Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveys
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-01-2022
Gizz schreef op zondag 17 januari 2016 @ 16:15:
Overshoots kunnen heel snel veroorzaakt worden door een beetje zonlicht. Dit was mijn woning vandaag (niet thuis, laagst gemeten huiskamertemperatuur 8 graden, verwarming uit):

Mosterd na de maaltijd, maar als energieneutraal en het milieu echt belangrijk is ga je een gloednieuw huis natuurlijk niet aansluiten op een fossiele brandstof voor verwarming. Warmtepompen lijken mij dan een stuk logischer? Een huis wekt geen gas op, dus kan qua gas nooit energieneutraal zijn.
Overshoots zijn bijna altijd 0,7 °C en met de zon erbij 1,2 °C. Vloerverwarming vraagt gewoon een totaal ander stookgedrag dan wanneer er enkel met radiatoren verwarmt word. Je kan het toch niet anders dan met mij eens zijn dat doorverwarmen met vloerverwarming te idioot is voor woorden. Ze hebben er gewoon niet goed genoeg over nagedacht bij Nefit maar kunnen dit gewoon oplossen met een update waarin je kan aangeven dat je met vloerverwarming verwarmt.

Ik denk dat je mijn verhaal over energieneutraal best wel begrijpt en tegen welke obstakels je aanloopt. Ik ben zo blij dat ik niet all the way ben gegaan en mijn geld eerst in goede isolatie, triple glas en vloerverwarming heb gestoken. Klaar voor de toekomst maar wel als het zonder problemen kan aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Daveys schreef op zondag 17 januari 2016 @ 15:58:

Laat de fabrikant dan een instelling maken dat je tenminste kan aangeven dat je vloerverwarming hebt. Dit kan nu alleen maar als je weersafhankelijk stookt met de Easy.
De reden dat je dat in kan stellen is dat de Easy de stooklijn dan aanpast naar vloerverwarming.
De steilheid van de stooklijn is dan veel minder tov radiatoren.
Meer doet een thermostaat daar niet mee.

Zeker bij WA stoken gaat al het slimme van iedere thermostaat over boord.
Het enige wat hij aan de ketel doorgeeft is een bepaalde gewenste watertemperatuur, meer niet.
De ruimtetemperatuur is dan niet meer van belang voor een WA regeling.

Als jij WA gaat stoken zul je een thermostaat toe moeten voor de woonkamer.
Die zal de toevoer van warmte naar de vloer moeten stoppen dmv een klep.

Instraling van zon, zeker icm vloerverwarming, is altijd een probleem.
Als de warmte al in de vloer zit op het moment dat de zon doorkomt krijg je altijd een flinke overshoot.
Geen enkele thermostaat kan daar rekening mee houden.
Grolsch schreef op zondag 17 januari 2016 @ 16:12:
Maar dat komt toch op hetzelfde neer ? (Moduleren)
Ja moduleren doen ze beide.
Verder verschillen de protocollen nogal qua stookgedrag.

[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 17-01-2016 17:24 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Daveys schreef op zondag 17 januari 2016 @ 16:43:
[...]
Ze hebben er gewoon niet goed genoeg over nagedacht bij Nefit
Volledig mee eens !
Zie hier mijn oplossing: retour water en dus de vloer als referentie, en niet de (trage) lucht van de kamer:
http://www.domoticz.com/f...34&t=5025&start=20#p64979

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Daveys schreef op zondag 17 januari 2016 @ 15:23:
[...]

Een beetje overshoot? Ik vind 0,7 °C echt wel te veel
ik reageerde op de post boven mij waar het 0.1 erboven zat. 0.7 zou ik ook teveel vinden. Misschien dat hij nog leert in het begin, maar zou toch snel moeten aanpassen. Zo niet, dan eens met je klacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveys
Domosapiens schreef op zondag 17 januari 2016 @ 17:30:
[...]

Volledig mee eens !
Zie hier mijn oplossing: retour water en dus de vloer als referentie, en niet de (trage) lucht van de kamer:
Dit stukje zegt het al precies en slaat precies de spijker op z'n kop _/-\o_ . Dadelijk ga ik het snel verder lezen, dank je wel.

"You see very long cycles of heating, and long cycles of cooling down (= heat loss).
While the room temperature goes down with 0.1C/hr."
Oxellaar schreef op zondag 17 januari 2016 @ 17:21:
[...]

De reden dat je dat in kan stellen is dat de Easy de stooklijn dan aanpast naar vloerverwarming.
De steilheid van de stooklijn is dan veel minder tov radiatoren.
Meer doet een thermostaat daar niet mee.

Zeker bij WA stoken gaat al het slimme van iedere thermostaat over boord.
Het enige wat hij aan de ketel doorgeeft is een bepaalde gewenste watertemperatuur, meer niet.
De ruimtetemperatuur is dan niet meer van belang voor een WA regeling.

Als jij WA gaat stoken zul je een thermostaat toe moeten voor de woonkamer.
Die zal de toevoer van warmte naar de vloer moeten stoppen dmv een klep.
Ik doe niets met WA. Dat heb ik geprobeerd en is niet bevallen. Alles staat dus uit en de thermostaat bedien ik handmatig. Easy zou dus niet meer slim moeten zijn maar hij wil nog steeds het slimste jongetje van de klas blijven.
Oxellaar schreef op zondag 17 januari 2016 @ 17:21:
[...]Instraling van zon, zeker icm vloerverwarming, is altijd een probleem.
Als de warmte al in de vloer zit op het moment dat de zon doorkomt krijg je altijd een flinke overshoot.
Geen enkele thermostaat kan daar rekening mee houden.
Het is dus niet de instraling van de zon die een overshoot geeft. De zon geeft enkel nog meer overshoot dan de 0,7 °C die Easy altijd al teveel geeft. Het is gewoon niet goed. Als Easy dan zo slim wilt zijn op de handmatige bediening maak hem dan echt slim. Doorverwarmen terwijl de ingestelde temperatuur al met 0,3 °C is overschreden gaat er bij mij echt niet in. Wat er ook voor redenen worden gegeven door wie dan ook.

Geef mij dan minimaal de mogelijkheid om aan te geven dat ik vloerverwarming heb als ik handmatig bediening toepas of nog beter, stook pas als het 20,9 °C is en stop als het 21 °C is. Voor mijn huis met mijn opstelling is dit ruim voldoende en zal het velen malen zuiniger en comfortabeler zijn dan met het stookgedrag van nu. Uren achter elkaar stoken omdat de temperatuur niet stijgt volgens Easy is dus een thermostaat voor radiatoren en absoluut niet voor vloerverwarming.

Nu ben ik dus verplicht een oplossing te zoeken zoals Domosapiens post wat natuurlijk te gek voor woorden is omdat dit "probleem" heel simpel is op te lossen door Nefit. Ik zie mijn ouders al met zo'n verplichte oplossing aan de gang gaan _O-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveys
Domosapiens schreef op zondag 17 januari 2016 @ 17:30:
[...]

Volledig mee eens !
Hele mooie oplossing :9~ maar niet alleen voor mijn ouders een brug te ver maar ook voor mij :F

Wat je beschrijft is precies zoals ik het ervaar. Een lange periode van verwarmen zorgt ervoor dat de temperatuut schommelt binnen 1,2 °C. Dit vind ik zeker een te grote bandbreedte maar is inherent aan het te lange stookgedrag van Easy i.c.m. vloerverwarming.

Het vervelendste, wat ik als zeer oncomfortabel ervaar, is dat de vloer koud is terwijl de temperatuur in de ruimte ok is. Ook dit komt door die vervelende lange cycli die Easy draait.

Ik heb een plaatje van je geleend wat nu mijn droominstelling is geworden. Moet toch ook te doen zijn via de Easy als Nefit een beetje z'n best doet :)

Afbeeldingslocatie: http://i601.photobucket.com/albums/tt95/Daveys71/On%20and%20Off%20time%20modulation%20input1_zpsnzb1l5ao.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Niet erg slim als je zelf met je thermostaat moet meedenken............

Maar is het niet zo dat de snelheid van opwarmen en mate van overshoot mede wordt bepaald door de watertemperatuur in de vloer? Zo ja, dan zou je misschien eens de watertemperatuur wat kunnen verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveys
nokiaan958GB schreef op zondag 17 januari 2016 @ 20:36:
Niet erg slim als je zelf met je thermostaat moet meedenken............
Ik ben een absolute fan van Nefit en dan met name de kwaliteit maar ik moet je helaas gelijk geven dat dit niet zo slim is.
nokiaan958GB schreef op zondag 17 januari 2016 @ 20:36:Maar is het niet zo dat de snelheid van opwarmen en mate van overshoot mede wordt bepaald door de watertemperatuur in de vloer? Zo ja, dan zou je misschien eens de watertemperatuur wat kunnen verlagen.
Dit heb ik gedaan. Ik ben begonnen met 45 °C aanvoer, daarna 40 °C, toen 35 °C en als laatste heb ik 32 °C ingesteld. Bij elke stap had ik de thermostaatknop op de verdelers 5 °C lager zodat er gemengd kan worden.

Behalve dat het wat langer duurde was de overshoot van 0,7 °C altijd aanwezig. De warmte die de vloer opslaat en later weer afgeeft is voor Easy niet te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-06 08:41
Ik denk dat er iets met je thermostaat, of de regeling daarvan niet goed werkt.

Zelf heb ik een ThermoSmart, en ik merk ook dat elke verandering die ik fysiek doorvoer aan mijn CV installatie (max. aanvoertemperatuur, pompsnelheid, inregelen radiatoren) de TS enigzins verwart.

Meestal na +- een weekje snapt hij het weer (zelflerend).

Het gevaar is dat je constant dingen loopt te veranderen, je thermostaat snapt het dan op een gegeven moment niet meer.

Een kleine overshoot (0,2 ~ 0,3 graden) is normaal, maar constant 0,7 graden overshoot hoort niet.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveys
Grolsch schreef op zondag 17 januari 2016 @ 21:33:
Ik denk dat er iets met je thermostaat, of de regeling daarvan niet goed werkt.

Zelf heb ik een ThermoSmart, en ik merk ook dat elke verandering die ik fysiek doorvoer aan mijn CV installatie (max. aanvoertemperatuur, pompsnelheid, inregelen radiatoren) de TS enigzins verwart.

Meestal na +- een weekje snapt hij het weer (zelflerend).

Het gevaar is dat je constant dingen loopt te veranderen, je thermostaat snapt het dan op een gegeven moment niet meer.

Een kleine overshoot (0,2 ~ 0,3 graden) is normaal, maar constant 0,7 graden overshoot hoort niet.
Vanmorgen was hij weer heerlijk aan het verwarmen toen 21,3 °C al bereikt was. Dit is dus elke dag zo'n beetje hetzelfde. Ik zal tot en met het weekend nergens aanzitten en dan eens kijken of er verbetering is. Ik hoop het echt.

