Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:56
Kan evohome dan al een beetje aan uit sturen icm met wp heb ik nog weinig enthousiaste verhalen gehoord.

Ik heb zelf het danfoss cf2+ systeem icm een WP. werkt erg goed!

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb al een tijdje zitten zoeken maar ik kom er niet uit.

Ik heb een evo home wifi systeem.
Nu heb ik 1 extra radiatorknop nodig, daar zit nu nog een danfoss thermostaatkraan op.

Wat is het verschil tussen deze?
THR092HRT pricewatch: Honeywell EvoHome Radiatorthermostaat
HR92WE pricewatch: Honeywell EvoHome 1x radiatorregelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 09:53
inmiddels heb ik mijn oude draadloze thermostaat en ontvanger vervangen.Interface is wel heel simpel, maar prima. Ik kan google assistant gebruiken om aan te sturen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcA5AgsvywVlus-mBalrR1G1nOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOi1BXJ4i3ReO6KENwirOzSP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ImSuXC5LTPSu6yFYj5CsfKiRDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SUuJxTROWGjwd7uMVK1Wapgw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTwdyUcvz_834NIZwciboWLdjO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qnucx9tuXjnHBLwMX99t4a1Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD5k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:12

SD5k

>4&X

SolarOrbiter schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:08:
inmiddels heb ik mijn oude draadloze thermostaat en ontvanger vervangen.Interface is wel heel simpel, maar prima. Ik kan google assistant gebruiken om aan te sturen. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dit die slimme thermostaat van AliExpress?

Waarom heb je een temperatuursensor direct ernaast hangen? Als controle?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
NIMIC schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:51:
Ik heb al een tijdje zitten zoeken maar ik kom er niet uit.

Ik heb een evo home wifi systeem.
Nu heb ik 1 extra radiatorknop nodig, daar zit nu nog een danfoss thermostaatkraan op.

Wat is het verschil tussen deze?
THR092HRT pricewatch: Honeywell EvoHome Radiatorthermostaat
HR92WE pricewatch: Honeywell EvoHome 1x radiatorregelaar
Geen significant verschil. Vaak worden andere productnummers gehanteerd in verschillende landen. Zolang het HR92 is kan deze geintegreerd worden in Evohome. Anders is dat bij de HR91 wat een losse knop is.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarOrbiter
SD5k schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:45:
[...]

Is dit die slimme thermostaat van AliExpress?

Waarom heb je een temperatuursensor direct ernaast hangen? Als controle?
yepp, dit is de slimme thermostaat van AliExpress. Det emperatuursensor ernaast heb ik al jaren. Is van de Aqara serie. Ik heb er 1 in iedere kamer. Meer voor de leuk, dan functinaliteit. 6 euro betaald destijds :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@SolarOrbiter Ben benieuwd of ze met Home Assistant werken - ik ben namelijk op zoek naar slimme thermostaten voor mijn drie ruimtes/zones (woon-, slaap- en badkamer) die allen los op vloerverwarming zitten aangesloten.

Deze lijken perfect, aangezien mijn vloerverwarming op aan/uit werkt (geen opentherm) en ik dus al die fancy dingen niet nodig heb - maar ik wil wel dat die smart is :+

Edit: link gevonden in je vorige post :)

[ Voor 8% gewijzigd door JDFS op 15-01-2021 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarOrbiter
JDFS schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:28:
@SolarOrbiter Ben benieuwd of ze met Home Assistant werken - ik ben namelijk op zoek naar slimme thermostaten voor mijn drie ruimtes/zones (woon-, slaap- en badkamer) die allen los op vloerverwarming zitten aangesloten.

Deze lijken perfect, aangezien mijn vloerverwarming op aan/uit werkt (geen opentherm) en ik dus al die fancy dingen niet nodig heb - maar ik wil wel dat die smart is :+

weet niet of het met home assistant werkt. Als het oder de noemer "climate" valt, dan volgens deze link wel. Ik gebruik het zelf via de tuya app (smart life). maar wellicht dat ik ook gegeven moment over ga op home assistant, omdat ik op dit moment zowel xiamoi/aqara apparaten (incl zigbee hub) heb als tuya apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:41
Nefit Easy.
Huawei P9 lite met Android 7 / EMUI.

Ik heb mijn telefoon een paar weken terug moeten resetten en ik krijg nu aanwezigheidsdetectie niet meer goed werkend. Dit heeft altijd wel goed gewerkt.

Heeft iemand misschien een Huawei telefoon en weet de juiste instellingen? Locatie gegevens, 4G, WiFi e.d. staat allemaal goed volgens mij. Ook heb ik de Nefit Easy app zo ingesteld dat deze niet wordt afgesloten bij lock screen.

Blijkbaar heb ik nog iets gemist? Weet iemand raad?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk ben van de "tweak-a-bility" van de Netatmo, daar kun je best ver gaan qua instellingen.

https://www.netatmo.com/en-eu/energy/modulating-thermostat

https://helpcenter.netatm...t-heating-algorithms-work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiJerno
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-03 06:26
Ik ben al een tijdje op zoek naar een slimme thermostaat die met een daikin altherma lage temperatuur warmtepomp kan werken.

Heeft iemand ervaring met ThermoSmart?

Ideaal wil ik graag mijn warmtepomp zo instellen dat hij kan communiceren met mijn Tahoma.
Hierop staat een temperatuur en zonnesensor.
Op die manier kan mijn warmtepomp de vloer verwarmen wanneer de zon schijnt en dus met energie van mijn zonnepanelen.

Kennen jullie hiervoor een oplossing?

Alvast bedankt.

• Chrisg
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-03-2024
Ben wel even nieuwsgierig. Koop je dan een losse stelmotor die je hierop aansluit om de kraan open/dicht te zetten?
JDFS schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:28:

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@Chrisg volgens mij wel, ik heb uiteindelijk voor de makkelijke weg gekozen en bedrade Tado's gekocht. Even getest of ze werken en dat doen ze! Ze zien er ook nog eens fancy uit op een mooie witte muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarOrbiter
Chrisg schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:59:
Ben wel even nieuwsgierig. Koop je dan een losse stelmotor die je hierop aansluit om de kraan open/dicht te zetten?

[...]
idd, je hebt nog een stelmotor nodig hiervoor. die had ik al in bezit.,

[ Voor 5% gewijzigd door SolarOrbiter op 19-02-2021 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• los-cuentos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-05 19:23
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel aan het overwegen om mijn Nest te gaan vervangen door een iets beter systeem.
Wij wonen in een halfopen bebouwing van 1985.
Isolatie is matig tot goed.
De Nest staat momenteel geïnstalleerd in de woonkamer en dit is meteen ook de kamer waar er het meeste zonlicht is wat resulteert in iets hogere temperaturen.
De badkamer en de praktijkruimte van mijn vrouw liggen aan de andere kant met een hal tussen waar er geen verwarming staat.
Het probleem zoals velen al kunnen raden is dat die ruimte vaak niet goed op temperatuur zijn daar de temperatuur reeds bereikt is in de woonkamer.
Voor de praktijkruimte is een ideale temperatuur wel aangeraden daar mijn vrouw schoonheidszorgen doet en het voor de mensen aangenaam is in een ruimte aanwezig te zijn waar de temperatuur toch wel 20 tot 21 graden is.
Ook voor de slaapkamer en hobbyruimte/gaming room gebeurt het vaak dat deze toch wel heel fris zijn in de winter.
Momenteel hebben deze 2 ruimtes een Eve thermostaatknop maar zolang de ketel niet aanstaat gaat het daar ook niet verwarmen.

Onze ketel is een Atag E32C van 2008/2009.
Bij het installeren van de Nest was het enorm zoeken of deze ketel nu wel of geen Opentherm ondersteunde maar het blijkt dat ons model nog op een modulerend systeem werkt van Atag zelf ( met BrainQ thermostaat vroeger).
Ik heb deze dus via de instellingen op aan/uit kunnen zetten zodat deze werkte met de Nest thermostaat.

Een betere oplossing zou de combinatie zijn van een thermostaat en radiatorknoppen zodat we per ruimte kunnen gaan vervangen.
Ik ben nu al enkele weken aan het speuren op het web alsook dit forum daar ik twijfel tussen 2 merken.
Enerzijds heb je de Tado die toch wel heel bekend is bij iedereen.
Anderzijds heb je ook Netatmo die met een gelijkaardig systeem op de markt aanwezig is.
Ik vertel je er reeds bij dat we al aardig wat zaken hebben van Netatmo: 3 buitencamera’s, 1 binnencamera, deurbel en een weerstation.

Over Tado vind ik enorm veel terug van ervaringen etc maar van Netatmo helaas niet zoveel.
Graag had ik voornamelijk mensen hun ervaring eens gehoord van het Netatmo systeem.
Grootste voordeel die ik nu kan bedenken is dat er geen betalende service is en dat het instellen van schema’s een pak uitgebreider zou zijn.
Nadeel dan weer is dat ik de thermostaat nu echt niet mooi vindt (komende van een Nest).

Graag jullie meningen en eventueel ervaringen / tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brightvalve
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-05 11:00
KabouterSuper schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:56:
[...]

De communicatie van de nefit easy is al wel gereverse-enigineerd (zie het forum), en als ik me niet vergis is Nefit van Bosch.
Helaas gebruikt de CT200 andere parameters als de Easy, en het was nog niet zo makkelijk om te achterhalen wat die waren omdat Bosch enige moeite heeft gedaan de encryptiesleutels te verbergen.

