• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 07-05 08:34
Ik heb vorige week een Tado gekocht en na 2 weken kullen weer teruggestuurd. Ik wil heel simpelweg gewoon via een app mijn verwarming en warm water regelen.

Ik heb een Vaillant, maar woon in België dus (heb ik vandaag ontdekt) deze ondersteunt geen OpenTherm tenzij ik een printplaatje van 100 euro koop. En blijkbaar is OpenTherm een vereiste om zowel de verwarming alsook het warm water aan te kunnen sturen.

Dus nu het dilemma... Ofwel koop ik dat VR33 printplaatje om OpenTherm te activeren op mijn Belgische Vaillant, en koop ik daar een Netatmo modulerende thermostaat bij. En dan kom ik een kleine 300 euro uit.

Ofwel koop ik gewoon iets van Vaillant zelf, maar wat met Home Assistant integratie (wat toch ook wel een must is voor mij.)

Ofwel is er nog een speler op de markt die ik over het hoofd zie die Vaillant EBUS spreekt, en waarmee ik modulair mijn ketel kan aansturen voor zowel verwarming als warm water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 13:17
bert pit schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 16:17:
Ja, aan de kant van de warmtepomp een BDR91T monteren zou moeten werken. Denk er wel aan dat ook je eventueel gemonteerde ruimte thermostaten aan/uit moeten zijn.
Ok dit is nu denk ik ook allemaal OpenTherm, maar kan dat niet zo blijven omdat het communiceert met een centrale Evohome unit, die er dan aan/uit van maakt?
En de vraag of de BDR91T goed met jouw warmtepomp werkt, zou ik ook even neerleggen bij de WP leverancier.
In principe werkt een aan/uit thermostaat sowieso wel, maar je bedoelt het niet te vaak aan/af slaan van het contact? Dat hoop ik met instellingen in Evohome of in de warmtepomp (niet te veel starts in een uur) goed te krijgen.

Het gaat om Daikin 3-fase warmtepompen

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MO050
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-05 21:25
Hallo, ik heb een offerte ontvangen van de installateur voor een zoneregeling systeem van Honeywell.
Ik heb de volgende informatie gedeeld met de installateur:
-Beganegrond, 8 groepen, alle groepen 1 thermostaat;
-1e verdieping, 5 zones, 2x badkamer, 3x slaapkamer
-2e verdieping, 2 zones.

Heb de volgende offerte ontvangen, ik vind prijs aan de hoge kant. of is dit normaal?

Hierbij offerte evohome

2 x zoneregelaar vloerverwarming

1 x klep voor verdeler beneden.

7 x ruimte thermostaat Round aan/ uit

1 x evohome thermostaat bedieningspaneel

1 x warmtepomp module

1 x module voor klep besturing (verdeler beneden)

Klep met lage weerstand voor verdeler beneden.

Alles compleet gemonteerd kan ik dat aanbieden voor € 3459,
- inclusief btw en plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-03 14:00
Hoi,

Ik zoek iets simpels. Ik heb een ouderwetse thermostaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iL9TbEDt_dS90zfojv7MTpSR8_Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5ehQnEQKGxzi6Bs4MetztbnZ.png?f=fotoalbum_large

Wat ik zoek hoeft eigenlijk alleen maar hetzelfde te doen als bovenstaande unit plus smart zijn. Dat wil zeggen het enige wat ik wil kunnen doen is met Google Home de gewenste temperatuur kunnen aanpassen.

Is dit mogelijk? Ik heb echt 0,0 verstand van thermostaten en kachels verder. Ik hoop dat ik dit fysieke ding van de muur kan slopen en er iets voor in de plaats kan zetten wat precies hetzelfde doet er ongeveer hetzelfde uitziet en dus ook slim is. Zo simpel en goedkoop mogelijk.

Dus als voorbeeld: kan ik dat oude ding vervangen door zoiets als dit? Of past dat niet? https://www.bol.com/nl/nl...tOVQ_0_20.23.ProductTitle

[ Voor 10% gewijzigd door Nachtschade op 26-03-2024 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22

Lief Adje

Love is in the air

Nachtschade schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 00:19:
Hoi,

Ik zoek iets simpels. Ik heb een ouderwetse thermostaat:

[Afbeelding]

Wat ik zoek hoeft eigenlijk alleen maar hetzelfde te doen als bovenstaande unit plus smart zijn. Dat wil zeggen het enige wat ik wil kunnen doen is met Google Home de gewenste temperatuur kunnen aanpassen.

Is dit mogelijk? Ik heb echt 0,0 verstand van thermostaten en kachels verder. Ik hoop dat ik dit fysieke ding van de muur kan slopen en er iets voor in de plaats kan zetten wat precies hetzelfde doet er ongeveer hetzelfde uitziet en dus ook slim is. Zo simpel en goedkoop mogelijk.

