Verwijderd schreef op woensdag 11 september 2013 @ 09:28:
Wat een vakbondstaal hier op dit forum!
Hoi Marcel, via jouw linkedin zie ik dat je ruime ervaring hebt met onderhandelingen met de vakbond…
Ik heb een paar dagen mee zitten lezen en het valt op dat degenen die hier posten vooral vanuit een slachtoffer rol naar “het management” en “de directie” kijken. Overal zoeken jullie iets achter en overal zit een soort van complot theorie achter. Kijk maar naar de ophitsende verhaallijn over het sturen van brieven en delen van info, de PTT zit in het complot en levert jullie brieven expres te laat!. Zelfs de oprechtheid van iemand als Jeroen lijkt hier met regelmaat in twijfel te worden getrokken. Knap hoor, anoniem en als Stuurlui aan Wal. Het lijken vooral de oud-CMG-ers en ex-CMG-ers te zijn hier die de boel ophitsen.
Klassiek: het uitspelen van de verschillende generaties tegen elkaar, HR waardig!
Korte analyse:
Begin jaren 2000 had CMG meer dan 7000 man in dienst in NL. Inmiddels zijn het er minder dan 3500. Nog altijd is het grootste deel van ons NL bedrijf werkzaam in de detachering. Alle grote traditionele detacheerders hebben het lastig, al jaren. Dit komt omdat het detacheringsmodel uitgehold en achterhaald is. Zelfs de overheid doet zaken met zzp-brokers en haalt langs deze weg tegen lagere tarieven dezelfde kwaliteit in huis.
We zijn al jaren een krimpbedrijf en zullen verder krimpen als het niet lukt om de krimp om te buigen door groei in projecten en outsourcing. Zeker in NL is die omslag extreem lastig. Hoe dat komt? CMG betaalde haar medewerkers veel te veel. CMG betaalde haar managers veel te veel.
‘betaalde’? Heb je de schalen van level 4 en 5 (6 stond er niets eens bij) gezien? Het is ‘betaalt’. Ga dat maar harmoniseren cq corrigeren met -50% dan voldoet dat pas echt aan een benchmark. € 200-€300K om een paar honderd man administratief aan te sturen, wat een lachertje!
Het ging te makkelijk. Dit wordt ook wel de 2-faxen managers tijd genoemd. Een fax met inkomende CV’s, een fax met inkomende opdrachten. Kruislings reply “ik heb een opdracht voor je”, “ik heb een uitstekende kandidaat voor u”, binnenhalen met 20% salarisstijging, dikke leaseauto, feesten, lunches, etc. Het kon niet op. Veel van jullie moeten zich realiseren dat de tijden al lang geleden zijn veranderd.
Ten eerste moeten we niets. Ten tweede: verslijt je ons voor idioot ?
De managers en medewerkers uit die tijd snappen te weinig van Projecten en Outsourcing. We hebben daardoor grote moeite om een plek op de Outsourcing mark te veroveren. Dit komt door gebrek aan kennis binnen CGI NL.
Wat vreselijk badinerend. Als dat waar is zijn we gedoemd en gaat cost cutting NIETS helpen.
Toch zal CGI moeten stoppen met het “CV’s butsen” en medewerkers die in die tijd bij CMG werkten en nog hier werken moeten zich realiseren dat ze of als ZZP-er de stap moeten zetten of hun positie binnen een detacheerder moeten heroverwegen. (CGI als detacheerder voegt geen waarde meer toe aan jou en kan de tarieven tov jouw kosten niet meer terughalen bij klanten! Dit laatste is geen onbekwaamheid van managers van CGI maar a fact of life als gevolg van de veranderde markt).
Als CGI geen waarde toevoegt, leggen we het inderdaad af tegen ZZP-ers waarvan het salaris niet met meer dan 100% over de kop moet om het dure management (dus toch ‘betaalt’) te kunnen betalen. Hef dan de tent direct op.
Kijk naar de feiten: van 7000 > 3500 in 12 jaar. We zijn een krimpbedrijf. De overname van CGI is een zegen, Logica had geen 2 jaar meer bestaan en zou failliet zijn gegaan.