Maar sinds vandaag is ook de encryptie van de CT200 gereversed en kan 'ie (bijvoorbeeld) vanaf de command line bestuurd worden: https://github.com/robertklep/bosch-xmpp/issues/4

Het is nog wel WIP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Wij hebben thuis een AWB Thermomaster 3HR aangestuurd door een oude thermostaat. Die thermostaat staat in de woonkamer, dus enkel de woonkamer kunnen we op de temperatuur krijgen die we willen. Als we een kamer boven willen verwarmen, dan hangt dat dus af of de thermostaat in de woonkamer nog niet op temperatuur is. We willen dus per kamer gaan verwarmen.

Mijn vraag is nu, is zo'n systeem zoals Tado compatibel met mijn boiler? Of maakt dat niet uit welke boiler je hebt? Dus op elke radiator in huis zo'n slimme radiatorknop installeren, plus de oude thermostaat vervangen met de slimme thermostaat. Kan je dat ook perfect zelf doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online
@ardana123 Dat kan de handige klusser zelf. Ik heb Evohome, maar het principe van Tado is hetzelfde. Je hebt thermostaatventielen nodig of je moet deze installeren. Daarna een Tado knop per radiator. je koppelt een communicatie unit aan de CV en daarna instellen.

Neem ook een bypass op in je systeem, voor het geval dat je CV vanzelf gaat draaien zonder dat er een zone open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Nu online
bert pit schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:49:
@ardana123 Dat kan de handige klusser zelf. Ik heb Evohome, maar het principe van Tado is hetzelfde. Je hebt thermostaatventielen nodig of je moet deze installeren. Daarna een Tado knop per radiator. je koppelt een communicatie unit aan de CV en daarna instellen.

Neem ook een bypass op in je systeem, voor het geval dat je CV vanzelf gaat draaien zonder dat er een zone open staat.
Kan je die bypass ook zelf doen met Tado of heb je daarvoor een technieker nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online
ardana123 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:09:
[...]

Kan je die bypass ook zelf doen met Tado of heb je daarvoor een technieker nodig?
Bij twijfel uitbesteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
@ardana123 die bypass is een omleiding in de radiatorbuizen waar er een regelaar tussen geplaatst wordt die open gaat bij een bepaalde druk.
Als je zelf heel handig bent met verwarmingsbuizen aanleggen kun je het zelf doen.

Maar ik zou het uitbesteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Nu online
NIMIC schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:36:
@ardana123 die bypass is een omleiding in de radiatorbuizen waar er een regelaar tussen geplaatst wordt die open gaat bij een bepaalde druk.
Als je zelf heel handig bent met verwarmingsbuizen aanleggen kun je het zelf doen.

Maar ik zou het uitbesteden.
Is die bypass echt noodzakelijk? Waarom zou de ketel gaan draaien als er nergens een radiator openstaat? Dan slaat die toch af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
@ardana123 Theoretisch wel, maar vaak loopt een ketelpomp nog even na. Dan moet alles wel goed op elkaar afgestemd zijn.
Alternatief is een radiator zonder thermostaatknop die altijd open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Nu online
@NIMIC Hoeveel zou zo'n bypass kosten om te laten doen denk je? Onze ketel is ook al bijna 15 jaar oud, dus ik verwacht dat die de komende jaren het wel eens zou kunnen begeven. Kan die bypass dan gebruikt worden met de nieuwe ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
@ardana123 een bypass is ketel onafhankelijk. En de kosten vallen denk ik echt wel mee. Zo'n tado of evo home is natuurlijk ook niet echt goedkoop.

Hier is de bypass geplaatst met de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Nu online
NIMIC schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:10:
@ardana123 een bypass is ketel onafhankelijk. En de kosten vallen denk ik echt wel mee. Zo'n tado of evo home is natuurlijk ook niet echt goedkoop.

Hier is de bypass geplaatst met de vloerverwarming.
Ik ga die Tado op amazon prime day kopen, dan zijn blijkbaar de knoppen aan de helft van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:26
Vraag voor mede gebruikers van de Nefit Easy Control.

Ik kijk niet of nauwelijks op het apparaat zelf, maar soms kom ik er te dicht langs dat het schermpje aan springt.
Gisteren viel mij op, dat er een witte streep van links naar rechts loopt. Wat lager dan het midden.
Een gehele rij pixels wie dus niet meedoen met de rest, maar wit branden.

Is er misschien een update geweest, waardoor er een streep in het beeld is gekomen?

Of is mijn schermpje na 3kwart jaar al stuk?

EDIT: Foto maakt het issue duidelijker natuurlijk;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOdxgr3pPVNZhKUiWK670i-XwxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQk50TPYYXIMO2Hg7eJdaUZu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Kasper op 29-05-2021 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikovermeer
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-03 14:05
Goedenavond,

Dank reeds al voor alle ervaringen in bovenstaande topic. Veel van geleerd.

Voor ons huis ben ik op zoek naar de juiste thermostaat/aansturing CV. Situatie is dat we na de (zo goed als volledige) herbouw van ons huis enkel nog vloerverwarming zullen hebben. Hoewel deze reeds voorbereid is op inregeling per zones - de groepen liggen gescheiden qua ruimtes - weet ik gegeven het geringe formaat van het huis (net geen 100m2) en de volledige herisolatie nog niet hoe nodig (of zinvol) die zoneregeling zal zijn.

Daarmee kom ik dus eigenlijk in de situatie dat ik een thermostaat wil kopen die wel uit te breiden is met zoneregeling, maar nog niet nu al de 750+ euro uit wil geven voor groepenregelaars van de vloerverwarmingsverdelers of thermostaten/sensoren voor elk van de potetiele vijf zones.

Dan kom ik uit bij twee opties:
- Honeywell Evohome
- Homematic

De eerste lees ik in dit topic grotendeels positieve geluiden over, en de app ziet er ook netjes uit. Het tweede lees ik niks over, en de meeste informatie online is in het duits...

SmartHomeSupply (ook wel bekend van www.verwarmenperkamer.nl/) heeft Evohome volledig vervangen door homematic. Het klopt ook dat die laatste een stuk goedkoper is (€ 360 vs € 220 in startset) maar ik lees nog weinig ervaringen.

Iemand hier al wel ervaring met Homematic? Of een mening/indruk die gedeeld kan worden? Ik hoor graag.

Nb. wat assumpties:
(a) Tado valt af want ondanks het mooie design heeft deze geen producten in het assortimment om vloerverwarmingsgroepen te besturen, misschien in de toekomst wel (?). Instapprijs met 167 (refurbished) is wel een stuk prettiger, dus mogelijk optie als zoneregeling echt minder waarschijnlijk wordt. Wel jammerlijk om veel reviews te lezen dat het kennelijk niet werkt met vloerverwarming (productreview: Tado Slimme Thermostaat V3+ starterkit (bedrade versie) review...).
(b) Heb niet gekeken naar modulerendheid. Ik geloof dat die homematic dat namelijk niet kan. Moduleren van de ketel is niet zo relevant lijkt me omdat er geen radiatoren in huis over zijn om mee te moduleren en de vloerverwarming simpelweg met een zo laag mogelijke temperatuur gevoed zal moeten worden door de CV-ketel.

[ Voor 11% gewijzigd door nikovermeer op 05-06-2021 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
@nikovermeer Het lijkt me een nadeel dat Homematic alleen te bedienen is met een App.
Tenminste, ik zie geen schermpje in het assortiment waarmee het geheel te bedienen is.

In het geval van Honeywell Evohome blijft de meeste functionaliteit werken wanneer ondersteuning van de app weg valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online
@nikovermeer Startset Evohome kost 252 Euro: https://www.comwo.nl/nl/1...1IAQYcEAQYAiABEgLX4_D_BwE

Zelf heb ik geen ervaring met andere smart systemen. Het grootste voordeel van Evohome is dat de ontwikkelfase voorbij is en alle kinderziekten er in de eerste paar jaar ook zijn uitgehaald.

[ Voor 27% gewijzigd door bert pit op 07-06-2021 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-05 16:12
Hier is alles van Tado door het minimalistisch uiterlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikovermeer
@bert pit oh wauw. beginnersfout mijn zijde: op maar één plek kijken wat Evohome zou kosten ^^ Dank! Dat maakt het gemakkelijker.

Iemand nog een observatie te delen over wel of niet modulerend voor een verwarmingssituatie waar alleen vloerverwarming ligt? Lijkt me dat de ketel dit zelf eigenlijk al oplost en de lage stooktemperatuur het verschil sowieso verwaarloosbaar zou maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online
nikovermeer schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:40:
@bert pit oh wauw. beginnersfout mijn zijde: op maar één plek kijken wat Evohome zou kosten ^^ Dank! Dat maakt het gemakkelijker.

Iemand nog een observatie te delen over wel of niet modulerend voor een verwarmingssituatie waar alleen vloerverwarming ligt? Lijkt me dat de ketel dit zelf eigenlijk al oplost en de lage stooktemperatuur het verschil sowieso verwaarloosbaar zou maken?
Moduleren doet elke ketel die minder dan circa 20 jaar oud is. Mocht je een scheiding willen aanbrengen dmv een klep (bijvoorbeeld voor boven/onder verdieping) dan kies je een aan/uit regeling, je ketel moduleert dan op basis van de retourtemperatuur..

Uberhaupt is er niet echt een reden om bij lage temperatuur vloerverwarming voor Opentherm te kiezen. De retourtemperatuur bepaalt hoeveel er gecondenseerd wordt: hoe lager hoe meer condensatie hoe efficiënter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikovermeer
Thanks voor de info, Bert (en anderen)!

Laatste vraag dan nog. Er komen uiteindelijk twee vloerverwarmingspompen in het huis (uitbouw wordt prefab geleverd): heeft zo’n klep dan nog zin? Of is een aftakking in de aanvoer naar beide pompen voldoende? Uiteindelijk gaat het voornamelijk om dezelfde (woonkamer)ruimte die vanuit beide pompen verwarmd wordt. Een pomp (9 groepen) zit direct onder de cv, de andere op een meter of vijf (vier groepen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-12-2024
Even ervaringen vragen mbt een slimme thermostaat. en dan gaat het mij met name over draadloos communiceren met de ketel en de voeding van de thermostaat in de woonkamer.

