Toon posts:

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 109 Laatste
Acties:
  • 649.797 views

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-06 12:27
thunder7 schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 09:55:
Probleem is dat dingen als 'de samenstelling juist is' niet altijd zo zwart-wit zijn als het hier klinkt. Denk aan de lange discussies hier over wel/niet overdimensioneren of (nog erger) de nen1010/kabeldikte verhalen. Dan is er altijd nog de vraag of het ene merk omvormer wel of niet beter is dan het andere etc.
En dat is precies een van de pijnpunten voor de 95%. Geen enkel benul van de techniek en bang om 'afgezet' te worden. Daarnaast gaat het denk ik meer om het eruit pikken van de 'foute' samenstellingen.
Met de juiste kennis over efficiency, garantie, mppt's, inschakelspanningen, vermogens, enz, enz kan je toch een hoop mensen over de drempel heen tillen?

Was bijvoorbeeld laatst bij een kennis waarvan de buren zonnepanelen hadden laten installeren. Kennis wil het opeens ook, maar heeft geen flauw benul. Ook niet van het financiële rendement. Bij de buren was trouwens helaas geen rekening gehouden met afgaspijpen en de hele string staat op 1 mppt. Volgens de installateur zou het effect te verwaarlozen zijn... Jammer en had voorkomen kunnen worden.

[Voor 3% gewijzigd door niekvanprooijen op 05-03-2013 10:40]

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-06 14:15
niekvanprooijen schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 10:36:
[...]

En dat is precies een van de pijnpunten voor de 95%. Geen enkel benul van de techniek en bang om 'afgezet' te worden. Daarnaast gaat het denk ik meer om het eruit pikken van de 'foute' samenstellingen.
Met de juiste kennis over efficiency, garantie, mppt's, inschakelspanningen, vermogens, enz, enz kan je toch een hoop mensen over de drempel heen tillen?

Was bijvoorbeeld laatst bij een kennis waarvan de buren zonnepanelen hadden laten installeren. Kennis wil het opeens ook, maar heeft geen flauw benul. Ook niet van het financiële rendement. Bij de buren was trouwens helaas geen rekening gehouden met afgaspijpen en de hele string staat op 1 mppt. Volgens de installateur zou het effect te verwaarlozen zijn... Jammer en had voorkomen kunnen worden.
Ik vind eigenlijk dat de techniek redelijk snel onder de knie te krijgen is. Dat wil zeggen dat je een idee kan vormen over hoe het voor jou als gebruiker globaal uitpakt met een bepaalde configuratie. Wat echter moeilijker is, naar mijn mening, is het inschatten van het effect van dingen als ligging en met name schaduw. Voor veel panelen is bijvoorbeeld niet eens ergens aangegeven hoe de diodes met de cellen zijn verbonden (in welke orientatie).

• niekvanprooijen
Terpen Tijn schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 11:14:
[...]

Ik vind eigenlijk dat de techniek redelijk snel onder de knie te krijgen is. Dat wil zeggen dat je een idee kan vormen over hoe het voor jou als gebruiker globaal uitpakt met een bepaalde configuratie. Wat echter moeilijker is, naar mijn mening, is het inschatten van het effect van dingen als ligging en met name schaduw. Voor veel panelen is bijvoorbeeld niet eens ergens aangegeven hoe de diodes met de cellen zijn verbonden (in welke orientatie).
Dan zou je misschien in de richting moeten van een commercieel kenniscentrum specifiek voor pv en thermisch.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:05

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Misschien moet je het eens anders bekijken; de wereld is tegenwoordig vol met dingen die mensen niet echt begrijpen maar wel willen hebben; tv's, auto's, laptops. Hoe komen consumenten daar tot een keuze? Met name auto's lijkt me wel toepasselijk: niet veel mensen weten echt hoe ze werken, maar ik hoor weinig verhalen 'ik snap niet wat ik moet kopen'. Kennelijk is de informatiebehoefte daar opgelost.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-05 11:29

databeestje

Von PrutsHausen

Kijk, zo kan portrait en landscape door elkaar erg netjes zijn!

Foto van PolderPV

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03 11:13
thunder7 schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 11:22:
Misschien moet je het eens anders bekijken; de wereld is tegenwoordig vol met dingen die mensen niet echt begrijpen maar wel willen hebben; tv's, auto's, laptops. Hoe komen consumenten daar tot een keuze? Met name auto's lijkt me wel toepasselijk: niet veel mensen weten echt hoe ze werken, maar ik hoor weinig verhalen 'ik snap niet wat ik moet kopen'. Kennelijk is de informatiebehoefte daar opgelost.
Dat komt omdat de consument bij de merken al een bepaalde beleving heeft. Iedereen weet dat een Mercedes duurder is dan een Dacia ook al heb je niet eens een rijbewijs.

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:00

OzzieMann

PSN: OzzieMann

Nou lekker dan. MIjn Omnik Wifi knalt er elke 2 dagen uit. Vandaag dus ook weer geen feedback hoe de paneeltjes presteren, gisteren wel een mooie "heuvel" gekregen.
Ik meen gelezen te hebben dat meer mensen hier last van hebben (gehad). Zijn er nog puntjes waarop ik moet letten bij de instellingen? HEb mijn SSID al aangepast naar een naam zonder puntjes en spaties, maar dat heeft dus ook niet mogen baten.

• mkleinman
  • Laatst online: 09:00

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

nickvanozzie schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 11:59:
Nou lekker dan. MIjn Omnik Wifi knalt er elke 2 dagen uit. Vandaag dus ook weer geen feedback hoe de paneeltjes presteren, gisteren wel een mooie "heuvel" gekregen.
Ik meen gelezen te hebben dat meer mensen hier last van hebben (gehad). Zijn er nog puntjes waarop ik moet letten bij de instellingen? HEb mijn SSID al aangepast naar een naam zonder puntjes en spaties, maar dat heeft dus ook niet mogen baten.
Misschien DHCP lease time ofzo? En na de leasetime van 48 uur krijgt hij geen nieuw IP adres? Zou je simpel op kunnen lossen door op je router je leasetime drastisch te verhogen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• swapevent
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-05-2019
@nickvanozzie,
kan je even de sitatie beschrijven
- is de wifi kit external of onboard
- waar hangt je omvormer en waar hangt je router bijv omvormer op zolder router in woonkamer
mogelijk betonnen vloer die verhindert .
ik heb hier een externe wifi kit en signaal overbrugt vanuit de schuur zonder problemen naar andere kant woonkamer afstand 25m
maar signaal hoeft hier niet door beton heen.

hoe staat de release tijd van je dhcp ingsteld op je router.

18*240wp,Omnik4, oost-west opstelling,8*250 west omnik 2

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Hoe zit het eigenlijk met een powerline adapter? Kan je die wel op dezelfde groep als je omvormer installeren? Die trekt amper vermogen maar om nou twee groepen te gebruiken voor een omvormer en een powerline om je data te loggen is wat vergezocht. Meeste powerline adapters kunnen gewoon meerdere groepen overbruggen en het verbruik is nihil. Aan de andere kant moet je weer een dedicated groep hebben om te voorkomen dat een wasmachine oid de kabels te veel belast maar met zo'n powerline adapter red je dat echt niet.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• pegagus
  • Laatst online: 09:49
Als je de regels volgt niet, want je zal toch een wcd moeten aanleggen voor de adapter. En het probleem blijft altijd dat jij wel weet dat je die wcd nergens anders voor mag gebruiken, maar iemand die na jou komt niet.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:50

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Waarom zou die adapter op de groep van de omvormer moeten, elke andere groep in de buurt werkt ook.
Een wat langere ethernetkabel is geen enkel probleem.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• OzzieMann

OzzieMann

mkleinman schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 12:01:
[...]

