Dat is 1,5% van je jaarsalaris PER MAAND met een maximum van 10% van je jaarsalaris per jaar. Dat is voor mijn situatie rond de 750 euro per maand. Je krijgt dan van CGI 750 eu bruto aan aandelen, is ongeveer 375-400 eu netto.sam.vimes schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 09:20:
De eerste positieve reactie? Nou vooruit. Als je voor de volledige 1,5% meedoet aan het SPP en de aandelen direct (zonder koerswijziging) weer verkoopt, levert dat bruto 1,5% bijdrage van CGI op. Voor mij persoonlijk toch zo'n €50 per maand.
We hadden bij Logica toch een winstdelingsregeling die kon oplopen tot 4%? Als dat nu vervangen wordt door een 2% aandelenregeling is dat dus echt een achteruitgang van 2%.
En die 2% aandelenregeling is ook afhankelijk van het resultaat.
Verder krijg ik ook meer en meer een aversie tegen de term "members". Lid ben je namelijk van een vereniging en dat heeft een democratisch gekozen bestuur. Als je het niet eens bent met het doen en laten van het bestuur kan je als leden het bestuur naar huis sturen.
Het lijkt me een goed moment om dat nu ook boj CGI te doen, helaas zal het wel niet zo werken.
En wederom is het oorverdovend stil in de communicatie. Benieuwd of vandaag de brief bij de post zit.
Kwalijke zaak van de OR dat ze de werknemers niet van tevoren over de regelingen hebben ingelicht. Dan hadden we bij de townhal meeting direct de goede vragen kunnen stellen in plaats van dit over ons heen laten storten.
En die 2% aandelenregeling is ook afhankelijk van het resultaat.
Verder krijg ik ook meer en meer een aversie tegen de term "members". Lid ben je namelijk van een vereniging en dat heeft een democratisch gekozen bestuur. Als je het niet eens bent met het doen en laten van het bestuur kan je als leden het bestuur naar huis sturen.
Het lijkt me een goed moment om dat nu ook boj CGI te doen, helaas zal het wel niet zo werken.
En wederom is het oorverdovend stil in de communicatie. Benieuwd of vandaag de brief bij de post zit.
Kwalijke zaak van de OR dat ze de werknemers niet van tevoren over de regelingen hebben ingelicht. Dan hadden we bij de townhal meeting direct de goede vragen kunnen stellen in plaats van dit over ons heen laten storten.
"The production of too many useful things results in too many useless people." Karl Marx
Ik moet het bedrijf toch nageven dat ondanks dat het in de uitvoering eindeloos veel fouten heeft gemaakt dat het twee punten schitterend voor zichzelf heeft weten te behouden. De eerste is het tegen elkaar uitspelen van werknemers. Ondanks dat men generiek negatief is gaan de 'individuele' voorstellen kampen creeren (wegens korte termijn voordelen). Het tweede is de kunst om het proces geheel in eigen hand te houden en zich niet te binden aan enig vast proces waardoor het geheel in de (nabije) toekomst gewoon herhaald kan worden met een rondje OR, individuele werknemers bewerken, en een set willekeurige maatregelen hap snap doordrukken. Dat laatste moeten degenen die nu een 'goed' individueel aanbod krijgen zich toch ook realiseren.
Ook is het heel knap hoe een werkgever door het creeren van ruis de discussie kan afleiden van de hoofdpunten. Elk arbeidsvoorwaardendiscussie die over meer moet gaan dan de primaire beloning en wellicht een of twee secundaire is al een stille hint dat dat het totaalpakket niet al te best zal zijn (o.a. door asymmetrische informatie).
En tenslotte is het knap dat er schijnbaar weinig tot niets door werknemers is geagendeerd. Ja, salarisschalen wellicht. Maar wat te denken van iets heel basaals als niet 100% billable moeten zijn. Zoiets is op termijn geen gezond model.
Ik volg het met belangstelling, maar zie gewoon hoe men uit elkaar gespeeld wordt. Veelal nog op punten van wat kraaltjes en spiegeltjes ook.
Ook is het heel knap hoe een werkgever door het creeren van ruis de discussie kan afleiden van de hoofdpunten. Elk arbeidsvoorwaardendiscussie die over meer moet gaan dan de primaire beloning en wellicht een of twee secundaire is al een stille hint dat dat het totaalpakket niet al te best zal zijn (o.a. door asymmetrische informatie).
En tenslotte is het knap dat er schijnbaar weinig tot niets door werknemers is geagendeerd. Ja, salarisschalen wellicht. Maar wat te denken van iets heel basaals als niet 100% billable moeten zijn. Zoiets is op termijn geen gezond model.
Ik volg het met belangstelling, maar zie gewoon hoe men uit elkaar gespeeld wordt. Veelal nog op punten van wat kraaltjes en spiegeltjes ook.
Volgens mij is dat ook de reden dat er vooraf zo'n oorverdovende stilte is geweest in de communicatie.Rukapul schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 09:54:
"The production of too many useful things results in too many useless people." Karl Marx
Ik denk intuitief dat het optimum van deze strategie zit bij het stapelen van aandelen over een periode van 3 of 6 maanden. De transactiekosten zijn dan een stuk lager, de kosten van swaps of opties om je koersrisico te elimineren en rente om voor te financieren blijven binnen de perken.Verwijderd schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 09:45:
[...]
Direct verkopen gaat niet lukken. Er zit altijd tijd tussen de aankoop en verkoop (je kunt pas iets verkopen als je weet hoeveel je hebt), en dus loop je koersrisico.
Heb je dan ook rekening gehouden met verkoopkosten (want die zijn er wel). En die zijn procentueel hoog als je een klein aantal aandelen verhandeld.
Hoor in de wandelgangen dat er 3 ipads worden verloot onder de eerste 100 collega's die tekenen. Woopiedoo!!!
Kijk eens aan, de eerder besproken spiegeltjes en kraaltjes zijn alweer tevoorschijn gehaald.ByeByeCGI schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:13:
Hoor in de wandelgangen dat er 3 ipads worden verloot onder de eerste 100 collega's die tekenen. Woopiedoo!!!

Rukapul schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 09:54:
[...]
I rest my caseByeByeCGI schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:13:
Verwijderd
Ben het met Rukapul eens.
Ieder maakt natuurlijk zijn eigen afwegingen, maar:
Als nu buitenstaander hoop ik een ding en dat het management zichzelf nu in de voet heeft geschoten en dat de OR eens dwars gaat liggen en het personeel op wat voor manier dan ook in opstand komt. Al jarenlang worden er vieze spelletjes gespeeld en het personeel heeft veel geslikt omdat ze zich loyaal opgesteld hebben ten opzichte van het bedrijf. En daar heeft het management handig gebruik van gemaakt. Maar ik zou zeggen: eens houdt het op.....
Het management denkt alleen maar aan zichzelf. Tijd voor het gewone personeel om dat dan maar ook te doen en de loyaliteit te laten varen.
Ieder maakt natuurlijk zijn eigen afwegingen, maar:
Als nu buitenstaander hoop ik een ding en dat het management zichzelf nu in de voet heeft geschoten en dat de OR eens dwars gaat liggen en het personeel op wat voor manier dan ook in opstand komt. Al jarenlang worden er vieze spelletjes gespeeld en het personeel heeft veel geslikt omdat ze zich loyaal opgesteld hebben ten opzichte van het bedrijf. En daar heeft het management handig gebruik van gemaakt. Maar ik zou zeggen: eens houdt het op.....
