Verwijderd schreef op maandag 16 september 2013 @ 20:07:
Kunnen jullie mij misschien advies geven?
Ik heb een bedrijf gevonden dat mij graag wilt aannemen. Ik ga er met salaris 400 euro bruto op vooruit, maar daar krijg ik geen pensioen en wordt mijn zorgkosten niet vergoed.
Daar staat wel tegenover dat ik een leasebudget kan krijgen zoals ik m nu heb/hadbij Logica. En dat je wel allerlei bonussen kan verdienen dat op kan lopen tot 1 maandsalaris extra, ook vast contract. Ik ben nu lvl 1 en heb 2 jaar werkervaring. Bij Logica/CGI nooit iets erbij gehad, alleen nu 100 eurotjes met het nieuwe aanbod. Ik verdien nu dus 2250 en ga dan 2750 verdienen.
Wat vinden jullie? Doen of niet doen? Ik twijfel zo erg...
Ik kan alleen de financiele kant van je vraag beantwoorden. Ik denk dat in je huidige loopbaanfase een goede klik met het beedrijf en de mogelijkheden om te groeien in je vak en in je persoonlijke vaardigheden zwaarder moeten wegen.
* CGI biedt onder de oude voorwaarden de nullijn, 2150 blijft 2150. Koopkracht -3% vanwege de inflatie.
* CGI biedt onder de nieuwe voorwaarden een plusje van 100 euro. Daar staat een eigen bijdrage in de pensioenpremie tegenover. Uitgaande van franchise 15.000 en premie 6% zal de pensioenbijdrage vanuit CGI dalen van 65 euro per maand naar 55 euro. DIt kost je dus een tientje. De onkostenvergoeding daalt met 60 euro. Per saldo resteert een stijging van je beloning van 40 euro. Die je vervolgens kwijt bent aan loonbelasting: je levert een netto-onkostenvergoeding in voor een bruto loonstijging. Volgens mij zal je nettoloon excl SPP/PPP ongeveer een tientje lager uitkomen dan voorheen. Op de totale nettowaarde van je arbeidsvoorwaarden is dat ongeveer 0.4%. Koopkracht -3.4%.
* Je hebt een aanbod van 2750. Ik ga uit van 8% vakantiegeld. Dat is een plus van 27.5% op je bruto jaarsalaris. Ook als ik de zorgbijdrage (pakweg 115 euro bruto als je geen meeverzekerde partner hebt) en pensioenpremie (ongeveer 65 euro bruto) eraf haalt, stijgt je inkomen met 5500 bruto per jaar. Koopkracht +7.5%.
Kijk je iets verder naar voren, dan kun je je afvragen hoe lang het bij CGI zal duren voordat je daar in koopkracht 7.5% bent gestegen. De afgelopen jaren houden de loonsverhogingen de inflatie niet bij dus is de koopkracht alleen maar gedaald. Tot zoverre de prinsjesdag-cijfers
Nogmaals, kies op basis van een goede klik een goede groeimogelijkheden. Maar financieel behoeft het aanbod weinig onderbouwing.