royalt123 schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:35:
Ik heb mijn oog laten vallen op de GT Omega Prime Lite – hij lijkt me ruim sterk genoeg voor mijn 10 Nm stuur.
Hoe is bij jou de verzending uit het VK en de douane verlopen? Alles vlot gegaan of extra kosten/rekente veel vertraging?
En hoe was de montage? Viel het mee of was het een gepuzzel?
Zou je deze cockpit aanraden, of zou je nu – wetende wat je weet – voor een andere kiezen?
Het enige nadeel dat ik zie is dat de monitorbeugel echt duur is (€165). Vind jij dat het die prijs waard is, of heb je een goedkoper alternatief gevonden?
[...]
Ik ben absoluut tevreden en zou deze ook aanraden. De verzending ging snel, was binnen een week geleverd. Volgens mij heeft het daravan 1 of 2 dagen bij de duane gehangen. Ik had vooral problemen met UPS in NL die steeds het levermoment aanpaste, als in: "komt vandaag... ohnee komt toch morgen pas." Geen extra kosten voor de duane, de website van GTOmega geeft ook aan dat het inclusief alle duane en importkosten is.
Tip: er zijn veel 5% kortingscodes online te vinden, gebruik die!
De montage was over het algemeen goed, maar kost je wel een paar uurtjes, zeker als je het voor het eerst doet. Voornamelijk de het afstellen van alles kost best tijd en is soms vervelend. Het monteren van de stoel was echter wel een drama, de instructie is niet meer dan "monteer de stoel" en heeft ook tegenstrijdige informatie, maar met een beetje inzicht kom je er wel uit. Ook het vastdraaien van de bouten onder de stoel is best lastig omdat je inbus er niet goed tussen past.
Verder een zeer stevige rig, ik heb een moza R9 erop zitten en echt 0 flex. Ook kan ik met al mijn kracht remmen zonder dat ik flex voel.
Het grootste nadeel vind ik de pedal plate. Ik heb de Simjacks gekocht maar die passen niet direct op de plaat, dus daar is wat crativieit nodig. Ik heb een paar 2020 alu profielen gekocht en het zo vast gezet (of je boort wat extra gaatjes). Pedal plate is wel stevig als het eenmaal zit met weinig tot geen flex, maar verstellen is ook best een gedoe en heeft wel baat bij een extra paar handen om het vast te houden tijdens het monteren. Je zou kunnen overwegen om de uprade van de pedal plate te halen zoals je die op de regularie prime rig krijgt.
Ik heb zelf de RS12 stoel erbij gehaald, opzich een prima ding voor de prijs. De kwaliteit is wat je mag verwachten voor de prijs in het goedkopere segment. Het grotoste nadeel is dat de verstelbare leuning binnen zijn stand wat speling heeft in het mechanisme. Hierdoor is er een paar graden vrij losse rotatie als je er tegenaan leunt. Als je eenmaal aan het racen bent en constant leunt dan merk je het niet meer. Het is best een brede stoel, geschikt voor grotere mensen. Ik ben zelf niet groot maar het zit prima en is makkelijk in en uit te stappen. Echter als je meer "vast" wilt zitten zoals in een echte racestoel kan je beter voor een ander model gaan.
Ik race zelf in VR dus heb geen scherm. Kan je daar helaas niet bij helpen. Echter is de prijs voor een mount aan de rig vergelijkbaar met de concurrentie. Eventueel een losse monitor stand kan vaak goedkoper zijn, en is ook flexibeler in de opzet dus daar zou je nog naar kunnen kijken.
Ik kan je eventueel wat foto's DMen als je nog vragen hebt, laat maar weten!