[KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 26 Laatste
Acties:
  • 198.930 views

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 12:04

The Wizard

Moderator Mobile
Verwijderd schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 13:34:
[...]

Klopt nog steeds niet helemaal. 4G en 3G900 staan echt volledig los van elkaar, ook al zit de apparatuur in dezelfde kast en gebruiken ze dezelfde antennes. Voor 3G900 moet simpelweg GSM900 aanwezig zijn. Het zendgedeelte van 900 krijgt namelijk de opdracht om zowel GSM als UMTS uit te zenden. De basis ligt dus bij het aanwezig zijn van GSM900, niet bij de aanwezigheid van 4G.

Nu is het wel zo dat 4G uiteindelijk ook zal gaan draaien op zo´n site, maar ook dit zijn weer afzonderlijke handelingen, op de ene lokatie kan 3G900 eerst zijn, op de ander 4G eerst, hoewel ik gok dat 3G900 voor loopt op 4G.

Zo zijn er ook sites waar alleen 900 hangt en dus prima 3G kan uitzenden, zonder LTE.
Ik weet dat het los van elkaar staat, maar bijna alle 3G900 locaties van KPN zijn 4G locaties. Een enkele 2G900/3G2100 locatie krijgt 3G900, maar van de honderden locaties heb ik daar 2 van gezien, dus een uitzondering.

Het was misschien een beetje kort door de bocht, maar duidelijker voor de lezer hier :).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Verwijderd

AlesT schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 13:51:
Dit is toch alleen bij Single RAN zo, of hoeft de BTS er niet voor omgebouwd te worden om UMTS900 uit te laten zenden op een GSM900-only site?
Er worden soms wat begrippen door elkaar gebruikt, ik wil niet zeggen dat ik alles zeker weet, maar voor zover mijn info strekt is Single RAN dat meerdere systemen in 1 kast zitten en dat de centrale eenheden (voeding, datalijntjes, etc) meerdere systemen aansturen. Dat staat vooralsnog van zogenaamde "mixed mode", het uitzenden van 2 verschillende signalen door 1 radio systeem. De gebruikte zend units hebben vaak 2 datalijntjes waardoor ze twee systemen kunnen uitzenden. Bij 900 is dat standaard GSM en later kan men er UMTS bij prikken. Ombouwen is een groot woord, er moet inderdaad iets toegevoegd (en geconfigureerd) worden in de kast, zoiets kan niet op afstand gerealiseerd worden.
AlesT schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 13:51:
Aangezien ik mij kan herinneren dat vroeger hier in de buurt ook twee aparte kasten stonden, eentje voor GSM en een voor UMTS.
Maar of dat specifiek vanwege de frequentie was (GSM900 en UMTS2100) of vanwege de techniek weet ik eerlijk gezegd niet.
Nou, ik zie aardig wat sites, maar UMTS2100 heb ik nog nooit samen in een kast met 800/900/1800 gezien. 2100 zit altijd in een aparte kast, maar misschien is er wel bewust voor gekozen om 2100 te verwijderen om vervolgens alleen 3G900 uit te zenden, of weet jij zeker dat daar nog steeds 2100 in de lucht staat?
Tsja dat is een beetje een standaard foto die in mijn ogen niet echt van toepassing is in NL, maar dat is mijn mening :)
[b]AlesT schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 13:51:Ook is er trouwens bij mij in de buurt een site waar vroeger alleen GSM900 vanaf kwam, maar nu inderdaad ook LTE800.
Kan dit betekenen dat daar later ook UMTS900 vanaf komt?
Dat zou best kunnen, kwestie van afwachten :)

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-09 08:16
Oeps, in mijn gedachten ontging het mij even dat die site waar ik het over had eigenlijk van Vodafone is. :P
Daar is dus voor twee kasten nu één voor in de plaats gekomen.

Nu je begint over de losse UMTS2100 kast, is dat toevallig met een goede reden gedaan?
Zoiets als redundant, of is er simpelweg geen plaats meer in de 800/900/1800 kast?
Is die kast echt alleen maar voor UMTS2100 of wordt daar, indien van toepassing uiteraard, ook LTE2600 bijgeprikt?

Die foto is inderdaad vrij standaard, maar het was zo even 1..2..3.. het snelste wat ik kon vinden :)
Desalniettemin is dit toch in zekere zin ook van toepassing in Nederland.
Al dan niet op een andere manier, aangezien de providers hier alle drie er hun eigen manier in hebben gevonden en specifieke apparatuur gebruiken van verschillende fabrikanten

Nog eventjes iets heel anders:

Biedt KPN eigenlijk ook DC-HSPA+ aan?
In de zin van snelheden om en nabij de 42Mbps.
Aangezien ik dit nergens terug kan vinden en ook hun dekkingskaart een maximum snelheid laat zien van 14.4 Mbps.

Puur ook vanwege het feit dat KPN over het algemeen gebruik maakt van twee of meer 3G-carriers (en met UMTS900 zelfs maximaal vier carriers.
Dit in tegenstelling tot in ieder geval Vodafone, welke nogal fan is van het gebruiken van maar één (als je geluk hebt soms twee) carriers.
Hoe het met de roze concurrent zit met hun aantal carriers en of ze dual-carrier aanbieden durf ik geen uitspraken over te doen.

Hoe zit het eigenlijk ook met die twee losse blokken van 5 MHz die zowel KPN (2150-2155) als Vodafone (2155-2160) bij de recentste veiling in hun bezit hebben gekregen?
Doet KPN hier iets mee?
Vodafone gebruikt deze volgensmij voor hun SignaalPlus, als ik het goed heb. :)

Voor zover het sprongetje van 4G naar 3G :P

[ Voor 56% gewijzigd door AlesT op 28-08-2014 14:49 ]

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Veel locaties zijn wel DC-HSPA, maar KPN gebruikt die niet om hogere snelheden aan te bieden (lees: nog niet).

Verwijderd

Waarom 2100 apart staat weet ik niet, dat is een keuze van KPN :) Wat mee kan spelen is dat in principe alleen 2G is vervangen, 3G draaide prima. Met die vervanging is er meteen 3G900 en 4G bijgebouwd, dat paste gewoon in dezelfde kast. Dat brengt meteen het volgende probleem, veel meer past er niet bij, dus in dat opzicht moet 3G wel apart blijven. 2600 zie je niet veel, maar de keren waar ik het heb gezien daar staat ook dat weer apart (3e kast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiebiboy
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-06-2023
Wilde jullie deze niet onthouden. Gedaan voor de bibliotheek in Arnhem om 14.46 in een drukke stad. Snelheden zijn erg netjes aan het worden!

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2u5yyo4.png
The Wizard schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 15:32:
Veel locaties zijn wel DC-HSPA, maar KPN gebruikt die niet om hogere snelheden aan te bieden (lees: nog niet).
Michel,

Is dat om te voorkomen dat er capaciteitsproblemen ontstaan op 3G?

Is DC-HSDPA ook mogelijk op de 900Mhz freq? Zo nee wat is de max snelheid in de praktijk?

