Ervaring werken bij CGI (deel 5) Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.022.813 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 08:38:
De FAQ lijst is zowaar geupdate zie ik net :)
Ik zie ook dat de lijst is geupdate, maar de Sharepoint site vertelt me echter in de gewoonlijk onbegrijpelijke bewoordingen dat ze me de lijst niet wil laten zien. Downloaden is ook geen optie |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo wat een reacties.

Ach ja het kost mij 'maar' 115 euro per maand heb Ik zelf even berekend wil ik ook mijn vrije dagen terug kopen. ....
Netto inclusief alles. Dat vind ik te veel. Dus ik teken niet.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2013 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-10 15:41

avotar

P0werd by Black Coffee

Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 08:50:
[...]

Ik zie ook dat de lijst is geupdate, maar de Sharepoint site vertelt me echter in de gewoonlijk onbegrijpelijke bewoordingen dat ze me de lijst niet wil laten zien. Downloaden is ook geen optie |:(
Ik kon op het pfd icoontje klikken en toen kreeg ik hem te zien :+

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

avotar schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 08:53:
[...]

Yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 08:52:
Zo wat een reacties.

Ach ja het kost mij 'maar' 115 euro per maand heb Ik zelf even berekend wil ik ook mijn vrije dagen terug kopen. ....
Hoe heb je dat berekend als ik vragen mag? Heb jij de brief al binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

avotar schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 08:53:
[...]

Ik nu ook, zal wel druk zijn geweest :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 08:52:
Zo wat een reacties.

Dat zijn dan zeker de ancieniteitsdagen die je kwijtraakt over 4 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 09:00:
[...]

Dat zijn dan zeker de ancieniteitsdagen die je kwijtraakt over 4 jaar?
Juist. En alle andere dingen die je nu zelf moet betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fayso946
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-04 23:33
bij mij is het sowieso meer omdat een kwart van mijn dagen gejat wordt (voordat de afbouwende compensatie in 4 jaar in gaat), en 60 euro onkostenvergoeding ook weg gaat

km vergoeding is voor mij 200,- netto achteruitgang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triodefreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-05 16:03
re·mu·ner·a·tion [ri'mju:nf'reisn] (telbaar en niet-telbaar zelfstandig naamwoord)
Mijn excuses and hoofd HR. Balen...:) renumeration is hertellen. Zijn keuze voor remuneration is dus juist. Weer Engels geleerd...en check check double check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals het klokje thuis tikt, tikt bij CGI de tijdbom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-03 14:26
Voor de mensen die de nieuwe werkkostenregeling (WKR) niet goed begrijpen en niet snappen waarom de onkostenvergoeding afgeschaft/omlaag gesteld gaat worden. Het belastingregime is vanaf 2015 zo dat de werkgever 80% gaat betalen bij vergoedingen boven de gestelde norm. Dus geen 42% of 52%. Doorgaan zou dus betekenen dat we echt gratis geld aan de overheid gaan geven... De regeling nu al afschaffen is in ieder geval transparanter dan iedereen nu een aanbod doen waar de onkostenvergoeding gelijk in blijft.. en dan vanaf 1 januari 2015 alsnog ermee stoppen. Dat laatste zou het berekenen en beoordelen van het nieuwe aanbod alleen maar ingewikkelder maken.

Lees het maar eens door op de site van de belastingdienst, het is complexe materie (wat valt nu onder de WKR, wat zijn intermediaire kosten, hoe CGI de juiste informatie moet aanleveren aan de belastingdienst etc. Het is een erg onpraktische regeling vanuit het oogpunt van de werkgever, vanuit dat oogpunt kan ik me voorstellen dat ze het nieuwe bedrag hebben afgestemd met de fiscus.

Ook op het oude contract zal deze regeling overigens per 1 januari 2015 doorgevoerd gaan worden, het is gewoonweg wettelijk verplicht. Dus staar je niet blind op die 91€, over anderhalf jaar ben je op dat gebied met je oude contract waarschijnlijk net zo slecht af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

empheron schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 10:02:
Voor de mensen die de nieuwe werkkostenregeling (WKR) niet goed begrijpen en niet snappen waarom de onkostenvergoeding afgeschaft/omlaag gesteld gaat worden. Het belastingregime is vanaf 2015 zo dat de werkgever 80% gaat betalen bij vergoedingen boven de gestelde norm. Dus geen 42% of 52%. Doorgaan zou dus betekenen dat we echt gratis geld aan de overheid gaan geven... De regeling nu al afschaffen is in ieder geval transparanter dan iedereen nu een aanbod doen waar de onkostenvergoeding gelijk in blijft.. en dan vanaf 1 januari 2015 alsnog ermee stoppen. Dat laatste zou het berekenen en beoordelen van het nieuwe aanbod alleen maar ingewikkelder maken.

Lees het maar eens door op de site van de belastingdienst, het is complexe materie (wat valt nu onder de WKR, wat zijn intermediaire kosten, hoe CGI de juiste informatie moet aanleveren aan de belastingdienst etc. Het is een erg onpraktische regeling vanuit het oogpunt van de werkgever, vanuit dat oogpunt kan ik me voorstellen dat ze het nieuwe bedrag hebben afgestemd met de fiscus.

Ook op het oude contract zal deze regeling overigens per 1 januari 2015 doorgevoerd gaan worden, het is gewoonweg wettelijk verplicht. Dus staar je niet blind op die 91€, over anderhalf jaar ben je op dat gebied met je oude contract waarschijnlijk net zo slecht af.
Ik geloof dat jullie er straks 60 euro op achteruit gaan toch?
3 * 60 = 180
12 * 60 = 720

900 euro netto in 15 maanden? Ik zou hem er liever nog even bij gehad hebben. Denk niet dat die 60 euro 1 op 1 vergoed gaat worden in het aanbod wat je straks op de mat krijgt. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chinook
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-10 14:36
empheron schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 10:02:

Kijk gewoon afschaffen zonder te verwijzen naar compensatie of helder te maken hoe dit wordt opgevangen zorgt natuurlijk niet voor begrip. Omdat dit een vast deel van het salaris vormt zou je dit gewoon kunnen compenseren door bijv. bruto een verhoging te geven van 61 euro (of anders in geval je minder krijgt). Dit laatste is een van de oplossingen, je kunt dit ook op andere manieren opvangen in bijv. mobiliteitsbudget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demoric
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-09-2024
chinook schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 10:12:
[...]

Kijk gewoon afschaffen zonder te verwijzen naar compensatie of helder te maken hoe dit wordt opgevangen zorgt natuurlijk niet voor begrip. Omdat dit een vast deel van het salaris vormt zou je dit gewoon kunnen compenseren door bijv. bruto een verhoging te geven van 61 euro (of anders in geval je minder krijgt). Dit laatste is een van de oplossingen, je kunt dit ook op andere manieren opvangen in bijv. mobiliteitsbudget.
Dit is dus ook mijn grootste ergernis met deze hele situatie. Linksom en rechtsom word er gekort op allerlei zekere secundaire voorwaarden. Echter er word totaal niet inzichtelijk gemaakt hoe dit gecompenseerd gaat worden. En kom alsjeblieft niet aan met SPP en PPP |:( . Wellicht gaat dit veranderen als de brief eindelijk een keer op de mat gaat vallen, echter tot dan blijf ik cynisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die illusie heb ik niet hoor. Zoals iedereen weet is er geen geld voor allerlei compensaties.
Enige compensatie die er gaat zijn is je (mogelijke) loonsverhoging. Dit is dus geen verhoging maar een compensatie.
Wat betreft de SPP en PPP dat wordt wel degelijk gezien als een compensatie. Ben ik het overigens niet mee eens en dus zal ik hem ook niet opnemen in mijn berekeningen.