Situatie;

We hebben een NefitCV ketel van 4 jaar oud, Trendline en een slimme nefit easy thermostaat met app etc.

Er komt een andere keuken, op de plek waar de huidige thermostaat hangt is straks geen plek en ook niet meer in de buurt van die thermostaat. Die zal dus op een compleet andere plek moeten komen.

Nu is er een speciaal plekje waar hij ideaal zou komen als je rekening houd met zon en andere luchtstromen. Nu zag ik (als ik het goed heb) dat de Nefit Easy thermostaat verplicht aangesloten moet worden die 2 draadjes. Nu is het niet mogelijk daar te komen met die 2 draadjes en wil ik graag een zogenoemd draadloos systeem. In mijn vorige huis had ik een Nest (gen2), die werkte draadloos. Zoiets zoek ik dus.

Maar thermostaten die niet aangesloten worden op die 2 draadjes hebben vaak wel een eigen voeding nodig. Ik wil hem aan de muur hangen en dan geen snoer met stekker. In de buurt is wel een stopcontact. Die muur word nog gestuct en behangen dus mijn idee was om er zoiets bij naast te zetten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDxCxAOBcCLtoG5WF-LxwrBMLfI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xcoW1JXJ8Ki9UxXipRRn7QuR.jpg?f=user_large

en dan met een blind kapje afsluiten en een buisje inbouwen omhoog waar een USB stekkertje doorheen kan en zo alles mooi af te werken. Zo hangt de thermostaat vrij aan de muur maar wel gevoed. maar dan moet de stroomtoevoer wel op USB gaan.

Wat ik dus zoek:
  • Thermostaat die draadloos kan werken tov de CV ketel
  • En die gevoed word dmv USB
  • Passen bij mijn modulerende moderne Nefit Trendline ketel
Ik vind vrij snel wat alle mogelijkheden zijn, maar qua voeding en mogelijkheid om draadloos modulerend te werken is echt zoeken soms.

als mensen een andere gedachtegang hebben, ik sta voor alles open _/-\o_

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
@joostbo, die Nefit is niet Opentherm of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
@NIMIC Nee is niet open therm. Wel moduleren via een eigen EMS protocol. Het signaal is met het onderstaande apparaat wel om te zetten in Opentherm. Ik denk dat ik die sowieso nodig ga hebben.

https://www.comwo.nl/nl/1...pentherm-converter/?pos=0

En dan nu nog een thermostaat vinden die draadloos is en gevoed kan worden via USB (of andere voeding die in een inbouwdoos past) Wil gewoon echt geen thermostaat aan de muur met draad en stekker in stopcontact

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joostbo schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:49:
Even ervaringen vragen mbt een slimme thermostaat. en dan gaat het mij met name over draadloos communiceren met de ketel en de voeding van de thermostaat in de woonkamer.

Situatie;

We hebben een NefitCV ketel van 4 jaar oud, Trendline en een slimme nefit easy thermostaat met app etc.

Er komt een andere keuken, op de plek waar de huidige thermostaat hangt is straks geen plek en ook niet meer in de buurt van die thermostaat. Die zal dus op een compleet andere plek moeten komen.

Nu is er een speciaal plekje waar hij ideaal zou komen als je rekening houd met zon en andere luchtstromen. Nu zag ik (als ik het goed heb) dat de Nefit Easy thermostaat verplicht aangesloten moet worden die 2 draadjes. Nu is het niet mogelijk daar te komen met die 2 draadjes en wil ik graag een zogenoemd draadloos systeem. In mijn vorige huis had ik een Nest (gen2), die werkte draadloos. Zoiets zoek ik dus.

Maar thermostaten die niet aangesloten worden op die 2 draadjes hebben vaak wel een eigen voeding nodig. Ik wil hem aan de muur hangen en dan geen snoer met stekker. In de buurt is wel een stopcontact. Die muur word nog gestuct en behangen dus mijn idee was om er zoiets bij naast te zetten:

[Afbeelding]

en dan met een blind kapje afsluiten en een buisje inbouwen omhoog waar een USB stekkertje doorheen kan en zo alles mooi af te werken. Zo hangt de thermostaat vrij aan de muur maar wel gevoed. maar dan moet de stroomtoevoer wel op USB gaan.

Wat ik dus zoek:
  • Thermostaat die draadloos kan werken tov de CV ketel
  • En die gevoed word dmv USB
  • Passen bij mijn modulerende moderne Nefit Trendline ketel
Ik vind vrij snel wat alle mogelijkheden zijn, maar qua voeding en mogelijkheid om draadloos modulerend te werken is echt zoeken soms.

als mensen een andere gedachtegang hebben, ik sta voor alles open _/-\o_

Alvast bedankt!
De tado draadloze slimme thermostaat kan uw ketel modulerend aansturen via het Nefit EMS protocol.
Naast de ketel komt dan de tado draadloze ontvanger die aan de ketel zal worden aangesloten.
Dan is de tado thermostaat helemaal draadloos (gevoed door 3 AAA batterijen die tot 2 jaar mee gaan).

Misschien ook nog een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
@tado absoluut een optie!

Ik zag dat ik niet de nefit opentherm converter bij hoef te bestellen, als ik de tado wil gebruiken. Dat scheelt weer 50 euro en dus maakt dat de tado ook financieel aantrekkelijk.

ik ga mij er even verder in verdiepen. bedankt

Edit; ik zag wel dat icm vloerverwarming er wel haken en ogen aan zitten als je draadloos wil, even goed inlezen

[ Voor 32% gewijzigd door joostbo op 21-07-2021 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joostbo schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:48:

Ik zag dat ik niet de nefit opentherm converter bij hoef te bestellen, als ik de tado wil gebruiken. Dat scheelt weer 50 euro en dus maakt dat de tado ook financieel aantrekkelijk.

Edit; ik zag wel dat icm vloerverwarming er wel haken en ogen aan zitten als je draadloos wil, even goed inlezen
Die haken en ogen komen alleen kijken als u ook de radiatoren wil bedienen met tado. Als dat niet het geval is zal de tado draadloze Slimme Thermostaat gewoon draadloos uw ketel kunnen aansturen (zonder OpenTherm converter, direct op de Nefit EMS modulerende sturing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiFan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07-05-2024
Na dit topic wat te hebben doorgespit en wat zoekwerk kom ik tot de conclusie dat ik graag een nieuwe slimme thermostaat wil (heb nu een oudere Nest) en daarbij ook slimme thermostaatkranen.

Ik zie dat hier meerdere merken en oplossingen worden besproken. Wat ik nog maar mondjesmaat zie is het bespreken van een complete Zigbee oplossing van AliExpress. T.o.v. bijv Tado bespaart dit toch al gauw een paar 100 euro qua aanschaf.

De vraag is dus, wat is de reden dat deze hier niet zo worden besproken? Vergis ik mij in deze oplossing wellicht?

Mijn situatie is dat we een CV hebben met al een wat een 15 jaar oude Remeha ketel.

Thermostaat oplossing: https://www.moeshouse.com...er?variant=32495805726801

(Wellicht dat deze niet geschikt is vanwege missend 24v aansluiting?)

Deze lijkt 24v aan te kunnen. Maar heeft dan weer geen Zigbee. Via Tuya kan echter alsnog denk ik met de radiatoren worden gecommuniceerd.
https://a.aliexpress.com/_u9JXiY

Radiatoren oplossing:
https://www.moeshouse.com...er?variant=39357552558161

Deze communiceren via de hub als het goed is ook met de thermostaat.

Zoals je ziet doe ik nogal wat aannes en heb wat vragen. Ik hoop dat wat ervaringsdeskundige een mede Tweaker op weg willen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
joostbo schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:48:

Ik heb ook een Nefit ketel en Tado direct op de EMS bus aangesloten. Vervolgens in de Tado instellingen EMS selecteren, werkt prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1aQOOhNymSRGwcFfKPm8aSizTY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tZsOeJjgsKmgglK1LSzNlmdn.png?f=user_large

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
Bedankt voor de terugkoppeling. Ik ga ook voor een tado. Alle vrijheid om hem op een goede plek neer te zetten zonder gedoe. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
Inmiddels gekocht, praxis had een aanbieding van 20% korting. Vervolgens krijg je in mijn woonplaats nog 50 euro subsidie omdat het een energiebesparende maatregel is. En zo voor iets meer dan 100 euro een nieuwe Tado wireless gekocht. De 1 jaar oude nefit easy thermostaat gaan voor rond de 100 euro weg op marktplaats, en zo heb ik voor weinig geld de overstap gemaakt naar een draadloze thermostaat voordat de verbouwing begint en the huidige thermostaat moet wijken.

Binnenkort installeren / configureren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Zijn hier mensen met een Honeywell Evohome setup? Er worden twee paketten aangeboden: met en zonder relais. Het is mij niet heel erg duidelijk wanneer de versie met relais gekocht moet worden? Er loopt al een thermostaatkabel van de CV-ketel naar de woonkamer, heb ik dan voldoende aan de versie zonder relais?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:28
XWB schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 13:16:
Zijn hier mensen met een Honeywell Evohome setup? Er worden twee paketten aangeboden: met en zonder relais. Het is mij niet heel erg duidelijk wanneer de versie met relais gekocht moet worden? Er loopt al een thermostaatkabel van de CV-ketel naar de woonkamer, heb ik dan voldoende aan de versie zonder relais?
je ketel moet kunnen schakelen via OpenTherm volgens mij als je zonder relais wil installeren.
met relais stuurt het relais je ketel aan met aan/uit (wat volgens mij de beste optie is in geval van evohome en een zelfregulerende ketel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
@XWB, als je je ketel wil aansturen heb je zo'n relais nodig.

