Ervaring werken bij CGI (deel 5) Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.022.830 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Ik heb meerdere malen collega's gebruikt om te sparren of van gedachten te wisselen over hoe we klanten met een probleem konden helpen. Mijns inziens is dat toch wel een premie op de tarieven waard. Het is echter wel afhankelijk van de mensen zelf om dat te doen, zit te weinig structuur in. Persoonlijk kom ik ook graag bij leveranciers die leren van hun andere klanten. "Oh, als je het zo wilt organiseren, zou ik zeker rekening houden met blablabla, collega X heeft bij klant Y ervaren dat zusenzo goed gewerkt heeft."

Als je dat potentieel aan kunt boren èn internationaal kunt organiseren is het verschil met een ZZP-er gelijk duidelijk.

Kia Rio heb ik ook in gereden, is me een half jaar prima bevallen! Maar inderdaad, het was een (weliswaar zuinige) benzine met maximaal 600 km op een tank, dat ging maar 3 dagen mee... Maar geen diesel mogen huren hoor!

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:44

avotar

P0werd by Black Coffee

Eddo-79 schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 13:55:
Best een leuk autootje trouwens zo'n Rio. Weer eens wat anders en frissers dan een standaard Polo of Ibiza Ik hoop dat we die dingen ook mogen/kunnen leasen met alle nieuwe ontwikkelingen rondom arbeidsvoorwaarden.

Ben echt heel benieuwd. Overigens @Wijnands: goeie mail van de OR. Een deel van het proces was mij nog niet helemaal helder, maar dit is wel weer een verheldering.
Mijn grootste kritiek is dat je eigenlijk amper de tijd hebt om richting de OR je mening te geven. De brief die je krijgt zal vast per mail gaan, maar dan nog.
Dinsdagavond ben je laat thuis, woensdag zakt de emotie, donderdag ga je lezen en vrijdag verwerken.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo-79
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 20:55
avotar schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 14:00:
[...]

Mijn grootste kritiek is dat je eigenlijk amper de tijd hebt om richting de OR je mening te geven. De brief die je krijgt zal vast per mail gaan, maar dan nog.
Dinsdagavond ben je laat thuis, woensdag zakt de emotie, donderdag ga je lezen en vrijdag verwerken.
T is best kort dag ja, eensch. Maar aan de andere kant, het is niet alsof je de hele bijbel in een weekend moet uitlezen. Ik ga zelf denk ik een uurtje of wat inzetten om te lezen, vergelijken, na te denken, beeld te vormen en de OR te mailen, mocht dat nodig zijn, Dat wordt dus een stukje van het weekend gebruiken.

Als t bij elkaar 8 uur kost (waarvan 3-4 uur in de jaarbeurs) dan mot dat maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41
Lezen duurt een half uurtje? Uurtje max. Daarna een nachtje over slapen en volgens mij zullen er dan echt wel een hoop mensen zijn die de OR wat kunnen laten weten.

Het is kort maar niet te kort denk ik.

Ik had eerst ook wat twijfel of we begin Augustus al naar buiten hadden moeten komen maar als ik zie wat we de laatste weken aan kleine details met grote impact nog gedaan hebben...

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo-79
Wijnands schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 14:04:
Lezen duurt een half uurtje? Uurtje max. Daarna een nachtje over slapen en volgens mij zullen er dan echt wel een hoop mensen zijn die de OR wat kunnen laten weten.

Het is kort maar niet te kort denk ik.

Ik had eerst ook wat twijfel of we begin Augustus al naar buiten hadden moeten komen maar als ik zie wat we de laatste weken aan kleine details met grote impact nog gedaan hebben...
Een 1 voor je bruto jaarsalaris is inderdaad een klein detail, maar ik zou erg blij zijn met die impact ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 07:38

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Inderdaad, halfuurtje, misschien als je helemaal in de materie zit. Maar als je helemaal wil bekijken ook op langere termijn wat je gekregen "zou" hebben met het oude en dit vergelijken met het nieuwe, schat ik wel dat ik er wat langer mee bezig ben dan een half uurtje.

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan daarnaast nog een lading aan vragen hebben voor bijvoorbeeld HR, waardoor je nog niet helemaal je mening kan vormen. Natuurlijk kan je dat ook terugkoppelen richting OR, maar die zal dat soort vragen (waarschijnlijk) niet kunnen beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik weet dat HR haar uiterste best gaat doen om vragen zo snel mogelijk te beantwoorden. Volgens mij hebben ze ook maatregelen genomen om veel menskracht aan de mail en telefoon te hebben.

Overigens denk ik dat het heel goed mogelijk is dat je vragen hebt maar dat je alsnog je oordeel met de OR kan delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo-79
Zolang je niet tekent en blijft vragen kan je je mening steeds beter vormen toch? Er staat nergens dat er na 9 september misschien niet nog een OR Call komt. En er staat ook nergens dat je binnen 1 week getekend moet hebben.

Natuurlijk is het ondoenlijk om op elk individueel geval in te gaan. Daar is een OR ook niet voor, daar is HR voor. Maar als er gemeenschappelijke factoren terug komen, dan zullen die wel geadresseerd worden door de OR.

==PS; @Wijnands, heb je dat polarisatiefilter nou nog niet verkocht. Staat er al 2 jaar op man! ==

[ Voor 13% gewijzigd door Eddo-79 op 30-08-2013 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
t_captain schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 13:52:
Imho is deze discussie over de positionering van CGI in de IT markt veel belangrijker dan de arbeidsvoorwaarden. Het succes van het bedrijf staat immers aan de basis van de ruimte om leuke arbeidsvoorwaarden te kunnen bieden.

Blijf je hangen in T&M werk, dan blijf je hangen in een doorlopende situatie van tariefdruk. Voor uur-factuur werk is er nauwelijks meerwaarde aan een gerenommeerde merknaam en steeds meer concurrentie vanuit kleinere detacheerders en ZZP-ers met hun contract brokers. Tariefdruk betekent dat er steeds weer een kaasschaaf over de kosten moet (zoals we de afgelopen jaren al een aantal keer hebben gezien). Het betekent ook dat de loonruimte elk jaar matig zal zijn en de arbeidsvoorwaarden eerder worden uitgehold dan verruimd. Gevolg is een constante outflow van ervaren consultants, die je vervolgens terugziet aan de kant van de kleinere detacheerders of als ZZP-er. En zo is de cirkel rond.

Het moge duidelijk zijn dat dit niet de situatie is waar je als werknemer op hoopt. Als ik nog in de schoenen stond van Logicaan, dan zou ik aan het management vragen op welke manier ze uit deze molen denken te stappen.

Overigens, projecten zijn maar een paar stapjes verwijderd van T&M werk.

Ten eerste neem je projectmanagement over (wat iets meer loopbaanmogelijkheden biedt voor de L2->L3 en L3->L4 ontwikkeling van consultants). Ten tweede neem je een risico over; als je die risico's beter weet te managen dan een ander, hou je een beetje extra geld over. Ten derde kun je een begin maken met reproduceerbare werkwijze, waardoor je productiever kunt worden en de waarde van je manuren iets kunt doen toenemen).

