook al iets over gelezen. Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom die zo lastig te monteren zou zijn, maar dat hangt waarschijnlijk sterk af van het type pedalen. De aanpassing lijkt vrij eenvoudig als ik het filmpje op hun eigen website bekijk.

Wat de monitorstandaard betreft: ik had ook gemerkt dat een losse stand veel goedkoper is. Toch geef ik de voorkeur aan een alles-in-één oplossing, zodat het geheel makkelijker te verplaatsen is. Misschien bouw ik er zelf één of gebruik ik een standaard van een ander merk. Ik ga ook VR gebruiken, maar voor langere racesessies blijft een scherm toch aangenamer.

Ik twijfel nog een beetje of het de investering waard is om alles aan te schaffen. Dan moet ik ook een nieuw scherm kopen, een nieuwe stoel, enzovoort. En ik wil zeker weten dat alles goed werkt met mijn huidige pc, want ik wil geen multi-monitoropstelling maken.

Daar moet ik dus nog goed over nadenken voordat ik een beslissing neem.
Boris96 schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:22:
[...]

Ik ben absoluut tevreden en zou deze ook aanraden. De verzending ging snel, was binnen een week geleverd. Volgens mij heeft het daravan 1 of 2 dagen bij de duane gehangen. Ik had vooral problemen met UPS in NL die steeds het levermoment aanpaste, als in: "komt vandaag... ohnee komt toch morgen pas." Geen extra kosten voor de duane, de website van GTOmega geeft ook aan dat het inclusief alle duane en importkosten is.

Tip: er zijn veel 5% kortingscodes online te vinden, gebruik die!

De montage was over het algemeen goed, maar kost je wel een paar uurtjes, zeker als je het voor het eerst doet. Voornamelijk de het afstellen van alles kost best tijd en is soms vervelend. Het monteren van de stoel was echter wel een drama, de instructie is niet meer dan "monteer de stoel" en heeft ook tegenstrijdige informatie, maar met een beetje inzicht kom je er wel uit. Ook het vastdraaien van de bouten onder de stoel is best lastig omdat je inbus er niet goed tussen past.

Verder een zeer stevige rig, ik heb een moza R9 erop zitten en echt 0 flex. Ook kan ik met al mijn kracht remmen zonder dat ik flex voel.

Het grootste nadeel vind ik de pedal plate. Ik heb de Simjacks gekocht maar die passen niet direct op de plaat, dus daar is wat crativieit nodig. Ik heb een paar 2020 alu profielen gekocht en het zo vast gezet (of je boort wat extra gaatjes). Pedal plate is wel stevig als het eenmaal zit met weinig tot geen flex, maar verstellen is ook best een gedoe en heeft wel baat bij een extra paar handen om het vast te houden tijdens het monteren. Je zou kunnen overwegen om de uprade van de pedal plate te halen zoals je die op de regularie prime rig krijgt.

Ik heb zelf de RS12 stoel erbij gehaald, opzich een prima ding voor de prijs. De kwaliteit is wat je mag verwachten voor de prijs in het goedkopere segment. Het grotoste nadeel is dat de verstelbare leuning binnen zijn stand wat speling heeft in het mechanisme. Hierdoor is er een paar graden vrij losse rotatie als je er tegenaan leunt. Als je eenmaal aan het racen bent en constant leunt dan merk je het niet meer. Het is best een brede stoel, geschikt voor grotere mensen. Ik ben zelf niet groot maar het zit prima en is makkelijk in en uit te stappen. Echter als je meer "vast" wilt zitten zoals in een echte racestoel kan je beter voor een ander model gaan.

Ik race zelf in VR dus heb geen scherm. Kan je daar helaas niet bij helpen. Echter is de prijs voor een mount aan de rig vergelijkbaar met de concurrentie. Eventueel een losse monitor stand kan vaak goedkoper zijn, en is ook flexibeler in de opzet dus daar zou je nog naar kunnen kijken.

Ik kan je eventueel wat foto's DMen als je nog vragen hebt, laat maar weten! :)

• oef!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
meermarco schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:20:

Leuk dat je dat voor je kind wil kopen :)
5NM op volle kracht is te veel voor een kind van 11. Die zal al veel moeite hebben met een instap logitech setje van 2 à 3 NM op maximale kracht.

Ik heb dezelfde set met een 8NM uitbreiding en in bijvoorbeeld Gran Turismo heb ik de ffb op 3 van de 10 staan omdat het anders al oncomfortabel wordt na 15 minuten.