Misschien DHCP lease time ofzo? En na de leasetime van 48 uur krijgt hij geen nieuw IP adres? Zou je simpel op kunnen lossen door op je router je leasetime drastisch te verhogen.
Dit zou ik na moeten gaan kijken zodra ik thuis ben.
swapevent schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 12:59:
@nickvanozzie,
kan je even de sitatie beschrijven
- is de wifi kit external of onboard
- waar hangt je omvormer en waar hangt je router bijv omvormer op zolder router in woonkamer
mogelijk betonnen vloer die verhindert .
ik heb hier een externe wifi kit en signaal overbrugt vanuit de schuur zonder problemen naar andere kant woonkamer afstand 25m
maar signaal hoeft hier niet door beton heen.

hoe staat de release tijd van je dhcp ingsteld op je router.
- Onboard wifi kit.
- Omvormer op zolder, router in hal. Zit een open trapgat van router tot aan plafond 1e verdieping, dan een gipsplaat plafond en een houten zolder vloer naar de omvormer. Afstand globaal zo'n 5 meter. Signaal op zolder is ook uitstekend op alle apparaten die gebruik maken van WiFi.
WiFi netwerk van omvormer heeft als ie weer eens in AP-modus staat (reset naar fabrieksinstellingen) ook uitstekend signaal als ik naast de router sta.

Release tijd zal ik proberen vanavond na te kijken en deze eventueel drastisch verhogen zoals mkleinman al voorstelde.

• niekvanprooijen
nickvanozzie schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 14:43:
[...]

Dit zou ik na moeten gaan kijken zodra ik thuis ben.

[...]

- Onboard wifi kit.
- Omvormer op zolder, router in hal. Zit een open trapgat van router tot aan plafond 1e verdieping, dan een gipsplaat plafond en een houten zolder vloer naar de omvormer. Afstand globaal zo'n 5 meter. Signaal op zolder is ook uitstekend op alle apparaten die gebruik maken van WiFi.
WiFi netwerk van omvormer heeft als ie weer eens in AP-modus staat (reset naar fabrieksinstellingen) ook uitstekend signaal als ik naast de router sta.

Release tijd zal ik proberen vanavond na te kijken en deze eventueel drastisch verhogen zoals mkleinman al voorstelde.
Waarom niet gewoon een vast ipadres vanuit router op basis van MAC?

• OzzieMann

OzzieMann

Kon nergens in de router vinden wat de lease tijd was. Heb de omniksol wifi dus maar een static ip toegewezen. Het werkt nu, kijken of het ook nog werkt overmorgen.
Dank allen voor het meedenken.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:48
Mijn Omniksol Wifi AP ging over zijn nek doordat mijn netwerknaam uit 2 losse woorden bestond.
Nu ik deze veranderd heb in 1 woord heb ik wel verbinding.

(Helaas is wel mijn 3de 4K-TL omvormer kaduuk). |:(

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-04-2021

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

Tijd voor een SMA dan maar :+

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vandaag was net zo een mooie onbewolkt zonnige dag als gister. :)
Tijd voor een klein experimentje.
Optitrack aan op maandag 4-3-13
Optitrack uit op dinsdag 5-3-13

Om 16.30 uur vandaag terug aan gezet. Helaas kwam er ook wat sluierbewolking op dat moment.
Optritrack aan is toch zo een 6 - 9 % hogere opbrengst.
Ik dacht eerder dat het andersom was.

Temperatuur lag wel enkele graden hoger als gister.
2940 wp op het zuiden, SMA 2500 HF

EDIT: Het blijkt dus niet aan optitrack te liggen. Meerdere personen op dit forum hadden dit verschijnsel.
Het ligt dus aan de lichtintensiteit op een "schijnbaar" 2e onbewolkte dag.

[Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-03-2013 19:01]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 07:52

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Wat heb je nu bewezen dan?
Ik heb niks gedaan aan de panelen en de opbrengst is ook 10% minder...

2k op west bij Pv Output

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat vraag ik me ook dus af.
Heeft het met de intensiteit van de zon te maken, de temperatuur of toch de gewijzigde instelling van optitrack?
Had jij ook een onbewolkte dag?
Ik heb jou opwek ook bekeken en inderdaad.
Misschien toch niets mee bewezen. Ach ja, leuk experimentje dan maar ;)

[Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-03-2013 18:30]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Geurt-kun

Geurt-kun

Niet echt bewolkt, maar wel wat heiiger als gisteren.
Ook was hier gisteren de max temp 13o en vandaag max 18o.
"Linkje" staat onder post. FF knippen en plakken.

NB, als iemand nog eens uit kan leggen in een DM hoe ik daar een linkje van maak, dan houd ik me aanbevolen.

[Voor 14% gewijzigd door Geurt-kun op 05-03-2013 18:32]

2k op west bij Pv Output

• Dre
  • Niet online
-

[Voor 101% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:35]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Geurt-kun schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 18:29:

NB, als iemand nog eens uit kan leggen in een DM hoe ik daar een linkje van maak, dan houd ik me aanbevolen.
[url=http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=14285&sid=12146]jouw tekst[/url)

Maak van de laatste ) een ] en je ziet alleen jouw tekst ;)

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-06 13:48

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

AUijtdehaag schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 18:12:

Om 16.30 uur vandaag terug aan gezet. Helaas kwam er ook wat sluierbewolking op dat moment.

[afbeelding]
Hoe haal ik dat overzicht te voorschijn in PVoutput? Heb al even snel gezocht maar kon het zo snel niet terugvinden.

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als je in je "live" pagina staat, kun je bij compare: iets invullen
04/03/13 bijvoorbeeld is gister, maar ook:
1 day

Als je boven "tips" zweeft zie je die mogelijkheden.

Ook 10% minder?
Dan kan ik mijn experiment als mislukt noteren 8)

Ik zie het al. Vergeet het experiment verschil met optitrack. Het is bij iedereen zo. 8)7

[Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-03-2013 18:50]

• Nox
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Dre schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 18:30:
[...]

Ho, dat heb ik niet gezegd. Ik keek alleen naar piekverliezen ten gevolge van aftopping van de omvormer. Dat was de motivatie die je volgens mij had om een Stecagrid 3010 te kopen. Ik toon alleen aan hoe erg dat is in situatie X bij antonboonstra.
Zie opmerking PClop 00:03 uur: De (MPP) spanning van zonnepanelen is totaal niet afhankelijk van de hoeveelheid zon instraling. 's ochtend en 's avonds is het zelfs koeler waardoor de spanning hoger is dan midden op de dag!
Ik heb niet gezegd dat jij dat heb gezegd, het punt dat je maakte was inderdaad de aftopping. Alleen zit ik met mono's in de 1070-regio, een kilometer of vijf van de kust. Dus juist voor die piekmomenten doe je het natuurlijk. En het is ook een beetje hobby, die extra procenten haal je misschien niet volledig eruit, maar ik vind het toch een forse onderdimensionering en mijn schuldgevoel koop ik dan gewoon af. Bovendien betaalt mijn vader, ik leg het neer en log alles en alsnog zit ik fors goedkoper dan de lokale leverancier die voor 3875 10x240wp poly neerlegt met een XS3200 excl montagemateriaal.
.