Maar de echte boom in omzetpotentieel zul je niet bereiken met projecten, net zomin als servicecontracten. De binding van omzet op manuren is nog te sterk.
Klopt, dat is de theorie... zie mijn post waarom dat praktisch gezien nauwelijks van de grond komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Wijnands (of een ander die al meer informatie heeft uiteraard): Even een ander vraagje.
Een aantal collega's heeft een verzoek gekregen om deel te nemen aan een pilot m.b.t. het onderdeel mobiliteit van de nieuwe arbeidsvoorwaarden. Deze pilot loopt van 1 oktober tot 1 januari. Houdt dit in dat de ingang van de nieuwe arbeidsvoorwaarden is uitgesteld tot 1 januari?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-03 14:26
avotar schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 13:55:
[...]

Schattig dat er mensen een leasewagen hebben en maar 1 keer per 2 weken hoeven te tanken.. :+
Ik rijd 1150 gemiddeld op één tank... 70km enkele reis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empheron
Het doornemen van de papierwinkel zal inderdaad wel wat uurtjes in beslag nemen. Mogelijk korter indien de impact op pensioenen beperkt blijft. Daarna door naar mijn advocaat arbeidsrecht (want mijn vrouw wil het namelijk ook wel eens zien) ;-)

Het moet toch wel mogelijk zijn om binnen een paar dagen heldere en duidelijke feedback te kunnen geven, kwestie van prioriteiten stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-10 23:25
Testert schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 14:00:
Ik heb meerdere malen collega's gebruikt om te sparren of van gedachten te wisselen over hoe we klanten met een probleem konden helpen. Mijns inziens is dat toch wel een premie op de tarieven waard. Het is echter wel afhankelijk van de mensen zelf om dat te doen, zit te weinig structuur in. Persoonlijk kom ik ook graag bij leveranciers die leren van hun andere klanten. "Oh, als je het zo wilt organiseren, zou ik zeker rekening houden met blablabla, collega X heeft bij klant Y ervaren dat zusenzo goed gewerkt heeft."

Als je dat potentieel aan kunt boren èn internationaal kunt organiseren is het verschil met een ZZP-er gelijk duidelijk.
[...]
Het gaat over de meerwaarde van een organisatie zoals CGI; een consultant staat niet alleen maar heeft een netwerk wat kan worden ingezet om klantenproblemen van een ander perspectief te zien en frisse oplossingen te bedenken.

Ik was Logicaan en ben ZZP-er. Mijn netwerk is niet kleiner geworden maar groter, meer gevarieerd en de mensen in mijn netwerk invloedrijker en voorzien van meer ervaring. Die ontwikkeling heeft niets te maken met mijn status maar des te meer met de jaren die inmiddels zijn verstreken.

En ik vertoon in het belang van mijn klanten precies hetzelfde gedrag. Ideeen spiegelen, mensen vragen naar hun expertise. Dat gaat op basis van vriendschap en wederkerigheid. Zolang een bedrijf als CGI dit proces niet naar het volgende niveau tilt, is er niet veel meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 14:34:
@Wijnands (of een ander die al meer informatie heeft uiteraard): Even een ander vraagje.
Een aantal collega's heeft een verzoek gekregen om deel te nemen aan een pilot m.b.t. het onderdeel mobiliteit van de nieuwe arbeidsvoorwaarden. Deze pilot loopt van 1 oktober tot 1 januari. Houdt dit in dat de ingang van de nieuwe arbeidsvoorwaarden is uitgesteld tot 1 januari?
Nee, zeker niet. Ingang van de voorwaarden houdt geen direct verband met deze pilot. Wel zou het kunnen dat er kleine wijzigingen plaats vinden in de mobiliteit onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donde
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 05:57
Wijnands schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 14:42:
[...]

Nee, zeker niet. Ingang van de voorwaarden houdt geen direct verband met deze pilot. Wel zou het kunnen dat er kleine wijzigingen plaats vinden in de mobiliteit onderdelen.
Interessant om eens wat meer info te weten over die pilot. Horen wij daar a.s. dinsdag ook meer over?

Hebben stelt niets voor als je niet zelf iets bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Donde schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 14:46:
[...]

Interessant om eens wat meer info te weten over die pilot. Horen wij daar a.s. dinsdag ook meer over?
Weet ik eerlijk niet. Zit er zelf ook in en heb nog niks gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uhh is de afdeling salaris verwerking en het wagenpark gewoon vrij na vrijdag middag ofzo of is er iets mis? Na mijn keuze in het keuzemenu hoor ik dat ik word doorverbonden en dan niets/verbinding verbroken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo-79
Verhuizing van de Keesomlaan denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESPACE
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Wijnands schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 09:43:
Ik heb dat niet helemaal zo gehoord. Ik zou de opname terug moeten luisteren. Voorbereiden kan altijd maar het behaalde resultaat zal wel door de OR afgehandeld moeten worden conform de WOR.
[...]
Ik hou het op een verspreking.
En nu meldt de OR het volgende:
"De OR heeft toegestaan dat bij de brief ook een formulier zit waarop je jouw keuze kunt aangeven. Wacht met het insturen tot de OR haar besluit naar buiten heeft gebracht. Na de All Staff Call zal de OR haar besluitvorming doen en deze terugkoppelen aan de bestuurder en aan jullie. Op die manier kun je het OR-besluit over het protocol meenemen bij jouw individuele keuze ten aanzien van de nieuwe arbeids­voorwaarden."

Ik vind het toch een bijzondere volgorde. Er is gekozen voor een verloop waarbij je een individuele keuze moet maken en het tegelijkertijd mogelijk is dat de OR negatief heeft besloten?! De korte periode is vooral bedoeld om gezamenlijk voortschrijdend inzicht te voorkomen. En de druk zal enorm opgevoerd worden mensen voor 1 oktober te laten tekenen.

Ook schrijft de OR:
"Over een aantal onderdelen is de OR het eens met de invulling door de bestuurder, over een aantal onderdelen verschillen we van mening over de mogelijke invulling of was er niet voldoende ruimte om tot elkaar te komen."

Als men op een aantal onderdelen verschilt van mening of niet tot elkaar is gekomen, waarom doet de OR dan toch een stap opzij om ruimte te maken voor de bestuurder om los te gaan op de individuele medewerker?

Inzicht in het percentage dat voor 1 oktober getekend heeft zal men nooit geven. Men zal bluffen dat het het 80% is. Met de overige zogenaamde 20% zal men een gesprek aangaan. Men verwacht onder druk de helft van die groep nog wel over de streep te krijgen. Wie dan nog niet tekent wordt in een volgend gesprek verzocht te vertrekken.

It always seems impossible until it's done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:47

Reneger

Wie? IK?

