Bedankt voor de reacties!
Landelijke dekking is gewoon gedefinieerd: wanneer 98% (uit m'n hoofd) van de bevolking thuis, buitenshuis, binnen het bereik van het netwerk valt. Op dunbevolkte plekken kan de witte vlek dus groter zijn.The Wizard schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 11:57:
Landelijke dekking is een utopie, dat geven alle providers ook aan. In de buurt van Lochem is de dekking idd niet super, maar dat geeft KPN ook aan op de dekkingskaart www.coveragechecker.nl
Dat KPN het beste netwerk zou hebben, doet daar niets aan af. Dat is statistisch leuk, maar je hebt er in de praktijk weinig aan als de exclusieve witte vlekken (plaatsen die in het bereik liggen van ten minste één ander netwerk) voorkomen op de plaats waar je vaak bent.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Maar hoe wordt dat dan weer bepaald? Want het kan goed zijn dat 98% van de bevolking thuis, buitenshuis met een iPhone 6 wel bereik heeft, maar met een iPhone 4 niet. Het verschil in bereik tussen verschillende merken kan wel meer dan 10% zijn. Weliswaar geldt dit voor het 3G netwerk, maar ik neem aan dat de dekking van het 4G netwerk ook afhankelijk is van de terminals van de eindgebruikers?Canaria schreef op maandag 05 januari 2015 @ 01:14:
[...]
Landelijke dekking is gewoon gedefinieerd: wanneer 98% (uit m'n hoofd) van de bevolking thuis, buitenshuis, binnen het bereik van het netwerk valt. Op dunbevolkte plekken kan de witte vlek dus groter zijn.
Ik bedoel ook 100% dekking met landelijke dekking, 98% is geen landelijke dekking, ook al is dat leuk gedefinieerd. Dat is alleen een vastgestelde eis voordat het landelijke dekking mag worden genoemd.Canaria schreef op maandag 05 januari 2015 @ 01:14:
[...]
Landelijke dekking is gewoon gedefinieerd: wanneer 98% (uit m'n hoofd) van de bevolking thuis, buitenshuis, binnen het bereik van het netwerk valt. Op dunbevolkte plekken kan de witte vlek dus groter zijn.
Dat KPN het beste netwerk zou hebben, doet daar niets aan af. Dat is statistisch leuk, maar je hebt er in de praktijk weinig aan als de exclusieve witte vlekken (plaatsen die in het bereik liggen van ten minste één ander netwerk) voorkomen op de plaats waar je vaak bent.
Dat is een goed punt, wat is de grens? -115 dBm? In welk jaargetijde en met welke temperatuur? Etc... De landelijke dekking is ook een wassen neus, mensen willen gewoon in huis bereik hebben. Dan neemt de dekking ook behoorlijk af en kom je veel lager uit dan 98%. Providers moeten gewoon eerlijk communiceren en zeggen dat ze 98% buitendekking hebben en 85% binnendekking bijv. De dekkingskaart van KPN is wel realistisch en komt goed overeen met de werkelijkheid, zowel 2G/3G als 4G.Trommelrem schreef op maandag 05 januari 2015 @ 02:13:
[...]
Maar hoe wordt dat dan weer bepaald? Want het kan goed zijn dat 98% van de bevolking thuis, buitenshuis met een iPhone 6 wel bereik heeft, maar met een iPhone 4 niet. Het verschil in bereik tussen verschillende merken kan wel meer dan 10% zijn. Weliswaar geldt dit voor het 3G netwerk, maar ik neem aan dat de dekking van het 4G netwerk ook afhankelijk is van de terminals van de eindgebruikers?
[ Voor 38% gewijzigd door The Wizard op 05-01-2015 07:46 ]
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Verwijderd
Ik ben met je eens dat providers transparanter kunnen zijn over de beperkingen, maar wat heb je als consument aan "85% binnendekking"? Je kunt er niet uit afleiden of je thuis en op kantoor ontvangst zult hebben. Je kunt er zelfs niet uit afleiden dat de 85% van provider X bij jouw thuis beter zal zijn dan de 82% van provider Y. Uiteindelijk zul je het op de voor jou belangrijke plekken gewoon moeten proberen.
Binnendekking is ook in te grote mate afhankelijk van de constructie van het gebouw, nog los van de externe omstandigheden zoals omliggende bebouwing. Daarover kan een provider dus gewoon geen zinnige uitspraken doen op adresniveau. Alleen een indicatie op basis van de locatie van de zendmast is mogelijk.
Proberen is inderdaad de enige optie om het echt zeker te weten.
Proberen is inderdaad de enige optie om het echt zeker te weten.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Binnenhuisdekking is helaas nooit te garanderen, ook niet met de mast bijna op je stoep. In de muren zit flinke wapening en dempende lagen beton en eventueel nog kristal of metaalhoudende lakken etc. Je signaal komt dan via je ramen binnen. Zet daar HR++ glas in en door het opgedampte metaallaagje in die ramen demp je niet alleen warmte en koude, maar ook je mobiele signaal kan meer dan halveren.
Wat mij betreft mag je klagen als je provider op de dekkingskaart volle dekking belooft en de dekking buiten nul is. Een situatie die ik vooral bij Vodafone en bij T-Mobile tegen ben gekomen. Op een camping zou ik voor 3G-900 actieg werd volle 3G dekking van Vodafone hebben, matige dekking van T-Mobile en geen dekking van KPN hebben. In de praktijk had ik daar buiten 3G van KPN, binnen beperkt 3G van KPN, en van T-Mobile alleen 2G met in de verste verte nergens 3G. Dat is een irritante ervaring.
Geeft je provider netjes aan dat ergens geen dekking is,zoals bij KPN, dan vind ik dat geen reden tot klagen. Jammer dat je mobiel het niet doet, maar de situatie is wel goed voorgespiegeld op de kaart.
Wat mij betreft mag je klagen als je provider op de dekkingskaart volle dekking belooft en de dekking buiten nul is. Een situatie die ik vooral bij Vodafone en bij T-Mobile tegen ben gekomen. Op een camping zou ik voor 3G-900 actieg werd volle 3G dekking van Vodafone hebben, matige dekking van T-Mobile en geen dekking van KPN hebben. In de praktijk had ik daar buiten 3G van KPN, binnen beperkt 3G van KPN, en van T-Mobile alleen 2G met in de verste verte nergens 3G. Dat is een irritante ervaring.
Geeft je provider netjes aan dat ergens geen dekking is,zoals bij KPN, dan vind ik dat geen reden tot klagen. Jammer dat je mobiel het niet doet, maar de situatie is wel goed voorgespiegeld op de kaart.
[ Voor 10% gewijzigd door ucsdcom op 05-01-2015 20:35 ]
T-mobile maakte het indertijd ook best bont (na de introductie van de iPhone 3Gs met 3G-abonnement) met 0,0 3G-dekking in hartje centrum Rotterdam, waar ik met een tiental collega's op het werk zelfs met vrij zicht op meerdere masten geen 3G had.
Na vele klachten - en compensatie - heeft men de mast toch maar eens geactiveerd, die dus op zwart stond.
Thuis, en in het dorp had ik gewoon geen bereik met 3G, en bellen ging vaak al niet eens.
Let wel, ik woon op een goede steenworp van Rotterdam.
Na vele klachten - en compensatie - heeft men de mast toch maar eens geactiveerd, die dus op zwart stond.

Thuis, en in het dorp had ik gewoon geen bereik met 3G, en bellen ging vaak al niet eens.
Let wel, ik woon op een goede steenworp van Rotterdam.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Volgens de KPN werkzaamheden kaart zijn in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag de eerste KPN masten omgebouwd voor 4G-1800. Ook in Eindhoven wordt gebouwd. De bouw gaat verder. Heeft iemand al 4G-1800 kunnen spotten of plotseling een flinke snelheidsverhoging ervaren in een van deze steden?
https://mapsengine.google...zO0DHqLdKkdI.kMys2TIuxZCw
[ Voor 32% gewijzigd door ucsdcom op 09-01-2015 14:05 ]
De kaart die jij nu laat zien toont één prikkertje per stad geloof ik, dus blijft een beetje onduidelijk hoe het nou echt zit. Even afwachten nog...
Volgens mij gebruikt KPN wel alleen nog GSM1800 aan de randen van hun frequentiegebied, dus zij zullen ook wel 15 MHz gaan uitrollen denk ik, net als Vodafone.
Volgens mij gebruikt KPN wel alleen nog GSM1800 aan de randen van hun frequentiegebied, dus zij zullen ook wel 15 MHz gaan uitrollen denk ik, net als Vodafone.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Vodafone gebruikt inmiddles overal 20mhz voor LTE1800. GSM1800 zo goed als overal uit, behalve de indoor GSM installaties.
Hoe gaan ze dan om met indoor GSM1800? Stoort het elkaar niet? Alleen actief op locaties die ver verwijderd zijn van LTE1800? Goed om te horen verder 
Verder nog geen plannen over wanneer/hoe de 900-band wordt gerefarmed bij Vodafone? Dat het niet op korte termijn gebeurt is duidelijk (in ruil voor een snelle LTE-Advanced-uitrol), maar op de wat langere termijn?
