franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
En zoals Espace schreef ook nog 0,4% uit de beleggingspot, dat telt ook leuk op.t_captain schreef op woensdag 10 september 2014 @ 12:34:
@Espace: bij een leeftijd van 30-35 en een brutoloon van 3500 heb je het over een jaarpremie van slechts 2500 euro. 4% daarvan is 100 euro. "honderden euro's" zal (helaas) voor weinigen de realiteit zijn.
(zeer onterecht, dit zou gewoon een vast bedrag moeten zijn)
Al met al een goed renderend risicoloos ambacht, weinig tot zeer weinig inspanning vereisende.
Mijn bezwaar is dat deze instanties NU elke maand een hard bedrag aan gratis geld ontvangen terwijl de tegenprestatie een boterzacht bedrag in de verre toekomst is.
Zijn bezwaren zijn zeer terecht.
[ Voor 6% gewijzigd door Bart2005 op 11-09-2014 23:15 ]
Daarop kun je zien wat er allemaal aan kosten ed ingehouden is.
Normaal komt zo'n overzicht in het begin van het jaar (maart/april)
Begin mei heb ik ZL ernaar gevraagd, en nog vele malen daarna.
Het enige wat ik steeds te horen krijg is dat het er bijna aankomt, en dat ik nog even geduld moet hebben.
Lijkt er verdomd veel op dat ze op een of andere manier willen verdoezelen dat het in 2013 niet zo netjes gegaan is allemaal.
Blijkt ook wel uit het rendement over 2013 (beleggingswaarde kun je wel steeds opvragen namelijk, en omdat er bij mij niks meer bijgestort wordt, kun je daar je rendement wel uithalen) ongeveer 0% (gelukkig nog net niet negatief)
Weet niet wat bij jullie de betekenis is van "Zwitserlevengevoel" maar bij mij is dat zeker niet iets positiefs
Verwijderd
En het persoonlijke deel van de website is ook niet meer bereikbaarvogelliefhebber schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 08:39:
Nu het dan toch over pensioenen bij ZL gaat, heeft iemand van jullie al een JWO ontvangen over 2013.
Daarop kun je zien wat er allemaal aan kosten ed ingehouden is.
Normaal komt zo'n overzicht in het begin van het jaar (maart/april)
Begin mei heb ik ZL ernaar gevraagd, en nog vele malen daarna.
Het enige wat ik steeds te horen krijg is dat het er bijna aankomt, en dat ik nog even geduld moet hebben.
Lijkt er verdomd veel op dat ze op een of andere manier willen verdoezelen dat het in 2013 niet zo netjes gegaan is allemaal.
Blijkt ook wel uit het rendement over 2013 (beleggingswaarde kun je wel steeds opvragen namelijk, en omdat er bij mij niks meer bijgestort wordt, kun je daar je rendement wel uithalen) ongeveer 0% (gelukkig nog net niet negatief)
Weet niet wat bij jullie de betekenis is van "Zwitserlevengevoel" maar bij mij is dat zeker niet iets positiefs
Ik weet niet in welk fonds jij belegt, maar de waarde van mijn participatie is in 2013 gestegen van iets meer dan 30 naar iets minder dan 32. Dat is toch een stijging van meer dan 5%.
Via "MijnZwitserlevenPensioen" kan ik de actuele waarde van mijn kapitaal opvragen.
Daaruit kan ik concluderen dat ik in 2013 ongeveer een netto rendement van 1% gehaald heb.
Ik zie daar natuurlijk alleen het netto-rendement omdat in de actuele waarde ook alle kosten die ZL berekend al verwerkt zijn (die kosten worden ontrokken van het ingelegde kapitaal namelijk)
Overigens gaat het in 2014 aanzienlijk beter: van begin 2014 tot nu een netto rendement van ongeveer 13% (dus ook al de kosten eraf)
Maar waarom ZL maar blijft weigeren om het overzicht over 2013 (JWO) te sturen blijf ik vreemd vinden.
Misschien omdat dan de kosten teveel zichtbaar worden

Overigens belegd ZL voor mij in HorizonBeleggen wat dan weer leeftijdsafhankelijk is.
Verwijderd
Ik doe VrijBelggen. Mijn rendement is tot op heden 32,3 procent.vogelliefhebber schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 09:58:
Van mijn JWO over 2012 ken ik de waarde van mijn kapitaal op 31-dec-2012.
Via "MijnZwitserlevenPensioen" kan ik de actuele waarde van mijn kapitaal opvragen.
Daaruit kan ik concluderen dat ik in 2013 ongeveer een netto rendement van 1% gehaald heb.
Ik zie daar natuurlijk alleen het netto-rendement omdat in de actuele waarde ook alle kosten die ZL berekend al verwerkt zijn (die kosten worden ontrokken van het ingelegde kapitaal namelijk)
Overigens gaat het in 2014 aanzienlijk beter: van begin 2014 tot nu een netto rendement van ongeveer 13% (dus ook al de kosten eraf)
Maar waarom ZL maar blijft weigeren om het overzicht over 2013 (JWO) te sturen blijf ik vreemd vinden.
Misschien omdat dan de kosten teveel zichtbaar worden![]()
Overigens belegd ZL voor mij in HorizonBeleggen wat dan weer leeftijdsafhankelijk is.
De totale kosten zijn een kleine 80 euri
Verwijderd
Je bedoeld dan bruto rendement?Verwijderd schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:09:
[...]
Ik doe VrijBelggen. Mijn rendement is tot op heden 32,3 procent.
De totale kosten zijn een kleine 80 euri
Verwijderd
Dat klopt maar het is alsnog aanzienlijk meer tov een andere invulling van mijn pensioen.snelkeuze0017 schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 10:14:
Niet vergeten dat de beurskoersen afgelopen 1 a 2 jaar spectaculair zijn gestegen. Ik gok erop dat de groei tov 2008 niet zo geweldig is.