Ik ben nu een dikke maand aan de gang met Easy en begonnen met weersafhankelijk te stoken. Het fijne is dat je dan vloerverwarming kan aangeven waardoor er al zaken worden aangepast qua stooklijn. Echter merkte ik dat Easy de buitentemperatuur vaak niet goed weergeeft. Ik zat er vanmorgen weer eens naar te kijken en terwijl alle weerapps en de thermometer van mijn auto 0 °C aangaven dacht Easy dat het -7 °C 8)7

Afbeeldingslocatie: http://i601.photobucket.com/albums/tt95/Daveys71/17a5ff89-0060-4b61-acb4-27f7f3eac0fb_zpswpyaofu1.png

WA stoken is volgens mij het meest ideaal met vloerverwarming maar ook dat is dus een lastig verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Daveys schreef op maandag 18 januari 2016 @ 16:54:
[...]

Vanmorgen was hij weer heerlijk aan het verwarmen toen 21,3 °C al bereikt was. Dit is dus elke dag zo'n beetje hetzelfde. Ik zal tot en met het weekend nergens aanzitten en dan eens kijken of er verbetering is. Ik hoop het echt.

Ik ben nu een dikke maand aan de gang met Easy en begonnen met weersafhankelijk te stoken. Het fijne is dat je dan vloerverwarming kan aangeven waardoor er al zaken worden aangepast qua stooklijn. Echter merkte ik dat Easy de buitentemperatuur vaak niet goed weergeeft. Ik zat er vanmorgen weer eens naar te kijken en terwijl alle weerapps en de thermometer van mijn auto 0 °C aangaven dacht Easy dat het -7 °C 8)7

[afbeelding]

WA stoken is volgens mij het meest ideaal met vloerverwarming maar ook dat is dus een lastig verhaal.
Ik ben geen Easy expert, maar ik verwacht niet dat hij aan het verwarmen is, maar aan het warmhouden is :).

Wat is het vermogen waar de ketel op draait :?

Een overshoot van 0,2 is niet schokkend, en je zult het niet eens voelen, maar jij ergert je aan het feit dat het zo is. Dus dat is eventueel op te lossen door de afronding op halve graden te zetten.

Mijn TS heeft ook wel eens overshoots van 0,5 tot 1 graad, maar meestal is dat aan mezelf te wijten doordat ik spontaan begin te koken in huis, of de zon die ineens doorbreekt.

Als je echt aan/uit wil, dan zou ik snel een aan/uit thermostaat aanschaffen, de Easy is nu eenmaal een modulerende thermostaat.

En WA stoken is in veel gevallen helemaal niet wenselijk maar soms onoverkomelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 18-01-2016 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
Ook modulerend verandert in aan/uit zodra de warmte-behoefte lager is dan het laagste vermogen wat geleverd kan worden. 0.2 is ook niet zo'n punt, maar 0.7 is wel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveys
Grolsch schreef op maandag 18 januari 2016 @ 19:34:
[...]

Ik ben geen Easy expert, maar ik verwacht niet dat hij aan het verwarmen is, maar aan het warmhouden is :).

Wat is het vermogen waar de ketel op draait :?

Een overshoot van 0,2 is niet schokkend, en je zult het niet eens voelen, maar jij ergert je aan het feit dat het zo is. Dus dat is eventueel op te lossen door de afronding op halve graden te zetten.

Mijn TS heeft ook wel eens overshoots van 0,5 tot 1 graad, maar meestal is dat aan mezelf te wijten doordat ik spontaan begin te koken in huis, of de zon die ineens doorbreekt.

Als je echt aan/uit wil, dan zou ik snel een aan/uit thermostaat aanschaffen, de Easy is nu eenmaal een modulerende thermostaat.

En WA stoken is in veel gevallen helemaal niet wenselijk maar soms onoverkomelijk.
Ik heb zojuist even gekeken omdat ie weer aansprong omdat het 20,9 °C was. Helemaal top dus. Op dat moment was de aanvoertemperatuur op de Nefit Topline 33 °C en de retourtemperatuur 25 °C. Hij stopte ook netjes toen het 21,1 °C was.

Het is eigenlijk altijd 's ochtends dat de overshoot 0,7 °C is. Easy stopt dan wel op 21,3 °C met verwarmen maar in de vloer zit dan al zoveel opgeslagen dat er nog 0,4 °C bovenop komt.

Voorlopig maar een week niet aanraken en is kijken wat er dan gebeurt.

Aan/uit zou perfect zijn voor vloerverwarming omdat je dan bijna kan bereiken wat Domosapiens bereikt heeft. Elke twee uur een kwartier stoken (of wat nodig is) zodat de vloer altijd licht warm is. Dan heb je echt het comfort van vloerverwarming en geen koude voeten zoals nu vanavond bijvoorbeeld.

Het vermogen van de ketel heb ik niet aangezeten en staat op 22,5kW. Maximaal kan ik 30kW instellen en minimaal iets van 7kW zo uit mijn hoofd.

Zolang de app regelmatig een foute buitentemperatuur geeft kan je niet met WA aan de gang. Het was toen een keer 24 °C in huis :) . Nefit moet dit eerst oplossen.
woekele schreef op maandag 18 januari 2016 @ 20:04:
Ook modulerend verandert in aan/uit zodra de warmte-behoefte lager is dan het laagste vermogen wat geleverd kan worden. 0.2 is ook niet zo'n punt, maar 0.7 is wel veel.
0,2 °C zou zeker geen probleem zijn maar ik snap jouw opmerking niet helemaal. Wat bedoel je met"zodra de warmte-behoefte lager is dan het laagste vermogen wat geleverd kan worden""?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Modulerend stoken betekend dus dat je ketel constant brand op een laag vermogen i.p.v. aan/uit op vol vermogen.

Hij bedoelt dat als de ketel op het laagste vermogen toch nog te veel warmte levert krijg je eigenlijk een aan/uit schakeling krijgt omdat hij zelfs op laagste vermogen nog te veel warmte levert :)

Eigenlijk wil je dat je ketel constant op bijv. 15% vermogen brand i.p.v. bijv 2 x per uur 10 minuten 100%.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 18-01-2016 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveys
OK, duidelijk. Het laagste vermogen is voor mij dan die 7kW? Moet ik dat gaan instellen? Het liefst stel ik nu alles zo in dat het waarschijnlijk goed gaat zijn zodat ik het 1 of 2 weken kan aankijken en Easy de kans geef om het te leren.

Momenteel vind ik comfort het meest belangrijk. Als ik dit bereikt heb ga ik voor het meest zuinige verbruik zonder dit bereikte comfort te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dat is dus het mooiste van een modulerende thermostaat, dat je daar niets aan in hoeft te stellen, dat doet namelijk je thermostaat! (als het goed is :) )

Hij zal nu (in Jip en Janneke taal) op 100% (wederom afhankelijk van je thermostaat en instellingen) proberen je kamer op temperatuur te krijgen, en als deze temperatuur bereikt is terugschakelen naar 10 á 20 % (bijvoorbeeld) om de kamer op temperatuur te houden.

Ik zou als ik jou was niet zomaar "harde" waardes van je CV installatie gaan veranderen voordat je zelf precies snapt hoe het werkt, en voordat je precies weet wat er verkeerd gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveys
Grolsch schreef op maandag 18 januari 2016 @ 20:54:
Ik zou als ik jou was niet zomaar "harde" waardes van je CV installatie gaan veranderen voordat je zelf precies snapt hoe het werkt, en voordat je precies weet wat er verkeerd gaat.
Ik kan het niet anders dan met je eens zijn _/-\o_

Deze week inclusief het weekend laat ik 'm draaien zonder iets te veranderen. Wellicht dat Easy 'm keurig oppakt en toch slimmer is dan dat ik nu denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeAnne
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-04 11:42
Zaterdag dan eindelijk de Evohome Wifi besteld inclusief 4 HR92WE knoppen, bij CV-sanitairkorting.
Iemand ervaringen met de snelheid van leveren van deze partij? Niet dat ik het nu al verwacht hoor, niet eerder dan het einde van de week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-06 13:21
OmeAnne schreef op maandag 18 januari 2016 @ 22:47:
Zaterdag dan eindelijk de Evohome Wifi besteld inclusief 4 HR92WE knoppen, bij CV-sanitairkorting.
Iemand ervaringen met de snelheid van leveren van deze partij? Niet dat ik het nu al verwacht hoor, niet eerder dan het einde van de week.
Potverdrie, en ik vorige maand helemaal bij een of andere verre toko besteld terwijl deze gasten op 10 min rijden zitten! Desalniettemin wel dezelfde prijs betaald, erg scherp vind je niet?

Ik kon ook niet wachten op het nieuwe systeem. Echter, nadat ik hem eenmaal binnen had bleek dat hij alleen kan worden aangesloten op radiatoren met thermostatische knop. Dus moest ik mooi ff het binnenwerk vervangen. Is besteld, maar 3 weken levertijd met als gevolg dat momenteel enkel de woonkamer is voorzien 8)7

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeAnne
Boobybandit schreef op maandag 18 januari 2016 @ 23:38:
[...]

Potverdrie, en ik vorige maand helemaal bij een of andere verre toko besteld terwijl deze gasten op 10 min rijden zitten! Desalniettemin wel dezelfde prijs betaald, erg scherp vind je niet?

Ik kon ook niet wachten op het nieuwe systeem. Echter, nadat ik hem eenmaal binnen had bleek dat hij alleen kan worden aangesloten op radiatoren met thermostatische knop. Dus moest ik mooi ff het binnenwerk vervangen. Is besteld, maar 3 weken levertijd met als gevolg dat momenteel enkel de woonkamer is voorzien 8)7
mmmm...daar zeg je zoiets, ik wil 1 aansluiten op een radiator zonder thermostatische kop, moet deze dus blijkbaar eerst vervangen? Mmmm...maar even op marktplaats ofzo kijken.

Maar inderdaad de prijs is scherp, bijna 100 euro goedkoper dan op andere plekken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
OmeAnne schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 08:35:
[...]

mmmm...daar zeg je zoiets, ik wil 1 aansluiten op een radiator zonder thermostatische kop, moet deze dus blijkbaar eerst vervangen? Mmmm...maar even op marktplaats ofzo kijken.
Ja dat was 1 van de dingen waar ik niet op had gerekend. Het hoeft overigens niet per se thermostatisch te zijn. Want wij hebben in de woonkamer en badkamer een convectorradiator en die beschikt blijkbaar standaard over een geschikte kop. Voor de duidelijkheid, een thermostatische knop ziet er ongeveer zo uit. Er steekt een metalen indrukbare pin uit. Helemaal ingedrukt is dicht, en eruit is open. De Evohome radiatorknoppen werken met een draaimechanisme welk het pinnetje varieert.

Wellicht dus een idee alvast te kijken of je die knoppen hebt. En zoniet, hoe je dit kan vervangen. Bij mijn radiator (Comap/Sar) kon ik volstaan met enkel het binnenwerk van de kraan te vervangen. Vaak moet je de gehele kraan vervangen (opzich niet heel veel meer werk, maar dan moeten de buizen echt losgemaakt worden.

Heb je overigens ook zo'n wandhouder besteld? Ik heb deze op de plek van mijn oude thermostaat gehangen. Er moest wel 220V naartoe. Maar dit loopt gewoon over de CV-draden. Is een dusdanig laag amperage dat eroverheen gaat dat het wel kan.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeAnne
Nou op degene die ik bedoel zit een zwarte draaiknop met - en +. Dus denk niet dat dat een thermostatische kop is, bovendien steekt deze omhoog, dus wil er toch al mee aan de slag. Ik wacht gewoon even tot het spul binnen is om te kijken wat ik echt nodig heb, anders heb ik straks weer het verkeerde in huis.