[ Voor 50% gewijzigd door markiebiboy op 30-08-2014 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Wizard schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 15:33:
In principe moet met 3G2100 en 3G900 voldoende capaciteit beschikbaar zijn, en dan binnen 1/2 jaar VoLTE erbij. Voice is toch een teruglopend iets, dus het zou me niks verbazen als het complete 1800 20 MHz spectrum doorgaat naar LTE-A.
Er gebeurt ongeveer hetzelfde als met 900; het wordt gedeeld met LTE. Ook al loopt voice terug, het vraagt toch een deel van de LTE capaciteit en men wil eerst de capaciteit verhogen (LTE-CA) voordat ze VoLTE activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AlesT schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:30:
Nu je begint over de losse UMTS2100 kast, is dat toevallig met een goede reden gedaan?
Zoiets als redundant, of is er simpelweg geen plaats meer in de 800/900/1800 kast?
Is die kast echt alleen maar voor UMTS2100 of wordt daar, indien van toepassing uiteraard, ook LTE2600 bijgeprikt?
Nog een reactie, de UMTS2100 kasten zijn puur en alleen voor UMTS2100. Dat heeft met de gebruikte techniek te maken, alles wat nieuw wordt gebouwd is nieuwere techniek wat (het klinkt erg simpel, maar dat is het ook) niet in de oude kast past. Ik heb gezien dat er (bij die paar 2600 sites die er zijn) soms combinaties worden gemaakt met 1800 en 2100 maar in beide gevallen gaat het dan om nieuwe apparatuur. Immers, als de UMTS2100 apparatuur in een nieuwe kast zit, dan kan er ook een andere techniek bij. Maar, dat gebeurt dus niet veel.
Biedt KPN eigenlijk ook DC-HSPA+ aan?
In de zin van snelheden om en nabij de 42Mbps.
Aangezien ik dit nergens terug kan vinden en ook hun dekkingskaart een maximum snelheid laat zien van 14.4 Mbps.
Goeie vraag. KPN heeft 3 carriers in gebruik en naar verluid komt daar binnenkort een 4e bij. Ook dit helaas weer niet zo eenvoudig als een handeling op afstand, maar een fysieke uitbreiding op site. Of dit zelfstandige carriers zijn of dat ze gekoppeld zijn durf ik zo 1,2,3 niet te zeggen.
Puur ook vanwege het feit dat KPN over het algemeen gebruik maakt van twee of meer 3G-carriers (en met UMTS900 zelfs maximaal vier carriers.
Waar je dat laatste vandaan haalt weet ik niet, maar aangezien 900 met GSM wordt gedeeld gebruikt men daar voor UMTS slechts 1 carrier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik denk dat AlesT bedoeld dat de carrier op 900 MHz gecombineerd wordt met de carriers op 2100. Wat theoretisch mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:11

swv

Niet zozeer combineren (zoals ik het lees), maar juist wat er op sommige sites wordt gebruikt aan carriers zoals in dit voorbeeld?:

Afbeeldingslocatie: http://static.afbeeldinguploaden.nl/1409/79401/ZVF.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sww89 schreef op woensdag 03 september 2014 @ 21:50:
Niet zozeer combineren (zoals ik het lees), maar juist wat er op sommige sites wordt gebruikt aan carriers zoals in dit voorbeeld?:
Dat is precies wat ik zei; 3x2100 en 1x900 :)

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
Hier haak ik graag op in, want ik heb een interessante ontdekking gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/26787678/umts.PNG

Mijn mast thuis is dus schijnbaar ook al omgebouwd naar UMTS900, maar dit is niet zichtbaar op de kaart van The Wizard. Betekent dit dat we 3 carriers op UMTS hebben? Zou hier nog een derde UMTS2100 carrier bij komen?

Ik zie dat Vodafone en T-Mobile elk 1 carrier in gebruik hebben. Betekent dit ook dat ze slechts 1 carrier gebruiken of hebben ze maar 1 carrier doorgegeven aan Antenneregister?

Edit: Ik heb nog een paar masten meer gechecked en zie dat bijna overal in Twente nu UMTS900 is uitgerold! Dat is goed nieuws en dat verklaart ook direct dat ik laatst op een totaal afgelegen plek ineens UMTS ontvangst had...!

[ Voor 17% gewijzigd door Jassy op 04-09-2014 09:05 ]

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Verwijderd

De hoeveelheid carriers verschilt per site, afhankelijk van de vraag. Als er veel klanten zitten dan zullen het al snel 3 (binnenkort 4) carriers zijn. Is het rustiger dan zal men aan 2 carriers genoeg hebben. Capaciteit verschilt per site, dat geldt ook voor de andere systemen. De meeste sites hebben GSM op 900/1800, maar er zijn ook sites zonder 1800 maar met dubbele 900 capaciteit. Of andersom, maar dat zijn dan vaak indoorlokaties.

• Jassy
Verwijderd schreef op donderdag 04 september 2014 @ 09:47:
De hoeveelheid carriers verschilt per site, afhankelijk van de vraag. Als er veel klanten zitten dan zullen het al snel 3 (binnenkort 4) carriers zijn. Is het rustiger dan zal men aan 2 carriers genoeg hebben. Capaciteit verschilt per site, dat geldt ook voor de andere systemen. De meeste sites hebben GSM op 900/1800, maar er zijn ook sites zonder 1800 maar met dubbele 900 capaciteit. Of andersom, maar dat zijn dan vaak indoorlokaties.
Bedankt voor je reactie. Dit is het volledige antenneregister (T-Mobile en KPN):
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/26787678/umts2.PNG

Zowel T-Mobile als KPN hebben 3 sectoren in gebruik (T-Mobile is de hoge antenne, KPN is de lage antenne). KPN heeft in totaal 3 carriers op UMTS (2x 2100 en 1x 900). T-Mobile heeft nu ik zie twee carriers UMTS.

Dit is de Vodafone site (Niet dezelfde mast, maar een gebouw):
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/26787678/umts3.PNG

Vodafone heeft zo te zien redelijk wat GSM capaciteit maar slechts één UMTS carrier. LTE wordt ook al uitgezonden op deze site maar staat nog niet in het antenneregister.

Nu ben ik wel nieuwsgierig geworden naar die carriers. Betekent elke carrier in elke sector 14,4Mbps? Dat betekent dus dat in een sector met twee carriers de totale capacteit 28,8Mbps is. Heb ik het dan goed begrepen?

Dit verklaar ook dat ik bij Vodafone nooit hoger dan 14,4Mbit kwam, en dat deze cel in de loop van de dag al snel niet meer hoger dan 8Mbit kwam omdat er dus schijnbaar maar 1 carrier is.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Jassy schreef op donderdag 04 september 2014 @ 08:54:

[afbeelding]

Mijn mast thuis is dus schijnbaar ook al omgebouwd naar UMTS900, maar dit is niet zichtbaar op de kaart van The Wizard. Betekent dit dat we 3 carriers op UMTS hebben? Zou hier nog een derde UMTS2100 carrier bij komen?

