Nee, gelukkig is het lek inmiddels boven. De collega's zijn meer en meer tevreden, en het aantal medewerkers groeit weer gestaag.Wijnands schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 07:43:
[...]
Als je hier leest lijkt het daar wel op he? Maar gelukkig is het niet zo erg.
ik mag in middels uit ervaring stellen dat dit het understatement van het jaar is. Mijn paarse broek is nog steeds niet opgehesen. Helaas kan ik geen details delen, maar vakantiekrachten op de bloemenveiling hebben meer commercieel besef.franssie schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 00:48:
[...]
precies is dat wat ik ga doen, de sales van CGI-NL is niet echt opmerkelijk en de rest van het management (overhead) schittert ook niet echt ...

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.
* Reneger zwaaitWijnands schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 07:43:
[...]
Als je hier leest lijkt het daar wel op he? Maar gelukkig is het niet zo erg.
Ook ik werk gewoon nog door
Denk bijvoorbeeld maar eens aan de weerstand die CGI bij klanten oproept door halsstarrig aan een relatiebeding vast te houden...peter00 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 09:54:
[...]
vakantiekrachten op de bloemenveiling hebben meer commercieel besef.
vorige week nog afscheid genomen van een collega. kort geding verloren. Gezien de drukte, toespraken en het ter plaatse gehoorde commentaar hebben we een hoop goodwill verloren. Met een breed schot hagel schieten op je eigen voet. Een lose-lose-lose situation.Lurker1 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 11:23:
[...]
Denk bijvoorbeeld maar eens aan de weerstand die CGI bij klanten oproept door halsstarrig aan een relatiebeding vast te houden...
En ik ookReneger schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 10:52:
[...]
* Reneger zwaait
Ook ik werk gewoon nog door
Hoef niet perse te weten wie. Maar ik vind het wel triest dat CGI liever naar de rechter stapt, dan te bekijken hoe er op een nette manier met elkaar afspraken gemaakt kunnen worden. De consultant in kwestie gaat hoe dan ook weg want die heeft t na een kort geding wel gehad met het bedrijf. En je frustreert de relatie met je klant. Als CGI meer omzet wil halen moeten ze realiseren dat een goede relatie met klant belangrijker is dan je gelijk bij de rechter halen over een regel in het arbeidscontract.CGIanoniem schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 12:26:
'kort geding verloren'... vertel??
relatiebeding + kort geding. You do the math.
Dat is rekenkundig best lastig aangezien er twee partijen bij het kort geding betrokken zijn en ik niet weet welke partij verloren heeft ...
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
lose voor CGIpeter00 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 13:16:
relatiebeding + kort geding. You do the math.
Verwijderd
Ik denk dat er in dit geval sprake is van 2 verliezers. Het erge is dat de winnaar het niet eens doorheeft....
Dus rekentechnisch wordt eea nog veel ingewikkelder daardoor.
Dus rekentechnisch wordt eea nog veel ingewikkelder daardoor.
De inzet van een kort geding is het verkrijgen van een voorziening van de rechter.
Als de werknemer de zaak aanspant gaat het doorgaans over het opschorten van het beding.
Een kort geding van de kant van de werkgever beoogt meestal een verbod voor de werknemer om een nieuwe baan / project te starten.
Een vraag om schadeloosstelling wordt volgens mij niet in kort geding behandeld, daarvoor zou je een bodemprocedure moeten voeren (?)
Overigens vraag ik me af of de klanten zich achter de schermen niet meer roeren dan we hier op het forum meekrijgen. Als ik CGI consultants zou inhuren op projecten waar continuiteit belangrijk is, dan zou ik me wel zorgen maken. Eigenlijk zou je de account manager willen terugsturen met de opdracht om de retentie veilig te stellen.
Als de werknemer de zaak aanspant gaat het doorgaans over het opschorten van het beding.
Een kort geding van de kant van de werkgever beoogt meestal een verbod voor de werknemer om een nieuwe baan / project te starten.
Een vraag om schadeloosstelling wordt volgens mij niet in kort geding behandeld, daarvoor zou je een bodemprocedure moeten voeren (?)
Overigens vraag ik me af of de klanten zich achter de schermen niet meer roeren dan we hier op het forum meekrijgen. Als ik CGI consultants zou inhuren op projecten waar continuiteit belangrijk is, dan zou ik me wel zorgen maken. Eigenlijk zou je de account manager willen terugsturen met de opdracht om de retentie veilig te stellen.
Verwijderd
als de klant groot genoeg is, dan doet CGI helemaal NIETS, en dat weet ik uit ervaring....
Dat maakt het extra zuur als je bij een middelgrote klant zit, en CGI glashard beweert dat het BEDRIJFSBREED beleid is om geen vrijstelling te verlenen van het relatiebeding... zelfs niet als je na jaren en jaren van loyaliteit al miljoenen hebt binnengebracht.Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 14:23:
als de klant groot genoeg is, dan doet CGI helemaal NIETS, en dat weet ik uit ervaring....
Dat is een kul argument.Lurker1 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 14:36:
... zelfs niet als je na jaren en jaren van loyaliteit al miljoenen hebt binnengebracht.
Ja, want dan laten ze je natuurlijk nooit gaan.
"The production of too many useful things results in too many useless people." Karl Marx
Als je net een jaar in dienst bent, en men in dat jaar veel in je heeft moeten investeren, kan ik begrijpen dat men goede redenen heeft om je geen vrijstelling te verlenen.
Maar als je je vele jaren lang hebt ingezet zonder idle te zijn, zonder ziek te zijn, en zonder tijd op training te hebben geboekt, zou het dan niet fair zijn als men je de kans gunt om te gaan werken voor een bedrijf met aanzienlijk betere arbeidsvoorwaarden dan CGI?
