[KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 26 Laatste
Acties:
  • 199.011 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-10 11:16
Als ik hier klik

http://www.kpn.com/prive/krijg-meer/kpn-compleet.htm

Dan heb je bij alleen internet ook gewoon dubbele data...

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 08:04
Jassy schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 16:36:
Als ik hier klik

http://www.kpn.com/prive/krijg-meer/kpn-compleet.htm

Dan heb je bij alleen internet ook gewoon dubbele data...
Achja dat is wel mooi, 2 telefoons ook nog €5 euro korting per abbonement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseDise
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-10 19:07
Ik zit op Texel met KPN 3G.

Ik ben verbonden met de mast in Den Burg en haal met verschillende speedtests +20 Mbit/s met servers uit Alkmaar en Haarlem.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LNXTApt.jpg

Iemand een idee hoe dat kan?
Ik dacht dat 3G ging tot 14,4 Mbit/s?

Of blijkbaar toch tot 28,8 max, zoals Vodafone (uit m'n hoofd)?

Heb wel een 4G abonnement, maar gebruik een OnePlus One en hoef jullie daar de 4G mogelijkheden niet van te vertellen, vandaar 3G rechtsboven.

[ Voor 19% gewijzigd door WiseDise op 05-06-2015 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Hier is 3G bal met amper 3,5mb down, en dat op het platteland..!! Vodafone enT-mobile 3G is hier beduidend sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 16:48
Met de nieuwste versies van HSDPA/HSPA op 3G kan je aanzienlijkhogere snelheden halen dan wat in Nederland geadverteerd wordt. Er wordt niet mee geadverteerd omdat nu vooral 4G nu gepromoot moet worden. 3G is in technische zin zeker nog niet uitgespeeld en kan meer dan wij denken.
Bij Vodafone haalde je bij de eerste 4G uitrol op 3G hogere snelheden dan op 4G. Inmiddels is dit probleem opgelost.

Nu is Vodafone voor zover ik weet de snelste provider op 3G. met 42,2 Mbp/s als maximum. De anderen knijpen 3G. Helaas gebruikt Vodafone alleen 3G-2100 met veel dekkingsgaten en geen 3G-900 zoals KPN en T-Mobile dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
ucsdcom schreef op zondag 07 juni 2015 @ 00:55:
Met de nieuwste versies van HSDPA/HSPA op 3G kan je aanzienlijk hogere snelheden halen dan wat in Nederland geadverteerd wordt.
Dat klopt zeker. 3G is niet zomaar 3G, daar zit een netwerk achter met software en parameters waar regelmatig aan gesleuteld en geupdate wordt. Kort citaat uit een aanstaande update :

"The next update takes further steps in the HSPA evolution by launching two carriers EUL Multi Carrier support. This should improve the uplink rate to above 10 Mbps and users will experience about twice the uplink data rate. The app coverage is also enhanced at the cell edge by the innovative Uplink Coordinated Multi-Point Reception feature, which provides improvements for both data and voice. With improved capacity for the EUL FACH channel, users can fully benefit from faster network response and setup time."

Wanneer dit exact uitgerold gaat worden en hoeveel hier daadwerkelijk merkbaar van zal zijn durf ik echt niet te zeggen. Het onderschrijft slechts jouw stelling en is toepasbaar voor zowel Vodafone als KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat is in jullie optiek het beste 3G/4G netwerk van Nederland? Verschilt dit per locatie of is dat toch gewoon KPN?

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-10 16:29

The Wizard

Moderator Mobile
Dat is plaats afhankelijk. In de randstad en (grote) steden maakt het niet uit, hooguit zeer lokale verschillen. In het buitengebied is het raadzaam om te kijken naar de dekkingskaarten of het antenneregister.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik ben benieuwd naar testen en reviews. Geloof dat ik laatst iets op Nu zag dat T-Mobile het snelst is en KPN het best gedekt.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Een test zegt niet zoveel, aangezien het 5 km verderop weer het beeld totaal anders kan zijn. Op dit moment heeft KPN gemiddeld genomen het best dekkende 4G netwerk en T-Mobile het snelst. Maar we praten hier echt over gemiddelden, in bepaalde steden kan Vodafone weer een stuk sneller zijn en beter dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik heb een iPhone 6 en nu Ziggo Mobiel met 300 minuten en 1GB. Omdat de service van Ziggo snel achteruit gaat, wil ik er weg. Eerst naar Tele2: voordelig en maandelijks opzegbaar. Nu twijfel ik over KPN, omdat het over 2 jarig contract gaat. Prijs is wel zeer aantrekkelijk: 20 euro voor 200 minuten en 5GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

THE_BASE schreef op zondag 07 juni 2015 @ 19:48:
Ik heb een iPhone 6 en nu Ziggo Mobiel met 300 minuten en 1GB. Omdat de service van Ziggo snel achteruit gaat, wil ik er weg. Eerst naar Tele2: voordelig en maandelijks opzegbaar. Nu twijfel ik over KPN, omdat het over 2 jarig contract gaat. Prijs is wel zeer aantrekkelijk: 20 euro voor 200 minuten en 5GB.
20 euro? Ik kom op 25 euro uit op de kpn site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-10 16:23

IkWilbert

Het is mij!

Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2015 @ 20:53:
[...]

20 euro? Ik kom op 25 euro uit op de kpn site?
Zal wel iemand op hetzelfde adres hebben wonen met een kpn abo. Dan krijg je 5 euro korting per maand.

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IkWilbert schreef op zondag 07 juni 2015 @ 21:01:
[...]

Zal wel iemand op hetzelfde adres hebben wonen met een kpn abo. Dan krijg je 5 euro korting per maand.
Ah oké balen. :( moet een nieuw abbo hebben, maar wil maximaal 20 euro per maand uitgeven voor minimaal 2GB data op het kpn of Vodafone netwerk, en dat is moeilijk. :P ik dacht er is een andere manier.

Die 5 euro korting werkt alleen met echte kpn klanten toch? Mijn moeder is telfort klant, wat eigendom is van kpn, maar dat zal wel niet werken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:03
Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2015 @ 21:08:
[...]

Die 5 euro korting werkt alleen met echte kpn klanten toch? Mijn moeder is telfort klant, wat eigendom is van kpn, maar dat zal wel niet werken. :P
Nee, Telfort (en Simyo) tellen niet. Werkt alleen voor de premium-merken KPN en Hi (maar Hi is volgende maand voltooid verleden tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2015 @ 21:08:
[...]

Ah oké balen. :( moet een nieuw abbo hebben, maar wil maximaal 20 euro per maand uitgeven voor minimaal 2GB data op het kpn of Vodafone netwerk, en dat is moeilijk. :P ik dacht er is een andere manier.

