+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Weinig nieuws in mijn ogen, de meeste dingen wist ik al. Gaat dit de kip met de gouden eieren worden voor CGI? Nee.
In mijn ogen zal er toch een gigantische mentaliteitsverandering(3x woordwaarde) moeten komen. Er zitten op zoveel managementlagen nog zoveel mensen die gigantisch in T&M denken, en niet in P&S (Projecten en Services). Zolang die mentaliteit niet veranderd, zal t zo blijven.
@Wijnands: Bij mij zat er euhhh voornamelijk wat euhh irritatie. Maar mijn stem heb je
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
It always seems impossible until it's done.
De medewerkers van de Duitse autofabrikant Daimler treffen na hun vakantie geen overvolle mail-inbox meer aan. Het personeel kan tijdens de vakantie kiezen voor de optie 'mail on holiday', waarbij alle e-mails automatisch worden verwijderd.
Prullenbak
Daimler zegt te willen dat zijn 100.000 werknemers ongestoord naar het strand kunnen. Daarom krijgen afzenders een bericht terug dat hun mail wordt verwijderd en dat er contact kan worden opgenomen met een andere werknemer.
Dit wil ik ook!!
Verwijderd
1. Een rule die de betreffende reply verstuurt;
2. Een rule die het binnengekomen bericht toedeledokiet.
Of CGI dat leuk vindt, is een andere interessante vraag
Verwijderd
Aha dus toch. Vond ze eerlijk gezegd meer volgend dan kritisch tov het instemmingsverzoek...Wijnands schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 10:27:
2 mensen van de OR waren aan het woord
En wat is hier nieuw aan tov van voorgaande calls die de OR heeft gedaan?Verwijderd schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 11:40:
Aha dus toch. Vond ze eerlijk gezegd meer volgend dan kritisch tov het instemmingsverzoek...
Dan ben ik wel benieuwd naar jou krische punten, die nog niet door de OR zijn benoemd tijdens de call gister.Verwijderd schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 11:40:
[...]
Aha dus toch. Vond ze eerlijk gezegd meer volgend dan kritisch tov het instemmingsverzoek...
You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?
Daarnaast is t een adviesaanvraag, geen instemmingsaanvraag. Dat heeft wel degelijk verschil. En echt een verrassing kan de verandering toch niet zijn.
Het is uiteindelijk aan de bestuurder om de uitvoering, na advies, tot een succes te maken. Ben wel effe verandermoe
[ Voor 5% gewijzigd door Eddo-79 op 14-08-2014 14:48 ]
Dat kon ook eigenlijk niet anders.ESPACE schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 22:43:
Ik kan mijn ogen nauwelijks geloven. De OR zegt tegen de bestuurder: NIETIG!
Terecht. Ergens is te snel op een knopje geduwd en eea effectief gemaakt voordat de OR er uberhaupt iets mee kon.ESPACE schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 22:43:
Ik kan mijn ogen nauwelijks geloven. De OR zegt tegen de bestuurder: NIETIG!
Dasniezonetjes.

Had ik niet verwacht gezien de toon in de call woensdag.
[ Voor 28% gewijzigd door Reneger op 15-08-2014 09:58 ]
Call is vanochtend gepubliceerd op de OR workspace. Je kunt 'm dus terug luisterenbakkerl schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 11:29:
Is de call nog ergens terug te luisteren? tussen 17:00 en 18:00 stond ik in de keuken..
Verwijderd
Dit gaat wel over het andere voorstel, als ik het goed heb gaat dit over de reeds ingezette implementatie van MPMF (beoordelings framework).Eddo-79 schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 09:35:
[...]
Terecht. Ergens is te snel op een knopje geduwd en eea effectief gemaakt voordat de OR er uberhaupt iets mee kon.
Dasniezonetjes.
Het lijkt net of de OR zijn kunstgebid heeft gevonden
*edit*
De reactie van de bestuurder is wel super!
Beste OR, wij hebben al de wijzigingen doorgevoerd in onze systemen en dit kan niet meer ongedaan worden gemaakt, dan vinden we heel jammer

Onze oplossing: gebruik het nieuwe systeem en zet ff in een comentaar veld de opmerkingen. HA HA
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2014 11:01 ]
Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.
Geen idee of het echt zo is, maar ik deel het gevoel volledig.peter00 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 09:01:
Als ik het goed heb zijn zelfs mn stuwmeerdagen in dat zwarte gat terecht gekomen...
peter00 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 09:01:
Iemand hier een idee wat de status is van "het mandje" ? Het is alweer meer dan een jaar geleden dat dat aan ons beloofd is. Als ik het goed heb zijn zelfs mn stuwmeerdagen in dat zwarte gat terecht gekomen...
