Ervaring werken bij CGI (deel 5) Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 136 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.022.833 views

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-10 15:16
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 10:51:
[...]

Zoals je al zegt. NL / Europa mgt is het tot op heden nog niet gelukt om de transitie te maken.
Logica probeerde dit al 5 jaar tevergeefs met haar 1/3 , 1/3 , 1.3 strategie. Is ook nooit van de grond gekomen....
In mijn perceptie heeft Logica het nooit echt geprobeerd. Het bedrijf werd als een typische detacheringsclub geleid. Alle focus leek te richten op maximalisatie van de marges binnen de bestaande business en op het klein houden van het werkkapitaal.

Ongetwijfeld waren er ook sales managers aan het proberen om meer projecten en SLA's aan boord te krijgen, maar ik heb nooit gevoeld dat er een bedrijfsbrede focus darop lag.

Op zo'n manier zul je natuurlijk nooit een fundamentele transformatie kunnen doormaken.

Verwijderd

t_captain schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 12:44:
[...]
In mijn perceptie heeft Logica het nooit echt geprobeerd. Het bedrijf werd als een typische detacheringsclub geleid. Alle focus leek te richten op maximalisatie van de marges binnen de bestaande business en op het klein houden van het werkkapitaal.

Ongetwijfeld waren er ook sales managers aan het proberen om meer projecten en SLA's aan boord te krijgen, maar ik heb nooit gevoeld dat er een bedrijfsbrede focus darop lag.

Op zo'n manier zul je natuurlijk nooit een fundamentele transmformatie kunnen doormaken.
En waar zie je dit in het nieuwe CGI-NL dan veranderen, behalve in woorden?
Strategie is er nu voornamelijk op gebaseerd om de kosten van het werkkapitaal (consultants) zo laag mogelijk te krijgen.

• t_captain
In tegenstelling tot Logica zie ik CGI alleen van de buitenkant; ik was al weg voor de overname.

De woorden zijn inderdaad positief, maar dat waren ze ten tijde van Logica ook. Hooguit kun je stellen dat CGI wereldwijd wat meer track record heeft om de daad bij het woord te voegen. Maar het blijft natuurlijk koffiedik kijken tot het moment dat er daadwerkelijk iets begint te veranderen.

Als ik naar de daden kijk, heeft CGI wel iets gedaan om de organisatie platter en efficienter te maken en de invloed iets meer te decentraliseren. Het instellen van de TL-functie zie ik als een positieve aktie. Aan de andere kant lijkt men drie keer harder bezig te zijn met hetzelfde spelletje van uitknijpen van de marges als voorheen. Time will tell.

Verwijderd

t_captain schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 13:01:
...
Het instellen van de TL-functie zie ik als een positieve aktie.
...
Het positieve dat ik van mijn TL ervaar is enig medeleven. Verder is hij uitsluitend spreekbuis en administratieve kracht die geen enkele invloed naar boven kan uitoefenen. Hadden we beter wat leuke intermediaires à 25,- / uur voor kunnen inzetten.

Verwijderd

Als ik naar de daden kijk, heeft CGI wel iets gedaan om de organisatie platter en efficienter te maken en de invloed iets meer te decentraliseren. Het instellen van de TL-functie zie ik als een positieve aktie. Aan de andere kant lijkt men drie keer harder bezig te zijn met hetzelfde spelletje van uitknijpen van de marges als voorheen. Time will tell.
Plat?
TeamLead, PracticeLead, UnitLead, PracticeDirector, AccountManager, VicePresident, etc...
Gek hè, dat mijn riante tarief niet toereikend is voor fatsoenlijke AV.

• ESPACE
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Mijn ervaring is dat Ron de Mos sneller (zelfde middag nog) op zijn mail reageert dan de OR :( .....
Ik vraag me af of voldoende middelen aan de OR beschikbaar wordt gesteld. Krijgen ze überhaupt goedkeuring/budget om een adviseurs/ondersteuning in te huren? Als de OR tekort schiet bij het vervullen van haar taken ligt daar een hoofdoorzaak.

Het zou Ron de Mos sieren als hij aan de OR voldoende financiële middelen en een ambtelijk secretaris beschikbaar stelt!

It always seems impossible until it's done.

• t_captain
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 13:32:
[...]

Plat?
TeamLead, PracticeLead, UnitLead, PracticeDirector, AccountManager, VicePresident, etc...
Vroeger had je nog meer overheadfuncties. Bovendien kun je ook afslanken in de breedte i.p.v. de hoogte. Stel dat je tegenwoordig op een practive van 100 consultants 1 PL en 5 TL's hebt, heb je een overhead van 2 FTE. Dat zou vroeger 3 a 4 geweest zijn.

• Eddo-79
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 20:55
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 13:32:
[...]

Plat?
Wel plat in de term van hierarchie:

Medewerker - TL - PL - VP - CEO SVP NL - CEO SVP Europe - CEO Wereldwijd.

In 6 stappen door alle niveau's heen voor een bedrijf van 69.000 man. Das echt niet veel.

