• Eric van Ballegoie
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-02 00:37

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
lasharor schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:19:
[...]

Grappig, ik wist niet dat jij ook actief was in de simracing wereld. Kunnen we binnenkort specifieke simracing content verwachten? :)

<knip>
Ik ben de simrace-hobby weer aan het oppakken na een aantal jaren afwezigheid. :) Voorlopig zijn er geen plannen om hier redactioneel veel aandacht aan te besteden, maar als ik iets leuks tegenkom, zal ik er zeker een berichtje over tikken.

De SimJack UT's ken ik niet, maar de laatste generatie Simsonn Plus X pedalen zijn best goed. Ik heb dit weekend ook met de Huesinkveld pedalen gespeeld en daarvan is de bouwkwaliteit inderdaad nog een stuk netter en vooral het koppelingspedaal van de Sprint set voet echt wel beter dan die van Simsonn. Maar voorlopig ben ik zeer tevreden met mijn set!

Wat betreft de haptics: Subtiele feedback voor ABS en TC en een lichte 'thumb' tijdens het schakelen vind ik meer dan voldoende. Ik heb deze kleine transducers gekoppeld aan een 2x25Watt versterker met het vermogen op 40%. Ze kunnen veel harder, maar meer is echt overkill imo.

De grotere schakers die jij gebruikt heb ik ook, bij mij zitten ze aan binnenkant van mijn stoel in beide hoeken geklemd. Toffe toevoeging voor shifting en road vibration feedback! Ook deze staan op minder dan 50% volume.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfQZPh0wD2qnZ-Vr9lHuZ84MMDA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uRoOijVtENqWYFfZ9KDrUpEW.jpg?f=user_large

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-02 16:30
Eric van Ballegoie schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:15:
[...]

Ik ben de simrace-hobby weer aan het oppakken na een aantal jaren afwezigheid. :) Voorlopig zijn er geen plannen om hier redactioneel veel aandacht aan te besteden, maar als ik iets leuks tegenkom, zal ik er zeker een berichtje over tikken.

De SimJack UT's ken ik niet, maar de laatste generatie Simsonn Plus X pedalen zijn best goed. Ik heb dit weekend ook met de Huesinkveld pedalen gespeeld en daarvan is de bouwkwaliteit inderdaad nog een stuk netter en vooral het koppelingspedaal van de Sprint set voet echt wel beter dan die van Simsonn. Maar voorlopig ben ik zeer tevreden met mijn set!

Wat betreft de haptics: Subtiele feedback voor ABS en TC en een lichte 'thumb' tijdens het schakelen vind ik meer dan voldoende. Ik heb deze kleine transducers gekoppeld aan een 2x25Watt versterker met het vermogen op 40%. Ze kunnen veel harder, maar meer is echt overkill imo.

De grotere schakers die jij gebruikt heb ik ook, bij mij zitten ze aan binnenkant van mijn stoel in beide hoeken geklemd. Toffe toevoeging voor shifting en road vibration feedback! Ook deze staan op minder dan 50% volume.
[Afbeelding]
Hoorde het al in de recente podcast. Benieuwd hoelang het duurt voordat je weer helemaal in de rabbithole zit. :+

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-02 14:48
maniac2003 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:54:
[...]

Had 27” 1440p triples, ben na enige tijd overgestapt op een Samsung G93 49" OLED ultra wide.
Qua ruimte inname is het een plus, daar was het mij met name om te doen. Verder heb je natuurlijk geen bezels. Zicht, FOV is goed maar triples geven toch net wat meer immersie.

* En ja, de triples heb ik nog, want ergens lonkt het wel om terug te gaan 😁
Ugh, ik twijfel weer >:)
Gisteren de triples weer eens gebruikt in AMS2. Ik heb ook een bezel free kit. Het is toch wel erg gaaf…
De 49” ultrawide is even hoog als mijn 27” monitoren. Dus als ik er een xbox op aansluit ga ik er helemaal niks op vooruit, aangezien deze enkel 16:9 ondersteunt.
Enige pluspunten zijn dan idd ruimte en dat de ultra wide oled is.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

• flowiej
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-02 11:36
Ronster schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:38:
[...]

Ugh, ik twijfel weer >:)
Gisteren de triples weer eens gebruikt in AMS2. Ik heb ook een bezel free kit. Het is toch wel erg gaaf…
De 49” ultrawide is even hoog als mijn 27” monitoren. Dus als ik er een xbox op aansluit ga ik er helemaal niks op vooruit, aangezien deze enkel 16:9 ondersteunt.
Enige pluspunten zijn dan idd ruimte en dat de ultra wide oled is.
Mocht het helpen, ik ben net overgestapt op triple 32 inch (2560x1440) vanaf een 49 inch ultrawide (5120x1440). Lang verhaal kort: had ik veel eerder moeten doen! De FOV is zoveel beter. Kan eindelijk zien wie er naast mij rijdt. Daarnaast zoveel meer immersie omdat alles echt “om je heen vouwt” ten opzichte van een ultrawide.

[ Voor 6% gewijzigd door flowiej op 21-01-2026 08:32 ]

• Eric van Ballegoie

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
flowiej schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 07:46:
[...]

Mocht het helpen, ik ben net overgestapt op triple 32 inch (2560x1440) vanaf een 49 inch ultrawide (5120x1440). Lang verhaal kort: had ik veel eerder moeten doen! De FOV is zoveel beter. Kan eindelijk zien wie er naast mij rijdt. Daarnaast zoveel meer immersie omdat alles echt “om je heen vouwt” ten opzichte van een ultrawide.
Welke 32" monitors heb je gekocht, ik neem aan modellen met een zo dun mogelijke bezel?

Ik zit zelf nog in dubio. Ik heb nu tijdelijk even een 49" super ultrawide OLED om uit te proberen (perks van bij Tweakers werken ;)) maar neig eigenlijk ook naar triples.

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-02 23:16
Triples is altijd beter dan een ultrawide als je de ruimte hebt. Next best thing is VR

__/`\__/`\__

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-02 15:12
Mistacal schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:51:
Triples is altijd beter dan een ultrawide als je de ruimte hebt. Next best thing is VR
Mwah..
Ik ben een VR gebruiker, echter merk ik na een sessie van 2 uur dat ik het niet langer volhoudt. Kan aan de set / systeem e.d. liggen hoor, maar omdat ik dus helemaal geen scherm heb, zit ik er juist aan te twijfelen om er 1 (of 3) aan te schaffen.

• flowiej
Eric van Ballegoie schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:43:
[...]

Welke 32" monitors heb je gekocht, ik neem aan modellen met een zo dun mogelijke bezel?

Ik zit zelf nog in dubio. Ik heb nu tijdelijk even een 49" super ultrawide OLED om uit te proberen (perks van bij Tweakers werken ;)) maar neig eigenlijk ook naar triples.
Kom zelf ook van een g9 oled. Prachtige beeldkwaliteit maar toch verkies ik m’n tripe ips setup.

Heb gekozen voor de LG 32GS75Q-B.

Voor “normaal” gamen heb ik een Alienware 32 inch oled.

• flowiej
Chielioj schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:58:
[...]

Mwah..
Ik ben een VR gebruiker, echter merk ik na een sessie van 2 uur dat ik het niet langer volhoudt. Kan aan de set / systeem e.d. liggen hoor, maar omdat ik dus helemaal geen scherm heb, zit ik er juist aan te twijfelen om er 1 (of 3) aan te schaffen.
Ik heb ook een vr bril maar kan er niet aan wennen. Zeker met langere races. Jammer want is wel uiteindelijk de meest realistische ervaring.

• Rivanov
Eric van Ballegoie schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:43:
[...]

Ik heb uitvoering: LG UltraGear 32GR75Q-B Zwart
Hele fijne schermen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYJPTXrpxrOlQ6i1RVchHYP6wyI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GAjFSrUfPKpYYnt94yEbn9C5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPDk3BmXOmaHXq3B_vNibVXfSXA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7mG4TpIOHa1L7uChWpOveiKE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2MSpFutzC551WzEZdhVu_dVJ-8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p6m5cq5bjBHMjSz94SsZEN46.jpg?f=fotoalbum_tile

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• Mistacal
[...]

