[KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 26 Laatste
Acties:
  • 198.942 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiebiboy
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-06-2023
Nog nooit zo'n site gezien! Bedankt voor het delen!

Waar staat de BTS eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
markiebiboy schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 10:43:
Nog nooit zo'n site gezien! Bedankt voor het delen!
Waar staat de BTS eigenlijk?
In de berm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 12:04

The Wizard

Moderator Mobile
KPN Abonnement vragen zijn afgesplitst in een apart topic. Deze kan hier: Keuze abonnement KPN gevonden worden.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
Leaky coax heb ik als eerste in 1997 als ondergronds net in de metro van Hong Kong gezien. 1 dikke zwarte draad per provider ook op de ondergrondse stations. Wat mij daar toendertijd opviel is dat je juist nooit maximale ontvangst daarmee had, maar een continue stabiele middelmatige ontvangst ook als je metrostel in de tunnels was. Elders in andere metronetwerken had je inderdaad sterk wisselende ontvangst. Sowieso heb je in veel landen alleen ontvangst op de metrostations en niet of nauwelijks in tunnels.

Volgens mij heb je in veel landen nu andere antennes op de stations met meer capaciteit. Sowieso heb ik geen idee hoeveel een leaky coax aan kan aan capaciteit. Iemand anders wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Ik kan zo 1,2,3 niets bevestigen over leaky coax in Nederland, maar ik ben volledig in de veronderstelling dat dat hier ook gewoon wordt gebruikt in tunnels. Qua capaciteit; de coax bepaalt dat niet, maar de apparatuur die eraan hangt. Het is hetzelfde als een macro-site maar dan zonder antenne. In principe kan coax "oneindig" veel capaciteit aan, zolang het totale vermogen (alle uitgezonden systemen opgeteld) de specificaties niet overschrijdt, maar dat is niets anders dan bij de normale macro sites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Drontermeertunnel
De tunnel (Drontermeertunnel) is een spoortunnel in de Hanzelijn tussen Dronten en Kampen. De tunnel verbindt Flevoland met Overijssel en is 790 meter lang. De Drontermeertunnel heeft een overkapt gedeelte van circa 800 meter. In totaal is hier 2200 meter stralende coaxkabel gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:13
Hier over de A2-tunnel:
http://forum.kpn.com/t5/N...-A2-al-geregeld/ba-p/6899

In de meeste tunnels die ik ken zie ik zulke panelen, o.a. de Schipholtunnel ook bijvoorbeeld, en vele tunnels in bijv. Zwitserland. Ik heb wel leaky coax gezien voor andere projecten in Nederland, maar nog niet voor mobiele providers.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-08 18:51
Coax heeft wel capaciteit maar de frequentiebanden niet. Met losse antennes heb je x keer de capaciteit, per kabel 1 keer. Als je ziet hoe druk de 2G en de 800MHz van KPN al af en toe zijn.. 50 Mb van 10 MHz 4g voor alle metrogebruikers tesamen wordt krap.
Kan je beter een kleine cel in ieder station zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Ik kan het volgende keer even checken voor je, maar volgens mij gebruiken ze meestal dezelfde frequenties op elke antenne voor 2G, dus waarschijnlijk ook voor 3G/4G hetzelfde signaal.

Coax is wellicht problematisch omdat er tot 4 verschillende banden doorheen moeten van 3 of 4 verschillende providers. Bij panelen is dat wellicht makkelijker. Capaciteit is echt niet zo'n issue vergeleken met macro in een relatief kleine ruimte hoor, die 10 MHz is ruim voldoende.

[ Voor 24% gewijzigd door Sorcerer8472 op 18-03-2015 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Schrudde schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 15:05:
Coax heeft wel capaciteit maar de frequentiebanden niet. Met losse antennes heb je x keer de capaciteit, per kabel 1 keer.
Zo werkt het in elk geval niet. Het gaat om de centrale apparatuur, niet om de antennes. Als er 1 opstelpunt is met een enkele antenne (of meerdere, het is nog steeds 1 opstelpunt) dan heeft die net zoveel capaciteit als datzelfde opstelpunt met stralende coax. Een gemiddeld opstelpunt heeft 3 sectoren en bij inpandige dekking kan dat gebruikt worden als een onderverdeling in verdiepingen (bij gebouwen) of in trajecten bij tunnels. Bijvoorbeeld sector 1 dekt het station, sector 2 een deel van het spoor ten oosten van het station en sector 3 een deel van het westen van het station. Sector 1 kan dan een rondstraler zijn, sector 2 en 3 stralende coax, een richtantenne of meerdere kleine antennes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:04
Misschien dat je voor op de perrons voor antennes gaat, en in de tunnel zelf coax neerlegt? Zolang je call maar niet dropt als je in de trein/metro/auto zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Vinnienerd schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 17:51:
Misschien dat je voor op de perrons voor antennes gaat, en in de tunnel zelf coax neerlegt? Zolang je call maar niet dropt als je in de trein/metro/auto zit.
Wijs maar een locatie aan waar gewone providers (niet-GSM-R) via leaky coax online zijn in Nederland. Ik ben benieuwd.

Kan je alleen een paar handenvol locaties aanwijzen waar wordt gewerkt met kleine antennes (vinnetjes of rondstralertjes aan het plafond). Vroeger was er een website waar je mooi voorbeelden hiervan kon zien:
http://web.archive.org/we...es.nl/diversen/index.html

Helaas doen veel plaatjes het niet in de Waybackmachine...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Sorcerer8472 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 18:24:
[...]

Wijs maar een locatie aan waar gewone providers (niet-GSM-R) via leaky coax online zijn in Nederland. Ik ben benieuwd.

Kan je alleen een paar handenvol locaties aanwijzen waar wordt gewerkt met kleine antennes (vinnetjes of rondstralertjes aan het plafond). Vroeger was er een website waar je mooi voorbeelden hiervan kon zien:
http://web.archive.org/we...es.nl/diversen/index.html

Helaas doen veel plaatjes het niet in de Waybackmachine...
Metrotunnel Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Tramtunnel Den-Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Hip. Foto's? :P
Welke carriers draaien erop, en draaien er meerdere frequentiebanden op één coaxkabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 09:42:
Hip. Foto's? :P
Welke carriers draaien erop, en draaien er meerdere frequentiebanden op één coaxkabel?
Details heb ik helaas niet en foto's al helemaal niet. Weet zeker dat er meer van dit spul draait in NL maar dit valt onder de bijzondere locaties en hier zijn doorgaans niet veel mensen die van de hoed en de rand weten. Maar over die verschillende frequentiebanden, ik zou niet weten waarom niet. Een gewone coaxkabel van een macro site transporteert ook meerdere banden. Een lekkende kabel doet precies hetzelfde, maar lekt echter onderweg met als doel het vermogen kwijt te raken en daarmee dus dekking te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
Volgens mij zit in de nieuwe spoorweg/autowegtunnel in Nijverdal ook leaky coax, in elk geval voor FM/DAB en ook is mij verteld voor mobiel.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben een beetje klaar met KPN. Al sinds eind 2014 capaciteitsproblemen op het netwerk (3G en 4G) in Utrecht.

Case laten aanmaken, KPN geeft inderdaad aan dat er een probleem is op het 4G netwerk waardoor de snelheid niet altijd is wat je er van mag verwachten, maar problemen op het 3G netwerk (waardoor ik gesprekken mis) worden niet erkend.

Uiteindelijk heb ik €10 per maand korting gekregen, maar verbetering in het netwerk zit er voorlopig niet in volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 14:02:
Ik ben een beetje klaar met KPN. Al sinds eind 2014 capaciteitsproblemen op het netwerk (3G en 4G) in Utrecht.

Case laten aanmaken, KPN geeft inderdaad aan dat er een probleem is op het 4G netwerk waardoor de snelheid niet altijd is wat je er van mag verwachten, maar problemen op het 3G netwerk (waardoor ik gesprekken mis) worden niet erkend.

Uiteindelijk heb ik €10 per maand korting gekregen, maar verbetering in het netwerk zit er voorlopig niet in volgens mij.
Hmm vreemd, even wat vragen:

- Heb je al een andere telefoon en simkaart geprobeerd?
- Wat gebeurt er als je je telefoon op 2G forceert?
- Welke snelheden haal je met een speedtest op het 3G-netwerk?

:)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MensionXL schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 14:38:
[...]

