Vergeet niet dat Nefit tot kort geleden heelmaal niet aan OpenTherm deed, maar hun eigen modulerend protocol had (EMS). Grote kans dat jou ketel dat wel heeft namelijk! In dat geval ga je niet veel winnen gok ik zo.Jag schreef op zondag 07 februari 2016 @ 13:10:
Maar als ie over 5 jaar vervangen moet, dan kan ik hem beter nu vervangen toch? Scheelt mogelijk in stookkosten. Of ik moet erop gokken dat ik hier al weg ben voordat de ketel vervangen moet.
Ik had hier gelezen dat het niet werkt met de opentherm convertor. In deze tabel hier staat ook dat mijn ketel (Economy HR / Nefit-Buderus HRC24) geen opentherm ondersteunt. Ik zou het jammer vinden om het moduleren te verliezen.
Dan resteren twee opties:
1: huidige ketel / thermostaat behouden, en verwarming woonkamer wat dichtdraaien zodat er wat meer vermogen naar keuken/badkamer gaat.
2. ketel vervangen en evohome aanschaffen
De AM-10 werkt ook via EMS, de Economy van Jag ondersteund dat niet.Anjos schreef op zondag 07 februari 2016 @ 13:55:
Ik had ook een Nefit uit 2005 die alleen moduleerde met een Nefit thermostaat. Ik heb gekozen voor een aan/uit sturing vanuit Evohome en een AM-10 met buitenvoeler van Nefit (ca 100 euro) die op basis van de buitentemperatuur de keteltemperatuur modulerend stuurt.
Werkt goed bij mij.
Jouw ketel kan wel via een OT converter modulerend aangestuurd worden.
Een model als een Economy vervangen voor een nieuwe ketel, gaat je geen besparing opleveren.Jag schreef op zondag 07 februari 2016 @ 13:10:
Maar als ie over 5 jaar vervangen moet, dan kan ik hem beter nu vervangen toch? Scheelt mogelijk in stookkosten. Of ik moet erop gokken dat ik hier al weg ben voordat de ketel vervangen moet.
Nieuwe ketels zijn niet zuiniger met gas als de meeste HR ketels van 10 tot 12 jaar geleden.
Ik heb het even nagekeken en het gaat idd niet lukken om een Economy.Ik had hier gelezen dat het niet werkt met de opentherm convertor. In deze tabel hier staat ook dat mijn ketel (Economy HR / Nefit-Buderus HRC24) geen opentherm ondersteunt. Ik zou het jammer vinden om het moduleren te verliezen.
Je kunt hem niet modulerend aansturen via een OT converter.
Maar om hem daar voor te vervangen is nogal een investering die je niet terug zal verdienen.
Als je de watertemperatuur flink verlaagd naar 55 a 60 graden, dan gaat je ketel vrij snel moduleren op retour temperatuur.
1....Heb je al eens een kijkje genomen in het cv tuning topic? Volgens mij is je systeem niet in balans.Dan resteren twee opties:
1: huidige ketel / thermostaat behouden, en verwarming woonkamer wat dichtdraaien zodat er wat meer vermogen naar keuken/badkamer gaat.
Bij een systeem met waterzijdige balans is het vermogen goed verdeeld over de ruimtes, dat geeft veel meer comfort.
2.... is een optie, maar een hele dure. Met als resultaat dat je sowieso meer gas gaat verbruiken tov je huidige systeem. Evohome is er niet om energie te besparen, al word het daar wel een beetje voor verkocht.
Evohome is er voor een verhoging van het comfort en dat geeft automatisch een hoger verbruik.
[ Voor 12% gewijzigd door Oxellaar op 07-02-2016 16:52 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
OK thanks voor advies, ik zal eens in CV tuning topic duiken, alhoewel ik nu nog niet precies snap wat je bedoelt met waterzijdige balans. Maar CVs zijn ook een nieuw onderwerp voor mij.
Rename nu doorgevoerdThinkPadd schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 10:37:
Volgens mij kan ik dit topic beter renamen naar iets als "Slimme thermostaten: welke kiezen? ervaringen?" Energiemeters worden hier amper (nog) besproken volgens mij, dat past veel beter in: Energiemeters... deel hier je ervaringen
Eens?
Ik ben een evohome installatie aan het plannen en probeer wat dingen te begrijpen, misschien dat er hier mensen met wat ervaring zijn die dit weten.
1) In een standaard installatie stuurt de evohome controlle unit HR92 radiotorknoppen aan.
Is deze sturing simpel open/dicht of wordt de knop ook wel op 50% of 70% ofzo gezet?
2) ik heb in mijn woonkamer met open keuken in totaal 4 radiatoren. Ik zou natuurlijk dan liever niet 4 HR92 plaatsen als dat niet nodig is.
Er zijn van honeywell ook zone-kleppen (Y-VC8615AG1100), maar ik snap nog niet precies hoe die aangeloten moeten worden en heb moeite om documentatie te vinden.
Is er een bdr91a1000, is die nodig om de zonneklep te sturen?
Of is er een manier om met een HR92 een 22mm kraan te bedien?
Ik kom vast nog meer vragen tegen
1) In een standaard installatie stuurt de evohome controlle unit HR92 radiotorknoppen aan.
Is deze sturing simpel open/dicht of wordt de knop ook wel op 50% of 70% ofzo gezet?
2) ik heb in mijn woonkamer met open keuken in totaal 4 radiatoren. Ik zou natuurlijk dan liever niet 4 HR92 plaatsen als dat niet nodig is.
Er zijn van honeywell ook zone-kleppen (Y-VC8615AG1100), maar ik snap nog niet precies hoe die aangeloten moeten worden en heb moeite om documentatie te vinden.
Is er een bdr91a1000, is die nodig om de zonneklep te sturen?
Of is er een manier om met een HR92 een 22mm kraan te bedien?
Ik kom vast nog meer vragen tegen
de knoppen regeln zichzelf. De controller stuurt er alleen een setpoint naartoe. En de controller verwerkt warmtevraag vanuit de knoppen en stuurt deze door naar ketel-relais. Deze warmtevraag is aan/uit in bepaalde cycly als je een aan/uit-relais hebt. Bij een Opentherm-relais kan het ook een lagere temp vragen. De knoppen zelf draaien ook op percentages open/dicht. Mijn ervaring is echter dat dit weinig invloed heeft. Vaak lijken de knoppen niet eens goed te 'weten' vanaf welk percentage er wel/geen flow meer is. En het verschil in vermogen van je radiator als de knop op 70 of 40% staat is miniem.
Worden je 4 radiators 'gevoed' via dezelfde 'hoofdleiding' en vinden erna geen aftikkingen meer plaats naar andere radiators? Dan zou je het in theorie met 1 kunnen doen.
Worden je 4 radiators 'gevoed' via dezelfde 'hoofdleiding' en vinden erna geen aftikkingen meer plaats naar andere radiators? Dan zou je het in theorie met 1 kunnen doen.
Hey Woekele,
Dank voor de reactie! eerste deel is duidelijk.
Ja, de 4 radiatoren worden via 1 afzonderlijk segment gevoed. Zoiets:
radiator ----16mm uponor-------[verdeler wk]====22mm koper====[verdeler rest]====[cv ketel]
radiator ----16mm uponor----------| | |
radiator ----16mm uponor------------| |
radiator ----16mm uponor--------------|
Het goedkoopst zou zijn om de hele 22mm leiding te knijpen met 1 kraan, maar ik weet niet of er 22mm kraan bestaat waa een HR92 op past, anders moet het misschien via een zoneklep, maar daar kan ik dus weinig info over vinden.
radiator ----16mm uponor-------[verdeler wk]====22mm koper====[verdeler rest]====[cv ketel]
Het goedkoopst zou zijn om de hele 22mm leiding te knijpen met 1 kraan, maar ik weet niet of er 22mm kraan bestaat waa een HR92 op past, anders moet het misschien via een zoneklep, maar daar kan ik dus weinig info over vinden.
Een pragmatische oplossing zou kunnen zijn de twee kleinste radiatoren altijd bij warmtevraag in het huis mee te laten draaien en de grootste 2 achter een HR92.
Aangezien het de woonkamer is, zul je deze waarschijnlijk warmer willen dan de bijkeuken of een slaapkamer.
Aangezien het de woonkamer is, zul je deze waarschijnlijk warmer willen dan de bijkeuken of een slaapkamer.
Voor een 22mm leiding heb je een ¾" kraan nodig, daar past een normale thermostatische knop op. Een HR92 moet dus geen probleem zijn.palloquin schreef op zondag 14 februari 2016 @ 21:30:
Hey Woekele,
Wel heeft een zoneklep een veel grotere doorlaat dan een radiatorkraan. Afhankelijk van het totale vermogen wat je nodig hebt voor die vier radiatoren, kun je misschien beter voor een zoneklep gaan.
Let even op de kvs waarde van de klep of kraan. Kvs waarde is de maximale doorlaat in volledig geopende stand.
dat kan een oplossing zijn, maar is niet handig als je beneden een open haard hebt o.i.d. Dan gaan die 2 kleinen alsnog verwarmen terwijl het misschien al 25 graden isnokiaan958GB schreef op zondag 14 februari 2016 @ 22:35:
Een pragmatische oplossing zou kunnen zijn de twee kleinste radiatoren altijd bij warmtevraag in het huis mee te laten draaien en de grootste 2 achter een HR92.
Nog ter bevestiging overigens, dit werkte! In eerste instantie niet, maar dat was omdat ik was vergeten de omvormer ertussenuit te halenBoobybandit schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 21:06:
[...]
Bijv. een oude telefoonlader? Dat scheelt natuurlijk wat werk! Ook het proberen waard in elk geval.

