Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-09 07:01
SpeciesXX schreef op zondag 14 april 2013 @ 12:56:
[...]

Thanks. Kan ik met de gewone backup ook meerdere versie bewaren wanneer ik deze automatisch elke week laat uitvoeren? Kon dit enkel vinden met de time backup. Heb die nu ingesteld op 1x per week en laat die wegschrijven naar een externe usb harde schijf. Die hangt nu aan m'n NAS.
Kon niet vinden hoe ik van m'n NAS naar m'n PC kom, dus dan maar op de externe HD :).

Wat betreft dat syncen en cloud, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik snap het idee, maar niet helemaal het nut wanneer ik toch backups maak. M'n pc en laptop kunnen toch bij de NAS, dus ook bij de documenten op dat moment. De cloud zou inderdaad een extra kopie betekenen, maar ik backup toch. Het is natuurlijk wel zo dat m'n NAS en de backup fysiek op 1 plek staan. Dus als er iets gestolen wordt ben ik nog steeds de Sjaak. Maar dat heb je met brand ed ook. Daarom ben ik aan het kijken naar een online oplossing, even kijken wat er mogelijk is voor weinig geld ;).

Reden waarom ik meerdere versies wil, is dat ik ergens gelezen heb dat een virus ook je data kan corrupten. Als je dan gaat syncen of maar 1 backup versie hebt, dan kopieer je die corrupte bestanden dus over, en dan ben je alsnog alles kwijt. Met versies heb je dat al minder snel. Ik heb echter geen idee of dit echt een issue kan zijn. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt iig.

De mappings vanuit m'n pc en laptop naar de NAS heb ik gevonden, thanks. Ik heb een mapje documents aangemaakt voor de pc, en een andere voor de laptop (eigenlijk per user zeg maar, laptop is van de vrouw. zo kan ze niet per ongeluk dingen weggooien :)). Werkt lekker moet ik zeggen. Foto's en documenten sla je daar op, en die worden 1x per week door de NAS gebackupped.
Time Backup gebruik ik zelf niet.
Je kan bij de gebruiker accounts op de NAS voor elke gebruiker een Home folder (Gebruiker Basismap) laten aanmaken. Dat is een eigen stukje voor elke gebruiker. Je hoeft dan niet per gebruiker een share aan te maken. Zodra je een gebruiker aanmaakt wordt deze folder ook direct aangemaakt.

Ik laat alle belangrijke data voor een gebruiker hierin opslaan. Met een synch tool kun je ook nog lokale mappen synchroniseren naar deze map.

Vervolgens maak ik elke nacht een backup naar een andere NAS en tevens naar een externe harddisk.
Via de Back-up maken en terugzetten (knopje links bovenin) heb ik dit ingesteld. Hier kun je wel opgeven hoeveel versies je wilt bewaren. Tevens kun je aangeven of bestanden die jij verwijderd wel of niet moeten worden meegenomen in de backup. Ik laat alle bestanden in de backup wel bestaan zodat ik altijd nog iets terug kan halen als er per abuis toch iets is verwijderd.

De externe backup mogelijkheden wil ik niet gebruiken. Je weet niet wat er met je data gebeurt. Je dropt het toch bij een bedrijf en hoe goed het allemaal beveiligd zal zijn heb ik daar toch geen prettig gevoel bij.
Tevens als je de maandelijkse kosten bekijkt dan kun je beter voor dat geld eenmalig een 2de hands extra NAS aanschaffen en deze bij iemand anders neerzetten. Je kan dan via internet een backup maken naar de andere NAS. Er worden regelmatig nassen hier aangeboden voor een leuk bedrag.

Op die manier heb je maar 1x aanschaf kosten ipv jaar in jaar uit elke maand een x bedrag te moeten betalen. Tevens heb je op deze manier ook alles gedekt qua harddisk crash/diefstal/brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij geldt versies bij back up and restore voor de configuratie bestanden van de DSM. Niet van je data files. Dat zou je echt moeten oplossen met time backup.
Ik persoonlijk vind het niet handig om bestanden te laten staan indien verwijderd op bron locatie. Je backup kan zo ongezien aardig vol lopen. Daarna moet je opnieuw beginnen... In mijn ogen kan je beter prullenbak aanzetten. Je kunt per share aangeven of netwerkprullenbak aan gezet moet worden. Stel je verwijderd iets wat je niet kwijt wilt kan je het daar weer terug vinden.. Bij mij loopt er wekelijks een taak om alle prullenbakken te legen. Anders loopt je NAS weer vol.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Quakie schreef op maandag 15 april 2013 @ 09:23:
Volgens mij geldt versies bij back up and restore voor de configuratie bestanden van de DSM. Niet van je data files. Dat zou je echt moeten oplossen met time backup.
Ik persoonlijk vind het niet handig om bestanden te laten staan indien verwijderd op bron locatie. Je backup kan zo ongezien aardig vol lopen. Daarna moet je opnieuw beginnen... In mijn ogen kan je beter prullenbak aanzetten. Je kunt per share aangeven of netwerkprullenbak aan gezet moet worden. Stel je verwijderd iets wat je niet kwijt wilt kan je het daar weer terug vinden.. Bij mij loopt er wekelijks een taak om alle prullenbakken te legen. Anders loopt je NAS weer vol.
Nee hoor je kan daarmee volledige backup's maken naar een NAS/externe harddisk etc. Je moet het maar eens opstarten dan zie je welke mogelijkheden daar aanwezig zijn.
Backup van je configuratie is een andere tabblad.

Anders vraag ik mij af wat ik de afgelopen 2 jaar elke nacht heb laten lopen. >:)

Wel of niet verwijderen is inderdaad persoonlijk en zal per gebruiker anders zijn. Backup valt er mee en ik heb toch aardig wat data. De bestanden die je echt verwijderd en backuped zijn bij mij niet heel veel dus dat valt mee.

De prullebak vindt ik zelf niet de juiste plek hiervoor. Die is voor mij voor alles wat echt weggegooid kan worden. Je zal de mensen de kost moeten geven die in Windows ook hun prullebak als archief gebruiken en dan later klagen dat de prullebak leeg is. Stel je gooit iets op vrijdag weg en op vrijdagnacht loopt je script om je prullenbak te legen. Dan kun je dus niets meer terughalen.

Maar goed ieder heeft zijn eigen werkwijze en zo kan hij mooi bepalen wat hem het beste aanspreekt.

[ Voor 29% gewijzigd door MikeOO op 15-04-2013 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat bedoel ik niet. Uiteraard maak je hier backups (local, external etc). Echter maar 1 versie, geen meerdere versie van hetzelfde bestand. Ik heb het hier nu open en ik lees toch echt dat onder configuration kopje je aantal versies kan invullen. Daaronder staat Application, en daaronder pas shared folders. Zoals ik het lees geldt de meerdere versies over de configuration, niet over de files zelf. Daarom is time backup. Dat je meerdere versies kan maken en die ook weer kan terughalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:43

Goner

What can I do you for ?

jokapo schreef op maandag 15 april 2013 @ 05:07:
Gisteren via de Syno assistent 7000 foto's op de nas gezet
Hoe ?
Met de Photo Uploader of gewoon via een share ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:49
Goedemiddag,
ik heb een vraag m.b.t de rechten-structuur.

Ik heb op mijn synlogy een SHARE met daaronder verschillende mappen. Op 1 van deze mappen heb ik een admin-groep van DSM rechten gegeven.
Nu wil ik op deze map rechten geven aan een NIET-synology-user nl. een windows-domeingebruiker.

Ik kan via DSM wel op de bovenliggende share rechten geven aan een domeingebruiker, maar niet op map/bestandsniveau wat ik nutoe kan terugvinden.