Hmm vreemd, even wat vragen:

- Heb je al een andere telefoon en simkaart geprobeerd?
- Wat gebeurt er als je je telefoon op 2G forceert?
- Welke snelheden haal je met een speedtest op het 3G-netwerk?

:)
Deze vragen zijn door KPN regelmatig gesteld, maar zal ze nog even beantwoorden:

- Uiteraard, een iPhone 5s, iPhone 6 en Samsung Galaxy S5, en SIM swap is ook al door KPN uitgevoerd
- Telefonisch gewoon prima bereikbaar, maar kom op, we leven in 2015
- Afhankelijk van het moment, tussen de 0.5 en 10 Mb/s, maar gemiddeld niet hoger dan 4 Mb/s. In sommige gevallen is 3G zelfs sneller dan 4G hier.

Dit is de reactie die ik van iemand van "Network Services KCC KPN RSD CCC / NSSD" heb gekregen:
De terugkoppeling is, ook nav jou laatste print screens, weer bij mij terug gekomen.
De eindconclusie geeft helaas niet zoveel positiefs.

Het probleem is dat bij grote drukte de bandbreedte enorm omlaag gaat en dat Utrecht CS, ook door de verbouwingen, hierin een aanzienlijke rol speelt.
Utrecht gaf je zelf ook al eens aan als oorzaak, en samen met de drukte op de bekende tijdstippen maakt dus dat het internet traag wordt.

Dit is met het netwerk niet op te lossen.
Vind het wel een beetje slap, aangezien Vodafone hier een prima netwerk heeft staan.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2015 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Mis je ook gesprekken als je op 4G zit? Mijn ervaring is namelijk bij Vodafone dat hij meerdere pogingen doet om een gesprek op te zetten als je op 4G zit voordat hij het opgeeft (zoals een tijdje terug toen Vodafone een tijdje terug in heel Utrecht eruit lag bij noodweer; alleen zwak 4G deed het nog, 3G/2G overbelast, bij poging tot bellen knipperde alles heen en weer voordat hij een fout gaf).

Waar in Utrecht heb je precies last van deze problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 15:17:
Mis je ook gesprekken als je op 4G zit? Mijn ervaring is namelijk bij Vodafone dat hij meerdere pogingen doet om een gesprek op te zetten als je op 4G zit voordat hij het opgeeft (zoals een tijdje terug toen Vodafone een tijdje terug in heel Utrecht eruit lag bij noodweer; alleen zwak 4G deed het nog, 3G/2G overbelast, bij poging tot bellen knipperde alles heen en weer voordat hij een fout gaf).

Waar in Utrecht heb je precies last van deze problemen?
4G doet er in principe niet toe wat betreft telefoongesprekken, aangezien gesprekken automatisch via 2G/3G verlopen, omdat 4G geen telefonie ondersteunt (op dit moment). Zie ook https://www.4gmasten.nl/a...-bellen-in-een-4g-netwerk

Bij het ontvangen van gesprekken krijgt men automatisch mijn voicemail, en na enkele minuten krijg ik een SMS dat ik een gemiste oproep heb, terwijl er niets op mijn toestel is binnengekomen. KPN blijft met het verhaal komen dat ik mogelijk doorschakelingen op mijn toestel heb staan, en dat ik daarom gesprekken mis. Ik kan roepen wat ik wil, maar je gelijk krijg je niet, want voor hun ben je gewoon een nobody die er geen verstand van heeft.

Ik zit aan de Catharijnesingel, aan de kant van de Oudegracht.

KPN is mij in ieder geval kwijt als klant, puur vanwege het moeilijk doen bij verzoek dit probleem op te lossen, en het enige waar ik voor in m'n handjes mag knijpen is €10 per maand korting, maar problemen oplossen, ho maar.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2015 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 15:19:
[...]
4G doet er in principe niet toe wat betreft telefoongesprekken, aangezien gesprekken automatisch via 2G/3G verlopen, omdat 4G geen telefonie ondersteunt (op dit moment). Zie ook https://www.4gmasten.nl/a...-bellen-in-een-4g-netwerk
Dat denk ik niet. Als je op 4G zit en je krijgt een gesprek, dan zal er over het 4G netwerk een signalering plaats moeten vinden. Als die signalering door overbelasting niet over komt dan is 4G in dit geval wel het probleem. Sorcerer8472 heeft dus wel een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Als je op 4G een binnenkomend gesprek krijgt, dan geeft 4G een seintje door dat er via 2G/3G een connectie moet worden opgezet. 4G kan daarbij meerdere cellen als backup meesturen. Volgens mij probeert de mobiel dan alle meegestuurde opties alvorens het op te geven. Ik denk niet dat de signalering via 4G foutgaat, maar wel dat het 4G-netwerk wellicht naar overbelasten 2G/3G-cellen doorstuurt. In theorie zou de netwerksoftware daar trouwens iets mee kunnen doen.

Ik vind het wel apart dat KPN zegt dat het niet opgelost kan worden, maar ik gok dat ze het daar vooral over de 4G-snelheden hebben (die bij Vodafone ook niet superhoog zijn in deze buurt volgens mij, 15 Mbps ofzo meestal). 3G-probleem erkenden ze ook helemaal niet zei je toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 15:52:
Ik vind het wel apart dat KPN zegt dat het niet opgelost kan worden, maar ik gok dat ze het daar vooral over de 4G-snelheden hebben (die bij Vodafone ook niet superhoog zijn in deze buurt volgens mij, 15 Mbps ofzo meestal). 3G-probleem erkenden ze ook helemaal niet zei je toch?
Ik vind het inderdaad apart dat KPN de 3G problemen niet erkent. Vodafone haalt overigens wel hele hoge snelheden op en rond mijn adres. Ik heb van mijn werk een iPhone 6 met Vodafone, en haal hier gemiddeld 40 tot 70 Mb (zelfs 's ochtends tijdens de spits).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 13:43
Ik merk tegenwoordig dat het 2G-netwerk toch wat meer overbelast raakt in de regio Haarlem, en ook gebeurt het geregeld dat mijn iPhone 4 van 3G2100 naar 2G900 schiet, vervolgens weer naar 3G900 en dan weer naar 3G2100; dit had ik eerst voornamelijk in Amsterdam maar tegenwoordig óók in Haarlem.

2G vond ik altijd wel erg prettig voor mijn batterij, maar op drukke plaatsen heb ik er het geduld niet meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Ik gok ook dat KPN niet heel erg lang meer gaat wachten met VoLTE trouwens.

@Brad: geen 4G-abo dus?

[ Voor 15% gewijzigd door Sorcerer8472 op 20-03-2015 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 16:32:

@Brad: geen 4G-abo dus?
Legt dat eigenlijk niet een nog grotere belasting op het 4G-netwerk, gezien er al capaciteitsproblemen zijn?

En nee, dat ondersteunt mijn iPhone 4 helaas niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 16:32:
Laat ze eerst de capaciteit op orde krijgen. Dat is het grote verschil tussen KPN en de andere 2 (Vodafone en T-Mobile).

KPN moet het hebben van (vrijwel) volledig landelijke dekking, maar heeft geen rekening gehouden met de explosieve datagroei, en moet nu op alle plekken waar capaciteitsproblemen zijn brandjes gaan blussen of 4G op 1800 MHz gaan activeren.

Vodafone heeft met hun Fast Forward programma ook een aardige sprint gemaakt met landelijke dekking, maar is (vrijwel) meteen begonnen met het uitrollen van 4G op 1800 MHz op drukke plekken, waardoor hun netwerk een stuk stabieler is.

De aanpak van T-Mobile is totaal verschillend van de rest. Door meteen alle masten en de daar op aangesloten apparatuur te vervangen lopen ze wel flink achter op de rest, maar je haalt daar momenteel wel de hoogste snelheden van alle 3 de netwerken. De dekking is op een aantal plekken wel minder, maar de responstijden van hun netwerk liggen wel een stuk lager.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2015 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 16:45:
De aanpak van T-Mobile is totaal verschillend van de rest. Door meteen alle masten en de daar op aangesloten apparatuur te vervangen lopen ze wel flink achter op de rest
En dat heeft KPN niet gedaan? Alleen 3G op 2100 is ongewijzigd gebleven, maar ik zie niet helemaal wat de vervanging daarvan nog voor significante voordelen zou opleveren. Mijns inziens is de strategie dus zo goed als gelijk en volgens mij nog sneller ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-09 08:16
Wat voor signifiante voordelen heeft het vervangen van de 2G apparatuur dan gehad voor KPN?
Buiten het feit natuurlijk dat er daardoor natuurlijk ook 3G en 4G mogelijk was op de 800/900 MHz band :)

Ik kan mij niets anders bedenken dan dat KPN met een all-in-one BTS flink wat energie zou kunnen besparen, in plaats van 2 aparte BTS-en voor 2G/3G/4G en 3G2100.

