Testing, one, two ...
Dat is goed om te horen!Koppensneller schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:57:
[...]
Heb inmiddels mijn hele huis in de zoneverwarming van Plugwise zitten en ik ben eigenlijk heel tevreden! Alle radiatorknoppen op één na zaten naast een stopcontact en heb ik dus op het net kunnen aansluiten, die laatste knop doet het op batterijen. Omdat ik de boel aan Home Assistant heb gekoppeld haal ik via de gateway meteen een hoop andere informatie op (o.a. watertemperatuur en -druk, warmwatergebruik en modulatieniveau). De installatie was een eitje. Je hoort de thermostaatknoppen wel open en dicht gaan met een lichte zoem, maar dat is voor mij niet storend (op de slaapkamer staat de radiator in principe altijd dicht).
Op wat voor een ketel heb je hem aangesloten? En heb je de Adam direct op HA aangesloten en regel je het met HA, of doe je het met lokale thermostaten?
Ik heb hem aangesloten op een Vaillant Ecotec+. Voor de Adam had ik al een Lisa thermostaat, dus dit is de lijn die door het huis loopt:BeautyPhoeniX schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:39:
[...]
Dat is goed om te horen!
Op wat voor een ketel heb je hem aangesloten? En heb je de Adam direct op HA aangesloten en regel je het met HA, of doe je het met lokale thermostaten?
Lisa - Smile gateway - Adam gateway - ketel
In huis hangen nu dus overal de Toms aan de radiatoren en in de Adam heb ik daarvoor schema's ingesteld per ruimte. De koppeling met HA loopt gewoon via de ingebouwde integratie (werkt echt vanzelf) dus via HA kan ik eventueel ingrijpen in de temperaturen in het schema
Stadswarmte met vloerverwarming op de benedenverdieping, VC8015 klep van honeywell en BDR91 met gateway. Aangestuurd met honeywell round thermostaat. Simpele domme radiatoren op de bovenverdieping.
Mijn probleem nu is dat als er in een slaapkamer boven warmtevraag is, maar op de benedenverdieping via de round thermostaat geen warmtevraag is (of al is voldaan), dan blijft het boven koud.
Ik dacht eraan om dan HR92 overal op de bovenverdiepingen te plaatsen. Maar weet iemand of de HR92 een signaal stuurt naar de VC8015 klep om te openen? Want als het alleen het pinnetje opendraait van de radiator is mijn probleem nog steeds niet opgelost.
Als iemand anders nog andere tips heeft zou ik dat waarderen. Als ik het goed begrijp is er ook nog de optie om de klep te verplaatsen naar alleen de vloerverwarming? Maar ik vraag mij af hoe lastig dat is?
Ik zou de klep (laten) verplaatsen naar alleen de vloerverwarming.Shuffles schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:25:
Mijn huidige situatie:
Stadswarmte met vloerverwarming op de benedenverdieping, VC8015 klep van honeywell en BDR91 met gateway. Aangestuurd met honeywell round thermostaat. Simpele domme radiatoren op de bovenverdieping.
Mijn probleem nu is dat als er in een slaapkamer boven warmtevraag is, maar op de benedenverdieping via de round thermostaat geen warmtevraag is (of al is voldaan), dan blijft het boven koud.
Ik dacht eraan om dan HR92 overal op de bovenverdiepingen te plaatsen. Maar weet iemand of de HR92 een signaal stuurt naar de VC8015 klep om te openen? Want als het alleen het pinnetje opendraait van de radiator is mijn probleem nog steeds niet opgelost.
Als iemand anders nog andere tips heeft zou ik dat waarderen. Als ik het goed begrijp is er ook nog de optie om de klep te verplaatsen naar alleen de vloerverwarming? Maar ik vraag mij af hoe lastig dat is?
ik heb een vergelijkbare situatie. standverwarming beneden met vloerverwarming. De klep is aangesloten nadat warmte wordt verdeeld naar de boven-verdiepingen, dus dictbij de vloerverwarmingspomp. Boven heb ik losse radiatoren met Max EQ-3 radiator koppen. Deze kan ik aansturen via een app of op de radiatorkop zelf (moet icm een Gateway/Cube). Je kan boven ook eventueel Tado radiator-koppen erop zetten. Of eventueel Moeshouse Zigbee (Tayo compatible) radiatorkoppen, maar durf niets te zeggen over de kwaliteit hiervan.
:strip_exif()/f/image/VTsgGyUKuACFznJhRhNdZvRe.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door SolarOrbiter op 03-06-2022 09:29 ]
En werkt dit goed voor je/ben je er tevreden mee?SolarOrbiter schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:28:
[...]
Ik zou de klep (laten) verplaatsen naar alleen de vloerverwarming.
ik heb een vergelijkbare situatie. standverwarming beneden met vloerverwarming. De klep is aangesloten nadat warmte wordt verdeeld naar de boven-verdiepingen, dus dictbij de vloerverwarmingspomp. Boven heb ik losse radiatoren met Max EQ-3 radiator koppen. Deze kan ik aansturen via een app of op de radiatorkop zelf (moet icm een Gateway/Cube). Je kan boven ook eventueel Tado radiator-koppen erop zetten. Of eventueel Moeshouse Zigbee (Tayo compatible) radiatorkoppen, maar durf niets te zeggen over de kwaliteit hiervan.
[Afbeelding]
In dat geval denk ik dat ik wat geld kan besparen door de zoneklep alleen te verplaatsen en wat goedkopere radiatorkoppen te kopen die ik via HA kan aansturen.
ben er super tevreden mee. Tip: mocht je dit nog niet hebben. een vloerverwarmings-pompschakelaar erbij nemen.Shuffles schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:13:
[...]
En werkt dit goed voor je/ben je er tevreden mee?
In dat geval denk ik dat ik wat geld kan besparen door de zoneklep alleen te verplaatsen en wat goedkopere radiatorkoppen te kopen die ik via HA kan aansturen.
Beneden maken we gebruik van de verwarming wanneer dit nodig is. Je kan uiteraard gebruik maken van automation icm de app, maar vinden we niet nodig.
slaapkamers heb ik een schema die ik ooit met een app heb ingesteld. Af en toe, als de kinderen op visite zijn, dan schakel ik het via de app uit. (vakantiemodus).
wat mij betreft een aanrader.
Op marktplaats staan er genoeg op, maar zit er nog verschil in versies / revisies
Even een upkick van een oude vraag maar het is ook valide in mijn situatie want ik zit aan dezelfde soort onderdelen te denken.ChiFan schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:16:
Na dit topic wat te hebben doorgespit en wat zoekwerk kom ik tot de conclusie dat ik graag een nieuwe slimme thermostaat wil (heb nu een oudere Nest) en daarbij ook slimme thermostaatkranen.
Ik zie dat hier meerdere merken en oplossingen worden besproken. Wat ik nog maar mondjesmaat zie is het bespreken van een complete Zigbee oplossing van AliExpress. T.o.v. bijv Tado bespaart dit toch al gauw een paar 100 euro qua aanschaf.
De vraag is dus, wat is de reden dat deze hier niet zo worden besproken? Vergis ik mij in deze oplossing wellicht?
Mijn situatie is dat we een CV hebben met al een wat een 15 jaar oude Remeha ketel.
Thermostaat oplossing: https://www.moeshouse.com...er?variant=32495805726801
(Wellicht dat deze niet geschikt is vanwege missend 24v aansluiting?)
Deze lijkt 24v aan te kunnen. Maar heeft dan weer geen Zigbee. Via Tuya kan echter alsnog denk ik met de radiatoren worden gecommuniceerd.
https://a.aliexpress.com/_u9JXiY
Radiatoren oplossing:
https://www.moeshouse.com...er?variant=39357552558161
Deze communiceren via de hub als het goed is ook met de thermostaat.