Daarvoor zijn twee opties:
RF-module voor ketelbesturing: aan/uit (BDR91A1000)
Opentherm module (R8810A1018)

De relais op amazon lijkt de aan/uit variant te zijn gebaseerd op de afbeeldingen.
Echt duidelijk is die advertentie niet.

Bekijk de configurator anders even:
https://evohome.honeywellhome.com/nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Nu is er voor mijn Nefit ketel een OpenTherm converter beschikbaar:

https://www.comwo.nl/nl/1796542/nefit-opentherm-converter/

De Honeywell configurator adviseert dan ATP951M3118, dat pakket is zo te zien inclusief relais. Ik had stiekem gehoopt dat ik de thermostaat direct op de ketel kon aansluiten :p

March of the Eagles

• NIMIC
  • Niet online
Het evo home basisstation heeft geen mogelijkheid om direct de ketel aan te sturen.
Dat gaat draadloos met een kastje bij de ketel.

Maar als ik het goed begrijp wil je niet meerdere zones aansturen.
Dan lijkt deze van Honeywell beter geschikt.
https://getconnected.honeywellhome.com/nl/t6

[ Voor 38% gewijzigd door NIMIC op 19-08-2021 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-04 18:55
Weet iemand of de Evohome Honeywell geschikt is om deze knop te vervangen? Ik kan helaas nergens in de lijst van geschikte radiators zien of deze geschikt is.

Ik gok dat dit een Vasco flat-v-line verbinding is.

https://imgur.com/a/Gc8Y8I1

[ Voor 24% gewijzigd door pvink op 06-09-2021 09:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

pvink schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:01:
Weet iemand of de Evohome Honeywell geschikt is om deze knop te vervangen? Ik kan helaas nergens in de lijst van geschikte radiators zien of deze geschikt is.

Ik gok dat dit een Vasco flat-v-line verbinding is.

https://imgur.com/a/Gc8Y8I1
Dat is een Heimeier Multilux 4.
Knop is m30

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cingero
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:06
Tonen slimme thermostaten ook de onderhoudsmeldingen van de Remeha CV-ketels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:49

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

cingero schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:08:
Tonen slimme thermostaten ook de onderhoudsmeldingen van de Remeha CV-ketels?
Als het geen Remeha slimme thermostaat is niet. Zelfs met een gateway er tussen lukt het niet altijd om fabrikant eigen toevoegingen op opentherm te ontcijferen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvanhees
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-03-2024
Beste,

Ik ga komende maand verhuizen en mijn nieuwe huis wordt verwarmd door een Daalderop Combifort 38/80+ CV ketel (2006, vernieuwde binnenketel uit 2019) in combinatie met een Honeywell Chromotherm 4. De benedenverdieping en badkamers worden verwarmd middels vloerverwarming en de overige slaapkamers en kantoor via radiatoren. Daarnaast heb ik nog een zonneboiler (Daalderop Monosolar met VAG5000-Basic Weersafhankelijke ketelregelaar voor aansturing van de zonneboiler als ik me niet vergis) die voor warm water wordt gebruikt.

Omdat de Honeywell geen te bedienen is via een app, overweeg ik om een nieuwe slimme thermostaat aan te schaffen om daarnaast ook te profiteren van zelflerende thermostaat functies. Echter heb ik inmiddels begrepen dat met een goed geïsoleerd huis en vloerverwarming, de zelflerende functies van eg Google Nest of Tado selflearning niet echt efficiënt zijn en in mijn geval weinig toevoeging geven naast regelen op afstand en inzage in verbruik. De huidige bewoners geven ook aan dat ze de temperatuur min of meer altijd constant houden. Een nieuwe thermostaat zou dan als enige voordeel zijn dat ik hem op afstand via een app kan besturen en programmeren.
De huidige Honeywell Chromotherm 4 (ik denk de 1999 - 2010 versie) is volgens de specificaties ook zelflerend en is toendertijd geïnstalleerd samen met de Combifort ketel en wellicht dus optimaal in combinatie met deze ketel.
Heeft er iemand tips/suggesties of het in mijn situatie interessant is om de huidige Honeywell met een Google Nest, Tado of Honeywell Lyric te vervangen? Heeft het zin om zelflerende functies te gebruiken of kan ik beter de thermostaat "dom" instellen?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online
@royvanhees Het is lastig om een advies te geven voor een situatie die onbekend is, maar ik zou voorzichtig zijn met het overhoop halen van een goed werkend regelsysteem bij vloerverwarming.

De genoemde Chronoterm is een uitstekende regelaar en de genoemde anderen hebben het voordeel van op afstand kunnen regelen, maar halen niet het regelniveau van de Chronoterm.

Zo kan de chronotherm de buitentemperatuur meten en daar de aanvoer op afstemmen (WAR) en dat kan een moderne "slimme thermostaat" vaak niet. Mijn advies zou zijn om eerst een verdiepingsslag te maken in de werking van je huidige systeem en daarna eventuele aanpassingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martl20
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-05 09:34
nikovermeer schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:19:
Goedenavond,

Dank reeds al voor alle ervaringen in bovenstaande topic. Veel van geleerd.

Voor ons huis ben ik op zoek naar de juiste thermostaat/aansturing CV. Situatie is dat we na de (zo goed als volledige) herbouw van ons huis enkel nog vloerverwarming zullen hebben. Hoewel deze reeds voorbereid is op inregeling per zones - de groepen liggen gescheiden qua ruimtes - weet ik gegeven het geringe formaat van het huis (net geen 100m2) en de volledige herisolatie nog niet hoe nodig (of zinvol) die zoneregeling zal zijn.

Daarmee kom ik dus eigenlijk in de situatie dat ik een thermostaat wil kopen die wel uit te breiden is met zoneregeling, maar nog niet nu al de 750+ euro uit wil geven voor groepenregelaars van de vloerverwarmingsverdelers of thermostaten/sensoren voor elk van de potetiele vijf zones.

Dan kom ik uit bij twee opties:
- Honeywell Evohome
- Homematic

De eerste lees ik in dit topic grotendeels positieve geluiden over, en de app ziet er ook netjes uit. Het tweede lees ik niks over, en de meeste informatie online is in het duits...

SmartHomeSupply (ook wel bekend van www.verwarmenperkamer.nl/) heeft Evohome volledig vervangen door homematic. Het klopt ook dat die laatste een stuk goedkoper is (€ 360 vs € 220 in startset) maar ik lees nog weinig ervaringen.

Iemand hier al wel ervaring met Homematic? Of een mening/indruk die gedeeld kan worden? Ik hoor graag.

Nb. wat assumpties:
(a) Tado valt af want ondanks het mooie design heeft deze geen producten in het assortimment om vloerverwarmingsgroepen te besturen, misschien in de toekomst wel (?). Instapprijs met 167 (refurbished) is wel een stuk prettiger, dus mogelijk optie als zoneregeling echt minder waarschijnlijk wordt. Wel jammerlijk om veel reviews te lezen dat het kennelijk niet werkt met vloerverwarming (productreview: Tado Slimme Thermostaat V3+ starterkit (bedrade versie) review...).
(b) Heb niet gekeken naar modulerendheid. Ik geloof dat die homematic dat namelijk niet kan. Moduleren van de ketel is niet zo relevant lijkt me omdat er geen radiatoren in huis over zijn om mee te moduleren en de vloerverwarming simpelweg met een zo laag mogelijke temperatuur gevoed zal moeten worden door de CV-ketel.
Hoi, Sorry beetje late reactie, maar ik heb redelijk wat ervaring met Homematic thuis automatisering en daarmee ook met de verwarming dus hoop dat ik voor de geinteresseerde iets kan betekenen.
Ik gebruik dit al ongeveer 7 jaar in een oud huis om elke ruimte afzonderlijk te verwarmen. eerst in combinatie met een oude Nefit ketel en nu met een moderne intergas.
Helaas is er geen eenvoudige optie om opentherm te gebruiken icm Homematic. Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag. Mijn setup is op het moment behoorlijk verouderd en niet meer te koop en werkt met fs20 apparatuur "fht80" "fht8" en "fht8w" welke (behalve de fht8w) op de homematic middels een extra cul usb stick en toegevoegde app "cuxd" op homematic gebruikt kan worden maar ziet er bijna hetzelfde uit als de thermostaten die je van homematic kan aanschaffen.

Om je een idee te geven hoe dit oude systeem werkte:
De fs20 thermostaten (fht80), radiatorknoppen(fht8) en de cv(aan/uit)schakeling(fht8w) zijn niet afhankelijk van de homematic. de thermostaat bepaald of de radiatorknoppen verder open moeten in een ruimte en de alle radiatorknoppen zijn gekoppeld aan de fht8w. op de fht8w stel je een minimaal percentage per knop/ruimte in wanneer de cv aan moet schakelen. (zo simpel is het eigenlijk)
De homematic werd door mij hiervoor alleen gebruikt om de thermostaten temperatuur uit te lezen en indien nodig remote een andere temperatuur in te stellen(bijvoorbeeld als je weet dat je eerder thuiskomt).

De homematic thermostaten en knoppen zullen vermoed ik ook ongeveer op dezelfde manier werken alleen makkelijker te koppelen zijn dan die fs20 spullen. daarnaast zul je ipv de fht8w denk ik de Homematic IP HmIP-WHS2 Verwarmingsactuator moeten gebruiken om de cv te schakelen. Ik heb deze spullen net allemaal besteld dus als je meer wilt weten kan ik een update plaatsen als het werkt. Mijn doel is uiteindelijk wel om dit te koppelen aan opentherm zodat de ketel intelligenter en hoop daarmee ook efficiënter gaat stoken.