"Nee," zegt CGI, "het is bedrijfsbreed beleid om ook medewerkers die jarenlang veel geld voor ons hebben verdiend geen vrijstelling te verlenen. We kunnen geen enkele uitzondering maken, anders zou de tent hier binnen de kortste keren leeglopen."
Dit is zuur voor degene die het betreft, maar vanuit bedrijfseconomisch opzicht nog enigszins te begrijpen. En het schept duidelijkheid: de regels zijn misschien niet leuk, maar wel eerlijk.
Maar als ik dan vervolgens hoor dat voor iemand die toevallig bij een grote klant zit, alsnog een uitzondering wordt gemaakt, word ik enigszins misselijk.
Hij is leuk
Maar ik bedoelde te zeggen: dat is een kul argument omdat het je werk is om loyaal te zijn en miljoenen binnen te brengen.
Verwijderd
bijvoorbeeld Shell doen ze helemaat niets, vorig jaar iemand overgestapt
Rabo, vorig jaar iemand overgestapt, wel wat gemompel. maar uiteindelijk niets gebeurd
Rabo, vorig jaar iemand overgestapt, wel wat gemompel. maar uiteindelijk niets gebeurd
Heb net even in het uitspraken register zitten zoeken maar ik kan niks vinden
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Tegen mij werd ook gezegd: "We kunnen geen vrijstelling verlenen, want we hebben altijd in jou geïnvesteerd door steeds nieuwe klussen voor je te zoeken."snelkeuze0017 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 14:51:
[...]
Hij is leuk
Maar ik bedoelde te zeggen: dat is een kul argument omdat het je werk is om loyaal te zijn en miljoenen binnen te brengen.
Als mijn argument kul is, is dat van CGI het zeker, want het is CGI's taak om in haar mensen te investeren, om uiteindelijk geld te verdienen.
Als je daadwerkelijk een uitsprakenregister zou gaan bijhouden van managers die zogenaamd het CGI-beleid volgen, zul je een vrachtlading aan tegenstrijdigheden verzamelen.Wijnands schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 14:52:
Maar goed, ik hou er nu maar over op. Het is veel te mooi weer om te gaan zitten discussiëren over een bedrijf waar ik nog zo min mogelijk mee te maken wil hebben.
En dat laat je ook goed merkenLurker1 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 15:02:
Het is veel te mooi weer om te gaan zitten discussiëren over een bedrijf waar ik nog zo min mogelijk mee te maken wil hebben.

Verwijderd
Elke situatie is anders. Rationeel kijkend kom ik tot een drietal scenario's met verschillende uitkomsten (waarbij ik de individuele situaties en/of de gevoelens mbt de (nieuwe) AVW niet tekort wil doen).Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 14:51:
bijvoorbeeld Shell doen ze helemaat niets, vorig jaar iemand overgestapt
1) Als je wilt overstappen naar de klant om op dezelfde stoel plaats te nemen (je ontneemt CGI omzet), dan snap ik nog wel dat men je wil houden aan het relatiebeding.
2) Als je wilt overstappen naar de klant om iets te gaan doen wat CGI ook in haar portfolio heeft en als dienst aanbiedt (je ontneemt CGI de kans om omzet te genereren), ook dan snap ik nog wel dat men je wil houden aan het relatiebeding.
3) Als je wilt overstappen naar de klant om iets te gaan doen wat CGI niet in haar portfolio heeft en niet als dienst aanbiedt (je ontneemt CGI dus niet de kans om omzet te genereren want die kans is er simpelweg niet), dan snap ik het niet dat men je wil houden aan het relatiebeding.
Ik weet uit eigen ervaring dat een rechtsbijstandverzekering in het geval van punt 1 je zal adviseren het niet tot een kort geding te laten komen, omdat de kans op een positieve uitspraak voor de medewerker nagenoeg nihil is.
Ik denk / weet bijna zeker dat een rechtsbijstandverzekering in het geval van punt 2 tot een zelfde advies komt als bij punt 1, maar ik heb hiermee geen ervaring.
Ik weet uit eigen ervaring dat een rechtsbijstandverzekering in het geval van punt 3 bereid is om eea op papier te zetten richting werkgever en om medewerking te vragen van de werkgever (met de nodige argumentatie en onder verwijzing van mogelijke vervolgstappen), maar zover is het nooit gekomen (en hoe dan de uitkomst zou zijn geweest kan ik dus ook niets over zeggen).
Allemamachies... Ik zit die MSAP training te doen... Die TTS stem maakt het echt zo fucking slaapverwekkend...
Gewoon gelijk de quiz gaan doen. Die vragen zijn echt in no time te doen. Je hebt dan het vinkje achter je naam en blijft wakker :-) Links boven in het scherm moet ergens de inhoudsopgave komen als je er klikt, en dan kan je gelijk naar de quiz. Je moet makkelijk de 75% kunnen scoren zonder al die schermen door te lopen.Reneger schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 15:17:
Allemamachies... Ik zit die MSAP training te doen... Die TTS stem maakt het echt zo fucking slaapverwekkend...
Verwijderd
Daarom hebben ze ook 1-1,5 uur per training ingecalculeerd. Omdat je wel eens in slaap valtReneger schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 15:17:
Ratio helpt hier niet. Er is maar 1 scenario: je hebt een relatiebeding en daar word je aan gehouden.Elke situatie is anders. Rationeel kijkend kom ik tot een drietal scenario's met verschillende uitkomsten (waarbij ik de individuele situaties en/of de gevoelens mbt de (nieuwe) AVW niet tekort wil doen).
Het is een gunst als de baas je laat overstappen en die gunst wordt niet voor de strategische accounts verleend. Bijv die genoemde overstappen naar Shell van vorig jaar en afgelopen maand zijn heel specifieke gevallen. Alle andere verzoeken zijn geweigerd en/of voor de rechter gewonnen. Met als enig argument contract is contract. De wel of geen business verlies voor CGI speelt niet mee.