Op dit moment heb ik al een draadloze thermostaat van Honeywell, maar het display functioneert niet meer goed. Ik ga dus niks aan de want monteren, de thermostaat komt mooi op een tafeltje tussen de banken in en functioneert meteen als referentiepunt voor de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Ik zit ook al een poos te kijken naar een EvoHome systeem. Wat ik me nog afvroeg: ik heb beneden vloerverwarming. EvoHome heeft van die units waarmee je hiermee per zone kan sturen, maar daar heb ik eigenlijk niets aan. Eén zone vloerverwarming is prima voor mij. Wat is nu de beste optie om die te regelen? Toch maar een radiatorkraan er tussen prutsen? In feite zit die er al op, om de temperatuur voor de vloer te regelen. Die moest ik maar eens niet tussenuit halen denk ik O-)

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
ATS schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:49:
Ik zit ook al een poos te kijken naar een EvoHome systeem. Wat ik me nog afvroeg: ik heb beneden vloerverwarming. EvoHome heeft van die units waarmee je hiermee per zone kan sturen, maar daar heb ik eigenlijk niets aan. Eén zone vloerverwarming is prima voor mij. Wat is nu de beste optie om die te regelen? Toch maar een radiatorkraan er tussen prutsen? In feite zit die er al op, om de temperatuur voor de vloer te regelen. Die moest ik maar eens niet tussenuit halen denk ik O-)
Op het forum van Fok staan zo'n 9 topics over het Evohome systeem, daar kan je echt ontzettend veel info uit halen. Ik zou het zelf niet weten omdat wij (helaas) geen vloerverwarming hebben. Maar volgens mij heb ik wel een paar keer iets zien langskomen van mensen die hun benedenverdieping gewoon in zijn geheel wilde verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
indien mogelijk, kun je gewoon 1 thermostatische kraan voor het hele vloerverwarmingcircuit zetten en die bedienen met Evohome. Maar dat is niet zoals het officieel bedoeld is volgens mij (en kijk ook uit of dat goed gaat met jouw pomp etc). Ze willen liever dat je een dure klep aanschaft met een relais. Geen idee waarom precies.

[ Voor 45% gewijzigd door woekele op 19-01-2016 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeAnne
ATS schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 11:49:
Het ligt eraan wat je wilt, ik wil niet alleen de temperatuur beneden kunnen regelen per zone, maar ook op de bovenverdieping. Jij geeft aan dat je beneden alleen vloerverwarming hebt, nou ja daar kan het Evohome systeem mee overweg, zelfs als dit voor jou de enige zone is die je wilt bedienen.
Het houdt dan de opties wel open mocht je toch de zones uit willen breiden.

Mocht je wel ook slaapkamers e.d. willen kunnen bedienen, kun je hier berekenen wat je nodig hebt.
http://sb.evohome.honeywell.com/nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Ik wil beneden gewoon één zone maken (ok, gang apart wellicht). Boven komen nog eens vijf zones. De vloerverwarming + 2 radiatoren moeten allemaal op dezelfde zone komen. Die berekenmodule hierboven is in dit geval wat mij betreft waardeloos. Als ik vloerverwarming selecteer, dan wil hij me direct een unit aansmeren die dat weer in vijf zones kan aansturen..

Mijn pomp wordt al gestuurd met een pompschakelaar op basis van temperatuur. Die gaat dus al uit als er niets te stoken valt.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeAnne
ATS schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 12:06:
Ik wil beneden gewoon één zone maken (ok, gang apart wellicht). Boven komen nog eens vijf zones. De vloerverwarming + 2 radiatoren moeten allemaal op dezelfde zone komen. Die berekenmodule hierboven is in dit geval wat mij betreft waardeloos. Als ik vloerverwarming selecteer, dan wil hij me direct een unit aansmeren die dat weer in vijf zones kan aansturen..

Mijn pomp wordt al gestuurd met een pompschakelaar op basis van temperatuur. Die gaat dus al uit als er niets te stoken valt.
Mwoa waardeloos, dat is ook weer overdreven. Het tooltje is heel simplistisch en gaat er vanuit dat jij per zone 1 type verwarming hebt. Je zou er zelf natuurlijk ook een beetje handig mee om kunnen gaan, dan deel je voor dat tooltje toch even die ene grote zone op in 2? Of je dat ook daadwerkelijk in de praktijk doet moet jij weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

OmeAnne schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 12:23:
[...]

Mwoa waardeloos, dat is ook weer overdreven. Het tooltje is heel simplistisch en gaat er vanuit dat jij per zone 1 type verwarming hebt. Je zou er zelf natuurlijk ook een beetje handig mee om kunnen gaan, dan deel je voor dat tooltje toch even die ene grote zone op in 2? Of je dat ook daadwerkelijk in de praktijk doet moet jij weten.
Laat ik het zo zeggen: ik heb het tooltje eerder gebruikt, en het leverde mij eigenlijk geen bruikbare informatie. Ik kan zo ook wel tellen welke kamers en radiatoren ik heb, en het geeft op de lastiger vragen geen antwoord. Bovendien vond ik het invullen traag en onhandig. Maar goed, dat is mijn mening.

Ik kom totaal op 6 of 7 zones, afhankelijk van of ik ook zo'n knop in de gang plaats of niet. Alleen de woonkamer en keuken hebben daarbij een gemengde verwarming: vloerverwarming en twee radiatoren. De radiator in de keuken zou ik nog als een aparte zone kunnen doen, ook al staat de keuken in open verbinding met de woonkamer.

Ik zal zo even een fototje posten van wat ik nu voor de benedenverdieping heb qua verdeler.

Edit: het lijkt er dus op dat ik gewoon de pomp aan en uit zou kunnen schakelen met behulp van een BDR91 als ik het goed begrijp. Dat zou makkelijk zijn, dan hoeft niet eens het verwarmingssysteem open.

[ Voor 7% gewijzigd door ATS op 19-01-2016 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:07

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Sinds afgelopen zondag heeft mijn Thermosmart wat moeite met het inschatten van de benodigde aanwarmvervroeging. De ingestelde temperatuur wordt soms pas een uur later gehaald.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0DUr8FRapela9EZAMmIJVogJ/thumb.png

Twee weken geleden heb ik de badkamerradiator losgekoppeld en opnieuw aangesloten omdat deze lekte. Door het lekken was het systeem ook niet helemaal meer op druk. Na het opnieuw monteren is het systeem wel weer normaal op druk (2 bar). Lucht in het systeem zal geen probleem zijn, ik heb automatische ontluchting en hoor ook geen gekke dingen in de leidingen.

Voor de rest is er niets veranderd, behalve dat het buiten natuurlijk wat kouder is. Ik weet dat de TS gemiddeld 5 opwarmmomenten nodig heeft om van een 'nieuwe' situatie te leren, maar dat aantal is al verstreken sinds zondag. En in de aanwarmvervroeging lijkt geen verbetering te zitten. Het gaat vandaag zelfs slechter dan gisterochtend.

Iemand een idee?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:58

aap

Ik probeer in te schatten of ik het zelf voor elkaar kan krijgen een Easy thermostaat op mijn verwarmingsketel aan te sluiten.

Mijn ketel is een Nefit Smartline HRC24/CW4 STD volgens het typeplaatje. Ik gebruik die nu i.c.m. een Moduline 30 thermostaat. Als ik het goed begrijp is er voor deze combinatie een zogenaamde RCC module nodig, die niet nodig is met de Easy.

Als ik mijn apparaat zo bekijk, dan zit daar inderdaad een wit plastic doosje in, zie deze foto's:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/hxWSdt8OBdVL4KCFyTJuegh7/medium.jpg Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Y2HDpPpdoDYkyCRuWkexHDWQ/medium.jpg

Ik heb de volgende vragen:
  • Klopt het dat ik om de Easy te kunnen gebruiken ik de (beige-achtige) kabel die van de thermostaat naar de RCC module gaat los moet halen en direct op de oranje contacten moet aansluiten?
  • is er geen plus en min; dus maakt het niet uit hoe de draadjes aangesloten worden?
  • ik zie ook een zwart draadje dat de rode contacten verbindt. Kan dat zo blijven zitten?
Heeft iemand ervaring met deze installatie? Is het redelijk foolproof? Er is hier al in jaren geen monteur over de vloer geweest, dus als ik het risico loop door mijn eigen onkunde in de kou te komen zitten, dan overweeg ik een monteur de boel te laten aansluiten in combinatie met een onderhoudsbeurt.

Edit:
Ik kwam dit topic tegen BamSlam_ in "Nefit Easy start niet op" dat de meeste van mijn vragen al lijkt te beantwoorden :-)

[ Voor 4% gewijzigd door aap op 23-01-2016 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveys
Ik zou het laatste doen en een monteur laten komen. Voor je gemak, comfort en het belangrijkste, je veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
aap schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 23:37:
Ik probeer in te schatten of ik het zelf voor elkaar kan krijgen een Easy thermostaat op mijn verwarmingsketel aan te sluiten.

Mijn ketel is een Nefit Smartline HRC24/CW4 STD volgens het typeplaatje. Ik gebruik die nu i.c.m. een Moduline 30 thermostaat. Als ik het goed begrijp is er voor deze combinatie een zogenaamde RCC module nodig, die niet nodig is met de Easy.

Als ik mijn apparaat zo bekijk, dan zit daar inderdaad een wit plastic doosje in, zie deze foto's:

[afbeelding] [afbeelding]

Ik heb de volgende vragen:
  • Klopt het dat ik om de Easy te kunnen gebruiken ik de (beige-achtige) kabel die van de thermostaat naar de RCC module gaat los moet halen en direct op de oranje contacten moet aansluiten?
  • is er geen plus en min; dus maakt het niet uit hoe de draadjes aangesloten worden?
  • ik zie ook een zwart draadje dat de rode contacten verbindt. Kan dat zo blijven zitten?
Heeft iemand ervaring met deze installatie? Is het redelijk foolproof? Er is hier al in jaren geen monteur over de vloer geweest, dus als ik het risico loop door mijn eigen onkunde in de kou te komen zitten, dan overweeg ik een monteur de boel te laten aansluiten in combinatie met een onderhoudsbeurt.

Edit:
Ik kwam dit topic tegen BamSlam_ in "Nefit Easy start niet op" dat de meeste van mijn vragen al lijkt te beantwoorden :-)
RCC module moet weg en daarna lees je de handleiding van je ketel, als van de Easy.
Daar staat het allemaal in.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
Tado is trouwens met een update gekomen, waardoor het nu allemaal (wat mij betreft) wat logischer te bedienen is. Hij volgt het programma (eventueel afhankelijk van de geo-location)... en als je daarvan (tijdelijk) wil afwijken, dan kan dat gemakkelijk en vervolgt hij daarna weer het programma. Nog wel erg benieuwd naar hun manier van zones regelen die dit jaar moet komen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveys
Na bijna een week Easy te laten leren ben ik er wel achter wat hij aan het doen is. Het patroon is iedere dag hetzelfde de afgelopen 6 dagen.

