Wijnands schreef op donderdag 12 september 2013 @ 12:54:
(reaktie op een post waarin de bedrijfsdoelstellingen van CGI worden genoemd)
[...]
Dit is inderdaad de afweging die menig OR moet maken. Is de beleidswijziging die de directie voor legt iets wat bij draagt aan het bereiken van wat het bedrijf wil doen en zijn.
In welke mate het beleid, de actuele maatregelen en wijzigingen bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen, lijkt me primair een vraag voor de directie.
De OR zou inho moeten kijken in welke mate de continuiteit van CGI Nederland als werkgever in het geding komt. En voor de rest naar de belangen van de werknemers. Strategie van de onderneming is in principe een zaak van de directie. Alleen bij grote strategische wijzigingen dient de OR betrokken te worden vanwege de mogelijke impact op werknemers en wergelegenheid.
Nu we het toch over de strategie hebben

- CGI's vision is as follows: To be a global world class information technology and business process services leader helping our clients succeed.
- To achieve this, we've defined our mission as follows: To help our clients succeed through outstanding quality, competence and objectivity, providing thought leadership and delivering the best services and solutions to fully satisfy client objectives in information technology, business processes and management. In all we do, we foster a culture of partnership, intrapreneurship, teamwork and integrity, building a global world class information technology and business process services company.
Deze strategie klinkt mooi. Maar laat me even inzoomen:
* global world class IT and BP services leader.
Dat zegt me niet zoveel, behalve de ambitie om wereldwijd aktief te zijn. Je kunt "world class" zijn door heel erg goed te zijn, of door gewoon heel erg groot te zijn. Zowel een kleine speler in de top van de markt als een groot bedrijf met 70.000 werknemers wereldwijd zullen zichzelf "world class" noemen
* ... outstanding quality, competence and objectivity ...
Laat me eerst die objectiviteit beschouwen. Een externe dienstverlener is natuurlijk altijd objectiever dan een bedrijf zelf. Maar "outstanding" suggereert dat CGI ook nog eens objectiever wil zijn dan al die andere dienstverleners. Wat merk je als consultant van dat streven? Zijn er goede en gewaarborgde processen om belangenverstrengeling tegen te gaan? Zijn er interne controles zoals bij KPMG of PWC?
Dan de uitstekende kwaliteit en competentie. In mijn ervaring heeft CGI NL goede mensen. Zelfs in tijden met een bescheiden budget voor arbeidsvoorwaarden wist men ronduit goede consultants aan te nemen en te kweken. Mijn waardering voor mijn ex-collega's is nog steeds groot. Maar je kunt niet op je lauweren rusten. Mijn ZZP-contractbemiddelaar heeft ook goede mensen in zijn kaartenbak. Soltegro heeft ook een aantal toppers overgenomen van Logica. Met alleen "goede mensen" ben je er dus niet; daarmee heel je een goed oordeel, maar niet uitstekend. Een ijzersterke delivery organisatie kan het verschil maken (Accenture stijl). Bovendien heeft "uitstekend" de neiging om vanzelf terug te zakken naar "behoorlijk goed". Ik heb zorgen of CGI wel voldoende investeert in haar mensen om echt mee te doen op "uitstekend" niveau. Je zou toch wel een dag of 10 per jaar aan cursus en knowledge sharing moeten besteden. En het spreekt voor zich dat je uitstekende werknemers ook boven de markt betaalt. Als je een
echt goede software engineer hebt, dan moet deze gewoon 75k bruto kunnen verdienen in zijn eigen vak. Ik ken meerdere organisaties in NL waarin dat kan, CGI mag daar niet achterblijven.
* ... thought leadership...
Op welke manier is dat de afgelopen maand in je werkzaamheden naar voren gekomen?
* ... culture of partnership, intrapreneurship, teamwork and integrity
Hoe staan jullie erin? Partners en teamspelers met elkaar en je managers? Of toch een beetje tegenover elkaar? Biedt CGI ruimte om de intrepreneur uit te hangen? Als je een heel goed idee hebt, mag daarin geinvesteerd worden?