Het management denkt alleen maar aan zichzelf. Tijd voor het gewone personeel om dat dan maar ook te doen en de loyaliteit te laten varen.
Ik heb net al een blanco a4-tje getekend (kunnen ze mooi mijn brief op printen) en heb die persoonlijk bij Sake ingeleverd.ByeByeCGI schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:13:
Ik denk dat ik de 1e iPad al binnen heb!
Een doosje Durex zou betere beloning zijn..marcelmg2 schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:18:
Ik heb net al een blanco a4-tje getekend (kunnen ze mooi mijn brief op printen) en heb die persoonlijk bij Sake ingeleverd.
Pas maar op dat ze dat a4-tje niet gebruiken om je aanbod op te printen.marcelmg2 schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:18:
[...]
Ik heb net al een blanco a4-tje getekend (kunnen ze mooi mijn brief op printen) en heb die persoonlijk bij Sake ingeleverd.
Je kunt de brief natuurlijk ook gewoon op deze wijze terugsturen naar Ron
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Dat klinkt als een toyota aygo waar ik mijn gezin in mag proppen, terwijl ik met de huidige regeling een degelijke clio estate zou kunnen leasen (met evt kleine bijbetaling)
Dat klinkt als een toyota aygo waar ik mijn gezin in mag proppen, terwijl ik met de huidige regeling een degelijke clio estate zou kunnen leasen (met evt kleine bijbetaling)
Heh.... best knap gezien het feit dat we sinds 1 april geen timenet meer gebruiken.t_captain schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 09:45:
[...]
Ik had een korte blik op hun groene rapportage geworpen en gezien dat ze het wagenpark wel degelijk uitsplitsen naar prive / zakelijk o.b.v. "gedetailleerde tweewekelijkse rapportages" (klinkt als Timenet)
Benieuwd hoe ze dat straks gaan meten.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Verwijderd
Zullen we maar zeggen dat het bijna weekend is? Want ik geloof dat iemand hier de essentie van de boodschap heeft gemistGaius schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:20:
[...]
Pas maar op dat ze dat a4-tje niet gebruiken om je aanbod op te printen.

Dat wordt gewoon geïntegreerd met LPS.avotar schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:22:
[...]
Heh.... best knap gezien het feit dat we sinds 1 april geen timenet meer gebruiken.
Benieuwd hoe ze dat straks gaan meten.
Even terzijde (en nofi) he, ik lees deze (en bijv. de Cap topics) altijd met grote interesse gezien mijn detacheringsverleden, werk de laatste 10 - 15 jaar in de non-profit sector, maar waarom zou een werkgever moeten zorgen voor een auto waar je gezin in past? Heb dat altijd zo raar gevonden... Ik snap dat het niet leuk is als je iets afgepakt wordt hoor maar of het nou echt zo zelfsprekend moet zijn?Metaalhoofd schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:20:
Ik weet niet hoe goed de wandelgangen zijn geinformeerd. Maar als men echt een iPad aktie opzet vanuit het bedrijf, dan zou dat echt een heel, heel, heel domme aktie zijn.
Je wekt immers een aantal ongewenste suggesties. Bijvoorbeeld dat je werknemers niet in staat zijn om de waarde van een iPad af te wegen tegen hun andere arbeidsvoorwaarden. Of dat ze zo arm en hulpeloos zijn dat ze zelf geen iPad kunnen kopen als ze die graag willen. Nog belangrijker is de suggestie dat men "te graag" wil dat je je nieuwe contract tekent.
Je wekt immers een aantal ongewenste suggesties. Bijvoorbeeld dat je werknemers niet in staat zijn om de waarde van een iPad af te wegen tegen hun andere arbeidsvoorwaarden. Of dat ze zo arm en hulpeloos zijn dat ze zelf geen iPad kunnen kopen als ze die graag willen. Nog belangrijker is de suggestie dat men "te graag" wil dat je je nieuwe contract tekent.
Verwijderd
Omdat het leasebudget wat je krijgt verkapte loon is.Servor schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:23:
[...]
Even terzijde (en nofi) he, ik lees deze (en bijv. de Cap topics) altijd met grote interesse gezien mijn detacheringsverleden, werk de laatste 10 - 15 jaar in de non-profit sector, maar waarom zou een werkgever moeten zorgen voor een auto waar je gezin in past? Heb dat altijd zo raar gevonden... Ik snap dat het niet leuk is als je iets afgepakt wordt hoor maar of het nou echt zo zelfsprekend moet zijn?
Of omdat ze je 13,5k km er bij geven voor prive gebruik. Moet je die in je eentje op gaan maken?
Of omdat een lease auto en een prive auto voor veel mensen te duur is.
Zomaar wat puntjes waardoor ik vind dat als je een lease auto aanbied je ook rekening moet houden met de gezinssituatie
Nee hoor, is niet vanzelfsprekend. Ik wil ook wel 4 meier extra en dan zelf een auto kopen, maar het is zo zonde als dat in 1 kan. Verspilling van resources en ruimte zullen we maar zeggen.Servor schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:23:
[...]
Even terzijde (en nofi) he, ik lees deze (en bijv. de Cap topics) altijd met grote interesse gezien mijn detacheringsverleden, werk de laatste 10 - 15 jaar in de non-profit sector, maar waarom zou een werkgever moeten zorgen voor een auto waar je gezin in past? Heb dat altijd zo raar gevonden... Ik snap dat het niet leuk is als je iets afgepakt wordt hoor maar of het nou echt zo zelfsprekend moet zijn?
Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat
Het hoeft natuurlijk niet, maar dan moet je als bedrijf inderdaad ook niet doen alsof het zo'n mooie arbeidsvoorwaarde is.Verwijderd schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:26:
[...]
Zomaar wat puntjes waardoor ik vind dat als je een lease auto aanbied je ook rekening moet houden met de gezinssituatie
Dat is het hele punt, een lease-auto is gewoon een mooie arbeidsvoorwaarde, die voor zowel de werknemer als de werkgever voordelig is. Als je die regeling af gaat zwakken moet je ergens anders compenseren, of je kan niet meer meekomen met "marktconforme" arbeidsvoorwaarden.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik snap het allemaal wel hoor, maar ik heb de hele opkomst van de lease-auto gekte meegemaakt (solliciteren in de showroom, gelijk meenemen, het kon allemaal in de jaren '90) - maar ik heb me er ook altijd erg over verbaasd.
Omdat een lease auto onderdeel is van de arbeidsvoorwaarden en voor mij een belangrijke factor is geweest in de afweging van de voor- en nadelen, waarop ik mijn besluit heb gebaseerd om een dienstverband aan te gaan.Servor schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:23:
[...]
Vraag me af hoeveel members dit weekend last gaan krijgen van het griep-virus wat Nederland getroffen heeft
Dat is echt iets wat oud CMG is hoor.Verwijderd schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:26:
[...]
Omdat het leasebudget wat je krijgt verkapte loon is.
Of omdat ze je 13,5k km er bij geven voor prive gebruik. Moet je die in je eentje op gaan maken?
Bij mijn vorige werkgevers was het heel logisch hoe lager je level, hoe kleiner je auto.
Daar was een level gebonden lease budget heel normaal.
