tp2 schreef op maandag 03 maart 2014 @ 19:18:
[...]
Daar zit inderdaad het grote risico voor CGI. Ondernemerschap in de organisatie brengen - dat wat de Canadezen voor ogen hebben - is in mijn ogen een goed initiatief.
Maar CGI moet zich ervan bewust zijn dat "echte" ondernemers nooit voor CGI zullen werken. Die zijn immers al lang aan het ondernemen. Men moet zich dus richten op de laag net daaronder. Mensen die ondernemerschap waarderen, maar ook aan een stukje comfort van werknemerschap hechten. Op het moment dat je dat stukje comfort wegneemt, stroomt die groep linea recta uit richting ZZP.
Als je mensen wilt rangschikken naar hun drive om te ondernemen, dan is de bovenste groep niet eens met uur-factuur werk bezig maar met productontwikkeling voor eigen rekening en risico daar zitten ook de ZMP-ers.
Daaronder zit een (grotere) groep ZZP-ers die met T&M werk gezig zijn.
In de derde laag zitten de werknemers die wel een ondernemende geest hebben maar deze (nog) niet hebben omgezet in een KvK-inschrijving.
De groep daaronder (volgens mij de grootste) is gelukkig als werknemer en heeft geen ondernemersaspiraties.
Er zit een soort verticale beweging in de bovenste drie groepen. Van ondernemersaspiraties naar ZZP-er, naar ondernemer op grotere schaal. De bovenste groep is meestal (maar niet altijd) afkomstig uit mensen die ooit voor een baas werkten, toen zelfstandig werden en toen hun focus hebben verlegt van consultancy naar ontwikkeling. Aan de andere kant zullen er best veel mensen zijn die wel aspiraties hebben om ondernemer te worden, maar de stap uiteindelijk niet zetten. Er is ook een stroom de andere kant op, van ondernemer naar werknemer; in mijn perceptie is die wel aanzienlijk kleiner dan de opgaande stroom.
Als je "intrapreneurs" wilt hebben, moet je eerst een bewustzijn ontwikkelen van dergelijke patronen. Je moet in dialoog met je huidige werknemers en met je ex-werknemers over hun beweegredenen. Voordat je begint moet je eerst afvragen of intrapreneuship wel echt in je bedrijfscultuur past. Imho was dat bij CMG wel het geval maar bij Logica niet.