Dat klopt, de matrix overhead qua kosten voegde niets toe (behalve dubbele administraties). De salarissen en bonussen van managers waren/ zijn sky high. Er was/ is geen beleid/strategie om mee te veren met alle veranderingen. M.a.w.: het mismanagement en bonus-korte termijn denken maakte Logica kapot, niet de kosten van het personeel want een ZZP-er houdt meer over dan wij. Loopt ie wel een paar risico’s maar die krijgen wij nu ook in de maag gesplitst, dus de volgende krimp is alweer in gang gezet en wordt verder aangejaagd door Marcel & Co.
CGI zal verder krimpen in de detachering door natuurlijk verloop, CGI zal dit automatisch matchen door reductierondes in de Overhead. CGI hanteert strenge overhead ratios en zal nooit meer het waterhoofd toestaan zoals bij CMG en Logica bestond. Degenen die hier steeds van alles roepen over “de directie”en “het management” zullen zich niet realiseren dat er de laatste jaren en met name het laatste jaar gigantisch is gesneden in de management en overhead lagen.
Goed zo!
Lees: CGI kan je eigenlijk niet meer betalen. Klanten zijn niet meer bereid om via bedrijven als CGI in te huren als ze dezelfde kwaliteit met lagere bijkomende kosten in de ZZP-markt of via kleinere detacheerders kunnen krijgen. Dus. Eigenlijk heb je de keuze om mee te helpen het bedrijf te laten krimpen,
Dat is niet mijn keuze, daar heeft een Member geen invloed op en daar wordt ie ook niet voor betaald
mee te gaan in de beweging van een vast salaris naar een flexibel salaris waarbij je Leaseauto onder druk staat,
GELOEL, flexibel slaris = minder salaris, want anders helpt het niets om die zogenaamde krimp te voorkomen. Hier draait het dus allemaal echt om, Marcel komt uit de mouw van Ron. Denk je nu echt dat je hier niet door de mand valt? Op alle fronten schat je ons intellectueel vermogen verkeerd in. Wat mij betreft is a.i. bij deze exit. Mission impossible. Case closed.
of je als detacheerder via een zzp-constructie of een klein bedrijf te laten verkopen aan klanten die bereid zijn jouw salaris te vergoeden.
Ook dat is meehelpen aan de krimp van CGI en een beter alternatief dan tekenen
In het laatste geval zijn de kansen op nog betere salarisvoorwaarden aanwezig maar draag je zelf ook meer risico, in vaste loondienst wordt dat risico door anderen dan jezelf gedragen, die anderen vragen voor het lopen van dat risico een beloning.
In het nieuwe voorstel draag ik die risico’s zelf. En dat huidige risico? Daar betalen we dan nu een veel te hoge premie (lees salarisschalen level >3) voor.
Dit geldt evenzo voor de hier zo verguisde managers. Die lopen hoger in de boom steeds hogere risico’s. Iemand als Ron de Mos maakt echt geen 40 uurtjes en ook geen 80. Het feit dat Ron niet bij de arbeidsvoorwaarden presentatie was is een vergissing in het kader “extreem niet handig”, maar betekent niet dat hij geen hogere beloning dan een gemiddelde werknemer mag krijgen. Zijn kans op ontslag met gezichtsverlies waardoor hij in het kleine kringetje van CEO’s nergens meer aan de slag kan is relatief gigantisch hoog. Hij loopt dus een groot risico.
Hou toch op man, die gasten houden elkaar de hand boven het hoofd en hebben zo weer een nieuw baantje. Bovendien is Ron allang binnen en gaat binnenkort met pensioen.
En brengt een groot privé offer door zijn tijdsbesteding aan CGI,
Nee, wij niet. Man, ik werk me de krampen en kijk niet op een uurtje en met mij vele collega’s.
meer dan degenen die zo afgeven op hem hier op dit forum. En vooralsnog lijkt hij het op business niveau voor CGI goed te doen en mogen we hem als een zegen zien. Laten we hem deze vergissing vergeven.
