Acties:
  • 0 Henk 'm!
Botmeister schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:42:
Waar wel zichtbare flex zit in de GT1 Evo, is de zijarm waar je een shifter op monteert. Diegene waar ik een aantal keren in de GT1 Evo rig heb gezeten, die heeft die zijarm zelf verstevigd ala de P1-X want dat was gewoon onvoldoende.
True! Dat was ik alweer vergeten ik heb die mount ook verstevigd met een vertical staander.

Mijn rig mag ook best getest worden door iemand indien diegene twijfelt, omgeving van Venlo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:56

Edd

Danielson schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:29:
Ik weet niet helemaal zeker of ik hier aan het juiste adres ben, maar ik ben bezig met een buttonbox te bouwen, hiervoor wil ik een Button Grid van 5 kolommen en 4 rijen gebruiken met SimHub en een Arduino Nano, ik heb nu het volgende schema getekend:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand tijd over om eens te kijken of het zo zou moeten kloppen? :)
Voor de duidelijkheid van je schema is het misschien handig om de + en - draden hier niet in te tekenen. Deze vertroebelen het schema nu erg en ik denk dat deze niet heel erg spannend zijn voor de juiste werking van je buttonbox.

Ik zie daarnaast dat je veel knoppen op de NC (Normally Connected) hebt aangesloten ipv NO (Normally Open). Heb je dat bewust gedaan?

Sowieso zie ik rechtsbovenin een knop die de C zowel op een van de rijen/kololmmen is aangesloten als de -. Ik vermoed dat dit voor problemen gaat zorgen en ik denk dat je daar de - niet hebt ingetekend als connector.

Je hebt het erover dat je hiervoor een Arduino Nano wil gebruiken. Dubbelcheck even in Simhub of dit wordt ondersteund. Als ik de documentatie bekijk staat dat aleen Pro Micro/ATMega32U wordt ondersteund.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:17
Ik weet niet helemaal zeker of ik hier aan het juiste adres ben, maar ik ben bezig met een buttonbox te bouwen, hiervoor wil ik een Button Grid van 5 kolommen en 4 rijen gebruiken met SimHub en een Arduino Nano, ik heb nu het volgende schema getekend:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat voor knoppen ga je gebruiken? Dat is mij namelijk niet helemaal duidelijk.
Normale knoppen hebben alleen een + en - (om het simpel te zeggen). Daarvan heb je er één in het schema, en de rest zijn encoders? Of gebruik je knoppen met leds?

Als het alleen om 12 knoppen gaat, kun je die gewoon elk op een eigen pin aansluiten. Gebruik je ook encoders, dan kun je overwegen om de matrix eenvoudiger te maken door bijvoorbeeld een 6x2-matrix te gebruiken.

Verder zou ik geen Nano gebruiken; je bent beter af met een Pro Micro, omdat die als joystick herkend zal worden. Dat maakt het achteraf veel makkelijker in te stellen.

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-04 16:51
weet iemand of de playseat challenge een beetje stabiel is met de thrustmaster tx?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:39
Ja, ik vond dat prima gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:08
@nDirect090 4080 is meer dan prima. Zelfs als je er een full motion op zet gaat dat prima. Dat er flex in sommige delen kan zitten zoals de sidearm zou kunnen maar over de basis en de wheelbase hoef je echt geen zorgen te maken.

Voor diegene die het interessant vinden heet 8020 een leuke calculator om doorbuigen etc te berekenen. Ter info, 1 profiel van 4080 kan 150kg dragen met 1,3mm doorbuiging (over de lange kant gezien). Zie https://www.china-me.com/...th-verification-methods#g Meer en meer dan voldoende dus.

Linkje naar de calculator: https://8020.net/deflection-calculator

Enige wat je nog in gedachte moet houden is dat een 4080 rig wat gelimiteerd is in uitbreiding. Je kan er genoeg op zetten maar ergens houdt het op, dit was voor mij de reden om voor een 40160 frame te gaan, full motion, belt tensioner, button boxes, geisoleerde stoel en wheel base, etc etc
eenhoorntje schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:55:
weet iemand of de playseat challenge een beetje stabiel is met de thrustmaster tx?
Ik vond het helemaal niks, de wheelbase misschien prima maar met remmen merk je echt wel dat het een slap ding is.

[ Voor 37% gewijzigd door Mistacal op 05-01-2025 20:22 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:07
Voor onze zoon (11) zoek ik een leuke set, en als ie het goed blijft doen, ga ik na 1-2 jaar wel upgraden. Hij heft er wel gevoel voor, want bij RaceSquare wordt ie vaak wel eerste of tweede bij een volle bezetting, en ook met mensen die wel een SIM hebben.

Hij is vooral geïnteresseerd in F1 racen, en niet in rallye, GT etc.

Tweedehands via marktplaats lijkt me sowieso het startpunt.

Zelf dacht ik om te beginnen gewoon een een playseat waarin je echt als F1 achterover zit, en dan met een PS5 en dan F1 '24 ofzo met een 24-27 inch monitor en Thrustmaster gt300rs set voor stuur en pedalen.

IS dit een 'goede' beginset?

Dacht als ie dit nou eenmaall goed odner de knie heeft, kunnen we altijd kijken naar Iracing etc.

Of zeggen jullie: Iracing is ook geschikt om mee te beginnen en ga voor die optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@meermarco, iRacing is alleen op PC dus dat is wel een verschilletje.

De door jou aangehaalde set is zeker een leuk begin, zou wel proberen een iets grotere monitor te nemen. Voor mijn part een TV anders is je POV wel erg karig.

Lekker 2de hands wat zoeken, zou het niets zijn heb je je er geen bult aan gevallen en als het wel aanslaat dan is upgraden erg leuk ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Card Nox op 14-01-2025 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Card Nox schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 00:18:
@meermarco, iRacing is alleen op PC dus dat is wel een verschilletje.

De door jou aangehaalde set is zeker een leuk begin, zou wel proberen een iets grotere monitor te nemen. Voor mijn part een TV anders is je POV wel erg karig.

Lekker 2de hands wat zoeken, zou het niets zijn heb je je er geen bult aan gevallen en als het wel aanslaat dan is upgraden erg leuk ;)
Bedankt. Van oudsher ben ik een pc gamer. Dus PC is wellicht sowieso een goed idee? Want EA F1 werkt daar ook op. En je bent makkelijker met upgraden. Of zou je zeggen neem eerst een console?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met PC kan je alle kanten op en Assetto Corsa met Content Manager mod is nog steeds een fantastisch spel. Volgens mij wordt deze ook door RaceSquare gebruikt.

EA F1 is echt een spel met elke jaargang weer nieuwe quirks. Op een gegeven moment was ik er wel klaar mee om telkens om de bugs van de nieuwe versie heen te rijden.