Gewoon je abonnement bij een vriend of familielid op adres zetten. Dan krijgen jullie beide 5 euro korting. Dus de ander verdient er ook wat aan. Superdeal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
The Wizard schreef op zondag 07 juni 2015 @ 18:16:
Een test zegt niet zoveel, aangezien het 5 km verderop weer het beeld totaal anders kan zijn. Op dit moment heeft KPN gemiddeld genomen het best dekkende 4G netwerk en T-Mobile het snelst. Maar we praten hier echt over gemiddelden, in bepaalde steden kan Vodafone weer een stuk sneller zijn en beter dekken.
Exact. Een test is locatie en tijdgebonden. Vandaag kan het erg goed zijn, morgen ligt er misschien een site plat of andersom; de dekking laat te wensen over en morgen staat er weer een nieuwe site in de lucht. Persoonlijk denk ik dat KPN het beste scoort, daarna T-Mobile, daarna Vodafone. Maar dat is als je alles (prijzen, dekking en snelheid) op 1 hoop gooit en persoonlijke voorkeuren (en locatie) dus achterwege laat. Tele2 helemaal even buiten beschouwing gelaten aangezien die mijns inziens overal tussendoor vaart met hun roaming op T-Mobile 3G waarmee je nog geen concreet oordeel kunt vellen over hun eigen dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Duidelijk verhaal. KPN voor 20 euro is niet veel geld. Had liever maandelijks opzegbaar of een jaar-contract, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 16:15
ucsdcom schreef op zondag 07 juni 2015 @ 00:55:
Met de nieuwste versies van HSDPA/HSPA op 3G kan je aanzienlijkhogere snelheden halen dan wat in Nederland geadverteerd wordt. Er wordt niet mee geadverteerd omdat nu vooral 4G nu gepromoot moet worden. 3G is in technische zin zeker nog niet uitgespeeld en kan meer dan wij denken.
Bij Vodafone haalde je bij de eerste 4G uitrol op 3G hogere snelheden dan op 4G. Inmiddels is dit probleem opgelost.

Nu is Vodafone voor zover ik weet de snelste provider op 3G. met 42,2 Mbp/s als maximum. De anderen knijpen 3G. Helaas gebruikt Vodafone alleen 3G-2100 met veel dekkingsgaten en geen 3G-900 zoals KPN en T-Mobile dat doen.
KPN 3G doet ook 42.2Mbps. Is alleen geknepen zoals je al aangaf. Ik heb zo'n app op de telefoon die aangeeft op Wat voor verbinding ik zit.

Overigens merk ik wel dat 3G vaak gewoon sneller is qua downloaden, met 4G blijf ik soms rond de 10, met 3G vaak rond de 15. Nu ben ik niet zo'n muggenzifter en schakel daarvoor niet automatisch terug naar 3g, maar toch :p

Afbeeldingslocatie: http://64kbps.nl/img/3g.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:44
Gisteravond nog in het holst van de nacht een speedtest gedaan met een iPhone 6 in Amstelveen (LTE1800).
Snelheden zijn niet mis, alleen de ping blijft soms nog wel een beetje achter.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/mj789l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
AlesT schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 14:45:
Gisteravond nog in het holst van de nacht een speedtest gedaan met een iPhone 6 in Amstelveen (LTE1800).
Snelheden zijn niet mis, alleen de ping blijft soms nog wel een beetje achter.

[afbeelding]
Netjes. Wat is een beetje je gemiddelde? Ik zit te denken naar KPN over te stappen met mijn iPhone 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
De Iphone 6 heeft geen 4G+ ondersteuning. Dus daarop zitten al snelheidsbeperkingen. Het maximum is in theorie 150 Mbp/s. In de praktijk haal ik met een Iphone 6 tussen de 20 en 50 Mbp/s bij KPN. Ik merkte ca. 2 tot 3 maanden terug dat het KPN netwerk ging vertragen op 4G. De laatste weken merk ik dat de snelheden verdubbelen ten opzichte van toen.het maakt ook uit hoeveel 4G frequentieruimte er beschikbaar is. De 4G-1800 band is niet zo snel en geeft op de meeste plaatsen nu zeker nog geen betere resultaten dan 4G-800. Alleen 4G+ toestellen zullen een enorme snelheidsverhoging gaan ervaren naar 40 tot 100 Mbp/s in de praktijk.

Op plaatsen waar GSM1800 nog volop nodig is kon KPN tot nu toe nog niet de volle bandbreedte aan 4G1800 toewijzen. Dat zal in de toekomst wel gaan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Het lijkt of KPN de netwerk of simkaart settings voor LTE-1800 heeft aangepast. Waar mijn OnePlus One eerst alleen vlak onder de mast 4G-1800 oppakte en iets verderaf al snel de voorkeur gaf aan 3G ontvangst merk ik dat na het opstarten het toestel nu ook verder van 4G-1800 zenders af eerst aanmeldt op 4G-1800, maar er nu ook op blijft hangen tot de 4G ontvangst echt slecht wordt. Prettig, dat betekent dat met de uitbreidende dekking van KPN 4G1800 eindelijk ook bezitters van Iphones 5 en Oneplus One toestellen in de stedelijke gebieden 4G/LTE kunnen gaan gebruiken. Positieve ontwikkeling.

In de praktijk haal ik snelheden van zo,n 28 Mbp/s tot 65 Mbp/s op 4G-1800 bij KPN. De snelheid op de Oneplus One is op de meeste plekken hoger dan ik op een Iphone 6 of HTC One haal op de 4G-800 band. Voor 4G+ ondersteunde toestellen is de snelheidswinst dus ook fors verwacht ik.

Kan de netwerkvoorkeur nog afhangen van de beschikbare 4G bandbreedte? Dus op plaatsen waar slechts 10 Mhz spectrum op 4G-1800 beschikbaar is wordt deze band toegewezen voor 4G+ toestellen samen met de bandbreedte van 4G-800 en andere toestellen worden naar 4G-800 gezet of naar 3G? En dan bij 20 Mhz beschikbaar spectrum zijn alle toestellen die het kunnen ontvangen welkom om de capaciteit beter te verdelen?

Als een bovenstaand mechanisme niet bestaat, dan zou je 4G snelheid enorm kunnen dalen als je toestel over schiet naar 4G-1800 als er slechts 10 Mhz beschikbaar is.

[ Voor 24% gewijzigd door ucsdcom op 14-06-2015 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:49
In Maastricht, waar de laatste 2 weken volop LTE1800 wordt uitgerold (en dus nog 10Mhz wordt gebruikt) is het op de iPhone 5 van een familielid nog geen enkele keer gelukt (ook niet afgelopen nacht, toen de telefoon de hele nacht lag op een plek waar LTE1800 zo goed als vol binnenkomt) om verbinding te maken met 4G. De enige plekken waar dit wel al is gelukt (weliswaar met moeite), is in Eindhoven en Rotterdam, en laat daar nou al 20Mhz gebruikt worden voor LTE1800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:51
ucsdcom schreef op zondag 14 juni 2015 @ 12:51:
Kan de netwerkvoorkeur nog afhangen van de beschikbare 4G bandbreedte? Dus op plaatsen waar slechts 10 Mhz spectrum op 4G-1800 beschikbaar is wordt deze band toegewezen voor 4G+ toestellen samen met de bandbreedte van 4G-800 en andere toestellen worden naar 4G-800 gezet of naar 3G? En dan bij 20 Mhz beschikbaar spectrum zijn alle toestellen die het kunnen ontvangen welkom om de capaciteit beter te verdelen?