Heb de spullen inmiddels een tijdje draaien en moet zeggen dat de hmip radiatorknoppen en thermostaten icm de hmip-whs2 erg goed werken. Het valt ook op dat mijn nieuwe intergas ketel veel efficiënter dan de oude nefit ketel werkt. Met de oude combi schommelde de temperatuur in de ruimte met + of - 1 graden. Met de nieuwe setup is het spot on en soms 2 tiende graad ernaast. In de woonkamer kan dat mogelijk ook komen door de fans die nu ook op de radiatoren geplaatst zijn.
Nadeel van de hmip setup over meerdere ruimtes is dat je maar 1 ruimte kan groeperen met de hmip whs2 en voor de overige ruimtes zelf een slim programma voor moet instellen voor het schakelen van de ketel. Hier is genoeg over te vinden maar maakt het minder gebruiksvriendelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door martl20 op 19-02-2022 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05 13:40
Momenteel hebben wij een Bosch HRC30 (1e generatie, uit 2005) CV ketel hangen die bedraad is aangesloten met een thermostaat, over een opentherm module in de ketel.

Nu willen we graag een draadloze thermostaat met zones om individueel kamers te kunnen verwarmen.

Mijn idee is om Evohome hiervoor te gaan gebruiken (https://tweakers.net/pric...ngle-wi-fi-opentherm.html en dan 2 of meer radiatorknoppen te kopen voor de zones.

Daarbij ook de radiator in de badkamer altijd open te houden zodat er een bypass is.

Weet iemand of dit zo zal werken met mijn Bosch ketel? Volgens de documenten van Honeywell is dat zo maar ben benieuwd of hier iemand ervaring heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online
cazzer22 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:03:
Momenteel hebben wij een Bosch HRC30 (1e generatie, uit 2005) CV ketel hangen die bedraad is aangesloten met een thermostaat, over een opentherm module in de ketel.

Nu willen we graag een draadloze thermostaat met zones om individueel kamers te kunnen verwarmen.

Mijn idee is om Evohome hiervoor te gaan gebruiken (https://tweakers.net/pric...ngle-wi-fi-opentherm.html en dan 2 of meer radiatorknoppen te kopen voor de zones.

Daarbij ook de radiator in de badkamer altijd open te houden zodat er een bypass is.

Weet iemand of dit zo zal werken met mijn Bosch ketel? Volgens de documenten van Honeywell is dat zo maar ben benieuwd of hier iemand ervaring heeft.
Het zal werken maar je krijgt een loeihete badkamer die mogelijk ook nog eens teveel heet water teruggeeft aan de ketel. Daardoor is je systeem niet meer in balans, je ketel moduleert te snel terug en krijg je mogelijk de andere ruimten niet snel op temperatuur.

Beter is het om ook in de badkamer een een HR92 knop te monteren. Zet een bypass (AVDO) op een meter of 6 vanaf de ketel.

Monteer op alle radiatoren die in gebruik zijn een HR92. Uitsluitend de radiatoren die je nooit gebruikt kun je dicht laten staan met de oude kranen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
bert pit schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:16:
[...]

Het zal werken maar je krijgt een loeihete badkamer die mogelijk ook nog eens teveel heet water teruggeeft aan de ketel. Daardoor is je systeem niet meer in balans, je ketel moduleert te snel terug en krijg je mogelijk de andere ruimten niet snel op temperatuur.

Beter is het om ook in de badkamer een een HR92 knop te monteren. Zet een bypass (AVDO) op een meter of 6 vanaf de ketel.

Monteer op alle radiatoren die in gebruik zijn een HR92. Uitsluitend de radiatoren die je nooit gebruikt kun je dicht laten staan met de oude kranen.
daar ben ik het niet helemaal mee eens. ik heb een kraan in de badkamer die met een voetventiel gewoon meeloopt met de rest van de ruimten: als er warmtevraag is, gaat deze radiator ook aan en anders niet.
idem in de bijkeuken: daar hoef ik geen dure knop en temperatuur te regelen, die loopt ook gewoon mee met de rest.

vergeet niet dat er - als er geen warmtevraag is - deze radiatoren ook neit 'aangaan' omdat de ketel niet aangaat. hoever je een radiatorknop ook open zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online
B-Force schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:25:
[...]

daar ben ik het niet helemaal mee eens. ik heb een kraan in de badkamer die met een voetventiel gewoon meeloopt met de rest van de ruimten: als er warmtevraag is, gaat deze radiator ook aan en anders niet.
idem in de bijkeuken: daar hoef ik geen dure knop en temperatuur te regelen, die loopt ook gewoon mee met de rest.

vergeet niet dat er - als er geen warmtevraag is - deze radiatoren ook neit 'aangaan' omdat de ketel niet aangaat. hoever je een radiatorknop ook open zet.
Kijk hier even:

leonbong in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"

Dat is op basis van VV maar in principe hetzelfde punt.

[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 12-10-2021 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Force
bert pit schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:59:
[...]

Kijk hier even:

leonbong in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"

Dat is op basis van VV maar in principe hetzelfde punt.
ik zeg ook niet dat je geen bypass nodig hebt, die heb ik namelijk ook in mijn systeem. Zo bedoelde ik mijn opmerking. Dank dat je dat inderdaad verduidelijkt! Ik wilde alleen maar aangeven dat jet niet op iedere radiator een dure knop hoeft te zetten en dat andere radiatoren prima mee kunnen lopen als er warmtevraag is en anders niet... :)

[ Voor 6% gewijzigd door B-Force op 12-10-2021 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online
@B-Force Die 'meelopende' radiatoren staan dan altijd aan als er warmtevraag is. De bedoeling van zoneregeling is nu juist om gas te besparen door zo min mogelijk radiatoren open te hebben.

Bovendien kun je makkelijk een shunt maken door een radiator als bypass te gebruiken en kan iemand die daar denkt goed aan te doen de 'shunt' uitzetten waardoor er geen bypass meer is.

Vandaar mijn aanvankelijke opmerking dat het idee van @cazzer22 weliswaar werkt, maar niet zo'n goed idee is. En dat is gebaseerd op een gemiddelde woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Force
bert pit schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:32:
@B-Force Die 'meelopende' radiatoren staan dan altijd aan als er warmtevraag is. De bedoeling van zoneregeling is nu juist om gas te besparen door zo min mogelijk radiatoren open te hebben.

Bovendien kun je makkelijk een shunt maken door een radiator als bypass te gebruiken en kan iemand die daar denkt goed aan te doen de 'shunt' uitzetten waardoor er geen bypass meer is.

Vandaar mijn aanvankelijke opmerking dat het idee van @cazzer22 weliswaar werkt, maar niet zo'n goed idee is. En dat is gebaseerd op een gemiddelde woning.
de vraag is wat de beste besparing levert. Een radiator in de badkamer of bijkeuken zo inregelen dat er altijd een minimale temperatuur heerst, of dee gewoon mee laten lopen met warmtevraag... Ik ben niet overtuigd dat een knop van 50+ euro die besparing op gaat leveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

bert pit schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:32:

Ik ga dit weekend hetzelfde opzetten, woonkamer, één slaapkamer (toekomstige kinderkamer) en werkkamer uitgerust met HR92's, de rest met open-dicht knoppen(met Danfoss RA-N ventielen, zodat deze op een later moment eventueel wel uit te rusten zijn met HR92's). In de badkamer en hal zit een passieve thermostaatknop op een vaste instelling.
Omdat zowel badkamer als hal altijd kouder zijn dan waarop de knop ingesteld staat (badkamer staat voor ventilatie altijd een raam open, hal is door slecht op te lossen tochtlekken rond de voordeur ook altijd kouder), zullen die radiatoren altijd mee draaien, en vormen zo de shunt.

Zoneregeling wordt hier ingezet, niet primair voor besparing, gezien alle kosten is het maar de vraag of dat realistisch is namelijk, maar vooral om de werkkamer tijdens koud en guur weer op temperatuur te houden zonder dat de woonkamer in een sauna veranderd.

Overigens baal ik een klein beetje dat ik nu pas zo'n shunt zie... Afgelopen september lag het hele verwarmingssysteem open om de traditionele ventielen te vervangen door de Danfoss RA-N's en een radiator in de werkkamer te verzwaren. Toen had ik dus ook heel makkelijk een dergelijke shunt bij kunnen plaatsen (die zit er namelijk niet).
Maar mocht het systeem deze winter niet lekker blijken te werken, is een dergelijke shunt in het voorjaar snel genoeg geplaatst. Ik kan de benedenverdieping qua water isoleren van de rest van het huis en dan alsnog makkelijk genoeg een shunt plaatsen zonder het hele systeem leeg te moeten laten lopen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Nu online
deepbass909 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:00:
[...]

Ik ga dit weekend hetzelfde opzetten, woonkamer, één slaapkamer (toekomstige kinderkamer) en werkkamer uitgerust met HR92's, de rest met open-dicht knoppen(met Danfoss RA-N ventielen, zodat deze op een later moment eventueel wel uit te rusten zijn met HR92's). In de badkamer en hal zit een passieve thermostaatknop op een vaste instelling.
Omdat zowel badkamer als hal altijd kouder zijn dan waarop de knop ingesteld staat (badkamer staat voor ventilatie altijd een raam open, hal is door slecht op te lossen tochtlekken rond de voordeur ook altijd kouder), zullen die radiatoren altijd mee draaien, en vormen zo de shunt.

Zoneregeling wordt hier ingezet, niet primair voor besparing, gezien alle kosten is het maar de vraag of dat realistisch is namelijk, maar vooral om de werkkamer tijdens koud en guur weer op temperatuur te houden zonder dat de woonkamer in een sauna veranderd.