Veel starten met de 'strandstoel' van Playseat, gaat net wat beter dan hun Challenger(?). Die heeft een stang in het midden en dat is erg vervelend met de pedalen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:27

[Afbeelding]

[Afbeelding]

WIP! De buttons werken nu allemaal, nu nog het laatste deel printen en dan kan ik hem monteren! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpQVjoBUXBx12V_fCvRvV_Nz3z0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qS2HJwYXilTIMZz8BSA0B4y5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0oyqTpGoz1SnMPUSPHl6Gg84Kw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MoICLDMFbBsPgL0HagsF3gYq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-04 20:19
meermarco schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 06:44:
[...]

Bedankt. Van oudsher ben ik een pc gamer. Dus PC is wellicht sowieso een goed idee? Want EA F1 werkt daar ook op. En je bent makkelijker met upgraden. Of zou je zeggen neem eerst een console?
Als je serieus wil racen en alle opties open wil houden is een pc de logische keuze indien je er mee overweg kan.

Van EA F1 naar iRacing is van simcade naar hardcore league simracing. Maar voor F1 en het fake licentie sausje kom je helaas weer snel bii EA uit.
Zou er zelf geen tijd in steken: Gespeeld op iemand anders zijn rig. Wat een absoluut ***spel IVM besturing /FFB en de beleving tijdens het rijden

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
TiezZ_BE schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:48:
[...]

Als je serieus wil racen en alle opties open wil houden is een pc de logische keuze indien je er mee overweg kan.

Van EA F1 naar iRacing is van simcade naar hardcore league simracing. Maar voor F1 en het fake licentie sausje kom je helaas weer snel bii EA uit.
Zou er zelf geen tijd in steken: Gespeeld op iemand anders zijn rig. Wat een absoluut ***spel IVM besturing /FFB en de beleving tijdens het rijden
Bedankt. Zal het wel bespreken. We weten goed hoe een PC werkt. Dus dat is geen issue. Alleen even kijken naar de kosten van het ‘spelen’. Dus de maandelijkse kosten tov eenmalig. Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Je kan beter dan eerst AC, ACC of rFactor2 gebruiken. Die hebben geen maandelijkse kosten. Vind ie het echt leuk, dan kan iRacing altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Señor Sjon schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:50:
Je kan beter dan eerst AC, ACC of rFactor2 gebruiken. Die hebben geen maandelijkse kosten. Vind ie het echt leuk, dan kan iRacing altijd nog.
Dat is een goed punt. Dus een PC is sowiesi een goed idee dan. Dan kun je en EA nemen, en dus Assetto Corsa (Competizione), Rfactor2. BEdankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaB
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-04 11:36
meermarco schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:38:
Hij is vooral geïnteresseerd in F1 racen, en niet in rallye, GT etc.
...
Dacht als ie dit nou eenmaall goed odner de knie heeft, kunnen we altijd kijken naar Iracing etc.

Of zeggen jullie: Iracing is ook geschikt om mee te beginnen en ga voor die optie?
Je kan bij de Digital KNAF een iRacing abonnement nemen voor €20 euro en dan krijg je een jaar iRacing met F4-auto. Wellicht leuk om te proberen of het echt iets voor hem is. Alleen kosten tracks en andere auto's (sommige zijn inbegrepen, https://support.iracing.c...ontent-comes-with-iracing) wel €12 euro per stuk.

https://knafdigital.nl/ni...racing-en-de-fia-f4-auto/
Señor Sjon schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:50:
Let op dat je bij AC wel het een en ander aan mods nodig hebt wil je het spectaculair maken. De meeste online servers zijn niet met serieuze rijders (tenzij je een competitie/league zoekt). ACC en rFactor is in principe alleen GT of endurance.

Ik zou zelf aanraden om of het iRacing met F4 te proberen voor die €20 euro (je moet wel iRating krijgen wil je uiteindelijk F1 of F4 racen) of - als ie echt alleen geïnteresseerd is in F1 - gewoon bij EA F1 te blijven, al is dat wel wat meer arcade.

[ Voor 4% gewijzigd door MikaB op 15-01-2025 10:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Donderdag komt Assetto Corsa Evo uit in de early access op Steam, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AC is met Content Manager een uitstekend spel die er prima uitziet. Kan er persoonlijk beter mee overweg dan rFactor2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
MikaB schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:44:
[...]

Je kan bij de Digital KNAF een iRacing abonnement nemen voor €20 euro en dan krijg je een jaar iRacing met F4-auto. Wellicht leuk om te proberen of het echt iets voor hem is. Alleen kosten tracks en andere auto's (sommige zijn inbegrepen, https://support.iracing.c...ontent-comes-with-iracing) wel €12 euro per stuk.

https://knafdigital.nl/ni...racing-en-de-fia-f4-auto/

[...]

Let op dat je bij AC wel het een en ander aan mods nodig hebt wil je het spectaculair maken. De meeste online servers zijn niet met serieuze rijders (tenzij je een competitie/league zoekt). ACC en rFactor is in principe alleen GT of endurance.

Ik zou zelf aanraden om of het iRacing met F4 te proberen voor die €20 euro (je moet wel iRating krijgen wil je uiteindelijk F1 of F4 racen) of - als ie echt alleen geïnteresseerd is in F1 - gewoon bij EA F1 te blijven, al is dat wel wat meer arcade.
Duidelijk. IK kan beter gaan dan voor PC, dan heb je de keuze en kan je evt switchen. Met PS heb je enkel de keuze 'Arcade F1 EA'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaB
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-04 11:36
Simbob schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:01:
Donderdag komt Assetto Corsa Evo uit in de early access op Steam, ben benieuwd.
Ik ook, morgen om 15 uur. Eerste gameplay, auto's en tracks zijn veel belovend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
meermarco schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:37:
[...]

Duidelijk. IK kan beter gaan dan voor PC, dan heb je de keuze en kan je evt switchen. Met PS heb je enkel de keuze 'Arcade F1 EA'
Als PC budget technisch mogelijk is zou ik altijd PC boven console verkiezen.
Ik kan AC aanraden, kost nagenoeg niets, oneindig veel auto's en banen om lekker te proberen wat je zelf het leukst vind rijden. Kun je lang plezier aan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:20

Superkiwi

Hoi doei

meermarco schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:37:
[...]
Met PS heb je enkel de keuze 'Arcade F1 EA'
Als Formule racen niet per se een pré is dan heb je op PS natuurlijk ook AC en ACC. Er zijn uiteraard enkele beperkingen tov de pc versie (oa het aantal auto's op de baan en het gebrek aan mods) maar dat mag de pret niet drukken.

Dat gezegd hebbende twijfel ik ook al enkele jaren om tóch op de pc te gaan racen maar ik ben ben bang dat ik het gemak van plug&play ga missen.

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GewoonWouter
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-04 14:46
Superkiwi schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:31:
[...]

