[Actie] Deel je mening & win een gratis mobiele Wi-Fi router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-05 23:02
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/r2efZ9BhrHrz3TpXb6Wvaxii/full.png

Beste Tweakers,

Het zal jullie niet zijn ontgaan dat 4G flink wordt uitgerold. KPN is druk bezig om heel Nederland te voorzien van 4G en daarbij wordt niet alleen naar de Tweakertjes met hun enorme honger naar snelle data gekeken, maar ook naar het MKB. Want ook zakelijk is 4G een uitkomst voor veel werknemers en ondernemers.

KPN heeft een platform gelanceerd tbv MKB-ondernemers waar inzicht gegeven wordt hoe slim te ondernemen met behulp van 4G. Vijfentwintig ondernemers zijn geselecteerd, krijgen benodigdheden vanuit KPN aangeleverd en gaan aan de slag met 4G. Deze stories worden verteld op www.kpn.com/slimmerondernemen.

Wat KPN graag van de Tweakers wil weten is wat jullie van deze verhalen en toepassingen vinden. Zou het bijvoorbeeld iets zijn voor jouw werkplek of kom je de hele dag niet achter je bureau vandaan? We dagen Tweakers uit om antwoord te geven op de volgende vraag:“KPN is gestart met de 4G in de praktijk campagne waarin 25 ondernemers 4G in de praktijk ervaren. Welke toepassingen van het gebruik van 4G spreken jou het meest aan en hoe denk jij met 4G winst te kunnen behalen met jouw bedrijf?"

Om jullie een beetje te prikkelen stelt KPN nog aantal prijzen ter beschikking. De beste posts zullen strijden om de weekprijs. Iedere week wordt een een mobiele Wi-Fi router van KPN, inclusief 2 maanden lang gratis onbeperkt 4G dataverkeer verloot onder de inzenders van die week. Je mag meedoen zo vaak je wil in deze discussie.

Spelregels
  • Medewerkers en vrijwilligers van Tweakers en medewerkers van KPN zijn uitgesloten van deelname.
  • De actie loopt tot 31 augustus.
  • De gewone forumregels gelden in dit topic.
  • Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door zeef op 21-08-2013 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:23

Sorcerer8472

Mens sana?

Onbeperkt dataverkeer? Da's wel veel ;)

Anyway, ik denk dat het belangrijk is om te kijken naar de verschillen met 3G aangezien dat toch wel verdomde veel lijkt op 4G: allebei is het mobiele data, en volgens mij weet de consument / zakelijke gebruiker vooral dat het sneller is en houdt het daar wel zo'n beetje op. Echter naast die snelheid zijn er wel meer duidelijke verschillen:
- meer capaciteit, dus ook meer snelheid op plekken waar erg veel mensen zijn
- veel meer uploadsnelheid
- heel belangrijk: vrijwel 100% gegarandeerde dekking binnen het dekkingsgebied (zelfde gebied als 2G)

Niets zo vervelend als terugvallen op 2G als je net bezig bent met allerlei online dingen, en telkens lang moet wachten als je een nieuwe pagina laadt. Met 4G zal daar veel minder vaak sprake van zijn.

Vooral die 100% gegarandeerde dekking is dus erg belangrijk. Je kon voorheen niet op 3G leunen als je bijv. ergens een live demo zou geven, dan moet je toch om het wifi-wachtwoord gaan vragen ofzo, en hopen dat er niks engs in een firewall zit dat problemen geeft als je bijv. iets streamt... Bij 4G is dit verleden tijd. De winst is hier vooral een stukje zekerheid en een betere uitstraling van je demo als alles snel en soepel werkt.

Ook kun je toepassingen verzinnen zoals videohandleidingen op locatie. Een monteur van (ik noem maar iets) geavanceerde pompsystemen die een exotisch probleem tegenkomt op locatie kan bijvoorbeeld via z'n tablet een videohandleiding bekijken van hoe hij een onderdeel moet vervangen. Dankzij 4G kun je dit op locatie streamen in hoge kwaliteit en met lage wachttijd. Vanwege de dekking weet je vrij zeker dat het streamen goed gaat. Er zijn vast bedrijven die hiermee kosten kunnen besparen, mits dergelijke handleidingsystemen worden gebouwd.

Maar het spannendst is natuurlijk nieuwe toepassingen die je kunt realiseren. Denk bijvoorbeeld aan goedkope manieren om (HD-)livestreams op te zetten, zonder dat je daar dure multi-sim-trunks voor hoeft te gebruiken, wat vooralsnog vaak de enige mogelijkheid was om het echt goed te doen. Op kantoor spelen we met het idee om hier een leuk hobbyproject voor op te zetten waarmee we met zo laag mogelijke kosten een systeempje opzetten waarmee je via een Raspberry Pi + cam een hoge kwaliteit stream kunt opzetten, gewoon vanaf een indoor of outdoor locatie ergens in het land, op straat, vanuit een voertuig, etc. Met 4G kan dat vanwege de ruimere upload en vanwege de betere dekking. Wie weet blijkt het wel aan te slaan en behalen we daar wel winst mee in ons bedrijf, ook al is het bedoeld als hobbyproject voor de vrijdagmiddagen ;)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-04 18:48

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Ik denk dat het werken sneller kan gaan, voor de bedrijven die 4g wel hebben, tov bedrijven die het niet gebruiken, en mogelijk kun je daardoor net de winst behalen. als je data sneller binnen hebt, kun je ook eerder beginnen met werken, en zelfde voor het resultaat.

kortom, ik denk, als 4g doet wat het belooft, en dat er genoeg capaciteit en dekking is, dat het het verschil kan maken voor bedrijven, kan het verschil zijn, tussen wel meedoen en niet meedoen voor een opdracht........

kortom ik denk dat de grotere snelheid en bandbreedte het verschil kunnen maken

[ Voor 7% gewijzigd door jpm.lensen op 01-08-2013 20:52 ]

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxpat
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-05 13:07
Ik denk dat voor mij als website en appontwikkelaar het vooral belangrijk is hoe de betrouwbaarheid is. Ik heb al verschillende malen mee mogen maken dat op locatie wifi het slecht doet, 3g is buiten bereik en dan moet je het maar met een zwakke GPRS/EDGE verbinding doen.

Persoonlijk zie ik veel goeds in 4g, niet alleen voor mezelf maar eventueel ook apps die ik zelf in ontwikkeling kan nemen. Denk bijvoorbeeld aan apps met videobeelden die toch net teveel zijn voor 3g of realtime multiplayer. Ik zie een toekomst voor me hoe kinderen met hun tablets (of die van hun ouders ;) ) in de auto zitten te racen met hun vriendjes die gewoon thuis zitten. Hoe het de wereld bij elkaar brengt zoals we dat in feite achter de computer ook al kunnen, maar dan overal. Zoals we dat nu in mindere mate al hebben, maar dan nog een stapje daarbovenop. 4g is geen wondermiddel wat dat betreft, maar het maakt wel een hoop meer mogelijk.