Mijn wens is om de temperatuur 24/7 op 21 °C te hebben en dat de vloer altijd licht lauw aanvoelt. Ik heb Easy daarom handmatig op 21 °C gezet. Alles wat verder "slim" zou moeten zijn, zoals bijvoorbeeld aanwarmvervroeging, staat uit.

Easy krijgt dit maar een gedeelte van de dag voor elkaar. Het patroon is dat hij om 3 uur 's nachts begint met stoken. De temperatuur is dan bijna altijd gedaald naar 20,6 °C waarna Easy vervolgens een aantal uren stookt om rond een uur of 7 in de ochtend te stoppen als hij 21,3 °C heeft bereikt. Het gevolg is dat de vloer zoveel warmte gekregen heeft dat de temperatuur doorschiet naar 21,6 / 21,7 °C. Rond een uur of 7 in de avond is het dan 20,9 °C en stookt Easy rustig bij tot max 21,1 °C en stopt dan met stoken. Dit gebeurt een keer of 3 per avond.

Zoals het stookgedrag in de avond is zou het dus 24/7 moeten zijn. Waarom Easy dus zo achterlijk aan het stoken slaat rond een uur of drie in de nacht en dat pas begint te doen als de temperatuur al naar 20,6 °C is gedaald is voor mij een absoluut raadsel.

Ik kan het nog een week aan gaan zien om te kijken of Easy "slimmer" gaat worden maar ik ben bang dat ik het resultaat al weet. Ik begin toch wel wanhopig te raken en weet eigenlijk niet meer wat ik moet doen om het te krijgen zoals ik het graag zou willen. Mijn wens is toch zeker geen rare wens en is redelijk simpel. Waarom maakt Easy het mij zo moeilijk dit te bereiken?

[ Voor 0% gewijzigd door Daveys op 24-01-2016 15:09 . Reden: wat temperaturen stonden verkeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:20

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

volgens mij kloppen je temperaturen niet helemaal.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Volgens mij heeft hij koeling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveys
zonoskar schreef op zondag 24 januari 2016 @ 13:24:
volgens mij kloppen je temperaturen niet helemaal.
Lekker lomp ja, nu zie ik het. Heb het aangepast.
Waarschijnlijk denkt Easy dat wel en is dat het probleem :)

Maar alle gekheid op een stokje, het is wel om gek van te worden en ik weet gewoon echt niet hoe ik dit kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Daveys schreef op zondag 24 januari 2016 @ 10:33:
Ik kan het nog een week aan gaan zien om te kijken of Easy "slimmer" gaat worden maar ik ben bang dat ik het resultaat al weet.
Staan je instellingen nog steeds zo?
Daveys in "Slimme thermostaten en energiemeters"
Met zelflerend 'uit' wordt-ie niet slimmer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
Ik denk dat de Easy de traagheid van je verwarming niet 'begrijpt', dat het niet binnen de uitersten van zijn leer-cyclus past. Ik had ongeveer hetzelfde probleem met Evohome, maar dan andersom. Die leek de snelheid van het opwarmen niet te begrijpen. Denk dat je, behalve Nefit aanschrijven, weinig kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeAnne
Gisteren mijn evohome wifi binnen gekregen. Moet alleen nog even 2 thermostaatkranen halen/vervangen en dan zet ik hem op zelf evalueren/leren. Ben benieuwd hoe dat gaat.
Moeten eigenlijk nog een aantal thermostaatknoppen bij, maar kreeg er dat niet helemaal door bij de directie! ;-) Dan maar in de loop van de tijd een paar extra er bij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveys
Proton_ schreef op zondag 24 januari 2016 @ 15:22:
[...]

Staan je instellingen nog steeds zo?
Daveys in "Slimme thermostaten en energiemeters"
Met zelflerend 'uit' wordt-ie niet slimmer.
En dat is nou precies de bedoeling maar Easy blijft "slim" doen dus geef ik hem een paar weken de tijd op zich te bewijzen ;)
woekele schreef op zondag 24 januari 2016 @ 15:23:
Ik denk dat de Easy de traagheid van je verwarming niet 'begrijpt', dat het niet binnen de uitersten van zijn leer-cyclus past. Ik had ongeveer hetzelfde probleem met Evohome, maar dan andersom. Die leek de snelheid van het opwarmen niet te begrijpen. Denk dat je, behalve Nefit aanschrijven, weinig kunt doen.
Dat idee heb ik eigenlijk al van het begin af aan en dat zou wel heel jammer zijn. In mijn ogen is de oplossing "simpel" door Easy "stom" te laten werken of dat er een instelling is dat je hem kan laten weten dat vloerverwarming de hoofdverwarming is (of de enige verwarming zoals bij ons).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Daveys schreef op zondag 24 januari 2016 @ 18:12:
[...]

En dat is nou precies de bedoeling maar Easy blijft "slim" doen dus geef ik hem een paar weken de tijd op zich te bewijzen ;)

[...]

Dat idee heb ik eigenlijk al van het begin af aan en dat zou wel heel jammer zijn. In mijn ogen is de oplossing "simpel" door Easy "stom" te laten werken of dat er een instelling is dat je hem kan laten weten dat vloerverwarming de hoofdverwarming is (of de enige verwarming zoals bij ons).
Je Easy blijft niet slim doen, nagenoeg iedere thermostaat heeft last van een traag werkend systeem.
Daarbij klopt er iets niet aan je Easy. Hij hoort bij een setpoint van 21 graden de temperatuur niet naar 20.6 te laten zakken.

Heb je hierover al eens contact opgenomen met Nefit, of je installateur?
Je post al enkele weken ongeveer hetzelfde probleem, zonder enige verandering.
Ik geloof niet dat je daar het probleem mee oplost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveys
Oxellaar schreef op zondag 24 januari 2016 @ 19:12:
[...]
Heb je hierover al eens contact opgenomen met Nefit, of je installateur?
Je post al enkele weken ongeveer hetzelfde probleem, zonder enige verandering.
Ik geloof niet dat je daar het probleem mee oplost ;)
Nee, ik heb geen contact opgenomen met Nefit of de installateur omdat ik het eerst zelf probeer op te lossen. Ik zou het een week of twee aanzien of hij slimmer werd en heb de gedachte dat het wellicht fijn is om jullie op de hoogte te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Zeker is op de hoogte houden niet verkeerd.
Alleen wacht je op iets wat niet gaat gebeuren. Het stookgedrag aanpassen aan de ruimte, het zelflerende, duurt een paar dagen. Langer duurt dat echt niet.

Het is een PID regeling, die in nagenoeg iedere thermostaat zit. Al heel oud en breed toegepast in de klimaatregeling. Verwacht daar geen gigantische aanpassing van qua leren of slimheid.
Als er na een dag of drie geen aanpassingen zijn, dan komen die niet ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
Ik zou hetzelfde (weekje laten draaien) even proberen, maar dan met zelflerend ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Daveys schreef op zondag 24 januari 2016 @ 18:12:
[...]
Als een apparaat niet mag leren kán zijn gedrag niet veranderen.
Nu blijft hij elke dag opnieuw met de ongeschikte defaults (PID parameters) werken en past ze niet aan (want: mag niet leren).
Hij blijft dus dom doen.

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results."

Dat gezegd hebbende; ik weet niet of zelflerend aanzetten je probleem verhelpt, maar als het uit staat hoef je sowieso geen verbetering te verwachten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
het is natuurlijk wel een beetje vreemd dat hij om 3 uur 's nachts zich anders dom gedraagt dan overdag. (alhoewel deels verklaarbaar door waarschijnlijk grotere temperature-drop 's nachts). Maar helemaal eens om eens te testen met de intelligentie ingeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:46
Zelflerend bij de Easy gaat trouwens over het klokprogramma (Geofencing en zo) en niet over de PID regeling.

Ik heb dat ooit nagevraagd omdat ik me dat ook afvroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Kijk, zo bespaart navragen een hoop zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveys
Oxellaar schreef op zondag 24 januari 2016 @ 22:07:
Zeker is op de hoogte houden niet verkeerd.
Alleen wacht je op iets wat niet gaat gebeuren. Het stookgedrag aanpassen aan de ruimte, het zelflerende, duurt een paar dagen. Langer duurt dat echt niet.

Het is een PID regeling, die in nagenoeg iedere thermostaat zit. Al heel oud en breed toegepast in de klimaatregeling. Verwacht daar geen gigantische aanpassing van qua leren of slimheid.
Als er na een dag of drie geen aanpassingen zijn, dan komen die niet ook.
Wat is dé thermostaat om i.c.m. met vloerverwarming te gebruiken en waar de temperatuur 24/7 hetzelfde is?
woekele schreef op maandag 25 januari 2016 @ 10:36:
Ik zou hetzelfde (weekje laten draaien) even proberen, maar dan met zelflerend ingeschakeld.
janne_nl schreef op maandag 25 januari 2016 @ 13:57:
Zelflerend bij de Easy gaat trouwens over het klokprogramma (Geofencing en zo) en niet over de PID regeling.

Ik heb dat ooit nagevraagd omdat ik me dat ook afvroeg.
Klopt, "slim" kan alleen maar als het klokprogramma draait. Ik zal dat dan eens gaan proberen en het klokprogramma 24/7 op 21 °C zetten. Beetje raar maar het proberen waard.
Proton_ schreef op maandag 25 januari 2016 @ 11:56:
[...]

Als een apparaat niet mag leren kán zijn gedrag niet veranderen.
Nu blijft hij elke dag opnieuw met de ongeschikte defaults (PID parameters) werken en past ze niet aan (want: mag niet leren).
Hij blijft dus dom doen.

"Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results."

Dat gezegd hebbende; ik weet niet of zelflerend aanzetten je probleem verhelpt, maar als het uit staat hoef je sowieso geen verbetering te verwachten.
Het laten leren was ook weer een probeersel om Easy de kans te geven het goed te doen. Sowieso apart dat wanneer je hem op handbediening hebt staan hij toch "slim" gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Daveys schreef op maandag 25 januari 2016 @ 19:33:
[...]

Wat is dé thermostaat om i.c.m. met vloerverwarming te gebruiken en waar de temperatuur 24/7 hetzelfde is?

[...]

[...]

Klopt, "slim" kan alleen maar als het klokprogramma draait. Ik zal dat dan eens gaan proberen en het klokprogramma 24/7 op 21 °C zetten. Beetje raar maar het proberen waard.

[...]

Het laten leren was ook weer een probeersel om Easy de kans te geven het goed te doen. Sowieso apart dat wanneer je hem op handbediening hebt staan hij toch "slim" gaat doen.
Ongeveer vanaf je eerste bericht over dit probleem heb ik het al gezegd.....
Welke instelling jij ook veranderd, jij kunt helemaal niets veranderen aan de wijze waarop de Easy de ketel aanstuurt. Daar heb jij geen enkele invloed op, want dat gebeurt altijd op dezelfde wijze.
Of je nu handbediening, klokprogramma, aanwezigheid detectie, stapgrootte, zelflerend enz enz enz aan of uit zet, het gaat er niets aan veranderen. Die PID regeling werkt altijd op dezelfde manier.