Verwijderd
Je hebt nodig de volgende gegevens:
[A] UPO 2013 - [Beleggingswaarde op 31 december 2012]
[B] UPO 2014 - [Beleggingswaarde op 31 december 2013]
[C] UPO 2014 - iets verder in dit document staat [Beschikbare premie] op pagina 4 voor het blokje van de Factor A. De beschikbare premie heb je zelf (maandelijks in termijnen) voor dat jaar ingelegd via je bruto salaris.
Bruto rendement = [B]-[A]/[A]
Netto rendement = [B]-[A]-[C]/[A]
Nogmaals, je mist de volgende onttrekkingen:
- kosten van de arbeidsongeschiktheidscomponent,
- kosten verzekeringsmaatschappij,
- kosten bemiddelaar,
- doorlopende provisie.
Om en nabij de Euro 200 op jaarbasis. [D]
Wil je die in de inschatting erbij doen dan is je netto rendement
Netto rendement = [B]-[A]-[C]-[D]/[A]
En het JWO over 2013 is nog steeds niet verzonden.
Ondanks herhaaldelijk vragen
Dus erg vaag allemaal wat ZL met je opgebouwde kapitaal doet.
Regelmatig kijken naar de actuele waarde van je kapitaal (en opslaan) is de enige manier om nog enig inzicht te hebben dus
De peildatum voor de premie is het loon op 1 juli. Bij uitgestelde salarisverhogingen op 1 oktober is in het verleden telkens de pensioenpremie pas negen maanden later op 1 juli van het volgende kalenderjaar verhoogd.
It always seems impossible until it's done.
Verwijderd
Is al onder de aandacht gebracht bij de werkgever, en zal worden meegenomen bij de nieuwe regeling.ESPACE schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 13:44:
Net als in het verleden vaker is gebeurd zal een salarisverhoging als gevolg van de salarisronde niet op 1 juli 2014 maar pas per 1 oktober 2014 in gaan. Hiermee bedient CGI zich ook van een pensioen truc. De verhoging van de premie zal pas ingaan op 1 juli 2015. Pas negen maanden na de salarisverhoging!
De peildatum voor de premie is het loon op 1 juli. Bij uitgestelde salarisverhogingen op 1 oktober is in het verleden telkens de pensioenpremie pas negen maanden later op 1 juli van het volgende kalenderjaar verhoogd.

Het eerste is juist. Deze overlijdensrisicoverzekering is unieke en mooie CGI arbeidsvoorwaarde!Ik snap je beargumentatie, maar na mijn overlijden komt mijn partner al het volgende toe:
- een overlijdensrisicoverzekering die uitkeert
- opgebouwde pensioenbeleggingen (tot 90% van de opgebouwde waarde) die de partner mag storten in zijn/haar pensioenregeling en dus daarmee een hoger rendement mee zal ontwikkelen
Het tweede is onjuist. In geval van jouw onverhoopt overlijden gedurende de
dienstbetrekking wordt de opgebouwde waarde voor het ouderdomspensioen niet aan jouw
partner uitgekeerd. Het gaat naar ZL.
Blijft staan dat in de situatie dat je partner en/of kinderen in geval van je overlijden voldoende financieel verzorgd achter blijven, je kan besluiten om van het partner en wezenpensioen af te zien. Positief en uniek aan de CGI regeling is dat je hiervoor zelf met je partner kunt kiezen.
Nee. Ik heb een zelfde soort regeling bij Zwitserleven als de werknemers van CGI. Alleen doen ze hetzelfde kunstje voor CGI voor 12% van de maandpremie minder. Dat wil ik ook.snelkeuze0017 schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 19:30:
Huh? Je zegt net dat je niet bij CGI werkt. Kan niet anders betekenen dat jij een heel andere regeling hebt.
- Een pensioenadviseur raadplegen
- Jouw eigen pensioelregeling doorvlooien
- In een ander topic posten
Dit zijn toch niet de AV die uiteindelijk door de optie 1 mensen zijn aangenomen?Geboden wordt
Voor jouw inzet krijg je wat terug. We bieden je alle ruimte om je te ontwikkelen. Doorgroeien naar IT consultant of architect is bijvoorbeeld mogelijk. We stimuleren je in jouw ontwikkeling en rekenen erop dat je zelf het voortouw neemt. Met ons certificeringstraject maak je jouw kennis aantoonbaar. Handig voor de klant, handig voor jou. Ben jij er klaar voor?.
- Vanzelfsprekend hebben we een goed arbeidsvoorwaardenpakket voor je klaar liggen. Je hebt daarbij de mogelijkheid om dit aan te laten sluiten op jouw persoonlijke situatie. We helpen je daar graag bij. De belangrijkste onderdelen van ons pakket zijn:
- 25 vakantiedagen (dat is inclusief 2 door CGI aan te wijzen dagen), waarbij je de mogelijkheid hebt om dagen bij te kopen.
- CGI betaalt 25% van de kosten van je zorgverzekering (eigen bijdrage 75%).
- CGI betaalt 70% van pensioenlasten (werknemer 30%), met de mogelijkheid om zelf bij te sparen.
- Het nieuwe werken – wij faciliteren thuiswerken.
- Leaseregeling
ZL hanteert per jaar 0,4% beheerkosten (dat is dus over je opgebouwde kapitaal !!)Bart2005 schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 17:51:
Kan iemand, werkende bij deze prachtige firma, officieel bevestigen dat ZL slechts 1% van de maandpremie aan kosten berekent? Zoals ik eerder schreef is dat in mijn geval 13% en de wetenschap dat het ook voor veel minder kan is fijn om eens wat te kunnen onderhandelen. Elke procent die zij afromen rendeert niet en dat is zonde.