Ik heb het zelf nog niet mogen testen, maar ik zou graag een poging willen wagen om te kijken wat de mogelijkheden zijn, want het opent veel mogelijkheden op het gebied van innovatie. Mogelijkheden die met 3g veel lastiger zijn, vooral op gebied van applicaties op smartphones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:34

ChUcKiE

Dus........

Ik werk in de zorg en zie wel degelijk een aantal voordelen / toepassingen voor het gebruik van 4G.

1. 4G als bedrijfszekere backup van een DSL verbinding bij ZorgDomotica toepassingen, daar waar de zorg haast 100% uptime verlangt (24*7). Door een goede dekking, bereik en doorvoersnelheid is backup via een draadloze verbinding nu echt mogelijk, inclusief live videostreams bij cameratoepassingen.
2. Voor de mobiele werker wordt beeldzorg steeds belangrijke ook hie rgeldt weer, er zal wel dekking, bereik en een hoge snelheid noodzakelijk moeten zijn, zeker ook in de uithoeken en bebosde gebieden van het land. Hopelijk brengt 4G hier verandering in tov 3G.
3. Niet iets nieuws, maar door al je medewerkers gebruik te laten maken van een APN, die rechtstreeks o je bedrijfsnetwerk geprikt wordt, kun je ze met elk mobiel device (en nu voor meer toepassingen wegens de hogere snelheden) rechtstreeks laten communiceren via het bedrijfsnetwerk en ook dezelfde beveiligingspolicies gebruiken als de andere werkplekken binnen de organisatie.
4. Het gebruik van Mifi toepassingen gaan we zelf ook steeds vaker inzetten, juist op de plekken waar zelfs een DSL soms niet hoger mogelijk is dan een paar honderd Kb, kan nu op welke plek ook een Mifi router ingezet worden. Met de hoge snelheden die 4G ons biedt/gaat bieden is dit een enorme verbetering voor de diensten die we aan onze organisatie kunnen bieden.

Dus kom snel richting het oosten!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 07-05 14:12

The Wizard

Moderator Mobile
Omdat ik voor het werk regelmatig buiten de deur moet werken, en het gelukkig mogelijk is om via een VPN in te loggen, gebruik ik ook 3G om op locatie in te loggen waar geen WiFi is. Helaas is 3G net te traag (upload) om lekker te werken, de vertraging is merkbaar. Met 4G werkt het allemaal super.

Tevens als medeauteur van www.4gmasten.nl en webbeheerder van meerdere websites is het erg handig om in te loggen om de website direct te updaten of de andere websites te ondersteunen bij problemen. Regelmatig moeten er dan ook grote bestanden (video's en foto's) geupload worden die via Dropbox gedeeld zijn. Dus een hoge download en een hoge upload zijn in zulke situaties erg prettig om snel te handelen.

Via 3G werkt dat allemaal niet zo lekker, het duurt behoorlijk lang voordat überhaupt een video van tientallen MB's overgezet zijn, met 4G is de ervaring dat het veel prettiger en vooral sneller(!) werkt. Mede door het bereik in de 800 MHz band is de dekking ook veel beter. Zelfs bij een minimaal bereik is > 10 Mbit/s nog mogelijk.

Voordelen 4G in mijn situatie is voornamelijk de stabiliteit en de veel grotere bandbreedte op zowel de download als de upload. Het is nu veel prettiger werken. Eerst waren er situaties waarbij ik toch eerst op een locatie met WiFi wachtte, omdat het het anders gewoon te lang duurde om iets te uploaden. Nu is het gelijk de laptop aan, tethering aanzetten en aan de slag.

Nadeel is dat de data limiet nu wel sneller in zicht komt, laten we het maar op de vooruitgang houden :).

Privé is het gebruik van beeldbellen (Google Hangouts) nu veel gemakkelijker om contact te zoeken met het thuisfront. De 2 kids vinden het heerlijk om papa te kunnen zien in plaats van alleen te horen. Tevens gebruik ik WiFi thuis haast niet meer (glasvezel 200/200 Mbit), het verschil is gewon niet merkbaar met 4G. Dat zegt toch wel iets over hoe deze technologie opgebouwd is. Het voelt echt als een achteruitgang als je in een gebied komt met 3G bereik... :)

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:28

3DDude

I void warranty's

Mijn vorige werkgever moest voor een belangrijke presentatie, deze in de auto nog in elkaar zetten op een laptop. ( ze reden op dat moment al naar de afspraak toe :P )
De laptop was van een collega en ze hadden bepaalde bestandjes (plaatjes) van een FTP nodig. Dus hebben ze een hotspot van een van de telefoons gemaakt en vervolgens heeft hij wat nodig is binnen gehaald, voor de presentatie.

De andere collega reed de auto (was dus even een chauffeur haha)

4G lijkt me vooral handig onderweg als je ergens even snel bij moet, dan wil je niet wachten op een slechte 3G verbinding of een lage bandbreedte.
Maar die 4G abbo's van tegenwoordig daar zit toch een beperking op ? max zoveel GB?

4G voor echt je mobiel lijkt me handig als Voice 2 Text eens degelijk gaat werken..
Ik heb een tijdje dat google now geprobeerd, maar dat pikte niet alles even goed op..

[ Voor 15% gewijzigd door 3DDude op 03-08-2013 01:16 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-05 22:41
Ik zou graag mijn complete werkplek/bureaublad overal mee naartoe nemen op Mijn Ipad en of laptop. Er zijn nu wel oplossingen met vpn etc., maar echt gebruiksvriendelijk ervaar ik dat niet. Het nadenken over welke verbinding handig is en het opstarten van dit alles kost nu teveel tijd. Wat ik wil is naar een overleg met alleen mijn Ipad, notities en aantekeningen mee en eventueel iets presenteren op de beamer zo vanaf je device. Wat op een Ipad makkelijk zou werken is een complete opstart van je desktop en je verbindingen, inclusief autorisatie door even een QR barcode te scannen op je personeelspas. Alle tablets en smartphones hebben een ingebouwde camera en daar aan vast de mogelijkheid QR barcodes te lezen.

Thuis nog even iets regelen: aanzeten en via 4G heb je je bedrijf in een klik opgestart. Het grote voordeel van 4G lijkt mij de grote dekking en het snelle dataverkeer. Niet meer kiezen wat je doet via wifi en wat via mobiel, nee overal met dezelfde 4G verbinding online, op het werk, tijdens een vergadering, mee in de trein, en thuis zonder hier zelf nog over na te hoeven denken.

De uitrol van KPN 4G is zo dicht dat ik er binnen het dekkingsgebied al bijna 100% vanuit kan gaan dat ik 4G dekking heb. Niet even een stadje hier en een snelweg daar bedekt, nee goede volkomen dichte dekking. Aanzeten en werken. Dit moet wel een succes worden!