Iemand een idee hoe ik dit toch voor elkaar kan krijgen?

Alvast Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-08 12:17

jdwrist

En het antwoord is koekje

Goner schreef op maandag 15 april 2013 @ 11:48:
[...]

Hoe ?
Met de Photo Uploader of gewoon via een share ?
Met de Photo Uploader die in de assistent zit.

Als ik het goed begrijp doet de assistent/photouploader dan toch al de thumbnails aanmaken

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pitchdown schreef op maandag 15 april 2013 @ 12:05:
Nu wil ik op deze map rechten geven aan een NIET-synology-user nl. een windows-domeingebruiker.
Ik vraag me af of dat echt nodig is voor wat jij wilt bereiken. Wat ik destijds voorstelde was geen oplossing?
(gewoon een user aanmaken op je syno met dezelfde naam als je domain user? (dus het deel voor het domain)).

Helpt dit je anders? http://www.synology.nl/support/tutorials_show.php?q_id=483

[ Voor 12% gewijzigd door job op 15-04-2013 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Laatst online: 20:49
job schreef op maandag 15 april 2013 @ 13:00:
[...]
Ik vraag me af of dat echt nodig is voor wat jij wilt bereiken. Wat ik destijds voorstelde was geen oplossing?
(gewoon een user aanmaken op je syno met dezelfde naam als je domain user? (dus het deel voor het domain)).

Helpt dit je anders? http://www.synology.nl/support/tutorials_show.php?q_id=483
Het toevoegen aan de NAS aan het domein is ook de oplossing niet (ik krijg dan geen domain-groups beschikbaar op map-niveau).

Ik heb nu een symbolic-link gemaakt waarmee de scheduled job lijkt te lopen.
Aankomende nacht even afwachten of dit echt werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dino_V
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-09-2024
Weet iemand hoe je de standaard basis map in sabnzb veranderd?

Verwijst nu naar users/naam en dat wil ik veranderen in het ipdres van de NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeciesXX
  • Laatst online: 10-10 21:12
Bedankt voor de feedback tot dusver.
Quakie schreef op maandag 15 april 2013 @ 09:23:
Volgens mij is dit 1 versie van de configuratie inderdaad. Zojuist geprobeerd en het betreft enkel de configuratie die meer dan 1 versie heeft. Dit kan je proberen via de restore, maar ook zien in de backup target. Daar staat de folder maar 1x met de bestanden.

Daarom heb ik time backup ingeregeld nu. Niet helemaal ideaal maarja. Laat m'n externe HD maar vollopen, daar is ie voor. Maar of het nu echt nodig is of niet weer ik nog steeds niet. Kan nergens op forums vinden dat mensen time backup met deze reden gebruiken :).

Prullenbak heb ik ook aanstaan, dat is inderdaad handig. Zie het al gebeuren. Misclick, foetsie is alles :).

Die user folders was wel handig geweest zeg, had ik dat maar geweten. Maar nu werkt het. Syncen doe ik niet voor nu. Mss later wel als we merken dat het onhandig is om steeds alles op de NAS bij te houden. Dan kunnen we b.v. 1x per week extra folders syncen vanuit de PC naar de NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik zit met een brand vraag. Bij het verwijderen van een Iscsi target of LUN is ook mijn /volume1 verdwenen. Aangezien in theorie, de data terug moet te halen zijn, wanneer je er niet overheen schrijft. Hierdoor lijkt het mij niet echt slim om hals over kop, meteen een nieuw volume aan te maken. :(

Gevolg : series, mijn mp3 bibliotheek en een hoop andere niet super belangrijke data weg. Ik heb een backup van de belangrijke dingen.

Tijdens mij zoektocht stuitte ik op deze post : http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=9&t=10023

De voornaamste reden om niet te doen is namelijk :
de post is uit 2008 in een tijd dat DSM 2.x en 3.x ext3 gebruikte, ergens tijdens een upgrade is het ext3 volume geconverteerd naar een ext4 volume tijdens een upgrade naar DSM 4.x.

de oude situatie was:
Een Synology 209+II oorspronkelijk geleverd met 2.x
Een oorspronkelijk EXT3 raid1 volume (geen SHR) van 2TB met waarschijnlijk EXT4 als gevolg van de DSM upgrade naar 4.x

Hoe kan ik het beste mijn data recoveren? Zelf inmiddels opgelost. :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:43

Goner

What can I do you for ?

jokapo schreef op maandag 15 april 2013 @ 12:11:
[...]
Als ik het goed begrijp doet de assistent/photouploader dan toch al de thumbnails aanmaken
Klopt.
Las laatst wel iets van iemand waar het ook zo traag ging en toen bleek dat z'n DS zo druk was met DownloadStation dat de op de PC aangemaakte thumbnails niet in een normaal tempo naar de DS gekopieerd konden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Goner schreef op maandag 15 april 2013 @ 23:37:
[...]

Klopt.
Las laatst wel iets van iemand waar het ook zo traag ging en toen bleek dat z'n DS zo druk was met DownloadStation dat de op de PC aangemaakte thumbnails niet in een normaal tempo naar de DS gekopieerd konden worden.
vreemd want volgens Sabnzb staat idle net zoals CP en SB niet druk bezig op het moment

-edit-

ik heb de photostation service stop gezet en weer aangezet.

Syno geeft nu niet meer aan dat hij aan het converteren is maar de cpu load blijft wel op 73 % staan :|

en hij is weer aan het converteren geslagen 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door jdwrist op 16-04-2013 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodiam
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-12-2024
Lip schreef op maandag 15 april 2013 @ 22:58:
Hoe kan ik het beste mijn data recoveren? Zelf inmiddels opgelost. :)
Missing leuk om te delen hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 16:40
maarud schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 13:23:
Ik heb per ongeluk maar 1 HDD besteld voor mijn DS213+. Nu is dit op zich niet zo'n ramp, maar als ik deze schijf nu een SHR volume maak, en ik plaats later nog eens exact dezelfde bij, wordt het dan automatisch RAID 1? (het blijft natuurlijk SHR maar ik bedoel, gaat hij die schijf mirrorren)
Ben ik ook wel benieuwd naar.. Ben van plan een 213 te kopen met in eerste instantie 1 disk, om er op een later moment een2e bij te plaatsen. Zie ook niet in waarom deze dan niet direct zal gaan mirroren maar goed, het alsnog even bevestigd krijgen is misschien wel handig. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bevestigd :) stop een tweede erin en default is een SHR volume als in raid1 in geval van een 2 bay NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent44
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-09 15:22
Per ongeluk heb ik in Sabnzbd de verkeerde download directory aangegeven, maar nu zijn mijn downloads geplaats in:
/usr/local/sabnzbd/var/downloads/complete/

en dus niet op /volume1/
Maar hoe krijg ik die files hier nu weg? Ik kan ze niet vinden via de "file station"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Download winscp (als je windows hebt), en probeer het dan eens :)
Of via ssh/telnet, maar dan moet je het juiste commando weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 19:47
Ik heb net Volume 2 aangemaakt maar hoe transfer ik files van Volume 1 naar Volume 2?
Zal waarschijnlijk echt mega simpel zijn maar kan het niet vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:31
SemperFidelis schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 17:47:
Ik heb net Volume 2 aangemaakt maar hoe transfer ik files van Volume 1 naar Volume 2?
Zal waarschijnlijk echt mega simpel zijn maar kan het niet vinden...
Via een ssh sessie:
code:
1
cp -R /volume1/pad/naar/bron /volume2/pad/naar/bestemming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellboy123
  • Laatst online: 11-10 12:01
Quakie schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 16:08:
bevestigd :) stop een tweede erin en default is een SHR volume als in raid1 in geval van een 2 bay NAS.
En nog een vraagje van mijn kant, stel ik neem een 4-bay variant, ik start met 2 schijven met SHR. Deze zullen dus in raid1 komen, als ik nog 1 schijf erbij stop wordt deze dan automatisch omgezet naar een raid5 (1 disk failure compenseren)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Kaspers schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 18:28:
[...]
Via een ssh sessie:
code:
1
cp -R /volume1/pad/naar/bron /volume2/pad/naar/bestemming
zo maak je een kopie, die ook nog eens stopt vanaf dat je de shell sluit

Beter is imho via 'file station' in de webinterface

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Fuck, oranje status led knippert op mijn diskstation en ik kan geen enkele remote service (telnet, SSH, etc) meer benaderen. Ik ben nu DSM opnieuw aan het installeren, maar ik wil dit niet meer meemaken :(. Gelukkig nog net deze week een backup gemaakt.

