Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-09 00:31
Ik moest ff 3 keer deze post van een Synology medewerker lezen en ik denk dat hiermee bedoeld word dat de DSM update onbedoeld de volume probeert te converteren naar BTRFS ofzo en dan raak je je volume kwijt op die betreffende modellen dat geen BTRFS ondersteund...

https://community.synology.com/enu/forum/1/post/142519

Ben iig blij dat ik auto-updates uit heb staan op mijn NAS. Een DS118 is 1 van mijn NAS'en.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Ik moest het zelfs 5x lezen en snap het nog niet helemaal. ;)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 20:59
Ik heb Auto Updates ook uit staan, maar ben wel altijd vrij snel met updaten.
Dus, als ik het goed heb begrepen, zoals @Shadow771 aangeeft, betreft het alleen de genoemde modellen die géén btrfs ondersteunen. Ik heb zelf een DS216+II die wel met btrfs is ingericht en een DS114 extern die meen ik als ext4 is ingericht. Beiden zijn voorien van DSM 6.2.4-25556 en ik heb (nog) geen problemen ervaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:02
Wat volgens mij bedoelt wordt is dat die modellen geen BTFRS ondersteunen, maar dat het in vorige versies van DSM het toch mogelijk was BTFRS op die modellen te gebruiken en dat dit bij een update van DSM naar 6.2.4 dan problemen gaat geven.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RicoK
Copy+paste van het Synology NL Forum:

Dat is een heftige bug. Niet in deze dsm update, maar in een vorige, waar je nu last van krijgt. Als ik het goed lees ondersteunen deze nassen officieel geen Btfrs, maar door een eerdere bug kon je dit filesysteem toch aanmaken. Je kunt dus niet meer bij je data omdat het nu weer niet ondersteund wordt, zoals de bedoeling was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Ben(V) schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:22:
Wat volgens mij bedoelt wordt is dat die modellen geen BTFRS ondersteunen, maar dat het in vorige versies van DSM het toch mogelijk was BTFRS op die modellen te gebruiken en dat dit bij een update van DSM naar 6.2.4 dan problemen gaat geven.
RicoK schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:38:

Dat is een heftige bug. Niet in deze dsm update, maar in een vorige, waar je nu last van krijgt. Als ik het goed lees ondersteunen deze nassen officieel geen Btfrs, maar door een eerdere bug kon je dit filesysteem toch aanmaken. Je kunt dus niet meer bij je data omdat het nu weer niet ondersteund wordt, zoals de bedoeling was.
Dit verklaart dan een hoop. Ik was niet op de hoogte van de eerdere bug.

[ Voor 40% gewijzigd door Shadow771 op 09-04-2021 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
@Shadow771 De bug was er eerder, maar toen niet gemeld als bug, omdat er geen consequenties aan vast zaten. Men kon bestandssysteen BTRFS gewoon aanmaken. Maar nu met deze laatste update schijnbaar komt deze bug pas naar boven. Althans zo begrijp ik het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 09:28
En helaas ben ik getroffen door die bug ... dus nu alles kwijt op die nas (DS218play). Wel backups, maar goed morgen krijg ik een DS218 binnen en dan hopelijk kan ik weer bij de data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
RicoK schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:52:
@Shadow771 De bug was er eerder, maar toen niet gemeld als bug, omdat er geen consequenties aan vast zaten.
Als dit zo is dan is dit wel een zeer naïve gedachte geweest van Synology...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

pietje63

RTFM

jeroenzelle schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:57:
En helaas ben ik getroffen door die bug ... dus nu alles kwijt op die nas (DS218play). Wel backups, maar goed morgen krijg ik een DS218 binnen en dan hopelijk kan ik weer bij de data.
Iets zegt me dat data recovery mogelijk moet zijn (los van de backup). De data is toch ongewijzigd, er is enkel iets qua besturingssysteem gewijzigd. Dit zout teruggedraaid moeten kunnen worden?

Uitdaging zit hem wellicht in het niet kunnen opstarten? -> recovery via externe PC waar de hdd op aangesloten wordt

Gezien de kwaliteit van support welke Synology in de regel levert heb ik er wel vertrouwen in dat ze met een adequate oplossing komen

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
jeroenzelle schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:57:
Schijven in je nieuwe Syno schuiven en dan zou het weer moeten werken denk ik!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
pietje63 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 15:12:
[...]

Iets zegt me dat data recovery mogelijk moet zijn (los van de backup). De data is toch ongewijzigd, er is enkel iets qua besturingssysteem gewijzigd. Dit zout teruggedraaid moeten kunnen worden?

Uitdaging zit hem wellicht in het niet kunnen opstarten? -> recovery via externe PC waar de hdd op aangesloten wordt

Gezien de kwaliteit van support welke Synology in de regel levert heb ik er wel vertrouwen in dat ze met een adequate oplossing komen
Jup, heb ticket ook aangemaakt. Wacht op antwoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

RicoK schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:38:

Dat betekend dus dat het niet hebben van Btfrs puur een software beperking is/was en niet een hardware probleem.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenzelle
Kleine update, nieuwe Synology DS218 binnengekregen. Na migratie van de schijven is alles gelukkig weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
@jeroenzelle Fijn!! Gelukkig geen vergaande gevolgen voor jou.