[...]

Je moet het zelf weten als het een bewuste keuze is, maar ik kan me zo voorstellen dat je voor die € 200 op andere plekken veel effectiever energie kan besparen. Ik zou bijvoorbeeld zelf niet € 200 extra betalen voor een koelkast die € 2,73 minder energie verbruikt. Laat je hoofd de keuze bepalen en niet je hart, tenminste zo doe ik dat.
Tja, soms moet je een beetje irrationeel zijn. Hier hebben we allicht meer piekmomenten en als ik wat andere logs bekijk van hier uit de buurt hebben die 's zomers toch wel redelijk vaak >90%.
.

[...]

Ik lees iets over de Steca 3010, Steca 3000 en de Steca 2300. De Steca 3000 heeft een hogere spanning nodig dan jouw 10×270 Wp kan leveren. Neem dus de 3010 of de 2300.
Scherp, ik was al in verwarring ja. De 3010 moet ik dan pakken. De 3000 heeft weer meer spanning nodig.
.
@migjes
Eerlijk gezegd snap ik het nog niet :o Ik dacht altijd dat een drie fase meter de totale hoeveelheid energie meet, en dus niet onafhankelijk per fase. Het maakt dan toch niet uit of ik een 1-fase of 3-fase terug voed? (of zie ik dat verkeert?)
Je eigen gebruik achter de meter, daar gaat het om. Als jij op 1 fase teruglevert, het zij met 40A, dan moet je niet een groep hebben waar toevallig enkel de slaapkamers op zitten. Als je over drie fases terug levert zit je op de fases waar je wasmachine, vaatwasser, waterkoker, CV, vetpan e.d. ook op aangesloten zitten. Ergo; meer kans dat je een groter gedeelte van je eigen productie gelijk verbruikt en niet eerst hoeft terug te leveren c.q. te salderen.
@PClop/ mkleinman
"Aftoppen is echt zonde omdat die situatie redelijk vaak voor kan komen in een jaar"
Hebben jullie wel eens berekend hoe vaak dat aftoppen voorkomt en welke gevolgen dat heeft voor de jaarlijkse energie opbrengst?
Zoals je zegt, heel weinig maar het gevoel wil ook wat. Als ik voor hetzelfde geld een andere set panelen/omvormer pak ben ik duurder uit per w/p en als je met mono's in de 1070-zone zit en je hebt echt een redelijk ondergedimensioneerde omvormer (dus niet 100 of 50wp maar gewoon 400wp) dan voelt dat toch niet lekker. Ook al haal ik het er niet uit. Als ik voor de prijs ging had ik nog wel een goedkopere omvormer gekocht, maar het gevoel dat je álles uit je installatie trekt is voor een tweaker veel belangrijker. Geld maakt niet gelukkig, uber-stats wel :9 :P :+

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Anoniem: 238103
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Dre schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 18:30:
[...]
@PClop/ mkleinman
"Aftoppen is echt zonde omdat die situatie redelijk vaak voor kan komen in een jaar"
Hebben jullie wel eens berekend hoe vaak dat aftoppen voorkomt en welke gevolgen dat heeft voor de jaarlijkse energie opbrengst?
voor mij in 2009/2010 >200x langer dan een uur, op een sma,
dat haalde ik uit het log, ontzettend vaak dus hier.
aangevuld met derating vanwege temperatuur.
je blijft jezelf herhalen, maar kom jij nu eens met een meting, en geen berekening.
http://van.wijk.net/pvt/mppp.jpg
pas na het rechtzetten, en het opnieuw inrichten met omvormers met >20% ruimte (Pac max) kwam ik in de buurt van karelprior, en dat waren 2011 en 2012.
de verschillen zijn bijna 200kWh/kWp per jaar voor de 6 zomermaanden.

[Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 05-03-2013 18:49]

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 18:12:

[afbeelding]
Voor mij was het vandaag ook minder vergeleken met gisteren en niets verandert.....zie pvoutput

Wel zie ik dat om 16:00 uur 1 paneel in de schaduw komt te liggen.......misschien dat daar wel optitrack zou helpen.

Hier een youtube (promotie)filmpje van optitrack, waarvan het effect mogelijk overdreven wordt?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

AUijtdehaag schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 18:45:
Als je in je "live" pagina staat, kun je bij compare: iets invullen
04/03/13 bijvoorbeeld is gister, maar ook:
1 day

Als je boven "tips" zweeft zie je die mogelijkheden.

Ook 10% minder?
Dan kan ik mijn experiment als mislukt noteren 8)

Ik zie het al. Vergeet het experiment verschil met optitrack. Het is bij iedereen zo. 8)7
Thanks! Mooi functie.
Hier vandaag ook 90% opbrengst t.o.v. gister, je zag ook dat het niet altijd zo helder was als gister.

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• Rol-Co
  • Laatst online: 06-06 20:43

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

revolution-nl schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 18:54:
[...]

Thanks! Mooi functie.
Hier vandaag ook 90% opbrengst t.o.v. gister, je zag ook dat het niet altijd zo helder was als gister.
Hier ook, scheelt 200W gemiddeld de hele dag lang.
uiteindelijk 10% minder

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Nox
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Het ziet er wel heel overdreven uit. Vooral die grafiekjes waarin dan min of meer 100% zou worden geclaimd terwijl er toch wel veel schaduw op valt. Klinkt te mooi om waar te zijn. Je moet gewoon zorgen dat je geen schaduw hebt :P

• Geurt-kun

Geurt-kun

Speedy-Andre schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 18:41:
[...]

[url=http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=14285&sid=12146]jouw tekst[/url)

Maak van de laatste ) een ] en je ziet alleen jouw tekst ;)
Thanks dude, ziet er gelijk een stuk netter uit.
Grafiekjes zijn ook leuk.

@ revolution-nl, 90% staat niet gelijk aan 10% minder als gisteren. Reken maar eens uit.

2k op west bij Pv Output

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-05 11:42
Je eigen verbruik achter de meter daar gaat het om?

Zal ik het totaal niet snappen, want dit beschouw ik als baarlijke nonsens.

Ps.: wel duur ben je uit met dhz.
Edit: dit laatste ps slik ik in. Ik las het bedrag en las niet wat jij gaat betalen.

[Voor 32% gewijzigd door izdp op 05-03-2013 19:34]

• Nox
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Als je een moderne meter hebt telt die wat jij teruglevert, dat kan tot 5000kwh. Als je meer dan dat produceert is het handig om met 3 fases terug te gaan leveren als dat kan (dan heb je meestal ook wel 3 fases nodig of je moet 2 omvormers hebben ofzo).

Met een oude meter (feraris, draaischijf) maakt dat niet uit, als je dan maar niet in totaal meer dan 5000kwh terug levert ten relatief aan je eigen verbruik.