Verwijderd
De tekst "specifiek geval" wordt standaard gebruikt en is dus eigenlijk niet specifiekSurpherman schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 15:35:
[...]
Ratio helpt hier niet. Er is maar 1 scenario: je hebt een relatiebeding en daar word je aan gehouden.
Het is een gunst als de baas je laat overstappen en die gunst wordt niet voor de strategische accounts verleend. Bijv die genoemde overstappen naar Shell van vorig jaar en afgelopen maand zijn heel specifieke gevallen. Alle andere verzoeken zijn geweigerd en/of voor de rechter gewonnen. Met als enig argument contract is contract. De wel of geen business verlies voor CGI speelt niet mee.
Voor de rest verwijs ik je naar mijn tekst waarbij duidelijk staat uit eigen ervaring.
Best wel specifiek: 1 geen vast contract en 2 terugkeer clausule.
[ Voor 23% gewijzigd door Surpherman op 26-06-2014 15:54 . Reden: kan met minder tekst ]
Wat moet ik me bij dat laatste voorstellen? Iemand die werkt voor Shell, wordt geoutsourced naar CGI, zijn AV ziet verslechteren danwel zijn vooruitzichten ziet verdampen, en vervolgens door een relatiebeding niet meer terug zou mogen naar Shell?Surpherman schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 15:53:
Een ding is me de afgelopen jaren steeds duidelijker geworden: een relatiebeding dient slechts 1 doel. Dat doel is om de concurrentie met andere potentiele werkgevers te minimaliseren.
De werkgever heeft hiermee een handvat om zijn mensen te behouden zonder de aantrekkelijkste te hoeven zijn, of dat nu op werksfeer, inhoud of arbeidsvoorwaarden is.
Persoonlijk denk ik dat ik nooit meer een relatiebeding zal tekenen.
Een concurrentiebeding vind ik overigens wel aanvaardbaar, maar alleen als er sprake is van veel IP binnen het bedrijf en de definitie van "concurrent" tot de daadwerkelijke concurrenten binnen een zeer specifieke branche en binnen het vakgebied van je eigen functie wordt beperkt.
[ Voor 23% gewijzigd door t_captain op 26-06-2014 16:08 ]
Bwuh. 3 down, 1 to go...
Eerst koffie...
Eerst koffie...
Volledig mee eens...t_captain schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 16:06:
[...]
Wat moet ik me bij dat laatste voorstellen? Iemand die werkt voor Shell, wordt geoutsourced naar CGI, zijn AV ziet verslechteren danwel zijn vooruitzichten ziet verdampen, en vervolgens door een relatiebeding niet meer terug zou mogen naar Shell?
Een ding is me de afgelopen jaren steeds duidelijker geworden: een relatiebeding dient slechts 1 doel. Dat doel is om de concurrentie met andere potentiele werkgevers te minimaliseren.
De werkgever heeft hiermee een handvat om zijn mensen te behouden zonder de aantrekkelijkste te hoeven zijn, of dat nu op werksfeer, inhoud of arbeidsvoorwaarden is.
Persoonlijk denk ik dat ik nooit meer een relatiebeding zal tekenen.
Een concurrentiebeding vind ik overigens wel aanvaardbaar, maar alleen als er sprake is van veel IP binnen het bedrijf en de definitie van "concurrent" tot de daadwerkelijke concurrenten binnen een zeer specifieke branche en binnen het vakgebied van je eigen functie wordt beperkt.
Overigens weet ik uit de directe omgeving dat als het relatiebeding er niet zou zijn...meerdere mensen al voor zichzelf begonnen waren. Bij vrijwel allen wordt CGI alleen nog gezien als de salaris betaler aan het eind van de maand
Verwijderd
Dacht even dat ik tot de door jou genoemde specifieke gevallen behoorde, maar da's dus op basis van de tekst hierboven niet zo.Surpherman schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 15:53:
Volgens mij kan het een paar werkdagen duren voordat de uitspraak online staat. Als het heel vers is, dan zie je 'm dus nog niet. Begin volgende week nog even kijken.Wijnands schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 14:52:
waar (of beter hoe!) zoek je die uitspraken eigenlijk precies op? Kijk ik ook even mee. Zoals gezegd is het relatie beding het voornaamste dat mij nu bij CGI houdt en geeft dit misschien mogelijkheden ...
[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 26-06-2014 21:52 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
www.rechtspraak.nl en dan bovenin "uitspraken en registers" kiezen. Daarna wijst het zichzelf.
Verwijderd
Las ik "bovenin" toch even als "boeven" ....tp2 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 23:38:
www.rechtspraak.nl en dan bovenin "uitspraken en registers" kiezen. Daarna wijst het zichzelf.
Bijzonder, zelfs met de juiste datum en de juiste rechtbank is er geen uitspraak te vinden. Terwijl er nieuwere uitspraken wel zichtbaar zijn.
Verwijderd
kan ook zijn dat hier wat Sake images members bang proberen te makenSurpherman schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 09:27:
Bijzonder, zelfs met de juiste datum en de juiste rechtbank is er geen uitspraak te vinden. Terwijl er nieuwere uitspraken wel zichtbaar zijn.
Dat verbaast me niet:Surpherman schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 09:27:
Komen alle uitspraken op rechtspraak.nl?
Nee, op rechtspraak.nl staat een selectie van uitspraken die juridisch relevant zijn of waarvoor veel (media-)belangstelling is. (...)
Reneger schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 15:17:
De 'track' die ik heb gevolgd was ITIL met een CGI-sausje. Gelukkig zonder tenenkrommende voice over.Wijnands schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 10:25:
[...]
Had je gewaarschuwd. Die eerste is ook wel de ergste hoor, de rest gaat tenminste nog ergens over.
Zoiets had ik ook, meeste van ons wel denk ik. Op zich niet erg, handig om te weten waar de nuance verschillen zitten.
