[KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 26 Laatste
Acties:
  • 198.312 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Mede-auteur:
  • dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:12

dutchnltweaker

Een beetje oud nieuws inmiddels weer, maar de nieuwe 4g abonnementen van KPN komen er aan.

Nieuwe techniek is natuurlijk altijd duur. Maar het wordt inmiddels wel een beetje extreem. Laten we eens kijken naar het duurste abonnement: 35 euro voor 50mb/s, met een limiet van 5GB.

Ik wil natuurlijk goed profiteren van deze snelheid als ik dit abonnement aanschaf, dus eens kijken hoe lang het duurt voor ik door mijn maandelijkse limiet heen ben.
5GB=5*8=40gb (gigabit). Dit is 40*1000=40000mb. Bij 50mb/s komt het dus neer op 40000/50=800 seconde.
Het duurt dus welgeteld 13 minuten en 20 seconde voor ik door de maandelijkse limiet heen ben.

Eens kijken wat de maandelijkse factuur maximaal kan worden als ik (per ongeluk) niet goed mijn limiet in de gaten houdt.
Voor de huidige KPN abonnementen geldt 0,10 euro/MB voor het buiten de bundel internetten. Ik weet niet zeker of dat ook voor 4G gaat gelden. Weer even rekenen:
We nemen een maand met 30 dagen. Dat zijn 30*24*60*60 seconden, dus 2592000 seconden. Dat komt neer op maximaal 2592000*50=129600000 megabit/maand. Dat is 129600000/8=16200000MB. Dat is dus ruim 15TB/maand wat we in theorie maximaal kunnen downloaden met 4G.
De maximale kosten per maand worden dan: 16200000MB*0,10euro/MB=1.620.000euro. Ofwel 1,6 miljoen euro/maand. Volgens mij is het wachten op de eerste kluns die op een goede maand een factuur van meer dan 1 miljoen euro op de mat ziet liggen...

Het punt is natuurlijk dat in mijn ogen die datalimiet en huidige prijzen buiten de bundel in geen verhouding staan tot de nieuwe snelheid. Volgens mij nog niet helemaal klaar voor de toekomst. Maar misschien wordt dat wel snel beter, of zal het in de praktijk allemaal wel goed gaan. Ik ben benieuwd...

[ Voor 255% gewijzigd door dutchnltweaker op 15-01-2018 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:08

DarkSide

theres no place like ::1

Ja ongelimiteerd is er nu eenmaal niet.
Veel mensen hebben nu een limiet van 1 GB. met een download snelheid van 7,2mb/s
Dan kom je volgens jouw berekening op 18min uit dat je door je limiet heen bent.

Maar ben jij werkelijk 100% van de tijd continu aan het downloaden?
Ik zit op de meeste plekken gewoon via wifi verbonden.
En heb meer dan genoeg aan de download limiet van 1 gb.

Dat je met sneller internet ook meer verbruikt is logisch. Dus een 5 gig limiet is nog redelijk vind ik.

SabNZB heb ik niet op mijn telefoon geinstalleerd staan om zo maar ongelimiteerd te downloaden.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
DarkSide schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 09:38:
Veel mensen hebben nu een limiet van 1 GB. met een download snelheid van 7,2mb/s
Dan kom je volgens jouw berekening op 18min uit dat je door je limiet heen bent.
...
Maar ben jij werkelijk 100% van de tijd continu aan het downloaden?
Nee, natuurlijk download je niet 100% van de tijd op maximale snelheid. Maar er wordt voor 4G heel specifiek geadverteerd met de hoge snelheid. Dat is natuurlijk ook het grote selling point. Maar met deze abonnementen is het wel heel gevaarlijk om daadwerkelijk van die snelheid gebruik te gaan maken.
Dus voor wie is zo'n abonnement nu eigenlijk geschikt?
Als ik de hoge snelheid nodig heb, dan loop ik in een mum van tijd tegen de limiet aan en kost het veel geld.
Als ik de snelheid niet nodig heb, kan ik beter een goedkoper abonnement nemen.
Dus voor mensen met hoge snelheidsbehoefte en een flinke zak geld.

[ Voor 3% gewijzigd door KopjeThee op 18-01-2013 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
KopjeThee schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 09:46:
[...]

Nee, natuurlijk download je niet 100% van de tijd op maximale snelheid. Maar er wordt voor 4G heel specifiek geadverteerd met de hoge snelheid. Dat is natuurlijk ook het grote selling point. Maar met deze abonnementen is het wel heel gevaarlijk om daadwerkelijk van die snelheid gebruik te gaan maken.
Dus voor wie is zo'n abonnement nu eigenlijk geschikt?
Als ik de hoge snelheid nodig heb, dan loop ik in een mum van tijd tegen de limiet aan en kost het veel geld.
Als ik de snelheid niet nodig heb, kan ik beter een goedkoper abonnement nemen.
Hoge snelheid hoeft niet gelijk te staan aan heel veel downloaden. Het voordeel van de hoge snelheid is bijvoorbeeld ook dat video's sneller laden, websites (met veel afbeeldingen) sneller laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Als je een beetje goochelt met getallen kan je ieder getal wel zwaar omlaag of omhoog redeneren en dan op extreme bedragen uitkomen. Volgens jouw beredenering zit ik met mijn 1 Mb/s en 350 MB datalimiet dus ook binnen 350 * 8 = 2800 Mbit -> 2800 seconde = 46 minuten door mijn bundel. Op die wijze rekenen is onzin, snelheid is imho ook totaal niet relevant. Als je met je oude abonnement onder de 1 GB blijft, zie ik niet in hoe hogere snelheid dit verder omhoog drijft.

Je 24/7 download-voorbeeld raakt helemaal kant noch wal.

edit: over je latere posts: snelheid is voornamelijk gemak, niet om data binnen te trekken. Daarnaast vind ik het ook niet relevant wat iemand er mee doet die zelf zijn verbruik niet in de hand kan houden: dat is toch echt je eigen probleem. Je sluit toch ook een contract af? Dan weet je dat je met dingen akkoord gaat en dat er weinig "maars" mogelijk zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door LiquidT_NL op 18-01-2013 09:50 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:52
Als je met je oude abonnement onder de 1 GB blijft, zie ik niet in hoe hogere snelheid dit verder omhoog drijft.
Toch ben ik bang dat wanneer het internet nog sneller mobiel toegankelijk wordt, er nog meer gebruik van wordt gemaakt. Denk aan het streamen van video in veel hogere kwaliteit. Dan lopen het aantal bitjes hard op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:08

DarkSide

theres no place like ::1

Sneller internet is idd gewoon makkelijker. Het lezen van sites gaat beter. En je zal, zeker met de huidige 5" telefoons, ook gewoon de normale desktop versie bekijken en niet de mobile versie
Dit genereerd meer data. En daarom ook een hoger limiet.
Ik denk dat de 5 gb dan ook een goed limiet is.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Exception schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 09:51:
[...]
Toch ben ik bang dat wanneer het internet nog sneller mobiel toegankelijk wordt, er nog meer gebruik van wordt gemaakt. Denk aan het streamen van video in veel hogere kwaliteit. Dan lopen het aantal bitjes hard op!
5 GB is veel, en ook een stuk hoger dan de meeste abbo's. Hoe dan ook vind ik de berekening gewoon belachelijk, en worden ook aannames gemaakt dat de verhoging van de limiet niet proportioneel bij mogelijk hoger gebruik.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
LiquidT_NL schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 09:48:
Volgens jouw beredenering zit ik met mijn 1 Mb/s en 350 MB datalimiet dus ook binnen 350 * 8 = 2800 Mbit -> 2800 seconde = 46 minuten door mijn bundel.
...
snelheid is voornamelijk gemak, niet om data binnen te trekken.
Volgens mij is het niet zo dat de databehoefte constant is, totaal onafhankelijk van de toename in algemeen beschikbare snelheid. Die correlatie kan niet zomaar genegeerd worden. Die 46 minuten die je berekent is bijvoorbeeld een factor 3 a 4 groter dan de 13 minuten die ik berekende. Dat vind ik een erg groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
KopjeThee schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 10:14:
[...]

Volgens mij is het niet zo dat de databehoefte constant is, totaal onafhankelijk van de toename in algemeen beschikbare snelheid. Die correlatie kan niet zomaar genegeerd worden.
Zeer zeker waar, maar wat jij hier laat zien is dan ook volledig onzin. Jij stelt hier voor dat je met hoge snelheid 24/7 download. Nu weet ik dat dat niet je bedoeling is, maar jij bent hier degene die met scheve berekeningen aan komt. Ik vraag mij daarom later ook hardop af of iemand met een 1GB limiet nu, straks met hogere snelheid tegen de 5GB aan zit.
Die 46 minuten die je berekent is bijvoorbeeld een factor 3 a 4 groter dan de 13 minuten die ik berekende. Dat vind ik een erg groot verschil.
Dat is een groot verschil, maar het getal zegt absoluut niets. Als ik of een 4G gebruiker nu een filmpje op zet, we verbruiken evenveel tijdens het kijken. Het heeft absoluut geen zin te kijken naar hoelang je op maximaal vermogen kan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 13:41

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tsja, in de tijd dat abonnementen nog niet zo ruim waren als nu, dat de prijzen buiten je abbo grandioos verschilden van binnen je bundel, kregen wij (schuldhulpverlening en budgetbeheer) regelmatig nota's van vele honderden, zo niet duizenden euro's binnen.

Ik zie de bui al hangen.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
LiquidT_NL schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 10:25:
[...]
Dat is een groot verschil, maar het getal zegt absoluut niets. Als ik of een 4G gebruiker nu een filmpje op zet, we verbruiken evenveel tijdens het kijken. Het heeft absoluut geen zin te kijken naar hoelang je op maximaal vermogen kan kijken.
Volgens mij zegt het getal wel iets: Het geeft de verhouding aan tussen internet snelheid en datalimiet. En ik denk echt dat snelheid en databehoefte gecorreleerd zijn. Dus een lagere verhouding is volgens mij niet goed (13 om 46 minuten).

Voor de rest: Ik verwacht ook niet dat veel mensen hun limiet in 13 minuten opstoken. Ook verwacht ik niet dat het veel mensen lukt om een factuur van mer dan 1 miljoen binnen te slepen. Maar ik denk wel dat die getallen iets zeggen. Zeker als je dezelfde berekening voor een ander abonnement uitvoert. Zelfs die maximale maandelijkse factuur: Net zoals ik die 5GB wat karig vind, vind ik die 0,10euro/MB te hoog voor de geboden snelheid (maar ik weet dus niet of die 0,10 euro/MB voor 4G ook nog opgaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
KopjeThee schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 10:37:
[...]

Volgens mij zegt het getal wel iets: Het geeft de verhouding aan tussen internet snelheid en datalimiet. En ik denk echt dat snelheid en databehoefte gecorreleerd zijn. Dus een lagere verhouding is volgens mij niet goed (13 om 46 minuten).
Zonder te weten in hoeverre die correlatie is zegt de verhouding in praktisch opzicht niets. Die verhouding blijven namelijk niet staan zolang de correlatie niet recht evenredig blijft, m.a.w. dat een verdubbeling in snelheid staat niet gelijk aan een verdubbeling in gebruik.
Voor de rest: Ik verwacht ook niet dat veel mensen hun limiet in 13 minuten opstoken. Ook verwacht ik niet dat het veel mensen lukt om een factuur van mer dan 1 miljoen binnen te slepen. Maar ik denk wel dat die getallen iets zeggen. Zeker als je dezelfde berekening voor een ander abonnement uitvoert. Zelfs die maximale maandelijkse factuur: Net zoals ik die 5GB wat karig vind, vind ik die 0,10euro/MB te hoog voor de geboden snelheid (maar ik weet dus niet of die 0,10 euro/MB voor 4G ook nog opgaat).
Zeg dat dan gewoon, en laat die berekeningen achterwege :S Je ondermijnt je eigen standpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
LiquidT_NL schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 10:55:
[...]
Zonder te weten in hoeverre die correlatie is zegt de verhouding in praktisch opzicht niets. Die verhouding blijven namelijk niet staan zolang de correlatie niet recht evenredig blijft, m.a.w. dat een verdubbeling in snelheid staat niet gelijk aan een verdubbeling in gebruik.
Ik denk dat het best wel eens vrij evenredig zou kunnen zijn.
[...]
Zeg dat dan gewoon, en laat die berekeningen achterwege :S Je ondermijnt je eigen standpunt.
Ik ondermijn geen standpunten van mezelf. De berekeningen zijn gewoon waar. Verder heb ik nooit gezegd dat de uitkomst vaak zou voorkomen. Ook heb ik al gezegd dat mijn punt is dat ik de datalimiet te laag vind en de prijs per MB te hoog (voor zover nog geldig) in combinatie met de verhoogde snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
KopjeThee schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 11:19:
[...]

Ik denk dat het best wel eens vrij evenredig zou kunnen zijn.
Tja, dus je bent aan het speculeren. Dat is prima, geef dat dan aan. Want op dit moment zie ik niet staan dat je zo duidelijk deze aanname maakt.
Ik ondermijn geen standpunten van mezelf. De berekeningen zijn gewoon waar. Verder heb ik nooit gezegd dat de uitkomst vaak zou voorkomen. Ook heb ik al gezegd dat mijn punt is dat ik de datalimiet te laag vind en de prijs per MB te hoog (voor zover nog geldig) in combinatie met de verhoogde snelheid.
De berekening klopt, echter de link tussen je berekening en je conclusie is ver te zoeken, hoewel je ze wel zodanig verbindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Choasmarkk
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-04 23:09
Met mijn Tmobile onbeperkt bundel kom ik nauwelijks over de 500MB per maand, om de 5GB aan te tikken doe je dingen met je telefoon die niet voor telefoons bedoeld zijn. Zoals grote media dingen downloaden over het netwerk etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Het doorloopt weer de standaardcyclus zoals die ook bij 3G werd doorlopen. Eerst een mager aanbod tegen hoge prijzen. Dan komen de lokkertjes, die later weer worden ingeperkt met argumenten over de capaciteit van het netwerk. En als dat business model niet meer werkt, dan wordt alles weer verruimd alsof capaciteit nooit een probleem was. De prijzen en voorwaarden zijn niet afgestemd op de techniek, maar op het creëren van een optimale opbrengst. En ja, 4G is bedoeld om grote mediadingen te downloaden, torrents binnen te hengelen en andere zaken die veel capaciteit vergen, wat moet je anders met die snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

18327

Choasmarkk schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 11:26:
Met mijn Tmobile onbeperkt bundel kom ik nauwelijks over de 500MB per maand, om de 5GB aan te tikken doe je dingen met je telefoon die niet voor telefoons bedoeld zijn. Zoals grote media dingen downloaden over het netwerk etc.
Grappig, dit zijn precies de argumenten die +/- 12 jaar geleden gebruikt werden bij datalimieten op vaste internetverbindingen. (bijvoorbeeld Z!oN in "Zeelandnet, tijd om actie te ondernemen!") Nu zie je dezelfde trend bij mobiel internet. Het wordt sneller en meer mensen maken er gebruik van, dus komt er meer aanbod om bijvoorbeeld filmpjes in hoge kwaliteit te bekijken. En waarom zou dat niet kunnen? Je hoeft geen groot licht te zijn om te voorspellen dat er alleen maar meer vraag komt naar mobiele bandbreedte, niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-05 20:09

Brons

Fail!

Move naar Telecomproviders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
KPN wil natuurlijk niet dat men de ADSL aanslutiing eruit gooit en via de telefoon de verbinding laat tetheren. Het scheve is wel dat 4G straks eigenlijk ADSL obsolete maakt. Meer bereik, meer snelheid en makkelijker ergens te implementeren. Vooral voor buitengebieden met lange lijnafstanden tot de centrale een uitkomst.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:31
haribold schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 12:59:
Het doorloopt weer de standaardcyclus zoals die ook bij 3G werd doorlopen. Eerst een mager aanbod tegen hoge prijzen. Dan komen de lokkertjes, die later weer worden ingeperkt met argumenten over de capaciteit van het netwerk. En als dat business model niet meer werkt, dan wordt alles weer verruimd alsof capaciteit nooit een probleem was. De prijzen en voorwaarden zijn niet afgestemd op de techniek, maar op het creëren van een optimale opbrengst. En ja, 4G is bedoeld om grote mediadingen te downloaden, torrents binnen te hengelen en andere zaken die veel capaciteit vergen, wat moet je anders met die snelheid?
4G biedt een grotere capaciteit doordat het een hogere "spectral efficiency" heeft: meer bits per Hz bandbreedte. Elke provider heeft nu problemen met capaciteit op drukke plekken zoals stations tijdens spitsuren. Met 4G kan dat verleden tijd worden, 3G is simpelweg niet gebouwd voor de manier waarop het nu gebruikt wordt; de standaard komt volgens mij zelfs nog uit het vorige millennium, toen je dataverbinding maar eventjes open ging om even mail binnen te halen en toen weer dicht, niet om 24/7 open te blijven...

4G is dus gewoon ook nodig om in de toekomst aan de vraag te kunnen blijven voorzien zonder dat het hele netwerk dichtslibt.

Gisteravond was ik nog in het centrum van Utrecht. Daar heeft Vodafone antennes staan die vanuit één installatie het volledige(!) 3G-spectrum dat Vodafone heeft uitzenden (op de V&D bij Hoog Catharijne). Echter ook daar merkte ik dat het gisteravond soms even moeizaam ging. Het zit gewoon lekker vol allemaal en er is meer ruimte nodig!

[ Voor 15% gewijzigd door Sorcerer8472 op 18-01-2013 15:02 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Op het Antenneregister van Agentschap Telecom zie je trouwens nu al KPN 4G-masten ten noorden van Amsterdam (te herkennen aan dat ze donkerrood zijn). Op 816 MHz met 16 dBW vermogen (wat minder is dan KPN bij de veel GSM900-masten gebruikt, wat soms zelfs rond de 30 dBW is).

Interessant aan de uitrol is dat hij meteen erg dicht is; veel dichter dan de uitrol bij UMTS destijds. Heel veel huidige GSM900-spots van KPN krijgen gewoon meteen LTE800. Tot nu toe is alles wat ik heb kunnen vinden op 816 MHz, en ook allemaal 16 dBW dus. Wellicht passen ze dit later nog aan waar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:34
Heeft er al iemand ervaringen met een 4G abonnement? Op www.coveragechecker.nl kan je zien hoe ver KPN is met de uitrol van 4G. Mijn ervaring is dat de dekking inmiddels al ruimer is dan daar ingetekend is. Helaas kan ik met mijn abonnement niet het 4G netwerk op om te kijken of het echt bruikbare dekking is. Ik zie nu op mijn Nokia Lumia 920 slechts waar 4G achter KPN verschijnt in het rijtje beschikbare netwerken.

Is er hier iemand die al wel het KPN 4G netwerk op kan en zijn ervaringen met dekking en bruikbaarheid binnenshuis wil delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

ucsdcom schreef op maandag 04 maart 2013 @ 15:28:
Heeft er al iemand ervaringen met een 4G abonnement? Op www.coveragechecker.nl kan je zien hoe ver KPN is met de uitrol van 4G. Mijn ervaring is dat de dekking inmiddels al ruimer is dan daar ingetekend is. Helaas kan ik met mijn abonnement niet het 4G netwerk op om te kijken of het echt bruikbare dekking is. Ik zie nu op mijn Nokia Lumia 920 slechts waar 4G achter KPN verschijnt in het rijtje beschikbare netwerken.

Is er hier iemand die al wel het KPN 4G netwerk op kan en zijn ervaringen met dekking en bruikbaarheid binnenshuis wil delen?
Wat voor melding krijg je eigenlijk als je je probeert aan te melden op het 4G-netwerk? :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Je kan je op een Nokia Lumia 920 helaas niet op 4G only aanmelden. Het toestel kiest dus voor 3G en desnoods 2G. Ga je netwerken zoeken, dan zie je: "KPN, 2G,3G,4G"

Bij Vodafone en T-Mobile staat er alleen "2G en 3G" achter de netwerknaam.

In de UK was dit net zo met de netwerken die 4G aanbieden. Wel zichtbaar, maar nergens werd je op 4G toegelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
MensionXL schreef op maandag 04 maart 2013 @ 15:43:
[...]

Wat voor melding krijg je eigenlijk als je je probeert aan te melden op het 4G-netwerk? :)
Je wordt daar gewoon geweigerd gok ik, net als vroeger op 3G toen dat nog in testfase was. Ik weet nog dat je Telfort 3G wel kon zien in Amsterdam maar er niet op kon aanmelden (mijn Nokia 6680 gaf een 'netwerk verboden' in 3G-only modus toen).

Enige manier om het uit te proberen is een 4G abo nemen. Alleen woon ik in Utrecht en heeft het dus nog niet veel zin aangezien we over 3 a 4 maanden pas 4G krijgen en ik dan ook nog eens een 4G-device moet aanschaffen (liefst combinatie tablet + dongle met duosim, heb ik nu ook).

Ik verwacht dat de dekking binnenshuis erg goed is, als ik zie waar ze antennes hebben staan op het Antenneregister. Nu.nl had een minder positieve review, maar ik vraag me af of de reviewer wel wist dat je bij KPN niet automatisch van 2G/3G naar 4G handovert als je al een actieve dataverbinding hebt. Dan denk je dus dat je geen 4G hebt terwijl dat er gewoon wel is maar alleen even was weggevallen... (erg onhandig dat dat zo werkt trouwens :X)

Hun review:
http://www.nu.nl/internet...s-slechts-deels-waar.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:20

Nutral

gamer/hardware freak

Hmm, toch wel raar dat er nu al dekking is op mijn werk waar de internetverbinding 2mbit is. Dongle kopen een aansluiten op het netwerk? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:58
Sorcerer8472 schreef op maandag 04 maart 2013 @ 17:46:
[...]

Je wordt daar gewoon geweigerd gok ik, net als vroeger op 3G toen dat nog in testfase was. Ik weet nog dat je Telfort 3G wel kon zien in Amsterdam maar er niet op kon aanmelden (mijn Nokia 6680 gaf een 'netwerk verboden' in 3G-only modus toen).

Enige manier om het uit te proberen is een 4G abo nemen. Alleen woon ik in Utrecht en heeft het dus nog niet veel zin aangezien we over 3 a 4 maanden pas 4G krijgen en ik dan ook nog eens een 4G-device moet aanschaffen (liefst combinatie tablet + dongle met duosim, heb ik nu ook).

Ik verwacht dat de dekking binnenshuis erg goed is, als ik zie waar ze antennes hebben staan op het Antenneregister. Nu.nl had een minder positieve review, maar ik vraag me af of de reviewer wel wist dat je bij KPN niet automatisch van 2G/3G naar 4G handovert als je al een actieve dataverbinding hebt. Dan denk je dus dat je geen 4G hebt terwijl dat er gewoon wel is maar alleen even was weggevallen... (erg onhandig dat dat zo werkt trouwens :X)

Hun review:
http://www.nu.nl/internet...s-slechts-deels-waar.html
Huh? Heeft Telfort ooit 3G gehad dan? Dacht dat die alleen maar EDGE hadden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
tha_bulldog schreef op maandag 11 maart 2013 @ 11:23:
[...]

Huh? Heeft Telfort ooit 3G gehad dan? Dacht dat die alleen maar EDGE hadden?
Alleen een testnetwerk in Amsterdam hebben ze gehad ja. Was in ieder geval op Amsterdam CS te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:05
De eerste reviews zijn niet echt positief te noemen. Vindt de upload ook tegenvallen via 4G. Dit zou met gemak toch rond de 15/20 mbit moeten liggen? Zijn hier al mensen die ervaringen hebben met het 4G netwerk van KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Untouchablezz20 schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 04:48:
De eerste reviews zijn niet echt positief te noemen. Vindt de upload ook tegenvallen via 4G. Dit zou met gemak toch rond de 15/20 mbit moeten liggen? Zijn hier al mensen die ervaringen hebben met het 4G netwerk van KPN?
Noem er eens een behalve die van nu.nl dan?
Ik vraag me af of de reviewer wist at hij de dataverbinding @ 3G even moet uitzetten om weer 4G te krijgen. Dit geeft KPN namelijk aan op haar website, dat handover van 3G naar 4G nog niet werkt. Dus dan denk je dat er geen 4G is maar dan is het er toch...

Als de reviewer dit wel wist dan vind ik het raar dat hij het niet meldt in de review, want da's toch wel iets essentieels.

Eerlijk gezegd denk ik ook dat je die upload wel moet kunnen halen. Ik ben dan ook benieuwd hoe snel het is als ik iets naar een "normale" server upload ipv een speedtest-server die wellicht overbelast is. Ik merk sowieso dat met name de uploadtest van speedtest niet betrouwbaar is, die geeft lagere getallen aan dan wanneer ik bijv. via FTP gewoon iets upload.

Zijn er hier nog mensen met ervaringen trouwens? Het netwerk is hier in Utrecht pas over 3 maanden actief, dus ik heb nog geen abo erop genomen :+

-edit-
Net deze gevonden:
http://www.consumentenbon...ele-telefoons/kpn/kpn-4g/

Bij de speedtest zie je duidelijk dat hij even die snelheid moet opbouwen in het begin. Da's iets dat je bij 3G ook merkt; het moet even tot leven komen voordat het snel gaat. Bij 4G zou de opstartlatency laag zijn maar wellicht wordt het hier ook pas écht snel nadat hij naar een hoger LTE-kanaal is verplaatst (ik heb geen idee of dit hier ook net zo werkt als bij 3G/HSPA verder). Dus ik vraag me af of speedtest.net nou wel zo'n betrouwbare testmethode is... Als het gaat om het downloaden/uploaden van grote bestanden dan is die opstarttijd wat minder relevant voor mij, maar doordat die in deze test wel relevant is geeft het volgens mij een vertekend beeld.

[ Voor 23% gewijzigd door Sorcerer8472 op 14-03-2013 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

De consumentenbond... 8)7 :
Een belangrijk aandachtspunt zijn namelijk de 4G-frequenties waarmee de providers werken:
KPN (en Hi): 800 MHz
Tele2 800 MHz en 2600 MHz
Vodafone en T-Mobile 1800 MHz

[ Voor 61% gewijzigd door MensionXL op 14-03-2013 09:26 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Ja, het wordt tijd dat Tweakers een fatsoenlijke review doet die niet door een hipster is gedaan die alleen speedtestjes in een app uitvoert :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Hier nog een review over 4G van KPN. Ben nog steeds niet onder de indruk. http://t.co/cV4ixb046s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Hipster + speedtest :P

Laat mij maar eens aan de slag met zo'n ding; lekker downloaden en uploaden van en naar ftp's, dan zie je pas wat zo'n verbinding kan.

Kleine downloads waar een heel groot deel negotiation in de downloadtijd wordt opgenomen zijn echt totaal niet representatief voor de ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Nou laten we dan inderdaad hopen dat tweakers een review maakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Inmiddels is de dekking van KPN 4G gevordert naar 50% (van de bevolking neem ik aan in plaats van 50% van het landoppervlak). Ter vergelijking: voor GSM dekking wordt ruim 99% dekking van het landoppervlak van Nederland aangegeven. Dat is natuurlijk een betere dekking dan 99% van de bevolking.

De dekking breidt snel verder uit nu richting noord-Brabant. Utrecht is enkele weken terug bedekt. In de praktijk wordt eerst het platte land rond steden bedekt en enkele masten in de steden in die regio. Vervolgens wordt in de weken daarna de dekking verdicht, waardoor je nagenoeg overal binneshuis waar je nu GSM dekking hebt ook 4G dekking krijgt. Je ziet dan ook de snelheden toenemen. Ik weet niet of dat komt omdat je dan een mast dichterbij hebt of dat het netwerk bij de eerste uitrol nog "voorzichtig ingericht" is tot de hele geplande 4G-800 dekking af is.

Van Vodafone en T-Mobile nog geen spoor. Ik ben benieuwd hoe die de uitrol gaan aanpakken. Hoe KPN het doet heeft wel mijn voorkeur. Een hele regio is meteen goed bedekt dus geen twijvel meer of je ergens in de regio weer zonder dekking zit. Door de volledige uitrol per regio ben je er bijna zeker van overal 4G te hebben als eenmaal de dekking in de coveragecheker is ingekleurd. (is dus www.coveragechecker.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Volgens mij worden Vodafone en T-Mobile één grote chaos. T-Mobile pas vanaf eind dit jaar, en dan alleen in Amsterdam... Vodafone geen flauw idee, maar ze zeggen "deze zomer nog".

En dat gedoe over de iPhone 5... maakt het nog zo veel uit als de 5S al uit is op het moment dat T-Mobile eindelijk lanceert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:07

The Wizard

Moderator Mobile
Tele2 gaat binnenkort ook beginnen: http://t.co/1qmSSonn1U

Wat opvalt is dat de dekking van Vodafone in de 800 MHz band iets dichter is dan die van KPN, maar ze zenden ook op een lager vermogen uit. Geen idee waarom.

Elke provider zal op zijn eigen manier uitrollen, ik vermoed dat Vodafone en T-Mobile eerst beginnen met de grote steden en dan pas de rest van Nederland. Ik denk dat de uitrol van KPN redelijk uniek is, maar wel een slimme zet. Je biedt dan echt een complete dekking aan in een bepaald gebied ipv een bepaald vlekkenpatroon in NL.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
De dekking van KPN is veel dichter dan die van Vodafone hoor? En alle masten die op de site als "nieuw" staan die staan er al sinds mei. Het Antenneregister is al ruim een maand niet bijgewerkt dus het is niet echt bekend wat de vorderingen zijn.

KPN testte ook op beperkt vermogen in het begin trouwens, iets minder dan Vodafone nog zelfs geloof ik.

Eerlijk gezegd denk ik dat Vodafone net als KPN gewoon alle GSM900-antennes ook LTE800-enablet (met evt. ook LTE1800-dekking aangezien ze de iPhone5 4G-ready noemen); dus overal waar je nu GSM-dekking hebt heb je straks 4G-dekking. Maar denk wel dat ze in de steden beginnen en dan naar buiten werken. Volgens mij zijn in Amsterdam, Utrecht en Rotterdam al ontzettend veel antennes LTE-enabled. Even afwachten wanneer ze eindelijk live gaan (want het kriebelt wel een beetje om naar KPN over te stappen :+)

[ Voor 4% gewijzigd door Sorcerer8472 op 18-07-2013 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Je hebt gelijk, ik had verkeerd gekeken. KPN's Amsterdams netwerk is verfijnder dan die van Vodafone.

Antenneregister update normaal gesproken eind van de maand is mijn ervaring. De antennes van Vodafone zijn al wel een stuk uitgebreid tov van een maand geleden. http://www.4gmast.nl/2013...ekking-vodafone-juli-2013
Er zijn al enkele masten in Rotterdam.

Er zijn alleen nog geen 1800 LTE masten aanwezig volgens antenneregister/ltemasten.nl. Dus ik denk dat het net zoals KPN toch later wordt.

Zal echt al die masten al LTE-enabled zijn? Ik heb nieuwe antennelocaties van KPN gezien waar nog niks met LTE is gedaan. Dus ik vraag me af of Vodafone dat dan wel heeft gedaan.

Voordat ze activeren moeten ze wel aangemeld zijn bij Antenneregister. Misschien zien we over enkele weken ineens veel meer Vodafone antennes actief in Antenneregister :). Al vraag ik me af of ze wel gelijk een groot deel van de randstad in 1 keer inschakelen, volgens mij is het lastig om dan in te schatten hoe de verkeersstromen lopen en evt. problemen zijn dan gelijk grootschalig.

Voor zover ik weet kan LTE 1800 niet geactiveerd worden in een GSM/LTE 900/800 antenne, ze zullen daarvoor dan wel extra antennes bij plaatsen. En veel 1800 MHz antennes zijn er niet. Tevens kan Vodafone niet veel 1800 antennes missen, veel tram/bus dataverkeer gaat ook via Vodafone (voor zover mijn kennis reikt).

Als je eenmaal van 4G hebt geproefd, wil je niks anders meer... Geloof me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Op een aantal plekken waar recentelijk onderhoud is geweest door Vodafone zie ik van die hippe antennes die ook in dit nieuwsbericht stonden:
nieuws: Vodafone belooft betere dekking met nieuwe antennes

Het grote paneel is dan waarschijnlijk voor 800/900, het kleine paneel voor 1800/2100. Als ze dat overal doen dan kunnen ze mits ze de juiste hardware hebben op één locatie LTE800, GSM900, UMTS900, LTE1800, UMTS2100 doen. Eventueel nog aangevuld met GSM1800.

Omdat ze SingleRAN-hardware gebruiken (die in feite multiband is) kunnen ze heel makkelijk in één klap LTE1800 activeren, ook op plekken waar nu nog geen GSM1800 is.

Dus best spannend wat ze allemaal precies gaan doen. Duurt alleen echt te lang :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Bijzonder: KPN heeft opeens een plukje 4G dekking in Baarle Hertog/Baarle Nassau. Zal dat te maken hebben dat ze daar graag dekking willen hebben voor België KPN kan overstralen daar? Ik verwacht nu dat de belgische operators zich nu zoveel mogelijk aan de frequentieverdeling van KPN NL moeten aanpassen in plaats van andersom. (Anders begrijp ik niet waarom dat spotje nu opeens in paniek als eerste wordt bedekt). Weet iemand van jullie meer? (www.coveragechecker.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
In paniek? :+
Ik denk meer dat het een soort toeval is. Voor 4G zijn er net als voor 3G/2G waarschijnlijk ook normen vastgesteld van dat je binnen 500 meter van de grens in het buitenland niet meer dan x V/m signaal mag hebben.

Bij GSM waren er echt frequentie-afspraken maar doordat 3G/4G zeer breedbandig zijn is dat niet meer van toepassing en wordt er gekeken naar signaalsterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Het is ook maar 1 mast. Als je naar de uitrol gifje kijkt is dat stukje idd ook gepland voor sep 2013. Ik denk dat het een begin is voor het werken vanuit die regio naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g3x
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-02 19:59

g3x

The Wizard schreef op maandag 29 juli 2013 @ 16:35:
Het is ook maar 1 mast. Als je naar de uitrol gifje kijkt is dat stukje idd ook gepland voor sep 2013. Ik denk dat het een begin is voor het werken vanuit die regio naar boven.
Dat klopt inderdaad. De uitrol is ietwat veranderd. Er wordt vanaf een groter aantal punten tegelijkertijd uitgerold dan dat gepland stond. Dit ging samen met de aankondiging in Utrecht waar werd gezegd dat de uitrol ging versnellen :)

Zijn er al veel mensen die zelf ervaring hebben met 4G?

Cheers, g3x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Ben benieuwd wat de reden is van die versnelde uitrol. Zal het zijn dat ze de hete adem van Vodafone en T-Mobile in hun nek voelen?

uiteraard is dit zwaar sarcastisch bedoeld richting Vodafone en T-Mobile die er nog niet heel veel werk van lijken te maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik was bij de persvoorlichting in Utrecht en ze zeiden dat het voorspoediger liep dan gepland. Door de ervaring van de afgelopen maanden konden ze nu beter inplannen en bepaalde zaken gemakkelijker aanpakken (denk aan vergunningen voor het op/aftakelen van gebouwen).

De grote steden zijn ook moeilijker dan de losstaande masten, daar kunnen relatief gemakkelijk bijkomen, terwijl een 20/30 meter hoge flat een heel ander verhaal is.

Commercieel gedacht: Zo snel mogelijk een landelijk dekkend (> 99%) in de lucht gooien, en dan de concurrentie maximaal het leven zuur maken :). Vodafone en T-Mobile hebben natuurlijk al wel actieve masten in Amsterdam, maar die zijn alleen benaderbaar door de technici. Dat is heel wat anders dan KPN die al klanten toelaat en dus een beeld heeft hoe de datastromen lopen. Voordat de concurrentie deze data hebben heeft KPN zijn backbone al maximaal ingericht op de toestroom van meer gebruik, terwijl de concurrenten het nog moeten zien.

Het voordeel van KPN is dat er nog relatief weinig toestellen zijn die op 4G zitten (en dus ook de bijbehorende gebruikers), waardoor het netwerk wel rustig kan indribbelen. Voordat Vodafone en T-Mobile (en Tele2) hun netwerk compleet uitgerold hebben zijn er al een veelvoud extra 4G capabele gebruikers/toestellen erbij, en dus ook een hoge belasting van het netwerk.

Ook zijn veel masten van T-Mobile en Vodafone (in vergelijking met KPN) alleen verbonden met straalantennes (microwave), die hebben op zich wel een redelijke capaciteit, maar voor toekomstige 4G gebruik misschien toch wat te weinig, dus ze moeten daar ook energie/tijd/geld insteken.

Maar de providers zijn het laatste jaar al flink bezig met al deze voorbereidingen, ze gaan natuurlijk niet over 1 nacht ijs.

Tele2 heeft net zoals KPN al een behoorlijke uitgebreide Nederlandse backbone, T-Mobile en Vodafone moeten deze ruimte voornamelijk inkopen (Eurofiber en/of KPN, etc).

Maar goed, dit zijn voornamelijk speculaties van mijn kant :). De providers laten allemaal bijzonder weinig informatie los over de huidige stand van zaken, afgezien van KPN, maar die heeft natuurlijk een werkend netwerk.

Ik heb zelf 4G via Hi (25/10), als je het eenmaal gewend bent, dan is 3G echt een stuk minder. Vooral de upload is heerlijk. Bijna alle speedtesten komen rond de 28-30 Mbit/s (down) en 10-14 Mbit/s (up) uit.
Je merkt echt geen verschil in 4G en Wifi. Ik heb een 200/200 glasvezel (speedtest op telefoon 110/110), dus ben niet gebonden aan een beperkte upload.

Het is alleen even wennen aan het signaal op de telefoon (S4). Regelmatig zit je maar op 1 streepje, maar de verbinding is dan nog net zo stabiel als bij 3/4 streepjes. Laat je daar niet door leiden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Vooral de latency lijkt mij fijn, en als ik eens snel een attachment wil binnenhalen ofzo, da's wel heel relaxed.

Heb nu bij Vodafone ook weleens maar 1 streepje en meestal blijft het dan ook heel snel werken op een S3, dus da's op zich niet vreemd voor me (was trouwens met m'n HTC hiervoor een ander verhaal, alsof de zender daarin niet sterk genoeg was om de zendmast te bereiken bij weinig ontvangst, SGS3 is veel beter daarin).

Ik blijf nog even bij Vodafone in de hoop dat ik daar straks een mooie nieuwe aanbieding mee kan pikken, maar vind het wel erg lang duren nu. Met 3G waren zij nog de eerste... en nu is KPN heel hard vooruit aan het lopen met zowel 4G als UMTS900 etc.. Vodafone gaat straks echt flink achterlopen qua kwaliteit als ze niet uitkijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Laatst online: 04-05 23:02
Hebben jullie dit topic al gezien? [Actie]Discussie 4G: Waar zie jij de winst voor jouw bedrijf. Praat mee over 4G en win een mifi met 2 maanden onbeperkt 4G!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Kan iemand vertellen hoever KPN intussen is met de uitrol van umts op de 900 band?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ze zijn goed op gang:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/KPN_UMTS900_7-11.jpg
Bron: www.ltemasten.nl

Dit zijn niet alle masten, sommige worden op ltemasten niet gezien omdat het geen nieuwe antenne is. Wat je wel ziet dat ze met de laatste 4G regio's ook gelijk UMTS900 geimplementeerd hebben. Niet overal, vooral in de dunnerbevolkte regionen. Is ook niet zo gek, is iets gemakkelijker om dat te implementeren.

Van KPN heb ik begrepen dat de UMTS900 uitrol helemaal los staat van de 4G uitrol (uitgezonderd dat er Single RAN voor nodig is). De planning zal daarom ook niet gelijk lopen, behalve blijkbaar in de laatste uitrolslagen.

T-Mobile volgt later, dat heeft andere oorzaken: http://www.4gmast.nl/nieu...p-het-t-mobile-4g-netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Bij Vodafone heeft het mogelijk dezelfde oorzaak trouwens. Ik zag trouwens wel al dat KPN bijna alle antennes in Utrecht naar de nieuwe frequenties heeft verhuisd, waarbij het UMTS900-kanaal bijna overal vrij is, dus zo goed als vrij baan om het daar ook in te voeren. Alleen wil je dat wel enigszins zorgvuldig doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Bedankt voor de info. Samenvattend: T-Mobile en KPN vervangen wel massaal de huidige installaties voor s-RAN installaties met tijdelijk nog behoud van de bestaande antennes. Pas met die nieuwe antennes is het mogelijk om 3G op de huidige GSM 900 band uit te kunnen gaan zenden. Bij KPN zie je op de daken ook dat simpelweg enkele nieuwe smalle panelen worden toegevoegd aan de bestaande installaties.

Alleen Vodafone zet overal meteen nieuwe antennes in. Maar juist Vodafone heeft volgens mij weinig bandbreedte in de 900 band gewonnen. Klopt mijn aanname dat Vodafone voorlopig niet op 3G 900 te vinden zal gaan zijn? (Pas na uitfasering van GSM)

Al met al wordt het weer een interessante tijd op de netwerken. Ervaringen met de dekking nu moeten weer opnieuw opgebouwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Voor zover ik weet kunnen de huidige 900 antennes van KPN (en T-Mobile/Vodafone?) gewoon UMTS900 uitzenden, alle antennes van na 1997 zijn hiervoor geschikt. Dat is mijn tenminste verteld :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
ucsdcom: Vodafone en KPN zijn allebei 900-spectrum kwijtgeraakt. KPN iets meer dan Vodafone nog geloof ik. Dat maakt niet zo gek veel uit dus. Even afwachten dus.

T-Mobile heeft er wel een hele sloot 900 MHz bijgekregen en kan het vrij makkelijk activeren omdat ze er geen GSM900-capaciteit voor hoeven in te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
@The Wizard: op LTE masten.nl kan ik wel GSM 900 masten zien, maar vanaf een tablet zie ik geen optie om UMTS900 te selecteren. Kijk ik nu niet goed? (Sowieso draait de kaart niet goed op een tablet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Klopt, die website is het beste te bekijken op een normale computer.

Je moet op ltemasten.nl UMTS selecteren en de gewenste band + provider, dan zou je de antennes moeten zien.

• ucsdcom
Bedankt voor je info. Al met al hebben de providers zoveel extra mogelijkheden gekregen voor wat betreft de frequentieruimte en de vrijheid daarop een mobiele techniek naar keuze in te zetten zoals 3G op de 900 band. Dat was een groot gemis in Nederland. Ook de nieuwe netwerk hardware/antennes die er nu zijn of op termijn gaan komem bieden misschien iets als ze beter presteren dan de oude.

Eigenlijk moet de conclusie zijn dat we pas weer in 2015 kunnen zeggen wat dan het beste netwerk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Klopt, pas als alle netwerken landelijk in de lucht zijn en voorzien van alle technieken die er dan zijn (EDGE/3G900/LTE800/LTE1800) kan je echt wat zeggen over de kwaliteit van het (data)netwerk, backbone en ontvangst.

Het is erg interessant. Tele2 kan ook nog een interessante speler worden met LTE800 only netwerk en VoLTE. Vooral als ze zichzelf goedkoop in de markt kunnen zetten. met LTE800 heb je een mooi landelijk netwerk en met VoLTE heb je de voice toegang ook goed geregeld.

Ik denk dat als 4G gemeengoed gaat worden er wel een degelijke backbone moet liggen, anders krijg je T-Mobile 3G perikelen. Vodafone heeft nu al problemen op de download. Vermoedelijk is daar de backbone nog niet helemaal zoals het hoort. KPN en Tele2 hebben al een fijnmazig glas netwerk, en dat zie je ook, de speedtests van KPN zijn stabiel. T-Mobile heeft ruimte ingekocht op het Eurofiber netwerk, dus dat zit ook goed. Alleen het glasvezelnetwerk van Vodafone is helaas niet inzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Nou, tot eind 2015 is het handig om ook mobiel internet te hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Internet hebben is inderdaad ook voor 2015 wel prettig. Helaas verwacht ik dat we tot die tijd nog regelmatig last zullen hebben van gebrek aan verbinding waar wij dat nu wel hebben door de nieuwe verdeling van frequentieruimte en technieken.

Iemand met een modern 4G toestel blijft wel internet houden. Maar oude 2G toestellen die de E-GSM frequentie niet ondersteunen krijgen vanaf nu bij Vodafone al te maken met beperking van dekking. De volgende groep is 3G toestellen die de UMTS900 band niet ondersteunen. Ik zou de providers adviseren vanaf nu al in te gaan zetten op 4G telefoons richting de klanten. In de GSM 900 only tijd zijn de providers heel lang doorgegaan met de verkoop van singleband GSM900 toestellen, vooral aan bedrijven. Bij de komst van 3G werd weer lang gewacht met het pushen van 3G telefoons. Nu 4G uitrolt is een provider het meest flexibel als zij snel ook de goedkopere 4G toestellen vooraan zetten. Ook hoop ik dat de machine2machine modules van 3G en 4G voorzien gaan worden, dan kunnen de GSM verbindingen worden vrijgemaakt voor snel internet via 3G900 of 4G900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dat wordt wel prijzig, er zijn behoorlijk wat M2M modules her en der. De slimme meters van Liander draaien op GSM900/1800 (ik dacht op Vodafone). Ik neem aan dat die modules geintegreerd zijn en dus niet gemakkelijk vervangbaar. En die meters horen minimaal 10 tot 15 jaar mee te gaan, dus een complete overstap op 3G/4G zal helaas nog wel een tijdje duren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Had Liander ook even over kunnen nadenken he. Zoals ucsdcom zegt: vanaf nu geen 2G-only-M2M meer leveren, lijkt me verstandig. Helaas is inzetten op 4G-M2M ook nog niet haalbaar nu (binnenkort wel bij KPN). Dus multimode.

Ik denk dat er over 10 jaar toch echt geen 2G-netwerk meer in de lucht is. Als dat wel zo is dan is het echt kolder/dom... Maar ik zie het nog gebeuren dat Vodafone 2G dankzij alle M2M het langst in de lucht blijft. Hoeft ook geen grote ramp te zijn want met SingleRAN zouden de kosten daarvan minder hoog zijn. Paar kanalen op 2G vrijhouden, rest van het 900-spectrum gebruiken voor 3G/4G, kan best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Jammer van Liander (en vermoedelijk ook andere spelers). 3G bestaat toch alweer een flink aantal jaren. Wat zou het per module extra gekost hebben om een chip die 2G en 3G kan ontvangen? Nu zit Vodafone nog 10 tot 15 jaar vast aan een verouderde techniek. Wat mij betreft is het keer op keer hetzelfde probleem: oude techniek wordt nog lang verkocht om de paar euro extra die de nieuwe techniek kost uit te sparen.

In de Live TomToms zit volgens mij ook een GSM only module, ook in de recente modellen. Is dat een handige keuze? Hoeveel jaar mag je er op rekenen dat je toestel het doet op een techniek?

Gevolg is dat aan het einde van de levensduur van de techniek de bestaande gebruikers schadeloos gesteld moeten worden. Door KPN werden oude mobieltjes op het NMT netwerk nog verkocht vlak voor het netwerk sloot. Het aanbod dat je dan krijgt om naar GSM over te stappen was natuurlijk een leuke meevaller voor de klant, maar KPN had dit kunnen voorkomen door tijdig te schakelen. Dit geldt ook voor de andere providers. Vodafone biedt nu goedkope vervangende toestellen aan bij klanten die nog een oud GSM toestel gebruiken zonder E-GSM. Worden straks vele M2M modules of meters voortijdig afgeschreven en vervangen?

Ik ben benieuwd.

[ Voor 8% gewijzigd door ucsdcom op 01-12-2013 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Schadeloosstelling hangt natuurlijk af van de contracten die worden afgenomen voor M2M. Zal vaak iets van een 5-jarig contract zijn. Daarna mag Vodafone doen wat ze willen in feite.

Overigens is nu 2/3e van de kanalen die hier in de buurt gebruikt worden EGSM. Die oeroude mobieltjes moeten nu al flinke problemen hebben om gebruik te maken van Vodafone 2G op sommige plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:15
De laatste tijd is KPN hier in Friesland bezig om alle 2G masten te "moderniseren". Ik neem aan dat ze hiermee ook 4G bedoelen? Ik kan 4G nog niet "ontvangen" op mijn HTC One.

http://www.kpn.com/prive/...land-onderhoud/mobiel.htm

Ik kan wel merken dat ze bezig zijn. Op plekken waar ik normaal GPRS had, heb ik nu EDGE. Helemaal stabiel werkt het nog niet. Het gaat wel wat sneller dan via GPRS (duh)

Ik had ergens gelezen dat KPN voor het eind van het jaar in heel Friesland 4G dekking wou hebben. Klopt dat?

KPN is lekker bezig hier. :) Vodafone en T-Mobile komen pas in 2015 eens hier 4G aanleggen.

[ Voor 9% gewijzigd door krakendmodem op 18-12-2013 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Die werkzaamheden zijn hier grafisch weergegeven: http://www.4gmast.nl/2013-06-16-07-20-28/onderhoud-kpn

Als er EDGE ontvangst is, is de mast omgebouwd. Het kan zijn dat ze grotere gebieden in 1 keer aansluiten, mits er glasvezel ligt naar de locatie.

In Leeuwarden is 4G al geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Wow, dus zowat heel Limburg is nu al voorzien en ze moeten alleen nog een stukje Friesland en een stuk in het zuiden van Zeeland? Gaat lekker! Wanneer wordt het ingeschakeld en wanneer wordt de kaart van KPN zelf geupdate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
En een stukkie van Groningen nog. KPN geeft flink gas, ze lopen 3 maanden voor op schema.

Mits er glasvezel naar de locatie ligt? Ik neem aan dat er bij de mast waar ik mee verbonden ben wel op glas zit. Ook al staat de mast zowat in een weiland.. In het dorp waar ik woon heeft KPN maandag alles omgebouwd. Er staat 1 zendmast, en daar zitten KPN, Vodafone en T-Mobile in allemaal in.

Zijn er nog (veel) masten die geen glasverbinding hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Sorcerer8472 schreef op woensdag 18 december 2013 @ 11:07:
Wow, dus zowat heel Limburg is nu al voorzien en ze moeten alleen nog een stukje Friesland en een stuk in het zuiden van Zeeland? Gaat lekker! Wanneer wordt het ingeschakeld en wanneer wordt de kaart van KPN zelf geupdate?
Dat de locaties aangepast zijn wil nog niet zeggen dat ze gelijk geactiveerd worden :). Het gaat wel relatief hard, Maastricht, Groningen en nu ook Leeuwarden (nog niet officieel) in de laatste week.

De kaart van KPN wordt 1x 2 weken geupdate, volgende week is de volgende update.
HvanderT schreef op woensdag 18 december 2013 @ 11:12:
En een stukkie van Groningen nog. KPN geeft flink gas, ze lopen 3 maanden voor op schema.

Mits er glasvezel naar de locatie ligt? Ik neem aan dat er bij de mast waar ik mee verbonden ben wel op glas zit. Ook al staat de mast zowat in een weiland.. In het dorp waar ik woon heeft KPN maandag alles omgebouwd. Er staat 1 zendmast, en daar zitten KPN, Vodafone en T-Mobile in allemaal in.

Zijn er nog (veel) masten die geen glasverbinding hebben?
Dat zegt niks, een mast hoeft zeker geen glas te hebben, vooral de gebieden met een lagere dekkingsgraad zijn aangesloten via SDL of microwave. Ik neem aan dat 3G al in de mast zit? Dan is de kans groter dat er glasvezel ligt, maar het hoeft niet. Over het algemeen worden alle masten die de laatste 2 jaar neer gezet zijn al standaard voorzien van glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelkoekje
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-04 20:52
Omgeving Zwolle heeft sinds eergister ook 4G gekregen. GRPS is ook vervangen voor edge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Ontvang je ook 4G? Ik ben er nog niet achter hoe ik dat kan zien dat het 4G ook daadwerkelijk in de lucht is.

Helaas heb ik nog geen 4G bundel voor op mijn HTC One. :(

Ik doe het nu via Instellingen, Mobiele gegevens > Mobiele providers. En dan zie ik alleen KPN, Vodafone en T-Mobile staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelkoekje
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-04 20:52
HvanderT schreef op woensdag 18 december 2013 @ 15:26:
Ontvang je ook 4G? Ik ben er nog niet achter hoe ik dat kan zien dat het 4G ook daadwerkelijk in de lucht is.

Helaas heb ik nog geen 4G bundel voor op mijn HTC One. :(

Ik doe het nu via Instellingen, Mobiele gegevens > Mobiele providers. En dan zie ik alleen KPN, Vodafone en T-Mobile staan.
Ja 4G wordt gewoon ontvangen. Zag het op de 5S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Ik zie namelijk in het lijstje met netwerken nog geen 4G staan namelijk. Misschien worden we later nog aangesloten op 4G..

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0l4saTt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:00

netblade

Sunrise

Dit kun je helaas niet zo 123 zien bij de One, als je gaat scannen naar netwerken komen alle netwerken naar voren (zowel 2g/3g als 4g) bij Sony's en nexus toestellen is dit wel duidelijk.

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
:(

Dat is zuur. Moet ik maar even een andere manier uitvinden om te zien of ze al beschikbaar zijn. Ik geloof van wel.

Hier loopt ook iemand rond met een Samsung Note 3, ik zal haar wel vragen of ze al 4G heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
The Wizard schreef op woensdag 18 december 2013 @ 10:31:
Die werkzaamheden zijn hier grafisch weergegeven: http://www.4gmast.nl/2013-06-16-07-20-28/onderhoud-kpn

Als er EDGE ontvangst is, is de mast omgebouwd. Het kan zijn dat ze grotere gebieden in 1 keer aansluiten, mits er glasvezel ligt naar de locatie.

In Leeuwarden is 4G al geactiveerd.
Leuk filmpje! Mooi dat KPN ons wel zo goed op de hoogte houdt.

De dekkingskaart op www.coveragechecker.nl wordt als het standaard schema toegepast wordt volgende week donderdag geupdate. Door kerst kan dat wel eens anders worden. Zag ik het bijvoorbeeld goed dat deze week de laatste werkzaamheden voor 2014 gepland staan? KPN kennende willen ze een flinke marketing loslaten op de nieuw bedekte gebieden. Kerst is daar misschien niet het beste moment voor. Met de marketing afdeling op vakantie zal de kaart hoop ik dat ze deze week nog een update krijgt. Maar dat zal wel niet zo zijn ( eerder dat de update 1 of 2 weken later pas volgt).

De Nokia Lumia 920 geeft trouwens ook de netwerktypen weer in de zoekfunctie. Ik ga er dus vanuit dat andere Nokia Lumia's dat ook weergeven.

[ Voor 43% gewijzigd door ucsdcom op 18-12-2013 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
De KPN kaart wordt wel eens vaker verlaat geupdate. Leeuwarden heeft nu ook 4G, Zwolle komen nu ook al berichten door. Het gaat in een sneltreinvaart. Nu hopen dat de andere providers dit ook zo snel doen. Misschien dat het bij de andere providers straks wel sneller gaat als KPN klaar is. Er komen immers meer specialistische teams vrij.

• krakendmodem
Hier in NoordOost Friesland is inmiddels ook 4G te ontvangen. Gezien op een Note 3.

• Sorcerer8472
The Wizard schreef op woensdag 18 december 2013 @ 20:53:
De KPN kaart wordt wel eens vaker verlaat geupdate. Leeuwarden heeft nu ook 4G, Zwolle komen nu ook al berichten door. Het gaat in een sneltreinvaart. Nu hopen dat de andere providers dit ook zo snel doen. Misschien dat het bij de andere providers straks wel sneller gaat als KPN klaar is. Er komen immers meer specialistische teams vrij.
De vraag is of KPN stil blijft zitten na de eerste upgrades. Ze zouden er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om ook alle 3G-only-plekken te upgraden naar dualmode LTE1800/UMTS2100 en hun netwerk ook SingleRAN te maken op plekken waar het dat nog niet is. Dan bouwen ze gelijk al een flinke hoeveelheid capaciteit en hoeven ze dat later niet meer te doen.

Verder zitten er nog een paar kleine gaten in het LTE800-net die ze ook kunnen gaan dichten nu. Of straalzenderlocaties die dan toch maar LTE krijgen zodat er in ieder geval geen gaten in het net vallen, ook al zijn die locaties dan wel langzamer.

Ben heel benieuwd wat KPN gaat doen nadat de bouw klaar is in ieder geval, maar het lijkt me stug dat dan ineens alles stilvalt...

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dat is waar, maar er zijn geen tientallen teams meer noodzakelijk.

De 3G-only locaties zijn idd in de meeste gevallen nog niet SingleRAN. Daar zeg je wel wat, het zou een goede zet zijn om deze LTE1800/UMTS2100 te maken, dan krijg je echt een goede dekking.

Ik denk dat KPN na LTE800 de UMTS900 afrond (is overigens een aparte club mee bezig, los van de 4G uitrol) en tegelijk ook LTE1800 opstart/verder uitrolt.

De meeste gaten zijn wel redelijk afgedicht met UMTS2100, de overige gaten zijn voornamelijk SDL locaties die nog over moeten. De gaten in de natuur gebieden zullen wel blijven, die zijn nu ook niet 2G/3G dekkend.

KPN heeft wel locaties met straalverbindingen en LTE800 (vanuit Utrecht naar Nijkerk, vlak voor afslag Vathorst-Zuid), dat is eigenlijk een tijdelijke locatie (mast op groene container), maar die staat er al jaren. En tussen Zwolle en Staphorst staat een nieuwe 2G mast met een straalverbinding die bijna zeker LTE800 krijgt.

Zulke locaties worden ook minder belast door grootverbruikers, het is voornamelijk rijdend verkeer.

Ik zal trouwens even vragen wat KPN hier na gaat doen. In vergelijking met de andere providers lopen ze minimaal een jaar vooruit, dus ze kunnen nog veel verbeteringen/optimalisaties en betere dekking creeren voordat de anderen het netwerk landelijk hebben.

• Sorcerer8472
Ja, ben wel benieuwd welke reactie je krijgt. Die voorsprong willen ze wellicht wel behouden :)

LTE1800 heeft als voordeel weer de hoge capaciteit, zeker gecombineert met LTE800. Da's trouwens een LTE-Advanced feature die geen nieuwe antennes/apparatuur vereist die ze wellicht wel al kunnen toepassen; LTE multiband carrier aggregation. Geen idee of dat ook multi-node mogelijk is; dus dat meerdere masten bijv. één download faciliteren, de ene op LTE1800, de andere op LTE800. In theorie kan het volgens de specs wel volgens mij, lekker trunken :P

Waarschijnlijk is dat ook de LTE-Advanced-feature die Vodafone het snelst zal invoeren. Het is te vergelijken met HSPA-DC, alleen gaat het dan over meerdere banden tegelijk.

UMTS900 lijkt trouwens even stil te liggen, wellicht omdat er weer een stap is gedaan in het omgooien van frequenties. Vodafone gebruikt nu de onderste 5 MHz in de 900 MHz-band (EGSM-deel), plus allerlei bijeengeraapte frequenties rond het midden van de GSM-band (die straks van KPN zijn) en helemaal bovenin de band (straks T-Mobile). KPN zit al redelijk op haar definitieve plek en T-Mobile zie ik nog steeds bijna geen GSM900 gebruiken hier.

[ Voor 23% gewijzigd door Sorcerer8472 op 19-12-2013 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik denk ook dat KPN die LTE-A functie gaat implementeren. Vodafone heeft dit al wel aangegeven, maar dat is tot zover alleen nog maar een PR praatje, dekking en stabiliteit moet de eerste prio zijn. En vooral dekking is nog een issue bij Vodafone.

Ik dacht dat die frequentiewissel nou wel een keer afgerond was. Daar zijn ze wel lang mee bezig. Doen ze dat per regio? Het vereist wel samenwerking tussen de providers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Sorcerer8472 schreef op donderdag 19 december 2013 @ 15:33:

UMTS900 lijkt trouwens even stil te liggen, wellicht omdat er weer een stap is gedaan in het omgooien van frequenties. Vodafone gebruikt nu de onderste 5 MHz in de 900 MHz-band (EGSM-deel), plus allerlei bijeengeraapte frequenties rond het midden van de GSM-band (die straks van KPN zijn) en helemaal bovenin de band (straks T-Mobile). KPN zit al redelijk op haar definitieve plek en T-Mobile zie ik nog steeds bijna geen GSM900 gebruiken hier.
De netwerken moeten natuurlijk zonder storing voor de klanten doordraaien tijdens het herverdelen van het spectrum. Daar waar het netwerk niet al te zwaar belast is, zou dit zonder al teveel problemen moeten lukken verwacht ik. Juist in zwaarbelaste gebieden + met de overbelasting van oud en nieuw in het vooruitzicht verwacht ik dat de operators nu geen risico's gaan nemen. In januari gaan ze vast wel weer verder. Ook zou ik kalm aan doen als je toch al weet dat je nieuwe basisstations aan het bouwen en configureren bent waar je het spectrum makkelijker opnieuw kan verdelen door de aanvullingen met 4G 800 en 1800 en 3G 900 band. KPN heeft zijn prioriteit bij landelijke 4G-800 dekking in maart 2014 gelegd. Die zijn bijna klaar. Daarna komt pas de aandacht voor optimalisatie en de bijplaatsing van 4G-1800. Vodafone en T-Mobile hebben de drukbezette randstad over een goede 3 maanden wel van nieuwe basisstation hardware voorzien. Dat helpt vast om deze lastige en kritische klus te klaren met zo min mogelijk overlast.

Voor T-Mobile verwacht ik geen extra dekking in de GSM900 band. Volgens mij hebben ze in hun berichtgeving juist aangegeven dat ze in dit deel van het spectrum juist UMTS/3G op de 900 band willen uitrollen ter aanvulling van de minder dekkende 4G-1800 frequenties.

[ Voor 19% gewijzigd door ucsdcom op 20-12-2013 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Heb je gelijk in; denk dat T-Mo als straks landelijk alle apparatuur is vervangen GSM900 wel helemaal kan uitzetten ten faveure van 2x15 MHz UMTS900, in ieder geval in de stedelijke gebieden waar je ook wat hebt aan zoveel capaciteit. Oude devices? Dan ben je beperkt tot de GSM1800-dekking.

• ucsdcom
Zoals verwacht is de KPN dekkingskaart vanochtend niet geupdatet. Begrijpelijk ivm. Kerst. Vodafone verraste mij wel met hun dekkingskaart update. In iedergeval heeft KPN nu prima dekking in Zwolle en daarboven is ook al een flink deel van het 4G netwerk opengesteld wat nog niet op de huidige kaart staat (grofweg tot aan Meppel).

De gebieden waar de afgelopen 2 weken aan het netwerk is gewerkt hebben 4g helaas nog niet op actief staan, terwijl 4G toch de meest voor de hand liggende reden geweest zal zijn om zo massaal aan die masten te werken. Wel merk ik dat er in het bestaande KPN dekkingsgebied op plaatsen met gaten in de dekking in december aanvullende masten zijn geactiveerd. Het netwerk is ook onverminderd snel. Betere netwerkprestaties dan Vodafone.

Verder goede kerstdagen voor alle 4G netwerkliefhebbers hier!

• Sorcerer8472
Typische snelheden die ik nu zie bij KPN 4G zijn 18 down, 12 up. Niet heel schokkend snel maar wel altijd stabiel en met goede dekking, en dat vind ik het meest belangrijk. Pas als het terugvalt naar bijna nul streepjes dan loopt de snelheid echt terug verder.

Heb wel het idee dat 2G net wat sterker blijft altijd, ook als ik zeker weet dat het vanaf dezelfde mast komt. Da's wel apart, maar kan ook aan m'n E5776 liggen, of aan de manier waarop streepjes berekend worden daar :P

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Klopt, streepjes is niet alleen bereik maar ook kwaliteit van het signaal. Op een 4G signaal zit (uiteraard) veel complexere algoritmen waardoor de kwaliteit van het signaal sneller achteruit loopt.

• ucsdcom
Toch heeft 4G een goede snelheid en stabiliteit tot het signaal volledig weg is. Heb je dekking, dan is de verbinding stabiel en snel genoeg.

• Sorcerer8472
Volgens mij is het aantal streepjes op vrijwel alle telefoons toch wel een afspiegeling van signaalsterkte in dBm hoor :)

4G is zo ontwikkeld dat de snelheid op de rand van ontvangst nog steeds hoog blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123coen123
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-04 01:29
.......

[ Voor 97% gewijzigd door 123coen123 op 23-09-2017 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:03

swv

Over KPN heeft men weinig te klagen denk ik zo. In het Vodafone topic zijn we constant aan het speculeren omdat ze weinig loslaten over de uitrol ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Zullen we er dan hier maar meteen 5 pagina's van maken? ;) ....we zijn er bijna...

Heb je het T-Mobile 4Gtopic ook al gevonden? Is ook interessant. Beperkte dekking met zeer goede netwerkdekking prestaties binnen de wel gedekte plekken in de randstad zonder veel overdreven marketing en zonder meerkosten. Een 4G toestel is voldoende.

Bij KPN was er vanaf het begin een goede postcodecheck. Iedereen wist meteen wanneer 4G dekking te verwachten was. Daarna werd die uitrol ook nog eens flink versneld. Wat ook helpt is dat KPN de eerste provider met 4G was. Toen wij hier de discussie strartten wist niemand inclusief vele tweakers nog wat 4G was en wat brengen kan. Ook waren er nog nauwelijks 4G toestellen op de Nederlandse markt. De toestel firma's verkochten ons voor veel geld 3G toestellen, terwijl zij in de landen om ons heen al de 4G versies leverden. Moet ik nog verder gaan?

Over kwaliteit viel en valt er bij KPN 4G niets te klagen: ze rolden uit per hele regio: dat werkt geweldig veen beter dan hoe T-Mobile en Vodafone dit aanpakken. Compliment aan KPN is wat mij betreft dat je binnen de aangegeven dekkings regio/provincies nagenoeg zeker kan zijn van 4G.

Vodafone heeft goed geadverteerd tot in bushokjes aan toe toen ze bij wijze van spreken nog maar 3 masten actief hadden. Iedereen had de verwachting als je Vodafone had, dat je dan ook wel 4G ontvangst had. Niets is minder waar. Op de randstad gatenkaas na heeft Vodafone bijna geen 4G dekking. Alleen al de discussie of dit misleiding is kost je al veel pagina's. Daarnaast blijkt Vodafone 4G minder snel en minder stabiel dan het KPN netwerk. Weer reden voor meer discussie. DC-HSDPA (=sneller 3G) bij Vodafone is geweldig. Voor wat betreft 4G ben ik geen tevreden Vodafone klant, terwijl ik over KPN 4G meer tevreden ben dan ik verwacht had. Goed dat dat hier ook eens aan de orde komt.

[ Voor 8% gewijzigd door ucsdcom op 27-12-2013 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
KPN heeft op de meeste masten ook DC-HDSPA, maar ze houden het gewoon op 14,4 Mbit/s max.

Is het slim? Aan de ene kant wel, er blijft dan voldoende (lees: hoge kwaliteit) bandbreedte over voor de gebruikers. Aan de andere kant is het marketing technisch niet de beste optie, je kan immers niet met hoge snelheden adverteren. Maar dat is KPN's beleid ook niet, kwaliteit gaat voor kwantiteit, vooral voor de zakelijke kant is dit een speerpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Vanwege de snelle 4G uitrol kan ik mij nog wel voorstellen dat KPN de prioriteiten niet legt bij nog sneller 3G maar bij snel volledige 4G dekking en snelle uitrol van 3G-900 wat dan voorlopig kan dienen als backup voor de spraakverbindingen zodat deze van 4G naar 3G gezet kunnen worden tot VOLTE voldoende werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 15:52
Ik denk hetzelfde als de vorige posters, is de kwaliteit goed en verloopt de uitrol spoedig heeft men weinig te melden, te speculeren of te klagen. Zie bijvoorbeeld de topics over DAB+ op andere fora, toen eenmaal bekend werd dat het er kwam ontploften die topics. Wat dat betreft doet KPN dit wel goed.

KPN (ik zit bij Hi) heeft inmiddels gewoon 4G dekking tot aan de grens bij Baarle, en daar werkt het ook gewoon goed. Het is nog maar zelden dat mijn gsm overschakeld naar 3G of zelfs 2G, alleen bij Vught zit er een rotte plek als de trein daar langs rijdt. In Tilburg is het signaal ook gewoon goed, vanuit mijn slaapkamer loopt de snelheid op tot 20/10 megabit (download/upload) met een ping van 84ms bij 2 streepjes ontvangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Het 4G netwerk van KPN heeft zich volgens mij goed gehouden. Dezelfde snelheden als anders op 4G. Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Helaas niet getest, ziek te bed dus ik sliep al...

In welke plaats heb je gemeten? En wat is de geschatte "dichtheid"?

Pagina: 1 2 ... 26 Laatste

Dit topic is gesloten.