Verder nog geen plannen over wanneer/hoe de 900-band wordt gerefarmed bij Vodafone? Dat het niet op korte termijn gebeurt is duidelijk (in ruil voor een snelle LTE-Advanced-uitrol), maar op de wat langere termijn?
Vodafone heeft nog teveel M2M klanten om hun GSM900 geheel uit te schakelen, verder zullen er vast nog wel een hoop mensen zijn met een telefoon die enkel op GSM kan. T-Mobile is vooralsnog de enige die vanaf de zomer GSM900 uit gaat zetten.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 14:52:
Hoe gaan ze dan om met indoor GSM1800? Stoort het elkaar niet? Alleen actief op locaties die ver verwijderd zijn van LTE1800? Goed om te horen verder
There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think
Welk topic zitten we? Ben eigenlijk meer benieuwd wanneer KPN LTE1800 gaat activeren.
Er staan nu per gebiedje een aantal nieuwe dots in. De groene dots van voor de jaarwisseling zijn inmiddels nagenoeg allemaal opgeleverd. Daaruit trek ik de conclusie dat er in elk van de gebieden nu al 4G-1800 omgebouwde masten aanwezig moeten zijn. Of deze al actief zijn is natuurlijk een andere vraag. Zodoende mijn vraag of iemand al iets gespot heeft. Inside info is natuurlijk nog meer welkom....Sorcerer8472 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 14:14:
De kaart die jij nu laat zien toont één prikkertje per stad geloof ik, dus blijft een beetje onduidelijk hoe het nou echt zit. Even afwachten nog...
Ik was gisteren in Den Haag. Op zowel station HS als CS geen LTE1800 gezien.
Gisteravond kreeg ik regelmatig de melding 'netwerk bezet' op m'n telefoon als ik probeerde te bellen via 2G. Blijkbaar hebben ze iets teveel voor 3G900 aan frequentieruimte gepakt
Dit was in Rotterdam
De lijst met werkzaamheden in de vier grote steden is nog lang, zie deze pagina. Dan kun je daar uit opmaken dat de betreffende steden nog niet voldoende omgebouwde locaties hebben om een waardig LTE1800 netwerk te kunnen lanceren. En ik denk dat KPN daar nog even mee wacht totdat ze een vergelijkbare dekking hebben als Vodafone op LTE1800 om er dan weer een marketingbericht tegenaan te gooien. Anders hadden ze nu al een aantal omgebouwde locaties opengesteld
De enige plek in Nederland waar je momenteel LTE1800 (4G+?) kunt ontvangen is in Den Haag waar in een paar buurten al een aantal maanden geleden locaties zijn omgebouwd om, lijkt mij, bij de verkoop van abonnementen al te kunnen pronken met 'snelheden tot 225 Mbit/s'.
Maargoed, bovenstaande is enerzijds gebaseerd op gevoelens en anderzijds op feiten aangezien ik zelf dagelijks de Field Test even open op mijn iPhone. Al was dat op 30 december geen succes
Maar wie weet verrassen ze ons nog..
Maargoed, bovenstaande is enerzijds gebaseerd op gevoelens en anderzijds op feiten aangezien ik zelf dagelijks de Field Test even open op mijn iPhone. Al was dat op 30 december geen succes
Zojuist voordat ik in de metro stapte op Nieuwmarkt het 4G logo gespot op mijn iPhone 5! Ik zal zodra als het kan een screenshot maken.
Goed nieuws! Bedankt voor je melding. Je bent de eerste die 4G-1800 van KPN spot buiten de testregio. Dit zou ook betekenen dat de masten meteen actief worden gezet na oplevering.
De lijst waarnaar hierboven verwezen wordt laat heel wat nieuwe 4G-1800 masten zien voor de komende 2 weken. Als deze ombouw klaar is, dan hebben Rotterdam en omgeving, Den Haag, Schiphol en Amsterdam al een hele aardige 4G-1800 aanvulling. Dit aangevuld met uitbreidingen in Utrecht, Eindhoven, Geldrop, Barendrecht, Cappelle ad/Ijssel etc.
Ik verwacht dat de komende tijd de snelheden die we bij KPN in de grote steden kunnen meten na een daling aan het einde van 2014 nu weer fors omhoog zullen gaan.
De lijst waarnaar hierboven verwezen wordt laat heel wat nieuwe 4G-1800 masten zien voor de komende 2 weken. Als deze ombouw klaar is, dan hebben Rotterdam en omgeving, Den Haag, Schiphol en Amsterdam al een hele aardige 4G-1800 aanvulling. Dit aangevuld met uitbreidingen in Utrecht, Eindhoven, Geldrop, Barendrecht, Cappelle ad/Ijssel etc.
Ik verwacht dat de komende tijd de snelheden die we bij KPN in de grote steden kunnen meten na een daling aan het einde van 2014 nu weer fors omhoog zullen gaan.

Ik was bang dat LTE1800 alleen zou werken op toestellen die LTE-A ondersteunen, niet dus

[ Voor 49% gewijzigd door Vinnienerd op 12-01-2015 22:13 ]
Ik vraag me af hoeveel bandbreedte ze in zetten, LTE is sowieso fijn, maar over de 1800Mhz met 15Mhz bandbreedte had ik toch wel iets hogers qua snelheid verwacht. Anders zal KPN niet hoger komen (met LTE-A) als T-Mobile nu, welke ik na de zomer nog wel eens LTE-A zie gaan aanbieden, 900Mhz+1800Mhz band = 225Mbit net als bij Vodafone (bij Vodafone natuurlijk de 800Mhz band + als Vodafone glas gebruikt en geen daisychain, bij Daisychain zakt de snelheid ver weg).Vinnienerd schreef op maandag 12 januari 2015 @ 22:11:
[afbeelding]
Ik was bang dat LTE1800 alleen zou werken op toestellen die LTE-A ondersteunen, niet dus
[ Voor 6% gewijzigd door netblade op 12-01-2015 22:31 ]
Wat haalt LTE1800 met 15Mhz bandbreedte? iPhone 5 is een cat. 3 toestel dus we zullen niet hoger dan 100Mbit komen.
Dan zou je toch tegen de max van 100Mbit aan moeten zitten, nu weet ik niet exact of KPN 15Mhz aan bandbreedte gebruikt, maar gezien hun redelijke afhankelijkheid van GSM1800 lijkt me het logisch dat ze 5Mhz daarvoor in gebruik houden. Dan zou het theoretische maximum op de 125Mbit moeten liggen.Vinnienerd schreef op maandag 12 januari 2015 @ 22:41:
Wat haalt LTE1800 met 15Mhz bandbreedte? iPhone 5 is een cat. 3 toestel dus we zullen niet hoger dan 100Mbit komen.
Ter vergelijking met mijn M7 op het T-Mobile netwerk (met 20Mhz aan bandbreedte, maximaal 150Mbit) haal ik over het algemeen tussen de 75 en 95Mbit.
[ Voor 12% gewijzigd door netblade op 12-01-2015 22:46 ]
Ik vindt die KPN snelheid voor 4G-1800 serieus tegen vallen. T-Mobile haalt zulke hoge snelheden op 4G-1800 dat je ook bij KPN meer verwacht.
Kun jij zien hoeveel bandbreedte ze daar hebben ucsdcom?
Wat voor apps gebruiken jullie om te 'field testen'? Heb nu een OnePlus One en ben, voordat ik overstap, wel benieuwd of 4G-1800 een beetje uitgerold is op het KPN-netwerk. Die kaart van KPN zelf is leuk maar wordt niet echt geupdate lijkt het.
Of kan ik het signaal op de 1800-band niet checken zolang ik geen 4G-SIM heb?
Of kan ik het signaal op de 1800-band niet checken zolang ik geen 4G-SIM heb?
4G-1800 is bij KPN pas net gestart in de uitrol. Ga er dus vanuit dat je op een toevallig gelukje na nergens 4G-1800 zal hebben op je Oneplus. kPN rolt natuurlijk de volgende maanden wel verder uit. Mijn verwachting is dat KPN ook hier weer in de stedelijke gebieden flink zal bouwen op 4G-1800. Ze hebben al hun landelijke dekking op 4G-800 waarbij nog volop gaten gedicht worden. In principe heeft KPN daarom geen enkele reden om de 1800 frequentie even snel uit te rollen als het 800 netwerk. Voor 4G+ en behoud van 4G snelheid en capaciteit zal er echter vast toch haast gemaakt worden met de 4G-1800 aanvulling. Ik ga er vanuit dat KPN net als voorheen op het GSM netwerk gebeurde veel meer 4G-1800 locaties zal gaan bouwen dan Vodafone. Zo was op GSM 1800 bijna de hele randstad bedekt inclusief aanvulling in steden en langs wegen buiten de randstad als aanvulling op het landelijke GSM 900 netwerk.
@sorcerer: ik reageerde op de teleurstellende 4G-1800 speedtest van user Vinnienerd. Helaas zit ik zelf niet binnen de 4G-1800 dekking van KPN.
@sorcerer: ik reageerde op de teleurstellende 4G-1800 speedtest van user Vinnienerd. Helaas zit ik zelf niet binnen de 4G-1800 dekking van KPN.