Dus als voorbeeld: kan ik dat oude ding vervangen door zoiets als dit? Of past dat niet? https://www.bol.com/nl/nl...tOVQ_0_20.23.ProductTitle
Ja dat bestaat:
https://www.cvkoopjes.nl/...ed-aanuit-y87rfc2032.html

Er is een modulerende en een aan/uit variant van, maak er zelf ook gebruik van, bevalt goed.

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:32
Lief Adje schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 06:26:
[...]

Ja dat bestaat:

Er is een modulerende en een aan/uit variant van, maak er zelf ook gebruik van, bevalt goed.
Dit is de modulerende: https://www.cvkoopjes.nl/...-modulation-y87c2004.html

Of een google Nest thermostaat. Dan zit je meteen helemaal in het Google ecosysteem.

[ Voor 11% gewijzigd door jongetje op 26-03-2024 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-03 14:00
[...]

Ja dat bestaat:

Okay, dat is wel meteen een heel stuk duurder. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
[...]

Ja dat bestaat:

Dat is wel een variant met draadloze verbinding naar een module met de ketel.

Ik neem aan dat er nu gewoon een draadje naar de ketel loopt. Dit is een iets geavanceerdere maar dan bedraad. En wat goedkoper.
uitvoering: Honeywell Lyric T6 (Zwart)

[ Voor 9% gewijzigd door NIMIC op 27-03-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjanl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-04 19:10
Ik denk eraan om de thermostaat
HEAT-IT WiFi Wandthermostaat 16A
aan te schaffen voor 4 infraroodpanelen die in de woonkamer komen te hangen als ik ze koop. De thermostaat wil ik zoweel handmatig als met WIFI kunnen bedienen en in HomeAssistant opnemen. Ik heb HomeAssitant op een thinclient staan, maar lees daar tot nu toe alleen nog maar de electriciteitsmeter mee af.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze thermostaat?
Ik ben geen ICT-er maar noem mijzelf een handige, niet bang uitgevallen eindgebruiker, die nu 9 jaar met LinuxMint werkt, dus ben voorzichtig. De info zegt:
"De thermostaat is te configureren via het display of de app, hiervoor kan je de Heatit WiFi app gebruiken en werkt met Android & iOS. Daarnaast is de thermostaat te bedienen met Amazon Alexa en (binnenkort) met Google Home."
Handmatige bediening op de thermostaat zelf gaat dus lukken, maar hoe en wat om het met HomeAssistant te laten werken? Gaat dat wel lukken?

Zie graag jullie reacties,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:29

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@dirkjanl is een thermostaat niet erg onlogisch bij infraroodpanelen? Je meet immers de temperatuur op één plek in de ruimte, terwijl bij infraroodverwarming je alleen zeer lokaal verwarmd, direct bij het paneel waar je onder of naast zit. Doe je één stap opzij, dan voel je de warmte van het paneel niet meer. Waarom zou je dat willen aansturen op basis van een temperatuurmeting buiten het bereik van je panelen? IR is geen ruimteverwarming, maar heel lokale persoonsverwarming.

Wat mij bij IR wél nuttig lijkt is het schakelen (tussenstekker of een ander soort relaismodule) en een bewegingssensor / aanwezigheidssensor op de plek waar een paneel straalt. Tijdje geen beweging waargenomen = paneel uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 20-05-2024 18:44 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjanl
@Gizz Het klopt dat infrarood eerst alleen de plek verwarmt direct onder het paneel. Maar dat is de eerste fase. Het verwarmt, onder een groothoek, alles wat zich onder en in de buurt van het paneel bevindt. Die geven de warmte in en latere fase ook weer door waardoor zo de hele ruimte verwarmd wordt.

Dit staat iets uitgebreider bij een leverancier op een webpagina. Maar ik vertel het ook uit ervaring. In mijn werkruimte heb ik al twee jaar Infrarood hangen en het werkt. In de nacht op 15 graden overdag naar 18 graden. Wil ik het 21 graden hebben, dan de thermostaat hoger. Het verwarmen duurt iets langer dan de traditionele CV. Ze raden dan ook aan met niet al te grote temperatuurverschillen te werken.

De thermostaat in mijn werkkamer is een Salus, Thermostaat RT520TX, Draadloos 868 MHz. Volgens de importeur niet te benaderen via HomeAssistant. Vandaar dat ik opzoek ben naar een thermostaat die wel via HomeAssistant werkt. De nieuwe panelen koop ik dan ook waarschijnlijk bij een andere leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkjanl
Op de community van Freedom kreeg ik de volgende suggestie:

Geef elk paneel een Homewizard plug. (zou die er ook zijn als inbouw-module? In te bouwen in een verbindingsdoos?) Die hebben een super eenvoudige lokale API (voor HomeAssistant) en de cloud kan je uitzetten. Door elk een eigen plug te geven kan je ze los van elkaar sturen en in de gaten houden als er eentje een probleem heeft.