Maar daar heb je het weer. Het is hetzelfde als de onkostenvergoeding, we hebben het nu eenmaal.... daar moeten ze niet aanzitten.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Een leaseauto met recht op privegebruik is twee dingen:Servor schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:23:
[...]
waarom zou een werkgever moeten zorgen voor een auto waar je gezin in past? Heb dat altijd zo raar gevonden...
* een business tool
* een arbeidsvoorwaarde
In die tweede rol is het natuurlijk wel van belang wat voor auto je mag rijden. Een 530d van de zaak is me heel wat meer waard dan een Clio van de zaak.
Over spiegeltjes en kraaltjes gesproken: ken je die nog van die billable bonus regeling een paar jaar geleden? Juist ja.....ByeByeCGI schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:13:
Een leaseauto is voor veel mensen een mooie meerwaarde om bij een detacheringsorganisatie te werken. Mede gezien het feit men wordt geacht flexibel te zijn voor de opdrachten waarop men wordt ingezet.Verwijderd schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:26:
Omdat het leasebudget wat je krijgt verkapte loon is.
Wanneer men een overstapt maakt naar een (non-profit) organisatie waar geen leaseauto's zijn merkt men dit in zijn salaris. Dit salaris is dan bruto een stuk hoger ten opzichte van het detacheringssalaris. Dit wordt namelijk altijd meegenomen in de salarisonderhandelingen bij zo'n overstap.
Billable bonus was best significant. In de 4 maanden durende pilot had ik er 1100 of 1200 euro mee verdiend. Rekening houdend met een mindere maand in de zomervakantie en een wat mindere december was het toch een soort loonsverhoging van gemiddeld 200 a 250 euro per maand. Andere koek dan een 3% kans op een iPad
Inderdaad. En van 797 of zo naar 350 omdat je onder 16000 zit...is nogal wat? "salaris" verschil van pakweg 440 euro. Mij raakt het niet omdat ik meer dan dubbel 16000 woon/werk verkeer heb...Maar dat is een enorm verschil wat niet echt uit te leggen valt.Een leaseauto is voor veel mensen een mooie meerwaarde om bij een detacheringsorganisatie te werken. Mede gezien het feit men wordt geacht flexibel te zijn voor de opdrachten waarop men wordt ingezet.
[ Voor 31% gewijzigd door Triodefreak op 06-09-2013 10:45 ]
Verwijderd
Ik zie de leaseauto met privegebruik idd ook zo, maar ik maak de afweging of de privekosten van de leaseauto (eigen bijdrage, fiscale bijtelling) opwegen tegen de kosten van een eigen auto voor prive-km's.t_captain schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:34:
[...]
Een leaseauto met recht op privegebruik is twee dingen:
* een business tool
* een arbeidsvoorwaarde
In die tweede rol is het natuurlijk wel van belang wat voor auto je mag rijden. Een 530d van de zaak is me heel wat meer waard dan een Clio van de zaak.
Nu de eigenrijders van 19cent belastingvrij per km + 8cent bruto tot 16K km's (dus zo'n 23-24 cent) worden 'gepakt' door een regeling die enkel 19 cent vergoed komt het moment steeds meer in beeld om een leaseauto enkel zakelijk te gaan rijden en een prive-auto voor de prive km's.
Gevolg is dat CGI nog steeds de maximale leasebedragen moet betalen, terwijl ze de kosten kunnen verlagen door een reële km-vergoeding te betalen.
Verwijderd
Ow ow ow waar moet dat straks heen.
Het ideaal plaatje van een consultant (volgens sommige managers) was toch mooie dure auto + strak in het pak + mooie vrouw
Straks hebben jullie een Up voor de deur en lage onkostenvergoeding genoeg voor een overhemd van de HEMA. Vrouw valt misschien nog net te regelen?
Het ideaal plaatje van een consultant (volgens sommige managers) was toch mooie dure auto + strak in het pak + mooie vrouw
Straks hebben jullie een Up voor de deur en lage onkostenvergoeding genoeg voor een overhemd van de HEMA. Vrouw valt misschien nog net te regelen?
qua cynisme word ik links en rechts ingehaald....

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.
Je onderschat het vrouwenmagneet effect van een UpVerwijderd schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:45:

Onderbroeken haal ik nu reeds bij de HEMA.overhemd van de HEMA
leaseauto straks ook bij de HEMA halen
Ja hier zit inderdaad een besparing die ze zelf over het hoofd zien. Ook ov rijders die meer dan 16000 km maken en bijv. maar 450 euro uitgeven en nu een leasebak (moeten) nemen, kosten hiermee ruim 300 euro meer per maand. Of eigen rijders die 450 euro aan kms schrijven (zoals ik). Ik moet wel een leasebak nemen anders besteel ik mijzelf. Jammer dat mijn prive auto een diesel is...Verwijderd schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:43:
[...]
Ik zie de leaseauto met privegebruik idd ook zo, maar ik maak de afweging of de privekosten van de leaseauto (eigen bijdrage, fiscale bijtelling) opwegen tegen de kosten van een eigen auto voor prive-km's.
Nu de eigenrijders van 19cent belastingvrij per km + 8cent bruto tot 16K km's (dus zo'n 23-24 cent) worden 'gepakt' door een regeling die enkel 19 cent vergoed komt het moment steeds meer in beeld om een leaseauto enkel zakelijk te gaan rijden en een prive-auto voor de prive km's.
Gevolg is dat CGI nog steeds de maximale leasebedragen moet betalen, terwijl ze de kosten kunnen verlagen door een reële km-vergoeding te betalen.
...Denk dat ze dat prima op waarde kan schatten...Demoric schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:46:
[...]
Je onderschat het vrouwenmagneet effect van een Up

Voor mij een van de grote punten waarom ik niet zou willen tekenen.chinook schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:50:
Ja hier zit inderdaad een besparing die ze zelf over het hoofd zien. Ook ov rijders die meer dan 16000 km maken en bijv. maar 450 euro uitgeven en nu een leasebak (moeten) nemen, kosten hiermee ruim 300 euro meer per maand. Of eigen rijders die 450 euro aan kms schrijven (zoals ik). Ik moet wel een leasebak nemen anders besteel ik mijzelf. Jammer dat mijn prive auto een diesel is...
mocht je je leasebak willen overnemen/kopen, kan je via de ANWB website de dagwaarde bepalen: http://www.anwb.nl/auto/koerslijst
(wordt volgens mij ook door de leasemaatschappijen gebruikt)
Ik haal mijn overhemden en onderbroeken bij de Zeeman. Hema is me te duur.Triodefreak schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:48:
[...]
Onderbroeken haal ik nu reeds bij de HEMA.
Voor 30 euro een vrouw regelen? Op plekken waar dat kan durf ik met mjin leaseauto niet te komenVerwijderd schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:45:
bedenk dan ook even, dat in het huidige contract ook al de grens van 16.000 zakelijke kilometers staat genoemd als voorwaarde om een leaseauto te krijgen.bakkerl schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:53:
[...]
Voor mij een van de grote punten waarom ik niet zou willen tekenen.
Ook als je niet tekent, kan CGI dus gewoon besluiten om jou geen leaseauto meer te geven.
even tijd voor wat boerenkiespijnhumor. Het rijmt niet, maar t dicht wel. Met dank aan het "feest" deze maand en Marco Borsato. Zingen jullie ff mee?