[ Voor 7% gewijzigd door Eddo-79 op 27-02-2014 13:41 ]

Verwijderd

Eddo-79 schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 13:39:
[...]

Wel plat in de term van hierarchie:

Medewerker - TL - PL - VP - CEO SVP NL - CEO SVP Europe - CEO Wereldwijd.

In 6 stappen door alle niveau's heen voor een bedrijf van 69.000 man. Das echt niet veel.
Volgens de theorie kom ik in 7 stappen ook bij de president van Amerika, dus?

• Eddo-79
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 13:42:
[...]

Volgens de theorie kom ik in 7 stappen ook bij de president van Amerika, dus?
Appels met peren..of iets specifieker: De president van Amerika draagt niet echt bij aan de overhead van CGI.

[ Voor 17% gewijzigd door Eddo-79 op 27-02-2014 13:45 ]

• Inabubble
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-06 12:20
In tegenstelling tot Logica zie ik CGI alleen van de buitenkant; ik was al weg voor de overname.

De woorden zijn inderdaad positief, maar dat waren ze ten tijde van Logica ook. Hooguit kun je stellen dat CGI wereldwijd wat meer track record heeft om de daad bij het woord te voegen. Maar het blijft natuurlijk koffiedik kijken tot het moment dat er daadwerkelijk iets begint te veranderen.

Het is eerder slechter geworden, al ga ik er van uit dat dat een tijdelijke zaak is. Als je nu idle dreigt te worden, krijg je nog vóór die tijd al een soort mailing waar je niet vrolijk van wordt (naming and shaming). Ook al ben je al met je intake voor de volgende opdracht bezig, je wordt niet geacht nog een zinnige letter op papier te kunnen zetten noch met een klant te kunnen praten... Van meerdere kanten hoor ik, dat dit als storend wordt ervaren.
Tot nu toe is de wisseling van management voor mij in ieder geval een veel vaker voorkomend verschijnsel als bijvoorbeeld jaarwisselingen.

• Lord Thunder
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-04-2024
ESPACE schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 13:34:
Het zou Ron de Mos sieren als hij aan de OR voldoende financiële middelen en een ambtelijk secretaris beschikbaar stelt!
Ben ik nu heel cynisch als ik hierbij direct denk: "Maar alle non-billable bedrijfsprocessen moeten consultants toch in hun eigen tijd doen?"

• t_captain
Alle non-billable bedrijfsprocessen in je eigen tijd? Dat is voor mij het #1 verschil tussen voor een baas werken of als zelfstandige.

• Lord Thunder
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-04-2024
Mijn ervaring is dat als een manager met je wil vergaderen, dat jij die tijd wel bij de klant moet inhalen. Dan vraag ik mij altijd af: als die manager de hele dag vergadert, heeft ie dan een dag niet gewerkt?

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-10 09:01

avotar

P0werd by Black Coffee

Lord Thunder schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 13:55:
Mijn ervaring is dat als een manager met je wil vergaderen, dat jij die tijd wel bij de klant moet inhalen. Dan vraag ik mij altijd af: als die manager de hele dag vergadert, heeft ie dan een dag niet gewerkt?
Daar ben ik deels vanaf gestapt. Komt hij hierheen, dan vind ik het niet zo'n groot probleem. Moet ik er overdag voor naar kantoor, dan gaat alles op M.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:06
Waar zie jij die code dan staan?
Ik heb mijn intake ook maar op *een* code geschreven, waarvan ik dacht dat die er wel bij hoorde.
Ik heb mezelf een tik verkocht, omdat ik eraan dacht om dat op 'vrij' te schrijven.
Toch erg dat die mentaliteit erin is geslopen. :(

let the past be the past.

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:55
SPee schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 16:01:
Waar zie jij die code dan staan?
Ik heb mijn intake ook maar op *een* code geschreven, waarvan ik dacht dat die er wel bij hoorde.
Ik heb mezelf een tik verkocht, omdat ik eraan dacht om dat op 'vrij' te schrijven.
Toch erg dat die mentaliteit erin is geslopen. :(
M ken ik ook niet, ik schrijf al dat soort taken tegenwoordig op Administration.

• Eddo-79
M is de oude Meeting code in de PSA voorganger.
Bestaat al een tijdje niet meer.

Verwijderd

elsinga schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 19:03:
Het getuigt in elk geval voor mij van slecht werkgeverschap als je dit soort dingen aanpast voor lopende contracten. Bij een nieuw contract heb je nog de keuze tussen wel of niet tekenen, maar een lopend contract loopt al...

Dus voor de directie van CGI: Robert Elsinga behoudt zicht het recht voor zijn arbeidscontract en alle daarmee verbonden conracten eenzijdig aan te passen. Mijn salaris wordt met ingang van 1-3-2014 verdubbeld, mijn leaseauto wordt nu zonder eigen bijdrage en ik mag elke klus weigeren die me niet aanstaat. :) Denk alleen niet dat ze dat leuk vinden... Nou, ik andersom dus ook niet...
Moet ik ook maar eens gaan doen >:)

Verwijderd

IjsbeerPigu schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 10:45:
Voor diegene met een DAS rechtsbijstandverzekering:
Is het een idee om gegevens uit te wisselen, zodat ze de zaken kunnen combineren?
Ik zit ook bij DAS. Is een goed idee ;)

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
t_captain schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 13:39:
[...]