Heb jij toevallig je DS218Play op Marktplaats staan? Daar staat er vandaag een van een Jeroen uit /in Aalsmeer ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdmeer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-04 13:02
Ik moet zeggen dat ik erg blij ben met m'n nieuwe NAS (DS1821+). De voornaamste reden dat ik deze heb gekocht is omdat deze 8 bays heeft en ik daarmee mijn andere 2 NASsen will gaan consolideren. Die andere 2 zal ik dan uiteindelijk verkopen.
Wel is de nieuwe NAS luidruchtiger dan mijn DS415+, die ik gewoon in de woonkamer heb staan. Misschien zet ik de nieuwe NAS wel in mijn TVkast zodat ik de deur dicht kan doen. Moet alleen even kijken wat dit doet qua temperatuur (nu maar 1 schijf in het apparaat met een temperatuur van max 29 graden).

Ben gelijk begonnen de NAS goed op te zetten dus zo weinig mogelijk applicaties installeren op de NAS zelf en alles zo veel mogelijk via docker containers regelen. Als straks de nieuwe DSM uitkomt dan heb ik de minste kans dat er dingen kapot zullen gaan.

Het was wel even wat gedoe om docker op een encrypted share folder te zetten want default is deze niet encrypt. Aangezien mijn hele config van alle apps en databases, etc. in de docker folder te vinden is, vond ik het wel verstandig om dit sowieso te encrypten.
Hopelijk komt mijn extra geheugen binnenkort en draait het apparaat op 32 gb ipv 4.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenzelle
RicoK schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:10:
@jeroenzelle Fijn!! Gelukkig geen vergaande gevolgen voor jou.

Heb jij toevallig je DS218Play op Marktplaats staan? Daar staat er vandaag een van een Jeroen uit /in Aalsmeer ;).
Haha ja precies, dat ben ik ;) (staat ook hier op V&A).

Ik hou de DS218 gewoon... anders moet ik met veel gedoe het volume gaan omzetten zodat de play het weer doet...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Synology FAN
  • Laatst online: 02-07 12:08
Ik heb een mogelijke workaround gevonden voor de getroffen Btrfs NASsen,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24
Hier moet je zijn voor ervaringen met geheugen: [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leeuwtje
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Kreeg zojuist een email van Synology,

"the release is plan for the summer of 2021 the 20th july for release in europe"

Voor diegene die dit interesseert

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Nieuws bij de buren
https://nl.hardware.info/...m-dsm-70-komt-in-juli-uit

20 juli 2021 DSM 7 release

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 07:32
ja nice kan ik eindelijk nieuwe nas gaan bestellen

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicoK
@Cyrus The Virus Of ik heb de cynische ondertoon gemist, maar waarom zou je wachten? Elke moderne Syno NAS van de laatste paar zal de upgrade naar DSM7 krijgen afaik.
Zo heb ik recent een gebruikte DS216+II aangeschaft die DSM7 gaat krijgen, maar ook zelfs mijn (backup) DS114 zal DSM7 gaan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

RicoK schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:28:
@Cyrus The Virus Of ik heb de cynische ondertoon gemist, maar waarom zou je wachten? Elke moderne Syno NAS van de laatste paar zal de upgrade naar DSM7 krijgen afaik.
Zo heb ik recent een gebruikte DS216+II aangeschaft die DSM7 gaat krijgen, maar ook zelfs mijn (backup) DS114 zal DSM7 gaan krijgen.
Gokje: Waarschijnlijk vanaf 0 een clean install te hebben van DSM 7 ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RicoK
RobbyTown schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:31:
Het is wel wat meer werk, maar je kunt altijd een clean install doen naturlijk he. Daar heb je geen nieuwe NAS voor nodig 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
En wat zou het nut van een clean install zijn?

Ik geloof dat iedereen nog de oude Windows problemen in z'n hoofd heeft waar een nieuwe install nodig was om een heleboel rotzooi op te ruimen die altijd achterbleef.
Daar heeft Linux natuurlijk nooit last van gehad en zelf Windows heeft dat tegenwoordig redelijk onder controle.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:44

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

RicoK schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:28:
Ik bestel steeds een nieuwe DS als mijn oude de nieuwste DSM niet meer krijgt. Dan wacht ik netjes tot die uitkomt en ik koop er 1 van de nieuwste range.

edit:
Ben zo begonnen met de DS107 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Tukk op 04-05-2021 18:01 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
Ben(V) schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:21:

Ik geloof dat iedereen nog de oude Windows problemen in z'n hoofd heeft waar een nieuwe install nodig was om een heleboel rotzooi op te ruimen die altijd achterbleef.
Daar heeft Linux natuurlijk nooit last van gehad en zelf Windows heeft dat tegenwoordig redelijk onder controle.
Ik begrijp je post en ben het daar volledig mee eens. Maar het is natuurlijk gewoon gevoelsmatig he. Iets fris, iets volledig nieuws ;) NB Ik zal geen clean install doen 8).
Tukk schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:07:
Ik bestel steeds een nieuwe DS als mijn oude de nieuwste DSM niet meer krijgt. Dan wacht ik netjes tot die uitkomt en ik koop er 1 van de nieuwste range.
Check ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 07:32
RobbyTown schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:31:
[...]

Dat is de voornaamste redenen ja
Ben(V) schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:21:

Tja of het nodig is een tweede maar het is ook niet dat ik echt haast er mee heb dus had geen probleem om te wachten. DS412 doet het nog prima al begint hij wat traag te worden

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Shadow771
Voor degene die ook BitWarden draaien op zn Synology NAS (via Docker), misschien handig om te weten dat de naam van de image gaat veranderen naar "vaultwarden/server" .

