Wheel mounting plate is hetzelfde, dus past gewoon. Alleen de pedalen zet je vast met klittenband, wat niet echt stevig is. Je kan beter de challenge x nemen, die is wat steviger, pedalen schroef je vast en de zitting ook wat ruimer. Ik heb er een setje clubsport v1 pedalen opzitten.sdk1985 schreef op maandag 3 november 2025 @ 02:26:
Iemand enig idee of de nieuwe Logitech RS50 een beetje te monteren is op de uitvoering: Playseat Challenge? Kon eigenlijk alleen maar filmpjes vinden met de bijbehorende Logitech versie van die playseat (die heeft andere mounting).
Hallo,
Ik zou m'n eerste Racing sim willen bouwen, maar vroeg me af hoe het zit met black Friday deals in de Racing sim wereld.
Bedankt.
Ik zou m'n eerste Racing sim willen bouwen, maar vroeg me af hoe het zit met black Friday deals in de Racing sim wereld.
Bedankt.
[ Voor 5% gewijzigd door Afiso op 05-11-2025 00:04 ]
Dat zullen we zien!Afiso schreef op woensdag 5 november 2025 @ 00:03:
Hallo,
Bedankt.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
@Afiso we moet het inderdaad even afwachten. Fanatec heeft vaakde grootste acties en de rest zit op een 10-15%.
__/`\__/`\__
Dat heeft Fanatec ook de kop gekost.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
huh? Dat lijkt me niet door black friday toch? Is het niet zo dat door de giga verkopen aan begin van corona het bedrijf dusdanig heeft moeten laten groeien dat ze daarna het niet meer konden bekostigen om zo groot te zijn?
__/`\__/`\__
Samenloop van omstandigheden maar de Black Friday van destijds heeft de problemen wel groter voor ze gemaakt.Mistacal schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:11:
[...]
huh? Dat lijkt me niet door black friday toch? Is het niet zo dat door de giga verkopen aan begin van corona het bedrijf dusdanig heeft moeten laten groeien dat ze daarna het niet meer konden bekostigen om zo groot te zijn?
Ja klopt dat was 23 toen ze weer te veel hadden verkocht door miscalculatie in voorraad. Een groite shit show is het wel bijna 2 jaar lang geweest voor ze.maniac2003 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:14:
[...]
Samenloop van omstandigheden maar de Black Friday van destijds heeft de problemen wel groter voor ze gemaakt.
__/`\__/`\__
En als ik het mij goed herinner een vervangend WMS en nieuwe logistieke partner.
Super handig om dat allemaal tegelijk te doen 😮💨
Super handig om dat allemaal tegelijk te doen 😮💨
Sommige zijn alweer begonnen, prima chassis voor 300 euro
https://simxpro.com/nl/collections/chassis
https://simxpro.com/nl/collections/chassis
__/`\__/`\__
Ok bedankt! Ff wachten tot Black Friday en zal dit dan m'n laatste hobby worden na Rc vliegtuigen en auto's op 45 jarige leeftijd
Laatste? En motoren dan? Mid-life crisis moet nog beginnen..Afiso schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:43:
Ok bedankt! Ff wachten tot Black Friday en zal dit dan m'n laatste hobby worden na Rc vliegtuigen en auto's op 45 jarige leeftijd
Uh nee, airsoften, 3d printen, motoren... Zolang het kind in je leeft blijf jehobbys hebben. Het is fijn om een man te zijnAfiso schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:43:
__/`\__/`\__
Gast je bent 45, het is niet alsof je al met 1 been in het graf staat ofzo..Afiso schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:43:
@Afiso, ach... ik heb de laatste ~10jaar: RC auto's 1:10 en 1:8 offroad (inmiddels niet meer), eigen huis bouwen (inmiddels klaar) fitnissen (inmiddels niet meer), MTB (inmiddels niet meer), Simracen (al ~7j inmiddels), 2 jaar geleden motorrijbewijs gehaald, sinds 2,5j veel aan het padellen gegaan en mijn favoriete hobby: lekker met de kids spelen 
ps. ben nu 39j maar sluit andere hobbies nog niet uit voor de toekomst
ps. ben nu 39j maar sluit andere hobbies nog niet uit voor de toekomst
[ Voor 15% gewijzigd door Card Nox op 06-11-2025 15:45 ]
Dat klopt ja, ik heb 1 vrouw en meerdere hobby’s 😂Afiso schreef op donderdag 6 november 2025 @ 23:29:
Klopt allemaal heren. Als man hebben we soms veel meer hobby's dan vrouwen. Houdt ons jong. 😃
Life is not about specs, it is about joy!
De vrouw is wel de duurste hobby nu ik er eens goed over nadenk... 🫣 En ik speel er het minst mee 🥲
Tegenwoordig rij ik met name Dirt Rally 2.0 en zoek eigenlijk een shifter. Mijn oog is gevallen op die van Sim Lab, €200 + €40 voor zwarte knop (!) en nog wat voor bevestiging en verzending wellicht.
Maar ik kwam nu ook de SHH Shiter Thorn tegen, voor de helft krijg je er ook een H-bak bij. Nou heb ik daar op zich niet enorm veel behoefte aan, maar ook wel weer leuk. Qua beleving toch wel gaaf om eens in wat oudere auto's te rijden. Ik heb een koppelingspedaal overigens. Het lijkt een behoorlijk goede shifter te zijn afgaande op de weinige en/of oude reviews.
Ander optie is de Fanatec shifter, wel de duurste optie, en ik heb een Fanatec stuur en pedalen.
Het blijft persoonlijk, maar iemand die er wat zinnigs over kan zeggen?
Maar ik kwam nu ook de SHH Shiter Thorn tegen, voor de helft krijg je er ook een H-bak bij. Nou heb ik daar op zich niet enorm veel behoefte aan, maar ook wel weer leuk. Qua beleving toch wel gaaf om eens in wat oudere auto's te rijden. Ik heb een koppelingspedaal overigens. Het lijkt een behoorlijk goede shifter te zijn afgaande op de weinige en/of oude reviews.
Ander optie is de Fanatec shifter, wel de duurste optie, en ik heb een Fanatec stuur en pedalen.
Heb toevallig sinds twee dagen de Sim-Lab SQ1 in huis. Werkt perfect.
Heb jaar geleden ooit eens de Moza HGP Shifter gehad, maar die maakte echt een bak herrie en vond ik niet heel fijn.
Ook vind ik het schakelen met een sequential shifter veel leuker.
En het scheelt je de aanschaf van een clutch.
Heb jaar geleden ooit eens de Moza HGP Shifter gehad, maar die maakte echt een bak herrie en vond ik niet heel fijn.
Ook vind ik het schakelen met een sequential shifter veel leuker.
En het scheelt je de aanschaf van een clutch.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 70% gewijzigd door Rivanov op 07-11-2025 08:27 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik ben ook aan het kijken voor een shifter + handrem. De combo producten van SG Racing lijken me wel heel cool om rally te rijden en krijgen echt goede feedback in reviews.
Enkel sequentieel schakelen lijkt me genoeg want ik heb toch geen koppelpedaal. Waarschijnlijk nog een 'shifter frame' opzet stuk voor de Treq One rig nodig. Als ik het op de onderste balk monteer vermoed ik dat het te laag uitkomt.
Enkel sequentieel schakelen lijkt me genoeg want ik heb toch geen koppelpedaal. Waarschijnlijk nog een 'shifter frame' opzet stuk voor de Treq One rig nodig. Als ik het op de onderste balk monteer vermoed ik dat het te laag uitkomt.
Ik zie dat je de Treq heel rest hebt geinstalleerd. Tevreden van? Ik was aan het twijfelen om deze te kopen omdat men P1000 pedalen wel heel hoog en vertikaal zijn.
Ik heb nog geen opstelling gevonden die 100% goed voelt. En door achillespees-problemen is mijn linkerenkel wat minder flexibel wat het remmen minder precies maakt. Ik zie dat ik nu vooral met mijn bovenbenen rem.
Voor remmen is dat ook juist de beste spier om te gebruiken gezien dit de grootste is. Maar snap je punt dat jeminder precies bent met kleinere remacties.DontLikeJelly schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:41:
[...]