[ Voor 7% gewijzigd door ucsdcom op 17-01-2015 13:24 ]
Ik heb inmiddels 37 up 27 down weten te halen. Let wel op dat KPN 1800 blijkbaar 10 MHz kanalen gebruikt (fieldtest screenshot: http://i.imgur.com/pmkcnQn.png). En de feitelijke dekking die ik ten tijde van testen heb kunnen waarnemen is beperkt tot de Nieuwmarktbuurt in Amsterdam, dus netwerkomstandigheden waren voor mijn apparaat verre van ideal of realistisch.
[ Voor 2% gewijzigd door Vinnienerd op 18-01-2015 14:02 . Reden: Apple apps all look the same :P ]
Dit is geen screenshot van de field test app...Vinnienerd schreef op zondag 18 januari 2015 @ 12:29:
Ik heb inmiddels 37 up 27 down weten te halen. Let wel op dat KPN 1800 blijkbaar 10 MHz kanalen gebruikt (fieldtest screenshot: http://imgur.com/3G8pBas). En de feitelijke dekking die ik ten tijde van testen heb kunnen waarnemen is beperkt tot de Nieuwmarktbuurt in Amsterdam, dus netwerkomstandigheden waren voor mijn apparaat verre van ideal of realistisch.
Zojuist in de trein thv Westergasfabriek in Amsterdam ook het 1800mhz signaal opgepikt. Helaas ook hier momenteel 10 MHz. 47 Mbps down en 14 Mbps up. Voor Amsterdamse begrippen wel snel, maar het is nog niet wat we willen zien
Straks op de terugweg ff verder spotten..
[ Voor 8% gewijzigd door swv op 27-01-2015 07:08 ]
Kreeg vandaag van iemand te horen dat z'n telefoon sinds een tijd sneller leeg gaat dan normaal terwijl hij niks heeft veranderd. Hij zit op het 3G-netwerk en het bereik is -100dBm op 3G2100. Met onder andere netmonitor was te zien dat hij zit te pingpongen tussen 3G900 en 3G2100, met als gevolg dat de batterij sneller leeg gaat. Ongeveer elke minuut schiet hij van het ene naar het andere netwerk
Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Nou, dat pingpongen is mij dus ook opgevallen. Op bepaalde plekken schiet hij tussen alle smaken heen en weer, van 4g tot edge. Ik merk er op mijn accu gelukkig niks van maar toch..
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Dat moet toch ontzettend veel overhead met zich meebrengen?Jassy schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 21:07:
Nou, dat pingpongen is mij dus ook opgevallen. Op bepaalde plekken schiet hij tussen alle smaken heen en weer, van 4g tot edge. Ik merk er op mijn accu gelukkig niks van maar toch..
Dat klinkt als een foutieve netwerk instelling, T-Mobile gooit je pas naar 3G900 als er over 3G2100 niets meer te behalen valt. Nu kan het natuurlijk ook aan de specifieke site liggen.
Op het oude 2G netwerk van T-Mobile was er ook altijd veel gepingpong van 2G1800 naar 2G900 en weer terug (zelfs tijdens telefoongesprekken), geen idee hoe het nieuwe netwerk hiermee omgaatnetblade schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 23:17:
Dat klinkt als een foutieve netwerk instelling, T-Mobile gooit je pas naar 3G900 als er over 3G2100 niets meer te behalen valt. Nu kan het natuurlijk ook aan de specifieke site liggen.
Dat durf ik je ook niet te zeggen, de enige plek waar ik nog EDGE zie is in de parkeergarage, als deze zich niet vasthoud op UMTS900. Bij bellen wordt je altijd van 4G naar 3G teruggezet, nooit naar EDGE. Maar dit is inderdaad in omgebouwd gebied.MensionXL schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 00:00:
[...]
Op het oude 2G netwerk van T-Mobile was er ook altijd veel gepingpong van 2G1800 naar 2G900 en weer terug (zelfs tijdens telefoongesprekken), geen idee hoe het nieuwe netwerk hiermee omgaat
Totdat KPN VoLTE activeert
Inmiddels is er ook LTE1800 rond de Bijenkorf/de Dam te ontvangen.

In hoeverre zal het 2G netwerk nu daadwerkelijk worden ontlast door de invoer van VoLTE?
Ik denk dat het persoonlijk wel meevalt.
Het is immers met de meeste (nieuwere) telefoons / OSen al niet eens meer mogelijk om naar 2G terug te schakelen, en waarom zou eigenlijk ?
Behalve die enkeling die net even wat meer uit z'n batterij wilt halen aan t einde van de dag
Elke telefoon op het 4G netwerk wordt nu nog teruggeschakeld naar 3G en de keren dat dit naar 2G gebeurd is volgens mij ook te verwaarlozen.
Vooral het 3G netwerk zal dus aanzienlijk worden ontlast.
Naar het schijnt gaat in ieder geval KPN dan ook zijn (eigen) small cells voorzien van 4G, zodat gesprekken ook daarop doorgaan zonder terugvallen.
Nog even iets anders m.b.t. LTE1800.
Ook hier in Amstelveen is al een enkele mast geactiveerd. Ook maar met 10 MHz bandbreedte.
Weet iemand of LTE-Advanced / Carrier Aggregation al direct geactiveerd wordt?
Zo ja, de kans is dan namelijk heel groot dat de iPhone 6 en 6+ wél gebruik kunnen maken van 4G+.
De iPhone 6/6+ kan immers wel overweg met Carrier Aggregation op 10 + 10 MHz.
Het kan echter ook zo zijn dat KPN nog wat met de activering van LTE-Advanced (4G+) totdat meer cellen voorzien zijn van LTE1800 en misschien ook de bandbreedte wordt verhoogd tot 15 of zelfs 20 MHz.
Ik denk dat het persoonlijk wel meevalt.
Het is immers met de meeste (nieuwere) telefoons / OSen al niet eens meer mogelijk om naar 2G terug te schakelen, en waarom zou eigenlijk ?
Behalve die enkeling die net even wat meer uit z'n batterij wilt halen aan t einde van de dag
Elke telefoon op het 4G netwerk wordt nu nog teruggeschakeld naar 3G en de keren dat dit naar 2G gebeurd is volgens mij ook te verwaarlozen.
Vooral het 3G netwerk zal dus aanzienlijk worden ontlast.
Naar het schijnt gaat in ieder geval KPN dan ook zijn (eigen) small cells voorzien van 4G, zodat gesprekken ook daarop doorgaan zonder terugvallen.
Nog even iets anders m.b.t. LTE1800.
Ook hier in Amstelveen is al een enkele mast geactiveerd. Ook maar met 10 MHz bandbreedte.
Weet iemand of LTE-Advanced / Carrier Aggregation al direct geactiveerd wordt?
Zo ja, de kans is dan namelijk heel groot dat de iPhone 6 en 6+ wél gebruik kunnen maken van 4G+.
De iPhone 6/6+ kan immers wel overweg met Carrier Aggregation op 10 + 10 MHz.
Het kan echter ook zo zijn dat KPN nog wat met de activering van LTE-Advanced (4G+) totdat meer cellen voorzien zijn van LTE1800 en misschien ook de bandbreedte wordt verhoogd tot 15 of zelfs 20 MHz.
De vraag is: waarom is 2G nog zo ontzettend druk nu dan?
Bij Vodafone zal het meer uitmaken omdat zij geen UMTS900 hebben. Bij KPN hoorde ik ook dingen over handovers van UMTS2100 naar UMTS900 (of direct van LTE800 naar UMTS900) die niet goed gingen waardoor je alsnog over 2G liep te bellen. Als die dingen onder controle zijn dan zou het inderdaad niet heel veel meer moeten uitmaken, behalve echt de uiterste cell edge waar 4G wegvalt maar 2G/3G er wel nog zijn.
-edit-
Die dingen staan dus ook vlak boven mijn post genoemd
Overigens heeft KPN nog veel small cells met 2G (incl. nu ook synchronized frequency hopping)... daar kan makkelijk 4G bij lijkt me? Ook ideale manier om het 2G-net op drukke plekken te ontlasten ten bate van 3G/4G-frequentiegebruik.
Bij Vodafone zal het meer uitmaken omdat zij geen UMTS900 hebben. Bij KPN hoorde ik ook dingen over handovers van UMTS2100 naar UMTS900 (of direct van LTE800 naar UMTS900) die niet goed gingen waardoor je alsnog over 2G liep te bellen. Als die dingen onder controle zijn dan zou het inderdaad niet heel veel meer moeten uitmaken, behalve echt de uiterste cell edge waar 4G wegvalt maar 2G/3G er wel nog zijn.
-edit-
Die dingen staan dus ook vlak boven mijn post genoemd
Overigens heeft KPN nog veel small cells met 2G (incl. nu ook synchronized frequency hopping)... daar kan makkelijk 4G bij lijkt me? Ook ideale manier om het 2G-net op drukke plekken te ontlasten ten bate van 3G/4G-frequentiegebruik.
