Op dit moment gaat 3G gewoon sneller dan 4G
KPN gebruikt inmiddels ook 20 MHz aan kanaalbreedte op LTE1800, in ieder geval in Amsterdam, dus ik gok dat andere regio's ook al snel om zullen zijn als ze het nog niet zijn. Ik kan zelf op KPN geen metingen doen, dus misschien iemand anders in een KPN-regio?
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Afgelopen maand zijn alle abonnees overgezet naar 4G. Ook de abonnees met een ouder abonnement. Vele daarvan hebben al een 4G toestel. Blijkbaar is daarmee ook voorgesorteerd op het nog verder ontlasten van de oude GSM frequenties. Door oude klanten ook 4G te bieden zonder bijbetaling gaat een deel hiervan data verstoken via de 4G kanalen. Dit geeft dan weer wat ruimte op 3G voor het afhandelen van spraakverkeer.
In ieder geval voegen ze daarmee de broodnodige extra capaciteit toe aan 4G. Wat betekent dat voor de te behalen snelheden voor 4G en 4G+ met carrier aggregation? Begrijp ik het goed als ik denk dat ze op geschikte 4G+ toestellen nu maximaal 150 Mbp/s kunnen aanbieden?
In ieder geval voegen ze daarmee de broodnodige extra capaciteit toe aan 4G. Wat betekent dat voor de te behalen snelheden voor 4G en 4G+ met carrier aggregation? Begrijp ik het goed als ik denk dat ze op geschikte 4G+ toestellen nu maximaal 150 Mbp/s kunnen aanbieden?
[ Voor 61% gewijzigd door ucsdcom op 15-05-2015 12:24 ]
Volgens mij is er op Schiphol 4G 1800MHz geactiveerd.
Waar ik vanaf januari ontzettend veel last had van een fluctuerende en trage dataverbinding, heb ik nu een steady 58 down/36 up verbinding. Die snelheid bevestigt het snelle gevoel wat ik de laatste tijd hier heb.
Waar ik vanaf januari ontzettend veel last had van een fluctuerende en trage dataverbinding, heb ik nu een steady 58 down/36 up verbinding. Die snelheid bevestigt het snelle gevoel wat ik de laatste tijd hier heb.

Vandaag op LTE 1800 (20mHz) in Eindhoven met iPhone 5.
[ Voor 6% gewijzigd door EtienneMuis op 15-05-2015 12:57 ]
MacBook Pro 13" Early 2015 256GB
Ze kunnen nu 225 Mbps aanbieden met deze 30 MHz spectrum 
Op normale 4G-telefoon haal je tot circa 150 Mbps onder ideale omstandigheden.
Mooi volgende symptoom dat ik zie is dat Vodafone nu trager begint te worden in 4G+-gebieden... Dus hoe lang zal dit soelaas bieden voor KPN..?
Op normale 4G-telefoon haal je tot circa 150 Mbps onder ideale omstandigheden.
Mooi volgende symptoom dat ik zie is dat Vodafone nu trager begint te worden in 4G+-gebieden... Dus hoe lang zal dit soelaas bieden voor KPN..?
KPN biedt ook 4G roaming aan maar zegt niet altijd welk netwerk je moet gebruiken.
In Oostenrijk is dit A1. In Kroatië is dit VIP. In slovenie bieden ze nog geen 4G roaming aan. Ik schijf dit op zodat mensen die willen roamen niet alle netwerken hoeven te proberen.
In Oostenrijk is dit A1. In Kroatië is dit VIP. In slovenie bieden ze nog geen 4G roaming aan. Ik schijf dit op zodat mensen die willen roamen niet alle netwerken hoeven te proberen.
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Ik was afgelopen weekend in Duitsland. Mijn iPhone 6 werd op basis van de automatische netwerkselectie standaard verbonden met het E-Plus Edge/3G netwerk terwijl ik van tevoren wist dat KPN i.s.m. Telekom 4G aanbiedt. Ik moest daarom ook mijn toestel handmatig met het Telekom netwerk verbinden in de grote steden om 4G te krijgen. Op de camping was het interessanter om met E-Plus Edge te verbinden omdat op het Telekom gprs netwerk helemaal geen doorkomen aan was daarom was Telekom niet ideaal voor mij om geforceerd verbonden mee te blijven.Jassy schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 13:56:
KPN biedt ook 4G roaming aan maar zegt niet altijd welk netwerk je moet gebruiken.
Daarom wordt er al getest met 2600MHz lijkt me?Sorcerer8472 schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 13:49:
[ Voor 14% gewijzigd door swv op 15-05-2015 14:22 ]
Apart dat KPN 4G biedt op T-Mobile DE maar T-Mobile NL dit niet doet, en ze geen 4G-roaming bieden op E-Plus wat haar kindje was (betaald ter adoptie afgestaan, interim dividend reeds uitgekeerdJassy schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 13:56:
Overigens nog een 4G-gerelateerd nieuwtje: in Zuid-Limburg is GSM1800 wel nog actief, dus het is zeker nog niet in heel NL uitgeschakeld.
In het Vodafone-topic heb ik nog wat meer gezet over Vodafone bij grote drukte; LTE1800+800 bij grote evenementen kan ook een beetje spannend worden, hoewel het wel goed bleef werken allemaal.
[ Voor 8% gewijzigd door Sorcerer8472 op 15-05-2015 18:01 ]
Het kan nog mooier op LTE1800 (20 mHz), maar dan in Rotterdam... (op iPhone 5)

[ Voor 5% gewijzigd door EtienneMuis op 16-05-2015 13:58 ]
MacBook Pro 13" Early 2015 256GB
Ik zie dat je verschillende servers gebruikt hebt om de speedtest uit te voeren (Antwerpen vanuit Eindhoven en Alblasserdam vanuit Rotterdam). Hou daar rekening mee in je interpretatie van de snelheid.EtienneMuis schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 13:55:
[afbeelding]
Beter is het om beide servers te gebruiken, dus twee testen per locatie (dus ook in Eindhoven eens kiezen voor de Alblasserdam-server, en in Rotterdam voor de Antwerpen-server).
Dan heb je wellicht andere resultaten.
De tijd waarop je hem uitvoert ook. Het aantal mensen in de buurt ook (evenement gaande in de buurt?)pa2ra schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 20:49:
[...]
Ik zie dat je verschillende servers gebruikt hebt om de speedtest uit te voeren (Antwerpen vanuit Eindhoven en Alblasserdam vanuit Rotterdam). Hou daar rekening mee in je interpretatie van de snelheid.
Beter is het om beide servers te gebruiken, dus twee testen per locatie (dus ook in Eindhoven eens kiezen voor de Alblasserdam-server, en in Rotterdam voor de Antwerpen-server).
Dan heb je wellicht andere resultaten.
Hoe je je telefoon vasthoudt, bij welke bebouwing je in de buurt bent, of er iemand anders tegelijkertijd toevallig een test uitvoert (op dezelfde plek, dezelfde server, dezelfde backhaul) of iets groots downloadt...
Dit soort tests geven een vage indicatie, wil je het serieus nemen, zet dan een wetenschappelijk verantwoorde test op. Tot die tijd is het leuk om nieuwe top-resultaten te zien in het topic.
Weet iemand of KPN in deze regio's lte-advanced al heeft geactiveerd trouwens?
Hoe weet jij of je op LTE1800 zit? Field test mode? En dan bij Serving Cell Info?EtienneMuis schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 13:55:
[afbeelding]
Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p
Ten eerste omdat hij een iPhone 5 heeft die alleen 1800MHz ondersteund,Cardo schreef op zondag 17 mei 2015 @ 12:25:
[...]
Hoe weet jij of je op LTE1800 zit? Field test mode? En dan bij Serving Cell Info?