Ter vergelijking, de omvormer zou normaal gesproken in de meterkast moeten worden aangesloten op de CV lijn, maar die is maar 4V. Het is waarschijnlijk net dat verschil met 5 of 6V dat meer bereik geeft. Ik denk dat je met een 12V stekker in bijna alle gevallen wel goed zou gaan, maar ik vermoed dat dat weer een te hoog voltage is voor het paneel.
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Verwijderd
Vanmiddag kwam ik een artikel tegen waarin verschillende slimme thermostaten worden besproken, die bij een energieleverancier te verkrijgen zijn: *knip*, spam. Wanneer je energie afneemt bij een van deze leveranciers hoef je niet zelf een thermostaat aan te schaffen. Bovendien wordt de slimme thermostaat dan voor je geinstalleerd (behalve bij Engie).
[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 18-02-2016 09:16 ]
Houd er wel rekening mee dat je soms aan een veel langer contract (3 jaar) vast zit. En hoe moeilijk is de installatie van een thermostaat nu? Ieder jaar overstappen levert je een overstap bonus van zo'n 150 euro op! Met 2 keer overstappen heb je een thermostaat er dus ook uit.
Vaak wel, maar niet altijd. Daarom dat het ook belangrijk is om goed uit te zoeken wat de alternatieven zijn. Zo heb ik ca 6 jaar geleden nog wel een telefoon met abbo genomen waar de kosten voor het abbo over de looptijd goedkoper was dan die telefoon op dat moment in de winkel. Dus korting, plus gratis belminuten en internet
Ik zou die ketel lekker laten hangen, dit zijn echt goede en zuinige ketels welke bij normaal onderhoud erg lang mee gaan.Jag schreef op zondag 07 februari 2016 @ 13:10:
Ik had hier gelezen dat het niet werkt met de opentherm convertor. In deze tabel hier staat ook dat mijn ketel (Economy HR / Nefit-Buderus HRC24) geen opentherm ondersteunt. Ik zou het jammer vinden om het moduleren te verliezen.
Dan resteren twee opties:
kan zo maar zijn dat ie nog 10 jaar draait (als het niet meer is)
Als ik jouw was zou ik voetventielen (laten) plaatsen op iedere radiator en dan met een VOLTCRAFT IR 260-8S o.i.d. de radiatoren inregelen. (voor optimaal rendement van de ketel)
Bij mij scheelde dit 20% en bij mijn schoonouders meer als een derde 3000>>1850 daarnaast heb je ook een veel aangenamere temperatuur omdat je radiatoren mooi op temperatuur blijven.
Die investering heb je er in 2,5 jaar uit(of eerder bij een groot huis), als je later een nieuwe ketel koopt dan kun je er uiteraard 1 kiezen welke ook goed met een slimme thermostaat omgaat (voor nog meer besparing).
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Ik zit de TS nog even te lezen over besparingen e.d. en dan met name het stuk over waterzijdig inregelen.
Als ik het goed heb, is dit voor mij met mijn Evohome systeem niet van toepassing, aangezien de radiatoren door het systeem open en dicht worden gedraaid. Of valt er dan toch nog winst te behalen op die manier?
Als ik het goed heb, is dit voor mij met mijn Evohome systeem niet van toepassing, aangezien de radiatoren door het systeem open en dicht worden gedraaid. Of valt er dan toch nog winst te behalen op die manier?
ik heb sowieso mijn twijfels bij inregelen als de radiators die open/dicht staan telkens wisselen, omdat de balans dan toch telkens verandert. Dat in combinatie met een pomp die automatisch zich aanpast... teveel factoren om het goed te kunnen regelen. Maar wellicht zijn er pro's die het voor elkaar krijgen. Met bijvoorbeeld a-exact-kranen kan het weer wel, omdat je daarmee gewoon een bepaald aantal l/h kunt instellen.
De meeste ketels hebben ook een minimale warmteafgifte van 6 tot 8 KW, deze warmte zal de ketel ook kwijt moeten raken.
Als je bij een EvoHome (of een systeem wat gelijkwaardig werkt) alles dicht zet kan dit wel eens voor problemen gaan zorgen.
Als bijvoorbeeld alleen de Slaap of hobbykamer warmte vraag heeft en de radiator is daar maar 1,5KW dan schiet de ketel in de stress door de veel te hoge retour temperatuur.
Ook zal de pomp niet goed kunnen na draaien en de ketel draait inefficiënt omdat deze niet kan condenseren.
Gevolg meer gasverbruik en meer slijtage.
Het EvoHome systeem is mooi alleen nog niet geschikt voor de huidige ketels, als je stads/blok verwarming hebt is het natuurlijk anders.
Denk dat je met voetventielen, thermostatische radiator kranen en een slimme thermostaat beter af bent.
Ketel kan zijn warmte capaciteit kwijt in de woonkamer radiatoren/vloerverwarming en de radiatoren van rest van de vertrekken schakelen zelf in/uit op de ingestelde temperatuur op de thermostaat kranen.
Als je bij een EvoHome (of een systeem wat gelijkwaardig werkt) alles dicht zet kan dit wel eens voor problemen gaan zorgen.
Als bijvoorbeeld alleen de Slaap of hobbykamer warmte vraag heeft en de radiator is daar maar 1,5KW dan schiet de ketel in de stress door de veel te hoge retour temperatuur.
Ook zal de pomp niet goed kunnen na draaien en de ketel draait inefficiënt omdat deze niet kan condenseren.
Het EvoHome systeem is mooi alleen nog niet geschikt voor de huidige ketels, als je stads/blok verwarming hebt is het natuurlijk anders.
Denk dat je met voetventielen, thermostatische radiator kranen en een slimme thermostaat beter af bent.
Ketel kan zijn warmte capaciteit kwijt in de woonkamer radiatoren/vloerverwarming en de radiatoren van rest van de vertrekken schakelen zelf in/uit op de ingestelde temperatuur op de thermostaat kranen.
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
heb trouwens 2 kortingscodes van €20 voor Tado, mocht iemand op het punt staan het aan te schaffen/huren.
Bij mij staat de radiator in de badkamer altijd vol open, deze zou op voldoende afstand moeten zitten.fast-server schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 11:34:
Maar goed punt daar moet ik nog wel even naar kijken.
Ik was idd naar aanleiding van eerder advies op dit forum tot dezelfde conclusie gekomen. Ik heb inmiddels een IR thermometer op ebay besteld. En ik ga binnenkort eens in de dynamische debietregelkranen duiken.fast-server schreef op maandag 15 februari 2016 @ 22:57:
[...]
Ik zou die ketel lekker laten hangen, dit zijn echt goede en zuinige ketels welke bij normaal onderhoud erg lang mee gaan.
kan zo maar zijn dat ie nog 10 jaar draait (als het niet meer is)
Als ik jouw was zou ik voetventielen (laten) plaatsen op iedere radiator en dan met een VOLTCRAFT IR 260-8S o.i.d. de radiatoren inregelen. (voor optimaal rendement van de ketel)
Bij mij scheelde dit 20% en bij mijn schoonouders meer als een derde 3000>>1850 daarnaast heb je ook een veel aangenamere temperatuur omdat je radiatoren mooi op temperatuur blijven.
Die investering heb je er in 2,5 jaar uit(of eerder bij een groot huis), als je later een nieuwe ketel koopt dan kun je er uiteraard 1 kiezen welke ook goed met een slimme thermostaat omgaat (voor nog meer besparing).
Okay mijn nefit easy heb ik ingesteld dat hij eerder begint met opwarmt (optimisation staat aan). Nu kom ik vanavond rond 6 uur thuis en is het pas 17 graden in huis terwijl ik hoopte een behaaglijke 21graden. Hieronder het settings en program scherm. Doe blijkbaar iets fout. Vraag is alleen wat?

Dank alvast voor de magische tip!

Dank alvast voor de magische tip!
Dank. Self learning werkt alleen bij regelmaat in thuis zijn en laat dat nou net niet het geval zijn bij mij. ELke dag en elke week is er geen ast ritme. Vandaar dat ik het timed program gebruik.
Ik dacht dat zelf learning betekende dat de thermostaat "leert" hoe snel je huis opwarmt.
Blijkbaar is dat bij de easy een andere optie
Dat is inderdaad een andere optie: optimalisatie
Heb je de Easy wel minimaal een week de tijd gegeven om te 'leren' hoe lang hij erover doet om de boel op te warmen?
Heb je de Easy wel minimaal een week de tijd gegeven om te 'leren' hoe lang hij erover doet om de boel op te warmen?
¯\_(ツ)_/¯
Wanneer heb je dit ingesteld? De thermostaat heeft even tijd nodig om te weten hoe vroeg die moet beginnen te verwarmen om op het ingestelde tijdstip de juiste temperatuur te bereiken. Zeker wanneer het verschil in temperatuur zo groot is.
Je programma ziet er ook wat raar uit, dat zou niet echt uit moeten maken, maar waarom heb je 2 momenten van 21 graden?
Je zou 'leave' achterwege kunnen laten en 'home' op 18:00 zetten.
Je programma ziet er ook wat raar uit, dat zou niet echt uit moeten maken, maar waarom heb je 2 momenten van 21 graden?
Je zou 'leave' achterwege kunnen laten en 'home' op 18:00 zetten.
[ Voor 3% gewijzigd door TrafeX op 17-02-2016 21:20 ]
Ik snap je opbouw ook niet helemaal.
Volgens mij zou het zo moeten zijn:
Wake Up: 21 graden
Leave: 5 graden
Home: 21 graden
Sleep: 5 graden
Dus: als je wakker wordt moet het 21 graden zijn. Als je weggaat moet het 5 graden zijn, enz.