Voor de thermostaat in de kamer doe je dan iets simpels met lokale API,
https://api-documentation...started/#enabling-the-api

En daarna evetueel de API weer uitschakelen.
https://api-documentation.../endpoints/api-v1-system/

De thermostaat is dan een display met knoppen en een DHT22. Eventueel zelfbouw middels Arduino.
https://arduinogetstarted.com/tutorials/arduino-dht22

Maar even goed naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjanl
Op community.homeassistant kreeg ik onderstaande reactie:

Dit werkt absoluut. Gebruik voor HomeWizard de ingebouwde integratie en een eventuele temperatuursensor die in Home Assistant werkt. Koop een eenvoudige Zigbee-sensor, maak er zelf een met ESPHome of gebruik gewoon de Philips Hue-bewegingssensor met temperatuursensor.

Configureer deze twee dan als “thermostaat” met deze integratie: Generieke thermostaat - Home Assistant

Deze heb ik afgelopen winter gebruikt met een “domme” verwarming, het werkte perfect.

Als er fysieke knoppen nodig zijn, kun je eenvoudigweg een afstandsbediening met twee knoppen en TTS gebruiken om uit te spreken wat de ingestelde temperatuur is.

Wat denken jullie?

En een edit om 20:08 uur.

Het spijt me, maar dit is gewoon een belachelijke oplossing. Het is een UX nachtmerrie. Gelieve niet te doen.

Thermostaat moet worden aan een fysiek apparaat dat gemakkelijk kan worden gecontroleerd fysiek, met onmiddellijke feedback. Geen aan-uit-knop met geen manier om te weten wat het is om nu en met TTS te vertellen wat je net deed. Ik zou liever gebruik domme thermostaat dan zulke slimme oplossing.

Er zijn slimme thermostaten die gebruikt kunnen worden en ik weet zeker dat een aantal van hen zou het geweldig werkt. Maar ik kan niet aan alles, als ik deze niet gebruik. Misschien dat andere forum gebruikers kunnen hun ervaring delen.

Maar alsjeblieft, geen gebruik maken van goedkoopste ikea knop voor. Het is een van die ideeën die de moord op de smart home-systeem door het genereren van haat van alle gezinsleden.

Edit 8 juni 2024:
Vervolg. Het is me niet gelukt een thermostaat te vinden die én handmatig te bedienen is op de thermostaat zelf en die via WIFI en HomeAssistant te benaderen is. Zie verder de post hierna.

[ Voor 60% gewijzigd door dirkjanl op 08-06-2024 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:14
Niet helemaal een slimme thermosstaat vraag, maar meer over radiator knoppen.

Wij hebben een Nest Thermosstaat en die werkt prima. Nu hebben wij op zolder twee radiatoren. Nu wilt mijn vrouw deze radiatoren nog wel eens vol open draaien om vervolgens te vergeten om na twee weken erachter te komen dat die dingen vol stonden te loeien als we in de avonduren beneden zitten.

Zijn er slimme radiator knoppen die zonder specifieke bridge of >€150 te vinden zijn en dan gewoon via een simpel appje open en dicht te zetten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjanl
Vervolg. Het is me niet gelukt een thermostaat te vinden die én handmatig te bedienen is op de thermostaat zelf en die via WIFI en HomeAssistant te benaderen is, waarbij de cloudoplossing van de maker uitgeschakeld kan worden.
De mogelijkheden die ook hier werden aangegeven zijn voor mij niet haalbaar: Of ik heb er de kennis niet van, bijvoorbeeld om zelf via HA scripts te maken; of de bediening is niet conform mijn wensen.
Gisteren ben ik bij een grote 'verwarming' leverancier langs geweest om de thermostaten die zij hebben te bespreken, maar zodra ik "eigen beheer" roep geven ze niet thuis. Ik heb de indruk dat ze dat terrein niet willen onderzoeken en er niet mee aan de slag te willen gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door dirkjanl op 08-06-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
dirkjanl schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:14:
Vervolg. Het is me niet gelukt een thermostaat te vinden die én handmatig te bedienen is op de thermostaat zelf en die via WIFI en HomeAssistant te benaderen is.
De mogelijkheden die ook hier werden aangegeven zijn voor mij niet haalbaar: Of ik heb er de kennis niet van, bijvoorbeeld om zelf via HA scripts te maken; of de bediening is niet conform mijn wensen.
Gisteren ben ik bij een grote 'verwarming' leverancier langs geweest om de thermostaten die zij hebben te bespreken, maar zodra ik "eigen beheer" roep geven ze niet thuis. Ik heb de indruk dat ze dat terrein niet willen onderzoeken en er niet mee aan de slag te willen gaan.
DIYLESS Thermostat2 al overwogen? Zowel fysiek als via wifi te bedienen en integreert met HA via MQTT.

Edit: en heeft daarnaast een ingebouwd klokprogramma. Verder heeft dit ding als voordeel dat de temperatuursensor een losse Xiaomi thermostaat is die je overal neer kunt zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door _JGC_ op 08-06-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjanl
@_JGC_ Bedankt, ga ik naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
Lees nu pas je eerdere berichten, jij lijkt niet op zoek naar een OpenTherm thermostaat voor je CV... Thermostat2 heb je dan niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjanl
@_JGC_ Klopt, ik heb het zojuist bekeken en kwam tot dezelfde conclusie. Maar toch bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-04 09:17
Ik zou graag mijn domme thermostaat voor de luchtverwarming vervangen door iets "connected". Ik gebruik bewust het woord "Smart" niet, want de aansturing zal ik toch grotendeels via HA laten lopen. Ik ben dus niet op zoek naar geolocatie, open ramen detectie etc etc. De ketel ondersteunt ook geen modulatie/openterm dus aan/uit is voldoende.