Als Formule racen niet per se een pré is dan heb je op PS natuurlijk ook AC en ACC. Er zijn uiteraard enkele beperkingen tov de pc versie (oa het aantal auto's op de baan en het gebrek aan mods) maar dat mag de pret niet drukken.

Dat gezegd hebbende twijfel ik ook al enkele jaren om tóch op de pc te gaan racen maar ik ben ben bang dat ik het gemak van plug&play ga missen.
Ik ben een jaar of 2 geleden geswitched van racen op de ps4(acc, pc2) naar de pc (acc, reed, iracing) en ik heb er geen dag spijt van gehad. Zo veel meer mogelijkheden, wat mij betreft is de overstap het waard ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-04 17:50

kronolith

[EDIT]

Vergeet op de pc ook niet de haast oneindige hoeveelheid geschikte hardware, waar de ondersteuning op consoles toch altijd achterblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
Is de logitech g923 nou echt zo slecht?

Ik zit in dubio icm met mn xbox

Mijn lijstje

Logitech G923
Moza R3
Thrustrmaster TSXW Racer Sparco

zag ook PXN, dat lijkt verdacht veel op Moza

[ Voor 4% gewijzigd door eenhoorntje op 16-01-2025 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-04 12:00
eenhoorntje schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:06:

Mijn lijstje

Logitech G923
Moza R3

Van dat lijstje is de Moza vermoedelijk de beste, maar je kan ook eens kijken naar bijvoorbeeld zo'n ready2race bundel van Fanatec. Met een 5Nm (of eventueel 8Nm) base, en een xbox compatible stuur kan zowel PC als Xbox gebruiken, goed te upgraden, kwalitatief vergelijkbaar met Moza en een heel stuk beter dan de Logitech (en vermoedelijk ook de Thrustmaster). Bang for buck lijkt dat me je beste optie

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tophof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-04 13:45
eenhoorntje schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:06:

Mijn lijstje

Logitech G923
Moza R3

Nee, hij is niet echt zo slecht.
Als instap model prima voor het bedrag vind ik.
Zelf heb ik jaren lang plezier gehad met een G27.

De Moza bundel is ook wat duurder, maar ook wat beter i.v.m. direct drive.
Het is maar wat je verwachting is, wat je precies wil en wat je budget/wat je er voor over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-04 19:29

masauri

aka qwybyte

Men zoontje van 7 wil graag ook racen maar hoe combineer je dat met je eigen setup?
Men bureaustoel is te laag voor hem en hij komt amper aan de pedalen.
Is er een rig waar je makkelijk de pedalen mee kan aanpassen van volwasse naar een kind en terug?
Wat ook makkelijk werkt als ik niet aan het racen ben?

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alu rigs kan je seat sliders gebruiken. Daar heb je ook een pedalenvariant van zodat je beiden kan aanpassen. Hoogte van het stuur is wel een stuk bewerkelijker.

Ik heb een autostoel gebruikt, die is ook in hoogte verstelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-03 09:05

Format-C

Tracing Rays

Edit: post het even in een ander topic. Mijn excuses!

[ Voor 86% gewijzigd door Format-C op 26-01-2025 10:30 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
masauri schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 18:48:
Men zoontje van 7 wil graag ook racen maar hoe combineer je dat met je eigen setup?
Men bureaustoel is te laag voor hem en hij komt amper aan de pedalen.
Is er een rig waar je makkelijk de pedalen mee kan aanpassen van volwasse naar een kind en terug?
Wat ook makkelijk werkt als ik niet aan het racen ben?
Nee, die overbrugging is te groot, zelf al veel naar gekeken. Ga je kijken naar een aluminium (8040) rig dan kan je inderdaad seat slider en pedal sliders toevoegen en voor het stuur moet je dan wel denken aan een serieuze inverstering (https://www.advancedsimra...os=2&_sid=d568dafe2&_ss=r)

Wat ik deed toen het nog aan mijn bureaustoel stond was de pedal op een verhoging zetten.

Nu met de bouw van mijn nieuwe rig ga ik er geen rekening meer mee houden. Ik heb 2 T80 stuurtjes gekocht voor de kids en zet de pedalen weer op een verhoging.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat voor toetsenbord / muis / mounts gebruiken jullie in combinatie met een alu sim rig?
Zit zelf te twijfelen tussen gewoon een (draadloos?) toetsenbord en muis en een toetsenbord met trackpad zoals uitvoering: Logitech Wireless Touch K400 Plus (NL) Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raimond613
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:16

Raimond613

Simracer

Olaf van der Spek schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:14:
Wat voor toetsenbord / muis / mounts gebruiken jullie in combinatie met een alu sim rig?
Zit zelf te twijfelen tussen gewoon een (draadloos?) toetsenbord en muis en een toetsenbord met trackpad zoals uitvoering: Logitech Wireless Touch K400 Plus (NL) Zwart
Ik heb heel lang ivm ruimtegebrek met een K400 gewerkt, maar dat is niet handig als je handschoenen draagt.
Inmiddels heb ik mijn opstelling aangepast en gebruik ik een losse muis, werkt veel prettiger. Ook omdat ik nu een toetsenbord kan gebruiken met wat grotere knoppen, wat ook ivm de handschoenen beter werkt dan de kleinere knoppen op de K400.

Toetsenbord op een keyboard tray van sim-lab, aan de rig bevestigd.

[ Voor 9% gewijzigd door Raimond613 op 30-01-2025 14:54 ]

iracing profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

Metalfreak

Hoije woh!

Geen aluminium rig, maar een houten, maar ik heb gewoon mijn toetsenbord (draadloos) onder mijn stoel liggen en pak deze wanneer nodig. Typen vanuit die positie blijft lastig, maar goed, daar verandert een mount niets aan. Een muis heb ik gewoon op mijn computerkast liggen die toch rechts naast me staat en dit is precies de juiste hoogte en positie.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Laatst online: 08:15
TREQ Advanced Keyboard Tray.

https://www.treq-sim.com/...yboard-tray-63?category=5

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Of een trackbal is ook wel populair om te gebruiken

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
Ik denk dat ik een Rii9 of ander model aan ga schaffen. Heb nog een Logitech kxxx liggen maar vind die te groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:27
Ik ben sinds enkele weken fan van ACC (Assetto Corsa Competizione). Ik speel op de PC met een PS5 controller.

Ik neig er naar om een Fanatec Ready2Race set te kopen.
Waarom is de ene set bijna 2 keer zo duur?

https://fanatec.com/eu-en...y2race-bundle-for-pc-5-nm 400 euro
https://fanatec.com/eu-en.../gran-turismo-dd-pro-5-nm 700 euro

Beide 5 Nm. De ene heeft een iets fancier stuur, maar dat is vast niet het enige?

