Ik begrijp dat mobiliteit uit het voorstel wordt gehaald.
Mijn indruk is dat de eerste reakties
zo afwijzend waren dat men is geschrokken. Vervolgens probeert men met een iets gewijzigd voorstel alsnog mensen tot tekenen te verleiden. Omdat mobiliteit een van de onderwerpen was die veel onzekerheid en weerstand opriep, is juist dat onderwerp uitgekozen als wijziging.
Ik vind de reakties een beetje achterdochtig. Als je nu tekent, voor nieuwe AV excl. aanpassing mobiliteit, teken je geen carte blanche om met je leaseauto te doen wat ze willen. Je tekent voor nieuwe AV m.b.t. salaris, onkosten, pensioen, SPP, PPP; op het punt van mobiliteit behoud je gewoon je huidige arbeidsvoorwaarde (leaseregeling, bestaande eigen rijdersregeling).
De door veel werknemers gevreesde min van 300 of 400 euro netto zal dus niet zo slecht uitvallen; als je je individuele voorstel bekijkt staat er voor de meesten een klein plusje. Gecorrigeerd voor verlofdagen, SPP en PPP zal het voor de meesten een min zijn, maar niet zo draconisch als in het geval je ook nog een nieuwe leaseregeling of kilometervergoeding zou krijgen.
Dan naar de toekomst kijken. Het is bekend dat CGI in de toekomst alsnog met de mobiliteit aan de slag wil. Daarvoor zal over een aantal maanden een nieuw voorstel worden gedaan. Te zijner tijd zal er een nieuw instemmingsverzoek bij de OR liggen en eventueel kun je dan opnieuw kiezen, oude of nieuwe mobiliteitsregeling.
Er is wel een probleem. Veel consultants hebben op papier reeds te maken met de "16.000 regel". Ik vrees dat CGI deze regeling komende maanden strikt gaat toepassen, om straks meer animo voor een mobiliteitsbudget te hebben. Stel dat je net onder de 16.000 km/jaar zakelijk rijdt en je leaseauto kwijtraakt. Onder de huidige AV zou je zo'n 300 euro netto reiskostenvergoeding krijgen (250 netto vergoeding plus dik 50 als netto gevolg van de bruto vergoeding). Een mobiliteitsbudget van bijvoorbeeld 450 euro zou je netto een plusje van 50 euro per maand opleveren. Bij mensen die nog minder rijden is de plus iets groter. Ergo: mensen waarvan je de leaseauto weet af te nemen door de 16.000 regel toe te passen, zullen geneigd zijn om de nieuwe mobiliteitsregeling te accepteren.
In de T&M markt zit iedereen tegenwoordig in dezelfde vijver. Van oudsher deden ZZP-ers meer de kleinzakelijke markt, grote dienstverleners waren preferred supplier van de grootzakelijke en overheidsmarkt.
De laatste jaren is dat veranderd. Grote opdrachtgevers nemen vaak naast enkele softwarehuizen ook een contract broker op in hun preferred suppliers voor een T&M kavel. Hierdoor krijgen ze toegang tot ZZP-ers, die een stukje van het T&M werk doen levert op dat stukje vaak een prijsvoordeel op. Det prijsvoordeel wordt vervolgens als hefboom gebruikt in de onderhandelingen met de softwarehuizen.
PPP is een systeem met 3 factoren: concernwinst, BU performance en beoordeling. Kennelijk is alleen de 1e factor gegarandeerd, waardoor de garantie waardeloos is.
[
Voor 21% gewijzigd door
t_captain op 14-09-2013 16:34
]