===========================================================
Ik loop de deur door en naar buiten waar de zon begint te schijnen
Laat alles achter, kijk vooruit en met mijn laatste rooie cent
Koop ik een veel te grote bos met rond de vijftien rode rozen
Een voor elk jaar waarvoor ik in dienst ben
Vandaag is rood de kleur van ons logo
Vandaag is rood wat rood hoort te zijn
Vandaag is rood
Het rood van rood<--geel<--blauw
Van heel mijn beurs voor jou
Schreeuw van de roodbedekte daken dat ik van jullie hou
Vandaag is rood gewoon weer het saldo van jou en mij
Vandaag is rood
Verwijderd
Niet als je aantoonbaar boven de 16K zit en toch eigenrijder wilt blijven. Dan wordt je dramatisch gekort op je vergoeding in de nieuwe regeling in vergelijking tot de huidige regelingprutser387 schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:57:
[...]
bedenk dan ook even, dat in het huidige contract ook al de grens van 16.000 zakelijke kilometers staat genoemd als voorwaarde om een leaseauto te krijgen.
Ook als je niet tekent, kan CGI dus gewoon besluiten om jou geen leaseauto meer te geven.
Klopt maar ze kunnen mijn prive auto niet afpakken en de km vergoeding loopt gewoon door en is een stuk meer dan de mobiliteitsvergoeding. Voor mij zo'n 300-350 bruto.prutser387 schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:57:
[...]
bedenk dan ook even, dat in het huidige contract ook al de grens van 16.000 zakelijke kilometers staat genoemd als voorwaarde om een leaseauto te krijgen.
Verwijderd
peter00 schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:58:
even tijd voor wat boerenkiespijnhumor. Het rijmt niet, maar t dicht wel. Met dank aan het "feest" deze maand en Marco Borsato. Zingen jullie ff mee?
Vandaag is rood

Geheel juist, met één verschil, nu geldt er een onbeperkte km-vergoeding. In de nieuwe AV niet meer.
prutser387 schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:57:
[...]
waar staat dat? km vergoeding wordt omgezet naar die 350 brutochinook schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:59:
[...]
Klopt maar ze kunnen mijn prive auto niet afpakken en de km vergoeding loopt gewoon door en is een stuk meer dan de mobiliteitsvergoeding. Voor mij zo'n 300-350 bruto.
hierdoor ga ik ook niet tekenen
Verwijderd schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:45:
Volgens mij kost een vrouw ongeveer 1000 euro per maand aan shopping en uitjes, plus een paar honderd voor een auto, plus kost en inwoning. Het grote voordeel van de nieuwe onkostenregeling is dat je die "representatiekosten" gewoon kan gaan declareren i.p.v. ze uit die 91 euro onkostenvergoeding te betalen
Als ik mijn laatste leaseauto in gedachten haal, EB 212 en bijtelling 25% over 33500. Netto 415 per maand voor een BMW 118d.Triodefreak schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:40:
[...]
Inderdaad. En van 797 of zo naar 350 omdat je onder 16000 zit...is nogal wat? "salaris" verschil van pakweg 440 euro. Mij raakt het niet omdat ik meer dan dubbel 16000 woon/werk verkeer heb...Maar dat is een enorm verschil wat niet echt uit te leggen valt.
Stel dat ik "lokaal" zou werken zoals ik dat in de eerste jaren bij LogicaCMG deed. 5000 zakelijke kilometers per jaar. Mobiliteitsbudget 350 waarvan 80 netto en 270 bruto.
Levert een totaal autobudget op van 415+270 = 685 euro per maand. Van dat geld zou ik in principe wel een 118d kunnen rijden voor 18.500 km/jaar totaal (13.5 prive + 5 zakelijk). Alleen zou het een tweedehands worden van +- 3 jaar oud bij aanschaf i.p.v. een nieuwe. En je zou het voordeel van zorgeloosheid kwijtraken. Onderhoud en reparaties draai je bv zelf voor op.
Maar het is te overzien als je inderdaad maar een paar duizend kilometer/jaar zakelijk rijdt. Ik zou alleen wel gaan dwarsliggen als men me verder weg zou sturen. Want dan moet je ineens voor 10 cent/km gaan rijden (19 cent uit de bruto-pot die netto wordt uitgekeerd levert je zo'n 10 cent verschil op). En boven de 50 km enkele reis zou je helemaal niets meer krijgen.
je vergeet het belangrijkste couplet.....peter00 schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:58:
Vandaag is rood
Gooi de loper uit
En drink een goed glas wijn
Pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn
Vandaag is rood gewoon weer liefde tussen jou en mij
Je kunt max 350 euro voor je kms krijgen per maand = 1842 km zakelijk (onder roude regime krijg je dit al bij ongeveer 1550 km. Rijd je meer dan ben je de pineut.fayso946 schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:00:
[...]
waar staat dat? km vergoeding wordt omgezet naar die 350 bruto
Verwijderd
Afhankelijk van level en aantal zakelijke km's wordt een mobiliteitsbudget beschikbaar gesteld.fayso946 schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:00:
[...]
waar staat dat? km vergoeding wordt omgezet naar die 350 bruto
Hieruit wordt de km-vergoeding NETTO betaalt tot het maximum van het budget. Of het hele budget wordt BRUTO uitgekeerd. Wat gebeurt er als je voor netto km-vergoeding gaat en het budget is niet op? Krijg je het verschil bruto uitgekeerd? Dat wordt dan een hele administratie die waarschijnlijk meer gaat kosten voor CGI dan de eigenrijder direct een hogere vergoeding te geven
Budget wordt nooit bruto uitgekeerd...je kan kms schrijven die je tegen 0,19 cent netto krijgt of je trein declareren tot aan dit bedrag. Wat er over blijft steekt CGI weer in zijn zak.Verwijderd schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:04:
[...]
Afhankelijk van level en aantal zakelijke km's wordt een mobiliteitsbudget beschikbaar gesteld.
Hieruit wordt de km-vergoeding NETTO betaalt tot het maximum van het budget. Of het hele budget wordt BRUTO uitgekeerd. Wat gebeurt er als je voor netto km-vergoeding gaat en het budget is niet op? Krijg je het verschil bruto uitgekeerd? Dat wordt dan een hele administratie die waarschijnlijk meer gaat kosten voor CGI dan de eigenrijder direct een hogere vergoeding te geven
Jij moet de faq nog een keer doorlezen...chinook schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:06:
[...]
Budget wordt nooit bruto uitgekeerd...je kan kms schrijven die je tegen 0,19 cent netto krijgt of je trein declareren tot aan dit bedrag. Wat er over blijft steekt CGI weer in zijn zak.
Verwijderd
"heeft iemand dat nagekeken? In mijn contract staat:prutser387 schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:57:
[...]
"LogicaCMG biedt u primair een leaseauto aan. De limiet is gesteld op 13.5000 km per jaar....."
Die grens van 16.000 kan ik nergens terugvinden, niet in de gele gidsen die ik heb en niet in de bijlagen.
Ok ja, inderdaadbakkerl schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:06:
[...]
Jij moet de faq nog een keer doorlezen...
Nu krijg je ook een beloning voor dichtbij je werk zitten en ga je dit onbewuist toch proberen te regelen (of meer dan 16000 km per jaar weg) daartussen is niet handig.
