Toon posts:

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 109 Laatste
Acties:
  • 649.742 views

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Eerste ervaringen met micro-omvormer MAC Involar 250

Specs en setup
Naam: MAC Involar 250
Prijs: € 139,95
Prijs Accessoires (Einddopje en AC kabel van omvormer naar stopcontact): € 39,99
Gekocht bij: GreenyBros http://www.greenybros.com

Maximale input voltage DC: 50V
Maximaal input amperage DC: 10A
MPP actief van 22 tot 40V

Gekoppeld aan paneel: Suntech STP190S-24/AD+
Maximale openklemspanning Voc: 45.2V
Maximale output amperage DC: 5.2A
MPP: 36V

Inhoud levering

De omvormer wordt kaal in een doos geleverd, zonder accessoires die nodig zijn om hem stand-alone te kunnen gebruiken. Duidelijk gericht op grotere projecten, waar deze in serie wordt gebruikt. Er is bijvoorbeeld ook geen handleiding aanwezig, of een verwijzing waar je deze kunt vinden. Gelukkig is hij wel op internet te vinden, waarbij de geboden informatie zeer duidelijk is.

In gebruik en Bouwkwaliteit
Omdat de mini-omvormers buiten moeten hangen en aan IP65 normen daarvoor moeten voldoen; zijn ze water- en stofdicht afgewerkt. Er valt dus niet veel aan open te maken om te kijken hoe alles van binnen eruit ziet. Hoewel ze dus ontworpen zijn voor buitenshuis gebruik; kon in dit geval hem ook makkelijk binnen kwijt.

Er zit 1 LED aan de zijkant, waaraan je de status kunt aflezen. Omdat ik niet over een INVOLAR ETU (monitoring) beschik, geeft hij de status weer dmv 4 korte pulsen, wat overigens lijkt op permanent knipperen. De overige statussen varieren in de hoeveelheid pulsen, waardoor ik niet zeker weet hoe makkelijk dat van elkaar te onderscheiden is.

De kabels zijn geschikt voor gebruik buitenshuis; stevig en vrij stug.

Het metaal van de behuizing zelf ziet er wat verweerd uit, maar voelt verder solide. Wel vind ik het opmerkelijk hoe de scharnieren zijn bevestigd. Er zitten namelijk diverse gaten en uitsparingen die nergens voor lijken te dienen.

Conclusie

Kortom; een duidelijk op stringgebruik gerichte omvormer; die vergeleken met concurrenten redelijk goedkoop uitvalt. Is wel aan de afwerking te zien, maar nergens op kritieke punten. Het bereik van de MPP vind ik positief, net als de duidelijke handleiding.

Hopelijk hebben anderen wat aan mijn review; opmerkingen hoor ik graag. :)

• Anoniem: 238103
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
@dre/steca 500
ik herhaal dat ik je 1000Wp op een steca onverstandig vind.
in 2007 had ik 5 shell rsm 95 (93Wp) panelen, ik kon er goedkoop 5 bijkopen ze lagen op oost.
in de domme haast heb ik 2x5 op de steca aangesloten, kon niet wachten op de 2 andere steca`s.....
het heeft 1 dag gedraaid, de steca is volledig stuk gegaan en op zolder was een brandlucht.
de steca zet zijn mpp spanning eerst omhoog, om van de te hoge stroom af te komen, schakelt af en traint opnieuw in.
met 10 panelen is dit langdurige herhaalde proces voldoende om net geen brand te krijgen.
de dc print was gekrult.

ervaringsdeskundige,
eric-pvt.
en dit was het setje destijds : http://van.wijk.net/pvt/6.jpg

de eerdere berekening die ik noemde was gemaakt met genau.xls van sma (zie downloads bij sma)

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 02-03-2013 23:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
-

[Voor 102% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-04-2021

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

Dre schreef op zondag 03 maart 2013 @ 00:06:
De Steca zet dus niet de spanning omhoog om van de hoge stroom af te komen, maar de panelen verhogen de spanning omdat er minder stroom afgenomen wordt.
Kun je eens aantonen hoe dit gebeurd?

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
-

[Voor 99% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-05 07:52

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Roamor schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 23:09:

Eerste ervaringen met micro-omvormer MAC Involar 250

Specs en setup
Naam: MAC Involar 250
Prijs: € 139,95
Prijs Accessoires (Einddopje en AC kabel van omvormer naar stopcontact): € 39,99
Gekocht bij: GreenyBros http://www.greenybros.com

Maximale input voltage DC: 50V
Maximaal input amperage DC: 10A
MPP actief van 22 tot 40V

Gekoppeld aan paneel: Suntech STP190S-24/AD+
Maximale openklemspanning Voc: 45.2V
Maximale output amperage DC: 5.2A
MPP: 36V

Inhoud levering
[afbeelding]
[afbeelding]

De omvormer wordt kaal in een doos geleverd, zonder accessoires die nodig zijn om hem stand-alone te kunnen gebruiken. Duidelijk gericht op grotere projecten, waar deze in serie wordt gebruikt. Er is bijvoorbeeld ook geen handleiding aanwezig, of een verwijzing waar je deze kunt vinden. Gelukkig is hij wel op internet te vinden, waarbij de geboden informatie zeer duidelijk is.

In gebruik en Bouwkwaliteit
Omdat de mini-omvormers buiten moeten hangen en aan IP65 normen daarvoor moeten voldoen; zijn ze water- en stofdicht afgewerkt. Er valt dus niet veel aan open te maken om te kijken hoe alles van binnen eruit ziet. Hoewel ze dus ontworpen zijn voor buitenshuis gebruik; kon in dit geval hem ook makkelijk binnen kwijt.

Er zit 1 LED aan de zijkant, waaraan je de status kunt aflezen. Omdat ik niet over een INVOLAR ETU (monitoring) beschik, geeft hij de status weer dmv 4 korte pulsen, wat overigens lijkt op permanent knipperen. De overige statussen varieren in de hoeveelheid pulsen, waardoor ik niet zeker weet hoe makkelijk dat van elkaar te onderscheiden is.

De kabels zijn geschikt voor gebruik buitenshuis; stevig en vrij stug.
[afbeelding]
Het metaal van de behuizing zelf ziet er wat verweerd uit, maar voelt verder solide. Wel vind ik het opmerkelijk hoe de scharnieren zijn bevestigd. Er zitten namelijk diverse gaten en uitsparingen die nergens voor lijken te dienen.
[afbeelding]

Conclusie
[afbeelding]
Kortom; een duidelijk op stringgebruik gerichte omvormer; die vergeleken met concurrenten redelijk goedkoop uitvalt. Is wel aan de afwerking te zien, maar nergens op kritieke punten. Het bereik van de MPP vind ik positief, net als de duidelijke handleiding.

Hopelijk hebben anderen wat aan mijn review; opmerkingen hoor ik graag. :)
Interessante informatie. Kan ik wel gebruiken voor de 3 panelen op oost.
Ook leuke oplossing voor je containers.
Bij het nut van de boom vs paneel heb ik wel een beetje mijn bedenkingen :)

Overigens doe je er verstandig aan om de snoerleiding van de omvormer niet te verlengen met installatiekabel.
Zonder met de NEN1010 te schermen heb je zelf waarschijnlijk wel ontdekt dat het monteren van de stekker niet eenvoudig ging. Misschien heb je de trekontlasting van de stekker wel zelfs helemaal weggelaten.
Ook is het gewicht van de kabel met deze hefboom niet gunstig voor de levensduur van de stekker. Best mogelijk dat je van de zomer thuis komt en een uitgebrande wandcontactdoos vindt.
Je zou er verstandig aan doen om boven de wcd een kabeldoos te plaatsen en het stuk installatiekabel te gebruiken om bij de omvormer een nieuwe wcd te plaatsen.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Geurt-kun schreef op zondag 03 maart 2013 @ 12:15:
[...]

Interessante informatie. Kan ik wel gebruiken voor de 3 panelen op oost.
Ook leuke oplossing voor je containers.
Bij het nut van de boom vs paneel heb ik wel een beetje mijn bedenkingen :)

Overigens doe je er verstandig aan om de snoerleiding van de omvormer niet te verlengen met installatiekabel.
Zonder met de NEN1010 te schermen heb je zelf waarschijnlijk wel ontdekt dat het monteren van de stekker niet eenvoudig ging. Misschien heb je de trekontlasting van de stekker wel zelfs helemaal weggelaten.
Ook is het gewicht van de kabel met deze hefboom niet gunstig voor de levensduur van de stekker. Best mogelijk dat je van de zomer thuis komt en een uitgebrande wandcontactdoos vindt.
Je zou er verstandig aan doen om boven de wcd een kabeldoos te plaatsen en het stuk installatiekabel te gebruiken om bij de omvormer een nieuwe wcd te plaatsen.
Er zijn idd nettere oplossingen te bedenken, zeker daar dat type stekker past in een M25 wartel
invoer van een kabellasdoos en werkschakelaarbehuizing ;)

En dus ook direkt in een werkschakelaarkast mits er een M 25 wartel inpast en er ruimte is
om de moer aan de binnenkant vast te draaien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Mooie oplossing, maar wel een beetje dubbelop.
Een steker is namelijk ook een lastscheider (werkschakelaar).
En, met deze oplossing is zijn aansluitsnoer nog steeds niet lang genoeg, dus zal er nog steeds een kabeldoos met een stuk installatiekabel nodig zijn.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Geurt-kun schreef op zondag 03 maart 2013 @ 13:24:

Bedankt voor je reactie, maar ik snap niet helemaal wat je bedoelt. De AC-kabel is een accessoire van Involar zelf, en voor het aansluiten op de omvormer is wat kracht voor nodig, maar dat lijkt mij normaal voor een verbinding die aan IP65 normen moet voldoen.

Of doel je op het gewicht van de stekker op de WCD, waardoor deze gaat doorhangen? Dat witte ding is overigens een Plugwise.

(Die onderste foto is van 1 Januari, eenmaal voorjaar heb ik van die boom geen last meer. ;) )

[Voor 37% gewijzigd door Roamor op 03-03-2013 13:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Geurt-kun schreef op zondag 03 maart 2013 @ 13:24:
Mooie oplossing, maar wel een beetje dubbelop.
Een steker is namelijk ook een lastscheider (werkschakelaar).
En, met deze oplossing is zijn aansluitsnoer nog steeds niet lang genoeg, dus zal er nog steeds een kabeldoos met een stuk installatiekabel nodig zijn.
Dat sluit ik ook in het geheel niet uit, het is natuurlijk de bedoeling dat de kabellasdoos of werkschakelaar
dicht bij de omvormer wordt geplaatst, afgetakt van de bestaande opbouw installatie. 8)7

Heeft dus niets te maken met dubbelop, dat snap je zelf ook wel als vakgenoot ;)

edit.
( je kunt dit type stekker niet eenvoudig als lastscheider gebruiken omdat deze een vergrendeling heeft
je trekt de stekker er dus niet even snel uit in een nood geval (zonder beschadiging) je moet dan
eerst opzoek naar een schroevendraaier ed om de ontgrendelpal in te drukken )

[Voor 18% gewijzigd door PClop op 03-03-2013 13:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
PClop schreef op zondag 03 maart 2013 @ 13:32:
[...]
edit.
( je kunt dit type stekker niet eenvoudig als lastscheider gebruiken omdat deze een vergrendeling heeft
je trekt de stekker er dus niet even snel uit in een nood geval (zonder beschadiging) je moet dan
eerst opzoek naar een schroevendraaier ed om de ontgrendelpal in te drukken )
Daar heb je gelijk in, deze koppeling trek je idd niet zomaar los. Maar het stopcontact zit 50cm verderop waar hij uiteindelijk op uitkomt. Dus in geval van nood trek ik daar de stekker gewoon uit, ipv deze 'moeilijke' verbinding.