Tijdmachine | Nieuws trends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-08 10:43
ok, ik heb een apart issue

ik heb een ds3611xs, met 2 uitbreidingsmodules. ding zit vol, 36 disks, alles 2 TB.
ondrtussen nu alle disks vervangen naar 4TB disks.. volume2 en volume3 gingen goed, volumes uitgebreid, behalve volume1.. die lukte geen enkele keer.
debug log gepakt, en dit is exact de fout:
Line 721: Apr 7 07:53:50 kernel: [1699389.141560] EXT4-fs error (device dm-0): ext4_mb_generate_buddy:742: group 15860,
Line 733: Apr 7 23:21:23 kernel: [1755029.275655] EXT4-fs error (device dm-0): ext4_mb_generate_buddy:742: group 42394,
Line 755: Apr 8 08:23:50 kernel: [1787569.960717] EXT4-fs warning (device dm-0): ext4_resize_begin:32: There are errors in the filesystem, so online resizing is not allowed
Line 821: Apr 9 01:19:45 kernel: [1848511.575646] EXT4-fs warning (device dm-0): ext4_resize_begin:32: There are errors in the filesystem, so online resizing is not allowed
Line 848: Apr 9 16:06:16 kernel: [1901691.749114] EXT4-fs warning (device dm-0): ext4_resize_begin:32: There are errors in the filesystem, so online resizing is not allowed
Line 855: Apr 9 17:40:18 kernel: [1907332.012396] EXT4-fs error (device dm-0): ext4_mb_generate_buddy:742: group 108826,
Line 857: Apr 10 00:33:49 kernel: [1932136.888382] EXT4-fs error (device dm-0): ext4_mb_generate_buddy:742: group 64673,
oftewel, filesystem errors. ik heb een datascrub gedaan vanuit de synology interface, maar dat helpt niks.
synology zegt in principe, gooi heel je volume maar weg, backup eerst alles, e maak je volume opnieuw.. ja, 20 TB backuppen, dat wordt hem niet..
dit moet toch veel makkelijker kunnen?
iemand suggesties

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dino_V
Dino_V schreef op maandag 15 april 2013 @ 17:51:
Weet iemand hoe je de standaard basis map in sabnzb veranderd?

Verwijst nu naar users/naam en dat wil ik veranderen in het ipdres van de NAS
Kan iemand deze vraag beantwoorden? SAB probeert nu de downloads weg te schrijven naar de NAS maar die maakt de map aan in users/computernaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of ik zo een Sharkoon Quickport XT middels USB 3.0 op mijn DS713+ kan aansluiten?
Vind er zo niks van op het Synology forum of op de productsite :/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-10 17:03
Dino_V schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 22:47:
[...]

Kan iemand deze vraag beantwoorden? SAB probeert nu de downloads weg te schrijven naar de NAS maar die maakt de map aan in users/computernaam
Geef je in de settings toch een andere complete/incomplete folder op.

Edit:
Iemand verstand van Bash scripts icm Linux/Synology?

http://pastebin.com/3PKtM5xk

Bovenstaande processing script werkt perfect wanneer ik hem via CLI start, laat ik hem via user tvheadend opstarten (welke als deamon draait) dan lijkt hij regel 33 te skippen.

Laat dat nu net de regel zijn waar het allemaal om gaat en het programma comskip daadwerkelijk afgetrapt wordt en output op mijn scherm geeft via CLI.

Zou het te maken kunnen hebben met 2>&1 </dev/null dat niet alles naar dev/null geforward wordt misschien?

Edit2:
Vermoed dat ik het gevonden heb (nog niet getest)
Het blijkt dat het alleen goed functioneert voor user root en niet voor de overige users, missing libs.

Nu heb ik voor root een lib export gedaan maar niet voor de normale users (export LD_LIBRARY_PATH="/opt/lib/:/lib/:$LD_LIBRARY_PATH")

Als ik weer de beschikking heb over mijn Synology eens testen of mijn theorie klopt.

[ Voor 63% gewijzigd door schumi2004 op 17-04-2013 10:25 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:28
@ freak1

ik kan je niet helpen maar zal het toch proberen......trek eens een schijf van volume1 eruit, low level format via een desktop pc en dan weer erin stoppen. Wellicht dat je filesystem weer opnieuw wordt opgebouwd.

btw: wtf! 36 x 4tb?! :| Ik neem aan dat je SHR2 draait?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Rainesh schreef op woensdag 17 april 2013 @ 00:47:
@ freak1

ik kan je niet helpen maar zal het toch proberen......trek eens een schijf van volume1 eruit, low level format via een desktop pc en dan weer erin stoppen. Wellicht dat je filesystem weer opnieuw wordt opgebouwd.

btw: wtf! 36 x 4tb?! :| Ik neem aan dat je SHR2 draait?
nee het filesystem wordt keurig opnieuw opgebouwd, dat is het probleem niet zo.. ik moet een manier hebben om een consistency check te doen zodat ik mijn volume kan expanden.. maar weet niet hoe ik dat moet doen :/

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Laatst online: 19:31
roeleboel schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 20:08:

Vervang je 'm door "mv" :).
Dat het proces gekilled wordt wanneer je de shell sluit ligt aan de settings van de ssh-client, maar 't zou geen reden moeten zijn om van deze optie af te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hellboy123 schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 19:06:
[...]

En nog een vraagje van mijn kant, stel ik neem een 4-bay variant, ik start met 2 schijven met SHR. Deze zullen dus in raid1 komen, als ik nog 1 schijf erbij stop wordt deze dan automatisch omgezet naar een raid5 (1 disk failure compenseren)?
Ja, standaard wordt het een shr volume met 1 disk schijfredundante. Met 2 disk is mogelijk maar zover ik het begrijp moet je dan beginnen met 4 hardeschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een probleem met mijn DS213+

Mijn NAS piept en volgens log file komt het door:

System volume [SWAP] was crashed
Failed to send email [Failed to found mail tag]
System volume [ROOT] was crashed

Het rare is dat de NAS gewoon werkt. Ook meldt de monitor dat NAS naar behoren functioneert. Niks mis met volume1. Na een herstart is het tot nu toe ook weg. Echter is dit nu al de tweede keer in week tijd. Google geeft me niet echt informatie waar ik wat mee kan of ik zoek niet goed.

Voor de zekerheid nu maar een lange SMART test aan het draaien...

