[KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 26 Laatste
Acties:
  • 198.940 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
KPN heeft nu alleen 4G op de 1800 band in en om de grote steden in het westen: Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht en een beetje in Eindhoven. Ze zijn echter pas kort bezig met uitrollen en door de bijna volledige 4G dekking op de 800 frequentie lijkt het of KPN het rustig aan doet met de 4G-1800 uitrol. De 4G-1800 dekking van Vodafone valt in de praktijk echter ook tegen. Ik zou je toch adviseren om bij je verleging ook een nieuw toestel er bij te nemen als je daar wat Euro's voor over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:02

RnB

Bedoel je met nu sinds vandaag of al voor langere tijd?
Want ik heb nu niet meer alleen een trage dataconnectie op Schiphol, ook daarbuiten. Amsterdam (Zuid, Zuidoost, Centrum), Rotterdam en Breda heb ik uitvoerig getest, maar de snelheden zijn om te huilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:54

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

ucsdcom schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 18:52:
KPN heeft nu alleen 4G op de 1800 band in en om de grote steden in het westen: Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht en een beetje in Eindhoven. Ze zijn echter pas kort bezig met uitrollen en door de bijna volledige 4G dekking op de 800 frequentie lijkt het of KPN het rustig aan doet met de 4G-1800 uitrol. De 4G-1800 dekking van Vodafone valt in de praktijk echter ook tegen. Ik zou je toch adviseren om bij je verleging ook een nieuw toestel er bij te nemen als je daar wat Euro's voor over hebt.
Dat heb ik dus niet ;-) iPhone 5 64GB voldoet dikke prima. Geen zin om een 5s o.i.d. te moeten nemen :-)

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Sjoerdfoto schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 15:03:
[...]

Dat heb ik dus niet ;-) iPhone 5 64GB voldoet dikke prima. Geen zin om een 5s o.i.d. te moeten nemen :-)
Als je je telefoon per se wil houden en 4G belangrijk vindt dan moet je voor T-Mobile gaan (als je vooral in het dekkingsgebied komt, zie hun dekkingskaartje op hun site).

Bij KPN en Vodafone zal het nog een tijdje duren voordat de 4G-dekking wordt uitgebreid, en ook binnen steden zal die dekking nog lange tijd beter zijn bij T-Mobile dan bij de andere twee. Bij Tele2 zul je nooit gebruik kunnen maken van 4G.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• markiebiboy
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-06-2023
Snelheden bij KPN zijn de laatste tijd om te janken....

Deze tests zijn gedaan in Arnhem en Nijmegen. Met de server van KPN. De laatste test met de server van Haarlem (leaseweb). Hoe zit het met jullie?

Tests zijn gedaan met een Iphone 5s met HI abonnement.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/j5jv69.png

[ Voor 14% gewijzigd door markiebiboy op 26-02-2015 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
Ik test hier op dit moment een download via LTE800 en trek daar constant 42Mbps mee. Ik kan absoluut niet klagen!

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 18:54
Sorcerer8472 schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 15:48:
[...]

Als je je telefoon per se wil houden en 4G belangrijk vindt dan moet je voor T-Mobile gaan (als je vooral in het dekkingsgebied komt, zie hun dekkingskaartje op hun site).

Bij KPN en Vodafone zal het nog een tijdje duren voordat de 4G-dekking wordt uitgebreid, en ook binnen steden zal die dekking nog lange tijd beter zijn bij T-Mobile dan bij de andere twee. Bij Tele2 zul je nooit gebruik kunnen maken van 4G.
Hoe kom je aan die Tele2-wijsheid? Ze zijn nu een 4G-netwerk aan het uitrollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

pa2ra schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 09:49:
[...]

Hoe kom je aan die Tele2-wijsheid? Ze zijn nu een 4G-netwerk aan het uitrollen.
Kijk eens even welke 4G frequenties de iPhone 5 ondersteunt en op welke frequentie Tele2 haar 4G-netwerk uitrolt ;)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 18:54
MensionXL schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 09:53:
[...]

Kijk eens even welke 4G frequenties de iPhone 5 ondersteunt en op welke frequentie Tele2 haar 4G-netwerk uitrolt ;)
Ah, sorry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
markiebiboy schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 20:40:

Deze tests zijn gedaan in Arnhem en Nijmegen. Met de server van KPN. De laatste test met de server van Haarlem (leaseweb). Hoe zit het met jullie?

[afbeelding]
Ik zit op dit moment buiten de deur en moet een aantal dingen uploaden via 4G. Ik tik constant minstens 7Mb aan met in de pieken bijna 10Mb. Gemiddeld doe ik zo'n 8Mb. Vind ik absoluut niet slecht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:02

RnB

Gemiddeld 8Mb is wel slecht als je je bedenkt dat we een aantal maanden geleden de 20Mb upload aantikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiebiboy
Jassy schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 15:31:
[...]

Ik zit op dit moment buiten de deur en moet een aantal dingen uploaden via 4G. Ik tik constant minstens 7Mb aan met in de pieken bijna 10Mb. Gemiddeld doe ik zo'n 8Mb. Vind ik absoluut niet slecht!
Voor 4G vind ik het tegenvallen. Met 3G haal ik dat ook. Nu en jaren geleden al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
markiebiboy schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 17:14:
[...]

Voor 4G vind ik het tegenvallen. Met 3G haal ik dat ook. Nu en jaren geleden al
Upload he, niet download. Gisteravond heb ik een paar files gedownload en die gingen constant met 40Mb+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-09 19:32
markiebiboy schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 20:40:

[afbeelding]
Ik dacht dat ik de enige was, maar wat is het verslechterd zeg! Omgeving Breda zit ik op een Hi abonnement en doe ik regelmatig testjes. De download valt nog wel mee, maar de upload is regelmatig slecht.

In het begin was het echt prima en haalde ik 15/25 mbit upload. Het gaat me niet om het getalletje, maar ik merk het verzenden toch vaak vertraging en dat is duidelijk te zien in onderstaande afbeeldingen.

Klacht is inmiddels verzonden richting Hi en ik hoop dat ze opschieten met meer capaciteit en 1800/2600 mhz.

Tests zijn gedaan met een iPhone 6/6 plus

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WwYiDrem.jpg Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aJrGI9Em.jpg

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online
Bij die uploads ziet het eruit alsof er iets stuk is ofzo? :?

Hoe dan ook: hebben jullie er in de praktijk last van dat het nu wat langzamer is? ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
Dat dacht ik dus ook! Stuk bedoel je aan hun zijde? Ik heb een nieuwe simkaart geprobeerd en twee verschillende toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06:32

swv

Ik was gisteren in de spits een stream op Youtube aan het kijken en op Amsterdam Centraal had ie er geen zin meer in. Ik zat naar een filmpje te kijken van op een gegeven moment 100x70 pixels volgens mij :P Bij browsen echter vooralsnog geen merkbare problemen. Niet zo gek als je ziet hoe weinig masten daar de 4G dekking verzorgen. Op Utrecht Centraal heb je tegenwoordig ook 4G1800 van 1 mast maar die presteert vooralsnog niet beter dan 4G800 qua snelheid a 10Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:59
Er IS ook iets stuk. IEDEREEN met een iPhone 6 of 6 Plus heeft momenteel een meer dan beroerde upload bij KPN. Ze ontkennen echter stellig dat er iets aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Laatst online: 01-09 22:45
Precies. Het is gewoon mis daar. In eerste instantie hardnekkig ontkennen. TD zegt dat er niks aan de hand is. Ben gebeld en men wilde dat ik mijn toestel naar Apple stuurde. Uitgelegd dat ik dat niet wilde, omdat het toestel goed is, en het een KPN probleem is, getuige ook de kruistesten.
Na een weekje weer contact opgenomen met Webcare, en daar kwamen ze weer met toestel insturen. Weer uitgelegd, en terug verwezen naar de kruistesten en dit topic. Kreeg een dag later: "We zijn al iets verder met het onderzoek! Sterker nog: Er zijn verschillende acties uitgezet om deze impact weg te nemen."

Dus of KPN/Hi erkennen dat er een probleem is, of ze houden me aan het lijntje.