Kan je zo een set makkelijk gebruiken met een normaal bureaustoel en bureau. Of is een Playseat (of een ander merk) eigenlijk wel een must?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

c-nan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:19:

Beide 5 Nm. De ene heeft een iets fancier stuur, maar dat is vast niet het enige?
Heb je al eens gekeken om de losse componenten bij elkaar op te tellen? Ik denk dat je je verkijkt op het prijsverschil van een "iets fancier" stuur tov het andere stuur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Superkiwi schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:30:
[...]

Heb je al eens gekeken om de losse componenten bij elkaar op te tellen? Ik denk dat je je verkijkt op het prijsverschil van een "iets fancier" stuur tov het andere stuur ;)
Zonder stuur:
Wheelbase: 350 vs 500 (waarbij die van 500 niet eens beter is denk ik, heeft enkel als extra PS support?)
Pedalen zijn identiek.

Dus veel blijft er niet over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

De goedkope van de twee heeft een stuur van €119.
De duurdere van de twee heeft veel gecompliceerder stuur, dan gaat de prijs al snel omhoog.

Het stuur is ook niet los te krijgen zie ik, enkel in combinatie met deze specifieke wheelbase.

Betreffende je andere vraag:
Het kán met een bureau en bureaustoel maar dan moet je wel zorgen dat je een heel stevig bureau hebt én de stoel goed vast staat. Er komen nogal wat krachten vrij bij een DD stuur.

Beter zou je een alu rig (beste keuze) of playseat nemen. De Playseat Challenge (een goedkope optie) is opvouwbaar maar mist wel stevigheid bij een DD stuur denk ik.

[ Voor 43% gewijzigd door Superkiwi op 03-02-2025 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Superkiwi schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:37:
De goedkope van de twee heeft een stuur van €119.
De duurdere van de twee heeft veel gecompliceerder stuur, dan gaat de prijs al snel omhoog.

Het stuur is ook niet los te krijgen zie ik, enkel in combinatie met deze specifieke wheelbase.
Ja, dat zeg ik toch ook. het stuur is iets fancier, maar dat is het dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi

Superkiwi

Hoi doei

c-nan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:39:
[...]

Ja, dat zeg ik toch ook.
Zeker, maar het kwam (waarschijnlijk onbedoeld) vrij nonchalant over. Zo van: "een paar extra knopjes en zo, hoezo is die dan zoveel duurder?"
Daarom zei ik dat je je wellicht verkijkt op het prijsverschil tussen een complex en simpel stuur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Superkiwi schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:50:
[...]

Zeker, maar het kwam (waarschijnlijk onbedoeld) vrij nonchalant over. Zo van: "een paar extra knopjes en zo, hoezo is die dan zoveel duurder?"
Daarom zei ik dat je je wellicht verkijkt op het prijsverschil tussen een complex en simpel stuur ;)
Ah, zo. Nee zo bedoelde ik het inderdaad niet :)

Sowieso wil ik de McLaren stuur, maar het lijkt alsof er een bug in hun winkelmandje zit.

Ik krijg nu dit (ik heb dus de 400 euro kostende bundel genomen, stuur verwijderd en de McLaren stuur toegevoegd):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yRtmAicbew4SNAK4LaeJGTX4_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tx1PcA9a7adFtv0D54sGeC74.png?f=fotoalbum_large

Een korting van 190 euro. Totaal 500 euro. Terwijl het 400 setprijs + 200 stuur = 600 euro zou moeten kosten. Waar komt de 40 euro extra korting vandaan :D

Als ik de 400 kostende set koop en de McLaren stuur erbij neem, kost het 600 euro (150 euro korting vanwege de bundel).

De wheel-side staat er 2 keer in, ik kan 'm niet verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:55
c-nan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:19:
Ik ben sinds enkele weken fan van ACC (Assetto Corsa Competizione). Ik speel op de PC met een PS5 controller.

Ik neig er naar om een Fanatec Ready2Race set te kopen.

Kan je zo een set makkelijk gebruiken met een normaal bureaustoel en bureau. Of is een Playseat (of een ander merk) eigenlijk wel een must?
Die PS support is het belangrijkste verschil. Licentiekosten voor Sony oid. Dus als je een PC hebt zou ik voor de CSL set gaan, dat stuur ongeopend doorverkopen en er een wat deftiger CS stuur bij nemen voor 300-380 euro. Netto ben je dan even duur uit.

Of gewoon money in de pocket houden en met dat CSL stuur rijden :)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProfaNe
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
c-nan schreef op maandag 3 februari 2025 @ 23:09:
[...]

Ah, zo. Nee zo bedoelde ik het inderdaad niet :)

Sowieso wil ik de McLaren stuur, maar het lijkt alsof er een bug in hun winkelmandje zit.

Ik krijg nu dit (ik heb dus de 400 euro kostende bundel genomen, stuur verwijderd en de McLaren stuur toegevoegd):
[Afbeelding]

Een korting van 190 euro. Totaal 500 euro. Terwijl het 400 setprijs + 200 stuur = 600 euro zou moeten kosten. Waar komt de 40 euro extra korting vandaan :D

Als ik de 400 kostende set koop en de McLaren stuur erbij neem, kost het 600 euro (150 euro korting vanwege de bundel).

De wheel-side staat er 2 keer in, ik kan 'm niet verwijderen.
De bovenste moet je wel kunnen verwijderen, je hebt weinig aan 2 wheel-sides met één stuur. Verder zou ik aanraden op aliexpress een 8nm voeding te halen. Is een heel groot verschil met 5nm al lijkt dat niet zo op papier. Verder zou ik pas bestellen als alles in stock is dan krijg je het eerder dan wanneer je iets koopt out of stock en moet wachten tot het in stock is. Heel raar, maar komt vaak zat langs op Reddit.

Edit: toch niet, tweede wheel-side blijft in je winkelwagen staan :9

[ Voor 10% gewijzigd door ProfaNe op 04-02-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
ProfaNe schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:20:
[...]

De bovenste moet je wel kunnen verwijderen, je hebt weinig aan 2 wheel-sides met één stuur. Verder zou ik aanraden op aliexpress een 8nm voeding te halen. Is een heel groot verschil met 5nm al lijkt dat niet zo op papier. Verder zou ik pas bestellen als alles in stock is dan krijg je het eerder dan wanneer je iets koopt out of stock en moet wachten tot het in stock is. Heel raar, maar komt vaak zat langs op Reddit.

Edit: toch niet, tweede wheel-side blijft in je winkelwagen staan :9
Verwijderen gaat niet. Alleen is de lite versie van de wheel-side dus niet op voorraad. Als je de duurdere neemt, dan is je korting ineens nog maar 150 ipv 190. Beetje jammer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ProfaNe schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:20:
[...]
Verder zou ik aanraden op aliexpress een 8nm voeding te halen. Is een heel groot verschil met 5nm al lijkt dat niet zo op papier.
Dat is inderdaad een wereld van verschil!

www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
@Dr. Strangelove @ProfaNe: Inmiddels heb ik de CSL DD QR2 + CSL Pedals + ClubSport Steering Wheel Formula V2.5 in bestelling.