[ Voor 14% gewijzigd door chinook op 06-09-2013 11:13 ]
Mij hoef je niet te overtuigen... Ik zou maar 80% van het budget krijgen. En als ik zie wat ik nu elke maand declareer aan kilometers (ben een BER), dan zit daar een heel groot gat tussen.. en die is niet in mijn voordeel.chinook schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:12:
Ok ja, inderdaadhad dit anders begrepen en normaal is wat ik beweerde ook het geval..Dit is dan iig een plusje voor mensen die om de hoek wonen. Toch lijkt me werkelijke warde declaren en krijgen eerlijker, dan kun je het bedrag ook verder optrekken naar boven en leg je eigenrijders of OV kaart houders geen beperkingen op (en dwing je ze niet de leaseauto in)
En kom niet met het OV aan.. volgens filewissel.nl : enkele reis auto: 54 minuten, reistijd OV: 2 uur 14 minuten.
[ Voor 7% gewijzigd door bakkerl op 06-09-2013 11:15 ]
no way. Daar zitten ze boven. Dat komt omdat de auto's aan buitenlandse opkopers worden verkocht, die de BPM terugkrijgen aan de grens. Vandaar dat ze (veel) meer kunnen vragen.ByeByeCGI schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 10:55:
mocht je je leasebak willen overnemen/kopen, kan je via de ANWB website de dagwaarde bepalen: http://www.anwb.nl/auto/koerslijst
been there, done that. Heb al twee keer geprobeerd een auto over te nemen en beide keren zaten ze 1500 boven de ANWB prijs.
Ik zie overigens nog een vreemde tegenstelling. Je kunt max 350 mobiliteitsbudget krijgen wat, als je alleen kms zou schrijven, neerkomt op 350/0,19 = 1842 km = 22.000 per jaar. Je mag er echter maar 16.000 schrijven? ra ra?
Die grens van 16.000 km was er al veel langer.
Mijn manager weigerde mij (achteraf gelukkig) een leaseauto al om die reden in 2007
Terwijl notabene nieuwe mensen die om de deur werkten wel in aanmerking kwamen voor een lease-auto
Maar ik kon hoog of laag springen, met 12000 km/jaar zakelijk kreeg ik er geen.
Gelukkig betaalden ze wel mijn zakelijke kms tegen 19ct netto + 8 ct bruto
Mijn manager weigerde mij (achteraf gelukkig) een leaseauto al om die reden in 2007
Terwijl notabene nieuwe mensen die om de deur werkten wel in aanmerking kwamen voor een lease-auto
Maar ik kon hoog of laag springen, met 12000 km/jaar zakelijk kreeg ik er geen.
Gelukkig betaalden ze wel mijn zakelijke kms tegen 19ct netto + 8 ct bruto
Verwijderd
zie mijn eerdere post: 350 bruto, of tot maximaal 350 netto obv 0,19 km-vergoeding, of (misschien, als dat mag) netto 0,19 km-vergoeding en restant budget brutochinook schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:18:
Ik zie overigens nog een vreemde tegenstelling. Je kunt max 350 mobiliteitsbudget krijgen wat, als je alleen kms zou schrijven, neerkomt op 350/0,19 = 1842 km = 22.000 per jaar. Je mag er echter maar 16.000 schrijven? ra ra?
Dat zou betekenen dat men per 1-1-2010 de leaseregeling heeft gewijzigd door een amendement toe te voegen.
In je contract: "u krijgt beschikking over een leaseauto".
Wijziging 2010: "indien u minder dan 16.000 per jaar zakelijk rijdt krijgt u geen leaseauto".
Inho is dat een wijziging van collectieve arbeidsvoorwaarden en als zodanig instemmingsplichtig. Als hier nooit een instemmingsverzoek is gedaan en CGI wil de regel desondanks gaan naleven, zou de OR nietigheid moeten inroepen van dit besluit.
Wijziging 2010: "indien u minder dan 16.000 per jaar zakelijk rijdt krijgt u geen leaseauto".
Inho is dat een wijziging van collectieve arbeidsvoorwaarden en als zodanig instemmingsplichtig. Als hier nooit een instemmingsverzoek is gedaan en CGI wil de regel desondanks gaan naleven, zou de OR nietigheid moeten inroepen van dit besluit.
Verwijderd
Kijkend naar de FAQ is het ook wel erg krom dat mensen die onder de 16.000 km zitten en daarboven komen het uit eigen zak moeten betalen (het mobiliteitsbudget is volgens de FAQ namelijk een tegemoetkoming), maar wanneer een leaserijder met het OV gaat dat (ondanks dat het eigenlijk niet de bedoeling is) toch wel is toegestaan als het incidenteel is..
Ik zat trouwens even te checken. Je kan voor +/- 550 euro per maand prive een Renault Megane Estate DCI leasen voor 25K kilometer per jaar en voor 4 jaar. Normaal in zakelijke lease zou je daarvoor grofweg 200 euro bijtelling betalen. Die heb je bij prive-lease niet.
Dus zou je 350 euro netto kosten moeten opvangen. Dan komt toch de onkostenvergoeding best goed uit, of begrijp ik het nou verkeerd? En een Megane station is absoluut geen verkeerde auto imho.
Dus zou je 350 euro netto kosten moeten opvangen. Dan komt toch de onkostenvergoeding best goed uit, of begrijp ik het nou verkeerd? En een Megane station is absoluut geen verkeerde auto imho.
JA restant bruto, dat zou kunnen: maar wat maakt CGI het nou uit of ze je tot 22.000 laten schrijven (en je de 350 euro geheel netto zou krijgen) of 16000/12*0,19 = 253 euro netto geeft en het restant bruto? Dat ontgaat mij volledig. Dit is volstrekt kostenneutraal voor CGI (en ze spekken hiermee BV NL)Verwijderd schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:21:
[...]
zie mijn eerdere post: 350 bruto, of tot maximaal 350 netto obv 0,19 km-vergoeding, of (misschien, asl dat mag) netto 0,19 km-vergoeding en restant budget bruto
Als de 0,19 +8 cent in stand blijft kan ik me iets vorstellen wnat dit zou 16.000* (0,19+0,08) = 4320 / 12 = 360 euro betekenen. Kom je echter net niet aan, dus hier zit iets niet logisch...
[ Voor 14% gewijzigd door chinook op 06-09-2013 11:28 ]
Prive lease zit er geen tankpas bij....Eddo-79 schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:24:
Ik zat trouwens even te checken. Je kan voor +/- 550 euro per maand prive een Renault Megane Estate DCI leasen voor 25K kilometer per jaar en voor 4 jaar. Normaal in zakelijke lease zou je daarvoor grofweg 200 euro bijtelling betalen. Die heb je bij prive-lease niet.
En als die er wel bij zit, zit er vast een incasso opdracht bij om het maandelijks van je rekening te halen.
Verwijderd
Ja dat gevoel krijg ik ook, in alle papieren die ik destijds getekend heb staat die grens van 16.000 nergens genoemd. In het contract staat dat ik in aanmerking kom voor een leaseauto en in de bijlage staat dat LogicaCMG mij primair een leaseauto biedtt_captain schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:22:
Dat zou betekenen dat men per 1-1-2010 de leaseregeling heeft gewijzigd door een amendement toe te voegen.