Mááár dit is puur mijn (leken) visie, dus het zou zo maar kunnen dat dit helemaal niet zoveel voordeel zou opleveren :p

Feit blijft alleen wel dat KPN van alle drie de providers wel de meeste 3G2100-only locaties heeft, óók in het buitengebied.

Nu heb ik de afgelopen paar dagen een beetje een onderzoek gedaan en het lijkt er wel op dat KPN op misschien wel de helft van al deze locaties ook 2G/3G/4G apparatuur bij moet bouwen, omdat de dekking daarvan gewoon heel matig is op die locaties.

Kijk maar eens op coveragechecker.nl op van die kleine plaatstjes in het buitengebied, om het hele dorp heen is er soms dan 2G/3G/4G dekking, behalve in het dorp.
Laat daar dan nu een 3G2100-only mast staan. :)

Ook hoop ik dat KPN een bepaalde 3G2100-only mast in de buurt van het Leidseplein (hoek Kerkstraat en Nieuwe Spiegelstraat) in Amsterdam upgraded met 2G/3G/4G800/900, aangezien ik altijd 'Geen Service' (of als ik geluk heb 1 streepje 3G op 2100MHz) op mijn iPhone en anderen mensen hun telefoon zie staan als ik daar in de buurt een willekeurige club/café op zaterdagavond binnenloop :+

[ Voor 5% gewijzigd door AlesT op 20-03-2015 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
AlesT schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 18:59:
Wat voor signifiante voordelen heeft het vervangen van de 2G apparatuur dan gehad voor KPN?
Dat schreef ik niet. Ik zei dat de vervangingswijze van T-Mobile in mijn ogen weinig voordelen heeft ten opzichte van de vervangingswijze van KPN. Maar zoals met zoveel dingen bekijkt/beoordeelt iedereen dat weer op zijn eigen manier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 16:45:
[...]

Laat ze eerst de capaciteit op orde krijgen. Dat is het grote verschil tussen KPN en de andere 2 (Vodafone en T-Mobile).

KPN moet het hebben van (vrijwel) volledig landelijke dekking, maar heeft geen rekening gehouden met de explosieve datagroei, en moet nu op alle plekken waar capaciteitsproblemen zijn brandjes gaan blussen of 4G op 1800 MHz gaan activeren.

Vodafone heeft met hun Fast Forward programma ook een aardige sprint gemaakt met landelijke dekking, maar is (vrijwel) meteen begonnen met het uitrollen van 4G op 1800 MHz op drukke plekken, waardoor hun netwerk een stuk stabieler is.

De aanpak van T-Mobile is totaal verschillend van de rest. Door meteen alle masten en de daar op aangesloten apparatuur te vervangen lopen ze wel flink achter op de rest, maar je haalt daar momenteel wel de hoogste snelheden van alle 3 de netwerken. De dekking is op een aantal plekken wel minder, maar de responstijden van hun netwerk liggen wel een stuk lager.
Goede analyse wat mij betreft: KPN heeft op dit moment gewoon een achterstand opgelopen voor wat betreft de snelheid en 4G capaciteit. De dekking is verbluffend snel en goed opgebouwd. Toch zijn er ook veel plaatsen met een zwakke dekking en dalen de snelheden op drukke punten. Ik denk echt dat ze onderschat hebben hoe snel 4G-800 vol zou gaan lopen. Ik gok dat ze dachten op de meeste plaatsen 2 of 3 jaar geen zorgen te hebben. Inmiddels zitten ze met een groot dilemma voor de inzet van de GSM 900 en GSM 1800 frequenties. Er is nog teveel vraag op 2G/GSM om het uit te zetten. Toch is het voor de capaciteit en dekking nu al noodzaak om de GSM 900 band te kannibaliseren voor 3G-900 en de 2G/GSM 1800 band te kannibaliseren voor verhoging van de 4G capaciteit en snelheid.

En daar zit wel verschil met Vodafone: de afgelopen jaren is 2G van Vodafone altijd al onbruikbaar geweest voor data en had Vodafone 3G enorme beperkingen op drukke plaatsen in het spitsuur. Iedere verbetering is daar een grote vooruitgang. Bij KPN was zowel 2G als 3G prima bruikbaar, al merkte je dat 3G in de spits vol liep en trager werd.
Vodafone gebruikt GSM 900 volledig voor GSM verkeer zonder op de 900 band te kannibaliseren. De 3G dekking is niet verbeterd, de capaciteit wel. De echte voordelen van de Vodafone ombouw worden alleen door de 4G klanten ervaren.

De wet van de remmende voorsprong? De eersten zullen de laatsten zijn. Nu meer capaciteit nodig is moet KPN proberen zo snel mogelijk 4G-1800 uit te rollen. Ik gok dat ze er ook goed aan doen om 4G 2600 meteen uit te gaan rollen om zowel 3G als 4G te ontlasten. Het is de vraag welke provider nu het snelste kan schakelen. T-Mobile kan dat, vodafone kan dat niet, maar heeft een beter kloppende uitrol van capaciteit en KPN heeft het hard te halen om bij te blijven in de volgende stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
ucsdcom schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 21:46:
Vodafone gebruikt GSM 900 volledig voor GSM verkeer zonder op de 900 band te kannibaliseren. De 3G dekking is niet verbeterd, de capaciteit wel.
Er zijn toch echt 2G-only sites die na ombouw naast 4G ook 3G hebben hoor. Gebeurt misschien minder vaak dan 3G-only sites die na ombouw 2G/4G hebben, maar het gebeurt en zal, gezien het feit dat er nog steeds 2G-only sites bestaan, ook nog wel blijven gebeuren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Ik doel erop dat Vodafone geen 3G-900 inzet en KPN dit wel doet ten koste van GSM capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ucsdcom schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 22:07:
Ik doel erop dat Vodafone geen 3G-900 inzet en KPN dit wel doet ten koste van GSM capaciteit.
T-Mobile is nu momenteel bezig om 2G op de 900 MHz volledig uit te faseren ten faveure van 3G en 4G. Ze hebben een groter 1800 MHz blok weten te bemachtigen, en gebruiken daar 20 MHz voor 4G en 10 MHz voor 2G.

Ook al hebben zij geen blok in het 800 MHz spectrum weten te bemachtigen, ik ben momenteel toch van mening dat hun netwerk op plekken waar 4G beschikbaar is, een enorme voorsprong heeft weten te bemachtigen op de concurrentie.

KPN en Vodafone zijn beide bezig om LTE-A (ook wel bekend als LTE-CA) uit te rollen. Dit heeft echter 2 nadelen: er zijn momenteel nog weinig toestellen beschikbaar zijn die dit ondersteunen, met uitzondering van een aantal Samsung modellen; het heeft alleen een goed effect als het toestel de gebruikte frequenties kan oppikken, aangezien er gebieden zijn waar 800 MHz goed doorkomt, en 1800 en 2600 niet (denk aan dorpen waar maar 1 mast staat). Het zal dus het beste werken in dichtbevolkte gebieden waar veel masten aanwezig zijn. Plus beide providers moeten hier fysiek een module voor bijplaatsen op hun sites, waar T-Mobile alles al in één keer in hun kasten heeft zitten, en ze alleen maar een virtuele 'schakelaar' hoeven aan te zetten.

Ik ben geen T-Mobile fanboy, maar ik denk dat zij wat betreft capaciteit (niet dekking, want de indoor dekking van T-Mobile is gewoon minder op veel plekken, dat is een feit) momenteel aardig voorlopen. Ze hebben natuurlijk veel goed te maken door de negatieve publiciteit die zij in het verleden hebben opgelopen ;)

Maar ja, ik ga een beetje off-topic, aangezien dit topic eigenlijk over uitsluitend KPN gaat :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 22:36:
Maar ja, ik ga een beetje off-topic, aangezien dit topic eigenlijk over uitsluitend KPN gaat :X
Ik maak ook weleens zo'n zijsprong, misschien is het handig om het dan meteen in het topic van de betreffende provider te plaatsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Sowieso is het grappig te zien dat de uitrolstrategien iedere provider op een ander moment in de problemen brengt. Ik blijf benieuwd wat het plaatje over anderhalf jaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 15:08:
[...]

