Apart, dan handovert hij niet zo heel lekker... Hoe zijn je snelheden eigenlijk over 3G900?Brad schreef op woensdag 19 november 2014 @ 23:23:
Ik merk dat ik in Amsterdam met mijn iPhone 4 geregeld terugschiet van 3G naar EDGE, om vervolgens weer naar 3G te schakelen. En daarbij merk ik dat dit inpandig met 3G900 ook gebeurt, dan duurt het echter wel eens een paar minuten voor hij weer terugschakelt. Niet erg prettig als je net iets laadt of een berichtje verstuurt. Waar kan dit aan liggen? De snelheden zijn gewoon normaal.
Ik vermoede al zoiets, te veel gebruikers. Ik heb ook weleens 20Mbit gehaald, maar goed het zal wel geleidelijk beter worden de komende jaren.scandalous schreef op woensdag 19 november 2014 @ 22:11:
[...]
Voor zover ik heb begrepen was de snelheid van het KPN 4G netwerk hartstikke snel in het begin. Dit was nog in de uitrolfase en weinig mensen maakten toen gebruik van het 4G netwerk waardoor de hogere snelheden gehaald werden (~40-50Mbps). Nu is het zo dat veel meer mensen een 4G toestel hebben in combinatie met een KPN/Hi abbonement of een abbonement hebben bij een andere provider die gebruik maken van het KPN netwerk waardoor de gemiddelde snelheid omlaag gaat. Hier in Amsterdam haal ik rond de 20-30Mbps afhankelijk van waar ik ben en hoe laat het is.
KPN is op het moment bezig met de uitrol van het 4G+ netwerk (LTE-Advanced) en dat houdt in dat ze bezig zijn met het uitrollen van de de 1800mhz frequentie. Deze frequentie wordt gecombineerd met de huidige 800mhz frequentie waardoor theoretisch snelheden van 200+Mbps gehaald kunnen worden, al zal dit in de praktijk veel lager uitvallen. Hier is wel een toestel voor nodig die dit ondersteund.
De uitrol is begonnen in Den Haag als ik mij niet vergis.
Daar buiten om, een telefoon die verbinding maakt op de 1800mhz frequentie zou in principe ook hogere snelheden kunnen halen dan een telefoon die is verbonden met een 800mhz mast. Het voordeel van de 800mhz frequentie is dan weer dat het bereik beter is.
T-Mobile heeft waarschijnlijk in de praktijk de hoogste snelheden op het moment, al is dat niet veel hoger. Maar als het bereik er niet is heb je niets aan die snelheden, en dat is weer iets waar KPN de betere (beste?) is.
Vergeet ook niet dat je die 20 Mbps bijna nooit echt nodig hebt en dat de latency gewoon nog altijd lekker laag is 
In de toekomst gaat er veel oud 3G-spectrum ook naar 4G en dan komt er meer en meer capaciteit bij op het 4G-netwerk
In de toekomst gaat er veel oud 3G-spectrum ook naar 4G en dan komt er meer en meer capaciteit bij op het 4G-netwerk
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
MensionXL schreef op donderdag 20 november 2014 @ 09:41:
[...]
Apart, dan handovert hij niet zo heel lekker... Hoe zijn je snelheden eigenlijk over 3G900?

De onderste twee was met -102 (2 streepjes) en de bovenste met -93 (3 streepjes).
Maar geen spectaculaire snelheden dus.
Ik merk overigens dat dat terugschakelen altijd voorkomt ongeacht de tijd of drukte.
Zeker weten? Bij mijn weten zijn ze nog in de testfase en wordt het nog niet uitgerold,scandalous schreef op woensdag 19 november 2014 @ 22:11:
KPN is op het moment bezig met de uitrol van het 4G+ netwerk (LTE-Advanced)
Tenzij ik mij vergis zijn ze al begonnen.Raider095 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 17:45:
[...]
Zeker weten? Bij mijn weten zijn ze nog in de testfase en wordt het nog niet uitgerold,
nieuws: KPN begint met activeren 4g+-netwerk
Dat zijn de bekende mediaverhalen. Ik zeg niet dat het niet klopt, maar voor zover ik weet wordt er op hooguit een handvol sites getest qua hardware en configuratie. Dat is volgens mij wat anders dan daadwerkelijk activeren/uitrollen. Dat betekent misschien dat er 4G+ in de lucht staat en dat zou men kunnen communiceren "dat het wordt geactiveerd". Het is en blijft immers een spelletje, tussen de operators onderlingscandalous schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 09:22:
Tenzij ik mij vergis zijn ze al begonnen.
nieuws: KPN begint met activeren 4g+-netwerk
In Utrecht nog altijd volop 2G1800 in gebruik, ben benieuwd hoe en wanneer dat gaat veranderen...
En dit is allemaal op 3G(900)? Dan zit het netwerk goed vol jaBrad schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 16:51:
[...]
[afbeelding]
De onderste twee was met -102 (2 streepjes) en de bovenste met -93 (3 streepjes).
Maar geen spectaculaire snelheden dus.
Ik merk overigens dat dat terugschakelen altijd voorkomt ongeacht de tijd of drukte.
Dat klopt!MensionXL schreef op maandag 24 november 2014 @ 17:36:
[...]
En dit is allemaal op 3G(900)? Dan zit het netwerk goed vol jaMensen kunnen dan nog met HD voice bellen op dit netwerk maar dat is het dan ook wel...
Vandaag heb ik op dezelfde locatie 3G eens uitgezet, en het viel me op dat ik toen steeds switchte tussen een 2G900 en 2G1800-netwerk (die nog op GPRS stond?), daarbij varieerde het aantal bolletjes van 0 tot 3. Deze locatie betreft overigens het VU in Amsterdam.
Niet zo heel best dus, maar in de regio Haarlem en omstreken werkt KPN gelukkig wel normaal.
[ Voor 3% gewijzigd door Brad op 24-11-2014 19:42 ]
Verwijderd
Ik heb een Iphone 5. Deze ondersteunt echter alleen de 1800mhz band. Ik lees op internet dat deze band in Rotterdam wel beschikbaar is voor 4g. Klopt dit? Mijn Iphone pakt namelijk alleen 3g.
Voor zover bekend heeft KPN alleen in Den Haag enkele masten omgebouwd naar 4G1800. Het zal nog wel naar Rotterdam komen, maar is op dit moment nog niet beschikbaar.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

De behoefte aan snelle bijplaatsing van 4G-1800 lijkt mij wel duidelijk. Daarbij hoop ik echt dat KPN snel nieuws zal hebben. Vodafone benadert eind 2014 de landelijke dekking die ze sinds oktober claimen ook in de werkelijkheid. Ook nemen de snelheden toe. Je merkt dat het netwerk nog dagelijks verbeterd wordt, waarbij ze met 4Gplus schermen. T-Mobile schermt met 4G Max. Het zou heel mooi zijn als KPN voor de kerst ook iets meer dekking in de 1800 band heeft voor wat 4G betreft. Wat is nu leuker dan om ook dit jaar te zien dat je als 4G klant ook probleemloos de nieuwjaarsnacht doorkomt op drukke plaatsen!
Edit: Zit ik hier te typen, valt mijn oog op het nieuwsbericht op 4Gmasten.nl dat KPN sinds vandaag begonnen is met de uitrol van 4G-1800: https://www.4gmasten.nl/2...67-uitrol-kpn-4g-1800-mhz
[ Voor 13% gewijzigd door ucsdcom op 01-12-2014 23:35 ]
Ben ik dan werkelijk een van de weinige die niet om snelheid geeft, maar tevreden is met de beschikbaarheid ?
In het begin inderdaad wel eens wat speedtestjes uitgevoerd, maar de laatste tijd boeit me dat niet meer zo.
Wat ik meer van belang vind, is dat ik mijn streaming media kan afspelen, zonder haperingen in beeld of geluid.
Ik woon in een relatief buitengebied, tegen de grens met België en had altijd last bij VF, dat ik niet verder kwam dan 2G
Nu sinds de overstap in en rond het huis 4G, en is er nog geen uitval waargenomen.
Een hoge snelheid is leuk, maar liever hou ik de huidige dekkingsgraad ( of zelfs iets verder de grens over )
In het begin inderdaad wel eens wat speedtestjes uitgevoerd, maar de laatste tijd boeit me dat niet meer zo.
Wat ik meer van belang vind, is dat ik mijn streaming media kan afspelen, zonder haperingen in beeld of geluid.
Ik woon in een relatief buitengebied, tegen de grens met België en had altijd last bij VF, dat ik niet verder kwam dan 2G
Nu sinds de overstap in en rond het huis 4G, en is er nog geen uitval waargenomen.
Een hoge snelheid is leuk, maar liever hou ik de huidige dekkingsgraad ( of zelfs iets verder de grens over )
je bent niet de enige, ik ben het helemaal met je eens. Zolang er overal stabiel 3g bereik is met voldoende snelheid om te streamen ben ik dik tevreden. 4g is fijn omdat het wat sneller aanvoelt dan 3g, maar snelheden van >100 Mbp/s heb ik echt niet nodig
In buitengebieden is 4G1800 (nog) niet nodig nee. Daar haal je op 4G800 namelijk prima snelheden.