Ik las van de week de voorwaarden vd verzekering vd nwe leaseauto. Zag daarin wel iets staan over een eigen risico van €250 per gebeurtenis, maar niet zo snel dat CGI die voor haar rekening neemt. Heeft iemand zich daar al in verdiept?
Staan ook in de oude voorwaarden. Eigen risico is voor CGI.Metaalhoofd schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 22:20:
Ik las van de week de voorwaarden vd verzekering vd nwe leaseauto. Zag daarin wel iets staan over een eigen risico van €250 per gebeurtenis, maar niet zo snel dat CGI die voor haar rekening neemt. Heeft iemand zich daar al in verdiept?
Hebben stelt niets voor als je niet zelf iets bent.
Dat staat er zo in zodat ze de ergste brokkenmakers wel kunnen aanspreken en eventueel dingen in rekening brengen. We hadden wat collega's die elke 6 weken schade reden "ach, het is toch maar een leaseauto". Die clausule wordt niet gebruikt om collega's te pesten die af en toe een deur deuk van iemand anders laten wegwerken
In het verleden behaalde resultaten enzo. Wie zegt dat CGI dit nu niet strenger gaat doorvoeren onder het mom kosten besparen.Wijnands schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 10:58:
Dat staat er zo in zodat ze de ergste brokkenmakers wel kunnen aanspreken en eventueel dingen in rekening brengen. We hadden wat collega's die elke 6 weken schade reden "ach, het is toch maar een leaseauto". Die clausule wordt niet gebruikt om collega's te pesten die af en toe een deur deuk van iemand anders laten wegwerken
Niemand. Maar het is ook niet gebeurt in de crisisjaren dat je je eigen eten mee moest nemen voor een avond meeting.
Bovendien is er een gerechtelijke uitspraak waarin schades onder werktijd niet op de werknemer verhaald mochten worden. En met een lease-auto is woonwerk ook gewoon "onder werktijd".
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Daarbij: de vorige keer waarin dat werd gedaan, werd dit door de hevige protesten vrij snel ongedaan gemaakt.
Wat is de impact als ze dit nu gaan doen?
Ik denk aan weer hevige protesten en een nog grotere leegloop. Ik denk niet dat ze dat willen riskeren.
Ik denk aan weer hevige protesten en een nog grotere leegloop. Ik denk niet dat ze dat willen riskeren.
let the past be the past.
Protesten zijn wat mopperende mensen hier en bij de koffie automaat. Meer zie ik nooit aan protesten
Nee hoor. Die protesten van een aantal jaren geleden (mails naar de OR) hebben ervoor gezorgd dat het plan schade op leaseauto's tijdens werktijd te verhalen op werknemers, opgeschort is en vervolgens afgeblazen. Hier is inderdaad voldoende jurisprudentie over.
Dit geldt overigens ook voor het kwijtraken van je badge. Ik heb begrepen dat CGI dit ook in rekening brengt bij de consultant hetgeen niet rechtsgeldig is om dezelfde reden als bij schade aan leaseauto's.
(Tenzij de werkgever kan aantonen dat er roekeloosheid in het geding was op bewust opzet).
Dit geldt overigens ook voor het kwijtraken van je badge. Ik heb begrepen dat CGI dit ook in rekening brengt bij de consultant hetgeen niet rechtsgeldig is om dezelfde reden als bij schade aan leaseauto's.
(Tenzij de werkgever kan aantonen dat er roekeloosheid in het geding was op bewust opzet).
Dan zul je iets meer moeite moeten doen en de uitspraak bij betreffende rechtbank moeten opvragen.snelkeuze0017 schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 10:25:
[...]
Dat verbaast me niet:
Nee, op rechtspraak.nl staat een selectie van uitspraken die juridisch relevant zijn of waarvoor veel (media-)belangstelling is. (...)
Wat denk je dan van de boete bepaling, voor als CGI vindt dat je hun regels niet naleeft? Je kan een boete krijgen waaraan vooraf geen maximum is gesteld en geen opgave van het exacte beoordelingscriterium.SPee schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 14:06:
Daarbij: de vorige keer waarin dat werd gedaan, werd dit door de hevige protesten vrij snel ongedaan gemaakt.
De hele leaseregeling zit vol vaagheden in het voordeel van CGI. Feitelijk ben je als leaserijder financieel volledig afhankelijk van de grillen van CGI.
Met haar klanten zal CGI niet met dit soort contracten wegkomen. Maar haar personeel zit in veel gevallen gewoon gevangen: Als je veel km's maakt moet je wel een lease auto, want de vergoedingen dekken de schade niet.
Bij onze concullega's zijn er wat rechten betreft, aanzienlijk betere regelingen. CGI's regeling is echt van een bedenkelijk niveau.
Verwijderd
en de OR danInabubble schreef op zondag 29 juni 2014 @ 10:48:
[...]
Wat denk je dan van de boete bepaling, voor als CGI vindt dat je hun regels niet naleeft? Je kan een boete krijgen waaraan vooraf geen maximum is gesteld en geen opgave van het exacte beoordelingscriterium.
De hele leaseregeling zit vol vaagheden in het voordeel van CGI. Feitelijk ben je als leaserijder financieel volledig afhankelijk van de grillen van CGI.
Met haar klanten zal CGI niet met dit soort contracten wegkomen. Maar haar personeel zit in veel gevallen gewoon gevangen: Als je veel km's maakt moet je wel een lease auto, want de vergoedingen dekken de schade niet.
Bij onze concullega's zijn er wat rechten betreft, aanzienlijk betere regelingen. CGI's regeling is echt van een bedenkelijk niveau.

De OR vindt alles prima en mooi zoals het gaat. Antwoord gehad op mijn vraag over het jaarlijkse herbevestigen van de code of ethics ... nou antwoord ... 'is nu eenmaal zo' met een hoop woorden.