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tboheeren
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 10:20
Ik denk dat er geen probleem is op je Volume1 maar wel op je root (waar linux staat).
Misschien op basis hiervan eens verder zoeken?
Je kan altijd een hard reset toen en het systeem van scratch installeren. Dan gaat er normaal niets kwijt op volume1

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thanks, en als ik dan een configuratiebestand vanuit de backup terugzet hoef ik niks in te stellen behalve de niet default apps zoals SABNZBD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
@ freak1

login via ssh met root:

"echo repair > /sys/block/md2/md/sync_action"

Dit doet een datascrub met repair bij inconsistenties. Dus niet alleen een check

Uiteraard wel "md2" veranderen in de md van volume1. Deze kun je terugvinden met cat /proc/mdstat

[ Voor 4% gewijzigd door Rainesh op 17-04-2013 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwakie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 14:01
Ik heb 2200 foto's naar mijn ds213+ gekopieerd via filestation. Het indexeren duurt al een week ofzo. Hij staat nu op 99.74%. De laatste 1% duurt al dagen. Soms schiet hij ook even terug.
Is dit normaal? En is het wel goed om het apparaat een 80 a 90 % cpu load te geven over zo'n lange periode?

Volgende keer ga ik het echt wel via windows verkenner doen :) Hoelang zal hij er dan over doen om 2200 foto's te indexeren?

Gelukkig kan hij tussendoor wel gewoon downloaden en streamen.

edit: lol nu staat hij weer op 99.67%

[ Voor 4% gewijzigd door jwakie op 17-04-2013 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-10 13:17
jwakie schreef op woensdag 17 april 2013 @ 12:04:

Volgende keer ga ik het echt wel via windows verkenner doen :)
euh, de DS assistant photo uploader, bedoel je, hoop ik?
via Verkenner of Filestation wordt het indexeren nog altijd op je DS gedaan. Gebruik je de assistant, dan doet je (vele krachtiger) pc het.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

... En daarom doe ik het dus wel via Explorer. Snelheid maakt niets uit, maar ik kan mn PC wel weer uitzetten en de DS412+ het werk laten doen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-10 13:17
timovd schreef op woensdag 17 april 2013 @ 13:10:
... En daarom doe ik het dus wel via Explorer. Snelheid maakt niets uit, maar ik kan mn PC wel weer uitzetten en de DS412+ het werk laten doen.
Da's waar, maar ik spreek als gebruiker van een DS108j :9

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Quakie schreef op maandag 15 april 2013 @ 11:19:
Dat bedoel ik niet. Uiteraard maak je hier backups (local, external etc). Echter maar 1 versie, geen meerdere versie van hetzelfde bestand. Ik heb het hier nu open en ik lees toch echt dat onder configuration kopje je aantal versies kan invullen. Daaronder staat Application, en daaronder pas shared folders. Zoals ik het lees geldt de meerdere versies over de configuration, niet over de files zelf. Daarom is time backup. Dat je meerdere versies kan maken en die ook weer kan terughalen.
Je hebt helemaal gelijk. Ik was altijd in de veronderstellingen dat dit was voor het aantal versies van de backup. Nooit gekeken naar het woordje Configuratie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
Rainesh schreef op woensdag 17 april 2013 @ 11:18:
@ freak1

login via ssh met root:

"echo repair > /sys/block/md2/md/sync_action"

Dit doet een datascrub met repair bij inconsistenties. Dus niet alleen een check

Uiteraard wel "md2" veranderen in de md van volume1. Deze kun je terugvinden met cat /proc/mdstat
even wat meer en public;

dit is de output van mijn cat /proc/mdstat/
md7 : active raid6 sdrb6[3] sdsb6[2] sdsa6[1] sdrc6[0]
3906989568 blocks super 1.2 level 6, 64k chunk, algorithm 2 [4/4] [UUUU]

md6 : active raid6 sdob6[4] sdoc6[3] sdpc6[2] sdpb6[1] sdpa6[0]
5860484352 blocks super 1.2 level 6, 64k chunk, algorithm 2 [5/5] [UUUUU]

md5 : active raid6 sdg6[5] sdh6[4] sdi6[3] sdl6[2] sdk6[1] sdj6[0]
7813979136 blocks super 1.2 level 6, 64k chunk, algorithm 2 [6/6] [UUUUUU]

md4 : active raid6 sdrb5[11] sdrc5[10] sdsa5[9] sdsb5[8] sdqa5[0] sdra5[3] sdqc5 [2] sdqb5[1]
11692677888 blocks super 1.2 level 6, 64k chunk, algorithm 2 [8/8] [UUUUUU UU]

md3 : active raid6 sdob5[16] sdoc5[15] sdpa5[14] sdpb5[13] sdpc5[12] sdma5[0] sd oa5[6] sdnc5[5] sdnb5[4] sdna5[3] sdmc5[2] sdmb5[1]
19487796480 blocks super 1.2 level 6, 64k chunk, algorithm 2 [12/12] [UUUU UUUUUUUU]

md2 : active raid6 sdg5[17] sdh5[12] sdi5[16] sdj5[15] sdk5[14] sdl5[13] sda5[0] sdf5[5] sde5[4] sdd5[3] sdc5[2] sdb5[1]
19487796480 blocks super 1.2 level 6, 64k chunk, algorithm 2 [12/12] [UUUU UUUUUUUU]

md1 : active raid1 sdl2[3] sdk2[4] sdj2[5] sdi2[6] sdh2[7] sdg2[8] sdf2[9] sde2[ 10] sdd2[11] sdc2[2] sda2[0] sdb2[1]
2097088 blocks [12/12] [UUUUUUUUUUUU]

md0 : active raid1 sdg1[6] sdh1[7] sdi1[8] sdj1[9] sdk1[10] sdl1[11] sda1[0] sdb 1[1] sdc1[2] sdd1[3] sde1[4] sdf1[5]
2490176 blocks [12/12] [UUUUUUUUUUUU]

unused devices: <none>
ik heb dus MD2 geprobeerd met echo repair, maar mijn synology zegt, command not found.
doe ik een df dan krijg ik
Filesystem 1K-blocks Used Available Use% Mounted on
/dev/md0 2451064 465500 1883164 20% /
/tmp 3031088 7000 3024088 0% /tmp
/dev/vg1000/lv 19181872516 19003614332 178155784 99% /volume1
/dev/vg1001/lv 25034318752 18178375232 6855841120 73% /volume2
/dev/vg1002/lv 11509254424 9908647492 1600504532 86% /volume3
nu ben ik even gaan kijken naar de volgende tutorial
http://forum.synology.com...k_and_repair_basic_faults

daar hebben ze het telkens over MD2 maar het lijkt erop dat dit bij mij dev/vg1000/lv is.. dus ik heb een unmount van dat volume gedaan en een e2fsck gedaan. die heeft fouten gevonden en hersteld. synoloy gereboot, tadaa.. niet dus.

alles komt netjes online, synology geeft aan dat er uitbreiding beschikbaar is, ik doe uitbreiding, weer failure.
ik meot zo nog even de debug erbij pakken, maar ik vermoed dat het probleem nog niet is opgelost.. iemand met suggesties?

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door KorneelB op 17-04-2013 17:29 ]

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Je command zou het gewoon moeten doen. Wel goed overgenomen en wel ingelogd met root?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand het voor elkaar om zijn synology nas vanaf een ipad met xmbc van buiten het netwerk te benaderen?

Ik zou graag tijdens vakanties vanaf de camping met xmbc connecten met mijn synology en zo films en tv series streamen. Ik kom er echter niet uit of dit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwakie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 14:01
Verwijderd schreef op woensdag 17 april 2013 @ 18:56:
Heeft iemand het voor elkaar om zijn synology nas vanaf een ipad met xmbc van buiten het netwerk te benaderen?