Meer info hier, hier en hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:32

elsinga

=8-)

Dank, dat is inderdaad handig om te weten!

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Erhnam
  • Laatst online: 13:33

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Nieuwe release candidate van DSM7:

https://www.synology.com/en-global/releaseNote/DSM

[ Voor 51% gewijzigd door Erhnam op 01-06-2021 16:45 ]

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
Op de 1 of andere manier werkt deze URL niet bij mij momenteel (kzit met VPN verbonden met mn werk, misschien dat een interne proxy dit niet leuk vind ofzo). Dus ik voeg deze ff hierbij:

https://www.synology.com/...seNote/DSM?model=DS918%2B

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• technorabilia
Docker naar versie 20.10.3! :)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ben(V) schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:22:
Wat hier mis gegaan is bij Synology dat ze wel migratie van BTRFS (disksets) toestonden modellen die officieel geen BTRFS ondersteunen.
Dat werkte gewoon dus als je een NAS had met BTRFS en die ging kapot maar je kocht dan andere die BTRFS onderstuende en deed de schijven erin dan werkte het gewoon.

Deze update ze alsnog de ondersteuning van BTRFS uit op die modellen.
Dat is wel een beetje jammer voor sommige mensen die het al 2/3 jaar zo hebben draaien, het antwoord van Synology koop maar een nieuwe nas.
Dat is wel een beetje flauw door hun eigen bug die er al jaren in zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Well f.ck...
USB devices (Wi-Fi dongle, Bluetooth dongle, 3G/4G dongle, USB DAC/speaker, and DTV dongle) are no longer supported. If your Synology NAS is currently connected via a wireless dongle, it will be disconnected after the update.
Benieuwd of dit ook geldt voor USB netwerk kaarten en Zigbee sticks...

Voor mensen die zoals ik outbound verkeer alleen naar noodzakelijke URLs toestaan is dit ook nog wel belangrijk:
The URLs used by DSM when updating or running services have been modified. Please read this article and make sure that your firewall rules are configured appropriately.
En tenslotte:
If you cannot find certain Synology approved third-party packages in Package Center, check this article for the latest status of the packages. For other third-party packages, please contact their developers for more information.
Qua nieuwe zaken wordt ik wel blij van deze dingen:
  • Enhanced the access performance of degraded RAID 6 by 70%.
  • Added display of the storage usage of each category item on Btrfs volumes.
  • Added the ability to pin all Btrfs metadata to SSD caches to enhance the performance of accessing small files and shorten the response time when accessing files regularly.
  • Supports enabling/disabling file compression for shared folders created on DSM 7.0.
  • Enhanced file compression ratio and added display for the current ratio for each shared folder.
  • Added support for cross-protocol locking between SMB and AFP.
  • Enhanced Btrfs performance and lowered I/O latency.
  • Modularized the SMB file service into a package.
Ik mis wel heel erg de mogelijkheid tot backup van VMM (waardoor deze onbruikbaar blijft) en een update voor docker en VMM.

Gezien het feit dat mijn 2.5Gb USB netwerk kaart mogelijk niet meer werkt en het uiteindelijk nog altijd geen final is wacht ik nog even met installatie ;)
Jullie?
Ik kwam deze niet tegen in de Releasenotes, heb je hier een bron van?

[ Voor 4% gewijzigd door Tomba op 01-06-2021 21:01 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Tomba schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:15:
Ik kwam deze niet tegen in de Releasenotes, heb je hier een bron van?
Gecontroleerd op de command line. :)

Maar het staat ook hier genoemd....

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

technorabilia schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:56:
[...]

Gecontroleerd op de command line. :)

Maar het staat ook hier genoemd....
Top! Dank je. Eindelijk wat progressie op dat vlak!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Tomba schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:01:
[...]

Top! Dank je. Eindelijk wat progressie op dat vlak!!!
Ook beschikbaar voor DSM 6.x zie ik nu! oOo

sysop@DS716:~$ grep productversion /etc.defaults/VERSION
productversion="6.2.4"
sysop@DS716:~$ docker --version
Docker version 20.10.3, build b35e731
sysop@DS716:~$ docker-compose --version
docker-compose version 1.28.5, build 1bbbad71
sysop@DS716:~$

Edit:
Lijkt allemaal goed te blijven werken als ik het zo bekijk.

[ Voor 44% gewijzigd door technorabilia op 01-06-2021 21:15 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

technorabilia schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:03:
[...]

Ook beschikbaar voor DSM 6.x zie ik nu! oOo

sysop@DS716:~$ grep productversion /etc.defaults/VERSION
productversion="6.2.4"
sysop@DS716:~$ docker --version
Docker version 20.10.3, build b35e731
sysop@DS716:~$ docker-compose --version
docker-compose version 1.28.5, build 1bbbad71
sysop@DS716:~$

Edit:
Lijkt allemaal goed te blijven werken als ik het zo bekijk.
In het Package Center zie ik hem nog niet?
What's new in version 18.09.0-0519

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Tomba schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:28:
In het Package Center zie ik hem nog niet?
Ik heb de package met de hand gedownload en geïnstalleerd.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Zijn er fotografen hier die Synology Photos in DSM 7 al getest hebben?
Ik heb zowel Photo Station als Moments gebruikt, maar beide bevallen ze me niet. De voornaamste reden is dat beide programma's geen RAW+JPEG pair kunnen maken. Met andere woorden: ik kan niet zowel de originele RAW en de bewerkte JPEG opslaan, want dan worden ze als twee foto's getoond.
Hoe gaat Synology Photos hiermee om? Kun je de RAW’s verbergen, of alleen tonen als er geen bijbehorende JPEG is?