Ten tweede omdat op 800MHz met het huidige frequentiegebruik 10 MHz maar 75Mbit/s mogelijk is en op 1800MHz 20MHz het dubbele: 150Mbit/s, vandaar de speedtest van net geen 100Mbit/s wat tevens de max is van de iPhone 5 volgens mij,
Ten derde inderdaad bij Serving Cell Info waarbij 800MHz band 20 is, 1800MHz band 3 en 2600MHz band 7
Logisch wat je natuurlijk allemaal zegt. Ik loop hier te slapen. Bedankt voor de info!
Snelste wat ik tot nu toe heb kunnen behalen is 50/20, met een HTC One M7. Ik weet niet of het abonnement begrenst is (van Hi) of dat de weg vol open staat.. Ik zal eens kijken wat de telefoon max aankan.
Ik ga er vanuit dat dit via 800Mhz gaat, op het platteland zullen ze niet zo snel 1800 gaan aanbieden denk ik
.
Overigens haal ik in de stad (Zwolle) teleurstellende snelheden. 3G is sneller.
Ik ga er vanuit dat dit via 800Mhz gaat, op het platteland zullen ze niet zo snel 1800 gaan aanbieden denk ik
Overigens haal ik in de stad (Zwolle) teleurstellende snelheden. 3G is sneller.
Wat kunnen de redenen zijn dat KPN nu niet meteen 4G-2600 uitrolt op drukke plaatsen. Ik bedoel dan Schiphol, Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal. De praktijk leert dat de vraag naar dataverkeer maandelijks nog groeit. Die 4G-2600 masten moeten er dus sowieso al komen in de toekomst om vastlopen van het netwerk te voorkomen, dus waarom dat dan niet voor zijn?
Ik merk dat de snelheden weer omhoog gaan de afgelopen weken. In de omgeving van een set masten op een gebouw zag ik dat de straat open lag en dat er (vermoedelijk) glasvezel kabel getrokken werd richting dit gebouw. Kan het dat een voormalige 3G locatie nog niet van glasvezel voorzien was?
Ik merk dat de snelheden weer omhoog gaan de afgelopen weken. In de omgeving van een set masten op een gebouw zag ik dat de straat open lag en dat er (vermoedelijk) glasvezel kabel getrokken werd richting dit gebouw. Kan het dat een voormalige 3G locatie nog niet van glasvezel voorzien was?
[ Voor 6% gewijzigd door ucsdcom op 19-05-2015 23:48 ]
Alles kan!
Maar, wie weet rollen ze het nu wel al uit maar staat het nog niet aan. Je weet het niet... Op dit moment is het ook geen ontzettend aantrekkelijke optie omdat ze nog maar 10 MHz ruimte hebben op de 2600-band. De 1800-band biedt 2x zo veel ruimte dus dat zet meer zoden aan de dijk, hoewel 2600 wel interessant blijft voor 3-component carrier aggregation (tot 300 Mbps gaat het dan).
ZUM heeft nog een licentie waar ze eigenlijk heel binnenkort 200 km2 dekking moeten hebben waarbij ik dus gok dat ze de licentie terug gaan geven. Er is dan 20 MHz extra ruimte in die band waarvan ik gok dat er sowieso 10 MHz naar Vodafone gaat (die kunnen dan tot 375 Mbps). Er zit helaas een stukje T-Mobile tussen waardoor KPN niet aansluitend aan haar eigen spectrum een stukje van die licentie kan gebruiken, maar wie weet vindt de overheid het goed dat er wat heen en weer gewisseld wordt daar.
Maar, wie weet rollen ze het nu wel al uit maar staat het nog niet aan. Je weet het niet... Op dit moment is het ook geen ontzettend aantrekkelijke optie omdat ze nog maar 10 MHz ruimte hebben op de 2600-band. De 1800-band biedt 2x zo veel ruimte dus dat zet meer zoden aan de dijk, hoewel 2600 wel interessant blijft voor 3-component carrier aggregation (tot 300 Mbps gaat het dan).
ZUM heeft nog een licentie waar ze eigenlijk heel binnenkort 200 km2 dekking moeten hebben waarbij ik dus gok dat ze de licentie terug gaan geven. Er is dan 20 MHz extra ruimte in die band waarvan ik gok dat er sowieso 10 MHz naar Vodafone gaat (die kunnen dan tot 375 Mbps). Er zit helaas een stukje T-Mobile tussen waardoor KPN niet aansluitend aan haar eigen spectrum een stukje van die licentie kan gebruiken, maar wie weet vindt de overheid het goed dat er wat heen en weer gewisseld wordt daar.
In de steden zijn (lang) niet alle locaties voorzien van glasvezel, dus dat kan kloppen. Ik denk dat ze nog wachten met de uitrol van 2600 MHz, het kost immers (meer) geld, dus het moet wel begroot worden. 1800 MHz wordt ook al versneld uitgerold.
Gisteren tijdens het persevenement van T-Mobile ook nog even gevraagd hoe T-Mobile 4G2600 gaat inzetten, maar die vraag hebben ze keurig genegeerd... Blijkbaar houden ze de bepaalde zaken nog achter de hand (concurrentie?).
Gisteren tijdens het persevenement van T-Mobile ook nog even gevraagd hoe T-Mobile 4G2600 gaat inzetten, maar die vraag hebben ze keurig genegeerd... Blijkbaar houden ze de bepaalde zaken nog achter de hand (concurrentie?).
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Dat betwijfel ik wel een beetje. Zoveel locaties kom ik niet tegen waar geen glasvezel aanwezig is. In die gevallen hangt er meestal een straalverbinding naar een site in de buurt die dat wel heeft. De beschikbare capaciteit is meer dan voldoende voor alle aanwezige systemen en alle (eventuele) uitbreidingen.The Wizard schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 09:44:
In de steden zijn (lang) niet alle locaties voorzien van glasvezel, dus dat kan kloppen.
Maar inderdaad, de uitrol van een nieuw systeem kost geld en helaas is het echt niet zo vanzelfsprekend dat operators alles maar uitrollen wat mogelijk is, omdat ze er uiteindelijk toch wel geld mee verdienen. De grote vraag is hoeveel telefoons 2600 ondersteunen en hoeveel men op korte termijn kan verdienen door snel 2600 uit te rollen.
KPN wil flink bezuinigen, het is niet voor niets dat men stopt met 'Hi'. Geplande/lopende projecten zijn ook deels samengevoegd en nieuwe projecten (zoals 2600) zouden wellicht iets anders kunnen uitpakken dan voorzien
Iets meer info nog, KPN heeft voldaan aan de eisen zoals gesteld in de 2600 vergunning, namelijk 80km2 TDD en 400km FDD. Dat gebied bevindt zich (globaal) tussen Rotterdam/Utrecht/Nijmegen/Den-Bosch. Plannen voor uitbreiding zijn er vooralsnog niet. Zal allemaal wel met geld te maken hebben, dus op korte termijn hoef je niet veel meer te verwachten qua 2600. LTE1800 loopt wel nog steeds.
T-Mobile heeft dan ook maar 5 MHz gepaard spectrum. Volgens mij wordt gebruik van ongepaard spectrum (TDD, hebben ze wel veel van) gecombineerd met FDD in carrier aggregation nog niet ondersteund in de huidige releases. Ik denk dat dit vooral voor de verdere toekomst interessant is en op dit moment nog overbodig is voor T-Mobile.The Wizard schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 09:44:
In de steden zijn (lang) niet alle locaties voorzien van glasvezel, dus dat kan kloppen. Ik denk dat ze nog wachten met de uitrol van 2600 MHz, het kost immers (meer) geld, dus het moet wel begroot worden. 1800 MHz wordt ook al versneld uitgerold.
Bij KPN geldt hetzelfde vermoed ik; zij hebben ook maar 10 MHz gepaard LTE2600. Het verdichten van LTE1800 heeft meer zin dan het ook nog eens inzetten van LTE2600. Denk aan het ombouwen van UMTS-only-locaties in steden naar LTE800/LTE1800/UMTS900/UMTS2100-locaties. Daarmee verdubbel je je capaciteit in een gebied nagenoeg, ipv dat je een 10 MHz-carrier toevoegt. Maar je kunt niet blijven toevoegen omdat masten ook invloed op elkaar hebben wat ook nadelige gevolgen kan hebben. Misschien weet jij meer van zulke eventuele plannen @Raider095?