Voordeel van luchtverwarming is dat de boel snel opwarmt. Nadeel, is dat het ook weer snel afkoelt. Om overmatig aan/uit-schakelen van de ketel te voorkomen kan ik in mijn domme thermostaat de hysteresis alsook de minimaal aan/uit duurtijden en maximale schakelingen per uur instellen.

Is zoiets ook mogelijk met een slimme connected thermostaat, en zo ja, met welke ?

[ Voor 5% gewijzigd door devastator83 op 07-11-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper7676
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14-03 12:46
Hoi,

Ik heb gister de Honeywell lyric T6 in het wit besteld.

Nu staat op de doos en in de handleiding niet 'lyric' maar 'honeywell home T6 Smart thermostaat'. Op de zwarte versie staat op de doos wel 'lyric'.

Volgens mij is het precies dezelfde thermostaat, maar ik wil hier toch even checken of ik niet de verkeerde heb binnen gekregen. Is er een verschil tussen 'lyric T6' en een gewone 'T6'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-05 17:06
_JGC_ schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:24:
[...]

DIYLESS Thermostat2 al overwogen? Zowel fysiek als via wifi te bedienen en integreert met HA via MQTT.

Edit: en heeft daarnaast een ingebouwd klokprogramma. Verder heeft dit ding als voordeel dat de temperatuursensor een losse Xiaomi thermostaat is die je overal neer kunt zetten.
Deze is zeker interessant, zijn er Tweakers die deze hebben staan?
En waar te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
@OlafWeijers In .geek: Redactieblog #10 - Zelfbouwrempedalen, dashboards, thermostaatpraat en... schrijf jij over de Smart Autotune Thermostat-integratie voor Home Assistant. Inmiddels zijn we een maand verder (en kouder), hoe zijn je ervaringen tot zover met SAT? (Of heb je inmiddels je oude Honeywell al moeten ophangen? ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafWeijers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-05 15:56

OlafWeijers

Redacteur netwerken & smarthome
Cadezo schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:48:
@OlafWeijers In .geek: Redactieblog #10 - Zelfbouwrempedalen, dashboards, thermostaatpraat en... schrijf jij over de Smart Autotune Thermostat-integratie voor Home Assistant. Inmiddels zijn we een maand verder (en kouder), hoe zijn je ervaringen tot zover met SAT? (Of heb je inmiddels je oude Honeywell al moeten ophangen? ;))
De honeywell ligt nog lekker te genieten van zijn pensioen ;)

Het bevalt me tot nu toe goed! Het algoritme werkt tot nu toe erg nauwkeurig, het stookt rustig naar de gevraagde temperatuur en eindigt rondom de ingestelde waarde. De under/overshoot is maximaal 0,2 graden voor zover ik het heb gezien niet merkbaar in elk geval, en ook begrijpelijk met de wisselende buitentemperaturen en zon-uren van de afgelopen tijd. Het algoritme dat er in zit gaat goed met weersomstandigheden om en anticipeert duidelijk op een zonnige middag door eerder te stoppen met verwarmen. Af en toe duurt het wel wat lang voordat de verwarming weer aanslaat, dan zakt de temperatuur net iets te ver weg voor het comfortabele. Dat gebeurt met name aan het eind van de middag als het donker wordt, de zonnewarmte verdwijnt uit het huis en de verwarming het weer over moet nemen. Daarna doet het systeem weer strak zijn werk. Of dat automagisch beter wordt kijk ik nog even aan en anders ga ik eens rommelen met de comfort-instellingen.

In de eerste week heb ik wel wat ruzie gehad met SAT. Het was mij niet duidelijk dat je het niet tegelijk kunt gebruiken met de OpenTherm Gateway plugin actief. Dat resulteerde in onderbrekingen in de verbinding, heen en weer vliegende instellingen en allerlei andere onduidelijkheid. Het duurde even voordat ik erachter was waar het probleem zat omdat het geen deel uitmaakt van de instructies,

De volgende stap is om te kijken naar zonebediening. Zonder een gemotoriseerde kraan op de radiators in een ruimte kan SAT geen zonebediening doen. Dat is natuurlijk logisch, want om dat te doen moet SAT in staat zijn de verwarming in een ruimte te stoppen zonder de verwarming van overige ruimtes te beïnvloeden.

Nou ben ik een smarthomefreak maar tot nu toe kan ik nog leven met handmatige knopbediening. De enige functie die ik dan ook mis is sensorkeuze zodat ik een temperatuursensor in een andere ruimte makkelijk leidend kan maken om het systeem aan te sturen. Natuurlijk kan ik ook de sensor uit de woonkamer meenemen naar mijn werkkamer, maar ik heb dan toch het idee dat ik de aangeleerde waardes in het algoritme in de war schop.