Zo'n werkschakelaar ziet er wel professioneler en afgewerkter uit, maar die heb ik helaas niet. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dre schreef op zondag 03 maart 2013 @ 11:23:
[...]

Zie voor IV-curve:
http://www.phoenixsolar-g...2BS_200_195%29_EN_Web.pdf

Stappenplan wat er gebeurt:
  1. Omvormer vindt vermogen/stroom/temperatuur te hoog (d.m.v. meting en/of berekende waarde)
  2. Duty-cycle van halfgeleiders wordt gereduceerd (software in omvormer bepaald dat)
  3. Gevolg > minder vermogen/ stroom uit paneel gehaald
  4. Zonnecellen zijn in principe diodes met een serieweerstand (gemodelleerd), dus: minder stroom=minder spanningval=hogere paneel spanning. (zie IV-curve)
OK duidelijk verhaal.
Zou het niet kunnen zijn dat door het stijgen van de spanning het maximaal toelaatbare spaningsniveau op de omvormer dan te groot wordt en deze stuk gaat?

[Voor 4% gewijzigd door SpeksteenWP op 03-03-2013 14:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:54
Beste Tweakers,

Ik heb mijn ouders eindelijk zo ver gekregen dat ze geïnteresseerd zijn in zonnepanelen om hun absurd hoge verbruik van 9000kWh enigszins op te vangen. En ja ik weet dat ze beter kunnen gaan besparen op verbruik maar zover heb ik ze nog niet kunnen krijgen. Nu zijn ze geïnteresseerd in een set wat ongeveer 5000 kWh op jaarbasis oplevert in verband met de wettelijke salderingsgrens en het feit dat de kinderen zo langzaamaan het huis uit gaan.

De situatie is als volgt: we willen ze graag (zelf) installeren op het dak van de schuur, deze heeft ongeveer een dakhelling van 30 graden. De oriëntatie is ZZW en we zitten volgens de zonurenkaart tussen de 995 en 980 zonuren in. Een extra voordeel van de schuur is dat deze open is en dat je van onder zo tegen de pannen aan kijkt, met een beetje geluk zorgt dit ervoor dat de panelen in de zomer iets koeler blijven. Zie onderstaande foto's van google maps (de bomenrij die je ziet in het dakoverzicht is inmiddels flink uitgedund door het uitvoeren van onderhoud, wanneer het nodig is kunnen de toppen van de bomen die er nog staan ook nog verwijderd worden):

Nu heb ik in het verleden regelmatig in dit topic gekeken en ook het een en ander opgepikt. Daarom ben ik gaan zoeken voor mijn ouders en kwam op een setje uit bij solarnrg, deze bestaat uit 24 Canadian Solar 6P-245 panelen, in totaal dus 5880 wp (dit levert misschien iets meer dan 5000 kWh op maar maakt het wel mogelijk om een nette lay-out op het dak te maken). Als omvormer heb je bij deze set de keuze uit maar liefst 8 verschillende:
Mastervolt Sunmaster XS6500
SMA Sunny Boy 5000TL21
SMA Sunny Mini Central 5000A
SMA Sunny Mini Central 6000A
SMA Sunny Tripower 5000TL20
SMA Sunny Tripower 6000TL20
StecaGrid 2010 (master en 2 slaves)
SolarEdge SE 6000

Nu hebben wij een 3 fase meterkast die (naar wat ik gok) op 3x25A is afgezekerd, in verband met selectiviteit zou het dus beter zijn om een 3 fase omvormer te nemen en bovendien mag er bij 1 fase van 25 ampère maximaal 5750 wp aangesloten worden, terwijl er 5880 wp aan panelen liggen.

Dan blijven er volgens mij 3 omvormers over, namelijk:
SMA Sunny Tripower 5000TL20

Nu hebben we een naar mijn mening redelijk optimaal dak met 5880 wp aan zonnepanelen en dan ben ik bang dat de 5000TL20 met zijn maximale vermogen van 5000 w zo nu en dan tekort gaat schieten.

Dan blijven er dus nog 2 omvormers over, namelijk:

Kijken we vervolgens naar de prijs dan is de set met de 6000TL20 €7350,- (€1,25/wp) en de set met de Stecagrid 2010 €7879,20 (€1,34/wp), dit is ongeveer een verschil van €530. Het enige voordeel van de Stecagrid is volgens mij dat je in dat geval 3 strings hebt in plaats van 2 strings.

Mijn advies naar mijn ouders zou dan ook zijn om voor de 6000TL20 te gaan.

Mijn vragen aan jullie zijn nog:
Is mijn gedachtegang goed?
Zien jullie nog verbeterpunten?
Mis ik iets?
Hoe dik moet de kabel zijn naar de meterkast?
Kan dit (of een vergelijkbare set) nog ergens goedkoper?
Kan ik de 6000TL20 in de meterkast afzekeren met 3 x 10A?

Alvast Bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-05 12:19
Dre schreef op zondag 03 maart 2013 @ 00:06:
[...]

Dit probleem heb je bij 1 Steca 500 geconstateerd begrijp ik. De Steca 500 wil trouwens minder vermogen/ stroom afnemen en reduceert daarvoor de duty-cycle (PWM) van de halfgeleiders. Hierdoor daalt de vermogens- en stroomafname. Als gevolg van de lagere stroomafname van de panelen zullen de panelen in spanning stijgen. Zie IV curve van de panelen. De Steca zet dus niet de spanning omhoog om van de hoge stroom af te komen, maar de panelen verhogen de spanning omdat er minder stroom afgenomen wordt. Ik betwijfel of jouw Steca 500 defect is geraakt door te veel Wdc vermogen. Volgens mij valt er op basis van dit individuele(?) geval ook niet te zeggen dat deze defect is geraakt door teveel Wdc vermogen. Welke "dc print" was trouwens defect, foto's?

Als je nog een werkende Steca 500 hebt stuur me even een DM. Ik kan die aansluiten op een stevige DC-voeding. Als je bang bent dat ie stuk gaat kunnen we wel een stukje winst/risico afspreken :P.
probleem is als je een externe DC-voeding er op zet dat je niet het zelfde hebt als de zon.
die is wat grilliger als een voeding.
maar buiten dat. (ik zie bij mijn omvormer ook de mpp altijd later reageren als de situatie buiten, en in dat gebied kan het best te veel worden voor een steca.)

ik heb geprobeert een paneel met 6 diodes te pakken en dan 3 diodes er uit tehalen om een paneel te maken met 70Vmp en 3,5A. (niet kijkend of dat eigenlijk wel kan.) en ik blijf over grens waardes uit komen.

het ook nog gekenen of 4x sanyo 235Wp het zou kunnen.
dat zijn toch iets vriendelijkere panelen als het om de waardes gaat.
en wat blijkt, dat scheeld een hoop. het kan bijna op een soladin.
(ik moet alleen wel waardes gaan gokken, en denk dat 235Wp nog net te veel is. ik gok op een hit-210HDE4, alleen bestaan die niet.)
maar dat is niet goedkoop te noemen.
Speksteenkachel schreef op zondag 03 maart 2013 @ 14:44:
[...]
OK duidelijk verhaal.
Zou het niet kunnen zijn dat door het stijgen van de spanning het maximaal toelaatbare spaningsniveau op de omvormer dan te groot wordt en deze stuk gaat?
Ik weet even niet hoe ik het uit moet leggen, maar bovenstaande is wat er gebeurt.
als je naar de IV curve kijkt dan zie je dat hoe hoger de V hoe sneller de A zakt.
in veel gevallen blijf je wel onder de V die een steca aan kan. (op dat frond is er marge genoeg.)
je moet dan wel nog effe de temperatuurs coefficient van de Voc mee nemen, voor de echte max.
dan zit je ongeveer op de +/-150V, alleen als je dan nog steeds meer als 3,3 A doet wat doet de steca dan.
en natuurlijk niet vergeten dat de string die er dan aanhangt (oost-west) theoreties 10,8A kan geven. (dat zal hij nooit doen, maar 7,5A is geen vreemde waarde)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
-

[Voor 100% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr Distel
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-11-2018
Eindelijk is mijn vader om en wil hij zonnepanelen op de garage laten installeren. Eerste aanzet was de actie via Vereniging Eigen Huis, maar na het beter bemeten van het dak blijkt het niet mogelijk om met de aangeboden componenten een werkzaam systeem te maken. Er passen namelijk slechts strings van 5 panelen per dakhelft (er worden er twee gevuld, dakhelften zijn identiek met oriëntatie resp. O en W) en de aangeboden omvormers zijn voor strings van minimaal 6 panelen. (Een Vmpp range vanaf 120V en met een Vmpp van 30V per paneel.)
Die 5 (250Wp) panelen zijn bovendien ook allesbehalve dakvullend, de maten komen heel ongunstig uit met de maten van het beschikbare dak. Om het dak voller te kunnen krijgen, moet dus worden afgestapt van de 250Wp panelen.
In onderstaande tekening zijn twee extremen geschetst, boven typische maten voor een systeem van 300 Wp panelen, onder juist paneeltjes van 100Wp, in de aangegeven dakmaten is het volledige dakoppervlak meegenomen, dus inclusief de vrij te houden marges i.v.m. windlast.
De afweging:
2*5*300Wp=3000Wp
+goedkoper
+relatief gangbare panelen (veel keus)
+landscape oriëntatie van de meeste panelen maakt minder gevoelig voor schaduwen (dak begint op 3 meter hoogte met veel lage bomen/ hoge struiken in de omgeving)
+rustiger voor het oog
-mix landscape/portrait oriëntaties
+/- 'slechts' 3000 Wp, maar, stroomgebruik van het huishouden is tussen de 2200 en 2400kWh/jaar, dakhoek 40-45, regio Arnhem, 3000 Wp kan dus al net genoeg opleveren om net geen 'neggie' te worden, 3600 Wp is dan misschien wel overkill.

2*18*100Wp=3600 Wp
+ maximale capaciteit
-hogere materiaal en arbeidskosten door grote aantal panelen
-gevoeliger voor schaduw door portrait oriëntatie en de lagere positie op het dak.
+/-alternatief is om boven en onder het dakraam paneeltjes in landscape te plaatsen, met 3200 Wp is het dan minder overgedimensioneerd dan wel weer mix portrait en landscape.