Voor zover ik weet worden er meer UMTS-only sites geschrapt dan dat er uitgebreid worden met GSM/LTE. Hetzelfde geldt voor GSM-only sites. Tijdens de ombouw van 1 a 2 jaar geleden zijn deze bewust GSM-only gehouden, als men ze al had willen uitbreiden dan had men dat destijds wel gedaan. Zijn het alleen capaciteits sites dan zullen ze wel komen te vervallen aangezien steeds meer capaciteit naar 3G/4G zal verschuiven. Gaat het puur om dekking (buitengebieden) dan is de kans aanzienlijk dat ze wel worden uitgebreid. Dat zal per site worden bekeken op basis van een hele lijst aan parameters. Sterker nog, dat is als het goed is al bekend, maar wat er exact gaat gebeuren weet ik niet, alleen dat er 'enkele honderden' sites gaan verdwijnen.Sorcerer8472 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 13:27:
Denk aan het ombouwen van UMTS-only-locaties in steden naar LTE800/LTE1800/UMTS900/UMTS2100-locaties. Daarmee verdubbel je je capaciteit in een gebied nagenoeg, ipv dat je een 10 MHz-carrier toevoegt. Maar je kunt niet blijven toevoegen omdat masten ook invloed op elkaar hebben wat ook nadelige gevolgen kan hebben. Misschien weet jij meer van zulke eventuele plannen @Raider095?
Ik ben daar niet zo zeker van dat ze die gaan teruggeven. Ze hebben in april nog 4 sites aangezet op dusdanig hoge locaties(zie mijn bericht in het Ziggo topic) dat alleen het bereiken van veel km2 dekking het doel kan zijn.Sorcerer8472 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 09:44:
Antenne en masten malloot
Klopt, ik heb nu al meerdere 3G 2100 locaties gezien die afgebroken zijn, voornamelijk langs snelwegen. Terwijl 1 mast er nog maar 1,5 jaar stond.Raider095 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 14:45:
[...]
Voor zover ik weet worden er meer UMTS-only sites geschrapt dan dat er uitgebreid worden met GSM/LTE. Hetzelfde geldt voor GSM-only sites. Tijdens de ombouw van 1 a 2 jaar geleden zijn deze bewust GSM-only gehouden, als men ze al had willen uitbreiden dan had men dat destijds wel gedaan. Zijn het alleen capaciteits sites dan zullen ze wel komen te vervallen aangezien steeds meer capaciteit naar 3G/4G zal verschuiven. Gaat het puur om dekking (buitengebieden) dan is de kans aanzienlijk dat ze wel worden uitgebreid. Dat zal per site worden bekeken op basis van een hele lijst aan parameters. Sterker nog, dat is als het goed is al bekend, maar wat er exact gaat gebeuren weet ik niet, alleen dat er 'enkele honderden' sites gaan verdwijnen.
Overigens ook interessant, zie KPN op 1012WX: dit lijkt een GSM900-picocel te zijn, maar daar is nu ook op lage hoogte een LTE1800 (-picocel?) geïnstalleerd sinds heel kort in het Antenneregister, zonder LTE800.
Is KPN ook small cell-achtige dingen aan het doen met 4G nu?
Heb je iets meer informatie over deze locatie?Sorcerer8472 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 17:31:
Overigens ook interessant, zie KPN op 1012WX: dit lijkt een GSM900-picocel te zijn, maar daar is nu ook op lage hoogte een LTE1800 (-picocel?) geïnstalleerd sinds heel kort in het Antenneregister, zonder LTE800.
Deze site is er inderdaad al sinds half maart, alleen het gaat hier niet om een picocel volgens mij.
In ieder geval kwam er voorheen alleen LTE800 van af en gebeurd dat naar mijn weten ook nog steeds. (waarschijnlijk nu ook met LTE1800 erbij)
Er zijn sinds de update van 15 april flink wat foutjes het antenneregister ingeslopen, er zijn namelijk wel meer antennelocaties waar het nu lijkt alsof er alleen LTE1800 vanaf komt, dit is gewoon 800 + 1800.
In dit geval is het zo dat de het 2G900 gedeelte inpandig zit, of in ieder geval verstopt. Het LTE gedeelte komt sowieso af van twee beduidend kleinere 'paneeltjes' die aan de buitenkant van het gebouw aan beide kanten zijn bevestigd.
Ik zal er wel even een foto van proberen te maken wanneer ik er morgen weer langs kom.
Edit: Heb onlangs ook nog een mooie snelheid weten te behalen in Amstelveen op LTE1800.
In ieder geval kwam er voorheen alleen LTE800 van af en gebeurd dat naar mijn weten ook nog steeds. (waarschijnlijk nu ook met LTE1800 erbij)
Er zijn sinds de update van 15 april flink wat foutjes het antenneregister ingeslopen, er zijn namelijk wel meer antennelocaties waar het nu lijkt alsof er alleen LTE1800 vanaf komt, dit is gewoon 800 + 1800.
In dit geval is het zo dat de het 2G900 gedeelte inpandig zit, of in ieder geval verstopt. Het LTE gedeelte komt sowieso af van twee beduidend kleinere 'paneeltjes' die aan de buitenkant van het gebouw aan beide kanten zijn bevestigd.
Ik zal er wel even een foto van proberen te maken wanneer ik er morgen weer langs kom.
Edit: Heb onlangs ook nog een mooie snelheid weten te behalen in Amstelveen op LTE1800.

[ Voor 18% gewijzigd door AlesT op 20-05-2015 23:06 ]
Het Antenneregister is weer geüpdatet met de nieuwe KPN-locaties.

Vandaag was ik even in Tilburg en ik dacht even checken wat voor mast ik had. LTE1800 en ik stond maar 4 straten verder! Testje geeft een goed resultaat, dus als KPN even doorgaat met deze uitrol ben ik tevreden.
[ Voor 4% gewijzigd door Cardo op 21-05-2015 13:18 ]
Plaatjes toevoegen is momenteel mobiel een beetje teveel gedoe maar ik haalde rond 12.30 op station Amsterdam Sloterdijk met 3/5 bars, 20MHz 4G1800, 40 down 40 Mbps up en ben nu in het park tegenover Den Haag Centraal en daar haal ik met 4/5 bars, 20MHz 4G1800, 20 down 35 Mbps up. Niet slecht en ook niet goed dus
Mooi, KPN heeft een paar locaties weggehaald waarvan ik sowieso al zoiets had van "waarom staan ze er nog" (bijv. een plek waar ze alleen nog maar 2G hadden vlakbij een 3G-locatie die kortgeleden ook 4G kreeg)
KPN heeft vandaag 4G+ (LTE-Advanced) geactiveerd in de 5 grote steden. Zelf heb ik helaas geen telefoon die 4G+ ondersteunt. Ik ben erg benieuwd naar eventuele speedtestjes
.
Vandaag in Nijmegen geweest.
Mooie snelheden gehaald nu 1800mhz daar actief is. Test is gedaan met cat4 telefoon (honor 4x)
Mooie snelheden gehaald nu 1800mhz daar actief is. Test is gedaan met cat4 telefoon (honor 4x)

[ Voor 59% gewijzigd door markiebiboy op 22-05-2015 23:08 ]
Ik merk dat 4g+ in meer steden geactiveerd is dan het nieuwsbericht op tweakers.net laat zien. Heb vandaag in Almere ook het 4g+ icoontje zien staan op mijn S6 edge
KPN heeft 4G-1800 al uitgerold op veel plaatsen in de stedelijke gebieden van de randstad. Ook buiten de randstad wordt bijgebouwd. Ze lopen na de snelle uitrol en snelle landelijke dekking op 4G-800 nu wat achter op hun eigen 4G succes. Het is zichtbaar dat nu in een flink tempo geprobeerd wordt weer bij te komen. Ze hebben de extra capaciteit ook echt nodig. Mijn verwachting is dat dit jaar nog de hele randstad van 4G-1800 voorzien zal zijn + dat ze ook de steden die net 1 maat kleiner zijn van 4G-1800/4g+ hebben voorzien.