Overigens baal ik een klein beetje dat ik nu pas zo'n shunt zie... Afgelopen september lag het hele verwarmingssysteem open om de traditionele ventielen te vervangen door de Danfoss RA-N's en een radiator in de werkkamer te verzwaren. Toen had ik dus ook heel makkelijk een dergelijke shunt bij kunnen plaatsen (die zit er namelijk niet).
Maar mocht het systeem deze winter niet lekker blijken te werken, is een dergelijke shunt in het voorjaar snel genoeg geplaatst. Ik kan de benedenverdieping qua water isoleren van de rest van het huis en dan alsnog makkelijk genoeg een shunt plaatsen zonder het hele systeem leeg te moeten laten lopen.
Ik zou adviseren om alsnog even de moeite te nemen om een AVDO te plaatsen. Zo'n 6 meter bij de ketel vandaan is ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

bert pit schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:28:
[...]

Ik zou adviseren om alsnog even de moeite te nemen om een AVDO te plaatsen. Zo'n 6 meter bij de ketel vandaan is ideaal.
6 meter is voor mij onmogelijk, de verdeelblokken zitten binnen een meter en ongeveer 4 meter (1 verdieping recht onder de ketel). En tot in ieder geval de kerst laat mijn privé agenda het niet meer toe om een (halve) dag vrij te maken om het te plaatsen. Daarnaast zitten er in 2 circuits (bovenverdieping en benedenverdieping) staande radiatoren met VHS afsluiters. Die stromen in gesloten toestand ook door.

Shoot, vandaag ben ik bezig met alle te installeren. Bij aanschaf had ik gecontroleerd of mijn Vaillant Ecotec plus geschikt was, en dat zou hij zijn. Dat blijkt dus met een kanttekening te zijn dat de VR33 Opentherm module aanwezig moet zijn. Alleen is die in Nederland standaard geïnstalleerd als ik documentatie mocht geloven. Niet dus in onze ketel ontdekte ik vandaag |:( Dus nu moet ik eerst nog even wachten op een VR33-module (levertijd van 1 tot 2 weken)...

Verder is installeren en instellen wel een fluitje van een cent en ook het koppelen met Domoticz was echt minutenwerk.

[ Voor 31% gewijzigd door deepbass909 op 16-10-2021 18:15 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ik zit nu ook te kijken naar modernisering van het stoken in mijn huis. Ik ben wat bezig met domotica via home assistant en het liefst zou ik het verwarmen van mijn huis hier ook via bedienen. Nu ben ik aan het rondkijken hoe ik dat kan realiseren.

Ik heb een Vaillant hr pro cw3 CV ketel. Daar wil ik een module voor OpenTherm in, net zoals bij @deepbass909 (is dat trouwens nog gelukt?). Dit om zuiniger/modulerend te stoken, maar ook voor het aansturen. Voor het aansturen heb ik dan dus een thermostaat nodig. Het liefst zou ik alles lokaal houden, waardoor een Nest of Tado is uitgesloten. Ik heb al een zigbee netwerk, dus zou daar het liefst gebruik van maken. Met de pricewatch kom ik dan op een vrij beperkte selectie uit, namelijk alleen de apparaten van Plugwise (Anna, Lisa, Adam).

Na even rond gekeken te hebben bij Plugwise lijkt mij de Anna passen bij wat ik wil, namelijk als vervanging van mijn thermostaat en met het bijgeleverde kastje (de SMILE-T gateway?) zou het zelfs nog wat gedoe kunnen besparen met het trekken van een nieuwe kabel (omdat er nu een 2-draads loopt).

Klopt, wat ik tot nu toe heb gevonden? Is de plugwise Anna echt de enige thermostaat met zigbee? Ik ben wat terughoudend, want ik ben totaal niet thuis in de verwarmingswereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@Gropah De VR33-module (die in de Ecotherm moet, maar waarschijnlijk ook in jouw ketel) installeren, was echt een fluitje van een cent. Eén kabeltje tussen hoofdprint en OpenTherm module en de thermostaat aansluiten en het werkte. Ik ben meer tijd kwijt geweest met het netjes monteren van alle zaken die nodig waren om m'n Honeywell Evohome te laten werken.

Persoonlijk snap ik je weerstand tegen cloud-afhankelijke systemen. Nu werkt het, maar wat als de cloud-dienst stopt? Er zijn inmiddels genoeg voorbeelden waarbij dat al gebeurd is (ik heb 2 smart TV's in huis die om die reden al lang niet meer smart zijn).

Maar waarom per sé Zigbee? Wat ik zo kan zien, is dat voor de (draadloze) communicatie tussen thermostaat en ketel, maar dat kan toch ook prima via een alternatief protocol?

Mijn Evohome babbelt bijv. (nu nog) via een externe server met Domoticz, maar er zijn ook oplossingen waarbij domoticz rechtstreeks met de thermostaat kan babbelen (wat ik ook wil, want dan is er ook meer zichtbaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

deepbass909 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:24:
@Gropah De VR33-module (die in de Ecotherm moet, maar waarschijnlijk ook in jouw ketel) installeren, was echt een fluitje van een cent. Eén kabeltje tussen hoofdprint en OpenTherm module en de thermostaat aansluiten en het werkte. Ik ben meer tijd kwijt geweest met het netjes monteren van alle zaken die nodig waren om m'n Honeywell Evohome te laten werken.
Goed om te weten en mooi dat het zo makkelijk ging:)
Persoonlijk snap ik je weerstand tegen cloud-afhankelijke systemen. Nu werkt het, maar wat als de cloud-dienst stopt? Er zijn inmiddels genoeg voorbeelden waarbij dat al gebeurd is (ik heb 2 smart TV's in huis die om die reden al lang niet meer smart zijn).
Precies dit inderdaad. Plus, je weet niet wat voor data er allemaal naar buiten gaat, en zeker informatie over het verwarmen van een woning kunnen gevoelig zijn omdat er je levensritme uit te halen is.
Maar waarom per sé Zigbee? Wat ik zo kan zien, is dat voor de (draadloze) communicatie tussen thermostaat en ketel, maar dat kan toch ook prima via een alternatief protocol?

Mijn Evohome babbelt bijv. (nu nog) via een externe server met Domoticz, maar er zijn ook oplossingen waarbij domoticz rechtstreeks met de thermostaat kan babbelen (wat ik ook wil, want dan is er ook meer zichtbaar).
De communicatie tussen de ketel en thermostaat zal mij een worst wezen hoe dat gaat. Ik wil alleen graag een thermostaat die aan te sturen is via het netwerk, het liefst via wifi of Zigbee. De reden dat ik hem aan wil kunnen sturen via het netwerk is dat ik hem dan in Home Assistant kan hangen voor verdere integratie.

Zigbee/wifi is voornamelijk omdat ik al een wifi/Zigbee netwerk heb. Iets als Zwave of 868MHz kan natuurlijk ook, maar dan moet ik daar wel weer eerst hardware voor aanschaffen en het in Home Assistant integreren. Een kabeltje zou wellicht ook een mogelijkheid zijn, maar dat gaat niet de mooiste oplossing worden omdat ze niet dicht bij elkaar staan, maar wel in de woonkamer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Gropah schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:56:
[...]

Goed om te weten en mooi dat het zo makkelijk ging:)

[...]

Precies dit inderdaad. Plus, je weet niet wat voor data er allemaal naar buiten gaat, en zeker informatie over het verwarmen van een woning kunnen gevoelig zijn omdat er je levensritme uit te halen is.
Dat was voor mij nog niet eens de belangrijkste reden. Mijn Evohome heeft ook een cloud-verbinding, zodat ik buitenshuis de CV hoger of lager kan zetten (zodat de verwarming bijv. eerder aan gezet kan worden als ik 's middags onverwachts thuis werk), maar ik weet dat hij ook bruikbaar blijft om het moment dat Honeywell mocht besluiten die dienst te stoppen.

Zaken als levensritme zijn ook op makkelijkere manieren te achterhalen. Inbrekers gebruiken daarvoor nog altijd minder ingewikkelde technieken, zoals stokjes tegen de voordeur.
[...]

De communicatie tussen de ketel en thermostaat zal mij een worst wezen hoe dat gaat. Ik wil alleen graag een thermostaat die aan te sturen is via het netwerk, het liefst via wifi of Zigbee. De reden dat ik hem aan wil kunnen sturen via het netwerk is dat ik hem dan in Home Assistant kan hangen voor verdere integratie.

Zigbee/wifi is voornamelijk omdat ik al een wifi/Zigbee netwerk heb. Iets als Zwave of 868MHz kan natuurlijk ook, maar dan moet ik daar wel weer eerst hardware voor aanschaffen en het in Home Assistant integreren. Een kabeltje zou wellicht ook een mogelijkheid zijn, maar dat gaat niet de mooiste oplossing worden omdat ze niet dicht bij elkaar staan, maar wel in de woonkamer...
De meeste slimme thermostaten hebben wel een wifi-optie, dus dat zal niet de grootste uitdaging zijn. Cloud-onafhankelijk wel, want ik zie dat Home Assistant voor mijn Evohome bijv. ook volledig vertrouwd om de cloud-login en niet rechtstreeks met de Evohome kan babbelen. En ik vrees dat dit voor de meeste thermostaten zal gelden.
In het verleden had ik een aantal bedrijven als klant die voor de zakelijke en zorg mark vergelijkbare systemen als Home Assistant en Domoticz ontwikkelde en die liepen toen ook al tegen hetzelfde probleem aan dat al die systemen met eigen, gesloten protocollen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:38

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Gropah waarom niet gewoon een OpenTherm Gateway gebruiken? Lokaal, wifi, wordt standaard ondersteund door HA.

Vervolgens pak je een domme thermostaat die je er mooi uit vindt zien. Of gewoon de thermostaat die je al hebt hangen.