In de grote steden is de snelheid op een aantal drukke locaties inderdaad al heel laag waar dat voorheen nog niet zo was. Dit duidt op een capaciteitsprobleem en dat kan je niet wegwuiven met 'ik heb liever betere dekking'. Want wat heb je aan dekking als vervolgens je internet het niet doet?
Daarnaast moet je je voorstellen dat nog lang niet alle smartphonegebruikers een 4G toestel of abonnement hebben en deze groep zich de komende jaren aansluit bij de huidige 4G gebruikers. 4G1800 is daarom wel degelijk wenselijk in veel steden Nederland.
Het feit dat de snelheden nu laag zijn is technisch gezien ook wel te verklaren omdat het gebruik van slechts 10MHz bandbreedte niet bepaald toekomstbestendig is. Juist door de toevoeging van extra bandbreedte op de 1800MHz band kan het netwerk vele jaren mee.
Om mijn reactie en die van ucsdcom te onderbouwen hieronder een speedtest op Amsterdam Centraal vanmorgen om 8:30 uur.
In de grote steden is de snelheid op een aantal drukke locaties inderdaad al heel laag waar dat voorheen nog niet zo was. Dit duidt op een capaciteitsprobleem en dat kan je niet wegwuiven met 'ik heb liever betere dekking'. Want wat heb je aan dekking als vervolgens je internet het niet doet?
Daarnaast moet je je voorstellen dat nog lang niet alle smartphonegebruikers een 4G toestel of abonnement hebben en deze groep zich de komende jaren aansluit bij de huidige 4G gebruikers. 4G1800 is daarom wel degelijk wenselijk in veel steden Nederland.
Het feit dat de snelheden nu laag zijn is technisch gezien ook wel te verklaren omdat het gebruik van slechts 10MHz bandbreedte niet bepaald toekomstbestendig is. Juist door de toevoeging van extra bandbreedte op de 1800MHz band kan het netwerk vele jaren mee.
Om mijn reactie en die van ucsdcom te onderbouwen hieronder een speedtest op Amsterdam Centraal vanmorgen om 8:30 uur.

Het grote voordeel van 4G is dat het nog wel werkbaar blijft, ondanks de drukte op de mast. Je merkt alleen dat de snelheid omlaag gaat, maar de mast vliegt er niet uit zoals bij 3G nogal eens gebeurde.
Ik kom persoonlijk ook zelden meer boven de 25 Mbit/s download uit. 4G1800 is gewoon noodzakelijk om het netwerk vlot te houden. Wat wel opvalt dat ook in kleinere plaatsen 4G1800 wordt uitgerold.
Ik kom persoonlijk ook zelden meer boven de 25 Mbit/s download uit. 4G1800 is gewoon noodzakelijk om het netwerk vlot te houden. Wat wel opvalt dat ook in kleinere plaatsen 4G1800 wordt uitgerold.
Nou is de volgende ervaring met Vodafone, maar toch: in een volle ArenA waar de 4G dekking van hun nog niet optimaal is, klapt LTE800 er ook wel eens uit. Het is gewoon te druk op dat kleine stukje spectrum aan het worden. Er is idd extra capaciteit nodig.The Wizard schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 09:39:
Het grote voordeel van 4G is dat het nog wel werkbaar blijft, ondanks de drukte op de mast. Je merkt alleen dat de snelheid omlaag gaat, maar de mast vliegt er niet uit zoals bij 3G nogal eens gebeurde.
Overigens stelde KPN in het persbericht aangaande LTE1800 dat ze het landelijk dekkend willen aanbieden (erg ambitieus...) wellicht dat dat de kleinere plaatsen verklaard.
Laten we hopen dat het ze het landelijk gaan aanbieden, maar het aantal 2G1800 locaties is in de buitengebied erg summier. Alleen op industriegebieden en woonkernen gebruikt KPN 2G1800. Het lijkt me stug dat ze extra antennes gaan plaatsen. Het mooiste zou zijn dat ze de 3G-only locaties zouden voorzien van 4G1800, maar dat zal wel niet...
KPN heeft veel 1800 capaciteit in de Arena, ik dacht dat het netwerk daar gedeeld werd met alle providers, blijkbaar nog niet. Maar dan noem je ook wel een voorbeeld trouwens
, welk macro netwerk kan dat wel aan? Volgens mij heeft KPN daar een macro netwerk in veel kleine sectoren voor capaciteitsverdeling.
KPN heeft veel 1800 capaciteit in de Arena, ik dacht dat het netwerk daar gedeeld werd met alle providers, blijkbaar nog niet. Maar dan noem je ook wel een voorbeeld trouwens
Klopt, KPN heeft daar een indoor netwerk (met LTE1800 geloof ik). Wat ik om mij heen zien is dat KPN dan ook perfect werkt in de ArenA. In de informatie die gecommuniceerd werd over dat indoornetwerk staat idd dat ook de andere providers er gebruik van gingen maken, merk er alleen nog niks van.The Wizard schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 11:14:
Laten we hopen dat het ze het landelijk gaan aanbieden, maar het aantal 2G1800 locaties is in de buitengebied erg summier. Alleen op industriegebieden en woonkernen gebruikt KPN 2G1800. Het lijkt me stug dat ze extra antennes gaan plaatsen. Het mooiste zou zijn dat ze de 3G-only locaties zouden voorzien van 4G1800, maar dat zal wel niet...
KPN heeft veel 1800 capaciteit in de Arena, ik dacht dat het netwerk daar gedeeld werd met alle providers, blijkbaar nog niet. Maar dan noem je ook wel een voorbeeld trouwens, welk macro netwerk kan dat wel aan? Volgens mij heeft KPN daar een macro netwerk in veel kleine sectoren voor capaciteitsverdeling.
4G van Tmobile en Vodafone loopt verre van soepel, kan mij dus niet voorstellen dat die twee er op dit moment gebruik van maken.
Het is inderdaad een extreem voorbeeld, maar het was even om aan te geven dat het veel drukker is geworden op 4G.
Een jaar geleden kon ik tijdens een wedstrijd makkelijk een livestream opzetten (even kijken of de scheids het wel juist had
Das waar, het 4G netwerk wordt veel zwaarder belast dan een jaar geleden. Veel aanbod van 4G toestellen en elke provider heeft het nu standaard (MVNO's uitgezonderd) 4G in de (nieuwe) abonnementen zitten.
FreshMaker schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 03:46:
Ben ik dan werkelijk een van de weinige die niet om snelheid geeft, maar tevreden is met de beschikbaarheid ?
Snelheid is altijd goed. Hoe meer hoe beter:-) Dat heet innovatie. Ik herriner me nog toen ik 512Kbit adsl had. Moet je kijken waar we nu staan met glasvezel en straks eurodocsis 3.1...stijnec1 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 08:12:
je bent niet de enige, ik ben het helemaal met je eens. Zolang er overal stabiel 3g bereik is met voldoende snelheid om te streamen ben ik dik tevreden. 4g is fijn omdat het wat sneller aanvoelt dan 3g, maar snelheden van >100 Mbp/s heb ik echt niet nodig
Wel ben ik het met jullie eens dat het wel stabiel moet zijn! Daarom is 4G ook handiger. Minder snel problemen met drukte. Oud en nieuw zal ik hier wat speedtests posten
Nagenoeg alle nieuwe toestellen metvabonnement zijn nu 4G geschikt. Prepaidkaarten van KPN komen net als enkele MVNO's en oude klanten met onbeperkte bundels nog niet op 4G. Ik ben erg benieuwd hoe de verschuivingen in bandbreedte bij de providers er nu uit zien. Bij KPN kan je stellen dat iedere nieuwe abonnee en een groot deel van de bestaande klanten al op 4G zit. GSM900 en 1800 moet nu er 3G900 en 3G-2600 is toch wel een stuk minder belast worden dan voorheen. Met alle 4G klanten en de aanvullende 3G-900 dekking zou ook 3G inmiddels merkbaar ontlast moeten worden zou ik denken. De tijd van 2G only telefoons lijkt mij ook bijna voorbij op ouderen, M2M communicatie en een verdwaalde toerist net een 2G toestel na.
[ Voor 45% gewijzigd door ucsdcom op 02-12-2014 22:16 ]
ho ho ho :-) Ik bel soms ook nog met een 2G telefoon op 900 Mhz. Heb hier een prachtige SMS loze Motorola 3200 liggen die ik nog regelmatig gebruik. Lekker zwaar en nekdraaier in de stad:-)ucsdcom schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 22:04:
Nagenoeg alle nieuwe toestellen metvabonnement zijn nu 4G geschikt. Prepaidkaarten van KPN komen net als enkele MVNO's en oude klanten met onbeperkte bundels nog niet op 4G. Ik ben erg benieuwd hoe de verschuivingen in bandbreedte bij de providers er nu uit zien. Bij KPN kan je stellen dat iedere nieuwe abonnee en een groot deel van de bestaande klanten al op 4G zit. GSM900 en 1800 moet nu er 3G900 en 3G-2600 is toch wel een stuk minder belast worden dan voorheen. Met alle 4G klanten en de aanvullende 3G-900 dekking zou ook 3G inmiddels merkbaar ontlast moeten worden zou ik denken. De tijd van 2G only telefoons lijkt mij ook bijna voorbij op ouderen, M2M communicatie en een verdwaalde toerist net een 2G toestel na.
Vandaag viel me op dat SImyo en Telfort nog steeds caps gebruiken wat de snelheid betreft. Van 20 en 25 Mbit. KPN heeft later net als Vodafone de caps laten vallen, omdat het juist zorgt voor vertragingen.