[ Voor 49% gewijzigd door ucsdcom op 23-05-2015 09:35 ]
De LTE1800-uitrol op de onderhoudspagina van KPN is weer bijgewerkt. Deze keer vond ik het vermelden wel de moeite waard aangezien de werkzaamheden zich nu ook hebben uitgebreid tot Leiden, 's-Hertogenbosch en Apeldoorn.
En vergeet Haarlem nietGastje8 schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 11:20:
De LTE1800-uitrol op de onderhoudspagina van KPN is weer bijgewerkt. Deze keer vond ik het vermelden wel de moeite waard aangezien de werkzaamheden zich nu ook hebben uitgebreid tot Leiden, 's-Hertogenbosch en Apeldoorn.
Jammer dat de coverage checker van KPN nog niet is geupdate met 4G+. Die info van KPN lijkt me sowieso wat verouderd, want er staat bij 4G nog maximaal 50 mbit. Maar was dit via 4G niet inmiddels al 150 mbit?
Vandaag in Tilburg geweest en deze hele mooie snelheden gehaald. Toestel is een cat4 lte toestel. De Honor 4x.

[ Voor 7% gewijzigd door markiebiboy op 23-05-2015 19:38 ]
Mooie snelheden! Vooral voor een niet cat.6 toestel.
Ik vind het eigenlijk wel apart dat KPN geen postcode vermeld bij de details van werkzaamheden. Het zijn 1 of enkele masten die een aanvulling met dus werkzaamheden krijgen. Het kan dan fijn zijn om te weten waar er dekkingsproblemen kunnen optreden.
Ik vind het eigenlijk wel apart dat KPN geen postcode vermeld bij de details van werkzaamheden. Het zijn 1 of enkele masten die een aanvulling met dus werkzaamheden krijgen. Het kan dan fijn zijn om te weten waar er dekkingsproblemen kunnen optreden.
De postcodes zijn te achterhalen als je de broncode van de pagina bekijkt. Een beetje HTML-kennis is daarbij wel handig natuurlijk (de postcodes staan in de td-tag met class "hidden"). Desalniettemin zou het geen overbodige luxe zijn geweest als ze direct op de pagina vermeld stondenucsdcom schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 20:00:
[...]
EDIT 24-05:
De onderhoudspagina van KPN is vandaag wederom bijgewerkt met een hele waslijst aan nieuwe LTE1800-werkzaamheden. Naast Leiden, Haarlem, 's-Hertogenbosch en Apeldoorn, zijn er nu ook werkzaamheden gepland in Breda, Lelystad, Wassenaar, Arnhem, Den Helder en Hoofddorp.
EDIT 27-05:
Ook in Maastricht en Zoetermeer.
EDIT 29-05:
Eveneens in omgevingen: Zwolle, Amersfoort.
[ Voor 30% gewijzigd door Gaston op 29-05-2015 19:31 ]
Inderdaaducsdcom schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 20:00:
Mooie snelheden! Vooral voor een niet cat.6 toestel.
KPN lijkt ook UMTS-only locaties te vervangen in steden. Gezien in Utrecht. Ben benieuwd welke technologieën ze gaan activeren op die locatie
Wat bedoel je exact met "vervangen"? Ik heb namelijk ook locaties gezien waar een oude UMTS kast is vervangen door een nieuw model (zo'n dubbeldeurs) maar hier is niets bijgebouwd, alleen UMTS2100.Sorcerer8472 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:26:
KPN lijkt ook UMTS-only locaties te vervangen in steden. Gezien in Utrecht. Ben benieuwd welke technologieën ze gaan activeren op die locatie
Ook in Eindhoven zijn sinds kort, tezamen met de LTE1800-uitrol, twee UMTS2100-only locaties vervangen. Hier is nu GSM900, LTE800 én LTE1800 bijgebouwd. Ik ben benieuwd wat er met de resterende UMTS2100-only locaties gaat gebeuren in deze omgeving.Sorcerer8472 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:26:
Ik vind het eigenlijk wel erg jammer dat ze niet meteen 1800Mhz overal hebben uitgerold net als T-Mobile. Nu kost het ze nog meer geld, omdat ze alle locaties weer afmoeten....
In ieder geval ook de kleine platte antennes door grote dikke Kathrein(?) units. Lijkt me niet alleen voor de sier dus. Ik hou even in de gaten wat er in de lucht hangt op die plek, voorlopig alleen nog UMTS2100 maar ik vermoed dat er straks nog het eea bij komtRaider095 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:55:
[...]
Wat bedoel je exact met "vervangen"? Ik heb namelijk ook locaties gezien waar een oude UMTS kast is vervangen door een nieuw model (zo'n dubbeldeurs) maar hier is niets bijgebouwd, alleen UMTS2100.
Ik zie net op Antenneregister dat KPN zelfs in Enschede-oost LTE1800 bijbouwt, ook op plekken waar relatief weinig mensen bouwen en waar ze bijv. ook maar 1 UMTS2100-kanaal gebruiken. Dat belooft nog wat
[ Voor 15% gewijzigd door Sorcerer8472 op 26-05-2015 09:57 ]
Ik denk dat het verstandiger is geweest om eerst te kijken hoe 3G900 de calls overneemt die voorheen over 2G900 werden gevoerd. Op die manier kan ook rustig worden bekeken in hoeverre GSM1800 nog nodig is. M2M-verkeer staat natuurlijk op een hoger pitje dan bij T-Mobilemarkiebiboy schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 00:39:
Ik vind het eigenlijk wel erg jammer dat ze niet meteen 1800Mhz overal hebben uitgerold net als T-Mobile. Nu kost het ze nog meer geld, omdat ze alle locaties weer afmoeten....
[ Voor 9% gewijzigd door MensionXL op 26-05-2015 11:00 ]
Dat was geen overbodige luxe hoor. Zaterdag en zondag is daar in de buurt een behoorlijk groot evenement geweest (20k mensen per dag) en hier was inderdaad volle bak LTE1800 te ontvangen (Getest op een iPhone 5).Sorcerer8472 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:22:
[...]
In ieder geval ook de kleine platte antennes door grote dikke Kathrein(?) units. Lijkt me niet alleen voor de sier dus. Ik hou even in de gaten wat er in de lucht hangt op die plek, voorlopig alleen nog UMTS2100 maar ik vermoed dat er straks nog het eea bij komt
Ik zie net op Antenneregister dat KPN zelfs in Enschede-oost LTE1800 bijbouwt, ook op plekken waar relatief weinig mensen bouwen en waar ze bijv. ook maar 1 UMTS2100-kanaal gebruiken. Dat belooft nog wat
Vergis je niet hoor. Enschede is met meer dan 150.000 inwoners de 11e gemeente van Nederland volgens http://nl.wikipedia.org/w...te_gemeenten_in_Nederland. En toevallig of niet. Als je de eerste 25 steden van die lijst even bestudeert dan zijn het zo goed als allemaal steden die nu werkzaamheden hebben (gehad). Den Helder vormt nu de eerste uitzondering op die regel.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 09:22:
[...]
Ik kijk uit naar de update op 4gmasten.nl. Ik had afgelopen weekend wel een update verwacht eigenlijk
Dat was ook het plan, maar er kwam wat tussendoor. Het verwerken duurt ongeveer 1,5 uur per provider. Ik hoop morgensww89 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 11:15:
Ik kijk uit naar de update op 4gmasten.nl. Ik had dit weekend wel een update verwacht eigenlijk
Is 3G900 capabel om in grote steden voldoende call capaciteit te bieden?MensionXL schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 10:59:
[...]