Verwijderd
Mijn gevoel zegt dat de HR afdeling veel van die vragen zelf bedacht heeft. Op een groot aantal vragen was het antwoord ook al gegeven in de presentatie afgelopen dinsdag.Verwijderd schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:23:
Kijkend naar de FAQ
Verwijderd
Toen ik in dienst kwam is het nooit de vraag geweest of ik wel of niet een lease auto zou krijgen. Ik had eerder nog nooit van die 16k km gehoord. Niet dat dat van toepassing was geweest
Verwijderd
Het enige wat altijd duidelijk is geweest dat is de grens van 32.000 km (zakelijk + prive) voor het in aanmerking komen van een Diesel of een Benzine leaseauto.
Verwijderd
Precies!Verwijderd schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:32:
Het enige wat altijd duidelijk is geweest dat is de grens van 32.000 km (zakelijk + prive) voor het in aanmerking komen van een Diesel of een Benzine leaseauto.
En die benzineauto mag dus ook niet meer.... En nog steeds de beperkte lijst van merken en natuurlijk de afkoopboete blijft......Verwijderd schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:32:
Full operational lease bij directlease.nl Megane 1.5dCi basisversie zonder opties: (4 jaar 25.000 km/jaar) bij directlease.nl: 434 ex BTW = 525 incl BTW excl brandstof. Bij een verbruik van 1:22 komt daar 135 euro aan diesel bij. Totaal 660.Eddo-79 schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:24:
Stel dat je 12.500 prive rijdt en 12.500 zakelijk. Dan ontvang je 197 netto kilometergeld + 253 bruto. Netto in totaal 280 euro. Deze Megane zou je dus 660-280 = 380 euro per maand netto kosten. Bij de oude leaseregeling denk ik dat de auto geen EB heeft op hooguit een paar tientjes. Netto zou je de auto rijden voor 120 a 150 euro per maand. Netto kost de nieuwe regeling 250 in dit geval euro per maand.
Verwijderd
Heeft dit lease contract een eigen bijdrage bij schade? Dat zou ik ook meenemen in je overweging.t_captain schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:34:
[...]
Full operational lease bij directlease.nl Megane 1.5dCi basisversie zonder opties: (4 jaar 25.000 km/jaar) bij directlease.nl: 434 ex BTW = 525 incl BTW excl brandstof. Bij een verbruik van 1:22 komt daar 135 euro aan diesel bij. Totaal 660.
Stel dat je 12.500 prive rijdt en 12.500 zakelijk. Dan ontvang je 197 netto kilometergeld + 253 bruto. Netto in totaal 280 euro. Deze Megane zou je dus 660-280 = 380 euro per maand netto kosten. Bij de oude leaseregeling denk ik dat de auto geen EB heeft op hooguit een paar tientjes. Netto zou je de auto rijden voor 120 a 150 euro per maand. Netto kost de nieuwe regeling 250 in dit geval euro per maand.
En mis je een bedrag voor de CO2-boete voor de prive kilometers.t_captain schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:34:
[...]
Full operational lease bij directlease.nl Megane 1.5dCi basisversie zonder opties: (4 jaar 25.000 km/jaar) bij directlease.nl: 434 ex BTW = 525 incl BTW excl brandstof. Bij een verbruik van 1:22 komt daar 135 euro aan diesel bij. Totaal 660.
Rukapul, je staat hier in hoog aanzien. Wat zijn volgens jou de hoofdpunten? Mogelijk dat we deze thread on-topic van de hoofdpunten weten te krijgen.Rukapul schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 09:54:
Ik moet het bedrijf toch nageven dat ondanks dat het in de uitvoering eindeloos veel fouten heeft gemaakt dat het twee punten schitterend voor zichzelf heeft weten te behouden. De eerste is het tegen elkaar uitspelen van werknemers. Ondanks dat men generiek negatief is gaan de 'individuele' voorstellen kampen creeren (wegens korte termijn voordelen). Het tweede is de kunst om het proces geheel in eigen hand te houden en zich niet te binden aan enig vast proces waardoor het geheel in de (nabije) toekomst gewoon herhaald kan worden met een rondje OR, individuele werknemers bewerken, en een set willekeurige maatregelen hap snap doordrukken. Dat laatste moeten degenen die nu een 'goed' individueel aanbod krijgen zich toch ook realiseren.
It always seems impossible until it's done.
Ik verbaas mij er vooral over dat er echt werkelijk niemand is die duidelijke kritiek heeft op de pensioen regeling.. Ok, ik denk dat ik ook nog wel zo'n 30 jaar moet werken voor ik mag...
Maar premie t.o.v. de opbrengst zijn al abominabel... En de bijdrage die steeds hoger wordt voor zo'n beroerd pensioen is, om maar niet te spreken over de premie/inleg verhoudingen. En dat voor een pensioentje dat zorgt voor een bruto inkomen van ongeveer 50% van je huidige inkomen.... Niet gecorrigeerd voor inflatie, want indexatie daar doen we niet meer aan in Nederland...
Even om het probleem duidelijk te maken... Met een jaarlijkse inflatie van 2.5%, doorgerekend over 30 jaar betekent dat dat je koopkracht nog maar een kwart is van wat je nu hebt...
Ik snap wel dat er dringendere prioriteiten zijn voor mensen die er nu al een paar honderd in de maand op achteruit dreigen te gaan... Maar een fatsoenljke pensioenregeling is wel een van de belangrijkste factoren om ergens lang te blijven werken... En deze staat net als de lease pilot en CO2 emissie boete dus nog helemaal open... Je gaat dus tekenen voor onbekende factoren...
Ik verwacht een vrijwel leeg A4tje met een hoop ..... velden die na tekening nog voor je ingevuld gaat worden... Maar goed, positief blijven. Misschien gaan de CGI aandelen zó goed renderen dat ik geen lijfrente polissen meer nodig heb.. Of waarschijnlijker : kans bestaat ook dat ik mijn pensioenleeftijd gewoon niet behaal :-)...
Maar premie t.o.v. de opbrengst zijn al abominabel... En de bijdrage die steeds hoger wordt voor zo'n beroerd pensioen is, om maar niet te spreken over de premie/inleg verhoudingen. En dat voor een pensioentje dat zorgt voor een bruto inkomen van ongeveer 50% van je huidige inkomen.... Niet gecorrigeerd voor inflatie, want indexatie daar doen we niet meer aan in Nederland...
Even om het probleem duidelijk te maken... Met een jaarlijkse inflatie van 2.5%, doorgerekend over 30 jaar betekent dat dat je koopkracht nog maar een kwart is van wat je nu hebt...
Ik snap wel dat er dringendere prioriteiten zijn voor mensen die er nu al een paar honderd in de maand op achteruit dreigen te gaan... Maar een fatsoenljke pensioenregeling is wel een van de belangrijkste factoren om ergens lang te blijven werken... En deze staat net als de lease pilot en CO2 emissie boete dus nog helemaal open... Je gaat dus tekenen voor onbekende factoren...
Ik verwacht een vrijwel leeg A4tje met een hoop ..... velden die na tekening nog voor je ingevuld gaat worden... Maar goed, positief blijven. Misschien gaan de CGI aandelen zó goed renderen dat ik geen lijfrente polissen meer nodig heb.. Of waarschijnlijker : kans bestaat ook dat ik mijn pensioenleeftijd gewoon niet behaal :-)...
