Orion84 schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 09:11:
[...]
Er staan ondertussen al weer een stuk of 50 reacties in de prullenbak die zijn afgesplitst van dat topic. Dat is dus zo'n 20% van wat er in het topic zelf staat. Doorgaans van gebruikers die er nog niet eerder persoonlijk op aangesproken waren. Die lezen dus blijkbaar gewoon compleet over de topicwarning heen.
Nu is dat allemaal een stuk beter te behappen dan voorheen, omdat het vaak dus maar een enkele (doorgaans op zich nuttige) reactie is die per ongeluk wordt gepost, ipv per TR / DM. En mocht het wegens wat minder actief modden een paar uur blijven staan, dan is het niet meteen een kansloze off-topic discussie zoals voorheen de boel soms snel kon escaleren.
Tot nu toe heb ik op de PM's die ik bij dergelijke ingrepen heb verstuurd ook niet echt gefrustreerde reacties gehad. Meestal is het "oh, sorry, had ik niet gezien, zal er voortaan rekening mee houden" etc.
Interessant. Weet je wat ik voor conclusie trek uit die stukjes informatie?
- "50 reacties in de prullenbak"
- "20% van wat er in het topic zelf staat"
- "lezen dus blijkbaar gewoon compleet over de topicwarning heen"
- "(doorgaans op zich nuttige) reactie is"
Ik lees dan dat bij ietwat losser beleid
zélfs zonder dat 'men'/deze mensen de topicwarning
zouden hebben gelezen er 'slechts' ongeveer een kwart meer postings in het topic hadden gestaan... die nog relevante informatie bevatten ook... die de lezers van dit topic dus best hadden willen lezen... en het niet verwijderen zou veel modwerk gescheeld hebben.
Correct?
Precies wat ik stel dus. Men is over het algemeen best in staat om te beoordelen of informatie relevant en postwaardig is of niet. Het principe wat ik o.a. hanteer is het principe van de "tijdverspillingversterkingsfactor".

(nieuw woord - mag in Van Dale - you read it here first - Scrabble? - Galgje?

) En dat moet je de mensen gewoon een keertje goed uitleggen.
Als iemand iets post op het internet via een forum/twitter/ander medium waar potentieel (zéér) veel mensen het kunnen lezen... én er op kunnen reageren dan dient men zich er van bewust te zijn dat als je daar iets neerzet wat niet vermeldenswaardig is, en dus niet lezenswaardig is, dit tot verspilling van de tijd die men nodig heeft om dit te lezen leidt bij alle 100, 1000, 10.000, 100.000.... 10.000.000 mensen die hadden verwacht dat daar iets lezenswaardig zou staan maar bedrogen uit komen omdat het totale onzin was.
En als iemand die het ook niet echt snapt er dan een zinloze reactie op geeft dan heb je een goede kans dat die factor weer verdubbeld wordt omdat iedereen ook die reactie komt lezen... etc. etc.
Veel mensen snappen dit principe gelukkig al wel en het is natuurlijk ook een belangrijke
reden voor het bestaan van moderatie. Het gekke vind ik altijd alleen dat het eigenlijk nooit expliciet benoemd en beschreven wordt. Dat moet je naar mijn mening dus juist wél doen zodat je de mensen opvoedt om adequaat te functioneren/communiceren in de hedendaagse samenleving waar je met je woorden via het internet potentieel een gigantisch aantal mensen kunt bereiken. Dat kán iets fantastisch goeds zijn... als je iets zinvols aan al die mensen te verkondigen hebt, en het kan ook fantastisch slecht zijn... omdat je cumulatief vele (tientallen?) jaren aan mensentijd kunt verspillen door al die mensen met jouw hersenscheet lastig te vallen.
Dát is iets dat iedereen die zaken op het internet neerschrijft zo langzamerhand eens donders goed zou moeten begrijpen. Daarvoor is vereist dat het de mensen geleerd wordt. Daarvoor is vereist dat het de mensen verteld wordt... en je moet ergens beginnen nietwaar?
Laat het dan maar hier op Tweakers zijn... in het kader van het verbeteren van de kwaliteit van de inhoud van het forum in het algemeen en CA2.0 in het bijzonder. Zaken als dit zou men eens in de vorm van een proclamatie op de frontpage moeten spijkeren zodat elke Tweaker het zal lezen. Dit zijn zaken die het belang van GoT ook verre te boven gaan en het hele internet aangaan maar waar we ook in dit topic van kunnen profiteren.
Maar zoals gezegd... als je niets doet verandert er niets.