Ik zou graag tijdens vakanties vanaf de camping met xmbc connecten met mijn synology en zo films en tv series streamen. Ik kom er echter niet uit of dit kan.
Meestal hebben ze op campings geen dikke internetverbinding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Weet iemand of er een commando is of een file waarmee ik realtime kan zien wat er allemaal gebeurt en door wie ?

tail -f /var/log/messages ken ik maar die geeft niet veel bijzonders, iig niet wat ik weten wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerten
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-10 14:24
Verwijderd schreef op woensdag 17 april 2013 @ 18:56:

Speciaal voor jou even getest...
Mijn setup isals volgt:
Een locaal datakaartje als tweede sim in mijn telefoon voor betaalbaar internetten.
Mobile access point aangezet inde telefoon.
Tablet verbindt met de telefoon via wifi.
Maakt vervolgens een VPN verbinding met mijn thuisnetwerk.
Resultaat:
Een muziekje afspelen met DSAudio gaat prima.
Op de NAS rondkijken met ESFilemanager gaat ook prima.
Maar een film kijken is te veel gevraagd. Eentje wil helemaal niet starten, de tweede wel, maar die hapert.
Het kan dus wel in principe, maar je moet wel genoeg bandbreedte hebben. Waarschijnlijk is het simpeler om van te voren een paar films op je iPad te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Sinds een aantal dagen is mijn Crashplan op mijn DS212J ermee gestopt. In de logs vind ik terug dat er een update heeft plaatsgevonden (installing upgrade - version ***** en vervolgens ook Upgrade installed - ***) Aangezien ik na een dagdeel nog steeds geen verbinding kon maken met de headless client, heb ik de CrashPlan package opnieuw opgestart. Na de herstart kon ik in de logs dit lezen: "Synology repairing upgrade in /volume1/@appstore/CrashPlan/upgrade/******"

Hebben jullie hier ervaring mee? Wat zou ik hier aan kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
@ Dikkiedikdik

ik zou dan Videostation proberen. Heb het laatst geinstalleerd en alles laten scrapen etc en moet zeggen dat het toch heel goed werkt. Was heel verbaasd over de werking ervan. Streamt mijn films en tv series zonder problemen naar mijn ipad1 (!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrLZ Gambit
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:41
jwakie schreef op woensdag 17 april 2013 @ 12:04:
Ik heb 2200 foto's naar mijn ds213+ gekopieerd via filestation. Het indexeren duurt al een week ofzo. Hij staat nu op 99.74%. De laatste 1% duurt al dagen. Soms schiet hij ook even terug.
Is dit normaal? En is het wel goed om het apparaat een 80 a 90 % cpu load te geven over zo'n lange periode?

Volgende keer ga ik het echt wel via windows verkenner doen :) Hoelang zal hij er dan over doen om 2200 foto's te indexeren?

Gelukkig kan hij tussendoor wel gewoon downloaden en streamen.

edit: lol nu staat hij weer op 99.67%
Ik herken dit probleem, heb het zelf ook gehad bij mijn 213+.

Er is een filmpje, foto of ander bestand waar het fout in gaat.
Ik heb het op weten te lossen door de foto's en bestanden (die ik in de laatse sessie naar de nas had verzonden) te knippen en plakken op een plek waar het indexeren niet plaats vind. Hierna was het probleem met het hangen van indexeren verholpen.

Toch wilde ik de bestanden op de juiste plek hebben.
Dus achteraf in groepjes de boel weer terug geplaatst en in het probleem groepje (indexeren blijft weer hangen) stond een heel kort 1sec filmpje wat problemen gaf en een 31 sec filmpje dat ook op mijn pc niet wilde werken. Deze 2 niet terug gezet en het indexeren liep weer door tot het einde. Dit is een irritante klus als het een groot aantal bestanden betreft, omdat het indexeren per groepje niet heel snel gaat en je dus niet lekker door kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 13:18
Verwijderd schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 23:17:
Weet iemand of ik zo een Sharkoon Quickport XT middels USB 3.0 op mijn DS713+ kan aansluiten?
Vind er zo niks van op het Synology forum of op de productsite :/ .
Ik heb geloof ik zo'n Sharkoon "quickdock" USB 3.0...
Ik heb alleen niet zo'n mooie nas als jij, maar een DS411j.
Als ik er aan denk zal ik 'm er eens aan hangen en resultaten posten.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoor het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Ok, mijn probleem is opgeslost door de benodigde files in de system folders te plaatsen ipv gebruik te maken van de /opt folder.
Toch vreemd, dacht alles goed gezet te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 16:40
Quakie schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 16:08:
Okido, thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een auto DSM update. 4.2-3211. Ook zijn er aardig wat packages geupdated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:41
Quakie schreef op donderdag 18 april 2013 @ 08:32:
Ik heb een auto DSM update. 4.2-3211. Ook zijn er aardig wat packages geupdated.
Dank je.

What's New

Fixed an issue where users could not connect to the DiskStation via FTP over SSL.
Fixed an issue which kept the DiskStation from connecting to SNMP (Simple Network Management Protocol) UPS devices.
Fixed an issue where domain users could not obtain an emergency code for 2-step verification.
Improved the compatibility of file sharing via SMB/CIFS with Mac computers.
Improved the stability of generating Disk Usage Reports.
Improved the stability of iSCSI LUN.
Improved the compatibility when backing up data between different versions of DSM.
Improved stability when syncing files between two DiskStations with Shared Folder Sync.
Improved the stability when backing up data to another DiskStation with Time Backup.
Other issue fixes and enhancements.

[ Voor 67% gewijzigd door maartend op 18-04-2013 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tboheeren
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 10:20
Een tijdje geleden had ik hibernation uitgeschakeld. Namelijk omdat ik sickbeard & couchpotato meer frequent wilde laten zoeken.
Nu vroeg ik me af of er naast die hibernation nog een soort 'rust stand' is. Spreken we dan over spindown?
Is het belangrijk voor de schijven om die spindown te krijgen?
Ik kwam ook op de volgende website uit http://forum.synology.com/wiki/index.php/Spindown_issues. Dit ga ik zeker eens proberen maar hier gaat het vooral over hibernation.

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tripkip
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-08 07:54
Vraagje: hoe broodnodig is een UPS voor een Synology?
Is er werkelijk kans op een onherstelbaar corrupte RAID of partitie na stroomuitval zonder UPS?

Twitter iCouchPotato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:49

mvds

Totally awesome!

tripkip schreef op donderdag 18 april 2013 @ 10:59:
Vraagje: hoe broodnodig is een UPS voor een Synology?
Is er werkelijk kans op een onherstelbaar corrupte RAID of partitie na stroomuitval zonder UPS?
Ja die kans loopt je, maar die kans is vrij klein, maar hij is er wel, dus de vraag is, wil je dat risico lopen? :)
Ik heb een UPS aangesloten staan, al jaren, in die jaren (ongeveer 5 jaar) heeft hij een keer of 10 denk ik een stroomuitval weten op te vangen en de aangesloten server (eerst een WHS server, nu een Synology) de kans gegeven netjes af te sluiten.

Het hoeft ook niet totale stroomuitval te zijn, ook het eruit klappen van een aardlek kan het uitvallen van je Synology veroorzaken. (strijkbout, koffieapparaat, buitenverlichting, vijverpomp enz. Alles wat water en elektriciteit combineert)

En als de stroom uitvalt, is het ook maar een kans dat er echt wat mis gaat met je data. Het is niet zo dat als je stroom uitvalt, je ook gegarandeerd een corrupte schijf hebt ofzo.

Ik vind het zelf gewoon de moeite waard om een UPS ertussen te zetten. Het hoeft ook maar een kleintje te zijn, ik heb een 350 watter (VA), en gezien het verbuik van mijn Synology (max 45 watt geloof ik) kan ie de NAS dus iets van 45 minuten in de lucht houden voor hij hem afsluit. Dat is meestal voldoende, in het geval van een stop of aarlek is dit meestal op tijd gefixt (als je thuis bent en het merkt). En ik was iets van 7 tientjes kwijt voor dat ding 5 jaar terug, en ik heb recent de accu vervangen voor 4 tientjes.