/edit
Hier mijn posts met kruistests:
UltraSub in "4G van KPN: klaar voor de toekomst"

/edit 2
Wat me overigens opvalt, als de upload laag uit valt in de regio tot ~1Mbps of minder, dan start hij wel degelijk hoog en doet gedurende de rest van de test zo goed als niks. Even een burst en dan écht traag. Maar zelfde toestel met zelfde sim haalt ook heus wel eens hoge uploadsnelheden. (Echter vaker niet dan wel bij mij in ieder geval)

[ Voor 26% gewijzigd door UltraSub op 04-03-2015 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 21:02

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

UltraSub schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 13:45:
...
/edit 2
Wat me overigens opvalt, als de upload laag uit valt in de regio tot ~1Mbps of minder, dan start hij wel degelijk hoog en doet gedurende de rest van de test zo goed als niks. Even een burst en dan écht traag. Maar zelfde toestel met zelfde sim haalt ook heus wel eens hoge uploadsnelheden. (Echter vaker niet dan wel bij mij in ieder geval)
Dat wat je hierboven beschrijft, ervaar ik exact zo op m'n BlackBerry Z30. Upload start op zo'n 15-20mbit, en na een seconde of wat stort ie volledig in. Er komt dan geen data meer binnen en omdat Ookla Speedtest loopt te 'middelen', lijkt het alsof de upload steeds verder terugloopt.
In mijn geval ligt dat niet aan het netwerk, want gebruik ik het toestel als Wi-Fi hotspot dan heeft de Ookla Speedtest vanaf de laptop nergens last van (~25mbit down, 16-20mbit up).
Bij normaal gebruik van 4G op het toestel (bijv. mail met grote attachment verzenden) ervaar ik geen problemen, hickups of vertraging.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
Wat UltraSub en Maestro zeggen heb ik dus ook! In het begin gaat hij even naar de 15-20 mbit en loopt dan terug om vervolgens op een hele lage snelheid uit te komen.

Ik heb ook vervolgens contact opgenomen met de Hi Webcare en ze geven mij hetzelfde bericht als jou: 'We zijn het nog druk aan het onderzoeken! Ik kan bevestigen dat er verschillende acties zijn uitgezet om deze impact weg te nemen'

Nu maar hopen dat die acties een beetje vlot verlopen, want ik ervaar soms wel bij het versturen van een filmpje van tientallen mb's vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online
De app gebruikt wellicht andere techniek dan de website (da's ook Flash geloof ik). Mogelijk gaat er specifiek iets mis bij de techniek die de app gebruikt icm KPN-netwerk.

Gaat het ook mis als je hem naar 3G forceert, of blijft hij dan wel snel sturen op 3G-snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:59
Dat niet, want ik heb op mijn 5S wél hoge snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
Sorcerer8472 schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 15:53:
De app gebruikt wellicht andere techniek dan de website (da's ook Flash geloof ik). Mogelijk gaat er specifiek iets mis bij de techniek die de app gebruikt icm KPN-netwerk.

Gaat het ook mis als je hem naar 3G forceert, of blijft hij dan wel snel sturen op 3G-snelheid?
Hier ook! Op 3G meestal wel goede acceptabele upload snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 12:04

The Wizard

Moderator Mobile
Ik heb hier ook last van, alleen met de Speedtest app en op een Nexus 5 en 6. Dus het niet echt toestel gerelateerd.

Als ik een andere speedtest gebruik heb ik er geen last van (bijv. Coveragechecker of Sensorly), dus het lijkt meer op een probleem van Speedtest.

Heeft iemand al de APN advancedinternet geprobeerd met Speedtest? Dit is de APN zonder firewall of proxy.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumuhtsop
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
mijn iPhone 6 heeft op alle plekken waar ik dagelijks ben ( Nieuwegein en Tilburg en onderweg tussen beide ) uploads die tegen de 25 mbit zitten op 4G, stabiel. Ik test dit niet via een app ( speedtest app is helemaal crap ) maar via FTP connecties ( upload zelf gemaakte video's van 4 minuten) naar mijn eigen server en servers van andere. Als ik op dezelfde plek de speedtest app gebruik dan kom ik niet verder dan 4 a 5 mbit UP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
The Wizard schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 07:48:
Ik heb hier ook last van, alleen met de Speedtest app en op een Nexus 5 en 6. Dus het niet echt toestel gerelateerd.

Als ik een andere speedtest gebruik heb ik er geen last van (bijv. Coveragechecker of Sensorly), dus het lijkt meer op een probleem van Speedtest.

Heeft iemand al de APN advancedinternet geprobeerd met Speedtest? Dit is de APN zonder firewall of proxy.
Ik weet niet of je gelijk of ongelijk hebt betreft de app, maar KPN gebruikt zelf ook Speedtest om aan te tonen wat de snelheid is: YouTube: KPN koppelt drie frequenties in het 4G-netwerk

Daarnaast werkt het met een andere provider wel en op mijn WiFi thuis helemaal prima. Ik had eerst ook mijn twijfels zoals jij hebt. Daarom heb ik SpeedSmart gebruikt, maar die vertoont precies dezelfde symptomen. Eerst heel hoog om vervolgens volledig in te storten.

[ Voor 31% gewijzigd door Cardo op 05-03-2015 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Hmm, vreemd. Heb je de andere APN al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Sensorly of speedtest maakt hier niet uit, beiden exact zelfde gedrag. En is ook merkbaar aan zeer trage uploads van bijvoorbeeld foto's of gifs in apps.

[ Voor 37% gewijzigd door UltraSub op 05-03-2015 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

The Wizard schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 07:48:
...
Ik heb een aantal testen gedaan op 3G en 4G, met beide APN's:
APN KPN4G.nl: Speedtest upload bevriest vaak na enkele seconden. Nagenoeg altijd op 4G, vaak op 3G. Als 3G het wel goed doet en ik daarna toggle naar 4G zonder het sluiten van de Speedtest app, dan loopt de upload over 4G ook een aantal keren goed (~ 18-20mbit up)

advancedinternet APN: Deze lijkt -vanaf hier althans- beduidend beter samen te werken met Speedtest.
Upload is wel lager en zwiept een beetje (8-15mbit), maar de Speedtest app kan z'n test afmaken en toont i.i.g. een eindresultaat. Geen stalls in de upload, maar wat minder snel dus.

Met andere Speedtests of een filetransfer o.i.d. werken beide APN's goed, maar haalt de KPN4G.nl APN wat hogere snelheden.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Oke oke, ook ik erken het probleem. Ik was eerst in de veronderstelling dat dit locatie afhankelijk was, zoals bijvoorbeeld Amsterdam of Utrecht waar ik vaak (langs)kom. Ik heb vanmorgen een aantal speedtests gedraaid met Ookla Speedtest en Sensorly. Ik heb een iPhone 6 en een iPad Air 2. Beide met een eigen Hi abonnement.

Bij beide apps haal ik dezelfde verschillen in resultaten bij mij thuis in Alkmaar:
IPad structureel 34 Mbit down en 18 Mbit up
IPhone structureel 25 Mbit down en max 9 Mbit up en ver daar beneden (lees: heel variabel).

Dat de iPad hogere download haalt is te verklaren doordat ie in staat is het 4G signaal beter op te pikken dan de iPhone (5 bolletjes vs 4 bolletjes bij het raam). De upload is niet te verklaren. Eerst wat jullie beschrijven hoog beginnen en laag eindigen. Wijzigen van APN lost vooralsnog weinig op met wisselde resultaten. Ik heb daarvoor te weinig getest om er een conclusie aan te verbinden.

En ik was nog wel in mei vorig jaar overgestapt van Vodafone vanwege (onder andere) dit probleem. :|

[ Voor 3% gewijzigd door swv op 05-03-2015 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Phew.. Gelukkig. Steeds meer mensen met het probleem. Ben ik blij dat ik niet de enige ben, dacht op een gegeven moment dat ik gek begon te worden. Heb me ook al suf gegoogled of dit voor i6 en Plus vaker voor komt, maar lijkt echt een combo te zijn tussen deze toestellen en KPN. Dan vraag ik me dus af, wat zou de technische verklaring hiervoor kunnen zijn? Iemand met een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Maar wat zijn nou jullie snelheden als jullie bv dmv tethering een bestand downloaden via het 4G netwerk ? Die geven mijn inziens een beduidend betrouwbaarder beeld dan deze speedtest apps met alle mogelijke variaties van dien.

Met de speedtest app kom ik niet hoger dan 29Mb download en 4Mb upload op het 4G netwerk, ook niet als ik de KPN server gebruik.

Echter wanneer ik mijn toestel aan de PC hang en ik dan een file ga downloaden of uploaden is de snelheid beduidend hoger, namelijk rond de 45Mb download en rond de 10Mb upload.

Wat ik hiermee wil zeggen: Klagen we nu omdat het KPN netwerk zo traag is of omdat die apps gewoon niet betrouwbaar werken ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Ik ga het uitgebreider testen en dan koppel ik het hier terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
UltraSub schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 20:00:
Phew.. Gelukkig. Steeds meer mensen met het probleem. Ben ik blij dat ik niet de enige ben, dacht op een gegeven moment dat ik gek begon te worden. Heb me ook al suf gegoogled of dit voor i6 en Plus vaker voor komt, maar lijkt echt een combo te zijn tussen deze toestellen en KPN. Dan vraag ik me dus af, wat zou de technische verklaring hiervoor kunnen zijn? Iemand met een idee?
Haha dat had ik dus ook: het idee dat ik de enige was en gek werd. Ik vraag me af hoe we KPN/Hi duidelijk hiervan de op hoogte kunnen stellen? Bij het andere topic, bijvoorbeeld T-Mobile, zit ook een moderator die daar de berichten bijhoudt en regelmatig reageert.