Vroeger had je nog meer overheadfuncties. Bovendien kun je ook afslanken in de breedte i.p.v. de hoogte. Stel dat je tegenwoordig op een practive van 100 consultants 1 PL en 5 TL's hebt, heb je een overhead van 2 FTE. Dat zou vroeger 3 a 4 geweest zijn.
Het gaat er alleen niet om hoeveel FTE het is het gaat er om wat deze personen per maand kosten, en wat ze per maand opleveren voor CGI. Ze kosten een hoop meer dan de consultants maar ze leveren vrijwel niets op.

• waldkorn
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-06-2023
@Shadowhawk00: Hoeveel deals heb jij al binnengesleept? Enig idee hoeveel tijd er gaat zitten in een fatsoenlijk offerte zonder meteen aan een gelopen race te beginnen?

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
waldkorn schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 19:19:
@Shadowhawk00: Hoeveel deals heb jij al binnengesleept? Enig idee hoeveel tijd er gaat zitten in een fatsoenlijk offerte zonder meteen aan een gelopen race te beginnen?
Als je verlenging en extra inzet van collega's meetelt best wel een aantal.
Bovendien is het grootste deel nogsteeds TM werk dus daar heb je geen offertes voor.

En daarnaast klopt het wel dat het niet uitmaakt hoeveel mensen er boven je zitten maar wat ze verdienen. 1 FTE die 1M verdient is meer overhead dan 10FTE die samen 500k verdienen per jaar.

[ Voor 17% gewijzigd door Shadowhawk00 op 27-02-2014 19:27 ]

• waldkorn
Verlenging en inzet van collega's is natuurlijk peanuts. Dat doet iedereen. Ik bedoel echt nieuwe deals, nieuwe klanten.

Verwijderd

@Shadowhawk, heb jij enig idee hoeveel offertes er per maand worden uitgebracht en hoeveel mensen hier full time mee bezig zijn?

• tp2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-04-2024

tp2

waldkorn schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 20:06:
Verlenging en inzet van collega's is natuurlijk peanuts. Dat doet iedereen. Ik bedoel echt nieuwe deals, nieuwe klanten.
Check!
Goede sales mensen en goede managers zijn hun gewicht in goud waard. Ik zie hierin wel een gele grote diversiteit. Ik zie toppers, ik zie zwakke broeders en alles wat ertussen ligt.

Die generaliserde reactie van Shadowhawk00 is ongepast, daarmee doe je de goede onder ons echt tekort.

• tp2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-04-2024

tp2

Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 20:26:
@Shadowhawk, heb jij enig idee hoeveel offertes er per maand worden uitgebracht en hoeveel mensen hier full time mee bezig zijn?
Hier heb ik dan wel een kritische vraag over. Hoe goed wordt er beoordeeld wat de kansen zijn. Met andere woorden schieten we met hagel op alles, of zijn we zorgvuldig in de selectie waarop we aanbieden.
M.a.w. wat is de hitrate, hoe effectief het het offerteproces? (niet in detail antwoorden, bedrijfsvertrouwelijk).

Verwijderd

check maar eens intern naar de bid procedures. Zeer professioneel allemaal, maak je daar geen zorgen over :)

Er worden overigens ook genoeg bids voor T&M werk uitgebracht en gewonnen. CGI is echt niet een uitzendbureau.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2014 20:55 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36

franssie

Save the albatross

precies*, en laten we deze discussie verder intern voeren, dit heeft niets tot weinig met werken bij CGI te maken maar is wel gevoelige info. Ik heb die code nog niet getekend (geen tijd gehad om te lezen) maar hiervan kan je op je klompen aanvoelen dat je een grens nadert.

*= edit://voor wat mij betreft is CGI wel een uitzendbureau, zeker de afgelopen 10 jaar. maar dat zal misschien niet voor heel CGI gelden, en ook niet voor alle personeelsleden (hoe heette dat ook alweer voodat de member/mumber terminologie werdt ingevoerd?)

[ Voor 32% gewijzigd door franssie op 27-02-2014 21:07 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Eens 8). Is de leasesite al open inmiddels?

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2014 20:57 ]

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:20
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 20:56:
Eens 8). Is de leasesite al open inmiddels?
nee want er zijn nog genoeg auto's op de release plaza. En volgens artikel 2.15 moeten die eerst ingezet worden ;)

Star Citizen Referral Code

• Inabubble
Metaalhoofd schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 21:44:
[...]

nee want er zijn nog genoeg auto's op de release plaza. En volgens artikel 2.15 moeten die eerst ingezet worden ;)
En de duurste natuurlijk als eerste er uit, welke starter is de pineut om z'n halve salaris uit te geven?

• Metaalhoofd
Inabubble schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 22:30:
[...]

