Lurker1 schreef op maandag 15 december 2014 @ 15:47:
[...]
Als ik dit lees kan ik me wel voor de kop slaan dat ik me door CGI heb laten intimideren.
Als ik mijn overstap naar de klant had doorgezet, had ik een salarissprong kunnen maken die bij CGI nog in geen tien jaar tijd mogelijk was geweest.
Bijzonder triest dat CGI hier geen eenduidig beleid in heeft. Mij is duidelijk te verstaan gegeven dat CGI niet zal tolereren dat je overstapt naar de klant... en dat hierop GEEN ENKELE uitzondering gemaakt zal worden, omdat anders binnen de kortste keren de helft van de collega's naar groener gras zou overstappen...
CGI is niet de enige die dit soort beleid hanteert. Ik ben zo ander half jaar geleden bij CGI weggegaan. Mocht toen ook niet via mijn nieuwe werkgever bij mijn opdracht blijven van CGI. Ze konden toen wel nog geld vangen voor mij maar kozen voor het principe. Mijn vervanger was niet iemand van CGI destijds.
Nog erger is de volgende situatie bij mijn nieuwe werkgever. Toen ik na een jaar wilde gaan freelancen (had al een klus gevonden buiten mijn relatiebeding, was een mooie kans voor mij) en mijn opdracht ophield bij de klant, waar ik via mijn werkgever bij zat, had ik de keus om:
1. ontslag te nemen met een volle kalendermaand opzegtermijn, daarvan dus omdat mijn opdracht ophield 2/3 weken thuis te zitten (als je bij dit bedrijf op de bank zit zit je echt op de bank, dus niet op kantoor. Daarnaast hadden ze geen klus voor mij voor die paar weken) en daarna dus te gaan freelancen.
2. Ontslag nemen zonder de opzegtermijn in acht te nemen. Mijn oude opdracht netjes afronden en meteen op mijn nieuwe freelance klus starten ipv thuis te zitten. Maar dan het risico lopen op een flinke geldboete omdat ik mijn opzegtermijn niet in acht genomen heb.
Ik heb meerdere keren met de werkgever destijds eruit geprobeerd te komen. Ik heb zelfs hun een compensatie aangeboden voor de rest van de maand die ik zou freelancen (dus een dik percentage van mijn tarief voor de rest van de maand. Sterker nog....ik was bereid om zelfs een aantal maanden een percentage van mijn tarief af te staan)
Mijn oude werkgever wilde dus gewoon niet meewerken. Ze wilden mij niet eerder laten gaan. Ze wilden mij dus zelfs liever thuis laten zitten en mij betalen dan mij te laten gaan. Volgens hun was het een principe kwestie en waren zij bang als ze mij lieten gaan dat de rest dan ook zou vertrekken.
Nu werk ik een tijd als freelancer en geniet ik volop van mijn werk. Geen gezeik met een werkgever. En niet dat schijnheilige. Zo lang jij in dienst bent en geld oplevert is alles goed. Maar waag het niet om weg te gaan.