Dat geld staat lekker rente te trekken.SithWarrior schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 09:33:
[...]
Geen idee of het echt zo is, maar ik deel het gevoel volledig.
[ Voor 43% gewijzigd door Logiecaan op 19-08-2014 09:39 ]
Yes, helaas niet voor ons heb ik het ideeLogiecaan schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 09:38:
[...]
[...]
Dat geld staat lekker rente te trekken.
[ Voor 12% gewijzigd door SithWarrior op 19-08-2014 09:51 ]
Het voordeligst voor CGI is als je uit dienst gaat.
En daar kun je lang over doen. Deze week voor elkaar gekregen dat mijn A dagen juist kwamen te staan (een +1,2 dagen voor mij).. Hier maar 4 maanden over gedaan voordat eindelijk iemand het licht zag en niet zomaar meer aannam dat wat in het systeem staat 'altijd' goed is.peter00 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 10:19:
door het gegoochel met fiscaal- en kalenderjaar, en vervolgens jouw mogelijkheid je in het verleden opgebouwde rechten te gelde te maken zo lang mogelijk uit te stellen, wordt een rookgordijn opgetrokken, waarbij je altijd in het nadeel bent, omdat je straks zelf moet aantonen dat de berekeningen niet kloppen.
Bij de verdeling van beschikbare budget is er dit jaar voor gekozen om dit volledig te besteden voor members die gekozen hebben voor de nieuwe AV.
Hebben stelt niets voor als je niet zelf iets bent.
0/1500 is nog steeds 0Donde schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 10:26:
Iemand HR pagina al gelezen?
Bij de verdeling van beschikbare budget is er dit jaar voor gekozen om dit volledig te besteden voor members die gekozen hebben voor de nieuwe AV.
Waarmee optie 3 members (Donde schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 10:26:

Some are more equal than others...
Dit komt toch niet als een verrassing?Donde schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 10:26:
Persoonlijk ben ik het er ook niet mee eens, maar dit is destijds tijdens een call letterlijk uitgesproken.
Nope, alleen met een uitspraak kun je nog niet zoveel. Nu dat er daadwerkelijk zo actie is ondernomen, kun je er stappen op nemen....DeZaag schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 11:20:
Dit komt toch niet als een verrassing?
Persoonlijk ben ik het er ook niet mee eens, maar dit is destijds tijdens een call letterlijk uitgesproken.
Welke stappen dan? In de AV staat dat jaarlijks de salarisruimte en verdeling ervan wordt bepaald door de directie. En ze verdelen het dus nu onder de optie 1 members (bakkerl schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 11:25:
[...]
Nope, alleen met een uitspraak kun je nog niet zoveel. Nu dat er daadwerkelijk zo actie is ondernomen, kun je er stappen op nemen....

In de FAQ over deze ronde staat duidelijk dat de huidige beslissing niet betekent dat het in de toekomst ook zo zal gaan. Dus misschien bij de volgende ronde in Q1 2016 weer wel. Of niet als de directie besluit om het zo te doen.
Het voelt overigens wel weer als een dikke middelvinger richting optie 3 members (

"The production of too many useful things results in too many useless people." Karl Marx
Deze snap ik dus echt niet.peter00 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 09:01:
Iemand hier een idee wat de status is van "het mandje" ? Het is alweer meer dan een jaar geleden dat dat aan ons beloofd is. Als ik het goed heb zijn zelfs mn stuwmeerdagen in dat zwarte gat terecht gekomen...
Op 4-11-2013 heb ik een net mailtje gehad waarin HR aangaf dat het mandjes systeem voorlopig nog niet klaar was en dat de bedragen voor afkoop stuwmeer en ancienniteit daarom direct aan je uitgekeerd zouden worden. Als je het liever op de lat liet staan kon je dat binnen een maand melden.
Aantal mensen hier gaf toen toe dat dat best aardig geregeld was zo. Wijnands in "Ervaring werken bij CGI (deel 5)"
[ Voor 5% gewijzigd door Wijnands op 19-08-2014 12:38 ]
Ik gok dat het er mee om gaat dat er niet meer over gecommuniceerd wordt. Daardoor lijkt het alsof er niet meer aan gewerkt wordt omdat over andere veranderingen wel gewoon wordt gemaild. Verschillende mensen zullen ook verschillende verwachtingen hebben bij: "voorlopig niet klaar".Wijnands schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 12:10:
[...]