Je probeert met instellingen iets aan dat "slim" te doen, wat je daar ook mee mag bedoelen, maar dat kan niet.
Bel Nefit of je installateur, want ik weet zeker dat een Easy normaal gesproken prima met vloerverwarming kan omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
er moet wel enige slimheid inzitten, anders zou hij alleen maar aan gaan tot het 21.1 is (en vervolgens overshoot vanwege warmte in je leidingen) en dan afkoelen tot 20.9 en dan weer aan gaan en weer overshoot maken. Hij moet dus leren dat hij niet tot 21.1 moet doorgaan, maar al (ruim) eerder moet stoppen. En ik zou inderdaad verwachten dat de Easy dat kan... Ik was in de veronderstelling dat de leerfunctie zou kunnen helpen, maar iemand anders gaf al aan dat dat niet het geval zal zijn. Dus inderdaad: checken bij Nefit. Geef ze een duidelijk voorbeeld wat er mis gaat en laat ze het verklaren/oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveys
Ga ik doen mannen, dank je wel en ik zal hopelijk eerdaags laten weten hoe het is opgelost d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:13
Zo, de Honeywell Round Modulation is hier vervangen door een Remeha iSense v27. Eerste indrukken zijn goed, programma's zijn eenvoudig in te stellen en het is natuurlijk handig om info te zien zoals de waterdruk, tapwatertemperatuur enz . Ook leuk om het aantal starts (4700) en de totale brandduur te zien (192 sinds november).

Nu nog de OTGW binnenkrijgen en dan kunnen we hem koppelen aan Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:14
Merk je ook verschil in opwarmsnelheid en comfort? Dat had ik wel heel duidelijk, de HRCM stookte met lage temperaturen (45 graden). Dat is wel lekker zuinig stoken, maar het opwarmen van de woning duurde daardoor wel erg lang en meubels voelden daarna nog 'kil' aan.

iSense + OTGW is voor mij de gouden combi. Thermostaat met fijn regelgedrag en de OTGW voor de logging + op afstand aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-06 10:58
Ik denk dat mijn vraag hier het beste past.

Ik heb nu een oude draaischijfmeter, en ik wil graag een slimme meter laten installeren voor het uitlezen van mijn energieverbruik via een webportal. Het betalen van 80 euro voor een meter die ik uiteindelijk toch een keer ga krijgen vind ik teveel (en mijn woonplaats staat nog lang niet op de planning), dus ik wil het trucje proberen om aan te geven dat ik zonnepanelen wil installeren en dat ik hem dan sneller en gratis krijg.

Ik heb tegen de netbeheerder gezegd dat ik zonnepanelen aan het onderzoeken ben en gevraagd of mijn oude meter een probleem is, en de netbeheerder bied vervolgens aan om de meter gratis te vervangen. Maar voordat ik hiermee doorga vroeg ik me af of ze me uiteindelijk niet verantwoordelijk kunnen stellen als het blijkt dat ik helemaal geen zonnepanelen ga of kan installeren? (Het is theoretisch wel mogelijk om panelen aan mijn balkon te hangen, maar financieel niet rendabel).

Het installeren van een Pi is echt niet mogelijk, omdat mijn meter in de kelder zit van mijn appartementencomplex, en het installeren van een Raspberry Pi voor het uitlezen praktisch onmogelijk is omdat daar alle andere meters hangen en ik daar geen netwerkconnectiviteit kan krijgen. Ik heb daar geen stroomaansluitingen, en er komen regelmatig mensen waardoor het mogelijk is dat de Pi gestolen wordt of dat de meting beinvloed wordt door daglicht.

[ Voor 5% gewijzigd door ImmortalSoul op 27-01-2016 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

ImmortalSoul schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 10:42:
Ik denk dat mijn vraag hier het beste past.

Ik heb nu een oude draaischijfmeter, en ik wil graag een slimme meter laten installeren voor het uitlezen van mijn energieverbruik via een webportal. Het betalen van 80 euro voor een meter die ik uiteindelijk toch een keer ga krijgen vind ik teveel (en mijn woonplaats staat nog lang niet op de planning), dus ik wil het trucje proberen om aan te geven dat ik zonnepanelen wil installeren en dat ik hem dan sneller en gratis krijg.

Ik heb tegen de netbeheerder gezegd dat ik zonnepanelen aan het onderzoeken ben en gevraagd of mijn oude meter een probleem is, en de netbeheerder bied vervolgens aan om de meter gratis te vervangen. Maar voordat ik hiermee doorga vroeg ik me af of ze me uiteindelijk niet verantwoordelijk kunnen stellen als het blijkt dat ik helemaal geen zonnepanelen ga of kan installeren? (Het is theoretisch wel mogelijk om panelen aan mijn balkon te hangen, maar financieel niet rendabel).

Het installeren van een Pi is echt niet mogelijk, omdat mijn meter in de kelder zit van mijn appartementencomplex, en het installeren van een Raspberry Pi voor het uitlezen praktisch onmogelijk is omdat daar alle andere meters hangen en ik daar geen netwerkconnectiviteit kan krijgen. Ik heb daar geen stroomaansluitingen, en er komen regelmatig mensen waardoor het mogelijk is dat de Pi gestolen wordt of dat de meting beinvloed wordt door daglicht.
Ik mij niet voorstellen dat ze je ergens voor verantwoordelijk kunt stellen; als jou aangeboden wordt om de meter kosteloos te vervangen kun je altijd achteraf zeggen dat het installeren van zonnepanelen toch niet rendabel bleek.

[ Voor 5% gewijzigd door EddoH op 27-01-2016 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
Maaaaaaar... als je nou nog even afwacht.... dan krijg je een DSMR5-meter ipv DSMR4. En daar kan je nog veel meer uitleesplezier aan beleven :D (veel hogere uitleesfrequentie mogelijk. Vooral gas... is nu nog maar 1x per uur)

[ Voor 22% gewijzigd door woekele op 27-01-2016 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
ThinkPadd schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 09:52:
Merk je ook verschil in opwarmsnelheid en comfort? Dat had ik wel heel duidelijk, de HRCM stookte met lage temperaturen (45 graden). Dat is wel lekker zuinig stoken, maar het opwarmen van de woning duurde daardoor wel erg lang en meubels voelden daarna nog 'kil' aan.

iSense + OTGW is voor mij de gouden combi. Thermostaat met fijn regelgedrag en de OTGW voor de logging + op afstand aansturen.
Kan ik nu nog niet zoveel over zeggen. Heb hem gisteren rond 19u opgehangen en toen was het al op temperatuur. Vandaag amper thuis geweest dus dat heb ik nog niet persoonlijk kunnen checken.

Met de HRM duurde het opwarmen niet eens zo heel lang eigenlijk, stookte aardig snel van bijv 17 naar 20 graden, als ik het zo gok sowieso binnen het uur wel. Kijkende op de cv ging de temperatuur dan ook wel hoger (60 ong) en later naar de 45 inderdaad. Heel veel kouder wordt het nog niet in dit huis (wonen er sinds november, dus met extreem koude temperaturen nog geen ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
woekele schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 12:49:
Maaaaaaar... als je nou nog even afwacht.... dan krijg je een DSMR5-meter ipv DSMR4. En daar kan je nog veel meer uitleesplezier aan beleven :D (veel hogere uitleesfrequentie mogelijk. Vooral gas... is nu nog maar 1x per uur)
Wanneer komt de DSMR5 meter dan? Dat 1x per uur (voor gas) en 1x per kwartier (voor stroom) uitlezen, geldt dat eigenlijk ook voor de P1 poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
Elektra weet ik niet zeker. Voor gas wel, die gasmeter communiceert met de huidige versie gewoon niet vaker met de elektra-meter. Volgens mij stond het gepland voor 2016, maar of het er al is: weet ik niet. Maar ik zou zweren dat hier wel een ander (geschikter) topic is voor is.

Edit: ik heb sinds vandaag een Nefit Easy! :) (ivm nieuwe ketel)

Wat ik in eerste instantie lijk te missen in vergelijking met Tado is optie om X minuten/uren af te wijken van klokprogramma en grafiek van temperatuurverloop terugkijken.

[ Voor 38% gewijzigd door woekele op 29-01-2016 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-06 22:01
Dit ziet er leuk uit:

YouTube: Nefit Easy & IFTTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
Interessant. IFTTT support werd al lang lang geleden aangekondigd.
De video lijkt er nog niet zo lang op te staan.
Op dit moment kun je echter nog geen Nefit kiezen bij Trigger Channel.

Mogelijk dat IFTTT volgende week op de vakbeurs VSK wordt gepresenteerd?

[ Voor 8% gewijzigd door technorabilia op 30-01-2016 09:55 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 22:39
ImmortalSoul schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 09:43:
[...]

Wanneer komt de DSMR5 meter dan? Dat 1x per uur (voor gas) en 1x per kwartier (voor stroom) uitlezen, geldt dat eigenlijk ook voor de P1 poort?
P1 elektra is bij de meeste slimme meters iedere 10s met 10W nauwkeurigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 15:18
Paar praktische vraagjes over Honeywell Evohome... Het lijkt me wel wat, maar ben nu niet direct thuis in sanitair.
Ons huis is gebouwd in 2008. Wij een Daalderop Combifort 32/80+ gasketel, met een Honeywell Chronotherm CMT907 thermostaat voor de benedenverdieping, en nog 1tje in de badkamer voor de bovenverdieping. Elke radiator in huis heeft een thermostatische kraan. Vrij traditionele opstelling lijkt me.
Wij springen vrij energiezuinig om met onze verwarming, dus ik denk niet dat het overschakelen naar een Evohome systeem ons veel gaat opbrengen, wel in tegendeel. Ik zou het eerder doen voor het gemak en comfort. Ik werk sinds vorig jaar 2 dagen per week van thuis uit (bovenverdieping) en moet dan telkens 'spelen' met de thermostaat en radiator in de badkamer en die in mijn bureau. Het is veelal te koud 's morgens en dan te warm in de namiddag.
Ook beneden is het niet ideaal. De thermostaat hangt in mijn vrouw haar bureau, en dan gebeurt het wel geregeld dat het te koud is in onze living/keuken. Deuren gaan nu eenmaal meer open en dicht in de leefruimte dan in een bureau.