Bij Vodafone heb ik dat op een plek met LTE1800 hier, dat is hier aan de zwakke kant, LTE800 zeer sterk door mast die vlakbij staat. Lijkt ook in idle data modus iets meer stroom te kosten daardoor.MensionXL schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 18:14:
Kreeg vandaag van iemand te horen dat z'n telefoon sinds een tijd sneller leeg gaat dan normaal terwijl hij niks heeft veranderd. Hij zit op het 3G-netwerk en het bereik is -100dBm op 3G2100. Met onder andere netmonitor was te zien dat hij zit te pingpongen tussen 3G900 en 3G2100, met als gevolg dat de batterij sneller leeg gaat. Ongeveer elke minuut schiet hij van het ene naar het andere netwerk![]()
[ Voor 57% gewijzigd door Sorcerer8472 op 28-01-2015 15:43 ]
Small cells? Indoor?AlesT schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 15:13:
Ben ook wel benieuwd waar die deployed zijn (behalve in bijv. A2-tunnel en metro's).
Dit weekend wat speedtestjes uitgevoerd bij de Amsterdam Arena (Iphone 6): ik kan de slechte resultaten die hier eerder gepost zijn bevestigen. wat een tegenvaller, max zo'n 8 tot 9 Mbp/s download en gekgenoeg 15 Mbp/s upload. Er zit daar toch echt iets mis in het netwerk sinds ze daar 4G-1800 hebben. In de Ziggodome trouwens wel dekking van T-Mobile en Vodafone. KPN had er niets tot een streepje EDGE zonder dataverbinding. De Ziggo Wifi daar dus maar gebruikt. Ook viel op dat je met grote moeite je telefoon op 4G kan krijgen in het Arena gebied.
[ Voor 8% gewijzigd door ucsdcom op 02-02-2015 13:46 ]
Misschien is het gewoon wel heel erg druk daar tijdens een wedstrijd? Vandaag in regio Amsterdam op een plek indoor (met goede dekking) ook maar 3,5 down gezien waar Vodafone vrolijk 35 down haalde dus druk is het bij KPN zeker wel op het 4G-net.
Wist niet dat KPN blijkbaar zo ontzettend veel meer dataklanten had? Of dat LTE1800 zo veel uitmaakt...
Wist niet dat KPN blijkbaar zo ontzettend veel meer dataklanten had? Of dat LTE1800 zo veel uitmaakt...
Helemaal klaar met KPN (Hi.nl). Gisteren gevraagd om te ontbinden. Zal wel weer een drama verhaal worden.
Sinds 1 december 2014 over van VF naar KPN. Maand daar voor het huidige toestel (iPhone 6 Plus) ontvangen van Hi.nl. Vodafone sim er in, en blazen maar. Leek wel full duplex verkeer, overal vol gas up en down. Werkelijk overal. Baalde als ik 3G zag staan, wat eigenlijk niet vaak meer voor kwam.
Op 1 december de KPN sim er in. 4G download snelheid lager, maar de uploadsnelheden zijn om te huilen. Alsof je weer in 2008 zit. Lijkt wel een cap op 1.5Mbps up.
Geklaagd bij Hi. Buiten het feit dat het webcare team daar bedroevend langzaam reageert (ben al jaren wel anders gewend van zowel Vodafone als T-Mobile met ongeveer 24/7 support) krijg ik niet echt het gevoel dat ik serieus wordt genomen.
Netwerkinstellingen gereset, toestel gerestored, you name it. Niks, geen verschil. Heel af en toe wel degelijk hoge uploadsnelheden, dus het toestel kan het wel. Tijd om te gaan kruistesten (met dezelfde sims).....
- iPhone 5S > KPN > 18Mbps up.
- iPhone 5S > VF > 16Mbps up.
- iPhone 6 > KPN > 1.5Mbps up.
- iPhone 6 > VF > 17Mbps up.
- iPhone 6 Plus (eigen toestel) > KPN > 1.5Mbps up.
- iPhone 6 Plus (eigen toestel) > VF > 17Mbps up
- iPhone 6 Plus (ander toestel) > KPN > 1.5Mbps up.
- iPhone 6 Plus (ander toestel) > VF > 17Mbps up
- Sony Xperia Z3 Compact > KPN > 15Mbps up.
- Sony Xperia Z3 Compact > VF > 15Mbps up.
Alle toestellen en combinaties getest op dezelfde locatie voor de kruistest. Heel sporadisch halen de iPhones ook uploads in de buurt van de 14-15Mbps up. Zien jullie ook een trend? Ik wel. Dus ik verder zoeken: nieuws: 'IPhone 6 heeft bij Nederlandse providers trager 4g dan recente Samsungs'
Come on zeg. Dat kan toch niet het verhaal zijn? Hoe kun je dan in godsnaam schermen dat je het beste en snelste netwerk hebt? Met overal dekking? Ik wil best graag bij KPN blijven, maar de enige reden is dat ik op het werk gebruik kan maken van de femto's hier. De rest zuigt allemaal:
- Langzamer
- Mindere dekking
- VEEL duurder
- Slechte buitenlandvoorwaarden
/edit
Is ineens ook weer stil bij het webcare team nu. Ik zal maar eens gaan bellen. Want dit gaat ook nergens over. KPN 4G, wat een lachertje. Zullen wel mensen gaan zeggen dat het aan de iPhones ligt, dat is mooi, maar ze worden gewoon verkocht bij KPN. En het is het meest verkochte toestel op dit moment, en draait bij de andere providers wel goed.
Sinds 1 december 2014 over van VF naar KPN. Maand daar voor het huidige toestel (iPhone 6 Plus) ontvangen van Hi.nl. Vodafone sim er in, en blazen maar. Leek wel full duplex verkeer, overal vol gas up en down. Werkelijk overal. Baalde als ik 3G zag staan, wat eigenlijk niet vaak meer voor kwam.
Op 1 december de KPN sim er in. 4G download snelheid lager, maar de uploadsnelheden zijn om te huilen. Alsof je weer in 2008 zit. Lijkt wel een cap op 1.5Mbps up.
Geklaagd bij Hi. Buiten het feit dat het webcare team daar bedroevend langzaam reageert (ben al jaren wel anders gewend van zowel Vodafone als T-Mobile met ongeveer 24/7 support) krijg ik niet echt het gevoel dat ik serieus wordt genomen.
Netwerkinstellingen gereset, toestel gerestored, you name it. Niks, geen verschil. Heel af en toe wel degelijk hoge uploadsnelheden, dus het toestel kan het wel. Tijd om te gaan kruistesten (met dezelfde sims).....
- iPhone 5S > KPN > 18Mbps up.
- iPhone 5S > VF > 16Mbps up.
- iPhone 6 > KPN > 1.5Mbps up.
- iPhone 6 > VF > 17Mbps up.
- iPhone 6 Plus (eigen toestel) > KPN > 1.5Mbps up.
- iPhone 6 Plus (eigen toestel) > VF > 17Mbps up
- iPhone 6 Plus (ander toestel) > KPN > 1.5Mbps up.
- iPhone 6 Plus (ander toestel) > VF > 17Mbps up
- Sony Xperia Z3 Compact > KPN > 15Mbps up.
- Sony Xperia Z3 Compact > VF > 15Mbps up.
Alle toestellen en combinaties getest op dezelfde locatie voor de kruistest. Heel sporadisch halen de iPhones ook uploads in de buurt van de 14-15Mbps up. Zien jullie ook een trend? Ik wel. Dus ik verder zoeken: nieuws: 'IPhone 6 heeft bij Nederlandse providers trager 4g dan recente Samsungs'
Anyway, ik leg dat voor aan webcare team, krijg meteen antwoord: "Mooi dat je hebt gevonden waar het aan ligt. Daarom rollen we ook snel 1800Mhz band uit. Hou de kaart in de gaten".Hoewel veel mensen die theoretische maximale snelheden nooit zullen halen, zijn er grote implicaties voor het dagelijks gebruik. De 'breedte' van de verbinding leidt namelijk niet alleen tot een hogere theoretische snelheid, maar ook tot een hogere gemiddelde snelheid. Gebruikers van recente Samsung-smartphones zullen dus op dezelfde plekken en onder dezelfde omstandigheden een veel snellere 4g-verbinding hebben dan mensen met een iPhone 6 of 6 Plus, omdat ze meer 'bandbreedte' tot hun beschikking hebben.
Come on zeg. Dat kan toch niet het verhaal zijn? Hoe kun je dan in godsnaam schermen dat je het beste en snelste netwerk hebt? Met overal dekking? Ik wil best graag bij KPN blijven, maar de enige reden is dat ik op het werk gebruik kan maken van de femto's hier. De rest zuigt allemaal:
- Langzamer
- Mindere dekking
- VEEL duurder
- Slechte buitenlandvoorwaarden
/edit
Is ineens ook weer stil bij het webcare team nu. Ik zal maar eens gaan bellen. Want dit gaat ook nergens over. KPN 4G, wat een lachertje. Zullen wel mensen gaan zeggen dat het aan de iPhones ligt, dat is mooi, maar ze worden gewoon verkocht bij KPN. En het is het meest verkochte toestel op dit moment, en draait bij de andere providers wel goed.
[ Voor 6% gewijzigd door UltraSub op 03-02-2015 10:09 ]
Ik haal gewoon 17 Mbps up met m'n iPhone 6. Daarnaast n=1 dus ik denk dat je sim en iPhone 6 ruzie hebben over netwerk config.
Zijn drie verschillende iPhone 6 toestellen in de test he..
Dus ja, sim zou nog kunnen, maar ik heb er een hard hoofd in hoor.
Zo snel mogelijk terug naar Vodafone, KPN moet een hoop doen om weer positief bij jou in beeld te komenUltraSub schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 11:50:
Zijn drie verschillende iPhone 6 toestellen in de test he..