Ik vraag me daarom af waarom ze het bij de MVNO's wel doen....
Net als in tunnels, bij sommige bedrijven en ook steeds meer in ziekenhuizen hangen zogenaamde DAS-systemen. Hierbij wordt de infrastructuur (kabels/antennes) gedeeld door de verschillende operators, maar het is aan de individuele operators om hier op hun eigen manier op in te koppelen. De dekking is dan theoretisch hetzelfde. De capaciteit staat daar echter weer volledig los vanP.K. schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 11:26:
de informatie die gecommuniceerd werd over dat indoornetwerk staat idd dat ook de andere providers er gebruik van gingen maken, merk er alleen nog niks van.
Denk dat de overige providers dat nog niet gedaan hebben, zie ook onderstaande filmpjes. (best interessant om te zien, ondanks dat er niet heel diep op de materie wordt ingegaan)
In het antenneregister staan ook alleen nog maar LTE1800 antennes van KPN in de ArenA.
https://youtube.kpn.nl/video/voHX5Exy6Zo
https://youtube.kpn.nl/video/mrl6UkuaHvQ
In het antenneregister staan ook alleen nog maar LTE1800 antennes van KPN in de ArenA.
https://youtube.kpn.nl/video/voHX5Exy6Zo
https://youtube.kpn.nl/video/mrl6UkuaHvQ
[ Voor 6% gewijzigd door P.K. op 03-12-2014 22:59 ]
Mij valt op dat de dekkingskaart van KPN niet erg actueel is. De 3G900 dekking is bijvoorbeeld in zijn geheel niet in de kaart ingetekend. Is dat bewust?
De snelheden op 3G900 zijn ook niet erg denderend, ik haalde bij een speedtest laatst rond de 2Mb. Goed, dit is natuurlijk altijd nog veel beter dan EDGE, maar wel trager dan 3G2100.
Tot slot lijkt mijn telefoon (Nexus 5) erg veel moeite te hebben met de vele signalen die KPN nu uitzendt. Op bepaalde plekken waar het allemaal niet denderend aan komt zie je het toestel heel veel tussen EDGE, 3G900 en 4G800 wisselen, en flitst hij soms ook naar 3G2100. Hebben jullie dit ook met andere toestellen of ligt dit aan mijn Nexus 5?
De snelheden op 3G900 zijn ook niet erg denderend, ik haalde bij een speedtest laatst rond de 2Mb. Goed, dit is natuurlijk altijd nog veel beter dan EDGE, maar wel trager dan 3G2100.
Tot slot lijkt mijn telefoon (Nexus 5) erg veel moeite te hebben met de vele signalen die KPN nu uitzendt. Op bepaalde plekken waar het allemaal niet denderend aan komt zie je het toestel heel veel tussen EDGE, 3G900 en 4G800 wisselen, en flitst hij soms ook naar 3G2100. Hebben jullie dit ook met andere toestellen of ligt dit aan mijn Nexus 5?
[ Voor 33% gewijzigd door Jassy op 10-12-2014 10:39 ]
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Hoe zie je met je Nexus de verschillende frequenties? Of doe je dat op basis van de signaalsterkte?
Erg apart, hoeveel streepjes 4G800 weet je daar te krijgen dan? Het lijkt er steeds meer op dat 3G900 in theorie een goede oplossing biedt maar dat het in de praktijk niet echt soepel werkt...Jassy schreef op woensdag 10 december 2014 @ 10:37:
Mij valt op dat de dekkingskaart van KPN niet erg actueel is. De 3G900 dekking is bijvoorbeeld in zijn geheel niet in de kaart ingetekend. Is dat bewust?
Ik denk dat blijkt dat 3G900 gewoon druk is: mensen zijn binnen, zien 3G op hun scherm staan en gaan hun telefoon gebruiken waar ze dat voorheen niet of minder deden toen er alleen 2G was.
Gevolg is dat dit een vrij drukke bedoening wordt. Zal wel rustiger worden als er meer 4G-telefoons komen. En meer gebruik van frequentieruimte voor 4G op 1800 MHz.
Gevolg is dat dit een vrij drukke bedoening wordt. Zal wel rustiger worden als er meer 4G-telefoons komen. En meer gebruik van frequentieruimte voor 4G op 1800 MHz.
Dat lijkt mij ook, maar het pingpongen tussen de verschillende netwerken is wel apart natuurlijk...Sorcerer8472 schreef op donderdag 11 december 2014 @ 06:24:
Ik denk dat blijkt dat 3G900 gewoon druk is: mensen zijn binnen, zien 3G op hun scherm staan en gaan hun telefoon gebruiken waar ze dat voorheen niet of minder deden toen er alleen 2G was.
Ik gok het een beetje op basis van signaalsterkte:The Wizard schreef op woensdag 10 december 2014 @ 18:18:
Hoe zie je met je Nexus de verschillende frequenties? Of doe je dat op basis van de signaalsterkte?
- 0 streepjes 4G = 800
- 2 streepjes 3G = 900
- 0 streepjes 3G = 2100
- 2 streepjes EGDE = 900
Vaak zie ik hem dan eerst op EDGE en dan gaat hij dus vrolijk switchen tussen 3G900 en 4G800, terwijl soms dan ook 3G2100 voorbij komt. Je ziet hem dus echt om de paar seconden ping-pongen. Ik heb het wel eens geregistreerd met G-mon, maar die logfile heb ik helaas weggegooid.
Dit is overigens wel op een redelijk specifieke plek op de absolute rand van het verzorgingsgebied zonder omliggende masten (Grensgebied he) en ook nog eens indoor. Zodra ik naar buiten ga heb ik stabiel 4G800.
Ik vind sowieso dat de Nexus 5 snel 4G800 voor 3G2100/900 verruild. Het lijkt erop dat de drempelwaarden voor de wissel naar een andere standaard behoorlijk safe zijn ingezet, terwijl ik liever op 4G blijf.
Ik heb ook een Galaxy S3 LTE, misschien moet ik daar eens mee gaan testen.
Nu 2 weken over op KPN. Baal stiekem wel. Voda is stukken beter, althans voor mij. Met KPN nog nergens de snelheden van Voda gehaald. Als ik al in de buurt kom van Voda qua download, dan blijft de upload ver achter. 3G snelheden zijn ook maar zozo. Enige voordeeltje voor mij is dat mijn bedrijf overal femto's heeft hangen van KPN, en ik werkelijk overal 3G heb. Das wel fijn. Bedrijf heeft tunnels tussen gebouwen en bunker als datacenter, en in de liften volle bak natuurlijk.
Maar toch stiekem wel spijt dat ik naar KPN ben van Voda. Naja, het is in ieder geval niet slecht so far. Wel minder qua snelheden.
Maar toch stiekem wel spijt dat ik naar KPN ben van Voda. Naja, het is in ieder geval niet slecht so far. Wel minder qua snelheden.
Zelf ben ik ook nog niet zo lang geleden over gegaan van Vodafone naar KPN (sinds iPhone 6) en jouw ervaring komt ook zeker wel overeen met mijn ervaring.
Hoewel KPN zijn dekking velen malen beter is, dan van Vodafone, ligt de gemiddelde snelheid toch wel een stuk lager.
Dit is door niets anders te verklaren dan het feit dat Vodafone, voornamelijk in de Randstad, ook gebruik maakt van LTE1800, wat voor 2x meer capaciteit zorgt.
KPN gaat zeker niet lang meer achterblijven in snelheid, al sinds een aantal maanden hebben ze een aantal testlocaties met LTE1800 (en ook LTE-Advanced/4G+) in Den Haag.
Sinds begin deze maand is KPN ook druk bezig om dit verder in de Randstad én een hand vol andere plekken in Nederland uit te rollen.
Wanneer dit klaar is, is nog niet helemaal duidelijk, maar naar het schijnt al voor de kerstvakantie.
Het lijkt er in ieder wel sterk op dat KPN's LTE1800 netwerk groter zal zijn dan dat van Vodafone, het alleen nog onduidelijk wat voor plannen KPN heeft met zijn UMTS2100-only locaties.
Vooral voor in de steden, zoals Amsterdam, is het toch wel noodzakelijk om deze op z'n minst met LTE1800 te voorzien om een redelijk volledig dekkend LTE1800 netwerk te creëren.
Meer informatie over de LTE1800 uitrol van KPN kun je overigens hier vinden, alsmede een heleboel anders nieuws omtrent 3G/4G van de providers in Nederland.
https://www.4gmasten.nl/2...67-uitrol-kpn-4g-1800-mhz
Er zijn ook redelijk wat tweakers actief daar.
Die snelheidsproblemen, ondervindt je die vooral op 4G of ook op 3G?
Want vooral met femto's kan het zo zijn dat deze lang niet altijd voor hoge snelheden zullen zorgen, de meesten zijn er eerder voor om überhaupt dekking te creëren
Hoewel KPN zijn dekking velen malen beter is, dan van Vodafone, ligt de gemiddelde snelheid toch wel een stuk lager.
Dit is door niets anders te verklaren dan het feit dat Vodafone, voornamelijk in de Randstad, ook gebruik maakt van LTE1800, wat voor 2x meer capaciteit zorgt.