Ik zie dat je de Treq heel rest hebt geinstalleerd. Tevreden van? Ik was aan het twijfelen om deze te kopen omdat men P1000 pedalen wel heel hoog en vertikaal zijn.
Ik heb nog geen opstelling gevonden die 100% goed voelt. En door achillespees-problemen is mijn linkerenkel wat minder flexibel wat het remmen minder precies maakt. Ik zie dat ik nu vooral met mijn bovenbenen rem.
__/`\__/`\__
De shh shifter is zijn geld zeker waard. Gebruik die voor H pattern en seq. H pattern is een uitdaging in DR2 (maar best leuk eens je de flow te pakken hebt)Aikon schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 07:46:
Tegenwoordig rij ik met name Dirt Rally 2.0 en zoek eigenlijk een shifter. Mijn oog is gevallen op die van Sim Lab, €200 + €40 voor zwarte knop (!) en nog wat voor bevestiging en verzending wellicht.
Voor de P1000 heb je geen aparte heelrest nodig.. die heeft het standaard al.DontLikeJelly schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:41:
[...]
Voor de VRS pedalen heb je die wel nodig aangezien dat twee "losse" pedalen zijn.
Maar om je vraag te beantwoorden; ja tevreden mee. Het doet wat het moet doen.. kan er m'n hak/voet op laten rusten.
Die van de P1000 is enkel een heel-stop balk op de baseplate van de pedalen. Die Treq heel-rest zorgt er ook voor dat je hiel een paar centimeter hoger kan komen te staan t.o.v. de onderkant van de pedalen. Dat is waar ik naar op zoek ben. Op internet zie je mensen die en stuk hout monteren voor hun P1000 pedalen bijvoorbeeld, om de hielen wat hoger te zetten en minder te schuiven op de pedalen.Rivanov schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:35:
[...]
Voor de P1000 heb je geen aparte heelrest nodig.. die heeft het standaard al.
Voor de VRS pedalen heb je die wel nodig aangezien dat twee "losse" pedalen zijn.
Maar om je vraag te beantwoorden; ja tevreden mee. Het doet wat het moet doen.. kan er m'n hak/voet op laten rusten.
edit: even naar de afmetingen van die Treq heel-rest gekeken. Dat gaat totaal niet passen op de P1000 plaat.
[ Voor 6% gewijzigd door DontLikeJelly op 07-11-2025 13:53 ]
Goed om te horen, is deze nieuwste versie nu nog steeds zo uhh 3d-print achtig? Dus dat je de laagjes ziet, want op de site is alleen een render te zien, daar lijkt de behuizing helemaal mooi glad plastic.TiezZ_BE schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:33:
[...]
De shh shifter is zijn geld zeker waard. Gebruik die voor H pattern en seq. H pattern is een uitdaging in DR2 (maar best leuk eens je de flow te pakken hebt)
11% Black Friday korting nu bij Sim Lab trouwens.
[ Voor 5% gewijzigd door Aikon op 07-11-2025 16:11 ]
Ik heb de vorige versie, gekocht kort voor de Thorn werd aangekondigd. Je ziet bij mij idd redelijk goed dat het een 3d print is. Geen idee of dat anders bij de Thorn... (Stoor me er zelf niet aan)Aikon schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:10:
[...]
Goed om te horen, is deze nieuwste versie nu nog steeds zo uhh 3d-print achtig? Dus dat je de laagjes ziet, want op de site is alleen een render te zien, daar lijkt de behuizing helemaal mooi glad plastic.
11% Black Friday korting nu bij Sim Lab trouwens.
Nou inmiddels draait mijn simrig goed. De afgelopen weken steeds wat gesleuteld om de positie beter af te stellen en nog een tweetal bassshakers toegevoegd. De hardware is klaar.
Ondertussen ASMR2 en ACC Comp gekocht om te testen. Grafisch spreekt ASMR2 mij meer aan. En de recente DLC is een mooie toevoeging voor weinig geld.
Toevallig las ik hier over KNAF-methode om een jaar lang Iracing te proberen. Dus dat ook maar aanegeschaft. Maar man, wat is er met de graphics van Iracing aan de hand? Ik heb een 9800x3d en een 7900XTX. Het spel draait op 160+ fps, maar de achtgronden zoals bomen en crowd worden zo onzettend schokkerig gerenderd. Bij het nemen van de bochten loopt het wegdek soepel, maar de bomen op de achtergrond bewegen schokkerig. Elke setting geprobeerd, maar het wordt er niet beter op. De FFB vindt ik wel heel fijn. Is het een kwestie van accepteren, of doe ik iets verkeerd.
Ondertussen ASMR2 en ACC Comp gekocht om te testen. Grafisch spreekt ASMR2 mij meer aan. En de recente DLC is een mooie toevoeging voor weinig geld.
Toevallig las ik hier over KNAF-methode om een jaar lang Iracing te proberen. Dus dat ook maar aanegeschaft. Maar man, wat is er met de graphics van Iracing aan de hand? Ik heb een 9800x3d en een 7900XTX. Het spel draait op 160+ fps, maar de achtgronden zoals bomen en crowd worden zo onzettend schokkerig gerenderd. Bij het nemen van de bochten loopt het wegdek soepel, maar de bomen op de achtergrond bewegen schokkerig. Elke setting geprobeerd, maar het wordt er niet beter op. De FFB vindt ik wel heel fijn. Is het een kwestie van accepteren, of doe ik iets verkeerd.
@Lumics Lastig te zeggen zo, natuurlijk. Ik heb er zelf geen last van. Kijk in ieder geval even onder Windows of je monitoren op de maximale refresh rate staan. Ik heb het soms wel eens dat mijn monitoren zomaar op 60Hz staan en dat merk je meteen in iRacing. Het lijkt dan een stuk minder vloeiend te draaien. Je kunt ook proberen om de frame rate in iRacing vast te zetten. Daar bestaat een optie voor in de Graphics settings (let op: niet alleen een waarde opgeven, maar ook de optie dat je de frame rate wilt limiteren aanvinken). Zet de frame rate op een waarde die je grafische kaart vrij eenvoudig aankan.
Ik heb mijn oog laten vallen op de GT Omega Prime Lite – hij lijkt me ruim sterk genoeg voor mijn 10 Nm stuur.
Hoe is bij jou de verzending uit het VK en de douane verlopen? Alles vlot gegaan of extra kosten/rekente veel vertraging?
En hoe was de montage? Viel het mee of was het een gepuzzel?
Zou je deze cockpit aanraden, of zou je nu – wetende wat je weet – voor een andere kiezen?
Het enige nadeel dat ik zie is dat de monitorbeugel echt duur is (€165). Vind jij dat het die prijs waard is, of heb je een goedkoper alternatief gevonden?
Hoe is bij jou de verzending uit het VK en de douane verlopen? Alles vlot gegaan of extra kosten/rekente veel vertraging?
Zou je deze cockpit aanraden, of zou je nu – wetende wat je weet – voor een andere kiezen?
Het enige nadeel dat ik zie is dat de monitorbeugel echt duur is (€165). Vind jij dat het die prijs waard is, of heb je een goedkoper alternatief gevonden?
Boris96 schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:56:
[...]
Oke, wat review gekeken en het ziet er inderdaad goed uit voor de prijs! Ik twijfel of de baseplate nodig is, de pedalen zijn best hoog en ik heb maat 42 voeten. Wat heb jij hiervoor gedaan?
Ik heb de GT Omega Prime Lite inmiddels besteld, maar zie dat de gaatjes niet uitlijnen met dezeDat wordt dan een gaatje boren denk ik... Of misschien met 2 20x20 alu frames erop schoreven...
Dank! Echtere ik heb elke instelling gehad, maar grafisch is het simpelweg een stuk minder sterk dan een een AMSR2. De bomen zijn zeer detaileerd opgebouwd, maar die worden tijdens het rijden wat wazig en beginnen daarna een klein beetje te schokken en worden dynamisch opgebouwd. Ik zie het ook in dit filmpje. De auto rijdt soepel over de weg, maar de achtergrond is wordt schokkerig opgebouwd. Maar misschien zeur ik te veel.Huugje schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:19:
@Lumics Lastig te zeggen zo, natuurlijk. Ik heb er zelf geen last van. Kijk in ieder geval even onder Windows of je monitoren op de maximale refresh rate staan. Ik heb het soms wel eens dat mijn monitoren zomaar op 60Hz staan en dat merk je meteen in iRacing. Het lijkt dan een stuk minder vloeiend te draaien. Je kunt ook proberen om de frame rate in iRacing vast te zetten. Daar bestaat een optie voor in de Graphics settings (let op: niet alleen een waarde opgeven, maar ook de optie dat je de frame rate wilt limiteren aanvinken). Zet de frame rate op een waarde die je grafische kaart vrij eenvoudig aankan.