@Jassyje hebt een punt, maar het gaat mij niet enkel om het getalletje of het nou 10/15/20 mbit is. Ik merk ook gewoon echt een slecht netwerk. Bijvoorbeeld als ik een filmpje doorstuur op Whatsapp, dan duurt dit beduidend langer dan een jaar geleden toen het nog minder druk was op het 4G netwerk.

Ik zal ook even testen of het met tetheren naar de pc verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Jassy schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 20:21:
Maar wat zijn nou jullie snelheden als jullie bv dmv tethering een bestand downloaden via het 4G netwerk ? Die geven mijn inziens een beduidend betrouwbaarder beeld dan deze speedtest apps met alle mogelijke variaties van dien.

Met de speedtest app kom ik niet hoger dan 29Mb download en 4Mb upload op het 4G netwerk, ook niet als ik de KPN server gebruik.

Echter wanneer ik mijn toestel aan de PC hang en ik dan een file ga downloaden of uploaden is de snelheid beduidend hoger, namelijk rond de 45Mb download en rond de 10Mb upload.

Wat ik hiermee wil zeggen: Klagen we nu omdat het KPN netwerk zo traag is of omdat die apps gewoon niet betrouwbaar werken ?!
Ik heb dit getest op een locatie waar de upload met speedtest apps het omschreven gedrag vertoonde. Namelijk een hoge burst bij start en dan nagenoeg niks meer waardoor eind upload van zo'n test app laag is. Tethered aan mijn MBA haalde ik toen ook slechte uploadsnelheden. Verder niet uitgebreid getest en gedocumenteerd. WIl ik best nog een keer doen, ware het niet dat ik nu ineens thuis een stabiele 5Mbps upload heb, waar dat eerst met hetzelfde toestel bovengenoemd gedrag liet zien. Het is nu stabiel, hoewel niet snel is het afwijkend van de "probleem situaties". MBA laat dan ook zelfde 5Mbps zien.
Ik heb normaal mijn laptop niet bij me, en kan dit dus niet overal testen. Zal volgende week eens mijn laptop meenemen naar locaties van waar ik weet dat ze slecht zijn in de apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Ik ben op dit moment aan het tetheren en ik heb al direct een opvallend dingetje te pakken: De speedtest.net site wil niet fatsoenlijk laden! Toeval?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/26787678/speedtest.PNG

Blokkeert KPN hier misschien iets? Ook op de APN advancedinternet kan ik de site niet laden.

Als ik op mijn eigen WiFi zit wordt direct de site volledig en snel geladen.

Als ik dan de site laadt op mijn eigen WiFi en dan weer omschakel naar het KPN netwerk en dan de test wil starten werkt die test gewoon wel, echter blijven de snelheden dan ook fors achter net als in de app. De upload test doet het overigens wel direct en volledig. Het lijkt er dus op dat er iets in de speedtest app niet goed zit.

Dan gaan we eens een download proberen op het internet. Ik heb hiervoor een usenetdownload gepakt die ik download van Astraweb. Dit geeft het volgende beeld:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/26787678/kpndown.png

Afgezien van een paar dipjes zit ik structureel rond de 35Mb gemiddeld. Dat is dus al beduidend meer dan Speedtest mij laat geloven.

Dan ben ik een bestand naar Youtube gaan uploaden van bijna 400MB.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/26787678/kpnup.png

Ook dit laat weer beduidend hogere snelheden zien dan de test van Speedtest. Ik zit gemiddeld rond de 13Mb upload terwijl de test mij wil laten geloven dat ik rond de 5Mb zit.

Overigens heb ik dit getest met de WiFi hotspot van een LG Nexus 5 (Android 5.0.1, root met nieuwste franco kernel). Ik ga dezelfde testen nog eens maken met mijn MiFi die ik ook door middel van USB op mijn PC aan kan sluiten. Bij de Nexus 5 wil dat op de een of andere manier niet en loopt mijn PC vast.

Kortom: Echt vertrouwen heb ik in de Speedtest app niet op de een of andere manier omdat deze geen reeel beeld geeft van de werkelijke snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
Tsja, ik wil geen heilige huisjes afbreken, maar speedtests zijn slechts cijfertjes en ik snap nog steeds het nut er niet van. Het is leuk om met een snelle BMW 180 over de A12 te scheuren, maar als je steeds moet afremmen bij stagnatie door drukte of ongevallen dan rij ik liever continu 100 zonder pieken en dalen. Natuurlijk betaal je voor een zekere snelheid, maar mijns inziens speelt er veel meer een rol dan alleen de pieksnelheid en dat kun je niet zomaar even vastleggen in een instant screenshot. In een restaurant kan de bediening (en servering) ook vliegensvlug zijn, maar als het niet te vreten is dan ga je ook ergens anders heen. Snelheid is naar mijn bijzonder bescheiden mening slechts een detail, die soms wel erg veel benadrukt wordt.

Haastige spoed is zelden goed en nu eerst een Bavaria :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
Alleen knap vervelend als je voor die BMW betaalt en dan ineens bij de 100 km/h begint te stotteren. Je hebt een punt dat het dus niet om de cijfertjes gaat, maar wel om de ervaring. Als ik net als anderen duidelijk merk dat video's uploaden evenals andere dingen versturen duidelijk trager gaat, dan is dat toch erg vervelend! Dus het gaat mij, en ik denk anderen, zeker niet om de pieksnelheid, maar inderdaad dat de verbinding stabiel is en daar gebruik van kunnen maken. Proost ! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online
Maargoed, als je je BMW zit te testen op een defecte rollerbank, dan weet je nog steeds niks hè...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 09:13:
Maargoed, als je je BMW zit te testen op een defecte rollerbank, dan weet je nog steeds niks hè...
Exact. Ik vind iets statisch als speedtest niet representatief genoeg voor "normaal gebruik". Je hebt een abonnement immers niet om 24/7 speedtests te doen. Natuurlijk kan iemand zijn normale gebruik minder goed presenteren aan de buitenwereld, maar dat is een andere discussie.

Als je -bij wijze van spreken- midden in de nacht, naast een LTE-mast een speedtest gaat doen dan zal het vast wel goed komen. Nu ga ik er vanuit dat iedereen dit onder andere omstandigheden doet en zolang wij niet weten onder welke omstandigheden (die de tester zelf ook niet altijd weet) dan kunnen anderen *niets* met de uitkomsten van een test.

Snelheid en kwaliteit zijn in de basis een combinatie van tijd en locatie, aangevuld met wat netwerkspecifieke factoren (storing, capaciteit, etc.). Op een andere plek, of tijdstip, kunnen de resultaten ineens heel anders zijn. Mobiele communicatie is afhankelijk van teveel factoren om oordelen te kunnen vellen op basis van speedtests. Zeker op een website als deze die nota bene in radiocommercials zijn kracht en objectiviteit probeert te promoten verwacht ik toch wel iets meer niveau dan discussie over speedtests.

Om maar niet te spreken over externe storing. Stel dat jij een apparaat hebt staan (of je buren) die een stoorproduct op de LTE band zet. Die dingen worden vandaag de dag nog steeds door het Agentschap Telecom uit de lucht geplukt en als jij daar toevallig (al dan niet op een bepaalde locatie) last van ondervindt dan pakt jouw speedtest toch heel anders uit dan je misschien zou verwachten. Dat is uiteraard een uitzondering, maar als je dit soort factoren weg laat dan ga je dus altijd uit van ideale situaties die -waar ik deze reply al mee begon- alles behalve representatief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Over je vetgedrukte. Kom op zeg. Denk je nou echt dat iemand zich de moeite neemt om te gaan klagen over speedtests? Het is een tool. Meer niet. En op een site als deze verwacht ik ook wel iets meer niveau dan het simpel afschuiven op een speedtest.

Nog een keer chronologisch dan voor de mensen die niet verder lezen dan hun neus lang is.