Overigens is 5 graden nogal overdreven. Het kan nooit zoveel afkoelen in je huis, en al zou dat wel zo zijn, dan gaat je apparatuur binnen no-time naar de kl*te
.
Ik heb zelf 18 graden ingesteld en kouder hoeft het echt niet te worden bij mij in huis, we wonen niet in een tent
Dus: als je wakker wordt moet het 21 graden zijn. Als je weggaat moet het 5 graden zijn, enz.
Overigens is 5 graden nogal overdreven. Het kan nooit zoveel afkoelen in je huis, en al zou dat wel zo zijn, dan gaat je apparatuur binnen no-time naar de kl*te
Ik heb zelf 18 graden ingesteld en kouder hoeft het echt niet te worden bij mij in huis, we wonen niet in een tent
¯\_(ツ)_/¯
Nee, learning bedoelen ze iets anders mee.Grolsch schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 21:15:
Ik dacht dat zelf learning betekende dat de thermostaat "leert" hoe snel je huis opwarmt.
Het zelflerende (PI(D) wat jij bedoeld zit in nagenoeg iedere modulerende klokthermostaat.
Bij de Easy heet dat aanwarmvervroeging, het is in en uit te schakelen.
Daar hoef je dus geen slimme thermostaat voor aan te schaffen.
Het learning gedeelte is meer een registratie van aanwezigheid, de Easy onthoud wanneer hij bediend wordt en maakt daar zelf een klokprogramma van.
Als je een vrij regelmatig leefpatroon hebt werkt dit prima.
Bij onregelmatig leefpatroon kun je beter aanwezigheidsdetectie gebruiken.
Allemaal leuke opties, maar naar mijn idee wat overbodig als je hem al op afstand kunt bedienen
Als je zelf learning aanzet dan loopt het handmatig ingestelde programma niet meer (op mijn nefit easy tenminste)
Wat mij wel opvalt is dat mijn ketel (Nefit Trendline II HRC30) heel rustig begon met opwarmen, de ingestelde warmte toevoer is 65℃ maar de ketel begint op iets van 30℃ en ging dan langzaam omhoog.
Dit komt omdat de ketel steeds de retour temperatuur checked en de pomp erg langzaam draait. (weinig doorstroming)
Je kunt dan of de thuis tijd vroeger zetten of nog beter de huidige standaard instelling (30-70) van de pomp veranderen naar 40-70 of 50-80, op deze manier zal het water sneller circuleren waardoor het systeem sneller op temperatuur is.
Dit had de monteur goed moeten controleren en instellen (staat ook in de installatie handleiding)
Wat mij wel opvalt is dat mijn ketel (Nefit Trendline II HRC30) heel rustig begon met opwarmen, de ingestelde warmte toevoer is 65℃ maar de ketel begint op iets van 30℃ en ging dan langzaam omhoog.
Dit komt omdat de ketel steeds de retour temperatuur checked en de pomp erg langzaam draait. (weinig doorstroming)
Je kunt dan of de thuis tijd vroeger zetten of nog beter de huidige standaard instelling (30-70) van de pomp veranderen naar 40-70 of 50-80, op deze manier zal het water sneller circuleren waardoor het systeem sneller op temperatuur is.
Dit had de monteur goed moeten controleren en instellen (staat ook in de installatie handleiding)
Als delen van de cv-installatie onvoldoende
warm worden, dan kan het minimale pomptoerental
worden verhoogd.
▶ Wijzig het minimale pomptoerental indien
nodig.
Instelbereik: 30 - 100%.
[ Voor 18% gewijzigd door fast-server op 17-02-2016 22:40 . Reden: Toevoeging ]
hm die optimisation heb ik niet, ik heb daar aanwarmvervroeging staan en navraag bij Nefit (2 jaar geleden) leerde mij dat die helemaal niet zo slim is. Die start dan wel eerder, maar leert niet van de temperatuurcurve (zoals vroeger mijn Chronoterm III wel deed), maar de Easy heeft weer veel meer voordelen voor mij.
Deze instelling kun je op de ketel veranderen en niet op de thermostaat.
Ligt het aan mij of mis ik de ATAG one in het overzicht, wilde wat meer leren over de smart settings, en hoe we zo zuinig mogelijk e.e.a. kunnen inrichten.
De minimale pompstand is bij nagenoeg iedere nieuwe ketel te laag ingesteld af fabriek.fast-server schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 22:25:
Als je zelf learning aanzet dan loopt het handmatig ingestelde programma niet meer (op mijn nefit easy tenminste)
[...]
Op 30% is het haast onmogelijk om doorstroming te krijgen door het hele systeem.
Zeker als er onbalans in het systeem zit.
Maar goed, dat kun je zelf oplossen....
Mijn schrijven was een reactie op http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/45887275
Daarom schreef ik ook hoe dit veranderd kan worden, neemt niet weg dat de installateur dit aan had moeten passen.
Toen ik zelf mijn ketel geïnstalleerd had zag ik al binnen 10 minuten dat de pompsnelheid te laag was en heb ik deze aangepast naar 50-80.
Het lijkt er tegenwoordig op dat een hoop zogenaamde installateurs er even snel een ketel "opklappen" CV en warm water doen het en klaar.
De meeste ketels draaien op de standaard instellingen en daardoor zijn klanten vaak niet tevreden.
Aanvoerinstelling is niet aangepast op de radiatoren.
Systeem wordt niet snel genoeg warm door een te lage pompsnelheid.
En voor mensen die kort achter elkaar warm water gebruiken (afspoelen/afwassen etc.) wordt de standby tijd (in minuten) niet ingeschakeld (standaard 0) waardoor ze bij CV bedrijf weer een minuut moeten wachten voordat er weer warm water is.
Hopelijk gaat daar verandering in komen met de komst van slimme thermostaten, de fabrikant kan nu immers precies zien welke ketels wel en niet juist draaien.
Zou zo maar kunnen zijn dat in de toekomst garantie aan de installateur geweigerd wordt door de fabrikant wegens een "ondeugdelijke" installatie, als de installateurs zelf moeten opdraaien voor hun gedrag is het waarschijnlijk snel afgelopen.
Daarom schreef ik ook hoe dit veranderd kan worden, neemt niet weg dat de installateur dit aan had moeten passen.
Toen ik zelf mijn ketel geïnstalleerd had zag ik al binnen 10 minuten dat de pompsnelheid te laag was en heb ik deze aangepast naar 50-80.
Het lijkt er tegenwoordig op dat een hoop zogenaamde installateurs er even snel een ketel "opklappen" CV en warm water doen het en klaar.
De meeste ketels draaien op de standaard instellingen en daardoor zijn klanten vaak niet tevreden.
En voor mensen die kort achter elkaar warm water gebruiken (afspoelen/afwassen etc.) wordt de standby tijd (in minuten) niet ingeschakeld (standaard 0) waardoor ze bij CV bedrijf weer een minuut moeten wachten voordat er weer warm water is.
Hopelijk gaat daar verandering in komen met de komst van slimme thermostaten, de fabrikant kan nu immers precies zien welke ketels wel en niet juist draaien.
Zou zo maar kunnen zijn dat in de toekomst garantie aan de installateur geweigerd wordt door de fabrikant wegens een "ondeugdelijke" installatie, als de installateurs zelf moeten opdraaien voor hun gedrag is het waarschijnlijk snel afgelopen.
Ik snap wat je bedoeld te zeggen, maar een PID regeling heeft weinig met aanwarmvervroeging te maken. De PID regeling wordt gebruikt om de temperatuur zonder under/overshoots te verhogen en te verlagen(of stabiel te houden). Aanwarmvervroeging is het op tijd beginnen met verwarmen om zo op het ingestelde tijdstip de gewenste temperatuur te bereiken. Vaak gebruikt men hier de 'geleerde' opwarmtijd van het huis bij. De betere thermostaten houden ook rekening met de actuele buitentemperatuur.Oxellaar schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 22:07:
[...]
Nee, learning bedoelen ze iets anders mee.
Het zelflerende (PI(D) wat jij bedoeld zit in nagenoeg iedere modulerende klokthermostaat.
Bij de Easy heet dat aanwarmvervroeging, het is in en uit te schakelen.
Daar hoef je dus geen slimme thermostaat voor aan te schaffen.
Zit wat is, want de PID blijft werken met de aanwarmvervroeging uitgeschakeld.
Wat betreft het rekening houden met buitentemperatuur bij opstoken, naar mijn mening is die totaal onbelangrijk. Temperatuur alleen zegt totaal niets over de buitencondites, zoals zon, wind enz.
Zeker wind, maar ook zon heeft een veel grotere invloed op de afkoeling van een woning, dan alleen de buitentemperatuur.
Ook wat de Nest doet, een weerstation gebruiken, is pure onzin, leuk als marketing.
De temperatuur komt uit een weerstation.
1KM bij de woning vandaan kunnen de omstandigheden heel anders zijn.
Instraling van zon, schaduw door bomen. Staat de woning in een open omgeving, vrij op de wind.
Al deze dingen worden niet meegenomen in het opstoken adhv alleen de buitentemperatuur.
Het enige wat relevant is is de binnentemperatuur, meer niet.
Wat betreft het rekening houden met buitentemperatuur bij opstoken, naar mijn mening is die totaal onbelangrijk. Temperatuur alleen zegt totaal niets over de buitencondites, zoals zon, wind enz.
Zeker wind, maar ook zon heeft een veel grotere invloed op de afkoeling van een woning, dan alleen de buitentemperatuur.
Ook wat de Nest doet, een weerstation gebruiken, is pure onzin, leuk als marketing.
Instraling van zon, schaduw door bomen. Staat de woning in een open omgeving, vrij op de wind.