Mwah..
Je moet er inderdaad wel tegen kunnen. Zelf heb ik nooit systematisch zonder rmotion VR gereden dus kan wat dat betreft er ook niet echt over meepraten

__/`\__/`\__

• Chielioj
Ik heb geen last van motion sickness als je dat bedoeld. Ik heb met name last van mijn ogen die beginnen met irriteren, en de head strap op mijn gevoelige huid :)

• Mistacal
Chielioj schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:22:
Ik heb geen last van motion sickness als je dat bedoeld. Ik heb met name last van mijn ogen die beginnen met irriteren, en de head strap op mijn gevoelige huid :)
Dat kan natuurlijk ook :p

__/`\__/`\__

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-02 15:57

Mystikal

It never hurts to help!

Ik heb zelf eigenlijk totaal geen last van. Natuurlijk wordt de bril op een gegeven moment warm (Reverb G2), maar dat draagt alleen maar bij aan het gevoel dat je in een echte race-auto zit. Qua comfort van de bril zelf heb ik geen problemen, al heb ik wel een siliconen facemask cover erop gezet. De standaard schuim vond ik zelf niet zo prettig.

@Mistacal Ghi, dat scheelt niet zoveel letters en fonetisch 1 op 1 :P

Basement Bios ---- Exo-S

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:21
Wel ff wennen zo'n VR bril 😅
Net voor het eerst gebruikt bij GT7.
In het begin is het een beetje zo'n achtbaangevoel, maar werd er gelukkig niet misselijk van. Kunst is vooral de bocht doorkijken. Kan me wel goed voorstellen dat sommige mensen er misselijk van worden.
Wel heel gaaf :Y

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S

• Pelota71
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:24
[...]

Mwah..
Ik rijdt zelf met 32 inch triples en eerlijk gezegd zie ik liever mijn eigen handen aan het stuur i.p.v 2 virtuele handen.

• Chielioj
Pelota71 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:25:
[...]

Ik rijdt zelf met 32 inch triples en eerlijk gezegd zie ik liever mijn eigen handen aan het stuur i.p.v 2 virtuele handen.
Ik ben net begonnen met deze hobby, naast het gamen. Aangezien ik dit redelijk kort doe < 6 maanden.

Ik begrijp dat een tripple de meest mooie oplossing is. Waar ik echter nog even over na moet denken zijn de kosten en ruimte. Ruimte zou ik kunnen maken, heb immer een "eigen" slaapkamer hiervoor beschikbaar. En naast een bureau en mijn Zwiftbike, staat er niet in.

Ik heb dus een PC met 2 schermen. Ik kan dan geen tripple erbij doen, of ik moet een aparte PC aanschaffen voor de sim. Kijk.. en dan gaat het natuurlijk wel in de papieren lopen.

Daarom zit ik eerst te denken aan een wat simpelere monitor / tv steun, die ik eventueel met armen uit zou kunnen breiden naar een tripple. Om daarnaast eerst te beginnen met een b.v. (Ultra) wide scherm.

keuze's keuze's keuze's 8)7

• flowiej
Chielioj schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:40:
[...]

Ik ben net begonnen met deze hobby, naast het gamen. Aangezien ik dit redelijk kort doe < 6 maanden.

Ik begrijp dat een tripple de meest mooie oplossing is. Waar ik echter nog even over na moet denken zijn de kosten en ruimte. Ruimte zou ik kunnen maken, heb immer een "eigen" slaapkamer hiervoor beschikbaar. En naast een bureau en mijn Zwiftbike, staat er niet in.

Ik heb dus een PC met 2 schermen. Ik kan dan geen tripple erbij doen, of ik moet een aparte PC aanschaffen voor de sim. Kijk.. en dan gaat het natuurlijk wel in de papieren lopen.

Daarom zit ik eerst te denken aan een wat simpelere monitor / tv steun, die ik eventueel met armen uit zou kunnen breiden naar een tripple. Om daarnaast eerst te beginnen met een b.v. (Ultra) wide scherm.

keuze's keuze's keuze's 8)7
Ik heb dit lang gedaan met een Ergotron beugel. Echt een aanrader.

Als ik dan wilde racen kon de monitor voor het bureau plaatsen en schoof in de cockpit ervoor.

• Chielioj
Dat zou ik idd kunnen doen. Ik heb de 2 monitoren nu ook aan een bureau beugel, echter zijn deze net te kort om voorbij het bureau te komen.

Past net niet zeg maar

[EDIT]
Ik zit mijn vrouw via de Whatsapp enigzins voor te bereiden op een extra monitor incl standaard. Komt ze zelf met onderstaand:
https://tweakers.net/pric...nch-s57cg952nu-zwart.html

Zit wel goed denk ik :9

[ Voor 45% gewijzigd door Chielioj op 22-01-2026 13:18 ]

• Fedo
  • Laatst online: 08-02 13:20
Pelota71 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:25:
[...]

Ik rij zonder zichtbaar stuur (ook 3x 32), om dezelfde reden, ik hoef geen twee sturen te zien. Maar sommigen, ook heel snelle coureurs, rijden met virtueel stuur en handen aan omdat het ze wat extra informatie van wat de auto doet zou geven. Ieder z'n meug. ;)

• Ronster
flowiej schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 07:46:
[...]

OK, jouw reactie en de overige reacties over ultra wides hebben geholpen, thanks.
Ik heb mijn advertentie weer verwijderd, net nu iemand interesse had :+
Wellicht dat ik de 27" MSI Optix G27CQ4 monitoren los te koop zet en als ik ze verkocht krijg een maatje groter ga. Ben eigenlijk wel tevreden met de schermen, maar een maatje groter zou vooral fijn zijn bij spelen van Xbox games omdat ik dan enkel de center monitor kan gebruiken.

Edit: de 27" monitoren zijn al verkocht :)
Nu op zoek naar leuke 32" 1440p's.

Edit 2: het is de MSI MAG 32CQ6F geworden. Ik was eigenlijk wel tevreden over de MSI Optix G27CQ4 en deze zijn zo te zien in alle opzichten een stapje omhoog.
Ook een heel goede prijs met E179 p/s.

[ Voor 13% gewijzigd door Ronster op 22-01-2026 18:27 ]

• Passievrucht
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-02 09:21

Passievrucht

swarma

Zou de 40 euro verschil merkbaar zijn tussen de 1500R en de 1000R in een single screen opstelling?

Zit te twijfelen tussen de MSI MAG 342CQR E2 en de Samsung 34 Odyssy G5. De een is 209 en de ander 249. Zelf gaat de voorkeur uit naar de msi want ik heb nu een 27 inch wat ook een msi is.

Monitor gaat alleen voor racen gebruikt worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Passievrucht op 22-01-2026 18:07 ]

Steam id is passievrucht \\ Xbox Live GT: Meneer Passievrucht

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:34

Toppe

Oké ✅

Passievrucht schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:58:
Zou de 40 euro verschil merkbaar zijn tussen de 1500R en de 1000R in een single screen opstelling?

Zit te twijfelen tussen de MSI MAG 342CQR E2 en de Samsung 34 Odyssy G5. De een is 209 en de ander 249. Zelf gaat de voorkeur uit naar de msi want ik heb nu een 27 inch wat ook een msi is.

Monitor gaat alleen voor racen gebruikt worden.
uitvoering: LG 32GS60QC-B Zwart

Zoiets dan?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Passievrucht

Passievrucht

swarma

32 inch en geen ultra wide dus. Wil wel een ultra wide.

• KaiKai
  • Laatst online: 03:53
Vinden jullie het dan geen probleem met een VA paneel? Niet beter IPS? Ik kom van een 49" oled die ik voor een ander systeem nodig heb en zit te kijken nu naar trippels maar zo duur met OLED te doen. En dan maar wellicht met 3 LCD's maar dan is VA toch niet top? Of wat is jullie overweging geweest voor deze schermen boven een IPS met hoge refreshrate? Ik twijfel heel erg toch terug te gaan naar nog een 49" oled en ik vond het top met niet sim games spelen maar ik mistte een beetje breedte en echt goed mn spiegels zien.

• Ronster
KaiKai schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:35:
Vinden jullie het dan geen probleem met een VA paneel? Niet beter IPS? Ik kom van een 49" oled die ik voor een ander systeem nodig heb en zit te kijken nu naar trippels maar zo duur met OLED te doen. En dan maar wellicht met 3 LCD's maar dan is VA toch niet top? Of wat is jullie overweging geweest voor deze schermen boven een IPS met hoge refreshrate? Ik twijfel heel erg toch terug te gaan naar nog een 49" oled en ik vond het top met niet sim games spelen maar ik mistte een beetje breedte en echt goed mn spiegels zien.
Aangezien ik een vorm van kleurenblindheid heb vind ik zwartwaarden en contrast belangrijker dan kleuren. Vandaar ook mijn keuze voor VA boven IPS.