Maar ja, zoals zoveel, is het een keuze die je maakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is altijd een kans: Als je NAS je veilige haven is waar al je data gestored staat vind ik het een kleine investering.

Ik heb zelf een APC en hij doet hier ook dienst als Energy Saver. Ik heb geen reden om mijn NAS 's nachts aan te laten. Dit geldt ook voor mijn gehele netwerk, want ik slaap dan. Als mijn NAS uit gaat, gaat mijn gehele netwerk plat.

Ongeveer gezien: NAS + Kabel modem + Router + Switch = +/- 55 watt wat gemiddeld gezien 1/3 van de dag uit staat, waardoor ik hopelijk 25 a 30 eur per jaar bespaar op jaarbasis. Na 2,5 jaar heb je het apparaat alweer terug verdiend en je bent al die tijd ook nog beschermd (plus overige apparaten).

[ Voor 0% gewijzigd door Quakie op 18-04-2013 11:47 . Reden: thx mvds ind APC ipv APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Oh ja, neem wel een UPS die ondersteund word door je NAS, anders heb je er nog steeds weinig aan :) Je UPS vangt dan wel netjes de stroomuitval op, maar zal dan niet de NAS kunnen vertellen dat zijn accu leeg raakt, en dat de NAS uit moet schakelen.

APC http://www.apc.com (Ik denk dat Quakie die ook bedoelde) is meestal een veilige keuze :)

Deze heb ik bijvoorbeeld: pricewatch: APC Back-UPS CS 350 USB/Serial

[ Voor 30% gewijzigd door mvds op 18-04-2013 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mvds, zit er aan die APC-CS350 een USB aansluiting? Ik zie dat namelijk niet op de foto terug. Zo'n USB aansluiting is volgens mij noodzakelijk wil de Synology op een "intelligente" manier communiceren met de UPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hij heet zelfs zo:
pricewatch: APC Back-UPS CS 350 USB/Serial

Het gaat van een netwerkstekker naar een usb stekker. Tenminste zo is het bij de ES 550 G variant.
Die is trouwens ongeveer even duur en werkt zeker met Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tripkip
mvds schreef op donderdag 18 april 2013 @ 11:45:
Oh ja, neem wel een UPS die ondersteund word door je NAS, anders heb je er nog steeds weinig aan :) Je UPS vangt dan wel netjes de stroomuitval op, maar zal dan niet de NAS kunnen vertellen dat zijn accu leeg raakt, en dat de NAS uit moet schakelen.

APC http://www.apc.com (Ik denk dat Quakie die ook bedoelde) is meestal een veilige keuze :)

Bedankt voor de interessante uitleg. Je heb me overtuigd ;)
Ik denk er aan om deze te kopen: https://tweakers.net/pricewatch/281610/apc-back-ups-es-550va.html

Twitter iCouchPotato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Quakie schreef op donderdag 18 april 2013 @ 12:39:
Hij heet zelfs zo:
pricewatch: APC Back-UPS CS 350 USB/Serial

Het gaat van een netwerkstekker naar een usb stekker. Tenminste zo is het bij de ES 550 G variant.
Die is trouwens ongeveer even duur en werkt zeker met Synology.
Dat is bij mij inderdaad ook zo :) Je plugt een RJ11/RJ12/RJ45 (weet ik effe niet) stekker in je UPS en die gaat naar een USB stekker voor in de NAS.

En het is heel goed mogelijk dat er inmiddels een aantal sterkere zijn die hetzelfde kosten, ik heb de mijn tenslotte al 5 jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

tripkip schreef op donderdag 18 april 2013 @ 13:17:
[...]

Ik denk er aan om deze te kopen: https://tweakers.net/pricewatch/281610/apc-back-ups-es-550va.html
Tip: Check voordat je hem aanschaft even de prijs (en beschikbaarheid) van reserve/vervangingsaccu's ;)

Ik heb er niet naar gekeken hoor, maar het type accu in de mijne is zo'n standaard blok, en kost maar 4 tientjes, aangezien dat een UPS is met een aparte vorm zou je wel eens vast kunnen zitten aan een speciale accu (lees, dure accu)... Kan je beter van tevoren naar kijken, als na een paar jaar pas achter komen ;) Niks vervelender dan geen accu kunnen vinden, of daar de hoofdprijs voor moeten betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tripkip
mvds schreef op donderdag 18 april 2013 @ 13:26:
[...]

Tip: Check voordat je hem aanschaft even de prijs (en beschikbaarheid) van reserve/vervangingsaccu's ;)

Ik heb er niet naar gekeken hoor, maar het type accu in de mijne is zo'n standaard blok, en kost maar 4 tientjes, aangezien dat een UPS is met een aparte vorm zou je wel eens vast kunnen zitten aan een speciale accu (lees, dure accu)... Kan je beter van tevoren naar kijken, als na een paar jaar pas achter komen ;) Niks vervelender dan geen accu kunnen vinden, of daar de hoofdprijs voor moeten betalen :)
Idd. goede tip, ziet er goed uit dan: http://www.apc.com/resour...ex.cfm?base_sku=APCRBC110

Twitter iCouchPotato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Dat is dezelfde als bij mij erin moet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 07:34
Ik zag dat de pricewatch: Synology Disk Station DS1512+ nu wel voor een erg goede prijs te koop staat bij Bol.com

In hoeverre is dit de meerprijs waard t.o.v. een pricewatch: Synology Disk Station DS412+ die ik overweeg te kopen?

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Zoals altijd... ligt eraan wat je ermee wilt doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Meerprijs waard?

Je hebt 1 slot extra + mogelijkheid om nog eens 10 schijven aan toe te voegen (wel met de expansion-ding) dus meer toekomstgericht. De 412+ vind ik nogal beperkt door de "maar" 4 slots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
roeleboel schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 20:08:
[...]

Daar zit ik dus, maar wordt er niet veel wijzer van.
Volume 2 is aangemaakt maar kan ik nergens in Filestation vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze heb ik ook en wordt volledig ondersteund door mijn DS412+.
tripkip schreef op donderdag 18 april 2013 @ 13:17:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-09 10:04
tboheeren schreef op donderdag 18 april 2013 @ 09:14:
Een tijdje geleden had ik hibernation uitgeschakeld. Namelijk omdat ik sickbeard & couchpotato meer frequent wilde laten zoeken.
Nu vroeg ik me af of er naast die hibernation nog een soort 'rust stand' is. Spreken we dan over spindown?
Is het belangrijk voor de schijven om die spindown te krijgen?
Ik kwam ook op de volgende website uit http://forum.synology.com/wiki/index.php/Spindown_issues. Dit ga ik zeker eens proberen maar hier gaat het vooral over hibernation.
Vergeet die hibernation.

Na x aantal bugs & contacten met support, hebben deze me gewoon gezegd om hibernation/deep sleep uit te schakelen, en effectief, sindsdien geen issues meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

Ik heb toch maar eens een berichtje op het syno forum neergezet mbt het zo lang duren van de conversie met photostation ondanks dat ik de foto's via syno assistent heb overgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Heb je misschien mensen herkennen aanstaan als optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
mvds schreef op donderdag 18 april 2013 @ 11:45:

Bedankt voor de tips! Was ook eigenlijk mijn vraag, toeval?! :) Ik heb hier toevallig 2 NAS'en staan en wat netwerkapparatuur zoals jullie ook zeggen (modem, router etc.).
In hoeverre kan ik 2 NAS'en op 1 UPS zetten, en ook laten communiceren? Hub ertussen lijkt mij niet werken? ;) En wat gebeurd er als het stroom er weer opstaat? Krijgt de NAS dan weer een seintje om aan te gaan, of zal hij handmatig aangezet moeten worden? Wellicht te vermeiden door het vinkje "na stroomstoring NAS weer inschakelen" aan te vinken?