Als een bovenstaand mechanisme niet bestaat, dan zou je 4G snelheid enorm kunnen dalen als je toestel over schiet naar 4G-1800 als er slechts 10 Mhz beschikbaar is.
Netwerkvoorkeur hangt af van instellingen van de provider. Vaak is er een voorkeur voor LTE1800 ingesteld zodat daar zo veel mogelijk gebruik van wordt gemaakt, anders is LTE800 namelijk vaak net iets sterker en dan zit iedereen daarop. Bij Vodafone is die voorkeur bijvoorbeeld vrij sterk; je gebruikt LTE1800 totdat het echt bijna niet meer kan.

Bij 4G+ geldt eigenlijk precies hetzelfde; alleen pakt hij het 'overgebleven' kanaal erbij voor extra downloadsnelheid. Voor upload wordt dat nog niet gebruikt (over een aantal jaar pas).

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Laatst online: 23:31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Bedankt voor je tip. In dit topic ben je aan het goede adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Na een tijdje overwegen besloten KPN Sim Only te nemen. Het feit dat ik en mijn zus het op het adres van onze ouders kunnen zetten gaf de doorslag. Dat een A-merk als KPN voordeliger wordt dan een prijsvechter als Ziggo is vrij bijzonder:

KPN Basis 150 minuten en 500 MB voor 17,50 euro per maand. Met KPN Compleet wordt dit 300 minuten en 1000 MB voor 12,50 euro. Inclusief 4G, buitenlandbundels en een werkende app.

Ziggo deed het overigens niet slecht: 300 minuten en 1000 MB voor 15 euro. Wel met 3G, zonder buitenlandbundels en geen app. Het loont dus om goed te vergelijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-09 08:32
Vanmiddag viel mij op dat in het centrum van Tilburg ineens LTE1800 op 10 Mhz zat. Zodra ik richting station ging en over een andere mast ging had ik wel 20 Mhz. Dit doen ze om capaciteit te behouden voor GSM1800?!

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ze bouwen het idd op/af (hoe je het wil bekijken :)). Het kan zijn dat in bepaalde regio's meer 2G dekking noodzakelijk is ivm M2M, en dat ze daarom 10 MHz inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
Het Antenneregister is weer geüpdatet met de nieuwe KPN-locaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
Had toch al wel iets meer locaties verwacht. Zeker omdat ik omgeving Breda wat werkzaamheden de laatste tijd zag staan. Mogelijk dat KPN deze nog niet heeft doorgegeven? Want ik zie maar één nieuwe locatie erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Cardo schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 17:20:
Had toch al wel iets meer locaties verwacht. Zeker omdat ik omgeving Breda wat werkzaamheden de laatste tijd zag staan. Mogelijk dat KPN deze nog niet heeft doorgegeven? Want ik zie maar één nieuwe locatie erbij.
Niet alle gemelde/aangekondigde werkzaamheden duiden per definitie op de bouw van een nieuwe locatie hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
De laatste update zijn pakweg de locaties die vóór ongeveer 10 juni zijn omgebouwd, de werkzaamheden die daarna plaatsvonden lijken nog niet verwerkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Je zag bij uitrol van bijvoorbeeld T-Mobile dat locaties wel omgebouwd en geschikt gemaakt werden voor 4G-1800 maar nog niet in het netwerk werden gehangen. Ik zie op verschillende plaatsen dat glasvezel gelegd wordt. Bijvoorbeeld kan de mast omgebouwd worden, waarna 2G en 3G direct actief worden gezet. 4G volgt dan pas als de glasvezel verbinding is opgeleverd.

Bij KPN wordt volgens mij meteen geactiveerd na ombouw. Dus of het voor Breda zo kan gaan kan ik niet inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Een 3G-only site van KPN hier in de stad is al weken geleden omgebouwd maar heeft pas een paar dagen 4G nu (+ ook LTE1800). Nog geen 2G, geen idee of dat nog gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 04:22:
Een 3G-only site van KPN hier in de stad is al weken geleden omgebouwd maar heeft pas een paar dagen 4G nu (+ ook LTE1800). Nog geen 2G, geen idee of dat nog gaat komen.
2G; lijkt mij wel. Welke locatie is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Raider095 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 10:34:
[...]

2G; lijkt mij wel. Welke locatie is dat?
3515GB gaat het om, tot voor kort een 3G-only locatie met kleine antennepaneeltjes. Iets ten zuiden van die locatie staat er nog een (3513GZ), maar die is (nog?) niet omgebouwd.

In hoeverre bepaalt Ericsson dit soort zaken eigenlijk en in hoeverre doet KPN het zelf?

Ook leuk trouwens: check het Pinkpop-terrein eens op het Antenneregister :)

[ Voor 19% gewijzigd door Sorcerer8472 op 19-06-2015 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Zo, dat zijn wel een heleboel sectoren :). Geeft dat niet veel storing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
Vandaag reed ik door de nieuwe Sluiskiltunnel. Tot mijn verrassing zag ik dat daar gewoon 4G beschikbaar is op de 1800Mhz-frequentie. Het lijkt erop dat KPN nu dus ook 4G gaat toepassen in tunnels e.d. Zijn er al andere tunnels waar dit beschikbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 11:04:
3515GB gaat het om, tot voor kort een 3G-only locatie met kleine antennepaneeltjes.
GSM staat hier ook gepland, geen idee wanneer.
In hoeverre bepaalt Ericsson dit soort zaken eigenlijk en in hoeverre doet KPN het zelf?
Ik mag 'aannemen' dat de klant (KPN) bepaalt wat er komt te staan en niet de aannemer.
Heb nog niet gekeken, maar weet wel dat er steeds meer "multi sector" antennes gebruikt worden op locaties waar zeer veel mensen aanwezig zijn (zoals evenementen en voetbalstadions). Een enkele antenne bedient dan meerdere sectoren die (in tegenstelling tot normale sites) geen 120 graden uit elkaar staan, maar hooguit 10 graden ofzo. Hoe dat exact werkt weet ik niet, maar het schijnen bijzonder nauwkeurige bundels te zijn waarmee je de capaciteit erg goed kunt verdelen. Je kunt een terrein min of meer in sectoren verdelen en daar je capaciteit op uitsmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:50

TMC

Ik heb sinds kort KPN en 4G, maar het valt me wel een beetje tegen. In de trein tussen Breda en Den Haag 80% van de tijd gewoon 3G! Er is nog een hoop te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Dat komt omdat je telefoon naar 3G schiet en tijdens het streamen niet meer terug gaat naar 4G. Dit is me bij KPN vaker opgevallen. Vanaf UMTS/3G ga je met een lopende datasessie niet meer terug naar 4G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 09:57
volgens mij is dit bij elk netwerk zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Het grappige is dat je bij een lopende datasessie van EDGE wel direct naar 4G kunt springen, dit is mij van het weekend opgevallen.

Dat is wel een grote handicap dat je eerst bij een gesloten datasessie naar 4G wisselt vanaf UMTS. Het lijkt zo dat je erg slechte 4G dekking hebt wat feitelijk niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-buurman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-10 12:24

m-buurman

hmmm...coffee!!