Bij alles staat "Ships within 4-7 days".

Vanmiddag via Marktplaats een Playseat op de kop getikt.

De status is al 4 dagen op "Handover to warehouse". Enig idee wanneer het dan op de post gaat? Wat zijn jullie ervaringen? Op internet lees ik verschillende verhalen waar ik niet echt blij van wordt. Dat het soms gewoon maanden duurt. Zou jammer zijn :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProfaNe
  • Niet online
c-nan schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:04:
@Dr. Strangelove @ProfaNe: Inmiddels heb ik de CSL DD QR2 + CSL Pedals + ClubSport Steering Wheel Formula V2.5 in bestelling.

De status is al 4 dagen op "Handover to warehouse". Enig idee wanneer het dan op de post gaat? Wat zijn jullie ervaringen? Op internet lees ik verschillende verhalen waar ik niet echt blij van wordt. Dat het soms gewoon maanden duurt. Zou jammer zijn :D
Dat is een mooie bestelling, mooi stuurtje! Bij mij was alles op voorraad. Op een zondag besteld en woensdag was het binnen :)

[ Voor 3% gewijzigd door ProfaNe op 10-02-2025 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:55
Ik heb nooit een volledige set gekocht. Wel een paar keer wat besteld bij ze en dat werd conform de beloofde levertijden bezorgd.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
ProfaNe schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:57:
[...]

Dat is een mooie bestelling, mooi stuurtje! Bij mij was alles op voorraad. Op een zondag besteld en woensdag was het binnen :)
Kort na je bericht heb ik T&T codes ontvangen, het komt als het goed is morgen binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosti55
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-03 11:27
c-nan schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:04:

Meestal binnen 2 werkdagen na het bericht Handover to warehouse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Tosti55 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:14:
[...]

Meestal binnen 2 werkdagen na het bericht Handover to warehouse.
Vandaag 4 items ontvangen, helaas ontbreekt mijn 5e item en dat is de QR2 Wheel-Drive, zonder dat adaptertje kan ik niks :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosti55
c-nan schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:34:
[...]

Vandaag 4 items ontvangen, helaas ontbreekt mijn 5e item en dat is de QR2 Wheel-Drive, zonder dat adaptertje kan ik niks :D
Weet je het zeker ? zit in een heel klein zwart doosje.

Ik kreeg toen de QR2 geleverd, zonder dat ik hem had besteld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Tosti55 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:38:
[...]

Weet je het zeker ? zit in een heel klein zwart doosje.

Ik kreeg toen de QR2 geleverd, zonder dat ik hem had besteld :+
Vrijwel zeker dat het nog niet op de post is gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yI-0rC0x9BZxlf6PFjGazgvFeAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qZWOQuyQ7Vl3Eti8iKqtj04q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tosti55
De QR2 werd bij mij ook niet in mijn order getoond, kwam wel aan echter !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:26

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Ik heb een vraag. Een vriend van mij zit heel erg in het simracen en heeft daarvoor een stuur etc gekocht. Nu heb ik zelf ook weer zin om te gaan racen en wil ik dus een set kopen met daarbij ook een cockpit op een iets later moment.

Het probleem waar ik echter tegenaan loop is wat nou goede keuzes zijn.

Voor de stuurtjes kom ik uit op de onderstaande:
https://www.bol.com/nl/nl...ion-5-pc/9300000007722285
https://www.bol.com/nl/nl...5-ps4-pc/9300000042841323

en voor de cockpits heb ik onderstaande op het oog:
https://www.bol.com/nl/nl...tec-moza/9300000163788962
https://www.bol.com/nl/nl...-edition/9300000182396929
https://www.bol.com/nl/nl...amestoel/9300000199087546

Van de stuurtjes is er uiteraard nogal een verschil tussen de 2 maar dat heb ik er op zich voor over als dit mega veel verschil is. Ik ben overigens een casual racer en zal vooral GT 7 en mogelijk ook assetto corsa competizione.

Bij de stoelen is het echter lastiger.
Van de next level lees is mixed reviews. De playseat is niet in alle richtingen verstelbaar en van de rebblers kan ik totaal niets vinden.

Ik wil overigens alles via Bol kopen omdat ik daar cadeaubonnen voor heb. Dat is dus ook gelimiteerd door hun keuze in deze.

Heeft iemand wellicht wat tips waarmee ik de lijst kan verkleinen of wat ervaringen met 1 of meerdere dingen hierboven.

ps. ik hoop dat ik het in het goede topic gezet heb.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProfaNe
  • Niet online
Yagermeister schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:19:
Ik heb een vraag. Een vriend van mij zit heel erg in het simracen en heeft daarvoor een stuur etc gekocht. Nu heb ik zelf ook weer zin om te gaan racen en wil ik dus een set kopen met daarbij ook een cockpit op een iets later moment.

Het probleem waar ik echter tegenaan loop is wat nou goede keuzes zijn.

Voor de stuurtjes kom ik uit op de onderstaande:
https://www.bol.com/nl/nl...ion-5-pc/9300000007722285
https://www.bol.com/nl/nl...5-ps4-pc/9300000042841323

en voor de cockpits heb ik onderstaande op het oog:
https://www.bol.com/nl/nl...tec-moza/9300000163788962
https://www.bol.com/nl/nl...-edition/9300000182396929
https://www.bol.com/nl/nl...amestoel/9300000199087546

Van de stuurtjes is er uiteraard nogal een verschil tussen de 2 maar dat heb ik er op zich voor over als dit mega veel verschil is. Ik ben overigens een casual racer en zal vooral GT 7 en mogelijk ook assetto corsa competizione.

Bij de stoelen is het echter lastiger.
Van de next level lees is mixed reviews. De playseat is niet in alle richtingen verstelbaar en van de rebblers kan ik totaal niets vinden.

Ik wil overigens alles via Bol kopen omdat ik daar cadeaubonnen voor heb. Dat is dus ook gelimiteerd door hun keuze in deze.

Heeft iemand wellicht wat tips waarmee ik de lijst kan verkleinen of wat ervaringen met 1 of meerdere dingen hierboven.

ps. ik hoop dat ik het in het goede topic gezet heb.
Als het kan zou ik eerst alleen een stuurtje kopen en als het leuk blijft een rig of wheelstand. De T300RS GT is perfect om te beginnen. Beter dan de Logitech, maar niet veel duurder. Ook makkelijk te verkopen mocht je willen upgraden later. Je zou ook even kunnen wachten en voor de nieuwe T598 (https://www.thrustmaster.com/products/t598/) gaan die ook voor PC en PS5 werkt. Zou ergens komende maand beschikbaar zijn, maar zou je even moeten uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:26

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

ProfaNe schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:42:
[...]