• Rivanov
Vond de smear van VA heel hinderlijk en lelijk. Dus toen ik m’n triple 27” monitoren verving heb ik dus ook triple 32” IPS genomen,

• FlowDesign
KaiKai schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:35:
Als ik GT7 speel dan is het beeld van mijn Samsung U32R594CWR (32 inch curved) prima hoor, en dat is ook een VA paneel.

Als ik überhaupt schietspellen oid zou spelen zou ik geen VA nemen, maar voor sim-racing is VA prima.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

FlowDesign schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:58:
[...]

Als ik GT7 speel dan is het beeld van mijn Samsung U32R594CWR (32 inch curved) prima hoor, en dat is ook een VA paneel.

Als ik überhaupt schietspellen oid zou spelen zou ik geen VA nemen, maar voor sim-racing is VA prima.
categorie: Monitors

Volgens de pricewatch zijn er ook geen curved IPS QHD schermen

• Mahone
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-02 16:17
Denk dat je het voordeel van een triple monitor setup vooral merkt in de lagere klassen.

Volgens mij maakt iedereen elkaar een beetje gek met wat je allemaal nodig hebt om serieus te simracen.
Ik geloof er niet echt in dat als jij al een tijdje een stabiele iRating hebt, dat triples jou ineens je iRating zwaar op doen krikken. Denk dat 34 inch met een goede radar genoeg is om echt serieus te kunnen racen. Triples of super ultrawide is leuk, maar voor het merendeel maken we onszelf vooral gek dat dít dan wel echt het verschil gaat maken. Ga lekker racen met je 34 inch en steek de tijd in het uitzoeken van wat de beste triple monitors voor simracen zijn in het meters maken. Denk dat je iRating daar sneller van omhoog gaat dan van die triples.

Gisteren even kort bij iemand meegekeken op z'n Twitch. Reed vooraan met z'n Irating van 5.7k en gewoon op een LG ultrawide van 34 inch (LG UltraGear 34GL750-B).
Ook die James Baldwin rijdt niet met triples. (Weliswaar wel met een 49 inch super ultrawide)

• flowiej
Omdat ik zie dat het veel voorbij komt zal ik nog een keer mijn ervaring plaatsen, hopelijk helpt het mensen.

Ik had een Samsung G9 OLED 5120x1440 49 inch en heb deze verkocht om vervolgens over te stappen naar LG Ultragear 3x32 inch IPS 2560x1440 (zonder curve). Het verschil is wat mij betreft enorm. De immersie is echt van een ander niveau omdat alles zich “om je heen vouwt”. Natuurlijk kun je gebruik maken van de radar maar het is zoveel natuurlijker om gewoon in je spiegels te kunnen kijken en/of wie er naast je rijdt.

Ik ben er i.i.g. veel minder fouten doorgaan maken en zit veel meer “in het spel”. Elke race is echt weer een feestje.

Wel essentieel om alles goed af te stellen. FOV, de hoeken van de zijmonitoren etc. Ik merk daarnaast wel dat het ook grafisch zwaarder is vanwege de hogere resolutie met 3 schermen. Ook iets wat je moet meewegen in de beslissing.

[ Voor 0% gewijzigd door flowiej op 23-01-2026 10:21 . Reden: Typo ]

Mahone schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:37:
Denk dat je het voordeel van een triple monitor setup vooral merkt in de lagere klassen.

Volgens mij maakt iedereen elkaar een beetje gek met wat je allemaal nodig hebt om serieus te simracen.
Ik geloof er niet echt in dat als jij al een tijdje een stabiele iRating hebt, dat triples jou ineens je iRating zwaar op doen krikken. Denk dat 34 inch met een goede radar genoeg is om echt serieus te kunnen racen. Triples of super ultrawide is leuk, maar voor het merendeel maken we onszelf vooral gek dat dít dan wel echt het verschil gaat maken. Ga lekker racen met je 34 inch en steek de tijd in het uitzoeken van wat de beste triple monitors voor simracen zijn in het meters maken. Denk dat je iRating daar sneller van omhoog gaat dan van die triples.

Gisteren even kort bij iemand meegekeken op z'n Twitch. Reed vooraan met z'n Irating van 5.7k en gewoon op een LG ultrawide van 34 inch (LG UltraGear 34GL750-B).
Ook die James Baldwin rijdt niet met triples. (Weliswaar wel met een 49 inch super ultrawide)
Rijden ze met cockpitview of T-cam? Voor T-cam heb je geen triples nodig. Als je iets van spiegels wilt en side-by-side dan weer wel. Ze zijn dan ook handiger in gevechten om positie en immersie.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Mistacal
Mahone schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:37:

In basis zou je kunnen zeggen dat een g29 met een 19" scherm voldoende is. Want het gaat om driving skills.

Het hele idee, is naar mening mening juist een zo groot mogelijke immersie te verkrijgen met wat we doen, triples/motion/bass shaker/VR etc

Denk dat je die 2 dingen moet scheiden, nee j gaat niet harder met een otion rig, is het leuker? Voor sommige wel.

__/`\__/`\__

• Mahone
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-02 16:17
Mistacal schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:01:
[...]

In basis zou je kunnen zeggen dat een g29 met een 19" scherm voldoende is. Want het gaat om driving skills.

Het hele idee, is naar mening mening juist een zo groot mogelijke immersie te verkrijgen met wat we doen, triples/motion/bass shaker/VR etc

Denk dat je die 2 dingen moet scheiden, nee j gaat niet harder met een otion rig, is het leuker? Voor sommige wel.
Helemaal mee eens hoor, voor de immersie kan ik het me zeker voorstellen dat het leuker is. En ik begrijp ook echt wel dat er voordelen zijn aan het racen met triples. Maar ik heb het idee dat het door velen gebracht wordt alsof triples echt nodig zijn om serieus te kunnen racen en daar heb ik gewoon een andere mening over.

Simracen is een serieus dure hobby. En als ik dan de reactie van bijvoorbeeld Chielioj lees, dan denk ik laat je niet gek maken door alles wat hier gezegd wordt. Lekker racen en meters maken. Op een gegeven moment weet je hoe groot je auto is en kom je tegenover gasten die dat ook weten. Dat scheelt al een hoop.

Overigens staat iedereen vrij in z'n keuzes. Als je een andere mening hebt ook helemaal prima, maar wil vooral de mensen die al aardig maxed out zijn qua budget ook even een ander perspectief geven.

@Señor Sjon, gewoon cockpitview

• Chielioj
Mahone schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:21:
[...]

Simracen is een serieus dure hobby. En als ik dan de reactie van bijvoorbeeld Chielioj lees, dan denk ik laat je niet gek maken door alles wat hier gezegd wordt. Lekker racen en meters maken. Op een gegeven moment weet je hoe groot je auto is en kom je tegenover gasten die dat ook weten. Dat scheelt al een hoop.
Ooh ik laat mij ook helemaal niet gek maken. Ik heb een voor / na deel. Ik kan geen geld uitgeven. Vindt het heel lastig en kijk de PW wel 3x per dag ( gezien de verandering in de PW wat langer >:) )
Mijn budget daadwerkelijk is meer dan genoeg, enkel het budget in mijn hoofd niet haha.

Ik zit er aan te denken om een goede monitor aan te schaffen, welke makkelijk bij te bestellen is om mss in de toekomst naar een triple setup te gaan.
Alleen er is zoveel uit te kiezen, dat ik dat heel lastig vindt.

Met betrekking tot immersie, ik speel nu in VR. Merk dat ik nog ik eigenlijk geen gebruik maak van de spiegels (op de virtuele na) of naar de zijkant kijk. Ik denk dat een goede monitor i.c.m. een radar vele malen beter werkt. tja.. mss lever je wel in op immersie, maar ik moet eerst leren goed te rijden. De rest komt later.