Veel zal het niet schelen, je levert efficiënter terug als je bijv. 9/10kwp hebt en veel verbruikt verdeeld over je groepen.

• izdp
Onzin. Bij eneco bv kan en mag je onbeperkt salderen.
Bovendien is het een feit dat 3 fase omvormers erg duur zijn.
Voor veel minder heb je ook 3 1-fase omvormers.

• BamSlam_
  • Niet online
revolution-nl schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 18:54:
[...]
Same here, 10,56kWh vandaag, 11,51kWh gisteren. Dat is 8,25% minder dan gisteren. Omgeving Utrecht.

• izdp
5,7% minder.
Maar vertelt eigenlijk alleen de trend.
Pas leuk wordt het als je appels met appels kunt vergelijken.
Of juist niet ;-)

• Nox
  • Nu online

Nox

Noxiuz

izdp schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 19:38:
Onzin. Bij eneco bv kan en mag je onbeperkt salderen.
Bovendien is het een feit dat 3 fase omvormers erg duur zijn.
Voor veel minder heb je ook 3 1-fase omvormers.
En als je nu niet bij Eneco zit?

Het was overigens met deze post begonnen;
migjes schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 00:54:
[...]

dre zo moeilijk is i niet.
zodra je op 3 fase invoerd is de kans erg groot dat je er meer zelf van gebruikt.
dat kan een kleuter ook berekenen.
Dus als eigen gebruik belangrijk is dan heb je met een driefasenomvormer meer kans op eigen gebruik of je moet toevallig een groep pakken op die fase waar je dan je wasmachine/droger op hebt zitten die veel overdag gebruikt worden, is wat uitzoekwerk.
izdp schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 19:45:
5,7% minder.
Maar vertelt eigenlijk alleen de trend.
Pas leuk wordt het als je appels met appels kunt vergelijken.
Of juist niet ;-)
In welk universum die berekening geldt weet ik niet 8)7

1151*0,9175=1056

[Voor 15% gewijzigd door Nox op 05-03-2013 19:50]

• izdp
Als je niet bij eneco zit moet je kijken wat jouw leverancier er over zegt.
Of overstappen naar hun. Simpel rekenen met je eigen verbruik, te verwachten opbrengst eigen produktie en je kostprijs van je installatie.
Kan je een hoop gedoe en veel geld besparen.

• izdp
Ik vertelde over mijn cijfers als antwoord op BamSlam.

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-11-2022

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik was vandaag bij een klant (jaar of 70!) om een systeem (30 YL 270 op een STP7000) op te leveren. Klant wilde de omvormer online hebben via Webconnect. Nouja, prima natuurlijk.. alleen heb ik zoveel gedoe gehad met webboxen, dat ik de bui alweer zag hangen. Kom ik aan, werkt het al! Router had omvormer IP gegeven, klant had zich geregistreerd bij de Sunny Portal, moest 2 nummers ingeven die groot op een apart formulier bij de omvormer geleverd werden, en voila, draaien! Geniaal.

Zal even foto's uploaden, moment.

[Voor 37% gewijzigd door _ferry_ op 10-03-2013 10:45. Reden: foto verwijderd IVM voor+achternaam client]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• izdp
Modbreak:knip

[Voor 91% gewijzigd door teacher op 06-03-2013 19:35]

• Dre
  • Niet online
-

[Voor 101% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:35]

• izdp
Wie weet wat een slimme meter kan.
Categorie goeie vraag.

• Niet online
dre, mijn hopeloze derating is nog net te zien in mijn plugwise :

vwb de spanning en de aeg, forummember grimson heeft er ook eentje, met online fp kaartje, en die gedraagt zich precies zo, 4 volt erbij vanaf 20% AC vermogen, eronder niet.
het is echt het gedrag van de aeg. (software) de geteste sunteams omvormer deed het ook niet.
ik post geen link naar zijn kaartje, wellicht dat hij dat zelf wil doen.

[Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 05-03-2013 20:30]

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
@sunshinecomp.

Nette set hoor. Mooi dat mensen in Nederland dit soort sets plaatsen. In dld zie je dit veel meer.

• Dre
  • Niet online
-

[Voor 106% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:35]

• Niet online
nee, ik heb genoeg gedaan en geinfomeerd, ik val in herhaling.
onderdimensionering, overbelasting en daardoor een omvormer temperatuur van boven 45c versterken elkaar enorm, de opbrengst zakt als een pudding in elkaar, op alle dagen dat het juist niet moet.
de meeste leveranciers in noord holland weten het inmiddels wel, de betere adviseren het ook,
en ze zien het zelf ook in hun verkochte sets, op sonnenertrag zie je het ook gebeuren in de zomermaanden.

het volhouden van een zeer hoge opbrengst in de kustregio voor 5 jaar levert 1 opbrengst jaar op.
een efficiente set vind ik belangrijker dan geld.
ik heb de aeg gekozen omdat mijn 10 panelen een mpp spanning hebben bij 1000W/m2@45c van 36,2 volt,
de aeg is uber efficient bij 360 volt Vmpp, als er hupseflups uit korea had gestaan had ik hem ook genomen,
puur vanwege het setpoint.(i/v % efficient)

[Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 05-03-2013 20:55]

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:14

paulv1973

16.730Wattpiek

Vraagje:
Ik heb een tuinhuis met een dak op het "noorden'
Tussen haakjes omdat dit dak een hellingshoek heeft van 5 graden, dus bijna plat.
Nu vind ik het niet mooi om de panelen onder een tegengestelde hoek naar het zuiden te richten.
Wat als ik panelen leg op dit dak met 5 graden naar het noorden gericht?
Hoe groot schat men het negatieve effect hiervan in?
Verder geen schaduw invallen.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-06 08:15
Even een bedankje naar iedereen die meegeholpen heeft met het opstellen van de lijst van PV leveranciers. Er staan er inmiddels 315 op! :o En bijna allemaal toegevoegd door aardige contribuanten, die veelal anoniem zijn, dus vandaar.

Ik zat te denken om een paar kolommen toe te voegen waarin we vinkjes en kruisjes kunnen zetten voor bepaalde diensten, zodat er wat beter geselecteerd kan worden. Bijvoorbeeld of een leverancier een web-shop heeft, installatiewerk doet, een prijslijst online heeft, DHZ systemen levert?

Maar wat zouden nuttige onderdelen zijn?

• Terpen Tijn
paulv1973 schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 20:52:
Vraagje:
Tussen haakjes omdat dit dak een hellingshoek heeft van 5 graden, dus bijna plat.
Nu vind ik het niet mooi om de panelen onder een tegengestelde hoek naar het zuiden te richten.
Geen schaduw, dan is de beste schatting die online beschikbaar is het "aloude" instralingsdiagram in de topicstart.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

paulv1973 schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 20:52:
Vraagje:
Ik heb een soort gelijk dak op mijn dak schuurtje, op NO

Heb het al eens berekend in PVGIS http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php . Weet de exacte uitkomst niet meer maar het was zeker rendabel.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

revolution-nl schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 21:19:
[...]