[ Voor 16% gewijzigd door ucsdcom op 03-08-2013 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukejunior
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-12-2023
Ik zit te denken aan de mogelijkheden om video's te streamen. Met een volkswagenbusje, een digitale camera, een laptoppie en zo'n 4G Wifi apparaat kun je net als SBS6 "Hart van Nederland" busjes gaan rondrijden in Nederland. Even P2000 er bij houden en je kunt "live uitzenden" via de 4G via je eigen broadcasting website/kanaal. Direct uitzenden naar Smartphones die een Appje hebben geinstalleerd met de mogelijkheden om live mee te kijken bij een uitzending.

"Live uitzenden" vanuit de file, wanneer er weer eens een "mega-file" ontstaan is op een Nederlandse snelweg (je hoeft dan niet meer vanuit de helikopter verslag te geven over de files, zoals ze in de V.S. doen).

Mogelijkheden te over...

Stap 1; 4G
Stap 2; volkswagenbusje
Stap 3; .....
Stap 4; Profit (Winst)

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimstradamus
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-04 16:39
Ons bedrijf heeft door heel het land mobiele camerasystemen hangen die per locatie door een locale pc worden gecontroleerd op beweging/inbraak.
Dit zijn tijdelijke systemen op locaties waar geen adsl/glas aanwezig is.
Wij werken daardoor nu al met mobiele 3g routers voor de verbinding naar de meldkamer.

Bij beveiliging is reactietijd het allerbelangrijkst dus hoe sneller de alarmmelding incl videobeelden (voor verificatie) bij de meldkamer binnenkomen hoe beter.
Bij positieve verificatie kan namelijk direct politie aangestuurd worden.
Daardoor is een inbraak melding bij ons niet genoeg maar willen we beelden hebben, en met 4g kunnen we sneller grotere data (minder compressie) versturen waardoor de beelden sneller op hogere resolutie binnenkomen bij de meldkamer.

Aangezien onze mobiele routers voonamlijk beelden uploaden is dat door de hogere upload snelheid en lagere latency van 4g in vergelijking met 3g een enorme tijdswinst.

Ook voor het veilig stellen van bewijsmateriaal en remote support/onderhoud aan de systemen lijkt me 4g een voordeel.

PSN ID: wimstradamus Youtube: wimstradamus00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Juist voor onze onderneming is 4G waarschijnlijk een goede oplossing.
Voor de onderneming waar ik werk, zit ik door het hele land. Op diverse tijdelijke (van een paar uur tot enkele dagen) locaties waar nog geen goede vaste infrastructuur beschikbaar is. (Diverse bouwlocaties en buitengebieden).
De projecten waar mee gewerkt worden hebben een strakke deadline, waarbij overschreiding van enkele minuten al grote financiele consequenties kan hebben. Hierbij bedoel ik de wegwerkzaamheden aan
auto(snel)wegen, waarbij een afzetting er maar tot een bepaalde tijd op mag staan. Of de werkzaamheden aan het spoor, ook hier geldt een uiterst precieze eindtijd waarbij overschrijding de kosten razendsnel uit de hand lopen.
Bij mijn werkzaamheden wordt veel data verzonden en ontvangen in de vorm van foto's, video's, ontwerptekeningen, werktekeningen, remote control ed.
Hiermee gaat veel wachttijd verloren, omdat je doorgaans pas op locatie weet welke data je nodig hebt.
En op zo'n moment komt er een grote datastroom op gang. Zowel upload als download, waarbij upload de grootste hindernis is.
Vandaar dat ik van mening ben dat 4G voor ons een tijds -dus kosten- besparende oplossing is, omdat de snelheid van het dataverkeer grote sprongen voorwaarts neemt. En daardoor de wachttijd maximaal wordt beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:24
De wifi netwerken (routers) zoals we kennen zullen verdwijnen, in plaats daarvan zullen het 4G netwerken zijn. Dus geen gedoe meer met wifi aan of wifi uit op je device, of 54G, N of AC netwerken, maar altijd snel internet. Vooral voor bedrijven een zegen, alle medewerkers gewoon overal bereik en voor het bedrijf geen of weinig onderhoud. Binnen het kantoorpant 4g via de eigen router, buiten via de masten van de telecom operator.

P.S. de eigen 4g routers geven het verkeer van door aan de telecom provider.

• klaasmol
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-02 22:27
Hallo,
Ik heb het verhaal gelezen over online streaming. Mijn vrouw geeft demonstraties aan huis. Ze kan wanneer er 4G wordt toegepast online filmpjes vertonen. Of ze kan met een mifi instelling de luisteraars/kijkers bedienen.

Ik zit in het onderwijs. Daar kun je snel internet goed gebruiken in verband met het digitaal leren. We bieden over een aantal weken met alle brugklassen digitaal leren ( boeken + verwerking)aan. Je kunt je voorstellen dat 4G gebruikt kan worden in die gebieden waar wifi niet goed mogelijk is. Excursies naar open veld door de stad enzovoort.

Hartelijke groet,
Klaas Mol
Bunschoten-Spakenburg

Het is een kwestie van tijd dat we overal gebruik kunnen maken van internet toegang . 4G moet goed zijn en niet te duur dit in verband met de mifi uitrol van de kabelmaatschappijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-11-2024

carnager

AmsterdamVideo

Wanneer je veel onderweg bent wordt je vervoersmiddel een soort extensie van je kantoor. Maar door flexibele werktijden blijft het daar niet bij: je vervoersmiddel wordt tevens een soort extensie van je huiskamer. Dus of je onderweg nou een VPN naar de zaak open hebt of een remote desktop, of je muziek en video van de NAS thuis naar het entertainment systeem in de auto streamd, of dat je een live videoconference call uitvoert in full HD, het is dankzij de hoge snelheid voor zowel onvangen als verzenden van gegevens via het 4G netwerk eindelijk mogelijk.
Sterker nog: waarom niet allemaal tegelijk? Het netwerk is er klaar voor! (nu de datalimieten nog..)

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 13:16

dwizzy

Weaponised confusion

Wat ik mis in de voorbeelden is heel saai en simpel: de virtuele desktop. Ik werk vanuit een klein detacheringsbureau voor een organisatie met een virtual desktop (Citrix). 's Ochtends vertrek ik meestal na de spits en wil in de trein alvast wat werk doen, maar wifi in de trein en 3G van mijn eigen hotspot zijn vaak net niet snel genoeg om zonder vertraging te werken.
De frustratie wordt alleen maar groter als er een incidentje is, ik iemand op afstand wil helpen maar net bij een workshop in Scheveningen zit..
Ik kan me voorstellen dat wanneer ik een stabiele verbinding heb, mijn laptop de deur uit kan en ik alles via een VDI verbinding doe op een tablet met toetsenbord. Laat de rekenkracht maar elders staan!

Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 534560

Leuk dat iedereen naar "problemen"zoekt waarvoor 4G een oplossing zou zijn.

Het komt op mij een beetje over alsof er een oplossing is waar nog een probleem bij moet worden gezocht...wat is er mis met het uitrollen van Hotspots? is het feit dat de te winnen prijs een WIFI router niet veelzeggend?

Is 4G eigenlijk niet wat 3G had moeten zijn (goede dekking en snelheid)? De meeste ondernemers zijn totaal niet geinteresseerd in de techniek of up en download cijfers. Het enige wat een ondernemer belangrijk vindt is dat het "gewoon werkt, en dat hij kan doen wat hij wil doen alsof hij op kantoor zit"

Dat laatste "je kantoor is waar je telefoon is" dat is de USP van G4 in mijn opinie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 13:16

dwizzy

Weaponised confusion

Anoniem: 534560 schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:32:
Leuk dat iedereen naar "problemen"zoekt waarvoor 4G een oplossing zou zijn.
dat is een beetje de vraag in dit topic ;)
wat is er mis met het uitrollen van Hotspots? is het feit dat de te winnen prijs een WIFI router niet veelzeggend?
Als ik het goed begrijp is het een 4G hotspot, die dus je 4G verbinding deelt met al je apparaten.

Wifi volgt me niet. Ik heb terwijl ik dit schrijf het weer onbereikbare wifi van t-mobile in de trein, en verder rijd ik lans een 300 wifi AP's in een half uur. De 'gratis wifi hotspots' van Ziggo zijn een leuk idee, maar het werkt gewoon niet als je continu verplaatst; het is geen mobiele techniek die slim routeert, je verbinding wordt telkens gereset.

Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Wij zijn als bedrijf veelal bezig met werkzaamheden langs en rondom het Nederlandse spoor. Hiervoor gebruiken we zowel op de telefoon als op mobiele tablets (i.c.m. Windows 8 ) gebruik van mobiele toepassing. Deze toepassing zijn gekoppeld aan onze server waarbij gegevens continu worden gesynchroniseerd (denk aan GIS-data etc). Deze informatie is cruciaal om ons werkproces optimaal te houden en tevens het spoor zsm veilig te stellen.

Momenteel merken we dat zo nu en dan de verbinding niet optimaal is of zelfs wegvalt. Daarnaast kan het voorkomen dat bij een slechte dekking het synchroniseren op kan lopen tot meer dan een half uur.

Ik als beheerder, ben daarom erg benieuwd naar de voordelen en werking van 4G langs en rondom het spoor. Dus in het werkveld. Hier kan een enorme winst mee behaalt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Even terzijde van de vraagstelling in de OP het volgende..

1)
Ik lees al een tijdje met belangstelling mee in het topic van de vodafone 4g testers op dit forum en wat daar opvalt is dat de downloadsnelheid erg fluctueert van rond de 10 tot wel 45mbit (uitschieters niet meegerekend) terwijl de upload praktisch onverminderd hoog blijft.
Het lijkt daar vooral te komen doordat de betreffende cell als er veel (3G) verkeer is, onder capaciteit heeft op de backbone. Aangezien op 3G bij vodafone aardig hoge download mogelijk is maar de upload just vrij beperkt is (wegens technische beperking bij 3G standaarden..) kun je die drukte dus terugzien in de 4G performance.

Ik ben benieuwd of dit probleem (van tijdelijke aard, totdat de backbone capaciteit is uitgebreid dunkt mij) ook bij KPN speelt.

2)
KPN rolt in beginsel uit op de 800MHz. Zijn er ook al gebieden waar KPN op de 1800MHz en/of de 2600MHz draait, waar de dekking overlapt? Ik ben benieuwd naar de handoff tussen deze banden. Verloopt dit naadloos of heb je een onderbreking in je traffic tijdens up- of neerschakelen van frequentieband? En hoe lang is die onderbreking? En verkiest een toestel bij default een hogere frequentie indien beschikbaar of zal het toestel pas bij netwerkcongestie op de (huidige) band gaan switchen?

3)
In het verlengde van punt 2.. Hoe is de handoff van en naar 3G, komende vanaf 4G? Wegens de andere standaard kan ik me wel een onderbreking voorstellen maar hoe lang is die? Daarbij, om de terugschakelaars niet een te grote technologie-schok te geven, bouwt KPN haar 3G netwerk ook om naar DC-HSPA en wordt 3G ook (naast GSM) op de 900MHz band uitgerold?

4)
Zou KPN er eindelijk in slagen om op de definitieve dekking ook de huidige ongedekte gebieden op bijvoorbeeld de veluwe mee te pakken, zodat er een waar 100% dekkend netwerk ontstaat in plaats van een 98%-achtige dekking zoals we die nu gewend zijn op GSM900?

5)
In de grensstreek, gaat KPN de dekking verbeteren vergeleken met de huidige netwerken? Zeker voor hen die wonen en/of werken in de grensstreek lijkt me dit fijn, dat er zegmaar tot en met 10km het buurland in nog dekking is. Dat geldt trouwens ook voor de buitenlandse conculega's, misschien kunnen er zelfs speciale 'grensmasten' worden gerealiseerd, opstelpunten op de grens waar de aangrenzende buurlanden allebei gebruik van kunnen maken, en dan bij overlappend spectrum in goed overleg eerlijk delen zodat het niet op elkaar stoort, MAAR dat het signaal wel een goed eind het buurland ingezwiept kan worden.

Ik zou het enorm interessant vinden om hier meer over te weten te komen, want ookal heeft KPN qua dekkingsgebied nu een voorsprong, bouwt ze uiteindelijk ook het béste netwerk?

Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
carnager schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 06:34:
Even terzijde van de vraagstelling in de OP het volgende..
Goede vragen, ik hoop dat ik er wat voor je kan beantwoorden.
1)
Ik lees al een tijdje met belangstelling mee in het topic van de vodafone 4g testers op dit forum en wat daar opvalt is dat de downloadsnelheid erg fluctueert van rond de 10 tot wel 45mbit (uitschieters niet meegerekend) terwijl de upload praktisch onverminderd hoog blijft.
Het lijkt daar vooral te komen doordat de betreffende cell als er veel (3G) verkeer is, onder capaciteit heeft op de backbone. Aangezien op 3G bij vodafone aardig hoge download mogelijk is maar de upload just vrij beperkt is (wegens technische beperking bij 3G standaarden..) kun je die drukte dus terugzien in de 4G performance.