Net ook kruistest met een andere Hi sim gedaan, die het ook goed doet in een 5S. Zelfde resultaten bij metingen.Sim ligt het dus ook niet aan. Wat MensionXL ook al zegt. Ze gaan het maar regelen dat ik weg kan.
Ik merk ook de laatste tijd dat de snelheden lager liggen dan voorheen. ik haalde vanmiddag in Arnhem 4down en 10 up. Heb verschillende testen gedraaid met de KPN server in Amsterdam. Hopelijk maken ze snel voort met LTE1800.UltraSub schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 10:06:
Helemaal klaar met KPN (Hi.nl). Gisteren gevraagd om te ontbinden. Zal wel weer een drama verhaal worden.
Ik vrees dat Tele2 het ook niet goed zal doen. Ze gebruiken immers 2600mhz voor de capaciteit en dat reikt niet ver....
[ Voor 54% gewijzigd door markiebiboy op 04-02-2015 15:20 ]
Hi kan niet zomaar ontbinden zeggen ze, ze sturen me eerst een nieuwe sim op. Hoop dat dat het oplost, maar zoals ik al eerder zei, ik heb daar een hard hoofd in. Anyway, een leverancier moet eerst de mogelijkheid krijgen om zaken op te lossen natuurlijk, en daar zijn ze nu mee bezig.
Geen zorgen, laat ze eerst wat dingen proberen en daarna komen ze vanzelf met ontbinden waarschijnlijk (zo ging het bij mij)UltraSub schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 19:38:
Hi kan niet zomaar ontbinden zeggen ze, ze sturen me eerst een nieuwe sim op. Hoop dat dat het oplost, maar zoals ik al eerder zei, ik heb daar een hard hoofd in. Anyway, een leverancier moet eerst de mogelijkheid krijgen om zaken op te lossen natuurlijk, en daar zijn ze nu mee bezig.
Woning op het oog in het buitengebied. Helaas geen UPC en geen glasvezel. Nu aan t orienteren of 4G een mogelijkheid is om mijn huis-to-be van goed internet te voorzien. Ik werk vanuit huis en daarom afhankelijk van goed, snel (minimaal 20/10 down/up verbinding) internet afhankelijk. Is het reeel om dit (al) van 4G te verwachten?
Waar is de te halen snelheid van afhankelijk, afstand zendmast ? aanwezigheid gebouwen, bomen? Wat kun je eventueel doen om dit te verbeteren (schotel, antenne, ?) ?
Ik heb geen 4G abo. Is er een mogelijkheid om te meten wat je kan verwachten op een bepaalde lokatie? Is signaalsterkte mogelijk al een voldoende indicator? Graag jullie inzicht etc in deze!
Waar is de te halen snelheid van afhankelijk, afstand zendmast ? aanwezigheid gebouwen, bomen? Wat kun je eventueel doen om dit te verbeteren (schotel, antenne, ?) ?
Ik heb geen 4G abo. Is er een mogelijkheid om te meten wat je kan verwachten op een bepaalde lokatie? Is signaalsterkte mogelijk al een voldoende indicator? Graag jullie inzicht etc in deze!
Sim kaart ontvangen en geactiveerd, zoals verwacht geen verschil. Hi zegt probleem met toestel en vraagt om naar de winkel te gaan en verder te testen. Niet mee eens. 95% van de locaties waar ik zit heb ik slechte snelheden. De kruistesten die ik heb gedaan wijzen uit dat het niet alleen met mijn toestel is. Mijn abo is het ook niet, want mijn sim in een ander type toestel dan iPhone 6 is wel snel. Nieuwe sim in iPhone 6 is ook trager. Conclusie: toesteltype in combinatie met locatie/mast.
@Pvdbogaard:
Ik vind het wel reëel als je bereid bent flink in de buidel te tasten voor een fikse bundel. Want data limiet gerelateerd is het geen optie/vervanger voor flat-fee internet (denk aan netflix, youtube, enz, dat gaat belachelijk hard). Mits je een goede connectie hebt en de snelheden van de mast goed zijn is dat zeker haalbaar. Probleem is dat je het niet van tevoren weet tenzij je test met een toestel en 4G sim van de betreffende provider op die locatie. Dekkingskaarten zeggen lang niet alles, signaalsterkte ook niet (mast kan ook overbelast zijn).
Maar de snelheden die ik structureel haalde met VF 4G waren bijna overal 20/20 minimaal. Dat is precies waarom ik nu zo baal van KPN en ik daar wel klaar mee ben nu.
@Pvdbogaard:
Ik vind het wel reëel als je bereid bent flink in de buidel te tasten voor een fikse bundel. Want data limiet gerelateerd is het geen optie/vervanger voor flat-fee internet (denk aan netflix, youtube, enz, dat gaat belachelijk hard). Mits je een goede connectie hebt en de snelheden van de mast goed zijn is dat zeker haalbaar. Probleem is dat je het niet van tevoren weet tenzij je test met een toestel en 4G sim van de betreffende provider op die locatie. Dekkingskaarten zeggen lang niet alles, signaalsterkte ook niet (mast kan ook overbelast zijn).
Maar de snelheden die ik structureel haalde met VF 4G waren bijna overal 20/20 minimaal. Dat is precies waarom ik nu zo baal van KPN en ik daar wel klaar mee ben nu.
Kun je de postcode eens opgeven? 20/10 is bij een (niet extreem drukke mast) zeker goed haalbaar. Datalimiet is idd wel aanwezig, bij alle providers.Pvdbogaard schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 14:07:
Woning op het oog in het buitengebied. Helaas geen UPC en geen glasvezel. Nu aan t orienteren of 4G een mogelijkheid is om mijn huis-to-be van goed internet te voorzien. Ik werk vanuit huis en daarom afhankelijk van goed, snel (minimaal 20/10 down/up verbinding) internet afhankelijk. Is het reeel om dit (al) van 4G te verwachten?
Lijnlengte tot aan dichtstbijzijnde verdeler is 1781 meter vanaf huisnummer 1. Totaal 4KM.
Hopen dat KPN daar een buitenring oplevering gaat doen, dan kan je nog iets van 20Mbit halen
Hopen dat KPN daar een buitenring oplevering gaat doen, dan kan je nog iets van 20Mbit halen
Kan ik daar uit concluderen dat die 20Mbit momenteel niet hehaald kan worden? Tussenhaakjes, die buitenring, wat is dat?
Nee momenteel niet, nu heb je een lijnlengte van 4KM omdat er alleen een patchpaneel tussen zit. Zodra KPN dat patchpaneel gaat vervangen voor een mini-centrale (dat doen ze tegenwoordig heel vaak om lijnen die wat langer zijn terug te krijgen naar max 1KM om zo sneller internet via VVDSL aan te kunnen bieden) kan je dus naar de 20Mbit
Wat de xDSL varianten betreft had ik al begrepen dat er niet veel hoop was. Echter mijn vraag blijft staan voor wat betreft een 4G oplossing. Wat Is daar nog meeroverte zeggen? Kun me de boel opkrikken met een buitenontvanger oid, etc?
Jazeker. Als je een router neemt met externe antenne kom je een heel eind.
Als je dan een alles in 1 premium abbo neemt op het adres van iemand die al KPN glas of DSL heeft met tv er bij, wordt je databundel verdubbeld en krijg je voor 37,50 een bundel van 20GB.
Als je dan een alles in 1 premium abbo neemt op het adres van iemand die al KPN glas of DSL heeft met tv er bij, wordt je databundel verdubbeld en krijg je voor 37,50 een bundel van 20GB.
Die bij normaal internetgebruik in maximaal een weekje weg is denk ik zodra je met een desktop gaat surfen op een snelle 4G verbinding alsof je flat fee hebt.
Er zijn meerdere internetgebruikers in huis, waarvan zoonlief mogelijk de grootste verstoker is. Hij mag graag film kijken... Ik hoop met een bundel van 80GB uit te kunnen, maar zal eens een tijdje gaan meten wat we hier alzo verstoken...
DSL achter de hand in geval van storingen is wel een goed idee. Een andere mogelijkheid is misschien om en een 40GB van KPN en een 40GB van Vodaphone te nemen. Wederom met het idee om bij storing over te kunnen schakelen. Werk vanuit huis en kan me niet veroorloven om langere tijd internetloos te zijn (dan wordt het aansluiten in de file en een veels te lange reistijd)
DSL achter de hand in geval van storingen is wel een goed idee. Een andere mogelijkheid is misschien om en een 40GB van KPN en een 40GB van Vodaphone te nemen. Wederom met het idee om bij storing over te kunnen schakelen. Werk vanuit huis en kan me niet veroorloven om langere tijd internetloos te zijn (dan wordt het aansluiten in de file en een veels te lange reistijd)
Verwijderd
Film kijken zoals in downloaden of via Netflix oid? Ik download regelmatig films en het vrouwtje volgt wat series via Netflix. Nu zit ik alleen al deze week op 23GB aan gedownloade films. Wel veelal HD, maar zo krijg je wellicht een indicatie hoeveel; GB's er eigenlijk verslonden worden in een weekje tijd. Je zoon kan natuurlijk ook DIVX downloaden, maar toch. Het overige internetverkeer heb ik dus nog niet meegeteld.Pvdbogaard schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 13:19:
Er zijn meerdere internetgebruikers in huis, waarvan zoonlief mogelijk de grootste verstoker is. Hij mag graag film kijken... Ik hoop met een bundel van 80GB uit te kunnen, maar zal eens een tijdje gaan meten wat we hier alzo verstoken...