Verder wordt er afgeroomd op de ingelegde premie, dat is naar mijn weten 4 of 4,5%
(zal wel deels voor KB en deels voor ZL zijn)
Maar er worden van je ingelegde premie ook nog kosten ontrokken voor bv partnerpensioen, opbouw pensioen igv arbeidsongeschiktheid, .... etc.
Hierdoor lijkt het alsof deze afroming nog veel hoger is dan die 4%, maar zijn dus gewoon premies voor andere zaken.
Nu ik intussen niet meer in dienst ben heb ik geen ingelegde premie meer, en wordt
alleen nog de 0,4% beheerkosten in rekening gebracht.
Omdat ik wel nog ook het partnerpensioen aangehouden heb wordt die premie ook ontrokken uit het opgebouwde kapitaal, in mijn geval is dat grofweg 0,2% (van het opgebouwde kapitaal)
Dus het lijkt erop dat de kosten van ZL wel meevallen, maar waarom er zoveel ontrokken wordt aan de ingelegde premie (4%) is mij nooit duidelijk geworden. En ook het feit dat de overige regelingen betaald worden uit de ingelegde premie zorgt voor een veel te hoge druk op de ingelegde premie.
Dat in combinatie met de veel te lage inleg door Logica/CGI zorgt ervoor dat de pensioenopbouw zeer mager is.
Verwijderd
Ben nu een tijdje weg en was ook een optie 1. Mogelijk laat mijn geheugen me in de steek, maar volgens mij was het aantal vakantiedagen 25 + 2 door CGI aan te wijzen dagen en niet 25 waarvan 2 door CGI aan te wijzen, en waren de pensioenlasten werknemer 18% en geen 30%.BvH schreef op maandag 15 september 2014 @ 08:28:
Zat van het weekend eens te browsen in de berg vacatures die weer in de mail lagen, zo ook een aantal van CGI. Viel me alleen wel iets op:
•25 vakantiedagen (dat is inclusief 2 door CGI aan te wijzen dagen), waarbij je de mogelijkheid hebt om dagen bij te kopen.
•CGI betaalt 25% van de kosten van je zorgverzekering (eigen bijdrage 75%).
•CGI betaalt 70% van pensioenlasten (werknemer 30%), met de mogelijkheid om zelf bij te sparen.
Dit zijn toch niet de AV die uiteindelijk door de optie 1 mensen zijn aangenomen?
Het aangehaalde AV-pakket is het pakket dat werd aangeboden aan alle nieuwe medewerkers die sinds begin? 2013 in dienst traden, dat weet ik heel goed, omdat dat mijn AV-pakket was, tot ik koos voor optie 1, omdat die op alle vlakken beter was. (en bij indiensttreding ging ik er ook van uit dat mijn AV er op vooruit zou gaan)Verwijderd schreef op maandag 15 september 2014 @ 08:48:
[...]
Ben nu een tijdje weg en was ook een optie 1. Mogelijk laat mijn geheugen me in de steek, maar volgens mij was het aantal vakantiedagen 25 + 2 door CGI aan te wijzen dagen en niet 25 waarvan 2 door CGI aan te wijzen, en waren de pensioenlasten werknemer 18% en geen 30%.
Beetje slordig dat ze nu nog steeds met gedateerde (en slechte) arbeidsvoorwaarden mensen proberen over te halen te solliciteren.
[ Voor 16% gewijzigd door Metaalhoofd op 15-09-2014 09:30 ]
Haha, was het maar zo, 30% van de pensioenlasten voor de werknemer! Dat zou een heel mooi uitgangspunt zijn voor een nieuwe pensioenregeling.... en waren de pensioenlasten werknemer 18% en geen 30%.
Welk percentage men ook noemt, CGI verzuimt altijd te vermelden met welk pensioengat deze regeling gepaard gaat. Nu is het zo dat de beschikbare premie (waarvan je tegenwoordig 18% zelf bijdraagt) slechts ~de helft~ dekt van je reële pensioenlasten.
Recept van de dag: Mosselen - Uien - Peterselie - Wortel - 2 Tenen Knoflook - En vlak voor het op tafel zetten veel, maar dan ook echt veel 'Nee, echt veel' BIERRRRR!!!
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Verwijderd
Verwacht van het gesprek niet al te veel. De questionairre die je per mail krijgt opgestuurd is daarentegen wel erg nuttig. Vond het van toegevoegde waardeWijnands schreef op maandag 15 september 2014 @ 11:33:
Vandaag mijn allereerste MSAP gesprek, ben benieuwd.
TL vroeg zich al of ik mij zou aanmelden.
Hebben stelt niets voor als je niet zelf iets bent.
"The production of too many useful things results in too many useless people." Karl Marx
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
[ Voor 3% gewijzigd door ESPACE op 18-09-2014 01:18 ]
Ik denk dat De Unie daar ook best een rol in zou kunnen spelen.
Dan ben ik lid #1 :-)
Door geen salarisverhoging toe te kennen probeert men natuurlijk de weigeraars te dwingen alsnog voor de verslechterde arbeidsvoorwaarden te kiezen. Maar HR zal dit vast iets anders verwoorden...
Bedenk ook dat het voor Sake steeds moeilijker wordt om aan Canada uit te leggen wat er in NL aan de hand is. MSAP is een geweldig middel om dat kenbaar te maken. Het komt voor dat managers niet zo actief zijn in het uitnodigen van medewerkers voor MSAP. Vraag er naar! Minimaal één keer per jaar moet een medewerker MSAP invullen. En laat je daarbij vooral niet beïnvloeden door druk in het voorgesprek.
Een klacht bij de corporate ethische commissie is inmiddels ook heel opportuun.