En de duurste natuurlijk als eerste er uit, welke starter is de pineut om z'n halve salaris uit te geven?
gelukkig staat er in art 2.15 wel dat het een auto passend bij het lvl of lager moet zijn, dus denk dat starters er niet zo'n last van hebben.

Verwijderd

:w

[ Voor 201% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2014 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESPACE
Voor diegene met een DAS rechtsbijstandverzekering: Is het een idee om gegevens uit te wisselen, zodat ze de zaken kunnen combineren?
Goed idee! Betrek daar ook andere rechtsbijstandsverzekerden en vakbondsleden bij.

Op dit moment is er nog geen zaak. CGI moet de eerste stap zetten. Ze moeten je uit de lease/huurauto duwen. Je moet bezwaar maken en als je eenmaal in het schuitje zit kun je een zaak beginnen. Omdat het een collectieve maatregel betreft zullen rechtsbijstanden en vakbonden elkaar heel snel vinden en samenwerken. Als eenmaal bekend wordt dat een zaak in voorbereiding is, wordt het aansluiten. Dan kun je collectief, met sterke riemen, tegen de stroom oproeien.

Op basis van de CGI-leaseautopraktijk van de afgelopen jaren en de bestaande jurisprudentie is de zaak zeer kansrijk. Als een zaak al niet wordt voorkomen met een schikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-10-2024
Hoe zit het met het feit dat ze je volgens het nieuwe regelement willen verplichten een auto uit de release plaza te nemen. Kunnen ze dat? Is daar juridisch wat tegen te doen?

Aangezien ik boven de 10.000 kilometer uit kom, verwacht ik een uitnodiging te gaan krijgen om weer een nieuwe leaseauto te bestellen. Uit principe overwegingen zou ik echter bereid zijn aan een collectieve actie deel te nemen. Alleen vraag ik mij wel af of een rechtsbijstandsverzekering dit zou toelaten, in het geval dat je als medewerker van een bedrijf (nog) niet geraakt wordt door een dergelijke wijziging in de arbeidsvoorwaarden (zoals in ons geval in de kontekst van de leaseregeling).

[ Voor 58% gewijzigd door Perenor op 28-02-2014 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chinook
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-10 15:48
"Het mobiliteitsbudget wordt maandelijks bruto uitgekeerd en door middel van decalaries netto gemaakt. Het deel wat je niet gebruikt wordt dus bruto uitgekeerd". Hr mobilty

Toch mooi alternatief voor gemiddelde rijders 15-25k per jaar en alternatief voor leaseauto met bijtelling. Voor mij geen lease meer.

[ Voor 28% gewijzigd door chinook op 28-02-2014 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus als je L3 bent en je declareert per maand voor 325 aan brandstof dan wordt die andere 325 bruto uitgekeerd, waarvan je dus ongeveer 150 netto aan overhoud na aftrek belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 08:35:
Dus als je L3 bent en je declareert per maand voor 325 aan brandstof dan wordt die andere 325 bruto uitgekeerd, waarvan je dus ongeveer 150 netto aan overhoud na aftrek belasting?
150 euro netto is denk ik niet genoeg om verzekering + belasting + onderhoud + afschrijving + privé gebruik van een privé auto te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat lijkt mij ook niet, het mobiliteitsbudget lijkt alleen aantrekkelijk als je nu ook al geen leaseauto hebt en bewust met het OV reist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chinook
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 08:35:
Stel je bent L3 krijg je 750 bruto mob vergoeding (>10.000 km). Stel je rijd 1000 km per maand zakelijk, mag je 190 euro netto maken (0,19 cent x 1000 declareren) en de overige 560 euro krijg je bruto uitgekeerd. Leuke salarisverhoging als je niet teveel zakelijk rijdt.

Ik rijd 2000 km is dus 380 netto en 370 bruto ~ 560 netto totaal Als je daar bijtelling tegenover zet voor een redelijke auto van 300-400 euro kun je met een prive auto toch aardig wegkomen. (~900 euro per maand)

En in mijn specifieke geval dus 560 euro / 2000 km = 28 cent netto zakelijke km vergoeding

[ Voor 21% gewijzigd door chinook op 28-02-2014 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

peter00

BCF5

franssie schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 20:55:
Ik heb die code nog niet getekend (geen tijd gehad om te lezen) maar hiervan kan je op je klompen aanvoelen dat je een grens nadert.
zou ik wel even goed lezen als ik jou was . Veel verwijzingen en engels-juridische kretologie die soms verder gaat dan het gele boekje. Let op containerbegrippen en zinnen die google translate niet eenduidig vertaalt. Heb m dan ook niet getekend voor begrepen.

vertrouwen is goed, controle is beter. Zie onderschrift

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als eigen rijder declareer je geen brandstof maar 19 ct/km voor je zakelijke ritten. De brandstof wordt geacht om daarmee betaald te zijn. Je hebt dus budget X --> 0.19 x zakelijke km netto , de rest bruto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESPACE
Ik rijd 2000 km is dus 380 netto en 370 bruto ~ 560 netto totaal Als je daar bijtelling tegenover zet voor een redelijke auto van 300-400 euro kun je met een prive auto toch aardig wegkomen. (~900 euro per maand)

En in mijn specifieke geval dus 560 euro / 2000 km = 28 cent netto zakelijke km vergoeding
Kom je dan nog wel naar meetings?