Ik denk dat het verstandiger is geweest om eerst te kijken hoe 3G900 de calls overneemt die voorheen over 2G900 werden gevoerd. Op die manier kan ook rustig worden bekeken in hoeverre GSM1800 nog nodig is. M2M-verkeer staat natuurlijk op een hoger pitje dan bij T-MobileIk denk dat het ze meer geld zou hebben gekost als het netwerk niet meer goed zou functioneren (iets met SLA's en zo)
Toch heb ik het idee dat het verstandiger was geweest als ze 1800mhz alvast hadden voorbereid op masten ala T-Mobile.. Net zoals zij met LTE900 hebben gedaan.
[ Voor 12% gewijzigd door markiebiboy op 26-05-2015 13:14 ]
Werkt MMS ook gewoon over het 4G-netwerk? En gaat een MMS ook van je databundel af?
Ik kan over dat dataverbruik niets in mijn voorwaardenboekje vinden, wel dat de dienst op 1 juli 2017 eruit/offline/whatever gaat...
Zelfde met videobellen, kan dat ook nog over het 4G-netwerk? Je weet wel, dat videobellen als een gewone oproep, wat geintroduceerd werd na activatie van UMTS. Of moet je dat tegenwoordig via een dienst als Skype, Viber doen?
Ik kan over dat dataverbruik niets in mijn voorwaardenboekje vinden, wel dat de dienst op 1 juli 2017 eruit/offline/whatever gaat...
Zelfde met videobellen, kan dat ook nog over het 4G-netwerk? Je weet wel, dat videobellen als een gewone oproep, wat geintroduceerd werd na activatie van UMTS. Of moet je dat tegenwoordig via een dienst als Skype, Viber doen?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Jazeker, maar er is ook nog 3G2100 natuurlijk waar je telefoon liever mee verbindt en meer capaciteit biedtmarkiebiboy schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 12:55:
[...]
Is 3G900 capabel om in grote steden voldoende call capaciteit te bieden?
Toch heb ik het idee dat het verstandiger was geweest als ze 1800mhz alvast hadden voorbereid op masten ala T-Mobile.. Net zoals zij met LTE900 hebben gedaan.
Ik ben benieuwd hoeveel tweakers hier na vandaag gaan merken of de snelheid weer omhoog gaat gezien op de onderhoudspagina(http://www.kpn.com/zakeli...gen/actuele-storingen.htm) vandaag meerdere steden de LTE1800 afronding van werkzaamheden stond. Ik zit hier vol spanning centrum Breda. Baal wel van mijn iPhone 6 plus zonder 4G+ ondersteuning.
Edit1: Steden waar het om ging: Apeldoorn, Beekbergen, Klarenbeek, Lieren, Den Bosch, Sliedrecht, Aalsmeer, Aalsmeerderbrug, Hoofddorp, Rijsenhout, Rozenburg Schiphol, Schiphol-Rijk en Breda.
Edit2: Overigens schrok ik wel even hoe snel T-Mobile momenteel aan het uitrollen is. Die hebben me straks toch een hoop boel capaciteit. Ze zetten even 550 palen weg afgelopen maand! Klik HIER
Edit1: Steden waar het om ging: Apeldoorn, Beekbergen, Klarenbeek, Lieren, Den Bosch, Sliedrecht, Aalsmeer, Aalsmeerderbrug, Hoofddorp, Rijsenhout, Rozenburg Schiphol, Schiphol-Rijk en Breda.
Edit2: Overigens schrok ik wel even hoe snel T-Mobile momenteel aan het uitrollen is. Die hebben me straks toch een hoop boel capaciteit. Ze zetten even 550 palen weg afgelopen maand! Klik HIER

[ Voor 51% gewijzigd door Cardo op 28-05-2015 18:12 ]
Ik vermoed dat de mast in de buurt (135 meter) van mijn woning (in Den Bosch) gisteren is ge-upgrade. Ik kon gistermiddag alleen nog bellen na handmatige omschakeling naar 2G en het 4G signaal was veel zachter als normaal.
Vandaag even gekeken, maar nog geen band 3 (1800MHz). Voor de rest werkt alles wel weer naar behoren.
Weet iemand de periode tussen eind werkzaamheden en livegang 1800MHz biij KPN?
Vandaag even gekeken, maar nog geen band 3 (1800MHz). Voor de rest werkt alles wel weer naar behoren.
Weet iemand de periode tussen eind werkzaamheden en livegang 1800MHz biij KPN?
[ Voor 23% gewijzigd door Maestro op 28-05-2015 19:02 ]
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
Helaas zul je waarschijnlijk nog even moeten wachten totdat LTE1800 in het centrum van Breda beschikbaar is. Iedere melding op deze pagina is in principe één mast die wordt omgebouwd (KPN kan niet zoals T-Mobile simpelweg een knopje omzetten, er moet vaak een hele hijskraan aan te pas komen om nieuwe apparatuur te plaatsen). In de broncode van de pagina is te vinden om welk postcodegebied het gaat bij iedere melding. Toevallig had ik bij de betreffende melding in Breda gekeken en het ging hier om een mast die staat in het uiterste zuiden van de stad. Je zult dus helaas nog even geduld moeten hebben voordat alles is omgebouwd (volgende week staat er iig (nog) niks gepland voor Breda).Cardo schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 18:04:
Ik ben benieuwd hoeveel tweakers hier na vandaag gaan merken of de snelheid weer omhoog gaat gezien op de onderhoudspagina(http://www.kpn.com/zakeli...gen/actuele-storingen.htm) vandaag meerdere steden de LTE1800 afronding van werkzaamheden stond. Ik zit hier vol spanning centrum Breda. Baal wel van mijn iPhone 6 plus zonder 4G+ ondersteuning.
[...]
Dit heb ik vorige maand één keer kunnen testen bij een ombouw in Eindhoven. Hier kwam LTE1800 meteen live nadat de werkzaamheden waren afgerond. Of dat voor alle masten geldt weet ik niet.Maestro schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 18:15:
[...]
Weet iemand de periode tussen eind werkzaamheden en livegang 1800MHz bij KPN?
[ Voor 14% gewijzigd door Gaston op 28-05-2015 19:40 ]
Dat is toch wel een tegenvaller, maar zeker nuttige info die je me net geeft! Alleen het lijkt me toch wel erg sterk dat ze voor elke mast een melding op de website zetten? Want dan gaat de uitrol van LTE1800 toch wel erg traag als ik die meldingen zie. Zal ook eens in de broncodes gaan neuzen de volgende keer, dat scheelt me veel wachttijdGastje8 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 19:38:
[...]
Helaas zul je waarschijnlijk nog even moeten wachten totdat LTE1800 in het centrum van Breda beschikbaar is. Iedere melding op deze pagina is in principe één mast die wordt omgebouwd (KPN kan niet zoals T-Mobile simpelweg een knopje omzetten, er moet vaak een hele hijskraan aan te pas komen om nieuwe apparatuur te plaatsen). In de broncode van de pagina is te vinden om welk postcodegebied het gaat bij iedere melding. Toevallig had ik bij de betreffende melding in Breda gekeken en het ging hier om een mast die staat in het uiterste zuiden van de stad. Je zult dus helaas nog even geduld moeten hebben voordat alles is omgebouwd (volgende week staat er iig (nog) niks gepland voor Breda).
Ook in Amstelveen & Amsterdam was bij elke ombouw LTE1800 vrijwel direct of anders echt wel één dag later al beschikbaar. 
De ombouw zelf verschilt weer natuurlijk per mast, aangezien sommige antennes al geschikt zijn voor 1800MHz frequenties. Bijvoorbeeld omdat hier (voorheen) GSM1800 vanaf kwam.
Waar dit niet het geval is wordt meestal het losse UMTS2100 paneel vervangen door een type wat in ieder geval overweg kan met frequenties tussen 1800 en 2100 MHz.
Hierbij is dus ook inderdaad hijswerk nodig.
Ergens vermoed ik dat deze types óók geschikt zijn voor LTE2600, maar zoals Raider095 een poos geleden al aangaf kan ook tussen iets wat op het oog hetzelfde soort lijkt, verschil zitten.