Kortom, verwacht geen compensatie los van je loonsverhoging...

5x het woordje compensatie, best knap. O nee herstel 6x 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 15:25
Als ik de laatste dagen deze draad zo lees, dan mis ik Logica/CGI toch wel een beetje.

Dat is totdat ik mijn loonstrookje zie, mijn upo krijg en straks weer in mijn leaseauto stap en lekker boodschappen ga doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 10:31:

Wat betreft de SPP en PPP dat wordt wel degelijk gezien als een compensatie.
Ja nu ineens wordt dat bevestigd. In juli werd nog 10 keer in de call gezegd dat ze geen bruto salaris af zouden pakken en dat het SPP en PP BOVENOP het salaris komt. Daarmee werd de indruk gewekt dat het een extraatje zou zijn. Niets is minder waar blijkt nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 19:54

spacy

+++

In de FAQ staat nog niets over eventuele (on)kosten bij SPP waar het over dividend en/of verkoop gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:28
Staat er wel iets over belasting bij dan?

De reden dat in NL niet zo heel veel met aandelenplannen wordt gedaan is dat het intrinsiek zeer weinig voordeel oplevert tov gewoon bruto loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga er maar vanuit dat je bij dat SPP bij verkoop van aandelen echt zelf kosten moet gaan betalen. Een en ander zal duidelijk uitgewerkt zijn in het voorstel wat je krijgt denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 10:55:
Staat er wel iets over belasting bij dan?

De reden dat in NL niet zo heel veel met aandelenplannen wordt gedaan is dat het intrinsiek zeer weinig voordeel oplevert tov gewoon bruto loon.
Idd, voor de gewone werknemer is niet boeiend. Als je 15.000 of 20.000 k per maand verdient dan is zo'n SPP wel lonend }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41
Werkkosten is tamelijk ondoorzichtig. De diverse vakbonden hebben er ook over gepubliceerd, da's iets duidelijker dan de belastingdienst maar niet veel.

Waar ik enorm benieuwd naar ben is of de gevoelens hier wijzigen als de brief eenmaal in handen is.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CGIanoniem
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-05-2022
Invoering van nieuwe arbeidsvoorwaarden is kosten neutraal?
Alleen al voor het bijbenen van de inflatie van afgelopen jaren ligt er al een salariseis van 7%. CGI zou komend jaar dus tenminste 7% meer loonkosten aan een Nederlandse medewerker kwijt moeten zijn. Daarna kan in die 107% gekozen worden voor meer PPP/SPP en minder reiskostenvergoeding, minder vakantiedagen, minder pensioenopbouw, minder onkostenvergoeding, of wat de droom ook is.
Als van de 100% al een gedeelte PPP/SPP/belastingheffing afgehaald wordt, dan is er gewoon onvoldoende ruimte om tot een akkoord te komen.

Nogmaals, ik denk dat Ron geen gesprekspartner kan zijn. Die Canadese miljardair moet iets voorzichtiger met zijn Nederlandse speeltje (CGI NL) omgaan. Liever niet stuk maken.
Eerste vraag voorafgaand aan een optie 3 gesprek: Wat is uw onderhandelingsruimte? Indien 0, dan is een gesprek slechts tijdsverspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Wijnands schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 11:21:
Werkkosten is tamelijk ondoorzichtig. De diverse vakbonden hebben er ook over gepubliceerd, da's iets duidelijker dan de belastingdienst maar niet veel.

Waar ik enorm benieuwd naar ben is of de gevoelens hier wijzigen als de brief eenmaal in handen is.
Ik denk dat je alleen maar kan hopen dat het momentum nog niet voorbij is...
Dat het nog de goede kant op kan.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chinook
CGIanoniem schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 11:22:
Invoering van nieuwe arbeidsvoorwaarden is kosten neutraal?
Alleen al voor het bijbenen van de inflatie van afgelopen jaren ligt er al een salariseis van 7%. CGI zou komend jaar dus tenminste 7% meer loonkosten aan een Nederlandse medewerker kwijt moeten zijn. Daarna kan in die 107% gekozen worden voor meer PPP/SPP en minder reiskostenvergoeding, minder vakantiedagen, minder pensioenopbouw, minder onkostenvergoeding, of wat de droom ook is.
Als van de 100% al een gedeelte PPP/SPP/belastingheffing afgehaald wordt, dan is er gewoon onvoldoende ruimte om tot een akkoord te komen.

Nogmaals, ik denk dat Ron geen gesprekspartner kan zijn. Die Canadese miljardair moet iets voorzichtiger met zijn Nederlandse speeltje (CGI NL) omgaan. Liever niet stuk maken.
Eerste vraag voorafgaand aan een optie 3 gesprek: Wat is uw onderhandelingsruimte? Indien 0, dan is een gesprek slechts tijdsverspilling.
Er is altijd onderhandelingsruimte, of je krijgt wat je wilt is een tweede. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik kijk naar de anciënniteitsdagen en ik deel mijn jaarsalaris door 12 dan kom ik uit op een waarde van 240 euro bruto per dag. Stel dat je 3.5 kwijtraakt over een periode van 4 jaar dan komt dit uit op een bedrag van 840 euro (3.5 x 240) per jaar, wat neerkomt op een bruto achteruitgang van 70 euro per maand. Dat is circa 40 euro netto per maand. Tel daarbij de onkostenvergoeding op van 60 euro netto en je zit in dat geval aan minstens 100 euro netto per maand achteruitgang.

Daar komt dan nog de pensioen premie bij en achteruitgang in mobiliteit.

Je kan natuurlijk flinke overuren gaan maken bij de klant en daarmee gaan compenseren :)

Het PPP is van 3 factoren afhankelijk, dikke kans dat ze elk jaar wel een factor gaan verzinnen waarom het PPP niet uitgekeerd kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Die angel had de OR als primaire onderhandelaar / personeelsvertegenwoordiging er grotendeels al uit kunnen halen door expliciet de totale arbeidsvoorwaardenruimte in financiele termen aan de orde te stellen en aan de achterban te communiceren.

Bovenstaande gebeurt in andere bedrijven in elk geval wel bijvoorbeeld door te stellen dat de totale loonruimte x% gemiddeld is. Vervolgens is het de vraag over hoe dat verwerkt wordt in de diverse arbeidsvoorwaarden en de werknemerspopulatie.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat x hier potentieel negatief is. (En dus des te meer reden om als onderhandelaar vroeg in het proces x boven water te krijgen.)

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 10-09-2013 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het antwoord weet je nu al wel. Het verhaal wat tot op heden is gecommuniceerd is zonneklaar, daar gaat die brief niets aan veranderen. Tenzij er met windowdressing en mooiere voorstelling van de werkelijkheid wordt gespiegeld. Mijn verwachting is dat er onder de streep bij de de meeste hetzelfde te zien zal zijn waarmee de directie hoopt dat er snel getekend gaat worden. Hopelijk maakt iedereen voor zichzelf even een berekening voor de komende jaren om de impact goed te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 10:56:
[...]

Idd, voor de gewone werknemer is niet boeiend. Als je 15.000 of 20.000 k per maand verdient dan is zo'n SPP wel lonend }:O
Los daarvan ... je levert netto loon in om aandelen te kopen en ook betaal je extra belasting ivm 'de gift' van CGI. Ergo minder geld om beleg op de boterham te kopen (of de boterham). Laten we wel zijn, aandelen zijn een bewuste keus en moet je niet worden opgedrongen. Door het als ruilmiddel te gebruiken voor het wegnemen van een andere (secundaire) arbeidsvoorwaarde is een gotspe :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 11:40:
[...]