Ziet iemand nog andere argumenten om één van beide opties te verwerpen en/of andere opties om het dak effectief te kunnen vullen? (Verplaatsen van de dakramen is helaas geen optie :-)) Alvast dank voor het advies.

[Voor 2% gewijzigd door mr Distel op 03-03-2013 22:20. Reden: verduidelijkte en gecorrigeerde versie van de tekening]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Roamor schreef op zondag 03 maart 2013 @ 13:31:
[...]

Bedankt voor je reactie, maar ik snap niet helemaal wat je bedoelt. De AC-kabel is een accessoire van Involar zelf, en voor het aansluiten op de omvormer is wat kracht voor nodig, maar dat lijkt mij normaal voor een verbinding die aan IP65 normen moet voldoen.

Of doel je op het gewicht van de stekker op de WCD, waardoor deze gaat doorhangen? Dat witte ding is overigens een Plugwise.

(Die onderste foto is van 1 Januari, eenmaal voorjaar heb ik van die boom geen last meer. ;) )
Ik doelde op de massieve grijze kabel (installatiekabel) die nu aan de stekker hangt. Hierdoor ontstaat een hefboom, waardoor de polen van je steker en de klemmen van je contactdoos onnodig zwaar belast worden. Uiteindelijk zal de veerspanning van de contactdoos veel minder worden, waardoor de boel verbrandt.

De plug van mijn SMA gaat er eenvoudig uit en in. Als die plug van jou zo lastig te ontpluggen is, zou ik die zeker niet als lastscheider gebruiken.
Uiteindelijk blijft dus alleen de werkschakelaar en wcd als lastscheider over.
Resumerend, je knipt de plug van het aansluitsnoer van je omvormer af en voert het snoer rechtstreeks in een werkschakelaar of een steker. Die steker plaats je dan weer in een wcd. De werkschakelaar of wcd plaats je, met de installatiekabel, dicht bij de omvormer.
NB, niet vergeten adereindhulsjes toe te passen op de soepele aders.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0Henk 'm!

• migjes
@Tieske88
de salderings grens.
met een ouderwetse ferraris meter heb je geen salderings grens.
en kun je doen en laten wat je wil. (binnen de grenzen van de techniek natuurlijk)
met een digitale en slimme meter is de grens wel 5000kWh van het salderen.
maar je gebruikt ook nog een stukje voor dat het door de meter gaat en dat saldeer je niet.
is er appratuur aanwezig die je op overdag stroom kunt laten werken dan is die grens aardig op-te-rekken.
afhankelijk van de situatie en gebruik best wel een eind.
er zijn ook plannen om de salderings grens los te laten. (maar ik ga niet over de politiek en zo)

het dak:
ziet er groot uit.
het kan soms koste effectief zijn om dan een lagere Wp panelen te gebruiken en dan een paar meer panelen te pakken.

omvormer:
heb je ook al gekeken naar een kostal pico 5.5?
het is niet zo dat je op een sma5000A 5000Wp legt,
of op een sma6000 6000Wp,
in somige gevallen doe je meer Wp en in andere minder Wp.
(begin eens met stoeien met sma sunnydesign. om wat meer inzicht te krijgen, om te beginnen)

selectiviteid:
met 3 fase is het wel netjes om ook een 3 fase omvormer te gebruiken. (de kans dat je dan saldeert word kleiner)
(ook als je een lange kabel nodig hebt naar de omvormer is het interesant.)
maar 3x een 1fase omvormer van 16A kan ook, als het moet. is ook geen vreemde weg als je het gefazeert wil aan leggen. b.v elk jaar 1 omvormer met panelen. geeft je ook nog een voordeel dat als er een omvormer kapot gaat, niet meteen alle opbrengst weg valt(niet dat het vaak gebeurd).

er zijn veel keuzes en mogenlijkheden.
wil je alles zelf doen, of is een beetje hulp in huren ook goed.
(door b.v. een installateur een set te laten leveren en hem te laten rekenen)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-11-2022

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Hoi,

Ik zou sowieso de STP6000 ophangen, met 24 panelen, maar dan wel een paneel met meer vermogen. Het liefst een mooie mono van bijv. 260-270Wp. Zonde om daar slechts 24 x 245 poly op te knallen, dan heeft hij echt nooit wat te doen.. de stroom kunnen je ouders toch wel gebruiken.

Canadian heeft mooie ELPS panelen, Yingli heeft mooie Panda's. Vooral de laatste heeft een goede prijs/Wp verhouding.

Overigens zou ik altijd kiezen voor All Black, ziet er gewoon veel netter uit. Het ligt er wel 20-30 jaar op. Dus bijv. de Yingli Panda 255Wp mono All Black.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:20
Goed bezig! Zelf hebben wij hier sinds kort ook een dergelijk systeem op ons liggen, met 20 panelen.
Het systeem is geleverd door TheSunshineCompany, zie de post hierboven :+
Ook Canadian Solar CS6P 245 Wp panelen, omdat die zwart zijn en ons dak antraciet is. Heb jij ook die panelen uitgezocht omdat ze ook All Black verkrijgbaar zijn, of om een andere reden? Er zijn tegenwoordig ook al 270Wp panelen (Yingli Panda), maar die zijn niet zwart.

Zie hier voor een verslag van de aanleg van ons systeem. We hebben ook een 3x 25A aansluiting, en zodoende zijn we dus ook voor een 3-fase omvormer gegaan, de Kostal Piko 4.2. Denk dat het in jouw geval ook wel een goede keuze is om een 3-fase omvormer te nemen.
Qua kabeldikte kun je een dikkere kabel nemen, maar dat is afhankelijk van je afstand. Hier hebben we 4x 4 mm2 grondkabel liggen, over ongeveer 35m afstand. Je zou ook voor 6 mm2 kunnen gaan, afhankelijk van de afstand.

Ga je het systeem trouwens zelf leggen? Kun je veel geld mee besparen. Dingen als kabels trekken is niet zo moeilijk. Panelen leggen is ook niet super moeilijk, als je maar even de tijd neemt om te kijken wat het beste is en hoe het moet. :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | eGolf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ah, kunnen natuurlijk ook zwarte mono's zijn, je hebt gelijk.

En inderdaad, panelen leggen is niet moeilijk, helemaal niet als je een mooi laag dak hebt!

En @Migjes, Piko 5.5 is ook een mooie optie, dat zeker.. maar die nieuwe STP's van SMA zijn ook wel errug mooi.. nieuwste van het nieuwste.

[Voor 31% gewijzigd door SunshineCompany op 03-03-2013 16:07]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• migjes
@mr Distel
met een beetje tetris zou je de zelfde set als die van mij kunnen leggen.
ik mis alleen net de gegevens om daar iets netters voor te verzinnen.

mijn set kan ook goed met een paneel of 4 minder werken of zelfs met 2 panelen meer.
de power-one doet daar niet al te moeilijk over.
SunshineCompany schreef op zondag 03 maart 2013 @ 16:06:
@Migjes, Piko 5.5 is ook een mooie optie, dat zeker.. maar die nieuwe STP's van SMA zijn ook wel errug mooi.. nieuwste van het nieuwste.
dat zijn ze zeker, maar ik hou wel van wat meer keuze mogenlijkheden als alleen maar sma.
er is gewoon meer onder de zon :*) .

[Voor 39% gewijzigd door migjes op 03-03-2013 16:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tieske88
Dankjewel allemaal voor jullie antwoorden, ik zal proberen om iedereen een goed antwoord te geven:)
migjes schreef op zondag 03 maart 2013 @ 15:51:
@Tieske88
de salderings grens.
met een ouderwetse ferraris meter heb je geen salderings grens.
en kun je doen en laten wat je wil. (binnen de grenzen van de techniek natuurlijk)
met een digitale en slimme meter is de grens wel 5000kWh van het salderen.
maar je gebruikt ook nog een stukje voor dat het door de meter gaat en dat saldeer je niet.
is er appratuur aanwezig die je op overdag stroom kunt laten werken dan is die grens aardig op-te-rekken.
afhankelijk van de situatie en gebruik best wel een eind.
er zijn ook plannen om de salderings grens los te laten. (maar ik ga niet over de politiek en zo)

het dak:
ziet er groot uit.
het kan soms koste effectief zijn om dan een lagere Wp panelen te gebruiken en dan een paar meer panelen te pakken.

omvormer:
heb je ook al gekeken naar een kostal pico 5.5?
het is niet zo dat je op een sma5000A 5000Wp legt,
of op een sma6000 6000Wp,
in somige gevallen doe je meer Wp en in andere minder Wp.
(begin eens met stoeien met sma sunnydesign. om wat meer inzicht te krijgen, om te beginnen)

selectiviteid:
met 3 fase is het wel netjes om ook een 3 fase omvormer te gebruiken. (de kans dat je dan saldeert word kleiner)
(ook als je een lange kabel nodig hebt naar de omvormer is het interesant.)
maar 3x een 1fase omvormer van 16A kan ook, als het moet. is ook geen vreemde weg als je het gefazeert wil aan leggen. b.v elk jaar 1 omvormer met panelen. geeft je ook nog een voordeel dat als er een omvormer kapot gaat, niet meteen alle opbrengst weg valt(niet dat het vaak gebeurd).

er zijn veel keuzes en mogenlijkheden.
wil je alles zelf doen, of is een beetje hulp in huren ook goed.
(door b.v. een installateur een set te laten leveren en hem te laten rekenen)
Over de saldering: wij hebben wel een redelijk recente meter met 4 telwerken, ik ben nu niet thuis en kan dus geen foto sturen. Maar sowieso gaan ik en mijn zusjes binnen afzienbare tijd het huis uit en we willen dan liever niet negatief gaan.

Het dak is inderdaad heel groot en wp/m2 is voor ons daarom ook niet echt van belang. Welke panelen zouden volgens jou dan beter (goedkoper) zijn?

Ik snap dat je bij 5880 wp aan panelen ook voldoende kan hebben aan een 5000w omvormer (bijvoorbeeld bij een oost-west dak) echter aangezien wij een redelijk goede oriëntatie hebben en daar ook alle panelen op liggen ben ik bang dat we regelmatig tegen de max aan komen van de omvormer. Maar ik zal eens gaan spelen met sunnydesign, dank voor de tip! We willen wel het liefste alles zelf doen (behalve het aansluiten in de meterkast).
SunshineCompany schreef op zondag 03 maart 2013 @ 15:55:
Hoi,

Ik zou sowieso de STP6000 ophangen, met 24 panelen, maar dan wel een paneel met meer vermogen. Het liefst een mooie mono van bijv. 260-270Wp. Zonde om daar slechts 24 x 245 poly op te knallen, dan heeft hij echt nooit wat te doen.. de stroom kunnen je ouders toch wel gebruiken.