Hou er ook rekening mee dat, afhankelijk van de game, bij een crash het stuur woest kan draaien wat pijnlijk kan zijn als je het stuur te lang vasthoudt. Ik heb het, als volwassen man die wel eens aan krachttraining heeft gedaan, meegemaakt en prettig is anders.

• meermarco
oef! schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:01:
[...]

Leuk dat je dat voor je kind wil kopen :)
5NM op volle kracht is te veel voor een kind van 11. Die zal al veel moeite hebben met een instap logitech setje van 2 à 3 NM op maximale kracht.

Ik heb dezelfde set met een 8NM uitbreiding en in bijvoorbeeld Gran Turismo heb ik de ffb op 3 van de 10 staan omdat het anders al oncomfortabel wordt na 15 minuten.

Hou er ook rekening mee dat, afhankelijk van de game, bij een crash het stuur woest kan draaien wat pijnlijk kan zijn als je het stuur te lang vasthoudt. Ik heb het, als volwassen man die wel eens aan krachttraining heeft gedaan, meegemaakt en prettig is anders.
Duidelijk. Zou je dan eerder gaan voor de theustmaster 300 voor een kind en pas later naar directdrive? Of gewoon wel dd en dan op 3-4nm zetten. Hij wil dit al heel lang. En karten kan ie aardig. Ik verwacht wel dat hij deze set lang zal hebben/gebruiken. Twijfel meer over de stoel. Mij lijkt de next level ers3 of ers4 erg geschikt voor een kind. Jammer dat je niet bij veel winkels kan kijken/proberen.

• Aikon
  • Niet online
meermarco schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 23:15:
[...]

Duidelijk. Zou je dan eerder gaan voor de theustmaster 300 voor een kind en pas later naar directdrive? Of gewoon wel dd en dan op 3-4nm zetten. Hij wil dit al heel lang. En karten kan ie aardig. Ik verwacht wel dat hij deze set lang zal hebben/gebruiken. Twijfel meer over de stoel. Mij lijkt de next level ers3 of ers4 erg geschikt voor een kind. Jammer dat je niet bij veel winkels kan kijken/proberen.
Zie YouTube: NEXT GEN FFB? - The 2026 Direct Drive Sim Racing Buyers Guide
Hij zegt dat tot 5Nm genoeg is tot 12 jaar. Maar als hij regelmatig kart en dus al wat kracht gewend is 5 Nm zeker niet teveel (ook uit de video). Anderzijds is 5 Nm sowieso ook al genoeg voor een goede ervaring als volwassene. 2e hands CSL DD? Over 2 jaar een boostkit voor z'n verjaardag?
En sowieso veel goede info in die video die je wellicht wel kan gebruiken. Je kan het altijd lager zetten natuurlijk, maar goed, in hoeverre zet hij dat weer terug? Ik zou zeker een DD kopen als het budget er is.

• oef!
  • Niet online
meermarco schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 23:15:
[...]

Je kan natuurlijk altijd de 5NM kopen en die in-game zwakker zetten. Eerst een TM setje kopen voor +/- €350 en daarna een Fanatec set voor minstens het dubbele lijkt me jammer van het geld. Nog een ander alternatief zou een Moza R3 bundel kunnen zijn zolang je niets met consoles wil doen.

Qua stoel zou je contact op kunnen nemen met Treq in Boekel. Je kan er op afspraak langs gaan. Ik ben er een paar maanden geleden geweest en toen hadden ze stoelen die je zou kunnen testen.

• meermarco
Dank. Ja ik denk aan teweedehands. Scheelt toch aardig wat. Een aangezien kind 150cm is, lijkt me die Next level erg fijn. Ook qua comfort tov een harde schaal van Sparco (die bij de tweedehands set zit).

Qua stuur/pedaal duidelijk. DD is aan te bevelen, en zet de NM gewoon op de juiste stand voor deze leeftijd/ervaring. Ik dacht eran om met PS5 te beginnen. (f1 2025+ Corsa)

• Mistacal
meermarco schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:03:
Dank. Ja ik denk aan teweedehands. Scheelt toch aardig wat. Een aangezien kind 150cm is, lijkt me die Next level erg fijn. Ook qua comfort tov een harde schaal van Sparco (die bij de tweedehands set zit).