Goed punt. Eigen risico van 500 omlaag zetten zal misschien enkele tientjes extra kosten.Verwijderd schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:37:
[...]
Heeft dit lease contract een eigen bijdrage bij schade? Dat zou ik ook meenemen in je overweging.
Niet van toepassing, in deze berekening lease je zelf de auto en ben je voor CGI eigen rijder.bakkerl schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:38:
[...]
En mis je een bedrag voor de CO2-boete voor de prive kilometers.
Verwijderd
Voor CGI maakt 350 euro netto uitbetalen of 350 euro in een verhouding netto/bruto uitbetalen idd niets uit (behalve de administratie ervan). Als ze echter het aantal km's begrenzen op 16000 en het restant niet bruto uitbetalen, dan is het goedkoperchinook schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:24:
[...]
JA restant bruto, dat zou kunnen: maar wat maakt CGI het nou uit of ze je tot 22.000 laten schrijven (en je de 350 euro geheel netto zou krijgen) of 16000/12*0,19 = 253 euro netto geeft en het restant bruto? Dat ontgaat mij volledig. Dit is volstrekt kostenneutraal voor CGI (en ze spekken hiermee BV NL)
Als de 0,19 +8 cent in stand blijft kan ik me iets vorstellen wnat dit zou 16.000* (0,19+0,08) = 4320 / 12 = 360 euro betekenen. Kom je echter net niet aan, dus hier zit iets niet logisch...
Waar het mij om gaat is dat een (B)ER nu 19+8 krijgt tot 16K km's en daarna 19. Onbeperkt!
In de nieuwe regeling ligt er een limit, afhankelijk van level. Deze limit betekent een aanmerkelijke verlaging van de netto km-vergoeding die de consultant ontvangt als je een BER bent en meer dan 16K zakelijke km's rijdt.
Voor een L3 ligt de maximale km-vergoeding op 450 euro, terwijl een leaseauto 790 euro mag kosten. Vanwaar dit verschil? Het gevolg is dat een BER opnieuw gaat rekenen en tot de conlusie komt dat een leaseauto enkel zakelijk rijden (en dus geen fiscale bijtelling, ergo geen kosten) en een priveauto enkel prive waarschijnlijk goedkoper is dan de priveauto ook zakelijk te rijden tegen een te lage vergoeding. Het gevolg is dan dat de kosten voor CGI gaan toenemen.
Ik heb toch aardig mijn best gedaan ...Ik verbaas mij er vooral over dat er echt werkelijk niemand is die duidelijke kritiek heeft op de pensioen regeling..
It always seems impossible until it's done.
Mijn foutje... te snel gelezen.... toe aan vakantie, nog een paar uurtjes...t_captain schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:40:
Niet van toepassing, in deze berekening lease je zelf de auto en ben je voor CGI eigen rijder.
Was iemand punt 58 in de FAQ al opgevallen om het nog erger te maken?
Verwijderd
Het antwoord spreekt de stelling in de vraag tegen. Ik vind hem raaravotar schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:48:
Was iemand punt 58 in de FAQ al opgevallen om het nog erger te maken?
Verkeerde vraag op verkeerd moment eigenlijk, maar m.i. zou de werknemerspopulatie als geheel gebaat zijn bij 1) een echte werknemersvertegenwoordiging die niet gehinderd wordt door andere verantwoordelijkheden, 2) een overeengekomen proces rondom (veranderingen van) arbeidsvoorwaarden, 3) het vastleggen van het geheel van arbeidsvoorwaarden in een enkele overeenkomst.ESPACE schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:38:
[...]
Wat zijn volgens jou de hoofdpunten? Mogelijk dat we deze thread on-topic van de hoofdpunten weten te krijgen.
En als je dat terugredeneert dan kom je bij 3 iets uit als een bedrijfs-CAO, bij 2 dan iets als jaarlijkse CAO-onderhandelingen, en bij 3 een personeelsvertegenwoordiging of (vak)bond.
Als je zoiets hebt dan kun je toewerken naar een set arbeidsvoorwaarden waar niet de willekeur en korte termijn heerst en waar je potentieel je pensioen mee kunt halen.
M.i. heb je eerst de structuur nodig en dan de invulling.
Een betere structuur kan ook leiden tot verbeteringen voor werknemers die de werkgever niet eens veel hoeven te kosten. Denk bijvoorbeeld aan de pensioenaanbieder. Door het op te nemen in het geheel wordt men echter geforceerd er iets mee te doen ipv op de lange baan te schuiven.
[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 06-09-2013 11:54 ]
Het gaat over de mensen die vast op kantoor zitten. En iedereen flexplekken heeft dus niet meer verplicht op een kantoor hoeft te zitten. Voor de kilometer berekening wordt er dus gekeken naar dicht bijzijnde kantoor waar je je werkzaamheden kunt uitvoeren.
Gaat nou echt alles van de FAQ open en bloot op internet gegooid worden? Dat is toch echt niet de bedoeling volgens mij en ook niet netjes.
Plaats de feedback nou bij het OR-forum. Die kunnen de punten oppakken, er iets van vinden en eventueel beinvloeden. Via Tweakers is leuk voor heel de wereld om te lezen, maar als je wilt beinvloeden moet je bij de OR zijn.
Er zijn op het OR-forum zat mensen die kritische vragen hebben gesteld en die zorgen hebben geuit, dus de angst om afgestraft te worden lijkt mij niet terecht. Maar nogmaals, doe het wel op een constructieve en respectvolle manier.
Plaats de feedback nou bij het OR-forum. Die kunnen de punten oppakken, er iets van vinden en eventueel beinvloeden. Via Tweakers is leuk voor heel de wereld om te lezen, maar als je wilt beinvloeden moet je bij de OR zijn.
Er zijn op het OR-forum zat mensen die kritische vragen hebben gesteld en die zorgen hebben geuit, dus de angst om afgestraft te worden lijkt mij niet terecht. Maar nogmaals, doe het wel op een constructieve en respectvolle manier.
hoe het zit als ik een auto uitzoek die die onder het lease budget is. krijg je die net als bij de oude regeling ook deels terug? kan dat niet terug vinden in de FAQ.
Zodra ik de brief met de persoonlijk gevolgen ga ik ook wel intern inhoudelijk reageren richting de OR. Omdat ik dan met specifieke voorbeelden en getallen kan reageren, waardoor het echt duidelijk is wat de verslechtering is.Eddo-79 schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:53:
Gaat nou echt alles van de FAQ open en bloot op internet gegooid worden? Dat is toch echt niet de bedoeling volgens mij en ook niet netjes.
Plaats de feedback nou bij het OR-forum. Die kunnen de punten oppakken, er iets van vinden en eventueel beinvloeden. Via Tweakers is leuk voor het de wereld om te lezen, maar als je wilt beinvloeden moet je bij de OR zijn.
Door de bestuurde nu gekozen tijdslijnen met vele dagen om te speculeren over van alles en nog wat.. Een bief die ruim een week later gaat komen, 3 dagen wachten op een faq die geplaatst wordt...
Wees open en transparant naar je members werknemers en er is geen reden om hier nu bezig te zijn.
Verwijderd
ik zou die vraag aan de HR afdeling mailen. dat heb ik deze ook gedaan, alleen nog geen antwoord op gekregen.MDiamond schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:57:
hoe het zit als ik een auto uitzoek die die onder het lease budget is. krijg je die net als bij de oude regeling ook deels terug? kan dat niet terug vinden in de FAQ.