Jullie advies is ga voor SIm lab of Treq (geweoon goed steving, eb voorbereid op groei.
Ik twijfelde nog over (tweedehands) Next level racing f-gt. Maar als ik dit zie: YouTube: F1 Legend Lewis Hamilton Races D&M, Talks Met Gala | Ext. Interview ... heeft ue wel heel veel speling. Dan idd toch maar wat steviger
Ik twijfelde nog over (tweedehands) Next level racing f-gt. Maar als ik dit zie: YouTube: F1 Legend Lewis Hamilton Races D&M, Talks Met Gala | Ext. Interview ... heeft ue wel heel veel speling. Dan idd toch maar wat steviger
Je zeurt niet teveel, maar grafische pracht is niet het hoofddoel van simrace spellen, voldoende FPS hebben is belangrijker. Als de FPS in orde is, tuurlijk, maak het zo mooi mogelijk. Mijn FPS op een triple systeem (3x1440p) is rond de 130 met LMU, maar zo'n 60 met Assetto Corsa Evo dat er gelikter uitziet. Gevolg is dat ik LMU speel, en EVO ligt in de kast. Dit is met een XTX, voor mensen met tragere GPU's zou het nog moeilijker zijn.Lumics schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:51:
[...]
Dank! Echtere ik heb elke instelling gehad, maar grafisch is het simpelweg een stuk minder sterk dan een een AMSR2. De bomen zijn zeer detaileerd opgebouwd, maar die worden tijdens het rijden wat wazig en beginnen daarna een klein beetje te schokken en worden dynamisch opgebouwd. Ik zie het ook in dit filmpje. De auto rijdt soepel over de weg, maar de achtergrond is wordt schokkerig opgebouwd. Maar misschien zeur ik te veel.
Ik zie die schokkerigheid in het filmpje niet, wel dat de bomen plots van kleur veranderen. Naja, hou je ogen op de weg zou ik zeggen.
Oei, dat zwabbert wel behoorlijk.meermarco schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:47:
Jullie advies is ga voor SIm lab of Treq (geweoon goed steving, eb voorbereid op groei.
Ja, dat verbaasde me ook nogal. Ik hoef geen A+++, maar dit voelt wel erg slecht.
Ik ben absoluut tevreden en zou deze ook aanraden. De verzending ging snel, was binnen een week geleverd. Volgens mij heeft het daravan 1 of 2 dagen bij de duane gehangen. Ik had vooral problemen met UPS in NL die steeds het levermoment aanpaste, als in: "komt vandaag... ohnee komt toch morgen pas." Geen extra kosten voor de duane, de website van GTOmega geeft ook aan dat het inclusief alle duane en importkosten is.royalt123 schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:35:
Ik heb mijn oog laten vallen op de GT Omega Prime Lite – hij lijkt me ruim sterk genoeg voor mijn 10 Nm stuur.
[...]
Tip: er zijn veel 5% kortingscodes online te vinden, gebruik die!
De montage was over het algemeen goed, maar kost je wel een paar uurtjes, zeker als je het voor het eerst doet. Voornamelijk de het afstellen van alles kost best tijd en is soms vervelend. Het monteren van de stoel was echter wel een drama, de instructie is niet meer dan "monteer de stoel" en heeft ook tegenstrijdige informatie, maar met een beetje inzicht kom je er wel uit. Ook het vastdraaien van de bouten onder de stoel is best lastig omdat je inbus er niet goed tussen past.
Verder een zeer stevige rig, ik heb een moza R9 erop zitten en echt 0 flex. Ook kan ik met al mijn kracht remmen zonder dat ik flex voel.
Het grootste nadeel vind ik de pedal plate. Ik heb de Simjacks gekocht maar die passen niet direct op de plaat, dus daar is wat crativieit nodig. Ik heb een paar 2020 alu profielen gekocht en het zo vast gezet (of je boort wat extra gaatjes). Pedal plate is wel stevig als het eenmaal zit met weinig tot geen flex, maar verstellen is ook best een gedoe en heeft wel baat bij een extra paar handen om het vast te houden tijdens het monteren. Je zou kunnen overwegen om de uprade van de pedal plate te halen zoals je die op de regularie prime rig krijgt.
Ik heb zelf de RS12 stoel erbij gehaald, opzich een prima ding voor de prijs. De kwaliteit is wat je mag verwachten voor de prijs in het goedkopere segment. Het grotoste nadeel is dat de verstelbare leuning binnen zijn stand wat speling heeft in het mechanisme. Hierdoor is er een paar graden vrij losse rotatie als je er tegenaan leunt. Als je eenmaal aan het racen bent en constant leunt dan merk je het niet meer. Het is best een brede stoel, geschikt voor grotere mensen. Ik ben zelf niet groot maar het zit prima en is makkelijk in en uit te stappen. Echter als je meer "vast" wilt zitten zoals in een echte racestoel kan je beter voor een ander model gaan.
Ik race zelf in VR dus heb geen scherm. Kan je daar helaas niet bij helpen. Echter is de prijs voor een mount aan de rig vergelijkbaar met de concurrentie. Eventueel een losse monitor stand kan vaak goedkoper zijn, en is ook flexibeler in de opzet dus daar zou je nog naar kunnen kijken.
Ik kan je eventueel wat foto's DMen als je nog vragen hebt, laat maar weten!
Boris96
Als een deal kan ik de volgende set kopen:
Fanatec GRAN TURISMO® DD PRO (8 NM)
Fanatec CLUBSPORT Steering Wheel F1® Esports V2
en de stoel is Sparco Sprint raceseat
Is dat goed voor een kind (sterk voor leeftijd) van 11-12 jaar. Of is dat teveel NM?
Is dat goed voor een kind (sterk voor leeftijd) van 11-12 jaar. Of is dat teveel NM?
Teveel kan je nooit hebben, kun je gewoon begrenzen. Maar klinkt prima voor een kind van die leeftijd. Gewoon even kijken waar de grens ligt, 5NM is waarschijnlijk een mooie afstelling.meermarco schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:20:
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Dank. Ik twijfel enkel over die bucket. Het is tweedehands, dus uitgebreid testen kan niet. Via chatgpt krijg ik Next Level Racing ERS3 Elite door als ideale stoel. Maar goed, wellicht toch eerst die bucket proberen. Ik neem aan dat Next Level Racing ERS3 Elite evt past om een simlab base.
Ja, lekker eerst kijken hoe de Sparco bevalt, met een Simlab rig kun je nagenoeg alle stoelen plaatsen die je wilt.meermarco schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:30:
Dank. Ik twijfel enkel over die bucket. Het is tweedehands, dus uitgebreid testen kan niet. Via chatgpt krijg ik Next Level Racing ERS3 Elite door als ideale stoel. Maar goed, wellicht toch eerst die bucket proberen. Ik neem aan dat Next Level Racing ERS3 Elite evt past om een simlab base.
Bedankt dat je je uitgebreide ervaring hebt gedeeld! Ik had inderdaad ook op forums gelezen dat het montagewerk ongeveer één dag in beslag neemt.
Wat betreft de pedal tray: daar had ik ook al iets over gelezen. Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom die zo lastig te monteren zou zijn, maar dat hangt waarschijnlijk sterk af van het type pedalen. De aanpassing lijkt vrij eenvoudig als ik het filmpje op hun eigen website bekijk.
Wat de monitorstandaard betreft: ik had ook gemerkt dat een losse stand veel goedkoper is. Toch geef ik de voorkeur aan een alles-in-één oplossing, zodat het geheel makkelijker te verplaatsen is. Misschien bouw ik er zelf één of gebruik ik een standaard van een ander merk. Ik ga ook VR gebruiken, maar voor langere racesessies blijft een scherm toch aangenamer.