Al deze dingen worden niet meegenomen in het opstoken adhv alleen de buitentemperatuur.
Niet helemaal mee eens: de buitentemperatuur is een indicatie van het klimaat, en kan je helpen een kleine correctie uit te voeren op de opwarmtijd in het verleden gemeten is. Ook voor het bepalen van je stooklijncurve is de buitentemperatuur handig. Het heeft geen zin de max watertemperatuur op een relatief warme dag op 75 graden te zetten. Je kunt dan af met een veel lagere maximum temperatuur zoals 40-50 graden.Oxellaar schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 10:11:
Zit wat is, want de PID blijft werken met de aanwarmvervroeging uitgeschakeld.
Je hebt gelijk dat de afkoeling van een huis van veel meer factoren afhankelijk is dan alleen de buitentemperatuur, maar hij is weldegelijk nuttig.
De Nest doet er overigens weinig mee vanwege het gebrek aan modulietiecapaciteiten.
Als ik er een ketel op "klap", voor heel weinig, anders krijg je weinig opdrachten, kan ik echt niet controleren of de installatie waterzijdig ok is.fast-server schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 09:27:
Mijn schrijven was een reactie op http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/45887275
Als jij dat in 10 min al kan inschatten/oplossen
En een "slimme" thermostaat gaat daar echt helemaal niets aan veranderen....
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
De meeste installateurs (feenstra kemkens etc.) vragen 350 tot 450 euro en deze zijn binnen 2 uurtjes weer weg, dit noem ik niet echt weinig maar een erg riant salaris.
Je kan na 10 minuten echt wel zien of de warmte toevoer dan wel te hoog of te laag is, de laatste radiator in de loop mag dan niet loei heet of heel louw zijn.
Daarnaast kun je dit ook zien op de thermostaat, als deze op 15 staat en deze is 10 minuten later nog geen halve graden gestegen dan weet je al dat er iets niet goed staat.
Een CV monteur kan binnen een minuut de juiste aanvoertemperatuur en de eventuele warm water temperatuur instellen.
Dit staat volledig buiten het waterzijdig afregelen.
Je kan na 10 minuten echt wel zien of de warmte toevoer dan wel te hoog of te laag is, de laatste radiator in de loop mag dan niet loei heet of heel louw zijn.
Daarnaast kun je dit ook zien op de thermostaat, als deze op 15 staat en deze is 10 minuten later nog geen halve graden gestegen dan weet je al dat er iets niet goed staat.
Een CV monteur kan binnen een minuut de juiste aanvoertemperatuur en de eventuele warm water temperatuur instellen.
Nefit Easy.
Ik zit te twijfelen om er 1 aan te schaffen, maar ik vind 200 euro voor zo'n simpel apparaat best veel geld... Iemand ervaringen met de Nefit Easy?
Ik zit te twijfelen om er 1 aan te schaffen, maar ik vind 200 euro voor zo'n simpel apparaat best veel geld... Iemand ervaringen met de Nefit Easy?
Even wat achtergrond informatie alvorens ik mijn vraag stel:
Onlangs hebben wij onze cv installatie laten vernieuwen. We hebben hiervoor met een aannemer samen gewerkt, die ons werd aangeraden door een kennis. Deze heeft bij ons als ketel een Chappee Initia Plus geplaatst en als thermostaat een RAMSES 831 top2 gehangen. Ondertussen hebben wij al veel spijt enerzijds over de aannemer, anderzijds over de ketel keuze. Over de Chappee ketel vind je namelijk weinig terug, en de aannemer kent duidelijk zijn product niet, want bij iedere vraag hoort hem het donderen in keulen. Tijdens de verkoop had hij duidelijk een praatje uit zijn hoofd geleerd.
Nu zou ik de thermostaat willen vervangen door een slimme thermostaat, normaal ondersteunt de ketel Opentherm (heb hiervoor een mail gestuurd naar de fabriek, aangezien mijn aannemer van niks wist).
Nu is mijn vraag zijn er mensen die ervaring hebben met de Chappee ketel en een slimme thermostaat? Ik wil namelijk geen slimme thermostaat kopen, om daarna te concluderen dat deze niet werk.
Onlangs hebben wij onze cv installatie laten vernieuwen. We hebben hiervoor met een aannemer samen gewerkt, die ons werd aangeraden door een kennis. Deze heeft bij ons als ketel een Chappee Initia Plus geplaatst en als thermostaat een RAMSES 831 top2 gehangen. Ondertussen hebben wij al veel spijt enerzijds over de aannemer, anderzijds over de ketel keuze. Over de Chappee ketel vind je namelijk weinig terug, en de aannemer kent duidelijk zijn product niet, want bij iedere vraag hoort hem het donderen in keulen. Tijdens de verkoop had hij duidelijk een praatje uit zijn hoofd geleerd.
Nu zou ik de thermostaat willen vervangen door een slimme thermostaat, normaal ondersteunt de ketel Opentherm (heb hiervoor een mail gestuurd naar de fabriek, aangezien mijn aannemer van niks wist).
Nu is mijn vraag zijn er mensen die ervaring hebben met de Chappee ketel en een slimme thermostaat? Ik wil namelijk geen slimme thermostaat kopen, om daarna te concluderen dat deze niet werk.
Jij hebt er echt verstand van zie ik!fast-server schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 10:49:
De meeste installateurs (feenstra kemkens etc.) vragen 350 tot 450 euro en deze zijn binnen 2 uurtjes weer weg, dit noem ik niet echt weinig maar een erg riant salaris.
Binnen 10 min niet met een halve graad verhoogd? Laag temperatuur radiatoren/vloerverwarming.......
Beetje installatie naar 80 graden jagen binnen 10 min? De eerste zal altijd eerder warmer zijn dan de aller verst weggelegen radiator.
Duurt wel ff hoor, en dan aanvoer en retour temperatuur meten van alle radiatoren....Overal zelfde Delta T? 20 Graden?..
En wat is de juiste aanvoer temperatuur? Vertel....
Tap temperatuur valt vaak niet veel bij te regelen.
Ik stop hier mee, lees maar eerst iets over inregelen.
En stop zelf ook met ventileren van jou mening welke aan alle kanten rammelt, heeft niemand iets aan!

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
De Easy is 1 van de goedkoopste slimme thermostaten, dus wat is duur?B00st3r schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 11:53:
Nefit Easy.
De meeste klokthermostaten kosten ook ruim €150.
Verder even het forum doornemen denk ik, staan genoeg ervaringen in over de Easy.
Dank allen voor je reactie en tips. Vanavond toen ik thuis kwam was het 16 graden terwijl ik 21 graden had verwacht. Denk dat de easy eenmaal kijkt naar de te leveren warmtecapaciteit en op basis daarvan de aanwarmvervroeging bepaalt. ik reset de easy vanavond en dan eens kijken of het ding een betere student wil zijn (btw... had de keteltemp een paar maanden geleden wat lager gezet-mogelijk een causaal verband met mijn probleem(pje)).
Ben benieuwd welke temperatuur het huis a.s. maandag om 18.00 uur heeft. Oh ja... Programma van me is inderdaad een zooitje...effect van jarenlang gebruik en dat is door de reset meteen weer netjes op orde. En mijn huis is heel oud-opwarmen als ik er niet ben is echt zonde van de energie. Vandaar de 5 gr... Het blijft iig een mooi apparaat!
Ben benieuwd welke temperatuur het huis a.s. maandag om 18.00 uur heeft. Oh ja... Programma van me is inderdaad een zooitje...effect van jarenlang gebruik en dat is door de reset meteen weer netjes op orde. En mijn huis is heel oud-opwarmen als ik er niet ben is echt zonde van de energie. Vandaar de 5 gr... Het blijft iig een mooi apparaat!

Heb je je schema al aangepast zoals aangegeven?
Verder, zet je temperatuur als je weg bent naar iets van ~14 graden. Zo laag zul je niet snel komen (zeker omdat je nu niet onder de 16 kwam vandaag). Echter, je wilt niet een te lage temperatuur! Beneden een bepaalde temperatuur kun je vocht- en schimmelproblemen krijgen: http://financieel.infonu....dkoper-of-juist-niet.html
Ik weet ook nie tof je ze zelf gedefiniëerd hebt, of dat het default schemanamen zijn van Nefit, maar logisch is het sowieso niet.M.v.Veelen schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 21:29:
Ik snap je opbouw ook niet helemaal.
Verder, zet je temperatuur als je weg bent naar iets van ~14 graden. Zo laag zul je niet snel komen (zeker omdat je nu niet onder de 16 kwam vandaag). Echter, je wilt niet een te lage temperatuur! Beneden een bepaalde temperatuur kun je vocht- en schimmelproblemen krijgen: http://financieel.infonu....dkoper-of-juist-niet.html
Mijn easy haalt tegenwoordig mijn ingestelde temperatuur niet als ik thuis kom. Het had om 1800 a 20 graden moeten zijn maar dit was 18.5 . Kan ik de Easy dit opnieuw laten inleren?
Daarbij komt dat de Easy 'denkt' dat als het om een bepaalde tijd 5 graden moet zijn, dat hij dan al veel langer voor die tijd moet stoppen met stoken. De ingestelde temperatuur van 21 graden zal dan misschien niet eens gehaald worden.GENETX schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 19:27:
Heb je je schema al aangepast zoals aangegeven?
[...]
Ik weet ook nie tof je ze zelf gedefiniëerd hebt, of dat het default schemanamen zijn van Nefit, maar logisch is het sowieso niet.
¯\_(ツ)_/¯
Leuk idee. geen idee en de ketel blijft branden dus met die 5 graden houdt ie geen rekening. . Zie iig dat ik niet de enige ben. Inmiddels is de easy gereset... Even kijken hoe die reageert.M.v.Veelen schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 20:07:
[...]