Dat is zo'n dooddoener die je van politici ook vaak hoort. Kwestie van luisteren,Wijnands schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 18:42:
Protesten zijn wat mopperende mensen hier en bij de koffie automaat. Meer zie ik nooit aan protesten
"The production of too many useful things results in too many useless people." Karl Marx
Dan heb ik vast een dagje vrij gehad op de dag dat er 100 man met spandoeken voor ons kantoor in Rotterdam stonden
Maar de andere dagen heb je misschien wel de honderden gezien die niet voor de poort stonden te demonstreren maar in plaats daarvan ervoor kozen de poort gewoon uit te lopen om niet meer terug te keren? Elke beroepsgroep 'protesteert' op haar eigen manier.Wijnands schreef op maandag 30 juni 2014 @ 23:37:
Dan heb ik vast een dagje vrij gehad op de dag dat er 100 man met spandoeken voor ons kantoor in Rotterdam stonden
Gelukkig zijn er nog genoeg die blijven en daarmee het dus blijkbaar na 2 jaar CGI wel best vindenfranssie schreef op maandag 30 juni 2014 @ 23:53:
[...]
Maar de andere dagen heb je misschien wel de honderden gezien die niet voor de poort stonden te demonstreren maar in plaats daarvan ervoor kozen de poort gewoon uit te lopen om niet meer terug te keren? Elke beroepsgroep 'protesteert' op haar eigen manier.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
De ervaring leert dat hoog opgeleide ICT professionals nauwelijks protesteren, een confrontatie vermijden en niet collectief voor hun belang opkomen. Men maakt individueel vooral duidelijk met de voeten wat men er van vindt. Ook de OR is daar een afspiegeling van.
It always seems impossible until it's done.
Ik denk dat men gewoon wat anders gaat zoeken als ze het er niet mee eens zijn...
Het met de voeten stemmen argument gaat op voor mensen zonder vlekje die zich op de curve omhoog werken, maar men vergeet daarbij dat de kans vrij aanzienlijk is dat men - al dan niet tijdelijk - zelf een vlekje krijgt op een gegeven moment waarbij je kunt denken aan leeftijd, kennisfuik, fitheid of ziekte, persoonlijke omstandigheden, idleness, etc. Als collectief kun je je weren tegen grillen en willekeur in dergelijke gevallen, op individuele basis word je tegen elkaar uitgespeeld
Met Rukapul. Dat stemmen met de voeten doen IT-ers bovendien niet geweldig als je kijkt naar de gemiddelde arbeidsvoorwaarden in relatie tot de arbeidsmarktpositie.
Geef daar eens een voorbeeld van, meneer de kapitein.t_captain schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 11:20:
Met Rukapul. Dat stemmen met de voeten doen IT-ers bovendien niet geweldig als je kijkt naar de gemiddelde arbeidsvoorwaarden in relatie tot de arbeidsmarktpositie.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Op dit moment zijn in de ICT en techniek de grootste aantallen vacatures. De hoogopgeleide functies in ICT techniek zijn zo'n beetje de enige functiegroepen die de afgelopen jaren een doorlopende toename lieten zien in vacatureaanbod. (leuke visualisatie uit 2013: http://www.nrccarriere.nl...ikkeling-per-beroepsgroep).
Toch blijken economen en juristen (in een markt met structurele krimp) nog altijd meer te verdienen.
Toch blijken economen en juristen (in een markt met structurele krimp) nog altijd meer te verdienen.
Verwijderd
Vacature aanbod wil niet zoveel zeggen. Er zijn veel zogenaamde spookvacatures, die door bedrijven worden geplaatst om politieke redenen en niet omdat er werk tegenover staat.
Daarnaast zijn er, net zoals altijd, veel vactures die al zijn ingevuld of die niet meer worden ingevuld.
Bovendien heb je vaak te maken met vacatures waarin het schaap met zeven poten word gevraagd. Zoiets als: Maximaal 21 jaar oud met 25 jaar ervaring in PHP, Java, ITIL, een zelfstandige teamplayer, en 27 full lifecycles hebben meegemaakt in het gebied van aluminium schroefjes.
Daarnaast zijn er, net zoals altijd, veel vactures die al zijn ingevuld of die niet meer worden ingevuld.
Bovendien heb je vaak te maken met vacatures waarin het schaap met zeven poten word gevraagd. Zoiets als: Maximaal 21 jaar oud met 25 jaar ervaring in PHP, Java, ITIL, een zelfstandige teamplayer, en 27 full lifecycles hebben meegemaakt in het gebied van aluminium schroefjes.
Die fenomenen heb je in alle beroepsgroepen. Vacatureaanbod is niet lineair met werkgelegenheid en daardoor misschien niet de perfecte indicator. Maar als relatieve vergelijker tussen beroepsgroepen en sectoren werkt het redelijk.
Los van de cijfers: de werkloosheid onder het CGI-publiek (informatica/IT/technische achtergrond, HBO/WO) lijkt nagenoeg nul en veel mensen hier op het forum voelen regelmatig de hete adem van recruiters in hun nek.
Dat staat in schril contract met de arbeidsmarkt in veel andere beroepsgroepen. Als zeer contrasterend tegenvoorbeeld gebruik ik de kinderopvang, een krimpsector waar echt nauwelijks vacatures zijn. Toch krijgen de werknemers in die sector dit jaar 3% collectieve loonsverhoging. Terwijl het collectieve salarisniveau bij de grotere ICT detacheerders nog steeds op hetzelfde plan staat als een jaar of 7 geleden, bij uitgeklede secundaire arbeidsvoorwaarden.
E.e.a. wijst mij erop dat hier niet het optimale resultaat voor de werknemers wordt behaald.
Los van de cijfers: de werkloosheid onder het CGI-publiek (informatica/IT/technische achtergrond, HBO/WO) lijkt nagenoeg nul en veel mensen hier op het forum voelen regelmatig de hete adem van recruiters in hun nek.