Ik zou een andere keuze maken. Een redelijke leaseauto kost veel minder. Skoda Octavia Combi 25.650, bijtelling 14%, eigen bijdrage geschat op 150. Netto kosten per maand: 213 - 227 (42% - %52 belasting). Daarvoor mag je privé rijden, vier jaar vaste kosten en altijd een auto beschikbaar.

Ieder zijn keuze, dat is mooi!

Minder mooi is dat veel collega's binnenkort niet meer de keuze voor een leaseauto hebben en dat hun een arbeidsvoorwaarde wordt ontnomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inabubble
t_captain schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 08:51:
Als eigen rijder declareer je geen brandstof maar 19 ct/km voor je zakelijke ritten. De brandstof wordt geacht om daarmee betaald te zijn. Je hebt dus budget X --> 0.19 x zakelijke km netto , de rest bruto
De eerste 10000km 19ct netto en 8ct bruto, daarboven19ct netto. Net als de schalen bij de belastingdienst. Leuker kunnen we het niet maken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Da's de oude regeling, met een mobiliteitsbudget verandert het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inabubble schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 09:36:
[...]

De eerste 10000km 19ct netto en 8ct bruto, daarboven19ct netto. Net als de schalen bij de belastingdienst. Leuker kunnen we het niet maken :X
Nee:
  • je rijdt minder dan 10.000, dan 19 cent netto en 8 cent bruto
  • je rijdt meer dan 10.000, dan mob.bgt bruto waarvan zakelijke km netto gemaakt worden tegen 19 cent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chinook
ESPACE schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 09:34:
[...]

Kom je dan nog wel naar meetings?

Ik zou een andere keuze maken. Een redelijke leaseauto kost veel minder. Skoda Octavia Combi 25.650, bijtelling 14%, eigen bijdrage geschat op 150. Netto kosten per maand: 213 - 227 (42% - %52 belasting). Daarvoor mag je privé rijden, vier jaar vaste kosten en altijd een auto beschikbaar.

Ieder zijn keuze, dat is mooi!

Minder mooi is dat veel collega's binnenkort niet meer de keuze voor een leaseauto hebben en dat hun een arbeidsvoorwaarde wordt ontnomen.
Welke meetings? :)

Ik rijd niet in een Octavia met 14% maar een auto die normaal 25% bijtelling zou zijn en rond 750 euro in de lease zou kosten. (nieuw 51.000).

Ik snap dat je met een goedkope 14% leaseauto beter uit bent, maar de keus in die categorie is heel dun en Skoda of Prius trekt mij niet zo.

227 + 560 ~ 800 euro / mnd rij je toch een dikke middenklasser voor, mocht je 2k per maand zakelijk rijden net als ik. Eens dat het risico meer bij jezelf ligt, maar krijg je ook stuk vrijheid en luxe voor terug.

Eens dat AV wordt ontnomen en ik vind daarom ook dat iedere ambulante medewerker minstens recht zou moeten hebben op mob. vergoeding, ongeacht het geprojecteerde aantal kms dat je zou rijden in een jaar (komt hoop discussie van, vooral als het achteraf ineens wel meer is geworden dan 10k: krijg je dan mob.vergoeding met terugwerkende kracht??. In geval L3 is dat toch 9000 euro bruto, serieus geld). Je voorkomt zo ook discussie over lease <10.000, omdat je ruimschoots wordt gecompenseerd. (maar daar kun je over van mening verschillen)

Betekent alleen dat de CGI knip verder open moet ;)

[ Voor 26% gewijzigd door chinook op 28-02-2014 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inabubble
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 09:40:
[...]

Nee:
  • je rijdt minder dan 10.000, dan 19 cent netto en 8 cent bruto
  • je rijdt meer dan 10.000, dan mob.bgt bruto waarvan zakelijke km netto gemaakt worden tegen 19 cent
Hmm, vrijdagochtend... Meer koffie! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inabubble schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 10:09:
[...]

Hmm, vrijdagochtend... Meer koffie! :)
En dan vanmiddag :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inabubble
Quote van de lease site:

"~~~~De lease site is bijgewerkt en zal binnenkort weer worden vrijgegeven, als Directie en OR de definitieve afspraken duidelijk hebben.~~~~"

Vreemd dat nu op de site de OR er weer bijgehaald wordt, terwijl deze partij als niet instemmingsplichtig is aangemerkt.
En betekend dit, dat de prijs van de auto's in deze lijst toch afhankelijk is, van bijvoorbeeld de te berijden kilometers? (Zoals wel te verwachten is.) Dat zou dan weer een aanwijzing zijn dat privekilometers, ook die in het buitenland gewoon meegecalculeerd worden. Op basis van zakelijke kilometers hadden die lease prijzen wel vermeld kunnen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

regel 6.4 bruikleen alleen op verzoek van CGI? dus mijn partner en huisgenoten mogen 'm niet meer lenen.
Of zijn dat geen derden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inabubble
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 13:36:
regel 6.4 bruikleen alleen op verzoek van CGI? dus mijn partner en huisgenoten mogen 'm niet meer lenen.
Of zijn dat geen derden?
Zo staat het er inderdaad, huisgenoten mogen er niet mee rijden, zonder dat je zelf passagier bent.