Als het kan zou ik eerst alleen een stuurtje kopen en als het leuk blijft een rig of wheelstand. De T300RS GT is perfect om te beginnen. Beter dan de Logitech, maar niet veel duurder. Ook makkelijk te verkopen mocht je willen upgraden later. Je zou ook even kunnen wachten en voor de nieuwe T598 (https://www.thrustmaster.com/products/t598/) gaan die ook voor PC en PS5 werkt. Zou ergens komende maand beschikbaar zijn, maar zou je even moeten uitzoeken.
Dit thrustmaster T598 is wel heel interessant en staat nu bovenaan het lijstje als die hopelijk op Bol beschikbaar komt.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StoOker
  • Laatst online: 11-04 08:20
Hi Tweakers,
Ik ben nieuw tot simracen en heb sinds kort nieuwe pedalen, Thrustmaster T-LCM.
Het racen doe ik op mijn gamepc met mijn 'normale' kantoor bureau en een bureaustoel op wieltjes.

Die stoel kan ik helemaal achterover kantelen dus zit prima, echter merk ik nu met remmen dat ik mezelf achteruit duw... Echt ruimte voor een race-seat heb ik niet.

Hebben jullie nog andere tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbels
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-04 16:53
Weet niet of je voor iets als dit wel ruimte hebt, maar ik heb verschillende positieve verhalen gelezen over de Next Level Racing Wheel stand 2.0. Hier zit een soort bak aan waar je de wielen van je bureaustoel in kan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De wielen van je bureaustoel in een paar schoenen zetten. Er zijn ook speciale houders beschikbaar om de wielen vast te zetten.

Edit:

Deze bijvoorbeeld: https://www.worktrainer.nl/anti-slip-ring-bureaustoel

[ Voor 13% gewijzigd door Madhouse1979 op 18-02-2025 16:39 ]

www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProfaNe
  • Niet online
StoOker schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:28:
Hi Tweakers,
Het racen doe ik op mijn gamepc met mijn 'normale' kantoor bureau en een bureaustoel op wieltjes.

Die stoel kan ik helemaal achterover kantelen dus zit prima, echter merk ik nu met remmen dat ik mezelf achteruit duw... Echt ruimte voor een race-seat heb ik niet.

Op Amazon kan je andere wielen kopen voor je bureaustoel. Daar heb je soort "skate" wieltjes met rem, werkt goed ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiezZ_BE
StoOker schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:28:
Hi Tweakers,

Houten kader om op de grond te leggen: rond je pedalenset, en tot aan voorste wieltjes van de stoel, zodat je niet naar achter kan rollen. Eventueel met (stevige!!) scharnieren om de kader op te kunnen plooien.
Dit icm de aangeraden wieltjes met rem, dan gaat die stoel nergens meer heen en kan je tenminste fatsoenlijk remmen (aangezien het toch wel belangrijk is om altijd met dezelfde kracht te kunnen remmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
Zijn er ook leden hier die af en toe samen racen hier (F1 24)?

Absolute beginner hier. Het ging met een controller echt super. Moet met de Moza R3 nog veel oefenen, maar wat voelt die direct drive lekker zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-04 19:29

masauri

aka qwybyte

eenhoorntje schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:16:
Zijn er ook leden hier die af en toe samen racen hier (F1 24)?

Absolute beginner hier. Het ging met een controller echt super. Moet met de Moza R3 nog veel oefenen, maar wat voelt die direct drive lekker zeg.
Zelfde hier met een r5 set, kom naar dit topic:
G_Dragon in "[Multi] F1 2024 GoT TimeTrial Kampioenschap - Seizoen 2"

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-04 13:08
Ik ben me aan het orienteren op de aankoop van een nieuwe PC die voornamelijk (exclusief?) gebruikt gaat worden voor het simracen (iRacing). Als budget heb ik hiervoor zo'n €1500,- beschikbaar en de voorkeur gaat uit naar de AMD processoren. Heeft er hier toevallig iemand tips voor onderdelen welke ik het beste zou kunnen aanschaffen? Ik ben een Mac gebruiker geweest tot het oppakken van de simrace hobby en het toegeschoeven krijgen van een oude PC van een familielid hiervoor.

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Budget is enkel voor PC (hoop ik) en niet ook voor wheelbase en pedals?

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RevellNL
Rivanov schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:43:
Budget is enkel voor PC (hoop ik) en niet ook voor wheelbase en pedals?
Klopt, enkel voor de PC! Qua overige hardware ben ik (voor nu) voorzien.

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Tsja, heel eerlijk.. met de huidige CPU en GPU prijzen kom je waarschijnlijk niet héél ver met dat budget. Of je moet echt wat verouderde hardware nemen. Maar je kunt hiervoor het beste een draadje openen in Desktop koopadvies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
Ja, mijn wenslijst zit al rond de €1200 exclusief een GPU. Ik denk dat dat ook m'n voornaamste twijfelgeval is. Ik kijk naar b.v. een 3060Ti of een 40XX-serie kaart. Tweedehands is daar uiteraard ook gewoon een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
RevellNL schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:51:
Ja, mijn wenslijst zit al rond de €1200 exclusief een GPU. Ik denk dat dat ook m'n voornaamste twijfelgeval is. Ik kijk naar b.v. een 3060Ti of een 40XX-serie kaart. Tweedehands is daar uiteraard ook gewoon een optie.
4xxx serie is tweedehands ook een issue op dit moment.
Belangrijk is ook om te weten; ga je voor VR, Single Screen of Triple Screen? DIt is namelijk sterk afhankelijk van je GPU. Met Single Screen kun je nog wel wegkomen met een oudere GPU. Voor VR en Triple Screen moet je toch al wel richting 4080S gaan wil je echt fatsoenlijk vooruit kunnen. Maar die zijn op dit moment ook way overpriced geworden na de 5000 serie launch. En de 4000 serie wordt nieuw niet meer gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Rivanov op 04-03-2025 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
Rivanov schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:31:
[...]

4xxx serie is tweedehands ook een issue op dit moment.
Belangrijk is ook om te weten; ga je voor VR, Single Screen of Triple Screen? DIt is namelijk sterk afhankelijk van je GPU. Met Single Screen kun je nog wel wegkomen met een oudere GPU. Voor VR en Triple Screen moet je toch al wel richting 4080S gaan wil je echt fatsoenlijk vooruit kunnen. Maar die zijn op dit moment ook way overpriced geworden na de 5000 serie launch. En de 4000 serie wordt nieuw niet meer gemaakt.
Momenteel is het een 1440p ultrawide en dat gaat niet iets anders worden binnen afzienbare tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tophof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-04 13:45
RevellNL schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:07:
[...]