Deze snap ik dus echt niet.
Op 4-11-2013 heb ik een net mailtje gehad waarin HR aangaf dat het mandjes systeem voorlopig nog niet klaar was en dat de bedragen voor afkoop stuwmeer en ancienniteit daarom direct aan je uitgekeerd zouden worden. Als je het liever op de lat liet staan kon je dat binnen een maand melden.
Aantal mensen hier gaf toen toe dat dat best aardig geregeld was zo. Wijnands in "Ervaring werken bij CGI (deel 5)"
vandaar mijn vraag: wanneer krijgen we nou eindelijk eens controle over ons eigen pakket?
Verwijderd
Waar zie je dat onder staan!? Op de HR pagina zelf zie ik niets.Donde schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 10:26:
In de mail van HR die op 17 juli is verstuurd staat letterlijk "Het salary review is van toepassing op alle BU NL members, die hebben getekend voor de nieuwe arbeidsvoorwaarden". In die mail staat overigens ook dat de volgende ronde in January 2016 is, dus niet jaarlijks maar 15 maandelijks...Verwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 13:47:
[...]
Waar zie je dat onder staan!? Op de HR pagina zelf zie ik niets.
Op de HR site ga je naar HR A-Z. Daar even klikken op Salarisronde FAQ.
Wellicht is dat nog steeds zo.
Verder begrijp ik het wel nu ik geen deel meer uit maak van de club. Hoewel dit ongetwijfeld misschien nog wel demotiverender werkt dan een 25 euro verhoging.
The odds are always in favor of the house. (en zo niet, dan veranderen we toch gewoon de spelregels tijdens het spel)
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Verwijderd
Laatste stand van zaken:peter00 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 13:42:
vandaar mijn vraag: wanneer krijgen we nou eindelijk eens controle over ons eigen pakket?
"Naar verwachting zal de uitruil tool voor arbeidsvoorwaarden per 1 oktober 2014 operationeel zijn. Er zijn veel afhankelijkheden in dit project. Dat maakt het noemen van een harde datum wat lastig. 1 oktober 2014 is dan ook een streefdatum. We zullen jullie op de hoogte houden van de voortgang."
Dat was ergens begin mei.
"De eerste module die gelanceerd zal worden zal in elk geval gebruikt kunnen worden voor de aan- en verkoop van vakantiedagen"
Ik heb inmiddels al enkele honderden euros in het mandje zitten. Zou hiervoor idd graag iets met mijn pensioen willen doen. Of bijvoorbeeld het kopen van Aandelen....
Verwijderd
Die had ik gezien... daarmee is alleen aangegeven dat voor oude AV's niet de nieuwe regels worden gehanteerd. Dat is wat anders dan zeggen dat er geen budget voor salarisaanpassingen is. Aan de andere kant, ik heb precies hierover destijds helderheid gevraagd aan zowel TL en OR-HAV en dat blijft (niet geheel onverwacht) nog steeds vaag (TL) of stil (OR-HAV).Logiecaan schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 13:56:
[...]
In de mail van HR die op 17 juli is verstuurd staat letterlijk "Het salary review is van toepassing op alle BU NL members, die hebben getekend voor de nieuwe arbeidsvoorwaarden". In die mail staat overigens ook dat de volgende ronde in January 2016 is, dus niet jaarlijks maar 15 maandelijks...
Op de HR site ga je naar HR A-Z. Daar even klikken op Salarisronde FAQ.
Om even de communicatie helder te maken heb ik het opgezocht. 13-11-2013 kreeg ik/we mailtje met keuze uit mandje en uitbetalen met de opmerking er bij dat mandje er "begin" 2014 zou zijn.Wijnands schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 12:10:
[...]
Deze snap ik dus echt niet.
Daar heb ik toen mijn initiele keuze op gebaseerd (aangezien het belasting technisch beter is om in het in een vorm van een mandje te stoppen).
op 29-1-2014 weer een mail gehad dat de tool toch niet begin 2014 maar pas per 1-10-2014 (harde datum) operationeel zou zijn.
Laatste mail dateerd van 8-5-2014, daar is de datum 1-10-2014 ineens een steef datum en zullen we op de hoogte gehouden worden van het verdere traject.
We zijn dus bijna een jaar later... Laten we eerlijk zijn als IT bedrijf, hoe moeilijk kan dit nou echt wezen. Dus ja toen der tijd leek het wel aardig geregeld, maar dit zou ik voortschrijdend inzicht noemen. Ik kijk met intresse uit naar de datum 1-10-2014.