Ik ben benieuwd of dit probleem (van tijdelijke aard, totdat de backbone capaciteit is uitgebreid dunkt mij) ook bij KPN speelt.
Goede redenatie. Ik vermoed dat de providers minimaal een 1 Gbit/s uplink naar de sites hebben. Op drukke sites kan dit natuurlijk wel een belemmerende factor worden. Vodafone heeft met een max van 42 Mbit/s op 3G wel een grotere kans op het vollopen van de uplink tov KPN met een max van 14,4 Mbit/s. Tevens gebruikt Vodafone net zoals T-Mobile wel relatief veel microwave verbindingen. Die kunnen genoeg aan, maar hebben wel het "probleem" van grotere storingsgevoeligheid zoals zware regenval en objecten in de line-of-sight. KPN heeft naar elke site die 4G heeft, een glasvezelverbinding aangelegd (of het lag er al). Als het goed is heeft Vodafone de bandbreedte per locatie ook gelijk aangepast bij elke site die aangepast is aan 4G.
2)
KPN rolt in beginsel uit op de 800MHz. Zijn er ook al gebieden waar KPN op de 1800MHz en/of de 2600MHz draait, waar de dekking overlapt? Ik ben benieuwd naar de handoff tussen deze banden. Verloopt dit naadloos of heb je een onderbreking in je traffic tijdens up- of neerschakelen van frequentieband? En hoe lang is die onderbreking? En verkiest een toestel bij default een hogere frequentie indien beschikbaar of zal het toestel pas bij netwerkcongestie op de (huidige) band gaan switchen?
Nee, er zijn niet tot nauwelijks gebieden waar dit het geval is met KPN. KPN focust zich primair op 800, afgezien van wat testopstellingen. De handoff is net zoals bij 2G/3G en UMTS2100 en UMTS900, gewoon naadloos. Het toestel zal altijd het sterkste signaal selecteren, waarbij de voorkeur voor de snelste verbinding prio heeft, dus een 20 MHz 1800 verbinding zal voor een 10 MHz 800 verbinding gaan.
3)
In het verlengde van punt 2.. Hoe is de handoff van en naar 3G, komende vanaf 4G? Wegens de andere standaard kan ik me wel een onderbreking voorstellen maar hoe lang is die? Daarbij, om de terugschakelaars niet een te grote technologie-schok te geven, bouwt KPN haar 3G netwerk ook om naar DC-HSPA en wordt 3G ook (naast GSM) op de 900MHz band uitgerold?
Handoff van 3G naar 4G is niet prettig. Zolang er 3G dekking is, en de dataverbinding blijft open staan, dan zal de handset de 3G verbinding vasthouden om de dataverbinding niet te verbreken (verschilt per toestel!). Van 4G naar 3G is er een onderbreking, afhankelijk van de applicatie is er een merkbare onderbreking. De overschakeling gaat overigens wel snel, tevens schakelt 4G tussen IDLE en CONN, in tegenstelling tot 3G, die over de snelheid moet "onderhandelen". Dat verklaart ook het grote verschil in de gebruikersbeleving, de (download) snelheid is niet (veel) sneller, maar de reactietijd is wel een stuk lager, zeker gevoelsmatig.

KPN heeft al veel sites uitgerust met DC-HSPA, ik schat dat (voornamelijk in het 4G gebied) minstens 80 - 90 % als DC-HSPA is. De uitrol van UMTS900 is nog niet echt duidelijk, KPN laat daar niet veel over los. Dat het komt is zeker, maar wanneer en hoe? Het is in de meeste gevallen in de 4G gebieden een kwestie van de schakelaar omzetten om het te activeren.
4)
Zou KPN er eindelijk in slagen om op de definitieve dekking ook de huidige ongedekte gebieden op bijvoorbeeld de veluwe mee te pakken, zodat er een waar 100% dekkend netwerk ontstaat in plaats van een 98%-achtige dekking zoals we die nu gewend zijn op GSM900?
Ja en Nee. KPN heeft in meerdere gebieden geen GSM dekking maar wel UMTS dekking, alleen deze antennes zijn (voor zover ik weet) niet geschikt voor UMTS900, dus het bereik zal in zulke gevallen niet verbeteren. Tevens is de dekking van LTE800 niet beter dan GSM900, het is er gelijk aan of minder. SNR is voor bandbreedte gevoelige verbindingen een stuk belangrijker dan voor voice (2G) verbindingen. Veluwe zal (helaas) geen complete dekking ontvangen.
5)
In de grensstreek, gaat KPN de dekking verbeteren vergeleken met de huidige netwerken? Zeker voor hen die wonen en/of werken in de grensstreek lijkt me dit fijn, dat er zegmaar tot en met 10km het buurland in nog dekking is. Dat geldt trouwens ook voor de buitenlandse conculega's, misschien kunnen er zelfs speciale 'grensmasten' worden gerealiseerd, opstelpunten op de grens waar de aangrenzende buurlanden allebei gebruik van kunnen maken, en dan bij overlappend spectrum in goed overleg eerlijk delen zodat het niet op elkaar stoort, MAAR dat het signaal wel een goed eind het buurland ingezwiept kan worden.
In de huidige uitrol zullen er geen extra locaties worden toegevoegd, dat geldt voor elke provider. Ik ga er wel vanuit dat de 4G dekking wel beter in "overleg" gaat met de buren, daar is iedereen bij gebaat. Maar dat zal dan vooral bij nieuwe dataverbindingen (4G) zijn, aangezien de rest niet wijzigt.
Ik zou het enorm interessant vinden om hier meer over te weten te komen, want ookal heeft KPN qua dekkingsgebied nu een voorsprong, bouwt ze uiteindelijk ook het béste netwerk?
Dat is een goede vraag, KPN heeft idd een (grote) voorsprong, het voordeel dat ze hebben is dat ze daardoor ook meer ervaring hebben (ook al is het maar een half jaar, in een nieuwe opstart zijn dat wel cruciale gegevens). Daarom zijn alle partijen ook niet zo scheutig met het verstrekken van informatie. Tevens heeft KPN over het algemeen nu de beste dekking. Dat zal in principe dus ook zo blijven, zolang de anderen geen extra masten toevoegen.
Ik moet zeggen dat Vodafone ook goed bezig is, maar ben benieuwd wat ze buiten de grote steden gaan doen. Het gelijk gebruiken van de 1800 MHz band is een slimme zet. KPN zou dat vast ook wel willen, maar die hebben het probleem dat ze nu deze band gebruiken voor 2G en dat niet zomaar over kunnen zetten zonder 2G dekking verlies.

Ook ben ik benieuwd naar de uitrol van T-Mobile ism Tele2.

Ik denk dat het straks voornamelijk valt en staat met de acceptatie van de consument, en dan doel ik meer op de prijzen en bijbehorende databundels. De providers zitten in een spagaat, de belangrijkste inkomstenbron wordt straks 4G/data (voice zal straks bijna niks meer zijn, 4G is meer dan genoeg voor (beeld)bellen / VOIP toepassingen), maar ze willen het ook bereikbaar maken voor de klanten (vergeet niet 4G licentiekosten).

Ben erg benieuwd wat voor businessplannen de providers gaan opstellen om toch alles rendabel te maken. KPN is ook al bezig met LTE broadcast te testen, dus dat kan een mooie extra inkomstenbron worden (http://www.4gmast.nl/nieu...gaat-lte-broadcast-testen).