Onlangs van T-Mobile overgestapt naar KPN, T-Mobile had een kleine voorsprong op snelheid hier in Groningen maar door de uitrol van de 1800MHz masten is KPN voor mij weer net iets rapper. Vanochtend 169Mbps down/33Mbps up op m'n Galaxy S6 :)

[ Voor 3% gewijzigd door m-buurman op 22-06-2015 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:00
Wat is jullie definitie van een datasessie? iPhones houden voor APNS (push messaging services) continu een connectie open, als dat als sessie zou tellen zou je telefoon nooit terugschakelen naar 4G. Ik denk eerder dat je telefoon zelf pas terugschakelt als het gemiddelde aantal pakketjes onder een bepaalde threshold komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005

RnB

Zijn er meer mensen die van Hi nu officieel zijn overgezet op KPN en een verminderde 4G dekking ervaren?

Ik heb gister het smsje gehad en sinds gister ervaar ik dus een verminderde 4G dekking in de omgeving Amsterdam en Schiphol.

Het kan natuurlijk toeval zijn, dat ze net bezig zijn met werkzaamheden, maar ik vind het wel heel toevallig.

Ik ben benieuwd naar andere ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
RnB schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 18:29:
Zijn er meer mensen die van Hi nu officieel zijn overgezet op KPN en een verminderde 4G dekking ervaren?

Ik heb gister het smsje gehad en sinds gister ervaar ik dus een verminderde 4G dekking in de omgeving Amsterdam en Schiphol.

Het kan natuurlijk toeval zijn, dat ze net bezig zijn met werkzaamheden, maar ik vind het wel heel toevallig.

Wat bedoel je met "verminderd"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Dat ik op plaatsen waar ik verbonden was met het 4G netwerk, nu nog maar verbonden ben met het 3G of EDGE netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Nee, die ervaringen heb ik nog niet meegemaakt. Ook ik ben gisteren overgezet.

Wat ik wel merk is dat er in Friesland en Groningen behoorlijke gaten in de dekking zitten... Dan is er wel 3G beschikbaar, maar geen 4G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:59
Ik heb gisteren een aantal sms'en gekregen op mijn nieuwe KPN prepaid sim dat we vanaf 30 juni ook met prepaid in buitenland kunnen internetten en MMS'en. Heb er gelijk even over gebeld naar de CS en medewerker verwacht (na navraag) dit jaar nog 4G voor prepaid. Ook worden er prepaid buitenland internetbundels geintroduceerd maar hoe die eruit zien weten ze nog niet.

Duimen dat die info klopt _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door timmie1 op 26-06-2015 16:39 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:03
HvanderT schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 11:17:

Wat ik wel merk is dat er in Friesland en Groningen behoorlijke gaten in de dekking zitten... Dan is er wel 3G beschikbaar, maar geen 4G.
Wat raar: mijn ervaring is juist dat het bereik van 4G bijna beter is dan van 3G (treintraject Groningen - Leeuwarden; al heb je dan tussen Buitenpost en Zwaagwesteinde altijd wel een 'black spot').

Overigens vorige maand overgegaan van Hi naar KPN, maar geen wezenlijke achteruitgang in ontvangst ervaren. Wel is mijn ervaring zo dat als mijn telefoon terugschakelt van 4G naar 3G, de gebruikte verbinding altijd op 3G blijft steken. Zal wel met de techniek te maken hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door rclahsen op 27-06-2015 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
rclahsen schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 13:11:
[...]

Wat raar: mijn ervaring is juist dat het bereik van 4G bijna beter is dan van 3G (treintraject Groningen - Leeuwarden; al heb je dan tussen Buitenpost en Zwaagwesteinde altijd wel een 'black spot').

Overigens vorige maand overgegaan van Hi naar KPN, maar geen wezenlijke achteruitgang in ontvangst ervaren. Wel is mijn ervaring zo dat als mijn telefoon terugschakelt van 4G naar 3G, de gebruikte verbinding altijd op 3G blijft steken. Zal wel met de techniek te maken hebben.
Tussen Buitenpost en Zwaagwesteinde is inderdaad een blackspot. Dan heb je even totaal geen bereik meer op 2g, 3g en 4g. Maar ook in de weilanden in de grensgebieden van Groningen en Friesland (Doezum, Surhuisterveen, Opende) krijg ik geen 4G, maar wel volle bak 3G. Niet zo'n ramp, maar toch gek dat daar geen 4G is. In Surhuisterveen staat een 4G mast, en die kan je vanuit Doezum zien staan bij goed zicht, is toch alweer zo'n 6km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-10 19:54

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

[...]
...
Wauw, da's een mooie lap capaciteit daar. Allemaal sectorstrookjes van zo'n 14 graden die elk slechts een klein stukje terrein dekken. Ik ben wel erg benieuwd of deze apparatuur continu aanstaat of alleen bij evenementen zoals PinkPop wordt ingeschakeld. Iemand daar in de buurt die dat heeft kunnen testen?

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:03
RnB schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 18:29:

Ik denk dat dit niets met de overgang van Hi naar KPN te maken heeft (is immers hetzelfde netwerk) maar met het feit dat 4G op 1800 MHz op steeds meer plaatsen beschikbaar is. Het bereik van hogere frequenties is lager, maar de capaciteit hoger. Daarom houdt je toestel zo lang mogelijk verbinding met deze band en dat resulteert in minder balkjes bereik dan je gewend was bij 4G op 800 MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
HvanderT schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 11:17:

Ik zou je toestel nog eens een keer een volledige reboot geven. Dit is namelijk niet de ervaring die ik bij KPN heb. De dekking is ook op het platteland best op orde als je naar dekking buitenshuis kijkt. Ook KPN heeft zeker nog flinke gaten door heel Nederland heen. Het lijkt daarbij eerder dat dit gaat om gebieden waar geen of moeizaam glasvezel naartoe te halen is, dan om als bezuiniging simpel niet investeren in het netwerk.

Wel heb ik sterk de indruk dat nu de 4G-1800 uitrol absolute voorrang heeft boven de verdere uitrol van 4G-800 in slecht bedekte gebieden.vdat klinkt ook niet onlogisch als het nog een half jaar of langer gaat duren om er glasvezel te brengen. Anderzijds: een straalverbinding kan ook wel iets verbeteren.

Mijn ervaring is trouwens wel dat je met 1 streepje 4G ontvangst nog prima en stabiel kan werken. Probeer dat maar eens op 3G, maar dat meldde KPN eerder ook al:

nieuws: KPN: 3g is een halfbakken en middelmatige technologie

Heb je trouwens al eens op de link gekeken die eerder hier genoemd is waar KPN laat zien op welke nu onbedekte plekken ze netwerkverbeteringen willen gaan doen in de komende 2 jaar?

[ Voor 19% gewijzigd door ucsdcom op 27-06-2015 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Steven.w schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 17:01:
[...]

