Eerste ervaringen met micro-omvormer MAC Involar 250
Specs en setup
Naam: MAC Involar 250Prijs: € 139,95
Prijs Accessoires (Einddopje en AC kabel van omvormer naar stopcontact): € 39,99
Gekocht bij: GreenyBros http://www.greenybros.com
Maximale input voltage DC: 50V
Maximaal input amperage DC: 10A
MPP actief van 22 tot 40V
Gekoppeld aan paneel: Suntech STP190S-24/AD+
Maximale openklemspanning Voc: 45.2V
Maximale output amperage DC: 5.2A
MPP: 36V
Inhoud levering

De omvormer wordt kaal in een doos geleverd, zonder accessoires die nodig zijn om hem stand-alone te kunnen gebruiken. Duidelijk gericht op grotere projecten, waar deze in serie wordt gebruikt. Er is bijvoorbeeld ook geen handleiding aanwezig, of een verwijzing waar je deze kunt vinden. Gelukkig is hij wel op internet te vinden, waarbij de geboden informatie zeer duidelijk is.
In gebruik en Bouwkwaliteit
Omdat de mini-omvormers buiten moeten hangen en aan IP65 normen daarvoor moeten voldoen; zijn ze water- en stofdicht afgewerkt. Er valt dus niet veel aan open te maken om te kijken hoe alles van binnen eruit ziet. Hoewel ze dus ontworpen zijn voor buitenshuis gebruik; kon in dit geval hem ook makkelijk binnen kwijt.Er zit 1 LED aan de zijkant, waaraan je de status kunt aflezen. Omdat ik niet over een INVOLAR ETU (monitoring) beschik, geeft hij de status weer dmv 4 korte pulsen, wat overigens lijkt op permanent knipperen. De overige statussen varieren in de hoeveelheid pulsen, waardoor ik niet zeker weet hoe makkelijk dat van elkaar te onderscheiden is.
De kabels zijn geschikt voor gebruik buitenshuis; stevig en vrij stug.

Het metaal van de behuizing zelf ziet er wat verweerd uit, maar voelt verder solide. Wel vind ik het opmerkelijk hoe de scharnieren zijn bevestigd. Er zitten namelijk diverse gaten en uitsparingen die nergens voor lijken te dienen.

Conclusie

Kortom; een duidelijk op stringgebruik gerichte omvormer; die vergeleken met concurrenten redelijk goedkoop uitvalt. Is wel aan de afwerking te zien, maar nergens op kritieke punten. Het bereik van de MPP vind ik positief, net als de duidelijke handleiding.
Hopelijk hebben anderen wat aan mijn review; opmerkingen hoor ik graag.