Het antwoord weet je nu al wel. Het verhaal wat tot op heden is gecommuniceerd is zonneklaar, daar gaat die brief niets aan veranderen.
Ik heb niet geteld maar ik heb de indruk dat hier en op de OR site hooguit 200 man wat van zich laten horen. Die reacties zijn uiteraard welkom maar ik ben ook benieuwd naar de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johri
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-10 12:18
Wijnands schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 11:45:
[...]
Ik heb niet geteld maar ik heb de indruk dat hier en op de OR site hooguit 200 man wat van zich laten horen. Die reacties zijn uiteraard welkom maar ik ben ook benieuwd naar de rest.
Voor mijzelf kan ik zeggen dat ik rustig afwacht wat er straks in het aanbod zowel boven (bruto) als (netto) onder de streep staat. Indien nodig zal ik dan pas reageren naar de OR. Ik vermoed dat dit voor meer anderen zo geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

In het algemeen (let op: dit is geen waardeoordeel !) laten mensen die wat te klagen hebben / beren op de weg zien zich eerder horen dan de mensen die het allemaal wel goed vinden. Vanuit dat oogpunt valt het dus nog mee. Ik denk echter dat een groot deel zich nu stil houdt en zich pas gaat roeren als "de brief" is ontvangen, dus een soort stilte voro de storm.

Ik ga er vanuit dat de OR in de achterbanraadpleging een poll oid uitschrijft via Sharepoint/mail met de 3 keuzes die je hebt voor de nieuwe arbeidsvoorwaarden en de reacties meeneemt in haar besluitvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo-79
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 20:55
Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 11:53:
[...]

In het algemeen (let op: dit is geen waardeoordeel !) laten mensen die wat te klagen hebben / beren op de weg zien zich eerder horen dan de mensen die het allemaal wel goed vinden. Vanuit dat oogpunt valt het dus nog mee. Ik denk echter dat een groot deel zich nu stil houdt en zich pas gaat roeren als "de brief" is ontvangen, dus een soort stilte voro de storm.

Ik ga er vanuit dat de OR in de achterbanraadpleging een poll oid uitschrijft via Sharepoint/mail met de 3 keuzes die je hebt voor de nieuwe arbeidsvoorwaarden en de reacties meeneemt in haar besluitvorming.
Dat is de waarheid als een koe. }:O }:O Hopelijk is de post gewoon op tijd, dus morgen in de bus. Dan kunnen we eindelijk feitelijk praten over de persoonlijke impact en echt appels met appels proberen te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 13:35
Rukapul schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 11:33:
[...]

Die angel had de OR als primaire onderhandelaar / personeelsvertegenwoordiging er grotendeels al uit kunnen halen door expliciet de totale arbeidsvoorwaardenruimte in financiele termen aan de orde te stellen en aan de achterban te communiceren.
Eensch. Je moet gewoon kijken naar de totale waarde van het pakket. Iemand die onder de oude voorwaarden 3000 euro verdient, heeft een pakket van rond de 62.000 euro per jaar. (uitgaande van pensioenstorting 170 euro, deelname zorgverzekering incl partner, 17% premie werknemersverzekeringen, auto van 800).

In de nieuwe arbeidsvoorwaarden zou je bijvoorbeeld 60 euro onkostenvergoeding kwijtraken, 350 aan de auto (mobiliteitsbudget 450 ipv leaseauto 800), 40 euro pensioen (door 23% van de premie te naar de werknemer te verschuiven). Als de regeling omtrent de zorgverzekering hetzelfde blijft dan komt er 5400 euro per jaar vrij.

Voor CGI kostenneutraal, zou de werknemer ongeveer 320 euro extra brutoloon per maand moeten ontvangen (3800 per jaar; de overige 1600 gaat op aan vakantiegeld, premie voor pensioen, werknemersverzekeringen en inkomensafhankelijke bijdrage ZVW).

Daarbovenop zou een werknemer imho de volgende compensaties mogen verwachten:
- indexatie 2012
- persoonlijke loonsverhoging 2012
- compensatie vakantiedagen+ancienniteitsdagen
Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 11:32:
[...]
Het PPP is van 3 factoren afhankelijk, dikke kans dat ze elk jaar wel een factor gaan verzinnen waarom het PPP niet uitgekeerd kan worden
Die drie factoren zijn drie in serie geschakelde kansen om geen/weinig PPP te ontvangen. Lijkt me een valide reden om de verwachtingswaarde naar 0 te brangen ;)

Als het goed is zijn de normen overigens wel alledrie zwart of wit vastgelegd. Anders is er een vierde onzekerheid genaamd "de waan van de dag".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
t_captain schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 12:02:
Die drie factoren zijn drie in serie geschakelde kansen om geen/weinig PPP te ontvangen. Lijkt me een valide reden om de verwachtingswaarde naar 0 te brangen ;)

Als het goed is zijn de normen overigens wel alledrie zwart of wit vastgelegd. Anders is er een vierde onzekerheid genaamd "de waan van de dag".
*grin*

Dat doet me enigszins denken aan de bonusregeling die bij ons van toepassing is. Die is enige jaren geleden veranderd van opzet waardoor deze voor grote delen van de werknemerspopulatie een volstrekte black box is geworden (afhankelijk van beoordeling, bedrijfsresultaat en 'line of sight'-resultaat op basis van niet-openbare financiele cijfers). Ondanks dat er elk jaar een redelijk deel van de maximale bonus wordt uitgekeerd is de waarde die er van wordt ervaren ongeveer nul. Geen enkele collega die ik ken boeit het iets of neemt het mee in zijn/haar waardeoordeel over de totale beloning. Het enige voordeel voor het bedrijf is een kleine demping op de totale loonkosten in slechtere tijden.

Zomaar een suggestie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat die netto pensioenkosten worden is voor menigeen niet zichtbaar omdat 't tot op heden niet zichtbaar is op de loonstrook. Om het zelf ruwweg te berekenen, het volgende:

Neem het bruto jaarsalaris (13x maandsalaris).
Trek daar de franchise, afgerond 16.000 €, van af. Over het restant wordt de pensioenpremie berekend.
De bruto (!) pensioenpremie is vervolgens leeftijdsafhankelijk
30-34j: 8,1% 35-39j: 9,5% 40-44j: 11,1% 45-49j: 12,9% 50-54j: 15,1% 55-59j: 17,6% 60+ 20,8%
(volgens de laatste mij bekende pensioenfolder)/

Daar komt dan die 23% eigen bijdrage van (percentage genoemd in andere posts), maar die is wel bruto omdat pensioenpremie aftrekbaar zijn voor de belastingen.

Rekenvoorbeeldje: een begin 40-er met 4000 €p.m. heeft een jaarsalaris van 52.000.
Minus de franchise wordt dat 36.000. met een premie van 11,1% is de pensioenpremie 3996.
23% daarvan is 919 per JAAR, per maand dus ~77€ BRUTO. Netto lager salaris (afhankelijk van belastingtarief (huidige leasebak, hypotheek, etc.) ruwweg 40 € lager.
Twintig jaar later, zonder salarisverhoging, is dit ongeveer het dubbele door het hogere premiepercentage.
bij een maandsalaris van 3000 worden dit 587€ p.j. resp. 49 bruto p.m. Andere getalvoorbeelden kun je zelf maken...

De besparing voor de werkgever is in dit voorbeeld van begin 40+ en 4k.p.m. dus 919 per jaar.

Let op, dit is de bruto premie. Voor de werkelijke pensioeninleg gaan de verplichte kosten (8%) en de zelf gekozen verzekeringen er eerst nog van af. Maar dat is altijd al zo in de bpr-regeling.