Canadian heeft mooie ELPS panelen, Yingli heeft mooie Panda's. Vooral de laatste heeft een goede prijs/Wp verhouding.

Overigens zou ik altijd kiezen voor All Black, ziet er gewoon veel netter uit. Het ligt er wel 20-30 jaar op. Dus bijv. de Yingli Panda 255Wp mono All Black.
Zoals hierboven al gemeld hoeven we niet de 9000 kWh er compleet uit te halen, vanwege toekomstige krimping van het gezin. Verder zijn mijn ouders vooral opzoek naar een degelijke installatie voor een scherpe prijs. Zwarte panelen vinden ze niet interessant omdat de panelen aan de wei-zijde liggen. Niemand ziet de panelen liggen behalve een paar fietsers, prijzen vinden ze in dat geval belangrijker.

24 panelen is vooral gekozen omdat we er dan een mooie configuratie van kunnen maken, in eerste instantie waren ze opzoek naar een 5500 wp set. 24 panelen van 260 is dan wel erg ruim.
MartijnLoarne schreef op zondag 03 maart 2013 @ 16:00:
[...]
Goed bezig! Zelf hebben wij hier sinds kort ook een dergelijk systeem op ons liggen, met 20 panelen.
Het systeem is geleverd door TheSunshineCompany, zie de post hierboven :+
Ook Canadian Solar CS6P 245 Wp panelen, omdat die zwart zijn en ons dak antraciet is. Heb jij ook die panelen uitgezocht omdat ze ook All Black verkrijgbaar zijn, of om een andere reden? Er zijn tegenwoordig ook al 270Wp panelen (Yingli Panda), maar die zijn niet zwart.

Zie hier voor een verslag van de aanleg van ons systeem. We hebben ook een 3x 25A aansluiting, en zodoende zijn we dus ook voor een 3-fase omvormer gegaan, de Kostal Piko 4.2. Denk dat het in jouw geval ook wel een goede keuze is om een 3-fase omvormer te nemen.
Qua kabeldikte kun je een dikkere kabel nemen, maar dat is afhankelijk van je afstand. Hier hebben we 4x 4 mm2 grondkabel liggen, over ongeveer 35m afstand. Je zou ook voor 6 mm2 kunnen gaan, afhankelijk van de afstand.

Ga je het systeem trouwens zelf leggen? Kun je veel geld mee besparen. Dingen als kabels trekken is niet zo moeilijk. Panelen leggen is ook niet super moeilijk, als je maar even de tijd neemt om te kijken wat het beste is en hoe het moet. :)
Zoals ik al zei hoeven mijn ouders in eerste instantie niet de schoonheidsprijs te winnen, dus de kleur is niet echt van belang voor hen. Maar jouw installatie ziet er ook goed uit! Alleen 4 x 4 mm, moet dat geen 5 x 4 mm zijn? (ik ben geen elektrotechnicus maar ik dacht 3 fases, een nul en een aarde of wacht: voor krachtstroom heb je geen nul nodig bedenk ik me net :P). We willen het wel zelf leggen, 2 jaar geleden hebben we ook zelf het dak van het huis vervangen en als we panelen gaan leggen willen we sowieso ook meteen de panlatten vervangen, anders liggen ze zeker weten na een storm beneden. Daarbij kunnen we waarschijnlijk ook nog een verreiker lenen bij mijn oude baas, wat het geheel een stuk makkelijker maakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

MartijnLoarne schreef op zondag 03 maart 2013 @ 16:00:

Zie hier voor een verslag van de aanleg van ons systeem.
Dat goed gevulde houthok mag er trouwens ook wezen :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
-

[Voor 100% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MartijnLoarne
offtopic: Speksteenkachel, is dit houthok ook goed? :*)

@ Tieske88: Mooi dat je het vrijwel allemaal zelf kunt, het enige dat we hier hebben laten doen door de installateur is de omvormer aansluiten en het aansluiten in de meterkast.
Goed dat je dan ook gelijk de panlatten vervangt, als je dan toch bezig bent :)
Wat betreft de panelen kun je dan gewoon redelijk standaard blauwe panelen nemen, maar er zijn genoeg anderen die daar meer over weten dan ik. Wat ik je wel kan aanraden is meerdere offertes aanvragen en dan alles vergelijken.

Over de kabel: er zitten 4 aders in (3 spanningskabels en één nuldraad), en de aarde loopt door een gevlochten omhulsel die ter bescherming dient. Daaromheen zit dan weer de buitenmantel van de kabel, die je dus ziet.
Google maar eens op YMVK grondkabel, dat ligt hier ook :)
Wat ik je verder kan aanraden is om een kabelbeschermings-slang te kopen, zoiets bijvoorbeeld. En als je een omvormer hebt met een ethernet-uitgang (Kostal Piko 5.5 en STP6000 hebben dat), dan is het het ook wel waard om een ethernetkabel te leggen naar de router. Dan kun je de opbrengst mooi loggen naar bijvoorbeeld bij Suntrol-Portal (bij Kostal Piko) en Sunny Portal (bij SMA). Onder tweakers is pvoutput.org populair, maar daar heb je onder andere een kWh-meter en een Arduino of iets dergelijks voor nodig. Is iets duurder, maar wel über tweakgehalte ;)

Succes!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• swapevent
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-05-2019
/@migjes 35A / 1.6. = 21.2.... dit mag je naar boven afronden oftwel 25A. In mijn vorbeeld

18*240wp,Omnik4, oost-west opstelling,8*250 west omnik 2

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tieske88
MartijnLoarne schreef op zondag 03 maart 2013 @ 18:16:
offtopic: Speksteenkachel, is dit houthok ook goed? :*)

[afbeelding]

@ Tieske88: Mooi dat je het vrijwel allemaal zelf kunt, het enige dat we hier hebben laten doen door de installateur is de omvormer aansluiten en het aansluiten in de meterkast.
Goed dat je dan ook gelijk de panlatten vervangt, als je dan toch bezig bent :)
Wat betreft de panelen kun je dan gewoon redelijk standaard blauwe panelen nemen, maar er zijn genoeg anderen die daar meer over weten dan ik. Wat ik je wel kan aanraden is meerdere offertes aanvragen en dan alles vergelijken.

Over de kabel: er zitten 4 aders in (3 spanningskabels en één nuldraad), en de aarde loopt door een gevlochten omhulsel die ter bescherming dient. Daaromheen zit dan weer de buitenmantel van de kabel, die je dus ziet.
Google maar eens op YMVK grondkabel, dat ligt hier ook :)
Wat ik je verder kan aanraden is om een kabelbeschermings-slang te kopen, zoiets bijvoorbeeld. En als je een omvormer hebt met een ethernet-uitgang (Kostal Piko 5.5 en STP6000 hebben dat), dan is het het ook wel waard om een ethernetkabel te leggen naar de router. Dan kun je de opbrengst mooi loggen naar bijvoorbeeld bij Suntrol-Portal (bij Kostal Piko) en Sunny Portal (bij SMA). Onder tweakers is pvoutput.org populair, maar daar heb je onder andere een kWh-meter en een Arduino of iets dergelijks voor nodig. Is iets duurder, maar wel über tweakgehalte ;)

Succes!
Haha wij (mijn ouders) hebben ook zo'n houthok met 12 kuub hout staan voor de kachel, alleen dan wel iets minder netjes gestapeld dan bij jou :P

Maar over die kabel ging meer over het aantal aders. Verder ben ik wel bekend met de YMKV-grondkabel, maar dat haalde ik niet direct uit je verhaal en bij mij ging niet zo snel een lampje branden;). Een kabelbeschermingsslang hebben we niet nodig, een jaar geleden hebben we uit voorzorg van de schuur naar het huis een buis gelegd om eventuele kabels in te kunnen leggen. Dit was toen met de rede dat tussen de schuur en het huis een pad van gebroken puin ligt en het al erg genoeg was om deze 1x open te graven (moest toen i.v.m. riolering) dus om te voorkomen dat dat nog een keer nodig zou zijn hebben we er toen meteen een extra buis ingelegd. :) Ik zal dan ook aanraden aan mn ouders om er meteen een UTP kabel bij te leggen!

Meerdere offertes zijn onderweg!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Tieske88 schreef op zondag 03 maart 2013 @ 18:38:
[...]

Haha wij (mijn ouders) hebben ook zo'n houthok met 12 kuub hout staan voor de kachel, alleen dan wel iets minder netjes gestapeld dan bij jou :P

Maar over die kabel ging meer over het aantal aders. Verder ben ik wel bekend met de YMKV-grondkabel, maar dat haalde ik niet direct uit je verhaal en bij mij ging niet zo snel een lampje branden;). Een kabelbeschermingsslang hebben we niet nodig, een jaar geleden hebben we uit voorzorg van de schuur naar het huis een buis gelegd om eventuele kabels in te kunnen leggen. Dit was toen met de rede dat tussen de schuur en het huis een pad van gebroken puin ligt en het al erg genoeg was om deze 1x open te graven (moest toen i.v.m. riolering) dus om te voorkomen dat dat nog een keer nodig zou zijn hebben we er toen meteen een extra buis ingelegd. :) Ik zal dan ook aanraden aan mn ouders om er meteen een UTP kabel bij te leggen!

Meerdere offertes zijn onderweg!
Heb je installatie even door de Danfosstool getrokken en dan zit je scherp met een ULX5.4Kw
qwa prijs voor de omvormer ( op EBay rond de 700 euro, nieuw incl volle garantie )
en een super service van Danfoss. ( eigen ervaring ) _/-\o_

Hier een uitdraai voor 24 x 6p 245 Wp
pdf http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/24%20x%206P-245.pdf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Timrek
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 10:33

Timrek

Kermit, maar dan andersom.

Vraagje:
Ik ben voornemens een PV installatie aan te schaffen. Mijn dak heeft ruimte voor 14 panelen van 1,58x0,8 meter. Als omvormer zat ik te denken aan een delta 2,5 G3 of G4,
Locatie in oosten NL, dakrichting ZWW, helling 35 graden

Van 1 bedrijf waar ik een offerte heb opgevraagd krijg ik de volgende opmerking:
14 stuks is een ongunstig aantal voor (bijna) alle omvomers.
72 cells panelen, spanning ±36 volt belast - ±45 volt onbelast, bij volle zon of onder het vriespunt 50 volt.

Een string: max. 14 x 50 = 700 volt!
Twee stringen van 7 panelen parallel ,werkspanning 7 x 36 = 252 volt, onbelast 7 x 45 = 315 volt
Dat ligt laag in de MPP range; rendement van het hele systeem is dus laag; laat opstarten 's morgens en vroeg uitgaan 's avonds. En 's winters bij somber weer de hele dag knipperen aan/uit.

Klopt dit of valt het allemaal wel mee??

! ! --F.U.B.A.R -- ! ! ( Fucked Up Beyond All Recognition )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:40
Past o.a. perfect op een kostal piko. Met 1 string.

