Time Backup gebruik ik zelf niet.SpeciesXX schreef op zondag 14 april 2013 @ 12:56:
[...]
Thanks. Kan ik met de gewone backup ook meerdere versie bewaren wanneer ik deze automatisch elke week laat uitvoeren? Kon dit enkel vinden met de time backup. Heb die nu ingesteld op 1x per week en laat die wegschrijven naar een externe usb harde schijf. Die hangt nu aan m'n NAS.
Kon niet vinden hoe ik van m'n NAS naar m'n PC kom, dus dan maar op de externe HD.
Wat betreft dat syncen en cloud, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik snap het idee, maar niet helemaal het nut wanneer ik toch backups maak. M'n pc en laptop kunnen toch bij de NAS, dus ook bij de documenten op dat moment. De cloud zou inderdaad een extra kopie betekenen, maar ik backup toch. Het is natuurlijk wel zo dat m'n NAS en de backup fysiek op 1 plek staan. Dus als er iets gestolen wordt ben ik nog steeds de Sjaak. Maar dat heb je met brand ed ook. Daarom ben ik aan het kijken naar een online oplossing, even kijken wat er mogelijk is voor weinig geld.
Reden waarom ik meerdere versies wil, is dat ik ergens gelezen heb dat een virus ook je data kan corrupten. Als je dan gaat syncen of maar 1 backup versie hebt, dan kopieer je die corrupte bestanden dus over, en dan ben je alsnog alles kwijt. Met versies heb je dat al minder snel. Ik heb echter geen idee of dit echt een issue kan zijn. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt iig.
De mappings vanuit m'n pc en laptop naar de NAS heb ik gevonden, thanks. Ik heb een mapje documents aangemaakt voor de pc, en een andere voor de laptop (eigenlijk per user zeg maar, laptop is van de vrouw. zo kan ze niet per ongeluk dingen weggooien). Werkt lekker moet ik zeggen. Foto's en documenten sla je daar op, en die worden 1x per week door de NAS gebackupped.
Je kan bij de gebruiker accounts op de NAS voor elke gebruiker een Home folder (Gebruiker Basismap) laten aanmaken. Dat is een eigen stukje voor elke gebruiker. Je hoeft dan niet per gebruiker een share aan te maken. Zodra je een gebruiker aanmaakt wordt deze folder ook direct aangemaakt.
Ik laat alle belangrijke data voor een gebruiker hierin opslaan. Met een synch tool kun je ook nog lokale mappen synchroniseren naar deze map.
Vervolgens maak ik elke nacht een backup naar een andere NAS en tevens naar een externe harddisk.
Via de Back-up maken en terugzetten (knopje links bovenin) heb ik dit ingesteld. Hier kun je wel opgeven hoeveel versies je wilt bewaren. Tevens kun je aangeven of bestanden die jij verwijderd wel of niet moeten worden meegenomen in de backup. Ik laat alle bestanden in de backup wel bestaan zodat ik altijd nog iets terug kan halen als er per abuis toch iets is verwijderd.
De externe backup mogelijkheden wil ik niet gebruiken. Je weet niet wat er met je data gebeurt. Je dropt het toch bij een bedrijf en hoe goed het allemaal beveiligd zal zijn heb ik daar toch geen prettig gevoel bij.
Tevens als je de maandelijkse kosten bekijkt dan kun je beter voor dat geld eenmalig een 2de hands extra NAS aanschaffen en deze bij iemand anders neerzetten. Je kan dan via internet een backup maken naar de andere NAS. Er worden regelmatig nassen hier aangeboden voor een leuk bedrag.
Op die manier heb je maar 1x aanschaf kosten ipv jaar in jaar uit elke maand een x bedrag te moeten betalen. Tevens heb je op deze manier ook alles gedekt qua harddisk crash/diefstal/brand.