Ik denk dat dit niets met de overgang van Hi naar KPN te maken heeft (is immers hetzelfde netwerk) maar met het feit dat 4G op 1800 MHz op steeds meer plaatsen beschikbaar is. Het bereik van hogere frequenties is lager, maar de capaciteit hoger. Daarom houdt je toestel zo lang mogelijk verbinding met deze band en dat resulteert in minder balkjes bereik dan je gewend was bij 4G op 800 MHz.
Ik geloof je direct, maar ik zie dus vaker 3G of E dan 4G in beeld. Zou toch niet moeten, ik zou denken dat ie van 4G1800 naar 4G800 zou moeten wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
ucsdcom schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 17:01:
[...]

Ik zou je toestel nog eens een keer een volledige reboot geven. Dit is namelijk niet de ervaring die ik bij KPN heb. De dekking is ook op het platteland best op orde als je naar dekking buitenshuis kijkt. Ook KPN heeft zeker nog flinke gaten door heel Nederland heen. Het lijkt daarbij eerder dat dit gaat om gebieden waar geen of moeizaam glasvezel naartoe te halen is, dan om als bezuiniging simpel niet investeren in het netwerk.

Wel heb ik sterk de indruk dat nu de 4G-1800 uitrol absolute voorrang heeft boven de verdere uitrol van 4G-800 in slecht bedekte gebieden.vdat klinkt ook niet onlogisch als het nog een half jaar of langer gaat duren om er glasvezel te brengen. Anderzijds: een straalverbinding kan ook wel iets verbeteren.

Mijn ervaring is trouwens wel dat je met 1 streepje 4G ontvangst nog prima en stabiel kan werken. Probeer dat maar eens op 3G, maar dat meldde KPN eerder ook al:

nieuws: KPN: 3g is een halfbakken en middelmatige technologie

Heb je trouwens al eens op de link gekeken die eerder hier genoemd is waar KPN laat zien op welke nu onbedekte plekken ze netwerkverbeteringen willen gaan doen in de komende 2 jaar?
Ik weet zo niet of ik die link gezien heb, kan het me niet heugen (en momenteel kan ik die zo snel ook niet vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maestro schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 16:05:
[...]

Wauw, da's een mooie lap capaciteit daar. Allemaal sectorstrookjes van zo'n 14 graden die elk slechts een klein stukje terrein dekken. Ik ben wel erg benieuwd of deze apparatuur continu aanstaat of alleen bij evenementen zoals PinkPop wordt ingeschakeld. Iemand daar in de buurt die dat heeft kunnen testen?
Das mijn inziens gewoon de tijdelijke COW die er tijdens Pinkpop stond. Zo staat de Tmobile COW ook nu in het antenneregister. Zullen er volgende maand wel weer uit zijn, daar er echt geen nieuwe masten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
HvanderT schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 19:34[/message]:
[...]

Ik weet zo niet of ik die link gezien heb, kan het me niet heugen (en momenteel kan ik die zo snel ook niet vinden).
Bijgaand in ieder geval de link naar het nieuwsbericht:

http://corporate.kpn.com/...bevolkte-locaties-aan.htm

nieuws: KPN belooft mobiel bereik op minder bevolkte locaties te verbeteren

Wie weet kan iemand ons even helpen met de link naar de check op KPN uitbreidingen voor de komende 2 jaar. Ik dacht hem opgeslagen te hebben, maar de lijk loopt dood. Mogelijk wil KPN deze info achteraf toch niet delen?

[ Voor 26% gewijzigd door ucsdcom op 28-06-2015 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blids
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-10 01:31
Verwijderd schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 20:33:
[...]

Das mijn inziens gewoon de tijdelijke COW die er tijdens Pinkpop stond. Zo staat de Tmobile COW ook nu in het antenneregister. Zullen er volgende maand wel weer uit zijn, daar er echt geen nieuwe masten staan.
Zijn beide Kpn, bij het gebouw Kpn en Vodafone geen COW, T-Mobile zit een eind verder op boven op de heuvel, maar geen COW van T-Mobile

Trouwens de Vodafone COW bij walibi is ook weer weg

[ Voor 18% gewijzigd door Blids op 28-06-2015 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
HcBlids schreef op zondag 28 juni 2015 @ 22:16:
[...]

Zijn beide Kpn, bij het gebouw Kpn en Vodafone geen COW, T-Mobile zit een eind verder op boven op de heuvel, maar geen COW van T-Mobile

Trouwens de Vodafone COW bij walibi is ook weer weg
Ik begreep dat alle providers CoW's hadden tijdens Pinkpop, of in ieder geval een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blids
Sorcerer8472 schreef op maandag 29 juni 2015 @ 01:05:
[...]

Ik begreep dat alle providers CoW's hadden tijdens Pinkpop, of in ieder geval een tijdelijke oplossing.
Ja ook Vodafone en T-Mobile hadden daar Cow's staan, maar staan niet in het antenneregister, mogelijk laat Kpn ze daar staan, vodafone heeft daar ook extra capaciteit bij het gebouw

Afbeeldingslocatie: http://www.weerwoord.be/uploads/2620152917270.png

vodafone bij het gebouw
28.8 m / 60 gr / 806 MHz / 28.4 dBW
28.8 m / 60 gr / 1827.5 MHz / 32.4 dBW
28.8 m / 180 gr / 806 MHz / 28.4 dBW
28.8 m / 180 gr / 1827.5 MHz / 32.4 dBW
28.8 m / 300 gr / 806 MHz / 28.4 dBW
28.8 m / 300 gr / 1827.5 MHz / 32.4 dBW

kpn bij het gebouw
35 m / 0 gr / 816 MHz / 30.7 dBW
35 m / 140 gr / 816 MHz / 30.7 dBW
35 m / 240 gr / 816 MHz / 30.7 dBW

kpn cow links
18 m / 74 gr / 1815 MHz / 25.5 dBW
18 m / 92 gr / 1815 MHz / 25.5 dBW
18 m / 110 gr / 1815 MHz / 25.5 dBW
18 m / 128 gr / 1815 MHz / 25.5 dBW
18 m / 146 gr / 1815 MHz / 25.5 dBW
25 m / 20 gr / 1815 MHz / 28.7 dBW
25 m / 260 gr / 1815 MHz / 28.7 dBW
25 m / 300 gr / 1815 MHz / 28.7 dBW
25 m / 340 gr / 1815 MHz / 28.7 dBW

kpn cow rechts
18 m / 250 gr / 1815 MHz / 28.7 dBW
18 m / 274 gr / 1815 MHz / 25.5 dBW
18 m / 292 gr / 1815 MHz / 25.5 dBW
18 m / 310 gr / 1815 MHz / 25.5 dBW
18 m / 328 gr / 1815 MHz / 25.5 dBW
18 m / 346 gr / 1815 MHz / 25.5 dBW

t-mobile op de heuvel
23.9 m / 120 gr / 1860 MHz / 31.7 dBW
23.9 m / 240 gr / 1860 MHz / 31.7 dBW
23.9 m / 335 gr / 1860 MHz / 31.7 dBW

t-mobile vestastraat
22.8 m / 220 gr / 1860 MHz / 31.2 dBW
23.6 m / 0 gr / 1860 MHz / 31 dBW
23.6 m / 120 gr / 1860 MHz / 31 dBW