Lees de FAQ op de HR pagina mbt salarisronde. Daar staat heel duidelijk aan wie het budget zal worden uitgegeven.Verwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 15:43:
[...]
Die had ik gezien... daarmee is alleen aangegeven dat voor oude AV's niet de nieuwe regels worden gehanteerd. Dat is wat anders dan zeggen dat er geen budget voor salarisaanpassingen is. Aan de andere kant, ik heb precies hierover destijds helderheid gevraagd aan zowel TL en OR-HAV en dat blijft (niet geheel onverwacht) nog steeds vaag (TL) of stil (OR-HAV).
Hebben stelt niets voor als je niet zelf iets bent.
Maar een mandje waar je voor niemand-weet-hoelang niet bij kunt, daar heeft niemand wat aan.
Ik heb die vragen aan HR en OR gesteld. Van HR na 4 weken antwoorden gekregen op mijn vragen en die staan nu in de FAQ. Een week later antwoord van de OR dat het in de FAQ staat...Verwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 15:43:
[...]
Die had ik gezien... daarmee is alleen aangegeven dat voor oude AV's niet de nieuwe regels worden gehanteerd. Dat is wat anders dan zeggen dat er geen budget voor salarisaanpassingen is. Aan de andere kant, ik heb precies hierover destijds helderheid gevraagd aan zowel TL en OR-HAV en dat blijft (niet geheel onverwacht) nog steeds vaag (TL) of stil (OR-HAV).
Maar wel heel duidelijk. Er gaat NIETS naar optie 3 members (

Zowel de oude als de nieuwe voorwaarden kennen het zelfde beloningssysteem. In principe verloopt het proces voor iedereen gelijk. Jaarlijks wordt de salarisruimte vastgesteld op basis van het bedrijfsresultaat.Lees de FAQ op de HR pagina mbt salarisronde. Daar staat heel duidelijk aan wie het budget zal worden uitgegeven.
De toevoeging van de salaris matrix aan de nieuwe voorwaarden rechtvaardigt volgens arbeidsjuristen niet de keuze van de directie. Wordt vervolgd!
P.S. Ik lees net dat de gegarandeerde PPP gefinancierd moet worden met een lening.
Ik sta er open voor om dit bijvoorbeeld via De Unie gezamenlijk aan te vliegen. Ik denk dat het moment langzaam aanbreekt dat de groep met de oude AV een formeel standpunt moet gaan innemen.ESPACE schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 17:05:
De toevoeging van de salaris matrix aan de nieuwe voorwaarden rechtvaardigt volgens arbeidsjuristen niet de keuze van de directie. Wordt vervolgd!
[ Voor 6% gewijzigd door snelkeuze0017 op 19-08-2014 17:36 . Reden: Goed Nederlands is ook een vak ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik vraag het me af. In principe mag de directie bepalen wie wel en wie niet. Staat in zowel de oude als nieuwe voorwaarden. Dus ik hou er rekening mee dat het wel mag.ESPACE schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 17:05:
[...]
Wat wel speelt is dat door de matrix toepasbaar te verklaren op de optie 1 groep een vorm van collectieve verhoging wordt doorgevoerd. Of het juridisch houdbaar is dat optie 3 members (

[ Voor 4% gewijzigd door Logiecaan op 19-08-2014 17:47 ]
dat is precies het punt dat ik maak. Alsof je een geblokkeerde bankrekening opent waarvan je niet weet wat er op staat of wat de stortingen zijn. Het enige dat je wel weet is dat je geen rentevergoeding krijgt voor het stallen van wat van jou is.t_captain schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:11:
Mandjes zijn fijn, mits je er zelf controle over hebt. Het kan bijvoorbeeld gunstig zijn om een mandje in stand te houden en pas uit te keren als je in een gunstiger belastingtarief valt (bijvoorbeeld AOW-gerechtigd, buiten NL woonachtig of wanneer de aandelen optellen tot een aanmerkelijk belang).
Maar een mandje waar je voor niemand-weet-hoelang niet bij kunt, daar heeft niemand wat aan.

WUT? waar heb je dat vandaan?ESPACE schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 17:05:
P.S. Ik lees net dat de gegarandeerde PPP gefinancierd moet worden met een lening.
Of maak je je zorgen over de solvabiliteit van het bedrijf? In dat geval is het zaak om zo min mogelijk ongedekte vorderingen op te bouwen en je aandelen te verkopen of met putopties in te dekken.