Uiteraard kunnen aan deze post geen garanties worden ontleend. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2013 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 11:53:
[...]

In het algemeen (let op: dit is geen waardeoordeel !) laten mensen die wat te klagen hebben / beren op de weg zien zich eerder horen dan de mensen die het allemaal wel goed vinden.
Daar zit mijn zorg ook enigszins in. Als de OR en het MT alleen afgaat op de mensen die de tijd hebben en de moeite nemen om op het interne forum (of dit topic) te reageren en de conclusie trekt dat de rest die niks laat horen het ermee eens dan hebben ze wel een heel erg dik bord voor hun hoofd.

Ben zelf benieuwd wat de poll gaat opleveren voor wel een niet tekenen en of de uitslag ook gepubliceerd gaat worden. Mijn inschatting is dat 80% niet gaat tekenen.

Normaliter zie je op fora echte discussies met vóór en tegenstander over een bepaald onderwerp (bv aanval op Syrie wel of niet). In deze AV kwestie lees ik nergens iets van voorstanders. Dat is op zijn minst opmerkelijk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Transparantie:
. Managers (level >3) krijgen een hogere leasevergoeding. Waarom? Wat compenseert dat?
. Managers mogen hun stuwmeer nu niet verkopen (niet billable), in de nieuwe regeling wel met een leuk extra %. De meesten zijn lang in dienst dus dat tikt lekker aan. :(

Benchmark:
aangezien CGI NL (Logica - CMG) meer dan gehalveerd is in omzet (lees personeel), verwacht ik straks dat de salarisschaal van level 4, 5, 6 en hoger ook gehalveerd is (gehalveerde span of control). Daarnaast is bekend dat managers bij atos en cap (de ceo erbuitengelaten) heel wat minder verdienen dan bij CGI, dus... O-)

Addertje onder het eikenblad: 83. Kan ik nog steeds mijn parkeerkosten declareren?
In de volgende gevallen kunnen de parkeerkosten gedeclareerd worden:
- Zakelijke parkeerkosten, voorzover het gaat om bedragen hoger dan €10,-per parkeerticket.
- Parkeerabonnement bij klanten.

Een paar parkeerkaartjes per maand van pak m beet 5 euro en je bent weer een halve meijer netto kwijt. En zo maar even in de faq verstopt. Wat is er nog meer verstopt in de documenten/ regels die later komen (bijdrage CO2, ed) en waar je nu voor tekend? |:(

We gaan de komende dagen leren of de pessimisten onder ons te optimistisch zijn geweest; dan niet tekenen. Er is zo'n grote uitstroom, dat ze ons niet kunnen missen en de markt vraagt om ervaren mensen, niet om schoolverlaters. Krijg je er niks bij? Wat is nieuw? en wat je erbij krijgt is minder dan ze van je afpakken. de markt trekt wel weer aan en dan is het onze beurt! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 12:25:

Addertje onder het eikenblad: 83. Kan ik nog steeds mijn parkeerkosten declareren?
- Zakelijke parkeerkosten, voorzover het gaat om bedragen hoger dan €10,-per parkeerticket.
-O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 12:18:

Trek daar de franchise, afgerond 16.000 €, van af.
Wat bedoel je met franchise?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Franchise is een correctie om reden van de AOW. Omdat je bij pensionering EN de AOW en het bedrijfspensioen ontvangt, wat gezamenlijk jouw oude inkomen moet vervangen.

Omdat je AOW ontvangt hoeft de pensioenverzekeraar dat niet uit te betalen. Dat betekent dat er ook minder premie betaald hoeft te worden.

Hoe hoog de franchise is, is een afspraak tussen pensioenverzekeraar en werkgever. Bij dit bedrijf is dat rond de 16.000. Dit is een heel normaal gemiddelde -- je kunt er over steggelen maar bij dit bedrag is het een normale hoogte voor die "AOW-inbouw". Helder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dank je, helder verhaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nette uitleg inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Kudo's inderdaad. Het vult een blinde vlek naadloos in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo maar een pensioenvraagje, nu ik sinds het ontslag de zaak 'vanuit de verte' bekijk:

Is met dit nieuwe AV-aanbod ook het pensioenregelement aangepast (of wordt dit; het is instemmingsplichtig voor de OR)?

Reden voor de vraag: In de bpr-regeling wordt uitgegaan van een pensioen op 65. Nu de regering de AOW-leeftijd heeft verhoogd (AOW = staatspensioen), ligt het voor de hand de ingang van het BEDRIJFSpensioen overeenkomstig op te hogen. Het ligt voor de werkgever voor de hand dit nu ook gelijk te regelen -- maar is dit nu ook het geval? Zo niet, OR, let op uw zaak!

In 2012 was al geregeld dat je in dienst blijft, lees: blijft werken en salaris krijgen, tot het moment van daadwerkelijke AOW-ingang. Als 65-plusser-die-nog-geen-AOW-kreeg had je al wel het voordeel van het uitkerende bedrijfspensioen.

Als dit zo is, dan is het een besparing, niet voor de werkgever maar voor de pensioenverzekeraar. Die kan dat door laten spelen in de premies, maar het hoeft niet. Maar voor de werknemer is het wel een tekort in het inkomensplaatje op leeftijd 65 en 66.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snelkeuze0017
  • Laatst online: 15-10-2020
Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 12:25:

En dat geld alleen maar voor lease rijders.Als je voor het mobiliteitsbudget kiest, dan moet je alle parkeerkosten zelf betalen (fiscale wetgeving).
Dat was al niet lollig als privérijder, maar met dat mobiliteitsbudget is het helemaal huilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demoric
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-09-2024
snelkeuze0017 schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 12:45:
[...]

En dat geld alleen maar voor lease rijders.Als je voor het mobiliteitsbudget kiest, dan moet je alle parkeerkosten zelf betalen (fiscale wetgeving).
Dat was al niet lollig als privérijder, maar met dat mobiliteitsbudget is het helemaal huilen.
Dat is toch echt van de zotten, mooi ook hoe ze in de presentatie hadden staan dat je voor 300 euro oid private lease kon doen. Ja maar niet verdere brandstofkosten/parkeerkosten/onderhoudskosten erbij vermelden. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fayso946
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-04 23:33
[...]

sinds wanneer ?
heb paar jaar terug voor gemeente amsterdam gewerkt, ik parkeerde daar met prive auto, en declareerde 24-36 euro :D parkeergeld, ging gewoon goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Jeroen zoals eerder gevraagd op dit forum, komt er nog een poll of iets dergelijks. Zoniet waar baseert de OR haar besluit dan op? Op veel vragen aan de OR wordt doorverwezen naar de HR valt mij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cftbl
  • Laatst online: 09-10-2021
[...]

Dat gaat dan heel snel als je als level3 in de buurt werkt met een bruto vergoeding van E275. Daar hou je zo'n E35 netto per week aan over. Een paar parkeerkaartjes en je mobiliteitsvergoeding voor die maand is opperdepop 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 12:53:
[...]
... Op veel vragen aan de OR wordt doorverwezen naar de HR valt mij op.
Dat is gebruikelijk; inhoudelijke toelichtingen moeten van HR komen. De OR is er om: protest te laten blijken (of instemming ;) ), onzuiverheden te signaleren etc. En om nieuwe vragen te lanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cftbl schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 12:54:
[...]

Dat gaat dan heel snel als je als level3 in de buurt werkt met een bruto vergoeding van E275. Daar hou je zo'n E35 netto per week aan over. Een paar parkeerkaartjes en je mobiliteitsvergoeding voor die maand is opperdepop 8)7
Als L3 met 450 euro mobiliteitsvegoeding en 14 euro per dag parkeerkosten ook hoor :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markieman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-06 11:37
[...]