t-mobile stadionbaan
36.8 m / 0 gr / 1860 MHz / 31.3 dBW
36.8 m / 120 gr / 1860 MHz / 31.3 dBW
36.8 m / 240 gr / 1860 MHz / 31.3 dBW

kpn wattstraat
2G, 3G 900, 2100, 4G
34.9 m / 100 gr / 816 MHz / 31.1 dBW
34.9 m / 220 gr / 816 MHz / 31.1 dBW
34.9 m / 330 gr / 816 MHz / 31.1 dBW

t-mobile minckelersstraat
mast nog niet omgebouwd oude 2G, 3G
Datum ingebruikname16-6-2006
23.4 m / 10 gr / 1871.4 MHz / 30.8 dBW
23.4 m / 190 gr / 1872.4 MHz / 30.8 dBW
23.4 m / 280 gr / 1870.8 MHz / 32.5 dBW
Datum ingebruikname13-8-2007
23.4 m / 10 gr / 2162.2 MHz / 31.2 dBW
23.4 m / 10 gr / 2167.2 MHz / 31.2 dBW
23.4 m / 190 gr / 2162.2 MHz / 31.2 dBW
23.4 m / 190 gr / 2167.2 MHz / 31.2 dBW
23.4 m / 280 gr / 2162.2 MHz / 31.2 dBW
23.4 m / 280 gr / 2167.2 MHz / 31.2 dBW

vodafone minckelersstraat
2G, 3G, 4G
22.4 m / 90 gr / 806 MHz / 28.4 dBW
22.4 m / 210 gr / 806 MHz / 28.4 dBW
22.4 m / 330 gr / 806 MHz / 28.4 dBW

[ Voor 13% gewijzigd door Blids op 29-06-2015 02:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Als je daar op het terrein staat dan kun je eigenlijk alleen de masten in de directe omgeving ontvangen vanwege de bebossing en heuvels die je op die kaart niet ziet. De woonwijk aan de westkant ligt volgens mij ook wat hoger dan het terrein zelf. Ik denk dat je vooral de antennes uit het noorden kunt ontvangen (een KPN en Vodafone 2G/3G/4G combinatie die nog iets noordelijker staan aan de (toepasselijk) Marconistraat en Wattstraat).

De Vodafone 2G vlakbij is een microcell in Snowworld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mast Minckelerstraat is allang omgebouwd, alleen nog niet geactiveerd.

Er staat echt geen cow op het pinkpop terrein, of ik ben retescheel.

Wat bedoel je met bij het gebouw? VF en KPN zitten daar in een mast, staat geen gebouw bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2015 @ 14:27:
Mast Minckelerstraat is allang omgebouwd, alleen nog niet geactiveerd.

Er staat echt geen cow op het pinkpop terrein, of ik ben retescheel.

Wat bedoel je met bij het gebouw? VF en KPN zitten daar in een mast, staat geen gebouw bij.
Je bedoelt er staat nu niets? T-Mobile gaf namelijk aan dat ze 4 tijdelijke masten op Pinkpop hadden:
http://newsroom.t-mobile.nl/festivalseizoen-geopend/

Ik las dat Vodafone er 2 had. En KPN blijkbaar dus ook 2. Allebei naast hun vaste locatie (die bij Vodafone LTE-Advanced doet, bij KPN alleen LTE800).

Verder gok ik dat KPN vanuit haar eigen systemen een uitdraai maakt voor het Antenneregister. Staan daar op een bepaald moment tijdelijke antennes in, dan worden die ook meegenomen. Volgende update zullen ze wel weer weg zijn als ze er nu niet meer staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, dat bedoel ik inderdaad. Buiten de gewone mast staat er verder niks momenteel. Dat er cow's gestaan hebben, dat zeker weten. En zoals ik al eerder zei, zullen dat die 'tijdelijke' weergaven zijn in het register waarschijnlijk inderdaad ook weer weg volgende maand.

Betreft de Wattstraat, dat is een kpn only site toch? Wist niet dat daar VF ook in zat, of bedoel je het anders?

Maar goed, blijft voor mij de vraag, welk gebouw bedoeld wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Vodafone zit aan de Marconistraat, ietsjes verderop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op maandag 29 juni 2015 @ 15:30:
Vodafone zit aan de Marconistraat, ietsjes verderop :)
Ja precies, naast de (niet-geactiveerde) T-Mobile. Dan is het duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blids
Sorcerer8472 schreef op maandag 29 juni 2015 @ 08:26:
Als je daar op het terrein staat dan kun je eigenlijk alleen de masten in de directe omgeving ontvangen vanwege de bebossing en heuvels die je op die kaart niet ziet. De woonwijk aan de westkant ligt volgens mij ook wat hoger dan het terrein zelf. Ik denk dat je vooral de antennes uit het noorden kunt ontvangen (een KPN en Vodafone 2G/3G/4G combinatie die nog iets noordelijker staan aan de (toepasselijk) Marconistraat en Wattstraat).

De Vodafone 2G vlakbij is een microcell in Snowworld :)
Bereik komt dus uit het noorden van deze masten
Afbeeldingslocatie: http://www.weerwoord.be/uploads/0620153049530.png
Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2015 @ 15:15:
Sorry, dat bedoel ik inderdaad. Buiten de gewone mast staat er verder niks momenteel. Dat er cow's gestaan hebben, dat zeker weten. En zoals ik al eerder zei, zullen dat die 'tijdelijke' weergaven zijn in het register waarschijnlijk inderdaad ook weer weg volgende maand.

Betreft de Wattstraat, dat is een kpn only site toch? Wist niet dat daar VF ook in zat, of bedoel je het anders?

Maar goed, blijft voor mij de vraag, welk gebouw bedoeld wordt?
Dit gebouw bedoel ik bij het gele rondje, in een mast
Afbeeldingslocatie: http://www.weerwoord.be/uploads/062015302320.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aha,

Vandaar de verwarring. Dat gebouw is niet meer :D Is ook een heel oude foto.

De vaste mast staat nu ongeveer 150m naar beneden tegen de bosrand aan. Vaste mast met VF en KPN.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/utAUr6F.jpg

Daarnaast staat er links buiten het plaatje, wanneer je de Einsteinstraat volgt, onder aan deze weg een VF site bovenop een elektriciteitsmast. Weet niet in hoeverre deze reikt tot aan Megaland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010

swv

Vandaag was er in Alkmaar Noord geen of slechte 2G/3G/4G dekking. Ik het Webcareteam aangesproken, bleek er na navraag aan de technische dienst een storing te zijn en werkzaamheden vandaag en morgen. Ik nog vragen of het met LTE1800 te maken kon hebben maar dat konden ze niet zeggen. Op de onderhoudspagina stond namelijk ook niks. Kijk ik eind van de middag naar de fieldtestmode omdat mij opviel dat ik minder bereik had, staat er band 3! Ben dus benieuwd of ze van een nood een deugd hebben gemaakt omdat dit niet naar buiten gecommuniceerd is.

Wel fijn dat je direct serieus genomen wordt en niet dat riedeltje van 'heeft u uw simkaart al in een ander toestel gestopt etc'. Gewoon direct een antwoord na navraag, daar houd ik van!