Daar wordt al aan gewerkt. Toevallig ook via De Unie. Neem met hen contact op!Ik sta er open voor om dit bijvoorbeeld via De Unie gezamenlijk aan te vliegen.
[ Voor 19% gewijzigd door ESPACE op 20-08-2014 06:59 ]
Ik ben geen financieel speciaalist , maar ik vind op het z'n zachst gezegd opmerkelijk dat je PPP moet financieren, ook al sta je daar als werknemer buiten!t_captain schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 20:29:
Die lening om PPP uit te betalen is toch gewoon onderdeel van de bedrijfsfinanciering van CGI lijkt me.
En dat het stuwmeer aan vrije dagen pas op 1-10-2014 in het mandje 'ligt" , lijkt mij dan ook niet zonder reden.
Ok ik zal contact opnemen met de unie. Maar is het niet beter om dit gecoordineert te doen?ESPACE schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 20:56:
[...]
Daar wordt al aan gewerkt. Toevallig ook via De Unie. Neem met hen contact op!
[...]
"Profit Participation Plan". Een winstuitkering financieren met vreemd vermogen is op z'n zachtst gezegd nogal dom. Dan kunnen ze t beter omdopen in Profit Plan Participation...t_captain schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 20:29:
Die lening om PPP uit te betalen is toch gewoon onderdeel van de bedrijfsfinanciering van CGI lijkt me. Als werknemer sta je daar buiten. In de detachering wordt sowieso met veel vreemd vermogen en geleasde activa gewerkt.
Of maak je je zorgen over de solvabiliteit van het bedrijf? In dat geval is het zaak om zo min mogelijk ongedekte vorderingen op te bouwen en je aandelen te verkopen of met putopties in te dekken.
Moet die winst er wel zijn.. Voor de eerste jaren was er nog wat gegarandeerd, dus met 0 aankomen laat luchtbel voor iedereen na 1 jaar al knappen.. Zodra deze periode voorbij is wordt het PPP op 0 gezet, want geen winst...peter00 schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 21:31:
"Profit Participation Plan". Een winstuitkering financieren met vreemd vermogen is op z'n zachtst gezegd nogal dom. Dan kunnen ze t beter omdopen in Profit Plan Participation...
Verwijderd
De PPP laat zich uiten in een aantal factoren en 1 daarvan is afhankelijk van het bedrijfsresultaat. Hier zit meteen ook het leukste in:
- Bij de eindafrekening hoef je niet op een pro-rata deel te rekenen, omdat de wetgeving hierin niet in voorziet (jurisprudentie: als een bonus afhankelijk is van het bedrijfsresultaat).
- Het beloont het individu niet en zal ook nooit garant staan voor maximale optimalisatie en performance van de productie-eenheden
- Naar goed boekhoudkundig handelen heeft de OR zich niet goed geinformeerd... Vermits de accountant en de boekhoudkundige regels het toestaan, mag [bedrijfsresultaat] fluide zijn. Dat wil zeggen dat als er onkosten zijn zoals afschrijvingen, (achtergestelde) (belasting-)boetes, afwikkelen mislukte/afgebroken projecten, verkoopverlies middelen, uitstaande leningen, kosten van reorganisaties en/of herstructureringen dan drukken deze het bedrijfsresultaat [negatief]. Dan is de multiplier hiervan ook [lager]. Dan kan het individu nog op de top gefunctioneerd hebben, edoch krachtenveld nullificeert zijn/haar bonus.
Ik ben blij dat ik nu voor een werkgever werk, waarbij mijn bonus afhankelijk is van MIJN eigen performance en niet van het bedrijfsresultaat of andere factoren/multipliers. Omdat deze bonus niet afhankelijk is van het bedrijfsresultaat mag ik het ook structureel rekenen tot een looncomponent en bij eventueel einde dienstverband heb ik er pro-rata recht op.
En even voor alle duidelijkheid:
Bedrijfsresultaat (EBIT) is GEEN winst [in boekhoudkundige/jaarrekeningstermen] en dit is ook waar de OR en de members die getekend hebben voor nieuwe AV in zijn gevallen met open ogen! Het wordt wel gecommuniceerd als 'winstdeling', 'als wij winst maken, dan deel jij daar ook in mee'.. Maar dit is dus niet juist.
Daarnaast is het een slecht signaal om salariscomponenten te financieren met leningen. De lening drukt op de EBIT.