Deze vragen zijn door KPN regelmatig gesteld, maar zal ze nog even beantwoorden:

- Uiteraard, een iPhone 5s, iPhone 6 en Samsung Galaxy S5, en SIM swap is ook al door KPN uitgevoerd
- Telefonisch gewoon prima bereikbaar, maar kom op, we leven in 2015
- Afhankelijk van het moment, tussen de 0.5 en 10 Mb/s, maar gemiddeld niet hoger dan 4 Mb/s. In sommige gevallen is 3G zelfs sneller dan 4G hier.

Dit is de reactie die ik van iemand van "Network Services KCC KPN RSD CCC / NSSD" heb gekregen:

[...]

Vind het wel een beetje slap, aangezien Vodafone hier een prima netwerk heeft staan.
Vreemde zaak, dat het internet trager wordt kan ik volledig begrijpen maar blijkbaar doet QoS niet goed z'n werk waardoor je niet normaal gebeld kan worden op 3G. Dat je je telefoon niet altijd op 2G zet snap ik ook en zou je ook niet hoeven te doen natuurlijk, maar het sluit even wat dingen uit ;)

Anders gewoon een andere provider zoeken? :)
Brad schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 16:27:
Ik merk tegenwoordig dat het 2G-netwerk toch wat meer overbelast raakt in de regio Haarlem, en ook gebeurt het geregeld dat mijn iPhone 4 van 3G2100 naar 2G900 schiet, vervolgens weer naar 3G900 en dan weer naar 3G2100; dit had ik eerst voornamelijk in Amsterdam maar tegenwoordig óók in Haarlem.

2G vond ik altijd wel erg prettig voor mijn batterij, maar op drukke plaatsen heb ik er het geduld niet meer voor.
Dat heb ik ook gemerkt, voice calls die mislukken op 2G (melding: 'Netwerk Bezet') en telefoons die continu lopen te pingpongen tussen 3G2100/3G900/2G900 maken het er eigenlijk niet beter op :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Raar dat handovers naar 3G900 niet altijd goed lijken te gaan... Gaat dit overal mis of alleen op 3G2100-apparatuur met oude hardware? (ofzo?)

Overigens vind ik het overdreven om bij KPN te praten van capaciteitsproblemen op 4G. Het is langzamer op drukke locaties ja, maar het is volgens mij vrijwel overal wel goed werkbaar (als in dat je nog in HD kunt streamen erop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online

RnB

Bij mij is het vaak niet vooruit te branden hoor. Websites laden enorm traag, Spotify doet het niet meer, Whatsapp doet een volle minuut over het verbinden.

Ik heb na 8x bellen inmiddels een case lopen bij de TD van KPN, dus ben benieuwd. Heb er weinig vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Laatst online: 01-09 22:45
Ook hier traag. Gaat nergens over inmiddels. Tegen de tijd dat ze die capaciteit issues hebben opgelost ben ik wel weer contractvrij. Heb ik dan al die tijd flink betaald voor iets wat niet geleverd is. Ik ga maar weer eens contact opnemen met ze denk ik. Zou ze goed staan als ze of korting geven of kunnen ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik neem aan dat het zeer drukke locaties zijn, maar dan nog, helemaal bij jou @RnB, dit lijkt me meer een uitzondering door een technisch probleem. Ik heb overal waar ik kom (ook drukke plekken) gewoon een stabiele 4G verbinding. Niet altijd de snelste (lees; niet boven de 10/15 Mbit/s op zeer drukke plekken), maar alles blijft stabiel en snel werken. In het dagelijks gebruik merk ik geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad
Vandaag geconstateerd dat in mijn dorp GSM1800 is uitgeschakeld, misschien ter voorbereiding van LTE1800. Ik merk gelukkig (nog?) geen verminderde snelheid. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Helemaal uitgeschakeld? Tot nu toe gebruikt KPN 10 MHz voor 2G en 10 MHz voor 4G. Misschien is ie uit voor het plaatsen van nieuwe antennes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad
The Wizard schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 18:29:
Helemaal uitgeschakeld? Tot nu toe gebruikt KPN 10 MHz voor 2G en 10 MHz voor 4G. Misschien is ie uit voor het plaatsen van nieuwe antennes.
Normaliter schakelde hij hier enkel over naar GSM1800 bij het bellen, en dat gebeurt dus niet meer. Ook staan bij Neighboring Cells in de Field Test-app alleen nog maar ARFCN's uit de GSM900-band, waar voorheen ook twee uit de GSM1800-band tussen stonden. Op Antenneregister staat het wel nog, maar dat kan wellicht nog veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Heb je al bij de mast gekeken? Ben benieuwd of er veranderingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad
The Wizard schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 20:33:
Heb je al bij de mast gekeken? Ben benieuwd of er veranderingen zijn.
Dat niet, maar ik heb wel geconstateerd dat in Haarlem in het centrum en Noord helemaal geen GSM1800 meer te vinden is. Tot zover ik heb ervaren is het netwerk in ieder geval niet (merkbaar) trager, maar dat zou op drukkere uren natuurlijk anders kunnen zijn.

Misschien gaan ze zodra 4G1800 hier geactiveerd is wel gelijk 20 MHz inzetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Nu online

RnB

UltraSub schreef op zondag 22 maart 2015 @ 19:56:
Ook hier traag. Gaat nergens over inmiddels. Tegen de tijd dat ze die capaciteit issues hebben opgelost ben ik wel weer contractvrij. Heb ik dan al die tijd flink betaald voor iets wat niet geleverd is. Ik ga maar weer eens contact opnemen met ze denk ik. Zou ze goed staan als ze of korting geven of kunnen ontbinden.
Blijven bellen inderdaad.
Ik heb een maand abonnementskosten gecrediteerd gekregen, maar dat valt eigenlijk in het niet als ik het vergelijk met mijn ergernissen die ik heb gehad.

Na de grote stroomstoring ben ik twee dagen onbereikbaar geweest en kon ik niet bellen, omdat mijn iPhone op 4G bleef hangen. Rebooten, resetten, netwerkinstellingen resetten, niets hielp. Dat was echt de druppel en heb ik weer boos opgebeld. Een maand creditering was alles wat ik eruit kon halen, maar oké. Beter iets, dan niets. Nu hopen dat ik er nooit meer last van ga krijgen.

Overigens woon en werk ik naar mijn inziens niet in hele drukke gebieden (Amsterdam Zuid-oost en Schiphol nabij het panoramaterras). En basale zaken als bereikbaarheid, moet naar mijn mening gewoon ten alle tijden gegarandeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-09 19:32
UltraSub schreef op zondag 22 maart 2015 @ 19:56:
https://www.4gmasten.nl/n...-een-jaar-tot-4-3-miljoen

Leuk 4,3 miljoen klanten... maar dat is dus ineens explosief gestegen dat 4G gebruik. Volgens mij hadden ze hier niet helemaal op gerekend.

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad
Gister in Amsterdam (Zuid/West) kon ik net als in Haarlem wederom geen GSM1800 meer ontvangen op plekken waarvan ik zeker weet dat dat voorheen wel zo was. Dit zou wel goed nieuws kunnen zijn voor 4G1800. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
KPN gaat 4G-1800 zeker ruim uitrollen. Alleen altijd wat flauw als er door providers lauw gereageerd wordt op netwerkproblemen. Geef gewoon toe en vertel waar je mee bezig bent om het op te lossen en hoe lang het duurt voor we verbetering gaan merken. In ieder geval bouwt KPN weer volop.

KPN 4G is booming, maar heeft ook last van het eigen succes. De databundels bij KPN zijn net zonder meerprijs verhoogd en veel datagebruikers zitten nu allemaal op 4G. Het zou best eens kunnen zijn dat 3G inmiddels rustiger is dan 4G. Eens testen de komende weken. De download is bij mij flink trager, maar bruikbaar. De upload stort op 4G compleet in de laatste weken. Ik ben benieuwd hoe dit er over een maand of 3 bij staat. Reken maar dat KPN binnen enkele maanden de randstad en grotere steden van een complete 4G-1800 overlay voorziet.