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolfstein89
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 16:17
TKroon schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:33:
Zijn er fotografen hier die Synology Photos in DSM 7 al getest hebben?
Ik heb zowel Photo Station als Moments gebruikt, maar beide bevallen ze me niet. De voornaamste reden is dat beide programma's geen RAW+JPEG pair kunnen maken. Met andere woorden: ik kan niet zowel de originele RAW en de bewerkte JPEG opslaan, want dan worden ze als twee foto's getoond.
Hoe gaat Synology Photos hiermee om? Kun je de RAW’s verbergen, of alleen tonen als er geen bijbehorende JPEG is?
zoals ik hier zie https://www.synoforum.com...a-what-do-you-think.4866/ (let wel, betreft oude beta) lijkt het er niet op. Heb DSM 7 nog niet geïnstalleerd maar wil dit binnenkort ook doen. Hoop dat ze raw pairing wel gaan ondersteunen, scheelt me namelijk uitzoekwerk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@wolfstein89 Ik snap niet dat ze dat nog steeds niet gemaakt hebben. Het zou voor (hobby)fotografen zoveel makkelijker zijn om alles, lokaal, op één plek op te kunnen slaan. Één database om te backuppen, etc. Ik heb nu allemaal losse mappen waar RAW’s in staan, en als ik dus van een JPEG een RAW moet zoeken is dat gewoon irritant. Als het er nu nog niet in zit heb ik ook weinig vertrouwen dat het alsnog komt. Ze hebben Synology Photos hoe ik begreep volledig opnieuw gemaakt…. Zucht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

TKroon schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:30:
@wolfstein89 Ik snap niet dat ze dat nog steeds niet gemaakt hebben. Het zou voor (hobby)fotografen zoveel makkelijker zijn om alles, lokaal, op één plek op te kunnen slaan. Één database om te backuppen, etc. Ik heb nu allemaal losse mappen waar RAW’s in staan, en als ik dus van een JPEG een RAW moet zoeken is dat gewoon irritant. Als het er nu nog niet in zit heb ik ook weinig vertrouwen dat het alsnog komt. Ze hebben Synology Photos hoe ik begreep volledig opnieuw gemaakt…. Zucht.
Ik denk dat er nog veel valt te verbeteren aan je Workflow.

Waarom zou je RAW's en JPEGs in dezelfde map hebben staan, die zet je toch gewoon in een subfolder.

RAW's zijn doorgaans de bestanden om te bewerken in programmas als LR en C1, het eindresultaat exporteer je dan vervolgens in JPEG in een subfolder (met de gewenste afmetingen e.d.)

Als je dus alleen de subfolders gebruikt voor Synology Photos/Moments is er toch niets aan de hand?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Greatsword Ik ben een hobbyfotograaf, met voornamelijk privéfoto’s. De bruiloften die ik geschoten heb, staan natuurlijk niet in mijn normale bibliotheek, maar ergens los in een map. Momenteel heb ik alle JPEG’s in mijn iCloud-fotobibliotheek staan, omdat de integratie tussen iPhone, iPad en iMac ontzettend fijn is. Maar, ik wil ook graag een losse bibliotheek, inclusief alle RAW’s, die overzichtelijk is, en eenvoudig een backup van te maken is.

Ik gebruik LR, zowel op mijn iPad onderweg als op mijn iMac, maar door beperkte opslag (en erg belabberde filtermogelijkheden in deze variant) kan ik daar niet alles in bewaren. Dus exporteer ik elke x duizend foto’s alle RAW’s naar een losse map op mijn Synology. Wat ik dus zou willen: vanuit LR het RAW+JPEG pair exporteren naar Synology Photos, en de JPEG naar mijn iCloud-bibliotheek. En dan LR “leeg” houden. Ja, de LR Classic kan meer met externe schijven en opslagbeheer, maar daarmee kan ik op mijn iPad niet overweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert99
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:41
Vraagje: Ik gebruik nu veel apple photos om fotos terug te zoeken, en dan vooral de functie dat je kan inzoomen op de kaart, en dan de tumbnails kan bekijken. Ik onthoud vaak wel waar ik een foto genomen heb, maar niet wanneer, dus super handig voor me!

Voor zover ik nu gezien heb lijkt Synology photos geen ondersteuning te bieden voor een map view (en dan met name voor de app op je telefoon).

Mijn vraag: weet iemand een alternatief wat ik bijvoorbeeld in docker kan draaien wat wel deze functie heeft, liefst ook vanaf een telefoon benaderbaar? (Geen probleem als dat in de browser moet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 20:34
Tomba schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:15:
[...]

Well f.ck...

[...]

Benieuwd of dit ook geldt voor USB netwerk kaarten en Zigbee sticks...
Als dat zo is, gaat dat veel klachten opleveren zodra mensen hebben geüpgraded.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
UTMachine schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:45:
[...]

Als dat zo is, gaat dat veel klachten opleveren zodra mensen hebben geüpgraded.
Wel, in mijn geval staat alle Docker zooi op een NVMe die via USB + zo'n Ali case er aan hangt. Scheelt veel geratel en I/O mbt de HDDs (zijn die gare "NAS" HDDs van *** WD). Dus dank voor de heads up.