Ik geloof hier weinig van, heb je een bronvermelding om deze stelling te staven?

Een gemiddeld parkeerabbo in de binnenstad van een grote stad is al snel gelijk aan de gemiddelde mobiliteitsvergoeding.

You do not fear them? - The Wraith? Naah. Now *clowns*, that's another story.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snelkeuze0017
  • Laatst online: 15-10-2020
fayso946 schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 12:52:
sinds wanneer ?
heb paar jaar terug voor gemeente amsterdam gewerkt, ik parkeerde daar met prive auto, en declareerde 24-36 euro :D parkeergeld, ging gewoon goed
Dan heb je een controleur gehad die heeft zitten slapen. Zie ook: http://www.belastingdiens...n_met_eigen_vervoermiddel

De bewoording is aangepast zodat het nu duidelijk is dat het gebruteerd kan worden. Daardoor staat het er wat scherper. Tot daarvoor was de enige aanwijzing van de belastingdienst dat het uit de €0,19 betaald moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 12:31:
Franchise is een correctie om reden van de AOW. Omdat je bij pensionering EN de AOW en het bedrijfspensioen ontvangt, wat gezamenlijk jouw oude inkomen moet vervangen.
[...]
+1, nette uitleg.

In de huidige regeling betaalt CGI je pensioenpremie. Daarvoor is een zekere fiscale ruimte die afhankelijk is van je leeftijd en inkomen. Deze heet de "staffel".

Stel dat je doel is om een redelijk pensioen op te bouwen (zeg maar een pensioen o.b.v. geindexeerd middelloon met een opbouw van 2% per jaar, en een nabestaandenpensioen t.h.v. 70% van het te bereiken ouderdomspensioen). En stel dat je niet al te risicovol wilt beleggen, maar een allocatie wilt aanhouden zoals pensioenfondsen dat ook doen. Dan zul je de fiscale ruimte nodig hebben.

CGI gebruikt echter slechts 76% van de staffel. Bovendien worden niet alle inkomenselementen meegenomen in de pensioengrondslag. Denk aan de zorgverzekering (loonwaarde 140 per maand), overlijdensrisicoverzekering (tientje), onkostenvergoeding (50 a 100) en leaseauto (pakweg 400 loonwaarde). Als je uitgaat van een gemiddeld loon tijdens je CGI-periode van 3000 bruto, dan wordt slechts 13*3000 = 39.000 meegenomen in de pensioenopbouw en de overige 7.000 a 7.500 niet.

In feite bouw je dus slechts 76% * 39.000/46.000 = 64.4% op van wat je zou moeten opbouwen. En nu wil CGI 23% van haar premie naar de werknemer verschuiven. Waarmee men nog maar 49.6% bijdraagt aan je pensioen. De verhouding wordt dus:
* werkgever: 50%
* werknemer, verplicht: 15%
* werknemer, optionaal / zelf regelen: 35%

Dit begint een heel magere regeling te worden. Ik ken niet veel pensioenregelingen waar de werkgeversbijdrage minder dan 50% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelliefhebber
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 12:43:
Zo maar een pensioenvraagje, nu ik sinds het ontslag de zaak 'vanuit de verte' bekijk:

Is met dit nieuwe AV-aanbod ook het pensioenregelement aangepast (of wordt dit; het is instemmingsplichtig voor de OR)?

Reden voor de vraag: In de bpr-regeling wordt uitgegaan van een pensioen op 65. Nu de regering de AOW-leeftijd heeft verhoogd (AOW = staatspensioen), ligt het voor de hand de ingang van het BEDRIJFSpensioen overeenkomstig op te hogen. Het ligt voor de werkgever voor de hand dit nu ook gelijk te regelen -- maar is dit nu ook het geval? Zo niet, OR, let op uw zaak!

In 2012 was al geregeld dat je in dienst blijft, lees: blijft werken en salaris krijgen, tot het moment van daadwerkelijke AOW-ingang. Als 65-plusser-die-nog-geen-AOW-kreeg had je al wel het voordeel van het uitkerende bedrijfspensioen.

Als dit zo is, dan is het een besparing, niet voor de werkgever maar voor de pensioenverzekeraar. Die kan dat door laten spelen in de premies, maar het hoeft niet. Maar voor de werknemer is het wel een tekort in het inkomensplaatje op leeftijd 65 en 66.
Omdat Logica/CGI een beschikbare premie pensioen heeft is dit niet van invloed.
Je kunt daarom ook makkelijk je opgebouwde premie gebruiken om een pensioen aan te kopen wat pas later ingaat (bv op je 65ste). Het voordeel is dan dat in ieder geval de hoogte van je pensioen toeneemd.
Gemiddeld moet je rekenen dat je aan pensioen jaarlijks kunt krijgen 1/15 van je beschikbare geld.
Dit komt omdat de gemiddelde leeftijd bij overlijden 80 jaar is.
Laat je je pensioen pas ingaan op je 67ste dan wordt het dus gewoon 1/13
Bovendien kun je in die 2 jaar nog extra sparen in je beschikbare premie.

Wat is dan het addertje?
Dik kans dat men de premies uit te staffel-tabel wil verlagen zodat je minder opbouwd in je beschikbare premie potje.
Dit alles onder het motto dat je toch langer doorspaart, en minder nodig hebt voor een pensioenaankoop.
Dat maakt het dan voor CGI weer wat goedkoper, en nu jullie zelf 23% mee moeten gaan betalen ook voor de werknemer dus goedkoper.
Maar pas op, de premies uit de staffel tabel die Logica/CGI nu betaald zijn veel lager dan wat eigenlijk nodig is voor een goed (70%) pensioen.
Die premies kun je vinden bij de belastingdienst, dat zijn namelijk de percentages die je belastingvrij mag inleggen hiervoor. De maximaal belastingvrije premies zijn gebaseerd op het feit dat je dan een normaal (goed) pensioen opbouwd.
De staffel-tabel van Logica/CGI is echter slechts zo'n 60-70% van wat belastingvrij mag.
Dus bouw je veel te weinig pensioen op, en is zelf bijsparen eigenlijk gewoon een noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@t_captain: mijn verhalen gingen over de consequenties aan de inkomenskant: voor 65-min voor het nadeel dat volgt uit de zelf betaalde premie en voor 65-66 voor de uitbetaling. Je hebt helemaal gelijk dat sinds ~2004 het bpr-pensioen helemaal niet voldoende is voor iets wat neerkomt op 70% van het middelloon. Maar dat is weer een ànder aspect van het (slechte) pensioen bij dit bedrijf.

@vogelliefhebber: Let op je zaak: voor ieder van de drie beleggingsvarianten voor de bpr-regeling bestaat een apart pensioenreglement. In de reglementen voor de rente- en voor de verzekerd-sparen-constructie kun je het pensioen in laten gaan op een moment tussen 65 en 70, dat klopt. ECHTER, in het reglement voor de beleggingsconstructie heb ik géén overeenkomstige clausule gevonden. Heb je daar aan vastgehouden tot jouw 65-ste, dan moet dat pensioen, reglementair bezien, beginnen. Of je moet de verzekeraar bereid vinden op het laatste moment te switchen naar een van de andere varianten en dan uit te stellen.

@beiden + Wijnands: de combinatie van jullie opmerkingen is een tip voor de OR. Immers, zodra aangepaste pensioenreglementen ter instemming worden voorgelegd, zou je kunnen eisen dat de staffelpercentages niet verlaagd worden, om reden van het nu al (te) lage pensioen.