Verwijderd schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 14:57:
uhh is de afdeling salaris verwerking en het wagenpark gewoon vrij na vrijdag middag ofzo of is er iets mis? Na mijn keuze in het keuzemenu hoor ik dat ik word doorverbonden en dan niets/verbinding verbroken :(
Keesom was vandaag zo goed als uitgestorven, de bureaus werden bijna onder je kopje koffie weggehaald.
Om ongeveer 1 uur, toen ik het pand verliet, waren er niet veel mensen meer aanwezig, 14:00 moet iedereen opgepleurd zijn, naar wat ik begreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donde
Verwijderd schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 14:57:
Ik was net langs afdeling declaraties, maar alle telefoons zijn al opgeruimd. Verhuizing is in volle gang. Ook wagenparkbeheer is op dit moment niet bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandaahl
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online

Vandaahl

de Verderver

De basismotivatie voor de verandering was het inpassen van SPP en PPP en daarnaast flexibilisering en modernisering
Maar...bij Logica hadden we toch ook aandelen/optieplannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demoric
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-09-2024
Vandaahl schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:06:
[...]

Maar...bij Logica hadden we toch ook aandelen/optieplannen?
Ja en we weten allemaal wat voor een succes dat was :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Donde schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:06:
[...]

Ik was net langs afdeling declaraties, maar alle telefoons zijn al opgeruimd. Verhuizing is in volle gang. Ook wagenparkbeheer is op dit moment niet bereikbaar.
Dank allemaal voor deze verduidelijking :)

Was handig geweest als ze even iets hadden ingesproken op de telefoonlijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandaahl
  • Niet online

Vandaahl

de Verderver

Demoric schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:07:
[...]
Daarom, als dat de basismotivatie is?

[ Voor 70% gewijzigd door Vandaahl op 30-08-2013 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaahl schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:08:
Daarom, als dat de basismotivatie is?
Er is natuurlijk een groot verschil tussen de echte basismotivatie van CGI en dat wat ze daarover naar buiten willen brengen. Kostenreductie 'bekt' niet lekker O-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pebbeles
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-01 07:49
Wie kan er wat meer vertellen over de inhoud van die pilot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demoric
Dus ik kan er nu al vanuit gaan dat we onze leaseauto kwijtraken? En hoe word er dan omgegaan met dat mobiliteitsbudget? Aangezien ik zelf veel kilometers maak zit ik hier niet echt op te wachten, dat zou dus betekenen dat hoe dichter je bij je opdracht woont, hoe meer geld je zelf in je zak kan steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pebbeles
En als je een klus verder weg hebt, mag je zelfs bijleggen, of gaat CGI ervoor zorgen dat je altijd een klus in de buurt hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo-79
Demoric schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:35:
Dus ik kan er nu al vanuit gaan dat we onze leaseauto kwijtraken? En hoe word er dan omgegaan met dat mobiliteitsbudget? Aangezien ik zelf veel kilometers maak zit ik hier niet echt op te wachten, dat zou dus betekenen dat hoe dichter je bij je opdracht woont, hoe meer geld je zelf in je zak kan steken?
Wut? Neem je nou een aanname / voorschot op dinsdag a.s. of is er weer wat via het Wandelgangen-Informatie-Systeem rond gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pebbeles
Standaard een lease-auto gaat uiteraard verdwijnen, die conclusie mag je inmiddels wel trekken. Maar ik ben met name benieuwd hoe CGI dat gaat compenseren. Totale benefit per maand is €798 netto tegen een mobiliteitsvergoeding van laten we zeggen €500 bruto.............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 07:38

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Demoric schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:07:
[...]

Ik weet niet hoe lang je al bij Logica werkt, maar er zijn/waren mensen van Logica die daar aardig rijk mee geworden in het verleden ;)

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donde
Wacht nou maar af tot dinsdag. Wat ik via het WIS heb gehoord is dat die 16000 zakelijke km's een belangrijke rol gaan spelen met het hebben van een leaseauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montifaud
  • Nu online
Donde schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:55:
Wacht nou maar af tot dinsdag. Wat ik via het WIS heb gehoord is dat die 16000 zakelijke km's een belangrijke rol gaan spelen met het hebben van een leaseauto.
whatever, zolang ze de leaseregeling omzetten in een gelijkwaardige verhoging van je salaris vind ik het prima. Erop achteruit gaan is onacceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johri
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:15
Eddo-79 schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:40:
[...]

Wut? Neem je nou een aanname / voorschot op dinsdag a.s. of is er weer wat via het Wandelgangen-Informatie-Systeem rond gegaan?
Don't feed the trolls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandaahl
  • Niet online

Vandaahl

de Verderver

SithWarrior schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 15:55:
[...]
Ik weet niet hoe lang je al bij Logica werkt, maar er zijn/waren mensen van Logica die daar aardig rijk mee geworden in het verleden ;)
Dan heb je het wel over de vorige eeuw, daarna mocht je blij zijn als het wat opbracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

empheron schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 14:35:
[...]

Ik rijd 1150 gemiddeld op één tank... 70km enkele reis :)
Lekker... ik 800 ... en 149 km enkele reis ;)

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donde
avotar schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 16:11:
[...]

Lekker... ik 800 ... en 149 km enkele reis ;)
Respect!

Wat zegt je TL/PL van die afstanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-10 23:38
Eddo-79 schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 13:55:
Best een leuk autootje trouwens zo'n Rio. Weer eens wat anders en frissers dan een standaard Polo of Ibiza Ik hoop dat we die dingen ook mogen/kunnen leasen met alle nieuwe ontwikkelingen rondom arbeidsvoorwaarden.
Hij is volgens mij ook ruimer dan een polo. Mijn exemplaar heeft echter geen cruisecontrol en navigatie.
En kost mij meer dan een beter uitgeruste leasediesel zou doen. Ben benieuwd naar de vernieuwde arbeidsvoorwaarden

Maar het is wel erg fijn zo'n vrij nieuwe auto ipv oude gebakjes van 10-12 jaar oud

[ Voor 7% gewijzigd door Metaalhoofd op 30-08-2013 16:52 ]

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Donde schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 16:35:
[...]

Respect!

Wat zegt je TL/PL van die afstanden?
Vroeger gaf me dat een streepje voor en droeg dat bij tot mijn boven verwachtings, zeker omdat ik gewoon ook alles bezoek/bezocht qua meetings.

Tegenwoordig merk ik dat mijn TL het zich niet eens beseft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grrrr was het maar dinsdag.

Worden we blij of verdrietig....

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2013 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ESPACE schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 14:59:
[...]

En nu meldt de OR het volgende:
"De OR heeft toegestaan dat bij de brief ook een formulier zit waarop je jouw keuze kunt aangeven. Wacht met het insturen tot de OR haar besluit naar buiten heeft gebracht. Na de All Staff Call zal de OR haar besluitvorming doen en deze terugkoppelen aan de bestuurder en aan jullie. Op die manier kun je het OR-besluit over het protocol meenemen bij jouw individuele keuze ten aanzien van de nieuwe arbeids­voorwaarden."

Ik vind het toch een bijzondere volgorde. Er is gekozen voor een verloop waarbij je een individuele keuze moet maken en het tegelijkertijd mogelijk is dat de OR negatief heeft besloten?! De korte periode is vooral bedoeld om gezamenlijk voortschrijdend inzicht te voorkomen. En de druk zal enorm opgevoerd worden mensen voor 1 oktober te laten tekenen.