Op basis van ervaringen uit het verleden vatte ik de mail van de HR Director op als een poging om de organisatie onder de optie-3-members zo snel mogelijk de kop in te drukken. Immers: als de mailwisseling stopt, zijn de meeste optie-3-mensen weer in het ongewisse over wat de mogelijkheden zijn om alsnog salarisverhoging te krijgen.ESPACE schreef op donderdag 18 september 2014 @ 10:43:
Ik zie het als een uitgestoken hand van de nieuwe HR Director.
Maar misschien heb je gelijk, en moeten we deze nieuwe HR Director het voordeel van de twijfel geven.
Ik zie echter nog steeds niet in wat de optie-3-members met hun protestactie zouden kunnen bereiken. Vele medewerkers hebben onder grote druk de nieuwe arbeidsvoorwaarden getekend, in de veronderstelling dat ze anders nooit meer loonsverhoging zouden krijgen. Als na 1 jaar al zou blijken dat de weigeraars ook gewoon opslag krijgen, heeft HR een nieuw probleem: optie-1-members die eigenlijk ook liever de oude voorwaarden hadden gehouden, zullen dan massaal gaan morren.
Begrijpelijk, maar optie-1-members hebben andere "voordelen" (PPP/SPP) die optie-3-members niet hebben. Ik durf PPP/SPP toch wel als een voordeel te zien. Het woog in mijn geval alleen niet op tegen de nadelen.Lurker1 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 11:08:
[...]
Als na 1 jaar al zou blijken dat de weigeraars ook gewoon opslag krijgen, heeft HR een nieuw probleem: optie-1-members die eigenlijk ook liever de oude voorwaarden hadden gehouden, zullen dan massaal gaan morren.
Ik hoop het ook, maar heb van anderen op directie niveau toch ook wel eens de opmerking take-it or leave-it gehoord. Dus ik verwacht er nog niet veel van. Maar laten we het gesprek maar aan gaan.ESPACE schreef op donderdag 18 september 2014 @ 10:43:
Ik zie het als een uitgestoken hand van de nieuwe HR Director. Wat een geweldige uitdaging voor een nieuwe HR Director om te gaan werken aan wederopbouw van arbeidsrelaties en hersteld vertrouwen. Dit is mogelijk een naïeve gedachte. Maar het biedt op dit moment vooral hoop!
En dat zou dan een gevolg kunnen zijn van een negatieve uitkomst van een mogelijk gesprek. Wel iets dat we als optie-3-members collectief moeten oppakken en ondertekenen. We moeten als groep proberen op te treden. Want anders wordt je zo weg gezet als een uitzondering op de hele situatie.ESPACE schreef op donderdag 18 september 2014 @ 10:43:
Een klacht bij de corporate ethische commissie is inmiddels ook heel opportuun.
[ Voor 3% gewijzigd door Logiecaan op 18-09-2014 14:28 ]
Aan de andere kant is mijn salaris helemaal niet boven-marktconform, en ben ik jarenlang onafgebroken ingezet bij de klant. Dan zou het toch op zijn minst redelijk zijn om gecompenseerd te worden voor de inflatie?
"The production of too many useful things results in too many useless people." Karl Marx
Ik word nu wel nieuwsgierig! Iemand zin om me te informeren via de gebruikelijke wegen?ESPACE schreef op donderdag 18 september 2014 @ 10:43:
Ik zie het als een uitgestoken hand van de nieuwe HR Director. Wat een geweldige uitdaging voor een nieuwe HR Director om te gaan werken aan wederopbouw van arbeidsrelaties en hersteld vertrouwen. Dit is mogelijk een naïeve gedachte. Maar het biedt op dit moment vooral hoop!
Een MSAP is bedoeld om je mening eerlijk te geven, positief of negatief.Bedenk ook dat het voor Sake steeds moeilijker wordt om aan Canada uit te leggen wat er in NL aan de hand is. MSAP is een geweldig middel om dat kenbaar te maken. Het komt voor dat managers niet zo actief zijn in het uitnodigen van medewerkers voor MSAP. Vraag er naar! Minimaal één keer per jaar moet een medewerker MSAP invullen. En laat je daarbij vooral niet beïnvloeden door druk in het voorgesprek.
Wel grappig dat voorgesprek.
Sake heeft wel z'n nek uitgestoken met z'n verbeterplan. Ben benieuwd.
Het probleem waar CGI mee worstelt is een overexposure aan T&M. En die tarieven zijn helaas niet gestegen met de inflatie. Sterker nog, we zitten 20% onder de all-time high van 2000.Lurker1 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 16:27:
Aan de andere kant is mijn salaris helemaal niet boven-marktconform, en ben ik jarenlang onafgebroken ingezet bij de klant. Dan zou het toch op zijn minst redelijk zijn om gecompenseerd te worden voor de inflatie?
Daar kun je allemaal beschouwingen op loslaten, maar de bottom line blijft dat T&M in combinatie met een redelijke overhead niet de allerhoogste loonruimte laat.
Verwijderd
In de detachering zit geen toekomst meer, lijkt me. De tarieven dalen al jaren achter elkaar. In combinatie met het off-shoren is er bij het gros van de detacheerders geen ruimte voor een loonsverhoging. Wat ik zo zie in de markt zet het gros van de detacheerders in op versobering van de arbeidsvoorwaarden. De weg omhoog zie ik de komende jaren dan ook niet meer gebeurent_captain schreef op donderdag 18 september 2014 @ 18:30:
[...]
Het probleem waar CGI mee worstelt is een overexposure aan T&M. En die tarieven zijn helaas niet gestegen met de inflatie. Sterker nog, we zitten 20% onder de all-time high van 2000.