Qua stuur/pedaal duidelijk. DD is aan te bevelen, en zet de NM gewoon op de juiste stand voor deze leeftijd/ervaring. Ik dacht eran om met PS5 te beginnen. (f1 2025+ Corsa)
Kan heel prima lang zitten in de bucket, prima comfor voor zover dat mogelijk is met racen

__/`\__/`\__

• Boris96
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
royalt123 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:22:

Wat betreft de pedal tray: daar had ik ook al iets over gelezen. Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom die zo lastig te monteren zou zijn, maar dat hangt waarschijnlijk sterk af van het type pedalen. De aanpassing lijkt vrij eenvoudig als ik het filmpje op hun eigen website bekijk.

[...]
De pedal tray is behoorlijk zwaar, vooral als je de pedalen er al op gemonteerd hebt. Dat icm de bout/moer combinatie die je gebruikt om de achterkant van de tray in hoogte te verstellen is best lastig. Als je bijvoorbeeld in de laagste stand staat, dan kom je bijna niet bij zonder met je handen en is het lastig om de bout/moer vast te draaien. Lukt allemaal wel maar het kan volgens mij beter.
royalt123 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:22:

Ik twijfel nog een beetje of het de investering waard is om alles aan te schaffen. Dan moet ik ook een nieuw scherm kopen, een nieuwe stoel, enzovoort. En ik wil zeker weten dat alles goed werkt met mijn huidige pc, want ik wil geen multi-monitoropstelling maken.

[...]
Dat kan je natuurlijk alleen zelf beslissen, het blijft een boel geld. Je kan nog de Prime Lite-R overwegen als je nog iets in je budget wilt besparen. Ik kwam zelf van een desk-mounted setup icm een eettafelstoel. Aangezien ik best fanatiek aan het racen was (en ben) toch gekozen om hiervoor te gaan, en voor mij is het het zeker waard geweest. Het gevoel van een stevige rig samen met betere pedalen en stuur maakt de ervaring VEEL beter.

Boris96

• meermarco
Voor simracen (f1 2025, Corsa) ga ik een PS5 gebruiken. Raden jullie Disc edition aan, of gewoon de versie zonder disc? Zal enkel gebruikt worden voor 'race' spellen/simulatie.

• Sandernochill
meermarco schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:04:
Voor simracen (f1 2025, Corsa) ga ik een PS5 gebruiken. Raden jullie Disc edition aan, of gewoon de versie zonder disc? Zal enkel gebruikt worden voor 'race' spellen/simulatie.
Ga je de games tweedehands kopen? (wat vaak de helft scheelt of meer) Zo ja , koop een disc versie. Ga je alles digitaal kopen in de native PS store kan je een digital kopen.

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:29
Na de afgelopen 30 jaar op allerlei momenten met sim racen bezig te zijn geweest heb ik er nu helemaal niets meer van in huis. In Covid tijd nog een Fanatec DD op een Treq rig gehad maar omdat ik het op een gegeven moment te weinig gebruikte toch alles van de hand gedaan.

Inmiddels is er een boel veranderd (jong gezin, geen speelauto op de weg meer) en gaat het weer jeuken. Nu zit ik weer allerlei websites af te gaan en ben ik erg vatbaar voor een semi impuls aankoop rond Black Friday.

Ik zou het graag koppelen aan mijn PS5 en mogelijk later aan een PC. Ik heb me met GT5 altijd goed vermaakt, al was ik vroeger groot van van rFactor (1) (Megane Trophy mod 8)) en later de originele AC (met alle bijbehorende mods).

Ik denk dat de DD van Fanatec nog steeds the way to go is, maar ik ben niet volledig op de hoogte van alle ontwikkelingen. Voor nu geen directe vraag, ik ga me maar eens goed verdiepen in dit topic, dank voor alle info die er gedeeld wordt.

• Rivanov
  • Nu online
J-M-T schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:44:
Na de afgelopen 30 jaar op allerlei momenten met sim racen bezig te zijn geweest heb ik er nu helemaal niets meer van in huis. In Covid tijd nog een Fanatec DD op een Treq rig gehad maar omdat ik het op een gegeven moment te weinig gebruikte toch alles van de hand gedaan.

Inmiddels is er een boel veranderd (jong gezin, geen speelauto op de weg meer) en gaat het weer jeuken. Nu zit ik weer allerlei websites af te gaan en ben ik erg vatbaar voor een semi impuls aankoop rond Black Friday.

Ik zou het graag koppelen aan mijn PS5 en mogelijk later aan een PC. Ik heb me met GT5 altijd goed vermaakt, al was ik vroeger groot van van rFactor (1) (Megane Trophy mod 8)) en later de originele AC (met alle bijbehorende mods).

