Waarde Collega's,
Ik heb nog eens nagedacht over een mogelijk collectief lidmaatschap bij de vakbond. En wel binnen volgende context. We weten dat het AV voorstel door de OR is goedgekeurd. Waardoor het moelijker wordt om hier nog tegen in te gaan, wellicht ook collectief via de vakbond. ECHTER, v.w.b. de leaseregeling is er geen "goedkeuring" (of afkeuring) mogelijk geweest. Ook doordat de bestuurder dit buiten het voorstel heeft gebracht. Waarmee hij volgens mij verwacht hier makkelijker mee zaken in de leaseregeling erdoor te krijgen. ECHTER, dat geldt ook voor ons. We kunnen dat ook tegen hun gaan gebruiken.
Ik hoor ook van veel mensen dat met name die nieuwe lease/mobiliteitsregeling zwaar weegt in de afwijzing van het nieuwe AV voorstel. Dus lijkt mij dat er zeker animo zou moeten zijn om in dit kader vakbondslid te worden.
Een aantal zaken spelen in ons voordeel v.w.b. de lease (en er zullen er vast nog wel meer zijn):
- het gaat goed met CGI Nederland (gezien de uitspraken die vorige week bij de Annual Tour zijn gedaan)
- jurisprudentie rondom gewoonterecht - en dus arbeidsvoorwaarde
- jurisprudentie rondom prive gebruik - en dus arbeidsvoorwaarde
- CMG contracten (en misschien ook van LogicaCMG?) waarin in de bijlage staat dat de leaseauto primair aangeboden is
Ik heb al contact gehad met iemand bij de Unie. Die gaf aan dat ze voor individuele (gerechtelijke) procedures, vanwege afspraken die er in statuten geregeld zijn (ook als waarborg richting hun trouwe achterban), minder kunnen doen het eerste half jaar en eerste jaar (afhankelijk van welke ondersteuning gevraagd wordt). Hier zitten in ieder geval financiële beperkingen op. Ze kunnen wettelijk gezien ook niet anders. ECHTER, omdat er al een 70 tal medewerkers binnen CGI als vakbondslid wel binnen die statuten vallen, kan er op collectieve basis veel meer voor ons gedaan worden.
Diezelfde persoon gaf ook aan dat hij graag bereid is ons over een en ander in groepsverband te willen inlichten. Ik persoonlijk heb daar wel oren naar. Sommige van mijn directe collega's klaarblijkelijk ook.
Wellicht willen jullie Tweakers onder jullie directe collega's ook eens polsen wat het animo voor: 1. het bijwonen van een (lokale, bijv. per vestiging) bijeenkomst waarbij een vakbondslid ons voorlicht (welke, om eventuele anonimiteitsredenen, niet persé op een vestiging gehouden hoeft te worden). 2. Lid worden van de vakbond om ons zo juridisch te helpen om tegen de nieuwe leaseregeling/mobiliteitsregeling collectief in te gaan.
Bij de bijeenkomst(en) in kwestie kunnen we natuurlijk nog eens specifiek vragen of ze een dergelijke collectieve procedure omtrent de leaseregeling voor ons willen uitvoeren.
Tot slot, voor de admins, ik ben (nog) geen lid van de Unie, ben er ook niet me gelieerd, en doe dit voorstel als bezorgd medewerker van CGI die het niet eens is met hoe een en ander nu binnen CGI Nederland geregeld wordt rondom de AV (waaronder de leaseauto). Waarmee ik wil aangeven, dit is geen reclame. Voor het geval iemand mijn bericht zou willen redigeren.
Nog een kleine aanvulling: dat heb ik voorheen al aangegeven - ik heb begrepen dat in de mobiliteitspilot nog steeds die 16.000 kilometer een keiharde voorwaarde zijn. En dat dit ook de basis is van het voorstel dat ze volgend jaar willen gaan invoeren. Dus niet dat iedereen denkt dat die keiharde grens met die pilot wellicht komt te vervallen. Dan steek je je kop in het zand. Een van de doelstellingen van de nieuwe regeling is klaarblijkelijk het terugbrengen van het wagenpark. Dus dat gaat zeker veel consultants raken, sommige al vanaf begin volgend jaar, anderen op het moment dat hun leasecontracten afgelopen zijn.
[
Voor 9% gewijzigd door
Perenor op 08-10-2013 22:05
. Reden: toevoeging m.b.t. 16.000 kilometer binnen Pilot ]