Ook als ik b.v. op youtube / twitch kijk naar mensen die gebruik maken van VR, ook die draaien hun hoofd niet heel veel. Het gross dan

[ Voor 19% gewijzigd door Chielioj op 23-01-2026 11:34 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:57

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik hou deze discussie ook goed in de gaten. Ik ben echt een amateur simracer, hooguit 1 à 2 uur in de week. Als het al uitkomt :).
Ik heb een VR headset en inmiddels ook een fijne GPU. Ik heb gemerkt dat racen in VR veel beter gaat dan op een enkel beeldscherm. Door de diepte en het bredere zichtsveld (doordat je heel makkelijk je hoofd kan draaien) zijn bochten véél beter in te schatten. Maar VR an sich vind ik wel een drempel, het is gewoon een hoop gedoe met kabels en warmte etc. Dus wellicht is een superwide (32:9) ook een mooie tussenoplossing: net even wat meer zien, maar minder gedoe. Alleen heb ik nu 2x4K IPS schermen voor mijn neus staan. Een vergelijkbare superwide is er nog niet geloof ik. En sowieso niet betaalbaar.
Triples gaat hier (helaas?) niet passen in ruimte en gemak in omschakelen naar werkplek.

Life is not about specs, it is about joy!

• Chielioj
Mooi te lezen dat bij jou juist met VR beter gaat.
Maar hoe ga je om met b.v. een 2 uur durende race? Ik merk dat ik vaker een pauze in moet lassen tussen de korte races.
Als ik ooit goed wordt :P zou ik graag de langere races willen rijden. Dan is warmte en comfort zeker een ding met VR, tenminste bij mij

• bartvl

bartvl

Chielioj schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:10:
Mooi te lezen dat bij jou juist met VR beter gaat.
Maar hoe ga je om met b.v. een 2 uur durende race? Ik merk dat ik vaker een pauze in moet lassen tussen de korte races.
Als ik ooit goed wordt :P zou ik graag de langere races willen rijden. Dan is warmte en comfort zeker een ding met VR, tenminste bij mij
Ik doe nooit 2 uur durende races. Ik speel Assetto Corsa Evo, zo af en toe tegen (computer)tegenstanders. Ik ben dan allang blij dat ik 3 rondes doorkomen zonder te crashen :+ . En ja, dat meen ik wel serieus...
En daarnaast Assetto Corsa Rally, die heeft geen VR. En dat 'spel' heeft volgens mij ook als doel om zo hard mogelijk in een ravijn te eindigen...

Maar zo lang VR spelen lijkt me inderdaad wel intens, voor hoofd en ogen.

[ Voor 4% gewijzigd door bartvl op 23-01-2026 12:35 ]

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:05
3 uur VR is voor mij de max. Om het een beetje comfortabel te houden, zet een ventilator recht voor je, dit zorgt voor een aanzienlijke verkoeling in het gezicht.

• Chielioj
Bij mij is hetgeen wat de irritatie geeft is toch op den duur de ogen. Warmte heb ik niet eens zo heel erg last van op moment.

Ik heb lenzen, en merk dat deze toch droog en geïrriteerd aanvoelen naar een sessie van 1.5 a 2 uur. En dan neem ik ff een pauze

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Zijn er hier mensen die toffe displays hebben voor SimHub? Ik gebruik deze en heb al wat kleine aanpassingen gedaan zoals een 'notificatie' bij ERS enzo :)

Ik ben wel benieuwd wat nou de mogelijkheden zijn van deze software aangezien het zo verschikkelijk uitgebreid is :)

• bartvl

bartvl

Toppe schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:46:
Zijn er hier mensen die toffe displays hebben voor SimHub? Ik gebruik deze en heb al wat kleine aanpassingen gedaan zoals een 'notificatie' bij ERS enzo :)

Ik ben wel benieuwd wat nou de mogelijkheden zijn van deze software aangezien het zo verschikkelijk uitgebreid is :)
Ik wil binnenkort wat gaan experimenten met mijn iPad mini die hier niet echt meer gebruikt wordt. Lijkt me een leuke toevoeging. Maar ik heb nog geen ervaring met SimHub of vergelijkbaar.

• FlowDesign
flowiej schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:46:
Omdat ik zie dat het veel voorbij komt zal ik nog een keer mijn ervaring plaatsen, hopelijk helpt het mensen.

Ik had een Samsung G9 OLED 5120x1440 49 inch en heb deze verkocht om vervolgens over te stappen naar LG Ultragear 3x32 inch IPS 2560x1440 (zonder curve). Het verschil is wat mij betreft enorm. De immersie is echt van een ander niveau omdat alles zich “om je heen vouwt”. Natuurlijk kun je gebruik maken van de radar maar het is zoveel natuurlijker om gewoon in je spiegels te kunnen kijken en/of wie er naast je rijdt.

Ik ben er i.i.g. veel minder fouten doorgaan maken en zit veel meer “in het spel”. Elke race is echt weer een feestje.

Wel essentieel om alles goed af te stellen. FOV, de hoeken van de zijmonitoren etc. Ik merk daarnaast wel dat het ook grafisch zwaarder is vanwege de hogere resolutie met die schermen. Ook iets wat je moet meewegen in de beslissing.
Ik race alleen maar op m'n PS5, dus hoef mij sowieso niet druk te maken over wel of geen triples ;)

Maar gebaseerd op het verschil tussen hoeveel meer je kunt zien met een PSVR2 tov één 16:9 scherm, zou ik ook zeggen dat triples wel een fijne toevoeging zijn :)

• FlowDesign
Chielioj schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:31:
[...]
Ook als ik b.v. op youtube / twitch kijk naar mensen die gebruik maken van VR, ook die draaien hun hoofd niet heel veel. Het gross dan
Dan doen ze het verkeerd ;)

Het is nu juist precies hèt voordeel dat je verder de bocht door kunt kijken, waardoor je veel beter kunt inschatten wanneer je op je gas kunt.
Misschien scheelt het dat ik al meer dan 15 jaar vrij sportief motor rijdt, maar ver de bocht doorkijken is essentieel.

Als je met VR gaat racen en niet je hoofd beweegt, dan kun je net zo goed op een vlak scherm gaan spelen :)

PS.
Als ik de bocht NIET inkijk met de PSVR2, dan word ik ook nog eens een klein beetje misselijk, dus het heeft meerdere voordelen.

• Chielioj
Dat het "verkeerd" is begrijp ik. Door de bochten kijken lukt mij aardig, waar ik op doel is als je side-by-side rijdt. Om ECHT naar links/rechts te kijken. Dat zie ik nagenoeg niemand echt doen.

Ik snap dat bij triples het dan in je "zicht" zit ( ff geen idee hoe het heet ) Dat heb ik bij VR natuurlijk niet, daar is je FOV smallen dan in werkelijkheid.

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-02 14:35
Chielioj schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:44:
Bij mij is hetgeen wat de irritatie geeft is toch op den duur de ogen. Warmte heb ik niet eens zo heel erg last van op moment.

Ik heb lenzen, en merk dat deze toch droog en geïrriteerd aanvoelen naar een sessie van 1.5 a 2 uur. En dan neem ik ff een pauze
FYI: voor diverse VR headsets zijn er lenzen op sterkte verkrijgbaar, die op lenzen in de bril te bevestigen zijn .

https://www.techpowerup.com/review/

• Chielioj
TiezZ_BE schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:05:
[...]

FYI: voor diverse VR headsets zijn er lenzen op sterkte verkrijgbaar, die op lenzen in de bril te bevestigen zijn .
Klopt, ben ik wel eens tegen gekomen. Alleen ga ik niet mijn eigen lenzen uitdoen, om ff na het eten te rijden, om daarna ze weer in te doen om ff TV te kijken.
Aangezien ik redelijk slechte ogen heb, durf ik niet zonder lenzen de trap af 8)

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-02 12:43
Wat vinden jullie van mijn DIY Active Pedals? Project net afgerond. Geïnspireerd op de Simucube Active Pedals, maar dan zonder het hoge prijskaartje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEAMYMwQZC1X_5p9UEIy_hiopsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UefD0mmJLUXCQIwHpy0fwGwW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6L2uQ7NzoCq5eA79ZkqooDF7Ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vceBWiJBi5LPG8gZwuDmfHN5.jpg?f=fotoalbum_large

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-02 20:48
Genestealer schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:28:
Wat vinden jullie van mijn DIY Active Pedals? Project net afgerond. Geïnspireerd op de Simucube Active Pedals, maar dan zonder het hoge prijskaartje.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel gaaf. Heb je een linkje naar het project? Mijn franken rig (sfx100, seatbelt tensioner vh simhub project, windsim) kan dit wel gebruiken 😅 als ik tijd kan vinden.