Zoals je ziet doe ik nogal wat aannes en heb wat vragen. Ik hoop dat wat ervaringsdeskundige een mede Tweaker op weg willen helpen.
Wij hebben een Valliant Ecotherm Plus hier in huis met standaard radiatoren en de bijbehorende thermostaat. Nu wil ik de hele set smart maken (ZIgbee/OpenTherm) en koppelen aan HA eventueel ook m.b.v. een gerootte Toon. Volgens een kennis zouden deze of deze thermostaatknoppen een goede keuze zijn. Nu zit ik met de volgende vragen:
- Hebben andere tweakers ervaringen met dit soort Zigbee thermostaatknoppen?
- Is de combi Toon/Zigbee knoppen/HA een goede keuze of is een andere muurthermostaat een betere keuze?
- Op welke manier kan ik een vloerverwarming (geen hoofdverwarming) ook aansluiten aan HA?
- Moet ik alle radiatoren in huis een slimme thermostaatknop geven of kan (bijv) de badkamerradiator 'dom' blijven?
Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees
De nieuwste Nefit ketels "Nxt serie" kan direct op OpenTherm. Voor de wat oudere generatie heb je een Opentherm converter nodig:Grolsch schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 15:01:
[...]
En dat werkt modulerend met een Nefit Ketel die een "eigen" OT Protocol praat
https://www.warmteservice...nqYbJEFuzUzhoCYikQAvD_BwE
En is het probleem van te hoge temp ook opgelost?
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Die situatie is als volgt.
Begaande grond
3 radiatoren in L vormige Woonkamer/Keuken
1 radiator in Hal
1 radiator in Bijkeuken verbouwde garage
1e verdieping:
3x radiator in elke slaapkamer
1x radiator in Douche
2e verdieping:
1x radiator op zolder/kantoor
Totaal 10 radiatoren.
Waar ik naar toe wil, regelen van temperatuur in elk ruimte, ik kom zelf uit op systemen van Tado, Bosch en Honeywell. De functionaliteit is het grofweg het zelfde. De Thermostaat kan draadloos met de elektronische radiator kranen werken.
De prijzen liggen voor 10 kranen + Thermostaat grof weg rond de 1000 euro.
Omdat de thermostaat in de woonkamer hangt, ik in elk vertrek slim wil verwarmen (of juist niet) dien ik de 3 radiatoren in de woonkamer (zoal ik er nu van uit ga) ook uit te voeren met een slimme (gestuurde radiatorkraan) zodat deze los van de slimme thermostaat kunnen schakelen? Of laat ik deze 3 radiatoren alleen door de slimme thermostaat schakelen?
Zijn er in jullie ogen grote verschillen tussen Tado, Bosch of Honeywell? Of hebben jullie met argumentatie een voorkeur?
Ik heb nu een Bosch HRC 30 II ketel van 11 jaar oud, hij draait zonder zorgen en storingen, dus wou er nog even een paar jaar mee doen.... Dan komt een hybride CV/Warmtepomp ketel in beeld.
Huis uitvoeren met vloerverwarming is dan een optie, maar aangezien we wegens verblijf op de bovenverdiepingen het daar ook behaaglijk willen hebben zal daar altijd met losse radiatoren worden verwarmt.
Kortom: Tado, Bosch of Honeywell? En jullie ervaringen graag
Cogitationis poenam nemo patitur
Ik ben mij ook wan het oriënteren en heb hier op het forum en elders op internet al veel gelezen.Bullet NL schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:10:
Of laat ik deze 3 radiatoren alleen door de slimme thermostaat schakelen?
Ik spreek niet uit ervaring maar kan je wel antwoord geven op een deel van je vraag.
Ook de 3 radiatoren in de woonkamer die je te voorzien van slimme kranen. Immers, als je bijvoorbeeld alleen je kantoor of badkamer zou willen verwarmen dan stuurt jou slimme thermostaat die "domme" kranen niet aan om dicht te gaan.
Ben benieuwd wat je keuze gaat worden!
Het is een beetje alles of niets. Een uitzondering vormen de radiatoren die je echt nooit aan doet. Die kun je zonder slimme knop laten.Bullet NL schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:10:
Ook ik ben mij aan het oriënteren m.b.t. een slimme kamerthermostaat en slimme radiator kranen.
Begaande grond
1 radiator in Hal
1e verdieping:
1x radiator in Douche
2e verdieping:
Totaal 10 radiatoren.
Waar ik naar toe wil, regelen van temperatuur in elk ruimte, ik kom zelf uit op systemen van Tado, Bosch en Honeywell. De functionaliteit is het grofweg het zelfde. De Thermostaat kan draadloos met de elektronische radiator kranen werken.
Omdat de thermostaat in de woonkamer hangt, ik in elk vertrek slim wil verwarmen (of juist niet) dien ik de 3 radiatoren in de woonkamer (zoal ik er nu van uit ga) ook uit te voeren met een slimme (gestuurde radiatorkraan) zodat deze los van de slimme thermostaat kunnen schakelen? Of laat ik deze 3 radiatoren alleen door de slimme thermostaat schakelen?
Zijn er in jullie ogen grote verschillen tussen Tado, Bosch of Honeywell? Of hebben jullie met argumentatie een voorkeur?
Ik heb nu een Bosch HRC 30 II ketel van 11 jaar oud, hij draait zonder zorgen en storingen, dus wou er nog even een paar jaar mee doen.... Dan komt een hybride CV/Warmtepomp ketel in beeld.
Huis uitvoeren met vloerverwarming is dan een optie, maar aangezien we wegens verblijf op de bovenverdiepingen het daar ook behaaglijk willen hebben zal daar altijd met losse radiatoren worden verwarmt.
Evohome is het langst op de markt, het verst doorontwikkeld en heeft specifieke componenten ook voor het aansturen van een warmtepomp. (waarbij de 'aan tijd' vaak veel langer is dan bij een CV). Het werkt zonder abonnement en je hoeft het niet te koppelen aan internet. Het kan wel, en dan kun je met de app bedienen. Ik zou gezien je overgang naar een warmtepomp voor aan/uit regeling kiezen.
Tado is ook een prima systeem, de componenten zien er wat gelikter uit. Ik meen dat Tado een abonnement heeft voor updates en dergelijke. Een warmtepomp wordt aangestuurd met een airco component, in hoeverre dat efficiënt gebeurt, weet ik niet.
Bosch zit meer in de 'mee too' categorie. Omdat dat niet heel veel geleverd wordt is de ondersteuning via openbare bronnen minder en zul je meer op de leverancier of jezelf moeten vertrouwen. Die leveranciers hebben doorgaans alleen bij verkoop alle tijd en daarna vaak niet meer.
Let er op dat je bij alle bovenstaande systemen thermostaatkranen nodig hebt en een AVDO (bypass) installeert.
[ Voor 5% gewijzigd door bert pit op 26-09-2022 14:59 ]
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Ik weet niet of mijn ketel aan/uit of modulerend is, in hoeverre moet ik daar rekening mee houden tijdens het zoeken naar een thermostaat?
All I had to do was follow the damn train.
Ook zi blij met de nieuwe eTwist app?-CJ schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:32:
Algemene vraag: ik heb een Remeha Tzerra 39C en deze is met een externe gateway (specifiek voor de eTwist) aangesloten op een Remeha eTwist. Als ik een andere Zigbee thermostaat wil, heb ik deze gateway dan nog nodig?