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
OlafWeijers schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:52:
[...]
Het bevalt me tot nu toe goed! Het algoritme werkt tot nu toe erg nauwkeurig, het stookt rustig naar de gevraagde temperatuur en eindigt rondom de ingestelde waarde. De under/overshoot is maximaal 0,2 graden voor zover ik het heb gezien niet merkbaar in elk geval, en ook begrijpelijk met de wisselende buitentemperaturen en zon-uren van de afgelopen tijd. Het algoritme dat er in zit gaat goed met weersomstandigheden om en anticipeert duidelijk op een zonnige middag door eerder te stoppen met verwarmen.
[...]
Ah superbedankt voor je uitgebreide reactie!

Wat voor sensor gebruik je voor de buitentemperatuur en -luchtvochtigheid (ik neem aan dat ze de outside humidity bedoelen bij de config flow, of niet?), een eigen buitensensor, of iets van een cloud integratie (Buitenradar/KNMI, etc.)?
[...]
In de eerste week heb ik wel wat ruzie gehad met SAT. Het was mij niet duidelijk dat je het niet tegelijk kunt gebruiken met de OpenTherm Gateway plugin actief. Dat resulteerde in onderbrekingen in de verbinding, heen en weer vliegende instellingen en allerlei andere onduidelijkheid. Het duurde even voordat ik erachter was waar het probleem zat omdat het geen deel uitmaakt van de instructies,
[...]
Bedankt voor de tip! Heb je de OTGW via mqtt of serial gekoppeld aan SAT? En welke OpenTherm Gateway 'plugin' bedoel je? Deze integration: https://www.home-assistant.io/integrations/opentherm_gw, of gebruik je mqtt? Gebruik je overigens ook OTmonitor?

Ik heb deze integration ook gebruikt, maar vind het zelf net zo makkelijk om de OTGW uit te lezen via mqtt (o.a. voor tapwater/dhw informatie) en daarnaast draai ik OTmonitor als HA add-on.
[...]
De volgende stap is om te kijken naar zonebediening. Zonder een gemotoriseerde kraan op de radiators in een ruimte kan SAT geen zonebediening doen. Dat is natuurlijk logisch, want om dat te doen moet SAT in staat zijn de verwarming in een ruimte te stoppen zonder de verwarming van overige ruimtes te beïnvloeden.
[...]
Daar zat ik zelf ook over na te denken. Ik heb zelf momenteel een Tado V3+ thermostaat met radiatorknoppen. Ik had het idee om de temperatuursetting tussen Tado en SAT te synchroniseren via HA (misschien dan in de richting Tado->SAT, zodat klokprogramma en home/away van Tado overgenomen wordt).

Ik stel de Tado thermostaat dan in als temperatuursensor (via de Tado-app) en laat SAT de CV-ketel aansturen. Voor alle andere ruimtes heb ik losse temperatuursensors.

Tado stuurt dan de radiatorknoppen aan, want ik twijfel even of SAT rechtstreeks met de Tado-knoppen kan communiceren voor de zonebediening. (Volgens mij moet ik de communicatie van de radiatorknoppen alsnog via de Tado Brigde laten lopen, omdat deze niet rechtstreeks te koppelen zijn aan HA.)

[ Voor 7% gewijzigd door Cadezo op 14-11-2024 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafWeijers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-05 15:56

OlafWeijers

Redacteur netwerken & smarthome
Cadezo schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:06:
[...]

Ah superbedankt voor je uitgebreide reactie!

Wat voor sensor gebruik je voor de buitentemperatuur en -luchtvochtigheid (ik neem aan dat ze de outside humidity bedoelen bij de config flow, of niet?), een eigen buitensensor, of iets van een cloud integratie (Buitenradar/KNMI, etc.)?
Ik gebruik de buitentemperatuur van de buienradar integratie. De luchtvochtigheidssensor die wordt gevraagd is een binnensensor. Luchtvochtigheid heeft natuurlijk invloed op het comfort dat je ervaart bij een bepaalde temperatuur dus dat deze waarde ook in de gaten wordt gehouden is niet zo gek maar hoe het exact een rol speelt in de besturing weet ik niet.
Bedankt voor de tip! Heb je de OTGW via mqtt of serial gekoppeld aan SAT? En welke OpenTherm Gateway 'plugin' bedoel je? Deze integration: https://www.home-assistant.io/integrations/opentherm_gw, of gebruik je mqtt? Gebruik je overigens ook OTmonitor?

Ik heb deze integration ook gebruikt, maar vind het zelf net zo makkelijk om de OTGW uit te lezen via mqtt (o.a. voor tapwater/dhw informatie) en daarnaast draai ik OTmonitor als HA add-on.
Mijn opentherm gateway is via ethernet verbonden met het netwerk, een esp toevoegen en de boel via wi-fi verbinden leek me destijds al contraproductief voor de stabiliteit van het apparaat. Zeker nu ik afhankelijk ben van de communicatie tussen de OTGW en HA, en de boel niet meer zelfstandig functioneert met een thermostaat ben ik blij met die beslissing :P
De integratie die je noemt gebruik(te) ik ook, via een seriële verbinding over tcp/ip. OTMonitor is inderdaad goud waard om van de zijlijn toe te kijken, maar ook noodzakelijk om een commando naar de GW te kunnen sturen, aangezien bij mij mqtt niet actief is.
Daar zat ik zelf ook over na te denken. Ik heb zelf momenteel een Tado V3+ thermostaat met radiatorknoppen. Ik had het idee om de temperatuursetting tussen Tado en SAT te synchroniseren via HA (misschien dan in de richting Tado->SAT, zodat klokprogramma en home/away van Tado overgenomen wordt).

Ik stel de Tado thermostaat dan in als temperatuursensor (via de Tado-app) en laat SAT de CV-ketel aansturen. Voor alle andere ruimtes heb ik losse temperatuursensors.

Tado stuurt dan de radiatorknoppen aan, want ik twijfel even of SAT rechtstreeks met de Tado-knoppen kan communiceren voor de zonebediening. (Volgens mij moet ik de communicatie van de radiatorknoppen alsnog via de Tado Brigde laten lopen, omdat deze niet rechtstreeks te koppelen zijn aan HA.)
De Tado knoppen zijn erg mooi, ik heb aan het begin van dit jaar de nieuwe variant bekeken, die zijn erg interessant omdat ze zelfstandig zouden kunnen werken via Matter, alleen functioneerde dat bij mij (toen) niet altijd even stabiel.
Wat er gebeurt als de Tado thermostaat en SAT beide aan de kop van de OTGW gaan zeuren weet ik niet, ik vraag me af of dat goed gaat werken. Twee kapiteins op een schip gaat niet werken dus de OTGW zou eigenlijk alle input van het Tado systeem moeten negeren maar het Tado systeem moet wel op de hoogte zijn van de setpoints en die doorgeven aan de thermostaatkranen in de ruimtes zodat deze zichzelf kunnen openen en sluiten.

Het zou nog wel eens een uitdaging kunnen worden ( maar da's ook tof :*) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ballie2
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-04 21:18
OlafWeijers schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 12:50:
[...]

De Tado knoppen zijn erg mooi, ik heb aan het begin van dit jaar de nieuwe variant bekeken, die zijn erg interessant omdat ze zelfstandig zouden kunnen werken via Matter, alleen functioneerde dat bij mij (toen) niet altijd even stabiel.
Wat er gebeurt als de Tado thermostaat en SAT beide aan de kop van de OTGW gaan zeuren weet ik niet, ik vraag me af of dat goed gaat werken. Twee kapiteins op een schip gaat niet werken dus de OTGW zou eigenlijk alle input van het Tado systeem moeten negeren maar het Tado systeem moet wel op de hoogte zijn van de setpoints en die doorgeven aan de thermostaatkranen in de ruimtes zodat deze zichzelf kunnen openen en sluiten.

Het zou nog wel eens een uitdaging kunnen worden ( maar da's ook tof :*) )
Volgens de OTGW manual:

Normal operation
During normal operation the gateway collects the request from the thermostat and possibly manipulates it before sending it on to the boiler. The full message has to be received before it can be examined and passed on. This delays the message to the boiler by the duration of a message. The same thing happens with the response on the way back from the boiler to the thermostat. The complete round-trip of a request from the thermostat to the boiler with a response back to the thermostat takes about 70ms longer than it would without the gateway in between. Fortunately the OpenTherm specification allows a response to take up to 800ms to be delivered to the thermostat. The boiler generally answers within 200ms, so an additional 70ms does not cause a problem. In fact, it is even possible to use multiple gateways in series.

Dus geen 2 kapiteins op een schip. Het manipuleren is in de "gateway" mode, in de monitor mode wordt alles vanaf de thermostaat 1 op 1 doorgegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-05 17:06
simonj schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:05:
[...]

Deze is zeker interessant, zijn er Tweakers die deze hebben staan?
En waar te bestellen?
"Ik zal mezelf citeren: Ik heb deze thermostaat besteld en ik moet zeggen dat hij prima bevalt. Geen spijt van deze aankoop!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:27

-CJ

Not remastered

Hoe universeel is een Opentherm Gateway? Ik heb nu een eTwist (met het nodige gezeik) en ook een Remeha GTW16 Gateway. Is deze ook te gebruiken voor andere slimme thermostaten?

Ketel wordt nu aangestuurd via Openterm al heeft de ketel daar zelf geen module voor, dat regelt de gateway nu.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aarthodo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-05 17:11
dirkjanl schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:14:
Vervolg. Het is me niet gelukt een thermostaat te vinden die én handmatig te bedienen is op de thermostaat zelf en die via WIFI en HomeAssistant te benaderen is, waarbij de cloudoplossing van de maker uitgeschakeld kan worden.
Misschien een oplossing is een homematic oplossing.
Dit ecosysteem heb ik gebruikt omdat het volledig lokaal werkt en bestaat uit een thermostaat op 0,1 graad, tevens luchtvochtigheid meter, draadloos te koppelen aan slimme schakelstekkers en een gateway, die er helaas bij moet om sensor en stekker eenmalig te koppelen. Hierbij is geen cloud nodig, maar kan wel. Duits produkt.
Met name de nauwkeurige regeling is misschien wel uniek tov andere regelingen, met grotere hysterese.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:27

-CJ

Not remastered

Zijn er hier mensen die de overstap hebben gemaakt van de eTwist? Ik ben benieuwd naar de ervaringen: Remeha eTwist vervangen

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubik_31415
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-05 09:10
Redelijk onbekend in het wereldje van slimme thermostaten maar ben wel aan het kijken naar de vervanging van mijn huidige thermostaat. Op dit moment heb ik een Honeywell Chronotherm IV in de woonkamer hangen welke met draad is aangesloten op een NEFIT Proline cv-ketel.

Gezien mijn contract bij Vattenfall lijkt de Tado V3+ een mooie optie, omdat die door middel van punten te koop is in de shop van Vattenfall: https://www.vattenfall.nl...starterskit/4260328611456

Ik kan alleen niet met zekerheid achterhalen of deze thermostaat werkt met mijn cv-ketel, ik lees online namelijk wat wisselende verhalen over de combinatie tussen Tado en Nefit en eventuele converters. Iemand hier ervaringen mee?

En klopt mijn aanname dat de Tado thermostaat - net als mijn huidige thermostaat - op batterijen werkt? Ik heb namelijk geen stroom op het punt waar de thermostaat nu op de muur is geplaatst en waar de kabel naar de ketel dus zit.

Of zijn er alternatieven die beter geschikt zijn voor mijn situatie? Indien er meer informatie nodig is kan ik die uiteraard leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:50
Die Tado is wired, dus net als jou bestaande thermostaat aan te sluiten. De ketel verzorgt de voeding.
Wat ik wel vind is dat deze Tado werkt uiteraard prima maar is eigelijk een basis voor een systeem waarbij je iedere kamer afzonderlijk kan aansturen dmv thermostaat kranen van Tado.
Dat werkt echt prima en is wel aan te raden, echter als je alleen gaat voor een thermostaat voor je cv dan zou ik toch eerder kijken naar bv een nevit slimme thermostaat, of een honeywell lyric, Maar dat is mijn persoonlijke mening.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubik_31415
merlin1201 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:57:
Die Tado is wired, dus net als jou bestaande thermostaat aan te sluiten. De ketel verzorgt de voeding.
Wat ik wel vind is dat deze Tado werkt uiteraard prima maar is eigelijk een basis voor een systeem waarbij je iedere kamer afzonderlijk kan aansturen dmv thermostaat kranen van Tado.
Dat werkt echt prima en is wel aan te raden, echter als je alleen gaat voor een thermostaat voor je cv dan zou ik toch eerder kijken naar bv een nevit slimme thermostaat, of een honeywell lyric, Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Krijgt de thermostaat de voeding vanuit de ketel? Geldt dat voor alle thermostaten? Ik heb op mijn huidige Honeywell al namelijk een keer de melding gehad om de batterijen te vervangen...

Thermostaatkranen om kamers afzonderlijk te verwarmen staan voor de toekomst wel op het wensenlijstje.

Waarom zou je dan eerder voor een Nefit of Honeywell gaan? Jouw mening mag uiteraard, maar ben ook wel benieuwd naar de onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Weet niet of alle thermostaten genoeg hebben aan voeding van de ketel maar tado wel.
Ik heb zowel Tado een paar jaar gehad als ook de honywell lyric.
De lyric voelt gewoon heel degelijk en is dan ook al lange tijd verkrijgbaar, werkt heel goed en ook remote met een app.
Ik heb deze geruild met een Tado omdat ik zone verwarming wilde.
Tado werkt ook zoals het moet doen, de app is heel behoorlijk en zeker met zone verwarming een aanrader.
Nadeel vind ik dat het niet zo degelijk aanvoel tov lyric, maar dat is slechts mijn mening.
Wij verwarmen inmiddels bijna altijd met airco’s en deze bestuur ik allemaal vanuit 1 app daarom heb ik mijn Tado systeem vervangen voor een simpele honywell round omdat deze amper meer aangaat.
Tado en vloerverwarming is overigens niet heel eenvoudig dus als je dat overweeg zou ik me even goed inlezen

[ Voor 4% gewijzigd door merlin1201 op 17-01-2025 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubik_31415
merlin1201 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:47:
Weet niet of alle thermostaten genoeg hebben aan voeding van de ketel maar tado wel.
Ik heb zowel Tado een paar jaar gehad als ook de honywell lyric.
De lyric voelt gewoon heel degelijk en is dan ook al lange tijd verkrijgbaar, werkt heel goed en ook remote met een app.
Ik heb deze geruild met een Tado omdat ik zone verwarming wilde.
Tado werkt ook zoals het moet doen, de app is heel behoorlijk en zeker met zone verwarming een aanrader.
Nadeel vind ik dat het niet zo degelijk aanvoel tov lyric, maar dat is slechts mijn mening.
Wij verwarmen inmiddels bijna altijd met airco’s en deze bestuur ik allemaal vanuit 1 app daarom heb ik mijn Tado systeem vervangen voor een simpele honywell round omdat deze amper meer aangaat.
Tado en vloerverwarming is overigens niet heel eenvoudig dus als je dat overweeg zou ik me even goed inlezen
Thanks, geen vloerverwarming hier en ook geen plannen voor. Ook geen plannen voor airco's.

Via de Vattenfall shop kan ik d.m.v. punten voordelig aan de Tado V3+ of de Honeywell T6 komen. Enig idee hoe de T6 zich verhoudt tot de Lyric?

Edit: of is dat één en dezelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Laatst online: 22:16
Rubik_31415 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:54:
[...]

Thanks, geen vloerverwarming hier en ook geen plannen voor. Ook geen plannen voor airco's.

Via de Vattenfall shop kan ik d.m.v. punten voordelig aan de Tado V3+ of de Honeywell T6 komen. Enig idee hoe de T6 zich verhoudt tot de Lyric?

Edit: of is dat één en dezelfde?
De Honeywell Lyric T6 is een en dezelfde.
Overigens goede ervaring ermee, ook gewoon lokaal te bedienen als je internet of zelfs wifi eruit ligt.

Edit: wordt bij mij gevoed door het kastje dat aansluit op de cv, dat kastje heeft wel eigen netstekker. Dus geen voeding vanaf CV.

[ Voor 10% gewijzigd door Wally2002 op 17-01-2025 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Wally2002 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:57:
[...]

Overigens goede ervaring ermee, ook gewoon lokaal te bedienen als je internet of zelfs wifi eruit ligt.

Edit: wordt bij mij gevoed door het kastje dat aansluit op de cv, dat kastje heeft wel eigen netstekker. Dus geen voeding vanaf CV.
Ja ok, maar dan wordt wel hetzelfde kabeltje gebruikt, hoef je geen extra kabeltje te trekken.
Die lyric vond ik idd een fijne thermostaat ff wat mooier dan die Tado.
Als je geen zone verwarming gaat doen zou ik zelf die Lyric t6 kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Wat is de ervaring met een draadloze thermostaat wanneer de cv-ketel op zolder staat? Komt het voor dat connectie wel eens verloren gaat? Of is dat uitzonderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Laatst online: 22:16
AOC schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 23:48:
Wat is de ervaring met een draadloze thermostaat wanneer de cv-ketel op zolder staat? Komt het voor dat connectie wel eens verloren gaat? Of is dat uitzonderlijk.
Bij de lyric T6 wordt de kabel gebruikt tussen CV en thermostaat. De thermostaat zelf moet wel wifi ontvangst hebben voor de smart functies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naizzen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:18
Wally2002 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:57:
[...]

Heb voor die module de voeding van de CV voeding afgetakt op de klemmenstrook. Scheelt weer een stopcontact en dan kun je met 1 stekker de boel spanningsloos maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:34

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Misschien een wat aparte vraag; maar ik ben op zoek naar een slimme thermostaat voor mijn inmiddels op leeftijd rakende ouders. Gaat dus meer om het gebruisgemak van zowel app als de thermostaat zelf. Meer opties dan temperatuur wijzigen en een weekschema instellen hoeft niet. Op afstand aan en uit zetten is wel een harde vereiste.

Welke thermostaat kan ik ze aanraden? Ze hebben blokverwarming, dus aan/uit sturing is ook voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Als de prijs geen bezwaar is dan is die google nest heel simpel en werkt net als de honywell Round dmv draaien. die oudjes vinden tiptoetsen e.d meestal wat lastig en dan is dit wel makkelijk lijkt me.
uiteraard zijn er meer mogelijkheden, de lyric6 is ook simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Er wordt hier binnenkort een nieuwe Vaillant CV geinstalleerd die kan moduleren. Mijn huidige thermostaat kan dat wellicht niet en als ie dat al kan heeft dit geen zigbee.

Ik ben dus in voor een nieuwe thermostaat die modulerend kan werken en zigbee ondersteunt om te interfacen met HA. De thermostaten vermeld op Z2M of blakadder zien er niet uit ** (niet verder onderzocht dan eerlijk gezegd) of vermelden geen modulatiemogelijkheden (waardoor die het wellicht ook niet hebben) of worden niet meer verkocht.

Is er hier iemand die me in de juiste richting kan duwen?

** ik maak me voorlopig wijs dat ik iets wil als de Zen01 of Tuya BAC-003 of Moes BHT-006 (130V...) als 'look'. Maar dan kunnen moduleren ;^).
Pagina: 1 ... 40 41 Laatste