Daar kun je allemaal beschouwingen op loslaten, maar de bottom line blijft dat T&M in combinatie met een redelijke overhead niet de allerhoogste loonruimte laat.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2014 19:55 ]
Dus je kan je terecht gaan afvragen wat uiteindelijk de redelijke winstmarges zullen blijken te zijn.
xPP was de eerste jaren gegarandeerd, maar zoals we nu draaien is er geen ruimte voor. Ik hoop voor de optie 1 stemmers dat dat beeld in 2016 er beter voor staat.
Vergelijk het met een scheepsinterieurtimmerman die je op een wegbouw klus gaat inzetten om de bekisting van een viaduct te maken ... als ik zie hoe veel CV's worden aangeboden en profielen worden rondgemaild dan is het daar waar de detacheerders de plank misslaan. De markt is er wel als je de markt kent en daar zijn de kleinere bureaus en ZZP'ers gewoon beter in.
En als je de markt/je klanten niet kent dan kan je de mooie producten van CGI-CA ook niet makkelijk slijten lijkt me.
Iemand optie3.nl al geregisteerd als startup?
Daar staat tegenover dat de overhead van 100% aan het begin van de eeuw naar 10 ... 50% nu is gezakt.
Dat was ook de tijd dat de IT manager een dozijn CVs kreeg om uit te kiezen. Nu worden ze eerst gescanned op keywords door iemand die er geen verstand van heeft.franssie schreef op donderdag 18 september 2014 @ 23:05:
Natuurlijk komt de klant wel aan de juiste mensen als je een sales hebt die zowel klant als de eigen mensen kent en weet wat er speelt. CMG was daar vroeger best goed in.
Bij voorkeur door iemand die behalve het keywoorden lijstje roept dat de IT-er sociaal empatich moet zijn.Nu worden ze eerst gescanned op keywords door iemand die er geen verstand van heeft.
Maar zij/hij uiteraard geen Beta is en niet hoet te weten van techniek ........

Gelukkig barst het bij CGI van een meer dan capabele salesforce, die deze keywords kennen en de CVs van de solliciterende consultants vooraf wat op laten leuken met deze keywords.erinaceus schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 08:31:
[...]
Bij voorkeur door iemand die behalve het keywoorden lijstje roept dat de IT-er sociaal empatich moet zijn.
Maar zij/hij uiteraard geen Beta is en niet hoet te weten van techniek ........
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Weet je, dat hoor ik al sinds de euro conversie achter de rug is.Verwijderd schreef op donderdag 18 september 2014 @ 19:54:
[...]
In de detachering zit geen toekomst meer, lijkt me. De tarieven dalen al jaren achter elkaar. In combinatie met het off-shoren is er bij het gros van de detacheerders geen ruimte voor een loonsverhoging. Wat ik zo zie in de markt zet het gros van de detacheerders in op versobering van de arbeidsvoorwaarden. De weg omhoog zie ik de komende jaren dan ook niet meer gebeuren
De IT heeft jaren kunnen teren op de detachering. Iedereen had de handjes nodig eind jaren 90 voor die vreselijke eeuw-wisseling en de euroconversie.
Elk zichzelf respecterend softwarehuis ziet het op dezelfde manier en wil solutions aanbieden, software factories opzetten, etc etc.
Maar ja, als je meer dan de helft van je omzet gewoon uit T&M haalt en de economie gaat achteruit... wat moet je dan?
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Verwijderd
Denk aan:
Inzet bij kleinere bedrijven, niet alleen blindstaren op de overheid en de grote jongens.
Meer internationale inzet. Waarom geen Europese consultants op klussen in Canada/US/Azie/Afrika/Zuid Amerika? Ik kan me voorstellen dat er best wel een aantal consultants binnen CGI zijn die daar wel oren naar hebben. Zeker als men met het HR beleid inzet op juniors/mediors...
Niet alleen WO/HBO niveau ICT diensten aanbieden maar misschien ook MBO?
Aanbieden van trainingen voor bedrijven.
Reden waarom ik zeg dat junior/mediors meer geschikt zouden zijn voor internationale inzet is dat deze vaker nog geen gezin hebben dan seniors en dus flexibeler zijn.
Daarnaast denk ik dat het voor de nzetbaarheid ook helpt. Een paar internationale klussen op een CV spreekt meer aan en zal denk ik de consultant meer onderscheiden ten opzichte van de anderen.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2014 11:25 ]
Mee eens! Ik als junior heb vanaf het begin aangegeven dat ik graag internationaal wil. Vooral toen ik nog niet billable was, maar het lijkt erop ofdat er helemaal geen internationale vacatures zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 10:26:
Als je omzet/winst achteruitholt dan moet je iets anders verzinnen.
Denk aan:
Inzet bij kleinere bedrijven, niet alleen blindstaren op de overheid en de grote jongens.
Meer internationale inzet. Waarom geen Europese consultants op klussen in Canada/US/Azie/Afrika/Zuid Amerika? Ik kan me voorstellen dat er best wel een aantal consultants binnen CGI zijn die daar wel oren naar hebben. Zeker als men met het HR beleid inzet op juniors/mediors...
Niet alleen WO/HBO niveau ICT diensten aanbieden maar misschien ook MBO?
Aanbieden van trainingen voor bedrijven.
Ob3lix, kun je mij een DM sturen met wat je kan en wat je wil?ob3lix schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 10:36:
Ik als junior heb vanaf het begin aangegeven dat ik graag internationaal wil. Vooral toen ik nog niet billable was, maar het lijkt erop ofdat er helemaal geen internationale vacatures zijn.
Ik ben erg benieuwd naar de inhoud van dit verbeterplan. Tot nu toe heb ik niets gezien, terwijl al vanaf begin dit jaar er over dit plan gesproken is. Bottom line is denk ik toch wel dat Sake de MSAP niet naar het gewenste nivo (7.5+) krijgt zonder een zak geld die de salarissen structureel omhoog gaat brengen. En dat gaat weer nooit gebeuren, vrees ik.Wijnands schreef op donderdag 18 september 2014 @ 18:14:
[...]