Ik weet niet of mijn ketel aan/uit of modulerend is, in hoeverre moet ik daar rekening mee houden tijdens het zoeken naar een thermostaat?
Moet eerlijk zeggen dat ik die al een tijd niet meer heb gebruikt. Ik wil vooral de thermostaat/ketel aansluiten op Home Assistant en daarom de thermostaat vervangen.
All I had to do was follow the damn train.
Je ketel is aan/uit en modulerend tegelijk. Dus bij aan/uit regeling moduleert hij op DeltaT, dat is het verschil tussen de aanvoer en de retourtemperatuur.-CJ schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:32:
Algemene vraag: ik heb een Remeha Tzerra 39C en deze is met een externe gateway (specifiek voor de eTwist) aangesloten op een Remeha eTwist. Als ik een andere Zigbee thermostaat wil, heb ik deze gateway dan nog nodig?
Ook kun je hem aansturen op basis van Opentherm. In zijn algemeenheid is bij vloerverwarming aan/uit beter en bij radiatoren Opentherm beter. Maar het verschil is vaak moeilijk of niet meetbaar. Het stookgedrag van Opentherm is iets rustiger.
Iemand daar ervaring mee?
In onze situatie is die wel goedkoper dan de plugwise of Honeywell systemen.
Lijkt ook beter leverbaar te zijn.
https://www.verwarmenperkamer.nl
Heb je ook al naar Plugwise gekeken? Zelf alleen Anna en nu bezig om een losse Tom werkend te krijgen met Home Assistant. Het principe en de opbouw van plugwise staat me erg aan. Werkt goed en als je vragen hebt word je via de helpdesk (eigen ervaring) altijd erg snel geholpen.Bullet NL schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:10:
Ook ik ben mij aan het oriënteren m.b.t. een slimme kamerthermostaat en slimme radiator kranen.
Begaande grond
1 radiator in Hal
1e verdieping:
1x radiator in Douche
2e verdieping:
Totaal 10 radiatoren.
Dus vroeg ik me af of iemand me kan helpen hoe ik deze kan voorzien van stroom (op AC aasnluiten)...
Is er iets wat ik kan aansluiten/solderen, zodat ik het met contstante stroom kan voorzien.. of dat de batterijen langzaam worden geladen. Ik heb geen basis-kennis hierover.. dus in dummy taal uitleg wordt gewaardeerd
:strip_exif()/f/image/nJdGdaGl6yikGjSKlTJMQN9m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CAOHAvOaaIqG1CBhjv49Gl0f.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MR36yyUfcDQmTujADB2INSaB.jpg?f=fotoalbum_large)
Het zijn twee 1,5 V batterijen, een USB lader van 5 V met drie diodes ertussen (dan krijg je ongeveer 2 V spanningsval) en dat aan de terminals van de batterijen solderen.
Of in plaats van drie diodes kun je één LED nemen, die hebben rond 2 V spanningsval. Maar dan brandt er altijd een LED.
[ Voor 22% gewijzigd door Maasluip op 17-10-2022 11:20 ]
Signatures zijn voor boomers.
Wij zitten in een nagenoeg gelijke situatie, ben benieuwd of je al een keuze hebt gemaakt en waarom! Daarnaast: is aan/uit nodig voor een warmtepomp op termijn, of kan modulerend ook?Bullet NL schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:10:
Begaande grond
1 radiator in Hal
1e verdieping:
1x radiator in Douche
2e verdieping:
Totaal 10 radiatoren.
Leuk dat je slimme thermostaatknoppen hebt... maar wie gaat de ketel aansturen ? Ik heb zelf een EvoHome waarbij de controller de ketel aanstuurt als er vraag is van één van de knoppen, maar bij dit systeem met enkel knoppen zie ik niet in hoe dit moet werken ?Rincewind schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:08:
[...]
Volgens een kennis zouden deze of deze thermostaatknoppen een goede keuze zijn. Nu zit ik met de volgende vragen:
[list]
• Hebben andere tweakers ervaringen met dit soort Zigbee thermostaatknoppen?
Klopt: dit gaat ook niet werken zonder OpenTherm-ketel incl. controller/thermostaat. Dus heb ik daar een gerootte Toon voor en wordt binnenkort mijn Valiant ketel m.b.v. een pcb-tje OpenTherm-compatible gemaakt. En dan kan ik wel de knoppen toevoegen want alles 'hangt' dan in Home Assistant. Althans: dat is dus het idee. Nu die thermostaat-knoppen nog een keertje kopen...r2504 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 17:01:
[...]
Leuk dat je slimme thermostaatknoppen hebt... maar wie gaat de ketel aansturen ? Ik heb zelf een EvoHome waarbij de controller de ketel aanstuurt als er vraag is van één van de knoppen, maar bij dit systeem met enkel knoppen zie ik niet in hoe dit moet werken ?
Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees
Zo'n dingetje als MarZ_E in "Slimme thermostaten: welke kiezen? ervaringen?" en E-Rick in "Slimme thermostaten: welke kiezen? ervaringen?" noemen heb je nu bij de Aldi voor 5,99EU. Althans ik heb er zojuist een paar gescoord :-)SolarOrbiter schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:51:
Is er iets wat ik kan aansluiten/solderen, zodat ik het met contstante stroom kan voorzien.
Ik zou graag het ene moment een zone een warmtevraag willen laten doen, maar ook tegelijkertijd op een andere moment als 'thermostaatkraan laten functioneren', dus gewoon mee te verwarmen als er toch al ergens anders warmtevraag is.
Tado heeft de mogelijkheid om een zone uit de zoneregelaar te verwijderen, dan mag die zone geen warmtevraag doen. Maar dan kan ik dus niet meer die zone apart verwarmen als dat wel een keer gewenst is.
Ik wil dus dat de radiatorkraan altijd een deel open staat, en warmte mag vragen als ik dat wil.
Is er een systeem dat dit kan? Kan Evohome dit toevallig? Of wil ik iets wat alleen met zelfbouw kan?
[ Voor 3% gewijzigd door Raling op 14-11-2022 23:48 ]
Wel kun je twee of meer radiatoren als één zone definiëren.
Huidige situatie.
- Benedenverdieping, volledig vloerverwarming verdeeld over twee verdeelunits met 6 en 7 groepen elk, bedrade thermostaat (Intergas Comfort Touch) in de woonkamer.
-1e Verdieping 3x slaapkamer met radiator en badkamer met vvw aangesloten op een van de twee verdelers beneden.
- CV een 2020 Intergas Xtreme-36
Nu wil het geval dat als we de houtkachel in de woonkamer stoken dat het daar logischerwijs lekker warm wordt, maar in de rest van het huis koud en dat ook zeker de vloeren beneden nog lang koud blijven nadat de houtkachel een paar uur warmte heeft gegeven.
Om die reden loop ik nu met het idee om de bedrade thermostaat te vervangen voor een draadloze variant, met het idee om de thermostaat in de keuken te plaatsen als de houtkachel in de huiskamer brand. Volgens mij is daarmee het probleem al opgelost, maar ik ben aan het kijken naar de mogelijkheden om dit systeem wellicht meteen wat 'slimmer' te maken. Ik zou boven op de kinderkamers eigenlijk ook twee slimme thermostaatknoppen willen plaatsen om daar de temperatuur te kunnen regelen (onze slaapkamer mak gewoon op standje fris/koud) en wellicht is er ook iets te bedenken met het ook meenemen van de vloerverwarming verdeelunits hierin (al kan ik me daarvan nog niet direct de noodzaak voor ogen krijgen).
Ondertussen naast hier de nodige fora te hebben gelezen ook het nodige gegoogled, maar eerlijk is eerlijk het is niet helemaal mijn materie en ik ben het overzicht dan ook een beetje kwijt.