KPN gebruikt namelijk voor het gebied waar ze als "test" LTE2600 uitrollen (midden-Nederland) namelijk een antenne soort welke verdacht veel lijkt op het soort wat KPN nu gebruikt voor LTE1800 op plaatsen waar de panelen vervangen moeten worden.
Dit is trouwens ook de reden dat in de binnenstad van Amsterdam niet of nauwelijks hijswerk nodig is/was.
Al deze antennelocaties waren namelijk al geschikt voor de 1800 MHz frequentie, vanwege het gebruik van GSM1800 in het verleden.
Wel zijn er natuurlijk nog een flink aantal werkzaamheden nodig, o.a. het plaatsen van RRU's.
De ombouw zelf verschilt weer natuurlijk per mast, aangezien sommige antennes al geschikt zijn voor 1800MHz frequenties. Bijvoorbeeld omdat hier (voorheen) GSM1800 vanaf kwam.
Waar dit niet het geval is wordt meestal het losse UMTS2100 paneel vervangen door een type wat in ieder geval overweg kan met frequenties tussen 1800 en 2100 MHz.
Hierbij is dus ook inderdaad hijswerk nodig.
Ergens vermoed ik dat deze types óók geschikt zijn voor LTE2600, maar zoals Raider095 een poos geleden al aangaf kan ook tussen iets wat op het oog hetzelfde soort lijkt, verschil zitten.
KPN gebruikt namelijk voor het gebied waar ze als "test" LTE2600 uitrollen (midden-Nederland) namelijk een antenne soort welke verdacht veel lijkt op het soort wat KPN nu gebruikt voor LTE1800 op plaatsen waar de panelen vervangen moeten worden.
Dit is trouwens ook de reden dat in de binnenstad van Amsterdam niet of nauwelijks hijswerk nodig is/was.
Al deze antennelocaties waren namelijk al geschikt voor de 1800 MHz frequentie, vanwege het gebruik van GSM1800 in het verleden.
Wel zijn er natuurlijk nog een flink aantal werkzaamheden nodig, o.a. het plaatsen van RRU's.
[ Voor 40% gewijzigd door AlesT op 28-05-2015 20:51 ]
Je hebt inderdaad vele soorten panelen die op enige afstand niet of nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn en helaas zit er geen duidelijke lijn in de gebruikte antennetypes. Zo kreeg ik laatst foto's toegestuurd van een kennis van een heel nieuw type antennes die ik zelf nog niet heb gespot, maar ook deze schijnen tegenwoordig door KPN gebruikt te worden :

Deze hebben 1 aansluiting voo LTE800/GSM900 en 2 aansluitingen die beiden voor 1800 en 2100 gebruikt kunnen worden. Wellicht bestaan van dit type ook weer verschillende modellen, al deze veranderingen zullen vast wel een goede reden hebben, maar om een lang verhaal kort te maken; het is lastig om aan de antennes te zien welke systemen er op site staan.
Het vervangen van de antennes staat meestal los van het toevoegen van LTE1800, dus het kan zijn dat er werkzaamheden zijn geweest zonder dat LTE1800 dekking daar een direct gevolg van hoeft te zijn.

Deze hebben 1 aansluiting voo LTE800/GSM900 en 2 aansluitingen die beiden voor 1800 en 2100 gebruikt kunnen worden. Wellicht bestaan van dit type ook weer verschillende modellen, al deze veranderingen zullen vast wel een goede reden hebben, maar om een lang verhaal kort te maken; het is lastig om aan de antennes te zien welke systemen er op site staan.
Het vervangen van de antennes staat meestal los van het toevoegen van LTE1800, dus het kan zijn dat er werkzaamheden zijn geweest zonder dat LTE1800 dekking daar een direct gevolg van hoeft te zijn.
RFS antennes, iets als dit denk ik:Raider095 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 22:20:
Je hebt inderdaad vele soorten panelen die op enige afstand niet of nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn en helaas zit er geen duidelijke lijn in de gebruikte antennetypes. Zo kreeg ik laatst foto's toegestuurd van een kennis van een heel nieuw type antennes die ik zelf nog niet heb gespot, maar ook deze schijnen tegenwoordig door KPN gebruikt te worden :
[afbeelding]
[afbeelding]
http://vk.com/doc13913911...f8b&dl=eb73b9e68cf1a8a306
Helaas geen verbetering hier in Klarenbeek. Woon dan ook precies op een grens eigen tuin/weiland 2 - 3 stippen 4G. weiland buurman 3 - 4 stippen 3G.Cardo schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 18:04:
Hoop blijft dat ze eens een extra paal hier in de buurt plaatsen.
Ook nog even 2 speedtesten gedraaid beide komen rond 10mbit down en 8mbit up uit. ook niet verbeterd dus...
[ Voor 6% gewijzigd door thieske1 op 28-05-2015 23:45 ]
Die lijkt er inderdaad verdacht veel op, bedanktwonderwout schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 22:54:
RFS antennes, iets als dit denk ik:
http://vk.com/doc13913911...f8b&dl=eb73b9e68cf1a8a306
Bedankt! Het is weer een mooie update. Vooral veel 800MHz locaties. Per saldo zijn er 129 bijgekomen. Kun je zeggen of dat weer correcties zijn of daadwerkelijk (veel) nieuwe locaties?The Wizard schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 11:17:
[...]
Dat was ook het plan, maar er kwam wat tussendoor. Het verwerken duurt ongeveer 1,5 uur per provider. Ik hoop morgen.
Die van volgende maand wordt zo te zien een stuk interessanter met de vele nieuwe 1800MHz locaties in kleinere steden. Dat geeft hoop voor een stadje als Alkmaar deze zomer
Dit zijn in principe allemaal nieuwe locaties. Er kunnen wel een paar tussen zitten die gewijzigd zijn, maar die zijn er dan tussen door geglipt.
Ik heb in elk geval 1 locatie hier in de buurt gezien die al geruime tijd draait.
Er zijn inderdaad toch best veel locaties 'toegevoegd' die echt al een geruime tijd draaiden.
Bijvoorbeeld de antennelocatie op de Afsluitdijk, deze draait toch echt al ruim anderhalf jaar.
Echter was deze plotseling verdwenen uit het Antenneregister in de update van april, om een maand later weer als 'nieuw' toegevoegd te worden.
Zodoende zijn deze ook als nieuw gemarkeerd op 4gmasten.nl, net zoals dat best wel flink veel locaties verdwenen waren in het nieuwsbericht van 4gmasten.nl over april 2015.
Het gaat hier toch wel om ik denk zo'n 70 locaties.
N.B. Om nog even te verduidelijken, de hier bovengenoemde locatie (op de Afsluitdijk) is , voor zover ik ervaren heb, op geen enkel moment gedurende de maanden april en/of mei uitgeschakeld geweest.
Bijvoorbeeld de antennelocatie op de Afsluitdijk, deze draait toch echt al ruim anderhalf jaar.
Echter was deze plotseling verdwenen uit het Antenneregister in de update van april, om een maand later weer als 'nieuw' toegevoegd te worden.
Zodoende zijn deze ook als nieuw gemarkeerd op 4gmasten.nl, net zoals dat best wel flink veel locaties verdwenen waren in het nieuwsbericht van 4gmasten.nl over april 2015.
N.B. Om nog even te verduidelijken, de hier bovengenoemde locatie (op de Afsluitdijk) is , voor zover ik ervaren heb, op geen enkel moment gedurende de maanden april en/of mei uitgeschakeld geweest.
[ Voor 14% gewijzigd door AlesT op 29-05-2015 14:27 ]
Nádat de werkzaamheden zijn afgerondGastje8 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 19:38:
[...]
Dit heb ik vorige maand één keer kunnen testen bij een ombouw in Eindhoven. Hier kwam LTE1800 meteen live nadat de werkzaamheden waren afgerond. Of dat voor alle masten geldt weet ik niet.