[ Voor 10% gewijzigd door ucsdcom op 07-04-2015 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik merk alleen verschil in accugebruik.
op 3G is het iets hoger, geen gigantische hoeveelheid, maar ik kom op 4G met 40% over de dag door, en op 3G zakt het toch al snel naar de 20/25%,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangster93
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 23:59
ucsdcom schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:02:
KPN gaat 4G-1800 zeker ruim uitrollen. Alleen altijd wat flauw als er door providers lauw gereageerd wordt op netwerkproblemen. Geef gewoon toe en vertel waar je mee bezig bent om het op te lossen en hoe lang het duurt voor we verbetering gaan merken. In ieder geval bouwt KPN weer volop.

KPN 4G is booming, maar heeft ook last van het eigen succes. De databundels bij KPN zijn net zonder meerprijs verhoogd en veel datagebruikers zitten nu allemaal op 4G. Het zou best eens kunnen zijn dat 3G inmiddels rustiger is dan 4G. Eens testen de komende weken. De download is bij mij flink trager, maar bruikbaar. De upload stort op 4G compleet in de laatste weken. Ik ben benieuwd hoe dit er over een maand of 3 bij staat. Reken maar dat KPN binnen enkele maanden de randstad en grotere steden van een complete 4G-1800 overlay voorziet.
Ik vraag me toch af wat voor verbinding er op welke zendmast zou zitten in totaliteit. Over hoeveel gigabit praten we dan?

Ik denk dat 3G nog steeds drukker is als 4G. Veel nieuwe toestellen zijn dan wel 4G ready maar oude toestellen niet en dat blijven er voorlopig denk ik toch wel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 20:00
Ik vraag me eigenlijk af hoe het met het bereik van KPN in de Amsterdamse metro zit. In oudere berichten lees ik dat KPN i.t.t. andere providers daar alleen EDGE beschikbaar heeft. Is dit nog steeds het geval, of is er tegenwoordig 3G dan wel 4G beschikbaar?

Iets anders, op 4gmasten.nl zag ik bij de 3G-update dat er een behoorlijk aantal 3G2100-locaties verdwenen waren t.o.v. de vorige update. Zijn dat wellicht UMTS-only locaties die langzamerhand uitgefaseerd gaan worden door KPN? Is er overigens al wat meer bekend wat KPN met deze UMTS-only locaties van plan is? Er zijn naar mijn inzien genoeg locaties die eventueel een upgrade met 4G-masten zouden kunnen gebruiken, vooral kijkende naar binnendekking.

[ Voor 13% gewijzigd door Gaston op 08-04-2015 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Helaas is niet goed te zien waar de locaties zijn verdwenen, maar 1 van de nieuwe 2100-locaties is zeker weten een samenvoeging van een oude locatie die op het gebouw ernaast stond (die deed 2G+4G tot voor kort).

Het komt er eigenlijk op neer dat je niet zo heel veel kunt zeggen op basis van de gegevens zoals we die hier hebben. Je weet niet wat ervoor in de plaats komt en of er niet al eerder iets voor in de plaats kwam dat niet zo makkelijk te zien is op de kaart...

Verder ben ik ook wel benieuwd naar ondergrondse dekking. Ik heb nog in geen enkele tunnel 4G gezien (bij geen enkele provider). Altijd 2G+3G. En wat betreft 3G binnendekking: Vodafone was lange tijd de enige provider die alleen 2G aanbood in de Schipholtunnel, da's nu ook eindelijk opgelost (3G, maar pas sinds een paar jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Nu online

RnB

Gastje8 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 01:37:
Ik vraag me eigenlijk af hoe het met het bereik van KPN in de Amsterdamse metro zit. In oudere berichten lees ik dat KPN i.t.t. andere providers daar alleen EDGE beschikbaar heeft. Is dit nog steeds het geval, of is er tegenwoordig 3G dan wel 4G beschikbaar?
Op het traject Amsterdam Bijlmer Arena - Amsterdam CS heb ik altijd een goede 3G verbinding in de tunnel. 4G is daar niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade
  • Laatst online: 14:57

netblade

Sunrise

Sorcerer8472 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 07:15:
Helaas is niet goed te zien waar de locaties zijn verdwenen, maar 1 van de nieuwe 2100-locaties is zeker weten een samenvoeging van een oude locatie die op het gebouw ernaast stond (die deed 2G+4G tot voor kort).

Het komt er eigenlijk op neer dat je niet zo heel veel kunt zeggen op basis van de gegevens zoals we die hier hebben. Je weet niet wat ervoor in de plaats komt en of er niet al eerder iets voor in de plaats kwam dat niet zo makkelijk te zien is op de kaart...

Verder ben ik ook wel benieuwd naar ondergrondse dekking. Ik heb nog in geen enkele tunnel 4G gezien (bij geen enkele provider). Altijd 2G+3G. En wat betreft 3G binnendekking: Vodafone was lange tijd de enige provider die alleen 2G aanbood in de Schipholtunnel, da's nu ook eindelijk opgelost (3G, maar pas sinds een paar jaar).
T-Mobile bied al enige tijd 4G aan in de schipholtunnel (wel het treingedeelte) ik heb geen idee hoe het met de autosnelweg zit.

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
In Utrecht vandaag ook geen GSM1800 meer, gisteren wel nog geloof ik.

Mijn telefoon kon nu met 0,125 Watt zenden op GSM900 ipv 0,6 tot 1 Watt op GSM1800 voorheen. Verbindingstijden leken ook wel korter maar dat kan toeval zijn. Hij frequency hopt door heel veel kanalen heen bij KPN, waren er bij Vodafone meestal wel een stuk minder :+

Ziet ernaar uit dat KPN dus ook snel LTE1800 met 20 MHz bandbreedte zal gaan aanbieden in de grote steden als ik jullie en mijn ervaringen zo lees. Dat zal allerlei positieve gevolgen voor de snelheid gaan hebben :)

Ben benieuwd wat de planning verder nog is voor LTE2600. Is er hier een ingewijde die daar wat vanaf weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Voor zover ik weet wordt er alleen grootschalig 1800 MHz ingezet en zijn er (nog) geen plannen voor 2600 MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
The Wizard schreef op donderdag 09 april 2015 @ 08:40:
Voor zover ik weet wordt er alleen grootschalig 1800 MHz ingezet en zijn er (nog) geen plannen voor 2600 MHz.
Weet jij of ze ook 1800 MHz gaan inzetten buiten de grote steden? En wat betreft 2600 MHz, er werd gesuggereerd dat ze dit nu gaan inzetten op drukke plekken:
http://corporate.kpn.com/...ties-in-het-4gnetwerk.htm

Hoe dan ook, we zullen het binnenkort wel zien als er updates in het Antenneregister gepusht worden en 4gmasten.nl ze op gaat pikken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:32

swv

Sorcerer8472 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 08:51:
[...]

Weet jij of ze ook 1800 MHz gaan inzetten buiten de grote steden? En wat betreft 2600 MHz, er werd gesuggereerd dat ze dit nu gaan inzetten op drukke plekken:
http://corporate.kpn.com/...ties-in-het-4gnetwerk.htm

Hoe dan ook, we zullen het binnenkort wel zien als er updates in het Antenneregister gepusht worden en 4gmasten.nl ze op gaat pikken ;)
Definieer grote steden. Als je (al) binnen 8 maanden LTE Advanced wil aanbieden aan 65% van de bevolking dan zou je haast zeggen van wel, ook gezien de werkzaamheden van de laatste weken. Of doel je op buitengebieden en dorpjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
sww89 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 10:02:
[...]

Definieer grote steden. Als je (al) binnen 8 maanden LTE Advanced wil aanbieden aan 65% van de bevolking dan zou je haast zeggen van wel, ook gezien de werkzaamheden van de laatste weken. Of doel je op buitengebieden en dorpjes?
65% is inderdaad redelijk veel. Ik vraag me af welk percentage van de bevolking Vodafone nu bereikt met LTE1800, zal dat 40% zijn ofzo? En begin 2016?