[Voor 15% gewijzigd door internet4me op 03-03-2013 20:11]

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:31
Ik heb een vraagje:
Ik ben van plan om later dit jaar in te trekken in een nieuwbouwhuis. Maar omdat ik op dit moment mijn budget niet genoeg reikt voor ook nog eens zonnepanelen direct op het dak te zetten vraag ik me af of het wel nu al slim is om een extra elektriciteitsgroep aan te leggen. Of zijn de kosten achteraf niet al te hoog en is het resultaat ook even mooi?

• swapevent
@xepos, je hebt het over een nieuwbouw huis oftewel een huis met een moderne groepenkast. als je hier later een extra installatieautomaat bij prikt ( of laat prikken ) zijn dat de kosten niet,
varieeren van 10 euro tot 30 euro ( afhankelijk van merk /.type )

als je bijv in de toekomst panelen plaatst en de omvormer op zolder komt zou ik nu al wel de kabel en de groep aan laten leggen.

de extra kosten nu zijn nog laag omdat het een nieuwbouw is maar de kabel kan wel gelijk netjes weggewerkt worden. terwijl je anders later moelijk moet doen om die kabel naar boven te krijgen.

• Mr-Leo
  • Laatst online: 15-03 11:13
Xepos schreef op maandag 04 maart 2013 @ 00:57:
Ik heb een vraagje:
Ik ben van plan om later dit jaar in te trekken in een nieuwbouwhuis. Maar omdat ik op dit moment mijn budget niet genoeg reikt voor ook nog eens zonnepanelen direct op het dak te zetten vraag ik me af of het wel nu al slim is om een extra elektriciteitsgroep aan te leggen. Of zijn de kosten achteraf niet al te hoog en is het resultaat ook even mooi?
Laat vooral minimaal twee loze leidingen leggen van de meterkast naar de zolder (plek waar je de omvormer zou willen ophangen). Kost niets, de rest kan later ook prima. Een vaak nog goedkoper, want bij mijn nieuwbouwhuis koste het laten plaatsen van een extra groep als meerwerk, net zoveel als een hele nieuwe groepenkast......... (200 euro).

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-05 20:59
Rol-Co schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 14:46:
[...]

Aan een gipswandje hangen is ook geen goed plan ivm de brandveiligheid,
....
Interessant! Kun je dat uitleggen?
Laatste informatie die ik heb is dat gipskartonplaten officieel onbrandbaar zijn.
(het karton/papier wat erop zit zou wel wat kunnen branden, maar kan door kleine dikte en het achterliggende gips niet snel genoeg opwarmen en is niet voldoende materiaal om serieus brandgevaar te vormen.)

Waarom zijn mensen zo krampachtig over brandgevaar bij steenachtige muren e.d. waar zowat geen vuurbelasting omheen hangt. En het apparaat zelf ook vrijwel geen vuurbelasting heeft...
Maar het inbouwen van koelkasten (staan ook 24u/7 aan), ovens, magnetrons, vaatwassers en koffiezetapparaten in houten keukens wordt vrijwel geen moment bij stilgestaan en gewoon gedaan?
Ik zeg niet dat dat onveilig is hoor, maar gewoon even in perspectief zetten.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• migjes
@NovapaX
denk dat je Rol-Co zijn opmerking best in perspectief mag lezen hoor.
en ik zelf zou mijn omvormer ook niet zomaar aan een gipswandje hangen.
maar liever goed vast op een stevige muur.
is toch zwaarder als 25kilo en dat heb ik graag goed vast te zitten, net zo als mijn oven vaatwasser etc... die kunnen bij mij ook echt niet van de muur vallen.
de bedoeling is dat hij in iedergeval 10jaar vast blijft hangen, en der niet af donderd.
en dat kan best gevaarlijk zijn voor brand of die gips plaat nu brand of niet.

ben zelf ook geen voorstander van omvormers op hout te bevestigen.
het hout droogt in iedergeval goed uit met een warme omvormer er tegen aan.
als er dan iets fout gaat, dan is dat in iedergeval hele goede brandstof.
(alleen soms kun je gewoon niet anders. iets van een brand werende plaat kan ook een oplossing bieden.)

het is meer als je nog nooit een omvormer hebt gezien of vast gehouden, dan weet je niet hoe groot of zwaar die dingen kunnen zijn. behandel ze met respect en hang ze stevig op. zo als het hoord.
moet dat om een 1 of andere reden op een gipswand, hang een brandwerende plaat op zo dat je zeker weet dat die vast zit in de achter liggende balken, dan komt het wel goed.

• SunnySel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:05
ik gooi m toch maar weer even in de groep

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 31-05 23:04
Tieske88 schreef op zondag 03 maart 2013 @ 14:54:

Nu hebben wij een 3 fase meterkast die (naar wat ik gok) op 3x25A is afgezekerd, in verband met selectiviteit zou het dus beter zijn om een 3 fase omvormer te nemen en bovendien mag er bij 1 fase van 25 ampère maximaal 5750 wp aangesloten worden, terwijl er 5880 wp aan panelen liggen.

Dan blijven er dus nog 2 omvormers over, namelijk:
Ik zou gaan voor een Kostal Pico omvormer, 3fase en Duitse degelijkheid, standaard te koppelen aan bijvoorbeeld Suntroll.

• SunnySel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:05
SunnySel schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 23:05:
hallo ik zit met een vraag
Komende vrijdag gaan we 26 yinli panda 270 op het schuine pannendak plaatsen. Daarbij willen we 2 omvormers plaatsen. Eerst in de configuratie 2 strings,elk een van 5 en een van 8. In de nabije toekomst willen we nog eens 6 panda's op een schans bijplaatsen op een plat dak ernaast met de zelfde hellingshoek als het grote dak. Dan is de bedoeling dat de ene omvormer 2 keer een string van 8 heeft en de ander een van 10 en een van 6. Ik heb in sunnidesign geprobeerd om te kijken wat de beste combinatie zou kunnen zijn : 2 keer een SMA 3000tl-21 of 2 keer een SMA 3600tl-21.Hier kom ik niet goed uit.Beide zijn mogelijk maar geen idee wat het beste is. Verdere gegevens van ons dak : hellingshoek 20graden ,orientatie -95 graden tov zuid( bijna oost dus) Wat is NU de beste keuze met die uitbreiding in het vooruitzicht?
daar is de vraag

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-05 20:59
Ben ik het volledig mee eens, maar het leek nogal of het brandgevaar direct relatie had met een gipswand.
Ga je constructieve sterkte meenemen en daaraan weer brandgevaar koppelen wordt het een ander verhaal natuurlijk.

Voor een omvormerbord kan ik het volgende aanbevelen:
Bij de bouwmarkt zijn gipsvezelplaten (fermacell, rigidur) te koop. Sterker dan gips en nog onbrandbaarderder.
Volgens mij liggen ze er ook in de maat 100x60x1. Schroef die op een stuk multiplex (handig schroeven zonder pluggen) en je hebt een prachtig solide stevig knijtergoed degelijk brandveilig omvormerbord. :

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 31-05 23:04
Xepos schreef op maandag 04 maart 2013 @ 00:57:
Ik heb een vraagje:
Als je gaat verbouwen zou ik wel extra leidingen laten aanleggen. Ik heb bij mijn verbouwing twee extra groepen naar de zolder laten leggen omdat ik nogal veel computers heb. Deze konden echter gewoon op de standaard groepen en de extra groepen heb ik nu gebruikt voor mijn panelen.

• migjes
jep, dat is handig.
en meteen een flinke puzzle.

zal eerst met deze beginnen.
heb je rekenning gehouden met als je een schans maakt je al gouw wat hoger uit komt.
vergunnigs vrij plaatsen heeft wel wat beperkingen (hoogte panelen en dak rand).
maar kan ook zijn dat je die regels negeert vanwege erg lieve buren of iets anders.
(check de regels effe in iedergeval)

later bij kopen is niet de beste aanrader die ik je kan geven.
panelen uit een nieuwere productie lijn zijn toch net anders als je hebt en als je dat combineert met de oude panelen op 1x een mpp geeft het mischien iets verlies.
(het kan allemaal wel, beter is niet te doen.)

je zou ook nog kunnen kijken naar 2 string paralel te zetten op 1 mpp.
kun je wat schaduw problemen mee opvangen. (maar met die panelen, heb ik dan weer niet zo snel een omvormer die dat kan, meer als 17A is best veel)

je kunt ook nog kijken naar een omvormer met 1x een mpp met 2x8 panelen er op.
(of gewoon een mpp uitschakelen, als de omvormer 2x een mpp heeft.)

met een string van 6 stuks, wat geen probleem is.
kun je wel iets wat meer last hebben van schaduw.
als 1 diode inschakkeld, dan zak je wel onder de mpp bereik.
als ik zulke kleine stringen heb zou ik ook eens kijken of je geen b.v. hjsolar panelen kunt gebruiken.
(5" panelen met 5A en een hogere V. komt dan net iets leuker uit op de omvormer.)

panelen op oost behallen gewoon hun stc waarde en met zoon lage hoek zullen ze dat ook lang doen.
en verder is de puzzle zo ingewikkeld. dat ik er niet veel over kan zeggen.

en elke omvormer die ondergedimensioneert is, heeft gewoon verlies. (niks aan te veranderen)
de vraag gaat er over of het verlies de prijs goed maakt van een goedkoperen omvormer.
maar ja als je toch naar sma kijkt heb je eigenlijk al best een dure prijs er zijn omvormers die voor de +/-1/2 van de prijs zijn en net zo goed als een sma.
b.v. een power-one 4.2 is goedkoper als een sma3600 en hoeft niet ondergedimensioneert te worden.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Timrek schreef op zondag 03 maart 2013 @ 20:04:
Vraagje:
Ik ben voornemens een PV installatie aan te schaffen. Mijn dak heeft ruimte voor 14 panelen van 1,58x0,8 meter. Als omvormer zat ik te denken aan een delta 2,5 G3 of G4,
Locatie in oosten NL, dakrichting ZWW, helling 35 graden

Van 1 bedrijf waar ik een offerte heb opgevraagd krijg ik de volgende opmerking:
14 stuks is een ongunstig aantal voor (bijna) alle omvomers.
72 cells panelen, spanning ±36 volt belast - ±45 volt onbelast, bij volle zon of onder het vriespunt 50 volt.

Een string: max. 14 x 50 = 700 volt!
Twee stringen van 7 panelen parallel ,werkspanning 7 x 36 = 252 volt, onbelast 7 x 45 = 315 volt
Dat ligt laag in de MPP range; rendement van het hele systeem is dus laag; laat opstarten 's morgens en vroeg uitgaan 's avonds. En 's winters bij somber weer de hele dag knipperen aan/uit.

Klopt dit of valt het allemaal wel mee??
Piko's kun je mooi hoog in de spanning zetten, en vinden dat nog prettig ook.. 8) Pak je bijv. de Canadian Solar CS5 (zwart of mono), op een Piko 3.0. (Even uit mijn hoofd).

/spuit 11.