Ik denk dat de DD van Fanatec nog steeds the way to go is, maar ik ben niet volledig op de hoogte van alle ontwikkelingen. Voor nu geen directe vraag, ik ga me maar eens goed verdiepen in dit topic, dank voor alle info die er gedeeld wordt.
Sinds covid is er véél veranderd op simrace hardware gebied. Fanatec is alláng niet meer de go-to.
Merken als Moza, Simagic en Asetek hebben in rap tempo modellen uitgebracht die Fanatec doet verbleken.

Ik zou je dus adviseren om daar ook eens naar te kijken.

• oef!
  • Niet online
meermarco schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:04:
Ik zie net de slim/digital versie voor 399 staan wat me een goede deal lijkt. Het voordeel is dat je er later alsnog een optische drive aan kan toevoegen. Als het budget het toelaat zou ik er een kopen met een disc drive. Games op disc zijn vaak wat goedkoper te vinden dan de digitale versie, ps4 compatibiliteit is voor mij ook een pré.

Verder neem ik aan dat je racesetje specifieke ondersteuning heeft voor playstation. Tenslotte nog een schaamteloze plug voor Gran Turismo 7 :+

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:29
Rivanov schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:47:
[...]

Sinds covid is er véél veranderd op simrace hardware gebied. Fanatec is alláng niet meer de go-to.
Merken als Moza, Simagic en Asetek hebben in rap tempo modellen uitgebracht die Fanatec doet verbleken.

Ik zou je dus adviseren om daar ook eens naar te kijken.
Nice, dat zijn stuk voor stuk merken waar ik niet bekend mee ben. Ik duik er in, thanks!

• meermarco
oef! schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:40:
[...]

Ik zie net de slim/digital versie voor 399 staan wat me een goede deal lijkt. Het voordeel is dat je er later alsnog een optische drive aan kan toevoegen. Als het budget het toelaat zou ik er een kopen met een disc drive. Games op disc zijn vaak wat goedkoper te vinden dan de digitale versie, ps4 compatibiliteit is voor mij ook een pré.

Verder neem ik aan dat je racesetje specifieke ondersteuning heeft voor playstation. Tenslotte nog een schaamteloze plug voor Gran Turismo 7 :+
Ja, is de fanatec versie voor PS.
Fanatec GT DD pro
+ Esports V2 + QR2 Wheel-Side

[ Voor 26% gewijzigd door meermarco op 14-11-2025 10:29 ]

• Huugje
J-M-T schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:59:
[...]

Nice, dat zijn stuk voor stuk merken waar ik niet bekend mee ben. Ik duik er in, thanks!
Als je in eerste instantie je wheelbase aan je PS5 wilt aansluiten, ben je toch wel beperkt in je keuze van DD wheelbases. Zover ik weet ondersteunen enkel Fanatec en Logitech de PS5. En misschien Thrustmaster met hun DD, maar dat weet ik niet zeker.

• meermarco
Concrete vraag:

Straks racen op/in een Simlab Evo met Fanatec DD (voor zoontje 150cm)
Hij heeft ruimte voor 1 scherm. Op de PS5

Welk scherm raden jullie aan? Ik vind het lastig als ik alle reviews lees. 4k 32 inch of 1440. (sommige zeggen ga voor 1440 sneller, andere nee neem 4k, veel mooier)
En dan ook nog eens recht of curved.

Dan denk je mooi scherm, maar die heeft dan enkel 120 via displayport, en niet via hdmi etc.

Lang verhaal kort: Welke scherm zouden jullie aanraden en waarom. Spelen enkel Formule 1 (2025) Grand turismo en Assetto Corsa

[ Voor 7% gewijzigd door meermarco op 15-11-2025 10:42 ]

• The big J
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-11 11:23
Huugje schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:13:
[...]

Als je in eerste instantie je wheelbase aan je PS5 wilt aansluiten, ben je toch wel beperkt in je keuze van DD wheelbases. Zover ik weet ondersteunen enkel Fanatec en Logitech de PS5. En misschien Thrustmaster met hun DD, maar dat weet ik niet zeker.
De Thrustmaster is inderdaad ook geschikt voor PS5. Het zijn precies de drie (Logitech RS50, Thrustmaster T598 en Fanatec GT DD+) waar ik tussen twijfel als upgrade voor mijn Thrustmaster T150.

• Tophof
meermarco schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:32:
Concrete vraag:

Straks racen op/in een Simlab Evo met Fanatec DD (voor zoontje 150cm)
Hij heeft ruimte voor 1 scherm.

Welk scherm raden jullie aan? Ik vind het lastig als ik alle reviews lees. 4k 32 inch of 1440. (sommige zeggen ga voor 1440 sneller, andere nee neem 4k, veel mooier)
En dan ook nog eens recht of curved.