• Genestealer
Darkangle schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 19:17:
[...]
Heel gaaf. Heb je een linkje naar het project? Mijn franken rig (sfx100, seatbelt tensioner vh simhub project, windsim) kan dit wel gebruiken 😅 als ik tijd kan vinden.
Absoluut, en het heeft ook een hele mooie Simhub plugin!
https://github.com/ChrGri/DIY-Sim-Racing-FFB-Pedal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdkM6JjXWyMWSzhoAnH0ChWOxds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m2NKDOdYSgJ0fZoFo0DrcwvO.png?f=fotoalbum_large

• Afiso
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-02 10:09
bartvl schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:34:
[...]

Ik doe nooit 2 uur durende races. Ik speel Assetto Corsa Evo, zo af en toe tegen (computer)tegenstanders. Ik ben dan allang blij dat ik 3 rondes doorkomen zonder te crashen :+ . En ja, dat meen ik wel serieus...
En daarnaast Assetto Corsa Rally, die heeft geen VR. En dat 'spel' heeft volgens mij ook als doel om zo hard mogelijk in een ravijn te eindigen...

Maar zo lang VR spelen lijkt me inderdaad wel intens, voor hoofd en ogen.
Wuhahahaha exact hetzelfde beleef ik met Assetto Corsa. Is echt een verschil vergeleken met GT7 en F1 en dan vooral het optijd remmen. Ik vlieg vaak ook uit de bochten en is dus een wonder als ik 3 rondes overleef. Vandaag zal ik oefenen of het in 1 keer snel hard remmen en los laten lukt. En ook ff een PS5 kopen want speel allees nog op de oude PS4 🫣

• FlowDesign
Afiso schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:25:
[...]

Wuhahahaha exact hetzelfde beleef ik met Assetto Corsa. Is echt een verschil vergeleken met GT7 en F1 en dan vooral het optijd remmen. Ik vlieg vaak ook uit de bochten en is dus een wonder als ik 3 rondes overleef. Vandaag zal ik oefenen of het in 1 keer snel hard remmen en los laten lukt. En ook ff een PS5 kopen want speel allees nog op de oude PS4 🫣
Volgens mij is het in elk spel lastig inschatten wanneer je precies moet remmen.

Hoewel, vroeger met Microprose Grand Prix 2 en 3 vond ik het rempunt wel goed in te schatten (ja dat is meer dan 25 jaar geleden hahaha 😅).

Moet je kijken hoe goed Microprose Grand Prix 3 al was in het jaar 2000! Volgens mij speelde ik GP2 in de jaren 90 met een Voodoo Banshee kaart en later GP3 met een RIVA TNT2 en volgens mij heb ik daarna ook nog één van de eerste GeForce kaarten gehad. Nostalgie! 😍

YouTube: ► GRAND PRIX 3 [720p Gameplay] | Spa 1998 - Windows (Microprose)

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:39
Genestealer schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:28:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice, ik was zelf ook een keer van plan om ze te gaan maken. Maar de PCB bordjes die zijn aardig aan de prijs als je het moet bestellen en daarna ben je bezig om er een paar te verkopen :9

Hoe bevallen ze verder? Ik lees nog wel eens dat als je er 'nood' stop wilt maken dat je dan er doorheen trapt en de motor dus niet sterk genoeg is om je tegen te houden.
Voor de rest worden ze door alle games herkend of zijn er nog wat aanpassingen nodig?

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

FlowDesign schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:02:
[...]

Volgens mij is het in elk spel lastig inschatten wanneer je precies moet remmen.
Je kan bij F1 sowieso piepjes in schakelen voor het remmen… ik ben kleuren blind en zie dus niet alle bochten even goed. Dit werkt voor mij heel fijn.

• Genestealer
Hupske schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 12:08:
[...]

Nice, ik was zelf ook een keer van plan om ze te gaan maken. Maar de PCB bordjes die zijn aardig aan de prijs als je het moet bestellen en daarna ben je bezig om er een paar te verkopen :9

Hoe bevallen ze verder? Ik lees nog wel eens dat als je er 'nood' stop wilt maken dat je dan er doorheen trapt en de motor dus niet sterk genoeg is om je tegen te houden.
Voor de rest worden ze door alle games herkend of zijn er nog wat aanpassingen nodig?
Ze zijn rock-solid in zowel Automobilista 2 als in Asserto Corsa Rally. Dat zijn mijn 2 main spellen. Met de laatste firmware zijn ze echt met sprongen vooruit gegaan. Ik denk dat ik ze zelf zo op 80% zet kwa gevoel met de Simucube. PCB kun je ook scoren als iemand ze verkoopt in de community. Ik heb er twee nieuwe voor 130 euro inclusief verzenden.

• Rayzman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:16

Rayzman

+31 Rayzman

Eric van Ballegoie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:56:
[...]

Ik heb met Black Friday een setje Simsonn Plus X pedalen op Ali gescoord voor ruim onder 200 euro, en - zeker voor dat geld - is het echt een supergoede set. Bouwkwaliteit is goed, er zit geen speling op de pedalen en je kunt goed doseren. Ik heb de loadcell nu op 50KG staan, maar als je gek wilt doen kan je tot 200KG gaan.

Ik heb gas en rem trouwens meteen voorzien van kleine transducers (link) met mounts die eigenlijk bedoeld zijn voor de rumblemotors van Simsonn, maar perfect passen op deze transducers (stl link) . Via Simhub stuur ik daar signalen heen voor shift (beide) traction control (gaspedaal) en ABS (rempedaal). Vooral ABS en TC zijn écht fijne toevoegingen omdat je direct voelt wat de auto doet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb mijn Simsonn plus X setje vanmiddag geïnstalleerd en die rem trapt echt een stuk zwaarder dan die van mijn oude clubsport v1’s. Ik rij met sokken en ik heb op dit moment de rode zachtste elastomeren, de preload helemaal teruggeschroefd en maximum pressure op 25kg staan en toch is het flink zwaar trappen en nog een beetje oncomfortabel. Vanavond als de kinderen slapen eens kijken of het beter gaat.

specs pc

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-02 14:35
Rayzman schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 16:41:
[...]

Ik heb mijn Simsonn plus X setje vanmiddag geïnstalleerd en die rem trapt echt een stuk zwaarder dan die van mijn oude clubsport v1’s. Ik rij met sokken en ik heb op dit moment de rode zachtste elastomeren, de preload helemaal teruggeschroefd en maximum pressure op 25kg staan en toch is het flink zwaar trappen en nog een beetje oncomfortabel. Vanavond als de kinderen slapen eens kijken of het beter gaat.
Als het onaangenaam of 'net niet' blijft voelen , dan kan ik je aanraden om online even naar een mod te zoeken zodat je enkele elastomers kan combineren met een veer. Dat voelt voor mij (op diverse pedalensets) meestal het beste aan bij een normale loadcell rem.

Dat zou met die simsonn's ook moeten gaan (meermaals voorbij zien komen).

https://www.techpowerup.com/review/

• Disarmed070
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:05
[...]

Ik heb laatst ook een Simsonn plus X setje besteld. En moet zeggen voor die prijs erg leuk.
Ik had een Clubsport v3 (met 3 pedalen) alleen je voeten stonden altijd schreef. Maar als de druk te te zwaar is moet je even spelen met de settings in de software die er bij zit. Bij de rem kan je snel naar 70% en langzaam naar 100%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glf2dFYHBxqLXNU6vZj6rtPZYdc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjzJEGViKPwD5M5Sa3xOsDV0.jpg?f=fotoalbum_large

• Rivanov
Om die reden zweer ik bij veren i.p.v. elastomers.

• Fedo
Rivanov schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:35:
Om die reden zweer ik bij veren i.p.v. elastomers.
Of combinaties van die twee, of hydraulisch, of elektrisch, of met gascilinders. :P

• Passievrucht

Passievrucht

swarma

FlowDesign schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 11:02:
[...]

Klopt, speel LMU en F1 voornamelijk en als ik een track speel die onlangs LMU hebt gespeeld, dan rem ik overal verkeerd met F1. :+

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-02 12:55
[...]