Edit: Ik heb nog een paar masten meer gechecked en zie dat bijna overal in Twente nu UMTS900 is uitgerold! Dat is goed nieuws en dat verklaart ook direct dat ik laatst op een totaal afgelegen plek ineens UMTS ontvangst had...!
Goed om te weten dat er weer 3G900 updates zijn, zal het antenneregister weer even afstruinen, bedankt :).

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:43
Jassy: meeste UMTS-carriers die worden gebruikt bij de netwerken nu zijn 21 Mbps per stuk. 2 stuks en je hebt 42 Mbps DC-HSPA.

Zover ik WCDMA begrijp gaat KPN in de toekomst 4x UMTS gebruiken (4x5 = 20 MHz) op 2100 MHz, en 1x UMTS 5 MHz op 900 MHz. Dit laatste is op veel plekken al actief maar ontlast vooral GSM900, niet UMTS2100, verwacht ik.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Jassy
Kijk, weer wat geleerd, dank je wel Sorcerer8472. Er kunnen dus per sector meerdere carriers zijn om de capaciteit op te hogen. Elke carrier is 5MHz breed en heeft een capaciteit van 21Mbps. Als er dus twee carriers worden gebruikt wordt er 10MHz bandbreedte verbruikt met een totale capaciteit van 42Mbps. Dit wordt dan ook wel Dual Carrier HSPA genoemd (DC-HSPA) en kan door toestellen worden gecombineerd. Er kunnen per sector dus tot 3 carriers worden gebruikt, maar kunnen deze dan ook door een toestel alle drie tegelijk worden aangesproken voor maximale capaciteit?

• Sorcerer8472
Per sector kunnen er wel meer worden gebruikt hoor. 5 tegelijk zou ook moeten kunnen. En nee, toestellen gebruiken er maximaal 2 tegelijk bij gebruik van DC-HSPA. Dat er 5 zijn heeft te maken met capaciteit (4x2100) en met de 5e UMTS900-carrier die er ook bij draait. Alle carriers hebben per stuk evenveel capaciteit. Sommige kunnen wat drukker zijn, hoewel het doel is ze ongeveer even druk te houden ongeveer voor een gelijkmatige gebruikservaring. De UMTS900-carrier kan wat drukker zijn in een gebied waar veel mensen indoor zijn, en kan daardoor wat langzamer aanvoelen.

Per sector wordt een ander signaal uitgezonden trouwens, dus hoe meer sectoren hoe meer capaciteit (heel soms zie je dat KPN en T-Mobile 4 sectoren gebruiken op een locatie, maar langs een drukke snelweg soms ook maar 2, in de beide rijrichtingen).

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Jassy schreef op donderdag 04 september 2014 @ 08:54:

[afbeelding]

Dit is de dekking: Afbeeldingslocatie: http://4gmasten.nl/images/3G900/dekking_KPN_3G900_04-09-2014.jpg

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op donderdag 04 september 2014 @ 11:46:
Per sector wordt een ander signaal uitgezonden trouwens, dus hoe meer sectoren hoe meer capaciteit (heel soms zie je dat KPN en T-Mobile 4 sectoren gebruiken op een locatie, maar langs een drukke snelweg soms ook maar 2, in de beide rijrichtingen).
4 sectoren, heb je daar voorbeelden van? De sites met 4 antennes die ik ken hangen vaak in kerken waarbij 1 van de sectoren een dummy is zodat het aangezicht van de kerk rondom gelijk is. Maar echt daadwerkelijk 4 sectoren, het kan, maar ik ken ze niet :)

• Sorcerer8472
Verwijderd schreef op donderdag 04 september 2014 @ 20:22:
[...]

4 sectoren, heb je daar voorbeelden van? De sites met 4 antennes die ik ken hangen vaak in kerken waarbij 1 van de sectoren een dummy is zodat het aangezicht van de kerk rondom gelijk is. Maar echt daadwerkelijk 4 sectoren, het kan, maar ik ken ze niet :)
Archimedeslaan Utrecht, daar heeft KPN er eentje, hoewel ik het vermoeden heb dat 1 van die sectoren indoor is, of wellicht outdoor en gericht op het gebouw op grondniveau (ergens in de buurt daar heb ik dat ook gezien, een kleine sectorantenne buiten die op het gebouw gericht stond, weet niet precies waar, misschien het provinciehuis?)

Anyways, er was er nog een (Tmo of KPN), maar die kan ik me even niet meer herinneren. Laat het wel weten als ik het me weer herinner :)

Sowieso ook interessant: Padualaan De Uithof Utrecht, 6 sectoren 2.6 GHz van KPN :)

Verwijderd

Voor zover ik na kan gaan staat er geen 2,6 GHz in Utrecht...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Verwijderd schreef op donderdag 04 september 2014 @ 22:55:
Voor zover ik na kan gaan staat er geen 2,6 GHz in Utrecht...?
Volgens het Antenneregister wel. Padualaan of Leuvenlaan is het. 6 sectoren op 0, 60, 120, 180, 240, 300 graden op bijna 50 meter hoogte op het H.R. Kruytgebouw. De Uithof was een testgebied voor KPN 4G toen ze alleen de 2.6 GHz-frequentie hadden een paar jaar terug.

• markiebiboy
Robert Webbe heeft een stukje onderzoek gedaan en is er achter gekomen dat er beperkingen zijn aan de 4G van de Iphone 6.

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/42864272

[ Voor 29% gewijzigd door markiebiboy op 11-09-2014 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Hij ondersteunt geen 4G+. Dat zijn de beperkingen. De Samsung Galaxy S5 en de HTC One M8 hebben dezelfde beperkingen.

Maargoed... GSM-netwerk van KPN lijkt regelmatig te druk te zijn. Terwijl ze hier nog best wel wat GSM1800 gebruiken. De 4G+-snelheid van KPN zal dus waarschijnlijk straks ongeveer even hoog zijn als die van Vodafone, dus niet de maximale 30 MHz. In ieder geval niet landelijk.

Verbazingwekkend dat er toch nog zo veel gebruik wordt gemaakt van 2G in deze regio! Allemaal budgetphones op Simyo ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiebiboy
Sorcerer8472 schreef op maandag 15 september 2014 @ 14:15:
Hij ondersteunt geen 4G+. Dat zijn de beperkingen. De Samsung Galaxy S5 en de HTC One M8 hebben dezelfde beperkingen.

Maargoed... GSM-netwerk van KPN lijkt regelmatig te druk te zijn. Terwijl ze hier nog best wel wat GSM1800 gebruiken. De 4G+-snelheid van KPN zal dus waarschijnlijk straks ongeveer even hoog zijn als die van Vodafone, dus niet de maximale 30 MHz. In ieder geval niet landelijk.

Verbazingwekkend dat er toch nog zo veel gebruik wordt gemaakt van 2G in deze regio! Allemaal budgetphones op Simyo ofzo?
De S5 en M8 hebben die beperking ook, echter is het verschil dat dit toestel net nieuw op de markt is en dan mag je verwachten dat ze de laatste standaarden integreren. Dat is gewoon jammer dat het er niet opzit. Net als het ontbreken van 800mhz op de Iphone 5. Dat was ook niet nodig geweest in mijn optiek.