- iPhone 5S met Vodafone. Supersnel, nooit gezeur.
- sluit een Hi abo af. Krijg een 6 Plus. Stop sim van Voda er in, supersnel, nooit gezeur.
- VF loopt af, Hi sim wordt actief. Gaat in dezelfde 6 plus. Lijkt allemaal in orde.
- De weken erna regelmatig dat messengers traag lijken of zelfs time-out krijgen bij versturen van foto's/gifs/enz, mails erg langzaam versturen enz. Kortom, ik ervaar iets anders dan bij Voda.
- Dus ga je meten. Hoe? Juist, met tools. Niet om te kijken wat pieksnelheden zijn. Maar om te kijken of er afwijkingen te vinden zijn. Die hoeven niet heilig te zijn, maar ze geven wel iets aan.

Vervolgens analyseer je waar het probleem kan zitten. En goh, daar komen we uit op een 6 en 6 Plus op het KPN netwerk. Lekker boeiend van die speedtest snelheden. Daar gaat het hier ook helemaal niet over. Waar het over gaat is dat mensen met een 6 en 6 Plus op sommige veel locaties een korte burst doen qua upload en vervolgens dusdanig langzaam zijn dat er zelfs time-outs ontstaan. Dat is niet de gebruikerservaring die KPN schetst in reclames "Beste en snelste netwerk van Nederland".

Als jij dat een discussie over speedtests wil maken, be my guest. Maar volgens mij heb je dan toch iets gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Wow, that escalated quickly :D
Gisteren heb ik een aantal testjes gedaan uit nieuwsgierigheid en op 'verzoek' van The Wizard.
Ik de praktijk ervaar ik geen enkel probleem, het is slechts de Speedtest uploadtest op mijn mobiel die gek doet (al 10 maanden). Voor de rest heb ik gewoon een goedwerkende 20mbit+ deken over heel Nederland.

I.i.g: Onze info is niet consequent: De ene heeft forse problemen in de praktijk, iemand anders meet verschillen per device en sommigen merken alleen gekkigheid in de speedtest. Daar kan een provider weinig mee aanvangen natuurlijk...

@UltraSub: Heb je de APN al eens aangepast naar advancedinternet i.p.v. KPN4G.nl ?
En merk(te) je dan ook verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Wat Raider95 aangeeft dat er meer oorzaken kunnen zijn. Het KPN netwerk is een goed en degelijk netwerk, al slibt het nu ook langzaam dicht op de beperkte 4G800 ruimte. Sneller dan ze verwachten, daarom zijn ze ook met het Booster programma bezig voor de uitrol van 1800 en mogelijk ook 2600 op middellange termijn.

Er kan echter best een probleem zijn met KPN en de iPhone 6, zeer waarschijnlijk zijn ze er al druk mee bezig. Vodafone heeft ook problemen met tablets en simkaart en Android 5. Zo heeft elke provider zijn eigen problematiek.

Zoals eerder aangegeven heb ik ook speedtest problemen met mijn Nexus 6 en 5, maar werken andere speedtesten wel, tevens geen upload problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Nah.. Ben je mal. Ik zie geen escalatie :)
@UltraSub: Heb je de APN al eens aangepast naar advancedinternet i.p.v. KPN4G.nl ?
En merk(te) je dan ook verschil?
Yup. Ook al geprobeerd. Er zit verschil tussen apn's, maar niet spannend. Op locaties waar de upload het genoemde gedrag vertoond en ik van apn's ben gewisseld zag ik geen verschil (in de oplossende sfeer dan).
The Wizard schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 13:23:
Wat Raider95 aangeeft dat er meer oorzaken kunnen zijn.
Dat klopt. Maar de tendens in dit topic is tot nu toe "ik heb het niet en KPN is top netwerk dus het ligt aan je toestel of de app of je ziet spoken" geweest. Kan ik me in vergissen, maar dat is het gevoel wat ik krijg.
Het KPN netwerk is een goed en degelijk netwerk, al slibt het nu ook langzaam dicht op de beperkte 4G800 ruimte. Sneller dan ze verwachten, daarom zijn ze ook met het Booster programma bezig voor de uitrol van 1800 en mogelijk ook 2600 op middellange termijn.
Ik zeg ook niet dat het een slecht netwerk is, er lijken alleen wat probleempjes te zijn nu. Als die opgelost worden, perfect. Ik zou het allerliefst blijven bij KPN. Dekking in de uithoeken is gewoon beter inderdaad, en vanwege het femto netwerk op kantoor :)
Er kan echter best een probleem zijn met KPN en de iPhone 6, zeer waarschijnlijk zijn ze er al druk mee bezig. Vodafone heeft ook problemen met tablets en simkaart en Android 5. Zo heeft elke provider zijn eigen problematiek.
Natuurlijk heeft iedere provider wel ergens een probleem. Zolang een provider die oplost is er ook niks aan de hand. Zal ook wel goed komen. Maar ik had gehoopt dat men inmiddels wel zou erkennen in dit topic dat er na alle kruistesten en steeds meer meldingen van gebruikers met deze problematiek, dat er een probleem is mbt deze toestellen in combinatie met KPN. En dan verder op technisch vlak wat het dan zou kunnen zijn. Want dat interesseert me wel. En niet om de 5 posts weer iemand die zegt dat het allemaal wel meevalt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online
Overigens ken ik nu een paar LTE1800-locaties van KPN in Utrecht, en het lijkt erop dat ze het óf via het grote paneel doen óf via het oude paneel dat ook UMTS2100 doet en er verweerd en oud uitziet (maar wellicht prima voldoet verder) :P

En ook bij Vodafone heb ik zo nu en dan vasthangende speedtests, dus da's niet alleen KPN.. en ligt volgens mij ook niet per se aan het Vodafone-netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 18:42:
Overigens ken ik nu een paar LTE1800-locaties van KPN in Utrecht, en het lijkt erop dat ze het óf via het grote paneel doen óf via het oude paneel dat ook UMTS2100 doet en er verweerd en oud uitziet (maar wellicht prima voldoet verder) :P
Hangt/hing daar geen DCS voorheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online
Raider095 schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 19:02:
[...]

Hangt/hing daar geen DCS voorheen?
Ja, klopt. Heb het even gecheckt, en als Antenneregister klopt dan zit alles op 26.3 m hoogte behalve UMTS2100, dat zit op 29.7 m hoogte. Dus alles via het grote paneel verder.

(Kardinaal de Jongweg oostzijde, vlakbij de rotonde).

[ Voor 7% gewijzigd door Sorcerer8472 op 06-03-2015 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-09 08:16
Hier zou ik dan toch graag op willen inhaken, aangezien meer van ons de indruk van Sorcerer delen (waaronder ikzelf) , dat KPN niet haar UMTS2100 netwerk/antennepanelen vervangt en/of upgrade.

Dit is in principe ook het geval, echter hebben in de afgelopen weken (in ieder geval in en rondom Amsterdam) er een aantal interessante ontwikkelingen omtrent KPN's LTE1800 netwerk plaats gevonden.

Mij is hierdoor nu meer duidelijk waarom er tot nu toe zo'n een willekeur zit in het wel of niet activeren/ombouwen van een site voor LTE1800. In Amsterdam is er naar het schijnt nog vooral een capaciteitskwestie gaande, welke eigenlijk al begonnen is tijdens de uitrol van UMTS900.
Sindsdien is GSM capaciteit nóg schaarser geworden, de uitrol van LTE1800 en de hieruit voortvloeiende afbouwing van GSM1800 maken dit er niet veel beter op.

Dit is ook de voornaamste reden waarom KPN vooralsnog een frequentiebandbreedte van 10 MHz aanhoudt voor LTE in de 1800 MHz band.

Om weer even terug te komen op de antenne opstelpunten: KPN heeft op een redelijk wat aantal locaties in en ook buiten Amsterdam de UMTS2100 panelen vervangen voor, jawel hier komt het,

1800/2100/2600 MHz panelen :D

KPN opstelpunt met LTE1800 én nieuwe panelen op de Zuidas
Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/g1qijvc99/IMG_0383.jpg
Zelfde foto, ingezoomd
Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/zfmr5tebx/IMG_0379.jpg

Deze panelen zijn van nagenoeg hetzelfde type als welke KPN gebruikt voor het handjevol LTE2600 sites die KPN al tijdens het begin van de uitrol van 4G mondjesmaat plaatst, voornamelijk tussen Rotterdam en Utrecht.

LTE2600 komt van deze sites ook vanaf losse panelen waar óók UMTS2100 vanaf komt. (Foto afkomstig uit kaart van 4gmasten.nl)
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/tpe80cmth/Schermafbeelding_2015_03_08_om_03_49_00.jpg

Deze antennepanelen zijn geschikt voor alles tussen 1800 en 2600 MHz en hebben wat weg van die brede panelen die T-Mobile ook gebruikt voor alles tussen 1800 en 2600 MHz in het omgebouwde gebied.
(is dit ook zo buiten de Randstad?)
Echter lijken ze op 't oog wel iets minder breed.