Dat staat in schril contract met de arbeidsmarkt in veel andere beroepsgroepen. Als zeer contrasterend tegenvoorbeeld gebruik ik de kinderopvang, een krimpsector waar echt nauwelijks vacatures zijn. Toch krijgen de werknemers in die sector dit jaar 3% collectieve loonsverhoging. Terwijl het collectieve salarisniveau bij de grotere ICT detacheerders nog steeds op hetzelfde plan staat als een jaar of 7 geleden, bij uitgeklede secundaire arbeidsvoorwaarden.
E.e.a. wijst mij erop dat hier niet het optimale resultaat voor de werknemers wordt behaald.
[ Voor 9% gewijzigd door t_captain op 01-07-2014 14:21 ]
Probleem is niet het vragen van het schaap met 7 poten, maar enkel het willen betalen voor een stukje diepvries vlees.
Als de vraag groot is, zou dat in de prijs te zien moeten zijn. Maar dat is het niet. Dus ergens klopt er iets niet.
De vraag komt niet overeen met dat wat je ziet of er is een glazen (salaris) plafond waar de techneut niet doorheen komt/mag komen.
Ik denk dat het komt door het hiërarchisch denken wat in bedrijven speelt, waarbij de hogere gepositioneerde ook meer moet verdienen. En dat de uitvoerende handjes altijd onderaan staan. Maar zie dat maar eens te veranderen.
Als de vraag groot is, zou dat in de prijs te zien moeten zijn. Maar dat is het niet. Dus ergens klopt er iets niet.
De vraag komt niet overeen met dat wat je ziet of er is een glazen (salaris) plafond waar de techneut niet doorheen komt/mag komen.
Ik denk dat het komt door het hiërarchisch denken wat in bedrijven speelt, waarbij de hogere gepositioneerde ook meer moet verdienen. En dat de uitvoerende handjes altijd onderaan staan. Maar zie dat maar eens te veranderen.
let the past be the past.
Verwijderd
Ik denk dat het komt dat de gemiddelde IT-er een vakidioot is die het vak te leuk vind. Ik zie dat bij mezelf en bij veel van mijn (ex)collega's. Op een of andere manier hebben slechts weinige ICT-ers het besef wat ze eigenlijk echt waard zijn en nog minder hebben het lef dat ook te eisen.
Dat fenomeen zie je bij meer techneuten die niet inzien wat ze daadwerkelijk waard zijn. Ik vind Steve Wozniak een goed voorbeeld. Een goeie, technisch briljante kloot die door Steven Jobs destijds is gebruikt en nooit heeft gekregen wat ie eigenlijk had verdiend. Naief? Misschien, maar de man maakt nog steeds geen ongelukkige indruk....
Dat fenomeen zie je bij meer techneuten die niet inzien wat ze daadwerkelijk waard zijn. Ik vind Steve Wozniak een goed voorbeeld. Een goeie, technisch briljante kloot die door Steven Jobs destijds is gebruikt en nooit heeft gekregen wat ie eigenlijk had verdiend. Naief? Misschien, maar de man maakt nog steeds geen ongelukkige indruk....
AgreedSPee schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 13:18:
Probleem is niet het vragen van het schaap met 7 poten, maar enkel het willen betalen voor een stukje diepvries vlees.
We hebben te maken met een groeiende hoeveelheid werk en een groeiende economische en maatschappelijke impact van het werk, twee factoren die de waarde van de ICT-er ten goede komen en bovendien de conjunctuurgevoeligheid verminderen.Als de vraag groot is, zou dat in de prijs te zien moeten zijn. Maar dat is het niet. Dus ergens klopt er iets niet.
Maar we hebben ook te maken met globalisering. Niet zozeer door de outsourcing die in de eerste jaren van deze eeuw zo in de mode kwam, de hoeveelheid outsourcing lijkt enigzins gestabiliseerd. Nu ook door de opkomst van cloud services. Development, beheer en gebruik komen steeds losser van elkaar te staan.
Ik zie daarin een verklaring voor de huidige markt; een markt waarin iedere redelijke developer zijn werkagenda (over)vol heeft maar tegelijk de tarieven achterblijven. Als dat inderdaad het geval is, zou je moeten zien dat in de "goedkopere" landen zoals India de beloning voor ICT-ers wel doorlopend stijgt...dat telt op tot een plaatje van convergentie.
Knuppeltje in het hoenderhok? Dat plafond ligt op 4000 bruto + auto bij de grotere detacheerders en 5500 bruto (zonder auto) in de industrie.De vraag komt niet overeen met dat wat je ziet of er is een glazen (salaris) plafond waar de techneut niet doorheen komt/mag komen.
Dat is ook waar voor velen de schoen begint te wringen, vooral bij de detacheerders. We hebben een flinke belastingdruk op arbeid en van die 4000 + auto blijft netto een euro of 2300 + auto over. Laat die auto 400 waard zijn, dan zit je met 2700 per maand slechts zo'n 50% boven het sociaal minimum voor een gezin met kinderen.
Voor iemand met een HBO of WO-opleiding in een gewilde richting en de nodige jaren werkervaring is dat eigenlijk een pover vooruitzicht.
Die suggestie heb ik vaker gelezen, dat er een negatieve correlatie bestaat tussen betrokkenheid bij de inhoud van je vak en de financiele beloning. Artsen lijken aan deze correlatie te ontkomen.Verwijderd schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 13:52:
Ik denk dat het komt dat de gemiddelde IT-er een vakidioot is die het vak te leuk vind. Ik zie dat bij mezelf en bij veel van mijn (ex)collega's.
[ Voor 9% gewijzigd door t_captain op 01-07-2014 14:43 ]
Nederlandse beloningen zijn over het algemeen vrij plat. Verschil tussen minimum en een hoger opgeleide professional is niet zo heel groot.