Valt me wel op de de laatste de 4G wel eens stroperig is of soms helemaal even niet goed werkt. Is jou dat ook opgevallen.

Ik hoop dat ze snel 1800Mhz gaan inzetten want ik merk dat 4G vol begint te lopen.

In welke regio zit je? Volgens mij is GSM overal nog wel veel in gebruik, m2m, goedkope prepaidjes, simyo etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Utrecht-stad. 4G begint nu al vol te lopen? Gaat hard dan! Heb trouwens het idee dat Vodafone daar op sommige locaties ook last van heeft. Wel prima bruikbaar, maar latency stuitert wat heen en weer en doorvoersnelheid zakt onder de 5 Mbps.

Rond die locaties zijn ze nu trouwens wel al weer bezig met uitbreidingen. Bij KPN geen idee wat ze nu doen qua LTE1800-planning enzo.

[ Voor 8% gewijzigd door Sorcerer8472 op 15-09-2014 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Maken de trams/bussen in Utrecht misschien gebruik van m2m van KPN? Dat zou wel veel capaciteit wegsnoepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Zo veel data verbruiken die niet, dus zou moeten meevallen. Geen idee of die ook KPN gebruiken trouwens. OV-chipkaart is in ieder geval Vodafone toch?

Zover ik kan zien gaat gespreksopbouw via GSM900 en krijg je daarna direct vanuit het netwerk een handover naar GSM1800 trouwens. Lijkt er dus wel haast op dat GSM900 zo nu en dan even vol zit, or dat mijn telefoon een kanaal kiest dat erg populair is in de buurt terwijl er misschien wel voldoende capaciteit is op andere kanalen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 13:43
Sorcerer8472 schreef op maandag 15 september 2014 @ 17:02:
Zo veel data verbruiken die niet, dus zou moeten meevallen. Geen idee of die ook KPN gebruiken trouwens. OV-chipkaart is in ieder geval Vodafone toch?

Zover ik kan zien gaat gespreksopbouw via GSM900 en krijg je daarna direct vanuit het netwerk een handover naar GSM1800 trouwens. Lijkt er dus wel haast op dat GSM900 zo nu en dan even vol zit, or dat mijn telefoon een kanaal kiest dat erg populair is in de buurt terwijl er misschien wel voldoende capaciteit is op andere kanalen. :?
Dat is normaal, KPN heeft ingesteld dat je telefoon automatisch naar GSM1800 switcht indien beschikbaar zodra je gaat bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Sorcerer8472 schreef op maandag 15 september 2014 @ 14:15:

Hoe merk je dan dat het te druk lijkt te zijn?

Overgestapt van rood naar groen trouwens? ;)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade
  • Laatst online: 09:25

netblade

Sunrise

Hmm dan vraag ik me af wat de snelheid van het T-Mobile netwerk na bijna een jaar is in Utrecht. Hun dichtheid is wel een stukje hoger dan die van KPN/Vodafone. /offtopic

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
4G wat nu al vol begint te raken? Kan dat nu al aan de orde zijn? Dat is dan wel heel snel. Ik begin mij eerder af te vragen waarom oude KPN klanten nog niet over gezet worden naar 4G. Zou je niet zoveel mogelijk klanten naar 3G en 4G willen halen om de steeds zeldzamere GSM kanalen te ontlasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Het lijkt er wel op dat 4G-chips in hoge snelheid goedkoper worden, maar 2G is nog steeds ruim goedkoper voor M2M-toepassingen, dus dat blijft nog wel even.

Als je telefoon 3G heeft dan bel je als het even meezit via 3G900. En straks via VoLTE. Ik weet ook niet waarom 2G zo zwaar belast wordt nog. Maar misschien door klanten zoals ik dan? En mensen met bijv. iPhone 3GS, die geen 3G900 hebben? Ik merk het doordat het gesprek niet tot stand komt waarna de melding "network busy" verschijnt... Soms duurt het ook gewoon 10 seconden voordat hij begint met overgaan, dat heeft er ook vast mee te maken. Maargoed, de high-end klanten met 3G zullen er niet echt last van hebben gok ik. Hebben ze ook vast over nagedacht.

Ik heb een telefoon op KPN juist vanwege de goede voice-dekking. Stokoude Nokia die ik vooral voor zakelijke gesprekken gebruik. Grote voordeel van KPN is dat gesprekken niet zomaar wegvallen bij lang stuk rijden. Bij Vodafone vaak wel ;)

Kan verder weinig zeggen over het volraken van 4G, maar ik vraag me af of dat niet misschien heel plaatselijk is of te maken heeft met (tijdelijke) storingen?

[ Voor 7% gewijzigd door Sorcerer8472 op 16-09-2014 09:15 ]

• Jassy
Zijn er eigenlijk ook Android Apps waarmee ik vast kan stellen op welke band ik op het moment ontvang? Specifiek zou ik willen kijken waar ik UMTS900 dekking heb, want ondanks dat het in het antenneregister staat lijkt het nog niet aan te staan...

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Nee, helaas. Alleen bij Samsung telefoons is dat mogelijk.

• Jassy
Ik heb hier een Galaxy S3 LTE liggen waar ik wel een en ander mee kan testen. Welke codes moet ik dan ook weer in geven? Ik heb al eens op internet gezocht maar heb tot nu toe geen succes met die codes gehad.

• Sorcerer8472
*#0011#

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 21:02

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

4G+ is geactiveerd in Den Haag en delen van Amsterdam (25%)
KPN rolt 4G+ uit in Den Haag

Ook leuk, ze laten de snelheidslimieten varen:
Ook KPN stopt met afknijpen snelheid 4G verbinding
Kom maar op met die 100mbit op 1800MHz :)

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

• leroy98ecker
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-09 13:17
Maestro schreef op donderdag 18 september 2014 @ 16:26:

Ook leuk, ze laten de snelheidslimieten varen:
Ook KPN stopt met afknijpen snelheid 4G verbinding
Kom maar op met die 100mbit op 1800MHz :)
En daar gaat Gsmhelpdesk de fout in.
"Op dit moment zijn er nog geen producten in Nederland te koop die overweg kunnen met LTE Advanced. In de komende weken en maanden worden de eerste LTE Advanced geschikte smartphones verwacht, waaronder de Samsung Galaxy Note 4 en de Apple iPhone 6."

De iPhone 6 is NIET geschikt voor LTE advanced.
De iPhone 6 heeft een cat. 4 chip. Deze ondersteund maximale snelheden tot 150mb/s.
Dit is alleen haalbaar op het 1800MHz netwerk.

• Maestro

Maestro

Nou, ik doelde eigenlijk op de hogere bandbreedte indien je via 4G1800 i.p.v. 4G800 verbonden bent.
Nou is 100mbit (momenteel iig) iets te enthousiast met 15MHz ruimte, maar 70-80mbit piek is wel ruim voorbij de 50mbit cap die nu dus lijkt te gaan verdwijnen.

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad
Zijn er anderen die in het centrum van Haarlem een verminderde dekking ervaren? Opeens maar 1 streepje 3G900 waar dit normaal 4 streepjes 3G2100 is, en het 2G-bereik is ook slecht.

