chinook schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 13:04:
Voor eigenrijders is het mobiliteitsbudget helemaal zo slecht niet. Het was 19 cent netto + 8 cent bruto voor de eerste 16000km (1280 euro bruto max). Stel je reist 100 km pdag dan is de nieuwe regeling met 750 euro bruto best lucratief:
Het is maar net waarmee je vergelijkt. De oude regeling was niet geweldig en voor de meesten was leasen veel interessanter.
Als ik de fiscale norm hanteer voor autokosten, dan zou 19 cent/km een kostendekkende vergoeding moeten zijn. Alleen die extra 8 cent bruto kun je zien als loonwaarde. Dat betekent dat de regeling hooguit 1280 per jaar aan loonwaarde had, en nog minder als je <16.000 km/jaar zakelijk reed.
In de aloude leaseregeling kon je een auto leasen van pakweg 22k zonder eigen bijdrage. De fiscale loonwaarde daarvan zou bij 20% bijtelling 4400 euro per jaar bedragen. De echte waarde van een leaseauto is natuurlijk heel persoonlijk, maar 350 a 400 euro per maand bruto lijkt me geen gekke inschatting.
2200 km/mnd = 418 netto uit je budget, over 332 euro die je bruto op je salaris krijgt. (L2 180 euro)
Voor een mobiliteitsbudget kun je de loonwaarde zien als het deel van het budget dat als bruto inkomen overblijft nadat je je autokosten a 19 ct/km hebt onttrokken (onder dezelfde aanname als hierboven, dat de werkelijke variabele autokosten 19 ct/km zijn).
Je kunt een punt berekenen waar de loonwaarde van het mobliteitsbudget vergelijkbaar is met de loonwaarde van de oude leaseregeling (pakweg 4400 per jaar zoals ik boven becijferde).
Voor een L3 is dat het geval als je 24.000 km/jaar zakelijk rijdt. Voor een L2 is het budget iets kleiner en ligt dat punt rond de 21.000 km/jaar zakelijk.
Nu lijken me dat geen onrealistische getallen. Je kunt stellen dat het mobiliteitsbudget voor een aanzienlijk aantal werknemers een redelijk alternatief kan zijn voor de oude leaseregeling.
Wel wordt er een bedrijfsrisico verlegd naar de werknemer, en dat vind ik iets waar je niet licht over mag denken. Ga je immers meer rijden voor de zaak, dan gaat je mobiliteitsbudget voor een groter deel op aan zakelijke uitgaven en dus smelt de loonwaarde weg.
Persoonlijk zou ik pas belangstelling hebben om dit risico over te nemen als ik de verwachting had om er een euro of 100 per maand netto op vooruit te gaan. Om die 100 netto te bewerkstelligen zal er pakweg 200 euro extra in het budget moeten blijven. Dat zijn 1000 zakelije kilometers per maand minder dan de omslagpunten die ik hierboven berekende.
* Bij 21.000 (L2) of 24.000 (L3) kilometers/jaar zakelijk speel je quitte met de oude leaseregeling.
* Bij 9.000 (L2) of 12.000 (L3) kilometers/jaar wordt je bovendien gecompenseerd voor het overnemen van bedrijfsrisico's.
Als je dat risico meeweegt, dan blijkt het nieuwe mobiliteitsbudget vooral interessant voor wie ronduit weinig rijdt.
L3 (max 750 euro netto) > Bij meer dan 3631 km / maand wordt het minder dan huidige regeling ~43.578km/jr
L2 (max 700 euro netto) > Bij meer dan 3368 km / maand wordt het minder dan huidige regeling ~40.421km/jr
Als je meer rijd dan bovenstaande zou je voor lease moeten gaan, rijd je minder ben je niet slechter af dan nu maar beter.
Bij deze kilometers gaat bijna je hele budget op aan zakelijk rijden en hou je nauwelijks loonwaarde over. De facto ben je dan net zo goed af als iemand die alleen zijn zakelijke ritten kan declareren en geen voordeel uit een leaseauto met privegebruik heeft.