Werkende Docker 20.10 (de 18.xx versie werkt niet met bepaalde software) vond ik hier https://global.download.s...cker-x64-20.10.3-0552.spk

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 19:52

Boost9898

Software developer

Jerie schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:21:
[...]

Wel, in mijn geval staat alle Docker zooi op een NVMe die via USB + zo'n Ali case er aan hangt. Scheelt veel geratel en I/O mbt de HDDs (zijn die gare "NAS" HDDs van *** WD). Dus dank voor de heads up.

Werkende Docker 20.10 (de 18.xx versie werkt niet met bepaalde software) vond ik hier https://global.download.s...cker-x64-20.10.3-0552.spk
Dat is eigenlijk best slim... ik denk dat ik dat ook maar eens ga doen.
Hoe heb je dit geconfigureerd en welke Ali enclosure gebruik je? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Boost9898 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:29:
[...]

Dat is eigenlijk best slim... ik denk dat ik dat ook maar eens ga doen.
Hoe heb je dit geconfigureerd en welke Ali enclosure gebruik je? ;)
Nou ja, slim. Had misschien ook de HDDs kunnen vervangen. Maar ja, wie wil ze... :( heb het idee volgens mij van Reddit. De NVMe heb ik op Black Friday op de kop getikt. Deze enclosure gebruik ik adhv de review https://nl.hardware.info/...1-nvme-enclosure-van-e-17 staat ook een link naar Ali.

Migratie: Docker containers uit en dan /volume1/docker gekopieerd (heb je meteen een snapshot) naar /volumeUSB/usbshare en een symlink gemaakt van /volume1/docker naar /volumeUSB/usbshare want deze oplossing vereist verder geen aanpassingen. Later heb ik de snapshot overigens verwijderd omdat ik via Duplicati deze in Jottacloud backup.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:55

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Modbreak:Allen ik wil er weer eens op wijzen dat dit topic bedoeld is voor discussie over nieuws, voor andere discussies vragen en antwoorden hebben wij andere topic's lopen, zie daarvoor de topic melding in het rood.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:43
Hyper Backup 3.0.0 is uit en de verbeteringen klinken veelbelovend.

https://www.synology.com/en-global/releaseNote/HyperBackup

Het enige punt is dat ik graag eventjes wacht tot versie 3.0.1 of 3.0.2 uit is. Het is leuk zo'n nieuwe major versie maar er zitten geheid nog de nodige bugs in en ik wil niet degene zijn die hier als eerste tegenaan loopt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

https://www.blackvoid.club/dsm-7-is-finally-here/

"Today, June 23, 2021, Synology has officially announced the release of its latest DSM 7 version on June 29, 2021. After more than 5 years of waiting and over 7 months of public testing (in a closed preview as well as a public beta, and release candidate), we finally have the latest Synology DSM 7 rollout, one month after the release candidate version came out."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 19:52

Boost9898

Software developer

Wat is momenteel de beste/veiligste manier om DSM7 op je NAS te krijgen? Op dit moment heb ik een DS916+ dus dat model zou de update moeten krijgen, maar tot op heden zie ik nog niets.

Ook heb ik de vraag of het 'veilig' is om te bijwerken? Zijn er dingen die stoppen met werken of direct aandacht vereisen?

Modbreak:Allen is het zo moeilijk om notities te lezen? Gaarne discussies, nieuws en vragen in de juiste topic's plaatsen, even ter herinnering...

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:
~[Synology] Nieuws en discussie
~[Synology] Packages
~[Synology] Vraag en antwoord
In dit Nieuws en Discussie topic mogen alleen discussies over nieuws en aankondigingen over Synology-producten.

[ Voor 41% gewijzigd door _Dune_ op 23-06-2021 19:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peetgate
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-07 23:24
Boost9898 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:15:
Wat is momenteel de beste/veiligste manier om DSM7 op je NAS te krijgen? Op dit moment heb ik een DS916+ dus dat model zou de update moeten krijgen, maar tot op heden zie ik nog niets.

Ook heb ik de vraag of het 'veilig' is om te bijwerken? Zijn er dingen die stoppen met werken of direct aandacht vereisen?
Op dit moment is het nog steeds niet aan te raden om over te stappen op DSM 7 voor je productieomgeving. Het is nog geen officieel ondersteunde versie en er kunnen nog bugs in zitten. Daarnaast is het daarna niet meer mogelijk om te downgraden naar DSM 6 wanneer het toch niet bevalt. Ik zou als ik jou was nog even een paar daagjes wachten totdat de officiele versie uit is. Wil je oefenen met DSM 7 kun je het ook altijd installeren op een virtuele machine.

That being said... Ik heb zelf wel DSM 7 geinstalleerd, en het werkt erg mooi allemaal. Zelf geen bugs gehad verder. Als je dit wilt doen zijn er voldoende tutorials te vinden online. Installeer dan de release candidate die recentelijk is uitgekomen. Als je dit doet, zorg dan dat je goede back-ups hebt van je data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 08:19
Boost9898 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:15:

euhhh
announced the release of its latest DSM 7 version on June 29, 2021

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:13
Shoot. Had het nooit zo gevolgd en daarmee wel gehoopt dat mijn 213+ ook zou kunnen. Niet dus. Jammer.
Mogelijk tijd voor een nieuwere NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:24

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Het was me opgevallen dat de Share-links gegenereerd vanuit de Photos app geen rekening houden met een ingesteld customized domain voor de Photos-app, een mogelijkheid aangeboden vanuit het Control Panel voor iedere losse Synology App. De Photos-app werkt prima via de specifieke URL maar wanneer je dus een Share-link genereert krijg je niet díe URL maar gewoon het adres waaronder je NAS bereikbaar is. Tja, zo wil ik natuurlijk geen foto's delen met iedereen.