Hoe dan ook, KPN zal het er even druk mee krijgen. Ben ook benieuwd in hoeverre ze nu UMTS-only-locaties hiervoor gaan ombouwen (en wellicht alleen LTE1800 toevoegen, en geen LTE800, of juist ook LTE800 op lager vermogen ofzo), of dat het vooral bestaande LTE800-locaties zijn die worden geupgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

De randstad telt ongeveer 7 miljoen inwoners volgens Wikipedia. De vier grote steden dus en alles wat daar tussen zit. Nederland bijna 17 miljoen. 7/17 maakt +- 40%. Dus om een idee te geven als je 65% van de bevolking wil bedienen dat er in heel veel steden (buiten de randstad) LTE1800 dekking zal zijn. Vodafone zit nog lang niet aan de 40% schat ik zo in want veel is nog onbedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Als je de randstad tussen Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht volledig dekt en daarnaast een lijn trent vanuit dat gebied naar Tilburg, Breda, Den Bosch, Nijmegen, Arnhem en nog voor bedekking zorgt in Groningen en Maastricht, dan bereik je in verhouding in bevolkingsaantallen al bijna heel Nederland. Dit is ongeveer de huidige T-Mobile bedekking, met Enschede en Zwolle er bij zitte die volgens mij nu boven de 80% aan bedekte bevolking.

Daarmee zou KPN ook meteen de huidige snelheidsdaling oplossen verwacht ik.

Het blijft voor mij wel een raadsel waarom nu ook niet direct 4G op de 2600 band beperkt mee uitgerold wordt. Centraal station Amsterdam, Utrecht en Schiphol lenen zich hier nu al prima voor. En op Schiphol zou ik graag een paar mastjes extra neerzetten, als je daarmee als sterkste netwerk de roamende buitenlanders vangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Is KPN nou al uitgetest met VoLTE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Sorcerer8472 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 19:57:
In Utrecht vandaag ook geen GSM1800 meer, gisteren wel nog geloof ik.

Mijn telefoon kon nu met 0,125 Watt zenden op GSM900 ipv 0,6 tot 1 Watt op GSM1800 voorheen. Verbindingstijden leken ook wel korter maar dat kan toeval zijn. Hij frequency hopt door heel veel kanalen heen bij KPN, waren er bij Vodafone meestal wel een stuk minder :+
Grappig, valt mij ook regelmatig op ;) Hoe meet jij het uitgezonden vermogen?

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
MensionXL schreef op donderdag 09 april 2015 @ 20:02:
[...]

Grappig, valt mij ook regelmatig op ;) Hoe meet jij het uitgezonden vermogen?
Nokia Netmonitor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
KPN gaat per ingang van 21 april ook op oudere abonnementen 4G activeren. Goed nieuws voor mensen met zo'n abonnement natuurlijk, maar dat betekent wel dat het nóg drukker gaat worden op het 4G-netwerk. Overigens is KPN behoorlijk aan het opschieten met de LTE1800-uitrol, de onderhoudspagina is goed gevuld voor de komende weken. Ik merk dat bijna alle masten in mijn woonplaats Eindhoven al de beschikking hebben over LTE1800 en de meeste resterende masten staan gepland in de komende weken. Snelheden zijn echter tot dusver niet veel beter, maar dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat nog steeds een bandbreedte van 10Mhz wordt gebruikt (althans in Eindhoven). Voor het 'gevoel' voelt het echter wel nog gewoon snel aan. Ik ben benieuwd of er de komende weken meer steden gaan volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-09 20:19

Grudgie

PSN: Grudgie7

Ben net sinds eind Maart overgegaan van T-Mobile naar KPN echt speciaal voor 4G en ben er heel erg blij en tevreden over. Heb echt overal goed bereik. Ook al zijn de snelheden niet altijd erg hoog als ik ze test, maar dat boeit voor mij grotendeels ook niet, download/upload toch weinig.

Kijk heel soms wat filmpjes ofzo en dan pakt hij het goed. Ben echt heel erg tevreden met KPN.
En als ik vergelijk met mijn vorige abbo ben ik er flink op vooruitgegaan.

Waar ik bij T-Mobile een abbo had van €25 met 2 gig data en 400 bel/sms heb ik nu bij KPN voor 27,50 5gig data en onbeperkt bellen/sms. Al moet ik er wel bij zeggen van die 27,50 is er wel 15 euro afgegaan. 10 euro voor 2 jarig contract en 5 euro omdat ik bij mijn ouders huis sta ingeschreven die ook bij KPN zitten en krijg je nog eens €5 korting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:59
Ik gebruik dezelfde methode als jij Grudgie, alleen ik heb het 10GB abbo incl Spotify, maar wel voor 27,50, aangezien ik nog net in de 10 euro korting tijd viel. Binnenkort krijgen m'n ouders ook KPN Alles in één vast en dan heb ik 20GB. Ik klaag niet! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Gastje8 schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 13:14:
KPN gaat per ingang van 21 april ook op oudere abonnementen 4G activeren. Goed nieuws voor mensen met zo'n abonnement natuurlijk, maar dat betekent wel dat het nóg drukker gaat worden op het 4G-netwerk.
Dit lijkt me een goede eerste stap in het uitfaseren van het oude 2G en/of 3G netwerk. Dan lost dat drukker worden zich vanzelf op.

[ Voor 74% gewijzigd door swv op 14-04-2015 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:59
Dat is voorlopig nog een utopie. Voor M2M verbindingen wordt voorlopig nog veel gebruik gemaakt van 2G.

Het zou wel mooi zijn als dit spul allemaal kan moven naar CDMA450 of 3G900. Vooral dat laatste zou de klant een hele prettige ervaring geven qua snelheid, want dan kunnen ze meerdere carriers in gaan zetten in de 900MHz band :)

[ Voor 11% gewijzigd door RadioAir op 14-04-2015 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Volgens nu.nl:
http://www.nu.nl/mobiel/4...elt-alle-abonnees-4g.html
KPN wilde niet vrijgeven hoeveel abonnees nog op oudere abonnementen met 3G-internet zaten. "Het zijn geen hele grote aantallen", aldus een woordvoerder.
Stel dat er nu nog 1 miljoen klanten op het 3G netwerk zitten -Even buiten beschouwing gelaten dat dat nog wordt gebruikt voor bellen- en dat dat er over 2 jaar nog maar 100.000-200.000 zijn, dan kan je prima uit de voeten met 3G900 zoals dat nu al wordt ingezet naast 2G900.

In dit topic werd al melding gemaakt dat in (delen van) de 4G1800 gebieden geen 2G1800 meer te ontvangen is -blijkbaar voldoet 2G900 dan voor M2M-, wellicht gebeurd dat dan ook met 3G2100 wanneer er behoefte ontstaat voor 4G2100. Mja ik heb er verders geen verstand van maar ze zetten vast niet voor niets vol in op 4G. Op de korte termijn behoud je je klanten die nu geen reden meer zien om over te stappen en op de lange termijn maak je bandbreedte vrij voor 4G :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Als het in Utrecht en Amsterdam niet meer te ontvangen is dan lijkt het me logisch dat het in de rest van NL ook snel uitgeschakeld kan worden ;)

Nadat het 3G-spectrum opnieuw is verdeeld (in 2017 ofzo) zou het goed kunnen dat ze dit gaan inzetten voor 4G ja, maar op korte termijn is inzet van LTE2600 logischer (icm carrier aggregation). Op lange termijn zou het hele blok van 20 MHz aan LTE2100 dat de drie providers hebben kunnen worden ingezet voor 4G voor CA van 20+20+10 MHz waarmee snelheden mogelijk worden van circa 300 Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 15:09:
[...] Nadat het 3G-spectrum opnieuw is verdeeld (in 2017 ofzo) [...]
Deze vergunningen zijn recent met 4 jaar verlengd tot eind 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
In dat geval is het nog minder aantrekkelijk om er op korte termijn wat mee te doen aangezien het niet een aaneengesloten stuk spectrum is. Ze kunnen er eventueel 2x 15 MHz gebruiken op dit moment geloof ik (+ 1x 5 MHz los). T-Mobile zelfs maximaal 2x 10 MHz.

Denk dat het minder ingewikkeld is om dan LTE2600 te gebruiken (waar iedere provider nu 10 MHz heeft). Het zal sowieso alleen iets zijn dat nodig is op drukke locaties. Dan kan KPN daar nu 40 MHz aan LTE inzetten, 25 MHz aan UMTS en dan nog 5 MHz aan GSM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 16:02:
In dat geval is het nog minder aantrekkelijk om er op korte termijn wat mee te doen aangezien het niet een aaneengesloten stuk spectrum is. Ze kunnen er eventueel 2x 15 MHz gebruiken op dit moment geloof ik (+ 1x 5 MHz los). T-Mobile zelfs maximaal 2x 10 MHz.