Momenteel is het een 1440p ultrawide en dat gaat niet iets anders worden binnen afzienbare tijd.
Moet het nieuw zijn?
Ik heb tot februari dit jaar nog op een 8700k icm een 1080ti prima vermaakt met acc/iracing op triples 1440p.
Uiteraard grafisch consessies moeten doen, maar m.a.w. ik denk als je een nette 2e hands met een 3070 of hoger prima weg komt op ultrawide 3440? X 1440.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eens met @Tophof. Ik speel ACC op triples 1080p gecapped op 90FPS met een 5600, en 2080S en zo'n 70% GPU load. Voor 1200 kun je echt wel wat leuks in elkaar zetten, al helemaal als 2de hands een optie is. Beste is om zoals gezegd even een topic te openen is het voorheen genoemd deel van het forum.

[ Voor 45% gewijzigd door Card Nox op 05-03-2025 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huugje
  • Nu online
RevellNL schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:51:
Een AMD grafische kaart is geen optie voor je? Ik zit zelf niet echt in de grafische kaarten, maar heb toch wel het idee dat AMD wat goedkoper is dan NVIDIA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbels
Huugje schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 06:36:
[...]

Een AMD grafische kaart is geen optie voor je? Ik zit zelf niet echt in de grafische kaarten, maar heb toch wel het idee dat AMD wat goedkoper is dan NVIDIA.
Als je kijkt in fps per euro dan is AMD inderdaad een overduidelijk betere keuze.
En op een enkel scherm doen ze niet onder voor Nvidia, pas wanneer je op triples gaat racen krijgt Nvidia een overduidelijk voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
Ja, de nieuwe AMD RX 9070 XT leek me wel een interessante inderdaad, alleen begreep ik altijd dat iRacing geoptimaliseerd is voor Nvidia kaarten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rubbels
RevellNL schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:06:
Ja, de nieuwe AMD RX 9070 XT leek me wel een interessante inderdaad, alleen begreep ik altijd dat iRacing geoptimaliseerd is voor Nvidia kaarten?
Voor zover ik weet is dat een zeer hardnekkig verhaal wat tegenwoordig eigenlijk alleen nog van toepassing is op VR en triples.
Ik heb zelf een 7900XT en was op een enkele 1440p monitor zeer tevreden over de prestaties. Sinds ik ben overgestapt naar triples is dat ene heel ander verhaal, maar dat is in jouw geval dus niet van toepassing. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huugje
  • Nu online
RevellNL schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:06:
Toevallig vond ik onderstaande video waarin diverse testen tussen AMD en NVIDIA worden gedaan in diverse spellen. De volgende link start bij een vergelijk in iRacing:

YouTube: Radeon 6700xt vs. GeForce 3060ti in Sim Racing on Single & Triple Sc...

Zoals @rubbels al zei gaat het er vooral om of je triples gebruikt of een enkel scherm. En bij een enkel scherm lijkt het erop dat je met een AMD een voordeel hebt. Maar gebruik je triples, dan is het blijkbaar track afhankelijk of NVIDIA een voordeel heeft of AMD. En meestal zijn de verschillen dan erg klein, op een uitzondering na.

Let wel: deze video is al een jaar oud, dus geen idee hoe zaken er tegenwoordig voor staan. Ik moet ook bekennen dat ik niet het hele filmpje heb bekeken, maar misschien heb je er iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
  • Laatst online: 08:01
rubbels schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:34:
[...]

Voor zover ik weet is dat een zeer hardnekkig verhaal wat tegenwoordig eigenlijk alleen nog van toepassing is op VR en triples.
Ik heb zelf een 7900XT en was op een enkele 1440p monitor zeer tevreden over de prestaties. Sinds ik ben overgestapt naar triples is dat ene heel ander verhaal, maar dat is in jouw geval dus niet van toepassing. :)
Care to explain? :)
Ik heb ook een 7900XT en ben aan het overwegen in de nabije toekomst te upgraden naar triples 1440p, maar je hoort verschillende verhalen. Dus ik ben benieuwd naar jouw ervaring en of je CPU de bottleneck evt is of echt de GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cool filmpje, nVidia lijkt nog altijd de bovenhand te hebben in ACC (tenminste ten tijde van recording 1j geleden). Mijn RTX2080S is redelijk vergelijkbaar met een RTX3060Ti volgens GPU Benchmark

Ik zal binnenkort weer eens wat met die settings spelen aangezien ik nog best wat headroom heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubbels
reputatio schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:30:
[...]

Care to explain? :)
Ik heb ook een 7900XT en ben aan het overwegen in de nabije toekomst te upgraden naar triples 1440p, maar je hoort verschillende verhalen. Dus ik ben benieuwd naar jouw ervaring en of je CPU de bottleneck evt is of echt de GPU.
Het zou inderdaad kunnen dat mijn CPU een bottleneck vormt. Draai momenteel een 7700X. Mijn onderbuikgevoel zegt dat dat inderdaad wel eens het geval kan zijn, omdat het geen X3D is en volgens velen die CPU's in iRacing erg veel toevoegen.
Op de iRacing forums werd me door een dev verteld dat de 7700X in de top 10% beste CPU's zit en een upgrade me weinig zou opleveren. Zijn suggestie was een overstap naar Nvidia. (bron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-04 15:36
Jullie ervaring met de winkel treq, en hun alu frames/stoelen? Ben aan het kijken voor een nieuwe simrig setup.

Net ook de VRS Base, Wheel en pedalen besteld.

Live op Twitch . Mijn YouTube Kanaal iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
kampers schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:24:
Jullie ervaring met de winkel treq, en hun alu frames/stoelen? Ben aan het kijken voor een nieuwe simrig setup.

Jup. Heel m’n rig komt van TREQ.
Behalve de stoel en de HOTAS mount.

Eigenaren / oprichters zitten zelf ook hier op Tweakers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Wdm6TxHNWDeAFOuIlYhtar7QKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zkUUpH9XHEADObOp6FTlPIg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Rivanov op 17-03-2025 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gebruik even de zoekfunctie, is al veel over geschreven.
Korte samenvatting; goede en betrouwbare shop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

Ik heb de Formula SRP staan en ben heel tevreden! Langs geweest in hun shop met veel vragen en naar huis gegaan met een volle wagen met spullen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEHgW06fQ-SGgjqhWoK4XGakevQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ffn2EfeaQY8MhYtq4kN6IBHq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Rogar op 18-03-2025 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-04 15:36
Ik ben van plan om mijn triples op mijne nieuwe rig te zetten. Nu heb ik 3x 27”1080p schermen. En 1 27” 1440p oled scherm.

In de toekomst wil ik nog 2 1440p (dezelfde) bijkopen. Maar kan ik nu al de 1440p gevruiken als middel monitor? Of gaat dit “problemen” geven voor setup van triples?

Ik zou dit willen doen omdat ik maar PC heb, en dat ook mijn game pc is, waar ik men andere games op speel.

Live op Twitch . Mijn YouTube Kanaal iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huugje
  • Nu online
kampers schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:37:
Ik ben van plan om mijn triples op mijne nieuwe rig te zetten. Nu heb ik 3x 27”1080p schermen. En 1 27” 1440p oled scherm.