Ook schrijft de OR:
"Over een aantal onderdelen is de OR het eens met de invulling door de bestuurder, over een aantal onderdelen verschillen we van mening over de mogelijke invulling of was er niet voldoende ruimte om tot elkaar te komen."

Als men op een aantal onderdelen verschilt van mening of niet tot elkaar is gekomen, waarom doet de OR dan toch een stap opzij om ruimte te maken voor de bestuurder om los te gaan op de individuele medewerker?

Inzicht in het percentage dat voor 1 oktober getekend heeft zal men nooit geven. Men zal bluffen dat het het 80% is. Met de overige zogenaamde 20% zal men een gesprek aangaan. Men verwacht onder druk de helft van die groep nog wel over de streep te krijgen. Wie dan nog niet tekent wordt in een volgend gesprek verzocht te vertrekken.
De korte termijn voorkomt dat mensen zich gaan organiseren, minimaliseert de kans dat er een collectieve actie gaat ontstaan of dat er extern advies ingeroepen wordt. Dat is althans de indruk die het op mij maakt. Eerst maanden de tijd nemen want moeilijk moeilijk moeilijke materie, en dan de medewerkers slechts enkele dagen de tijd geven.

En hoe gaat de OR nu beslissen of ze wel of niet akkoord gaat? Totaal onduidelijk.

En als de OR niet akkoord gaat, dan heeft het dus geen zin als medewerker om te tekenen neem ik aan? Of toch wel, omdat het een nieuwe individuele overeenkomst is?

En wat is er afgesproken met de bestuurder, mocht de OR niet akkoord gaan? En als er niks is afgesproken, wat heeft de OR dan toch hierover te zeggen? Want het zal heus niet zo zijn dat dan alles bij het oude zal blijven. Als er voldoende medewerkers toch tekenen, ondanks dat de OR niet akkoord gaat, dan kan CGI alsnog met die medewerkers een nieuwe contract aangaan, en vervolgens zaken doorvoeren waarvoor geen instemming van de OR nodig is; of heeft de bestuurder beloofd dat niet te doen?

En dan die opmerking dat er bij de uitwerking blijkbaar nogal wat "details" met grote impact naar boven zijn gekomen... wat is de impact daarvan op de positie van de OR? Is de uitwerking wel binnen de eerder afgesproken kaders gebleven?

Mails genoeg, transparantie blijft echter een schaars goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 18:38:
[...]

Mails genoeg, transparantie blijft echter een schaars goed...
Wantrouwen en achterdocht is echter in ruime mate voorhanden.

Artikel 20 en 27 van de WOR vind ik vrij duidelijk.

We kunnen elkaar blijven opjutten en bang maken, we kunnen het ook niet doen. Dinsdag hoor je hoe het zit. De meeste collega's die ik persoonlijk ken zijn woensdag prima in staat om uit te leggen wat ze er van vinden en zeker nadat ze woensdag of donderdag de persoonlijke informatie hebben gekregen. Er worden een hoop manieren georganiseerd om de individuele medewerker in staat te stellen vragen te stellen of de mening te geven.
Nou realiseer ik me heel goed dat een aantal mensen hier dat nooit zal willen geloven maar de meningen van de achterban gaan er wel degelijk toe doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandaahl
  • Niet online

Vandaahl

de Verderver

@Wijnands:
Realiseer je wel dat het voor medewerkers die nauwelijks op kantoor komen, heel belangrijk is dat er duidelijk gecommuniceerd wordt! De geruchten, waar of niet waar, komen minder tot je als je de dag door brengt bij een klant. Bij weinig tot geen regelmatig contact met collega's, zie je de wijzigingen niet van te voren aankomen. Het geeft weliswaar een puur beeld als je pas a.s. dinsdag de feiten tot je kan nemen, maar om dan binnen enkele dagen de consequenties geheel te overzien, is nogal wat. Als het Bij mij ook maar een enkele vraag op roept zal ik in geen geval tekenen. De wijze van communiceren door zowel bestuurder als OR wekt bij mij vooral achterdocht op, zeker geen vertrouwen (eerdere ervaringen daarin meegenomen) dat er een faire transformatie gaat plaatsvinden. Maar, dinsdag is de dag van de waarheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Goed punt. Ook een heel goed punt over niet tekenen als je nog vragen hebt. Lijkt me heel verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giMoz
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 09:10

giMoz

iets met meester...

Wijnands, je kan nog zoveel artikelen erbij halen. Dat doet niets aan het gevoel dat leeft, het gevoel dat gevoed wordt de de (IMO te) korte tijdslijn, het gevoel dat als de brief de deur eruit is er niets meer aan veranderd wordt.

Het gevoel dat het gebruik van woord "transparantie" oproept als het gebruikt wordt in een call waarin gezegd wordt dat we nog een maand lang niets gaan horen maar dat het wel bekend is.

Ik vind dat er te weinig is gedaan aan verwachtingsmanagement en men het over heeft gelaten aan de wandelgangen.

En persoonlijk ga ik er niet bij kunnen zijn dinsdag en ga ik dus zeker niet woensdag en waarschijnlijk heel volgende week niet een mening kunnen klaar hebben.
Tekenen doe ik sowieso niet voor 1 oktober, gewoon omdat er goed over na wil denken wat het bod mij voor gevoel geeft.

Of niet natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:08

franssie

Save the albatross

ok, nog een paar nachtjes slapen ... ik vind het wel spannend

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

giMoz schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 21:49:
Wijnands, je kan nog zoveel artikelen erbij halen. Dat doet niets aan het gevoel dat leeft, het gevoel dat gevoed wordt de de (IMO te) korte tijdslijn, het gevoel dat als de brief de deur eruit is er niets meer aan veranderd wordt.

Het gevoel dat het gebruik van woord "transparantie" oproept als het gebruikt wordt in een call waarin gezegd wordt dat we nog een maand lang niets gaan horen maar dat het wel bekend is.

Ik vind dat er te weinig is gedaan aan verwachtingsmanagement en men het over heeft gelaten aan de wandelgangen.
_/-\o_
De spijker op zijn kop. Dit gevoel overheerst ook bij mij en bij vele collega's die ik gesproken heb. Er zijn idd genoeg mails gestuurd, maar daarin is eigenlijk nauwelijks iets gezegd.
In de laatste updat staat de volgende zin:
Kort daarna ontvang je, zoals al eerder is aangegeven, een brief met het individuele voorstel, zoals dat voor jou van toepassing is.
Wat is kort daarna??? Wijnands geeft aan woensdag of donderdag...Wat nou als het de donderdag wordt? Die envelop vind je pas 's avonds als je thuis komt op de deurmat. En dan verwacht de OR over iets waar maandenlang over gediscussieerd is, dat wij een dag later alle consequenties op onze persoonlijk situatie kunnen overzien 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