Ik twijfel nog een beetje of het de investering waard is om alles aan te schaffen. Dan moet ik ook een nieuw scherm kopen, een nieuwe stoel, enzovoort. En ik wil zeker weten dat alles goed werkt met mijn huidige pc, want ik wil geen multi-monitoropstelling maken.
Daar moet ik dus nog goed over nadenken voordat ik een beslissing neem.
Wat betreft de pedal tray: daar had ik ook al iets over gelezen. Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom die zo lastig te monteren zou zijn, maar dat hangt waarschijnlijk sterk af van het type pedalen. De aanpassing lijkt vrij eenvoudig als ik het filmpje op hun eigen website bekijk.
Wat de monitorstandaard betreft: ik had ook gemerkt dat een losse stand veel goedkoper is. Toch geef ik de voorkeur aan een alles-in-één oplossing, zodat het geheel makkelijker te verplaatsen is. Misschien bouw ik er zelf één of gebruik ik een standaard van een ander merk. Ik ga ook VR gebruiken, maar voor langere racesessies blijft een scherm toch aangenamer.
Ik twijfel nog een beetje of het de investering waard is om alles aan te schaffen. Dan moet ik ook een nieuw scherm kopen, een nieuwe stoel, enzovoort. En ik wil zeker weten dat alles goed werkt met mijn huidige pc, want ik wil geen multi-monitoropstelling maken.
Daar moet ik dus nog goed over nadenken voordat ik een beslissing neem.
Boris96 schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:22:
[...]
Ik ben absoluut tevreden en zou deze ook aanraden. De verzending ging snel, was binnen een week geleverd. Volgens mij heeft het daravan 1 of 2 dagen bij de duane gehangen. Ik had vooral problemen met UPS in NL die steeds het levermoment aanpaste, als in: "komt vandaag... ohnee komt toch morgen pas." Geen extra kosten voor de duane, de website van GTOmega geeft ook aan dat het inclusief alle duane en importkosten is.
Tip: er zijn veel 5% kortingscodes online te vinden, gebruik die!
De montage was over het algemeen goed, maar kost je wel een paar uurtjes, zeker als je het voor het eerst doet. Voornamelijk de het afstellen van alles kost best tijd en is soms vervelend. Het monteren van de stoel was echter wel een drama, de instructie is niet meer dan "monteer de stoel" en heeft ook tegenstrijdige informatie, maar met een beetje inzicht kom je er wel uit. Ook het vastdraaien van de bouten onder de stoel is best lastig omdat je inbus er niet goed tussen past.
Verder een zeer stevige rig, ik heb een moza R9 erop zitten en echt 0 flex. Ook kan ik met al mijn kracht remmen zonder dat ik flex voel.
Het grootste nadeel vind ik de pedal plate. Ik heb de Simjacks gekocht maar die passen niet direct op de plaat, dus daar is wat crativieit nodig. Ik heb een paar 2020 alu profielen gekocht en het zo vast gezet (of je boort wat extra gaatjes). Pedal plate is wel stevig als het eenmaal zit met weinig tot geen flex, maar verstellen is ook best een gedoe en heeft wel baat bij een extra paar handen om het vast te houden tijdens het monteren. Je zou kunnen overwegen om de uprade van de pedal plate te halen zoals je die op de regularie prime rig krijgt.
Ik heb zelf de RS12 stoel erbij gehaald, opzich een prima ding voor de prijs. De kwaliteit is wat je mag verwachten voor de prijs in het goedkopere segment. Het grotoste nadeel is dat de verstelbare leuning binnen zijn stand wat speling heeft in het mechanisme. Hierdoor is er een paar graden vrij losse rotatie als je er tegenaan leunt. Als je eenmaal aan het racen bent en constant leunt dan merk je het niet meer. Het is best een brede stoel, geschikt voor grotere mensen. Ik ben zelf niet groot maar het zit prima en is makkelijk in en uit te stappen. Echter als je meer "vast" wilt zitten zoals in een echte racestoel kan je beter voor een ander model gaan.
Ik race zelf in VR dus heb geen scherm. Kan je daar helaas niet bij helpen. Echter is de prijs voor een mount aan de rig vergelijkbaar met de concurrentie. Eventueel een losse monitor stand kan vaak goedkoper zijn, en is ook flexibeler in de opzet dus daar zou je nog naar kunnen kijken.
Ik kan je eventueel wat foto's DMen als je nog vragen hebt, laat maar weten!
Leuk dat je dat voor je kind wil kopenmeermarco schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:20:
5NM op volle kracht is te veel voor een kind van 11. Die zal al veel moeite hebben met een instap logitech setje van 2 à 3 NM op maximale kracht.
Ik heb dezelfde set met een 8NM uitbreiding en in bijvoorbeeld Gran Turismo heb ik de ffb op 3 van de 10 staan omdat het anders al oncomfortabel wordt na 15 minuten.
Hou er ook rekening mee dat, afhankelijk van de game, bij een crash het stuur woest kan draaien wat pijnlijk kan zijn als je het stuur te lang vasthoudt. Ik heb het, als volwassen man die wel eens aan krachttraining heeft gedaan, meegemaakt en prettig is anders.
Duidelijk. Zou je dan eerder gaan voor de theustmaster 300 voor een kind en pas later naar directdrive? Of gewoon wel dd en dan op 3-4nm zetten. Hij wil dit al heel lang. En karten kan ie aardig. Ik verwacht wel dat hij deze set lang zal hebben/gebruiken. Twijfel meer over de stoel. Mij lijkt de next level ers3 of ers4 erg geschikt voor een kind. Jammer dat je niet bij veel winkels kan kijken/proberen.oef! schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:01:
[...]
Leuk dat je dat voor je kind wil kopen![]()
5NM op volle kracht is te veel voor een kind van 11. Die zal al veel moeite hebben met een instap logitech setje van 2 à 3 NM op maximale kracht.
Ik heb dezelfde set met een 8NM uitbreiding en in bijvoorbeeld Gran Turismo heb ik de ffb op 3 van de 10 staan omdat het anders al oncomfortabel wordt na 15 minuten.
Hou er ook rekening mee dat, afhankelijk van de game, bij een crash het stuur woest kan draaien wat pijnlijk kan zijn als je het stuur te lang vasthoudt. Ik heb het, als volwassen man die wel eens aan krachttraining heeft gedaan, meegemaakt en prettig is anders.
Zie YouTube: NEXT GEN FFB? - The 2026 Direct Drive Sim Racing Buyers Guidemeermarco schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 23:15:
[...]
Duidelijk. Zou je dan eerder gaan voor de theustmaster 300 voor een kind en pas later naar directdrive? Of gewoon wel dd en dan op 3-4nm zetten. Hij wil dit al heel lang. En karten kan ie aardig. Ik verwacht wel dat hij deze set lang zal hebben/gebruiken. Twijfel meer over de stoel. Mij lijkt de next level ers3 of ers4 erg geschikt voor een kind. Jammer dat je niet bij veel winkels kan kijken/proberen.
Hij zegt dat tot 5Nm genoeg is tot 12 jaar. Maar als hij regelmatig kart en dus al wat kracht gewend is 5 Nm zeker niet teveel (ook uit de video). Anderzijds is 5 Nm sowieso ook al genoeg voor een goede ervaring als volwassene. 2e hands CSL DD? Over 2 jaar een boostkit voor z'n verjaardag?
En sowieso veel goede info in die video die je wellicht wel kan gebruiken. Je kan het altijd lager zetten natuurlijk, maar goed, in hoeverre zet hij dat weer terug? Ik zou zeker een DD kopen als het budget er is.
Je kan natuurlijk altijd de 5NM kopen en die in-game zwakker zetten. Eerst een TM setje kopen voor +/- €350 en daarna een Fanatec set voor minstens het dubbele lijkt me jammer van het geld. Nog een ander alternatief zou een Moza R3 bundel kunnen zijn zolang je niets met consoles wil doen.meermarco schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 23:15:
[...]
Duidelijk. Zou je dan eerder gaan voor de theustmaster 300 voor een kind en pas later naar directdrive? Of gewoon wel dd en dan op 3-4nm zetten. Hij wil dit al heel lang. En karten kan ie aardig. Ik verwacht wel dat hij deze set lang zal hebben/gebruiken. Twijfel meer over de stoel. Mij lijkt de next level ers3 of ers4 erg geschikt voor een kind. Jammer dat je niet bij veel winkels kan kijken/proberen.