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
Klopt, het is ondoenlijk om die eruit te filteren, het is onbegonnen werk om alle antennes bij langs te gaan of ze nog wel actief zijnAlesT schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 14:24:
Er zijn inderdaad toch best veel locaties 'toegevoegd' die echt al een geruime tijd draaiden.
Het Antenneregister zal ook zeker niet altijd kloppen, het blijven tabellen die aangeleverd moeten worden door de providers.
Inderdaad onbegonnen werk. Er wordt nogal eens gerommeld met wat aangeleverd wordt. Hetzelfde zie je ook terug op de dekkingskaarten van de providers zelf die regelmatig niet kloppen met de praktijk. Tijdens de 4G uitrol fase zie je regelmatig dat er meer dekking is dan wat de providers aangeven. Het fenomeen dat er minder dekking is dan de berekende dekking op de kaarten laat zien is helaas ook iets wat voor blijft komen. Voor nu ben ik in ieder geval blij dat 4Gmasten zo'n mooi overzicht weet te genereren. Daar zit best wat tijd en moeite in. Dus bij deze: bedankt!
Als de ID's van die locaties gelijk blijven dan is het geen onbegonnen werk, mits je je eigen database opbouwt op basis van de gegevens van het register.
Zelfs op basis van postcode zou het ook goed te doen moeten zijn. Aangenomen dat je het tussendoor in een database opslaat (wat ik zeker zou doen).
Zelfs op basis van postcode zou het ook goed te doen moeten zijn. Aangenomen dat je het tussendoor in een database opslaat (wat ik zeker zou doen).
Id's wisselen elke keer, alleen de postcode blijft hetzelfde. Zelfs de antennehoogtes wisselen regelmatig. Alles staat idd in losse excel documenten maar dan nog is het veel werk om ze allemaal bij langs te gaan.
Dat lijkt me inderdaad zeker onbegonnen werk. 
Desalniettemin verdienen jullie alsnog heel veel kudos voor al het werk wat jullie verzetten om het voor anderen door het zo overzichtelijk te maken.
Waar ik dan eigenlijk stiekem ook wel benieuwd naar ben is, indien dit mogelijk is, inzien hoeveel GSM900+UMTS2100 locaties KPN momenteel eigenlijk nog heeft, dus nog niet zijn omgebouwd met 4G en 3G900.
Natuurlijk worden dit er met de maand minder, maar het blijven er alsnog wel enkele tientallen.
Ook kunnen zien hoeveel UMTS2100-only locaties er nog zijn, zou wel heel interessant zijn om te zien.
Vooral daarmee hoop ik écht dat KPN er nog een flink aantal, zowel in stedelijk als buitengebied, ombouwd naar een all-in-one mast (zo noem ik 't even).
Desalniettemin verdienen jullie alsnog heel veel kudos voor al het werk wat jullie verzetten om het voor anderen door het zo overzichtelijk te maken.
Waar ik dan eigenlijk stiekem ook wel benieuwd naar ben is, indien dit mogelijk is, inzien hoeveel GSM900+UMTS2100 locaties KPN momenteel eigenlijk nog heeft, dus nog niet zijn omgebouwd met 4G en 3G900.
Natuurlijk worden dit er met de maand minder, maar het blijven er alsnog wel enkele tientallen.
Ook kunnen zien hoeveel UMTS2100-only locaties er nog zijn, zou wel heel interessant zijn om te zien.
Vooral daarmee hoop ik écht dat KPN er nog een flink aantal, zowel in stedelijk als buitengebied, ombouwd naar een all-in-one mast (zo noem ik 't even).
[ Voor 3% gewijzigd door AlesT op 30-05-2015 13:54 ]
In een database postcode + operator + frequenties bijhouden zou nog wel te doen zijn. Je kunt dan zien wanneer een locatie eerder ook al is gebruikt voor 4G, maar daar is wel wat databasekennis voor nodig.
Verder ben ik ook wel benieuwd naar een lijstje niet-omgebouwde locaties. Niet alleen bij KPN maar ook bij Vodafone en T-Mobile. Dit zijn dan alle locaties met wel 2G en/of 3G maar geen 4G. Je kunt dan ook meer een beeld krijgen van de snelheid van het ombouwen, en een eventuele eindtijd. Bij alle providers interessant om te zien.
Verder ben ik ook wel benieuwd naar een lijstje niet-omgebouwde locaties. Niet alleen bij KPN maar ook bij Vodafone en T-Mobile. Dit zijn dan alle locaties met wel 2G en/of 3G maar geen 4G. Je kunt dan ook meer een beeld krijgen van de snelheid van het ombouwen, en een eventuele eindtijd. Bij alle providers interessant om te zien.
Ik kreeg zojuist via het 4G netwerk een NL-Alert binnen op het KPN netwerk. Zie ook dit persbericht:
Ook andere collega's met een toestel op 4G van KPN kregen deze meldingen. Vodafone 3G en 4G bleef collectief (!) stil hier.
http://corporate.kpn.com/...k-te-ontvangen-via-4g.htmVandaag om 12 uur gaat er een NL-Alert controlebericht uit. KPN is de eerste provider waarvan een deel van de klanten het bericht nu ook via 4G kan ontvangen.
Twee keer per jaar zendt de overheid een NL-Alert controlebericht uit. Het is een belangrijke test om te kijken of alles naar behoren werkt. Zo kunnen we zien of en waar er eventueel problemen zijn. Die verantwoordelijkheid draagt KPN samen met de overheid, toestelproducenten en andere providers. Samen moeten we ervoor zorgen dat het bericht in heel Nederland ontvangen kan worden. Verder is NL-alert een herinnering voor iedereen om zijn of haar mobiele telefoon te controleren op de juiste instellingen.
NL-Alert over 4G
Voor KPN-klanten is het dit keer een beetje anders. Waar we bij de vorige test het controlebericht nog verstuurden via 2G en 3G, kan een deel van onze klanten het bericht vandaag ook via 4G ontvangen. Daarmee zijn we de eerste provider in ons land die dat mogelijk maakt. Vanaf 1 december van dit jaar zijn alle providers wettelijk verplicht hun netwerken geschikt te maken voor verzending van NL-Alert over 4G.
Jacob Groote, Directeur Mobiel: 'Het aantal mensen dat gebruik maakt van 4G neemt in een razendsnel tempo toe. Zij moeten ook via 4G een NL-Alert kunnen ontvangen. Daarom zijn we reeds gestart met de uitrol van NL-Alert op ons 4G-netwerk. Naar verwachting zijn we daar heel binnenkort klaar mee en zorgen we er samen voor dat NL-Alert ook al onze 4G-gebruikers bereikt.'
Wat is NL-Alert ook alweer?
NL-Alert is een waarschuwingssysteem van de overheid dat bij calamiteiten berichten verstuurt naar mobiele telefoons in een specifiek zendgebied via cell-broadcasttechniek. Deze techniek verstuurt, via een soort radiosignaal, tekstberichten naar alle geschikte mobiele telefoons in een bepaald gebied via mobiele zendmasten. In het bericht staat wat er aan de hand is en wat je op dat moment het beste kan doen.
Ook andere collega's met een toestel op 4G van KPN kregen deze meldingen. Vodafone 3G en 4G bleef collectief (!) stil hier.
Op mijn telefoon heb ik geen nl alert ontvangen, ook kpn 4g
Oh ja, uiteraard, netjes nl alert ingesteld op mijn telefoon.
Oh ja, uiteraard, netjes nl alert ingesteld op mijn telefoon.
I intend to live forever. So far, so good.
Via KPN 4G ook geen melding gehad
. Ik woon hier in regio Nijmegen.
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
Via 4G KPN wel NL- Alert ontvangen.. schrok me dood!
Ook ik zat op 4G van KPN om 12.00u. De melding kwam netjes binnen op exact hetzelfde moment toen het luchtalarm aansprong.
Nexus 5 met Android 5.1.1 op het 4G netwerk van KPN - ook een NL Alert ontvangen. Exact om 12:00.