Daarbij komt dat de Easy 'denkt' dat als het om een bepaalde tijd 5 graden moet zijn, dat hij dan al veel langer voor die tijd moet stoppen met stoken. De ingestelde temperatuur van 21 graden zal dan misschien niet eens gehaald worden.
De Easy laat de ketel zeker niet eerder stoppen met branden om die 5 graden te halen. Hij blijft gewoon doorstoken tot het einde van het tijdblok en zal daarna pas weer gaan stoken als de 5 graden is bereikt. Zou je ook niet anders willen want dat zou erg oncomfortabel worden!
Anders gezegd: Er is wel een aanwarmvervroeging, maar zeker geen afkoelvervroeging! Je wilt tenslotte dat het gedurende het stookblok keurig de ingestelde temperatuur wordt gehandhaafd en dat het daarbuiten niet te ver afkoelt
Anders gezegd: Er is wel een aanwarmvervroeging, maar zeker geen afkoelvervroeging! Je wilt tenslotte dat het gedurende het stookblok keurig de ingestelde temperatuur wordt gehandhaafd en dat het daarbuiten niet te ver afkoelt
Heeft er iemand ervaring met de multimatic 700 thermostaat van Valliant?
Wij krijgen een Valliant ketel en daar kan ik deze thermostaat bij voor een leuk prijsje
Of is het slimmer te kiezen voor een tado?
Wij krijgen een Valliant ketel en daar kan ik deze thermostaat bij voor een leuk prijsje
De easy lijkt een goede leerling (na de tik op de vingers😀). Doeltemp om 9 uur was 20 graden en die is nagenoeg bereikt. Ben wel benieuwd of die nog beter gaat bijleren en hoe het op de lange termijn zal gaan. Voor nu in ieder geval ben ik tevreden met het resultaat.synthdood schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 13:31:
De Easy laat de ketel zeker niet eerder stoppen met branden om die 5 graden te halen. Hij blijft gewoon doorstoken tot het einde van het tijdblok en zal daarna pas weer gaan stoken als de 5 graden is bereikt. ....

Ik zit ook een beetje te dubben tussen een OTGW + Raspberry i.c.m. de bestaande Remeha Celcia thermostaat. (Dat komt al gauw op €80 voor de OTGW - ik ben niet zo'n soldeerder - en dan nog een keer €50 voor de Raspberry + Wifi + MicroSD, etc.)
Of een thermosmart. Kost initieel iets meer, ongeveer €200 als je goed zoekt, en is ook via Domoticz te gebruiken, en heeft out-of-the-box iets meer mogelijkheden om via afstand iets te besturen. Ik lees over het algemeen wel positieve ervaringen over de thermosmart.
Ik heb een tussenhuis met vloerverwarming maar daarnaast ook een vrij onregelmatig weekpatroon en soms ben ik dus hele dagen weg in het weekend of laat thuis van werk.
Iemand ervaring met deze keuze?
Of een thermosmart. Kost initieel iets meer, ongeveer €200 als je goed zoekt, en is ook via Domoticz te gebruiken, en heeft out-of-the-box iets meer mogelijkheden om via afstand iets te besturen. Ik lees over het algemeen wel positieve ervaringen over de thermosmart.
Ik heb een tussenhuis met vloerverwarming maar daarnaast ook een vrij onregelmatig weekpatroon en soms ben ik dus hele dagen weg in het weekend of laat thuis van werk.
Iemand ervaring met deze keuze?
Verwijderd
Klopt het dat er helemaal geen Nefit Easy app is voor de iPad? Ik kan hem iig niet vinden in de App Store... Kan natuurlijk wel de iPhone versie gebruiken, maar die is helemaal niet geoptimaliseerd voor grotere schermen, is wel een beetje krom...
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2016 10:10 ]
niet geoptimaliseerd voor grotere schermen... Hoeveel kun je doen in die app? Boeiend.
Alles is prima te bedienen op de ipad. Het ziet er misschien niet zo gelikt uit, maar zie er niet echt een probleem in.
De meeste wijzigingen doe je met je mobiel lijkt mij.
De meeste wijzigingen doe je met je mobiel lijkt mij.
[ Voor 18% gewijzigd door Oxellaar op 22-02-2016 14:06 ]
Als het goed is kunnen wij uw nieuwe ketel via Vaillants eigen modulerende EBUS digitale sturing aansturen (en anders via de OpenTherm module). Verder lopen wij kwa "slimme" mogelijkheden ver vooruit op deze thermostaat van Vaillant. Mocht u specifieke vragen hebben dan kunt u die stellen.Sjembecks schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 16:11:
Heeft er iemand ervaring met de multimatic 700 thermostaat van Valliant?
hallo TADO. Ik heb momenteel een huur-TADO, maar deze is vervangen door een Easy (vanwege Nefit-ketel). Het huurtcontract loopt nog een half jaar. Kan iemand anders mijn TADO tijdelijk gebruiken om te testen hoe het bevalt? Of zit er iets van mijn config vast in mijn TADO? (bijvoorbeeld dat ik aan/uit heb en dat ik aanwarmvervroeging uit heb laten schakelen)
Ja, u kunt hem door iemand anders laten gebruiken. U blijft wel volledig verantwoordelijk voor de apparaten omdat het om uw huurcontract gaat.woekele schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 19:25:
hallo TADO. Ik heb momenteel een huur-TADO, maar deze is vervangen door een Easy (vanwege Nefit-ketel). Het huurtcontract loopt nog een half jaar. Kan iemand anders mijn TADO tijdelijk gebruiken om te testen hoe het bevalt? Of zit er iets van mijn config vast in mijn TADO? (bijvoorbeeld dat ik aan/uit heb en dat ik aanwarmvervroeging uit heb laten schakelen)
Graag een e-mail vanaf uw gerigistreerde e-mail adres naar support@tado.com zodat wij de apparaten kunnen loskoppelen van uw account.
Vanochtend eindelijk een moment om na te gaan of de easy inmiddels de aanvroegverwarming goed heeft staan. Helaas... geplande temperatuur om 9 uur: 20 graden en gerapporteerde temperatuur 19 graden. Geen probleem, gaan we gewoon het tijdprogramma iets vroeger instellen.
29/2: Kleine update... vanavond de easy nog op ouderwetse manier laten warmtevervroegen. Inmiddels is het verschil bijna twee graden tussen doel- en werkelijke temperatuur. Vanaf morgen maar een uurtje eerder de doeltemp zetten zodat het als ik thuiskom iig behaaglijk warm is. Misschien toch eens Nefit verwittigen...
29/2: Kleine update... vanavond de easy nog op ouderwetse manier laten warmtevervroegen. Inmiddels is het verschil bijna twee graden tussen doel- en werkelijke temperatuur. Vanaf morgen maar een uurtje eerder de doeltemp zetten zodat het als ik thuiskom iig behaaglijk warm is. Misschien toch eens Nefit verwittigen...
[ Voor 37% gewijzigd door swiebert op 29-02-2016 20:11 ]
Wat je zou kunnen proberen is eens meten hoeveel graden/uur je huis kan opwarmen.swiebert schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 11:32:
Vanochtend eindelijk een moment om na te gaan of de easy inmiddels de aanvroegverwarming goed heeft staan. Helaas... geplande temperatuur om 9 uur: 20 graden en gerapporteerde temperatuur 19 graden. Geen probleem, gaan we gewoon het tijdprogramma iets vroeger instellen.
De meeste huizen warmen ongeveer 1 graad per uur op. De Easy meet dit zelf ook, en gebruikt de opwarm curve om te bepalen hoe vroeg hij moet gaan stoken. Echter niet meer dan 2 uur voor het schakelpunt.
Een verschil van 2 graden zou bij een gemiddeld huis haalbaar moeten zijn. echter meten is weten. Zet eens op een ochtend als de verwarming nog niet aan is gegaan de thermostaat een fors aantal graden hoger. Ik heb zelf dit testje afgelopen week gedaan door de thermostaat op 30 te zetten. Dit is om te zorgen dat het systeem 100% warmte gaat vragen.
Ga vervolgens na hoeveel warmte stijging je hebt in de 2 uren erna (vergeet niet daarna de verwarming weer uit/laag te zetten). dat is wat je maximaal zou kunnen verwachten bij de aanwarmvervroeging. Mocht dat te weinig zijn, dan zijn er verschillende oplossingen.
Eentje draag je zelf al aan, het schakelpunt eerder leggen (of een extra schakelpunt toevoegen, zodat je een trap effect krijgt met de temperatuur)
Een andere oplossing is om de nachtverlaging (slapen schakelpunt) minder laag te maken, zodat het verschil tussen nacht en ochtend maximaal 2 graden is.
Mocht je hierna nog problemen hebben, schroom dan niet om te vragen, of om toch de helpdesk te bellen.
“An elephant is a mouse with an operating system”
Hier begint de Easy eigenlijk altijd te vroeg, het is dan een half uurtje voor de gewenste tijd al op temperatuur.swiebert schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 11:32:
Heb het al geruime tijd uit staan en het klokprogramma aangepast. Soms is dan de gewenste temperatuur nog niet bereikt bij thuiskomst. Maar het voelt al snel lekker als de radiatoren warm zijn.
Inderdaad prima oplossingen-dank. Even de situatie hier: oud huis (enkelsteens muur en van binnen goed geisoleerd) echter zeker bij kou koelt het huis snel af (bij een beetje kou tot een graad of 13). In het plaatje hieronder zie de temperatuurontwikkeling van vandaag. Doeltemp was 21 graden om 18.00 uur, het was 20 en de indoor netatmo geeft 19 aan (kwestie dat ie op een andere plek staat-niet erg). Inderdaad springt de ketel om 16.00 uur aan temp was toen 15 gr. Blijkbaar is de verwarmingscapaciteit 2,5 gr / uur. Niet slecht.Elephtera schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 08:25:
[...]
