t_captain schreef op maandag 30 september 2013 @ 08:29:
[...]
Ik val een beetje in herhaling, maar T&M werk is tegenwoordig een commodity. Prijs is bepalend. Het enige verschil tussen T&M werk in de IT systeemintegratie en de schoonmaak is dat er de werknemers bij de eerste schaars zijn. De oplossing voor de tariefdruk moet dus voornamelijk uit de overheadkosten komen.
heb je helemaal gelijk in. Zal ik ook niet ontkennen. Ook ik denk dat het uit de marge/overhead moet komen. Die overhead wordt grotendeels bepaald door de kostenstructuur (lees: enorme verzameling meeuwen en bijbehorende "marktconforme" salariering) die dit soort bedrijven hebben.
Ik wil even tegendraads zijn en een lans breken voor "India". Er komen wel degelijk goede mensen vandaan. Ik heb de afgelopen jaren veel samengewerkt met een testanalyst uit India, en zij is een van de beste waarmee ik heb gewerkt.
Klopt. Er zijn enorm intelligente individuen bij, ook zijn het vaak harde werkers. Maar waar ze volledig de plank mis slaan en ook structureel blijven doen, is business kennis. Die is essentieel om echt service te verlenen. Het ooit ingevoerde "blended model" was daar overigens een uitstekend antwoord op. Een andere oplossing is ze tijdelijk hierheen te halen en na terugkeer voor minimaal een aantal jaar te binden.
Dat het met ofshoren niet wil lukken, kan imho aan twee dingen liggen:
- IT in India is jarenlang een boming sector geweest, op dezelfde manier zoals bij ons in de jaren 1995-2000. In zo'n fase verschijnt er veel kaf tussen het koren. Misschien weet de offshore dienstverlener niet de juiste werknemers te binden?
Heb je wel eens goed gekeken naar de cv's die je soms krijgt? Allemaal university degree en Microsoft Certified, maar stuk voor stuk vallen ze door de mand, soms blijkt bij het interview al dat ze hebben lopen liegen. Pimp-my-Resume. Je zou er een tv programma mee kunnen vullen.
- Projecten over taalkundige en culturele barrieres plus een paar tijdzones vereisen buitengewoon goede aansturing. Als requirements management, projectmanagement en integratie niet top zijn dan zal er ook veel misgaan.
Daar
geefgaf ik training in.
Ik denk dat het feit dat 50+ in NL moeite heeft om werk te vinden, voor een belangrijk deel teruggaat op twee zaken. Een sociaal systeem waarin de kosten behoorlijk blijven doorstijgen (denk aan de pensioenstaffels).
Daar geef ik je volkomen gelijk in. Beetje vreemd ook dat er niet op jongere leeftijd meer wordt ingelegd. Dat zou het rendement ook flink opkrikken over de jaren. Actuaris in de zaal?
En een salarishuis waarin het normaal is dat het loon van een werknemer veel meer lineair stijgt dan de marktwaarde. Dat laatste levert een sweetspot op bij werknemers tussen de 4 en 8 jaar ervaring, en het omgekeerde bij werknemers met >20 jaar ervaring.
Eens. Ik hoef niet meer te beuren (ja ze zijn er...). ik kan rondkomen met wat ik heb.Inflatiecorrectie heel af en toe is prettig. En een bonus van de klant.
Een ZZPer heeft niet zoveel last van die zaken en kan gewoon aan het werk blijven.
ik hoor anders hele andere geluiden om me heen. Word ook doodgespamd door ZZP-ers uit mn kennissenkring die op zoek zijn naar werk....
Wat mij over de streep zou halen om te gaan ZZP-en is dat grote klanten toch weer ZZP-ers gaan inhuren ipv alleen met de grote systeemhuizen in zee te gaan. Als subco ben je toch altijd de speelbal van de integrator die je inhuurt. Kijk maar wat CGI doet met subco's, hoe goed ze ook zijn.
Wel moet je rekening houden met het feit dat je reele inkomen na je 40e niet veel meer zal stijgen. Financiele positieverbetering zou moeten komen uit het opbouwen van vermogen.
Eens
edit: Wat ik nog even kwijt wil is dat een beursnotering de nekslag is voor T/M bedrijven. Beursgang wordt bij "normale" bedrijven gebruikt om te investeren. Vervolgens MOET je marge maken voor de investeerders. Jammer alleen dat dat investeringsgeld in onze branche meestal niet gebruikt wordt om te investeren, maar om te consumeren. Hou je wel die investeerders die dividend willen zien
[
Voor 4% gewijzigd door
peter00 op 30-09-2013 09:24
. Reden: beursnotering ]
Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.