giMoz schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 21:49:
Wijnands, je kan nog zoveel artikelen erbij halen.
Art 20 WOR gaat over geheimhouding (door de directie aangegeven). Aangezien de nieuwe arbeidsvoorwaarden door de directie zijn ingebracht en tot volgende week 'geheim' zijn kunnen OR-leden er niet over praten. PUNT En wanneer wel, bedenk dat dit een publiek forum is.
Art 27 WOR gaat over instemmingsrecht, oftewel waar de OR de directie zaken kan verbieden. Al eerder heb ik al eens verteld dat dit eng omschreven rechten zijn. De OR kan niet van alles en nog wat tegenhouden.
Uit de uitlatingen dat de OR het lang niet eens is met alles in de nieuwe voorwaarden kun je genoeg lezen, denk ik. Uiteindelijk MOETEN de kosten omlaag (anders gaat de tent vroeger dan later failliet), en in een mensintensief bedrijf kan dit alleen maar door de salarissen "onder controle" te houden en de AV niet meer dan noodzakelijk te laten zijn. Prettige boodschap? Nee. Overigens ben ik het eens met de recente posts dat als CGI zich vast blijft bijten in T&M het nooit beter wordt in Nederland. Strategie, please...
...Ik vind dat er te weinig is gedaan aan verwachtingsmanagement en men het over heeft gelaten aan de wandelgangen...
Verwachtingsmanagement is iets op het bord van het management. Persoonlijk vind ik dat de directie, door weken in te bouwen tussen einde onderhandelingen en vrijgeven resultaat volgende week, de wandelgangen alle ruimte heeft gegeven. Aangezien iedereen verslechteringen verwacht èn Nederlanders uitstekende azijnplassers zijn, duren de wandelgangen in dit thread al tientallen pagina's.

Geduld is een schone zaak. Laat je niet gek maken door stilte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 15:57:
[...]

(anders gaat de tent vroeger dan later failliet)
Nou, ik denk niet dat CGI NL heel CGI failliet zal laten gaan. Eerder nog zal CGI het NL deel afstoten mochten de cijfers niet voldoen aan de (onrealistische) wensen.
Geduld is een schone zaak. Laat je niet gek maken door stilte.
Het is niet zozeer de stilte die de mensen gek maakt maar juist het oeverloze geïnformeer zonder inhoud. Calls zonder inhoud, mailtjes zonder inhoud, samenvattingen van calls zonder inhoud, enz. Het roepen dat de organisatie o zo transparant is, maar precies het tegenovergestelde doen. De belofte op informatie...

Het geduld is op en dat is te zien. Je kunt nu net doen alsof het aan de 'azijnpissers' hier ligt, maar je zou ook de waarheid onder ogen kunnen zien B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandaahl
  • Niet online

Vandaahl

de Verderver

Het is ook nogal wat, even aan de arbeidsvoorwaarden morrelen. En dat in een tijd dat prijzen stijgen, huizen niet meer verkoopbaar zijn en je van een overheid ook niet veel hoeft te verwachten.

Dan ook nog eens werken voor een bedrijf waarvan niemand heeft gehoord. CGI is nou niet bepaald bezig om wat naamsbekendheid te kweken. Sales is in ieder geval een naam hebben in de markt (liefst een goede naam!). Het baart me zorgen dat daar na een jaar nog niet aan is gewerkt. Groei moet ergens vandaan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
De klanten zullen de naam CGI inmiddels wel kennen. Daarnaast wordt de logica site gewoon doorgelinked naar de CGI versie. Iedereen die logica kende zal CGI ook wel kennen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metaalhoofd schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 20:56:
De klanten zullen de naam CGI inmiddels wel kennen. Daarnaast wordt de logica site gewoon doorgelinked naar de CGI versie. Iedereen die logica kende zal CGI ook wel kennen
Roep maar eens dat je bij CGI werkt. 1 op de 20 weet waar je het over hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
Is ook als ik Logica roep hoor ;)

Mensen in mijn kennissenkring kennen alleen Cap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donde
CGI kennen ze niet. Logica kennen ze niet.
Maar (Logica)CMG kennen ze weer wel... :o

@wijnands, waar zit jij a.s. dinsdag?

[ Voor 20% gewijzigd door Donde op 31-08-2013 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESPACE
Als jullie over Art. 27 WOR schrijven, over welk instemmingsverzoek heb je het dan?

De OR heeft in het voorjaar geschreven hoe zij adviesaanvragen en instemmingsverzoeken met een besloten en openbaar deel behandelen en welke rol de achterban bij beeld- en oordeelsvorming vervult. Wat is daarvan terecht gekomen?

Er is met de OR in het geheim zonder instemmingsverzoek vijf maanden lang over de nieuwe nieuwe arbeidsvoorwaarden gesproken. CGI heeft besloten volgende week te starten met de uitrol van de nieuwe contracten. Ik heb nog steeds geen instemmingsverzoek gezien.

"De ondernemer behoeft de instemming van de ondernemingsraad voor elk door hem voorgenomen besluit tot vaststelling, wijziging of intrekking van: ..."

http://www.or.nl/entree/wenrteksten/wor.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
Misschien heeft de OR dan wel ingestemd. In dat artikel zie ik niets over een verplichte achterbanraadpleging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Metaalhoofd schreef op zondag 01 september 2013 @ 08:23:
Misschien heeft de OR dan wel ingestemd. In dat artikel zie ik niets over een verplichte achterbanraadpleging
|:( We hebben de laatste 3 maanden alleen ingestemd met een RI&E inventarisatie.
Donde schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 22:24:
@wijnands, waar zit jij a.s. dinsdag?
Utrecht

[ Voor 20% gewijzigd door Wijnands op 01-09-2013 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 16:26:
[...]
Nou, ik denk niet dat CGI NL heel CGI failliet zal laten gaan. Eerder nog zal CGI het NL deel afstoten mochten de cijfers niet voldoen aan de (onrealistische) wensen.
Dat is wat ik ook bedoelde.
[...]
Het is niet zozeer de stilte die de mensen gek maakt maar juist het oeverloze geïnformeer zonder inhoud. Calls zonder inhoud, mailtjes zonder inhoud, samenvattingen van calls zonder inhoud, enz. Het roepen dat de organisatie o zo transparant is, maar precies het tegenovergestelde doen. De belofte op informatie...
Tja, wat wil je. Sinds de 'merger' tussen Logica en CMG in 2002 tot mijn vertrek heb ik het nooit anders gezien, uitzonderingen daargelaten. Wanneer ze helder waren, was het niet altijd positief ("...geen salarisverhogingen..", afdelingsafslankingen, etc.).