Dan denk je mooi scherm, maar die heeft dan enkel 120 via displayport, en niet via hdmi etc.

Lang verhaal kort: Welke scherm zouden jullie aanraden en waarom. Spelen enkel Formule 1 (2025) Grand turismo en Assetto Corsa
Wat voor pc hangt er aan vast.
4k vraagt wat meer van je kaart.
Persoonlijk vind ik 1440p een mooie compromis tot 40 inch ongeveer.
Ben zelf begonnen met een ultrawide 34" curved 1440p, en dat was super scherp en goed te doen qua fov.
Misschien is dat wat?
Zou wel curved aanraden zodat de kijkafstand een beetje gelijk blijft.
Ik zie alleen wel dat je naar 32" 16:9 neigt?

• meermarco
Oh sorry. Dat stond erboven. Nu onnet bericht gezet. Het scherm zal worden aangesloten op een ps5. Vandaar 16:9

[ Voor 12% gewijzigd door meermarco op 15-11-2025 11:06 ]

• Tophof
meermarco schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:41:
Oh sorry. Dat stond erboven. Nu onnet bericht gezet. Het scherm zal worden aangesloten op een ps5. Vandaar 16:9
Ah excuus, overheen gelezen.
Dan weet ik het ook niet zo goed.
Ps5 op 4k is locked op 60hz dacht ik.
Nee toch niet, 120hz met de juiste hdmi versie.

[ Voor 13% gewijzigd door Tophof op 15-11-2025 11:32 ]

• meermarco
Tophof schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:30:
[...]

Ah excuus, overheen gelezen.
Dan weet ik het ook niet zo goed.
Ps5 op 4k is locked op 60hz dacht ik.
Nee toch niet, 120hz met de juiste hdmi versie.
Ja dat. Lastig. Volgens GROK is 1440 better ivm snelheid game enzo. Maar in reviews lees ik soms weer wat anders. Keuzes keuzes :)

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:12

Meneer iCy

swarma

Ben begonnen met simracen en heb op advies even een 2ehandse thrustmaster tmx gekocht.

Nu zag ik naar een playseat te kijken en zat aan een max budget van 300 te kijken en 1 zonder stang in het midden.

Heb zelf deze 2 op het oog en de ranqer heeft mijn voorkeur, want ik kan daar een monitor stand voor kopen.

Andere of betere suggesties mogen best hoor, maar ben nog oriënteren of ik het leuk blijf vinden. Op dit moment vind ik het prachtig, behalve dat ik in mijn bureau stoel zit.

https://amzn.eu/d/cc5kowt
https://amzn.eu/d/cVwxlFh

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

• Huugje
@Meneer iCy Ik heb met beiden geen enkele ervaring en kan je dan ook niet echt advies geven, behalve dat ik toch eerder op de websites van de fabrikanten zou kijken voor informatie dan een website als Amazon.

In ieder geval ziet de GTPlayer er op het eerste gezicht robuuster uit dan de Ranqer. En zo'n monitor mount (het is geen stand, die zou los van de cockpit staan) klinkt leuk, maar aangezien deze direct op het frame gemonteerd is zal de monitor die eraan hangt echt wel gaan trillen, schudden en misschien zelfs zwaaien afhankelijk van de FFB krachten van het stuur.

[ Voor 4% gewijzigd door Huugje op 16-11-2025 19:12 ]

• meermarco
Mede door jullie advies heb ik een set aangeschaft:(allemaal tweedehands, meeste dingen slechts paar maanden oud!

Frame: Sim-Lab GT1 Evo Sim Race Cockpit
stoel: Sim-Lab slider en een Sparco Sprint
Stuurbase +stuur : Fanatec grand turismo DD pro (180 boostkit)
F1 stuur: Fanatec ClubSport Steering Wheel F1 Esports V2
QR2 base +wheel

Nu enkel nog een PS5, een 32 inch curved monitor. En ik denk een extra QR2 wheel. Want het GT stuur heeft het nu niet, en dan heb je weinig aan een Qr2 base, als het maar op 1 stuur werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door meermarco op 16-11-2025 21:30 ]

• Huugje
Daar ga je veel plezier aan beleven @meermarco

• meermarco
Dankje. Zoontje iig wel. Besloten te gaan voor een 1440 scherm. Wacht op een mooie prijs voor de Samsung Odyssey G55C.
Pagina: 1 ... 55 56 Laatste

Let op:
V&A in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.