Laat me niet lachen. Dat was ooit zo, maar de verschillen zijn de laatste 20 jaar sterk toegenomen.Wijnands schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 14:45:
Nederlandse beloningen zijn over het algemeen vrij plat. Verschil tussen minimum en een hoger opgeleide professional is niet zo heel groot.
Kwestie van lease contract uitzitten.avotar schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 06:24:
[...]
Gelukkig zijn er nog genoeg die blijven en daarmee het dus blijkbaar na 2 jaar CGI wel best vinden
Het is wel een paar honderd meer kan ik uit ervaring zeggen. Ongeveer zo'n 2500 netto en mijn full options Megane zou ik zelf op meer waarderen dan 400. Die auto heb je niet nodig, maar kost wel wat tie kost.t_captain schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 14:41:
Dat is ook waar voor velen de schoen begint te wringen, vooral bij de detacheerders. We hebben een flinke belastingdruk op arbeid en van die 4000 + auto blijft netto een euro of 2300 + auto over. Laat die auto 400 waard zijn, dan zit je met 2700 per maand slechts zo'n 50% boven het sociaal minimum voor een gezin met kinderen.
Voor iemand met een HBO of WO-opleiding in een gewilde richting en de nodige jaren werkervaring is dat eigenlijk een pover vooruitzicht.
@Ilantir:
Ik heb gerekend met een auto van 30k, 20%, 100 euro EB en een werknemersbijdrage aan je pensioen van 150 bruto.
Als je de kantjes afloopt van je pensioenopbouw (bv. de beschikbare premie regelingen zoals die van CGI zonder een vrijwillige eigen storting) en een 14% auto rijdt kom je inderdaad iets hoger uit. De prive-waarde van je auto is persoonlijk.
@LowLevel:
Die grotere inkomenskloof speelt volgens mij vooral bij de wat hogere inkomens, en laat dat vooral de inkomens zijn die niet helemaal leunen op box 1. In box 2 en 3 heb je min of meer een vlaktaks met een aanzienlijk lager tarief.
Als ik kijk naar de belastingdruk van werknemers, dan wordt het netto-plaatje enorm in elkaar gedrukt voor iedereen tussen minimumloon en 2.5x modaal. In de lagere inkomensgroepen wordt de effectieve marginale belastingdruk aardig opgevoerd door de huur- en zorgtoeslag: meer verdienen is flink minder toeslag. Dat nivelleert aardig tussen minimum en modaal. Zodra je iets bovenmodaal verdient, krijg je te maken met afbouw van heffingskorting en arbeidskorting (naast de meer specifieke zaken zoals afbouw van kinderopvangtoeslag). Gevolg is dat je modaal en 1.5x modaal eigenlijk ook vrij dicht bij elkaar liggen. En tussen 1.5x en 2.5x heb je de hoogste effectieve belastingdruk van 58%.
Zodoende is het met een technische functie in loondienst eigenlijk heel moeilijk om netto 2x minimum te verdienen.
Ik heb gerekend met een auto van 30k, 20%, 100 euro EB en een werknemersbijdrage aan je pensioen van 150 bruto.
Als je de kantjes afloopt van je pensioenopbouw (bv. de beschikbare premie regelingen zoals die van CGI zonder een vrijwillige eigen storting) en een 14% auto rijdt kom je inderdaad iets hoger uit. De prive-waarde van je auto is persoonlijk.
@LowLevel:
Die grotere inkomenskloof speelt volgens mij vooral bij de wat hogere inkomens, en laat dat vooral de inkomens zijn die niet helemaal leunen op box 1. In box 2 en 3 heb je min of meer een vlaktaks met een aanzienlijk lager tarief.
Als ik kijk naar de belastingdruk van werknemers, dan wordt het netto-plaatje enorm in elkaar gedrukt voor iedereen tussen minimumloon en 2.5x modaal. In de lagere inkomensgroepen wordt de effectieve marginale belastingdruk aardig opgevoerd door de huur- en zorgtoeslag: meer verdienen is flink minder toeslag. Dat nivelleert aardig tussen minimum en modaal. Zodra je iets bovenmodaal verdient, krijg je te maken met afbouw van heffingskorting en arbeidskorting (naast de meer specifieke zaken zoals afbouw van kinderopvangtoeslag). Gevolg is dat je modaal en 1.5x modaal eigenlijk ook vrij dicht bij elkaar liggen. En tussen 1.5x en 2.5x heb je de hoogste effectieve belastingdruk van 58%.
Zodoende is het met een technische functie in loondienst eigenlijk heel moeilijk om netto 2x minimum te verdienen.
Waarmee vergelijk je dat? Kijk bijv. 's naar deze schalenLowLevel schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 14:54:
[...]
Laat me niet lachen. Dat was ooit zo, maar de verschillen zijn de laatste 20 jaar sterk toegenomen.
voortgezet onderwijs: http://www.wordleraarinhe...en-carrieremogelijkheden/
ziekenhuizen: https://www.nvz-ziekenhui...-salarisschalen-2011-2013
bij een accountant wordt het al wat interessanter: http://www.accountantword...-zijn/Salaris-accountant/
Even puur uit interesse, uit welke leaseauto's kan bij CGI gekozen worden en wat voor afspraken zijn er voor jullie en tussen jullie en leasemaatschappij gemaakt?
Bedankt alvast
Bedankt alvast
Afspraken ga ik niks over zeggen hier. De merken zijn BMW, Citroen, Ford, Opel, Peugeot, Renault, Skoda, Toyota, Volkswagen en Volvo. Bij alle merken geld dat je alleen uit auto;s met een relatief lage uitstoot kan kiezen (140gram meen ik)
Een tip: Staar je niet blind op de leaseauto!hypetrax schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 16:15:
Even puur uit interesse, uit welke leaseauto's kan bij CGI gekozen worden en wat voor afspraken zijn er voor jullie en tussen jullie en leasemaatschappij gemaakt?