Wat je zou kunnen proberen is eens meten hoeveel graden/uur je huis kan opwarmen.
De meeste huizen warmen ongeveer 1 graad per uur op. De Easy meet dit zelf ook, en gebruikt de opwarm curve om te bepalen hoe vroeg hij moet gaan stoken. Echter niet meer dan 2 uur voor het schakelpunt........

Vraag blijft waarom de aanvroegverwarming maximaal 2 uur is. Je zou verwachten dat de Easy de begintijd dynamisch wordt bepaald (of een keuze bij instellingen) en zichzelf blijft kalibreren. Zo moeilijk lijkt me het algoritme niet...
Ik ga Nefit mailen. Misschien een leuke verbetering en om eerlijk te zijn... het is geen wereldprobleem :-)
Iemand ervaring met een slimme thermostaat icm met stadsverwarming (van Nuon?) Onze nieuwbouw woning is geleverd met een simpele ronde thermostaat (niet programmeerbaar) van Honeywell. Als ik bijvoorbeeld een Nefit Easy aanschaf, is dan alleen een kwestie van aan de muur hangen en klaar, of moet ik ook met leidingwerk aan de haal gaan?
Wat zijn goede slimme thermostaten die werken met vloerverwarming?
Situatieschets:
In onze nog te bouwen nieuwbouwwoning willen we vloerverwarming nemen waardoor de radiatoren beneden vervallen. Boven blijven ze wel zitten en hiervoor wordt een tweede thermostaat op de bovenverdieping geplaatst plus dat de radiatoren voorzien worden van thermostaat kranen om ongeregeldheden qua temperaturen van de beneden en bovenverdieping+zolder te voorkomen.
Nu ben ik dus al een beetje op zoek (huis is juni 2017 af volgens prognose) naar een slimme thermostaat die hier goed mee om kan gaan.
Wil dus eigenlijk 2 thermostaten die te koppelen zijn voor beneden en boven om het gehele huis regelmatig te kunnen verwarmen.
Heb al wat gegoogeld maar niet zo snel veel informatie voor mijn specifieke situatie kunnen vinden.
Situatieschets:
In onze nog te bouwen nieuwbouwwoning willen we vloerverwarming nemen waardoor de radiatoren beneden vervallen. Boven blijven ze wel zitten en hiervoor wordt een tweede thermostaat op de bovenverdieping geplaatst plus dat de radiatoren voorzien worden van thermostaat kranen om ongeregeldheden qua temperaturen van de beneden en bovenverdieping+zolder te voorkomen.
Nu ben ik dus al een beetje op zoek (huis is juni 2017 af volgens prognose) naar een slimme thermostaat die hier goed mee om kan gaan.
Wil dus eigenlijk 2 thermostaten die te koppelen zijn voor beneden en boven om het gehele huis regelmatig te kunnen verwarmen.
Heb al wat gegoogeld maar niet zo snel veel informatie voor mijn specifieke situatie kunnen vinden.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Met tado heeft u alleen de slimme thermostaat starterskit nodig. Het vervangen van uw honeywell is niet meer dan 2 draadjes omzetten naar de nieuwe thermostaat. Met onze thermostaat krijgt een stap voor stap online handleiding en zelfs de benodigde schroevendraaier leveren wij mee.Freshnub schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:18:
Iemand ervaring met een slimme thermostaat icm met stadsverwarming (van Nuon?) Onze nieuwbouw woning is geleverd met een simpele ronde thermostaat (niet programmeerbaar) van Honeywell. Als ik bijvoorbeeld een Nefit Easy aanschaf, is dan alleen een kwestie van aan de muur hangen en klaar, of moet ik ook met leidingwerk aan de haal gaan?
*knip*, reclame weggehaald
[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 08-03-2016 10:34 ]
Bedankt voor je reactie. Ik heb met net ingelezen in tado en het lijkt inderdaad het systeem waar ik naar opzoek ben. Ik zie dat de set iets goedkoper is bij Amazon. Verschilt dit van de Nederlandse versie op jullie website, of krijg ik gewoon dezelfde service als ik mijn set bij Amazon Duitsland bestel?tado schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:06:
[...]
Met tado heeft u alleen de slimme thermostaat starterskit nodig. Het vervangen van uw honeywell is niet meer dan 2 draadjes omzetten naar de nieuwe thermostaat. Met onze thermostaat krijgt een stap voor stap online handleiding en zelfs de benodigde schroevendraaier leveren wij mee.
[...]
Als ik het goed zie is Tado nog niet in staat om per zone apart te regelen. Klopt dat?
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
tado is in staat om de temperatuur per zone apart te regelen. Dat kan op meerdere manieren:ATS schreef op maandag 07 maart 2016 @ 16:38:
Als ik het goed zie is Tado nog niet in staat om per zone apart te regelen. Klopt dat?
In een huis met meerdere verwarmingscircuits kunt u de additonele thermostaat samen met de starterskit gebruiken om meer dan 1 zone te regelen (ook bijvoorbeeld vloerverwarming).
Verder zal het vanaf het 3e kwartaal mogelijk zijn om in een huis met maar 1 verwarmingscircuit toch de temperatuur per kamer te regelen met de slimme radiatorkranen.
@Freshnub Wij hebben ook stadsverwarming en zijn zeer tevreden met de Honeywell Evohome.
Warmteverbruik is ongeveer 30% gedaald. (Hadden eerst geen centrale thermostaat, de radiators werden individueel bediend door een handmatig in te stellen thermostaat knop 1-2-3-4-5).
Nu kunnen we per zone een profiel maken en alles op afstand bedienen. De kinderkamers worden 's ochtend en 's avond even een half uurtje verwarmd om het opstaan en verhaaltje lezen makkelijker/confortabeler te maken. Ook heel handig is de open raam/deur functie. Als de thermostaat merkt dat in een ruimte de temperatuur snel daalt draait deze de radiatorkranen dicht.
Ik kan maar drie nadelen noemen:
-De aanschafprijs (vooral de extra radiatorknoppen maken het duur)
-Batterijen van de thermostaatknoppen gaan maar 1,5 jaar mee. (Kost me zo'n 20 batterijen per 1,5 jaar dus).
-De afwezig functie schakelt alle zones naar dezelfde temperatuur terwijl ik voor de slaapkamers een andere afwezig temp (12 graden) wil dan voor de woonkamer (15 graden).
Warmteverbruik is ongeveer 30% gedaald. (Hadden eerst geen centrale thermostaat, de radiators werden individueel bediend door een handmatig in te stellen thermostaat knop 1-2-3-4-5).
Nu kunnen we per zone een profiel maken en alles op afstand bedienen. De kinderkamers worden 's ochtend en 's avond even een half uurtje verwarmd om het opstaan en verhaaltje lezen makkelijker/confortabeler te maken. Ook heel handig is de open raam/deur functie. Als de thermostaat merkt dat in een ruimte de temperatuur snel daalt draait deze de radiatorkranen dicht.
-Batterijen van de thermostaatknoppen gaan maar 1,5 jaar mee. (Kost me zo'n 20 batterijen per 1,5 jaar dus).
-De afwezig functie schakelt alle zones naar dezelfde temperatuur terwijl ik voor de slaapkamers een andere afwezig temp (12 graden) wil dan voor de woonkamer (15 graden).
Freshnub schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:18:
ik ga dit proberen te realiseren met z-wave radiatoren. is net een stukje goedkoper.nklaver234 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 12:04:
@Freshnub Wij hebben ook stadsverwarming en zijn zeer tevreden met de Honeywell Evohome.
[...]
our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure
Een Nefit Easy icm stadsverwarming gaat niet lukken....Freshnub schreef op maandag 07 maart 2016 @ 12:18:
Die z-wave ziet er inderdaad goed uit. Als ik deze had kunnen kopen 1,5 jaar geleden zou ik die verkiezen boven de Evohome.rhos schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 12:33:
[...]
ik ga dit proberen te realiseren met z-wave radiatoren. is net een stukje goedkoper.
Zou ik die z-wave radiator koppen ook kunnen gebruiken icm de tado zonder alles alsnog afzonderlijk te moeten ontregelen?
Oftewel praat het makkelijk met elkaar want dat is wel iets waar ik altijd wat huiverig voor ben qua Domotica e.d. dat je vast zit aan 1 systeem en bijbehorende extra kosten als je een ander systeem wilt.
Oftewel praat het makkelijk met elkaar want dat is wel iets waar ik altijd wat huiverig voor ben qua Domotica e.d. dat je vast zit aan 1 systeem en bijbehorende extra kosten als je een ander systeem wilt.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
z-wave is toch een protocol?rhos schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 12:33:
[...]
ik ga dit proberen te realiseren met z-wave radiatoren. is net een stukje goedkoper.
Welke hard- en software gebruik je dan om precies hetzelfde te kunnen als met Evohome?
Ik zou graag wat advies willen. Ik heb een nieuwe Intergas Kombi-Kompakt HRE 36/30 RF HR Combiketel met A-label pomp. Ik heb nu een tijdje de Tado thermostaat eraan hangen. Ik ben daar tevreden over, alleen mijn vrouw niet. Dit komt omdat je de temperatuur niet op de Tado kan regelen (altans niet eenvoudig) en je away functie via GPS is ook niet handig omdat ze de GPS wel eens uitzet. Dus dat gaat de verwarming niet lager. En dit gebeurt steeds vaker. Ik snap dat dit het principe is van de Tado.