Buiten dit; Waarom vraag je UPC/Ziggo niet om je aan te sluiten? Ik heb vorig jaar bij mijn broer ook voor elkaar gekregen dat ze aangesloten werden en ook zij wonen ietwat afgelegen. En nog gratis ook. Nee heb je, ja kun je krijgen?
Momenteel heb ik en UPC cable, en glasvezel. Kijk naar een huis in het buitengebied. Deze heeft geen aansluiting op een van deze twee. Alleen xDSL (9Mbit volgens KPN omdat ze ca 3700 meter van de kast afzitten). Probeer duidelijk te krijgen of er voor mij een betrouwbare snelle mogelijkheid is om op die locatie goed internet te krijgen. Dit is een absolute voorwaarde. Indien niet het geval dan hoef ik niet verder naar dit huis te kijken. En mogelijk kan ik het idee van "in een buitengebied wonen" voorlopig naast me neer leggen.
UPC + glasvezel kosten me momenteel iets van 100 euro. Dat het buitenleven iets duurder is, is geen onoverkomelijk probleem. Dit is dus voor TV (vaste lijn), telefoon, en internet tesamen.
UPC + glasvezel kosten me momenteel iets van 100 euro. Dat het buitenleven iets duurder is, is geen onoverkomelijk probleem. Dit is dus voor TV (vaste lijn), telefoon, en internet tesamen.
In principe zou het ontvangst redelijk goed moeten zijn, de mast staat 1,7 km hemelsbreed van de postcode af. Maar een postcode is natuurlijk in een buitengebied redelijk groot.Pvdbogaard schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 20:22:
@The Wizard: de postcode is 3881 RM
Kijk hier: https://mapsengine.google...zO0DHqLdKkdI.k1a1IKJI7o8k voor een overzicht van alle 4G locaties van KPN. De mast van Vodafone staat een stuk verder weg (andere kant van Voorthuizen), dus je zult daar waarschijnlijk geen 4G van ontvangen.
Verwijderd
Pvdbogaard schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 14:24:
Momenteel heb ik en UPC cable, en glasvezel. Kijk naar een huis in het buitengebied. Deze heeft geen aansluiting op een van deze twee.
Precies, daarom geef ik aan; Bel UPC/.Ziggo, leg de situatie uit en wellicht sluiten ze het huis dat je op het oog hebt gewoon aan.Probeer duidelijk te krijgen of er voor mij een betrouwbare snelle mogelijkheid is om op die locatie goed internet te krijgen.
Zo krijg je duidelijkheid over het eventueel te krijgen mogelijkheden.
Nou, 4G is prachtig, maar in jouw geval lijken mij de huidige bundels in omvang onvoldoende om daarmee vast internet te vervangen. Kijk zoals hierboven geadviseerd wordt of je vast internet kan krijgen wat wel voldoet en zet het anders uit je hoofd zou ik zeggen.
Vanmiddag even met een iPhone 5 met 4G op locatie geweest. Laptop met de iPhone Wifi verbonden en vanuit de auto KPN's speedtest gedraaid: 13/3. Mager dus.Heb inmiddels een berichtje aan UPC gestuurd. We wachten af.
Ik heb de dekkingskaarten van KPN, Vodafone en T-Mobile eens voor je bekijken en de 4G dekking is bij alle netwerken minimaal. Je zou een 4G router met (gerichte) buitenantenne kunnen nemen, dan zul je betere resultaten kunnen behalen. Maar vaste 4G routers zijn duur (voorbeeld: Huawei E5186-22) en daar komen kosten voor een goede buitenantenne en low-loss kabel ook nog bij. Mogelijk moet je ook nog een voorziening maken voor onweerafleiding. Maar als fixed internet geen oplossing biedt kan dit een oplossing zijn.Pvdbogaard schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 19:23:
Vanmiddag even met een iPhone 5 met 4G op locatie geweest. Laptop met de iPhone Wifi verbonden en vanuit de auto KPN's speedtest gedraaid: 13/3. Mager dus.Heb inmiddels een berichtje aan UPC gestuurd. We wachten af.
Je hebt die Huawei 4G CPE routers ook wel goedkoper maar dat zijn CAT4 apparaten. Gezien alle netwerken bezig zijn mt de uitrol van CAT6 zou ik daarin investeren.
[YouTube: http://youtu.be/sBM9-zjWIjs]
In de outback van Australië zijn ze overigens wat verder met 4G antennes dan hier in Europa, zie bijvoorbeeld dit voorbeeld: http://www.telcoantennas....bi-3g-4g-lte-yagi-antenna.

Mocht je willen weten welke frequenties en banden we in Nederland gebruiken, zie
Robert's blog: iPhone LTE frequenties in Nederland.
[ Voor 24% gewijzigd door robertwebbe op 09-02-2015 08:33 ]
Een éénmalige investering is niet onoverkomelijk mits het echt iets opleverd. De hamvraag blijft dus "wat kan je dan verwachten van de verbeterde situatie?"
Dat is het zeker niet, in principe zou je KPN goed moeten kunnen ontvangen, die mast staat het dichtste bij je opgegeven postcode. Je moet een telefoon die 800 MHz kan ontvangen, gebruiken. (iPhone 5s of hoger) of een andere geschikte 4G toestel.
Bij 3881 is toch helemaal geen 1800 MHz-dekking? Lijkt me dan dat de iPhone 5 een 3G-signaal heeft opgepikt en gebruikt 
Weet iemand trouwens een beetje wat de voortgang is? Gaan ze nou gelijk 2600 MHz uitrollen samen met 1800? Daarmee kan in ieder geval wel de snelheid worden opgekrikt, ook als 1800-band nog voor een flink deel voor GSM wordt gebruikt.
Weet iemand trouwens een beetje wat de voortgang is? Gaan ze nou gelijk 2600 MHz uitrollen samen met 1800? Daarmee kan in ieder geval wel de snelheid worden opgekrikt, ook als 1800-band nog voor een flink deel voor GSM wordt gebruikt.
UPC heeft gereageerd: de kabel wordt aldaar zeker niet aangelegd wegens te hoge kosten.
@Pvdbogaard; als je met een iPhone 5 hebt getest dan zou je inderdaad alleen 4G op 1800 MHz kunnen ontvangen. En volgens de KPN dekkingskaart en het antenneregister is er nog geen 4G 1800 MHz in de buurt. Dus dan zou de bewering van Sorcerer8472 het meest waarschijnlijke zijn, ik denk dat je op 3G hebt getest.
En terugkomend op je vraag wat je kunt verwachten. Dat weet je pas als je het hebt draaien. Voordeel van de Huawei is dat die simlockvrij is. Je zou dus met alle Nederlandse providers kunnen testen. Er wordt nog volop 4G gebouwd dus het kan alleen nog maar beter worden.
Betreft UPC, je zou ook kunnen overwegen om een UPC Business abonnement te nemen, die zijn vaak wat makkelijker. Vraag dan om het duurste (200/20) abonnement (je kunt altijd weer terug na een jaar) en bied aan om mee te betalen voor de aanlegkosten. Of probeer je buren ook te overtuigen van kabel. Als er meerderen zijn zal dat helpen om UPC overstag te laten gaan en kabel aan te leggen.
En terugkomend op je vraag wat je kunt verwachten. Dat weet je pas als je het hebt draaien. Voordeel van de Huawei is dat die simlockvrij is. Je zou dus met alle Nederlandse providers kunnen testen. Er wordt nog volop 4G gebouwd dus het kan alleen nog maar beter worden.
Betreft UPC, je zou ook kunnen overwegen om een UPC Business abonnement te nemen, die zijn vaak wat makkelijker. Vraag dan om het duurste (200/20) abonnement (je kunt altijd weer terug na een jaar) en bied aan om mee te betalen voor de aanlegkosten. Of probeer je buren ook te overtuigen van kabel. Als er meerderen zijn zal dat helpen om UPC overstag te laten gaan en kabel aan te leggen.
[ Voor 33% gewijzigd door robertwebbe op 09-02-2015 18:16 ]
Als je ergens al woont en je krijgt behoefte aan snel internet, dan kan ik mij de moeite voorstellen. Als je het pand nog moet kopen zou ik eerst kijken of het echt je droomhuis wel is of dat er alternatieven zijn.
Voor wat 4G betreft: het werkt op dit moment fijn en snel. Wel merk je dat de snelheden in drukke gebieden aan het dalen zijn. Veel 4G-800 masten met ook veel 4G gebruik in en rond de grote steden geven voor mij aan dat daar nu al grenzen worden aangetikt op de 4G-800 band. KPN reageert dan wel met het snel bijbouwen van 4G-1800 in de grote steden, dus de snelheden zullen wel weer herstellen. In de stad kan men ook nog 4G-2600 bijschakelen.