Ik denk zelf persoonlijk dat er wel een markt is voor onbeperkte toegang voor ca. 40 tot 50 euro per maand, maar wat doet dat met het netwerk? Voor mensen in het buitengebied zou het ideaal zijn, 25/10 of 50/25 zijn super verbindingen om te hebben, acceptabele latency en snel genoeg voor elke toepassing. Ik vermoed dat de (agrarische) ondernemers wel minstens 100 euro per maand over hebben voor een onbeperkte 25/10 abonnement. Alleen zal deze groep te klein zijn voor de providers om daar iets voor aan te bieden (vermoed ik).

• EliteGhost
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-04 09:24
Ik heb maar 1 ding te zeggen:

Wanneer men wel sneller internet krijgt maar geen verhoogde datalimiet voor het zelfde geld, maakt het voor de meeste mensen niets uit. Het is uitstekend voor een verhoogde kwaliteit bij veel applicaties maar men zit ook weer veel sneller aan de datalimiet. Op het moment dat die limiet bereikt is, springt de "FUP" in actie en is het 4G netwerk niets anders dan een mooi nummer.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik zou niet weten waarom de datalimiet sneller wordt bereikt in normale situaties. Ik gebruik dezelfde toepassingen als op 3G, dus de dataverbruik blijft ongeveer gelijk. Ik denk dat het voor de meeste gebruikers geldt, afgezien van tweakers die vaak een speedtestje draaien om te kijken hoe snel het is op een willekeurige plek. Speedtest vreet behoorlijk in op je databundel. Maar na een paar keer speedtesten weet je wel wat 4G kan.

Geef de meesten een paar maanden en ze vallen gewoon weer terug naar hun eigen gebruik en bijbehorende dataverbruik. Dan is de nieuwigheid wel af.

Dat wil niet zeggen dat ik voor een verruimde databundel ben :). Als er een onbeperkte bundel komt van 40/50 euro zijn er genoeg mensen die dit willen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

@ The Wizard bedankt voor je uitgebreide reactie!

1) Interessant. Met het oog op de uplink ben ik dan ook wel benieuwd welke vuistregel de diverse providers erop na houden met betrekking tot overboeking. En als direkt gerelateerde vraag, hoeveel moet de (gebruikelijke) ondercapaciteit van een cell zijn voordat de uplink een upgrade krijgt, bijvoorbeeld voor de afhandeling van de dagelijkse spits of in een (winkel)centrum het dagpubliek.. En worden bepaalde klanten nog voorgetrokken op andere wanneer de capaciteit ondermaats is? Ik zou me best voor kunnen stellen dat provider-eigen business klanten prioriteitstraffic hebben, de particuliere eigen klanten een normale prioriteit hebben en dat mvno-klantjes de overblijfselen mogen gebruiken, maar wellicht zit dit in de praktijk toch weer anders in elkaar?

2) Dat klinkt positief, op basis van de theorie, hopelijk gaat deze semi continue check niet al te veel ten koste van de accu..

3) Hopelijk valt, met name de wijze van 3G -> 4G opschakelen, op eenvoudige wijze nog te verbeteren. Zoals je schrijft lijkt dit een keuze te zijn die het toestel van de eindgebruiker maakt dus wellicht is een firmware upgrade alles dat er nodig is om de situatie te verbeteren.

4) Jammer dat ook nu weer riante gaten in het dekkingsgebied zullen blijven bestaan.

5) Misschien toch aardig om te zien, hoewel het misschien een voorbarige meting betreft, maar de dekking over de grens bij Baarle Nassau lijkt op 4G toch wel beter te zijn dan bij 2G.

Voet) Onbeperkt voor 40 a 50 euro per maand? Als dat op die 50x25 snelheid is zou ik er ook wel voor tekenen inderdaad. De huidige databundels zijn - zeker bij 4G snelheden - gewoon veel te klein. Het is een beetje als een vis die je uit een kleine vissekom in een groot aquarium overbrengt: hoe oud het beest ook is hij begint ineens weer te groeien en neemt na verloop van tijd tot wel 3x z'n originele formaat in beslag, hahaha... Concreet zou je, als je exact hetzelfde blijft doen als je nu op 3G doet, geen MB meer data hoeven verstoken. Echter, het 4G netwerk is sneller dus je hebt meer tijd over om nog wat anders te gaan doen (ergo meer data) en vanwege de snelheid an sich zal de gemiddelde gebruiker ook sneller en meer (hoogwaardige) multimedia tot zich nemen (exponentieel meer data).
Tot de tijd van een onbeperkte bundel zou een voorlopige maandlimiet van 20 a 25GB voor dat geld dan ook wel acceptabel zijn in plaats van de pakweg 4GB die je nu mag verstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

KPN heeft een redelijk goede dekking over de grens hoor. Het probleem is dat de GSM900-band in het buitenland ook redelijk druk is waardoor er snel overlap is. Daardoor komt een buitenlandse zender ook hard binnen en is 10 kilometer toch wel erg optimistisch.

Mooie bij 3G900 is dat het best wel okee binnenkomt als ze over de grens alleen GSM900 hebben; dat stoort elkaar minder dan wanneer je 2x 3G900 hebt vlakbij een grens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Even refererend naar de TS, daar valt te lezen:
- De actie loopt tot 31 augustus.

Ik vroeg me af of er inmiddels al mensen aan het testen geslagen zijn - zou het wel waarderen als er nog wat speedtestjes en praktijktestjes worden gepost in het topic, temeer om eens te kijken waar het tegengewicht zit tegenover de resultaten van de vodafone test die onlangs afliep (wat een interessant topic heeft voortgebracht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik denk dat dit allemaal doodgebloed is. Jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

@ The Wizard
Doodgebloed? Dat zal toch niet? Ik kan me niet voorstellen dat grote merken als KPN en ons eigen Tweakers dat zouden laten gebeuren. Toch??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Zou je niet verwachten, maar ik heb nog geen enkele reactie hier gelezen. Ik dacht dat de actie de hele maand augustus zou lopen en op 31 augustus afgelopen zou zijn.

