Surpherman schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 18:24:
Probeer je huis maar eens te verkopen in een van de regio's. En het leven is hier in het noorden echt niet goedkoper. De grootgrutter rekent gewoon dezelfde prijzen.
Duitsland shoppen biedt een beetje soelaas, maar vooral op de luxe artikels, niet op de basisbehoeftes.
Valt wel mee. Ik woon in Zuid-Limburg en heb de afgelopen 15 jaar twee huizen verkocht met flinke winst. Ja, je moet er wat moeite voor doen (goede staat, tuin aangelegd, opgeruimd, goede makelaar e.d.) maar ik heb het nooit als een probleem ervaren.
Als ik de kosten in het levensonderhoud hier vergelijk met vrienden die in de Randstad wonen, dan prijs ik mezelf uiterst gelukkig. Wij kunnen op 1 salaris probleemloos een vrijstaande bungalow (met een half park, garage, 2 opritten e.d.) betalen, waar zij voor dat geld met moeite een rijtjeswoning kunnen kopen. Daarnaast zijn de gemeentelijk kosten lager, evenals de wegenbelasting (voor de auto van 't vrouwtje), verzekeringspremies e.d. Boodschappen zijn natuurlijk overal even duur, maar ik doe al meer dan twintig jaar de boodschappen bij discounters zoals Aldi en Lidl, dus dat valt wel mee. En inderdaad, luxe-artikelen, maar ook drogisterij-artikelen, vers vlees en wasmiddelen, zijn 25-50% goedkoper in Duitsland, wat hier binnen een kwartiertje te rijden is.
Een ander voordeel van de hypotheek op 1 salaris (pakweg midden L3, vergeleken met CGI), is dat het inkomen van mijn vrouw niet per se nodig is en dus gebruik wordt voor leuke dingetjes. Zij werkt parttime, en we kunnen samen met haar moeder een volledige opvang van ons zoontje regelen. Geen noodzaak dus voor dure kinderopvang. En aan het einde van de maand genoeg salaris over voor het spaarpotje.
Voor opdrachten moet ik wel meestal een stukje rijden, veelal Eindhoven, maar dat is binnen een uurtje te doen. Als je van bv. A'dam naar Den Haag moet rijden ben je meer tijd kwijt. En thuiswerken wordt gelukkig steeds gebruikelijker.