Ik heb een soort gelijk dak op mijn dak schuurtje, op NO

Heb het al eens berekend in PVGIS http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php . Weet de exacte uitkomst niet meer maar het was zeker rendabel.
Net e.e.a. ingevuld via comparemysolar.nl
Dakorientatie ingegeven (blijkt Noord west te zijn 339grad) en een hoek van 10" (5 gaat niet)
Levert een zonnepotentie op van 84%
Lijkt me geen slecht dak dan ondanks het noorddak. O-)

[Voor 4% gewijzigd door paulv1973 op 05-03-2013 21:27]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Rol-Co

Rol-Co

paulv1973 schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 21:25:
[...]

Net e.e.a. ingevuld via comparemysolar.nl
Dakorientatie ingegeven en een hoek van 10"
Levert een zonnepotentie op van 84%
Lijkt me geen slecht dak dan ondanks het noorddak. O-)
In de winter op bewolkte dagen gaat dat ook nog best goed door difuus licht, zonnige dagen met heldere hemel doet het bijna niks.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Rol-Co schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 21:28:
[...]

In de winter op bewolkte dagen gaat dat ook nog best goed door difuus licht, zonnige dagen met heldere hemel doet het bijna niks.
In de zomer als de zon hoog staat denk ik dat je nog best flink wat pakt bij 5 graden?

• Rol-Co

Rol-Co

revolution-nl schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 21:38:
[...]

In de zomer als de zon hoog staat denk ik dat je nog best flink wat pakt bij 5 graden?
Ja dan wel, en als je vrij zicht hebt ook best lang zoals oost-west, niet helemaal door de hoek en ook geen pieken door dat de ideale hoek maar heel even is.
Maar het doet zeer zeker goed mee, ik heb o graden.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:56
izdp schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 20:22:
Wie weet wat een slimme meter kan.
Categorie goeie vraag.
Voor de tot nu toe geplaatste DSMR 2.2 meters was geen regel hoe deze dient te tellen, en of dat slechts 1 teller gelijktijd mag tellen of zowel verbruik als teruglevering gelijktijdig mag, bij 3 fase E-meters.

Vanaf DSMR 2.3 is de regel toegevoegd dat de meter volgens de Ferrarismethode dient te tellen.
Verder alle `slimme` meters met een DSMR lager dan versie 5 zijn uitgezonderd van een update plicht om in de toekomst te voldoen aan de dan geldende regels volgens het invoeringsbesluit

Op dit moment staat in DSMR-M 4.3.27 dat meer fasen E-meters de Ferrarismethode dienen te gebruiken, aparte fasen optellen en afhankelijk van + of - één teller ophogen, maar de plaatsing van DSMR V4 meters is uitgesteld tot eind 2013, tot die tijd worden er DSMR 2.2 meters geplaatst.

Of deze regel bij een volgende update er nog staat of in DSMR 5.0 zal in de toekomst blijken.

Deye SUN12K + 29kWh (Seplos 3x48100-10C +48200-10E)

• Nox
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Dre schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 20:15:
[...]

.
@NoxiuZ 3-fase meters
De 3-fase meter meet volgens mij het totale vermogen van alle 3 de fasen. Dus L1+L2+L3=Totaal. Als je hebt:
L1 = -3 kW
L2 = +3 kW
L3 = 0 kW
Dan is totaal 0 kW. De meter draait cq telt dus niet. Of werkt dat anders?
Oh dat weet ik niet. Ik heb het je nu al zo vaak uitgelegd wat de beredenering was van degene die aanhaalde waarom driefasenmeters meer kans leveren op een hoger eigen gebruik. Die meter heeft er dus geen flikker mee te maken anders dan dat het een slimme meter moet zijn die teruggeleverde energie apart telt gescheiden van de verbruikte energie van het grid omdat daarom het advies werd gegeven.

Als je het nog niet snapt ga ik morgen mijn paint-skills aanslingeren.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Paul C
Die je noemde zou ik ook kiezen.

De benaderingen lopen ver uiteen, van een installatiebedrijf met een vaag aanbod, tot gespecialiseerde onderdelenshops die nauwkeurig beschrijven wat er geboden wordt, tot ontzorgers.

Persoonlijk vind ik de onderdelenshops het belangrijkste. :)

Ik heb deze criteria gebruikt:
  • actieve aanbieder
  • alleen aan consumenten leverende leveranciers van panelen of omvormers of steunmateriaal
  • alleen panelen voor huis of erf, geen camping/camper/boot panelen
  • geen producenten die alleen indirect leveren
  • geen doorverwijzers zoals vergelijking- of offerte-sites of lead generators }:|
Sommige populaire artikelen zouden best aan Pricewatch kunnen worden toegevoegd.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-04 14:07
NoxiuZ schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 19:46:
[...]

Dus als eigen gebruik belangrijk is dan heb je met een driefasenomvormer meer kans op eigen gebruik of je moet toevallig een groep pakken op die fase waar je dan je wasmachine/droger op hebt zitten die veel overdag gebruikt worden, is wat uitzoekwerk.
een éénfasige omvormer op een éénfasige huisaansluiting geeft de meeste mogelijkheden tot thuisgebruik vóór de meter.

[Voor 15% gewijzigd door hansdegit op 05-03-2013 22:37]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

mrmrmr schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 22:34:
@Paul

De benaderingen lopen ver uiteen, van een installatiebedrijf met een vaag aanbod, tot gespecialiseerde onderdelenshops die nauwkeurig beschrijven wat er geboden wordt, tot ontzorgers.

• actieve aanbieder
  • alleen aan consumenten leverende leveranciers van panelen of omvormers of steunmateriaal
  • geen doorverwijzers zoals vergelijking- of offerte-sites of lead generators }:|
Sommige populaire artikelen zouden best aan Pricewatch kunnen worden toegevoegd.
Bedoel je mij?
Wie heb ik dan genoemd?

• mrmrmr
  • Niet online
Bedoel je mij?
Nee, sorry, ik reageerde op Paul C.

• Paul C
  • Laatst online: 02-06 08:15
mrmrmr schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 22:34:
@Paul

• actieve aanbieder
@mrmrmr
Lead-generators zijn ook geen leveranciers, die moeten er imho niet in, maar mss is weren ook wat lastig. Heb jij al lead-generators in de lijst bemerkt? (Retorische vraag, die discusie hoeft hier niet.) Als dat zo is, dan moeten we die misschien wel eerst gewoon taggen, zodat we ze later in een aparte lijst kunnen gooien.

Nog zo'n lastige vind ik inkoopacties. Zijn dat nou leveranciers? Soms wel, maar vaak zit er ook gewoon een leverancier achter, of is het een marketing stunt van een leverancier en is de inkoopactie niet eens onafhankelijk.

Ik heb er nog een aantal bij bedacht, maar welke zijn er nou belangrijk, zeker aangezien er ook een aantal overlap hebben:
- web-shop
- installatiewerk
- online prijslijst
- DHZ systemen
- losse onderdelen
- directe levering
- ontzorger
- inkoopactie
- Zonnekeur
- Holland Solar lid
- Lead-generator

• Nox
  • Nu online

Nox

Noxiuz

hansdegit schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 22:36:
[...]

een éénfasige omvormer op een éénfasige huisaansluiting geeft de meeste mogelijkheden tot thuisgebruik vóór de meter.
En als je drie fases hebt thuis moet je dus over drie fases terug leveren voor de beste mogelijkheden voor thuisgebruik. Anders moet je continu je frituurpan op je slaapkamer aanzetten enzo.