Overigens is het met die bepaling per definitie onmogelijk om tussendoor eens met het OV naar het werk te gaan. "De Lease-auto dient tijdens werktijden te allen tijde ter beschikking te staan van de Deelnemer."
Dat wordt lastig, als je op 140km van je auto bent... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Toch vreemd, die auto is niet ter beschikking als ik aan het werk ben. Ik ben dan namelijk... aan het werk *badum tsssh* :+

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-10 16:11

elsinga

=8-)

Ik ga er van uit dat de auto gewoon door mijn directe (inwonende?) familie gebruikt mag worden, terwijl ik er niet naast zit. Tenminste, tenzij ik aan het werk ben, want dan moet ik er zelf de beschikking over hebben. Of (zoals ik nu wel doe) ik moet met eigen vervoer gaan rijden.

Als mijn vrouw er niet meer in mag rijden, dan is dat weer een aderlating. Moet ze altijd haar eigen auto gebruiken en is dat onbeperkt rijden in NL nog meer een wassen neus.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die mobiliteit ging toch over CO2 reductie...
De CO2-prestatieladder (extern beschikbaar) stelt: in 2020 een absolute uitstoot reductie van 50% tov 2008. In de H1 rapportage van 2013 is daarvan al 37% bereikt, met als hoofdoorzaak minder staff.

Op zich wel logisch minder members is minder uitstoot. Gaat die mobiliteit dan toch over staff reductie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als je een jaar geleden al 37/50 had bereikt, dan kan CO2 een aantal plaatsen omlaag op het prioriteitenlijstje. Verplicht 1 dag per week thuiswerken en je bent al op je doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Leuk zeg.. een vrijdagmiddagborrel...
Maar uiteraard alleen voor de in-crowd...

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2014 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldkorn
Omdat je je bijtelling betaalt voor privé gebruik. Dat wordt je nagenoeg onmogelijk gemaakt.
En vergeet even niet dat de werknemers op eigen kosten hun tijd besteden in die leaseauto. Dus laten we alles wel even in perspectief blijven zien.

[ Voor 45% gewijzigd door waldkorn op 28-02-2014 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markieman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-06 11:37
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 14:53:
Wat heeft CGI daar mee te maken?
Evenals je vakantievoordeel door op kosten van CGI met de leaseauto te gaan.
Omdat het als "verkoopargument" is gebruikt in sollicitaties.

You do not fear them? - The Wraith? Naah. Now *clowns*, that's another story.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:24
elsinga schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 14:02:
Ik ga er van uit dat de auto gewoon door mijn directe (inwonende?) familie gebruikt mag worden, terwijl ik er niet naast zit. Tenminste, tenzij ik aan het werk ben, want dan moet ik er zelf de beschikking over hebben. Of (zoals ik nu wel doe) ik moet met eigen vervoer gaan rijden.

Als mijn vrouw er niet meer in mag rijden, dan is dat weer een aderlating. Moet ze altijd haar eigen auto gebruiken en is dat onbeperkt rijden in NL nog meer een wassen neus.
Waar ik werk (niet CGI) staat er in dat partner/gezin (bv. volwassen kinderen dus) er in mogen rijden, en anderen alleen als jij passagier bent. Dat is volgens mij heel standaard. Maar blader je leasecontract eens door, zoiets staat er vast in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2014 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldkorn
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 15:03:
[...]

Opmerkelijk dat je dat juist hier schrijft.
Nou dat lijkt me logisch. In een ander topic zou zinloos zijn niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESPACE
Wat heeft CGI daar mee te maken? Evenals je vakantievoordeel door op kosten van CGI met de leaseauto te gaan.
Inhoudelijk heeft CGI daar helemaal niets mee te maken. In het verleden was je vrij maximaal 13.500 km te rijden.

Binnen ons gezin werd zorgvuldig gepland om daar niet bovenuit te komen. Om verre buitenlandse vakanties te kunnen maken met de leaseauto werd mijn auto in NL privé weinig gebruikt. En uitlenen aan vrouw en kinderen gebeurde alleen bij hoge uitzondering.

Nu al gaan we daar veel vrijer mee om. En binnenkort staat mijn auto vrij beschikbaar voor het hele gezin als ik voor werk regelmatig in het buitenland ben of s'avonds de auto niet nodig heb. Dat klinkt wat onverschillig, maar ook daar heeft CGI helemaal niets mee te maken. Ze maken het er zelf naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:*knip*

[ Voor 90% gewijzigd door Rukapul op 28-02-2014 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:06
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 14:53:
[...]
Wat heeft CGI daar mee te maken?
Evenals je vakantievoordeel door op kosten van CGI met de leaseauto te gaan.
Zoals eerder ook al is aangehaald: het is geen voordeel, je betaalt nu voor 13.500km privé te rijden.
Hoe minder privé je rijdt, hoe minder je uit je lease kosten haalt.