Overigens, n.m.m. is een beleggingsconstructie een vorm van veredeld gokken. PERSOONLIJK vind ik dat alleen de verzekerd-kapitaal- en rente-constructies verantwoorde keuzes zijn.

An deze uitleg kunnen geen garanties worden ontleed. :+

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2013 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelliefhebber
  • Niet online
@ViewFromAfar
Je hebt gelijk dat dit niet voor alle 3 de varianten gelijk is.
Wat ik beschrijf mbt de opbouw is eigenlijk alleen geldig voor de beleggingsvarianten (zoals bv HorizonBeleggen)
Merk trouwens op dat (alleen) in de beleggingsvariant je niet verplicht bent om je aankoop van je pensioen bij Zwitserleven te doen, je mag het geld gebruiken om bij een aanbieder naar eigen keuze je pensioen aan te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vogelliefhebber schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 13:22:
@ViewFromAfar
Je hebt gelijk dat dit niet voor alle 3 de varianten gelijk is.
Wat ik beschrijf mbt de opbouw is eigenlijk alleen geldig voor de beleggingsvarianten (zoals bv HorizonBeleggen)
Merk trouwens op dat (alleen) in de beleggingsvariant je niet verplicht bent om je aankoop van je pensioen bij Zwitserleven te doen, je mag het geld gebruiken om bij een aanbieder naar eigen keuze je pensioen aan te kopen.
Juist bij de beleggingsvariant mag je niet uitstellen tot na 65 :?

Door elders in te kopen kun je dit wellicht ondervangen, maar dat hangt sterk af van de aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelliefhebber
  • Niet online
Lijkt me stug dat de pensioenfondsen dit niet gaan aanpassen nu de pensioenleeftijd/AOW-leeftijd opgekrikt gaat worden.
Heeft nog veoordeel ook voor ze, je zou zo maar gedurende die periode kunnen overlijden, waardoor ze helemaal niet uit hoeven te keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESPACE
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Kun je met een beetje creativiteit niets beters verzinnen dan afschaffen en 61 euro netto afpakken?

Ik heb een simpel voorstel: verlaag de onkostenvergoeding naar 30 euro (WKR-proof) en stort maandelijks een vast bedrag van 61 euro in de pensioenpot. Kostenneutraal opgelost!

It always seems impossible until it's done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mon Capitan,

Volgens mij klopt het sommetje niet, 13*3000 is namelijk geen 33.000 maar 39.000.
In dat geval bouwt CGI ca. 75% op. nl. 76% *39.000/40.000.

Verder hoor ik niemand over het persoonsgebonden opleidingsbudget van E700 en 2 dgn.
Weet niet welke halve zool dit bedacht heeft, maar een beetje cursus kost al E1.000 per dag.
O ja, dit was boven op het reeds bestaande opleidingsbudget.
Dat laatste heb ik nog nooit mogen meemaken.

Trouwens, het viel me op dat de PL's allen Partner zijn, geen Member.
Verschil moet er wezen.

:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kosten neutraal betekent voor de bestuurder: Level 3 en hoger met een lang dienstverband moeten inleveren om de level 1 en 2 level er structureel wat salaris bij te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

peter00

BCF5

Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 13:54:
Verder hoor ik niemand over het persoonsgebonden opleidingsbudget van E700 en 2 dgn.
Weet niet welke halve zool dit bedacht heeft, maar een beetje cursus kost al E1.000 per dag.
deze kan net

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chinook
Ach je kan in 6 x betalen, verspreid je het gewoon over 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@peter00: boef :)
@sjaak59: je hebt gelijk, ik zal mijn post aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mon Capitan,

Volgens mij klopt het sommetje niet, 13*3000 is namelijk geen 33.000 maar 39.000.

Trouwens, het viel me op dat de PL's allen Partner zijn, geen Member.
Verschil moet er wezen.

:O
Staat dat niet bij iedereen op zijn/haar visite kaartje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mon Capitan,

<...>
Op basis van mij bekende cijfers spaar je bij 'gemiddelde marktomstandigheden' en niet al te hoge vrijwillige bijverzekeringen tot ruwweg 50% i.p.v. 70% middelloon. Dat is 71% van wat je op zou moeten bouwen en niet de ~62%.

Maar goed, het punt is, voor iedereen, het pensioen bij dit bedrijf is veel lager dan je misschien verwacht. De hier en daar positieve toon in de pensioenfolder is m.i. behoorlijk misleidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 14:21:
[...]

Op basis van mij bekende cijfers spaar je bij 'gemiddelde marktomstandigheden' en niet al te hoge vrijwillige bijverzekeringen tot ruwweg 50% i.p.v. 70% middelloon. Dat is 71% van wat je op zou moeten bouwen en niet de ~62%.

Maar goed, het punt is, voor iedereen, het pensioen bij dit bedrijf is veel lager dan je misschien verwacht. De hier en daar positieve toon in de pensioenfolder is m.i. behoorlijk misleidend.
Ach, als het rendament een paar 100% hoger ligt dan bij andere beleggers ...... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelliefhebber
  • Niet online
Hier kun je de premiestaffels vinden voor wat je belastingvrij mag inleggen, en welke dus nodig zijn om een fatsoenlijk pensioen op te bouwen in een beschikbaar premie pensioen
http://www.belastingdienstpensioensite.nl/VA_12-005.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESPACE
Hoe hoog de franchise is, is een afspraak tussen pensioenverzekeraar en werkgever. Bij dit bedrijf is dat rond de 16.000. Dit is een heel normaal gemiddelde -- je kunt er over steggelen maar bij dit bedrag is het een normale hoogte voor die "AOW-inbouw". Helder?
Inderdaad, je kunt over de hoogte steggelen. Ik vind het een hoog franchise bedrag. In veel beschikbare premieregelingen bij andere bedrijven wordt een lager (13.227) franchise bedrag gehanteerd.
Hoe hoger de franchise, des te lager de beschikbare premie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo-79
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 20:55
Ligt het nou aan mij of zijn de jongere generaties beheurlijk in de derriere genomen als het op pensioenopbouw aankomt?

Je mag blij zijn:
a) als je uberhaupt ooit nog met pensioen mag;
b) als er een leeftijdsgrens blijft is de vraag of je die leeftijd ook haalt;
c) als je de helft van je gemiddelde salaris (over heel je arbeidshistorie) krijgt.
d) als je zelf niet grotendeels het bedrag moet betalen gedurende je werkend leven.

Ik snap dat het een grote pot is waar iedereen uit meedeelt met alle voor- en nadelen, maar dit is niet best.

[ Voor 4% gewijzigd door Eddo-79 op 10-09-2013 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ESPACE schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 14:33:
[...]

Inderdaad, je kunt over de hoogte steggelen. Ik vind het een hoog franchise bedrag. In veel beschikbare premieregelingen bij andere bedrijven wordt een lager (13.227) franchise bedrag gehanteerd.
En dat is weer in het voordeel van de members, minder eigen bijdrage _/-\o_.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balletje Gehakt
  • Laatst online: 21-11-2023
Toen ik begin jaren 90 in dienst kwam bij CMG werd er vanuit gegaan dat je hard werkte, niet moeilijk deed over Company Meetings in de avonduren, etc. Daarvoor kreeg je goed betaald en een uitstekend pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden. En er was een intern aandelenplan. Want de Computer Management Group vond het belangrijk dat medewerkers zich verbonden voelden met het bedrijf. (Dat aandelenplan had heel veel haken en ogen, maar het was er wel.)
Ik denk niet dat ik overdrijf als ik zeg dat over het algemeen de collegialiteit zeer goed was. Er hing nl. een bepaalde trots binnen het bedrijf.