Qua stoel zou je contact op kunnen nemen met Treq in Boekel. Je kan er op afspraak langs gaan. Ik ben er een paar maanden geleden geweest en toen hadden ze stoelen die je zou kunnen testen.
Dank. Ja ik denk aan teweedehands. Scheelt toch aardig wat. Een aangezien kind 150cm is, lijkt me die Next level erg fijn. Ook qua comfort tov een harde schaal van Sparco (die bij de tweedehands set zit).
Qua stuur/pedaal duidelijk. DD is aan te bevelen, en zet de NM gewoon op de juiste stand voor deze leeftijd/ervaring. Ik dacht eran om met PS5 te beginnen. (f1 2025+ Corsa)
Qua stuur/pedaal duidelijk. DD is aan te bevelen, en zet de NM gewoon op de juiste stand voor deze leeftijd/ervaring. Ik dacht eran om met PS5 te beginnen. (f1 2025+ Corsa)
Kan heel prima lang zitten in de bucket, prima comfor voor zover dat mogelijk is met racenmeermarco schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:03:
Dank. Ja ik denk aan teweedehands. Scheelt toch aardig wat. Een aangezien kind 150cm is, lijkt me die Next level erg fijn. Ook qua comfort tov een harde schaal van Sparco (die bij de tweedehands set zit).
__/`\__/`\__
De pedal tray is behoorlijk zwaar, vooral als je de pedalen er al op gemonteerd hebt. Dat icm de bout/moer combinatie die je gebruikt om de achterkant van de tray in hoogte te verstellen is best lastig. Als je bijvoorbeeld in de laagste stand staat, dan kom je bijna niet bij zonder met je handen en is het lastig om de bout/moer vast te draaien. Lukt allemaal wel maar het kan volgens mij beter.royalt123 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:22:
[...]
Dat kan je natuurlijk alleen zelf beslissen, het blijft een boel geld. Je kan nog de Prime Lite-R overwegen als je nog iets in je budget wilt besparen. Ik kwam zelf van een desk-mounted setup icm een eettafelstoel. Aangezien ik best fanatiek aan het racen was (en ben) toch gekozen om hiervoor te gaan, en voor mij is het het zeker waard geweest. Het gevoel van een stevige rig samen met betere pedalen en stuur maakt de ervaring VEEL beter.royalt123 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:22:
[...]
Boris96
Voor simracen (f1 2025, Corsa) ga ik een PS5 gebruiken. Raden jullie Disc edition aan, of gewoon de versie zonder disc? Zal enkel gebruikt worden voor 'race' spellen/simulatie.
Ga je de games tweedehands kopen? (wat vaak de helft scheelt of meer) Zo ja , koop een disc versie. Ga je alles digitaal kopen in de native PS store kan je een digital kopen.meermarco schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:04:
Voor simracen (f1 2025, Corsa) ga ik een PS5 gebruiken. Raden jullie Disc edition aan, of gewoon de versie zonder disc? Zal enkel gebruikt worden voor 'race' spellen/simulatie.
Na de afgelopen 30 jaar op allerlei momenten met sim racen bezig te zijn geweest heb ik er nu helemaal niets meer van in huis. In Covid tijd nog een Fanatec DD op een Treq rig gehad maar omdat ik het op een gegeven moment te weinig gebruikte toch alles van de hand gedaan.
Inmiddels is er een boel veranderd (jong gezin, geen speelauto op de weg meer) en gaat het weer jeuken. Nu zit ik weer allerlei websites af te gaan en ben ik erg vatbaar voor een semi impuls aankoop rond Black Friday.
Ik zou het graag koppelen aan mijn PS5 en mogelijk later aan een PC. Ik heb me met GT5 altijd goed vermaakt, al was ik vroeger groot van van rFactor (1) (Megane Trophy mod
) en later de originele AC (met alle bijbehorende mods).
Ik denk dat de DD van Fanatec nog steeds the way to go is, maar ik ben niet volledig op de hoogte van alle ontwikkelingen. Voor nu geen directe vraag, ik ga me maar eens goed verdiepen in dit topic, dank voor alle info die er gedeeld wordt.
Inmiddels is er een boel veranderd (jong gezin, geen speelauto op de weg meer) en gaat het weer jeuken. Nu zit ik weer allerlei websites af te gaan en ben ik erg vatbaar voor een semi impuls aankoop rond Black Friday.
Ik zou het graag koppelen aan mijn PS5 en mogelijk later aan een PC. Ik heb me met GT5 altijd goed vermaakt, al was ik vroeger groot van van rFactor (1) (Megane Trophy mod
Ik denk dat de DD van Fanatec nog steeds the way to go is, maar ik ben niet volledig op de hoogte van alle ontwikkelingen. Voor nu geen directe vraag, ik ga me maar eens goed verdiepen in dit topic, dank voor alle info die er gedeeld wordt.
Sinds covid is er véél veranderd op simrace hardware gebied. Fanatec is alláng niet meer de go-to.J-M-T schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:44:
Na de afgelopen 30 jaar op allerlei momenten met sim racen bezig te zijn geweest heb ik er nu helemaal niets meer van in huis. In Covid tijd nog een Fanatec DD op een Treq rig gehad maar omdat ik het op een gegeven moment te weinig gebruikte toch alles van de hand gedaan.
Ik zou het graag koppelen aan mijn PS5 en mogelijk later aan een PC. Ik heb me met GT5 altijd goed vermaakt, al was ik vroeger groot van van rFactor (1) (Megane Trophy mod) en later de originele AC (met alle bijbehorende mods).
Merken als Moza, Simagic en Asetek hebben in rap tempo modellen uitgebracht die Fanatec doet verbleken.
Ik zou je dus adviseren om daar ook eens naar te kijken.
Ik zie net de slim/digital versie voor 399 staan wat me een goede deal lijkt. Het voordeel is dat je er later alsnog een optische drive aan kan toevoegen. Als het budget het toelaat zou ik er een kopen met een disc drive. Games op disc zijn vaak wat goedkoper te vinden dan de digitale versie, ps4 compatibiliteit is voor mij ook een pré.meermarco schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:04:
Verder neem ik aan dat je racesetje specifieke ondersteuning heeft voor playstation. Tenslotte nog een schaamteloze plug voor Gran Turismo 7
Nice, dat zijn stuk voor stuk merken waar ik niet bekend mee ben. Ik duik er in, thanks!Rivanov schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:47:
[...]
Sinds covid is er véél veranderd op simrace hardware gebied. Fanatec is alláng niet meer de go-to.
Merken als Moza, Simagic en Asetek hebben in rap tempo modellen uitgebracht die Fanatec doet verbleken.
Ik zou je dus adviseren om daar ook eens naar te kijken.
Ja, is de fanatec versie voor PS.oef! schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:40:
[...]
Ik zie net de slim/digital versie voor 399 staan wat me een goede deal lijkt. Het voordeel is dat je er later alsnog een optische drive aan kan toevoegen. Als het budget het toelaat zou ik er een kopen met een disc drive. Games op disc zijn vaak wat goedkoper te vinden dan de digitale versie, ps4 compatibiliteit is voor mij ook een pré.
Verder neem ik aan dat je racesetje specifieke ondersteuning heeft voor playstation. Tenslotte nog een schaamteloze plug voor Gran Turismo 7
Fanatec GT DD pro
+ Esports V2 + QR2 Wheel-Side
[ Voor 26% gewijzigd door meermarco op 14-11-2025 10:29 ]
Als je in eerste instantie je wheelbase aan je PS5 wilt aansluiten, ben je toch wel beperkt in je keuze van DD wheelbases. Zover ik weet ondersteunen enkel Fanatec en Logitech de PS5. En misschien Thrustmaster met hun DD, maar dat weet ik niet zeker.J-M-T schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:59:
[...]
Nice, dat zijn stuk voor stuk merken waar ik niet bekend mee ben. Ik duik er in, thanks!
Concrete vraag:
Straks racen op/in een Simlab Evo met Fanatec DD (voor zoontje 150cm)
Hij heeft ruimte voor 1 scherm. Op de PS5
Welk scherm raden jullie aan? Ik vind het lastig als ik alle reviews lees. 4k 32 inch of 1440. (sommige zeggen ga voor 1440 sneller, andere nee neem 4k, veel mooier)
En dan ook nog eens recht of curved.