KPN maakt, zoals anderen hier eerder al hebben opgemerkt, lang niet alleen gebruik van deze nieuwe panelen voor LTE1800.
Wat dus ook mogelijk is, is dat de "lange" panelen LTE1800 verzorgen.
Of dit voortvloeit uit het feit of GSM1800 aanwezig is (geweest) durf ik niet te zeggen, heb tot nu toe nog geen GSM1800 sites van dichtbij genoeg kunnen zien, om te kunnen bepalen wat voor type panelen het zijn.

Als ik het goed begrijp, dit durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen, vervangt KPN de antennepanelen alleen wanneer er geen GSM1800 vanaf komt, wanneer dit dus wel het geval is, wordt LTE1800 ingeschakeld zonder de panelen te vervangen (naar het schijnt, dit baseer ik wat ik tot nu toe heb kunnen concluderen)

Ook heb ik van de enkele UMTS2100-only opstelpunten in Amsterdam de antennepanelen zien worden vervangen door dit nieuwe type paneel welke dus geschikt is voor 1800~2600 MHz.
Echter heb van nog geen van deze ook daadwerkelijk LTE1800 ofwel LTE2600 vanaf mogen ontvangen, UMTS2100 daarentegen gewoon wel.

UMTS2100-only opstelpunt op Museumplein (één paneel is maar vervangen :P)
Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/vtgxt67yl/IMG_0520.jpg
Hier is goed het verschil in grootte te zien tussen de 2100-only & 1800/2100/2600 MHz panelen.
Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/cpnmctv4d/IMG_0522.jpg

Tot nu toe heb ik jullie alleen maar foto's laten zien van dakopstelpunten, maar ook op de eerste mastlocaties zijn al de UMTS2100 panelen vervangen.

Hieraan vielen mij drie dingen op:

1. Op geen van de mastlocaties kon ik LTE1800 en/of LTE2600 ontvangen.
2. Alle mastlocaties waar dit vervangen is, zijn van KPN zelf; d.w.z. geen enkele 'Shere' site tot nu toe.
N.B: Shere is een brits bedrijf waaraan KPN een aantal jaar geleden een flink deel van zijn masten aan verkocht heeft.

3. Misschien wel het meest interessante: KPN maakt gebruik van Remote Radio Head's voor in ieder geval LTE1800.
Dit heb ik kunnen concluderen bij meerdere mastlocaties van KPN zelf, waar deze kastjes (van Ericsson overigens) naast de BTS kasten waren geplaatst.

Overigens durf ik ook niet te zeggen of de aparte BTS-kast voor UMTS vervangen en/of geüpgraded is, hierover zal ik later meer foto's plaatsen, zodat mensen die daar meer vanaf weten hun oordeel over kunnen vellen.
Er staan in ieder geval nog gewoon twee losse kasten op elke site. :)

Mastlocatie in Amstelveen a/d rand van het Amsterdamse Bos. (LTE1800 nog niet actief maar wel 3x RRH aanwezig met LTE1800 label erop)
Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/h2qr8zt8t/IMG_0419.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/745smijt9/IMG_0287.jpg

Later vandaag (het is al 03.30 at the time of writing :p) zal ik nog meer bevinden en uiteraard foto's plaatsen van de RRH's :)
Ook probeer ik dan wat scherpere foto's te kunnen bemachtigen, (in plaats van met een iPhone 6 en sterk digitaal ingezoomd) zodat het duidelijker wordt wat voor soort panelen het zijn en/of welke aansluitingen eraan zitten.

Ik hoop dat jullie wat hebben aan deze (ietswatveel) informatie!

[ Voor 3% gewijzigd door AlesT op 08-03-2015 03:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Top deze info! Zou KPN er niet beter aan doen om LTE op de 2600 band breed te activeren ipv. de gsm 1800 band nu al te kannibaliseren voor aanvullende 4G capaciteit? Met 4G-2600 actief kunnen in de drukke gebieden de GSM-1800 frequenties nog in gebruik blijven. En in bijvoorbeeld Amsterdam en rond snelwegen is de mastdichtheid volgens mij juist bij KPN zo groot,ndat je met veel 2600 opstelpunten een behoorlijke 4G-2600 overlay kunt bouwen juist in de gebieden waar GSM-1800 nog niet volledig gemist kan worden, maar waar 4G-800 wel al vol loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online
Dat was mijn gedachte ook inderdaad; waarom niet nu gelijk LTE2600 verder uitrollen. Het biedt wel minder dekking dan LTE1800 maar het maakt het netwerk wel direct sneller op veel plekken. LTE1800 kan hier later ook bij waarna je 3CA kunt doen (desnoods 10+10+10 totdat er 20 MHz 1800 beschikbaar is).

@AlesT: weet je of ze de sites gelijk ook geschikt maken voor LTE2600? Of is daar weer een nieuw tripje richting mast voor nodig straks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:42

robertwebbe

Robert Webbe

Tip voor degenen die het leuk vinden om masten te fotograferen: De Galaxy Camera!
Heeft 21x optische zoom. Vooral de eerste generatie is vaak op marktplaats goedkoop te vinden (voorbeeld: http://link.marktplaats.nl/m906392653). De nieuwe (2e) generatie is nauwelijks beter, alleen een iets snellere processor en wat meer opslaggeheugen. Voor een paar tientjes maak je dan geweldige foto's.
Een voorbeeld (vanaf de grond genomen): https://www.flickr.com/ph...webbe/12385849875/sizes/l.

[ Voor 3% gewijzigd door robertwebbe op 08-03-2015 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Klopt, voor LTE vervangt men de oude 1800 apparatuur door RRU's, of plaatst deze nieuw indien er nog geen 1800 aanwezig was. Wat betreft de antennes zit je ook aardig goed, aangezien er diverse mogelijkheden zijn :

Indien UMTS2100 wordt uitgebreid met LTE1800 => Extra 1800 antenne
Indien GSM/DCS/LTE800 wordt uitgebreid met LTE1800 => Geen antenne aanpassing
Indien GSM/DCS/UMTS2100/LTE800 wordt uitgebreid met LTE1800 => Geen antenne aanpassing
Indien GSM/UMTS2100/LTE800 wordt uitgebreid met LTE1800 => Extra 1800 antenne
Indien GSM/LTE800 wordt uitgebreid met UMTS2100/LTE1800 => Extra 1800 en 2100 antennes
Indien UMTS2100 wordt uitgebreid met GSM/LTE800/1800 => Extra 800/900 en 1800 antennes
Indien GSM/UMTS/2100/LTE800 wordt uitgebreid met LTE2600 => Extra 2600 antenne + nieuwe 2100 antenne

De laatste behoeft wat extra uitleg, KPN gaat op 2600 zowel TDD als FDD uitrollen. De een zal gecombineerd worden met UMTS2100 (2100/2600 antenne) en de ander zal via een eigen antenne gaan.

Ik zie nergens combinaties van 1800 met 2100 en/of 2600.

Het 2600 gebied tussen Gouda en Rotterdam was een soort pilotgebied, om conform de vergunning binnen de gestelde tijd aan de gestelde dekking te kunnen voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Interessante info komt hier weer voorbij :). Bedankt AlesT voor je verhaal en en Raider095 voor de uitrolstrategie van KPN.

De uitrol van TDD en FDD 2600 is wel bijzonder, wat is daar de reden van? Veel telefoons ondersteunen voornamelijk FDD, TDD op band 38 wordt maar door zeer weinig telefoons ondersteunt. Toevallig de iPhone 6 wel.

Je kan nl. niet 3CA of 4CA samen met TDD en FDD combineren. Tenminste, nog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Geen idee, ik weet alleen dat men het zo doet, niet waarom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online
Op welke schaal gaan ze 2600 dan eigenlijk uitrollen? Er zijn trouwens wel steeds meer telefoons die TDD ondersteunen (volgens mij o.a. de iPhone 6?), dus als je puur kijkt naar capaciteit voor kleine maar zeer drukke gebieden, dan is het niet raar, aangezien ze wel een hele sloot TDD-spectrum hebben (itt Vodafone bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiebiboy
robertwebbe schreef op zondag 08 maart 2015 @ 11:40:
Tip voor degenen die het leuk vinden om masten te fotograferen: De Galaxy Camera!
Heeft 21x optische zoom. Vooral de eerste generatie is vaak op marktplaats goedkoop te vinden (voorbeeld: http://link.marktplaats.nl/m906392653). De nieuwe (2e) generatie is nauwelijks beter, alleen een iets snellere processor en wat meer opslaggeheugen. Voor een paar tientjes maak je dan geweldige foto's.
Een voorbeeld (vanaf de grond genomen): https://www.flickr.com/ph...webbe/12385849875/sizes/l.
Thanks voor de tip! Dat zijn inderdaad haarscherpe foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:42

robertwebbe

Robert Webbe

De iPhone 6 en 6 Plus ondersteunen deze banden:

1 (2100 MHz)
2 (1900 MHz)
3 (1800 MHz)
4 (AWS)
5 (850 MHz)
7 (2600 MHz)
8 (900 MHz)
13 (700c MHz)
17 (700b MHz)
18 (800 MHz)
19 (800 MHz)
20 (800 DD)
25 (1900 MHz)
26 (800 MHz)
28 (700 APT MHz)
29 (700 de MHz)
38 (TD 2600)
39 (TD 1900)
40 (TD 2300)
41 (TD 2500)

Vetgedrukt betekent dat KPN hier een licentie voor heeft.
De enige ontbrekende band voor KPN is 33 (1900 MHz TDD), deze wordt niet door de iPhone 6 ondersteund.