25kg is toch helemaal niet zwaar? Rij op sokken en zit op 68kg (simucube active pedal) en binnen de vriendengroep is zelfs dat aan de lichte kant.
25kg remdruk maakt een loadcell eigenlijk overbodig of je moet wel heel fijn alles kunnen aanvoelen. Die SImsonn's lijken best goede pedalen waar je veel remdruk (vind 200kg, zelfs 100kg er wel ver over en op sokken niet doenbaar)...
Disarmed070 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:23:
Ik heb laatst ook een Simsonn plus X setje besteld. En moet zeggen voor die prijs erg leuk.
Ik had een Clubsport v3 (met 3 pedalen) alleen je voeten stonden altijd schreef. Maar als de druk te te zwaar is moet je even spelen met de settings in de software die er bij zit. Bij de rem kan je snel naar 70% en langzaam naar 100%
Ik had destijds de koppeling eruit gedaan en er een 2-pedalenset van gemaakt. Maar de kwaliteit blijft matig, ze zijn de prijs die ze kosten echt niet waard.
Ma bon, mijn active pedal van simucube is dat ook niet :+ .

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Iemand hier tips voor handschoenen zonder dat ze meteen €50 kosten?

• Fedo
Toppe schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:17:
Heel lang gereden met goedkope werkhandschoentjes (3 euro), heel dun, sinds een halfjaar overgeschakeld op fietshandschoenen (Rogelli Core Fietshandschoenen bij Bol), 12 euro. Deze hebben een lichte padding, werkt goed voor mij.

Maar 't is heel persoonlijk natuurlijk, sommigen zweren bij mountainbike handschoenen, of 'echte', maar die zijn wel duurder.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Fedo schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:39:
[...]

Heel lang gereden met goedkope werkhandschoentjes (3 euro), heel dun, sinds een halfjaar overgeschakeld op fietshandschoenen (Rogelli Core Fietshandschoenen bij Bol), 12 euro. Deze hebben een lichte padding, werkt goed voor mij.

Maar 't is heel persoonlijk natuurlijk, sommigen zweren bij mountainbike handschoenen, of 'echte', maar die zijn wel duurder.
Ik zit aan zoiets te denken; https://opsial.com/wp-content/uploads/sites/2/2024/01/P702LQQ_HANDSAFE_XP_961_FT_NL_JANV_2024.pdf

Kost natuurlijk geen drol maar als ik 10 paar moet proberen weer aardig prijzig :D

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:27
Na eerst Sparco handschoenen gebruikt te hebben die binnen een paar weken al stuk waren, gebruik ik nu al een paar jaar deze karting handschoenen. Ze waren het geld meer dan waard.
https://www.kartingshop.n...trek_zonder_duim_18_215cm

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Toppe

Toppe

Oké ✅

PatrickC schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:57:
[...]

Na eerst Sparco handschoenen gebruikt te hebben die binnen een paar weken al stuk waren, gebruik ik nu al een paar jaar deze karting handschoenen. Ze waren het geld meer dan waard.
https://www.kartingshop.n...trek_zonder_duim_18_215cm
Is dit niet heel warm? Ik heb het altijd snoei heet, loop nu ook gewoon in een korte broek :D

• Arthur Tromp
  • Registratie: November 2025
Je zou de volgende kunnen overwegen:

https://www.treq-sim.com/...g-10/sim-racing-gloves-15

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:27
Toppe schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:04:
[...]

Is dit niet heel warm? Ik heb het altijd snoei heet, loop nu ook gewoon in een korte broek :D
Ze zijn best wel dun en helemaal niet warm. Op de foto lijkt dit misschien niet zo. Ik heb het ook snel warm trouwens. Ze hebben ook heel veel grip en je kunt er ook gewoon een touchscreen mee bedienen.
Ze zijn me ooit hier aanbevolen, maar die link werkte niet meer.
Dennis Blomaard in "Racesturen, servo's en pedalen"

[ Voor 15% gewijzigd door PatrickC op 30-01-2026 20:11 ]

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Afiso
Ik gebruik deze nu al 2 maanden. Lekker cheap en zitten goed.
https://www.amazon.nl/-/e...fed_asin_title&th=1&psc=1

• Eric van Ballegoie

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
Ik rijd met wielrenhandschoenen met open vingers. Wel padding op mijn handpalmen, en de onderste helft van mijn vingers, maar niet warm en bovendien zijn mijn vingertoppen vrij zodat ik gewoon fatsoenlijk touchscreens en mijn toetsenbord kan gebruiken.

Ik snap niet helemaal waarom mensen volledige handschoenen gebruiken, zeker van die lange die helemaal over de pols gaan. Kans op brand na een ongeval is nihiel in de sim imo. 😉

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Eric van Ballegoie schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:44:
Ik rijd met wielrenhandschoenen met open vingers. Wel padding op mijn handpalmen, en de onderste helft van mijn vingers, maar niet warm en bovendien zijn mijn vingertoppen vrij zodat ik gewoon fatsoenlijk touchscreens en mijn toetsenbord kan gebruiken.

Ik snap niet helemaal waarom mensen volledige handschoenen gebruiken, zeker van die lange die helemaal over de pols gaan. Kans op brand na een ongeval is nihiel in de sim imo. 😉
Ben ik de enige die met een helm rijdt? ;)

• Afiso
Toppe schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:04:
[...]

Ben ik de enige die met een helm rijdt? ;)
en pak :D

• Genestealer
https://www.simracinghub....acinghub-nl-gloves-short/

Heerlijke handschoenen!
Om het alcantara te beschermen ooit met simpele dunne werkplaatshandschentjes gereden, maar vind dat maar niks. Inmiddels heb ik volleren grips (Pineapple Chunky Grips) op mijn stuur en rij ik gewoon met blote handen.

• The Jackel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-02 22:44
Ik ben opzoek naar een keyboard trey met zwenkarm waar ook meteen de muis op kan liggen. Aan de rechterkant heb ik geen ruimte voor een losse plaat voor de muis omdat de shifter en handrem daar al op gemonteerd zitten.

Treq biedt een mooie trey aan, maar deze is te smal om er naast het toetsenbord ook een muis op te kunnen gebruiken.

Tijdens het zoeken kwam ik onderstaande trey tegen van Track Racer. Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor een soortgelijke oplossing?

https://trakracer.eu/coll...k-with-swivel-mount-black

Daarnaast ben ik van plan een Monitorstand van Treq aan te schaffen. Is er een manier om ergens een kortingscode te bemachtigen? Scheelt altijd weer een beetje op het grote geheel :)

[ Voor 13% gewijzigd door The Jackel op 03-02-2026 20:19 ]

• Arthur Tromp
@The Jackel Ik heb geen ervaring met die tray van Track Racer, maar wat je ook zou kunnen overwegen is de aanschaf van een klein toetsenbord (zo een zonder numerieke deel) en een trackball als de volgende:

https://www.bol.com/nl/nl...raphite/9300000185453673/

Dat zou samen op een normale keyboard tray moeten passen en een voordeel van een trackball is natuurlijk dat je die zelf niet hoeft te bewegen waardoor hij maar weinig ruimte inbeslag neemt. Let wel, ik heb zelf een koffietafel naast mijn rig staan waarop mijn trackball ligt, dus ik spreek verder niet uit eigen ervaring.

P.S. Ik heb zelf de 8040 Triple Monitor Stand van Treq en ben daar erg tevreden over. Heel soliede allemaal. Mocht je zelf ook triple monitors hebben, dan raad ik wel aan om de Easy Monitor Alignment Kit erbij te bestellen. Mocht je een enkele monitor gebruiken, dan is de 8040 optie waarschijnlijk overkill. Geen kortingscode helaas.

[ Voor 23% gewijzigd door Arthur Tromp op 04-02-2026 05:29 ]

• Rivanov
The Jackel schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:05:
Ik ben opzoek naar een keyboard trey met zwenkarm waar ook meteen de muis op kan liggen. Aan de rechterkant heb ik geen ruimte voor een losse plaat voor de muis omdat de shifter en handrem daar al op gemonteerd zitten.

Treq biedt een mooie trey aan, maar deze is te smal om er naast het toetsenbord ook een muis op te kunnen gebruiken.