Denk dat het minder ingewikkeld is om dan LTE2600 te gebruiken (waar iedere provider nu 10 MHz heeft). Het zal sowieso alleen iets zijn dat nodig is op drukke locaties. Dan kan KPN daar nu 40 MHz aan LTE inzetten, 25 MHz aan UMTS en dan nog 5 MHz aan GSM.
T-Mobile heeft maar 5 MHz op de 2600, Vodafone en KPN 10 en Tele2 en ZUM 20 MHz. Daarom is het voor T-Mobile nog niet interessant om 2600 te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
Ik zie het nog wel gebeuren dat Ziggo haar 20MHz frequentiespectrum in de 2600MHz band verkoopt.
Dan zal ofwel KPN danwel Vodafone dit kopen, misschien beide wel 10MHz.
T-Mobile lijkt mij het minst waarschijnlijk, aangezien die al min of meer hebben laten weten geen heil te zien in LTE2600, maar meer in LTE2100.
Uiteraard kan dit altijd nog wel veranderen. De data honger van consumenten groeit elk jaar nog meer dan het jaar ervoor, dus de providers zullen er niet aan ontkomen om meer frequentiespectrum in te gaan zetten voor 4G.

KPN lijkt het naar het schijnt toch wel het beste te kunnen gebruiken, puur aangezien ze het zoals het nu naar uit ziet niet gaan redden met alleen LTE1800 erbij.
Ze hebben immers ook de meest aantal 4G klanten op het moment.

[ Voor 13% gewijzigd door AlesT op 15-04-2015 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
T-Mobile en KPN hebben wel al erg veel ongepaard spectrum in de 2.6 GHz (geschikt voor LTE-TDD, iets dat steeds meer telefoons ondersteunen).

Vodafone heeft geen of heel weinig ongepaard spectrum, plus ze hebben een relatie met ZUM. Kan me goed voorstellen dat het direct aan hen wordt verkocht straks, of dat er een mooie deal wordt gebarterd voor netwerkgebruik door ZUM. Overigens is het volgens mij zo dat ze binnen 5 jaar hun netwerkgebruik moeten uitbreiden op de 2.6 GHz-band, als ik het me goed herinner uit de voorwaarden. Dus of ze moeten een stukje mobiel netwerk bijbouwen, of ze moeten gaan verkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Helaas kunnen die ongepaarde spectrum niet gebruiken voor LTE-CA. Wel handig voor evenementen en gebruik als small cells, maar dan zullen er wel meer toestellen op de markt moeten komen die het ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 21:02

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:03
Sinds gisteren ook aangesloten op het 4G netwerk, maar ik ben er niet super enthousiast over. Ja, het werkt en de latency is duidelijk lager, maar de downloadsnelheid ligt ongeveer rond de 15Mbit, dat haal ik met 3G ook. En met 3G heb ik eigenlijk overal in Zwolle vol bereik. Met 4G heb ik soms wel wat minder ontvangst, twee streepjes ipv bijvoorbeeld vijf. Nu weet ik dat het bij 4G nog prima werkt en bij 3G meestal niet, maar dit had ik niet verwacht. Batterijduur is wel beter geworden heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Dat komt omdat de streepjes op 4g anders berekend worden dan op 3/2G. Als je een veldsterkte app pakt zie je dat de veldsterkte gelijk is aan 2G. Geen reden tot zorgen dus ;-).

Voor wat betreft de snelheid: ja, dat is mij KPN een dingetje die ze met LTE1800 willen gaan oplossen.

Gister was ik op Eindhoven airport en daar viel mij op dat op een gegeven moment LTE nauwelijks nog werkte maar dat 3g het nog prima deed. Het netwerk gooide mij ook op 3g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Klopt, ik werd soms ook op 3G teruggezet. Maar mijn ervaring met 3G van KPN is dat het ook uitstekend werkt. Heb vrijwel overal bereik sinds ze dat op 900Mhz hebben draaien. En aangezien ik bij KPN altijd wel verbinding heb blijf ik daar gewoon lekker bij.

Ik ga straks naar een klein dorpje midden op het platteland, ik denk dat de snelheid daar wel hoger zal liggen.

Ik kick trouwens niet zo op de snelheden van mobiel internet. 3G is prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
Het Antenneregister is weer geüpdatet met de nieuwe KPN- (en T-Mobile-) locaties. Zou jij wellicht het script wederom kunnen laten runnen, The Wizard? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Liep al, maar werd afgebroken, het antenneregister is de laatste tijd wat instabiel. Morgen weer een kans :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Gisteravond even een speedtestje gedraaid op m'n 4G verbinding in een klein dorpje in Friesland. Not bad.

http://www.speedtest.net/my-result/a/1251551135

Upload is sneller dan m'n VDSL verbinding. Die is maar 5mbit :P.

Download gaat bijna net zo snel als m'n vaste DSL lijn: hierop krijg ik 50mbit.

[ Voor 32% gewijzigd door krakendmodem op 22-04-2015 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 18:54
HvanderT schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 10:57:
Klopt, ik werd soms ook op 3G teruggezet. Maar mijn ervaring met 3G van KPN is dat het ook uitstekend werkt. Heb vrijwel overal bereik sinds ze dat op 900Mhz hebben draaien. En aangezien ik bij KPN altijd wel verbinding heb blijf ik daar gewoon lekker bij.

Ik ga straks naar een klein dorpje midden op het platteland, ik denk dat de snelheid daar wel hoger zal liggen.

Ik kick trouwens niet zo op de snelheden van mobiel internet. 3G is prima te doen.
Op het platteland staan veel minder antennes, dus meer gebruikers per antenne. Ik denk niet dat je snelheid daar hoger ligt (ik ervaar dat namelijk zelf ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
pa2ra schreef op woensdag 22 april 2015 @ 19:46:
[...]

Op het platteland staan veel minder antennes, dus meer gebruikers per antenne. Ik denk niet dat je snelheid daar hoger ligt (ik ervaar dat namelijk zelf ook).
Dat valt inderdaad vaak wel mee, alhoewel het niet per se zo hoeft te zijn dat er in landelijke gebieden doorgaans méér gebruikers zijn verbonden per antenne c.q. opstelpunt.

KPN maakt, net zoals de andere drie providers overigens, een beslissing over hoeveel opstelpunten gebouwd moeten worden en kijkt daarbij naar zowel de dekking (dat er geen gaten ontstaan) als de hoeveelheid inwoners die ze ermee dekken (dat er niet teveel personen mee verbinden).

Als je dit dan vergelijkt zie je dat de hoeveelheid gebruikers per mast op het platteland vaak niet heel veel hoger is dan in een stedelijk gebied. ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door AlesT op 22-04-2015 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Dorpje met 6000 inwoners.. klopt wel dat hier maar één mast staat, de volgende staat 4 kilometer verderop. Maar toch nog bijna 50Mb download. Dat heb ik in Zwolle nog niet gehaald. Maar da's wel logisch lijkt me.

[ Voor 8% gewijzigd door krakendmodem op 22-04-2015 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Op het platteland kan ik me voorstellen dat het aantal 4G-telefoons lager is of dat het gebruik lager is dan in de stad. Over het algemeen heb ik ook het idee dat snelheden er wat hoger liggen (m.u.v. stedelijke LTE1800-locaties).

Weet iemand inmiddels of KPN nu ook 20 MHz aan LTE1800 gebruikt daar waar het is uitgerold? (nu GSM1800 lijkt te zijn verdwenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
Sorcerer8472 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 09:19:
[...]
Weet iemand inmiddels of KPN nu ook 20 MHz aan LTE1800 gebruikt daar waar het is uitgerold? (nu GSM1800 lijkt te zijn verdwenen)
In Eindhoven (waar het grootste deel van de antennes inmiddels is omgebouwd) wordt nog steeds 10 Mhz gebruikt aan LTE1800. Of hier nog GSM1800 actief is, durf ik niet te zeggen.
Ook in Amsterdam, waar al is gemeld dat GSM1800 verdwenen is, werd afgelopen zaterdag nog steeds 10 Mhz gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Gezien de meldingen in het T-Mobile topic was Koningsdag een echte uitdaging voor de 4G netwerken. Bij KPN Snelheidsdaling of 2G, 3G, 4G netwerk weg. Bij Vodafone snelheidsverlaging. Bij T-Mobile in de omgebouwde gebieden geen problemen en goede snelheden.

Kortom: wat eerder al ervaren is, de lager wordende KPN 4G snelheid is de wet van de remmende voorsprong. KPN had als eerste 4G-800 landelijk dekkend. Ze zijn te traag met de 4G-1800 uitrol als capaciteits aanvulling.