Edit: 3G krijg ik geen data overheen, 2G werkt wel maar traag (GPRS-snelheden).

Edit2: Ik vermoed dat de mast in de De Witstraat een storing heeft, gezien de locatie waar het om ging daarachter zit en gezien ik elders geen problemen ervaar.

[ Voor 41% gewijzigd door Brad op 30-09-2014 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oomho
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-09 19:46
Een vraag over de upload bij kpn. Is dit onbeperkt?
Ik heb een vaste internet aansluiting met een upload van 1mb (sneller kan niet vanwege buiten de stad wonen) Nou vroeg ik mij af omdat mijn gsm abo afloopt als ik nu een 4g abo bij kpn neem kan ik dan onbeperkt uploaden of is dat dan net zoveel als je mag downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
De datalimiet is cumulatief, dus de download + upload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
Na 2 jaar Voda zou ik graag naar Hi willen alleen mijn toestel ondersteund geen band 20 op 4G.
Nu lees ik iets over 3G900 uitrol is dat iets wat nu al of heel snel overal in NL te krijgen is? Klinkt in ieder geval veelbelovend 2 x de snelheid van 3G, moet ik alleen uitzoeken of mijn toestel dat wel ondersteund :-)
Het is een Oneplus One btw.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Het is niet 2x de snelheid, hooguit 2x het bereik :). 3G900 wordt alleen uitgerold voor het bereik. Kijk hier voor de laatste info: http://4gmasten.nl/2013-0...-900-mhz-uitrol-providers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
Oeps dat las ik ergens hierboven. Ik zie wel dat ze hard aan de weg timmeren bij KPN elke maand een flink blok erbij.

Is er misschien ook zo'n lijst/plaat met hoe snel KPN de 1800 Mhz uitrolt?

[ Voor 25% gewijzigd door ErikRo op 01-10-2014 17:51 ]

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
Toevallig staan de eerste LTE1800 masten van KPN ook sinds kort in het Antenneregister! :)
Tot nu toe heb ik d'r al een paar gespot, vooral in het centrum van Den Haag.
Daarnaast valt mij ook op dat de LTE2600 opstelpunten in Den Haag zijn verdwenen, deze waren rond
het hoofdkantoor van KPN opgesteld.

Misschien dat deze nieuwe LTE1800 opstelpunten toegevoegd kunnen worden op 4gmast.nl? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Zo gauw het Antenneregister de update vrijgeeft.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
Uiteraard is dat veel handiger dan het allemaal handmatig invoeren, ik denk dat je al genoeg werk had aan al die Tele2 4G opstelpunten langs gaan om te kijken of er LTE2600 vanaf komt. :P

Volgens mij is het echter wel zo dat dit soort wijzigingen niet in het excel bestand toegevoegd worden?

Hetzelfde was namelijk met Vodafone, toen die in de Randstad allerlei 800-only masten
voorzag van LTE1800.
Al die 1800 MHz opstelpunten moesten, voor zover er al een bestaand LTE800 opstelpunt was, handmatig ingevoerd worden in de database van ltemasten.nl ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door AlesT op 01-10-2014 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Idd, dat was ook weer een klusje op zich :P. Handmatig is haast niet te doen, je moet dan elke maand alle (KPN) antennes bij langs.
Volgens mij is het echter wel zo dat dit soort wijzigingen niet in het excel bestand toegevoegd worden?
Ja en Nee. Het voordeel is dat KPN haast geen 900/1800 combi antennes heeft, dus de antennes zitten op verschillende hoogten. Dat heeft als voordeel dat het een wijziging is, waardoor deze opvalt in de database vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Maar volgens mij betekend het dat iets in het Antenneregister staat niet automatisch dat het ook aan staat.. Ik krijg het gevoel dat 3G 900 in N/O Twente nog niet aan staat namelijk maar ik kan dit niet controleren met mijn hoofdtoestel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
In de praktijk zijn de antennes die in het Antenne register staan, geactiveerd. Er wordt pas naar 3G900 omgeschakeld wanneer het bereik van 3G2100 ontoereikend is. Je schakelt dan niet naar EDGE maar naar 3G900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Wizard: weet jij hoe vaak het bij KPN in de praktijk nou voorkomt dat je van 4G naar 2G valt binnenshuis als de dekking slecht is? Of evt. naar 3G?

Bij Vodafone is er namelijk een netwerkinstelling actief waardoor je relatief snel op 3G of 2G terechtkomt, en ik vraag me af hoe dat bij KPN zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Bij KPN moet je echt wel rond de -120 dBm zitten wil je terugvallen is mijn ervaring. Ik weet niet hoe het in een (grote) stad met veel masten is, bij mij thuis (binnen) ontvang ik maar 1 mast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Ben overigens benieuwd of en zoja, wanneer KPN hun Coveragechecker aan gaan passen op de LTE-A / 1800MHz uitrol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heerlen (Atrium MC) 04/10/2014 19:30

Download: 61.12 Upload: 2.60 met een Iphone 6.

Dat werkt dus lekker :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
The Wizard schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 12:04:
Bij KPN moet je echt wel rond de -120 dBm zitten wil je terugvallen is mijn ervaring. Ik weet niet hoe het in een (grote) stad met veel masten is, bij mij thuis (binnen) ontvang ik maar 1 mast.
Da's te vergelijken met -100 dBm op 2G. Dus dan zou ook bij KPN 2G nog langer beschikbaar zijn dan 4G terwijl hun dekkingskaart het tegenovergestelde suggereert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dat is idd zo, als ik mijn telefoon uit mijn broek pak bij een zwak signaal staat er EDGE van dezelfde mast. Vaak springt ie dan wel terug naar 4G (3G900 is hier nog niet geactiveerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 08:56
Had dit weekend veel vaker dan anders edge ipv 3g of 4g. Iemand dezelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menalert
  • Laatst online: 11:11
Ik ben een aantal interessante veranderingen in KPN abonnementen en KPN compleet te weten gekomen.

1. KPN zal KPN On demand onderweg introduceren (begin januari) waarbij men in combinatie met KPN compleet KPN On demand (iTVonline) onbeperkt TV zou kunnen kijken zonder dat het van de data abonnement afgaat bij Hi/KPN.
2. KPN compleet zal veranderd worden naar keuze tussen een korting, videoland of plus pakket (oorspronkelijke mogelijkheid) en een aantal extra opties? Meer zoals bij Telfort.
3. Familievoordeel zal blijven bestaan in de huidige vorm.

De pilot is net afgelopen en zal tegelijkertijd met de nieuwe abonnementen in januari worden aangekondigd. Waarschijnlijk op reactie van HBO overal tv kijken.

Kunnen we eindelijk 4G eens echt gebruiken. :9

[ Voor 3% gewijzigd door menalert op 09-10-2014 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Leuk nieuwtje, goed dat je het met ons wilt delen.

Zal KPN dan ook 4G broadcast gaan inzetten voor de TV weergave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 08:56
Gaat kpn ook iets doen met roaming binnen de bundel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiebiboy
menalert schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 21:07:
Ik ben een aantal interessante veranderingen in KPN abonnementen en KPN compleet te weten gekomen.