Het systeem is me wel enigszins duidelijk na wat googlen en de video op HardwareTV. Maar dus toch nog wat vragen:
  • wat met ruimtes die meer dan 1 radiator hebben. Onze living/keuken (~65m²) heeft 2 grotere en 2 kleinere radiatoren. Moeten die dan alle 4, een paar of maar 1 zo'n HR92 kraan? Bij de buren spraken ze in dat geval van een DTS92 draadloze ruimtethermostaat. Maar wat dan op de radiatoren? Gewoon volledig opendraaien en die DTS92 z'n ding laten doen?
  • ruimtes zoals de traphal, toilet beneden en boven, berging en logeerkamer, die nu niet echt verwarmd worden, daar kan ik dan gewoon de oude thermostatische kranen laten zitten?
  • ik weet niet of onze CV ketel modulerend is of niet. Kan ik wel even navragen bij onze specialist... Stel dat die niet modulerend is, en die moet ooit vervangen worden. Die dingen gaan geen 20 jaar meer mee... Waarschijnlijk is het dan wél een modulerend model. Ik moet dan enkel de aan/uit module vervangen door een opentherm module veronderstel ik?
  • ik zag dat het bedieningspaneel ook een optionele muurbevestiging heeft, waarmee de batterij kan opgeladen worden. Dan moet er ook wel een stroomdraad uit de muur komen lijkt me. Onze huidige thermostaten werken op 2 AA batterijen, en hebben enkel 2 kabeltjes voor de aansturing van de CV. Kapwerk gaan we niet doen, dus dit is niks voor ons zeker?
  • hoe lang gaan de batterijen mee van het bedieningspaneel? Dat scherm verbruikt toch wel wat, dus moet dat dan geregeld aan de oplader, of laat je 'm gewoon in de stekker zitten?
  • die optionele link met internet voor bediening via een app, wat verbruikt zoiets? Weeral een stroomverbruiker erbij... Ons elektriciteitsverbruik is al hoog genoeg eigelijk. 2-3W OK, maar als het meer richting 10W gaat, laat dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Laatst online: 18:38
freeco schreef op zondag 31 januari 2016 @ 12:23:
Paar praktische vraagjes over Honeywell Evohome... Het lijkt me wel wat, maar ben nu niet direct thuis in sanitair.

(...)
  • ik zag dat het bedieningspaneel ook een optionele muurbevestiging heeft, waarmee de batterij kan opgeladen worden. Dan moet er ook wel een stroomdraad uit de muur komen lijkt me. Onze huidige thermostaten werken op 2 AA batterijen, en hebben enkel 2 kabeltjes voor de aansturing van de CV. Kapwerk gaan we niet doen, dus dit is niks voor ons zeker?
  • hoe lang gaan de batterijen mee van het bedieningspaneel? Dat scherm verbruikt toch wel wat, dus moet dat dan geregeld aan de oplader, of laat je 'm gewoon in de stekker zitten?
Aangezien scherm snel leeg is, en ik hem niet standaard op de tafelstandaard wilde hebben staan, heb ik de muurbevestiging genomen, en op de plek van de oude thermostaat gehangen.
De stroom (van de tafelstandaard lader) op de 2 kabeltjes die er waren om te schakelen gezet (bij de CV ketel dus aangesloten). Die worden nl toch niet meer gebruikt, en daardoor niet hoeven breken, staat 5V op die 0.5mm kabeltjes, dus dat kan makkelijk. Deze dan weer aan muurplaat laadcontact bevestigd

Eigenlijk gebruik ik nu dus alleen de muurbevestigingsplaat (niet de 220V->3.3V convector die er bij zat) en de lader van de gewone standaard. Laatste gebruikt omdat daar 5V uitkomt, en er toch wel wat verlies is op de kleine schakeldraadjes. Hiermee is het paneel altijd van (net voldoende) stroom voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
wat vragen:
• wat met ruimtes die meer dan 1 radiator hebben. Onze living/keuken (~65m²) heeft 2 grotere en 2 kleinere radiatoren. Moeten die dan alle 4, een paar of maar 1 zo'n HR92 kraan? Bij de buren spraken ze in dat geval van een DTS92 draadloze ruimtethermostaat. Maar wat dan op de radiatoren? Gewoon volledig opendraaien en die DTS92 z'n ding laten doen?
als je geen hr92 plaatst, wordt die radiator altijd warm als er warmtevraag is. Wil je dat? Of wil je dat niet?
• ruimtes zoals de traphal, toilet beneden en boven, berging en logeerkamer, die nu niet echt verwarmd worden, daar kan ik dan gewoon de oude thermostatische kranen laten zitten?
ja. Als je de kranen toch dicht hebt zitten, hoef je kranen niet te vervangen.
• ik weet niet of onze CV ketel modulerend is of niet. Kan ik wel even navragen bij onze specialist... Stel dat die niet modulerend is, en die moet ooit vervangen worden. Die dingen gaan geen 20 jaar meer mee... Waarschijnlijk is het dan wél een modulerend model. Ik moet dan enkel de aan/uit module vervangen door een opentherm module veronderstel ik?
moet niet. Kan. Aan/uit zal altijd werken.
• die optionele link met internet voor bediening via een app, wat verbruikt zoiets? Weeral een stroomverbruiker erbij... Ons elektriciteitsverbruik is al hoog genoeg eigelijk. 2-3W OK, maar als het meer richting 10W gaat, laat dan maar.
volgens mij is die tegenwoordig ingebouwd in de controle-unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
Oxellaar schreef op maandag 10 maart 2014 @ 16:55:
[...]

De openhaardfunctie is eigenlijk niet meer dan een tijdelijke weersafhankelijke regeling. Zodra je de functie aanzet kijkt de thermostaat dus naar de buitentemperatuur, je kunt dan de knoppen in de woonkamer dicht draaien.
Om 12 uur in de avond gaat de regeling vanzelf weer over op het normale klokprogramma, zo kun je hem niet vergeten.
Nu schijnt het zo te zijn dat je een push bericht krijgt, op je telefoon, dat je er aan herinnert de knoppen in de woonkamer weer open te draaien. Als je thermostaatknoppen op de radiator in de woonkamer hebt is dat niet nodig, die gaan vanzelf weer open.
Tijd geleden dat je dit schreef, maar ik heb nu een easy en vraag me af: moet ik perse een bypass hebben als ik openhaardmodus ga gebruiken icm radiatoren met thermostatische kranen? Of is de Trendline zo 'slim' om het in deze modus te merken als er weinig/geen doorstroming meer is en netjes af te slaan? Of is dat dan gelijk een storing? En als ik wel een bypass (of open handdoekradiator) heb, dan slaat hij neem ik aan automatisch af omdat de aanvoertemp snel zal oplopen (zelfs bij laagste brandermodulatie).

[ Voor 7% gewijzigd door woekele op 31-01-2016 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeAnne

Ik zou persoonlijk de 2 grote voorzien van een HR92 en de andere 2 laten zitten. Daarnaast zou ik de draadloze ontvanger in deze ruimte zetten ergens op een tafel, dan wel kast en continue aan de voeding.

Mocht je meer kamers hebben met meerdere radiatoren dan zou ik daar elk radiator voorzien van een HR92. Je kunt dan nog een DTS92 installeren, maar dat is absoluut niet nodig. Zet gewoon even je oude draadloze thermostaat in die kamer op een plek aan de andere kant van de radiatoren en vergelijk de temperaturen. Je kunt indien nodig de HR92 de temperatuur laten compenseren met 1, 2 of 3 graden.
Lekker laten zitten, in eerste instantie alleen de kamers van HR92 voorzien die je ook daadwerkelijk wil bedienen.
Je kan inderdaad misschien de aan/uit module vervangen, wat je ook kan doen is gewoon wachten totdat je een nieuwe ketel hebt en dan weer kijken. Wellicht moet je dan je thermostaat/bedieningspaneel vervangen....tja dat kan wat extra's kosten, maar wellicht wordt het toch weer een aan/uit, je weet het niet.
Tsja waarom zou je dat doen? Gewoon lekker op de tafel neerzetten.
Valt me tegen, maar goed 1 keer goed ingesteld laat je hem toch in de stekker zitten.
De nieuwste Evohome versie heet Wifi en heeft een ingebouwde Wifi module, ik geloof niet dat dat perse heel veel meer stroom kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
woekele schreef op zondag 31 januari 2016 @ 20:17:
[...]

Tijd geleden dat je dit schreef, maar ik heb nu een easy en vraag me af: moet ik perse een bypass hebben als ik openhaardmodus ga gebruiken icm radiatoren met thermostatische kranen? Of is de Trendline zo 'slim' om het in deze modus te merken als er weinig/geen doorstroming meer is en netjes af te slaan? Of is dat dan gelijk een storing? En als ik wel een bypass (of open handdoekradiator) heb, dan slaat hij neem ik aan automatisch af omdat de aanvoertemp snel zal oplopen (zelfs bij laagste brandermodulatie).
Zolang je maar iets aan doorstroming houd is er geen probleem, daar kan hij prima mee omgaan. Alles dicht vind de ketel niet fijn.
Hij zal niet direct in storing gaan, maar in een tijdelijke blokkering.
Als er totaal geen doorstroming is, dan zal het verschil tussen aanvoer en retour te groot worden. Ook is er een te snelle stijging van temperatuur gemeten.
De ketel blokkeert dan en wacht een bepaalde tijd en komt dan weer in bedrijf.

Bij openhaard functie volgt hij de stooklijn, zodra het setpoint bereikt is gaat hij uit,de pomp blijft continu draaien.
Zodra hij weer 5k onder het setpoint zit gaat hij weer verwarmen.

Officieel heb je een bypass nodig, maar 1 radiator een beetje open is ook een prima oplossing.

[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 31-01-2016 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit

Het systeem is me wel enigszins duidelijk na wat googlen en de video op HardwareTV. Maar dus toch nog wat vragen:
[list]
Het is goed om te begrijpen wat de HR92 precies doet. Naast het meten van de warmte, schakelt deze ook de radiator aan en uit (en alle standen ertussen). Ik heb in de woonkamer 2 radiatoren die beide bij het raam van de tuin staan. Beide voorzien van een HR92. De warmtemeting gebeurt echter door de hoofdunit. Die wordt immers niet beinvloedt door de koude van het raam.

In principe wil je voor het grootste gemak alle 4 voorzien van HR92. Want anders moeten de radiatoren die er niet van voorzien worden, of altijd aan, of altijd uit, of jij moet er zelf elke keer mee aan de haal. Het is een optie om de 2 kleine altijd uit te laten staan, behalve als je in de woonkamer bent. Blijf je echter wel handmatig bezig. Als je ze niet uitschakelt en je wilt de werkkamer opwarmen, wordt de woonkamer ook warm.
Dat heb ik ook gedaan. Logeerkamer niet voorzien van knop. Zolder is nog twijfel voor mij. Mocht je 1 van de ruimtes willen verwarmen ooit, dan stel je bijv in dat je je werkkamer wilt opwarmen en draai je de kraan handmatig open.
[/list]
Ik heb vergelijkbaar met JPDeckers de oude cv kabels gebruikt. Alleen heb ik wel apart de wandbevestiging erbij gekocht omdat dat een nettere oplossing inlevert als je oude thermostaat al middels een inbouwdoos was ingebouwd. In de meterkast 230V naar de inbouwdoos laten lopen via de cv kabels en vervolgens in de 'adapter' geplugd welk weer wordt aangesloten op de module. Vervolgens hangt hij erg clean aan de muur....

Op tafel laten staan lijkt me helemaal niks. Zo mooi is ie ook weer niet en staat rommelig :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-06 21:58
Boobybandit schreef op maandag 01 februari 2016 @ 16:02:
[...]

Ik heb vergelijkbaar met JPDeckers de oude cv kabels gebruikt. Alleen heb ik wel apart de wandbevestiging erbij gekocht omdat dat een nettere oplossing inlevert als je oude thermostaat al middels een inbouwdoos was ingebouwd. In de meterkast 230V naar de inbouwdoos laten lopen via de cv kabels en vervolgens in de 'adapter' geplugd welk weer wordt aangesloten op de module. Vervolgens hangt hij erg clean aan de muur....
Ik lees nu een aantal malen dat men 230 volt via de CV kabels laat gaan. Tenzij de vorige thermostaat een 220 volt type was, lijkt dit me niet echt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Anjos schreef op maandag 01 februari 2016 @ 21:55:
[...]