Dan denk je mooi scherm, maar die heeft dan enkel 120 via displayport, en niet via hdmi etc.
Lang verhaal kort: Welke scherm zouden jullie aanraden en waarom. Spelen enkel Formule 1 (2025) Grand turismo en Assetto Corsa
Hij heeft ruimte voor 1 scherm. Op de PS5
Welk scherm raden jullie aan? Ik vind het lastig als ik alle reviews lees. 4k 32 inch of 1440. (sommige zeggen ga voor 1440 sneller, andere nee neem 4k, veel mooier)
Dan denk je mooi scherm, maar die heeft dan enkel 120 via displayport, en niet via hdmi etc.
Lang verhaal kort: Welke scherm zouden jullie aanraden en waarom. Spelen enkel Formule 1 (2025) Grand turismo en Assetto Corsa
[ Voor 7% gewijzigd door meermarco op 15-11-2025 10:42 ]
De Thrustmaster is inderdaad ook geschikt voor PS5. Het zijn precies de drie (Logitech RS50, Thrustmaster T598 en Fanatec GT DD+) waar ik tussen twijfel als upgrade voor mijn Thrustmaster T150.Huugje schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:13:
[...]
Als je in eerste instantie je wheelbase aan je PS5 wilt aansluiten, ben je toch wel beperkt in je keuze van DD wheelbases. Zover ik weet ondersteunen enkel Fanatec en Logitech de PS5. En misschien Thrustmaster met hun DD, maar dat weet ik niet zeker.
Wat voor pc hangt er aan vast.meermarco schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:32:
Concrete vraag:
Hij heeft ruimte voor 1 scherm.
4k vraagt wat meer van je kaart.
Persoonlijk vind ik 1440p een mooie compromis tot 40 inch ongeveer.
Ben zelf begonnen met een ultrawide 34" curved 1440p, en dat was super scherp en goed te doen qua fov.
Misschien is dat wat?
Zou wel curved aanraden zodat de kijkafstand een beetje gelijk blijft.
Ik zie alleen wel dat je naar 32" 16:9 neigt?
Oh sorry. Dat stond erboven. Nu onnet bericht gezet. Het scherm zal worden aangesloten op een ps5. Vandaar 16:9
[ Voor 12% gewijzigd door meermarco op 15-11-2025 11:06 ]
Ah excuus, overheen gelezen.meermarco schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:41:
Oh sorry. Dat stond erboven. Nu onnet bericht gezet. Het scherm zal worden aangesloten op een ps5. Vandaar 16:9
Dan weet ik het ook niet zo goed.
Ps5 op 4k is locked op 60hz dacht ik.
Nee toch niet, 120hz met de juiste hdmi versie.
[ Voor 13% gewijzigd door Tophof op 15-11-2025 11:32 ]
Ja dat. Lastig. Volgens GROK is 1440 better ivm snelheid game enzo. Maar in reviews lees ik soms weer wat anders. Keuzes keuzesTophof schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:30:
[...]
Ah excuus, overheen gelezen.
Dan weet ik het ook niet zo goed.
Ps5 op 4k is locked op 60hz dacht ik.
Nee toch niet, 120hz met de juiste hdmi versie.
Ben begonnen met simracen en heb op advies even een 2ehandse thrustmaster tmx gekocht.
Nu zag ik naar een playseat te kijken en zat aan een max budget van 300 te kijken en 1 zonder stang in het midden.
Heb zelf deze 2 op het oog en de ranqer heeft mijn voorkeur, want ik kan daar een monitor stand voor kopen.
Andere of betere suggesties mogen best hoor, maar ben nog oriënteren of ik het leuk blijf vinden. Op dit moment vind ik het prachtig, behalve dat ik in mijn bureau stoel zit.
https://amzn.eu/d/cc5kowt
https://amzn.eu/d/cVwxlFh
Nu zag ik naar een playseat te kijken en zat aan een max budget van 300 te kijken en 1 zonder stang in het midden.
Heb zelf deze 2 op het oog en de ranqer heeft mijn voorkeur, want ik kan daar een monitor stand voor kopen.
Andere of betere suggesties mogen best hoor, maar ben nog oriënteren of ik het leuk blijf vinden. Op dit moment vind ik het prachtig, behalve dat ik in mijn bureau stoel zit.
https://amzn.eu/d/cc5kowt
https://amzn.eu/d/cVwxlFh
Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy
@Meneer iCy Ik heb met beiden geen enkele ervaring en kan je dan ook niet echt advies geven, behalve dat ik toch eerder op de websites van de fabrikanten zou kijken voor informatie dan een website als Amazon.
In ieder geval ziet de GTPlayer er op het eerste gezicht robuuster uit dan de Ranqer. En zo'n monitor mount (het is geen stand, die zou los van de cockpit staan) klinkt leuk, maar aangezien deze direct op het frame gemonteerd is zal de monitor die eraan hangt echt wel gaan trillen, schudden en misschien zelfs zwaaien afhankelijk van de FFB krachten van het stuur.
In ieder geval ziet de GTPlayer er op het eerste gezicht robuuster uit dan de Ranqer. En zo'n monitor mount (het is geen stand, die zou los van de cockpit staan) klinkt leuk, maar aangezien deze direct op het frame gemonteerd is zal de monitor die eraan hangt echt wel gaan trillen, schudden en misschien zelfs zwaaien afhankelijk van de FFB krachten van het stuur.
[ Voor 4% gewijzigd door Huugje op 16-11-2025 19:12 ]
Mede door jullie advies heb ik een set aangeschaft:(allemaal tweedehands, meeste dingen slechts paar maanden oud!
Frame: Sim-Lab GT1 Evo Sim Race Cockpit
stoel: Sim-Lab slider en een Sparco Sprint
Stuurbase +stuur : Fanatec grand turismo DD pro (180 boostkit)
F1 stuur: Fanatec ClubSport Steering Wheel F1 Esports V2
QR2 base +wheel
Nu enkel nog een PS5, een 32 inch curved monitor. En ik denk een extra QR2 wheel. Want het GT stuur heeft het nu niet, en dan heb je weinig aan een Qr2 base, als het maar op 1 stuur werkt.
Frame: Sim-Lab GT1 Evo Sim Race Cockpit
stoel: Sim-Lab slider en een Sparco Sprint
Stuurbase +stuur : Fanatec grand turismo DD pro (180 boostkit)
F1 stuur: Fanatec ClubSport Steering Wheel F1 Esports V2
QR2 base +wheel
Nu enkel nog een PS5, een 32 inch curved monitor. En ik denk een extra QR2 wheel. Want het GT stuur heeft het nu niet, en dan heb je weinig aan een Qr2 base, als het maar op 1 stuur werkt.
[ Voor 6% gewijzigd door meermarco op 16-11-2025 21:30 ]
Daar ga je veel plezier aan beleven @meermarco
Dankje. Zoontje iig wel. Besloten te gaan voor een 1440 scherm. Wacht op een mooie prijs voor de Samsung Odyssey G55C.
Ik kan mijn laatste bericht niet meer editen helaas.
Ps5: in rimrig, enkel race spellen
Zouden jullie gaan voor de:
max 32 inch
16:9
Samsung G55C 32 inch curved
of
LG ultragear 32GS60QC-B curved
Nu is de LG ineens wat goedkoper. Volgens GROK ook beter. Terwijl ik juist eerst op de G55C kwam via openAI:)
Wat is JULLIE ervaring?
Ps5: in rimrig, enkel race spellen
Zouden jullie gaan voor de:
max 32 inch
16:9
Samsung G55C 32 inch curved
of
LG ultragear 32GS60QC-B curved
Nu is de LG ineens wat goedkoper. Volgens GROK ook beter. Terwijl ik juist eerst op de G55C kwam via openAI:)
Wat is JULLIE ervaring?
14 oktober had ik jullie gepost dat ik aan de slag wilde met een sim rig en bedankt destijds voor de reacties. De Sim is inmiddels klaar en bevalt helemaal top!
Ik heb gekozen voor de GT1Pro van simlab, de XP1 set van simlab, Moza r12 met Moza stuur, Tripples 1440 p met 1000R radius, De simagic HPR en HPR GT voor onder de pedalen en onlangs de Slipangle set binnen gehad en die gemonteerd. Super blij mee. De pc is uiteindelijk de 5070TI icm de 78003dx geworden en met iracing bevalt dat echt super. (Alan Wake II op tripples trouwens ook gaaf!).