Contact gehad met Synology; ze stelden nog voor om dan ook het adres van de hele NAS zelf aan te passen naar m'n gewenste foto-adres. Tja, gevalletje z.s.m. ticket willen sluiten. Feature Request is nu aangemaakt (en ligt waarschijnlijk onderop de stapel :P).

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

DUX schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:20:
Het was me opgevallen dat de Share-links gegenereerd vanuit de Photos app geen rekening houden met een ingesteld customized domain voor de Photos-app, een mogelijkheid aangeboden vanuit het Control Panel voor iedere losse Synology App. De Photos-app werkt prima via de specifieke URL maar wanneer je dus een Share-link genereert krijg je niet díe URL maar gewoon het adres waaronder je NAS bereikbaar is. Tja, zo wil ik natuurlijk geen foto's delen met iedereen.

Contact gehad met Synology; ze stelden nog voor om dan ook het adres van de hele NAS zelf aan te passen naar m'n gewenste foto-adres. Tja, gevalletje z.s.m. ticket willen sluiten. Feature Request is nu aangemaakt (en ligt waarschijnlijk onderop de stapel :P).
Dat was mij inderdaad ook opgevallen. Ik los dat op door de url handmatig aan te passen maar een beetje suf is het wel. Goed dat je hebt doorgezet.

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:55
Ik krijg het niet zo snel gevonden, maar worden USB harddisks nog wel ondersteund in DSM 7. Deze gebruik ik momenteel als extra backup locatie.

Mocht ik eroverheen gelezen hebben mijn excuses :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
demokert schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:36:
Ik krijg het niet zo snel gevonden, maar worden USB harddisks nog wel ondersteund in DSM 7. Deze gebruik ik momenteel als extra backup locatie.

Ja hoor, USB opslag devices blijven officieel ondersteund.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

demokert schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:36:

Ja, deze doen het op mijn beide synology's nog steeds.

Gelijk aanvullend vraagje, kan je er ook een USB hub tussen hangen om er nog meer schijven aan te hangen?

[ Voor 13% gewijzigd door MeNTaL_TO op 12-07-2021 08:05 ]

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
MeNTaL_TO schreef op maandag 12 juli 2021 @ 08:05:
[...]

Gelijk aanvullend vraagje, kan je er ook een USB hub tussen hangen om er nog meer schijven aan te hangen?
Een hub zou volgens mij geen probleem mogen zijn. Behalve dan dat je de bandbreedte over de verschillende apparaten gaat verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

MeNTaL_TO schreef op maandag 12 juli 2021 @ 08:05:
[...]

Ja dat kan, MAAR het lijkt er op dat enkel usb2 hubs werken.
En uit eigen ervaring kan ik dat bevestigen: geen enkele usb3-hub die ik heb werkt, usb2-hub wel.

Je usb-disks zijn dan beperkt tot +-40MBps ongeveer, hou daar dus rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 21:54
maartend schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:35:
[...]

Shoot. Had het nooit zo gevolgd en daarmee wel gehoopt dat mijn 213+ ook zou kunnen. Niet dus. Jammer.
Mogelijk tijd voor een nieuwere NAS
Ja hier ook balen dat de 214play geen DSM7 ondersteuning gaat krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:17

Coach4All

I'm a Coach 4 All

smeerbartje schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:59:
[...]

Draait hier als een zonnetje op 214play...(DSM 7.0-41890)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 21:37

MJV

Hier zojuist geupgrade naar DSM 7 (DS918+), ging snel en probleemloos, Docker containers draaien gewoon door. Wel mooie nieuwe features, o.a. voor 2FA, maar wel jammer dat daar dan weer een extra Synonology App voor nodig is, was mooi geweest als het met Google/MS Authenticiator had gekund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 13:22

Luuk2015

Vires in numeris

MJV schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:35:
Hier zojuist geupgrade naar DSM 7 (DS918+), ging snel en probleemloos, Docker containers draaien gewoon door. Wel mooie nieuwe features, o.a. voor 2FA, maar wel jammer dat daar dan weer een extra Synonology App voor nodig is, was mooi geweest als het met Google/MS Authenticiator had gekund.
Ik maak gewoon gebruik van de 2FA functionaliteit van mijn Yubikey, via de Google/MS Authenticator app zou het dan ook gewoon moeten werken. Bij mijn account staat het zo ingesteld. Via het "2-factor authentication" menu kan je bijvoorbeeld ook een hardware key toevoegen.

[ Voor 6% gewijzigd door Luuk2015 op 14-07-2021 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:24

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Vaultwarden (of: Bitwarden) werkt ook gewoon voor 2FA bij Synology. Heb geen Google Authenticator. Mijn Vaultwarden draait nota bene in een Docker op de Synology in kwestie :+

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:31
Vandaag ook de sprong gewaagd met een DS918+ naar DSM 7.0 zonder problemen, PostgresSQL migratie duurde 4 uur met 800Gb home assistant DB. Dump, import en vacuum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vroem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:00
smeerbartje schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:59:
[...]