Een overzicht van alle mobiele frequenties in Nederland vind je hier:
http://www.robertwebbe.nl...gebruiken-de-mobiele.html.

[ Voor 25% gewijzigd door robertwebbe op 08-03-2015 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inkjet
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-07 19:32
Het voordeel van TDD is dat de verhouding upload-download instelbaar is. Daarmee is de spectrale efficiency optimaal. In combinatie met hoge frequenties is dit een mooie oplossing voor hotspots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Klopt, het heeft ook nadelen, het is iets langzamer door de omschakeling van de frequenties en minder geschikt voor tijdens het rijden. Maar de frequentietoewijzing is mooi dynamisch en KPN heeft 30 MHz tot zijn beschikking als ik het goed heb, dus wel goed voor extra bandbreedte, al is het aantal telefoons met band 38 erg beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
KPN heeft als ik mij niet vergis al redelijk wat TD-LTE2600 opstelpunten, vaak op flink hoge gebouwen (40+ meter).
Bijvoorbeeld een hoge flat hier in Amstelveen, maar ook de KPN mast bij de RAI in Amsterdam.

Deze informatie komt of beter gezegd kwam uit het Antenneregister, waar ze in de beginperiode van de uitrol van KPN's 4G netwerk keurig weergegeven stonden.
Die in Amstelveen was zelfs nog eerder dan welk ander LTE800 opstelpunt! :)

Of ze nog actief zijn durf ik niet te zeggen, als ze niet meer in het Antenneregister staan lijkt me van niet.
Desalniettemin staat de apparatuur nog steeds op het dak en was er onlangs nog iemand er mee aan het werk, alhoewel dit ook betrekking kon hebben op een viertal microwaves, die er ook te vinden zijn.

Over de (volledige) uitschakeling van sommige opstelpunten heb ik ook nog wel een vraag, aangezien hier onlangs een drietal antennelocaties volledig zijn uitgeschakeld (niet ontmanteld), terwijl er niets over gemeld werd op de storingspagina van KPN.

Anyway, ik was nog van plan om iets te plaatsen over de RRU's (of RRH's hoe je ook mag noemen :)).

Het gaat dus om o.a. deze site, welke ik in mijn vorige post al liet zien onderaan.

Dit is diezelfde site aan de rand v/h A'damse Bos in Amstelveen.
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/ixoyx4vgn/IMG_0166.jpg
BTS-kasten (Links is toch UMTS2199 en rechts de 'nieuw' geplaatste kast voor GSM/UMTS/LTE800/900?)
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/nv2ji8xfr/IMG_0418.jpg

In welke BTS is in dit geval de apparatuur voor LTE1800 geplaatst.
Is dit de rechter, welke voor GSM/UMTS/LTE dient of de rechter, welke toch alleen voor UMTS2100 zorgt?
Op deze site, welke betrekkelijk nieuw is (~ begin 2012), is overigens nooit GSM1800 actief geweest.

Verder heb ik ook nog foto's gemaakt van de RRU's, welke ook redelijk recent zijn geplaatst.

Ik heb op verzoek van Sorcerer nog extra uitgekeken naar iets wat lijkt op LTE2600, maar daar heb ik helaas niets over kunnen vinden. De panelen zouden in ieder geval wel geschikt moeten zijn, maar of ze dus nog een keer langs moeten gaan om het te activeren durf ik niet te zeggen.

RRH's zijn van Ericsson
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/h226lz6mf/IMG_0173.jpg

Misschien niet goed te lezen, maar op de linker kabel (het zijn toch twee coax?) staat LTE1800; Sector 1 & dat deze voor zowel TX als RX is.
Op de rechter staat in principe hetzelfde, behalve dat deze voor ofwel TX2 of RX2 dient (dit kon ik helaas niet goed zien).

Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/sytt6g8jr/IMG_0174.jpg

Aangezien er drie RRH's staan (1 per sector) & voor zover mijn kennis rijkt, is er een extra RRH nodig voor elke andere frequentieband.
Betekent dit dus dat er op de site van LTE2600 nog geen sprake is, buiten het feit dat de antennepanelen helemaal bovenin wel geschikt zijn?

Ik zal trouwens ook hier nogmaals langs gaan om wat scherpere foto's te kunnen maken, van zowel de RRH labels als die nieuwe panelen zelf.
Dit zodat het ook duidelijker wordt hoeveel aansluitingen er nou exact die nieuwe panelen ingaan. :)

Robert, nog bedankt voor de tip!
Dit klinkt als een hele mooie camera, wellicht dat ik dan toch voor zo iets ga.
Helaas heb ik het niet zo op Android (iOS vanwege m'n werk :P), maar aangezien een goede spiegelreflex camera best wel prijzig is en het best lastig te kiezen is (gelukkig kan je daarvoor ook op t.net terecht), ga ik toch maar eens een bezoekje brengen aan danwel de winkel of wellicht Marktplaats. :)

Als laatste heb ik trouwens onderweg naar huis ook nog een foto kunnen maken van een antennelocatie, waar weliswaar volgens het Antenneregister wél LTE1800 vanaf komt (heb er nog niet mee kunnen verbinden), maar waar de UMTS2100 panelen niet vervangen zijn.
Hier moet het dus van de lange panelen komen, alhoewel ik mij niet kan herinneren dat ik dit type vaak eerder ben tegengekomen, in ieder geval dan niet van dichtbij.
Ze hebben wat weg van de lange T-Mobile antenne's en volgens mij zijn ze ook van Kathrein.

Worden voor deze antennelocaties ook RRH's gebruikt voor LTE1800?