De connectie met HA hoeft helemaal niet in de thermostaat te zitten :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Williams123
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-01 22:37
Wanneer ik deze Honeywell Home Lyric T6 haal Zou je hem normaal gesproken met de cloud moeten connecten als je heb via Home Assistent wilt connecten.
Home Assistant Honeywell lyric

kan ik deze ook alleen op de home assistant OpenTherm Gateway connecten zonder de cloud ding? en dan bijn alles zien/instellen etc. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat is verstandig als er op de begane grond een complete vloerverwarming ligt en op de 1e en 2e verdieping radiatoren? Is dat een Aan/Uit Thermostaat of een Modulerende Thermostaat? Ik hoor namelijk verschillende verhalen dat als je vloerverwarming hebt en je CV al op een ingestelde halve kracht stookt dan normaal bij alleen radiatoren dat dan een Modulerende Thermostaat geen zin heeft. Klopt die weergave?

• bert pit
  • Nu online
De een na laatste zin is lastig te begrijpen. Ik zijn algemeenheid heeft een modulerende thermostaat geen zin bij vloerverwarming. Als het gaat om het besparen van gas is een zo laag mogelijke retourtemperatuur van belang. Dus hoe kouder het water terugkomt hoe beter de CV condenseert.

Alle ketels regelen dat zelf op basis van de DeltaT (verschil tussen aanvoer en retour temperatuur) Tenzij je een ketel hebt uit het jaar kruik.

Opentherm, dat vaak verward wordt met moduleren, is eigenlijk ontworpen voor CV systemen met snelle afgifte: radiatoren. Snel opwarmen en daarna op een lage temperatuur warm houden. Soms werkt dat ook goed voor vloerverwarming.

De vraag is dus waar je nu tegen aanloopt en wat wil je verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yep123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-05 11:10
Hoi

Ik krijg binnenkort een Remeha Tzerra Ace CW4 in huis, daarbij kan evt een Etwist thermostaat bij geleverd worden. Is dit wel een goede keus of zijn er betere alternatieven?

Ik ben niet echt geinteresseert in alle gadgets van een slimme thermostaat alleen de intelmogelijkheden en de bediening buitens huis vind ik echt een meerwaarde. En als het meer besparing van energie ivm de oude thermostaat oplevert is dat natuurlijk ook mooi meegenomen

Op dit moment hebben een Remeha celcia 20 thermostaat die het nog prima doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:57
Ik ben mij aan het orienteren voor een nieuwe modulerende thermostaat tbv. een nieuwe CV ketel die binnenkort geïnstalleerd gaat worden.

Ik twijfel een beetje tussen de Honeywell Lyric T6 en de Honeywell Chronotherm Touch.

Voor ons voeldoet een thermostaat met een éénmalig ingesteld weekprogramma prima, ik hoef niet
zonodig opties als remote bediening of geofencing erbij te hebben.
Smartphone app is leuk, maar geen must.

Toch spreekt de Lyric T6 mij als techneut meer aan.

Echter: wat ik zo gelezen heb over de Lyric T6 is dat je een account by Honeywell moet aanmaken om de thermostaat te activeren. Omdat je via de app ook buitenhuis toegang hebt tot je thermostaat en er geen portforwarding ingesteld hoeft te worden, neem ik aan dat alle communicatie van buitenaf via servers van Honeywell loopt.
Dat creëert afhankelijkheden waar ik nooit zo happig op ben.

Mijn vragen:

-Kan je de Lyric T6 volledig autonoom activeren en gebruiken zonder "phone home" gedoe en zonder de app, dus helemaal stand-alone?

-Kan je deze thermostaat en de app in je locale netwerk gebruiken, dus zonder verkeer naar buiten?

Zo niet, dan lijkt mij de Chronotherm Touch toch een betere keuze in mijn geval.

Edit: Laat maar zitten. Ik heb inmiddels de Chronotherm Touch besteld na overleg met de leverancier van de ketel.

[ Voor 5% gewijzigd door ReneK op 11-12-2021 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appioh
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-03 13:27
Anoniem: 1004743 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:53:
Een goede dag,
Afgelopen weekend een Anna thermostaat geïnstalleerd die samen werkt met mijn Elga warmtepomp.
Helaas is er niet veel keuze aan thermostaten die samen werken met warmte pompen.
De reden om mijn Honeywell thermostaat te verruilen voor de Anna is het makkelijk kunnen aanpassen van settings voor de Elga en de mogelijkheid om veel schakelmomenten te kunnen gebruiken voor het opwarmen van het huis.
De Elga werkt goed, maar alles gaat op zijn dooie gemakje. (eigenschap warmte pomp)
De afgelopen twee jaar gewerkt met verlaagde temperatuur en het blokkeren van de Gasketel.
Met de Honeywell was het te doen en hij werkte goed, maar gebruikers gemak is ook wat.
De Anna gateway gelijk verbonden met domoticz, was zeer makkelijk. (5 minuten werk).
Ga dit weekend enkele Z-wave thermostaatkranen installeren in ruimtes die door de week niet veel gebruikt worden.
Het Rendement van de Elga valt mij niet tegen als ik kijk naar de Gas en Elektra rekeningen van de afgelopen twee jaar.
Ik wil zelf voor mij Techneco ELGA ook een Anna Gateway aanschaffen maar nu blijken de thermostaat knoppen van TOM niet leverbaar door de chip tekorten in de wereld. En volgens Plugwise praten andere merken thermostaatknoppen niet met de ADAM die je nodig hebt om deze knoppen aan te sturen. Maar ik lees dat jij nu Z-wave kranen gaat monteren. communiceren deze wel goed met de ADAM ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Nee, helaas.
De Anna praat met de Elga en met Domoticz praat ik met thermostaat kranen. (Zigbee)
Het is dus niet een officieel zonesysteem.
Een warmtepomp werkt over het algemeen vrij lang, daarom werkt deze configuratie redelijk.
Als ik het begrijp wil je een Anna incombinatie met een Adam en thermostaat knoppen gebruiken.
De reviews van de Adam waren nogal wisselend, om die reden ben ik niet verder gegaan.
Momenteel draait alles naar wens, het zou allemaal iets beter kunnen,
maar om daar nu 500 euro aan te besteden vond ik een beetje veel.

gr, Walter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:05
Heeft iemand ervaring met de honeywell rf module?
Ik wil mijn lyric6 vervangen voor een evo home, maar is dan de bestaande Honeywell rf module die bij de lyric6 zat ook bruikbaar voor de evo home.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
@merlin1201, zo te zien is dat een totaal andere module.
Dus je zal een evo home module aan moeten schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Na wat onderzoek blijkt het idd een andere module te zijn, jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Nou inmiddels een mooi evohome setje compleet met bridge wifi standaard en 2 radiatorknoppen op de kop kunnen tikken.
Morgen komt e.a binnen en dan zal er werk aan de winkel zijn. ik neem aan dat dit niet zo'n probleem zal zijn maar ben bang dat ik nogal wat radiatoren zal moeten voorzien van een nieuwe thermostaat kraan want die zijn nogal verouderd zodat de honeywell past.
Grootste uitdaging is de vloerverwarming, deze is dermate verouderd dat ik me afvraag of dat wel is te doen, maar goed het hoef ook niet allemaal snel klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:09
In onze badkamer ga ik een elektrische radiator zetten om op sommige momenten het daar iets warmer te krijgen. (vloerverwarming aanwezig)
Omdat ik tamelijk veel overschot heb van mijn zonnepanelen zou ik deze dus willen inschakelen wanneer er veel productie is.

Daarom zocht ik een radiatorknop voor mijn elektrische radiator, blijkbaar is dit zéér moeilijk ( of niet?) te vinden voor elektrische radatoren.
Ik heb zelf geen enkel model compatibel gevonden...

Of moet ik dit bijna gaan sturen met een slimme stekker er tussen? Om zo de radiator aan en uit te schakelen...? 8)7

Kennen jullie modellen die geschikt zijn voor elektrische radiatoren?
Bij voorkeur met wifi ipv zigbee of zwave.

_/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door vanpeers op 14-01-2022 00:54 ]

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:22
@vanpeers Zolang je mag salderen kun je toch ook verwarmen als er geen zon is? En anders is de vraag, hoe weet de thermostaat/schakelaar wanneer er een overschot is? Wie gaat dat doorgeven aan die schakeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-05 18:46

..Christiaan..

..zwll..

Ik lees veel goeds over tado + en setje radiatorknoppen. Dan moet ik wel even de ventielen vervangen, maar dat lijkt mij niet zo'n punt.
Op een later punt wil ik met homeassistant op mijn nas gaan werken, maar daar weet ik nog niet zoveel van.
Verder lees ik als nadeel dat alles via de app gaat? Mocht er geen internet zijn in de winter, blijft het dan koud in huis? Ik werk veel vanuit huis, maar ben op die dagen ook wel veel weg. Geofencing zou in dat geval een mooie optie zijn. Ik weet dat dit bij Tado 3 tientjes/jaar kost. Kun je dit ook via homeassistent laten lopen?

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Laatst online: 18:42

Koppensneller

winterrrrrr

..Christiaan.. schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:11:
Ik lees veel goeds over tado + en setje radiatorknoppen. Dan moet ik wel even de ventielen vervangen, maar dat lijkt mij niet zo'n punt.
Op een later punt wil ik met homeassistant op mijn nas gaan werken, maar daar weet ik nog niet zoveel van.
Verder lees ik als nadeel dat alles via de app gaat? Mocht er geen internet zijn in de winter, blijft het dan koud in huis? Ik werk veel vanuit huis, maar ben op die dagen ook wel veel weg. Geofencing zou in dat geval een mooie optie zijn. Ik weet dat dit bij Tado 3 tientjes/jaar kost. Kun je dit ook via homeassistent laten lopen?
Dat koude huis zonder internet zal wel meevallen, maar omdat Tado alle integraties met bijv. HA via zijn servers laat lopen is bij internetuitval die koppeling wel weg. Geofencing kun je inderdaad ook prima via HA doen, maar moet je dan wel zelf inregelen (het is niet zo out of the box als in de Tado-app).