Wie o wie zou mij hier eens wat in op weg kunnen helpen over wat slimme/nuttige oplossingen zouden kunnen zijn voor onze situatie.
Alvast dank!
Inmiddels een andere keuze gemaakt….
[ Voor 6% gewijzigd door A3-D op 27-11-2022 09:30 ]
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Op zich werkt alles zoals het zou moeten werken, en de temperatuurregeling van de ketel is heel fijn (geen vaste temperatuur CV water, maar lager als dat kan en hoger als nodig)
De app is gemaakt door mensen die nooit een telefoon hebben vastgehouden. Sommige schermen zijn horizontaal, sommige verticaal, maar geen één kan allebei. Als je je weekschema wilt aanpassen moet je 3 keer je telefoon draaien.
Het meest verschrikkelijke is dat deze "slimme" thermostaat dommer is dan de ouwe klokthermostaat van vroeger. Als je instelt dat het om 08:00 20 graden moet zijn, begint 'ie om 08:00 te stoken. Je moet dus zelf je klokprogramma zo instellen dat het op tijd warm is. Met vloerverwarming helemaal een crime; hij staat nu op 18.5 graden om half 5 's ochtends. Als ik om half 8 beneden kom is het nog steeds 17.5 (nachttemperatuur is 17.5). Een paar uur later is het 19 graden.
Andersom ook: als het tot 22:00 's avonds warm moet blijven volgens mijn klokprogramma stookt 'ie rustig om 21:30 nog even bij omdat het nét onder de insteltemperatuur zakt.
Ik overweeg sterk een andere thermostaat te zoeken. Iemand ervaring met de Anna? Ik zie een hoop reviews, maar nergens iets over of Anna de vloerverwarming op tijd aanzet om op de ingestelde tijd warm te zijn.
Het is al een paar keer gebeurd dat je tussentijds even de temperatuur aanpast, in de verwachting dat hij bij het volgende schakelmoment van je programma weer door gaat met zijn programma en dat dus niet doet. (hele nacht doorstoken).
De hele app werkt in mijn beleving minder logisch. (wordt wel regelmatig nog wat dingen toegevoegd).
Maar wat dan, door de bomen zie je het bos bijna niet meer.
De Nest schijnt een temperatuur afwijking te hebben, de Tado is met abo, etc.
Wat is nu een simpele thermostaat waar je een tijdschema in kan zetten (graag meerdere) en dan warm op dat tijdstip niet gaan verwarmen vanaf dat tijdstip, van afstand kan bedienen en die goed samen werkt met mijn modulerende Remeha Avanta ketel.
En als het even kan ook de info van je ketel doorgeeft zodat je in de app bv je waterdruk kan terug zien.
Gaat alleen om het verwarmen van de woonkamer)
Ik kom zelf uit bij de Netatmo, maar zal vast nog wat opties over het hoofd zien.
Kan via internet met app, maar blijft wel gewoon werken als internet uitvalt.
Kwam bij ons ook iets betaalbaarder uit, maar was voor per kamer regelen van 3 kamers
Alles instaleren moet wel internet hebben, maar als eenmaal loopt niet perse nodig. App vind ik prima, maar kan veel meer dan alleen verwarming regelen.
Die kende ik nog niet, maar als ik dan de tekst alleen al lees krijg ik kriebelsjwbokx schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:27:
Ik heb voor homematic-ip gekozen.
In mijn huis is 19 graden behaaglijk en zeker niet energiezuinigBij behaaglijke 22 graden. Hoe warm moet het zijn als u op het werk bent? Energiezuinige 19 graden. Na het werk? Aangename 21 graden.
Kijk eens naar een geroote Toon 2 zou ik zeggen, bevalt mij uitstekend!hjs schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:57:
Ik ben eigenlijk wel een beetje klaar met die nieuwe app van Remeha voor de ETwist thermostaat.
Het is al een paar keer gebeurd dat je tussentijds even de temperatuur aanpast, in de verwachting dat hij bij het volgende schakelmoment van je programma weer door gaat met zijn programma en dat dus niet doet. (hele nacht doorstoken).
De hele app werkt in mijn beleving minder logisch. (wordt wel regelmatig nog wat dingen toegevoegd).
Maar wat dan, door de bomen zie je het bos bijna niet meer.
De Nest schijnt een temperatuur afwijking te hebben, de Tado is met abo, etc.
Wat is nu een simpele thermostaat waar je een tijdschema in kan zetten (graag meerdere) en dan warm op dat tijdstip niet gaan verwarmen vanaf dat tijdstip, van afstand kan bedienen en die goed samen werkt met mijn modulerende Remeha Avanta ketel.
En als het even kan ook de info van je ketel doorgeeft zodat je in de app bv je waterdruk kan terug zien.
Gaat alleen om het verwarmen van de woonkamer)
Ik kom zelf uit bij de Netatmo, maar zal vast nog wat opties over het hoofd zien.
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Maar gelukkig is het systeem goed instelbaar maar eigen inzicht.
Ik ken mensen die vinden 15 graden in de woonkamer comfortabel....
Lijkt me dat er op de achtergrond iets anders meespeelt...
Wel 1 ding, het systeem werkt alleen met aan /uit, geen opentherm.
Verklaart wellicht het prijsverschil...
Anoniem: 30722
Slimme knoppen icm een thermostaat regelen dat allemaal.FearMe schreef op zondag 27 november 2022 @ 02:27:
Is het een slim idee om enkel slimme thermostaatkranen te kopen en de thermostaat van de cv-ketel altijd open te laten staan, of mis ik dan iets?
Als de slaapkamer wil verwarmen gaat de knop open, vraagt de thermostaat de cv aan te slingeren en zo verwarm je alleen die kamer. De pomp laten draaien met alle kranen dicht is immers slecht voor de pomp ivm de druk die hij dan niet kwijt kan.
Tado doet het bijvoorbeeld op deze manier, dus mijn werkkamer is warm, de woonkamer komt vanavond wel weer en de slaapkamers nog later.
Comfort en toch zuinig!
Dus op zoek naar iets anders, maar loop eigenlijk overal tegen beperkingen aan. Wat ik wil is 'simpel':
- Draadloze thermostaat in de woonkamer (er is geen draad)
- Draadloze radiatorknoppen waarvoor ik evt het signaal kan versterken
Nu kom ik o.a. de Bosch Slimme Thermostaatkraan II tegen. Lijkt een wat nieuwere generatie, nu met Zigbee 3.0. Echter, er blijkt geen thermostaat voor in de woonkamer te zijn, en kun je de ketel niet aansturen. Dus snap nog niet helemaal hoe dit dan zou moeten werken?
Iemand hier toevallig ervaring met deze oplossing van Bosch?
https://www.bosch-smartho...de-radiatorthermostaat-2/Kan ik de Bosch Smart Home Slimme radiatorknop II ook gebruiken in combinatie met de Bosch Smart Home kamerthermostaat?
De Bosch Smart Home Slimme radiatorknop II kan worden gebruikt in combinatie met de Bosch Smart Home kamerthermostaat. De gemeten temperatuur bij de kamerthermostaat wordt via de Bosch Smart Home Controller doorgestuurd naar de Bosch Smart Home Slimme radiatorknop II en de kamerregeling wordt dienovereenkomstig aangepast.
Is dat anders bij normale kranen dan? De douche bijvoorbeeld communiceert verder niet met de ketel, er staat altijd druk op. De pomp in de ketel gaat pas aan als het water gaat stromen en de druk lager wordt.Anoniem: 30722 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:37:
[...]
