@Paul C
Mijn mening hieronder.
Ik ben op Internet wel een aantal lead generators tegengekomen maar die staan niet in de lijst. Het zijn figuren die je gegevens doorverkopen aan wie het maar wil hebben.Krijg je opeens aanbiedingen van leningen (lees: spam). Het is een vuile business. Het is slecht voor zowel consument als leverancier en ik raad dus ook iedereen aan om daar niet in mee te gaan.
Consumenten kunnen beter zelf de bedrijven selecteren van wie ze een offerte willen. Als je dat overlaat een offerteaanbieder/"vergelijker" dan gaan de kosten omhoog door de
kickback.
Zo'n lijst leveranciersadressen is veel beter voor iedereen die een leverancier zoekt.
Inkoopacties zijn soms aanbieders, dan horen ze er wat mij betreft in, mits de aanbieding voor iedereen beschikbaar is en niet uitsluitend voor inwoners van kleine gebieden. Alleen voor leden kan dan nog wel, want dan zou je lid kunnen worden, bijvoorbeeld bij Eigen Huis of energieverenigingen.
Er zijn een aantal leveranciers die met installateurs samenwerken, een soort franchise. Zolang de installateur zelf een aanbieding doet kan hij volgens de criteria erin. Verwijst hij alleen door, dan niet. Hetzelfde geldt voor de franchiseorganisator zelf.
Het is duidelijk nog wel een beetje cowboy markt, sommige aanbieders hebben geen kvk nummer op de site, gebruiken een ongeregistreerde handelsnaam, vermelden geen fysiek adres, email adres of telefoonnummer, of alleen een webformulier en gsm nummer. Een enkele keer is een webshop zonder vermelding al failliet. Zo kom je als aanbieder niet betrouwbaar over.
Er zijn er ook bij die aan "branding" doen, meestal een webshop om een bepaald deel van de markt te bedienen. Dat mag natuurlijk, maar het is wel zo duidelijk om aan te geven welk bedrijf er nu achter die naam schuilgaat. De meesten doen dat wel.
Ik heb er nog een aantal bij bedacht, maar welke zijn er nou belangrijk, zeker aangezien er ook een aantal overlap hebben:
- web-shop
- installatiewerk
- online prijslijst
- DHZ systemen
- losse onderdelen
- directe levering
- ontzorger
- inkoopactie
- Zonnekeur
- Holland Solar lid
- Lead-generator
inkoopactie, webshop, onderdelen, onderdelenprijzen, setprijzen, DHZ, ontwerp, levering, installatie.
Degenen die alleen installatie doen heb ik niet meegenomen, want dan zou de lijst uitbreid kunnen worden totdat die alle ketelinstallateurs, electromonteurs en dakdekkers omvat...
Dat is dan ook meteen een goede tip: zoek je een paneleninstallateur, vraag het bij installateurs in de buurt.
Zonnekeur is geloof ik voor boilers. Ik heb niet de indruk dat lidmaatschap van Holland Solar een bepaalde kwaliteit of geschiktheid aangeeft. Geen bovag garantie. Dat mis ik wel een beetje in deze markt: een inhoudelijk keurmerk voor de consument.