Nu denk ik erover de tado te verkopen/ruilen voor een andere thermostaat. Heeft iemand een advies voor mij?
Nu denk ik erover de tado te verkopen/ruilen voor een andere thermostaat. Heeft iemand een advies voor mij?
[ Voor 6% gewijzigd door Erik1805 op 22-03-2016 15:08 ]
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Ik heb vloerverwarming maar ik vroeg me af of er ook een slimme thermostaat was die gewoon het 220 volt circuit kan onderbreken van de pomp. Zodat ik wel kan stoken boven, maar dat de temperatuur in de woonkamer niet oploopt.
Anders zit ik aan bijvoorbeeld een Honeywell EvoHome vast met zone regeling, maar dat is gelijk zo extreem duur.
Anders zit ik aan bijvoorbeeld een Honeywell EvoHome vast met zone regeling, maar dat is gelijk zo extreem duur.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
We werken aan een simpelere manier om ook de tado in een manuele modus te gebruiken (zowel via de app als via de thermostaat zelf). Omdat het einde van het verwarmingsseizoen nu toch in de buurt komt zou ik willen aanraden om die veranderingen nog even af te wachten.Erik1805 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 14:54:
Ik zou graag wat advies willen. Ik heb een nieuwe Intergas Kombi-Kompakt HRE 36/30 RF HR Combiketel met A-label pomp. Ik heb nu een tijdje de Tado thermostaat eraan hangen. Ik ben daar tevreden over, alleen mijn vrouw niet. Dit komt omdat je de temperatuur niet op de Tado kan regelen (altans niet eenvoudig) en je away functie via GPS is ook niet handig omdat ze de GPS wel eens uitzet. Dus dat gaat de verwarming niet lager. En dit gebeurt steeds vaker. Ik snap dat dit het principe is van de Tado.
Het is inmiddels wel eenvoudiger geworden toch, die handbediening? 3x op knopje drukken en dan kan je gewoon omhoog of omlaag doen.Vroeger moest je 2x knopje, pijltjes gebruiken om op handbediening te zetten, 2x knopje en dan pas omhoog/omlaag doen.
Ja klopt, alleen zou het handiger zijn, 1x knopje drukken en dan direct temp hoger of lagerwoekele schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 11:29:
Het is inmiddels wel eenvoudiger geworden toch, die handbediening? 3x op knopje drukken en dan kan je gewoon omhoog of omlaag doen.Vroeger moest je 2x knopje, pijltjes gebruiken om op handbediening te zetten, 2x knopje en dan pas omhoog/omlaag doen.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh
Prima. Ik kijk het nog even aan.tado schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 08:58:
[...]
We werken aan een simpelere manier om ook de tado in een manuele modus te gebruiken (zowel via de app als via de thermostaat zelf). Omdat het einde van het verwarmingsseizoen nu toch in de buurt komt zou ik willen aanraden om die veranderingen nog even af te wachten.
De thermostaat van Mijnhuis-online kan dat. Is (door deze mogelijkheden) wel wat prijziger dan de gemiddelde slimme thermostaat.mhr-zip schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 16:50:
Ik heb vloerverwarming maar ik vroeg me af of er ook een slimme thermostaat was die gewoon het 220 volt circuit kan onderbreken van de pomp. Zodat ik wel kan stoken boven, maar dat de temperatuur in de woonkamer niet oploopt.
Zijn er problemen aan de Nefit-kant? Sinds 01:41 vannacht heeft m'n Domoticz geen contact meer kunnen maken en ik kwam er (dus) net ook achter dat m'n app niet meer wil verbinden. Internet werkt verder prima, verbinding van de Easy met de router is ook perfect, dus ik begin te vermoeden dat het hier niet mis gaat, maar ' buiten '.....
Edit: de Easy 10 sec. van de muur gehaald en na 10 sec er weer op geklikt. Nu werkt het weer. Vreemd. Hoop niet dat dit vaker gaat gebeuren.
Edit: de Easy 10 sec. van de muur gehaald en na 10 sec er weer op geklikt. Nu werkt het weer. Vreemd. Hoop niet dat dit vaker gaat gebeuren.
[ Voor 17% gewijzigd door M.v.Veelen op 24-03-2016 09:43 ]
¯\_(ツ)_/¯
Ik was er al een tijd op aan het wachten, maar nu zie ik dat de easy IFTTT ondersteund 
https://ifttt.com/nefit_easy
Maar inmiddels hangt de easy al aan domoticz
Goedemorgen allen,
Sinds kort zijn wij verhuisd en ik ben het e.e.a. met een Fibaro systeem aan het inrichten.
Denk aan verlichting; deur melders, enzovoorts.
Nu zijn wij ons ook al even aan het oriënteren over met welk systeem wij het beste onze verwarmingen kunnen regelen.
Wij willen graag per ruimte een temperatuur kunnen instellen op afstand. We hebben overigens geen vloerverwarming, enkel jaren '30 radiatoren.
Ik heb reeds gekeken naar losse radiatorkranen van Danfoss, maar ik hoor van mijn Fibaro leverancier, dat dat systeem nog niet optimaal blijkt te werken (ivm gebrek aan temperatuur meter of full-duplex mogelijkheid oid?).
Nu ligt mijn oog op het Honeywell Evohome systeem. Is helaas volgens mij nog niet compatible met Fibaro, maar dat vind ik niet zo'n probleem. Een extra control tablet/panel is prima.
Onze CV is inmiddels ongeveer 5jr oud en is van Nefit. Ondersteund an sich geen OpenTherm protocol en daar schijnt volgens mij ook geen adapter voor beschikbaar te zijn. Een installateur vertelde mij echter dat gezien wij de verwarming in de woonkamer en keuken het belangrijkst vinden én de CV ook in de keuken staat.. het qua afstand niet te ver van elkaar verwijderd is en dan niet zoveel uitmaakt of je een aan/uit protocol(?) gebruikt.
Wat is jullie kijk hierop én welk systeem zouden jullie aanraden?
Dank alvast!
Sinds kort zijn wij verhuisd en ik ben het e.e.a. met een Fibaro systeem aan het inrichten.
Denk aan verlichting; deur melders, enzovoorts.
Nu zijn wij ons ook al even aan het oriënteren over met welk systeem wij het beste onze verwarmingen kunnen regelen.
Wij willen graag per ruimte een temperatuur kunnen instellen op afstand. We hebben overigens geen vloerverwarming, enkel jaren '30 radiatoren.
Ik heb reeds gekeken naar losse radiatorkranen van Danfoss, maar ik hoor van mijn Fibaro leverancier, dat dat systeem nog niet optimaal blijkt te werken (ivm gebrek aan temperatuur meter of full-duplex mogelijkheid oid?).
Nu ligt mijn oog op het Honeywell Evohome systeem. Is helaas volgens mij nog niet compatible met Fibaro, maar dat vind ik niet zo'n probleem. Een extra control tablet/panel is prima.
Onze CV is inmiddels ongeveer 5jr oud en is van Nefit. Ondersteund an sich geen OpenTherm protocol en daar schijnt volgens mij ook geen adapter voor beschikbaar te zijn. Een installateur vertelde mij echter dat gezien wij de verwarming in de woonkamer en keuken het belangrijkst vinden én de CV ook in de keuken staat.. het qua afstand niet te ver van elkaar verwijderd is en dan niet zoveel uitmaakt of je een aan/uit protocol(?) gebruikt.
Dank alvast!
Als je een (relatief recente) Nefit CV ketel hebt kun je een Nefit Opentherm converter aanschaffen, zie bijvoorbeeld: http://wifithermostaten.n.../aansluittabel-nefit.htmlStinow schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 10:29:
Goedemorgen allen,
Dank alvast!
De installateur heeft duidelijk geen kaas gegeten van de materie(zoals zo vaak voorkomt helaas). Modulatie heeft niets met afstand tussen radiator en CV te maken; het gaat erom hoe hard de CV het water gaat verwarmen. Een modulerende thermostaat heeft dus zeker wel de voorkeur om een zo gelijkmatige temperatuur in de betreffende ruimtes te verkrijgen.
Met Evohome heb ik geen ervaring, dus ik kan deze niet aan- of afraden.
[ Voor 3% gewijzigd door EddoH op 24-03-2016 10:58 ]
Jammer, werkt bij bij niet. Kom niet door die OAuth pagina heen als ik de m'n Easy aan IFTTT probeer toe te voegen. Hij lijkt de credentials niet te herkennen. Ik zal wel iets fout doen. De username, is toch de toegangscode en niet het serienummer?Tinusvolkel schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 10:05:
Ik was er al een tijd op aan het wachten, maar nu zie ik dat de easy IFTTT ondersteund
Ik heb het zelf nog niet getest dus kan je helaas niet helpen.synthdood schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 11:53:
[...]
Jammer, werkt bij bij niet. Kom niet door die OAuth pagina heen als ik de m'n Easy aan IFTTT probeer toe te voegen. Hij lijkt de credentials niet te herkennen. Ik zal wel iets fout doen. De username, is toch de toegangscode en niet het serienummer?
Ik weet niet of het als verkoop praatje van Nefit vandaan komt maar omdat de Nefit ketels zelf ook slim kunnen moduleren (mbv oa de aanvoer en retour temperatuur van het water) schijnt het in de praktijk prima te doen te zijn om zuinig te stoken met een aan/uit thermostaat.EddoH schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 10:57:
[...]