Hoezo goed doen? Het gaat toch slecht? De pijpljn is amper gevuld en we drijven nog steeds op de T&M kurk.
Is het zo raar dat in een krimpbedrijf, waarbij het bestaande business model duidelijk geen bestaansrecht meer heeft, waarbij in die krimp de laatste jaren FORS is geïnvesteerd (in plaats van ons met zijn allen in NL failliet te laten gaan, dit is zeker een alternatief geweest!!), waar inmiddels ook CGI FORS in heeft geïnvesteerd, er aan je GEVRAAGD wordt om in vernieuwde arbeidsvoorwaarden te stappen die in de toekomst het bedrijf naar lagere vaste kosten, hogere productiviteit en een flexibel stuk beloning brengen?
Dat had ook met open vizier gevraagd kunnen worden met reele voorstellen in plaats van te liegen over geen achteruitgang en het te verpakken als ‘goed voor jullie’.
Nee, dat is niet raar. JA, je hebt een wederzijdse overeenkomt. Nee, je hoeft dus niet te tekenen. Maar het is een feit dat je dan op termijn te duur wordt voor CGI,
Dus zelfs op lange termijn kunnen we ons business model niet ombuigen is jouw inschatting? Dan blijven we krimpen… Dat geeft meteen aan wat de waarde is van PPP en dat je SPP meteen kunt afwaarderen
danwel dat je beloning niet verder zal kunnen stijgen.
Dat is niets nieuws. Ik wacht gewoon tot de markt aantrekt en dan praten we verder (of niet). Ook hier geef je aan dat je inschat dat het management het model niet kan ombuigen?!
Voor diegenen waarvoor geldt dat ze onderbetaald worden: Is dat echt zo? Waarom wacht je de brief niet rustig af? Te lage salarissen worden gecompenseerd, kijk naar je brief.
Ja joh, dus jij bent zogenaamd een CMG-er? Rot toch op, man, wat doorzichtig!
Diegenen die al jaren stil staan of zich onderbetaald voelen: Wat doe je nog bij CGI? Zeker als je in de detachering zit: CGI kan tov ZZP’ers geen waarde meer aan je toevoegen of nog iets aan je verdienen. Ga dus dat hogere salaris buiten de deur te gelde maken want bij CGI gaat dat niet meer gebeuren. Maar voor een groot deel van jullie klagers geldt denk ik: Weet je zeker dat jouw toegevoegde salaris in lijn is met de beloning waar jij denkt “recht” op te hebben?
Dus zo denkt HR over haar medewerkers. Beetje schril contrast met al die mooie praatjes tijdens presentaties ‘To create a better..’ Maai es!!
Natuurlijk doet het pijn. Niet alles voelt “eerlijk”. Ik ben zelf zo’n CMG-er, now CGI, die 7 vakantiedagen zal moeten inleveren. 7 dagen minder met mijn kinderen doorbrengen. Dat is bijna niet in geld uit te drukken. Dat staat los van de compensatie die er tegenover staat. Maar doe jezelf een plezier en plaats het netto resultaat onderaan je brief in het bredere perspectief van jouw plaats binnen CGI en als Professional in de markt en als mens in de maatschappij. Doe jezelf een plezier en zorg dat je niet in een slachtoffer rol terechtkomt en neem je verantwoordelijkheid voor je eigen toekomst. Dus teken niet en ga weg of teken niet en berust daar in of teken wel en zet de schouders eronder om dit bedrijf naar groei te helpen. Groei is keihard nodig om de krimp te stoppen en dus te overleven. Serge gaat echt niet nog een keer miljoenen stoppen in CGI NL om mensen te kunnen laten ontslaan. De schroeven zullen in dat geval steeds verder en verder worden aangedraaid, geen salarisruimte, geen PPP en door natuurlijk verloop zal CGI in rap tempo van de NL markt verdwijnen. Heb jij dan nog een baan over 2-3 jaar?
Zelf nog geen idee of ik teken. Succes allen met je overweging.