Toch is de uitrol per volledige regio nog steeds de beste strategie geweest. In mijn omgeving heeft het nu nog steeds het effect dat iedereen naar KPN of Hi overstapt. Dit ondanks dat Vodafone tegenwoordig nagenoeg dezelfde hoeveelheid 4G dekking heeft. T-Mobile blijft met stip het netwerk met de meeste capaciteit. KPN moet die nu snel uitbreiden. Ik ga er vanuit dat KPN dacht langer toe te kunnen met een landelijk 4G net. Ik denk dat de ronde metingen tijdens Koningsdag de eerste keer was dat het 4G netwerk meer dan maximaal bezet was. Ik had vorig jaar nog niet willen voorspellen dat het 4G netwerk nu al aan zijn top zou zitten. Dit geeft te denken voor de capaciteit van Tele2 met alleen 4G-800 dekking voor de grote oppervlakten met wat 4G-2600 vlak bij de mast.

[ Voor 75% gewijzigd door ucsdcom op 28-04-2015 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
In Alkmaar was er bij SLAM! (25k man) uitstekend bereik. Geen speedtests gedaan, maar browsen en filmpjes/foto's uploaden ging vlot via 4G. Ik heb wel vaker gemerkt dat zolang een evenement buiten is, KPN's 4G-netwerk prima een grote mensenmassa aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangster93
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 23:59
TomasH schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 19:20:
In Alkmaar was er bij SLAM! (25k man) uitstekend bereik. Geen speedtests gedaan, maar browsen en filmpjes/foto's uploaden ging vlot via 4G. Ik heb wel vaker gemerkt dat zolang een evenement buiten is, KPN's 4G-netwerk prima een grote mensenmassa aankan.
Toevallig had KPN bij slam een extra (tijdelijke) zendmast geplaatst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
ucsdcom schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 19:12:
Gezien de meldingen in het T-Mobile topic was Koningsdag een echte uitdaging voor de 4G netwerken. Bij KPN Snelheidsdaling of 2G, 3G, 4G netwerk weg. Bij Vodafone snelheidsverlaging. Bij T-Mobile in de omgebouwde gebieden geen problemen en goede snelheden.

Kortom: wat eerder al ervaren is, de lager wordende KPN 4G snelheid is de wet van de remmende voorsprong. KPN had als eerste 4G-800 landelijk dekkend. Ze zijn te traag met de 4G-1800 uitrol als capaciteits aanvulling.

Toch is de uitrol per volledige regio nog steeds de beste strategie geweest. In mijn omgeving heeft het nu nog steeds het effect dat iedereen naar KPN of Hi overstapt. Dit ondanks dat Vodafone tegenwoordig nagenoeg dezelfde hoeveelheid 4G dekking heeft. T-Mobile blijft met stip het netwerk met de meeste capaciteit. KPN moet die nu snel uitbreiden. Ik ga er vanuit dat KPN dacht langer toe te kunnen met een landelijk 4G net. Ik denk dat de ronde metingen tijdens Koningsdag de eerste keer was dat het 4G netwerk meer dan maximaal bezet was. Ik had vorig jaar nog niet willen voorspellen dat het 4G netwerk nu al aan zijn top zou zitten. Dit geeft te denken voor de capaciteit van Tele2 met alleen 4G-800 dekking voor de grote oppervlakten met wat 4G-2600 vlak bij de mast.
Wat goed mogelijk is dat enkele mast locaties in de buurt aangesloten waren met straalverbindingen, en dan misschien ook nog in een daisychain, volgens mij heeft KPN die nog wel in gebruik in de stedelijke (dak) locaties.

KPN heeft overall gezien nog de beste dekking. De 1800 MHz uitrol gaat als een speer, duurt niet lang meer dan zijn ze Vodafone al voorbij met het aantal 1800 MHz locaties.

Het lijkt erop dat KPN deze locaties nog niet goed ingeregeld heeft, heb ook nog geen berichten gezien dat 4G+ (LTE CA) geactiveerd op het KPN netwerk. KPN geeft zelf ook maar een max download van 150 Mbit/s aan bij de abbo's. (Edit: Ook 225 Mbit/s op 4G+, blijkbaar toch wel ergens actief naast Delft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Op de locaties waar het misging in Utrecht is er zover ik weet geen sprake van straalverbindingen. Wel mogelijk nog geen 1800 MHz actief daar, maar dat weet ik niet zeker (Wijk C + Vogelenbuurt dus).

Wat betreft 1800: ze zijn er op een aantal plekken nu dus wel "te laat" mee als je kijkt naar het Koningsdagverhaal. Ik denk niet dat er veel andere momenten in het jaar zijn dat het zo nodig is. Op 5 mei rond de Bevrijdingsdagfestivals is wel een idee. En misschien de vaste locatie bij Pinkpop even snel een upgrade geven naar LTE1800 voordat het festival begint (lezen jullie mee, KPN? :+) .. nadat Vodafone vorig jaar nog niet zo helder was om die locatie 4G te geven + hun mobiele site het begaf bij Pinkpop zijn ze nu zo helder om er gelijk LTE800+LTE1800 uit te rollen :+ En hopelijk lukt het ze om naar 15 of 20 MHz op te schalen tegen die tijd, dat zal ook schelen.

Om verder in te gaan op je commentaar: we weten nog niet wat Vodafone verder gaat doen. Eigenlijk heb ik het vermoeden dat Vodafone eerst dezelfde strategie als T-Mobile wilde hanteren maar daarna is overgestapt op "snel landelijke dekking"; het feit dat Amsterdam zo'n hoge LTE1800-dichtheid heeft is daar wel een indicator van. Genoeg delen van de hoofdstad die helemaal niet zo heel druk zijn maar wel LTE1800-dekking hebben. Zowat alle vroeg geplaatste antennes lijken LTE1800 te hebben (misschien kan The Wizard even op datum selecteren in een database om te kijken of het inderdaad zo is dat er bijna geen LTE800-only is uitgerold in het begin bij Vf).

Mogelijk gaat Vodafone nu ook sneller LTE1800 toevoegen op locaties, nu LTE800 redelijk ver af is en nu ze zien dat het vrij hard gaat met gebruik op LTE. Houden jullie dat een beetje in de gaten, of er LTE1800-toevoegingen plaatsvinden op LTE800-sites?

Verder vermoed ik dat Vodafone de keuze om wel of niet 1800 toe te voegen maakt op basis van historische gegevens van drukte van een bepaalde locatie + het geografische bereik van de cel. Vallen die waarden boven een bepaalde drempel, dan wordt LTE1800 direct toegevoegd. Verder is het volgens mij ook niet heel moeilijk voor ze om het later nog toe te voegen op een locatie; gewoon kabeltje erbij prikken, eventueel wat kastjes erbij en ze zijn klaar. In ieder geval geen takelwerk en alleen al daardoor veel minder ingrijpend dan een volledige vervanging. Je ziet ook hoe snel KPN het nu doet; die moeten een soortgelijke handeling verrichten volgens mij.

Wat betreft Tele2: die zullen ook profielen hebben van drukte van bepaalde regio's. Ik zie zelfs 2600 MHz op plekken die zeer dunbevolkt zijn en waar ik vermoed dat ook KPN voorlopig nog geen 1800 zal inzetten. Ze denken wel degelijk redelijk ver vooruit vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-09 19:32
Ik klaag altijd flink in dit topic, want in regio Breda is het matig de laatste tijd. Met Koningsdag naar Eindhoven en alles prima kunnen doen. Goede snelheid en maximaal kunnen genieten van 4G. Was goed te merken dat daar al 1800 was geplaatst en er genoeg capaciteit was!

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Oke, ik heb nu een weekje 4G en wil even mijn ervaringen delen. 4G dekking in het Noorden is niet al te best. Op veel plekken in (ietwat) afgelegen gebieden is er geen 4G dekking, terwijl er dan wel weer volle bak 3G te ontvangen is. Opzich dus niet zo'n probleem aangezien 3G ook tegen de 15Mbit aantikt, maar toch. Had wel verwacht dat door de landelijke gebieden er beter bereik zou zijn. Volgens de coveragechecker is er 4G signaal, maar dat heb ik niet mogen ervaren. Beetje jammer.
Zolang er maar verbinding is via 3G of 4G vind ik het best :)
Pagina: 1 ... 10 ... 26 Laatste

Dit topic is gesloten.