Hoewel we sinds 2002 een vracht CEO's in NL hebben zien langskomen en in mindere mate hoofden personeelszaken, pardon, managers HR 8)7 , zijn de rest van de managers toch in hoge mate dezelfde club annex cultuur. De CGI overname van Logica was internationaal. In NL was CGI non-existent, met als gevolg dat er a priori niets wijzigde. Het management / de cultuur zal hooguit langzaam veranderen, nu er terecht druk om financiële redenen is. Met ruwweg 3000 employees is het bedrijf in NL, met de mensen zeer verspreid ingezet in vooral T&M, toch vooral een lastig manouvreerbaar slagschip. Even een manager uit Canada erbij zetten, tja, die zal snel vastlopen of 'ie moet de top 200 managers gelijk eruit gooien. Mooie overheadreductie <grijns>.
Het geduld is op en dat is te zien. Je kunt nu net doen alsof het aan de 'azijnpissers' hier ligt, maar je zou ook de waarheid onder ogen kunnen zien B)
Ik refereerde vooral aan de speculaties die eindeloos doorgaan. Ik herken de frustraties; ik wil niet suggereren dat er 'schuld' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:20
Kan je nou per dinsdag ook zonder relatiebeding weggaan bij CGI wegens aangepaste arbeidsvoorwaarden?

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montifaud
  • Nu online
Relatiebeding hebben we niet. Laatst een collega die bij de klant in dienst ging, direct vanuit zijn project daar. Kon zo verstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Montifaud schreef op zondag 01 september 2013 @ 21:27:
Relatiebeding hebben we niet. Laatst een collega die bij de klant in dienst ging, direct vanuit zijn project daar. Kon zo verstappen.
Nou ik kan je vertellen dat we die wel hebben... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet zeker of we wel of geen relatiebeding hebben, maar zeker wel een concurrentiebeding en daar valt overstappen naar een klant onder.
Ik ken een aantal gevallen waar zeker moeilijk over is gedaan, maar uiteindelijk gaat het toch door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
matthijst schreef op zondag 01 september 2013 @ 21:04:
Kan je nou per dinsdag ook zonder relatiebeding weggaan bij CGI wegens aangepaste arbeidsvoorwaarden?
Nee want
  • je contract wordt niet aangepast, je krijgt een nieuwe voorgelegt.
  • Een arbeidscontract is geen telecom contract waar een eenzijdige wijziging automatisch betekend dat je weg mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

peter00

BCF5

Wijnands schreef op maandag 02 september 2013 @ 07:22:
• Een arbeidscontract is geen telecom contract waar een eenzijdige wijziging automatisch betekend dat je weg mag.
Daar wil ik de rechter nog wel even over horen.

[ Voor 3% gewijzigd door peter00 op 02-09-2013 08:15 ]

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erinaceus
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-07 08:55
De crux is :
  • er wordt een nieuw contract voorgelegd
  • je MAG tekenen
Als je niet tekent blijft het bij het oude. Formeel kunnen ze niks doen.
Maar ja als je in Groningen woont en je krijgt dan een klus in Maastricht :+
En zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Geen loonsverhoging etc.

Bedenk wel een relatie beding of concurrentie beding moet expliciet in je contract staan (verwijzen is niet genoeg)
Het mag niet onnodig bezwarend zijn en de termijn moet redelijk zijn. Er is voldoende leesvoer over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

peter00 schreef op maandag 02 september 2013 @ 08:14:
[...]

Daar wil ik de rechter nog wel even over horen.
Het is geen eenzijdige wijziging. Je 'kiest' er zelf voor om naar de andere voorwaarden over te gaan.
Misschien dat je een kans maakt bij de rechter als later blijkt dat de werkgever je het leven zuur maakt als je niet hebt getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Je mag per 01-12-2013 weg, dat staat iedereen vrij die in september opzegt. Waarom zou een verandering van arbeidsvoorwaarden de voorwaarden waarop dat vertrek plaats mag vinden teniet doen? Dat relatiebeding staat er zéker expliciet in, maar in de praktijk valt er vaak wel wat te regelen. Part of the game, beetje tegenstribbelen...

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre Sec
  • Laatst online: 30-09 21:29
Verwijderd schreef op zondag 01 september 2013 @ 23:25:
Ik weet niet zeker of we wel of geen relatiebeding hebben, maar zeker wel een concurrentiebeding en daar valt overstappen naar een klant onder.
Ik ken een aantal gevallen waar zeker moeilijk over is gedaan, maar uiteindelijk gaat het toch door.
Precies andersom. Overstappen naar de klant valt onder het relatiebeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pierre Sec schreef op maandag 02 september 2013 @ 09:25:
[...]

Precies andersom. Overstappen naar de klant valt onder het relatiebeding.
'Indien er sprake is van een concurrentiebeding, mag een werknemer na het beëindigen van zijn/haar dienstverband niet op een bepaalde wijze werkzaam zijn. Aangezien dit werknemers dusdanig beperkt, leidt dit regelmatig tot juridische procedures tussen werkgever en werknemer. Een vorm van een concurrentiebeding is het relatiebeding. Bij een relatiebeding mag de werknemer binnen een bepaalde periode na het einde van het dienstverband geen klanten benaderen van de werkgever.'
Concurrentiebeding gaat toch echt over 'werken bij' (de klant als werkgever), terwijl relatiebeding betrekking heeft op de klant als klant van je nieuwe bedrijf (ook zzp) benaderen (werk uitvoeren voor, maar dan de klant als klant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo-79
== Net te laat, maar toch ==

CGI heeft wel een relatiebeding, geen concurrentiebeding. Althans in mijn contract niet.

Ofwel je mag niet binnen x tijd na beeindiging van het contract bij een zakelijke relatie (aka klant) van CGI in dienst treden.Dit geldt alleen als je zelf ontslag neemt.
Een concurrentiebeding is net wat anders. Je mag niet binnen x tijd na beeindiging van het contract bij een concurrent van CGI in dienst treden in dezelfde functie tegen vergelijkbare compensatie.

Beide gevallen staan niet erg hard voor de rechter, mits de betreffende persoon er natuurlijk wel persoonlijk gewin bij heeft. Dus meer geld, hogere functie, dat soort dingen. En tussen de werkgevers wordt er vaak genoeg een oplossing voor gevonden, bijvoorbeeld door een afkoopboete, paar maanden verplichte inhuur, zulk soort zaken.

Ik hoor inmiddels een licht tromgeroffel in de verte.....de spanning bouwt nog verder op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

:X

[ Voor 99% gewijzigd door avotar op 02-09-2013 10:00 . Reden: dubbel en zo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Rechters kijken veelal, maar niet altijd, vrij redelijk naar hoe zo'n beding bedoelt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donde
Eddo-79 schreef op maandag 02 september 2013 @ 09:56:
== Net te laat, maar toch ==

CGI heeft wel een relatiebeding, geen concurrentiebeding. Althans in mijn contract niet.

Ofwel je mag niet binnen x tijd na beeindiging van het contract bij een zakelijke relatie (aka klant) van CGI in dienst treden.Dit geldt alleen als je zelf ontslag neemt.
En ook hier zit een verschil. Je mag 6 maanden(of was het 1 jaar?) na je ontslag niet werken voor een klant werken waar je de afgelopen jaar bent ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Letterlijke tekst Logica Gele Gids:
'Een concurrentie- en een relatiebeding dienen schriftelijk tussen Logica en de medewerker teworden overeengekomen.
Een concurrentiebeding beperkt de medewerker om op een zekere wijze werkzaam te zijn bij concurrenten gedurende een bepaalde periode tijdens en na het einde van het dienstverband.
Een relatiebeding beperkt de medewerker om gedurende een bepaalde periode tijdens en na het einde vanhet dienstverband werkzaam te zijn of werkzaamheden uit te voeren bij cliënt(en) of potentiële cliënten van Logica.
Het concurrentie- en relatiebeding worden in de arbeidsovereenkomst opgenomen.'

