je krijgt pas toegang als je eraan toe bent, zelfde type mushroom management als met de LARA vervanger. Hoe minder we weten, hoe minder we kunnen zeiken. Zo sterft die prijzendiscussie onder het werkvee een zachte dood.
hoho. Ik ken genoeg HBO-ers en academici die niet kunnen of willen kiezen. Je maakt mij ook niet wijs dat je de ins en outs van je hypotheek snapt. Doe ik ook niet en ik heb economie gestudeerd. Voor een groot aantal financiele produkten moet je actuariaat in je portefeuille hebben. De meeste mensen willen dat elementaire bestaanszaken "goed geregeld zijn" zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken of ze wel de goede keuze hebben gemaakt. De hoeveelheid producten waarvoor men gedwongen wordt te kiezen stijgt de laatste jaren exponentieel met als gevolg keuzestress: mensen kiezen gewoon niet of niet meer rationeel (kijk maar naar het lage aantal overstappers in de zorg of energieleverancier, waar toch veel winst valt te halen). Het kost bovendien achterlijk veel tijd als je al je alternatieven moet gaan beoordelen en door het commerciele gelul heen moet prikken voor wat voor jou echt belangrijk is.
Dat is wat er bij het verschuiven van risico's gebeurt: "U heeft zelf deze keuze gemaakt in het verleden, dan had u maar beter moeten lezen". Ik heb t gvd een hypotheekadviseur horen zeggen tegen me toen ik een woekerpolis wilde oversluiten.
Het punt is dat we worden gedwongen te kiezen voor complexe producten en situaties die zoals hierboven georeerd, die 90% van de mensen niet snapt of kan overzien. Een groot deel van de bevolking moet zelfs tegen zichzelf in bescherming worden genomen, want die gaan eerder voor een BMW of vakantie die net uitkan dan voor een inleg in pensioen. Gewoon omdat die het lange termijn probleem niet zien.
IMO moeten een tal basisvoorzieningen gewoon goed geregeld zijn
voor iedereen, zonder dat je de keuzeboemerang na een paar jaar recht in je smoelwerk krijgt. Die verantwoordelijkheid kun je niet volledig bij de burger of werknemer neerleggen.
Ik heb niks tegen vrije markt, zolang het niet gaat over complexe produkten waar kennis macht is (over mijn portemonnee). Het lijkt erop dat onze werkgever dit spelletje aan het meespelen is en ons op deze manier eenzijdig uit probeert te knijpen. Pensioen, vakantiediefstal en variabilisering bassissalaris (PPP), auto niet meer als onderdeel van de arbeidsvoorwaarden zien zijn hier mooie voorbeelden van.
Over foute keuzes gesproken: Als ik een jaar geleden had overzien dat optie 1 zoveel leugens zou meebrengen was ik optie 3 gebleven. Gewoon, omdat je niet goed kon overzien wat het zou brengen, heb je maar vertrouwd op de uitgesproken goede bedoelingen van het moederbedrijf.
Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.