En vergeet niet: salaris bij CGI + leaseauto = mogelijk salaris bij anderen

Wijzigingen voor de leaseauto heeft dus invloed op het totaalplaatje van CGI.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 198% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2014 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldkorn
Wedden dat jij hier over een jaar nog gewoon werkt? Mensen die alleen maar roepen dat ze vertrekken roepen dat al jaren is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inabubble
@hurintroider: Trollen is hier volgens mij niet toegestaan. Mensen hier hebben het misschien niet slecht, maar komen gewoon voor hun rechten op. Dit, om te voorkomen dat ze het slechter gaan krijgen, wat niet nodig zou hoeven te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldkorn
@Inabubble Moderator grijpt wel in zo. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montifaud
Inabubble schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 15:32:
@hurintroider: Trollen is hier volgens mij niet toegestaan. Mensen hier hebben het misschien niet slecht, maar komen gewoon voor hun rechten op. Dit, om te voorkomen dat ze het slechter gaan krijgen, wat niet nodig zou hoeven te zijn.
Idd, optie 1 is gewoon weer een jaar stilstand, en nu weer een achteruitgang met die leasebak en tankpas....

Zout eens lekker op CGI, ik doe mijn werk bij de klant (en die hoort mij en collega's hier al genoeg klagen), en meer doe ik niet.

btw: ik vind de opmerkingen van hurintroider niet eens zo trollerig. iedereen heeft het recht om te mopperen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41
avotar schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 14:53:
Leuk zeg.. een vrijdagmiddagborrel...
Maar uiteraard alleen voor de in-crowd...
Hoezo? Ik weet van 2 locaties waar tegenwoordig weer vrijdagmiddagborrels zijn en alle collega's zijn daarbij welkom

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 196% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2014 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 198% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2014 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Hier klagen/ventileren/stoom afblazen lucht misschien op maar verder bereik je er weinig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2014 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 15:40:
Hier klagen/ventileren/stoom afblazen lucht misschien op maar verder bereik je er weinig mee.
Dat maakt dan geen verschil met de CGI interne kanalen. Dus is het een stuk sneller/praktischer/leuker om het hier te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inabubble
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 15:45:
[...]

Dat maakt dan geen verschil met de CGI interne kanalen. Dus is het een stuk sneller/praktischer/leuker om het hier te doen.
En hier help je wel collega's aan ideeën. Wat ze er mee doen is aan hen zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door Rukapul op 28-02-2014 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montifaud
Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 15:47:
[...]

Ja, hier kun je net doen alsof je echt ballen hebt.
Misselijkmakend.
Nou daaaag
Heb jij niet echt ballen dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-10 16:41

Reneger

Wie? IK?

Wijnands schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 15:36:
[...]

Hoezo? Ik weet van 2 locaties waar tegenwoordig weer vrijdagmiddagborrels zijn en alle collega's zijn daarbij welkom
Met bittergarnituur! :)

Vandaag voor mij niet, denk dat ik nog minimaal een uur bij de klant zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Wijnands schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 15:36:
[...]

Ik had jaren geleden al een keer gehoord dat ze niet meer waren in Rotterdam... en daarna nooit meer gehoord dat ze waren. En net nu ik eens op tijd naar huis ben gegaan, zie ik dat er eentje is.
Had graag nog eens een biertje gaan doen op kantoor.

Maar het feit dat ik niet eens weet dat ze er blijkbaar weer zijn.... vind ik jammer.
Ik rij er graag voor om, maar niet op de bonnefooi.

[ Voor 17% gewijzigd door avotar op 28-02-2014 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izegrin
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02-2023
CGI was awarded the 2014 Top Employer certification by the Top Employers Institute for the following locations: Belgium, Europe, Finland, France, Germany and United Kingdom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Not for NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
avotar schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 15:54:
[

Maar het feit dat ik niet eens weet dat ze er blijkbaar weer zijn.... vind ik jammer.
Het is niet uitgebreid gecommuniceerd maar ik weet uit eigen ervaring dat Hoofddorp en Rotterdam er ee hebben. In Rotterdam is nu de bar uit Amstelveen weer geinstalleerd en die wordt vanmiddag geopend door Ron.

Wat me trouwens wel opvalt is dat we over het algemeen nu veel verantwoordelijker met alcohol omgaan op die dingen. Zie eigenlijk nooit meer iemand weglopen waarvan ik denk dat hij/zij beter de leasebak kan laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-10 16:41

Reneger

Wie? IK?

avotar schreef op vrijdag 28 februari 2014 @ 15:54:
[...]

Ik had jaren geleden al een keer gehoord dat ze niet meer waren in Rotterdam... en daarna nooit meer gehoord dat ze waren. En net nu ik eens op tijd naar huis ben gegaan, zie ik dat er eentje is.
Had graag nog eens een biertje gaan doen op kantoor.

[...]

Rotterdam, vroeger op de BG, tegenwoordig in Ome Rinus op de 10e.