Goed, zaken verliepen zoals ze verliepen; CMG werd LogicaCMG en dat werd weer Logica en dat werd weer CGI.
De eindloonregeling bleek onbetaalbaar en daarom werd die gestopt en gedeeltelijk afgekocht. Kan je van vinden wat je ervan kan vinden, maar die pensioenregeling was wel een onderdeel van een door beide partijen ondertekend contract.
En eerder verloren we al -herinnert u zich deze nog?- in 2005 of in 2005, daar wil ik van af wezen, de bijdrage voor de basisziektekostenverzekering van onze partner en alle thuiswonende kinderen, al dan niet studerend.

Wat ik nu zie is dat er weer een intern aandelenplan komt. En op zich vind ik dat een goed idee. Maar waarom nou toch zo'n sigaar uit eigen doos? Ik betaal er in het nieuwe AV-plan gewoon aan mee dat CGI mijn inleg voor het SPP verdubbelt. CGI verdubbelt dus niet, dat doe ik zelf. Tenminste, als ik aandelen wil kopen, anders ben ik die (mijn eigen) bijdrage gewoon kwijt.
De onkostenvergoeding gaat omlaag met 62 euro, ik moet zelf gaan meebetalen aan mijn pensioenopbouw, dat kost dus ook geld. Geld dat ik niet meer kan gebruiken voor de hypotheek, de supermarkt, kinderopvang, representatieve kleding, de schoenmaker, etc. kortom, de vrij noodzakelijke kosten. Ik houd hierdoor (nog) minder geld over voor deelname aan aandelenplannen. Dus die bijdrage 'vanuit CGI' zie ik waarschijnlijk niet terug.

Van mijn ancienniteitsdagen worden er 5 afgepakt. (13-3=10. 5 worden er afgekocht en 5 verdwijnen er binnen een paar jaar). Inderdaad zijn 13 dagen een hoop extra dagen en je kan er van vinden wat je ervan kan vinden, maar die regeling was wel een onderdeel van een door beide partijen ondertekend contract. En iets gewoon afpakken, zo leerden mijn ouders mij vroeger, mag niet.

Over de leaseregeling is al een heleboel geschreven. Iedere 4 jaar een nieuwe auto, die je ook nog eens prive kan gebruiken, is natuurlijk lekker luxe. Tja, je kan kan er van vinden wat je ervan kan vinden, maar die regeling was wel een onderdeel van een door beide partijen ondertekend contract.
Die 13.500 privekilometers zijn altijd bedoeld geweest voor privegebruik. (Ik denk dat het afschaffen van die kilometergrens voor veel van de lease-rijders niet had gehoeven.)
Door over een paar jaar mijn lease-auto eventueel af te nemen en een lease-fiets oid. voor aan te bieden, ontneemt mij de mogelijkheid tot privegebruik. Dat betekent dat mijn gezin op dat moment per direct een groot probleem heeft, want bijv. met kleine kinderen op bezoek bij familie op 1 leasefiets gaat niet zo makkelijk met kinderwagen, kinderbedjes en de hele santekraam. Dus dan moet ik zelf een auto kopen en tat wordt vrijwel zeker een al wat oudere wagen en dus niet zo'n energiezuinige. Op deze manier kan CGI dan op papier wel laten zien dat ze de Co2-uitstoot verminderen, maar imho verhogen ze die juist. Alleen niet zo zichtbaar.

Nou heb ik mijn persoonlijk overzicht nog niet binnen. Ik kan dus nog positief verrast worden. Maar als ik zie hoe vaak er in de presentatie en de antwoorden op de FAQs onzekerheden voorkomen (...wordt waarschijnlijk betaald in december 2013..., ...is onderdeel van de pilot waarna we echt gaan beslissen..., etc.) vraag ik me niet alleen af of ik wel word verrast, maar ook waarvoor ik eigenlijk ga tekenen.

En natuurlijk Ik kan er voor kiezen dat ik straks ga voor optie 3. Maar dan kom ik waarschijnlijk terecht in een situatie die ten tijde van de afbouw van de eindloonregeling ook heerste: jarenlang nauwelijks tot geen salarisverhogingen.
Een lang verhaal, maar, beste lezers, ik ga afsluiten. Met de hoop dat het allemaal meevalt en dat de bovengenoemde trots die ik nog had, de komende periode niet volledig onderuit wordt gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAvE
  • Nu online
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESPACE
Ik snap dat het een grote pot is waar iedereen uit meedeelt met alle voor- en nadelen, maar dit is niet best.
Je snapt er niets van ;)

Bij CGI is er geen sprake van een pensioenfonds met een grote pot maar een beschikbare premieregeling bij een verzekeraar . CGI stelt slechts premie beschikbaar. Daar worden eerst alle diensten van KB van betaald, daarna de kosten van ZL verrekend en van wat overblijft mag je bij deze verzekeraar je eigen beleggingspotje gaan opbouwen. Van het kapitaal wat je op pensioendatum hebt opgebouwd mag je een pensioentje aankopen.

[ Voor 5% gewijzigd door ESPACE op 10-09-2013 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ESPACE schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 14:33:
[...]
De netto AOW voor alleenstaanden is momenteel ~13.500 p.j. en ~19.400 p.j. voor een samenwonend koppel beide ouder dan de AOW-leeftijd. (moet wellicht nog gecorrigeerd worden voor vakantiegeld, heb dat nooit exact bekeken). Dat moet je dan nog bruteren. Dan is 16k m.i. niet onredelijk.

Ja, ik heb gezien van bedrijven waar de franchise rond de 13k ligt, maar ook een van rond de 21k. Dat geeft wel zo'n beetje de bandbreedte aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eddo-79 schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 14:36:
Ligt het nou aan mij of zijn de jongere generaties beheurlijk in de derriere genomen als het op pensioenopbouw aankomt?

Je mag blij zijn:
c) als je de helft van je gemiddelde salaris (over heel je arbeidshistorie) krijgt.
d) als je zelf niet grotendeels het bedrag moet betalen gedurende je werkend leven.

<grijns> 't Schijnt te wennen, die derrière </grijns>

Met de jongere generaties heeft het niets te maken, of je moet iedereen onder de 65 bedoelen :)

(a) en (b) liggen vooral aan het regeringsbeleid en jouzelf (onveilig leven bij voorbeeld).
(c) tja, daar komt het hopelijk op neer bij dit bedrijf, mooier kunnen ze het tot nu toe niet maken :(
(d) in feite is dit altijd waar. Pensioenkosten vormen onderdeel van de totale arbeidskosten voor een werkgever, al ziet een werknemer niet alles op zijn salarisstrook. Heeft een werkgever geen pensioenregeling dan zou (in theorie) het salaris evenredig hoger moeten zijn. Voor de werkgever betekent dat dezelfde arbeidskosten, maar het ligt dan helemaal bij de werknemer om te sparen voor wat extra's bovenop zijn staatspensioen (=AOW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESPACE
Van mijn ancienniteitsdagen worden er 5 afgepakt. (13-3=10. 5 worden er afgekocht en 5 verdwijnen er binnen een paar jaar).
Fout, er wordt meer afgepakt! Lees allemaal even goed het antwoord op vraag 46.

"De peildatum voor het vaststellen van de anciënniteitdagen is 30 september 2013. Eventuele dagen die na dit tijdstip zouden worden opgebouwd (op basis van de oorspronkelijke regeling), worden niet meer meegenomen. Er vindt dus ook geen compensatie voor de dagen plaats die na 30 september 2013 zouden worden opgebouwd."

Begin dit jaar hebben HR en OR een gemene streek uitgehaald. De arbeidsvoorwaarde m.b.t. anciënniteit is toen eenzijdig gewijzigd. Je bouwt ze in 2013 op over het jaar waar je ze vroeger altijd op 1 jaunari ontving.