Antennelocatie op het dak van de Gerrit Rietveld Academie, Stadionbuurt in Amsterdam
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/vmj9gt1l3/IMG_0535.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
AlesT schreef op zondag 08 maart 2015 @ 20:44:
KPN heeft als ik mij niet vergis al redelijk wat TD-LTE2600 opstelpunten, vaak op flink hoge gebouwen (40+ meter).
Bijvoorbeeld een hoge flat hier in Amstelveen, maar ook de KPN mast bij de RAI in Amsterdam.
Enige maanden terug waren er nog slechts aan handvol in de driehoek Gouda/Rotterdam/Den-Haag die wel operationeel waren maar door diverse instellingen (Jip en Janneke:) "op een laag pitje" draaiden. Dat waren altijd eigen locaties, maar dat kan inmiddels achterhaald zijn.
Over de (volledige) uitschakeling van sommige opstelpunten heb ik ook nog wel een vraag, aangezien hier onlangs een drietal antennelocaties volledig zijn uitgeschakeld (niet ontmanteld), terwijl er niets over gemeld werd op de storingspagina van KPN.
KPN heeft diverse projecten lopen op het moment, waaronder het samenvoegen van opstelpunten. Vaak zal een UMTS-only opstelpunt verplaatst worden naar een nabijgelegen GSM/LTE opstelpunt. Of andersom, of LTE/GSM wordt bijgebouwd op een UMTS opstelpunt. Of dat hier van toepassing is weet ik niet, maar er gaan (landelijk) enkele honderden opstelpunten verdwijnen. Dat hoeft niet per definitie te betekenen dat de dekking achteruit gaat, op bepaalde plekken kan het immers juist beter worden.
Anyway, ik was nog van plan om iets te plaatsen over de RRU's (of RRH's hoe je ook mag noemen :)).
Tsja, je beantwoordt het zelf :
Google maar eens hoe dit bedrijf deze apparaten noemt. Je kunt het door elkaar gebruiken, maar BMW brengt geen Astra op de markt en Opel geen 316 :)
BTS-kasten (Links is toch UMTS2100 en rechts de 'nieuw' geplaatste kast voor GSM/UMTS/LTE800/900?)
Ja.
In welke BTS is in dit geval de apparatuur voor LTE1800 geplaatst.
Is dit de rechter, welke voor GSM/UMTS/LTE dient of de rechter, welke toch alleen voor UMTS2100 zorgt?
Op deze site, welke betrekkelijk nieuw is (~ begin 2012), is overigens nooit GSM1800 actief geweest.
100% de rechter. De linker is uitsluitend geschikt voor 1 systeem tegelijk, in dit geval UMTS2100.
Misschien niet goed te lezen, maar op de linker kabel (het zijn toch twee coax?) staat LTE1800; Sector 1 & dat deze voor zowel TX als RX is.
Op de rechter staat in principe hetzelfde, behalve dat deze voor ofwel TX2 of RX2 dient (dit kon ik helaas niet goed zien).
Klopt. LTE zendt en ontvangt over beide coax kabels, de ene is 1 (of A), de ander 2 (of B).
Aangezien er drie RRH's staan (1 per sector) & voor zover mijn kennis rijkt, is er een extra RRH nodig voor elke andere frequentieband.
Betekent dit dus dat er op de site van LTE2600 nog geen sprake is, buiten het feit dat de antennepanelen helemaal bovenin wel geschikt zijn?
Aangezien KPN geen gebruik maakt van AIR antennes zal alle apparatuur in de kast moeten zitten, of als remote unit nabij de antenne moeten hangen (of onderaan de mast). Ik vraag me echter af hoe jij vanaf beneden kunt zien dat de antennes in de mast voor welke frequentie geschikt zijn? Kathrein maakt honderden, misschien wel duizenden antennes voor deze banden en van buitenaf zijn ze vaak technisch totaal niet van elkaar te onderscheiden. Soms zijn er antennes met een groot frequentiebereik met een enkele aansluiting, soms hebben de antennes met hetzelfde bereik meerdere aansluitingen (GSM apart, LTE apart, DCS apart).
Als laatste heb ik trouwens onderweg naar huis ook nog een foto kunnen maken van een antennelocatie, waar weliswaar volgens het Antenneregister wél LTE1800 vanaf komt (heb er nog niet mee kunnen verbinden), maar waar de UMTS2100 panelen niet vervangen zijn.
Hier moet het dus van de lange panelen komen, alhoewel ik mij niet kan herinneren dat ik dit type vaak eerder ben tegengekomen, in ieder geval dan niet van dichtbij.
Ze hebben wat weg van de lange T-Mobile antenne's en volgens mij zijn ze ook van Kathrein.
Eerlijk gezegd zie ik niet direct wat hier bijzonder/afwijkend aan is, los van het feit dat de streepjes wat hoger geplakt zijn dan op de meeste sites. Deze zijn dikwijls inderdaad ook geschikt voor 1800 en zoals ik eerder al schreef zijn er een aantal varianten waarbij dit waarschijnlijk "Indien GSM/DCS/UMTS2100/LTE800 wordt uitgebreid met LTE1800 => Geen antenne aanpassing" is, ofwel hier was dan reeds DCS aanwezig.
Worden voor deze antennelocaties ook RRH's gebruikt voor LTE1800?
Ja, LTE1800 gaat bij KPN uitsluitend via remote units. Mocht er al DCS aanwezig zijn dan verdwijnen de units uit de kast en komen er externe voor in de plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Even tussen neus en lippen door. De onderhoudspagina is bijgewerkt. Ik vind het deze keer wel het vermelden waard omdat de geplande LTE1800 werkzaamheden niet alleen plaatsvinden in (de omgeving van)
Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Rotterdam, Utrecht en Schiphol maar ook daarbuiten :)
En dan noem ik: Almere, Groningen, Enschede, Nijmegen, Tilburg en de komende weken ongetwijfeld nog veel meer andere steden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Ging KPN niet aan LTE broadcast doen om tzt. Digitenne te vervangen en mobiele tv mogelijk te maken? Welke infrastructuur is daarvoor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Voor zover ik weet aan de provider kant niet zoveel, LTE-Broadcast zit al sinds de 3GPP release 9 ingebakken in de standaard.

De huidige chipsets ondersteunen het in principe, als de telefoonfabrikant dat afgenomen heeft, vanaf de Snapdragon 800 is het opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
ucsdcom schreef op maandag 09 maart 2015 @ 18:40:
Ging KPN niet aan LTE broadcast doen om tzt. Digitenne te vervangen en mobiele tv mogelijk te maken? Welke infrastructuur is daarvoor nodig?
Had ik nog niets over gehoord, maar als ik Google op "LTE broadcast KPN digitenne" dan lees ik dat KPN digitenne juist in de lucht wil houden. Volgens mij is het ook niet zo eenvoudig, je kunt alles wat er via Digitenne gaat niet via een LTE netwerk uitzenden, dan is het snel gedaan met de bandbreedte. Het simultaan kunnen bekijken van dezelfde stream is weliswaar mogelijk, maar in deze fase is er volgens mij nog niet voldoende bandbreedte om een systeem als digitenne te integreren in een mobiel netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Weet iemand wat voor antennes deze zijn? Ze zitten in een mast(je) samen met KPN 800/900/2100. Een deel is ook afgeknipt en er staat geen kast meer. Oude Orange of Telfort antennes?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/masten/IMG_0273.JPG
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/masten/IMG_0274.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Vrijwel zeker oude RANN antennes (Orange/T-Mobile UMTS combi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ok, bedankt, weer wat geleerd. Ik dacht dat alle sites ontmanteld waren. Ze hadden dit er wel uit kunnen halen toen de KPN antennes vervangen werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
The Wizard schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 19:36:
Ok, bedankt, weer wat geleerd. Ik dacht dat alle sites ontmanteld waren. Ze hadden dit er wel uit kunnen halen toen de KPN antennes vervangen werden.
Tsja het kost KPN alleen maar geld als ze rommel van anderen gaan opruimen. Als ik het zo zie dan is dit een ex-Orange mast, inmiddels eigendom van T-Mobile maar als T-Mobile er zelf niets heeft hangen dan zullen zij het ook wel prima vinden, denk ik. Op die manier staat er nog veel oude rommel op/bij masten en zelfs op daken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Klopt, T-Mobile zit in een andere mast, 20 meter verderop. Maar daar zaten ze eerst niet in. Die is nieuw. Zal wel met ruimte gebrek te maken hebben, mast is nog geen 20 meter hoog.

Toch jammer dat ze de zooi niet opruimen, leveren die dingen niks op op de 2e hands markt? (Afrika?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online
Eruit slopen zodat er een andere provider in past lijkt me wel lonend. Masten zijn duur namelijk. Maar het levert zo weinig op dat ze het niet doen verder... Overigens gebeurt het wel en is er een tweedehands markt voor. Alleen loont dat niet altijd blijkbaar.

Overigens zie ik ook regelmatig dat T-Mobile troep achterlaat van hun oude antenne-installaties op het dak. Ze bouwen de nieuwe op en er blijven bevestigingspalen of soms zelfs hele antennes van de vorige installatie over... Bij Vodafone en KPN heb ik nog geen achterblijvende troep kunnen ontdekken (behalve van Telfort-installaties bij KPN dus blijkbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 08:40:
Eruit slopen zodat er een andere provider in past lijkt me wel lonend. Masten zijn duur namelijk. Maar het levert zo weinig op dat ze het niet doen verder... Overigens gebeurt het wel en is er een tweedehands markt voor. Alleen loont dat niet altijd blijkbaar.
Misschien is dat ook een reden dat veel masten tegenwoordig in handen zijn van onder andere Shere, Novec en Protelindo. Er zijn echter nog genoeg masten eigendom van een van de mobiele operators en misschien zijn die wel het meest rommelig, nooit echt op gelet eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
Is dit nu een optische illusie of zijn die KPN panelen eronder echt ongeveer hetzelfde formaat
als gebruikelijke UMTS2100 panelen van KPN?

Ze zijn weliswaar wel dikker, waarschijnlijk vanwege het feit dat ze ook 800/900 MHz doen.
Zijn die cellen dan niet beduidend kleiner / reiken ze minder ver?

Iets als een micro cell idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
AlesT schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 14:09:
Is dit nu een optische illusie of zijn die KPN panelen eronder echt ongeveer hetzelfde formaat
als gebruikelijke UMTS2100 panelen van KPN?

Ze zijn weliswaar wel dikker, waarschijnlijk vanwege het feit dat ze ook 800/900 MHz doen.
Zijn die cellen dan niet beduidend kleiner / reiken ze minder ver?

Iets als een micro cell idee?
Een microcel is weer heel wat anders (da's echt inpandig), maar soms worden er inderdaad kleinere antennes gebruikt. Misschien hebben ze daar wel helemaal geen groot bereik nodig, of misschien wil de gebouw- (of mast-) eigenaar geen grote antennes erin. Misschien overschrijden langere antennes het maximaal toelaatbare gewicht van een mast, ook daar is een maximum aan verbonden.