Misschien kan @Zeef hier meer over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Daar heb je wel een punt ja, ook ik ben benieuwd of @zeef hier wat over kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
De actie is voorbij, er is voor de eerste helft al een winnaar gekozen, nu nog voor het tweede deel. Testen hoorde niet bij dit topic, hier alleen discussie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Gewoon nog even geduld hebben dus, en hopen dat er winnaar(s) zich hier melden met wat leuke testresultaten, grafiekjes, screenshotjes of verhalen..
Immers, uiteindelijk blijven we toch tweakers, testen en tweaken zit ons in het bloed, hahahaha! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Teleurstellend..
Ja: ik vind het teleurstellend dat er niet een van de winnaars zich hier meer gemeld heeft met een reactie, een speedtestje misschien maar hoe dan ook even iets waarmee een indicatie van de performance van het KPN 4G netwerk blijkt, al hoezeer dat ook een momentopname mag zijn.
Zouden de winnaars (1 per week zoals in de startpost staat dus dat zullen er een stuk of 4 a 5 moeten zijn) hier alleen maar gereageerd hebben voor zo'n router om daarna nooit meer iets van zich te laten horen?
Teleurstellend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Niet online
Misschien dat de winnaars eerst even zelf een proefje doen, voordat ze alles hier neerschrijven?
Ik vermoed dat er best wat komt, maar dat geduld een schone zaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Ik hoop het HerZon, maar met in het achterhoofd hoe simpel het is om bijvoorbeeld even een speedtest screenshotje te posten, krijg ik toch de indruk dat die hoop vergeefs is.

In ander 'nieuws', de dekkingskaart van kpn laat al zeker een paar weken geen wijzigingen meer zien terwijl het eerst 1 en soms zelfs 2 keer per week het geval was. Volgens de planning zouden ze nu een stuk Noord Nederland moeten gaan doen (Leeuwarden, Groningen) en ik ben ook wel benieuwd of ze voordat ze dat gaan doen eerst nog even grote plaatsen die net buiten het huidige dekkingsgebied vallen vallen nog gaan dekken (denk bijvoorbeeld eens aan eindhoven, zwolle, breda, helmond, ..)

Op dit moment lijkt Vodafone op 3 plaatsen een voorsprong te hebben op KPN, namelijk Leeuwarden, Eindhoven en Maastricht. 2 plaatsen hiervan zouden snel gedekt kunnen worden zodat alleen Maastricht nog een tijdje alleenrecht van Vodafone heeft (niet zo raar ook, aangezien daar hun hoofdkantoor zit al sinds de dagen van Libertel, dus Maastricht heeft voor Vodafone extra prioriteit. Dat zag je ook met de uitrol van de 28Mbit 3G al..)

Het mag wel duidelijk zijn dat ik de '4G-uitrol-race' met bovengemiddelde belangstelling volg, hahaha! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
De dekkingskaart van KPN werd vanaf februari elke 2 weken geupdate. Altijd op donderdag. De laatste keer (1,5 week geleden) is dit niet gebeurd. Volgens KPN is dit een fout, en zal het zsm worden opgelost.

De voorsprong van Vodafone is verwaarloosbaar, in ieder geval in Leeuwarden en Eindhoven, dat zijn maar kleine gebieden. KPN heeft als goed is al bijna complete dekking in Eindhoven. Voorsprong is ook relatief, je hebt alleen in een paar (grote) steden bereik :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Ah da's toch positief nieuws The Wizard, dan is de uitrol van KPN in ieder geval niet gestagneerd.
Misschien is deze september gewoon een maand van storingen en vertragingen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
carnager schreef op zondag 15 september 2013 @ 08:56:
Teleurstellend..
Ja: ik vind het teleurstellend dat er niet een van de winnaars zich hier meer gemeld heeft met een reactie, een speedtestje misschien maar hoe dan ook even iets waarmee een indicatie van de performance van het KPN 4G netwerk blijkt, al hoezeer dat ook een momentopname mag zijn.
Zouden de winnaars (1 per week zoals in de startpost staat dus dat zullen er een stuk of 4 a 5 moeten zijn) hier alleen maar gereageerd hebben voor zo'n router om daarna nooit meer iets van zich te laten horen?
Teleurstellend..
Helaas kunnen we mensen niet dwingen om te posten bij het winnen van een prijs. Maar wie weet komt het nog wel een keer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Niet online
Op een Dell Latitude D430 met 1gb werkgeheugen.
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2971037426.png

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2971044816.png

Op een Dell Inspiron N5050 met 3gb werkgeheugen.
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2971057137.png

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2971064108.png

Hier een testje van de 'huis-lijn':
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2971076417.png

Regio Tiel. Een testje vanaf de bank. De resultaten zijn in mijn ogen goed, heb gister een dagje
de mifi gebruikt in plaats van de 'vaste-lijn'. Ik bemerkte geen enkele hapering of stagnatie op de laptops,
aangesloten telefoons en tablets. Het loopt gewoon lekker soepel. Ook het kijken van filmpjes.
Wel zit ik hier op het randje, want als het ding bij het raam leg, heb ik 2-3 streepjes 4g, maar leg ik hem midden in huis, dan gaat het ding terug naar 3g.

[ Voor 151% gewijzigd door HerZon op 16-09-2013 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

@HerZon Kijk, dat is info! Bedankt voor het posten!
Leuk om real-life resultaten te zien en ook de impact van de gebruikte machine is best groot.
Heb je van KPN de beschikking gekregen over een 50x25 verbinding? Want effektief lijkt het bij jou rond de 25x15 te maxen, maar misschien komt dat omdat je zoals je aangeeft aan de rand van het dekkingsgebied woont. Mocht je t.z.t. eens wat dieper in het dekkingsgebied komen (of het dekkingsgebied heeft jouw locatie goed opgeslokt ;) ) dan zou het me leuk lijken als je nog eens wat resultaten zou willen posten.
Fijne avond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

The Wizard schreef op zondag 15 september 2013 @ 21:40:
De dekkingskaart van KPN werd vanaf februari elke 2 weken geupdate. Altijd op donderdag. De laatste keer (1,5 week geleden) is dit niet gebeurd. Volgens KPN is dit een fout, en zal het zsm worden opgelost.

De voorsprong van Vodafone is verwaarloosbaar, in ieder geval in Leeuwarden en Eindhoven, dat zijn maar kleine gebieden. KPN heeft als goed is al bijna complete dekking in Eindhoven. Voorsprong is ook relatief, je hebt alleen in een paar (grote) steden bereik :).
Ik vind dat geen voorsprong hoor. Vodafone heeft in Leeuwarden en in Eindhoven per stad 1 mast. Die in Leeuwarden staat waarschijnlijk lekker hoog zodat hij een groot geografisch gebied in 1x bedekt. Dat vind ik verwaarloosbaar. Je moet er maar net in de buurt wonen om er wat aan te hebben.

KPN doet het gewoon heel goed en rolt heel fijnmazig uit, Vodafone doet dat tot nu toe totaal niet en bij T-Mobile is het maar afwachten wat hun precieze strategie gaat worden.

Overigens post ik ook graag een speedtestje, alleen is de simkaart nog niet aangekomen, de mifi wel. Leuk dingetje is dat sowieso, heeft ook quadband 3G-support dus een van de weinige mifi's die je in Europa kunt kopen die het ook in de VS goed doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dat zeg ik, voorsprong is verwaarloosbaar :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Ok, testje gedaan via Speedtest, dit komt eruit:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2972532987.png

Direct aan de laptop getethered zodat de latency van het mobiele apparaat en de mobiele browser er niet nog eens onnodig bovenop komen.