De pomp laten draaien met alle kranen dicht is immers slecht voor de pomp ivm de druk die hij dan niet kwijt kan.
De ketel wordt overigens volgend jaar waarschijnlijk vervangen(is inmiddels al 27 jaar oud), ik hoop nu alleen even deze winter door te komen
Daarom laat ik de badkamer altijd open staan want warmte daar is nuttig tegen vocht > schimmel etc. Elk CV warmtesysteem moet toch 1 open radiator hebben had ik begrepen.Anoniem: 30722 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:37:
[...]
De pomp laten draaien met alle kranen dicht is immers slecht voor de pomp ivm de druk die hij dan niet kwijt kan.
Ook badkamer heeft een Elgato EVE smart thermostaat zodat het temp verloop gelogd wordt.
Anoniem: 30722
Open radiator of een bypassmv_ak schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:49:
[...]
Daarom laat ik de badkamer altijd open staan want warmte daar is nuttig tegen vocht > schimmel etc. Elk CV warmtesysteem moet toch 1 open radiator hebben had ik begrepen.
Ook badkamer heeft een Elgato EVE smart thermostaat zodat het temp verloop gelogd wordt.
Van wat ik van vloerverwarming geleerd heb is dat de watertemperatuur in de boiler geoptimaliseerd wordt op basis van een stooklijn die rekening houdt met temperatuur buiten en enkele ingestelde waarden. Ik ontbreek momenteel kennis om die waarden te berekenen en juist in te stellen met mijn domme thermostaat.
Is dit iets waar slimme thermostaten rekening mee houden en kunnen zij die automatisch aanpassen naar het meest voordelige?
[ Voor 17% gewijzigd door Arie66 op 19-12-2022 18:21 ]
Even hier op terugkomend. Waar kreeg je de kriebels van als ik vragen mag?hjs schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:52:
Die kende ik nog niet, maar als ik dan de tekst alleen al lees krijg ik kriebels![]()
[knip]
Testing, one, two ...
Van 22 graden, bejaardenhuis warmhardware-lover schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:15:
[...]
Even hier op terugkomend. Waar kreeg je de kriebels van als ik vragen mag?
Ik dacht dat je op Homematic-IP reageerde, vandaar mijn vraag
Testing, one, two ...
iemand suggesties om het werkend te krijgen?
Meerdere kanalen geprobeerd?wijthoef schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:31:
mijn honeywell thermostaat wil met geen mogelijkheid meer verbinden met wifi. ik heb zowel 2,4 GHz en 5 GHz geprobeerd.
iemand suggesties om het werkend te krijgen?
Dus op 2.4 niet opkanaal 13
En op 5 op de laagste kanalen.
Iemand hier ervaring mee?
Hm ja zelfde vraag hier.Shattering schreef op woensdag 21 december 2022 @ 06:51:
Hey! Ik ben al een tijdje op zoek naar een slimme thermostaat, die samenwerkt met Home Assistant. Alleen vraag ik me nu af... heeft dit wel nut in combinatie met vloerverwarming?
Iemand hier ervaring mee?
Van wat ik gegoogled heb: als je de centrale unit in de vloerverwarmde kamer hangt meet die hoe warm het daar moet worden. De individuele thermostaten op verwarmingen in andere kamers pakken dan eventuele warmte als dat nodig is voor die ruimtes.
Ik denk dat dat klopt maar ervaringsdeskudig advies zou fijn zijn :-)
[ Voor 3% gewijzigd door Largo op 21-12-2022 10:29 ]
Eerste indrukken:
- Mooi
- Lokale API, website-bediening lokaal, en http://<smile-IP>/core/appliances alles op te vragen
Toch een paar eigenaardigheden, ben benieuwd in hoeverre jullie die herkennen:
* Ik kan geen vast IP in de Smile krijgen. Werkt nu via DHCP. Ik heb Plugwise een bericht gestuurd met de vraag hoe een vast IP in te stellen. Krijg ik bericht terug dat het momenteel niet mogelijk om een vast IP in te stellen. Dat kan toch niet waar zijn?
* Klopt het dat er geen enkele vorm van beveiliging tegen lokale toegang in zit? Geen https en geen password.
* De Anna gaat heel gemakkelijk van de muur, met weinig kracht. Echter voor het installeren moest ik moeite doen om het plaatje er af te krijgen. Klopt het dat die Anna heel gemakkelijk van de muur gaat, als je de onderkant van de muur af trekt?
* Hoe is jullie ervaring met de thermometer in de Anna? De Anna geeft een erg hoge temperatuur. Hoger dan mijn vorige thermostaat. Er is een correctie in te stellen. Die heb ik nu op -1 staan. Maar dan nog ruim 1 graad hoger dan mijn eigen thermometer die ik op dezelfde plek heb liggen.
[ Voor 61% gewijzigd door SvMp op 26-12-2022 17:08 ]
Anoniem: 1004743
Voor de rest is de Anna een leuke thermostaat, werkt al jaren goed samen met mijn Elga warmtepomp.
Nee, want de router draait geen DHCP-server. Die zou ik dan aan moeten zetten speciaal voor de Anna, wat momenteel de enige oplossing is. Maar ik vind het tamelijk absurd dat je dit soort devices geen vast adres kunt geven.Anoniem: 1004743 schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:21:
Je kan het vaste IP adress, ook in je router regelen. (probleem op gelost)
Voor de rest is de Anna een leuke thermostaat, werkt al jaren goed samen met mijn Elga warmtepomp.
Dat er in een hedendaags netwerk geen DHCP gebruikt wordt is wel erg bijzonder. Daarom denk ik dat vrijwel niemand de functie om handmatig een adres in te stellen mist, laat staan dat het als feature wordt aangevraagd bij de ontwikkelaar voor toekomstige releases.SvMp schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:53:
[...]
Maar ik vind het tamelijk absurd dat je dit soort devices geen vast adres kunt geven.
Vanuit jouw perspectief kan het absurd lijken, maar de situatie dat iemand weet wat ip-adressen zijn, daar wijziging in wil aanbrengen en geen DHCP gebruikt is best uniek.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik wil smart home apparaten onafhankelijk van mijn DHCP-server hebben. Ik heb nog nooit een apparaat gezien waarop je geen vast IP kunt instellen. De reden dat weinig mensen het missen is vermoedelijk dat de meeste mensen wifi gebruiken.Gizz schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:30:
[...]
Dat er in een hedendaags netwerk geen DHCP gebruikt wordt is wel erg bijzonder. Daarom denk ik dat vrijwel niemand de functie om handmatig een adres in te stellen mist, laat staan dat het als feature wordt aangevraagd bij de ontwikkelaar voor toekomstige releases.
Vanuit jouw perspectief kan het absurd lijken, maar de situatie dat iemand weet wat ip-adressen zijn, daar wijziging in wil aanbrengen en geen DHCP gebruikt is best uniek.
[ Voor 5% gewijzigd door SvMp op 27-12-2022 16:17 ]
Maar goed, als ik wil uitbreiden dan zal ik dus over moeten stappen naar een andere leverancier. Ik heb 4 airco’s in huis en die bedien ik met de Tado. Dat werkt erg goed. Dus misschien moet ik wel overstappen op de kranen van Tado en de CV thermostaat van Tado……
Het idee is om zo'n Adam unit achter m'n toon te zetten. Zo word toon eigenlijk de woonkamer-only zone en de adam/plugwise kan op alle andere kamers de temperatuur regelen.
Nu is alleen de vraag, voor de vloerverwarming heb ik nu op de (gerootte) toon een losse app die met een slimme stekker de pomp vanzelf aan- en uitzet. Dat zou dan voldoende moeten zijn om die zone niet te verwarmen? Dan heb ik verder geen losse 'koen' motoren of kleppen nodig voor m'n vloerverwarming volgens mij.