Daarnaast dacht ik dat het probleem met m'n CrashPlan naar Synology was opgelost, maar nu kan hij weer niet verbinden. Meer mensen met dit probleem?

[ Voor 17% gewijzigd door JPtjeeNL op 19-04-2013 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedemiddag allemaal,

De hardware:
DS412+, net geïnstalleerd, met daarin 2x WD Caviar Green 3 TB (SATA-600) in SHR Raid 1.
Router UBEE EVW3200
Macbook Pro 15" (2.8 GHZ, 500GB 7200 RPM, van mid-2009), de harde schijf zit vrij vol.
NAS detecteert de netwerksnelheid met 1000 (Gigabit netwerk dus), WLAN 802.11n wordt ondersteund door Macbook en router.

Betreft:
Slome WLAN verbinding en slome Time Machine backup.

Ik had als eerste prioriteit het runnen van een Time Machine backup van mijn Macbook, omdat de harde schijf ervan af en toe wat 'overlijd'-tikjes en geluidjes geeft. Nu gaat dit behoorlijk sloom. Via een WLAN haal ik maar maximaal zo'n 3 MB/s (Megabyte). Met een torrent-download haal ik af en toe de 6 MB/s dus had ik eerder zo'n getal verwacht (theoretisch is zelf 9 MB/s mogelijk?).
Plug ik een ethernet kabel in m'n Macbook, dan haal ik maar zo'n 15 MB/s, maar dat schiet heen en weer tot soms boven de 30 MB/s.

Als ik gewoon een paar bestanden over het netwerk verhuis haal ik de volgende getallen:
Via kabeltje - 10.94GB bestand - Gemiddeld zo'n 57 MB/s, met uitschieters tot zo'n 80
- 1.35GB bestand - +/- 30 MB/s
Via WLAN - 10.94GB schatting 43 minuten, 4.3 MB/s (daar had ik geen zin in om op te wachten)
- 1.35GB - 4.2 MB/s of 4.7 MB/s
- 6.6GB 12 bestanden - 4.8 MB/s

Waarom bereik ik met WLAN niet hogere snelheden (alle instellingen zijn vrijwel standaard)? En waarom is Time Machine zo ontiegelijk sloom? Die backup is dus zo'n 500GB en dat duurt dan minimaal een hele nacht of nog langer... Nu weet ik van Windows dat een hele bult kleine files kopiëren langer duurt dan een grote, maar moet ik ergens nog een instelling wijzigen om het sneller te laten verlopen of zijn mijn aangegeven snelheden gewoon realistisch?

Groeten,
Hendrik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@drikj, lijkt mij meer een probleem met je modem/router
Iets anders: Check je LCC in SMART of deze niet enorm stijgt, anders moet je het trucje toepassen om de Load cycles te stoppen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Laatst online: 10-10 14:38
JPtjee007 schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 14:16:
[...]

Bedankt voor de tips! Was ook eigenlijk mijn vraag, toeval?! :) Ik heb hier toevallig 2 NAS'en staan en wat netwerkapparatuur zoals jullie ook zeggen (modem, router etc.).
In hoeverre kan ik 2 NAS'en op 1 UPS zetten, en ook laten communiceren? Hub ertussen lijkt mij niet werken? ;) En wat gebeurd er als het stroom er weer opstaat? Krijgt de NAS dan weer een seintje om aan te gaan, of zal hij handmatig aangezet moeten worden? Wellicht te vermeiden door het vinkje "na stroomstoring NAS weer inschakelen" aan te vinken?

Daarnaast dacht ik dat het probleem met m'n CrashPlan naar Synology was opgelost, maar nu kan hij weer niet verbinden. Meer mensen met dit probleem?
Je kan een synology instellen als ups server. Als de ups ingeschikeld wordt dan zorgt de synology ervoor dat de andere ook afsluit ( ik heb dit ook zo werkend )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
SemperFidelis schreef op donderdag 18 april 2013 @ 18:13:
[...]

Daar zit ik dus, maar wordt er niet veel wijzer van.
Volume 2 is aangemaakt maar kan ik nergens in Filestation vinden.
Iemand die me kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
@ drikj

Zoals ik het lees is er weinig mis met je nas. Via wlan haal je altijd veel lagere snelheden dan bedraad. Thats a fact...

Probeer eens een losse (goede!) router ipv je ubee modem. Ik haal met mijn 1512+ icm netgear wnr3500 tussen de 4 en 10mbit via wlan en bedraad dik 100+.

Ik zou ook je lcc waardes in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloRadix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-10 15:46
maak een shared folder aan en zet op het volume 2

-> control panel --> shared folder -> vul naam van de folder en wijzig de locatie naar Volume 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
FloRadix schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 16:33:
[...]

maak een shared folder aan en zet op het volume 2

-> control panel --> shared folder -> vul naam van de folder en wijzig de locatie naar Volume 2
Thanks man!
Lekker verstopt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist

jdwrist

mvds schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 13:07:
Heb je misschien mensen herkennen aanstaan als optie?
nope die staat uit

het draadje op syno forum klikkerdeklik wat ik heb aangemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

klopt het dat je met eem synolgy tegenwoordig ook tv op kan nemen? En hoe gaat dit in zijn werk voor Ziggo? Heb je geen dvbc module/tuner nodig oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Dark0z schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 20:21:
klopt het dat je met eem synolgy tegenwoordig ook tv op kan nemen? En hoe gaat dit in zijn werk voor Ziggo? Heb je geen dvbc module/tuner nodig oid?
Zoek even naar tvheadend en ziggo, is heel veel over te vinden.

Via ipkg kan ik cron installeren. Heeft dat voordelen tov van het handmatig doen (/etc.defaults/cron en daarna handmatig stop/start)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
SemperFidelis schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 18:28:
[...]

Thanks man!
Lekker verstopt :P
He gedverdemme, nu loopt die vast en kan ik niet bij mn data...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel105
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn nieuwe Windows 8 pc en mijn Synology DS212j
Als ik in Windows Explorer naar "Network'' ga, staat er netjes DISKSTATION in het lijstje. Openen gaat ook nog goed: ik krijg m'n folders te zien. Alleen als ik dan bijv. music aanklik, geeft Windows de volgende error en loopt hij vast.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UEOxGeHbkU6nsy7z6mv1rIdS/full.jpg

Hij vraagt dus niet eens om een user en een password...

Ik heb wel vaker probleempjes gehad, maar tot nu toe was het voldoende om Google ff goed door te zoeken. Nu heb ik alleen nog geen enkele oplossing kunnen vinden. Wel ben ik erachter dat als ik het ''Guest'' account via DSM toegangsrechten geeft tot een van de mappen (bijv Public), hij er wel inkomt. Het lijkt er dus op dat hij standaard inlogt als guest. Hoe kan ik inloggen als een gebruiker? Op mijn andere Pc ( overigens ook een Windows 8 ) vraagt hij als ik op een van de mappen klik om user/password.

[ Voor 4% gewijzigd door Appel105 op 19-04-2013 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Appel105 schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 21:59:
Hallo,

Als ik in Windows Explorer naar "Network'' ga, staat er netjes DISKSTATION in het lijstje. Openen gaat ook nog goed: ik krijg m'n folders te zien. Alleen als ik dan bijv. music aanklik, geeft Windows de volgende error en loopt hij vast.

