Ik zou hiervoor graag de parameters weten:
- Hoe staan we er nu werkelijk voor in NL?
- Waar slaat Canada de piketpaaltjes?
Met andere woorden, wat is het speelveld? Helaas ontbreekt (ook) hierin de transparantie volledig.
Dan zouden we een aantal uitgangspunten moeten proberen te formuleren.
Ik vind het voor een club die voor een groot deel op detachering drijft bijvoorbeeld niet acceptabel om de kosten van het bij de klant komen bij de medewerker neer te leggen.
Dat niet meer zomaar iedereen een leaseauto krijgt vind ik prima, maar dan zou er wel een oplossing moeten komen voor de situatie dat je voor een nieuwe klus ineens veel verder weg moet. Bijvoorbeeld gewoon op declaratie-basis?
Vergoedingen die oplopen met schaalniveau hoeven voor mij ook niet. Wie een hoger salaris heeft kan ook een hogere eigen bijdrage betalen om in een dikkere auto te rijden, dat hoeven minder verdienende collega's niet te sponsoren.
PPP met een hoger percentage voor management vind ik helemaal een gotspe. Als ik even mag chargeren, de winst is zeg maar wat er overblijft van wat WIJ verdienen nadat het management betaald is. Dat datzelfde management vervolgens een grotere greep doet in wat overblijft vind ik niet te verdedigen.
Een constructie waarbij je extra verdient als je ingezet bent, is wel een mogelijkheid. Dat je gewoon een deel van je eigen opbrengst zelf uitbetaald krijgt. Ik denk dat dit alleen te doen is als we hiervoor vast salaris inleveren, dus daar zouden we wel goed over moeten nadenken, ivm WW en pensioengrondslag.
Afschaffen van anciënniteitsdagen valt over te praten. Het idee van een doorlopende aanspraak, die uitruilbaar is tegen andere arbeidsvoorwaarden vind ik niet eens zo slecht. Maar of je nou de helft gewoon moet kwijtraken....
Ik sluit me verder aan bij een eerdere poster. Een of andere interim manager naar binnen schuiven om een "dirty job" op te knappen vind ik respectloos tegenover de medewerkers. Medewerkers van wie er velen loyaal zijn, zelfs tegen de klippen op, met wie zeker te praten is, en die ongetwijfeld met goeie ideeën zouden zijn gekomen als ze bij het proces betrokken waren geweest.
Als er tot nog toe iets niet goed gedaan is, is het wel het "managen" van dit proces. Brevet van onvermogen. Hoe harder en vaker men "TRANSPARANTIE" schreeuwt, hoe minder transparant het hele verhaal is, zoveel is wel duidelijk.
De vraag is wat voor club we willen zijn. Eentje met respect voor de medewerkers, die dan misschien zelfs wel "lid" zouden willen zijn, of een die probeert met een hoop gedraai de mensen een "dream" door de strot te duwen die op deze manier volstrekt niet waar gemaakt wordt.