KPN gaat zeker niet lang meer achterblijven in snelheid, al sinds een aantal maanden hebben ze een aantal testlocaties met LTE1800 (en ook LTE-Advanced/4G+) in Den Haag.
Sinds begin deze maand is KPN ook druk bezig om dit verder in de Randstad én een hand vol andere plekken in Nederland uit te rollen.
Wanneer dit klaar is, is nog niet helemaal duidelijk, maar naar het schijnt al voor de kerstvakantie.
Het lijkt er in ieder wel sterk op dat KPN's LTE1800 netwerk groter zal zijn dan dat van Vodafone, het alleen nog onduidelijk wat voor plannen KPN heeft met zijn UMTS2100-only locaties.
Vooral voor in de steden, zoals Amsterdam, is het toch wel noodzakelijk om deze op z'n minst met LTE1800 te voorzien om een redelijk volledig dekkend LTE1800 netwerk te creëren.
Meer informatie over de LTE1800 uitrol van KPN kun je overigens hier vinden, alsmede een heleboel anders nieuws omtrent 3G/4G van de providers in Nederland.
https://www.4gmasten.nl/2...67-uitrol-kpn-4g-1800-mhz
Er zijn ook redelijk wat tweakers actief daar.
Want vooral met femto's kan het zo zijn dat deze lang niet altijd voor hoge snelheden zullen zorgen, de meesten zijn er eerder voor om überhaupt dekking te creëren
Ik ben zelf toevallig exact even lang als UltraSub over naar KPN, en hoewel de snelheid van het KPN 4G netwerk lager is, is deze nog steeds zeer ruim voldoende voor wat ik met mijn telefoon doe. In Harderwijk is KPN 4G zelfs sneller dan Vodafone 4G (20/15 tov 10/12).
Vooral het kunnen internetten tijdens het bellen dankzij 3G900 is echt een verademing. Had met Vodafone amper 3G dekking waar ik woon en werk, met 4G was het al beter maar tussen woon en werk vielen mijn gesprekken bij Vodafone altijd, zonder uitzondering, weg terwijl ik wel 4 bolletjes bereik had...
Al met al ben ik nog steeds zeer tevreden en ben ik erg benieuwd op welke locaties ze allemaal 4G1800 aan gaan bieden, en met welke capaciteit.
Vooral het kunnen internetten tijdens het bellen dankzij 3G900 is echt een verademing. Had met Vodafone amper 3G dekking waar ik woon en werk, met 4G was het al beter maar tussen woon en werk vielen mijn gesprekken bij Vodafone altijd, zonder uitzondering, weg terwijl ik wel 4 bolletjes bereik had...
Al met al ben ik nog steeds zeer tevreden en ben ik erg benieuwd op welke locaties ze allemaal 4G1800 aan gaan bieden, en met welke capaciteit.
Mooi zo'n kaartje! Ik ben wel benieuwd of wij er achter kunnen komen wat de uitrolstrategie van 4g-1800 bij KPN is. Bouwen ze nu 3G only masten om? Dat je hartje Utrecht, Amsterdam of Rotterdam snel 4G1800 bij schakelt lijkt mij een logische keuze. Maar wij zien ook op andere locaties werkzaamheden. Ja die kunnen natuurlijk ook met andere zaken te maken hebben dan ombouw naar 4G1800.
In de randstad had KPN op GSM al een bijna volledige GSM1800 overlay. Als ze dit nu op 4g doorzetten dan is iedereen zeer gelukkig. Al zal ook de 4G 2600 daarna snel moeten volgen in de stadscentra, grote stationsven stadions om deze groei blijvend op te vangen. Het blijft voorlopig nog zeer interessant!
In de randstad had KPN op GSM al een bijna volledige GSM1800 overlay. Als ze dit nu op 4g doorzetten dan is iedereen zeer gelukkig. Al zal ook de 4G 2600 daarna snel moeten volgen in de stadscentra, grote stationsven stadions om deze groei blijvend op te vangen. Het blijft voorlopig nog zeer interessant!
Zowel 3G als 4G. 3G van de femtos natuurlijk niet meegerekend.AlesT schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 12:01:
Ik ben vandaag even weer op mijn vaste zaterdag plekken geweest, even boodschappen doen, met de jongste naar zwemles, enz. Wat blijkt, werkelijk nog nooit zo vaak Edge gezien. Buiten kantje boord 4G, bij naar binnen lopen meteen Edge. Gisteravond nog eens in mijn "stamkroeg" geweest, edge.. En dan te bedenken dat ik de afgelopen 3 maanden bij Vodafone (toen heb ik pas 4G genomen) werkelijk op al deze locaties zowel binnen als buiten minimaal 2 streepjes 4G had en gewoon minimaal 15Mbps.
Landelijke dekking mijn reet KPN. Baal als een stekker dat ik over ben. Enige wat dan wel echt relaxed is is dat ik op het femtonetwerk op kantoor kan meeliften, dat bevalt wel heel goed.
Kom je ook geen 3G900 tegen dan? Praktisch alle locaties waar ik wat minder 4G bereik heb, komt 3G900 volle bak binnen. En ik noem de omgeving Dronten/Harderwijk nou niet bepaald randstad
Oh ik heb wel regelmatig 3G hoor. Maar ik was er eigenlijk wel aan gewend overal 4G te hebben. En nu zie ik zeer regelmatig 3G staan, maar ook vaak edge. Nogmaals, het is geen drama qua bereik, maar het valt me vies tegen. Meer betalen, minder krijgen is nooit leuk.
Apart dat KPN in Ermelo nog geen 3G in gebruik had. Vooral in de zomermaanden is daar veel volk op de been. En dan juist onderweg of in je vakantiehuisje of op het station wil je juist snel mobiel internet hebben. Mogelijk dat de toevoeging van 3G900 nu voldoende traffic naar de mast gaat halen, waardoor het rendabel wordt glasvezel naar deze mast te halen en er dan als bonus nog 3G2100 bijbte zetten voor dorp, kazerne en station, zodat de 3G900 frequentie echt capaciteit kan bieden in het omliggende gebied.
Het is mij trouwens opgevallen dat de dekking op veel kazernes niet heel goed is, terwijl er wel veel volk rondloopt. Als Vodafone op je kazerne de enige is die met 3G doordringt, dan zit na een paar maanden iedereen op Vodafone denk ik.
Het is mij trouwens opgevallen dat de dekking op veel kazernes niet heel goed is, terwijl er wel veel volk rondloopt. Als Vodafone op je kazerne de enige is die met 3G doordringt, dan zit na een paar maanden iedereen op Vodafone denk ik.
[ Voor 8% gewijzigd door ucsdcom op 13-12-2014 17:15 ]
Het beeld van wegvallend 4G herken ik alleen nog in historische stadscentra. Daarbuiten heb ik ook binnen altijd wel 4G. Naar 3G ga ik alleen terug om te bellen. En daar waar 3G is, is ook 4G. Ik zou je haast aanraden eens een kruistest te doen met een ander toestel. Heb je een nieuw toestel sinds je bij KPN zit?
Wat mij verder op is gevallen dat je toestel bij KPN en Vodafone in gebieden waar gebouwd wordt wekenlang steeds naar EDGE terugvalt, terwijl wel 4G is te vinden. KPN heeft volgens de vergunningsnormen prima landelijke dekking, maar net als bij Vodafone zijn er nog gaten en bouwen ze volgens mij nog bij/ of activeren ze nog steeds op masten waar nu pas glasvezel komt. Mogelijk verklaart dat ook wel de werkzaamheden op rminder logische plaatsen op de kaart op www.4Gmasten.nl? In de grote steden bouw van 4G-1800 en op die rare buitenlocaties nog activering van 4G-800?
Zet in ieder geval je toestel nog eens helemaal uit en weer aan. Soms is mijn 4G dekking opeens beroerd waar ik normaal volle bak ontvang. Mijn toestel volledig uit en weer aanzetten loste dit op. En anders een dekkingsklacht bij KPN neerleggen.ner wordt nu nog gewerkt en gebouwd, de kans dat er nu toch nog iets wordt bijgepland is nu groter als je klaagt, dan als je over 2 jaar met je klacht komt.
Wat mij verder op is gevallen dat je toestel bij KPN en Vodafone in gebieden waar gebouwd wordt wekenlang steeds naar EDGE terugvalt, terwijl wel 4G is te vinden. KPN heeft volgens de vergunningsnormen prima landelijke dekking, maar net als bij Vodafone zijn er nog gaten en bouwen ze volgens mij nog bij/ of activeren ze nog steeds op masten waar nu pas glasvezel komt. Mogelijk verklaart dat ook wel de werkzaamheden op rminder logische plaatsen op de kaart op www.4Gmasten.nl? In de grote steden bouw van 4G-1800 en op die rare buitenlocaties nog activering van 4G-800?
Zet in ieder geval je toestel nog eens helemaal uit en weer aan. Soms is mijn 4G dekking opeens beroerd waar ik normaal volle bak ontvang. Mijn toestel volledig uit en weer aanzetten loste dit op. En anders een dekkingsklacht bij KPN neerleggen.ner wordt nu nog gewerkt en gebouwd, de kans dat er nu toch nog iets wordt bijgepland is nu groter als je klaagt, dan als je over 2 jaar met je klacht komt.
[ Voor 44% gewijzigd door ucsdcom op 13-12-2014 17:31 ]
Toestel is een iPhone 6+, heeft 4 weken Voda sim ingezeten, waar ik bovengenoemde verhalen mee had. KPN sim er in, en het is minder. 
