@k-man: die benchmarking kun je als werknemer toch gewoon controleren? Pak de loonschalen van Rabobank, ABN-Amro, Philips, ASML, Rijksoverheid van internet en je ziet wat een "goede werkgever" betaalt voor een bepaald soort werknemer.
Toen Logica 6 jaar geleden voor het eerst met salarisschalen kwam, waren die schalen helemaal niet zo laag. Als je de goede secundaire arbeidsvoorwaarden meewoog zat Logica gewoon competitief. Het probleem was dat het salarishuis helemaal niet werd nageleefd. Schalen werden niet bijgehouden of geindexeerd en loonsverhogingen waren afhankelijk van de waan van de dag. Zelfs jaren later bleken veel mensen onder hun schaalminimum te zitten. Een technisch project manager met een brutoloon van 3100 euro ofzo...dat past natuurlijk niet in de bovengenoemde CAO's. Juist over het naleven van het slarishuis moet de werknemersvertegenwoordiging imho veel hardere afspraken afdwingen.
Nu heb ik begrepen dat CGI een ronde wil doen om de werknemers die nog steeds onder hun schaalminimum zitten te corrigeren tot aan dat minimum. Dat vind ik een van de meest positieve punten uit het hele "nieuwe arbeidsvoorwaarden" traject. Toch zijn er wel een aantal aanmerkingen:
- het is een eenmalige correctie. als je vervolgens weer een paar jaar geen / lage loonsverhogigen doorvoert kan het probleem opnieuw optreden.
- er zijn geen harde waarborgen bij levelwijzigingen. een standaard loonsverhoging bij promotie is absoluut een verbetering in deze problematiek, maar garandeert niet dat een gap tot schaalminmum nieuwe functie altijd wordt ingelopen.
- de eenmalige correctie tot schaalminimum wordt uitgevoerd na de loonsverhoging. iemand die al een jaar (of nog langer) onder schaalminimum zit wordt bijgetrokken tot het minimum en niet tot "minimum + 1 trede".
- er is een imho onterechte koppeling tussen volgens de schaal betalen en accepteren van de nieuwe arbeidsvoorwaarden. Ik ben van mening dat je ook onder de oude arbeidsvoorwaarden conform je level betaald dient te worden.
hoevenpe schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 15:01:
Het gevolg is dat steeds meer (vaak gewilde en goede) medewerkers voor zichzelf beginnen en zo wel de flexibiliteit en werkvreugde terug weten te vinden. Deze mensen kunnen met zoveel minder marge toe dat je een vicieuze circel krijgt.
Zoals een zekere oude kaptein ?

Eigenlijk zou men terug moeten naar de basis: juist heel goede arbeidsvoorwaarden en daardoor de top van de markt in huis halen, dan komen die hogere tarieven ook vanzelf weer...
Door hele goede mensen aan te nemen en ze dik te betalen los je de kern van het probleem niet op. De kern van het probleem is dat de T&M markt een broertje dood heeft aan bedrijven die omwille van een mooie merknaam een goudgerande factuur sturen. Wil je in de T&M markt slagen, dan zijn er twee strategieen:
(1) de overheadkosten moeten heel laag zijn: "veel consultant voor weinig geld".
(2) of je gaat focussen op die consultants waar de marge nog het hoogst is. Mensen die best leuk te verkopen zijn maar nog niet teveel verdienen. Ik denk dat deze sweet spot eerder bij consultants met 3-5 jaar ervaring ligt dan bij de echte seniors (die door de jaren heen hun waarde hebben geleerd).
Ik denk dat een bedrijf als CGI beter een grotere stap kan nemen en de hele T&M markt afbouwen.