1. KPN zal KPN On demand onderweg introduceren (begin januari) waarbij men in combinatie met KPN compleet KPN On demand (iTVonline) onbeperkt TV zou kunnen kijken zonder dat het van de data abonnement afgaat bij Hi/KPN.
2. KPN compleet zal veranderd worden naar keuze tussen een korting, videoland of plus pakket (oorspronkelijke mogelijkheid) en een aantal extra opties? Meer zoals bij Telfort.
3. Familievoordeel zal blijven bestaan in de huidige vorm.

De pilot is net afgelopen en zal tegelijkertijd met de nieuwe abonnementen in januari worden aangekondigd. Waarschijnlijk op reactie van HBO overal tv kijken.

Kunnen we eindelijk 4G eens echt gebruiken. :9
Blijft de dubbele data en sms wel bestaan bij HI? Ik heb daardoor nu namelijk 12000mb en 1000minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menalert
  • Laatst online: 11:11
markiebiboy schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 11:09:
[...]

Blijft de dubbele data en sms wel bestaan bij HI? Ik heb daardoor nu namelijk 12000mb en 1000minuten.
Ja blijft het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiebiboy
Toppie! Dan blijf ik nog wel even bij kpn. Al ben ik heel benieuwd wat t-mobile gaat doen de komende tijd. Zeker met lte 900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
KPN heeft in 1 klap in een groot gedeelte van Nederland nu 3G900 beschikbaar. Het was me al een paar keer opgevallen tijdens het fietsen, 4G viel weg maar kwam (zwak) 3G voor in de plaats waar je normaal gesproken EDGE zou moeten krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://4gmasten.nl/images/3G900/KPN_3G900_15-10-2014.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Zo, die maken echt meters nu! Super bedankt voor het werk aan deze kaart! Dat maakt het heel goed zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Dat gebied is ook het makkelijkst te activeren vanwege de dunne bevolking. Steden zijn een stuk lastiger lijkt me. Mooi om te zien! :)

Ben verder ook wel benieuwd naar de LTE-Advanced-vorderingen bij KPN. Het blijft er een beetje stil over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
KPN heeft vandaag aangekondigd dat heel NL nu 3G900 heeft, zal wel zichtbaar worden in de volgende kaartupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:11
Ik ben benieuwd. Er zijn plaatsen in Friesland langs het spoor waar er totaal geen mobiele dekking is. Bij alle providers. Jammer dat het spoor nu voor onderhoud gesloten is, kijk volgende week wel of de dekking is verbeterd. Denk eerlijk gezegd niet, aangezien er ook geen 2G te ontvangen is.

Kan wel merken dat mijn telefoon de laatste tijd weinig naar edge terugschakelt. Dus wat dat betreft heeft KPN goed werk verricht.

Ze maken hun reputatie met de beste dekking zeker weer waar.

[ Voor 8% gewijzigd door krakendmodem op 16-10-2014 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Dat is heel goed nieuws. Ik zal de UMTS dekking eens testen als ik terug ben in NL.

Ik zie dat de dekkingskaart nog niet is bijgewerkt. Wanneer gaan ze dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Heb je ooit kunnen checken of het dekkingsgat in de trein op die plaats buiten ook een dekkingsgat is? Treinen dempen het signaal namelijk nogal wat. Met name het moderne materieel heeft meer isolatie,electrische systemen en opgedampte ramen met een metaallaagje.

Verder zou ik je adviseren die gaten nu te melden bij KPN (of iedere andere provider waar je een vervelend dekkingsgat tegenkomt). Nu is er geld, maken ze planningen en stellen ze het netwerk bij. Providers willen nu dekking in gebouwen en langs spoorlijnen. Zo snel meebewegen als bij de gsm start is er niet meer bij. Maar hier en daar zal zeker nog finetuning gedaan worden bij klachten.

Trouwens: ik heb bij Vodafone geklaagd dat ik geen 4G heb in de tuin, terwijl dikke 4G dekking op de kaart staat. Daar werd tot 3 keer toe op andere mobiele nummers nauwelijks serieus op gereageerd.

[ Voor 4% gewijzigd door ucsdcom op 17-10-2014 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

ucsdcom schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 21:17:
Heb je ooit kunnen checken of het dekkingsgat in de trein op die plaats buiten ook een dekkingsgat is? Treinen dempen het signaal namelijk nogal wat. Met name het moderne materieel heeft meer isolatie,electrische systemen en opgedampte ramen met een metaallaagje.

Verder zou ik je adviseren die gaten nu te melden bij KPN (of iedere andere provider waar je een vervelend dekkingsgat tegenkomt). Nu is er geld, maken ze planningen en stellen ze het netwerk bij. Providers willen nu dekking in gebouwen en langs spoorlijnen. Zo snel meebewegen als bij de gsm start is er niet meer bij. Maar hier en daar zal zeker nog finetuning gedaan worden bij klachten.

Trouwens: ik heb bij Vodafone geklaagd dat ik geen 4G heb in de tuin, terwijl dikke 4G dekking op de kaart staat. Daar werd tot 3 keer toe op andere mobiele nummers nauwelijks serieus op gereageerd.
Wat is dat dan voor iets raars dat er niet serieus op wordt gereageerd? :? Er is hier in de buurt ruim een half jaar geleden ook een Vodafone site omgebouwd maar die heeft nooit goed gefunctioneerd: op 3G haalde je maximaal 0.01Mbit/s down en up, via 2G kon je 0.03Mbit/s down en up halen 8)7 Dit probleem heeft echt maanden gespeeld en was ook bij iedereen met Vodafone aanwezig. Ik besloot dus maar melding te maken ervan en heb flink wat speedtests en testgegevens doorgegeven zodat ze het probleem makkelijk konden traceren en analyseren. Toen ik vroeg om een compensatie doordat ik iedere keer geen internet had op die plek, werd er raar gereageerd, dat konden ze absoluut niet doen. Ik zal nog eens een storing doorgeven en m'n MB's er doorheen jagen... 8)7 8)7

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Ik snap sowieso niet dat dat soort problemen zomaar onopgemerkt kan blijven. Die lage throughput moet je in een NOC toch snel kunnen zien en bevestigen als je ziet dat die mast extreem weinig data doet? Of kan een NOC-medewerker niet met een paar kliks dataverkeergrafiekjes per antenne bekijken?