[ Voor 13% gewijzigd door swv op 30-06-2015 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
Ligt het aan mij of staat er de laatste tijd niks meer over de uitrol van LTE1800 op de onderhoudspagina van KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Dat ligt niet aan jou nee. Ondertussen bouwt KPN volgens mij wel verder. Mijn verhaal boven je staat en stond niet vermeld op de onderhoudspagina. Ik was gisteren in Heerhugowaard op een bedrijventerrein aldaar en daar was ook al LTE1800 beschikbaar. Nou stond er vorige week op de onderhoudspagina wel dat er werkzaamheden zouden zijn in Alkmaar en Heerhugowaard en ik ben toen ook de postcodes nagegaan via de broncode van de website. Die werkzaamheden waren echter op twee andere locaties dan waar ik nu LTE1800 ontvang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Mogelijk verwachtten ze op deze locaties voor de start van de werkzaamheden geen gevolgen voor de bereikbaarheid op die locatie. Of het webteam loopt gewoon achter. Er zijn best plekken op de websites van providers die niet zo frequent als nodig is worden bijgehouden door de providers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blids
Heb een topic aan gemaakt zo dat deze on topic blijft, Kpn Ervaringen Utrecht op de Tour de France kunt delen

[Ervaringen] prestatievergelijking providers tijdens drukte

[ Voor 32% gewijzigd door Blids op 05-07-2015 02:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-08 18:51
@HvanderT e.a. Het witte plekkenbeleid wordt nog gemaakt. Providers lijken niet goed te weten waar de ervaringen erg slecht zijn. Laatst is er een kamerdebat geweest over 112 en daar zaten gemeentes met jarenlange die frustraties naast telcobonzen. Ter plekke werden bijna meteen dealtjes gesloten.
Er is blijkbaar wil en budget maat de info komt slecht door de taaie lagen helpdesks door.
Beste wat iedereen met slechte dekking kan doen is een app als Sensory gebruiken en je hele omgeving eens doorfietsen. Met de upload via wifimodus gebruikt die nihil data.
Als er grote slechte plekken op die kaarten komen dan zien ze dat vast een keer bij de juiste afdeling. En je helpt er anderen mee, het is informatief om je regio eens te bekijken van verschillende providers.
Zo komt er misschien ook concurrentie op dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Er is al sinds de komst van GSM in Nederland concurrentie op dekking. KPN het toenmalige PTT had een analoog NMT autotelefoon gebonden netwerk. Zij bouwde ook weer een autogebonden GSM netwerk waarin de gaten door gebruik van een antennebooster in de auto overwonnen kon worden. Vodafone was nieuwkomer en rolde in 1995 en 1996 juist een handheld GSM netwerk uit om de klanten van KPN te pakken. Sindsdien is KPN ook bij gaan bouwen. Dat is nu juist wat in Nederland het verschil maakt met andere landen. En dat is juist wat een grote tegenvaller voor de buitenlandse providers was toen de GSM -1800 licenties geveild werden en Telfort, Dutchtone en Ben wonnen.

On topic: Sensorly en Rootmetrics zijn mooie apps. Ik heb daarbij sterk de indruk dat providers niets met dit soort data doen. Alleen T-Mobile heeft de rootmetrics app omgesleuteld naar een eigen tool. Of daar ook echt iets mee gebeurt is mij een raadsel.

Dat providers verbaasd zijn over dekkingsgaten is iets wat poppenkast van de provider moet zijn. De dekkingsomrekentools zijn redelijk nauwkeurig. Ook rijden er auto's rond die de dekking monitoren. Vodafone zet volgens zeggen taxi's in. De dekkingsgaten zijn prima in beeld, providers gooien de klachten van klanten echter blijkbaar gewoon weg. Alleen bij T-Mobile werd een dekkingsklacht echt serieus opgepakt en beantwoord. Bij KPN en Vodafone heb ik twijvels. Tijdens nieuwbouw van het antennepark zoals nu tijdens de 4G uitrol kan een klacht zeker helpen. Als dit voltooid is en het netwerkbudget weer naar minimale bedragen is teruggeschroefd, dan kan je het weer schudden met dekkingsuitbouw. Dan is er alleen nog geld voor capaciteisverbetering. Dus heb je een klacht, dan nu handelen!

[ Voor 44% gewijzigd door ucsdcom op 05-07-2015 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Providers weten prima wat er speelt. Individuele klachten behandelen (in de zin van er dan ook echt een mast plaatsen) heeft voor een provider niet heel veel zin (ook voor T-Mobile niet) omdat je misschien wel gemeenten hebt waar maar 1 iemand last heeft die klaagt, en andere gemeenten waar er 20 zijn die allemaal niet klagen. Beetje vergelijkbaar met statistische significantie. Uitzondering zijn bedrijven waarbij er bijv. een bedrijf is met 100 KPN-contracten maar problemen met dekking in hun pand.

Komen er genoeg klachten binnen, dan gaan ze heus wel kijken hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Cardo schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 16:42:
Ligt het aan mij of staat er de laatste tijd niks meer over de uitrol van LTE1800 op de onderhoudspagina van KPN?
Het staat er niet, en er komen ook niet zo veel meer bij in antenne register, maar ze bouwen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Aangezien de onderhoudspagina nu telkens Gepland werk uitrol LTE1800 (Plaats(en) ZM Aangepast) aangeeft, heb ik even middels de pagina broncode de postcodes bekeken. Er zijn gisteren ook al veel werkzaamheden afgerond dus die kan ik niet meer achterhalen. Vandaag en de komende dagen tot 13 juli wordt er in de hieronder gepresenteerde volgorde aan LTE1800 gewerkt in de omgeving van:

Amersfoort Oost
Egmond aan Zee
's Hertogenbosch West
Schiedam
Maastricht Centrum
Rotterdam Kralingen
Sint Pancras
Gouda Oost
Gouda Centrum
Eindhoven Noord
Loosdrechtse Plassen
Zwolle Centrum
Nijmegen Centrum
Dordrecht Noord
Utrecht Oost
Tilburg West
Alkmaar Centrum
Loosdrechtse Plassen
Amersfoort Centrum

Zoals je ziet lekker gevarieerd. Wellicht zijn er nog op meer plaatsen werkzaamheden gepland die niet zichtbaar zijn op deze pagina.

