DE CGI MANIER
Met het verdienmodel dat CGI voor ogen staat in Nederland, gaat het naar wat ik allemaal begrepen heb niet zo heel erg lekker met de BU NL. Nederlandse bedrijven en Internationals zitten niet erg te wachten op een vendor lock-in en verdelen de buit over meerdere aanbieders. Hebben ze in Canada nooit over nagedacht. De European Way zal ik maar zeggen. Maar goed, dit terzijde, de groei doelstelling en de actuele cijfers lopen ook wat uit de pas. De uitgaande flow van mensen is groter dan de flow van binnenkomende mensen. Ergo:
De eis was groei, de realiteit is krimp.
Ik las dat CGI voor wat betreft de AV uiterst flexibel is geweest en goed naar de mumbers heeft geluisterd. Gelukkig maar, anders was er door de mombers nooit en masse voor de AV-wijzigingen naar CGI model gestemd. Erg fijn voor CGI en een stuk minder fijn voor de beste mumbers. Een groepje dissidenten bleef nadenken en konden de voordelen niet zien, nooit getekend en zolang billable ook nooit last. Ze mengen zich niet of nauwelijks op dit forum, daar ze niets te mopperen hebben.
Maar goed, de CGI-way begint nu toch wel wat meer vorm te krijgen en alle eindjes die bewust open waren gelaten worden nu toch dichtgetimmerd:
Eenmalige salaris verhoging van 2% met terugwerkende kracht gaat nu gerepareerd worden door 2013 en 2014 te middelen door deze als één grote reviewperiode te gebruiken. Toch goed over nagedacht van CGI een behoorlijk verfijnde strategie zou ik zeggen.
Zo’n Code of Conduct en Code of Ethics lijken mij van alle dagen, die hadden we m.i. bij CMG en opvolgers ook al. Die worden elk jaar bijgesteld en vormen onderdeel van de review. De opmerking deze te laten onderteken door je manager, moet je iets genuanceerder maken, laten onderteken door iemand die names CGI mag tekenen. Dat is een rechtspersoon, minimaal de baas van de Practise Leads, die tekenbevoegdheid heeft namens CGI te tekenen. Dus niet je TL. Ken de inhoud niet, maar als er verplichtingen instaan horen daar naast deze verplichtingen ook emolumenten tegenover te staan. Zoiets als dat een piloot 24 uur voor het vliegen geen alcohol of andere roesmiddelen mag gebruiken. Daar tekent de piloot overigens wel voor bij in dienst treden en niet midden in het jaar. Een ander moment is natuurlijk als dit wettelijk is vastgelegd. Lijkt me bij CGI geen spraken van te zijn.
In tegenstelling tot wat management schijnt uit te dragen gaat het allemaal niet zo lekker met CGI. Er wordt gekeken in alle gaten en hoeken om de kosten omlaag te brengen en de BU CGI NL in lijn te krijgen met de rest van CGI. Het laatste staaltje wat ik daarvan gehoord heb is het datagebruik van telefoons in het buitenland tijdens de vakantie, het roaming gedrag in het buitenland, in te dammen. Verder was er nog sprake van het afschaffen van gebruik van de tankpas in het buitenland (?) en mogelijk nog wat fratsen die ik gemist heb.
Voor mijn opmerking van
t_captain over mijn stukje m.b.t.
DE KANTONRECHTER over dit onderwerp:
Dus gewoon kappen met dat stomme gelul over de kantonrechter.
moet ik jullie nog even mijn excuus aanbieden. Mijn oog was daar opgevallen, maar dit sloeg nog op de periode over de vernieuwde AV. Verder is het wel een stuk dat je tot je kan nemen, beter mee verlegen dan om verlegen.
De combi opmerkingen van
t_captain en
vogelliefhebber over de kantonrechtersformule (voorstel tot beëindiging arbeidsovereenkomst): deze is wel degelijk verder dan de kantonrechtersformule uit te onderhandelen, mits je een puik dossier hebt. Kern hiervan is dat beide wegen voor CGI duurder moeten blijven dan het extra wat jij vraagt. Met de nieuwe wetgeving per 1/1/2015 moet je het omslagpunt uitrekenen.
De aanvullende opmerkingen van
vogelliefhebber zou ik persoonlijk ook goed ter harte nemen, dan weet je ongeveer wat je te wachten kan staan, als je tussen opdrachten zit. De opmerking met ziekte hoeft niet zo’n vaart te lopen, omdat je per brief bij de bedrijfsarts wordt uitgenodigd. Je kunt dan het voortouw nemen en even de dag na je betermelding checken of dat ook gebeurd is d.m.v. een belletje naar het secretariaat van de bedrijfsarts.
Maar goed, de CGI manier en de CGI weetjes kun je tot je nemen, je weet nooit wanneer het van pas komt. Als je dan de richting kent, kan dat je een hoop rust geven, zodat je dan de focus kunt leggen op een andere werkkring. Neem altijd een, het liefst een goede, jurist in handen.