Dus wat hier staat is niet juist http://www.cginederland.nl/werken-bij-cgi/arbeidsvoorwaarden
Het is GEEN winstdelingsregeling maar een tweakable (pun intended) I-will-screw-you regeling.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2014 07:09 ]
[ Voor 25% gewijzigd door Wijnands op 20-08-2014 08:01 ]
Verwijderd
Klopt echter is dat slechts een onderdeel van het variable salaris. MAW wij niks, zij iets minder.....Wijnands schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 08:00:
Je vergeet alleen wel dat management een groter percentage PPP krijgt en dat die ook afhankelijk is van MSAP. MAW wij niks, zij ook niks! En dat vind ik wel netjes aan deze regeling.
Nadat ik bij bij een andere werkgever uit dienst ging, kreeg ik nog een pro rato deel van de winstuitkering. Maar: dat was per CAO vastgelegd. Zonder dergelijke afspraken hoeft een werkgever dit inderdaad niet te doen.Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 06:12:
- Bij de eindafrekening hoef je niet op een pro-rata deel te rekenen, omdat de wetgeving hierin niet in voorziet (jurisprudentie: als een bonus afhankelijk is van het bedrijfsresultaat).
Stel dat het verloop 10% is en de PPP niet over gebroken jaren wordt uitgekeerd, dan is de PPP direct 10% minder waard dan voorgespiegeld.
Ik heb wel eens becijferd dat een variabel inkomen met rechtstreekse en lineaire koppeling aan het bedrijfsresultaat ongeveer 70% waard is (gebaseeerd op vergelijking van marktconforme risicodragende beloning van bv freelancers en niet-risicodragende loonkosten). Met andere woorden: 100 euro on-target in vergelijkbaar met 70 euro vast.[...]
Ik ben blij dat ik nu voor een werkgever werk, waarbij mijn bonus afhankelijk is van MIJN eigen performance en niet van het bedrijfsresultaat of andere factoren/multipliers. Omdat deze bonus niet afhankelijk is van het bedrijfsresultaat mag ik het ook structureel rekenen tot een looncomponent en bij eventueel einde dienstverband heb ik er pro-rata recht op.
De drietrapsraket van PPP (group, team, individu) is moeilijk in te schatten. Mijn beste gok is 70% ^3 = 34%. Een PPP van on-target 300 euro is dan zo'n beetje evenveel waard als 100 euro vast salaris.
Minus bovengenoemde 10% wegens missen PPP als je uit dienst gaat.
Dat het een slecht signaal is, laat ik in het midden. In de detachering heb je altijd een vrij groot deel van je balans in de vorm van onderhanden werk (eigenlijk het tijdverschil tussen loonbetaling tegen einde maand en factuur incasso 30 of 60 dagen nadien). Om toch een goed rendement te halen, is het gebruikelijk om deze balanspost deels extern te financieren. Ik zie het dus primair als een exponent van de "vreemd vermogen" cultuur. Waar het zorgwekkend wordt, is als een werkgever ineens meer moet gaan lenen dan voorheen, tegen een brede trend naar sterkere balansverhoudingen in. Dat kan een trigger zijn om de solvabiliteit opnieuw door te lichten. Leveranciers en financiers doen dat, als werknemer zou je niet moeten achterblijven.Daarnaast is het een slecht signaal om salariscomponenten te financieren met leningen. De lening drukt op de EBIT.
Een lening drukt overigens wel op de winst, maar niet op de EBIT. Opname en aflossing van een lening zijn neutraal op de W&V rekening, en de rentelast wordt in EBIT buiten beschouwing gelaten.
Een onderzoek loopt bij De Unie. Indien een concrete zaak van de grond komt, worden alle betrokken 'optie-3-collega's' geïnformeerd en verzocht zich aan te sluiten. De namen van hen zijn, met dank aan HR, volledig bekend.Ok ik zal contact opnemen met De Unie. Maar is het niet beter om dit gecoordineerd te doen?
Wat de uitkomst ook is, ik hoop dat het leerzaam is. Voor werknemers en/of werkgever.
Ik hoop dat je het minder voyeuristisch bedoelt dan het op mij overkomt...Eddo-79 schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 12:12:
Ik kijk eens rustig aan hoe, op dit publieke forum, het zoveelste initiatief tot organisatie zich gaat ontwikkelen.
Het is zeker niet voyeuristisch bedoeld. Ik kan in alle gevallen op geen enkele wijze sexuele opwinding halen uit dit forum hoor. Als je het in de nieuwsgierigheidsmodus bedoelt: tuurlijk ben ik nieuwsgierig.snelkeuze0017 schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 12:22:
[...]