Het bereik zal iets kleiner zijn, maar niet enorm. Concrete cijfers kan ik niet noemen, maar het zal niet zo zijn dat omdat de antennes 2x zo klein zijn, het bereik ook gehalveerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-08 18:51
De antennagain zal minder zijn. Bij halve lengte vermoedelijk ook de helft. Met een zelfde kast maak je dan nog maar de helft van het vermogen. (3dB minder). Dat betekent niet half bereik, omdat het rondom verdeeld is in een cirkel zit je met Pi enzo. Ik gok dat je dan 80% afstand doet.
Maar als je er twee keer zoveel vermogen in doet is er geen enkel verschil behalve in je energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Schrudde schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 16:17:
Maar als je er twee keer zoveel vermogen in doet is er geen enkel verschil behalve in je energierekening.
Het vermogen zal zeker niet hoger zijn, dus hooguit het bereik "iets" kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Zoals gezegd is het een lage mast waarbij de antennes op 18,9 meter hangen, het signaal komt sowieso niet zo ver. Puur bereik genereren voor de A28.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Er zijn ook zat lantarenpaalsites met kleine antennes. Inderdaad puur voor capaciteit, niet voor dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Heeft KPN ook lantarenpaal sites? Doen die ook 4G of alleen 2G/3G?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
The Wizard schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 07:22:
Heeft KPN ook lantarenpaal sites? Doen die ook 4G of alleen 2G/3G?
Meer dan genoeg, vooral in de Randstad. Ja daar komt bij mijn weten ook 4G uit, zal nog eens kijken als ik in de buurt ben. Zijn gewoon normale macro sites, alleen wat kleinschaliger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Ik ken ook wel lantaarnpaalsites met volwaardige GSM900 antennes erop. Ik zal die eens op de foto zetten.

Verder ken ik nog een dergelijke site die vroeger lange antennes had en nu korte antennes. Volgens het antenneregister komt daar nog steeds GSM900 van af (Geen 4G). Zal deze ook eens aan jullie tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Raider095 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 08:11:
[...]

Meer dan genoeg, vooral in de Randstad. Ja daar komt bij mijn weten ook 4G uit, zal nog eens kijken als ik in de buurt ben. Zijn gewoon normale macro sites, alleen wat kleinschaliger :)
Ok, ben benieuwd hoe ze eruit zien. Ik kom alleen maar in de rand van de Randstad :P, zie voornamelijk "normale"' masten/locaties. Maar waar laat je die BTS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Ik vind zelf de N44 tussen Den Haag en Wassenaar een mooi voorbeeld. KPN hangt daar zowel 2G als 3G en 4G aan een lantaarnpaal.
Voorbeeld 1
Voorbeeld 2 (een lantaarnpaal ernaast die van T-Mobile)

En ook langs de A4 een 'lantaarnpaal'.
Voorbeeld 3

En een UMTSje die ook laag op een matrixbord staat
Voorbeeld 4

De BTS staat op deze locatie gewoon open en bloot in de berm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Bedankt, die lantaarnpaal versies heb ik idd nog nooit gezien, de laatste wel, die staan wel meer op sommige N en A wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
Die laatste is volgens mij iets wat Vodafone veel toepast, ook zelfs een aantal op de ring A10 Amsterdam.
Echter heeft Vodafone nog geen enkel van deze 'Matrix' sites geüpgraded met 4G.

Hoe zit het verder eigenlijk met de small sites van KPN? Onder andere in de metro van Amsterdam en op Schiphol zijn er wel een tiental small sites, die puur alleen voor dekking zorgen en waar momenteel nog geen 4G te vinden is.
Het zelfde geldt trouwens voor Vodafone, welke ook nog geen enkele small site op ofwel Schiphol of in de metrotunnel heeft vervangen.
Voor zover ik kan zien, heeft T-Mobile niet eens small cells in de metrotunnel van Amsterdam?! Of zijn die < 3 dBw?

Daarnaast zijn er, in ieder geval in Amsterdam, een flink aantal GSM900-only small cells, welke vaak verstopt zijn in uithangsborden.
Ik denk eerder dat KPN deze uitfaseert, dan ze upraden, aangezien de meesten ook écht alleen voor capaciteit zorgen en niet dekking. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online
KPN heeft een aantal picocellen in Utrecht geupgrade, waarschijnlijk met de nieuwe Ericsson-apparatuur voor small cells. Voor KPN zijn deze cellen nog steeds actueel gezien het capaciteitsvraagstuk voor GSM.

KPN heeft ze in Utrecht hangen op de Drift (vlakbij Citybioscoop), Voorstraat, tegenover Janskerkhof, op Neude. Ze doen allemaal GSM900 met synchronized frequency hopping volgens het Antenneregister. In Amsterdam heeft KPN net als Vodafone een hele verzameling van deze dingen op de route van het CS naar de Dam.

@AlesT: Vodafone heeft inderdaad veel van die dingen op de A10. Zo ver ik kon zien allemaal UMTS-only wel, dus niet heel raar dat ze niet geüpgrade zijn. Vodafone focust nog steeds erg op dekking en niet op capaciteit. Dat laatste lijkt ook niet echt nodig te zijn trouwens, omdat ze op heikele punten al direct LTE1800 hebben ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:40
In tunnels gebruik je geen small cells, dat is niet te doen. Daar wordt leaky coax gebruikt, een antennekabel die over de hele lengte van de tunnel RF "lekt" en daarmee perfecte dekking biedt. Werkt perfect omdat je onder het maaiveld heel weinig interferentie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online
Da's volgens mij niet altijd waar. Ik zie wel vaker richtantennes (vinnetjes) hangen in tunnels, bijv. de A2-tunnel. Volgens mij worden deze gedeeld door alle providers. Halverwege de tunnel hangen deze dan. Ze wijzen in de 2 richtingen van de tunnel. Ook hangt er buiten de tunnel nog een richtantenne in de wegrijrichting zodat er genoeg tijd is voor een handover naar een macro-mast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:40
Sorcerer8472 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 11:17:
Da's volgens mij niet altijd waar. Ik zie wel vaker richtantennes (vinnetjes) hangen in tunnels, bijv. de A2-tunnel. Volgens mij worden deze gedeeld door alle providers. Halverwege de tunnel hangen deze dan. Ze wijzen in de 2 richtingen van de tunnel. Ook hangt er buiten de tunnel nog een richtantenne in de wegrijrichting zodat er genoeg tijd is voor een handover naar een macro-mast.
Ik doelde meer op smalle metrotunnels met bochten enzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online
Vinnienerd schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 11:35:
[...]

Ik doelde meer op smalle metrotunnels met bochten enzo :P
Zou je verbazen hoor, daar heb ik ook al vaker vinnetjes gezien in het buitenland. Ook zie je dan je signaal van heel sterk naar heel zwak naar heel sterk gaan continu (+ kanaalwissel bij GSM vaak, maar niet altijd). Heb eigenlijk nog nooit ergens leaky coax gebruikt zien worden voor dit soort doeleinden of voor echt lange tunnels. Misschien weet één van de radiomensen in dit topic meer over daadwerklijk toepassen van leaky coax bij telco's hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Lantarenpaal KPN (2G+4G) :

Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/4flzbltj5/IMG_0595.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/x0g1eg7br/IMG_0596.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:39

Quad

Doof

Bijzondere plek om het daar zo te plaatsen, volgens mij.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Quad schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 23:05:
Bijzondere plek om het daar zo te plaatsen, volgens mij.
Hoe dat zo? Zo staan er aardig wat hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Nooit opgelet eerlijk gezegd. Ik zie een dergelijke constructie voor het eerst iig.

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Quad schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 23:13:
Nooit opgelet eerlijk gezegd. Ik zie een dergelijke constructie voor het eerst iig.
Ok. In elk geval stonden ze langs deze weg al eind jaren 90 toen we alleen nog GSM hadden. Rond de ring van Rotterdam staan ook de nodige lantarenpaalsites, al is wel laatst een GSM-only ontmanteld. Bij Vught langs de A2 weet ik er ook een aantal te staan, ook van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Misschien omdat ik in het oosten woon? :+

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Waarom komt eigenlijk geen 3G van zulke locaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Nu online
Bij die van Vught komt er 2G, 3G en 4G vanaf. 2 sectoren in de rijrichtingen van de A2. Ding stond eerst aan de andere kant van de A2 trouwens, tijdje terug is hij verplaatst toen hij gemoderniseerd is.

Tenminste, dat dacht ik, totdat ik nu zie in het antenneregister dat hij er al sinds 1999 staat, aan deze kant? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Volgens mij hebben die altijd al aan de oostkant gestaan, stuk of 3, uit mijn hoofd.
Pagina: 1 ... 9 ... 26 Laatste

Dit topic is gesloten.