Tijdens het zoeken kwam ik onderstaande trey tegen van Track Racer. Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor een soortgelijke oplossing?

https://trakracer.eu/coll...k-with-swivel-mount-black

Daarnaast ben ik van plan een Monitorstand van Treq aan te schaffen. Is er een manier om ergens een kortingscode te bemachtigen? Scheelt altijd weer een beetje op het grote geheel :)
TREQ doet niet aan kortingen. Ook niet voor mij als hun grootste klant. ;)

• The Jackel
Arthur Tromp schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 05:24:
@The Jackel Ik heb geen ervaring met die tray van Track Racer, maar wat je ook zou kunnen overwegen is de aanschaf van een klein toetsenbord (zo een zonder numerieke deel) en een trackball als de volgende:

https://www.bol.com/nl/nl...raphite/9300000185453673/

Dat zou samen op een normale keyboard tray moeten passen en een voordeel van een trackball is natuurlijk dat je die zelf niet hoeft te bewegen waardoor hij maar weinig ruimte inbeslag neemt. Let wel, ik heb zelf een koffietafel naast mijn rig staan waarop mijn trackball ligt, dus ik spreek verder niet uit eigen ervaring.

P.S. Ik heb zelf de 8040 Triple Monitor Stand van Treq en ben daar erg tevreden over. Heel soliede allemaal. Mocht je zelf ook triple monitors hebben, dan raad ik wel aan om de Easy Monitor Alignment Kit erbij te bestellen. Mocht je een enkele monitor gebruiken, dan is de 8040 optie waarschijnlijk overkill. Geen kortingscode helaas.
Bedankt voor de informatie! Welke kan je beter hebben, de easy monitor aligment kit of de vario vesa adapter kit van Simlab?

• The Jackel
Rivanov schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 06:26:
[...]

TREQ doet niet aan kortingen. Ook niet voor mij als hun grootste klant. ;)
Haha ging er ook niet vanuit, maar soms zie je codes voorbijkomen. Denk toch even vragen.

• Rivanov
The Jackel schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:40:
[...]

Bedankt voor de informatie! Welke kan je beter hebben, de easy monitor aligment kit of de vario vesa adapter kit van Simlab?
Ikzelf heb de Vario Vesa Adapters van Sim-Lab omdat destijds de Easy Monitor Alignment Kit van TREQ nog niet bestond. Als ik nu voor de keuze sta, zou ik voor die kit gaan. Je hebt dan namelijk geen aditionele tools nodig om alles te verstellen. Je draait simpelweg aan de schroeven die op de kit zitten.
Bij de Vario Vesa Mount moet je met een schroevendraaier alles verstellen.

Ander detail is dat de monitoren bij de Easy Alignment Kit hoger hangen dan bij de Vario Vesa Mount. Dus daar moet je ook rekening mee houden met je Monitor Stand / Mount.

[ Voor 12% gewijzigd door Rivanov op 04-02-2026 08:48 ]

• The Jackel
Rivanov schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:47:
[...]

Ikzelf heb de Vario Vesa Adapters van Sim-Lab omdat destijds de Easy Monitor Alignment Kit van TREQ nog niet bestond. Als ik nu voor de keuze sta, zou ik voor die kit gaan. Je hebt dan namelijk geen aditionele tools nodig om alles te verstellen. Je draait simpelweg aan de schroeven die op de kit zitten.

Ander detail is dat de monitoren bij de Easy Alignment Kit hoger hangen dan bij de Vario Vesa Mount. Dus daar moet je ook rekening mee houden met je Monitor Stand / Mount.
Bedankt voor de informatie! Bij deze kit is het dus een stuk eenvoudiger om àlles recht te krijgen. Dan ga ik deze set bestellen 😊👍

• Chielioj
Ik heb sinds vorige week ook de Treq standaard (8040) i.c.m. de Easy Alignment kit. Voor de (meer) prijs zou ik het zeker niet afraden. En ik gebruik op moment maar 1 monitor. Makkelijk in gebruik om de laatste instelling ff te doen.

• Rivanov
De Easy Alignement Kit (en Vario Vesa Mount) is grotendeels bedoeld voor triples. Bij een single monitor is het absoluut niet noodzakelijk.

• The Jackel
Ik wil zelf triples gaan gebruiken. Bij de monitoren zitten voedingsadapters, maar heb geen idee hoelang de kabels hiervan zijn. In dit geval gaat het om LG Ultragear schermen. Hoe hebben jullie dit gedaan?

• Arthur Tromp
The Jackel schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:40:
Ik wil zelf triples gaan gebruiken. Bij de monitoren zitten voedingsadapters, maar heb geen idee hoelang de kabels hiervan zijn. In dit geval gaat het om LG Ultragear schermen. Hoe hebben jullie dit gedaan?
Dat probleem had ik ook toen ik nog 27inch monitoren had. Ik heb die voedingsblokjes simpelweg met tie wraps aan mijn rig gemonteerd (maak een lange van twee tie wraps). Ik heb nu 32inch monitoren zonder voedingsadapter, dat is ook een oplossing ;-).

[ Voor 3% gewijzigd door Arthur Tromp op 04-02-2026 11:56 ]

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001

Mystikal

It never hurts to help!

Mystikal schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:51:
[...]
Ik ben heel tevreden over mijn aliexpress GIYO. Heb ik al heeeel wat km's mee gereden. Super grip en toch wat dunner voor meer gevoel.

Als alternatief voor de duurdere opties.
Rij al jaren met deze en deze zijn echt zo fijn. Veel vrienden van mij gebruiken ze ook en je kan je telefoon nog bedienen :)

Basement Bios ---- Exo-S

• The Jackel
Arthur Tromp schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:56:
[...]

Dat probleem had ik ook toen ik nog 27inch monitoren had. Ik heb die voedingsblokjes simpelweg met tie wraps aan mijn rig gemonteerd (maak een lange van twee tie wraps). Ik heb nu 32inch monitoren zonder voedingsadapter, dat is ook een oplossing ;-).
Heb het ook op 3 LG monitoren welke adapters hebben. Had ook naar MSI gekeken, maar ook die hebben adapters. Het is slecht te vinden hoelang de kabels daadwerkelijk zijn.

Welke type scherm heb jij nu? Ik ben aan het kijken naar de LG32GS60QC-B

[ Voor 3% gewijzigd door The Jackel op 04-02-2026 14:09 ]

Rivanov schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:47:
[...]

Ik heb juist de Sim-Lab oplossing gekozen omdat deze een stuk minder lomp is en in mijn geval ook geen kabels in de weg zou zitten van de monitor. Een inbussleutel is standaard uitrusting zodra je aan het simracen gaat, dus het is niet zo spannend om te gebruiken.

• Arthur Tromp
The Jackel schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:14:
[...]

Heb het ook op 3 LG monitoren welke adapters hebben. Had ook naar MSI gekeken, maar ook die hebben adapters. Het is slecht te vinden hoelang de kabels daadwerkelijk zijn.

Welke type scherm heb jij nu? Ik ben aan het kijken naar de LG32GS60QC-B
Ik heb de MSI MAG 32CQ6F. Bevallen mij prima. Curved met een 1500R radius.

• Arthur Tromp
Señor Sjon schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:38:
[...]

Ik heb juist de Sim-Lab oplossing gekozen omdat deze een stuk minder lomp is en in mijn geval ook geen kabels in de weg zou zitten van de monitor. Een inbussleutel is standaard uitrusting zodra je aan het simracen gaat, dus het is niet zo spannend om te gebruiken.
Ik had de Sim-Lab oplossing ook, maar nu ik die van Treq heb vind ik die toch een heel stuk beter. Juist omdat ze wat groter zijn is het eenvoudiger om aanpassingen te maken. Met de Sim-Lab oplossing was dat soms echt priegelwerk. Uiteraard is dit mijn persoonlijke mening.

• The Jackel
Arthur Tromp schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:30:
[...]

Ik heb de MSI MAG 32CQ6F. Bevallen mij prima. Curved met een 1500R radius.
Zat zelf naar 1000r schermen te kijken. Vandaar dat ik ook bij de LG uitkwam. Las dat voor de sim racen 1000r net wat meer het gevoel geeft van in de auto te zitten, maar goed dat is puur op basis van wat ik gevonden heb.

Echter lees ik ook dat als je een bezel free kit zou willen gebruiken dit minder goed werkt op een 1000r dan op een 1500r scherm.. Helaas is er weinig te vinden of dit ook echt zo is.

Ik neig echter wel sterk naar de LG.

[ Voor 33% gewijzigd door The Jackel op 04-02-2026 16:13 ]

Arthur Tromp schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:33:
[...]