Kom je in de grensgebieden buiten de steden, dan kan je alleen 4G-800 gebruiken. De kans dat er daar 4G-1800 of 4G-2600 bijgezet wordt is niet zo groot. Kortom: is je 4G verbinding daar nu nog snel en goed, dit geeft geen garantie dat je snelheid ook over 2 jaar nog steeds top is. Toen 3G kwam had dat de belofte van bijna onbeperkte capaciteit tot de Iphone en andere smartphones de volle bandbreedte vulden.
Voor wat 4G betreft: het werkt op dit moment fijn en snel. Wel merk je dat de snelheden in drukke gebieden aan het dalen zijn. Veel 4G-800 masten met ook veel 4G gebruik in en rond de grote steden geven voor mij aan dat daar nu al grenzen worden aangetikt op de 4G-800 band. KPN reageert dan wel met het snel bijbouwen van 4G-1800 in de grote steden, dus de snelheden zullen wel weer herstellen. In de stad kan men ook nog 4G-2600 bijschakelen.
Kom je in de grensgebieden buiten de steden, dan kan je alleen 4G-800 gebruiken. De kans dat er daar 4G-1800 of 4G-2600 bijgezet wordt is niet zo groot. Kortom: is je 4G verbinding daar nu nog snel en goed, dit geeft geen garantie dat je snelheid ook over 2 jaar nog steeds top is. Toen 3G kwam had dat de belofte van bijna onbeperkte capaciteit tot de Iphone en andere smartphones de volle bandbreedte vulden.
[ Voor 66% gewijzigd door ucsdcom op 10-02-2015 00:01 ]
KPN heeft de werkzaamheden kaart weer geupdate waarop is aangegeven is waar de komende dagen de volgende fase van de 4G-1800 uitrol plaats gaat vinden.
De focus blijft de grote steden met nu ook een stevige uitrol in Utrecht, Zaandam, Vlaardingen en Eindhoven.
De focus blijft de grote steden met nu ook een stevige uitrol in Utrecht, Zaandam, Vlaardingen en Eindhoven.
[ Voor 5% gewijzigd door ucsdcom op 10-02-2015 20:33 ]
De prikkertjes staan wel heel algemeen opgesteld. Gisteren had ik nog problemen met bellen op 2G omdat KPN weer overbelast was in Utrecht. Ze hebben gewoon te veel klanten 
Vind het dan ook helemaal niet raar dat ze laatst aankondigden nu al flink op 2600 MHz in te gaan zetten. Ze moeten ook haast wel als zelfs 10 MHz ruimte op 1800 MHz al zo lastig uit te rollen is in drukke gebieden.
Vind het dan ook helemaal niet raar dat ze laatst aankondigden nu al flink op 2600 MHz in te gaan zetten. Ze moeten ook haast wel als zelfs 10 MHz ruimte op 1800 MHz al zo lastig uit te rollen is in drukke gebieden.
Dus 3G900, 3G2100, 2G1800 en 2G900 vol met bellers? Dan zullen ze in Utrecht snel wat aan de capaciteit moeten gaan doen..
Het probleem is dat KPN geen postcodes publiceert. Wel hebben via hun service app kaartjes erbij staan, maar die corresponderen niet met juiste plaats, dus daar kun je ook niks mee.Sorcerer8472 schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 10:16:
De prikkertjes staan wel heel algemeen opgesteld. Gisteren had ik nog problemen met bellen op 2G omdat KPN weer overbelast was in Utrecht. Ze hebben gewoon te veel klanten
In principe is elke melding 1 mast. Voor 2600 MHz zullen ze wel andere antennes moeten ophangen, de huidige kleine 3G antennes van Kathrein hebben geen dubbele antenne ingangen. Dus ik vermoed dat ze die alleen op echt drukke plekken gaan vervangen.
Ben trouwens benieuwd of ze alleen de huidige 1800 MHz antennes gebruiken voor 4G1800 of dat ze ook op niet-2G1800 4G1800 gaan uitrollen. Heb je deze acties al gezien Raider95?
Nee, Sorcerer8472 gebruikt alleen 2GJassy schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 10:49:
Dus 3G900, 3G2100, 2G1800 en 2G900 vol met bellers? Dan zullen ze in Utrecht snel wat aan de capaciteit moeten gaan doen..
Hangt er vanaf wat voor antennes er momenteel hangen. Voor 800/900 hebben de antennes ook maar 1 aansluiting, geen 2.The Wizard schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 11:08:
In principe is elke melding 1 mast. Voor 2600 MHz zullen ze wel andere antennes moeten ophangen, de huidige kleine 3G antennes van Kathrein hebben geen dubbele antenne ingangen. Dus ik vermoed dat ze die alleen op echt drukke plekken gaan vervangen.
Ik kan je vertellen dat die plannen er (voor zover ik weet) wel zijn, maar heb ze zelf nog niet gespot. Er gaat heel veel veranderen de komende tijd (bijbouwen LTE1800, verwijderen "single" locaties, uitbreiden bestaande locaties, soms andere antennes) maar de details (hoe/wat/waar) heb ik helaas niet. Lees ook slechts hier waar bepaalde ontwikkelingen gaande zijn, en zo hoor ik op andere plekken weer andere dingenThe Wizard schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 11:08:
Ben trouwens benieuwd of ze alleen de huidige 1800 MHz antennes gebruiken voor 4G1800 of dat ze ook op niet-2G1800 4G1800 gaan uitrollen. Heb je deze acties al gezien Raider95?
Ik weet alleen dat het landelijk dekkend moet worden ergens in mid 2016. Het heet het Boosterproject. Maar veel informatie (lees: geen) is daar niet over te vinden. KPN is niet zo scheutig met de informatieverstrekking.
Maar zijn die voorversterkers bij 3G wel noodzakelijk bij 4G2600? "Stoort" dat elkaar niet?Raider095 schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 11:14:
[...]
Hangt er vanaf wat voor antennes er momenteel hangen. Voor 800/900 hebben de antennes ook maar 1 aansluiting, geen 2.
[ Voor 43% gewijzigd door The Wizard op 11-02-2015 11:35 ]
Ik dacht dat het over 1800 ging, maar hoe hoger de frequentie, hoe hoger de kabelverliezen en die zijn niet oneindig te compenseren met steeds dikkere coax (ook qua kosten). Dus die zullen zeker wel nodig zijn en met het oog daarop zou alles vanaf 1800 misschien best wel aparte aansluitingen kunnen hebben, hoewel ik ook iets las over gecombineerde feedertrajecten. Zou kunnen dat ze dat dan bij de antennes weer uitkoppelen, wat wel vaker gebeurt. Bijvoorbeeld 3 frequenties in 1 kabeltraject en bij de antennes weer scheiden in 2 frequentiebanden (hoog/laag). Alle varianten zijn mogelijk, het hangt er maar net vanaf hoe KPN dit heeft uitgedacht en dat zou per site kunnen verschillen ivm verschillende lengtes coax, 2100 al wel/niet aanwezig, 1800 al wel/niet aanwezig, etc. Bijvoorbeeld, als de antennes kort naast de apparatuur hangen (paar meter) dan worden er vaak geen versterkers gebruikt, de verliezen zijn dan te verwaarlozen.The Wizard schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 11:34:
Maar zijn die voorversterkers bij 3G wel noodzakelijk bij 4G2600? "Stoort" dat elkaar niet?
Ja, het ging wel over 1800, maar ik neem aan dat 1800 niet standaard over de kleine kathrein's (3G only) kan, en 2600 misschien wel. Geen idee waarom eigenlijk, gewoon een gedachtenkronkel
.
UltraSub in "4G van KPN: klaar voor de toekomst"
Gaat lekker zo. Gisteren contact gehad met helpdesk. Technische dienst zegt netwerk ok, ligt het niet aan. Ligt aan toestel. Ja ik heb uw kruistesten gezien. Toch zegt TD dat het aan uw toestel ligt, en dat is een Apple, dus daar moet hij naar toe.
Ammenooitniet dus. Ik heb een goed werkend toestel, ik ga niet dat toestel een week opsturen omdat zij een probleem hebben. Zie de kruistesten, 3 verschillende iPhones met zelfde probleem. En mijn eigen iPhone haalt soms wel degelijk 25Mbps up, op de 800Mhz band. Met 10Mhz channelbreedte. Zelfde frequentie en bandbreedte dus als waar hetzelfde toestel in 90% van de gevallen meteen terug valt naar ~1.50Mbps.
KPN doet er dus verder niks aan tot ik mijn toestel heb ingeleverd. Ik ga me eens beraden wat ik hier verder mee kan/wil.
Gaat lekker zo. Gisteren contact gehad met helpdesk. Technische dienst zegt netwerk ok, ligt het niet aan. Ligt aan toestel. Ja ik heb uw kruistesten gezien. Toch zegt TD dat het aan uw toestel ligt, en dat is een Apple, dus daar moet hij naar toe.
Ammenooitniet dus. Ik heb een goed werkend toestel, ik ga niet dat toestel een week opsturen omdat zij een probleem hebben. Zie de kruistesten, 3 verschillende iPhones met zelfde probleem. En mijn eigen iPhone haalt soms wel degelijk 25Mbps up, op de 800Mhz band. Met 10Mhz channelbreedte. Zelfde frequentie en bandbreedte dus als waar hetzelfde toestel in 90% van de gevallen meteen terug valt naar ~1.50Mbps.