Ik lees nu een aantal malen dat men 230 volt via de CV kabels laat gaan. Tenzij de vorige thermostaat een 220 volt type was, lijkt dit me niet echt goed.
Waarom niet? Het leek mij eerst ook niet helemaal veilig, maar als je kijkt hoeveel 'stroom' eroverheen gaat, is dit toch echt minimaal. Dat moet ie makkelijk aankunnen. Het is immers gewoon mogelijk of zelfs de bedoeling (volgens de handleiding) dat je de converter (hier gaat 230v in) bij de ketel monteert en dan de stroom (@5v) over de oude CV kabels laat lopen naar de Evohome wandhouder. Mijn ervaring is echter dat 5v na 5 meter geen spanning meer overbrengt (vgl met een hele lange kabel voor je smartphone, werkt ook voor geen meter).

Daarentegen 230v over een lange kabel is geen probleem. En kwa veiligheid zit je volgens mij wel goed. Want er gaat in beide situaties 10W over de kabel heen.
2A * 5V = 10W
0,043A * 230V = 10W

Overigens ben ik geen elektricien. Heb slechts mijn basic natuurkunde kennis toegepast :*) Dus corrigeer me alsjeblieft als iemand het idee heeft dat dit niet goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:46
En als er kortsluiting optreedt en er op eens 16 ampere door die dunne draadjes gaat.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2022
Gaat dan ook om de dikte van de isolatie. Het koper van die in elkaar getwiste draadjes van een cv kabel komt erg dicht bij elkaar. Vergelijk dat maar eens met de isolatie rond een normale 1,5 of 2,5 mm2 electradraad. Ik zou liever ook geen 230V op die dunne daadjes zetten (maakt niet uit dat er weinig stroom loopt, het risico op sluiting is domweg veel groter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Boobybandit schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 00:52:
[...]
Waarom niet? Het leek mij eerst ook niet helemaal veilig, maar als je kijkt hoeveel 'stroom' eroverheen gaat, is dit toch echt minimaal.
[...]
Dat het kan zegt nog niet dat het mag...

Een typische thermostaatkabel is bijv. deze: Donné Thermostaatkabel rol 100m (2x0,8mm).
Als je dan kijkt naar de specificaties van dat soort 'wandkabels' zoals ze het noemen, dan zie je daar staan "Bedrijfsspanning (V): 50 V AC / 120 V DC" (de 0,8mm e.d. staat onderaan).

Oftewel: je bent verkeerd bezig, de kabel is niet voor 230V AC gemaakt en kan je daardoor gezeur opleveren als er wel wat gebeurd.

Verder heeft janne_nl een goed punt, als er kortsluiting optreedt heb je kans dat je draden uitfikken. Bij 1,5mm2 of 2,5mm2 zal de automaat sneller aanspreken dan je draad doorfikt, met dit dunne draad is dat maar zeer de vraag...

En dan heb je als 3e punt nog dat iemand er niet op bedacht is dat er 230V op die draden staat. Als je 2,5mm2 blauw/bruin of blauw/zwart ziet, dan weet je gelijk dat het om 230V gaat. Met die blauwe en rode thermostaatdraadjes verwacht je dat niet en zou een monteur o.i.d. dus een fikse optater kunnen krijgen.

[ Voor 71% gewijzigd door ThinkPad op 02-02-2016 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
Anjos schreef op maandag 01 februari 2016 @ 21:55:
[...]
Bij mij loopt niet 230V maar 5V over die dunne aders. 230 leek me inderdaad iets te brandgevaarlijk.
Zeker op die 0.5mm^2 kabels. Vandaar ook de aansluiting vanuit de adapter met + en - op zolder naar de muurplaat.

De bij de muurplaat geleverde 230V convertor doet een conversie naar 3.3V, en aangezien er aardig wat verval is op die 20m schakel-kabel, was er te weinig over uiteindelijk.
De wifi-console wordt bij 5V op de lijn na verval nu wel nog maar minimaal bijgeladen (als ik hem er af haal gaat hij na een paar minuten al zeuren over te weinig batterij), maar gewoon op de muurplaat houdt hij het al maanden vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
ThinkPadd schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 09:39:
[...]

Dat het kan zegt nog niet dat het mag...

Een typische thermostaatkabel is bijv. deze: Donné Thermostaatkabel rol 100m (2x0,8mm).
Als je dan kijkt naar de specificaties van dat soort 'wandkabels' zoals ze het noemen, dan zie je daar staan "Bedrijfsspanning (V): 50 V AC / 120 V DC" (de 0,8mm e.d. staat onderaan).

Oftewel: je bent verkeerd bezig, de kabel is niet voor 230V AC gemaakt en kan je daardoor gezeur opleveren als er wel wat gebeurd.

Verder heeft janne_nl een goed punt, als er kortsluiting optreedt heb je kans dat je draden uitfikken. Bij 1,5mm2 of 2,5mm2 zal de automaat sneller aanspreken dan je draad doorfikt, met dit dunne draad is dat maar zeer de vraag...

En dan heb je als 3e punt nog dat iemand er niet op bedacht is dat er 230V op die draden staat. Als je 2,5mm2 blauw/bruin of blauw/zwart ziet, dan weet je gelijk dat het om 230V gaat. Met die blauwe en rode thermostaatdraadjes verwacht je dat niet en zou een monteur o.i.d. dus een fikse optater kunnen krijgen.
Hmm in dat geval zal ik toch maar naar een andere oplossing kijken. Zou erg zuur zijn als het daar ooit op misloopt. Zal je nog zien dat de brandverzekering het als eigen schuld weg zet ook!
JPDeckers schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 11:45:
[...]

Bij mij loopt niet 230V maar 5V over die dunne aders. 230 leek me inderdaad iets te brandgevaarlijk.
Zeker op die 0.5mm^2 kabels. Vandaar ook de aansluiting vanuit de adapter met + en - op zolder naar de muurplaat.

De bij de muurplaat geleverde 230V convertor doet een conversie naar 3.3V, en aangezien er aardig wat verval is op die 20m schakel-kabel, was er te weinig over uiteindelijk.
De wifi-console wordt bij 5V op de lijn na verval nu wel nog maar minimaal bijgeladen (als ik hem er af haal gaat hij na een paar minuten al zeuren over te weinig batterij), maar gewoon op de muurplaat houdt hij het al maanden vol.
Op dat laatste liep ik inderdaad stuk. Ik kreeg met geen mogelijkheid die melding weg. Dan lijkt dit me inderdaad de beste oplossing. Dus samengevat heb jij de 5V output van de tafellader rechtstreeks aangesloten op de wandlader? Dus zonder tussenkomst van dat kleine blokje?

[ Voor 25% gewijzigd door B-Bandit op 02-02-2016 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
toen ik de adapter van de Evohome-wandplaat op zolder had aangesloten op de thermostaatdraad, gaf de voltmeter gewoon 4V aan beneden, maar de Evohome-controller wou er niet normaal op werken. Gelukkig werkt de Easy prima over dezelfde kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
woekele schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 13:57:
toen ik de adapter van de Evohome-wandplaat op zolder had aangesloten op de thermostaatdraad, gaf de voltmeter gewoon 4V aan beneden, maar de Evohome-controller wou er niet normaal op werken. Gelukkig werkt de Easy prima over dezelfde kabels.
Is gewoon niet goed over nagedacht door Honeywell. Als ze nou 12v eroverheen gooiden was je al van een groot deel van het probleem af. 5v is gewoon te gevoelig over zo´n dunne kabel.

Ik denk dat ik een oplossing heb. De buis waar de cvkabel doorheen loopt ga ik gewoon een reguliere stroomdraad doorheen geleiden. Met wat geluk past het naast de cv kabel en ben ik nu van het gezeik af, zonder gelijk de bestaande bedrading te hoeven slopen, en anders moet dat laatste maar. Zo´n dunne kabel is in de toekomt zo getrokken.

[ Voor 12% gewijzigd door B-Bandit op 02-02-2016 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Boobybandit schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 16:37:
[...]
Ik denk dat ik een oplossing heb. De buis waar de cvkabel doorheen loopt ga ik gewoon een reguliere stroomdraad doorheen geleiden. Met wat geluk past het naast de cv kabel
[...]
Sorry dat ik alweer vervelend moet zijn, maar die oplossing mag ook niet. Je mag geen 230V in een leiding stoppen waar al een laagspanningskabel zoals de thermostaatkabel of een netwerkkabel doorheen loopt. Heeft met NEN regelgeving te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
ThinkPadd schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 17:04:
[...]

Sorry dat ik alweer vervelend moet zijn, maar die oplossing mag ook niet. Je mag geen 230V in een leiding stoppen waar al een laagspanningskabel zoals de thermostaatkabel of een netwerkkabel doorheen loopt. Heeft met NEN regelgeving te maken.
Ah klopt, met een vergelijkbare regel kwamen we ook al in aanraking bij de keukenapparatuur. Nieuwe groep mocht niet via de bestaande leiding waar al een andere groep doorheen liep. Dat vond ik dan wel weer logisch.

Nu ja dan maar de cv kabel eruit. Met een trekveer erin zou toch al lastig worden naast een kabel.

Bedankt voor de tips. Better safe than brand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 15:18
JPDeckers schreef op zondag 31 januari 2016 @ 13:46:
[...]
Aangezien scherm snel leeg is, en ik hem niet standaard op de tafelstandaard wilde hebben staan, heb ik de muurbevestiging genomen, en op de plek van de oude thermostaat gehangen.
De stroom (van de tafelstandaard lader) op de 2 kabeltjes die er waren om te schakelen gezet (bij de CV ketel dus aangesloten). Die worden nl toch niet meer gebruikt, en daardoor niet hoeven breken, staat 5V op die 0.5mm kabeltjes, dus dat kan makkelijk. Deze dan weer aan muurplaat laadcontact bevestigd

Eigenlijk gebruik ik nu dus alleen de muurbevestigingsplaat (niet de 220V->3.3V convector die er bij zat) en de lader van de gewone standaard. Laatste gebruikt omdat daar 5V uitkomt, en er toch wel wat verlies is op de kleine schakeldraadjes. Hiermee is het paneel altijd van (net voldoende) stroom voorzien.
Wat is 'snel'? Kwestie van uren? Of een aantal dagen? Als het scherm altijd aan blijft, zal het op 2 AA's wel snel plat gaan.
Die schakeldraadjes achter de oude thermostaten zou ik eventueel nog wel kunnen vervangen door een normaal 230V draadpaar. Die zitten wel in een trekbuis denk ik. Dan is ineens ook dat gat in de muur weer gecamoufleerd door de draadloze controle-unit.
woekele schreef op zondag 31 januari 2016 @ 14:26:
[...]
als je geen hr92 plaatst, wordt die radiator altijd warm als er warmtevraag is. Wil je dat? Of wil je dat niet?