Een MSAP is bedoeld om je mening eerlijk te geven, positief of negatief.
Wel grappig dat voorgesprek.
Sake heeft wel z'n nek uitgestoken met z'n verbeterplan. Ben benieuwd.
Recept van de dag: Mosselen - Uien - Peterselie - Wortel - 2 Tenen Knoflook - En vlak voor het op tafel zetten veel, maar dan ook echt veel 'Nee, echt veel' BIERRRRR!!!
Maar zijn dat ook acties die in het verbeterplan van Sake stondenWijnands schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 11:40:
Ik zie hier van allerlei acties die ik kan relateren aan verbeteren van de MSAP.
You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?
Een heel groot deel van de ontevredenheid heeft met loon en AV te maken, want op andere vlakken is het geen verkeerde werkgever. In plaats van openheid van zaken te geven over de beperkte loonruimte en de achtergronden daarvan, heeft men het onderwerp doodgezwegen of werd met onduidelijke beloften geprobeerd om de mensen weer hoop te geven.
Met als gevolg dat er naast de onvrede ook nog een stuk wantrouwen is gegroeid.
Dat kun je niet in een dag oplossen, maar het wegnemen van de arbeidsvoorwaardelijke onvrede met een zak geld zou absoluut een goed begin zijn. Wie na verloop van tijd nog steeds in het wantrouwen blijft hangen, vervang je door een nieuwe werknemer (die zak geld is ook nodig voor de juiste recruitment).
Als dit financiëel niet mogelijk is, moet je je strategie heroverwegen.
Geld erbij zou natuurlijk heel mooi zijn en persoonlijk ben ik er ook niet vies van, maar wel voor de juiste personen. Met name goede lvl1,2 en uitgegroeide lvl3 zitten laag of vast. Daar moeten de euri heen.
Ik denk zelf dat hogere medewerker tevredenheid ook op andere, goedkopere manieren te bereiken is. Simpel voorbeeld: als ik een Lexus ct200 of Mitsubishi Outlander mag rijden hoef ik geen cent meer te verdienen maar ga ik er wel aanzienlijk op vooruit kwa totaalpakket omdat mijn kosten simpelweg lager worden.
Of pakken kunnen kopen tegen echt goede tarieven, zodat ik 100 euro uitgeef ipv 300 voor iets fatsoenlijks.
Of koop in bulk iPhones in en deel die uit ipv van elke keer de volle consumenten mep te moeten declareren voor een semi verplicht toestel.
Dat soort werkgeverschap en creativiteit zou ik graag willen zien.
Die auto's bieden als je ze op de zaak rijdt inderdaad veel waar voor hun geld. Ik kan met geen mogelijkheid begrijpen waarom een werkgever hier voor moet gaan liggen. Laat je personeel genieten van de auto die ze willen rijden en de bijbehorende belastingregels. Uiteindelijk betalen ze de auto zelf, want hij komt uit dezelfde omzet als de andere AV.Eddo-79 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 19:51:
Ik denk zelf dat hogere medewerker tevredenheid ook op andere, goedkopere manieren te bereiken is. Simpel voorbeeld: als ik een Lexus ct200 of Mitsubishi Outlander mag rijden hoef ik geen cent meer te verdienen maar ga ik er wel aanzienlijk op vooruit kwa totaalpakket omdat mijn kosten simpelweg lager worden.
misschien ben ik te lang uit loondienst om zulke regels nog te begrijpen
Ik ook,Wijnands schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 20:01:
Ik zie graag een carrierepad wat afgesproken is tussen werkgever en werknemer en waarbij men alletwee zich inspant om dit te realiseren. Een plan waarbij men ook verder kijkt dan 3 maanden
vandaag mijn review gehad en met weinig woorden wel de conclusie getrokken dat CGI het afgelopen jaar niets heeft kunnen realiseren. Superleuk gesprek met mijn team lead overigens (goede vent en zou graag een project met hem doen) maar v.w.b. CGI zie ik weinig toekomst, los van de arbeidsvoorwaarden (wat al een breekpunt is) is de afwezigheid van duidelijke communicatie echt te frustrerend. Het kost mij allemaal teveel energie en die was na Ronnie al wel op.
Ik denk dat je als je als TL wat dichter bij de wortel zit er misschien wel in kan blijven geloven, voor mij is de wortel bedorven ondertussen.
Niemand in loondienst snapt het ook.t_captain schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 20:25:
[...]
Die auto's bieden als je ze op de zaak rijdt inderdaad veel waar voor hun geld. Ik kan met geen mogelijkheid begrijpen waarom een werkgever hier voor moet gaan liggen.
misschien ben ik te lang uit loondienst om zulke regels nog te begrijpen
Maar ik blijf ervan balen dat mijn huidige auto mij nu €100 meer kost tov de vorige (vanwege de lagere leasebedrag die ze hebben bedacht).
Maar (niet om een discussie los te laten barsten) zou er niet flexibele voorwaarden komen met een mandje waar je zelf kon kiezen waar het geld heen gaat?
Als het moeilijk is om salarisverhoging te bieden, waarom niet inventief met secubdaire of tertaire voorwaarden omgaan. Leaseauto, abbo sportschool, pc privé, mobiel. Ik noem maar wat.
Maar ik vrees dat nooit van de grond komt.
let the past be the past.
Volgens mij is dit een simpele centen kwestie. De dealers worden door de wg uitgeknepen om supergoedkoop te leveren. Als je dan de keus minimaliseert, en de aantallen per merk dus maximaliseert, kan er nog weer een paar procent af. Let maar eens op wat je bij een dealer nog aan ruimte hebt voor wat weggeeft dingetjes. Als je nu een sleutelhanger krijgt is de rek er al uit. De marge is echt heel smal geworden.t_captain schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 22:31:
Merkenbeleid, verplicht diesel, nergens voor nodig.