Hoezo niet? Heb hier gewoon geïnstalleerd hoor....staat ook in de lijst van ondersteunde modellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 21:54
Vroem schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:59:
[...]

Hoezo niet? Heb hier gewoon geïnstalleerd hoor....staat ook in de lijst van ondersteunde modellen
Damn! Ik keek verkeerd :).
Draait hier nu ook als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Nieuws van de buren, nog niet op Tweakers te lezen.

NAS-apparaten Synology vatbaar voor OpenSSL-kwetsbaarheden

offtopic:
"Je kan een nieuws submit doen" Klopt! doe jij maar ;). Ik doe er niet meer aan, verspilde moeite alleen van dezelfde mensen komen door.

[ Voor 85% gewijzigd door RobbyTown op 29-08-2021 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Een leuke nieuwe feature maar ik sla deze vooralsnog even over. Voor mijn gevoel is deze een beetje onnodig wanneer je de NAS achter een fatsoenlijke internetverbinding hebt staan, dan kun je namelijk gewoon ouderwets bestanden delen. Het is voor mijn gevoel echter wel een interessante use case wanneer je internetverbinding niet geweldig is en je wel met regelmaat grote bestanden wilt delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
RobbyTown schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:01:

offtopic:
"Je kan een nieuws submit doen" Klopt! doe jij maar ;). Ik doe er niet meer aan, verspilde moeite alleen van dezelfde mensen komen door.
Dat is een vervelend beveiligingsprobleem. Hopelijk is er (vrij) snel een patch beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

offtopic:
En daarom (het trage life cycle management/update beleid van Synology) hun spul dus nooit rechtstreeks aan het internet hangen (en als het even kan zelfs niet in je LAN maar in een apart VLAN achter een Firewall)
90 dagen zeggen ze… benieuwd of ze dit lek misbruiken om mensen naar DSM7 te duwen.

[ Voor 5% gewijzigd door Tomba op 30-08-2021 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Ik kan niet echt opmaken in dit artikel of deze bug in de Synology software zelf zit, of in de NGINX engine dat onder de motorkap van DSM (en SRM??) draait.
offtopic:
LoL... +1 :D

[ Voor 10% gewijzigd door Shadow771 op 30-08-2021 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Shadow771 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:40:
[...]

Ik kan niet echt opmaken in dit artikel of deze bug in de Synology software zelf zit, of in de NGINX engine dat onder de motorkap van DSM (en SRM??) draait.

[...]

LoL... +1 :D
De bug zit OpenSSL en zal dus inderdaad via de webserver te misbruiken zijn. (Inclusief de VPN server en das wel raar want OpenVPN zou niet vatbaar moeten zijn)

[ Voor 10% gewijzigd door Tomba op 30-08-2021 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Tomba schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:42:
[...]

De bug zit OpenSSL en zal dus inderdaad via de webserver te misbruiken zijn. (Inclusief de VPN server en das wel raar want OpenVPN zou niet vatbaar moeten zijn)
OpenVPN maakt volgens mij ook gebruik van OpenSSL.

Tja, wel vervelend als je Synology bent. Je bent dus helemaal afhankelijk hoe snel andere partijen (NGINX & OpenVPN) de fix implementeren zodat je zelf ook uit kan rollen.

Als NGINX zelf al een fix uitgerold heeft, dan kan je dit zelf 'mitigaten' door je Synology achter een reverse proxy te zetten die deze patch al heeft (ik zou een NAS zowiezo achter een aparte reverse proxy zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Die Openssl bug is alleen te ge(mis)bruiken vanaf het lan (of vanaf het internet als je poorten forward).
Als je gewoon OpenVpn binnenkomt is er geen probleem, tenzij de computer waarmee je de Vpn tunnel opzet al geinfecteerd is.

Wat veel belangrijkers is dat andere applicaties nog zeker niet op Openssl 1.1.1l zitten, dus iedereen die applicaties op de Nas van buiten wil benaderen is kwetsbaar.

[ Voor 27% gewijzigd door Ben(V) op 30-08-2021 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow771
Ben(V) schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:50:
Die Openssl bug is alleen te ge(mis)bruiken vanaf het lan (of vanaf het internet als je poorten forward).
*knip* dit kan ook anders

[ Voor 12% gewijzigd door br00ky op 31-08-2021 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Waar slaat dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Shadow771 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:49:
[...]

OpenVPN maakt volgens mij ook gebruik van OpenSSL.

Tja, wel vervelend als je Synology bent. Je bent dus helemaal afhankelijk hoe snel andere partijen (NGINX & OpenVPN) de fix implementeren zodat je zelf ook uit kan rollen.

Als NGINX zelf al een fix uitgerold heeft, dan kan je dit zelf 'mitigaten' door je Synology achter een reverse proxy te zetten die deze patch al heeft (ik zou een NAS zowiezo achter een aparte reverse proxy zetten).
Zie de link uit mijn post:
https://www.mail-archive....ceforge.net/msg06008.html
We think that OpenVPN is not affected.

- SM2 is a cipher we do not use (it might work, but it's not used
by default ever)

- we never construct ASN1 strings and pass them to OpenSSL
Ben(V) schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:50:
Als je gewoon OpenVpn binnenkomt is er geen probleem, tenzij de computer waarmee je de Vpn tunnel opzet al geinfecteerd is.