Het viel me inderdaad op dat hij regelmatig 3G pakt, terwijl er ook 2 streepjes 4G zou moeten zijn. Dat strookt met je verhaal dat waar 3G is, ook 4G zou moeten zijn. Misschien vind de telefoon het 3G signaal beter, ik weet het niet.
Ik kijk het nog een weekje aan, en dan ga ik maar eens klagen denk ik als het zo blijft.
Het viel me inderdaad op dat hij regelmatig 3G pakt, terwijl er ook 2 streepjes 4G zou moeten zijn. Dat strookt met je verhaal dat waar 3G is, ook 4G zou moeten zijn. Misschien vind de telefoon het 3G signaal beter, ik weet het niet.
Ik kijk het nog een weekje aan, en dan ga ik maar eens klagen denk ik als het zo blijft.
Dat komt (bij KPN) doordat er wordt gekeken naar het aantal huizen, en niet naar andere locaties. Een kazerne (zoals Ermelo) heeft toch gauw 2000 man rondlopen, daar is zeker 1/3 wel een KPN (MVNO) gebruiker, en smartphone gebruiker, de gemiddelde leeftijd is rond de 25.ucsdcom schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 17:14:
Apart dat KPN in Ermelo nog geen 3G in gebruik had. Vooral in de zomermaanden is daar veel volk op de been. En dan juist onderweg of in je vakantiehuisje of op het station wil je juist snel mobiel internet hebben. Mogelijk dat de toevoeging van 3G900 nu voldoende traffic naar de mast gaat halen, waardoor het rendabel wordt glasvezel naar deze mast te halen en er dan als bonus nog 3G2100 bijbte zetten voor dorp, kazerne en station, zodat de 3G900 frequentie echt capaciteit kan bieden in het omliggende gebied.
Wat ik begrepen heb gaat KPN nu anders kijken naar zulke locaties, en niet naar het aantal inwoners.
Deze locatie is een militaire mast, wel hoog, ruim 70 meter. Het nadeel is dus dat de providers niet zelf (gemakkelijk) glasvezel kunnen trekken. De mast stikt ook van de microwaves, het is echt een doorgeef station voor dit deel van de Veluwe. KPN heeft hier altijd gebruik gemaakt van SDSL, dat verklaart ook de zeer lage doorvoer snelheden icm het groot aantal gebruikers.
Ik vraag me af of ze niet per locatie kunnen zien wat de doorvoer is, dan hadden ze al veel eerder iets aan kunnen doen.
Ze waren trouwens vrijdagmiddag bezig met het aansluiten van de kabels aan de BTS. Geen idee hoe lang het nog duurt voordat het geactiveerd (kan) worden.
[ Voor 37% gewijzigd door The Wizard op 14-12-2014 20:38 ]
Probeer eens netwerkinstellingen te herstellen via het instellingenmenu? Dat kan helpen als het toestel denkt dat het tot bepaalde masten geen toegang heeft.
Toen ik bij Vodafone in een regio in het buitenland niet op 4G kwam heeft de klantenservice een reset uitgevoerd waarna ik maximaal 3G bleef houden. Pas buiten het gebied waar ik was geweest kreeg ik 4G, in het "oude" gebied weer 3G terwijl dat midden in het centrum was. Na m'n Android-telefoon even uit en weer aan te zetten had ik direct overal 4G.
Als je toestel een tijdje terug een poging heeft gedaan om met een mast te verbinden die in testmodus was, kan het zijn dat dit wordt onthouden door het toestel. Zo'n netwerkreset (of uit- en aanzetten) zorgt ervoor dat het toestel opnieuw gaat proberen.
Toen ik bij Vodafone in een regio in het buitenland niet op 4G kwam heeft de klantenservice een reset uitgevoerd waarna ik maximaal 3G bleef houden. Pas buiten het gebied waar ik was geweest kreeg ik 4G, in het "oude" gebied weer 3G terwijl dat midden in het centrum was. Na m'n Android-telefoon even uit en weer aan te zetten had ik direct overal 4G.
Als je toestel een tijdje terug een poging heeft gedaan om met een mast te verbinden die in testmodus was, kan het zijn dat dit wordt onthouden door het toestel. Zo'n netwerkreset (of uit- en aanzetten) zorgt ervoor dat het toestel opnieuw gaat proberen.
Heb je bij de netwerk instellingen wel het accesspoint goed ingesteld?UltraSub schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 18:12:
Toestel is een iPhone 6+, heeft 4 weken Voda sim ingezeten, waar ik bovengenoemde verhalen mee had. KPN sim er in, en het is minder.
Deze moet staan op kpn4g.nl> Instellingen>> Mobiel netwerk>>>>Mobiel datanetwerk>>
Zet alles op kpn4g.nl
Mocht dat niet helpen. Zorg dat het scherm aanstaat. Druk zowel op de thuis en aan/uit knop, net zolang het apple logo verschijnt. Dit kan even duren. De cache zal worden geleegd. Er gaan GEEN gegevens verloren!
[ Voor 55% gewijzigd door markiebiboy op 14-12-2014 12:14 ]
kpn4g.nl of portalmmm.nl maakt niet meer uit, ze geven beiden gewoon 4G toegang.
Dat is handig om te weten. Dus alle accespoints hebben 4G support?The Wizard schreef op zondag 14 december 2014 @ 13:39:
kpn4g.nl of portalmmm.nl maakt niet meer uit, ze geven beiden gewoon 4G toegang.
Deze lijst misschien ook wel leuk om te delen
http://www.vtmgroep.nl/info/uitleg-over-het-gebruik-van-apns
Edit: met bovenstaande APNS inderdaad toegang tot 4G. Handig voor mensen die misschien geen compressie willen.
[ Voor 13% gewijzigd door markiebiboy op 14-12-2014 16:58 ]
Interessant!
Ik ben trouwens wel benieuwd wanneer KPN de stap maakt om alle abonnees en daarna alle prepaidklanten 4G toegang te gaan geven. Voor prepaid zouden ze best met een soortgelijk pakket als Vodafone Hybride kunnen aanbieden voor iedereen die geen abonnement kan of wil nemen, of voor wie KPN 4G eens wil testen.
Ik ben trouwens wel benieuwd wanneer KPN de stap maakt om alle abonnees en daarna alle prepaidklanten 4G toegang te gaan geven. Voor prepaid zouden ze best met een soortgelijk pakket als Vodafone Hybride kunnen aanbieden voor iedereen die geen abonnement kan of wil nemen, of voor wie KPN 4G eens wil testen.
Met 3G duurde het ook een eeuwigheid voordat KPN er mee kwam, ik gok op eind 2015 begin 2016. En dan alsnog met een snelheid van 8Mbit, KPN is niet zo op prepaid klantenucsdcom schreef op zondag 14 december 2014 @ 21:30:
Interessant!
There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think
Ja inderdaad, toen was dat ook zo'n onnodig lange periode. Zeker als 4G-1800 ruim is uitgerold lijkt het onlogisch als oude abonnees daar geen toegang toe krijgen, al is het maar net als bij Vodafone tegen bijbetaling. Dan heeft de klant de keuze en is er toch een prikkel om misschien ooit over te stappen naar een nieuw prijsplan ( dat zal nu vast de reden zijn dat het niet wordt aangeboden). Anderzijds: als alle klanten met een onbeperkte databundel met snelheidscap nu toch voor 4G zouden kunnen kiezen,mdan zijn zij ook snel door de bundel heen en resetten deze klanten hun verbindingssnelheden mogelijk ook wel eens wat vaker. Daarnaast wordt dan 2G en 3G ontlast voor gebruikers die daar nog aan vast zitten, zoals veel bezitters van bedrijfstelefoons. Ik sta er altijd versteld van hoeveel oude meuk grote bedrijven inkopen voor de mobiele bereikbaarheid van hun personeel.
Ik snap alleen sommige keuzes van KPN niet: bij de IKEA in Utrecht bieden ze alleen 2G900 en 3G2100 aan. Gevolg is dat je vrij snel op EDGE terugvalt daar, omdat 3G2100 al snel wegvalt binnen het gebouw, en 3G900 / 4G800 niet aanwezig is. Wel heeft de mast volgens Antenneregister synchronized frequency hopping op 2G, dus het lijkt wel nieuwe apparatuur te zijn...
Is de reden dan puur dat er nog geen glasvezel ligt oid? Of dat de locatie niet belangrijk genoeg is?
Is de reden dan puur dat er nog geen glasvezel ligt oid? Of dat de locatie niet belangrijk genoeg is?
Ook ik begin me soms wel bepaalde keuzes van KPN niet te begrijpen, al is het maar het feit dat er alleen al in Amsterdam en omgeving een 10-tal UMTS-only masten zijn, waar zeker wel LTE aan toegevoegd zou moeten worden.
Op die plekken is namelijk indoor zo goed als geen 4G dekking, maar wel indoor (zwakke) UMTS-2100 dekking.
KPN zou zich er goed aan doen deze locatie te voorzien van LTE, op z'n minst met LTE1800 willen ze dat redelijk dekking krijgen
Op die plekken is namelijk indoor zo goed als geen 4G dekking, maar wel indoor (zwakke) UMTS-2100 dekking.
KPN zou zich er goed aan doen deze locatie te voorzien van LTE, op z'n minst met LTE1800 willen ze dat redelijk dekking krijgen
[ Voor 21% gewijzigd door AlesT op 15-12-2014 10:30 ]
Dat gaat vast veel extra kosten. Veruit de meeste 3G only locaties hebben alleen maar antennes die geschikt zijn voor 2100 MHz, dus naast een BTS wissel ook een antenne swap + mogelijk extra antennekabels. Dat wordt aardig prijzig...
Je bedoelt dat het net zo veel kost als het Vodafone nu ook per locatie kost? 
Uiteindelijk zal het wel moeten vanwege capaciteit, denk ik. Ook goeie kans dat ze hier LTE800/UMTS900 bij willen plaatsen trouwens.
Uiteindelijk zal het wel moeten vanwege capaciteit, denk ik. Ook goeie kans dat ze hier LTE800/UMTS900 bij willen plaatsen trouwens.
KPN wil zoveel mogelijk af van "only" sites. Per site zal bekeken worden of deze samengevoegd kan worden met een site nabij (soms staat 2G/4G op het ene gebouw en 3G op een gebouw ernaast), of dat een 3G-only site zal worden uitgebreid met de andere systemen. Uiteindelijk wil men op (vrijwel) alle sites dezelfde configuratie, maar de daadwerkelijke oplossing zal dus per site afzonderlijk bekeken worden.
Beetje zoals T-Mobile het nu ook doet.
Op langere termijn zal het zeker schelen, eenvoudiger en goedkoper, afgezien van de initiële ombouw.
Op de Veluwe en langs veel N wegen staan behoorlijk veel 3G only.
Op langere termijn zal het zeker schelen, eenvoudiger en goedkoper, afgezien van de initiële ombouw.
Op de Veluwe en langs veel N wegen staan behoorlijk veel 3G only.
Ja, T-Mobile weet dat helemaal goed te doen, daarvan kan ik zo 3 sites aanwijzen hier in de buurt waar LTE & UMTS van het ene gebouw afkomen en GSM van het gebouw aan de overkant van de straat.
Hoezo efficieny..
Maar goed, dat even terzijde.
Ja klopt, die UMTS2100 panelen zijn een stuk kleiner (en volgens mij ?) ook alleen geschikt voor 2100 MHz.
Nu is het zo dat de 2100-only site op het Museumplein wel een stuk groter is dan zo'n 2100 MHz paneel. Weliswaar wel kleiner dan een sub-1GHz paneel (zo noem ik ze even), maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen, aangezien ik ze niet allebei naast elkaar heb gezien.
Uiteindelijk wil KPN toch trouwens ook naar een all-in-one solution zoals T-Mobile soms heeft? Ik ken namelijk al wat KPN sites, zoals op de wadden, welke all-in-one zijn.
Hoezo efficieny..

Maar goed, dat even terzijde.
Ja klopt, die UMTS2100 panelen zijn een stuk kleiner (en volgens mij ?) ook alleen geschikt voor 2100 MHz.
Nu is het zo dat de 2100-only site op het Museumplein wel een stuk groter is dan zo'n 2100 MHz paneel. Weliswaar wel kleiner dan een sub-1GHz paneel (zo noem ik ze even), maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen, aangezien ik ze niet allebei naast elkaar heb gezien.
Uiteindelijk wil KPN toch trouwens ook naar een all-in-one solution zoals T-Mobile soms heeft? Ik ken namelijk al wat KPN sites, zoals op de wadden, welke all-in-one zijn.
Ik had eigenlijk al wat speedtests/ervaringen verwacht over 4G1800. Niemand die al een kijkje is wezen nemen op een omgebouwde locatie? Of zullen de betreffende locaties nog niet toegankelijk zijn? Er zijn al heel wat werkzaamheden voorbij gekomen de afgelopen 2 weken. Ook in Den Haag is 4G1800 (en 4G+) toch al op enkele plekken inmiddels een tijdje beschikbaar?
Ik probeer zelf al af en toe met mijn iPhone dmv de fieldtest vanuit de trein tussen Zaandam, Amsterdam en Utrecht (waar al aan wat locaties is gesleuteld) zonder succes locaties te spotten. Ben toch wel benieuwd wat we er uit kunnen persen
Ik probeer zelf al af en toe met mijn iPhone dmv de fieldtest vanuit de trein tussen Zaandam, Amsterdam en Utrecht (waar al aan wat locaties is gesleuteld) zonder succes locaties te spotten. Ben toch wel benieuwd wat we er uit kunnen persen
Ik zie dat er bij spoorkazerne 3G2100 maar ook 4G800 en 3G900 komtThe Wizard schreef op donderdag 11 december 2014 @ 16:16:
Weet iemand van wie deze BTS is?
[afbeelding]
[afbeelding]
KPN maakt van deze kasten gebruik, maar Vodafone volgens mij ook. KPN heeft op dit plaatje een apart huisje, maar ik weet niet of ze daar gebruik van maken. Het is bij mij op het werk, maar ik heb geen "before" foto om mee te vergelijken.
Misschien herkent iemand de werkwijze / bekabeling.
Voor de volledigheid, in deze masten zitten:
KPN 2G900 only
Vodafone 2G900 + 3G2100
T-Mobile 2G900 only
Nou is T-Mobile in de buurt wel bezig met de uitrol, in deze mast hebben ze al extra microwave in gehangen, maar volgens mij maakt T-Mobile geen gebruik van deze kasten (heb helaas in de directe omgeving geen omgebouwde T-Mobile locaties).
2 kabels voor 3G2100, 2 voor 4G800 en 2 voor 3G900 aangezien 2G zich in het huisje bevind
Dat wordt dan KPN 2G900 + 3G900 3G2100 en 4G800
Gsm1800 is ook Edge geactiveerd
4G800 bij heerde is verbeterd, maar delen van heerde is nog steeds geen 4G
Ten noordoosten van T,Harde is aan de A28 2G only mast uitgebreid met 4G800 en 3G900
aan de flevoweg, garderenseweg is een 3G only mast, uitgebreid met 4G800 en 3G900
Op de knobbel is helaas nog steeds alleen in de richting van de weg N309, 4G800 en ook 3G900, alleen 3G2100 en zwak 2G Edge bij de kazerne
noorden van T,harde is 2G en 4G buiten matig, binnen zeer slecht tot geen, 3G2100 buiten goed, binnen slecht tot geen, wisselt tussen 2G 3G en 4G tot geen bereik, en dat herhaalt zich steeds op nieuw, 3G blijft het langste bereik houden maar valt uit eindelijk toch weg
Op alle bijna alle 4G locaties is ook 3G900 geactiveerd en ook op veel 2G only locaties is 4G800 en 3G900 geactiveerd
Op 3G only masten is alleen 3G2100, bijna niks uitgebreid met 4G800 of 3G900,
de reden is dat ze dan alles moeten vervangen, bts kast moet dan vervangen worden en ook de antenne's moeten ook vervangen worden, kpn heeft aardig wat 3G only masten staan in Nederland dus dat wordt een aardige prijskaartje als ze dat in eens gaan doen
Het aantal kabels zegt niks over de gebruikte technieken
.
Er zijn 6 kabels, 2 per antenne (Tx en Rx). In Ermelo is een extra BTS bijgezet (die apart wordt aangesloten op de antennes) voor 3G2100. 2G900 (en 3G900 en misschien ook 4G800) komen idd vanuit het huisje en gaan allemaal via de bestaande 6 kabels.
Raider095 kan mij corrigeren als ik het fout heb
.
Er zijn 6 kabels, 2 per antenne (Tx en Rx). In Ermelo is een extra BTS bijgezet (die apart wordt aangesloten op de antennes) voor 3G2100. 2G900 (en 3G900 en misschien ook 4G800) komen idd vanuit het huisje en gaan allemaal via de bestaande 6 kabels.
Raider095 kan mij corrigeren als ik het fout heb
Zit ook te wachten op de eerste speedtesten, maar ik denk dat het nog niet opengesteld/geactiveerd is.sww89 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 19:38:
Ik had eigenlijk al wat speedtests/ervaringen verwacht over 4G1800. Niemand die al een kijkje is wezen nemen op een omgebouwde locatie? Of zullen de betreffende locaties nog niet toegankelijk zijn? Er zijn al heel wat werkzaamheden voorbij gekomen de afgelopen 2 weken. Ook in Den Haag is 4G1800 (en 4G+) toch al op enkele plekken inmiddels een tijdje beschikbaar?
[ Voor 55% gewijzigd door The Wizard op 18-12-2014 07:57 ]
Klopt helemaal. KPN heeft een duidelijke leidraad (uitzonderingen daar gelaten); 800/900/1800 gecombineerd vanuit 1 kast via dezelfde coax (uiteraard nog steeds 6 kabels dus) en 2100 apart (zowel qua kast als qua kabels).The Wizard schreef op donderdag 18 december 2014 @ 07:56:
Het aantal kabels zegt niks over de gebruikte technieken.
TX/RX legt voor de leek het makkelijkst uit, maar dit verschilt zowel per systeem als per situatie. Vroeger was het TX+RX en een extra kabel voor extra RX. Tegenwoordig heb je vaak 2 zendende delen en dus 2x TX+RX per antenne. Qua bekabeling is dat verschil nauwelijks te zien, ze worden ook wel A en B genoemd ipv TX en RX.
KPN's LTE1800 netwerk is inderdaad (nog) niet opengesteld voor klanten, maar wel redelijk gevorderd in de Randstad, heb ik mij laten vertellen.
Het zou eens best kunnen dat KPN dit voor de jaarwisseling nog doet.
Ben voornamelijk heel benieuwd wat KPN gaat doen met GSM1800 op deze locaties.
Wordt het dan toch 15 MHz?
Het is nog even de vraag wat KPN gaat doen met de UMTS-only locaties, voornamelijk in de Randstad.
Het zou inderdaad (en het klinkt ook logisch) kloppen dat KPN de komende tijd zoveel mogelijk wilt kijken waar het bestaande UMTS-only en GSM-only masten die in de buurt staan kan combineren of waar noodzakelijk UMTS-only uit te breiden met GSM/LTE/UMTS900.
Vooral op plekken waar de dekking in de buurt misschien wat minder optimaal is, is het voor KPN natuurlijk een stuk voordeliger om haar UMTS-only masten uit te breiden, in plaats van een hele nieuwe antennelocatie te zoeken, met alle (nog hogere) kosten van dien.
Het zou mij ook niets verbazen als KPN in bepaalde buitengebieden UMTS2100-only masten zal uitfaseren, aangezien er nu landelijk UMTS900 dekking bestaat.
Het is nog even de vraag wat KPN gaat doen met de UMTS-only locaties, voornamelijk in de Randstad.
Het zou inderdaad (en het klinkt ook logisch) kloppen dat KPN de komende tijd zoveel mogelijk wilt kijken waar het bestaande UMTS-only en GSM-only masten die in de buurt staan kan combineren of waar noodzakelijk UMTS-only uit te breiden met GSM/LTE/UMTS900.
Vooral op plekken waar de dekking in de buurt misschien wat minder optimaal is, is het voor KPN natuurlijk een stuk voordeliger om haar UMTS-only masten uit te breiden, in plaats van een hele nieuwe antennelocatie te zoeken, met alle (nog hogere) kosten van dien.
Het zou mij ook niets verbazen als KPN in bepaalde buitengebieden UMTS2100-only masten zal uitfaseren, aangezien er nu landelijk UMTS900 dekking bestaat.
[ Voor 9% gewijzigd door AlesT op 18-12-2014 09:32 ]
Ik was eergisteren op Utrecht CS, Den Haag CS en Den Haag HS. Uiteraard heb ik op m'n iPhone 5S gekeken op welke band ik verbonden was, maar inderdaad nog alles band 20, dus dat sluit mooi aan bij het verhaal van AlesT dat LTE1800 nog niet open is
KPN heeft zelf over een maximale snelheid van 225 Mbit/s, dus zou dus 10 MHz 800 (75 Mbit/s) + 20 MHz 1800 (150 Mbit/s) betekenen, dus waarschijnlijk uitfasering van 2G1800 in die gebieden. 3G900 en 2G900 moeten dit stokje naast 3G2100 overnemen.AlesT schreef op donderdag 18 december 2014 @ 09:30:
KPN's LTE1800 netwerk is inderdaad (nog) niet opengesteld voor klanten, maar wel redelijk gevorderd in de Randstad, heb ik mij laten vertellen.
Vodafone heeft het ook over 225 Mbps, maar daar was GSM1800 kortgeleden nog volop actief.
Ik denk dat KPN zal moeten beginnen met misschien zelfs 10 MHz 1800, daarna 15, daarna hopelijk 20. Activatie van VoLTE en het zorgen voor goede handover van 3G2100 naar 3G900 bij calls zou toch genoeg ruimte moeten kweken, zou je zeggen.
Ik denk dat KPN zal moeten beginnen met misschien zelfs 10 MHz 1800, daarna 15, daarna hopelijk 20. Activatie van VoLTE en het zorgen voor goede handover van 3G2100 naar 3G900 bij calls zou toch genoeg ruimte moeten kweken, zou je zeggen.
Hoeveel voice calls kunnen er eigenlijk op 5MHz 2G900 en 5MHz 3G900 gevoerd worden tegelijkertijd? Hoe groot is dit verschil?
Niet zomaar vergelijkbaar; bij 3G kan dezelfde frequentie sneller opnieuw worden gebruikt, bij 2G levert dat onacceptabele storing op. Verder zul je nooit een GSM-antenne aantreffen waar 5 MHz aan GSM-signalen de lucht in wordt gegooid, da's namelijk nogal veel 
Bij 1 mast: op 5 MHz 2G900 zijn dat er (bij full rate) circa 160, bij 5 MHz 3G eigenlijk geen idee. Dit hangt af van verschillende facturen zoals datadrukte, afstanden tot zendmast etc. Aangezien ze 3G op grotere dichtheid kunnen uitrollen zou het sowieso meer moeten kunnen zijn in totaal, maar als je 1 zendmast 2G met 1 zendmast 3G vergelijkt, dan is het misschien het dubbele ofzo? Maar dat zou ik niet met zekerheid durven zeggen. Ook de invloed van HD Voice zou ik je niet kunnen aangeven (waarschijnlijk valt die wel mee).
Bij 1 mast: op 5 MHz 2G900 zijn dat er (bij full rate) circa 160, bij 5 MHz 3G eigenlijk geen idee. Dit hangt af van verschillende facturen zoals datadrukte, afstanden tot zendmast etc. Aangezien ze 3G op grotere dichtheid kunnen uitrollen zou het sowieso meer moeten kunnen zijn in totaal, maar als je 1 zendmast 2G met 1 zendmast 3G vergelijkt, dan is het misschien het dubbele ofzo? Maar dat zou ik niet met zekerheid durven zeggen. Ook de invloed van HD Voice zou ik je niet kunnen aangeven (waarschijnlijk valt die wel mee).
Hoe zie je dat op de iPhone? Is there an app for that?RadioAir schreef op donderdag 18 december 2014 @ 09:39:
Ik was eergisteren op Utrecht CS, Den Haag CS en Den Haag HS. Uiteraard heb ik op m'n iPhone 5S gekeken op welke band ik verbonden was, maar inderdaad nog alles band 20, dus dat sluit mooi aan bij het verhaal van AlesT dat LTE1800 nog niet open is
Bellen naar: *3001#12345#*Grin schreef op donderdag 18 december 2014 @ 14:43:
[...]
Hoe zie je dat op de iPhone? Is there an app for that?
Dan kom je in Field Test
Ga dan naar "Serving Cell Info", bij "Freq Band Indicator" zie je op welke band je verbonden bent.
20 = 800Mhz
3 = 1800Mhz
Voor 4G that is, bij 3G werkt het anders.
[ Voor 5% gewijzigd door P.K. op 18-12-2014 15:19 ]
Weet je ook een manier voor een iPad met 3G/4G? Er zit geen belapp op...
Geen idee hoe je op een iPad er in komt.
Werkt dit http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1677865 ?
Werkt dit http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1677865 ?
Die ken ik, maar werkt (niet) meer.
XS4all-klanten kunnen vanaf nu ook op 4G bij KPN:
https://www.xs4all.nl/4G/
Youfone ook al las ik ergens. Begint op te schieten
Verder zie ik wel dat KPN nog op nieuwe locaties(!) GSM1800 activeert. Dus geen 20 MHz brede LTE1800 bij KPN voorlopig.
Verder zie ik wel dat KPN nog op nieuwe locaties(!) GSM1800 activeert. Dus geen 20 MHz brede LTE1800 bij KPN voorlopig.
[ Voor 31% gewijzigd door Sorcerer8472 op 22-12-2014 14:24 ]
Valt wel mee, vanaf oktober zijn maar op 3 plekken 2G1800 geactiveerdSorcerer8472 schreef op maandag 22 december 2014 @ 14:18:
XS4all-klanten kunnen vanaf nu ook op 4G bij KPN:
code:
1
2
3
4
| Latitude Longitude Woonplaats Postcode Datum plaatsing Datum in gebruik Frequentie Hoogte Vermogen 52,4560881 5,039137677 MONNICKENDAM 1141CM 18-6-1996 3-12-2014 1805.2-1824.8 MHz 35.6 m -15 dBW 51,64613565 3,930612346 ZIERIKZEE 4301RN 2-12-2014 2-12-2014 1805.2-1824.8 MHz 37.3 m 22.7 dBW 52,38194199 4,630802693 HAARLEM 2011VA 8-9-1995 3-12-2014 1805.2-1824.8 MHz 23.1 m -9.9 dBW |
Waarvan 2 met een negatief vermogen?
In december zijn er 871 2G1800 locaties actief, in november 873, dus netto gezien neemt het aantal locaties wel af.
[ Voor 7% gewijzigd door The Wizard op 22-12-2014 15:39 ]
@ The Wizard, hoe krijg je die data zo uit het Antenneregister ?! Desnoods via PM..
Die die ik vond staat pas sindskort in het register maar zou al in augustus zijn geactiveerd:
ID 4026466881 (Landgraaf, Bartrokring/Raadhuisplein). Vervangt een antenne die een stukje verderop stond en doet 2G/4G. 3G is 1 gebouw verderop te vinden
ID 4026466881 (Landgraaf, Bartrokring/Raadhuisplein). Vervangt een antenne die een stukje verderop stond en doet 2G/4G. 3G is 1 gebouw verderop te vinden
Om nog even terug te komen op mijn 4G1800 vraag. Ik was vandaag onverwacht in Den Haag in de omgeving van Schildersbuurt/Laakhaven waar niet geheel toevallig al een aantal masten 4G1800 uitzenden. Ik zag namelijk dat de Field Test mode het magische cijfer 3 toonde bij de frequentieband. Dat betekent dat je in Den Haag al (deels) toegang hebt tot het 4G1800 netwerk
Geen verrassing natuurlijk omdat KPN dat al had aangekondigd, maar ik had het nog niet bevestigd gezien. Helaas is het dekkingsgebied beperkt en omdat masten checken niet het doel was van het bezoek heb ik ook weinig kunnen testen. De Field Test gaf op de een of andere manier niet de bandbreedte aan, maar tegen dat probleem loop ik vaker aan. Ik heb snel als bijrijder zijnde wat testjes gedaan in de auto (letterlijk speed testjes
) maar werd niet enthousiast. De enige uitschieter was 60Mbit, maar weet dus niet of dat op 10, 15 of 20MHz was.
Dus niet dat jullie er nu veel wijzer van zijn geworden, maar toch..
Dus niet dat jullie er nu veel wijzer van zijn geworden, maar toch..
Net voor het eerst een snelheid boven de 20Mbps gehaald, nl 54Mbps. Up is overal een drama, kom nergens verder dan 2-3Mbps. Vind het maar een drama provider.
Tijd dat ze hun netwerk eens rap gaan verbeteren..
Vreemd, in welke omgeving zit je dan te meten? Ik haal met de upload altijd > 10 Mbit/s waar dan ook.
Download fluctueert, maar zit altijd boven de 20 Mbit/s.
Download fluctueert, maar zit altijd boven de 20 Mbit/s.
Utrecht-centrum en omgeving met KPN is op allerlei plekken onder de 10 down hoor, maar da's ook met Vodafone zo, met name binnenshuis of als je op een afstandje van een zendmast zit. Vodafone lijkt wel al wat small cells actief te hebben in Utrecht, daar haal je vrij hoge snelheid op. T-Mobile geen idee.
Ben benieuwd of KPN nog wat gaat doen met small cells. Ze hebben al een paar goede locaties daarvoor waar nu al antennes hangen die GSM900 doen, bij Janskerkhof, Neude en nog een paar plekken. Daar kunnen ze makkelijk LTE2600 op hangen.
Lijkt er op coveragechecker trouwens op dat KPN een deel van de gaten bij midden-Limburg eindelijk gedicht heeft.
Ben benieuwd of KPN nog wat gaat doen met small cells. Ze hebben al een paar goede locaties daarvoor waar nu al antennes hangen die GSM900 doen, bij Janskerkhof, Neude en nog een paar plekken. Daar kunnen ze makkelijk LTE2600 op hangen.
Lijkt er op coveragechecker trouwens op dat KPN een deel van de gaten bij midden-Limburg eindelijk gedicht heeft.
Utrecht centrum is natuurlijk ook niet zo vreemd qua gebruikers en aantal masten
.
Ik denk dat KPN zich eerst gaat bezig houden met 4G1800, dat creëert weer bandbreedte en ontlast de 4G800.
Niet alleen Midden Limburg, ook op de Veluwe worden nu langzaam aan de 2G900 voorzien.
Op mijn werk was alleen 2G900, maar is sinds enkele weken nu 2G900, 3G900, 3G2100 en 4G800 actief
.
Ik denk dat KPN zich eerst gaat bezig houden met 4G1800, dat creëert weer bandbreedte en ontlast de 4G800.
Niet alleen Midden Limburg, ook op de Veluwe worden nu langzaam aan de 2G900 voorzien.
Op mijn werk was alleen 2G900, maar is sinds enkele weken nu 2G900, 3G900, 3G2100 en 4G800 actief
Weten we al wanner 4G1800 geactiveerd gaat worden? Zit toch stiekem te hopen dat ik in 2015 nog een 4G icoontje op m'n iPhone 5 ga zien
[ Voor 6% gewijzigd door Vinnienerd op 31-12-2014 14:42 ]
In 2015 gaat het we lukken 😉, 2014 is een ander verhaal.
Op 4Gmasten.nl zie je dat KPN werkzaamheden uitvoert in de eerste week van 2015 in Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Vermoedelijk de 4G 1800 upgrade van masten daar.
https://mapsengine.google...zO0DHqLdKkdI.kMys2TIuxZCw
https://mapsengine.google...zO0DHqLdKkdI.kMys2TIuxZCw
Ik heb me vorige week behoorlijk gestoord aan de mate waarin ik bijna een wek lang in het oosten (omg. Lochem) verbinding had met mijn peperdure KPN 4G-abonnement. Namelijk zo goed als niet. Zelfs 3G was er nauwelijks.
Landelijke dekking? My ass.
Dit klopt blijkbaar niet.
Landelijke dekking? My ass.
Dit klopt blijkbaar niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Ramzzz op 02-01-2015 10:51 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Landelijke dekking is een utopie, dat geven alle providers ook aan. In de buurt van Lochem is de dekking idd niet super, maar dat geeft KPN ook aan op de dekkingskaart www.coveragechecker.nl
The Wizard schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 11:57:
Landelijke dekking is een utopie, dat geven alle providers ook aan. In de buurt van Lochem is de dekking idd niet super, maar dat geeft KPN ook aan op de dekkingskaart www.coveragechecker.nl

Ik had een vakantie midden in deze witte vlek...

Maar dan stellen ze het nog erg rooskleurig voor, want ik kon er zelfs niet eens bellen.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Zat je in een bunker?Ramzzz schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 12:21:
[...]
![]()
[afbeelding]
Maar dan stellen ze het nog erg rooskleurig voor, want ik kon er zelfs niet eens bellen.
Reis elke dag tussen Nijmegen en Venlo in de trein en heb eigenlijk nooit een volledig fatsoenlijke dekking bij Ziggo. Als ik het coveragecheck kaartje bekijk is KPN volledig dekkend op dit traject, maar is dit ook de werkelijkheid?
Landgoed Ruighenrode.MensionXL schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 12:25:
[...]
Zat je in een bunker?Heb je een postcode toevallig? Ben wel benieuwd waar dat precies was dan
https://www.google.nl/map...!1s0x0:0x36adf15cf1727fb3
wel een lekker rustige vakantieRamzzz schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 12:21:
[...]
![]()
[afbeelding]
De dekkingskaarten van KPN zijn de meest realistische van de 3 providers. Het gaat wel om de buitendekking.Rikkie8 schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 12:28:
Reis elke dag tussen Nijmegen en Venlo in de trein en heb eigenlijk nooit een volledig fatsoenlijke dekking bij Ziggo. Als ik het coveragecheck kaartje bekijk is KPN volledig dekkend op dit traject, maar is dit ook de werkelijkheid?
Dat is volgens mij bij elke provider een punt. Ze kunnen volgens mij niet met vol vermogen zenden doordat ze anders storen met Duitsland. Die Veolia trein isoleert ook goedRikkie8 schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 12:28:
Had je 'alleen noodoproepen' of zelfs dat niet? Vodafone zendt op 1,5km van het park vandaan met 2G900, 3G2100 en 4G800 uit, KPN zit op dezelfde mast maar enkel met 3G2100Ramzzz schreef op vrijdag 02 januari 2015 @ 13:05:
[...]
Landgoed Ruighenrode.
https://www.google.nl/map...!1s0x0:0x36adf15cf1727fb3
En 3G2100 komt niet zo ver, helaas... Veel parken (in het buitengebied) liggen buiten bereik van de masten.
Alleen grote centerparcs locaties lijken wel deals te hebben met providers (Zoals de Eemhof in Zeewolde).
Alleen grote centerparcs locaties lijken wel deals te hebben met providers (Zoals de Eemhof in Zeewolde).
Ik had voordurend 'geen bereik'.
iemand hier al meer info over...lijkt me wel wat.menalert schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 21:07:
Ik ben een aantal interessante veranderingen in KPN abonnementen en KPN compleet te weten gekomen.
1. KPN zal KPN On demand onderweg introduceren (begin januari) waarbij men in combinatie met KPN compleet KPN On demand (iTVonline) onbeperkt TV zou kunnen kijken zonder dat het van de data abonnement afgaat bij Hi/KPN.
2. KPN compleet zal veranderd worden naar keuze tussen een korting, videoland of plus pakket (oorspronkelijke mogelijkheid) en een aantal extra opties? Meer zoals bij Telfort.
3. Familievoordeel zal blijven bestaan in de huidige vorm.
De pilot is net afgelopen en zal tegelijkertijd met de nieuwe abonnementen in januari worden aangekondigd. Waarschijnlijk op reactie van HBO overal tv kijken.
Kunnen we eindelijk 4G eens echt gebruiken.
Verwijderd
Weet iemand of je de onbeperkt Spotify bundel van Hi met je bestaande Spotify account kunt gebruiken? Of krijg je een nieuwe login van Hi/KPN?
Je krijgt een code om te redeemen op je bestaande account.
Verwijderd
https://spotify.actiesite-hi.nl/spotify/Verwijderd schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 19:28:
Weet iemand of je de onbeperkt Spotify bundel van Hi met je bestaande Spotify account kunt gebruiken? Of krijg je een nieuwe login van Hi/KPN?
Hier kun je als ik het goed zie een eigen account opgeven.
Dit topic is gesloten.