Ik hoop dat je het minder voyeuristisch bedoelt dan het op mij overkomt...
[ Voor 14% gewijzigd door Eddo-79 op 20-08-2014 12:26 ]
Verwijderd
de lening (som) drukt wel degelijk op de EBITt_captain schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 08:21:
[...]
Een lening drukt overigens wel op de winst, maar niet op de EBIT. Opname en aflossing van een lening zijn neutraal op de W&V rekening, en de rentelast wordt in EBIT buiten beschouwing gelaten.
de rentelasten zijn buiten de EBIT maar drukken op de EBITDA
de winst is EBITDA minus belastingen.
kijk het structuurschema maar na.
opname en aflossing zijn niet neutraal. je kan in een boekjaar een lening benutten van euro 1 miljoen en een aflossing van 10.000 euro in dat boekjaar of uitgestele aflossing naar volgend boekjaar.
Het opnemen op inlossen van een krediet heeft invloed op je balans, maar nooit op de winst- en verliesrekening. Je ruilt een banksaldo in voor een verplichting aan een crediteur (of vice versa) en dat is winstneutraal. Ook als er een jaargrens tussen opname en inlossing zit. Je verandert je balansverhoudingen op de jaargrens maar nooit je winst.Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 12:36:
[...]
de lening (som) drukt wel degelijk op de EBIT
de rentelasten zijn buiten de EBIT maar drukken op de EBITDA
de winst is EBITDA minus belastingen.
kijk het structuurschema maar na.
opname en aflossing zijn niet neutraal. je kan in een boekjaar een lening benutten van euro 1 miljoen en een aflossing van 10.000 euro in dat boekjaar of uitgestele aflossing naar volgend boekjaar.
* EBITDA: Earnings Before Interest, Tax, Deprecation and Amortisation
* EBIT: Earnings Before Interest and Tax ==> = EBITDA - lasten van afschrijvingen en amortisatie
* brutowinst := EBIT + saldo ontvangen-betaalde rente
* nettowinst := brutowinst - vennootschapsbelasting
"The production of too many useful things results in too many useless people." Karl Marx
Yep..LowLevel schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 14:10:
Dat briefje hoe we een vakantie konden verdienen?
Aan de positieve kant... bij die eerste brief thuis begin july was ik bang dat het heel slecht nieuws was in die witte envelop met rood logo. Nu ben ik er wel een beetje aan gewend.LowLevel schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 14:10:
Dat briefje hoe we een vakantie konden verdienen?
Verwijderd
Hoewel sinds ik naar Duitsland ben vertrokken de inhoud van die enveloppen tot dusver voor mij alleen maar goed nieuws heeft opgeleverd
Maar goed, wie weet levert het 3-4 nieuwe collega's op, dan is het al een succes.
[ Voor 4% gewijzigd door Wijnands op 21-08-2014 09:12 ]
Dat is een dalende lijn op dit momentpeter00 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 10:46:
interessanter is om het saldo leavers/joiners te weten.
Is dit specifiek voor CGI? Ik heb in het verleden al vaker van CGI / Logica / CMG mensen gehoord dat ze eigenlijk nooit 100% de voorgespiegelde bonus kregen. Ik ken echter ook bedrijven waar dit structureel gemiddeld toch echt boven de 100% zit, dit is ook mijn eigen ervaring.t_captain schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 08:21:
[...]
Ik heb wel eens becijferd dat een variabel inkomen met rechtstreekse en lineaire koppeling aan het bedrijfsresultaat ongeveer 70% waard is (gebaseeerd op vergelijking van marktconforme risicodragende beloning van bv freelancers en niet-risicodragende loonkosten). Met andere woorden: 100 euro on-target in vergelijkbaar met 70 euro vast.
De drietrapsraket van PPP (group, team, individu) is moeilijk in te schatten. Mijn beste gok is 70% ^3 = 34%. Een PPP van on-target 300 euro is dan zo'n beetje evenveel waard als 100 euro vast salaris.
Minus bovengenoemde 10% wegens missen PPP als je uit dienst gaat.
Je vrienden hoeven niet in dienst te komen. Als ze al op gesprek gaan verdien je € 500,- bruto (volgens het briefje). Dus laat ze allemaal even op gesprek gaan en daarna vriendelijk het aanbod afwijzen. Kan je nog aardig verdienen (en de pot delen als je wilt).peter00 schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 14:40:
ik wil graag mn vrienden behouden.