Als je een (relatief recente) Nefit CV ketel hebt kun je een Nefit Opentherm converter aanschaffen, zie bijvoorbeeld: http://wifithermostaten.n.../aansluittabel-nefit.html
De installateur heeft duidelijk geen kaas gegeten van de materie(zoals zo vaak voorkomt helaas). Modulatie heeft niets met afstand tussen radiator en CV te maken; het gaat erom hoe hard de CV het water gaat verwarmen. Een modulerende thermostaat heeft dus zeker wel de voorkeur om een zo gelijkmatige temperatuur in de betreffende ruimtes te verkrijgen.
Met Evohome heb ik geen ervaring, dus ik kan deze niet aan- of afraden.
Maar Nefit heeft een opentherm gateway waarmee je Nefit ketels aan een opentherm thermostaat kunt knopen. Zelfs de oude modellen.
[ Voor 6% gewijzigd door NBK op 24-03-2016 21:31 ]
PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic
Heb je eerst via onderstaande pagina je account al aangemaakt en geactiveerd?synthdood schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 11:53:
[...]
Jammer, werkt bij bij niet. Kom niet door die OAuth pagina heen als ik de m'n Easy aan IFTTT probeer toe te voegen. Hij lijkt de credentials niet te herkennen. Ik zal wel iets fout doen. De username, is toch de toegangscode en niet het serienummer?
http://www.nefit.nl/consument/landingpages/mijneasy
Testing, one, two ...
Daar heb je geen Nefit ketel voor nodig, dat kan een willekeurige CV-ketel van bijv. 10 jaar die niet al te dom is ook wel.NBK schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 21:29:
[...]
Ik weet niet of het als verkoop praatje van Nefit vandaan komt maar omdat de Nefit ketels zelf ook slim kunnen moduleren (mbv oa de aanvoer en retour temperatuur van het water) schijnt het in de praktijk prima te doen te zijn om zuinig te stoken met een aan/uit thermostaat.
[...]
De meeste moderne ketels doen dat, echter is dat niet helemaal hetzelfde als de thermostaat laten bepalen wat de watertemperatuur moet zijn. Qua zuinigheid is het wellicht een minimaal verschil, daar durf ik geen harde beweringen over te doen, maar qua comfort is het zeker wel te merken.NBK schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 21:29:
[...]
Ik weet niet of het als verkoop praatje van Nefit vandaan komt maar omdat de Nefit ketels zelf ook slim kunnen moduleren (mbv oa de aanvoer en retour temperatuur van het water) schijnt het in de praktijk prima te doen te zijn om zuinig te stoken met een aan/uit thermostaat.
Maar Nefit heeft een opentherm gateway waarmee je Nefit ketels aan een opentherm thermostaat kunt knopen. Zelfs de oude modellen.
Als de ketel zelf terug moduleert, zal hij niet voor langere tijd(bijvoorbeeld een uur) op 40 graden gaan stoken, zoals een modulerende thermostaat dat kan vragen. Echter is het meer dat de ketel niet continu volledig gaat lopen stoken als er warmtevraag is, maar zal hard beginnen en vervolgens iets terug moduleren. De radiatoren zijn dan echter al flink heet geworden.
[ Voor 6% gewijzigd door EddoH op 25-03-2016 09:01 ]
Je moet even een account aanmaken bij Nefit, en via dat account kun je je thermostaat toevoegen.synthdood schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 11:53:
[...]
Via IFTTT kun je dan weer connecten met dit account.
Maar het werk iig bij mij
Je hebt 2 soorten moduleren, die onafhankelijk van elkaar kunnen werken, of allebei tegelijk.
A: de ketel die zijn brander moduleert op basis van de huidige watertemperatuur. Dit heeft niks te maken met de thermostaat, maar doet de ketel zelf. Als de watertemperatuur in de ketel veel te laag is: vol gas geven. Als deze in de buurt ligt van wat hij wil hebben: laag pitje branden. Volgens mij doen bijna alle HR-ketels dit wel. Tenminste, mijn oudje van 16 jaar oud wel.
B: de thermostaat die een bepaalde gewenste temperatuur meegeeft in zijn warmtevraag aan de ketel. Op deze manier weet de ketel dat hij zijn water niet tot 60/70/80/90 hoeft te verwarmen, maar dat bijvoorbeeld 40 ook genoeg is. Dit betekent dat je ketel bijvoorbeeld een uur lang rustig het water op 30 graden kan houden en je kamer daardoor precies op de gewenste temperatuur blijft. Het alternatief, aan/uit, zou telkens opwarmen naar 60/70/80/90 (afhankelijk van instelling) en dus zou de temperatuur in de kamer boven gewenste temperatuur komen. De ketel moet daarom telkens een paar minuten aan en een paar minuten uit. Door dit netjes af te wisselen, blijft je temperatuur ook ongeveer op de gewenste temperatuur. Modulerend zal dit over het algemeen net iets beter gaan dan met aan/uit. Houd er wel rekening mee dat in moderne woningen vaak zo weinig warmteverlies is dat zelfs met een modulerende thermostaat en een watertemperatuur van 30, het toch nog teveel opwarmt in de kamer en er alsnog aan/uit gewerkt moet worden om de temperatuur op gewenste niveau te houden.
A: de ketel die zijn brander moduleert op basis van de huidige watertemperatuur. Dit heeft niks te maken met de thermostaat, maar doet de ketel zelf. Als de watertemperatuur in de ketel veel te laag is: vol gas geven. Als deze in de buurt ligt van wat hij wil hebben: laag pitje branden. Volgens mij doen bijna alle HR-ketels dit wel. Tenminste, mijn oudje van 16 jaar oud wel.
B: de thermostaat die een bepaalde gewenste temperatuur meegeeft in zijn warmtevraag aan de ketel. Op deze manier weet de ketel dat hij zijn water niet tot 60/70/80/90 hoeft te verwarmen, maar dat bijvoorbeeld 40 ook genoeg is. Dit betekent dat je ketel bijvoorbeeld een uur lang rustig het water op 30 graden kan houden en je kamer daardoor precies op de gewenste temperatuur blijft. Het alternatief, aan/uit, zou telkens opwarmen naar 60/70/80/90 (afhankelijk van instelling) en dus zou de temperatuur in de kamer boven gewenste temperatuur komen. De ketel moet daarom telkens een paar minuten aan en een paar minuten uit. Door dit netjes af te wisselen, blijft je temperatuur ook ongeveer op de gewenste temperatuur. Modulerend zal dit over het algemeen net iets beter gaan dan met aan/uit. Houd er wel rekening mee dat in moderne woningen vaak zo weinig warmteverlies is dat zelfs met een modulerende thermostaat en een watertemperatuur van 30, het toch nog teveel opwarmt in de kamer en er alsnog aan/uit gewerkt moet worden om de temperatuur op gewenste niveau te houden.
Ik zou dat niet echt aan/uit willen noemen, om verwarring te voorkomen. Het is meer dat een ketel een minimaal vermogen heeft, dus zal hij schakelen tussen uit en minimaal vermogen om het huis op temperatuur te houden.woekele schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 09:04:
Je hebt 2 soorten moduleren, die onafhankelijk van elkaar kunnen werken, of allebei tegelijk.
B: de thermostaat die een bepaalde gewenste temperatuur meegeeft in zijn warmtevraag aan de ketel. Op deze manier weet de ketel dat hij zijn water niet tot 60/70/80/90 hoeft te verwarmen, maar dat bijvoorbeeld 40 ook genoeg is. Dit betekent dat je ketel bijvoorbeeld een uur lang rustig het water op 30 graden kan houden en je kamer daardoor precies op de gewenste temperatuur blijft. Het alternatief, aan/uit, zou telkens opwarmen naar 60/70/80/90 (afhankelijk van instelling) en dus zou de temperatuur in de kamer boven gewenste temperatuur komen. De ketel moet daarom telkens een paar minuten aan en een paar minuten uit. Door dit netjes af te wisselen, blijft je temperatuur ook ongeveer op de gewenste temperatuur. Modulerend zal dit over het algemeen net iets beter gaan dan met aan/uit. Houd er wel rekening mee dat in moderne woningen vaak zo weinig warmteverlies is dat zelfs met een modulerende thermostaat en een watertemperatuur van 30,het toch nog teveel opwarmt in de kamer en er alsnog aan/uit gewerkt moet worden om de temperatuur op gewenste niveau te houdenn.
Technisch gezien gaat hij natuurlijk wel aan en weer uit, maar dit zul je niet echt voelen als zodanig met zulke lage temperaturen
Ah, goeie!Tinusvolkel schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 09:03:
[...]
Je moet even een account aanmaken bij Nefit, en via dat account kun je je thermostaat toevoegen.
Via IFTTT kun je dan weer connecten met dit account.
Maar het werk iig bij mij
Maar uh.. Wat is dat voor hopeloze accountaanmaakpagina Nefit?! Werkt dus niet.Passwordvelden blijven altijd rood wat je ook doet. [i] knopje doet niets. Onduidelijk waar je moet klikken om verder te komen. Eindigt eindelijk in "Er is een fout opgetreden. Probeer het opnieuw."
Beetje beta dus alemaal nog. Ik probeer het over een maandje nog wel een keer.
Idd vrij hopeloos, maar met een WW met cijfers letters hoofdletters en speciale tekens was het uiteindelijk gelukt.synthdood schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 11:24:
[...]
Ah, goeie!
Maar uh.. Wat is dat voor hopeloze accountaanmaakpagina Nefit?! Werkt dus niet.Passwordvelden blijven altijd rood wat je ook doet. [i] knopje doet niets. Onduidelijk waar je moet klikken om verder te komen. Eindigt eindelijk in "Er is een fout opgetreden. Probeer het opnieuw."
Beetje beta dus alemaal nog. Ik probeer het over een maandje nog wel een keer.
En als alles niet meer rood is dan kun je verder klikken op account aanmaken (ofzoiets