De eerste 4G NL-Alert die ik heb gezien
De eerste 4G NL-Alert die ik heb gezien
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
KPN geeft ook aan dat een deel van de klanten hem krijgt. Ik heb hem overigens wel ontvangen, keurig tegelijk met de sirene.
Hier zelfs een aantal seconden eerder dan de sirene. Ik hoorde een vreemd geluid en wist eerst niet wat het was. Bleek dus NL-Alert te zijn. Toestel een Nexus 5 met Android 5.1.1 (Origineel) op het KPN 4g Netwerk in de omgeving Twente.
Hier een voorbeeld waar voorheen een oud 2100 paneel hing en nu eentje die voor 1800/2100 geschikt is :AlesT schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 20:44:

Dit is inderdaad het (of een van de) type(s) waar ik eerder op doelde.Raider095 schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 13:05:
[...]
Hier een voorbeeld waar voorheen een oud 2100 paneel hing en nu eentje die voor 1800/2100 geschikt is :
[afbeelding]
Echter heb ik helaas nog niet de kans gehad om er een van dichtbij te zien, wellicht kun je ook nog foto's laten zien van de aanwezig aansluitingen, zowel van het lange als dit nieuwe kortere paneel?
Vraag mijzelf namelijk wel eens af hoe KPN dit allemaal geregeld en aangesloten heeft, T-Mobile heeft namelijk een tijdje geleden tijdens een pers evenement heel kort laten vallen dat de andere providers, of in ieder geval KPN, alles aansluiten (lees: technieken&frequenties) met maar één of twee coax kabels, wat in hun ogen niet echt wenselijk is.
In dit geval was er 1 lage band antenne met 1 aansluiting voor zowel 800/900 en de hoge band antenne is van hetzelfde type als ik eerder plaatste en deze heeft 2 aansluitingen die beiden voor zowel 1800 als 2100 te gebruiken zijn en beiden met een eigen RET/tilting.AlesT schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 13:52:
Echter heb ik helaas nog niet de kans gehad om er een van dichtbij te zien, wellicht kun je ook nog foto's laten zien van de aanwezig aansluitingen, zowel van het lange als dit nieuwe kortere paneel?
Ik heb vandaag geprobeerd om LTE-1800 van KPN te vangen met een OneplusOne (die ondersteunt alleen 4G-1800). Dat lukte inderdaad. Snelheid iets meer dan 20 Mbp/s. Wat wel opvalt is dat de Oneplus na de eerste speedtest na het opstarten direct naat 3G over gaat. Zelfs direct onder de mast schakelt hij niet automatisch terug naar 4G-1800. Ik krijg het idee of het KPN netwerk mij met de Oneplus van 4G-1800 bewust naar 3G pusht alsof de 1800 band alleen voor 4G+ vrijgehouden moet worden. Heeft iemand ervaring met KPN 4G op een OneplusOne? Ik heb het nog maar 2 keer kunnen testen, dus misschien iets tijdelijks, maar het viel mij wel op.
Ervaring met de Oneplus One heb ik niet, maar ik ken iemand met een iPhone 5 (dat eveneens een 1800-only toestel is). Ook hij heeft de ervaring dat het heel moeilijk is om zijn toestel op 4G is te krijgen (soms duurt het echt enkele minuten, of zelfs helemaal niet). Op deze momenten maakt mijn iPhone 5S wel vrijwel meteen verbinding met LTE1800.ucsdcom schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 20:52:
[...] Heeft iemand ervaring met KPN 4G op een OneplusOne? Ik heb het nog maar 2 keer kunnen testen, dus misschien iets tijdelijks, maar het viel mij wel op.
Sinds gisteravond geen 4G dekking meer in (grote delen van) Den Bosch.
West en centrum zitten i.i.g. zonder. Redelijk hardnekkig, zelfs het toestel zet z'n netwerkmodus terug van 4G/3G/2G naar 3G/2G. KPN is op de hoogte (duh), maar kan nog geen time to fix geven...
West en centrum zitten i.i.g. zonder. Redelijk hardnekkig, zelfs het toestel zet z'n netwerkmodus terug van 4G/3G/2G naar 3G/2G. KPN is op de hoogte (duh), maar kan nog geen time to fix geven...
Dat kan wel eens te maken hebben met de werkzaamheden die in Den Bosch plaatsvinden. Er wordt daar LTE1800 bijgezet. Zou morgen verholpen moeten zijn?
Zie: http://www.kpn.com/zakeli...gen/actuele-storingen.htm
Edit: Zie ook dat vanaf 10 juni nog twee werkzaamheden in Den Bosch staan, dus ik denk dat er straks een aantal mooie LTE1800 palen bij jullie staan
Zie: http://www.kpn.com/zakeli...gen/actuele-storingen.htm
Edit: Zie ook dat vanaf 10 juni nog twee werkzaamheden in Den Bosch staan, dus ik denk dat er straks een aantal mooie LTE1800 palen bij jullie staan
[ Voor 25% gewijzigd door Cardo op 04-06-2015 13:35 ]
Daar dacht ik ook even aan, maar op deze postcode is vorige week LTE1800 reeds bijgeschakeld.
Heb er ook gebruik van kunnen maken tot gisteren, sindsdien geen LTE meer beschikbaar (ook geen 800)
Volgens KPN Helpdesk Mobiel is dit niet gerelateerd aan de werkzaamheden die momenteel omtrent LTE1800 plaats vinden, maar schijnt het echt een bredere storing te zijn...
Deze middag ben ik door KPN teruggebeld: Het blijkt een probleem in mijn aansluiting of met mijn handset te zijn. Excuses voor de onjuiste info!
PS: Ze rollen hier LTE1800 uit op 10MHz, dus nog geen (veel) hogere snelheden vooralsnog...
Heb er ook gebruik van kunnen maken tot gisteren, sindsdien geen LTE meer beschikbaar (ook geen 800)
Volgens KPN Helpdesk Mobiel is dit niet gerelateerd aan de werkzaamheden die momenteel omtrent LTE1800 plaats vinden, maar schijnt het echt een bredere storing te zijn...
Deze middag ben ik door KPN teruggebeld: Het blijkt een probleem in mijn aansluiting of met mijn handset te zijn. Excuses voor de onjuiste info!
PS: Ze rollen hier LTE1800 uit op 10MHz, dus nog geen (veel) hogere snelheden vooralsnog...
[ Voor 25% gewijzigd door Maestro op 05-06-2015 15:20 ]
Ik twijfelde onlangs over Tele2 of KPN. De voorkeur was een maandelijks opzegbaar abonnement. Maar als ik 2GB en 150 minuten voor 20 euro (maandelijks opzegbaar, T-Mobile/Tele2 4G-netwerk) afzet tegen 5GB en 200 minuten voor 20 euro (met familievoordeel, 2-jarig contract, KPN 4G-netwerk) dan wint het laatste.
Ik koop mijn iPhones altijd los en snel meer dan 5GB en 200 minuten voor 20 euro ga je volgens mij niet vinden. Of heb ik het mis?
Ik koop mijn iPhones altijd los en snel meer dan 5GB en 200 minuten voor 20 euro ga je volgens mij niet vinden. Of heb ik het mis?
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Je MB/s en minuten worden ook nog verdubbeld dus je hebt dan 10GB en 400 minuten. Hoezo KPN duur...Maar als ik 2GB en 150 minuten voor 20 euro (maandelijks opzegbaar, T-Mobile/Tele2 4G-netwerk) afzet tegen 5GB en 200 minuten voor 20 euro (met familievoordeel, 2-jarig contract, KPN 4G-netwerk) dan wint het laatste.
Verdubbeling toch alleen wanneer iemand thuis TV heeft van KPN? We hebben alleen twee aansluitingen op hetzelfde adres en TV via Ziggo.
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Dan geen verdubbeling voor je.THE_BASE schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 16:05:
Verdubbeling toch alleen wanneer iemand thuis TV heeft van KPN? We hebben alleen twee aansluitingen op hetzelfde adres en TV via Ziggo.
I intend to live forever. So far, so good.
Dit topic is gesloten.