De meeste van mijn vrienden zitten echter niet in de IT (en daarom niet interessant voor CGI), de paar die dat wel zijn, zijn denk ik te laag opgeleid (MBO) of werken niet in de IT-branche waar CGI zich met name op richt.
Maarja, kan eens een balletje bij ze opgooien.
[ Voor 7% gewijzigd door Metaalhoofd op 21-08-2014 14:39 ]
Dit klinkt gewoon als legale oplichterij. Ik hoop niet dat je dit meent. Werkelijk, ik hoop niet dat je dit meent.Metaalhoofd schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:37:
Als ze al op gesprek gaan verdien je € 500,- bruto. Dus laat ze allemaal even op gesprek gaan en daarna vriendelijk het aanbod afwijzen. Kan je nog aardig verdienen (en de pot delen als je wilt).
De enige keer dat ik vrienden vroeg was omdat ik dacht dat ze misschien interesse hadden in een baan bij CGI, Toen hadden ze dat niet en heb ik ze sindsdien niet meer gevraagd.snelkeuze0017 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:40:
[...]
Dit klinkt gewoon als legale oplichterij. Ik hoop niet dat je dit meent. Werkelijk, ik hoop niet dat je dit meent.
Maar de manier waarop CGI adverteert met die Friends at work enzo geeft wel de indruk dat ze al blij zijn als iemand op gesprek komt (misschien dat ze met een goed bod zo'n persoon alsnog kunnen overhalen). Is het dan nog oplichterij? CGI wil een gesprek en betaalt daarvoor. Waarom zou je dan geen gesprek faciliteren? Of moet het iemand zijn die serieus interesse heeft om bij CGI te werken, want zo duidelijk komt dat niet naar voren in de advertenties. (persoonlijk vind ik dat ze beter het geld van F@W kunnen besteden aan het behouden van eigen werknemers of schrap die regel van de € 500,- en geef alleen de F@W bonus als de persoon in dienst komt)
Overigens haken mijn vrienden zowiezo al af als ze horen hoeveel reistijd ik heb en noodgedwongen deel van de week in een hotel zit
[ Voor 14% gewijzigd door Metaalhoofd op 21-08-2014 14:51 ]
Verwijderd
Zij komen allemaal eens bij jouw werkgever voor een interview en jij gaat ook bij al hun werkgevers een keer langs voor een orientatiegesprek..
Waarom denken jullie anders dat recruiters op LinkedIn lopen te spammen?
Twee personen per maand en je hebt je salaris al binnen.
ff bij een IT opleiding mensen ronselen en je bent binnen.
let the past be the past.
Wijnands schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 15:29:
Friend@work was in het verleden altijd een drama om daadwerkelijk uitbetaald te krijgen. Iemand moest ook echt op een van de functies op het speciale lijstje aangenomen worden. Kwam iemand voor een functie maar werd 'ie op wat anders aangenomen dan kon je het vergeten. Niet de juiste formulieren kunnen achterhalen en naar de juiste mailbox gestuurd? Jammer dan!
Meerdere mensen via F@W aangebracht en nooit ervaren wat je hier schetst.
En omdat het morgen vrijdag is:
http://devopsreactions.tumblr.com/
Wijnands schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 20:10:
En omdat het morgen vrijdag is:
http://devopsreactions.tumblr.com/

Alsof onze werkgever t zo nauw neemt. Wie kaatst kan de bal verwachten. Gewoon .Omdat t kan en mag volgens de letter. Goed voorbeeld doet goed volgensnelkeuze0017 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 14:40:
Dit klinkt gewoon als legale oplichterij.
Experience the commitment (for my own wallet that is).
Verwijderd
ja ik ook, heb het 2 keer zonder problemen uitbetaald gekregen....pagani schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 19:56:
[...]
maar ga nu weg dus kan niet meer
volgende week laatste week bij CGI
Ik heb de bonus ook een keer ontvangen, ook zonder problemen. Dat was voor de dip van 2008, misschien dat de regels daarna strenger zijn geworden (lijstje van functies die in aanmerking komen etc)?pagani schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 19:56:
[...]
Hm, dat lijk ik wel... ook 2 keer zonder problemen uitbetaald en ook volgende week mijn laatste week bij CGIVerwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 08:40:
[...]
ja ik ook, heb het 2 keer zonder problemen uitbetaald gekregen....
maar ga nu weg dus kan niet meer![]()
volgende week laatste week bij CGI
Dit topic is gesloten.