In de toekomst wil ik nog 2 1440p (dezelfde) bijkopen. Maar kan ik nu al de 1440p gevruiken als middel monitor? Of gaat dit “problemen” geven voor setup van triples?

Ik zou dit willen doen omdat ik maar PC heb, en dat ook mijn game pc is, waar ik men andere games op speel.
Ik heb zo'n soortgelijke configuratie zelf kort gehad, dus ja, het zou moeten kunnen.

Ik gebruikte toen nog surround van NVIDIA om van die drie schermen een enkel scherm te maken (ik laat dat tegenwoordig gewoon aan iRacing over) en als ik mij goed herinner dien je de middelste monitor dan wel op dezelfde resolutie te zetten als de twee overige, dus in jouw geval 1080. Daarnaast zal het virtuele scherm de laagste refresh rate van de drie monitoren gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike30
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-04 03:15
rubbels schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:47:
[...]

Het zou inderdaad kunnen dat mijn CPU een bottleneck vormt. Draai momenteel een 7700X. Mijn onderbuikgevoel zegt dat dat inderdaad wel eens het geval kan zijn, omdat het geen X3D is en volgens velen die CPU's in iRacing erg veel toevoegen.
Op de iRacing forums werd me door een dev verteld dat de 7700X in de top 10% beste CPU's zit en een upgrade me weinig zou opleveren. Zijn suggestie was een overstap naar Nvidia. (bron)
Als je cpu al een bottleneck is dan is het echt minimaal. Niet genoeg dat je het echt zult merken in prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdv98
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-04 13:36
Simlab heeft nu ook korting op hun cockpits. (voor wie geïnteresseerd is)
https://sim-lab.eu/collections/sim-racing-cockpits

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:17

Ik heb de Treq One met Sparco stoel bij ze gekocht een paar jaar terug, en ben er erg blij mee met mijn Logitech G Pro. Deze is nog met de oude base plate mount, tegenwoordig is deze iets anders maar het lijkt me vooral een vooruitgang voor de beenruimte.

Het enige waar ik mij aan stoor zijn de plastic afdekplaatjes in de hoeken en op de eindpunten van het alu frame. In de hoeken vallen ze er makkelijk uit dus na een rondje racen kan ik ze allemaal weer bij elkaar rapen. Ik ga het nog wel eens oplossen met wat lijm, maar had beter gekund. Verder moet je de eindpunten erin slaan met de hamer. Dat ging niet heel makkelijk dus is er bij mij een afgebroken en krijg hem er niet meer uit. Ook dat wil ik nog wel fixen door hem uit te boren.

Verder zou ik met de kennis van nu gekeken hebben of er nog comfortabelere stoelen zijn. Was al niet voor een kuipstoel gegaan omdat je toch geen g krachten te verduren hebt, maar hij is nog best hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 28-04 12:05

Mystikal

It never hurts to help!

Zo, vorige week mijn Next Level motion platform V3 volledig afgeschreven. Tijdens het racen brak de beugel af naar 1 van de aandrijvingen. In eerste instantie nog goed moed dat dit te fixen was, maar dat blijkt niet het geval te zijn.

Het is daarwerkelijk afgebroken in de actuator. Daarnaast staat het motion platform niet toe om het open te maken omdat er 50+ popnagels in zitten. Die natuurlijk wel uitgeboord, maar toen tot de ontdekking gekomen dat het niet repareerbaar is.

Zonde, had er veel plezier van! Helaas geen garantie meer, dus nu maar zonder motion. :|

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:39
Dat is wel zuur zeg, zeker omdat het niet bepaald een goedkoop apparaat is. Kan de hele actuator niet vervangen worden? Heb je al contact gehad met Next Level voor een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 28-04 12:05

Mystikal

It never hurts to help!

SlaadjeBla schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:12:
Dat is wel zuur zeg, zeker omdat het niet bepaald een goedkoop apparaat is. Kan de hele actuator niet vervangen worden? Heb je al contact gehad met Next Level voor een oplossing?
Next level geeft geen thuis op de emails, toen zelf aan de slag gegaan. De actuator uitbouwen valt ook niet mee. Zoals gezegd er zitten zoveel popnagels in, dan moet je de actuator nog kunnen servicen. Waarschijnlijke speciale tooling nodig om de actuator open te krijgen. Dan het onderdeel laten namaken. Dat gaat in deze tijd ook flink wat geld kosten. En voor je het weet breekt de andere ook af aan de andere kant.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:45
Voor mensen die compleet nieuw zijn in sim racing....

Mijn zoon en ik hebben onlangs een sim race gedaan in een vakantiepark. Geweldig leuke ervaring en mooie setup! Fanatec DD, mooi scherm, kuipstoelen. Echt een top ervaring! Nu willen we misschien zelf wat beginnen maar de prijzen van een hele config is toch wel wat aan de hoge kant! Ik vind zelf playseats echt mooi, vooral de meer wat kuipstoel varianten!

Voor de ervaring, wat zou beter zijn? Eerst een mooie stoel met een misschien wat simpeler stuur of eerder een betere base met stuur (fanatec gt DD bijvoorbeeld) en een simpele stoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OFV
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:33

OFV

Persoonlijk zou ik dan met bijv een csl dd beginnen. Hoewel je ook best een knappe stoel/rig nodig hebt bij een direct drive set. Wellicht marktplaats in de gaten houden? Het gaat toch al snel naar minimaal 1000 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afiso
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-04 10:24
Zorg schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 20:13:
Voor mensen die compleet nieuw zijn in sim racing....

Mijn zoon en ik hebben onlangs een sim race gedaan in een vakantiepark. Geweldig leuke ervaring en mooie setup! Fanatec DD, mooi scherm, kuipstoelen. Echt een top ervaring! Nu willen we misschien zelf wat beginnen maar de prijzen van een hele config is toch wel wat aan de hoge kant! Ik vind zelf playseats echt mooi, vooral de meer wat kuipstoel varianten!

Voor de ervaring, wat zou beter zijn? Eerst een mooie stoel met een misschien wat simpeler stuur of eerder een betere base met stuur (fanatec gt DD bijvoorbeeld) en een simpele stoel?
Ik rij nu met de Logitech G923 waarvan ik het heb omgebouwd naar een F1 stuur en load cell remmen van het bedrijf MVH. Remmen gaat super goed met de load cell remmen. Als ik vakantie geld krijg in mei wil ik voor de Fanatec Gran Turismo® DD Extreme of de ClubSport Racing Wheel F1 bundel gaan.

Kijk of 1 van die twee ook een optie voor jou is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
@Afiso

Welke mods heb je erop gezet? Heb recent de Moza.R3 XboX/PC met brakemod aangeachaft.
Helaas geen set en forget, wat.ik wel gehoopt had.
Overweeg dus de G923
Pagina: 1 ... 52 53 Laatste

Let op:
V&A in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.