De werkgever heeft niets aan die korting, want die is voor de leasemaatschappij. Voor de wg zijn alleen de kilometerkosten boven het normkilometrage van belang, daar zij deze volledig voor haar rekening neemt. De overige kosten betaald de werknemer middel mobiliteitsbudget en eventuele eigen bijdrage.snelkeuze0017 schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 00:33:
[...]
Volgens mij is dit een simpele centen kwestie. De dealers worden door de wg uitgeknepen om supergoedkoop te leveren. Als je dan de keus minimaliseert, en de aantallen per merk dus maximaliseert, kan er nog weer een paar procent af. Let maar eens op wat je bij een dealer nog aan ruimte hebt voor wat weggeeft dingetjes. Als je nu een sleutelhanger krijgt is de rek er al uit. De marge is echt heel smal geworden.
Das dan misschien een misverstand van mijn kant. Maar ik denk dat de boodschap wel blijft staan.Inabubble schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 00:41:
[...]
De werkgever heeft niets aan die korting, want die is voor de leasemaatschappij. Voor de wg zijn alleen de kilometerkosten boven het normkilometrage van belang, daar zij deze volledig voor haar rekening neemt. De overige kosten betaald de werknemer middel mobiliteitsbudget en eventuele eigen bijdrage.
Een leuke extra optie op een mobiliteitsbudget zou zijn dat je het met zakelijk rijden kunt combineren: hetzelfde idee maar dan de auto in de zaak i.p.v. prive. Dan betaal je niet tegen 19 cent/km maar tegen verlegging van bonnen uit. Kosten boven budget kun je administreren door de bonnen in te leveren en vervolgens als EB door te belasten.
Deze optie is vooral gunstig voor bijtellingsvriendelijke auto's (of eigenlijk: auto's waarbij de kostem hoog zijn t.o.v. de bijtelling).
Als CO2 echt een issue was, had CGI iedere consultant voorzien van een Leaf en bovenal gezorgd dat de beperkte aktieradius geen probleem zou zijn door mensen principieel niet ver weg te sturen.
De plannen voor het nieuwe mobiliteitsbeleid werden bekend gemaakt met het voornemen tot CO2 reductie. Tegelijkertijd moest het een besparing opleveren. Met een mobility pilot werd een en ander bevestigd. Nieuw mobiliteitsbeleid werd dit voorjaar geïntroduceerd en een volgende fase van het mobiliteitsplan (met mogelijkheden van mixed modaliteiten) werd door Ron aangekondigd.Als CO2 echt een issue was ...
Ik kan me zo voorstellen dat het nieuwe beleid anders heeft uitgepakt. Bij het ontwikkelen van het beleid kon men dit met de klompen aanvoelen! Men kan de effecten nu eenvoudig meten.
Het kost veel meer geld omdat collega’s meer inefficiënt zakelijk gaan rijden om hun leaseauto te behouden. Het kost meer geld omdat de maatregelen leiden tot een grote mate van onverschilligheid en men privé de leaseauto zoveel mogelijk benut. Het kost meer geld omdat collega’s besluiten om de zaak te verlaten.
CO2 uitstoot is flink gestegen omdat collega’s niet meer met OV mogen reizen en gedwongen worden zakelijke kilometers te maken met hun leaseauto. CO2 uitstoot is flink gestegen omdat er meer kilometers gemaakt worden.
Het nieuwe mobiliteitsbeleid heeft een flinke negatieve invloed op MSAP!
Applaus voor de beleidsmakers Ron, Marcel en Wendy!
Dat had natuurlijk beter gekund. Stel dat je doel is om minder te laten rijden. Mijn aanpak zou zijn:
- splitsen zakelijk en privé voor iedereen zonder auto en alle aflopende contracten.
- alle betroffen consultants een salarisverhoging aanbieden twv. de loonwaarde van de leaseauto (ik denk aan 400 euro), onder voorwaarde dat hiermee de leaseauto als AV vervalt.
- voor zakelijke ritten twee opties: 19 cent kilometervergoeding (iedereen) of een projectauto zonder privégebruik (indien minimaal aantal zakelijke km).
- wie nog een zakelijke auto heeft, mag privé rijden tegen EB gelijk eerder genoemde loonsverhoging
Dan bereik je je doel: mensen hebben geen incentive meet om te rijden en willen waarschijnlijk het liefst hun autogebruik minimaliseren.
Ik zou overigens wel willen praten over het bruteren van alle secundaire voorwaarden. Maar dan wel zonder het risico voor klussen verder weg bij mij neer te leggen en dus een nette vergoeding voor alle zakelijke ritten (en daar kom je met €0.19/km niet mee weg).
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Mijn laatste auto kostte me 420 netto en bespaarde me 650. Netto dik 200, bruto pakweg 450. Your mileage may vary.
De geestelijk vader Marcel en moeder Wendy van het nieuwe mobiliteitsbeleid, dat ná een extra lange draagtijd ná nieuwe AV door opdrachtgever Ron ter wereld is gebracht, wisten de werkelijke inhoud lang te verhullen met een Pilot. Daarmee wisten zij ook zichzelf goed te verkopen in een advertentie op 11 november jl. in het Financieel Dagblad.

[ Voor 16% gewijzigd door ESPACE op 20-09-2014 22:50 ]
Dit was een advertentie betaald door Athlon waar die twee aan mee gedaan hebben. Dit was aan het begin van de pilot waarin we dingen getest hebben zoals die mobiliteitsap. Veel dingen uit die pilot hebben het niet gehaald.
