ESPACE schreef op donderdag 12 september 2013 @ 16:45:
Helaas heeft de OR in het verleden vaak verzuimd om, in voorkomende gevallen, zelfs m.b.t. arbeidsvoorwaarden, nietigheid in te roepen. In het belang van de relatie met de bestuurder durft men die confrontatie vaak niet aan.
Uit vertrouwelijke bron weet ik dat dit niet waar is. Voor toelichting, spreek jouw OR-lid aan! Wat ik daarover weet ga ik niet in dit publieke forum vertellen. Dat neemt niet weg dat dingen wel eens onder de radar van de OR zijn gebleven totdat het onherroepelijk werd.
ESPACE e.a.: jullie zijn mij voor v.w.b. art 27 lid 5 en 6 WOR. Wat aanvullingen:
Doordat de directie gelijkluidende aanpassingen aan alle of vrijwel alle medewerkers heeft gestuurd, is de facto sprake van een ingevoerde nieuwe, of aangepaste aanstellingsregeling met verscheidene zaken die instemmingsplichtig zijn (de OR moet al die in de nietigheidsinroeping expliciet noemen (*)). Ongeacht wat de OR besluit op de ingediende instemmingsverzoeken, doordat de directie al uitvoering heeft gegeven zouden alle instemmingsafhankelijke onderdelen na een maand na eerste publicatie vast komen te staan zonder nietigheidsinroeping. Ten einde de instemmingsrechten van de OR zeker te stellen kan de OR niet anders dan de nietigheid inroepen van die de facto regeling(en) en daarmee van alle instemmingsplichtige elementen van de aangeboden arbeidsovereenkomsten, voor zover verschillend van de huidige.
(*) daarbij helpt het ongetwijfeld dat de directie instemmingsverzoeken heeft ingediend.
Dit betekent dat de aangeboden salarisverhogingen vermoedelijk overeind blijven; die zijn als zodanig niet instemmingsplichtig.
Ook kunnen sommige verslechterde AV erdoor overeind blijven (denkelijk de lease-regeling) als zij niet expliciet instemmingsplichtig zijn.
Maar zaken als verlof en zo worden daarmee gecanceld.
@Wijnands: taktisch kan het handig zijn een vooraankondiging van de nietigheidsinroeping te doen, opdat de directie alle aanboden kan intrekken en alle ondertekende exemplaren nullificeert. Dat haalt dan wel een streep door salarisverhogingen, maar vermoedelijk blijf je dan als OR eerder
on speaking terms met de directie. En dat is weer nodig om er uiteindelijk uit te komen -- al zal niet iedereen op dit forum dat zo voelen.