Wat veel belangrijkers is dat andere applicaties nog zeker niet op Openssl 1.1.1l zitten, dus iedereen die applicaties op de Nas van buiten wil benaderen is kwetsbaar.
De meeste (zo niet alle) courante Linux distro's zijn al gepatcht. Synology loopt (zoals gewoonlijk ;) ) achter de feiten aan. Zoals ik in mijn originele post al aangeef; Synology's nooit aan het internet hangen en bij voorkeur ook vanaf je eigen LAN alleen bereikbaar achter een Firewall.

[ Voor 33% gewijzigd door Tomba op 30-08-2021 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Laatst online: 15:19

Yucko

One clown to rule them all !

Tomba schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:35:
[...]

En daarom (het trage life cycle management/update beleid van Synology) hun spul dus nooit rechtstreeks aan het internet hangen (en als het even kan zelfs niet in je LAN maar in een apart VLAN achter een Firewall)
90 dagen zeggen ze… benieuwd of ze dit lek misbruiken om mensen naar DSM7 te duwen.
:?
DSM7 zou toch vatbaar zijn voor deze bug, dus mensen naar DSM7 duwen heeft weinig toegevoegde waarde qua veiligheid in dit specifieke probleem.

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Yucko schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:37:
[...]

:?
DSM7 zou toch vatbaar zijn voor deze bug, dus mensen naar DSM7 duwen heeft weinig toegevoegde waarde qua veiligheid in dit specifieke probleem.
Ik bedoel dat ze DSM6.2 niet fixen en DSM7 wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow771
4POX schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:05:
Dames en heren,

DSM 7.0.1 is uit.

Nu hopen dat de openssl vulnerability eruit is.
Wel gek dat hier niks staat over het EOL gooien van de CardDAV server package...

EDIT: Blijkbaar had Synology dit ergens geroepen in de update logs van het pakket zelf..

[ Voor 15% gewijzigd door Shadow771 op 31-08-2021 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Tomba schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:35:
[...]

Synology kennende zullen ze patches uitbrengen voor alle versies, DSM 7.0, DSM 6.x en indien nodig zullen ze ook voor DSM 5.x nog een patch maken. Dat zijn althans de ervaringen uit het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

FrankHe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:21:
[...]

Synology kennende zullen ze patches uitbrengen voor alle versies, DSM 7.0, DSM 6.x en indien nodig zullen ze ook voor DSM 5.x nog een patch maken. Dat zijn althans de ervaringen uit het verleden.
Ik hoop het :) DSM 6.2 werkt voor mij uitstekend, voel weinig reden om te upgrade naar DSM 7. (maar goed ik gebruik hem alleen als SMB storage en voor Active Backup for Business)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Tomba schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:25:
[...]

Ik hoop het :) DSM 6.2 werkt voor mij uitstekend, voel weinig reden om te upgrade naar DSM 7. (maar goed ik gebruik hem alleen als SMB storage en voor Active Backup for Business)
Op dit moment is DSM 7 nog erg vers en ik zou deze inderdaad bedachtzaam benaderen. Heb deze al draaien op mijn eigen NAS maar een ander zakelijk systeem draait vooralsnog op de laatste versie van DSM 6.2. Ik ben verder erg te spreken over DSM 7.0 en heb zelf nog geen problemen gezien. Upgrade van het DSM 6.2 systeem staat in beginsel in de planning voor de maand september. Even kijken wanneer DSM 7.0.1 RC definitief gaat worden.

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:47
Na lang wikken en wegen heb ik de knoop doorgehakt en wil ik de 220j aanschaffen, echter is deze overal (ook in het buitenland) uitverkocht, of je betaalt >50 euro boven de verkoopadviesprijs.

Iemand enig idee wat er aan de hand is met dit type?
De 220+ is gewoon verkrijgbaar en niet (extreem) in prijs gestegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Paul! schreef op woensdag 15 september 2021 @ 17:11:
Na lang wikken en wegen heb ik de knoop doorgehakt en wil ik de 220j aanschaffen, echter is deze overal (ook in het buitenland) uitverkocht, of je betaalt >50 euro boven de verkoopadviesprijs.

Iets met een tekort aan chips ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:00

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Paul! schreef op woensdag 15 september 2021 @ 17:11:

IDD, tekort aan chips.
Ik wacht ook al een tijdje op mijn DS118.

Maar even uit nieuwsgierigheid... Waarom een 220j?
Persoonlijk zou ik dan iets meer uitgeven en voor de 218 gaan. Die heeft namelijk 2Gb aan geheugen terwijl de 220j maar 512Mb heeft. (overige specs zijn hetzelfde volgens mij)

[ Voor 3% gewijzigd door Thasaidon op 16-09-2021 07:51 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Synology C2 Password.
https://c2.synology.com/en-us/password/overview
Gratis maar nog geen mobiele integratie als ik het goed heb.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
technorabilia schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 12:29:
Synology C2 Password.
https://c2.synology.com/en-us/password/overview
Gratis maar nog geen mobiele integratie als ik het goed heb.
Jammer dat het een webbased tool is die ook alleen maar enkel in de Cloud word gehost bij Synology. Ik had gehoopt op een fatsoenlijke password manager wat je zelf op je Synology NAS kunt hosten.
Voorlopig blijf ik nog wel even bij Bitwarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 17:10

Stimulate14

⭐⭐⭐

Sinds vorige week over naar DSM 7. Nog geen problemen hier.
Pagina: 1 ... 38 ... 44 Laatste

Let op:
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:In dit Nieuws en Discussie topic mogen alleen discussies over nieuws en aankondigingen over Synology-producten.