[...]
ja. Als je de kranen toch dicht hebt zitten, hoef je kranen niet te vervangen.
I get your point, als ik er mijn ouwe thermostatische kranen zou laten opzitten en werken met zo'n DTS92 voor die ruimte, dan zou er bij vraag uit een andere ruimte ook in de living bijverwarmd worden.

In de andere ruimtes staan de thermostatische kranen trouwens niet volledig dicht. We hebben ze op 2 (van 5), wat uitkomt op rond de 16°C. Die kunnen dan net zoals nu lichtjes bijverwarmen als er in andere ruimtes vraag is.

Goed om horen dat de app link nu ook ingebakken zit in de controle unit. Scheelt weer een apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
Boobybandit schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 12:52:
Op dat laatste liep ik inderdaad stuk. Ik kreeg met geen mogelijkheid die melding weg. Dan lijkt dit me inderdaad de beste oplossing. Dus samengevat heb jij de 5V output van de tafellader rechtstreeks aangesloten op de wandlader? Dus zonder tussenkomst van dat kleine blokje?
Zie dat je al gewone stroomkabels gaat trekken, kan natuurlijk ook :)

Maar voor de volledigheid: inderdaad. Op die 20mtr CV schakel kabel (ofzo) die ik heb zou verval veel te hoog zijn, dus de 5V erop gezet van de tafellader. En daarmee werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
JPDeckers schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 07:06:
[...]

Maar voor de volledigheid: inderdaad. Op die 20mtr CV schakel kabel (ofzo) die ik heb zou verval veel te hoog zijn, dus de 5V erop gezet van de tafellader. En daarmee werkt het prima.
Ander alternatief is dus ook gewoon een oude adapter van 5 volt aansluiten. Dan hoef je de tafellader niet te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Anjos schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 19:13:
[...]

Ander alternatief is dus ook gewoon een oude adapter van 5 volt aansluiten. Dan hoef je de tafellader niet te wijzigen.
Bijv. een oude telefoonlader? Dat scheelt natuurlijk wat werk! Ook het proberen waard in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
Alleen even opletten dat de te leveren stroom van de 5v lader voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Crosspost met het domoticz-topic

Ik ga over een tijdje verhuizen. In dat huis zit dan geen thermostaat (nu is het Toon en die gaat mee met de huidige bewoner).

Nu wil ik iets dat goed samen gaat werken met Domoticz.

Aan de ene kant kan ik een 'gewone' thermostaat nemen (bijv honeywell round) en daar een Opentherm Gateway tussen plakken, aan de andere kant kan ik gewoon voor een slimme thermostaat kiezen die ook met Domoticz kan communiceren (liefst zonder scripts of hacks), wat mij een iets betere keuze lijkt.

Heeft iemand een goede suggestie? :)

Waarschijnlijk gaan we ook de HR-Ketel vervangen, ik weet niet of dat belangrijk is, maar ik vermeld het even.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je zult voor jezelf af moeten wegen wat een slimme thermostaat voor jou moet doen, zo slim zijn ze eigenlijk nog helemaal niet (heb een Honeywell Round Connected Modulation gehad en een Thermosmart, de eerste weer doorverkocht, de tweede teruggestuurd). Uiteindelijk was ik veel beter af met een iSense (Marktplaats, 5 tientjes) en een OTGW om het setpoint vanaf afstand te kunnen beïnvloeden. Veel goedkoper, stookt met een fijner regime en met de OTGW kan ik zelf de thermostaat wel slim maken.
Was toen voor <100 euro klaar in vergelijking met een slimme thermostaat van 200 euro of meer.

Als er bijna altijd iemand thuis is dan kun je net zo goed een klokprogramma gebruiken, heb je geen slimme thermostaat met zaken zoals geofencing e.d. voor nodig.

Verder is de OTGW ook erg handig om te loggen wat je ketel doet, levert een schat aan informatie op, wat weer erg goed heeft geholpen bij Gas besparen door middel van CV tuning deel II.

Volgens mij kan ik dit topic beter renamen naar iets als "Slimme thermostaten: welke kiezen? ervaringen?" Energiemeters worden hier amper (nog) besproken volgens mij, dat past veel beter in: Energiemeters... deel hier je ervaringen
Eens?

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 04-02-2016 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorefest
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-06 09:02

Gorefest

serial killer.

SkyFlyer schreef op maandag 30 november 2015 @ 23:37:
[...]

Ben je al verder gekomen hiermee? Wij hebben een Remeha Aquanta, waar dit flink wat gas scheelt wanneer we overdag en s'nachts het boilervat niet op temperatuur houden. IK wil graag naar de Evohome, omdat ik die kan koppelen met de Tahoma box.
Ik heb hierover contact gehad met Honeywell en dit kan niet...
Héél misschien komt dit in een toekomstige software update maar ze kunnen niks beloven.

Dit valt mij ook behoorlijk tegen van zo'n duur apparaatje.
Met mijn Remeha Isense kon ik dit soort dingen allemaal makkelijk instellen, ook de tapwater temperatuur, anti legionella etc.
Nu moet het allemaal moeilijk via de verwarmingsketel zelf.

Het is trouwens wel zo dat als je dat gewoon uit hebt gezet de honeywell deze instellingen niet verder aanraakt en als het nu uitstaat het gewoon uitblijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
ThinkPadd schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 10:37:

[mbr]Volgens mij kan ik dit topic beter renamen naar iets als "Slimme thermostaten: welke kiezen? ervaringen?" Energiemeters worden hier amper (nog) besproken volgens mij, dat past veel beter in: Energiemeters... deel hier je ervaringen
Eens?[/mbr]
Prima idee ja, ik lees hier niks over energiemeters idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-06 14:53

geerttttt

Manisch positief

Ik ben even benieuwd naar hoe dit speelt bij anderen:

Ik heb sinds vorige week een Toon thermostaat van Eneco. Eentje die moduleert via opentherm dus. Hiervoor had ik een Chronotherm 3 aan/uit thermostaat.

Nu lees ik elke minuut de thermostaat-info uit, waaronder of ketel aan staat (rond te pompen), hoe hij moduleert, wat de temperatuur is e.d.

De temperatuur die wij ingesteld hebben staan is bijna altijd 17 graden. Nu valt me op dat hij dan constant de temperatuur probeert rond de 16,65 graden te houden maar eigenlijk nooit boven de 16,9 uit komt (tenzij de zon o.i.d. hiervoor zorgt).

Dat zorgt er ook voor dat hij constant, bijna de hele dag, de pomp van de ketel laat pompen, en af en toe even de vlam ontsteekt voor korte tijd. Hierdoor houdt hij de temperatuur vrij constant op 16,7/16,8 graden.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vtg35pp.png
(Kleine uitleg bij de grafiek. Rood=ketel aan of niet, 0 is uit, 1 is aan, 2 is heet water, 3 is voorverwarmen
Blauw is hoeveelheid modulatie. 0 = geen, 5 = 50%, 10=100% etc.)

Het lijkt mij toch dat dit niet super efficient kan zijn? Ik heb ook het idee dat er meer gas gebruikt wordt in vergelijking tot mijn oude thermostaat. En daarbij, de hele dag de pomp aan hebben kan ook niet zo goed zijn voor de slijtage van de ketel en mijn stroomverbruik toch?

Hoe hebben jullie dat? Hoe ziet jullie grafiek eruit en hoe verwarmt jullie thermostaat?

[ Voor 8% gewijzigd door geerttttt op 04-02-2016 14:54 ]

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-05 15:09

hrt

Meeste pieken zijn dan op 50%moduleren? Best mooi toch. En lager dan 30% moduleren de meeste ketels toch niet.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-06 14:53

geerttttt

Manisch positief

hrt schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 14:25:
Meeste pieken zijn dan op 50%moduleren? Best mooi toch. En lager dan 30% moduleren de meeste ketels toch niet.
Ja oke, maar de pomp staat non-stop aan (zie de rode lijn). En het verbruik lijkt hoger dan voordat ik de Toon had...

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Gisteren op de VSK beurs IFTTT presentatie gezien voor de Nefit Easy. Het komt dus absoluut, alleen kreeg niet de kans om te vragen wanneer precies. YouTube: Nefit Easy & IFTTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Recent ben ik mijn nieuwe koophuis ingetrokken. Heb al een hele hoop isolatie toegevoegd (alle plafonds/daken, vloer, tochtstrips overal) en ik ga nog folie achter de radiatoren doen. Maar helaas is de keuken en badkamer nog erg koud. Het probleem is dat de woonkamer om weinig warmte vraagt en daarom de radiator in de badkamer weinig doet (in de keuken ga ik nog een radiator plaatsen). Mijn idee is om Evohome met 4 zones aan te schaffen om de temp in keuken en badkamer apart te regelen. Echter mijn huidige ketel, Nefit economy HR uit 2002 is wel moduleren maar alleen met een nefit thermostaat. Gezien zijn huidige leeftijd overweeg ik om ook de ketel te vervangen. Slim plan? Ik verwacht hier ergens tussen de 5 en 8 jaar te blijven wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Jag schreef op zondag 07 februari 2016 @ 10:25:
Recent ben ik mijn nieuwe koophuis ingetrokken. Heb al een hele hoop isolatie toegevoegd (alle plafonds/daken, vloer, tochtstrips overal) en ik ga nog folie achter de radiatoren doen. Maar helaas is de keuken en badkamer nog erg koud. Het probleem is dat de woonkamer om weinig warmte vraagt en daarom de radiator in de badkamer weinig doet (in de keuken ga ik nog een radiator plaatsen). Mijn idee is om Evohome met 4 zones aan te schaffen om de temp in keuken en badkamer apart te regelen. Echter mijn huidige ketel, Nefit economy HR uit 2002 is wel moduleren maar alleen met een nefit thermostaat. Gezien zijn huidige leeftijd overweeg ik om ook de ketel te vervangen. Slim plan? Ik verwacht hier ergens tussen de 5 en 8 jaar te blijven wonen.
Je huidige ketel zal nog wel 5 jaar meegaan, dus vervangen lijkt me overbodig.
Evohome opentherm werkt prima op een Nefit icm een opentherm convector. Kost een tientje of 4 dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Maar als ie over 5 jaar vervangen moet, dan kan ik hem beter nu vervangen toch? Scheelt mogelijk in stookkosten. Of ik moet erop gokken dat ik hier al weg ben voordat de ketel vervangen moet.

Ik had hier gelezen dat het niet werkt met de opentherm convertor. In deze tabel hier staat ook dat mijn ketel (Economy HR / Nefit-Buderus HRC24) geen opentherm ondersteunt. Ik zou het jammer vinden om het moduleren te verliezen.

Dan resteren twee opties:
1: huidige ketel / thermostaat behouden, en verwarming woonkamer wat dichtdraaien zodat er wat meer vermogen naar keuken/badkamer gaat.
2. ketel vervangen en evohome aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
Ik had ook een Nefit uit 2005 die alleen moduleerde met een Nefit thermostaat. Ik heb gekozen voor een aan/uit sturing vanuit Evohome en een AM-10 met buitenvoeler van Nefit (ca 100 euro) die op basis van de buitentemperatuur de keteltemperatuur modulerend stuurt.
Werkt goed bij mij.
Pagina: 1 ... 24 ... 41 Laatste