Plugwise heeft een vergelijkbaar systeem wat wel helemaal lokaal werkt. Heb ik zelf net besteld, dus over een maandje kan ik daar over meepraten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

..Christiaan.. schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:11:
Mocht er geen internet zijn in de winter, blijft het dan koud in huis? Ik werk veel vanuit huis, maar ben op die dagen ook wel veel weg. Geofencing zou in dat geval een mooie optie zijn. Ik weet dat dit bij Tado 3 tientjes/jaar kost. Kun je dit ook via homeassistent laten lopen?
Ik heb ook een Tado. Als er geen internet is kan je hem nog gewoon via de hand bedienen. Geen probleem dus. Geofencing is voor mij de belangrijkste reden dat ik hem heb. Ik heb een erg onregelmatig leven. Maar dat is niet voor iedereen zo.
Ja, het kost 3 tientjes per jaar. Maar als je dan daarmee op jaarbasis iets van 20 m^3 gas uitspaart heb je het er al uit.

Je kan ook dingen laten doen door HA. Geen probleem. Maar dan moet je wel alles zelf instellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ortep op 14-01-2022 09:25 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:09
jongetje schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:49:
@vanpeers Zolang je mag salderen kun je toch ook verwarmen als er geen zon is? En anders is de vraag, hoe weet de thermostaat/schakelaar wanneer er een overschot is? Wie gaat dat doorgeven aan die schakeling?
België hier. :)B
Salderen is hier sinds kort plots volledig afgeschaft. Vandaar dat het zeer interessant wordt om elektrisch verbruik te sturen.

Maar lijkt niet zo eenvoudig voor een elektrische handdoekradiator...

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch
  • Nu online
Ik zal een uitzondering zijn, maar misschien toch leuk om te vertellen.
Ik heb door mijn hele huis (2020) vloerverwarming liggen. Maar helaas was de boel uitgerust met simpele manuele thermostaten en een houtje touwtje systeem in de huiskamer.

Aangezien ik er vrij snel achter kwam dat mijn verdeler op 24 volt wisselspanning werkte opende dat een hoop mogelijkheden.

Nu heb ik op alle slaapkamers een nest thermostat 2020 hangen. Niet bijzonder smart maar wel mooi en handig .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1qahYv2BLFtmIgqdsmS68O6t4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2nIbATz1U9zpCnzve2GsaVBa.jpg?f=fotoalbum_large

En in de huiskamer heb ik sinds deze week de ecobee smart thermostat (ecobee 5) hangen. Werkt perfect, behalve dat ik de tijdzone niet goed krijg, waardoor mijn schema ook niet klopt 😂).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOYb0ETN83KEwWgozmD1opRlKSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFzt7OJ5pMAMzNTCwkbwNmqc.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ik totaal 5 slimme thermostaten.
Ik ben wel compleet voor de komende jaren.

[ Voor 33% gewijzigd door Mitch op 14-01-2022 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeautyPhoeniX
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20-05 16:35
Koppensneller schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:19:
[...]

Dat koude huis zonder internet zal wel meevallen, maar omdat Tado alle integraties met bijv. HA via zijn servers laat lopen is bij internetuitval die koppeling wel weg. Geofencing kun je inderdaad ook prima via HA doen, maar moet je dan wel zelf inregelen (het is niet zo out of the box als in de Tado-app).

Plugwise heeft een vergelijkbaar systeem wat wel helemaal lokaal werkt. Heb ik zelf net besteld, dus over een maandje kan ik daar over meepraten ;)
Ben benieuwd, heb je het al binnen en geinstaleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

BeautyPhoeniX schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:24:
[...]

Helaas, lange levertijden (zal wel door chiptekorten danwel logistieke problemen zijn). Ze verwachten eind februari te kunnen leveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
Ik heb Honeywell Evo Home.

Graag wil ik dit uitschakelen wanneer iedereen uit huis is (programma weg).
Wanneer er iemand thuis komt moet hij weer het programma volgen.

Via Google Home (assistent) kan bijhouden of er iemand thuis komt en weg gaat, in IFTTT kan ik een snelkeuze weg instellen in ongedaan maken.

Heeft iemand deze combinatie misschien werkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
NIMIC schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 19:11:
Ik heb Honeywell Evo Home.

Graag wil ik dit uitschakelen wanneer iedereen uit huis is (programma weg).
Wanneer er iemand thuis komt moet hij weer het programma volgen.
Heeft die niet gewoon al geofencing?
https://www.honeywellhome...n-the-honeywell-home-app/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Niet online
@dragon2, nee helaas niet.

Het gaat om deze app :
https://getconnected.hone...om/nl/thermostats/evohome

[ Voor 61% gewijzigd door NIMIC op 20-02-2022 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Eens even dit "oude" topic leven inblazen.

Een bekende van mij heeft een Nefit Topline Compact HRC CV ketel.

Hij is vrijgezel, is vrachtwagenchauffeur en heeft dus absoluut geen regelmaat in wanneer hij wel of niet thuis is.

Hij wil dus ook geen "slimme" thermostaat, alleen een thermostaat die hij met een appje kan bedienen zodat hij een half uur voor hij thuis is de temperatuur op 20 graden kan zetten.

Misschien dat een standaard klokprogramma handig kan zijn voor het uitzetten 's avonds om 2300 bijvoorbeeld.

Nu weet ik dat Nefit een eigen OT protocol heeft, en dat andere standaard OT Thermostaten hier standaard niet mee werken.

Wat is interessant voor hem, de EasyControl van Nefit/Bosch lijkt mij speciaal gemaakt voor deze ketel, maar is deze niet veel te "slim" :?

Of zijn alle "slimme zaken" uit te zetten bij deze thermostaat.

Of hebben jullie een betere / mooiere oplossing ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-05 23:05
Ik heb de Easy gehad, maar ik vond deze toch niet zo heel slim. Bediening kan wel met de app, niet via google assistent. Inzichten e.d. erg beperkt.

Ik heb nu een TADO en die bevalt veel beter. Ook met een nefit ketel.

Je kan zoveel aan en uit zetten wat je wilt, ook het aanzetten regelen met geofencing eventueel. App is veel intuïtiever in de bediening. Met een paar slimme radiatorkranen erbij kan je ook nog wel flink wat besparen, maar dan wordt het misschien alweer te slim :)

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Grolsch schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:37:

Hij is vrijgezel, is vrachtwagenchauffeur en heeft dus absoluut geen regelmaat in wanneer hij wel of niet thuis is.

Hij wil dus ook geen "slimme" thermostaat, alleen een thermostaat die hij met een appje kan bedienen zodat hij een half uur voor hij thuis is de temperatuur op 20 graden kan zetten.

Misschien dat een standaard klokprogramma handig kan zijn voor het uitzetten 's avonds om 2300 bijvoorbeeld.

Nu weet ik dat Nefit een eigen OT protocol heeft, en dat andere standaard OT Thermostaten hier standaard niet mee werken.

Wat is interessant voor hem, de EasyControl van Nefit/Bosch lijkt mij speciaal gemaakt voor deze ketel, maar is deze niet veel te "slim" :?

Ik zou Marktplaats eens bezoeken en dan voor een voordelig Nefit Easy aanbod gaan. Slim genoeg voor de wensen die je hier aanhaalt.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
marcovandam schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:05:
Ik heb de Easy gehad, maar ik vond deze toch niet zo heel slim. Bediening kan wel met de app, niet via google assistent. Inzichten e.d. erg beperkt.

Ik heb nu een TADO en die bevalt veel beter. Ook met een nefit ketel.

Je kan zoveel aan en uit zetten wat je wilt, ook het aanzetten regelen met geofencing eventueel. App is veel intuïtiever in de bediening. Met een paar slimme radiatorkranen erbij kan je ook nog wel flink wat besparen, maar dan wordt het misschien alweer te slim :)
Zoals ik aangaf wil hij helemaal geen slimme thermostaat, maar "Domme" thermostaat.

Hij heeft 1 "eis", hij moet op afstand aan/uit te zetten zijn, wat jij hierboven aanhaalt is veel te complex.
hardware-lover schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:13:
[...]

Ik zou Marktplaats eens bezoeken en dan voor een voordelig Nefit Easy aanbod gaan. Slim genoeg voor de wensen die je hier aanhaalt.
Dat is ook een goede tip, die koop je daar voor 50 euro, en waarschijnlijk voldoende functionaliteit voor wat hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:54
Grolsch schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:37:

Intergas Comfort Touch met Gateway is precies wat je zoekt. Kost rond 170 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller

Koppensneller

winterrrrrr

BeautyPhoeniX schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:24:
[...]

Heb inmiddels mijn hele huis in de zoneverwarming van Plugwise zitten en ik ben eigenlijk heel tevreden! Alle radiatorknoppen op één na zaten naast een stopcontact en heb ik dus op het net kunnen aansluiten, die laatste knop doet het op batterijen. Omdat ik de boel aan Home Assistant heb gekoppeld haal ik via de gateway meteen een hoop andere informatie op (o.a. watertemperatuur en -druk, warmwatergebruik en modulatieniveau). De installatie was een eitje. Je hoort de thermostaatknoppen wel open en dicht gaan met een lichte zoem, maar dat is voor mij niet storend (op de slaapkamer staat de radiator in principe altijd dicht).
Pagina: 1 ... 39 ... 41 Laatste