Verwijderd schreef op woensdag 26 november 2014 @ 10:30:
[...]
Ca.400 medewerkers op pak hem beet 2800 vind ik geen kleine minderheid.
400 is best groot, maar 100 * (400/2800) = 14% is dan weer een kleine minderheid. En op dit moment ligt de verhouding op ongeveer 13%.Wijnands schreef op woensdag 26 november 2014 @ 10:22:
[...]
Ik heb in die periode met vele tientallen, misschien wel meer dan honderd, collega's gesproken hierover. Overgrote meerderheid zag de 2e versie als goed genoeg, sommige zelfs als een behoorlijke stap voorwaarts. Een kleine minderheid zag er niets in en tekende niet. Er zijn toen ook enkele overijverige managers op de vingers getikt omdat ze probeerden een 100% score te halen op hun spreadsheet.
wat er na november 2013 is gebeurd heb ik veel minder zicht op.
Mijn ervaring met mensen die wel getekend hebben is dat ze aangeven dat het beter was dan het eerdere voorstel en ze bang waren dat het toch niet beter ging worden. En inderdaad er is door managers (en een deel van TL's) veel druk uitgeoefend om je toch te laten tekenen. Opmerkingen als "commitment naar het bedrijf', "We investeren alleen nog in optie 1 members", "je gelooft niet in de droom" komen allemaal voorbij. Recent heb ik persoonlijk nog van een optie 1 member gehoord dat het voor hem voelde dat hem "het mes op de keel" werd gezet. En ik krijg nog steeds dit soort dingen te horen van optie 3 members.
Er is ook regelrechte onzin verteld over mobiliteit. Een groot deel van de mensen die niet aan de nieuwe voorwaarden voldeden en wel al in een lease auto zaten is bijvoorbeeld verteld dat ze pech hadden. Maar juridisch kun je gewoon aanspraak blijven maken op die leasebak. Iets dat HR overigens nu wel lijkt te begrijpen en dat verklaart het milde standpunt dat ze op dat vlak nu lijken in te nemen.