Overigens selecteert hij hier in Utrecht standaard de Vodafone-testserver, maar die is veel trager dan de Ookla-testserver in Amsterdam, haal er gemiddeld 6 Mbps hogere uploadsnelheid en ook een paar Mbps hogere downloadsnelheid. Meerdere keren getest en heen en weer geswitcht.

De mifi is nu warm en heeft in een half uur tijd al bijna 400 MB erdoorheen gejaagd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

Mooi resultaat voor een eerste Speedtest, Sorcerer8472!

Met name de upstream die maximaal 25Mbit kan zijn is heel netjes.
De downstream, ondanks dat er een mooie waarde staat, is maar ruim 40% van de 50Mbps die haalbaar zou moeten zijn.
Heb je getethered via WiFi of via een kabeltje? Misschien dat daar nog winst valt te behalen..
En/of het tijdstip natuurlijk, wellicht was het zo midden op de middag wel wat druk op het netwerk danwel de backbone..

Hoe is de signaalsterkte eigenlijk op je testlocatie? (eg. n van n streepjes)

Bedankt voor posten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Het was via de mifi, heb geen ander 4G-apparaat. Wel midden op de dag in een drukke buurt op de rand van het dekkingsgebied van 2 masten in Utrecht. Ook in een gebied waar veel wifi-verkeer is dus da's zeker wel een punt ja. Ook de latency wordt door de wifi nog wat verhoogd, en door de iets hogere latency worden ook download- en uploadsnelheid wat gedempt.

Netwerk was lekker responsief, voelt erg degelijk aan, eigenlijk precies wat ik ervan verwachtte. Ik ben aan het kijken of ik nog een leuk testje kan opzetten waarbij we proberen een HD-livestream via 4G op te zetten in een rijdende auto. Kijken of de stream het blijft doen tijdens een rit Utrecht - Amsterdam ofzo ;)

Die huawei kan niet tetheren via een kabel trouwens, toch? (heb de handleiding niet bij de hand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218175

Heb je misschien een merk en typenummer van de MiFi in kwestie? Heb wel een vermoeden welke het is, maar ben benieuwd.
Ik vraag me af of klanten van Vodafone met de €5 voor een dual sim en €2,50 voor de LTE BloX met een mifi zowel het 800 als 1800MHz netwerk kunnen gebruiken. Op die manier kun je via een omweg toch gebruik maken van Vodafone's 4G netwerk met een iPhone 5 of vergelijkbaar toestel, waar de 1800MHz band niet voldoende doordringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carnager

carnager

AmsterdamVideo

@Sorcerer8472 Normaal kun je MiFi routers via de micro-USB poort (waarmee je hem ook oplaad) gebruiken als een USB-dongel. Uiteraard heb je dan geen WiFi. Hoewel de nieuwste MiFi's ook beide schijnen te kunnen, maar daar heb ik dan nog geen persoonlijke ervaring mee..

@Timn Als het goed is, is het de Huawei E5776 en de kans is best aanwezig dat KPN dit van de MiFi heeft afgehaald en vervangen door een eigen typenummer. Dat heeft KPN in het verleden namelijk ook al vaak genoeg gedaan met (maar dan met name) telefoons. In het pstn-tijdperk (lees: primafoon winkels, jaren 80/90) verkochten ze zelfs alleen maar 'PTT-Telecom' toestellen met eigen lijnen en types, wat daadwerkelijk gewoon gerebrandde toestellen waren..
NB De oplossing die je noemt voor de iPhone5 is denk ik best werkbaar ja, maar tegelijkertijd ook nogal omslachtig, ik zou dan gewoon het contract uitzitten en een 5S of 6 nemen wanneer je contractvrij bent. Natuurlijk alleen als het je om die iPhone5 LTE800 te doen is, als je meer apparaten wilt laten verbinden via WiFi is het wél een handige oplossing, immers trek je dan ook de accu van je iPhone niet razendsnel leeg en de bovengenoemde Huawei schijnt het 10 uur te doen (mijn ervaring met MiFi's tot nu toe is altijd max ongeveer 4 uur tenzij je er zo'n joekel van een chinese (onofficieele) accu op prikt, dan kun je de 8 uur nog wel eens halen..) maargoed de techniek gaat door dus het voordeel van de twijfel hebben ze hahahha!

• HerZon
  • Niet online
Nieuwe testjes vanaf de bank in de regio Tiel.
Op de Dell Latitude d430.

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2975631523.png

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2975639011.png

Met Dell Latitude E5530 met 8 gb ram.

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2975667189.png

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2975679256.png

[ Voor 83% gewijzigd door HerZon op 18-09-2013 22:00 ]

• HerZon
  • Niet online
Een nieuw testje vandaag, ook thuis op de bank. Regio Tiel
Dell Latitude d430 - 1Gb

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2977711185.png

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/2977721055.png

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Heb jij het ook zakelijk al kunnen gebruiken, HerZon? En zo ja, heeft het daar al verschil gemaakt?

• HerZon
  • Niet online
Ja, ik gebruik hem overdag zakelijk.
Voor mijn gevoel wel. De verbinding is veel stabieler en door de hogere snelheid ook soepeler.
Was het voorheen nog weleens zo dat de verbinding met de centrale server wegviel, deze week is
het nog niet echt voorgekomen. Zelfs niet op plaatsen waar het anders hommeles was.
Was afgelopen dagen in de gemeente Lingewaard, de verbinding was er stabiel.
Alles werkt alsof je gewoon aan de vaste lijn zit.
Ook de wachttijd bij het download/uploaden van benodigde documenten voor de werkzaamheden loopt
veel gesmeerder. De tijd die er eerst was om koffie te zetten (bij wijze van spreken), die is nu zo goed als
weggenomen.
Het hele gebeuren heeft mij dan ook positief verrrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Vanaf kantoor vandaag ruim uur lang een 1080p-stream op 5 Mbps gestreamd via een Raspberry Pi direct op de KPN 4G-dongle (tethered via USB):

Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/7gktl512j/20131126_153136.jpg

Laagste pingtijd die ik heb gezien was trouwens 24.5 ms

[ Voor 17% gewijzigd door Sorcerer8472 op 26-11-2013 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

En door de binnenstad van Utrecht gereden met het ding op dashboard als dashcam. 720p op 2 Mbps. Alleen op de Maliebaan werd het een beetje blokkerig door alle bomen. Geen enkel moment viel de verbinding weg of haperde de verbinding. Best indrukwekkend!

Volgende week volgt er een nieuwe autotest op 5 Mbps 1080p. Kijken of KPN dat ook trekt ;)

Professionele setup in de auto van vandaag, volgende week wordt iets steviger :+
Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/jt5oltj81/20131127_152421.jpg
(vbno: Raspberry Pi, Huawei 5776, USB-accupack)

[ Voor 7% gewijzigd door Sorcerer8472 op 27-11-2013 15:59 ]

Pagina: 1