De omschrijving van relatiebeding is hier dus weer anders dan ik zojuist in algemene zin heb gevonden. Blijkbaar kun je daar dus zelf invulling aan geven :?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo-79
Ik heb niet getekend voor een concurrentiebeding, wel voor een relatiebeding. Misschien scheelt het in welke periode je in dienst bent gekomen.

Overigens: Dit soort regelingen kost alleen maar tijd, levert frustratie op aan beide kanten en als puntje bij t paaltje komt worden ze vaak overruled door een rechter. Wat is dan het effect ervan, afgezien van een afschrikkend effect?

Ik kan het deels best beantwoorden, maar vraag mij oprecht af of al die fuzz wel nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empheron
Het hangt er maar net vanaf hoe groot het aanmerkelijke belang van de werkgever is. Afhandeling per situatie verschillend. Er zijn een aantal manieren waarop CGI om gaat met relatiebedingen:
1. Harde handhaving
2. Afkoop via boete (betaalt door nieuwe werkgever)
3. Helemaal geen handhaving (indien nieuwe werkgever van aanmerkelijk belang is voor CGI en simpelweg zegt... jij moeilijk doen over de overstap.. dan helemaal geen detachering meer).

Volgens mij heeft bijvoorbeeld Achmea voor optie 3 gekozen (zowel bij ons als concullega's). In het verleden hebben zij al een paar keer met de vuist op tafel geslagen.. Dan is het kiezen tussen de overstap van een werknemer, of helemaal geen detachering meer.

Ik merk wel dat werknemers vaak te licht denken over een relatie of concurrentiebeding. Het beste kun je gewoon eerst eens objectief kijken naar wat de negatieve consequenties zouden zijn voor je huidige werkgever als je wilt overstappen... Hoe groter de negatieve consequenties, hoe dringender de noodzaak voor de werkgever om het beding te handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Nu online
@empheron: eens, heb meerdere ex-collega's gesproken conform jouw scenario's.

Ter aanvulling. Ik weet dat Logica(CMG) in het verleden meerdere contracten heeft uitgegeven toen sterke scheiding van business units. Sommige contracten zijn met concurrentie danwel relatiebeding. Zelfs de genoemde periodes kunnen daarbij verschillen, meestal 1 jaar; mijn contract had bijvoorbeeld drie maanden relatiebeding :D

Kortom, lees je contract voordat je blind overstapt naar een klant of concurrent. Hier op Tweakers kan je voldoende cases vinden waarbij de rechter toch echt partij kiest voor een voormalig werkgever. En zo'n uitspraak kan toch erg veel kosten met zich meebrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Wijnands schreef op maandag 02 september 2013 @ 07:22:
[...]

Nee want
  • je contract wordt niet aangepast, je krijgt een nieuwe voorgelegt.
Lekker geregeld dan. CGI waarschijnlijk net zo'n belabberde OR als Atos Origin |:(
Bukt u maar even meneer. :X

Laat me raden: niet tekenen van het nieuwe contract betekent voortaan geen loonsverhoging meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo-79
Ah...er is weer een troll gevonden. Iemand zin om m te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eddo-79 schreef op maandag 02 september 2013 @ 14:39:
Volgens mij was deze er al. En hij heeft het over bukken ...... weet dan niet wat er gevoerd moet worden (en wil het ook niet weten) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empheron
matthijst schreef op maandag 02 september 2013 @ 14:25:
[...]

Lekker geregeld dan. CGI waarschijnlijk net zo'n belabberde OR als Atos Origin |:(

Laat me raden: niet tekenen van het nieuwe contract betekent voortaan geen loonsverhoging meer?
Dat laatste zou betekenen dat er sprake is van discriminatie. Evenwel is het natuurlijk zo dat je hierover een zaak aanhangig zou kunnen maken zodra je discriminatie op basis van arbeidsvoorwaarden vermoed...Echter is er dan al snel sprake van verstoorde relatie tussen jou en jouw werkgever met als gevolg een ontbinding arbeidsovereenkomst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo-79
Verwijderd schreef op maandag 02 september 2013 @ 14:48:
[...]

Volgens mij was deze er al. En hij heeft het over bukken ...... weet dan niet wat er gevoerd moet worden (en wil het ook niet weten) >:)
T is ook wat met die trollen. Stiekume wezentjes die zich verstoppen en zo af en toe ineens oppoppen om narigheid rond te strooien.

Dit is kennelijk wel een bruinkijker, deze specifieke troll :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eddo-79 schreef op maandag 02 september 2013 @ 14:54:
[...]

T is ook wat met die trollen. Stiekume wezentjes die zich verstoppen en zo af en toe ineens oppoppen om narigheid rond te strooien.

Dit is kennelijk wel een bruinkijker, deze specifieke troll :)
In ieder geval een gradatie minder dan een zwartkijker 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Moet opeens aan usenet denken...
                 /          \       the trolls        |
                /      \     \                        |
               /   _    \     \ ---------------------- 
              /    |\____\     \     ||                
             /     | | | |\____/     ||                
            /       \|_|_|/   |    __||                
           /  /  \            |____| ||                
          /   |   | /|        |      --|               
          |   |   |//         |____  --|               
   * _    |  |_|_|_|          |     \-/                
*-- _--\ _ \     //           |                        
  /  _     \\ _ //   |        /                        
*  /   \_ /- | -     |       |                         
  *      ___ c_c_c_C/ \C_c_c_c____________             

;)

Maar het blijft natuurlijk een goede vraag, wat gebeurt er als je niet tekent? Moet morgen ook een goed antwoord op komen. Discriminatie zie ik als leek geen kans maken omdat wel tekenen immers voor iedereen mogelijk is. Ik kan me natuurlijk vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelliefhebber
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Troll of niet, maar Logica was er in ieder geval niet vies van om mensen te treiteren,
in de hoop dat ze zelf zouden gaan. Geen salarisverhoging hoorde daar zeker ook bij, maar dat niet alleen.

Ik heb het persoonlijk meegemaakt, en zien gebeuren bij heel veel collega's van mij.
Van de toenmalig overgenomen groep zijn er nu nog 2 in dienst van CGI, de rest heeft het bedrijf
danwel vrijwillig dan wel gedwongen intussen verlaten (incluis mijzelf).
Dus het werkt wel.
[cynic] Maar ik denk niet dat CGI zich tot dit soort praktijken zal verlagen [/cynic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vogelliefhebber schreef op maandag 02 september 2013 @ 15:22:
Troll of niet, maar Logica was er in ieder geval niet vies van om mensen te treiteren,
in de hoop dat ze zelf zouden gaan. Geen salarisverhoging hoorde daar zeker ook bij, maar dat niet alleen.