Edit: het lijkt weer te zijn weggehaald, zijn ze er na een paar dagen achter gekomen dat het toch niet helemaal klopt :P

[ Voor 6% gewijzigd door swv op 09-07-2015 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Klopt, stond sinds maandag al op met die vage omschrijvingen :P. Bij de KPN service apps staan overigens wel kaartjes bij (die lang niet altijd kloppen trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-10 15:55

robertwebbe

Robert Webbe

Wie zijn er allemaal ingeloot in de VoLTE pilot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
robertwebbe schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 17:07:
Gaat om een paar bedrijven: Accenture en Amsterdam ArenA:
http://corporate.kpn.com/...nederlandse-bedrijven.htm

Als Vodafone ooit zo'n pilot houdt, stuur mij maar een privébericht dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Ah, verrek! Nog een maandje wachten dan op de resultaten daarvan! :)

Trouwens, KPN heeft in Delft op 2624AV vlakbij station Delft-Zuid een locatie waar 3CA mogelijk is (in theorie dus circa 300 Mbps). Ben wel benieuwd hoe frequenties daar worden geaggregeerd als je een "normale" class 6 telefoon hebt. Pakt hij dan 2600+1800 samen (lijkt me logisch) of toch 800+1800? Iemand in de buurt met een Samsung 4G+-telefoon die kan kijken hoe de frequenties geaggregeerd worden? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wonderwout
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-10 20:25
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 17:31:
Ah, verrek! Nog een maandje wachten dan op de resultaten daarvan! :)

Trouwens, KPN heeft in Delft op 2624AV vlakbij station Delft-Zuid een locatie waar 3CA mogelijk is (in theorie dus circa 300 Mbps). Ben wel benieuwd hoe frequenties daar worden geaggregeerd als je een "normale" class 6 telefoon hebt. Pakt hij dan 2600+1800 samen (lijkt me logisch) of toch 800+1800? Iemand in de buurt met een Samsung 4G+-telefoon die kan kijken hoe de frequenties geaggregeerd worden? :P
1800 + 2600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
robertwebbe schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 17:07:
25 via Tweakers en 25 via het KPN forum. Je zal trouwens weinig tot geen info krijgen van de ingelote deelnemers omdat veel onder een NDA valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ik wil alleen graag weten wie de gelukkigen zijn 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Ik ben daar ook wel nieuwsgierig naar. Daardoor zag ik dat het topic nog open stond voor reacties. Maar ook daar nog niemand die heeft aangegeven er bij te zijn. De 8e juli stond aangemerkt als datum, maar Zal KPN wel al uitsluitsel hebben gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Gisteren heeft iedereen volgens mij definitief te horen gekregen of men in de pilot zat of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
De KPN forum deelnemers zijn vorige week geselecteerd, van de Tweakers kant heb ik niks gehoord. Ben benieuwd hoeveel zich ingeschreven hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 17:31:
Trouwens, KPN heeft in Delft op 2624AV vlakbij station Delft-Zuid een locatie waar 3CA mogelijk is (in theorie dus circa 300 Mbps).
Da's vermoedelijk het KPN gebouw aan de Vulcanusweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Schrudde schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 22:02:
@HvanderT e.a. Het witte plekkenbeleid wordt nog gemaakt. Providers lijken niet goed te weten waar de ervaringen erg slecht zijn. Laatst is er een kamerdebat geweest over 112 en daar zaten gemeentes met jarenlange die frustraties naast telcobonzen. Ter plekke werden bijna meteen dealtjes gesloten.
Er is blijkbaar wil en budget maat de info komt slecht door de taaie lagen helpdesks door.
Beste wat iedereen met slechte dekking kan doen is een app als Sensory gebruiken en je hele omgeving eens doorfietsen. Met de upload via wifimodus gebruikt die nihil data.
Als er grote slechte plekken op die kaarten komen dan zien ze dat vast een keer bij de juiste afdeling. En je helpt er anderen mee, het is informatief om je regio eens te bekijken van verschillende providers.
Zo komt er misschien ook concurrentie op dekking.
Ik denk dat KPN er hier niet zoveel haast mee gaat maken. Er wonen in dit gebied maar weinig mensen. 4G is makkelijk te realiseren, maar ja... Er is hier wel goede 3G dekking, en van de andere providers houdt het bij GPRS wel op. Dus KPN is hier alsnog het "beste".

Afgelopen weekend in een tentje op het Friese platteland doorgebracht, de mensen met Vodafone en T-Mobile allemaal vloeken op hun trage 2G (VF en T hebben hier nog geen 4G en zelfs geen 3G), terwijl ik gewoon volle bak 3G en 4G had. Ik was in een gulle bui en had dus maar even de Wi-Fi hotspot aangezet. "Joh, dat gaat snel" :+

[ Voor 3% gewijzigd door krakendmodem op 13-07-2015 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Mooi, zo zou ik het ook doen. Vodafone in Eindhoven gebruikt bij de 2600-locaties helaas helemaal geen 4G+ (ze draaien los van elkaar met 800 MHz op hogere prioriteit :?) Bijvoorbeeld naast Eindhoven Airport. Daar doen ze 800+2600, maar je komt in de praktijk nooit op 2600 terecht, behalve op die paar locaties die 2600-only zijn in Eindhoven.

Er is wel minimaal één locatie waar ze 800+1800+2600 doen in Eindhoven, geen idee of dat ook 3CA is, maar uit een filmpje van Vodafone lijkt het erop dat ze er wel mee testen ergens in Nederland.

Ik ken dat deel van Delft niet, maar klinkt wel logisch dat KPN het op zo'n locatie doet ;)

Erg benieuwd naar VoLTE-ontwikkelingen bij KPN verder. In dit onverantwoorde filmpje uit februari blijkt dat ze gelijk ook Video-over-LTE meenemen (een beetje zoals dat ook bij UMTS samenwerkte?):
YouTube: Demo super helder LTE 4g(video) bellen. Zeer sneller verbinding

Ben benieuwd of Vodafone zich laat verleiden tot een poging om eerder VoLTE publiek te lanceren. En ben benieuwd naar fallback op locaties waar geen 4G aanwezig is. Bij Vodafone zal dat goed moeten werken, maar KPN heeft ook genoeg plekken waar 4G wat minder sterk is en je bijv. alleen 2G of 3G ontvangt. Erg benieuwd naar de test volgende maand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Sinds maandag over op KPN, hiervoor Vodafone. Ik merk of heb het idee dat accu iPhone 6 veel sneller leeg is dan met mijn vorige provider. Is dit vreemd of zou het kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiseDise
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-10 19:07
THE_BASE schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 19:54:
Sinds maandag over op KPN, hiervoor Vodafone. Ik merk of heb het idee dat accu iPhone 6 veel sneller leeg is dan met mijn vorige provider. Is dit vreemd of zou het kunnen?
Ik had precies hetzelfde idee met mijn OnePlus One.

Niets aan de settings oid veranderd, en op de dag dat ik switchte van T-Mobile naar KPN ging de batterij ook per saldo sneller leeg op KPN 3G dan op T-Mobile 3G. Dat is ook zo gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Ervaar je ook minder bereik in aantal streepjes? Normaal zeggen die niet zoveel, maar in dit geval is jouw toestel hetzelfde gebleven en ben je neem ik aan niet verhuisd ondertussen ;) Bij minder bereik moet je toestel harder stralen om tegen de mast terug te praten wat dus meer energie kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Nee. Ik lijk beter bereik te hebben. Het irriteert me ergens wel, kon 1,5 dag met mijn iPhone doen. Nu hooguit 10 uur. Dat scheelt nogal. Had hem op 3G staan. Probeer vandaag even 4G, kijken of het scheelt. Iemand zei mij dat KPN meer aan 'polling' doet. Geen idee wat het is.

Pagina: 1 ... 12 ... 26 Laatste

Dit topic is gesloten.