Het huidige mobiliteitsbeleid, waar inderdaad nog zat ruimte is voor verbetering, is een flink stuk beter dan het beleid uit die pilot.
Verwijderd
Eddo-79 schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 19:51:
Geld erbij zou natuurlijk heel mooi zijn en persoonlijk ben ik er ook niet vies van, maar wel voor de juiste personen. Met name goede lvl1,2 en uitgegroeide lvl3 zitten laag of vast. Daar moeten de euri heen.
Misschien moet men zich eens afvragen waarom die mensen niet meer groeien. Cgi investeert wel meer dan logica in z'n personeel, maar blijkbaar nog niet genoeg om mensen te kunnen laten groeien
Het is een spel dat gespeeld is. Op hoofdlijnen stond het mobiliteitsbeleid zoals nu actief is, al vast vòòr de nieuwe AV. Mobiliteit is om tactische redenen uit de AV gehaald. Met de Pilot is tijd gekocht en een ander beeld geschetst van het voorgenomen mobiliteitsbeleid. Ondertussen werd in het FD goede sier gemaakt met deze afleidingsmanoeuvre.Het huidige mobiliteitsbeleid, waar inderdaad nog zat ruimte is voor verbetering, is een flink stuk beter dan het beleid uit die pilot.
Marcel heeft het slim gespeeld en heeft een topprestatie geleverd waarop hij trots kan zijn! Het overgrote deel van de medewerkers is akkoord gegaan met de nieuwe AV. Daarna werd de pilot terzijde geschoven en het oorspronkelijk voorgenomen mobiliteitsbeleid alsnog ingevoerd. Of het een goed beleid is laat zich meten.
Ik ben benieuwd naar, de door Ron toegezegde, volgende fase van het mobiliteitsbeleid en hoe het met multimodaliteiten wordt doorontwikkeld.
Als je deze kwade tongen gelijk zou geven, is de grootste vijand van CGI de nogal sterke arbeidsmarkt voor technici. Misschien dat men daarom terughoudend is met het doorvoeren van de wijzigingen in mobiliteit.
[ Voor 100% gewijzigd door t_captain op 21-09-2014 13:18 . Reden: dubbelpost ]
Maar zoiets kan natuurlijk nooit werken in de huidige markt met zo'n propositie. Mensen willen best risico lopen, maar dan moet daar een flinke incentive tegenoverstaan. 20% van je inkomen ofzo. En echt haalbaar. En niet zo'n lullig ppp plan als wat er nu is.t_captain schreef op zondag 21 september 2014 @ 13:11:
Als je deze kwade tongen gelijk zou geven, is de grootste vijand van CGI de nogal sterke arbeidsmarkt voor technici. Misschien dat men daarom terughoudend is met het doorvoeren van de wijzigingen in mobiliteit.
Een van die dingen is waar, de rest is onzin!ESPACE schreef op zondag 21 september 2014 @ 11:45:
[...]
Het is een spel dat gespeeld is. Op hoofdlijnen stond het mobiliteitsbeleid zoals nu actief is, al vast vòòr de nieuwe AV. Mobiliteit is om tactische redenen uit de AV gehaald. Met de Pilot is tijd gekocht en een ander beeld geschetst van het voorgenomen mobiliteitsbeleid. Ondertussen werd in het FD goede sier gemaakt met deze afleidingsmanoeuvre.
Het overgrote deel van de medewerkers is akkoord gegaan met de nieuwe AV terwijl ze wisten dat mobiliteit nog onduidelijk was.Marcel heeft het slim gespeeld en heeft een topprestatie geleverd waarop hij trots kan zijn! Het overgrote deel van de medewerkers is akkoord gegaan met de nieuwe AV. Daarna werd de pilot terzijde geschoven en het oorspronkelijk voorgenomen mobiliteitsbeleid alsnog ingevoerd. Of het een goed beleid is laat zich meten.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Je beantwoord de vraag in de eerste zin zelf al.elsinga schreef op zondag 21 september 2014 @ 19:36:
@Wijnands, was er voor het overgrote deel van de medewerkers dan een keuze? Het was of de mobiliteit onzeker laten zijn of alle lokkertjes uit de nieuwe AV overslaan omdat je pas later zou gaan tekenen. Dan zou het overgrote deel dus een optie 3 zijn geworden.
Met het lostrekken kregen we wel een situatie waarin mobiliteit toch wel ging gelden, ongeacht of je tekende of niet.
[ Voor 12% gewijzigd door Wijnands op 21-09-2014 20:10 ]
Verwijderd
Eerst werd uit-en-te-na benadrukt dat je alle wijzigingen, inclusief mobiliteit, als één geheel moest zien om een goed beeld te krijgen van de algehele "verbetering" van het pakket.
Een paar weken later draaide men 180 graden en moest je opeens de mobiliteit compleet los zien van de rest.
Ik vind het nog steeds ongelooflijk dat het overgrote deel van de medewerkerspopulatie uiteindelijk als een stel makke schapen achter Ron & Marcel is aangelopen. Door massaal niet te tekenen hadden we met z'n allen een vuist kunnen maken, en hadden we betere arbeidsvoorwaarden kunnen afdwingen... ook voor degenen die nu licht vooruit zijn gegaan, of neutraal zijn gebleven.
En dat CGI in een blaadje van Athlon goede sier loopt te maken met de zogenaamde transparantie:

Anyway, laat ik de week 's goed beginnen en mijn leaseauto op de vraag & aanbod gaan zetten
hoezo? ga je weg? Heb ik wat gemist ?Wijnands schreef op maandag 22 september 2014 @ 09:33:
Anyway, laat ik de week 's goed beginnen en mijn leaseauto op de vraag & aanbod gaan zetten
Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.
Nog 2 jaar te gaan.
Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.
Dit topic is gesloten.