Ik had de Sim-Lab oplossing ook, maar nu ik die van Treq heb vind ik die toch een heel stuk beter. Juist omdat ze wat groter zijn is het eenvoudiger om aanpassingen te maken. Met de Sim-Lab oplossing was dat soms echt priegelwerk. Uiteraard is dit mijn persoonlijke mening.
Het was bij mij een éénmalige actie. :P Ik ga ze niet elke week verstellen.

• Arthur Tromp
Señor Sjon schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:50:
[...]

Het was bij mij een éénmalige actie. :P Ik ga ze niet elke week verstellen.
Dat is ook weer zo.

• Arthur Tromp
The Jackel schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:35:
[...]

Zat zelf naar 1000r schermen te kijken. Vandaar dat ik ook bij de LG uitkwam. Las dat voor de sim racen 1000r net wat meer het gevoel geeft van in de auto te zitten, maar goed dat is puur op basis van wat ik gevonden heb.

Echter lees ik ook dat als je een bezel free kit zou willen gebruiken dit minder goed werkt op een 1000r dan op een 1500r scherm.. Helaas is er weinig te vinden of dit ook echt zo is.

Ik neig echter wel sterk naar de LG.
Ik heb zelf geen ervaring met 1000R schermen, dus kan er ook niet veel over zeggen. Ik heb toen voor 1500R gekozen omdat mij dat een mooie middenweg leek. Ik kan mij voorstellen dat je met schermen met een grotere curve min of meer in staat bent om een enkele ronde monitor van 180 graden te creëren, zonder echte hoeken. En ja, dat kan je dan meer het gevoel geven dat je in een auto zit. Maar ik denk dat het verschil wel erg minimaal zal zijn. Het hangt er bijvoorbeeld ook vanaf hoe dichtbij je je midden monitor kunt plaatsen. En hoe dichterbij dat is, hoe lastiger het waarschijnlijk ook weer zal worden om in je rig plaats te nemen met zo'n curve ;-).

Uiteindelijk zal elke monitor wel een nadeel hebben. Bij mij is dat de aan-/uitknop. Dat is dezelfde knop achterop de monitor waarmee je je instellingen kunt maken. Om de monitor uit te zetten dien je die dan drie seconden ingedrukt te houden, wat natuurlijk erg irritant is. Ik heb de drie monitoren nu aan een stekkerdoos met schakelaar hangen, waarmee ik ze alle drie tegelijk aan en weer uit kan zetten. Voordeel van de aan/uit schakelaar op de achterkant van het scherm is dan weer wel dat deze in ieder geval niet in de weg zal zitten van een bezel free kit. Daar zal je ook even op moeten letten bij de keuze van je schermen.

Ik heb zelf voor korte tijd een bezel free kit gebruikt op mijn 27inch monitoren, maar kon daar niet echt aan wennen. Het beeld blijft toch iets vertekend. Uiteindelijk vielen de smalle bezels mij minder op. Maar dat zal persoonlijk zijn.

• The Jackel
Arthur Tromp schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 05:47:
[...]

Ik heb zelf geen ervaring met 1000R schermen, dus kan er ook niet veel over zeggen. Ik heb toen voor 1500R gekozen omdat mij dat een mooie middenweg leek. Ik kan mij voorstellen dat je met schermen met een grotere curve min of meer in staat bent om een enkele ronde monitor van 180 graden te creëren, zonder echte hoeken. En ja, dat kan je dan meer het gevoel geven dat je in een auto zit. Maar ik denk dat het verschil wel erg minimaal zal zijn. Het hangt er bijvoorbeeld ook vanaf hoe dichtbij je je midden monitor kunt plaatsen. En hoe dichterbij dat is, hoe lastiger het waarschijnlijk ook weer zal worden om in je rig plaats te nemen met zo'n curve ;-).

Uiteindelijk zal elke monitor wel een nadeel hebben. Bij mij is dat de aan-/uitknop. Dat is dezelfde knop achterop de monitor waarmee je je instellingen kunt maken. Om de monitor uit te zetten dien je die dan drie seconden ingedrukt te houden, wat natuurlijk erg irritant is. Ik heb de drie monitoren nu aan een stekkerdoos met schakelaar hangen, waarmee ik ze alle drie tegelijk aan en weer uit kan zetten. Voordeel van de aan/uit schakelaar op de achterkant van het scherm is dan weer wel dat deze in ieder geval niet in de weg zal zitten van een bezel free kit. Daar zal je ook even op moeten letten bij de keuze van je schermen.

Ik heb zelf voor korte tijd een bezel free kit gebruikt op mijn 27inch monitoren, maar kon daar niet echt aan wennen. Het beeld blijft toch iets vertekend. Uiteindelijk vielen de smalle bezels mij minder op. Maar dat zal persoonlijk zijn.
Het is gewoon een lastige keuze aangezien je maar 1 kans hebt om voor het juiste te gaan. De LG is een wat oudere monitor die niet meer gemaakt wordt. De MSI is nog niet zo oud en is ook goed beschikbaar. Er is sowieso weinig aanbod in 1000r 32 inch schermen. Lastig die twijfel haha

• Passievrucht

Passievrucht

swarma

Betreft wel arcade sim met de analyse, maar goed dezelfde fout maak ik ongetwijfeld ook met LMU (of andere racegames). Ik zit gisteravond te bestuderen wat ik nu verkeerd doe qua rijden. Merk dat ik vooral moeite heb met hoeveelheid gas inhouden en hoeveel remmen bij de bochten. Kameraad van mij is meer vloeiend en gaat niet tot de 0% brake als het niet nodig is en bij mij is het meer. Gaat load cell pedalen mij daar een (groot) voordeel in geven of gewoon beter leren rijden? :-)

Blauw ben ik en geel is hij. Uiteraard is dit niet bij bijna elke bocht zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsbDzNjJ21N4CDccyE6VgLBSi3Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZInif5BgSPsTQDgHR1tIy6gV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Passievrucht op 05-02-2026 11:52 ]

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:48
Zo te zien heb je simpelweg wat gewoontes af te leren. Geen gas + brake tegelijkertijd en harder remmen.
@Passievrucht is blauw hij remt al maximaal.

@SlaadjeBla, wat mij opvalt is:
  • jij bent wat aggressiever met je rem. Het is meer binair (alles of niets) terwijl je vriend wat rustiger doet. Dit kan komen doordat hij harder moet duwen (loadcell) en dus meer tijd nodig heeft. Het voordeel van iets rustiger doen (vooral in LMU hypercars zonder ABS) is dat de auto iets meer tijd krijgt om het gewicht naar de voorwielen te verplaatsen en druk op te bouwen en dus wellicht iets minder snel blokkeert.
  • je vriend gaat langzamer van de rem af, dit kan helpen met trailbraken.
  • je vriend gaat rustiger acceleren, ook hier krijgt de auto meer tijd om de achterkant te laten zakken en grip op te bouwen. Dit is vooral een goede skill om te hebben als je met geen/minder TC wilt rijden.
  • jij gaat te vroeg op je acceleratie en moet daarna weer liften, probeer in een keer te acceleren, als je merkt dat je moet liften ben je te vroeg erop gegaan en moet de auto eerst meer roteren.
  • je vriend houd ook een beetje gas erbij, dat is niet standaard maar het kan zijn dat hij een oversturige setup heeft en met het acceleratie pedaal de balans houd. Een beetje acceleratie zorgt ervoor dat er meer gewicht op de achterkant hangt en dus minder overstuur heeft.
  • EDIT: Nu ik er over nadenk. Met mijn motorrijlessen werd ook geleerd om te remmen en een lichtslippende koppeling te hebben tijdens langzamer manouvres (langzame slalom bv) omdat de motor dan stabieler is.
Het is helemaal interessant als je in dit overzicht ook je snelheid, stuurinput en evt de auto oversteer/oversteer erbij hebt.

[ Voor 46% gewijzigd door Card Nox op 05-02-2026 12:59 ]

• The Jackel
Arthur Tromp schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 05:47:
[...]

Na veel wikken en wegen is het deze geworden: MSI MAG 325CQF

Na veel wikken en wegen ben ik eruit. Het is geen van beide schermen geworden, maar de MSI MAG 325CQF

Ben erg benieuwd!

[ Voor 3% gewijzigd door The Jackel op 05-02-2026 17:24 ]

Pagina: 1 ... 57 58 Laatste

Let op:
V&A in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.