• Geurt-kun

Geurt-kun

pegagus schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 10:31:
Betreffende de kabeldiameters en NEN 1010: google eens op "kabelberekening tabel nen 1010" . In de meeste gevallen volstaat een ymvkas van 4x1,5mm2 nog wel (die je onder de juiste omstandigheden tot voorbij 30A mag belasten). Of kijk hier eens (vierde tabel) voor een idee: http://www.boselektro.com...kabelberekeningstabellen/

Voor de goede orde, ik ben geen electricien en ik geef dus ook geen advies, maar ik heb wel het idee dat er al snel overgedimensioneerd wordt of geroepen dat het niet veilig zou zijn,
Mooi dat je dit gevonden hebt met Google...
Jammer dat je niet gevonden hebt dat het niet mag. 1,5 mm2 mag je namelijk alleen voor groepen met uitsluitend verlichting gebruiken. En dat staat in diezelfde NEN 1010.
Ook al denk je na een berekening dat het makkelijk kan. In de praktijk blijkt dat het niet kan. De kans op beschadiging is bij dergelijke dunne aders best groot, waardoor de stroomdoorgang beperkt wordt.
En daarnaast de kans op uitval door dezelfde beschadiging.
hansdegit schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 22:36:
[...]

Juist, dat geeft het hoogste rendement.

2k op west bij Pv Output

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-04 14:07
Frituren moet je zowiezo niet te veel doen...

Onze Piko herbergt een bepaald algoritme waarbij -ie bij weinig vermogen teruglevert op slechts één of twee fases. Da's lastig plannen, qua frituur.

Gelukkig doet de meter aan administratieve saldering over de fases heen. Dus: óf we nemen af uit het net, óf we leveren terug. Maar nooit allebei tegelijk. Dan maakt het niet zo ontzettend veel meer uit.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Nox
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Dan maakt het niet uit nee, maar als je per fase meet ben je wel weer de sjaak. Geen idee hoe die meters het ook doen. Ik heb overigens ook alleen uitgelegd waarom de kans op eigen gebruik groter is bij drie fases leveren op een driefasennet in je huis.

Hier hebben we ook gewoon 1 fase afgezekerd op 40A denk ik omdat ik als klein jongetje nog wel eens 25A eruit liet knallen >:)

• mrmrmr
  • Niet online
@Paul C

Mijn mening hieronder.
Ik ben op Internet wel een aantal lead generators tegengekomen maar die staan niet in de lijst. Het zijn figuren die je gegevens doorverkopen aan wie het maar wil hebben.Krijg je opeens aanbiedingen van leningen (lees: spam). Het is een vuile business. Het is slecht voor zowel consument als leverancier en ik raad dus ook iedereen aan om daar niet in mee te gaan.

Consumenten kunnen beter zelf de bedrijven selecteren van wie ze een offerte willen. Als je dat overlaat een offerteaanbieder/"vergelijker" dan gaan de kosten omhoog door de kickback.

Zo'n lijst leveranciersadressen is veel beter voor iedereen die een leverancier zoekt. :)

Inkoopacties zijn soms aanbieders, dan horen ze er wat mij betreft in, mits de aanbieding voor iedereen beschikbaar is en niet uitsluitend voor inwoners van kleine gebieden. Alleen voor leden kan dan nog wel, want dan zou je lid kunnen worden, bijvoorbeeld bij Eigen Huis of energieverenigingen.

Er zijn een aantal leveranciers die met installateurs samenwerken, een soort franchise. Zolang de installateur zelf een aanbieding doet kan hij volgens de criteria erin. Verwijst hij alleen door, dan niet. Hetzelfde geldt voor de franchiseorganisator zelf.

Het is duidelijk nog wel een beetje cowboy markt, sommige aanbieders hebben geen kvk nummer op de site, gebruiken een ongeregistreerde handelsnaam, vermelden geen fysiek adres, email adres of telefoonnummer, of alleen een webformulier en gsm nummer. Een enkele keer is een webshop zonder vermelding al failliet. Zo kom je als aanbieder niet betrouwbaar over.

Er zijn er ook bij die aan "branding" doen, meestal een webshop om een bepaald deel van de markt te bedienen. Dat mag natuurlijk, maar het is wel zo duidelijk om aan te geven welk bedrijf er nu achter die naam schuilgaat. De meesten doen dat wel.
Ik heb er nog een aantal bij bedacht, maar welke zijn er nou belangrijk, zeker aangezien er ook een aantal overlap hebben:
- web-shop
- installatiewerk
- online prijslijst
- DHZ systemen
- losse onderdelen
- directe levering
- ontzorger
- inkoopactie
- Zonnekeur
- Holland Solar lid
- Lead-generator
inkoopactie, webshop, onderdelen, onderdelenprijzen, setprijzen, DHZ, ontwerp, levering, installatie.

Degenen die alleen installatie doen heb ik niet meegenomen, want dan zou de lijst uitbreid kunnen worden totdat die alle ketelinstallateurs, electromonteurs en dakdekkers omvat... >:)

Dat is dan ook meteen een goede tip: zoek je een paneleninstallateur, vraag het bij installateurs in de buurt.

Zonnekeur is geloof ik voor boilers. Ik heb niet de indruk dat lidmaatschap van Holland Solar een bepaalde kwaliteit of geschiktheid aangeeft. Geen bovag garantie. Dat mis ik wel een beetje in deze markt: een inhoudelijk keurmerk voor de consument.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
Thanks forsharing sunshinecompany! Leuk dat hij zonnepanelen neemt. Veel ouderen die ik spreek hebben zoiets van "voordat ik de investering eruit heb ben ik toch al dood" >:)

[Voor 13% gewijzigd door teacher op 06-03-2013 19:38]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• izdp
Modbreak:knip

[Voor 93% gewijzigd door teacher op 06-03-2013 19:38]

• BamSlam_
  • Niet online
Appie Heijn schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 08:14:
[...Veel ouderen die ik spreek hebben zoiets van "voordat ik de investering eruit heb ben ik toch al dood" >:)
Vandaar waarschijnlijk het uitroepteken :)

Ook bij mij in het blok heb ik een reactie gehoord als "we zijn al bijna 70 en we wonen hier geen 9 jaar meer (terugverdientijd)".

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-06 13:25

antonboonstra

6235Wp | WP | Tesla | Zero

knipje

[Voor 78% gewijzigd door teacher op 06-03-2013 19:38]

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:14
BamSlam_ schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 09:33:
[...]

Vandaar waarschijnlijk het uitroepteken :)

Ook bij mij in het blok heb ik een reactie gehoord als "we zijn al bijna 70 en we wonen hier geen 9 jaar meer (terugverdientijd)".
Het duurt niet lang meer of PV is een serieus pluspunt voor mensen die een huis willen kopen. Er staan straks 300.000 huizen te koop, elk pluspunt is er eentje. Als haal je de helft van je TVT er maar uit, je hebt wel een grotere kans je huis uberhaupt te kunnen verkopen. Of je nu over 9 jaar xxk euro verlies moet pakken op de verkoop of nu xk investeert in panelen.. ik zou het ook op m'n 70e wel weten.