Als toon geen warmte vraagt, staat de pomp van de vloer namelijk uit en hoef ik alleen maar in andere ruimtes de 'tom' kranen op de kamers te installeren.
Klopt mijn theorie hier?
Heeft iemand daar meer informatie over?
[ Voor 4% gewijzigd door __1337__ op 26-01-2023 10:42 ]
Op het moment van spreken heb ik hem op 22,5 staan en de ketel blijft gewoon uit, terwijl het vlammetje in het display staat.
En als hij het wel doet blijft hij regelmatig gewoon het vlammetje weergeven zelfs wanneer de temperatuur al 1 graad voorbij de ingestelde waarde is.
Zit te denken aan een elektrische hackel voor dit 14m² kamertje.
Het lijkt me van wel, maar ik kan het nergens specifiek teruglezen. Heb zelf een Nest en die maakt natuurlijk verbinding met de CV. Maar in het huis van mijn vriendin kan dat dus niet.
Dat hangt van je definitie 'slimme' af. Normaalgesproken wordt daar onder verstaan dat hij meer kan dan alleen een klokprogramma draaien.Simonwitlof schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:36:
Wat zijn de voordelen van een slimme thermostaat in vergelijking tot een normale thermostaat?
Bijvoorbeeld:
Op afstand bedienen via je smartphone.
Op tijdstippen aanspringen dat je in de buurt jan je woning komt (geofencing).
Kunnen programmeren dat het op een bepaald tijdstip een bepaalde temperatuur heeft (slim aanwarmen).
Slim uitschakelen.
Zone verwarming.
Kunnen integreren met andere home automation programmatuur.
Etc.
Het nadeel van zo'n thermostaat is dat deze meer vaak gas vraag dan wanneer je beneden/thuis komt en de zaak handmatig bedient.
Wij hebben gisteren een Chronotherm Touch Modulation besteld voor onze nieuwe Intergas Xtreme 36. Ik heb hierover 3 vragen:
1. de ketel heeft een eco stand heeft voor warm tapwater. Bij de vorige ketel hadden we deze altijd ingeschakeld staan, omdat het iets scheelt in gasverbruik (gebruiken alleen sochtends en savonds warmwater). Bij de instellingen van de CT Touch zie ik echter dat deze wel de ecostand voor tapwater kan inschakelen, maar dit kan alleen tijdes "SLAPEN" en "VAKANTIE". Is er ook een manier om de ecostand permanent in te schakelen via deze thermostaat?
(zie handleiding https://digitalassets.res...latiehandleiding-nl01.pdf)
2. daarnaast: heeft iemand een idee hoeveel dit eigenlijk scheelt in gasverbruik? Ik las ergens tussen 0,25 en 1m3 per dag? (verschilt nogal dus en 1m3 is wel erg veel).
3. ik zoek eigenlijk een modulerende thermostaat die in ieder geval aan de muur te bedienen is en via telefoon is een pre. Alleen als ik alle posts en reviews bekijk van de smart thermostaten zie ik zoveel slechte berichten over Bereik wifi / Slechte app of interfase / Slechte warmteregeling dat ik maar voor een klokthermostaat ben gegaan. Eigen merk van intergas schijnt ook niet wat te zijn, dus bij deze honeywell uitgekomen. Heeft iemand goede ervaring hiermee icm Xtreme ketel? Of welke zou je hiervoor aanraden?
Alvast bedankt!
Itho gaat de ondersteuning stoppen en daarvoor krijgt men een vragenlijst om hierover geinformeerd te worden.
De toeleverancier stopt met het ondersteunen van de gateway/ cloud/ powerplugs faciliteiten.
De koppeling van ventilatie, co2 sturing middels de itho CO2 sensor, de verwarmingsfunctie en deze te kunnen volgen met grafieken en verbruiksmeting via de powerplugs en dan het via de gateway uit te lezen is uniek volgens mij.
Zouden hier tweakers geinteresseerd zijn om met ITHO te praten of er mogelijkheden zijn om de software te herschrijven, zodat deze lokaal kan draaien?
Lijkt me leuk. De spider werkt aardig en het inzicht in verbruik is ook zeer handig, dat wil ik liever niet kwijt. Als dat lokaal kan draaien zou super zijn.aarthodo schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:21:
Hallo slimme thermostaters, speciaal de mensen die een itho spider hebben.
Itho gaat de ondersteuning stoppen en daarvoor krijgt men een vragenlijst om hierover geinformeerd te worden.
De toeleverancier stopt met het ondersteunen van de gateway/ cloud/ powerplugs faciliteiten.
De koppeling van ventilatie, co2 sturing middels de itho CO2 sensor, de verwarmingsfunctie en deze te kunnen volgen met grafieken en verbruiksmeting via de powerplugs en dan het via de gateway uit te lezen is uniek volgens mij.
Zouden hier tweakers geinteresseerd zijn om met ITHO te praten of er mogelijkheden zijn om de software te herschrijven, zodat deze lokaal kan draaien?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik ben in de markt voor een thermostaat. Ik wil een schema kunnen instellen en vanop afstand mijn thermostaat verhogen of verlagen. De centrale verwarming produceert ook warm water, die functionaliteit moet behouden blijven.
Zoektocht levert me nu vooral veel oude modellen op en omdat een thermostaat toch 10 jaar moet meegaan is dat niet de beste keuze lijkt. Één schiet er van tussen, Google Nest Thermostat, maar die is blijkbaar niet uitgebracht in europa. Iemand ervaring met dit model? Zou ik hem durven importeren? De prijs is alvast een meevaller. Matter ondersteuning is ook een plus.
Of iemand die ander model kan aanraden?
Op dit moment heb ik een 3 jaar oude Remeha ketel en de Eneco WarmteWinner (Inventum Spaarpomp). Ik ben aan het twijfelen of ik mijn Toon thermostaat moet gaan vervangen tzt.
Waarom:
Door de vloerverwarming zal de woonkamer vrij constant van temperatuur zijn. In de badkamer of hobbykamer boven is het wat lastig stoken. Of je stookt permanent (met lage temp) maar dat is zonde of de thermostaat in de woonkamer ga je hoger zetten. Allicht dat iets met zones wel handig is.
Maar dan komt de vraag:
Wat voor thermostaat moet het gaan worden? Eneco zegt natuurlijk "Ja de Toon werkt het beste". Nou ik vind het niet geweldig. Dat ding crashed/reboot vaak (inmiddels ook maar geroot). En ik heb al die jaren al een probleem wanneer ik het programma uit zet (bijv: ik ben weg) dat toch de WarmteWinner aan gaat alsof hij "voorverwarmen" doet. Zodra de tijd van het programma (wat dus uit staat) bereikt is gaat hij weer uit

Echter: het kunnen zien van het actuele stroomverbruik (én opwek) is wel leuk, kijk daar best vaak naar. Is natuurlijk wel "op te lossen" met iets van een tablet oid dus naja vooruit.
Als ik bijvoorbeeld kijk bij https://www.inventum.com/...taten-werkt-de-spaarpomp/ dan staan daar maar 2 thermostaten. Ooit is mij verteld (door de installateur) dat de WarmteWinner met elke thermostaat zou moeten werken maar ik kan geen bron daarvan vinden.
Mensen ervaring hier mee? Tips voor wat voor thermostaat (of deze behouden)?
Deze ruimte is te huur!
ik heb vorig jaar een Honeywell Evohome geinstalleerd bij een vriend, dat vind ik serieus een mooi systeem met verschillende ruimten (zones). Honeywell is natuurlijk ook niet zomaar een bedrijfje.