Foto'tje:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EIssDixU4xsACECBfV8b0soX.jpg?f=user_large)
Ik heb gekozen voor de GT1Pro van simlab, de XP1 set van simlab, Moza r12 met Moza stuur, Tripples 1440 p met 1000R radius, De simagic HPR en HPR GT voor onder de pedalen en onlangs de Slipangle set binnen gehad en die gemonteerd. Super blij mee. De pc is uiteindelijk de 5070TI icm de 78003dx geworden en met iracing bevalt dat echt super. (Alan Wake II op tripples trouwens ook gaaf!).
Foto'tje:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EIssDixU4xsACECBfV8b0soX.jpg?f=user_large)
Verkeerd gelezen op de site van Alternate vandaar de wijziging van m'n post.
Fanatec ClubSport DD + Steering Wheel Formula V2.5 + Pedals V3 bundel
Gaat om de Fanatec DD en niet de DD +
Fanatec ClubSport DD + Steering Wheel Formula V2.5 + Pedals V3 bundel
Gaat om de Fanatec DD en niet de DD +
[ Voor 65% gewijzigd door Afiso op 29-11-2025 23:01 ]
Maar de Fanatec DD+ en Steering Wheel Formula V2.5 besteld via Fanatec. Relaxe Black Friday deal.
De pedalen nog niet besteld. Twijfel tussen de V2 en V3
Voor nu ga ik op de PS5 racen en waarschijnlijk volgend jaar bouw ik een PC.
Spannend van Logitech G923 naar de Fanatec DD+.
Alvast m'n armen trainen?
Simnet pedalen werken ook gekoppeld via rj12 connector op de fanatec base. Die zijn normaal gezien nog iets beter.Afiso schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:21:
Maar de Fanatec DD+ en Steering Wheel Formula V2.5 besteld via Fanatec. Relaxe Black Friday deal.
Bedankt, zal ze bekijken. Ben benieuwd of ze wel compatibel zijn met de PS5TiezZ_BE schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:32:
[...]
Simnet pedalen werken ook gekoppeld via rj12 connector op de fanatec base. Die zijn normaal gezien nog iets beter.
Als je ze aansluit met de rj12 aan de base wel.
Dit was eventueel ook een goede deal daarvoor :Afiso schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:21:
https://www.alternate.nl/...ndel/html/product/1941784
Klopt ja, bedankt voor de tip.Rayzman schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:56:
Als je ze aansluit met de rj12 aan de base wel.
Oei, mooie deal die ik over het hoofd hebt gezien. Gelukkig maar, want ik ga voor de Simnet Racing SP Pro pedalen gaan.J-M-T schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:28:
[...]
Dit was eventueel ook een goede deal daarvoor :
https://www.alternate.nl/...ndel/html/product/1941784
Waarschijnlijk de betere keuze hoor. Werken die ook op PS5 via de DD+ base?Afiso schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:40:
[...]
Oei, mooie deal die ik over het hoofd hebt gezien. Gelukkig maar, want ik ga voor de Simnet Racing SP Pro pedalen gaan.
Voor mijn zoontje was ik aan het kijken voor een upgrade van zijn playseat:
Ik had dit als idee:
GT1 Evo Sim Racing
Sim Lab Speed Black seat
Bucket seat bracket + slider
Freestanding Vario™ monitor mount
LG Ultragear™ 34GP63AP-B
Iemand nog suggesties of op en aanmerkingen?
Naar Treq ook gekeken, maar ik neig toch iets meer naar Simlab.
Hij rijdt met een CSL DD 8nm
Ik had dit als idee:
GT1 Evo Sim Racing
Sim Lab Speed Black seat
LG Ultragear™ 34GP63AP-B
[ Voor 4% gewijzigd door Mystikal op 02-12-2025 19:17 ]
Basement Bios ---- Exo-S
Hoe lang is hij? Je wilt denk ik bij korte lengte ook pedal sliders?Mystikal schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:08:
Ik had dit als idee:
GT1 Evo Sim Racing
Sim Lab Speed Black seat
LG Ultragear™ 34GP63AP-B
De GT1 evo is een top ding, zeer stabiel. Grootste probleem vond ik dus de pedal plate. Dat is gewoon 1 vast plaat, loeizwaar ook trouwens. Ze verkopen wel de slider set en zou passen op de EVO.
__/`\__/`\__
@Mystikal Doe jezelf een plezier en zet dat ding meteen op wieltjes zodat je hem indien nodig makkelijk kunt verplaatsen. Ik spreek uit ervaring dat het lastig is om er achteraf nog wieltjes onder te zetten ;-).
Van je lijstje heb ik ditMystikal schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:08:
Ik had dit als idee:
GT1 Evo Sim Racing
Sim Lab Speed Black seat
LG Ultragear™ 34GP63AP-B
GT1 Evo Sim Racing
Sim Lab Speed Black seat
geen problemen mee gehad
Ja ze werken met de DD+ en PS5. Probleem alleen nu is, dat ze overal uitverkocht zijn in Europa, terwijl m'n DD+ donderdag wordt geleverdJ-M-T schreef op maandag 1 december 2025 @ 07:16:
[...]
Waarschijnlijk de betere keuze hoor. Werken die ook op PS5 via de DD+ base?
Note: If you plan to use this set with a Fanatec wheelbase, the optional RJ12 adapter must be added separately to your cart.
[ Voor 18% gewijzigd door Afiso op 02-12-2025 21:29 ]
195cm (wordt 16).Mistacal schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:53:
[...]
Hoe lang is hij? Je wilt denk ik bij korte lengte ook pedal sliders?
Dat is wel een goede zet ik die er meteen bij.Arthur Tromp schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:12:
@Mystikal Doe jezelf een plezier en zet dat ding meteen op wieltjes zodat je hem indien nodig makkelijk kunt verplaatsen. Ik spreek uit ervaring dat het lastig is om er achteraf nog wieltjes onder te zetten ;-).
4 wielen of 8 wielen?
Monitor ook goed? Ik zie door de bomen het bos niet qua monitors? Ik wilde in mijn achterhoofd nog de mogelijkheid om wellicht de upgrade naar triple open houden. Deze lijkt een dunne bezel te hebben.
Basement Bios ---- Exo-S
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/J0bKRQPxicH058YOWS4Jsrgl.jpg?f=user_large)
Nu wachten op de
Leuke video over de pedalen en veel reviews op YouTube. Nog bedankt voor de tip mede Tweaker.
[ Voor 7% gewijzigd door Afiso op 03-12-2025 00:21 ]
Even een heads up:
Heb inmiddels al een aantal dagen de GT Player icm een fanatec csl dd 8nm en de gt player is enorm stevig kan ik zeggen.
Ben er erg tevreden over deze budget rig. Met mijn huidige pedalen heb ik geen issue's, maar las wel dat bij heavy load cell pedalen er een kleine flex kan zijn.
Overigens via Ali X besteld voor 210.
Mijn kant en klare rig heeft 6 wielen. Ik zou minimaal 6 aanraden want 4 zal te weinig zijn.Mystikal schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:19:
[...]
195cm (wordt 16).
[...]
Dat is wel een goede zet ik die er meteen bij.
4 wielen of 8 wielen?
Monitor ook goed? Ik zie door de bomen het bos niet qua monitors? Ik wilde in mijn achterhoofd nog de mogelijkheid om wellicht de upgrade naar triple open houden. Deze lijkt een dunne bezel te hebben.
[ Voor 35% gewijzigd door Meneer iCy op 03-12-2025 08:42 ]
Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy
Bij welke shop heb je ze besteld?Afiso schreef op woensdag 3 december 2025 @ 00:20:
[Afbeelding]
Nu wachten op de![]()
Leuke video over de pedalen en veel reviews op YouTube. Nog bedankt voor de tip mede Tweaker. [Afbeelding]
Ik heb 4 wielen onder m'n Treq, dat is meer dan genoeg.Mystikal schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:19:
[...]
195cm (wordt 16).
[...]
Dat is wel een goede zet ik die er meteen bij.
4 wielen of 8 wielen?