Mooie opstelling in ieder geval, ligt er weer netjes bij :)

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• migjes
  • Laatst online: 09:45
NiGeLaToR schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 10:26:
[...]

Het duurt niet lang meer of PV is een serieus pluspunt voor mensen die een huis willen kopen. Er staan straks 300.000 huizen te koop, elk pluspunt is er eentje. Als haal je de helft van je TVT er maar uit, je hebt wel een grotere kans je huis uberhaupt te kunnen verkopen. Of je nu over 9 jaar xxk euro verlies moet pakken op de verkoop of nu xk investeert in panelen.. ik zou het ook op m'n 70e wel weten.
o dat gebeurd al.
dit huis krijgen ze al een tijdje niet verkocht.
http://www.wittewoningmak...goghstraat_19_5025nw.html

dus ze hebben er pv laten aan leggen.
(hellaas op oost, in de schaduw van het huis, maar goed.)
het is een erg mooi setje om te zien.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• pegagus
  • Laatst online: 09:49
Betreffende de lijst van installateurs. Een kolom met de provincie (en een sorteermogelkijkheid, als dat kan) zou wel wenselijk zijn. In Zeeland zijn we niet zo geinteresseerd in instllateurs in Groningen en omgekeerd ook niet.

• mkleinman
  • Laatst online: 09:00

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Wat is er nu bekend over de BTW op zonnepanelen. Is die nu sinds 1 maart ook maar 6%? Of geldt die 6% alleen voor installatie?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Anoniem: 503765

mkleinman schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 10:45:
Wat is er nu bekend over de BTW op zonnepanelen. Is die nu sinds 1 maart ook maar 6%? Of geldt die 6% alleen voor installatie?
Die 6% geldt alleen voor de plaatsing van de panelen.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

knipje

[Voor 68% gewijzigd door teacher op 06-03-2013 19:39]

• Nox
  • Nu online

Nox

Noxiuz

En dan nog, als je kinderen er later gaan wonen profiteren die er meer van. En er zijn meer redenen om PV te installeren dan alleen je geld.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:47
pegagus schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 10:37:
Betreffende de lijst van installateurs. Een kolom met de provincie (en een sorteermogelkijkheid, als dat kan) zou wel wenselijk zijn. In Zeeland zijn we niet zo geinteresseerd in instllateurs in Groningen en omgekeerd ook niet.
Je kunt nu al sorteren, even klikken op de driehoekjes naast de kopjes.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-06 17:41
Ik heb met mijn 60 jaar zo ook even gedacht, heb ze vorig jaar toch geplaatst en ben nu in de markt om verder uit te breiden. Alleen de prijzen vallen me wat tegen

[Voor 38% gewijzigd door teacher op 06-03-2013 19:40]

Bing

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik zit te denken om wat extra panelen te gaan plaatsen.
Ik heb op mijn platte dak al 1560Wp liggen.

Nu heb ik 2 plaatsen waar ik nog wat neer kan leggen.

1: Een houten veranda. Redelijk dikke balken, maar ik weet niet hoeveel gewicht hij aan kan.
Het is een plat dak met bitumen. Is het verstandig om de panelen hier op vast te schroeven en de gaten te dichten met speciale kit? Of moet ik toch echt met ballast werken?

Ik zit te denken aan 3 Yingli panda YL260C-30B Of de 250 black versie.
Deze wil ik combineren met 3 involar MAC250A micro inverters.

Open klem spanning 260 panelen: 38,6V en de micro omvormer kan max 50V aan.
Max current panelen: 8,91A en omvormer 10.4A.
Is dit een goede combinatie?

Ik heb begrepen dat er max 500W / 600W op een bestande groep met andere apparatuur aangesloten mag worden. Dat zou dus betekenen dat ik bij 3 panelen een aparte groep moet aanleggen en bij 2 niet.

2: Houten schuurtje met schuin dak met bitumen.
Hier wil ik de panelen ook op gaan schroeven en met kit dichten.
Hier kan ik net 2 HJ solar HJM260M panelen op kwijt vanwege de breedte van de panelen: 158cm.
Ik zit te denken om hier een steca 500 aan te hangen aangezien deze panelen een open klemspanning hebben van 60V wat te hoog is voor de micro inverters.
De steca kan max 5A afhandelen. De panelen kunnen net iets meer leveren, maar zullen dit zelden doen. Te veel stroom zal de steca volgens mij niet slopen.
Is dit ook een goede combi?

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
knipje

[Voor 69% gewijzigd door teacher op 06-03-2013 19:41]

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 31-05 14:21

WoudseHoeve

Hobby Boer

jhead22 schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 11:42:
Ik zit te denken om wat extra panelen te gaan plaatsen.
Ik heb op mijn platte dak al 1560Wp liggen.

Nu heb ik 2 plaatsen waar ik nog wat neer kan leggen.

1: Een houten veranda. Redelijk dikke balken, maar ik weet niet hoeveel gewicht hij aan kan.
Het is een plat dak met bitumen. Is het verstandig om de panelen hier op vast te schroeven en de gaten te dichten met speciale kit? Of moet ik toch echt met ballast werken?

Ik zit te denken aan 3 Yingli panda YL260C-30B Of de 250 black versie.
Deze wil ik combineren met 3 involar MAC250A micro inverters.

Open klem spanning 260 panelen: 38,6V en de micro omvormer kan max 50V aan.
Max current panelen: 8,91A en omvormer 10.4A.
Is dit een goede combinatie?

Ik heb begrepen dat er max 500W / 600W op een bestande groep met andere apparatuur aangesloten mag worden. Dat zou dus betekenen dat ik bij 3 panelen een aparte groep moet aanleggen en bij 2 niet.

2: Houten schuurtje met schuin dak met bitumen.
Hier wil ik de panelen ook op gaan schroeven en met kit dichten.
Hier kan ik net 2 HJ solar HJM260M panelen op kwijt vanwege de breedte van de panelen: 158cm.
Ik zit te denken om hier een steca 500 aan te hangen aangezien deze panelen een open klemspanning hebben van 60V wat te hoog is voor de micro inverters.
De steca kan max 5A afhandelen. De panelen kunnen net iets meer leveren, maar zullen dit zelden doen. Te veel stroom zal de steca volgens mij niet slopen.
Is dit ook een goede combi?
Als je stokschroeven gebruikt (zoals voor een golfplatendak) hoef je niet te kitten, daar zit een rubber ring met metalen ring en een contra moer aan, die schroef je tegen de bitumen aan, dat moet goed afsluiten.( foto via google search ...)

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Was dit gedrocht al langsgekomen? Heb gezocht op Rotterdam, maar kwam het niet tegen hier.

http://www.thesunshinecom...panelen-project-rotterdam

Hoe trots kun je zijn op die schaduwpartij?! Minister erbij. Ja hoor...

Edit: aha, hier: SunshineCompany in "Duurzame Energie deel 18"

[Voor 15% gewijzigd door woekele op 06-03-2013 13:01]

• migjes
woekele schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 12:01:
Was dit gedrocht al langsgekomen? Heb gezocht op Rotterdam, maar kwam het niet tegen hier.

ja hoor daar heeft ssc al eens over geschreven.
(ergens in deel 18 of 19)
het is zeker een gedrocht, maar ja ook promotie.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-05 11:34

jeka

Support your local club.