KPN doet er dus verder niks aan tot ik mijn toestel heb ingeleverd. Ik ga me eens beraden wat ik hier verder mee kan/wil.
Zijn er mensen die dagelijks te vinden zijn op Schiphol Airport?
Ik ben namelijk niet te spreken over de connectiviteit hier. De dataverbinding op zowel 3G als 4G is ontzettend traag (op gevoel en kwantitatief in Speedtest) en ook spraak is niet optimaal, vooral niet in de Schipholtunnel, dan vallen gesprekken gewoon weg.
Deze bevindingen lopen niet synchroon met wat mijn iPhone laat zien, namelijk vol 3G en 4G bereik. Ook in de Schipholtunnel laat mijn iPhone een vol 3G bereik zien.
De klantenservice geeft verschillende dingen aan: ondanks dat mijn telefoon aangeeft een goede verbinding te hebben, hoeft dit geen goede verbinding te zijn, omdat er erg veel gaten in het network zijn op Schiphol. En een ander geeft aan dat er wat mis kan zijn met de antenne's van Schiphol, dus ik moet met mensen van Schiphol spreken....
De degradatie in snelheid van 4G, wat vaker in dit topic is aangegeven,, heb ik ook ervaren, maar buiten Schiphol haal ik prima snelheden (>20Mbps/15Mbps), ook qua gevoel is het prima. Het is dus echt een ding wat ik alleen op Schiphol ervaar en aangezien de klantenservice mij niet kan helpen, ben ik benieuwd naar ervaringen.
Ik ben namelijk niet te spreken over de connectiviteit hier. De dataverbinding op zowel 3G als 4G is ontzettend traag (op gevoel en kwantitatief in Speedtest) en ook spraak is niet optimaal, vooral niet in de Schipholtunnel, dan vallen gesprekken gewoon weg.
Deze bevindingen lopen niet synchroon met wat mijn iPhone laat zien, namelijk vol 3G en 4G bereik. Ook in de Schipholtunnel laat mijn iPhone een vol 3G bereik zien.
De klantenservice geeft verschillende dingen aan: ondanks dat mijn telefoon aangeeft een goede verbinding te hebben, hoeft dit geen goede verbinding te zijn, omdat er erg veel gaten in het network zijn op Schiphol. En een ander geeft aan dat er wat mis kan zijn met de antenne's van Schiphol, dus ik moet met mensen van Schiphol spreken....
De degradatie in snelheid van 4G, wat vaker in dit topic is aangegeven,, heb ik ook ervaren, maar buiten Schiphol haal ik prima snelheden (>20Mbps/15Mbps), ook qua gevoel is het prima. Het is dus echt een ding wat ik alleen op Schiphol ervaar en aangezien de klantenservice mij niet kan helpen, ben ik benieuwd naar ervaringen.
Normaal gesproken was de TD van KPN altijd heel helder over technische problemen en netwerk problemen. Het zou erg jammer zijn als ze nu opeens poppenkast zouden gaan spelen hierover.
Zou het dan ook daar een capaciteitsprobleem zijn daar? Kan je als KPN abonnee inmiddels niet gratis op de wifi daar? Wat is er op die plekken toch aan de hand?
Zou het dan ook daar een capaciteitsprobleem zijn daar? Kan je als KPN abonnee inmiddels niet gratis op de wifi daar? Wat is er op die plekken toch aan de hand?
[ Voor 49% gewijzigd door ucsdcom op 11-02-2015 23:15 ]
KPN en straalverbindingen; daar zit ook minder logica in dan je denkt. Ik kwam er vorige week nog eentje tegen in Rotterdam, middenin de stad, niet ver buiten het centrum. Bovenop een flat, je zou toch zeggen dat daar wel glas beschikbaar is?
[ Voor 4% gewijzigd door Raider095 op 12-02-2015 22:22 ]
Dat kan ook een punt zijn dat juist een andere locatie van signaal voorziet hè
Ja goeie, maar dan nog, Rotterdam is groot. Je moet toch een aardige afstand afleggen om in "buitengebied" te komen, dus het blijft een beetje vaag.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 00:54:
Dat kan ook een punt zijn dat juist een andere locatie van signaal voorziet hè
Het kan zelfs ook een zakelijke straalverbinding zijn van bijvoorbeeld KPN WEAS (Wholesale Ethernet Acces Services).
Dit wordt voornamelijk gedaan voor (groot)zakelijke klanten welke behoefte hebben aan een snelle symmetrische internetverbinding, maar waar het niet praktisch mogelijk is om een glasvezelverbinding op te leveren. (er alleen een nearnet verbinding mogelijk of soms zelfs helemaal niets, het kan zelfs ook als backup dienen voor een glasvezel verbinding)
Met zulke 'radioverbindingen' zijn snelheden van rond de 800 mbit/s up en down zeker niet onmogelijk.
Dit wordt voornamelijk gedaan voor (groot)zakelijke klanten welke behoefte hebben aan een snelle symmetrische internetverbinding, maar waar het niet praktisch mogelijk is om een glasvezelverbinding op te leveren. (er alleen een nearnet verbinding mogelijk of soms zelfs helemaal niets, het kan zelfs ook als backup dienen voor een glasvezel verbinding)
Met zulke 'radioverbindingen' zijn snelheden van rond de 800 mbit/s up en down zeker niet onmogelijk.
[ Voor 6% gewijzigd door AlesT op 13-02-2015 11:50 ]
Op het Antenneregister kun je trouwens vrij precies zien welke kant een straalzender op gericht staat. Dus even geodriehoek tegen je scherm aan leggen en lijntje trekken
haha, dit doet me nog het verhaal herinneren dat bij één van onze klanten een glazenwassersploeg of andere arbeidslieden de antenne van de straalverbinding had verplaatst, waardoor de netwerkverbinding tussen de hoofdvestiging en een kleine locatie 1 km verderop niet meer beschikbaar was.
Is er toevallig nog iets veranderd aan het 3G-netwerk?
Normaliter behaal ik met mijn iPhone 4 nóóit een snelheid hoger dan 5,8mbps, maar gister besloot ik weer eens een Speedtest te doen en toen kwam ik uit op 6,5mbps, hij piekte zelfs op 7mbps!
Moet wel vermelden dat het rond 5:30 in de ochtend was, maar ook om dat soort tijden haalde ik voorheen geen snelheden boven de 5,8mbps. Het was bij zowel 3G900 als 3G2100 het geval.
Normaliter behaal ik met mijn iPhone 4 nóóit een snelheid hoger dan 5,8mbps, maar gister besloot ik weer eens een Speedtest te doen en toen kwam ik uit op 6,5mbps, hij piekte zelfs op 7mbps!
Moet wel vermelden dat het rond 5:30 in de ochtend was, maar ook om dat soort tijden haalde ik voorheen geen snelheden boven de 5,8mbps. Het was bij zowel 3G900 als 3G2100 het geval.
Ik heb net een file over 3G gedownload en ik tikte constant de 14Mbps aan. Die haal ik hier meestal ook wel dus dat zit wel goed. Hoe dat zit op 3G900 weet ik niet.
Hoe lang zal het voor KPN nog houdbaar zijn om klanten uit te sluiten van 4G? Momenteel kunnen klanten met oude abonnementen en prepaid klanten geen gebruik maken van 4G. Ook moet je bij Simyo en Telfort bijbetalen voor 4G toegang. (Dat is bij klanten van Vodafone trouwens net zo goed het geval bij prepaid en oudere abonnementen, ter vergelijking hebben alle T-Mobile klanten ook de prepaid gebruikers wel gratis 4G). Als je zoveel investeert, dan is het op een gegeven moment niet meer zo logisch om klanten te weren lijkt mij.
in juni dit jaar staat voor mij de verlenging op het programma. Ik heb nu een 3G abbo van KPN voor mijn iPhone 5. Ben niet van plan over te stappen op een ander toestel, noch een andere provider.
3G dekking aardig prima, en de prijzen zijn ook goed (student he
)
Nu krijg je natuurlijk automatisch 4G erbij. Alleen het klopt dus dat de iPhone 5 dat alleen op de 1800mHz band ontvangt die erg schaars beschikbaar is?
3G dekking aardig prima, en de prijzen zijn ook goed (student he
Nu krijg je natuurlijk automatisch 4G erbij. Alleen het klopt dus dat de iPhone 5 dat alleen op de 1800mHz band ontvangt die erg schaars beschikbaar is?
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
4G op 1800Mhz is aardig dun bezaaid bij KPN. Vodafone heeft meer masten met 1800Mhz ,maar zeker niet landelijke dekking ermee.Sjoerdfoto schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 17:36:
in juni dit jaar staat voor mij de verlenging op het programma. Ik heb nu een 3G abbo van KPN voor mijn iPhone 5. Ben niet van plan over te stappen op een ander toestel, noch een andere provider.
3G dekking aardig prima, en de prijzen zijn ook goed (student he)
T-Mobile is degene die uitendelijk overal 1800Mhz zal uitrollen.
Voor info over de 1800Mhz 4G uitrol, kijk even op deze site.
https://4gmasten.nl/2013-06-16-07-20-28/dekking-kpn
[ Voor 4% gewijzigd door markiebiboy op 24-02-2015 18:07 ]
Dit topic is gesloten.