Ik heb het persoonlijk meegemaakt, en zien gebeuren bij heel veel collega's van mij.
Van de toenmalig overgenomen groep zijn er nu nog 2 in dienst van CGI, de rest heeft het bedrijf
danwel vrijwillig dan wel gedwongen intussen verlaten (incluis mijzelf).
Dus het werkt wel.
[cynic] Maar ik denk niet dat CGI zich tot dit soort praktijken zal verlagen [/cynic]
[Troll]: Nou als het wegpesten naar de Canadese maatstaven gaat gebeuren, reken dan maar op flink wat getreiter. [/Troll]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESPACE
Maar het blijft natuurlijk een goede vraag, wat gebeurt er als je niet tekent?
Ik hoop dat de OR, in de rol van 'vertegen­woordiger van de medewerker', hierover afspraken heeft gemaakt in onderhandelingsresultaat, deze afspraken deel uit maken van het arbeids­voorwaarden protocol en dat instemming van de OR afhankelijk zal zijn van voldoende waarborgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demoric
Verwijderd schreef op maandag 02 september 2013 @ 15:28:
[...]

[Troll]: Nou als het wegpesten naar de Canadese maatstaven gaat gebeuren, reken dan maar op flink wat getreiter. [/Troll]
Terrence and Phillip style?

Afbeeldingslocatie: http://fc07.deviantart.net/fs24/f/2007/349/1/4/Terrance_and_Phillip_by_Ookami_Shikon.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

matthijst schreef op maandag 02 september 2013 @ 14:25:
[...]

Dit doen alle werkgevers die arbeidsvoorwaarden wijzigen als die anders zijn dan wat in het lopende contract staat. Zo is het ook in 2000 gegaan toen bij CMG de (formele) 37 1/2 uur per week vervangen werd door 40 u.p.w. Straf op niet tekenen: leasebijdrage werd niet meer verhoogd.
Het heeft nul komma niets te maken met een OR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Eddo-79 schreef op maandag 02 september 2013 @ 14:39:
Ik stel een vrij normale vraag lijkt me?
Wat gebeurt er als je niet tekent met je salarisverhogingen (als we die al krijgen) etc?
Er zal toch een stok achter de deur moeten zijn om mensen over te halen de nieuwe voorwaarden te tekenen lijkt me. Anders tekent er waarschijnlijk geen hond.

"Straf op niet tekenen: leasebijdrage werd niet meer verhoogd."
0,0 te maken met de OR; alleen zou je hopen dat de OR zich inzet om dit soort praktijken te voorkomen.
Tenzij je er blij van wordt dat je leasebrijdrage niet meer verhoogd zal worden?

[ Voor 21% gewijzigd door matthijst op 02-09-2013 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESPACE
Het heeft nul komma niets te maken met een OR.
Als je zegt dat de OR er 'nul komma niets' mee te maken heeft wat doet het Art. 27 er dan toe? Wat als de OR niet instemt (hypothetisch mogelijk) en waar zijn ze de afgelopen vijf maanden dan mee bezig geweest?

De opstelling van de OR zal toch in grote mate bepalen of en hoe hard de medewerker genomen gaat worden. Zij kunnen daarbij toch niet hun handen in onschuld wassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo-79
Morgen horen we hopelijk inderdaad wat de mogelijkheden zijn. Is het slikken of stikken, is er maatwerk of onderhandeling mogelijk op het aanbod, wat zijn de consequenties van niet tekenen, enzovoorts.

Als het niet vanzelf behandeld wordt, is het natuurlijk de logische vraag om te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo-79
matthijst schreef op maandag 02 september 2013 @ 15:37:
[...]

Ik stel een vrij normale vraag lijkt me?
Aan het einde van je bericht zat inderdaad een best nuttige vraag. Jammer dat ie vooraf werd gegaan door een denigrerende opmerking en een respectloze sneer richting de OR van CGI (en dus bijna direct naar de mensen die daarin zitten) en nog erger...je vergelijkt CGI met ATOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Laatst online: 17-09 14:37
Eddo-79 schreef op maandag 02 september 2013 @ 16:07:
[...]
....... en nog erger...je vergelijkt CGI met ATOS.
hahahaha die maakt het gelijk weer leuk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
En Metaalhoofd, hoe was je 1e dag? Al metaalmoeheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
Andere moeheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Eddo-79 schreef op maandag 02 september 2013 @ 16:07:
Aan het einde van je bericht zat inderdaad een best nuttige vraag. Jammer dat ie vooraf werd gegaan door een denigrerende opmerking en een respectloze sneer richting de OR van CGI (en dus bijna direct naar de mensen die daarin zitten) en nog erger...je vergelijkt CGI met ATOS.
Omdat ze bij Atos net zo belabberd met mensen omgaan als bij CGI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ESPACE schreef op maandag 02 september 2013 @ 15:47:
[...]

Als je zegt dat de OR er 'nul komma niets' mee te maken heeft wat doet het Art. 27 er dan toe? Wat als de OR niet instemt (hypothetisch mogelijk) en waar zijn ze de afgelopen vijf maanden dan mee bezig geweest?

De opstelling van de OR zal toch in grote mate bepalen of en hoe hard de medewerker genomen gaat worden. Zij kunnen daarbij toch niet hun handen in onschuld wassen?
Zoals ik schreef, een nieuw contract wordt neergelegd als de inhoud verschilt met het bestaande. Dat is een normale werkwijze die niets met de OR te maken heeft.

Zoals een paar pagina's terug beschreven, art 27 WOR gaat niet over alle AV, maar alleen over de specifiek in de artikelonderdelen beschreven AV. Er kunnen dus dingen wijzigen in het arbeidscontract die niet in art 27 WOR genoemd zijn.

Daarnaast, een vakbond kan een CAO afsluiten met een bedrijf of bedrijfsgroep. Zonder dat er nieuwe arbeidscontracten nodig zijn, kan een CAO dwingende nieuwe voorschriften hebben. Alleen als een OR een bedrijfs-CAO afsluit kan iets soortgelijks binnen één bedrijf. Maar gewoonlijk zal een directie dat alleen in nood doen omdat een beetje OR dan allerhande zaken in een bedrijfs-CAO onderhandelt waar de directie niet op zat te wachten.
Als een CAO afvalt kan een directie wel degelijk onderhandelen met een OR. Die heeft een beter gevoel voor wat er bij de medewerkers leeft dan de directie (understatement van de 21e eeuw...), ook als minder leuke zaken spelen. Alleen, voor de expliciet in art 27 neergelegde zaken kan een OR iets TEGENHOUDEN. Let op: het artikel geeft alleen de mogelijkheid iets tegen te houden, niet om iets nieuws te introduceren.
Rechtspraak heeft ook bevestigd dat een gewone overeenkomst (dus geen CAO) tussen directie en OR niet af te dwingen is op gewone werknemers.

Kortom, voor nieuwe/andere AV moet iedere werknemer tekenen in een nieuw arbeidscontract

Helder, wat kan en wat niet kan?

Naschrift: o ja: de OR, of wijnands in dit forum, heeft geloof ik nooit beweerd dat zij schone handen hebben. De vraag is, wat zeggen ze over de nieuwe AV.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2013 19:09 ]

Pagina: 1 ... 24 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.