Ik weet het, het is leuk om op een fesstje patserig je nieuwe leasebak te showen. Maar er zitten ook veel nadelen aan leaseautos. Lees dit forum er maar eens op na.
Kijk vooral naar het basissalaris, groeimogelijkheden in carrière (met bijbehorende salarisgroei!), pensioenregeling, vakantiedagen, (echte!) opleidingsmogelijkheden. Vergeet ook de cultuur en sfeer van een organsiatie niet. Geloof me, dit zijn allemaal aspecten die veel belangrijker zijn dan die leaseauto.
Aan de andere kant, als je toch wil uithuilen over je baas, is dat prettiger steunend op het stuur van je leasewagen, dan op het stuur van je fiets of het plakkerige tafeltje in het midden van een veel te volle stinkende treincoupe.
eens voor wat betreft de trein, volkomen oneens vwb de fiets.avotar schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 06:58:
Aan de andere kant, als je toch wil uithuilen over je baas, is dat prettiger steunend op het stuur van je leasewagen, dan op het stuur van je fiets of het plakkerige tafeltje in het midden van een veel te volle stinkende treincoupe.
Je hebt geen idee wat een luxe het is om 's avonds op tijd te zijn om samen met je kids te eten en je lichaamsbeweging te hebben gehad terwijl al die vetkleppen drie uur per dag kwijt zijn in hun fantastische leasebak, in de file luisterend naar toiletpottengeluid uit goedkope chinese audiomeuk met een zelfbetaalde bose sticker.
zoals tp2 al zegt: staar je niet blind op die leasebak. let ook even op de afkoopregeling mocht je eerder willen vertrekken dan de leasetermijn lang is. Niet iedereen raakt m zomaar kwijt aan een collega...
CPB: http://www.cpb.nl/persber...vraag-naar-hoogopgeleidenWijnands schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 15:38:
[...]
Waarmee vergelijk je dat? Kijk bijv. 's naar deze schalen
voortgezet onderwijs: http://www.wordleraarinhe...en-carrieremogelijkheden/
ziekenhuizen: https://www.nvz-ziekenhui...-salarisschalen-2011-2013
bij een accountant wordt het al wat interessanter: http://www.accountantword...-zijn/Salaris-accountant/
Op zich heb je daar een punt. Ik werk express een deel van mijn week op een lokatie op fiets afstand. 20 minuten trappen en je komt heerlijk ontspannen thuispeter00 schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 08:32:
[...]
eens voor wat betreft de trein, volkomen oneens vwb de fiets.
Je hebt geen idee wat een luxe het is om 's avonds op tijd te zijn om samen met je kids te eten en je lichaamsbeweging te hebben gehad terwijl al die vetkleppen drie uur per dag kwijt zijn in hun fantastische leasebak, in de file luisterend naar toiletpottengeluid uit goedkope chinese audiomeuk met een zelfbetaalde bose sticker.
Wordt gekeken naar de verschillen in inkomensongelijkheid tussen landen in de OESO, dan blijken Europese landen duidelijk af te wijken van andere OESO-landen. In Europa is de institutionele structuur, en dan vooral de sociale zekerheidsstelsels, sterker gericht op het in toom houden van ongelijkheid. Veelal wordt betoogd dat de prijs die Europa hiervoor betaalt, een hoge werkloosheid is, met name onder laaggeschoolden. Zo verkleint een relatief hoog minimumloon de inkomensverschillen; dit corrigeert de inkomensverhoudingen die op een vrije markt zouden ontstaan. Tegelijkertijd vermindert hierdoor de vraag naar laaggeschoolde arbeid, waardoor veel laaggeschoolden buiten het arbeidsproces komen te staan. Inderdaad is de werkloosheid in Europa gemiddeld genomen relatief hoog ten opzichte van die in de VS. Dit geldt echter zowel voor hoogopgeleiden als voor laagopgeleiden.
[ Voor 23% gewijzigd door Wijnands op 02-07-2014 10:31 ]
Voor de liefhebber, er staat een nieuwe adviesaanvraag op de OR workspace.
Verwijderd
Waarover? Volgens mij alleen wat geschoven met mappen toch...Wijnands schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 12:32:
je hebt een bericht
Nope, is weer deleted. Te vroeg geplaatst. Conf. call is pas vrijdag. Er gaan weer wat management en support functies verdwijnen.Wijnands schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 12:32:
Verwijderd
Ook tevergeefs gezocht.Donde schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 12:59:
[...]
Nope, is weer deleted. Te vroeg geplaatst. Conf. call is pas vrijdag. Er gaan weer wat management en support functies verdwijnen.
Dan zal 'ie vrijdag middag laat wel weer terug komen.
In het document staat dat het vandaag op de workspace wordt geplaatst. Hebben ze ook gedaan, maar daarna weer weggehaald...
Zeg bij zo'n dertig procent minder fee-earners, dertig procent overhead? Vooral in TL en PL en administratief moet de werkdruk toch redelijk gedaald zijn het afgelopen jaar schat ik. Een deel zou je willen vasthouden maar dan moet er wel weer groei komen.
Qua communicatie loopt de OR volledig gemuilkorfd aan de leiband van de bestuurder. Grotendeels ontkoppeld van de achterban. Alles wordt eerst intern en niet openbaar behandeld. Van openbare behandeling is vaak nauwelijks sprake omdat pas na afloop enkel het resultaat wordt medegedeeld. Als we al iets te horen krijgen zijn ze er waarschijnlijk al uit. Het heet OR maar van medezeggenschap is geen sprake!Nope, is weer deleted. Te vroeg geplaatst. Conf. call is pas vrijdag. Er gaan weer wat management en support functies verdwijnen.
It always seems impossible until it's done.
Dit topic is gesloten.