Zelf heb ik Plugwise (anna, tom, koen, lisa, de hele familie) - een leuk systeem, hoewel er in de tijdschema's wel eens software foutjes zitten, knullig. Support is van plugwise zelf en in het nederlands, dat is wel heel goed geregeld.
Dan is er Tado, die veel adverteert - ook een zone-systeem. Daar moet je wel een abbonement voor afsluiten en ik heb een gruwhekel aan abbo's en cloud-werk. De opbouw van het systeem is beetje vergelijkbaar met de anderen.
Bosch easycontrol - werkt oké, wel tikkie oubollige vormgeving en niet de goedkoopste
Google Nest - die is wel eens wat té eigenwijs - zelf niet geprobeerd, maar uit betrouwbare bron...
Iets met een abo zie ik niet zitten of het moet echt iets toevoegen. Ik VPN gewoon dus hoef niet te betalen voor "remote access".
Plugwise zal ik even naar kijken
Deze ruimte is te huur!
- gehele beneden verdieping vloerverwarming (6 zones)
- wil graag per zone de temperatuur weten en kunnen regelen
- liefst ook per kamer handmatig de temperatuur kunnen instellen (eigen thermostaat aan de muur? )
- boven badkamer met vloerverwarming (graag ook apart in te stellen / aan te sturen)
- overige kamers boven hebben eigen radiatoren, deze hoeven niet perse slim (verwacht deze niet vaak aan te hebben)
- wil graag home assistant setup gaan opzetten dus moet hiermee te integreren zijn.
(Huis wordt nog volledig gerenoveerd dus technisch is alles nog mogelijk qua aanleg )
Kleine bump:Mattie112 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:46:
Ik ga na de zomer een stuk aanbouwen aan mijn huis. Hiermee komt er ook vloerverwarming op de gehele begane grond.
Op dit moment heb ik een 3 jaar oude Remeha ketel en de Eneco WarmteWinner (Inventum Spaarpomp). Ik ben aan het twijfelen of ik mijn Toon thermostaat moet gaan vervangen tzt.
Waarom:
Door de vloerverwarming zal de woonkamer vrij constant van temperatuur zijn. In de badkamer of hobbykamer boven is het wat lastig stoken. Of je stookt permanent (met lage temp) maar dat is zonde of de thermostaat in de woonkamer ga je hoger zetten. Allicht dat iets met zones wel handig is.
Maar dan komt de vraag:
Wat voor thermostaat moet het gaan worden? Eneco zegt natuurlijk "Ja de Toon werkt het beste". Nou ik vind het niet geweldig. Dat ding crashed/reboot vaak (inmiddels ook maar geroot). En ik heb al die jaren al een probleem wanneer ik het programma uit zet (bijv: ik ben weg) dat toch de WarmteWinner aan gaat alsof hij "voorverwarmen" doet. Zodra de tijd van het programma (wat dus uit staat) bereikt is gaat hij weer uitVaak genoeg gemeld maar ze fixen het niet. Ben er dus eigenlijk een beetje klaar mee.
Echter: het kunnen zien van het actuele stroomverbruik (én opwek) is wel leuk, kijk daar best vaak naar. Is natuurlijk wel "op te lossen" met iets van een tablet oid dus naja vooruit.
Als ik bijvoorbeeld kijk bij https://www.inventum.com/...taten-werkt-de-spaarpomp/ dan staan daar maar 2 thermostaten. Ooit is mij verteld (door de installateur) dat de WarmteWinner met elke thermostaat zou moeten werken maar ik kan geen bron daarvan vinden.
Mensen ervaring hier mee? Tips voor wat voor thermostaat (of deze behouden)?
Verbouwing is in volle gang en moet aardig gaan beslissen welke thermostaat (ivm trekken kabels of niet, 220v of laagstroom of draadloos). Ben er nog steeds niet over uit of (of hoe goed) de spaarpomp/warmtewinner werkt met een ander soort thermostaat. Dus mocht er toch nog iemand met een idee zijn dan graag
Deze ruimte is te huur!
Ik woon in een slecht geïsoleerde (huur-) woning. Ik betaal nu €180 per maand aan G/L, en dat haal ik alleen door zo goed als niet te stoken. Voorbeeldje, op dit moment is het 14,5 graden in huis. Koud, maar op zich nog prima te doen met dikke sokken en een dikke trui.
Maar goed, de reden dat ik hem op afstand wil kunnen bedienen, is zodat ik de CV in mijn kantoortje open kan zetten en in de rest van het huis dicht. Dus ook in de zitkamer waar de thermostaat hangt. En als het dan behaaglijk is in mijn kantoortje, de thermostaat op afstand lager kan zetten.
Ik hoor jullie nu zeggen: "waarom loop je dan niet gewoon naar de thermostaat?". Valide vraag, maar de zitkamer zit een verdieping lager en trappen lopen is, vanwege een voet blessure, lastig.
Ik zie verschillende op Amazon die doen wat ik wil, van rond de €40, maar ik heb geen idee of ik er goed aan doe om die dingen te kopen. Reviews op Amazon hebben een erg hoog WC-Eend gehalte dus die neem ik over het algemeen met een korrel zout.
Ik besef me dat mijn vraag vast veel vaker gesteld is in deze thread. Maar vergeef me dat ik geen 160 pagina's door ga lezen...
Dus mijn vraag: heeft er iemand advies? Welke goedkope thermostaten met app-bediening raden jullie aan? Prijs is belangrijk (anders had ik niet in een huis van 14 graden gezeten).
- In de keuken/badkamer heb ik vloerverwarming.
- In de woonkamer heb ik een airco geïnstalleerd en de radiatoren verwijderd, de woonkamer wordt dus enkel verwarmd met de airco (en open haard). De aansturing van de airco doe ik met home assistant op basis van zigbee temperatuur sensoren.
- Boven in de hoofdslaapkamer verwarm ik ook met airco op dezelfde manier, daar zijn nog wel radiatoren aanwezig maar deze staan uit.
- Boven zijn nog 2 andere slaapkamers die niet worden gebruikt, 1 voor opslag en 1 als logeerkamer. In deze slaapkamers zijn ook radiatoren aanwezig die ik eventueel wel zou willen aansturen op het moment dat er bijvoorbeeld een logee is.
Op dit moment heb ik de thermostaat uit staan, omdat de airco in de woonkamer voldoende verwarmd. Ik verwacht echter dat ik op korte termijn wel de vloerverwarming nodig ga hebben in de keuken en de badkamer, dus daarbij zal ik de thermostaat aan moeten zetten. Mijn vraagstuk is vooral dat de cv op basis van de woonkamer temperatuur in zal schakelen, wat dus op het moment niet gebeurt door de verwarming van de airco. Hoe kan ik, in combinatie met een slimme thermostaat (en welke?), op zo'n manier schakelen dat het op basis van de temperatuur in de keuken gaat?
Enige wat misschien handig is, als je geen draden voor de thermostaat naar de keuken kunt/wilt trekken, om een draadloos exemplaar te nemen. Maar ook dan hoeft het niet per se een slimme te zijn?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ah ik wist niet dat een draadloze thermostaat ook een mogelijkheid was. In principe is een slimme versie niet nodig, maar hoe meer speelgoed in Home Assistant hoe beterGizz schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:09:
@KruidenTuin ik begrijp uit je verhaal niet helemaal waarom de thermostaat slim moet zijn? Volgens mij heb je je doel bereikt als je de thermostaat in de keuken hangt. Ook in het geval van een domme thermostaat.