En KPN moet op zo'n white spot toch duidelijk een grote hoeveelheid dropped calls etc. zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Bij KPN heb ik juist goede ervaring met dekkingsklacten. Na het standaard klantenservice scriptje wordt uiteindelijk een terugbelafspraak met een technicus gemaakt. Die kijkt mee en registreert je klacht keurig om mee te nemen naar het netwerkteam. Ook T-Mobile reageert tegenwoordig keurig. Alleen bij Vodafone kom je er niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad
Ik was gister in Deventer, en het viel me op dat je daar via 2G voornamelijk trage GPRS hebt i.p.v EDGE, iets wat me bij m'n vorige bezoek (ongeveer een jaar geleden) ook al opviel. Ik had verwacht dat er nergens meer GPRS zou zijn nu de uitrol van 4G voltooid is, maar dat blijkt dus niet te kloppen. Via het Antenneregister heb ik gezien dat dezelfde mast wel 4G en 3G900 uitzendt... Vreemd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dat is zeker vreemd. Alleen bij 2G1800 wordt er nog GPRS uitgezonden, en bij een verdwaalde 2G900 mast kan het ook nog voorkomen. Geen idee waarom, misschien dat de eigenaar van het gebouw geen nieuwe apparatuur op het dak wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad
In dit geval ging het om 2G900, en gezien er op die locatie wel 3G900 was denk ik dat de apparatuur wel gewoon vernieuwd is. Het zit hem waarschijnlijk gewoon ergens in de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Laatst online: 13:11

swv

Ik was een beetje aan het rondneuzen op www.kpn.com/netwerk, om te kijken of de 50Mbit snelheidslimiet al van de abonnementen is afgehaald. Dit lijkt op het eerste gezicht nog niet zo te zijn. MAAR, wat ik wel tegen kwam was het volgende:

4G en 4G+
4G is supersnel mobiel internet. KPN heeft het grootste 4G netwerk van Nederland. Natuurlijk blijven we ons 4G netwerk verbeteren, met een 4G toestel kunnen dan snelheden tot 150 Mbit/s worden gehaald. Zo zijn KPN & Hi begonnen met de start van het 4G+ netwerk. Beschik je over een toestel met deze 4G+ techniek, dan ondersteunt ons netwerk zelfs pieksnelheden tot 225 Mbit/s

Ga ik naar hi.nl en ik zoek bijvoorbeeld naar een iPhone 6 met abonnement, dan staat er onderaan de pagina:
4G met een snelheid tot 150 Mb/s

Het lijkt erop dat nu toch het een en ander stilletjes is doorgevoerd. Nu mijn vraag, ervaart iemand al een hogere snelheid met zijn abonnement, en bij voorkeur in de regio Den Haag op een 4G1800 locatie? Wat mij betreft kan de uitrol niet snel genoeg gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Ik haalde 12 oktober langs de A2 bij Den Bosch 57,41mbit down, dus de caps waren er toen i.i.g. al vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Wat mij steed vaker op valt is dat het toestel, zodra het van LTE naar UMTS wisselt en er een datasessie actief is, maar zeer moeizaam terugschakeld naar LTE. Het duurt vaak meerdere minuten (!) voordat het toestel weer op LTE gaat. In sommige gevallen moet zelfs de datasessie worden beeindigd.

Opgevallen is mij dit bij een treinreis. Het kwam wel eens voor dat de LTE dekking weg viel en ik dus op UMTS terug viel. Terugschakelen deed hij echter niet en ik moest de datasessie (streaming audio) onderbreken om zo weer terug op LTE te komen.

Hebben meerdere mensen deze ervaring gemaakt of ben ik de enige? Ik vind dit namelijk nogal irritant aangezien streaming niet zo heel erg lekker werkt op UMTS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Jassy schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 12:49:
Wat mij steed vaker op valt is dat het toestel, zodra het van LTE naar UMTS wisselt en er een datasessie actief is, maar zeer moeizaam terugschakeld naar LTE. Het duurt vaak meerdere minuten (!) voordat het toestel weer op LTE gaat. In sommige gevallen moet zelfs de datasessie worden beeindigd.

Opgevallen is mij dit bij een treinreis. Het kwam wel eens voor dat de LTE dekking weg viel en ik dus op UMTS terug viel. Terugschakelen deed hij echter niet en ik moest de datasessie (streaming audio) onderbreken om zo weer terug op LTE te komen.

Hebben meerdere mensen deze ervaring gemaakt of ben ik de enige? Ik vind dit namelijk nogal irritant aangezien streaming niet zo heel erg lekker werkt op UMTS.
Dit merk ik ook op mijn Nexus 5: als het bereik even wat minder wordt schakelt hij terug naar HSDPA of EDGE, maar terug naar LTE gebeurt bijna nooit. Inderdaad, daarvoor moet je de datasessie stoppen; internet aan en uit zetten, dan lukt het. Maar aangezien ik in de trein non-stop Spotify stream gebeurt dat niet.
Hierom lock ik mijn toestel altijd op 4G voordat ik de trein in stap. Ik heb namelijk wel 95% van het traject (Hoogeveen-Groningen) 4G, het gaat sowieso maar om 1-2% waar wel G/E/H mogelijk is maar geen 4G. Het enige nadeel hieraan is dat ik een half uur niet te bellen ben, hierom hoop ik dat KPN snel met VOLTE komt.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dat hebben alle providers last van. Blijkbaar kan een datasessie wel over gaan van 3G naar 4G, maar terug niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Ik begrijp nog steeds niet waarom je niet gewoon standaard via de netwerkinstellingen 4G only in kan stellen. Bij 3G kon dat wel, terwijl bellen bij de start ook niet over 3G kon net als bij 4G nu.

NB: hoe zit het met SMS ontvangen over 4G. Kan dat of gebruikt je toestel daarvoor achter de schermen nog steeds een andere drager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
SMS gaat via de een server koppeling tussen de 2G/3G en 4G systemen. Voor details: https://4gmasten.nl/acht-...chakel-voor-bellen-met-4g

Hoe bedoel je 4G only? Dat kun je met bepaalde apps wel doen, sommige toestellen trouwens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Bellen kon vanaf het begin al via 3G. SMS werkt nu ook via 4G, dus ook als je telefoon op LTE Only staat dan kun je sms sturen en ontvangen, maar niet bellen en gebeld worden.

Bij Vodafone wordt er trouwens na een telefoongesprek door het 2G of 3G-netwerk een soort reconnect-commando gegeven (evt. met cell-ID's erbij) waardoor de telefoon weer direct teruggaat op 4G na een telefoongesprek. Is dat bij KPN (nog) niet zo nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dat is bij KPN ook het geval, binnen een seconde wordt je teruggezet naar het 4G netwerk, mits er geen lopende dataverbinding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Dus als je op 3G belt met dataverbinding dan blijf je daar nog even hangen? Bij Vodafone volgens mij niet en meteen terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dat lijkt me een beetje vreemd, zou je het eens willen testen? Een video streamen en dan bellen? De 3G verbinding wordt overgeheveld van 4G en zou op 3G moeten blijven na het bellen, anders verbreek je immers de bestaande dataverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlesT
Ik heb het net geprobeerd, maar mijn telefoon gaat gewoon terug naar 4G nadat ik iemand gebeld heb op 3G en tegelijk een datasessie open heb, allemaal via KPN trouwens.

Is dat trouwens niet gewoon zo omdat een streaming video of radiostream überhaupt onderbroken wordt als je belt of gebeld wordt?
Die gaat immers niet doodleuk door tijdens je telefoongesprek :p
Dit is bij een iPhone 6 zo.

Ik heb het nu ook even uitgetest bij een hotspot verbinding met mijn Mac.
Als ik een speedtest uitvoer en daarna bel, schakelt hij terug naar 3G en gaat de speedtest ook langzamer.
Wanneer ik dan weer ophang gaat m'n telefoon meteen weer over naar 4G en de speedtest gaat ook meteen weer terug naar 4G snelheden.

Dit laat wel zien dat het best mooi geïmplementeerd is!
Of het ook zo is bij Vodafone (waar ik tot gister bij zat) weet ik niet.

[ Voor 11% gewijzigd door AlesT op 27-10-2014 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dat werkt dat idd beter, het is alweer een tijdje geleden dat ik het getest heb, blijkbaar is dat allemaal verbetert/verfijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Bij een recente kaartupdate op het Antenneregister zijn bijna overal in Nederland de 4G-vermogens veranderd. In veel gevallen meer dan 30 dBW nu (vroeger stond heel NL op 24,8 dBW).

Als het klopt wat WCDMA in het verleden zei dan is het niet zomaar mogelijk om op afstand vermogens aan te passen, dus dit zou dan al langer zo moeten zijn zoals het nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik denk dat KPN gewoon een inhaalslag heeft gemaakt; eerst alle locaties op een standaard vermogen zetten (op papier), en pas later (na evt. tuning) de boel goed doorgeven. Ook zijn veel mast ID's veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Sorcerer8472 schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 17:53:
Bij een recente kaartupdate op het Antenneregister zijn bijna overal in Nederland de 4G-vermogens veranderd. In veel gevallen meer dan 30 dBW nu (vroeger stond heel NL op 24,8 dBW).

Als het klopt wat WCDMA in het verleden zei dan is het niet zomaar mogelijk om op afstand vermogens aan te passen, dus dit zou dan al langer zo moeten zijn zoals het nu is.
Dat zijn pittige vermogens inderdaad en niet alleen op 4G, ook 2G en 3G900 worden nu flink harder (rond de 28dBW) uitgezonden. Wat hiervan de reden is? Ik vraag het me af :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Best grote verschillen inderdaad zie ik. Op een plek in Utrecht Overvecht waar juist altijd een heel laag vermogen werd gebruikt (leek capacity site) doen ze nu 28 ipv 12 ofzo :+

Bij Vodafone staat ook overal 32 dBW bij LTE1800 en 28,4 dBW bij LTE800. Volgens mij zorgt electrical antenna tilting deels voor de afwijkingen per sector, dus da's hierin ook nog niet meegenomen, mogelijk omdat er nog met tilt wordt gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Jassy schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 22:03:
Maar volgens mij betekend het dat iets in het Antenneregister staat niet automatisch dat het ook aan staat.. Ik krijg het gevoel dat 3G 900 in N/O Twente nog niet aan staat namelijk maar ik kan dit niet controleren met mijn hoofdtoestel..
Vandaag getest met een S3 LTE en het lijkt er op dat UMTS 900 inderdaad nu wel actief is maar het gewoon niet gemerkt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
  • Laatst online: 12-09 11:16
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar ik kon geen andere relevante vinden waarin nog actief gereageerd wordt.

wat voor snelheden halen jullie zo al met KPN 4G? Ik ben namelijk sinds 1,5 maand in het bezit van een telefoon die 4G ondersteund en een 4G abonnement en ik vind de snelheid behoorlijk tegenvallen. Tenminste, ik merk het opzich niet zo maar als ik een speedtest uitvoer kom ik in Den Haag centrum niet boven de 7-10Mbit uit. Gek genoeg is de upload snelheid vaak net iets hoger.\

Den Haag centrum loopt qua 4G dekking voorop, ik las welleens dat nieuwe technieken hier in de buurt vaak als eerst wordt uitgerold voor KPN. Maar daar merk ik dus weinig van.

Was benieuwd naar jullie ervaring. Hoeft natuurlijk niet perse vanuit Den Haag te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scandalous
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 11:36
Erik070 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 20:08:
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar ik kon geen andere relevante vinden waarin nog actief gereageerd wordt.

wat voor snelheden halen jullie zo al met KPN 4G? Ik ben namelijk sinds 1,5 maand in het bezit van een telefoon die 4G ondersteund en een 4G abonnement en ik vind de snelheid behoorlijk tegenvallen. Tenminste, ik merk het opzich niet zo maar als ik een speedtest uitvoer kom ik in Den Haag centrum niet boven de 7-10Mbit uit. Gek genoeg is de upload snelheid vaak net iets hoger.\

Den Haag centrum loopt qua 4G dekking voorop, ik las welleens dat nieuwe technieken hier in de buurt vaak als eerst wordt uitgerold voor KPN. Maar daar merk ik dus weinig van.

Was benieuwd naar jullie ervaring. Hoeft natuurlijk niet perse vanuit Den Haag te zijn.
Voor zover ik heb begrepen was de snelheid van het KPN 4G netwerk hartstikke snel in het begin. Dit was nog in de uitrolfase en weinig mensen maakten toen gebruik van het 4G netwerk waardoor de hogere snelheden gehaald werden (~40-50Mbps). Nu is het zo dat veel meer mensen een 4G toestel hebben in combinatie met een KPN/Hi abbonement of een abbonement hebben bij een andere provider die gebruik maken van het KPN netwerk waardoor de gemiddelde snelheid omlaag gaat. Hier in Amsterdam haal ik rond de 20-30Mbps afhankelijk van waar ik ben en hoe laat het is.

KPN is op het moment bezig met de uitrol van het 4G+ netwerk (LTE-Advanced) en dat houdt in dat ze bezig zijn met het uitrollen van de de 1800mhz frequentie. Deze frequentie wordt gecombineerd met de huidige 800mhz frequentie waardoor theoretisch snelheden van 200+Mbps gehaald kunnen worden, al zal dit in de praktijk veel lager uitvallen. Hier is wel een toestel voor nodig die dit ondersteund.

De uitrol is begonnen in Den Haag als ik mij niet vergis.

Daar buiten om, een telefoon die verbinding maakt op de 1800mhz frequentie zou in principe ook hogere snelheden kunnen halen dan een telefoon die is verbonden met een 800mhz mast. Het voordeel van de 800mhz frequentie is dan weer dat het bereik beter is.

T-Mobile heeft waarschijnlijk in de praktijk de hoogste snelheden op het moment, al is dat niet veel hoger. Maar als het bereik er niet is heb je niets aan die snelheden, en dat is weer iets waar KPN de betere (beste?) is.

[ Voor 3% gewijzigd door scandalous op 19-11-2014 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad
Ik merk dat ik in Amsterdam met mijn iPhone 4 geregeld terugschiet van 3G naar EDGE, om vervolgens weer naar 3G te schakelen. En daarbij merk ik dat dit inpandig met 3G900 ook gebeurt, dan duurt het echter wel eens een paar minuten voor hij weer terugschakelt. Niet erg prettig als je net iets laadt of een berichtje verstuurt. Waar kan dit aan liggen? De snelheden zijn gewoon normaal.
Pagina: 1 ... 6 ... 26 Laatste

Dit topic is gesloten.