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-02 20:41
Dre schreef op zondag 03 maart 2013 @ 18:00:
Zoals ik in het vorige topic gezegd had was ik aan het kijken naar Chinese panelen bij een winkel uit Polen. Dit betreft hetzelfde merk panelen als ik nu al heb. Een 260 Wp paneel kost daar €0,52/ Wp inclusief 23% Poolse BTW.

* Dre denkt na over een flinke upgrade
Waar heb je die voor die prijs gevonden, ook interesse

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:49

antonboonstra

6235Wp | WP | Tesla | Zero

Paul C schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 12:31:
Ik had een paar dagen geleden het balletje opgegooid om samen een lijst van aanbieders van zonnepanelen aan te leggen in wiki-vorm (niet hier, dat lijkt me niet zo geschikt) en inmiddels staan daar 42 aanbieders op. Wellicht is het handig om die link in TS op te nemen:
http://dewiki.nl/index.php/Overzicht_aanbieders_zonnepanelen
Sodemieter! Het is wel hard gegaan met deze lijst. Nu al 229 aanbieders!

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst

• SpikeHome
  • Laatst online: 12:44
antonboonstra schreef op maandag 04 maart 2013 @ 14:00:
[...]

Sodemieter! Het is wel hard gegaan met deze lijst. Nu al 229 aanbieders!
www.solesta.nl nog toevoegen, doet ook zonneboilers.

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Panelen liggen er sinds zaterdagavond op, gister 2,5kwh opgehaald, maar nu gaat het best lekker. 1950w uit 3600wp op west :)
Paul C schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 12:31:
Ik had een paar dagen geleden het balletje opgegooid om samen een lijst van aanbieders van zonnepanelen aan te leggen in wiki-vorm (niet hier, dat lijkt me niet zo geschikt) en inmiddels staan daar 42 aanbieders op. Wellicht is het handig om die link in TS op te nemen:
http://dewiki.nl/index.php/Overzicht_aanbieders_zonnepanelen
Ik had toevallig ook al een soortgelijk plan, met nog wat extra features voor reviews e.d. Ben druk nog druk aan het bouwen, hopelijk dat ik eind deze week een eerste versie klaar heb waarop in ieder geval nieuwsberichten, leveranciers en wiki-artikelen kunnen komen :)

Overzicht in deze markt is ver te zoeken..

[Voor 76% gewijzigd door neographikal op 04-03-2013 15:00]

Op zoek naar software/integratie-architect?

• migjes
neographikal schreef op maandag 04 maart 2013 @ 14:57:
Panelen liggen er sinds zaterdagavond op, gister 2,5kwh opgehaald, maar nu gaat het best lekker. 1950w uit 3600wp op west :)
en dan nog te bedenken dat het nu net niet de beste tijd voor west is.
(de zon maakt een lastig te vertellen draaiing om de aarde (afhankelijk van je geloof, kan het ook anders om zijn. ;) ))
ook dat het net iest warmer is op west als op oost vandaag. (of iets meer vocht in de lucht.)

ik zie vandaag 200W minder uit west komen dan oost.
maar lekker he.

• mta
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@migjes, Sinds half december heb ik mijn eerste zonnetje te pakken op PVoutput. Wat het ook betekenen mag, het wordt ervaren als een trofee. Na dat grauwe sluierweer van de afgelopen dagen is het werkelijk een verademing. Ja je hebt gelijk, het gaat heel lekker vandaag, híérvoor liggen die spullen op mijn dak.

• migjes
@mta.
geniet er van. ik ga er dubbel van genieten. ik ga op het terras zitten met een lekkere pint en kijk straks wat het totaal gedaan heeft(mischien tvt ik de pint wel, hoewel dat een moeilijke tvt is.).

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:28

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Het ziet er prima uit vandaag nu, al 8KWh binnengeharkt met 2350Wp _/-\o_
Ik was wel even een stoorzendertje om 15u toen ik een rijtje panelen uit de schaduw van een schotel schoof.
Het is de achterste rij en rechts zie je de dome waarmee ik de boel in de gaten houd ;)
Er is nog 1 cv-pijpje die een schaduw werpt, maar dat is steeds minder van invloed nu de zon hoger staat.
Na 15u heb ik er nog even hinder van op 1 paneel.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• BamSlam_
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op maandag 04 maart 2013 @ 16:03:
Het ziet er prima uit vandaag nu, al 8KWh binnengeharkt met 2350Wp _/-\o_
Hier inmiddels 10kWh met 2025Wp. Heerlijk! :) oOo Dat er nog maar veel dan dit soort dagen mogen komen dit jaar.

Edit: totaal vandaag 11,51kWh oftewel 5,68kWh/kWp ! _/-\o_ Hoogste vermogen 1739Wp.. de opbrengst kan dus nog hoger, want het record is 2250Wp! :9

[Voor 19% gewijzigd door BamSlam_ op 04-03-2013 19:08]

• Dre
  • Niet online
-

[Voor 147% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:34]

• pietvs
  • Laatst online: 15:12
BamSlam_ schreef op maandag 04 maart 2013 @ 16:28:
[...]

Hier inmiddels 10kWh met 2025Wp. Heerlijk! :) oOo Dat er nog maar veel dan dit soort dagen mogen komen dit jaar.
Hier vandaag een nieuwe record van 68,54 kWh met 12480Wp. Morgen weer zo'n dag als het goed is en dan moet het nog zomer worden. Al 165,80 kWh in de eerste week dat de panelen draaien.

System Specs - Homepage

Anoniem: 423695

Vandaag een prima zonnige dag gehad in Zeeland. De Ferrarismeter is zelfs 6 kWh gedaald in vergelijking met de meterstand van gisteren. Prima! :)

WZW : 13,11 kWh (3,90 kWh/kWp)
ONO : 3,11 kWh (1,62 kWh/kWp)

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-05 10:25

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

BAM! Vandaag 6.547kWh / 5.456kWh/kWp :9~ _/-\o_
Wat een schitterende dag. Dit smaakt weer naar meer.

Hoogste vermogen (gemiddelde over 5 minuten) 1,008Watt

[Voor 63% gewijzigd door revolution-nl op 04-03-2013 20:38]

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

In Duitsland vandaag een piek van 21,7 GW, zou dat een record zijn?
http://www.sma.de/unterne...stung-in-deutschland.html

• TLer
  • Laatst online: 19:00
Kijk hier doe je het voor!

17,209 KWh / 5,16 KWh/KWp

• mta
  • Niet online
De score van vandaag is 16,675 kWh = 5,235 kWh/kWp op een installatie van medio december. Reden genoeg om de € 3,67 meteen te verbrassen :)F

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:15

ericplan

5180 Wp PV

Eigen opbrengsten graag in het opbrengstentopic, niet hier.
Jouw productie, afgelopen maand...ofzo

[Voor 3% gewijzigd door ericplan op 04-03-2013 20:28]

A'dam ZonPHP PVOutput

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:18

Nox

Noxiuz

Na al het advies van sommigen dat ook nog per PM kwam zit ik nu met het volgende idee;

10x Yingli Panda mono 270WP
1x Stecagrid 3010

De Stecagrid heeft echter een mpp actief vanaf 250v en ik heb geen idee of de 10 panelen dat kunnen opbrengen in de ochtend en avond. Gezien ze wel wat later actief worden vanwege de orientatie op het zuiden met een graad of drie-vijf naar het westen toe zonder schaduw niet zozeer heel belangrijk is maar in de winter bij druilerig weer wel belangrijk.

Hier een datasheet van de Steca's: (opklikken voor groot)

Zit ik nu niet er te ver onder? Ik kan van de Panda's geen enkel voltage opsnorren. Ik kan ook kiezen voor de Steca2300 maar dan ga ik behoorlijk wat piekverlies inleveren ben ik bang.

De reden dat ik kies voor de Steca is vanwege de efficiëntie en de prijs. Een SB 3000 HF/TLST maakt het toch al snel 200 euro duurder maar ik heb geen idee of die beter werken. Wel is het voor logging vrij makkelijk om een android-telefoontje met wifi te verbinden en met BT de gegevens te loggen geloof ik? Aan de andere kant heeft de Steca RJ45 waardoor ik hem met powerline op het net kan aansluiten?

Van de Panda's heb ik als een van de laagste voltages 36,1v en dat is het open-circruit voltage bij 800W/m² en 20 graden celsius. Volgens mij moest ik daar naar kijken en dan kom ik op 360v uit voor 10 panelen, geen idee hoe het presteert bij bijv. 200 of 400 w/m² en dat kan je bij veel andere panelen wel vinden. Iemand die hier meer van weet? Hier de datasheet van de Panda's voor als je meer wilt lezen:

http://www.yinglisolar.co...NDA_60_Cell_Series_EN.pdf

[Voor 5% gewijzigd door Nox op 04-03-2013 20:40]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• hors0125
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-02 09:41

hors0125

Riding an Zero DS

Bam! 2.4kWpiek en 15kWh opbrengst vandaag met 12x250Wp Panasonics (totaal 3000Wp) 30graden op zuid met Tigo's!

Dat beloofd wat als de zon nog hoger komt *O*

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

• Dre
  • Niet online
-

[Voor 133% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:34]

• Niet online
@dre
het waren shell acn2000e in de zomer, dus geen -10c / 3volt
ik ga verder niet meer reageren als je het goed vind, je overload met vraagtekens en de leesbaarheid van het forum neemt sterk af.

• MartijnLoarne
Mooie piek vandaag:

Wie de panelen ziet, krijgt een koekje :+

4,902 kWh/kWp vandaag :9

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:11
Op je schuur! :P

Maar ziet er strak uit zeg! :9

Vraagje, 12 panelen van 300Wp op een Power-one 3.6 - is het nu beter om de load over beide MPP's 50/50 te verdelen, of om 1 MPP volledig te belasten en de ander leeg te laten?

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Dre
  • Niet online
-

[Voor 112% gewijzigd door Dre op 20-01-2014 17:35]

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Mooie installatie.. ;)

En Martijn ook! ;) En ook mooie foto.

[Voor 7% gewijzigd door SunshineCompany op 04-03-2013 21:35]

• agvdberg
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-05 12:54
Met het lentegevoel en de 5,6 Wh/Wp is vandaag dubbel heerlijk. En zie hem (rode lijn) eens mooi rond zijn :)

Hele logging op PV-site

• Paul C
  • Laatst online: 31-05 21:39
Hier ook een heel mooie dag:

(8,14kWp onder 45graden op west)

Ik was blij verrast toen ik dit net zag. Dan weet je dat je verslaafd bent! :P

• Nox

Nox

Noxiuz

Dre schreef op maandag 04 maart 2013 @ 20:50:
[...]

Piekverliezen 2700 Wp op een Stecagrid 2300:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
2e grafiek uitlezen bij 85% >>> 0,5% piekverliezen. Super optimaal dak = 2565 kWh/ 2700 kWp, nu maar 2552 kWh/ 2700 kWp. 13 kWh verlies = € 2,73 per jaar.