Als je denkt dat je 13 dagen hebt. Dan rekent men op 1 oktober met 9,75 dgn en heeft men direct 3,25 dgn afgepakt.

"In het totale pakket is uiteraard rekening gehouden met het feit dat er geen compensatie plaatsvindt."

[ Voor 10% gewijzigd door ESPACE op 10-09-2013 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ESPACE schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 15:16:
[...]

Fout, er worden er meer afgepakt! Lees allemaal even goed het antwoord op vraag 46.

"De peildatum voor het vaststellen van de anciënniteitdagen is 30 september 2013. Eventuele dagen die na dit tijdstip zouden worden opgebouwd (op basis van de oorspronkelijke regeling), worden niet meer meegenomen. Er vindt dus ook geen compensatie voor de dagen plaats die na 30 september 2013 zouden worden opgebouwd."

Begin dit jaar hebben HR en OR een gemene streek uitgehaald. De arbeidsvoorwaarde m.b.t. anciënniteit is toen eenzijdig gewijzigd. Je bouwt ze in 2013 op over het jaar waar je ze vroeger altijd op 1 jaunari ontving.

Als je denkt dat je 13 dagen hebt. Dan rekent men op 1 oktober met 9,75 dgn en heeft men er direct 3,25 dgn afgepakt.

"In het totale pakket is uiteraard rekening gehouden met het feit dat er geen compensatie plaatsvindt."
}) -O- })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

.

"."
Ja als je tekent wel ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESPACE
Als je vertrekt moet je er, ook als je niet tekent, rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

ESPACE schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 15:21:
Als je vertrekt moet je er, ook als je niet tekent, rekening mee houden.
Advocaat van de duivel.

Stel je hebt in totaal 30 dagen

Je maakt ze allemaal op en besluit vervolgens per 1/10 ontslag te nemen.
Moet je dan nog een bepaald bedrag voor deze dagen terug betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

avotar schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 15:23:
[...]

Advocaat van de duivel.

Je hebt die dagen nog niet. Je hebt die dagen alleen als je het hele jaar zou werken.
Als je ze allemaal zou opmaken dan zou je idd moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Als je denkt dat je 13 dagen hebt. Dan rekent men op 1 oktober met 9,75 dgn en heeft men direct 3,25 dgn afgepakt.

Ik denk dat men bedoelt te zeggen dat je geen recht hebt op de dagen waar je in de toekomst recht op zou hebben (vb: nu 4 omdat je 4 jaar in dienst bent, volgend jaar 5 omdat je dan 5 jaar in dienst bent; en die 5e dag .... die ben je kwijt). Zo had ik 'm althans gelezen.

Als wat jij zegt waar is, dan hadden ze de nieuwe arbeidsvoorwaarden beter per 1 januari in kunnen laten gaan. Dan heb je namelijk nergens recht op in jouw redenatie. Dat had pas een besparing opgeleverd. })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Advocaat van de duivel.

Antwoord van de }) : wat denk je zelf?

Ik ga er even vanuit dat je bedoelt dat je 30 dagen t/m eind december hebt. Als je ze echt hebt (want je bouwt ze op per maand!!), dan uiteraard niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2013 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 15:27:
[...]

Antwoord van de }) : wat denk je zelf?

Ik ga er even vanuit dat je bedoelt dat je 30 dagen t/m eind december hebt. Als je ze echt hebt (want je bouwt ze op per maand!!), dan uiteraard niet.
Ik dacht zelf :Y maar ik had van het weekend een discussie met een vriend van me die niet kon geloven dat een bedrijf zo werkte... -O-
Immers.. als je kijkt in LPS zul je per 1/1 peildatum alle uren zien waarop je tot eind dit jaar recht hebt... 8)

[ Voor 24% gewijzigd door avotar op 10-09-2013 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

avotar schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 15:29:
[...]

Ik dacht zelf :Y maar ik had van het weekend een discussie met een vriend van me die niet kon geloven dat een bedrijf zo werkte... -O-
Je hebt een lieve, maar ook enigzins naieve vriend O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-10-2024
[...]

Advocaat van de duivel.

Hmmm... Simpele oplossing voor, niet tekenen, en per 1/1/2014 ontslag nemen... Wat zij kunnen, kunnen wij ook... B) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

avotar schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 15:29:
[...]

Nou ja het opbouwen van vakantiedagen per maand is bij elk bedrijf zo.
Echter kreeg je de a dagen vroegah aan het begin van het jaar er bij. Nu worden deze ook geleidelijk vrij gegeven gedurende het jaar.
:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 12:53:
[...]

Jeroen zoals eerder gevraagd op dit forum, komt er nog een poll of iets dergelijks. Zoniet waar baseert de OR haar besluit dan op? Op veel vragen aan de OR wordt doorverwezen naar de HR valt mij op.
Zie de OR nieuwsbrief van kwart over 5 gisteren. Een pol staat ook klaar. De OR baseert haar besluit op de stukken die voor liggen (en hopelijk binnenkort eindelijk gepubliceerd mogen worden). Daarbij zullen reacties uit de achterban zeker een belangrijke rol spelen. Zoals eerder gezegd, dit is een dusdanig belangrijke kwestie dat we zeer goed willen weten hoe iedereen er over denkt.
Eddo-79 schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 14:36:

Je mag blij zijn:

Behoorlijk diep ook en zonder enige vorm van lubricatie. Maar, da's een probleem wat voor vrijwel iederen geld die na pakweg 1990 op de arbeidsmarkt is gekomen, bepaald geen uniek iets voor ons bedrijf.

[ Voor 37% gewijzigd door Wijnands op 10-09-2013 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Waarom stuur je dan geen brieven / emails uit naar alle medewerkers met een kleine enquete?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft de OR voor zichzelf een soort lijn getrokken waarbinnen een besluit positief of negatief zal uitvallen?

Bijvoorbeeld: als 51% van de members voor optie 3 gaat is het advies negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 15:36:
Waarom stuur je dan geen brieven / emails uit naar alle medewerkers met een kleine enquete?
Dat gaat ook gebeuren begreep ik, maar pas nadat iedereen het voorstel in de bus heeft gehad. Lijkt me ook niet meer dan redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 15:37:
Heeft de OR voor zichzelf een soort lijn getrokken waarbinnen een besluit positief of negatief zal uitvallen?

Bijvoorbeeld: als 51% van de members voor optie 3 gaat is het advies negatief.
Zo zwart/wit werkt dat niet. Een dergelijk scenario past meer bij een CAO die aan de achterban ter stemming wordt voorgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LowLevel
  • Laatst online: 23-05-2024
Ik denk dat ze al bij 10% negatief terug naar de tafel moeten. En als ik het zo hoor zal me het niet verbazen dat dit ook gaat gebeuren.

"The production of too many useful things results in too many useless people." Karl Marx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LowLevel schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 15:43:
Ik denk dat ze al bij 10% negatief terug naar de tafel moeten. En als ik het zo hoor zal me het niet verbazen dat dit ook gaat gebeuren.
Dat vind ik wel een heel laag percentage. Er zijn altijd mensen het ergens niet mee eens. Persoonlijk denk ik dat als 20% voor optie 3 gaat, je het als bestuur en OR prima hebt gedaan. Komt dat percentage boven de 35% dan ben ik van mening dat je serieus moet gaan nadenken om opnieuw te gaan onderhandelen. Is dit percentage hoger dan 40% dan is het duidelijk dat de achterban niet akkoord gaat met dit voorstel.
Pagina: 1 ... 35 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.