Deze vraag net gedeponeerd bij HR:
Ik ben een eigen rijder. Ik begrijp dat er een omslagpunt is bij 16.000 km voor het in aanmerking komen voor een lease auto. Ik blijf echter liefst in eigen auto rijden.
Ik heb de volgende vragen:
- Stel dat ik in een eigen auto blijf rijden dan kom ik in aanmerking voor de mobiliteitsvergoeding. Deze is maximaal 350 euro?
- Ik kan treinkaartjes declareren of km's schrijven tot aan deze 350 euro?
- Met een km vergoeding van 0,19 cent en een totale vergoeding van 350 euro * 12 = 4200 euro per jaar:
- mag ik a) maximaal 4200 euro / 0,19 cent = 22.105 km schrijven die ik vervolgens netto uitgekeerd krijg als 350 euro netto per maand / 4200 netto per jaar?
- mag ik b) maximaal 16000 km schrijven a 0,19 cent = 3040 euro netto en krijg ik het verschil van 4200 euro - 3040 euro = 1160 euro in bruto uitbetaald?
Geval a) zou ik volstrekt logisch vinden.
Geval b) waarom deze atrificiele grens en wat is de reden hiervan (maakt nl. geen enkel verschil voor CGI)
Verder denk ik zelf dat de kosten van het bruto uitkeren van het restant van het mobiliteitsbudget beter gebruikt zou kunnen worden voor het optrekken van het mobiliteits budget:
1. Het oneerlijke voordeel van dichtbij je klus wonen en geen reiskosten hebben verdwijnt
2. OV kaart houders en eigen rijders krijgen een eerlijkere kans en vergoeding
3. maximeer dit bijv. tot aan de eerste of 2de lease schaal (of trek dit budget gelijk aan de levels en daarbij horende lease schalen).
Ik ben een eigen rijder. Ik begrijp dat er een omslagpunt is bij 16.000 km voor het in aanmerking komen voor een lease auto. Ik blijf echter liefst in eigen auto rijden.
Ik heb de volgende vragen:
- Stel dat ik in een eigen auto blijf rijden dan kom ik in aanmerking voor de mobiliteitsvergoeding. Deze is maximaal 350 euro?
- Ik kan treinkaartjes declareren of km's schrijven tot aan deze 350 euro?
- Met een km vergoeding van 0,19 cent en een totale vergoeding van 350 euro * 12 = 4200 euro per jaar:
- mag ik a) maximaal 4200 euro / 0,19 cent = 22.105 km schrijven die ik vervolgens netto uitgekeerd krijg als 350 euro netto per maand / 4200 netto per jaar?
- mag ik b) maximaal 16000 km schrijven a 0,19 cent = 3040 euro netto en krijg ik het verschil van 4200 euro - 3040 euro = 1160 euro in bruto uitbetaald?
Geval a) zou ik volstrekt logisch vinden.
Geval b) waarom deze atrificiele grens en wat is de reden hiervan (maakt nl. geen enkel verschil voor CGI)
Verder denk ik zelf dat de kosten van het bruto uitkeren van het restant van het mobiliteitsbudget beter gebruikt zou kunnen worden voor het optrekken van het mobiliteits budget:
1. Het oneerlijke voordeel van dichtbij je klus wonen en geen reiskosten hebben verdwijnt
2. OV kaart houders en eigen rijders krijgen een eerlijkere kans en vergoeding
3. maximeer dit bijv. tot aan de eerste of 2de lease schaal (of trek dit budget gelijk aan de levels en daarbij horende lease schalen).
Verwijderd
Nou ik geloof dat het hele MT zo'n beetje meeleest op tweakers dus echt zinloos is het hier niet.Eddo-79 schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:53:
Ik denk dat mensen hier graag hun vragen plaatsten omdat er zowel interne als externe reageren. Ik heb hier erg veel nuttige comments gelezen van concollega's. Dat is ook waardevolle informatie.
Dat de hele FAQ hier word gekopieerd vind ik een overdreven stelling. Daarbij is de informatie toch niet geheim? CGI wil transparantie en daar zorgen de members nu voor
Totdat je ontslagen wordt wegens 1 jaar op de bank en prive vastzit aan een lease contract.....Eddo-79 schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 11:24:
Ik zeg ook zeker niet dat het zinloos is, want ja, hier worden absoluut nuttige dingen gezegd. En de informatie is inderdaad niet geheim intern, maar om het nou over het internet te strooien. Nee. En volgens mij misbruik je nu de bedoeling van het woord transparantie. 
Ik zeg alleen maar dat commentaar en zorg beter intern geuit kan worden. Net zoals goede ideeen. Nu voelt het voor mij alsof er veelal in onze eigen put wordt gepist en die put moet ik ook uit drinken. Dasniezofijn.
Uitdagingen in het prive-leven gooien de meeste mensen ook niet op internet, daar probeer je in prive-sfeer wat aan te doen. Waarom zou dat voor een bedrijf anders zijn?
Ik zeg alleen maar dat commentaar en zorg beter intern geuit kan worden. Net zoals goede ideeen. Nu voelt het voor mij alsof er veelal in onze eigen put wordt gepist en die put moet ik ook uit drinken. Dasniezofijn.
Uitdagingen in het prive-leven gooien de meeste mensen ook niet op internet, daar probeer je in prive-sfeer wat aan te doen. Waarom zou dat voor een bedrijf anders zijn?
Ben het met je eens, hoewel als je op sommige Facebook paginaas kijktEddo-79 schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 12:08:
Ik zeg ook zeker niet dat het zinloos is, want ja, hier worden absoluut nuttige dingen gezegd. En de informatie is inderdaad niet geheim intern, maar om het nou over het internet te strooien. Nee. En volgens mij misbruik je nu de bedoeling van het woord transparantie.
Verder denk ik dat er een aantal fouten zijn gemaakt in het traject en dit de geruchtenstroom en dicussie aanwakkert:
- Brieven hadden de dag na of zelfs op de Town hall in ons bezit moeten zijn
- Complete nieuwe arbeidsvoorwaarden hadden van A-Z op het intranet moeten staan
- En (flauw) Ron had er zelf moeten zijn.
Dit is change management: iets dat we ook verkopen en pretenderen goed in te zijn. Het lijkt nu vooral een klungelige vertoning met als bedoeling de eerste reaties te willen / kunnen peilen, maar dat is "thinking out loud".
[ Voor 8% gewijzigd door chinook op 06-09-2013 12:36 ]
Ron had er moeten zijn. Maar heeft Ron wel ruimte om te manouvreren? Of moet die Canadese miljardair iets komen uitleggen?
Niet flauw hoor. Hij had er gewoon moeten zijn. De meeting was maanden van te voren gepland en hij had heel goed zijn vakantie daar op kunnen aanpassen.chinook schreef op vrijdag 06 september 2013 @ 12:19:
[...]
- En (flauw) Ron had er zelf moeten zijn.
Als je steeds op hamert bij de consultants dat ze aanwezig moeten zijn op meetings, moet je natuurlijk zelf wel het goede voorbeeld geven, zeker bij zo'n belangrijke meeting.
Het getuigt van weinig respect en grenst aan het onbeschofte. Wil ik nog wel werken voor zo'n CEO?
Dit topic is gesloten.