Is dat de meerprijs van Stecagrid 2300 naar Stecagrid 3010 waard?
Geen idee, als de zon hier goed schijnt heb je echt veel zon, maar ja, dat is inderdaad maar een paar dagen per jaar (hoewel aan de kust dit wel wat meer is dan in het oosten ofzo). Panelen hebben wel een afwijking van 0/+5 en je zou denken dat je met dik 2700Wp een groot gedeelte van de mooie dagen weg moet gooien.

Maar start die Stecagrid 2300 wel eerder op en blijft hij ook met minder weer nog wat extra produceren tov de 3000? Daar gaat het mij om. In de datasheet staat ook een advies van een max van 2900wp aansluiten dus ik denk dat het geen probleem is als die panelen meer dan aangegeven opwekken, bij 275Wp zit ik ook niet het apparaat op te blazen.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Anoniem: 79792

Ik heb een SMA 3000TL 21
in het menu heb ik een optie om het vermogen te verhogen van 0-3060 W standaard staat deze op 3000 W
kan ik zonder problemen het vermogen aan de omvormer opschroeven naar 3060 W ?

Omvormer menu:

Maximaal schijnbaar vermogen 3.000 VA
Ingestelde limiet schijnbaar vermogen 3.000 VA (0 - 3060 VA)

Maximaal werkelijk vermogen 3.000 W
Ingestelde limiet werkelijk vermogen 3.000 W (0 - 3060 W)

Tijdbesturing vermogenbegrenzing Momentaanwaarde

• Nox

Nox

Noxiuz

Tijdje terug las ik ergens dat iemand dat ook had gedaan, even goed zoeken. Volgens mij is het gewoon zodat hij niet meer levert als dat men zou vermoeden van een 3000w omvormer maar heeft hij technisch een mogelijkheid om er toch nog wat extra's uit te persen. Al denk ik dat het piekje amper gehaald gaat worden.

NoxiuZ schreef op maandag 04 maart 2013 @ 22:25:
Tijdje terug las ik ergens dat iemand dat ook had gedaan, even goed zoeken. Volgens mij is het gewoon zodat hij niet meer levert als dat men zou vermoeden van een 3000w omvormer maar heeft hij technisch een mogelijkheid om er toch nog wat extra's uit te persen. Al denk ik dat het piekje amper gehaald gaat worden.
mijn productie van vandaag werd afgetopt door de omvormer tot 3000W (had wel een lekkere productie vandaag 21.02 kWh)

13xpanda 265wp op zuiden

• Niet online
niets is zo zuur als in de openingpost vermelde 1070 range
http://www.schwoerer.nl/images/sfeer/125/1.jpg
je omvormer op zijn plafond te zien tussen 21-03 en 21-10
is dat het geld waard ?

wat is dat geld eigenlijk een armoedig goedje dat het daar steeds over moet gaan.
geld zinkt, kosten van december zijn al vergeten, een te kleine omvormer blijft irriteren.

1070kWh/kWp explained : http://www.keesfloor.nl/artikelen/weer/kust_zon/index.htm

[Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 04-03-2013 22:34]

• Nox

Nox

Noxiuz

Tja, Dre heeft wel een punt, een piek niet bereiken maar 's morgens en 's avonds nog wel even een half uurtje extra productie heeft wel waarschijnlijk wel wat meer totaal aan productie.

Er moet nog iemand met kennis hierover een uitspraak doen; als ik alleen een topje mis maar de hele onderkant van de ijsberg mee krijg ben ik beter uit, toch? Het gaat erom wat je produceert per kw/h uiteindelijk.

Mocht het zo zijn dat ik aan de onderkant niks extra's produceer (dus heel laat/vroeg en bij slecht winterweer) dan is de keuze snel gemaakt. Maar mocht die Stecagrid 3000 nou net zo vroeg starten als die 2300 dan ga ik voor het maximum, dat moge duidelijk zijn. Met die 2,73 is de meerprijs van bijna 200 euro echter niet snel terug verdiend. Sterker nog, als die panelen na 10 jaar slechts op 94% functioneren is het al helemaal afgelopen met het piekje.

Ja zeker heeft Dre daar een punt, en wil ook liever de hele ondekant van de ijsberg.
Ik lig knetter op het zuiden en heb vandaag productie van 7:35 uur tot 18:20 uur dus dat is inderdaad belangrijker.
Ben ook niet ontevreden met mijn 21.02 kWh van vandaag wilde alleen weten ofdat ik hem gewoon op 3060 W kan zetten zonder dat dat problemen oplevert voor de omvormer..

[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 79792 op 04-03-2013 23:14]

• Nox

Nox

Noxiuz

Ik heb mijn vraag eens naar Steca gemaild. In het Engels, de Nederlandse website (steca.nl) verwijst door naar solar-nrg, toevallig waar ik ook een offerte heb opgevraagd. Lokale leveranciers zullen het wel niet worden... Die zitten op €1,53 t/m €1,66 per Wp en dat is excl. BTW en excl. montagemateriaal. Solar moet zich schamen als groothandel :X Zelfs met korting zitten ze nog op €1,66/Wp incl BTW excl montagemateriaal. Dan is €1,43/Wp tot €1,53 met verschillende (modernere) omvormers toch nog een flink verschil.

[Voor 40% gewijzigd door Nox op 04-03-2013 23:39]

• reddo
  • Laatst online: 30-05 19:07
Anoniem: 79792 schreef op maandag 04 maart 2013 @ 23:12:
Ja zeker heeft Dre daar een punt, en wil ook liever de hele ondekant van de ijsberg.
Ik lig knetter op het zuiden en heb vandaag productie van 7:35 uur tot 18:20 uur dus dat is inderdaad belangrijker.
Ben ook niet ontevreden met mijn 21.02 kWh van vandaag wilde alleen weten ofdat ik hem gewoon op 3060 W kan zetten zonder dat dat problemen oplevert voor de omvormer..
Heb ik ook gedaan, piekte eerst op 2990 nu op 3076... geen probeem (zoek maar eens op Autralische whirlpool forum, deze instelling wordt ook gedaan door SMA mensen)

http://www.pvoutput.org/i...jsp?sid=11522&dt=20130222

vanaf 13.45 hoger ingesteld

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

NoxiuZ schreef op maandag 04 maart 2013 @ 22:55:
Tja, Dre heeft wel een punt, een piek niet bereiken maar 's morgens en 's avonds nog wel even een half uurtje extra productie heeft wel waarschijnlijk wel wat meer totaal aan productie.

Er moet nog iemand met kennis hierover een uitspraak doen; als ik alleen een topje mis maar de hele onderkant van de ijsberg mee krijg ben ik beter uit, toch? Het gaat erom wat je produceert per kw/h uiteindelijk.

Mocht het zo zijn dat ik aan de onderkant niks extra's produceer (dus heel laat/vroeg en bij slecht winterweer) dan is de keuze snel gemaakt. Maar mocht die Stecagrid 3000 nou net zo vroeg starten als die 2300 dan ga ik voor het maximum, dat moge duidelijk zijn. Met die 2,73 is de meerprijs van bijna 200 euro echter niet snel terug verdiend. Sterker nog, als die panelen na 10 jaar slechts op 94% functioneren is het al helemaal afgelopen met het piekje.
Ik word hier soms wel een beetje moe van al die loze beweringen "een half uurtje eerder aan idem later uit"

Ik ben zelf al een aantal jaren aan het monitoren en experimenteren, vorig jaar nog getest met 2160Wp
op een XS2000 wat dus inhoud dat de omvormer ruim onderbemeten is en heb dit afgemeten aan m,n
ander systeem welke de top wel volledig kon verwerken nl een fronius IG30 met 2640Wp belast.

Echt....... beide systemen starten binnen dezelfde minuut op als ook weer uit bij zonsondergang
enkel topt het overbemeten systeem van 11.30u t/m 14.30 het vermogen af.

Dit moet je toch niet willen 8)7 8)7

Rechts op de screendump is de fronius, links de mastervolt XS2000, zelfde dag zelfde hoek en uitrichting.

Dus met die wetenschap op zak, vind ik die opmerkingen van sommigen hier................ :N

Bij mij wordt er vanaf die tijd niet meer geklooit met onder bemeten omvormers.
zie hoe het nu gaat.

• migjes
PClop schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 00:03:
[...]

Ik word hier soms wel een beetje moe van al die loze beweringen "een half uurtje eerder aan idem later uit"

Ik ben zelf al een aantal jaren aan het monitoren en experimenteren, vorig jaar nog getest met 2160Wp
op een XS2000 wat dus inhoud dat de omvormer ruim onderbemeten is en heb dit afgemeten aan m,n
ander systeem welke de top wel volledig kon verwerken nl een fronius IG30 met 2640Wp belast.

Echt....... beide systemen starten binnen dezelfde minuut op als ook weer uit bij zonsondergang

Rechts op de screendump is de fronius, links de mastervolt XS2000, zelfde dag zelfde hoek en uitrichting.

[afbeelding]

Dus met die wetenschap op zak, vind ik die opmerkingen van sommigen hier................ :N

Bij mij wordt er vanaf die tijd niet meer geklooit met onder bemeten omvormers.
zie hoe het nu gaat.

[afbeelding]
ik ben bang dat ik me hier bij aansluit.
een beetje links of een beetje rechts
het maakt niet zo veel uit.
geen pv is het domste wat je kunt doen.
edit: ach f...
laat ik het toch maar doen.
ik heb zelf meer wp nodig op west.
die string loopt achter gewoon.

[Voor 3% gewijzigd door migjes op 05-03-2013 00:46]

• Nox

Nox

Noxiuz

Het is duidelijk geworden, bedankt voor de ophelderende wetenschap!

Er komt gewoon een Steca 3000 dan :)

• migjes
Dre schreef op maandag 04 maart 2013 @ 16:31:
[...]

Ik snap niet wat je hier bedoelt, kan je dat uitleggen?
dre zo moeilijk is i niet.
zodra je op 3 fase invoerd is de kans erg groot dat je er meer zelf van gebruikt.
dat kan een kleuter ook berekenen.