Hoofddorp in de kantine/koffiehoek op de BG, achter.

Voor de rest geen idee of ze in Groningen, Arnhem, Eindhoven of Heerlen regelmatig een borrel doen.

-edit-

@Wijnands: De Amstelveen borrels, bewust op de fiets komen... :+

[ Voor 4% gewijzigd door Reneger op 28-02-2014 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ron de bar heeft geopend zal het daar wel weer vol met likkers en bruine armpjes.... Ik bedoel managers... hebben gestaan.
ik denk overigens dat dit topic een goed tegenwicht biedt tegen de hosanna verhalen van hoger hand. Ik hoorde overigens dat er deze maand weer minstens 25 man voorgoed het pand hebben verlaten. Op naar de 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-10-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 08:39:
Als ron de bar heeft geopend zal het daar wel weer vol met likkers en bruine armpjes.... Ik bedoel managers... hebben gestaan.
ik denk overigens dat dit topic een goed tegenwicht biedt tegen de hosanna verhalen van hoger hand. Ik hoorde overigens dat er deze maand weer minstens 25 man voorgoed het pand hebben verlaten. Op naar de 0
Dat hoorde ik ook gisteren van een collega waar ik mee samengewerkt heb op een project en die ook weg is gegaan. Klaarblijkelijk wordt iedereen die weggaat middels een en dezelfde mail uitgenodigd voor het inleveren van de CGI materialen (zoals de laptop en zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
2 van mijn vakgenoten hebben ook op gezegd. De ene kende ik niet, de andere kende ik heel goed en da's nou echt het soort collega die we niet willen missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:07
Verwijderd schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 08:39:
25 man op 3.000 medewerkers is ongeveer 8 procent. Mijns inziens niet een schokkend hoog verloop in onze business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Perenor schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 08:53:
[...]

Dat hoorde ik ook gisteren van een collega waar ik mee samengewerkt heb op een project en die ook weg is gegaan. Klaarblijkelijk wordt iedereen die weggaat middels een en dezelfde mail uitgenodigd voor het inleveren van de CGI materialen (zoals de laptop en zo).
Klopt... en het dreigen de mededeling over het inhouden van je salaris van de laatste maand ivm de leasewagen met boete...

Grootste nadeel van het proces vind ik dat je minimaal 2 maanden van te voren behoord op te zeggen. Binnen enkele dagen nadat je brief is ontvangen, schieten er allerlei automatische processen in gang. Maar pas weken daarna komen de wat meer persoonlijke contacten met management. Zit een enorm gat tussen de gebeurtenissen, wat een heel vervelend beeld geeft.
Je verwacht niet dat mensen op hun knieën vallen en met betraande ogen naar boven kijken terwijl ze uitschreeuwen "WAAROM.... WAAROM.. WAAAHAAARRRROOOOHHHHOOOMMMMM?". Maar als je je aan de andere kant jaren uitgesloofd hebt voor je baas, verwacht je wel iets meer respect.
DeZaag schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 09:05:
[...]

25 man op 3.000 medewerkers is ongeveer 8 procent. Mijns inziens niet een schokkend hoog verloop in onze business.
Je rekenmachine heeft koffie nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
avotar schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 10:47:
[...]
. Maar als je je aan de andere kant jaren uitgesloofd hebt voor je baas, verwacht je wel iets meer respect.
Knap naief. Respect tonen is geen KPI, mensen behouden ook niet. Als je het bedrijf verlaat mag je blij zijn als de eindafrekening klopt en je laatste salaris niet veel te laat is.

Mensen waar je mee gewerkt hebt gedag zeggen is veel interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

peter00

BCF5

voorlopig loopt de headcount nog steeds terug ondanks de recruitment.....gaan dus ietsiepietsie meer weg dan "een paar per maand". Zou ik me toch zorgen over maken als ik mennadzjer was.

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:07
avotar schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 10:47:
[...]

Je rekenmachine heeft koffie nodig ;)
Valt mee, ik had hem al richting jaarbasis bekeken. Dan komt het precies op 10% uit. Ik meen dat 8% omgeveer de standaard is en een schommeling van 2% in een enkele maand lijkt me niet vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik tel 25*12/3000=10%, maar dat is inderdaad vrij normaal. Er lijkt niet veel sprake van "extra verloop" t.g.v. de AV-transitie. Ik denk wel dat de mobiliteit weer voor een piekje kan gaan zorgen de komende maanden.

Per saldo is mijn gevoel dat recruitment de headcount ongeveer weet te stabiliseren. Van de groeidoelstelling komt op deze manier niet veel terecht, maar echte krimp zie ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Vorige maand was dat getal trouwens significant hoger.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt 3000 wel? Hoorde laatst dat we al gezakt zijn naar ca 2800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoxorr
  • Laatst online: 12-01 16:42
Ik vraag me af of het niet goed is dat die mensen even droppen.

Nu gaat het even slecht, straks minder personeel dus minder kosten en misschien dat het dan beter gaat.

In ieder geval vergroot dit mijn kansen toch wel denk ik zo :)
Pagina: 1 ... 136 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.