[afbeelding]

Ik heb wel vaker probleempjes gehad, maar tot nu toe was het voldoende om Google ff goed door te zoeken. Nu heb ik alleen nog geen enkele oplossing kunnen vinden. Wel ben ik erachter dat als ik het ''Guest'' account via DSM toegangsrechten geeft tot een van de mappen (bijv Public), hij er wel inkomt. Het lijkt er dus op dat hij standaard inlogt als guest. Hoe kan ik inloggen als een gebruiker? Op mijn andere Pc ( overigens ook een Windows 8 ) vraagt hij als ik op een van de mappen klik om user/password.
Zeker username/wachtwoord onthouden aangeklikt in verleden en deze zijn nu veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel105
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
schumi2004 schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 22:24:
[...]

Zeker username/wachtwoord onthouden aangeklikt in verleden en deze zijn nu veranderd?
Nee, helaas. Hij vraagt er op een andere account Windows account ook niet om...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dino_V
Heeft iemand hier wel is problemen gehad met xbmc icm met een synology NAS? Ik ben behoorlijk nieuw in "de wereld van de nassen". Heb een ds213 met 1 schijf (seagate 3TB 7200) en heb als media pc een Mac mini I5 (2012 model). Voorheen had ik er altijd een externe hdd aanhangen maar die is me nu iets te vaak zomaar uit het niks kapot gegaan, dus heb de overstap gemaakt naar een NAS.

Alles draait opzich prima, al vind ik het uitpakken van content nog wel lang duren in vergelijking met de externe hdd via USB.

Nu heb ik weer er een aardige film en serie collectie opgebouwd en vanavond begonnen met een serie vanaf de NAS te kijken via xbmc. Eerste 10 seconden ging goed, daarna begon die al soms te stotteren of zelfs te hangen, en na 5 seconden hangen speelde die weer verder. Ik heb ook geprobeerd om via VLC wat af te spelen, maar dezelfde ervaring. (De NAS zit overigens via een gigaswitch verbonden met de Mac mini).

Dit zou toch zonder problemen HD materiaal moeten kunnen afspelen, en zelfs tegelijk downloads moeten kunnen verwerken? Ik heb nu het idee dat de NAS het niet aankan.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 17:30
Ik zit dus met hetzelfde.. Ook een DS213 met 2x een seagate 4TB .15 disk (Ingedeeld met 2 Volumes van 4TB, dus zonder redundancy aangezien ik van de NAS weer backups ga maken naar externe harddisks).

Ik heb hem ook via een gigaswitch en cat 6e kabels aangesloten.. Ik probeerde gisteren een image van 94gb over te zetten naar de NAS en ik kwam niet boven de 14MB/s uit, dit moet toch veel sneller kunnen?

Dan nog een tweede probleem. Ik probeerde ook mijn document map te kopieeren naar de NAS. Alleen bij een aantal bestanden gaf hij de melding dat hij de Z schijf niet kon vinden.. Dit deed ie elke keer bij precies dezelfde 3 bestanden. (ook als ik alleen die bestanden wilde kopieeren). Iemand enig idee wat dit is?

[ Voor 23% gewijzigd door Uhmmie op 20-04-2013 08:20 ]

Currently playing: MTG Arena (PC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Appel105 schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 21:59:
Hallo,

[afbeelding]

Check het volgende eens.
Configuratiescherm --> Referentiebeheer --> windows referenties.
Kijk in het lijstje daar of je de NAS terug kunt vinden.
Als je terug ziet dan daarop klikken en kiezen voor verwijderen.
Probeer het dan nog eens.

Lukt het dan nog niet dan even de PC herstarten en nogmaals proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Rainesh schreef op woensdag 17 april 2013 @ 23:18:
@ Dikkiedikdik

ik zou dan Videostation proberen. Heb het laatst geinstalleerd en alles laten scrapen etc en moet zeggen dat het toch heel goed werkt. Was heel verbaasd over de werking ervan. Streamt mijn films en tv series zonder problemen naar mijn ipad1 (!)
Welke app gebruik jij op je iPad om de video af te spelen. Ik heb al meerdere Apps geprobeerd maar geen 1 die goed werkt. Of alleen beeld of alleen geluid. Al een paar gekocht in de hoop dat deze wel werken maar alleemaal hetzelfde.

DS Videostation kan zelf geen video's af spelen maar heeft hiervoor nog een app nodig.
Ipad 4 zonder JB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Xenophoben schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 15:53:
[...]

Je kan een synology instellen als ups server. Als de ups ingeschikeld wordt dan zorgt de synology ervoor dat de andere ook afsluit ( ik heb dit ook zo werkend )
Áha, ga ik daar maar eens mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waits
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10 08:35
JPtjee007 schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 14:16:
[...]
1. Één NAS verbind je met de USB kabel aan de UPS. Dat is de master. Bij de DSM UPS instellingen kun je een of meerdere IP adressen ingeven, voor de slave(s). Dan nog even de UPS-instellingen op de slave aanpassen. Communicatie gaat van de master naar de slave(s) over je LAN, dus niet USB. Niet alleen je beide NASsen, maar ook je router moet dus ook aan de UPS hangen! Kijk voor meer informatie in de DSM help, bij UPS.
2. Ja. dat vinkje.

Het is ook mogelijk om een PC als slave te laten functioneren. Dat is iets meer werk: http://www.synology-forum...00g-gr/msg28296/#msg28296

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
waits schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 10:30:
[...]

1. Één NAS verbind je met de USB kabel aan de UPS. Dat is de master. Bij de DSM UPS instellingen kun je een of meerdere IP adressen ingeven, voor de slave(s). Dan nog even de UPS-instellingen op de slave aanpassen. Communicatie gaat van de master naar de slave(s) over je LAN, dus niet USB. Niet alleen je beide NASsen, maar ook je router moet dus ook aan de UPS hangen! Kijk voor meer informatie in de DSM help, bij UPS.
2. Ja. dat vinkje.

Het is ook mogelijk om een PC als slave te laten functioneren. Dat is iets meer werk: http://www.synology-forum...00g-gr/msg28296/#msg28296
Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Hier ga ik zeker wat mee doen, mooi systeem!
Heb jij/hebben jullie recentelijk nog een UPS voor zijn/haar Synology aangeschaft? Er zijn enorm veel modellen en moet zeggen dat de APC's mij het meeste aanspreekt. Ik zie ook UPS'en van goedkopere merken als Trust. Voor een particulier, raden jullie dat aan of af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waits
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10 08:35
Welke UPS?
Ik heb deze, nu al 2 jaar: http://www.redcoon.nl/B20...k-UPS-ES-700_APC?xtmc=ups apc&xtcr=1
Voordelen van zo'n budgetmodel: prijs, en er passen gewone (Schuko) stekkers in. Luxere modellen hebben alleen IEC aansluitingen.

En voor de UPS fanaten: Synology ondersteunt geen email notification bij 'on battery' en 'on line' (vreemd, want juist díe zou je willen). Daar is een prachtige mod voor (wel even werk): http://forum.synology.com...&t=17616&start=60#p255546

[ Voor 36% gewijzigd door waits op 21-04-2013 11:22 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Vragen over de ransomware Synolocker kan in Synology NAS besmet met ransomware synolocker.

Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:

<ul><li>[Synology] Nieuws en discussie</li><li>[Synology] Packages</li><li>[Synology] Vraag en antwoord</li></ul>
In dit <b>Vraag en Antwoord</b> topic mogen alle <b>vragen over Synology-producten</b> tenzij:
<ul><li>.. het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.</li><li>.. het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.</li><li>.. jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).</li></ul>~~~[/html]