Bedrijf wil dat gewoon op de gevel. Ziet er strak uit en is meer van reklame dan voor de opbrengst denk ik.
Waarom niet trots zijn?

FCG

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:56

Is gevelbekledig en bedrijfspromotie die ook nog wat elektra opwekt, met logging van de opbrengsten, is niet veel voor 28,2kWp

Deye SUN12K + 29kWh (Seplos 3x48100-10C +48200-10E)

Anoniem: 423695

knipje

[Voor 65% gewijzigd door teacher op 06-03-2013 19:43]

• migjes
@jhead22

1. kun je er over lopen. dan kan er pv op gelecht worden.
(een keer springen op het dak geeft al gouw 200 kilo druk, donder je er niet door heen is het geen probleem. wel op eigen rizico uit voeren natuurlijk. >:) )
het liefst leg je de panelen met ballast. dan kun je nog wat draaien als je merkt dat het toch net iets beter kan.
shelltoxileen kun je ook gebruiken maar blijft een lap middel.

2. meestal is dat geen bitumen op zoon schuurtje, maar shingles.
maar als je toch stokschroeven of beugels gaat gebruiken.
doe er zoizo wat shelltoxileen onder voor betere aanhechting.
(ik vind de stokschroeven wat lastig te gebruiken)

de panda kun je nu ook krijgen in 270Wp lijkt mij niet zo heel fout op een micro inverter.

2x hjm260m op een steca?
heb ik eigenlijk nog niet naar gekeken, op eerste gezicht lijkt het me nog niet eens zo fout.
geen idee of er al iemand is met ervaring.

• swapevent
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-05-2019
kijk even hoe ik het het opgelost met een shingle dak. misschien heb je er iets aan

18*240wp,Omnik4, oost-west opstelling,8*250 west omnik 2

• Terpen Tijn
migjes schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 10:32:
[...]

o dat gebeurd al.
dit huis krijgen ze al een tijdje niet verkocht.
http://www.wittewoningmak...goghstraat_19_5025nw.html

dus ze hebben er pv laten aan leggen.
(hellaas op oost, in de schaduw van het huis, maar goed.)
het is een erg mooi setje om te zien.
Een makelaar vertelde mij kortgeleden dat het juist een nadeel(!) zou zijn. Want een potentiele koper zou waarschijnlijk helemaal geen panelen willen en er dus ook niets voor willen betalen. Tsja.

Anoniem: 423695

pegagus schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 10:37:
Let er ook op, dat sommige bedrijven meerdere vestigingen hebben over heel het land.

Hier mag ik geen reclame maken om het bedrijf, waar van ik dat weet. Want deze hebben in ieder geval een vestiging in zowel Noord-Holland als ook in Zeeland.

Als je wilt weten, welk bedrijf dat is, wil je mij dan een DM sturen aub?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Domba schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 12:22:
[...]

Is gevelbekledig en bedrijfspromotie die ook nog wat elektra opwekt, met logging van de opbrengsten, is niet veel voor 28,2kWp
Dat komt bijna overeen met mijn opbrengst (2350Wp) :P
Duur grapje met een tvt van 50 jaar als het bedrijf dat overleeft ...

• migjes
Speedy-Andre schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 12:49:
[...]

Dat komt bijna overeen met mijn opbrengst (2350Wp) :P
Duur grapje met een tvt van 50 jaar als het bedrijf dat overleeft ...
dat soort bedrijven hebben niks te maken met btw of energie prijzen als de consument.
er is een goede kans dat ze ruim een staffel hoger zitten met de prijs en dan kost een kWh bijna niks meer.
die doen dit soort zaken eerder voor hun image.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 12:27:
@jhead22

(een keer springen op het dak geeft al gouw 200 kilo druk, donder je er niet door heen is het geen probleem. wel op eigen rizico uit voeren natuurlijk. >:) )
het liefst met ballast doen. dan kun je nog wat draaien als je merkt dat het toch net iets beter kan.
shelltoxileen kun je ook gebruiken maar blijft een lap middel.

2. meestal is dat geen bitumen op zoon schuurtje, maar shingles.
maar als je toch stokschroeven of beugels gaat gebruiken.
doe er zoizo wat shelltoxileen onder voor betere aanhechting.
(ik vind de stokschroeven wat lastig te gebruiken)

de panda kun je nu ook krijgen in 270Wp lijkt mij niet zo heel fout op een micro inverter.

2x hjm260m op een steca?
heb ik eigenlijk nog niet naar gekeken, op eerste gezicht lijkt het me nog niet eens zo fout.
geen idee of er al iemand is met ervaring.
Bedankt voor je reactie.
Ik wou het inderdaad gaan doen met stokschroeven en voor de zekerheid wat extra kit.
Het is geen shingle dak. Het zijn echt grote lappen bitumen met korreltjes er in.
2 HJ 260 panelen passen exact. :)

270Wp op de micro inverters is inderdaad ook een goede optie.
Ik kan op de veranda staan en springen is geen probleem. Je voelt het dak wel een beetje veren.
de glazen wasser staat er ook altijd op met een trap.

Vast schroeven vind ik echter prettiger aangezien ze dan minder diefstal gevoelig zijn. De veranda's hier lopen door over de hele rij huizen. Ik wil zo ie zo een bout zo aanpassen dat deze minder makkelijk los te draaien is.
Misschien doe ik wel een combi. En vast schroeven en balast.

Kan ik het beste zo'n bak gebruiken zodat de wind er niet onder kan of clickfit?

Nadeel van een bak lijkt mij wel dat de warmte minder goed weg kan.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Edit: aha, hier: SunshineCompany in "Duurzame Energie deel 18"
Tja, het hoofddoel is hier duidelijk marketing en promotie, dat de opbrengst zeer slecht is zal bijzaak zijn.
Ik denk een hele bewuste keuze.

• migjes
@jhead22

kijk eens of dit niet iets is. (in iedergeval goedkoper en beter als een bak)
www.click-fit.com/download/FLATFIX_eco_handleiding.pdf
ik heb hellemaal niet het idee dat je veel ballast nodig hebt.
het is niet hoog op het huis, dus de wind is al een stuk minder op.
voor diefstal kun je ook een staalkabel naar de muur maken.
(of zelf iets knutselen. zo moeilijk is het nu ook weer niet.)

ik vind deze gemakker met bitumen.
www.click-fit.com/downloa...andleiding-Bitumen-NL.pdf
(ik weet zo uit mijn hooft niet welke swapevent heeft gebruikt.)
SHELL TIXOPHALTE KIT gebruiken.(nu schrijf ik hem goed. sorrie)

• Kievit1964
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-12-2015
migjes schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 12:27:
@jhead22

het liefst met ballast doen.
Er op springen met ballast bij je? Lijkt me geen goed plan ;) ;)

• migjes
Kievit1964 schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 14:27:
[...]

Er op springen met ballast bij je? Lijkt me geen goed plan ;) ;)
lol, straks staat er iemand met 80 kilo aan stoep tegel te springen op dak. >:)

Pagina: 1 2 3 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee