Remeha eTwist vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17:11

-CJ

Not remastered

Topicstarter
Recent is mijn Remeha eTwist door een software-update onbruikbaar geworden. Schijnt veel voor te komen, zie bijvoorbeeld hier. Thermostaat komt in een bootloop en komt daar niet meer uit.

Opzich was ik er wel tevreden mee. Het kastje zelf is waardeloos maar het communiceert prima met Home Assistant waardoor ik de Thermostaat kon bedienen en ook de ketel kon uitlezen. Maar omdat Remeha nogal onbetrouwbaar is wil ik overstappen. Ik zie veel slimme thermostaten maar mis bijvoorbeeld bepaalde functies. Wat heb ik nodig:

- Kan bedraad worden aangesloten op ketel
- Kan geïntegreerd worden met Home Assistant
- Hoeft geen slimmigheden te hebben zoals geolocatie
- Geen betaald abonnement
- Klokprogramma's die ik vanuit Home Assistant kan activeren
- Mogelijkheid om zowel op thermostaat als in Home Assistant temperatuur in te stellen
- Ketel kunnen uitlezen via Opentherm. Ketel zelf heeft niet dit, gaat nu via Gateway

Qua uitlezen van de ketel heb ik gezien dat er gateways zijn zoals de OTGW waarvoor ook een topic is. Dan zoek ik nog steeds een thermostaat die goed integreert en klokprogramma's heeft. Veel slimme thermostaten zoals Tado en Nest lijken dit niet te hebben.

Ben benieuwd naar jullie suggesties en ervaringen!

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:41
En ik ook! Gebookmarked

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Failure
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:46

General_Failure

Vrolijk Pasen!!!

Ik heb een ouderwetse Toon, en ik denk dat die vrij behoorlijk voldoet aan al jouw eisen. Ik vind de integratie met Home Assistant niet fantastisch, maar het werkt op zich wel, en je kunt alle programma's ook aansturen.

Zelf heb ik dan de betaalde versie, maar volgens mij werkt het prima zonder als je alles ook via Home Assistant wilt doen. Je kan dan alleen niet meer het verbruik op de thermostaat zelf monitoren.

Me and my dear friend General Protection-Error will invade your computer with our mighty army of Bugs. We will avoid the Firewall at the Gates of your PC by entering through your Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-04 16:43
Weet eigenlijk niet zeker of er wel eentje is die aan al je wensen voldoet, zeker de incl. Opentherm uitlezen
Gebruik hier zelf Tado in combi met een Remeha en Home Assistant, zonder abbo of geolocatie spul.
In Tado kan je schema's maken, welke je in HA aan kan zetten. Het is maar net hoe ver jij wilt gaat in je schema's/klokprogramma of b.v. Tado hierin voldoende is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb zelf een Thermostat2 van DIYLESS. Er is inmiddels ook een iets meer fancy Thermostat3.

Nagenoeg alles wat je vraagt zit erin. Fysieke knoppen, te bedienen via MQTT met HomeAssistant, geeft info van de ketel via MQTT, programmeerbaar klokprogramma via webinterface, en bovenal: geen cloudabonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:06:
Ik heb zelf een Thermostat2 van DIYLESS. Er is inmiddels ook een iets meer fancy Thermostat3.

Nagenoeg alles wat je vraagt zit erin. Fysieke knoppen, te bedienen via MQTT met HomeAssistant, geeft info van de ketel via MQTT, programmeerbaar klokprogramma via webinterface, en bovenal: geen cloudabonnement.
Die ziet er goed uit. Lijkt wel diep, ik heb momenteel geen inbouwdoos. Heeft jouw ketel Opentherm of niet en heb je ook de gateway van DIYLESS?

Hoeveel klokprogramma's heb je om in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Thermostat2 is gewoon compleet, is qua grootte de helft van jouw eTwist. Heeft alleen wel USB voeding nodig. Thermostat3 is wat groter met touchscreen.

Zou er wel een externe sensor bij gebruiken, bij de Thermostat2 wordt die meegeleverd.

Je kunt per dag een programma met setpoints instellen. In de webinterface kan je dat onbeperkt instellen, maar er zit een bug in, als je meer dan 4 of 5 setpoints op een dag instelt slaat de thermostaat die dag over. Bugreports gaan sinds een maand via github, ze zijn redelijk actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ

-CJ

Not remastered

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:24:
Thermostat2 is gewoon compleet, is qua grootte de helft van jouw eTwist. Heeft alleen wel USB voeding nodig. Thermostat3 is wat groter met touchscreen.

Zou er wel een externe sensor bij gebruiken, bij de Thermostat2 wordt die meegeleverd.

Je kunt per dag een programma met setpoints instellen. In de webinterface kan je dat onbeperkt instellen, maar er zit een bug in, als je meer dan 4 of 5 setpoints op een dag instelt slaat de thermostaat die dag over. Bugreports gaan sinds een maand via github, ze zijn redelijk actief.
Bedankt (y) heb jij ook een Opentherm ketel of zit er nog een aparte gateway tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
-CJ schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:38:
[...]

Bedankt (y) heb jij ook een Opentherm ketel of zit er nog een aparte gateway tussen?
Intergas HRE, is OpenTherm zonder gateway.
Pagina: 1