Enige wat misschien handig is, als je geen draden voor de thermostaat naar de keuken kunt/wilt trekken, om een draadloos exemplaar te nemen. Maar ook dan hoeft het niet per se een slimme te zijn?
Dan ben je in het geval van die thermostaat die €40 kost voor zo'n €75 totaal helemaal klaar én heb je lokale aansturing in HA. Dus zonder afhankelijk te zijn van een clouddienst (waar je helaas bij veel slimme thermostaten niet aan ontkomt) die kapot kan gaan of waar de fabrikant geheel mee stopt (faillissement, uitfasering product).
edit: wel even opletten, zie dat die van €40 niet in het overzicht staat van thermostaten die met OTGW getest zijn. Betekent niet dat hij het per definitie niet werkt (Honeywell werkt over het algemeen juist erg goed samen met OTGW), er is alleen niemand die het getest heeft en de resultaten heeft gedeeld voor het overzicht.
[ Voor 14% gewijzigd door Gizz op 15-11-2023 11:30 ]
Erg interessant! Ik zal me hier is in verdiepen. de OTGW voelt wat complex. Als ik het goed begrijp zal de OTGW aan de ketel worden aangesloten en vanuit daar via usb of wifi worden aangesloten aan Home Assistant?Gizz schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:25:
@KruidenTuin in jouw situatie zou ik dan zelf een tweedehands draadloze thermostaat halen, die dingen worden veel aangeboden omdat men op slimme thermostaten overstapt. Hier twee voorbeelden van Honeywell voor respectievelijk €40 en €75. Voor ontsluiting naar HA hang je er een OTGW tussen.
Dan ben je in het geval van die thermostaat die €40 kost voor zo'n €75 totaal helemaal klaar én heb je lokale aansturing in HA. Dus zonder afhankelijk te zijn van een clouddienst (waar je helaas bij veel slimme thermostaten niet aan ontkomt) die kapot kan gaan of waar de fabrikant geheel mee stopt (faillissement, uitfasering product).
edit: wel even opletten, zie dat die van €40 niet in het overzicht staat van thermostaten die met OTGW getest zijn. Betekent niet dat hij het per definitie niet werkt (Honeywell werkt over het algemeen juist erg goed samen met OTGW), er is alleen niemand die het getest heeft en de resultaten heeft gedeeld voor het overzicht.
Veel meer informatie kun je trouwens hier vinden: [OTGW] OpenTherm gateway
In principe zou ik een usb kabel kunnen trekken vanuit het ketelhok naar de voorraadkast, het plafond ligt daar nog open, ik denk dat het een kabel van zo'n 5 meter zal zijn. Ik ga me even goed inlezen, bedankt voor je hulp! Dit klinkt wel als de mooiste optie voor mijn situatie.Gizz schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:42:
@KruidenTuin de OTGW komt inderdaad tussen je ketel en thermostaat. Qua communicatie kun je kiezen tussen USB, wifi of bedraad netwerk. De meeste mensen kiezen de wifi-optie denk ik, waarvoor je een voorgeprogrammeerd ESP-bordje van een paar euro kan meebestellen bij die shop.
Veel meer informatie kun je trouwens hier vinden: [OTGW] OpenTherm gateway
Ik ben op zoek naar een ''simpele'' slimme thermostaat om de vloerverwarming beneden te bedienen. Mijn situatie:
- Heel het huis heeft vloerverwarming
- Ieder kamer heeft een eigen thermostaat die afzonderlijk van elkaar werken
Ik wil alleen de thermostaat beneden vervangen, en de rest ''as is'' laten werken. Het mooiste zou zijn dat ik deze kan integreren in HA. Iemand tips voor een goedkope optie? Had al naar de TADO gekeken, maar in principe heb ik niet alle functies van de app nodig als ik het ook in HA kan instellen.
Im notorious
Kan hier geen goed antwoord op vinden via google..
Bedoel je zoiets als dit?Coosofzo schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:10:
Wie weet welke slimme wifi thermostaat achteraf per uur de temperaturen en thermostaat aan / uit laat zien in een overzicht? Dit voor het monitoren van energieverbruik in een clubhuis van een tennisvereniging..
Kan hier geen goed antwoord op vinden via google..
https://support.tado.com/...ngs-en-koelingsactiviteit
of dit:
https://helpcenter.netatm...de-grafiek-betrekking-op-
?
[ Voor 11% gewijzigd door olafmol op 22-11-2023 09:19 ]
Check wel even hoe ver terug die historische gegevens worden vastgehouden. Daarnaast is de Tado wat meer "cloud based", en Netatmo heeft wat meer geavanceerde settings (bv welk algoritme enzo: https://helpcenter.netatm...te-verwarmingsalgoritmes-)Coosofzo schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:25:
@olafmol Ja dat is precies wat ik zoek, thanks! Met name de tado geeft exact de vraag en temp weer. Goed gevonden, wat mij betreft een feature waar ze mee mogen adverteren op de hoofdpagina van hun product ipv de supportpages.
Check ook even goed de deals, bv Netatmo heeft z;n aan/uit en opentherm modulerende thermostaat met 80 euro korting te koop, en bij AH kun je bv een Tado voor 99 euro kopen.
Anoniem: 1420638
Op dit moment heb ik een; https://www.cvkoopjes.nl/...on-kamer-thermostaat.html echter zou ik een thermostaat willen wat meer kan aantonen of via een app. Alleen zou ik graag willen dat het plug and play is dus dat ik niet nog extra modules moet aanschaffen etc. Heeft iemand een aanrader?
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 1420638 op 22-11-2023 10:02 ]
Wanneer een van de kamers begint te verwarmen, heb ik een Home Assistant-automatisering die de Remeha inschakelt. Ik gebruik een aangepaste integratie voor de eTwist: https://github.com/msvisser/remeha_home
Hoewel deze oplossing functioneel werkt, heb ik een probleem dat deze integratie gebruikmaakt van openbare API's van Remeha, en de API/integratie mislukt meerdere keren per jaar (zoals het nu het geval is, omdat de Remeha API problemen heeft).
Mijn vraag voor jullie is: is er een Zigbee- of Z-wave-thermostaat (of een andere slimme thermostaat met lokale netwerkintegratie) die ik kan gebruiken om de huidige eTwist-thermostaat te vervangen, zodat ik niet meer afhankelijk ben van het openbare internet, API's en firmware- en software-updates?
/// Full disclosure, I wrote this in english and asked ChatGPT to translate =) Thanks for your help in advance!
Had a look, and ordered.Gizz schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:16:
@kozalp [OTGW] OpenTherm gateway werkt helemaal lokaal.
Thanks for the quick recommendation!
Als ik me niet vergis werkt Evohome net als Tado op 868 MHz? Op basis daarvan vermoed ik dat ook Evohome geen optie is. Iemand toevallig ervaring met beide op dit vlak en een verschil in dekkingsgraad kunnen vaststellen?
Als ik een bestaande EvoHome setup met CV ketel (Opentherm) wil veranderen naar een warmtepomp met koelfunctie. Dan haal ik de huidige Rf Opentherm weg en koppel ik twee keer de BDR91T(1004), eentje voor werkingssignaal zodat warmtepomp aan gaat, en de ander voor koel of verwarm modus.
Zijn er dan nog eisen aan de rest van het Evohome spul, dat het redelijk recente versies moet zijn?
En dan kan ik volgens mij ook maximum aan start/stops aanpassen in Evohome.
Ik zal ook in de warmtepomp kijken of ik dit kan maximaliseren.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
En de vraag of de BDR91T goed met jouw warmtepomp werkt, zou ik ook even neerleggen bij de WP leverancier.