[Voor 3% gewijzigd door migjes op 05-03-2013 11:21]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Ik zit bijna aan het maximum van mijn omvormer, die mag 2625Wp hebben.
De 2350Wp die erop zit kan max 5% groter zijn dus da's 2467,5Wp.
Vorige maand had ik de eerste stroompiek al te pakken (omvormer begrenst de stroom), de piek was nog geen minuut lang maar toch :)
7u30 was hij maandag al aan (7W vermogen is al genoeg) en 18u15 ging hij pas uit.
Verder zit ik in de '1040' zone dus ik mag iets meer verwachten van het systeem.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• migjes
en uit eindelijk is het niet moeilijk om pv te leggen.
dat stuk is er simple. eigenlijk

een omvormer heeft gewoon zijn optimum.
hoever wil je er zelf van dat optimum af gaan zitten is eerder de vraag.
je zit hier wel op gvd wel op tweakers.net. en dat betekend dat we domme dingen doen met apperatuur.
en soms de genzen op zoeken. niet dat we zeggen dat het slim is.
Speedy-Andre schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 01:05:
Ik zit bijna aan het maximum van mijn omvormer, die mag 2625Wp hebben.
De 2350Wp die erop zit kan max 5% groter zijn dus da's 2467,5Wp.
Vorige maand had ik de eerste stroompiek al te pakken (omvormer begrenst de stroom), de piek was nog geen minuut lang maar toch :)
7u30 was hij maandag al aan (7W vermogen is al genoeg) en 18u15 ging hij pas uit.
Verder zit ik in de '1040' zone dus ik mag iets meer verwachten van het systeem.
ik ben vandaag niet over de 1500W gegaan.
dat wil niet beweren dat ik dit jaar niet over de 2500W ga. (of de 3000 kwh te halen)
(omvormer gaat over de 3300W)
pv is geen snelle zaken. dat soort dingen moet je meer over een jaar zien.
lange termijn is veel belangrijker als dan je denkt.
het verschil tussen lente en zomer is best groot.
(en om simple te zeggen dingen kunnen je in de reed bijten. om het onbied waardig te zeggen.)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Voor mij is het nog nieuw (bezig sinds december) maar het ziet er best goed uit, zeker als ik let op de (nu nog) minder optimale 20 graden opstelling en dan al kunnen pieken :p
We gaan het zien, ik zit liever niet precies op de grens maar hou graag een kleine veiligheidsmarge aan.
Overigens merk ik dat er aardig wat warmte van de omvormer vrij komt die ik in een afgesloten cv hok eigenlijk niet kan benutten, in de zomer kan ik het weg ventileren (centrale afzuiging zit ook in dat hok).
Als je het zou berekenen dan zou ik bij een volle bak zon iets van 100W verschil hebben tussen dc en ac, wat vrij komt als warmte.

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-05 14:56
Zonnepanelen zijn booming, maar de meeste mensen hebben geen idee hoe het nou precies werkt, wat goede materialen zijn en of een samengesteld pakket van een installateur goed is.
Mijn idee is om een website ala werkspot.nl op te zetten, enkel en alleen voor zonnepanelen (pv en thermisch), waar particulieren of bedrijven hun offertevraag op kunnen zetten en installateurs op kunnen reageren. Vervolgens wordt het pakket gecontroleerd op samenstelling en een realistische berekening van terugverdientijd gemaakt (zit wat werk in).
Als mensen door een onafhankelijke adviseur het vertrouwen kunnen krijgen dat ze de juiste informatie hebben kan de duurzame energie wellicht een extra boost krijgen.
Wat vinden jullie?

• swapevent
een soort werkspot site speciaal voor pv systemen gaat volgens mij niet werken.
ik zie het op werkspot.nl zelf ook al, een leverancier geeft een prijs af, vervolgens blijkt het toch een stuk meerwerk te zijn omdat het in de vraag niet duidelijk was, en dan begint het spelletje heeft ver leverancier niet doorgevraagt of is de potentiele klant niet duidelijk geweest

voor mijn gevoel graag je het bos dan nog meer vergroten opdat je nog minder bomen ziet

• niekvanprooijen
swapevent schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 08:17:
een soort werkspot site speciaal voor pv systemen gaat volgens mij niet werken.
ik zie het op werkspot.nl zelf ook al, een leverancier geeft een prijs af, vervolgens blijkt het toch een stuk meerwerk te zijn omdat het in de vraag niet duidelijk was, en dan begint het spelletje heeft ver leverancier niet doorgevraagt of is de potentiele klant niet duidelijk geweest

voor mijn gevoel graag je het bos dan nog meer vergroten opdat je nog minder bomen ziet
Op werkspot staat wat betreft zonnepanelen alleen nog maar onzin. Ik denk dat als je de goede vragen stelt aan de klant met het ingeven van de opdracht er een hoop onzekerheden weg genomen kunnen worden (denk aan hoofdaansluiting, foto meterkast, type dak, hoek dak, foto dak, etc).

Er komen inderdaad steeds meer bomen in het bos te staan en ik denk dat dit ook het probleem is. Welke boom is stevig en blijft nog 20 jaar staan? Welke boom is rot, of bloeit alleen in de winter. 95% van de bevolking zal dit onderscheid niet kunnen maken en blijft onzeker zitten. Als de experts ingezet worden om de goede bomen uit te zoeken hoeven de mensen dit alleen nog te vertrouwen.

Zie het als een werkspot met controle. Werkspot++

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:24

paulv1973

16.730Wattpiek

Het belooft WEER een mooie dag te worden...
En nog mooier voor pv eigenaren...
Ik moet eerst nog een slaapkamer klaar maken,
voordat ik een pv setje mag kopen.
Dus ik zie vandaag de winst aan mijn ogen voorbij schijnen...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• swapevent
dan gebruik je toch panelen als wandbekleding in je zonnige slaapkamer , nee hoor geintje
heb je al een idee wat je wilt qua pv

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:24

paulv1973

16.730Wattpiek

Het worden 18 panelen...
Mogen qua formaat niet groter zijn dan de bekende 165x996mm (ivm met dakafmeting)
Heb een paar leuke offertes liggen van (sorry) 0.96c/wp

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:30

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

niekvanprooijen schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 08:35:
[...]

Op werkspot staat wat betreft zonnepanelen alleen nog maar onzin. Ik denk dat als je de goede vragen stelt aan de klant met het ingeven van de opdracht er een hoop onzekerheden weg genomen kunnen worden (denk aan hoofdaansluiting, foto meterkast, type dak, hoek dak, foto dak, etc).

Er komen inderdaad steeds meer bomen in het bos te staan en ik denk dat dit ook het probleem is. Welke boom is stevig en blijft nog 20 jaar staan? Welke boom is rot, of bloeit alleen in de winter. 95% van de bevolking zal dit onderscheid niet kunnen maken en blijft onzeker zitten. Als de experts ingezet worden om de goede bomen uit te zoeken hoeven de mensen dit alleen nog te vertrouwen.

Zie het als een werkspot met controle. Werkspot++
Ik weet niet wie of hoe je de controle stap gaat doen, maar ik denk dat je na een week verzopen zal zijn in het werk. Als voorbeeld: er zijn hier Tweakers die 10 offertes opvragen (wat je daar ook van kan denken...) dus als je die 10 wilt onderzoeken op correctheid ben je minimaal 10 minuten bezig per stuk. Ben je inclusief rapportage minimaal 2 uur verder. Dus 4 van die klanten en je dag zit vol.

Ik neem aan dat je ook geld wilt verdienen dan moet dat minimaal 60 -90 euro kosten. Dus ik weet niet of dat een haalbaar verdien model is. Zeker omdat er voldoende cooperatieve inkoop acties zijn waarbij mensen dit gratis doen.

• mkleinman
  • Laatst online: 22:33

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

PClop schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 00:03:
[...]

Helemaal mee eens. Aftoppen is echt zonde omdat die situatie redelijk vaak voor kan komen in een jaar. Met piekmomenten ( felle zon, koud, zon net achter wolk weg ), dat is voor een groot deel te verwaarlozen.

Om die reden durf ik dus wel 4x195Wp te proberen op een Steca500 op het westen. Mijn huidige set van 500Wp op een Soladin600 doet op de allerbeste dag ooit voor die set maximaal 350W AC volgens mijn logging. 350/500 = 0.7.

Met 780Wp op een Steca500 zou hetzelfde theoretische maximale punt op 0.7*780=546W. Een Steca500 kan maximaal 533W AC terugleveren dus ik mis dan iets opbrengst met deze setup. Dat vind ik het persoonlijk wel waard.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• niekvanprooijen
Barrycade schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 09:20:
[...]

Ik weet niet wie of hoe je de controle stap gaat doen, maar ik denk dat je na een week verzopen zal zijn in het werk. Als voorbeeld: er zijn hier Tweakers die 10 offertes opvragen (wat je daar ook van kan denken...) dus als je die 10 wilt onderzoeken op correctheid ben je minimaal 10 minuten bezig per stuk. Ben je inclusief rapportage minimaal 2 uur verder. Dus 4 van die klanten en je dag zit vol.

Ik neem aan dat je ook geld wilt verdienen dan moet dat minimaal 60 -90 euro kosten. Dus ik weet niet of dat een haalbaar verdien model is. Zeker omdat er voldoende cooperatieve inkoop acties zijn waarbij mensen dit gratis doen.
Wat je beschrijft is andersom dan wat ik bedoel. Het idee is dat klanten op de site zetten dat ze graag een installatie willen, wat de situatie exact is en dat installateurs hier op kunnen reageren met een samengesteld pakket voor een bepaalde prijs. Hierbij dient gecontroleerd te worden of de samenstelling juist is en wat de terugverdientijd hier van is. Inkomsten kunnen hierbij vanuit de installateurs komen die een klein bedrag per maand of per offerte moeten betalen.

Wat jij bedoelt kan ook een mogelijkheid zijn. Klanten sturen hun zelf verzamelde offertes op en als dienst kunnen deze gecontroleerd worden. Dan zou je een bepaalde prijs kunnen afspreken per offerte of voor het geheel.

Het zal inderdaad eenpens werk zijn, maar naarmate je er gewend aan raakt zal het denk ik sneller gaan dan je aangegeven 2 uur. Daarnaast zal er voor het opzetten van dit geheel het eea aan subsidies mogelijk zijn.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:26

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Probleem is dat dingen als 'de samenstelling juist is' niet altijd zo zwart-wit zijn als het hier klinkt. Denk aan de lange discussies hier over wel/niet overdimensioneren of (nog erger) de nen1010/kabeldikte verhalen. Dan is er altijd nog de vraag of het ene merk omvormer wel of niet beter is dan het andere etc.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 31-05 15:12
reddo schreef op maandag 04 maart 2013 @ 23:42:
[...]

Heb ik ook gedaan, piekte eerst op 2990 nu op 3076... geen probeem (zoek maar eens op Autralische whirlpool forum, deze instelling wordt ook gedaan door SMA mensen)

http://www.pvoutput.org/i...jsp?sid=11522&dt=20130222

vanaf 13.45 hoger ingesteld
Interessant, ik heb dezelfde omvormer, dus dat ga ik ook maar eens doen. Niet dat ik tot nu toe de max 3000 voorbij heb zien komen, maar ach, elk beetje helpt.

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:40
Betreffende de kabeldiameters en NEN 1010: google eens op "kabelberekening tabel nen 1010" . In de meeste gevallen volstaat een ymvkas van 4x1,5mm2 nog wel (die je onder de juiste omstandigheden tot voorbij 30A mag belasten). Of kijk hier eens (vierde tabel) voor een idee: http://www.boselektro.com...kabelberekeningstabellen/

Voor de goede orde, ik ben geen electricien en ik geef dus ook geen advies, maar ik heb wel het idee dat er al snel overgedimensioneerd wordt of geroepen dat het niet veilig zou zijn,
Pagina: 1 2 3 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee