[KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 26 Laatste
Acties:
  • 198.922 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 20:14
Ik heb geen speedtests gedaan, maar 3G deed het bij mij ook prima en snel @ Vodafone. Volgens mij is oud en nieuw niet zo heel spannend meer. Was het vroeger wel met 2G, maar met 3G heb ik het idee dat het meevalt omdat de meeste mensen toch vanuit thuis bellen en de drukte verspreid is door het hele land ipv op een hotspot zoals een festival (waar 3G wel weer keihard onderuit gaat, 4G stuk minder snel).

Coveragechecker is trouwens al een tijdje niet bijgewerkt. In Limburg is er een stuk meer dekking dan aangegeven bijvoorbeeld in het zuidelijke deel. Als Vodafone inderdaad tarieven gaat verhogen (zie nieuwsbericht vandaag) en KPN het even houdt zoals het is, tja, dan is de keus wel makkelijker gemaakt ;)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
Het heeft inderdaad vermoedelijk niet meer zoveel zin dit topic te gaan vullen met de netwerkervaringen van oud en nieuw. Als ik het zo inschat hebben de providers de netwerken wel goed op orde. In het tijdperk dat er alleen 2G voorhanden was, was bellen gratis rond oud en nieuw. Zouden de toenmalige billing systemen het niet hebben aangekund? Sinds dat gratis bellen niet meer zo is gaat het ook al beter. 3G heeft de echte sprong in verbetering gegeven. De laatste jaren al geen problemen meer ondervonden.

De testcase is nu koninginnedag/koningsdag in Amsterdam, stadions en inderdaad festivals. Zijn er ervaringen vanuit Rotterdam en Amsterdam? Vermoedelijk daar ook geen problemen meer.

[ Voor 9% gewijzigd door ucsdcom op 01-01-2014 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:04

The Wizard

Moderator Mobile
Sorcerer8472 schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 16:07:
Coveragechecker is trouwens al een tijdje niet bijgewerkt. In Limburg is er een stuk meer dekking dan aangegeven bijvoorbeeld in het zuidelijke deel. Als Vodafone inderdaad tarieven gaat verhogen (zie nieuwsbericht vandaag) en KPN het even houdt zoals het is, tja, dan is de keus wel makkelijker gemaakt ;)
KPN update alleen op de donderdagen, 2-wekelijks, dus ik vermoed dat het morgen gebeurt, maar het is ook goed mogelijk dat het pas volgende week gebeurt, aangezien ze de ritme van 2 weken goed aanhouden. De laatste update was 12 december.

In het zuiden is idd al veel gebeurt; http://4gmasten.nl/2013-06-16-07-20-28/onderhoud-kpn.
Begin december zijn daar veel werkzaamheden geweest.

De ombouwplanning voor de komende weken is; Zuid-West/West Drenthe, de rest van Flevoland, Twente, midden-Limburg (Sittard) en west-Zeeland.

Flevoland zou eigenlijk al volgens de planning in december afgerond moeten zijn. Groot deel van Almere en Zeewolde (dus Zuid-Flevoland) is al sinds juni 2013 voorzien.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Ik heb geen speedtests gedaan, maar 3G deed het bij mij ook prima en snel @ Vodafone. Volgens mij is oud en nieuw niet zo heel spannend meer. Was het vroeger wel met 2G, maar met 3G heb ik het idee dat het meevalt omdat de meeste mensen toch vanuit thuis bellen en de drukte verspreid is door het hele land ipv op een hotspot zoals een festival (waar 3G wel weer keihard onderuit gaat, 4G stuk minder snel).

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/31662/got/2013-12-31%2023.04.47.png

Niks aan het handje met Vodafone 3G :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:34
Als de PC check aangeeft dat er vanaf Feb, 4G is, is dit dan ruim genomen of zal het dan pas echt vanaf Feb. zijn? Sinds een tijdje nu van GPRS naar Edge gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Het is een globale inschatting, in de meeste gevallen een voorzichtige. KPN activeert het netwerk wanneer de werkzaamheden zijn afgerond, ze wachten niet tot een bepaalde datum.

Meestal volgt na EDGE redelijk vlot de 4G activatie, mits de mast geschikt is (lees: glasvezel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
The Wizard schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 13:55:
Het is een globale inschatting, in de meeste gevallen een voorzichtige. KPN activeert het netwerk wanneer de werkzaamheden zijn afgerond, ze wachten niet tot een bepaalde datum.

Meestal volgt na EDGE redelijk vlot de 4G activatie, mits de mast geschikt is (lees: glasvezel).
Klopt helemaal, heb nu 4G en dat staat niet vermeld op hun kaart. Zou het pas vanaf feb. krijgen. Alleen de upload valt nu even tegen 2,47mbit waar de download 26 mbit is. We gaan het nog verder testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Als het net geactiveerd is, kan het zijn dat ze aan het inregelen zijn. In bijna alle gevallen zul je de maximale snelheid van de upload halen. Ik neem aan dat je abbo 25/10 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Ja mag van simyo 4G testen en hebben mij zojuist geactiveerd. Download is wel prima 26mbit, dus wellicht wat jij aangeeft dat ze nog aan het inregelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Voor de liefhebber nog 2 linkjes naar oud en nieuw voorbereidingen en netwerkbewaking met oud en nieuw:

http://corporate.kpn.com/...-klaar-voor-oud-nieuw.htm

http://corporate.kpn.com/...goed-op-oudjaarsnacht.htm

Het nieuws dat KPN nu op driekwart van het 3G netwerk 14,4 Mbps aanbiedt en nu ook de prive klanten op deze hoogste snelheid toegang geeft zonder een 4G abonnement te moeten aanschaffen is goed nieuws.

http://corporate.kpn.com/...hi-en-telfortabonnees.htm

Vodafone biedt volgens de reclame tot 42,2 Mbps op dual carrier 3G/HSDPA. Dit dekkingsgebied blijkt in de praktijk echter uiterst klein te zijn. De omvang van het Vodafone netwerkgedeelte wat 14,4 Mbps op 3G haalt is ongeveer even groot als bij KPN. Alleen de marketing is weer beter.....

[ Voor 4% gewijzigd door ucsdcom op 02-01-2014 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Sinds een week is 4G hier actief, maar mijn signaal is er niet beter op geworden. Staat 4G gelijk aan 2G dekking of aan de 3G dekking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
In theorie is het gelijk aan de 2G dekking, maar door een complexere verbinding zal de verbinding "slechter" zijn. Bij gebruik van EDGE heb ik bijv. thuis -80 dBm, 3G op -95 dBm en 4G op -110 dBm.

Daarentegen is een 4G verbinding bij 1 streepje (tussen de -110 en -120 dBm) nog steeds stabiel in tegenstelling tot een 3G verbinding op dezelfde sterkte.

Nu is er trouwens ook officieel 4G dekking in Heerenveen, Drachten en Sneek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
De eerste week/weken daar kan je in de praktijk niet zoveel van zeggen. Houd er rekening mee dat KPN in een paar dagen de masten rondom je activeert voor 4G. In de praktijk was mijn ervaring dat je een week of 2 tot 4 problemen met dekking op alle frequentiebanden kunt ervaren. 2G wordt "E" oftewel EDGE, je dataverbinding op 2G en 3G kan tijdelijk helemaal weg zijn tot je je toestel opnieuw opstart. Ook 4G kan je vinden, waarna het weer weg is of waarna je er opeens niet meer op komt. Volgens mij het gevolg van het testen en finetunen van de nieuwe basisstations. Vooral aan de rand van het 4G dekkingsgebied kan je problemen ervaren. Die zijn weg zodra de dekking in je omgeving verder is uitgebreid. Dan is het weer rete stabiel. Hopelijk worden je ervaringen de komende weken beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Ik houd jullie op de hoogte, bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Als je -80 dBm hebt op 2G dan lijkt me dat je van dezelfde mast ongeveer evenveel sterkte zult ontvangen op 4G. Als het al minder is dan is het zeker geen 30 dB minder toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dat zou je denken, ik snap het ook niet. Misschien is de sterkte gelijk aan de kwaliteit van de verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Kan ik ergens zien hoeveel masten van KPN er in mijn regio staan en hoeveel daarvan LTE zijn? Antenneregister vind ik echt zo'n ontzettend oude en lelijk site, waardoor het onmogelijk is om wat op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
kijk eens op www.ltemasten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Check de coveragechecker! Ze gaan lekker :D
Denk dat Vodafone en T-Mobile toch een klein beetje beteuterd zijn nu :+

En dat terwijl hun investeringen helemaal niet zo heel veel lager zijn; alleen verder naar achteren geschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Het zijn idd grote verschillen, in 1 maand tijd hebben ze bijna een hele provincie gedekt! Zo hoort het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Ik houd zo nu en dan 4gmasten in de gaten om te kijken waar onderhoud wordt gepleegd op het KPN netwerk, maar is het nu zo dat als jouw dorp/stad niet tussen het onderhoud staat, dat je dan ook nog niet aan de beurt bent voor 4G? Of wordt er ook 4G geactiveerd zonder dat die bij onderhoud worden aangemeld?

Het dorp waar ik woon heeft in november al onderhoud gehad, maar zie hem nu niet in de lijst met onderhoud staan dat is bijgewerkt tot 27 jan. Vanaf feb. zou hier 4G moeten zijn. Keyword is natuurlijk vanaf, maar hoopte dat het eerder aanwezig zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
4G activatie staat los van het onderhoud, dat wil zeggen, het onderhoud moet eerst uitgevoerd worden, pas daarna kan 4G geactiveerd worden, dit kan binnen enkele weken zijn, maar soms ook enkele maanden later, het is van veel factoren afhankelijk.

In principe komt de mast in de onderhoudslijst maar 1 keer voorbij, dus als er onderhoud is geweest, dan is de mast in principe 4G gereed, mits deze voldoet aan een paar punten zoals eerder aangehaald in deze topic.

Soms kan er al gespiekt worden als de mast idd klaar is, dan is er EDGE ontvangst.
Om welke mast gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
The Wizard schreef op maandag 13 januari 2014 @ 20:52:
4G activatie staat los van het onderhoud, dat wil zeggen, het onderhoud moet eerst uitgevoerd worden, pas daarna kan 4G geactiveerd worden, dit kan binnen enkele weken zijn, maar soms ook enkele maanden later, het is van veel factoren afhankelijk.

In principe komt de mast in de onderhoudslijst maar 1 keer voorbij, dus als er onderhoud is geweest, dan is de mast in principe 4G gereed, mits deze voldoet aan een paar punten zoals eerder aangehaald in deze topic.

Soms kan er al gespiekt worden als de mast idd klaar is, dan is er EDGE ontvangst.
Om welke mast gaat het?
Het betreft een mast in Born(Limburg). Heb het idee dat er glasvezel gelegd moet gaan worden naar deze mast. Inderdaad zo nu en dan kijk ik ook of er EDGE aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Er vinden de komende tijd nog wel werkzaamheden plaats in de buurt van Born, dus het is goed mogelijk dat het gebied in 1 keer geactiveerd wordt, het zou me niet verbazen als er meer onderhoudswerkzaamheden worden ingepland in de buurt, er staan nog meer KPN masten in de buurt die nog niet aangepast zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Laatst online: 13:29
Is er toevallig een Tweaker in the house uit Limburg die volgende week woensdag overdag tijd heeft om te figureren in een KPN filmpje over 4G. We Je gaat onder andere vliegen met een drone, en dat streamen via 4G. Er staat een interessante beloning tegenover voor de echte telecom addict. Meer info: DM me. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
The Wizard schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 19:50:
Er vinden de komende tijd nog wel werkzaamheden plaats in de buurt van Born, dus het is goed mogelijk dat het gebied in 1 keer geactiveerd wordt, het zou me niet verbazen als er meer onderhoudswerkzaamheden worden ingepland in de buurt, er staan nog meer KPN masten in de buurt die nog niet aangepast zijn.
Waar kan ik dit terugvinden of bedoel je de werkzaamheden in Sittard en Geleen? Lijkt het je dat ze dit tegelijk activeren? Bedankt voor het checken.

[ Voor 8% gewijzigd door Untouchablezz20 op 14-01-2014 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ja, ik bedoel die werkzaamheden. Meestal activeert KPN per gebied.
Info staat hier, maar daar had je al gekeken :) : http://4gmasten.nl/2013-06-16-07-20-28/onderhoud-kpn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blids
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-07 19:12
Deze bedoel je waarschijnlijk http://4gmasten.nl/2013-0...28/4g-masten-in-nederland
Nunspeet staat er ook mooi bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Nee, die bedoelde ik niet :). De geplande werkzaamheden en uitgevoerde werkzaamheden staan onder die link van mij, die van jou zijn de masten die aangemeld zijn bij het Antenneregister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Alleen is de onderhoudskaart niet zichtbaar op dit moment.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/AUHQaDa.png

Onder chrome niet, maar IE wel.

[ Voor 19% gewijzigd door Untouchablezz20 op 16-01-2014 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Hier met Chrome totaal geen problemen, er zijn geen extra zaken noodzakelijk om de kaarten weer te geven. Het is een iframe, heb je misschien geblokkeerd? Is standaard niet bij Chrome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
The Wizard schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 19:22:
Hier met Chrome totaal geen problemen, er zijn geen extra zaken noodzakelijk om de kaarten weer te geven. Het is een iframe, heb je misschien geblokkeerd? Is standaard niet bij Chrome.
Ja, zal waarschijnlijk door adblock komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Adblock blokkeert in principe geen iframes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Dan blijft het vreemd, want heb adblock inderdaad uitgezet en geen kaart helaas. Is het enige wat ik heb geïnstalleerd. Bekijk het wel via safari.

Edit: Onderhoud van KPN geeft nu aan dat op de 31ste 3 masten in Born onderhoud krijgen. Dit is dan net tegen de grens van februari aan waarin 4G actief moet zijn. Als je naar de lijst kijkt zie je eigenlijk alleen zuid-limburg op de 31ste staan.

[ Voor 46% gewijzigd door Untouchablezz20 op 17-01-2014 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Dekking in februari betekent bij KPN dat je ergens in februari dekking krijgt, dus niet automatisch al op 1 februari!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Ah is dat zo! Nou we gaan het zien. Inmiddels is Edge actief in Sittard dus zal niet lang meer duren voordat 4G daar ook actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
Is EDGE een voorbode voor 4G?

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ja, in principe wel. Als er EDGE ontvangst is, dan is de mast omgebouwd en klaar voor 4G mits er glas ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:08

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik heb sinds de 13e all-in-1 premium sim only (mob is een Nexus 5) en ik ben tot nu toe licht teleurgesteld. Het is soort van beter dan Vodafone (non-4G) wat ik hiervoor had, maar op Amsterdam CS is het nog steeds geen onverdeeld feest. Soms pakt hij wel 4G en werkt het prima, maar soms weigert hij (zelfde plek :o) en zit ik op HSPA wat ik ook probeer. Dat doet vervolgens net als bij Vodafone gewoon niks, ondanks zg vol bereik.

Daarnaast snap ik best dat KPN nog geen 4G dekking heeft in de metro van Amsterdam, maar alleen Edge? Vroeger zag ik al mensen met KPN op 3G en nu is het opeens alleen Edge? Een vriend van me met wie ik laatst in de metro stond was ook verbaasd slechts Edge te zien. Wat is hier aan de hand? Met Vodafone had ik al een tijdje HSPA in de metro. Ik kan er helaas niks over vinden (google).

Laatste pijnpuntje is de databundel. Ik heb nu 2 GB maar als ik 4G echt wil gebruiken (video's van tweakers.net kijken etc) dan jaag ik dat er zo waanzinnig snel doorheen dat ik net zo goed geen 4G had kunnen hebben :o. Ik heb nu 3 video's bekeken en wat internetradio gestreamt (deed ik met vodafone ook al) en zit al over de GB..

De snelheid die ik tot nu toe zag is wel prima in orde. Ongeveer 30-40 Mbit down en 17-18 up. Hilarisch ook dat 2x speedtest doen al 200 MB is.. dat doen we dus niet meer lol.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 13:43
Dat vond ik ook al raar, ik was een tijd geleden in Amsterdam en merkte op dat ik in de metro enkel Edge had, zij het wel stabiel en met vol bereik.

Ik merk trouwens ook dat op veel plekken waar ik in Amsterdam geweest ben (nog?) geen 3G900 actief lijkt te zijn, mijn telefoon schakelt bijvoorbeeld in heel veel winkels in de Kalverstraat terug op Edge. In de regio waar ik woon (Haarlem) heb ik echter wel altijd 3G, en schakelt hij indien nodig wel gewoon naar 3G900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Termy schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 23:02:
Ik heb sinds de 13e all-in-1 premium sim only (mob is een Nexus 5) en ik ben tot nu toe licht teleurgesteld. Het is soort van beter dan Vodafone (non-4G) wat ik hiervoor had, maar op Amsterdam CS is het nog steeds geen onverdeeld feest. Soms pakt hij wel 4G en werkt het prima, maar soms weigert hij (zelfde plek :o) en zit ik op HSPA wat ik ook probeer. Dat doet vervolgens net als bij Vodafone gewoon niks, ondanks zg vol bereik.
Als je een actieve dataverbinding hebt, schakelt de telefoon niet automatisch over naar 4G. Je kunt dit wel forceren met een app zoals Tellinfo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Is KPN in Amsterdam het ondergrondse netwerk niet aan het voorbereiden op een upgrade? Op de masten bovengronds val je ook een tijdje terug naar EDGE voor je mast omgebouwd is. Heeft KPN ooit wel 3G gehad in de metro van Amsterdam? In Rotterdan functioneerde het ondergrondse netwerk prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Brad schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 02:56:
Dat vond ik ook al raar, ik was een tijd geleden in Amsterdam en merkte op dat ik in de metro enkel Edge had, zij het wel stabiel en met vol bereik.

Ik merk trouwens ook dat op veel plekken waar ik in Amsterdam geweest ben (nog?) geen 3G900 actief lijkt te zijn, mijn telefoon schakelt bijvoorbeeld in heel veel winkels in de Kalverstraat terug op Edge. In de regio waar ik woon (Haarlem) heb ik echter wel altijd 3G, en schakelt hij indien nodig wel gewoon naar 3G900.
3G900 is weer uitgezet op de veel plekken een tijdje geleden. Ik denk dat het na de volgende frequentiewissel weer terugkomt. Op 1 april is de laatste wissel naar de definitieve posities. Ik ben ook heel benieuwd of Vodafone het dan in gebruik gaat nemen, hoewel het voor KPN veel makkelijker is door hun zeer volledige en grootschalige uitrol.

KPN heeft volgens mij ook nog geen 4G in de A2-tunnel trouwens, denk dat dit toch de laatste plekken zijn waar ze nu in de Randstad ook nog dekking gaan verzorgen. Zal nog wel komen in de metro dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:25
ucsdcom schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 12:38:
Is KPN in Amsterdam het ondergrondse netwerk niet aan het voorbereiden op een upgrade? Op de masten bovengronds val je ook een tijdje terug naar EDGE voor je mast omgebouwd is. Heeft KPN ooit wel 3G gehad in de metro van Amsterdam? In Rotterdan functioneerde het ondergrondse netwerk prima.
KPN heeft nooit 3G gehad in de metrotunnel van Rotterdam. Geen enkele provider trouwens. Altijd alleen 2G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

The Wizard schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 09:26:
[...]

Als je een actieve dataverbinding hebt, schakelt de telefoon niet automatisch over naar 4G. Je kunt dit wel forceren met een app zoals Tellinfo.
Dat weet ik :). Met 'wat ik ook probeer' bedoelde ik dus dat ik mn radiostream verbrak en toen dat niet werkte mn hele verbinding uit/aanzette.

Ik meen mij dus te herinneren dat KPN wel 3G had in de Amsterdamse metro maar helaas heb ik daar geen persoonlijke ervaring mee.

Maar goed, misschien dat het nog (terug)komt tussen nu en april :). Wel knap irritant opeens met een praktisch onbruikbare verbinding te zitten :/. Eigenlijk krijg ik alleen voorelkaar tweakers.net te laden (met moeite), de rest strandt altijd in een niet-bruikbare staat. Vol bereik zegt helaas helemaal niks.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik ken het, bij mij op het werk op een zwaar overbelaste mast met alleen maar EDGE... Mailtjes komen soms uren later binnen. Als er weinig mensen werken is het wel bruikbaar en wordt de max van 200 kb/s wel gehaald, maar normaal gesproken zijn er meer dan 500 KPN gebruikers op die mast. Het is nog wachten op een glasvezel verbinding voordat 4G geactiveerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Heeft die mast dan geen 3G overlay gekregen. Zo te horen had dat gezien de gevraagde capaciteit wel moeten gebeuren.

NB. Dat de Rotterdamse metro alleen 2G heeft is mij bekend. Bij testen vlak na de uitrol was de 2G dekking goed werkend voor spraak en mobiel internet. Natuurlijk traag via GPRS, maar toen wel bruikbaar. Ik weet niet hoe bruikbaar het signaal nu is en ik vraag mij ook af of het brengen van 4G dekking wel prioriteit zal krijgen in de tunnels van de Rotterdamse en Amsterdamse metro. Tunnels bedekken schijnt behoorlijk kostbaar te zijn. In het buitenland zie je vaak dat er op grote stations wel nieuwe steunzenders worden geplaatst met 3G dekking. De tunnels tussen stations zie ik nog niet zo snel profiteren van 4G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Het is in het buitengebied en de mast is geen eigendom van een provider. Het lijkt erop dat ze niet specifiek per mast kunnen zien wat de belasting is. Vodafone en T-Mobile zitten ook in de mast en Vodafone heeft sinds eind november wel 3G, maar de verbinding is een straalzender. Daar doet KPN niet aan bij een bestaande mast. Maar de glasvezel laat ook lang op zich wachten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Trouwens, heeft niemand op onderstaande post gereageerd?
zeef schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 20:04:
Is er toevallig een Tweaker in the house uit Limburg die volgende week woensdag overdag tijd heeft om te figureren in een KPN filmpje over 4G. We Je gaat onder andere vliegen met een drone, en dat streamen via 4G. Er staat een interessante beloning tegenover voor de echte telecom addict. Meer info: DM me. :)
Je mag met een drone vliegen en dan via 4G de vlucht streamen. Overmorgen (woensdag)! Reageren dus! :P

@ucsdcom: Schipholtunnel had voorheen bij Vodafone ook alleen 2G, sinds een paar jaar pas 3G terwijl de andere 2 providers het al langer hadden. Het hangt een beetje van de gebruikte apparatuur af hoe duur het te vervangen is denk ik. 3G is misschien makkelijker omdat je geen MIMO nodig hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door Sorcerer8472 op 20-01-2014 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
@The Wizard

heb je enig idee waarom de onderhoudspagina van KPN niet bijgewerkt is geworden? Blijft nu staan op 31-01 terwijl dit 03-02 zou moeten zijn. Of zijn ze klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
KPN "vergeet" nog wel eens de maandag. Blijkbaar wachten ze op het planbureau. De planning wijzigt ook vaak, meestal om de 2/3 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Of het was tijdelijk of ze hebben het recent pas aangezet (denk toch wel 1e), maar 3G (HSPA zelfs) heeft nu ruime dekking in de Amsterdamse metro.

Nu nog een wat ruimere databundel zodat 4G echt te gebruiken valt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:59

robertwebbe

Robert Webbe

Sorcerer8472 schreef op maandag 20 januari 2014 @ 10:33:
Trouwens, heeft niemand op onderstaande post gereageerd?
[...]
Je mag met een drone vliegen en dan via 4G de vlucht streamen. Overmorgen (woensdag)! Reageren dus! :P
Volgens mij vindt niemand het interessant genoeg, tenzij je de drone mag houden na afloop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Ik dacht dat de consumentenbond de test met de drone al had mogen doen, maar dat filmpje toont wat andere 4G tests. Ik weet niet hoe leuk het is om dan het filmpje met de drone nogmaals te doen.

Trouwens: als KPN met die drone wil vliegen in Limburg dan komt er dus ook een media actie om te laten weten dat Limburg nu ook 4G dekking heeft. Kortom: bij de dekkingskaart update die donderdag te verwachten is zal Limburg flink wat 4G dekking erbij krijgen lijkt mij.

[ Voor 21% gewijzigd door ucsdcom op 21-01-2014 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik denk dat nog niet het geval is, ze zijn nog niet klaar in Limburg: http://4gmasten.nl/2013-06-16-07-20-28/onderhoud-kpn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
ucsdcom schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 20:47:
Ik dacht dat de consumentenbond de test met de drone al had mogen doen, maar dat filmpje toont wat andere 4G tests. Ik weet niet hoe leuk het is om dan het filmpje met de drone nogmaals te doen.

Trouwens: als KPN met die drone wil vliegen in Limburg dan komt er dus ook een media actie om te laten weten dat Limburg nu ook 4G dekking heeft. Kortom: bij de dekkingskaart update die donderdag te verwachten is zal Limburg flink wat 4G dekking erbij krijgen lijkt mij.
Meeste masten in Limburg worden nu pas omgebouwd. De komende kaartupdate zal niet veel van Limburg zichtbaar zijn aangezien 4G na een ombouw niet gelijk actief is. Dit lijkt me half februari dan wel weer anders.

Vandaag van Limburg naar Brabant gereden en daar is het bereik zo goed als altijd aanwezig. Internetsnelheid bijna altijd 25/10 (maximum haalbaar abonnement).

[ Voor 19% gewijzigd door Untouchablezz20 op 22-01-2014 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
De werkzaamheden nemen echt af per februari, moet haast ook wel als ze in maart landelijk willen gaan. Voor 4 en 5 februari zijn nog maar 4 locaties ingepland, terwijl ze er normaal gesproken ca 20 per dag doen. Ik heb alleen nog erg weinig werkzaamheden gezien in Zeeuws-Vlaanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
The Wizard schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 09:34:
De werkzaamheden nemen echt af per februari, moet haast ook wel als ze in maart landelijk willen gaan. Voor 4 en 5 februari zijn nog maar 4 locaties ingepland, terwijl ze er normaal gesproken ca 20 per dag doen. Ik heb alleen nog erg weinig werkzaamheden gezien in Zeeuws-Vlaanderen.
In de niet-bewoonde gebieden van het platte Zeeland staan dan ook niet zo veel antennes... Ligt het daar niet aan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
The Wizard schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 09:34:
Die zullen dan wel in half februari omgebouwd worden om in maart dekking te creëren. Nog een plaatje tegengekomen;

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ox12l6Bl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Wordt de KPN kaart vandaag niet geüpdatet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Soms slaan een update over, reden is onbekend. Ik denk dat ze over 2 weken weer een update uitbrengen waarbij Flevoland, het oosten en Limburg totaal bedekt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
De KPN onderhoudskaart/werkzaamheden kaart heeftvwel een update gehad. De werkzaamheden gaan onverminderd snel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Waar zijn er wijzigingen? Kan nl niks op de kaart vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 08:33
Groningen gaat goed.
Ik (gebruik HI i.c.m. Note 3) merk echt dat mijn verbinding op de plaatsen waar ik kom, zowel binnen en buiten erg goed zijn, haal zelfs 4G tot net boven de 10Mb in huis met slechts 1 streepje bereik)

In Assen nog geen 4G dekking op mijn werk (Overheidsgebouwen naast de NAM), daar echter wel H+ met 10-12Mb/sec, ook niet verkeerd.

Heb mijn toestel nu net een aantal dagen dus nog niet echt uitgebreid kunnen testen maar ik ben wel positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
The Wizard schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 07:22:
Waar zijn er wijzigingen? Kan nl niks op de kaart vinden...
...of ik was kippig of de planning is terug bij af: er was een week bijgekomen met verschillende opstelpunten. Zoals nu de laatste 2 weken er uit zien blijven er straks grote gebieden onbedekt in het Noord-oosten en wordt de dekking elders dun. Ik kan mij dus niet goed voorstellen dat het hierbij blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
In het noord-oosten (Emmen richting Groningen) wordt de komende tijd aan gewerkt. http://4gmasten.nl/2013-06-16-07-20-28/onderhoud-kpn

KPN wijzigt de dekkingskaart alleen op donderdagen en 1x per 2 weken. Maar volgens mij zijn nu over 1x per 4 weken, want de laatste keer was 9 januari, en daarvoor was het ook 4 weken geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Kunnen we morgen een kaart update verwachten? Bij mij helaas nog geen Edge, vermoed dat er nog geen glasvezel ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Met een beetje geluk wel. Ben benieuwd wat erbij gekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 16:50
Vraagje: Hebben hier een Flexibel abonnement uit 2009 met Surf & Mail totaal.
Dit is onbeperkt mobiel internet met een praktische snelheid van ~3Mbit. Krijgen we met dit abonnement ook toegang tot de 4G-diensten van KPN? De KPN-masten hier in de buurt hebben naar mijn idee capaciteitstekort op 3G(ping 350ms en hoger).

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Nee, op dit moment niet, daarvoor zul je 1 van de nieuwe abonnementen moeten afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Untouchablezz20 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 21:11:
Kunnen we morgen een kaart update verwachten? Bij mij helaas nog geen Edge, vermoed dat er nog geen glasvezel ligt.
Kaartupdate: http://4gmasten.nl/2013-0...ng-kpn-4g-6-februari-2014

Wijzigingen:

Geleen
Doetinchem
Enschede
Hengelo
Lelystad
Eerbeek
Zuid-Westerbork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
Grappig dat ze nu Hengelo en Enschede wel gedekt hebben, maar de omgeving er om heen niet. En KPN zei altijd dat men aaneengesloten gebieden wil gaan dekken en niet eilandjes.. Komen ze nu op die strategie terug ?!

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Nee, dat heeft te maken met de versnelde uitrol, daarbij gaan ze grotere steden eerder uitrollen, dat deden ze al eerder met Maastricht en Groningen.

(Grote) steden zijn veel lastiger en kosten het meeste tijd, veel masten op relatief weinig ruimte en vaak lastiger te bereiken (gebouwen). Zo gauw de steden afgerond zijn, is het een peulenschil om de rest van het gebied te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
The Wizard schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 09:30:
[...]

Kaartupdate: http://4gmasten.nl/2013-0...ng-kpn-4g-6-februari-2014

Wijzigingen:

Geleen
Doetinchem
Enschede
Hengelo
Lelystad
Eerbeek
Zuid-Westerbork
Wat betreft Limburg valt het tegen. Ben benieuwd of ze inderdaad nu ze Geleen hebben geactiveerd, Sittard en omliggende dorpen in een keer activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-08 08:20
Hm, in m'n dorp waren laatst volgens de werkzaamheden kaart drie masten aangepast, maar in de nieuwe coveragekaart merk ik daar niks van? Ik geloof dat ze 4G ook nog niet aan hebben gezet aangezien ik bij EDGE vijf streepjes heb en 4G maar één. Hoelang duurt zoiets eigenlijk? Ik dacht altijd dat ze dat gelijk deden. Sowieso mis ik heel veel plaatsen waar recentelijk wel werkzaamheden waren op de map.

[ Voor 11% gewijzigd door Hoiz op 06-02-2014 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Werkzaamheden zegt niet alles, vaak moet het achterliggende netwerk ook nog aangepast worden. Naast de mast en de basisstation (BTS) zijn er ook nog onderdelen van een netwerk die aangepast moeten worden zoals een BSC (Base Station Controller) die tientallen BTS onder zich heeft. Deze is dus regio gebonden.

In jou geval is waarschijnlijk nog geen glasvezel naar de masten, staan deze op gebouwen? Glasvezel aanleggen kan lang duren, bij mij op het werk komt het als het goed is over 2 weken, terwijl de mast al in juli omgebouwd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
Denk dat dat het is, glasvezel zal alleszins niet het probleem zijn. Alle antennes hier staan vrij etc. Ze zullen het wel activeren zodra ze de rest van oost Gelderland omgebouwd hebben dan. :)

Gelukkig maar, want ik vond de dekking van een tot twee streepjes al erg tegenvallen, maar dat is dus van een mast van 5km verderop. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dat een mast viij staat is geen garantie voor glasvezel helaas... Als het een mast is zonder 3G is de kans groot dat er alleen koper verbinding is. Is het een mast met 3G, dan is het handig om even te kijken of er een microwave zender op de mast zit. Zo ja, dan is er ook geen glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Jassy schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 09:41:
Grappig dat ze nu Hengelo en Enschede wel gedekt hebben, maar de omgeving er om heen niet. En KPN zei altijd dat men aaneengesloten gebieden wil gaan dekken en niet eilandjes.. Komen ze nu op die strategie terug ?!
Voorheen zag je juist het omgekeerde: eerst was een hele regio bedekt met uitzondering van de grotere steden in dat gebied. De dekking in die grote steden werd dan in de 3 weken daarna uitgerold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 08:56
vanaf heden ook 4g roaming in Noorwegen en Frankrijk volgens de officiele KPN blog. Nu nog zorgen dan voor interessante tarieven, oftewel dat je gewoon je NL bundel kunt gebruiken in het buitenland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Bijgaand de link naar de KPN website. De 4G overeenkomsten voor het buitenland breiden bij KPN de komende maanden snel verder uit: http://www.kpn.com/prive/...uitenland/internetten.htm

Kijk onder de kop "4G dekking per land" voor de planning voor roaminglanden van de komende maanden.

Prettig dat KPN hier alvast inzicht in wil geven.

Het lijkt mij trouwens ook een aanbeveling voor KPN om de frequentie van de buitenlandse 4G netwerken te gaan vermelden. Volgens mij is in ieder geval Canada en de USA afwijkend in frequenties. De meeste Nederlandse smartphones ondersteunen die frequenties op de 4G band volgens mij nog niet. Weet iemand of de frequenties in bijvoorbeeld Japan afwijken van de Europese banden? Ook las ik ergens dat China afwijkende frequenties gebruikt. Klopt dat?

[ Voor 60% gewijzigd door ucsdcom op 17-02-2014 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
In China wordt voornamelijk FDD gebruikt en dat ondersteunen de eu telefoons niet. Voor meer info zie mijn handtekening. Staat ook tabel met de banden/frequenties in een bepaald gebied.

• ucsdcom
Untouchablezz20 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 00:53:
[...]

Meeste masten in Limburg worden nu pas omgebouwd. De komende kaartupdate zal niet veel van Limburg zichtbaar zijn aangezien 4G na een ombouw niet gelijk actief is. Dit lijkt me half februari dan wel weer anders.

Vandaag van Limburg naar Brabant gereden en daar is het bereik zo goed als altijd aanwezig. Internetsnelheid bijna altijd 25/10 (maximum haalbaar abonnement).
Inderdaad vorige update geen dekking in Limburg. Bij de update van de dekkingskaart op www.coveragechecker.nl blijkt dat de belangrijkste delen van Limburg nu ook 4G dekking hebben.

Het valt mij op dat de 4G uitrol nu flink lijkt te vertragen. Blijkbaar zijn alle masten, waarop een "quick win" te behalen was nu wel van 4G voorzien en komen nu de moeilijkere locaties aan bod.

• Untouchablezz20
Net dat gedeelte waar ik woon heeft nog geen 4G dekking haha! Zelfs E is hier nog niet aanwezig. Zal wel met glasvezel te maken hebben.

• Hoiz
Volgens mij zijn er ook veel masten die nog niet geactiveerd zijn. Het hele oosten van Gelderland is al enkele weken omgebouwd, maar er is nog steeds geen dekking. Dat al die masten niet beschikken over glas dat lijkt mij stug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Nee, dat klopt. Er zijn idd veel meer masten omgebouwd dan er geactiveerd zijn. Dat kan ook een andere oorzaak hebben zoals het achterliggende netwerk wat ook nog een upgrade nodig heeft. Of KPN bewaart het tot 31
maart en schakelt dan alles tegelijk in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
KPN heeft inmiddels ook door dat ze niet zo snel meer kunnen uitrollen als gehoopt. Prognose was versneld naar eind maart 2014 landelijke 4G dekking. Nu zie je op de website dat de laatste prognose is dat de dekkingsgaten eind april zijn bedekt.

Zie: http://www.kpn.com/prive/mobiel/4g.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Ah dat verklaart een hoop, maar PC geeft nog steeds Februari aan als ik mijn pc invoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
http://4gmasten.nl/2013-06-16-07-20-28/onderhoud-kpn

Zoals je ziet is in week 10 nauwelijks iets gepland, terwijl daarvoor tussen de 100 en 120 locaties werden aangedaan. Ze hebben wel bijna alle locaties gehad, behalve een stuk van Zeeuws-Vlaanderen.

Het vermoed dat het toch zit in het achterliggend netwerk, dat die door uiteenlopende redenen achterloopt met het ombouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-09 09:52

D33F

Tweelingtemmer

Probeer al 2 dagen de dekkingskaart te bekijken van Vodafone.nl maar het lijkt erop dat de website goed op z'n gat ligt (al 2 dagen).

Lies are obvious to read because the truth is already written

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Gelukkig hebben we http://www.4gmast.nl/2013-06-16-07-20-28/dekking-vodafone nog. Daar kun je de dekkingskaart ook bekijken. Misschien ook handig om het Vodafone topic te gebruiken hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Wat vinden jullie van het bericht dat Hi ook bestaande klanten 4G gaat aanbieden? Tot 3 maart wordt je omgezet. De info is slecht te vinden en het geldt voor de meeste klanten, maar niet alle. Toch weer een extra ontlasting van het 3G netwerk. Bij KPN klanten is dit gek genoeg verder nog niet aan de orde.

[ Voor 16% gewijzigd door ucsdcom op 01-03-2014 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Niet voor de meeste klanten, ik denk dat het aandeel klein is, september tot nu is maar 5 maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Ja, die info werd later pas toegevoegd. Eerder stond dat alle simonlys en huidige abonnementen 4G gingen krijgen. Niet dus. Alleen recente abonnementen net als bij Het KPN merk.

Bijgaand de link naar de aangepaste pagina met de informatie:

http://www.hi.nl/abonnementen/4g-1.htm

[ Voor 23% gewijzigd door ucsdcom op 01-03-2014 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:09

orf

Zien meer mensen een teruggang in kwaliteit? Ik gebruik 4G met een dongle nu bijna een jaar. In het begin was ik enorm onder de indruk, een mega-upgrade van 3G. Sneller, stabieler, beter bereik, helemaal goed.

De laatste tijd heb ik vaak last van haperende verbindingen, trage download, terugval naar 3G. Dit alles tijdens mijn dagelijkse treinreizen van Dordrecht naar Leiden.

Heeft het te maken met dat 4G nu door het grote publiek gebruikt wordt? Concurreer ik met m'n dongle nu met de vele mobieltjes in de trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
In principe niet, 4G kan veel beter omgaan met drukte op het netwerk. Het aandeel 4G gebruikers is nog steeds relatief klein in vergelijk met 3G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
orf schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 08:56:
Zien meer mensen een teruggang in kwaliteit? Ik gebruik 4G met een dongle nu bijna een jaar. In het begin was ik enorm onder de indruk, een mega-upgrade van 3G. Sneller, stabieler, beter bereik, helemaal goed.

De laatste tijd heb ik vaak last van haperende verbindingen, trage download, terugval naar 3G. Dit alles tijdens mijn dagelijkse treinreizen van Dordrecht naar Leiden.

Heeft het te maken met dat 4G nu door het grote publiek gebruikt wordt? Concurreer ik met m'n dongle nu met de vele mobieltjes in de trein?
Zit je toevallig in net gerenoveerde treinstellen? Bijvoorbeeld een van die stoptrein dubbeldekkers die nu omgebouwd zijn naar intercity? Hoe nieuwer de trein, des te beter deze geïsoleerd is. En opgedampte ramen die warmte buiten houden en je mobiele signaal enorm dempen. Zou dat kunnen?

De eerste dagen van 4G was het KPN netwerk wel sneller. De topwaarden van midden 2013 haal je nu niet meer. Ook ontdek ik steeds meer plaatsen waar geen 4G binnenhuisdekking is. Eigenlijk juist altijd in de stad. Bij mij thuis is de dekking van vol signaal inmiddels naar driekwart van het signaal gezakt. Snap hier weinig van, vooral omdat de mast nagenoeg recht naar binnen straalde. Vooral in de steden. Misschien hebben ze de masten wat bijgedraaid/bijgesteld om de gaten in de dekking wat te verkleinen ten koste van de eerder bedekte straten? Toch heb ik zeker niet het idee dat het KPN 4G net minder dekking geeft dan de eerste maanden.

[ Voor 25% gewijzigd door ucsdcom op 04-03-2014 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Volgens mij doen ze niks meer aan omgebouwde locaties, misschien hooguit het vermogen terugdraaien als een mast in de buurt aangezet wordt. Het kan ook zijn dat door het gebruik van 4G door Vodafone/Tele2 er toch extra interferentie optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:09

orf

Zit je toevallig in net gerenoveerde treinstellen? Bijvoorbeeld een van die stoptrein dubbeldekkers die nu omgebouwd zijn naar intercity? Hoe nieuwer de trein, des te beter deze geïsoleerd is. En opgedampte ramen die warmte buiten houden en je mobiele signaal enorm dempen. Zou dat kunnen?
Al die tijd wel in dezelfde soort treinstellen (VIRM). Vrij nieuwe, maar dat was in 2013 ook.

Als ik thuis de dongle gebruik haal ik nog hele mooie waardes, in m'n kantoor ook. Vooral in de trein merk ik en heb ik vaak last van niet ladende pagina's of hele trage verbindingen.

Wellicht inderdaad interferentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasraak
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-02-2024
Ik heb nog even berekend, wanneer ik de hele maand zou downloaden op mijn 3g verbinding op volle snelheid dan zou ik ongeveer 2.5 TB aan data kunnen binnen trekken (maximaal mogelijk), (uitgaande van ca 800 kb/s)

Met 4g zou dit minimaal het dubbele worden, echter kan je hier dus maar .5 promiel van downloaden per maand. Niet echt effectief om dit te vergelijken dus (uitgaande van een 5 gigh bundel)

Ik vind het raar dat mensen staan te springen om een snellere verbinding, geef mij maar een betere dekking, met mijn 3g download ik een 5 gigh bundel er in een uur ook bijna al uit. Lijkt me dat dit met 4g alleen maar erger gaat worden, vooral in het voordeel van de telefoon maatschappijen.

Uiteindelijk heb je namelijk niks mer aan sneller laden wanneer het dataverbruik ook heel snel uit de hand kan lopen erdoor.
Pagina: 1 2 ... 26 Laatste

Dit topic is gesloten.