Top, gezien de losse monitor stand, verwacht ik dat het genoeg moet zijn.Rogar schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:48:
[...]
Ik heb 4 wielen onder m'n Treq, dat is meer dan genoeg.
Basement Bios ---- Exo-S
Gisteren heb ik geprobeerd de elastomers van mijn heusinkveld sprint rempedaal te vervangen, maar op de één of andere manier heb ik te veel onderdelen losgeschroefd, waardoor ik alles opnieuw moest monteren (moeilijk uit te leggen, stel er maar geen vragen over 😉).
Ik zag dat de ribbonkabel naar de PCB uit de PCB was getrokken. Deze zag er onbeschadigd uit en ik heb de connector gewoon weer ingeplugd.
Ik heb daarna het pedaal opnieuw samengesteld, maar het registreert geen enkele kracht meer in SmartControl. (Het pedaal wordt wél herkend in SmartControl, dus de USB-verbinding werkt.)
Nu vraag ik me af of er een probleem is met de loadcell zelf, de ribbonkabel, of gewoon met de herassemblage…
De foto hieronder is de achterkant van het pedaal.
De bovenkant van de foto is de voorkant van het pedaal.
Mijn vraag is: hoe ontvangt de loadcell eigenlijk de kracht?
Zoals je kunt zien bij (A) zit er een opening tussen het zwarte rubber en de bout van de loadcell.
Mijn eerste gedachte was dat daar geen speling zou mogen zitten en dat bij het indrukken van het pedaal het rubber tegen de bout zou moeten duwen.
Maar ik zie geen manier om die speling kleiner te maken.
Heb ik gelijk dat op deze manier de kracht wordt geregistreerd?
Een andere mogelijkheid is dat de ribbonkabel die aan de loadcell zelf vastzit (
misschien los zit, maar aan die kant zie ik niets verontrustends…
:strip_exif()/f/image/dHnrnRtnWfMd48jzzqMKmrFh.png?f=user_large)
Dit is wat ik in smartcontrol krijg bij calibratie (zelfs zonder het indrukken van het pedaal)
Ik zag dat de ribbonkabel naar de PCB uit de PCB was getrokken. Deze zag er onbeschadigd uit en ik heb de connector gewoon weer ingeplugd.
Ik heb daarna het pedaal opnieuw samengesteld, maar het registreert geen enkele kracht meer in SmartControl. (Het pedaal wordt wél herkend in SmartControl, dus de USB-verbinding werkt.)
Nu vraag ik me af of er een probleem is met de loadcell zelf, de ribbonkabel, of gewoon met de herassemblage…
De foto hieronder is de achterkant van het pedaal.
De bovenkant van de foto is de voorkant van het pedaal.
Mijn vraag is: hoe ontvangt de loadcell eigenlijk de kracht?
Zoals je kunt zien bij (A) zit er een opening tussen het zwarte rubber en de bout van de loadcell.
Mijn eerste gedachte was dat daar geen speling zou mogen zitten en dat bij het indrukken van het pedaal het rubber tegen de bout zou moeten duwen.
Maar ik zie geen manier om die speling kleiner te maken.
Heb ik gelijk dat op deze manier de kracht wordt geregistreerd?
Een andere mogelijkheid is dat de ribbonkabel die aan de loadcell zelf vastzit (
:strip_exif()/f/image/dHnrnRtnWfMd48jzzqMKmrFh.png?f=user_large)
Dit is wat ik in smartcontrol krijg bij calibratie (zelfs zonder het indrukken van het pedaal)
inmiddels is alles binnen. Maar ik heb geen idee hoe ik de monitor kan monteren aan de vesa mount van de SIMlab.
Ik heb een LG ulragear 31.5 inch curved. zie https://www.handleidi.ng/...-32gs60qc/handleiding?p=7
Maar zie de foto van mijzelf. De schroeven (inbus) van de simlab steken uit, en die prikken dan in de achterkant van het scherm. Ook als ik dat dunne plaatje van de monitor ertussen zet. Hoe moet ik dit oplossen? Tevens lijken de schroefjes dan te klein.
foto:
Ik heb een LG ulragear 31.5 inch curved. zie https://www.handleidi.ng/...-32gs60qc/handleiding?p=7
Maar zie de foto van mijzelf. De schroeven (inbus) van de simlab steken uit, en die prikken dan in de achterkant van het scherm. Ook als ik dat dunne plaatje van de monitor ertussen zet. Hoe moet ik dit oplossen? Tevens lijken de schroefjes dan te klein.
foto:
[ Voor 20% gewijzigd door meermarco op 07-12-2025 11:19 ]
Met spacers werken, (carrosserie) rondellen stapelen, of een MDF / hout plankje op maat zagen en als spacer gebruiken. In alle gevallen goed opletten dat je bouten lang genoeg, en zeker niet te lang zijn want draai je de monitor aan gort.meermarco schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:16:
inmiddels is alles binnen. Maar ik heb geen idee hoe ik de monitor kan monteren aan de vesa mount van de SIMlab.
foto:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Of andere vesa mount kopen...
Bedankt. Heb spacers gekregen van simlab. Die heb ik in het scherm gedraaid. En dan boutjes in die spacers. Dat lijkt de oplossing. Wat een gedoe. Dacht dat is zo werkend :-)
4 onder de rig en 4 onder de monitor stand.Mystikal schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:20:
[...]
Top, gezien de losse monitor stand, verwacht ik dat het genoeg moet zijn.
Zat zelf ook al een tijdje voor nieuwe pedals te zoeken en deze lijken me wel heeel top.Afiso schreef op woensdag 3 december 2025 @ 00:20:
[Afbeelding]
Nu wachten op de![]()
Leuke video over de pedalen en veel reviews op YouTube. Nog bedankt voor de tip mede Tweaker. [Afbeelding]
Zouden de haptics iets toevoegen denken jullie? En zou dat de prijs dan waard zijn om het met te doen?
Persoonlijk vind ik de haptics zeker de moeite (op pc), heb de HPR's van simagic. (Aangestuurd door simhub natuurlijk)TimFrogt schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:26:
[...]
Zat zelf ook al een tijdje voor nieuwe pedals te zoeken en deze lijken me wel heeel top.
Zouden de haptics iets toevoegen denken jullie? En zou dat de prijs dan waard zijn om het met te doen?
Het is geen absolute game changer, maar zeker een bruikbare toevoeging (extra bruikbare feedback mits 'goed' ingesteld), en meer 'immersie' omdat je bepaalde zaken kan 'voelen'.
Of de prijs het waard is, dat is voor iedereen anders...
Ik ben het helemaal eens, de haptics voegen inderdaad wat toe, qua inmersie en gevoel. Ik heb in ieder geval geen spijt dat ik ze heb toegevoegd op mijn VRS pedalen.TimFrogt schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:26:
[...]
Zat zelf ook al een tijdje voor nieuwe pedals te zoeken en deze lijken me wel heeel top.
Basement Bios ---- Exo-S
Goed nieuws, kreeg net bericht dat m'n Simnet pedalen onderweg zijn. Toch eerder dan de verwachte backorder datum van 15Dec.
Voor nu heb ik de de haptics niet bij besteld maar wil ze zeker volgend jaar bestellen. Waarschijnlijk de HPM-L voor rem en HPM-R voor throttle.
Ik zag in de reviews dat de Haptic Linear (duurste versie)vooral goed van pas komt aan je rempedaal.
Welke Haptics van Simnet hebben jullie allemaal toegevoegd aan jullie pedalen?
En maakt het uit of je een Console of PC gebruikt?
Voor nu heb ik de de haptics niet bij besteld maar wil ze zeker volgend jaar bestellen. Waarschijnlijk de HPM-L voor rem en HPM-R voor throttle.
Ik zag in de reviews dat de Haptic Linear (duurste versie)vooral goed van pas komt aan je rempedaal.
Welke Haptics van Simnet hebben jullie allemaal toegevoegd aan jullie pedalen?
En maakt het uit of je een Console of PC gebruikt?
Let op:
V&A in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.
V&A in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.
:strip_exif()/f/image/oZiEstebABLTraZhPpl3PiXm.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/xgxXCEUfyPSkpBAhhPjtOLJJ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/LzBXhZ0JCXJYckoEq6Fbzu61.jpg?f=fotoalbum_tile)