[KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 26 Laatste
Acties:
  • 198.929 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
ER zijn inderdaad een aantal sites waar de antennes hoger dan 100 meter hangen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Gemert-Bakel    UMTS    103.5
Hof van Twente  GSM 900 103.7
Hollands Kroon  GSM 900 125.5
Hollands Kroon  UMTS    114
Lelystad    GSM 900 108.9
Lelystad    UMTS    135
Leudal  UMTS    101.5
Rotterdam   GSM 900 160
Rotterdam   UMTS    160
's-Gravenhage   GSM 900 130
's-Gravenhage   UMTS    130
Skarsterlân UMTS    108
Utrecht GSM 900 104
Utrecht UMTS    104

Dit zijn allemaal sites die zijn geplaatst in de hoge TV torens die in het land staan, behalve Utrecht en Rotterdam. Ik snap niet helemaal het nut van zulke hoge sites (Hoogstens als outdoor paraplu dekking).

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 12:04

The Wizard

Moderator Mobile
Sorcerer8472 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 10:32:
Het is 1 lijn: de energie die je normaal in een hele bubbel ziet bij een normale antenne wordt nu in 1 dunne lijn uitgestraald. En ja, ik weet het zeker. Wel is het wat minder zo te zien; de langste afstand is ongeveer 150 geloof ik. Het is 3G 850. Geen idee hoe hoog het is. De kromming van de aarde is wel een probleem maar minder snel dan met licht bijvoorbeeld.

Zie hun dekkingskaart:
http://www.telstra.com.au...ge-networks/our-coverage/
(in het zuidwesten)

Langs de kust hebben ze ook dekking van het midden tot het westen, maar dat is met meer zendmasten.

Hier een oude screenshot van een oude versie van de kaart waar je het duidelijk ziet:
http://thinkingdreamer.fi...s.com/2013/03/capture.jpg
De horizontale lijn is geen weg/spoor maar is echt de dekking.

In Nederland staan er volgens mij wel een paar 2G-antennes op meer dan 100 meter hoogte. Of in ieder geval om en nabij de 80 (rondom het IJsselmeer nabij de afsluitdijk). Zou niet inzien waarom het niet rendabel is om in Australië zulke hoge masten te bouwen als je er daardoor 1 minder nodig hebt...
Zal vanavond thuis even kijken, op mobiel opent de site niet lekker.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jassy schreef op maandag 14 juli 2014 @ 10:46:
Dit zijn allemaal sites die zijn geplaatst in de hoge TV torens die in het land staan, behalve Utrecht en Rotterdam. Ik snap niet helemaal het nut van zulke hoge sites (Hoogstens als outdoor paraplu dekking).
Aanmelden in het Antenneregister is niet aanzetten, toch? Ik denk dat ze eventueel ingezet worden voor rampen om dan een selecte groep (zeg maar Gemnet-klanten) te kunnen laten communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

ER zijn inderdaad een aantal sites waar de antennes hoger dan 100 meter hangen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Gemert-Bakel    UMTS    103.5
Hof van Twente  GSM 900 103.7
Hollands Kroon  GSM 900 125.5
Hollands Kroon  UMTS    114
Lelystad    GSM 900 108.9
Lelystad    UMTS    135
Leudal  UMTS    101.5
Rotterdam   GSM 900 160
Rotterdam   UMTS    160
's-Gravenhage   GSM 900 130
's-Gravenhage   UMTS    130
Skarsterlân UMTS    108
Utrecht GSM 900 104
Utrecht UMTS    104

Wat dacht je ervan dat de meeste indoorsites zijn? ;)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MensionXL schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:15:
Ik vraag me af of er een noodzaak is om deze in het register op te nemen. Als ik tijd heb zal ik eens kijken of mij bekende indoorsites überhaupt in het register staan. Lijkt me persoonlijk wat sterk, volgens mij schiet dat het doel van het antenneregister voorbij. Elk bedrijf heeft wel WiFi, of DECT. Dat staat evenmin in het register.
Sorcerer8472 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 09:51:
Bij UMTS en LTE is die grens in ieder geval veel groter. In Australië heeft Telstra een 3G-netwerk opgezet met yagi-antennes om per sector(!) iets van 200 km dekking te hebben langs een spoorlijn op de Nullarbor Plain. De torens staan dus ook iets van 400 km uit elkaar (geen idee hoeveel precies :P)
Nouja 3G wil ik wel geloven, daar wordt immers geen TA gebruikt. Bij 4G is deze geherintroduceerd, dus ben wel benieuwd waar jouw aanname ("veel groter") op is gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:43
Oh, dat wist ik niet over 4G. Is gebaseerd op dat ik dacht dat het er niet meer was, maar ik neem aan dat de TA nu wel groter mag zijn dan bij GSM, juist vanwege situaties zoals deze in Australië.

-edit-
Even gezocht, maar als dit klopt is het 100 km:
http://allabtlte.blogspot...out-timing-advanceta.html

Volgens mij hadden ze wat hogere timings ook mogelijk mogen maken, maar dat kan wellicht nog gebeuren in een volgende release eventueel.

[ Voor 41% gewijzigd door Sorcerer8472 op 14-07-2014 12:07 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
MensionXL schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:15:
[...]

Gezien het vermogen en het aantal sectoren lijkt het mij geen indoor cell:

2519197714 GSM GSM 900 MARKELO Hof van Twente 16-APR-96
Hoogte Hoofdstraalrichting Veilige afstand Frequenties Vermogen
103,7 (m) 50 (gr) 2.07 (m) 927,6 MHz
927,2 MHz
22,1 dBW
103,7 (m) 260 (gr) 1.50 (m) 926,8 MHz
22,3 dBW
103,7 (m) 260 (gr) 1.50 (m) 926 MHz
22,3 dBW

Waarom zou je ook in zo'n toren een indoor cell willen? Er komt amper iemand daar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Heb trouwens wel ervaring met een te hoge TA hebben in de bergen in Frankrijk :+
Hij kan niet detecteren dat hij verbinding maakt met een cel die ver weg is, dus als je handovert naar zo'n cel dan is het gelijk voorbij en valt je verbinding weg. Handig! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 12:25:
Heb trouwens wel ervaring met een te hoge TA hebben in de bergen in Frankrijk :+
Hij kan niet detecteren dat hij verbinding maakt met een cel die ver weg is, dus als je handovert naar zo'n cel dan is het gelijk voorbij en valt je verbinding weg. Handig! :+
Klopt, zelfde als aan de kust. Als je op het strand loopt dan kan je telefoon prima een overzees netwerk ontvangen uit Engeland, onder gunstige omstandigheden dragen die radiogolven erg ver. Verbinding maken zal echter niet lukken nee :)

Overigens waren die afstanden bij GSM te vergroten door tijdsloten aan elkaar te koppelen. Je verkleint dan je capaciteit, maar vergroot de maximale afstand. Moet dan wel om uitzonderlijk uitgestrekte (en rustige) gebieden gaan, wil je zoiets realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:30:
[...]

Ik vraag me af of er een noodzaak is om deze in het register op te nemen. Als ik tijd heb zal ik eens kijken of mij bekende indoorsites überhaupt in het register staan. Lijkt me persoonlijk wat sterk, volgens mij schiet dat het doel van het antenneregister voorbij. Elk bedrijf heeft wel WiFi, of DECT. Dat staat evenmin in het register.
Klopt, de grens ligt bij 10 dBW, pico cellen zie je als het goed is ook niet in het register.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 12:43:
[...]

Klopt, zelfde als aan de kust. Als je op het strand loopt dan kan je telefoon prima een overzees netwerk ontvangen uit Engeland, onder gunstige omstandigheden dragen die radiogolven erg ver. Verbinding maken zal echter niet lukken nee :)

Overigens waren die afstanden bij GSM te vergroten door tijdsloten aan elkaar te koppelen. Je verkleint dan je capaciteit, maar vergroot de maximale afstand. Moet dan wel om uitzonderlijk uitgestrekte (en rustige) gebieden gaan, wil je zoiets realiseren.
Die gebieden bestaan in Nederland vast niet? Wel in Scandinavië en in Australië heb ik gehoord (hoewel het in Australië ook een beetje achterhaald is door 3G op 850 en 900 MHz).

Heb op het strand in Nederland zelfs een keer Orange F kunnen ontvangen, en inderdaad is er een directe zichtlijn met de Franse kust vanaf Nederland, dus het kan prima. Zeker aangezien Orange UMTS op 900 MHz deed toen terwijl geen enkele Nederlandse provider dat deed. Inloggen lukte inderdaad niet nee :P

@Wizard: zat picocellen die er wel in staan, bijv. Vodafone in Hoog Catharijne. Die hebben heel recent (eind 2012) hun picocellen voorzien van 3G daar, maar nu in 2014 nog geen 4G daar indoor helaas...

[ Voor 8% gewijzigd door Sorcerer8472 op 14-07-2014 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Sorcerer8472 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 14:26:
[...]

@Wizard: zat picocellen die er wel in staan, bijv. Vodafone in Hoog Catharijne. Die hebben heel recent (eind 2012) hun picocellen voorzien van 3G daar, maar nu in 2014 nog geen 4G daar indoor helaas...
Ik dacht dat die picocellen onder het vermogen bleven zitten. Ik zie nl. ook geen antennes die in de tunnels zitten, vandaar... Of ik kijk niet goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
The Wizard schreef op maandag 14 juli 2014 @ 14:46:
[...]

Ik dacht dat die picocellen onder het vermogen bleven zitten. Ik zie nl. ook geen antennes die in de tunnels zitten, vandaar... Of ik kijk niet goed :P
A2-tunnels staan er ook op (alle providers). De picocel op het Vrijthof (eentje in de Q-Park en eentje op terrasniveau) staan er ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Je hebt gelijk, ik heb er nu wel wat gevonden, ik keek blijkbaar met mijn bips... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
In de Verenigde Arabische Emiraten hebben ze naast de steden Dubai en AbuDhabi vooral veel woestijn. Ook daar wilde men dekking. Er staan daarom echt enorm hoge mobiele torens. Zelfs met 4G dekking. Ik heb zelden zulke hoge mobiele masten gezien. In Australië zal dat vast ook het geval zijn, ookal zie je op de plaatjes niet hoe hoog die Australische mast is. De kromming van de aarde kan zo toch redelijk overbrugd worden.

@sorcer: leuke links en plaatjes.

[ Voor 4% gewijzigd door ucsdcom op 15-07-2014 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het nut? Die noem je zelf al, dat zijn "umbrella sites" (google daar maar eens op). Enerzijds om kleine dekkingsproblemen in omliggende cellen op te vangen, anderzijds bedoeld voor snelle bewegingen. Stel dat je op de snelweg +/- 120 km/h rijdt, dan sta je bijna continu te handoveren. Om dit te voorkomen (hoe men dit exact detecteert weet ik niet), wordt je op een (indien beschikbaar) umbrella site gezet. Zo werkte het in elk geval met 2G, of dit principe met 3G/4G is gehandhaafd durf ik eigenlijk niet te zeggen. Denk het eigenlijk niet omdat GSM zijn eigen frequenties had en WCDMA/LTE dezelfde frequenties gebruiken, volgens mij wordt het dan lastiger om te handoveren naar een verdere cell, aangezien in de radiotechniek altijd het "recht van de sterkste" blijft gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
T-Mo heeft middenin Utrecht ook nog 2G-only umbrellasites: op dat lelijke gebouw op de Neude en op de hoge IBB-studentenflat. Zo hoog dat er nooit 3G/4G op is geplaatst omdat dat qua capaciteit onhandig is qua cel-overlap. Tenzij je een ontzettend gare 45-graden-tilt gaat doen ofzo :P

Op zich wel handig, want als een kleinere cel uitvalt dan heeft deze een zodanig groot bereik dat deze het kan overnemen. En volgens mij kun je ze prima een gewicht geven waardoor een mobieltje een lage voorkeur heeft bij het selecteren van deze cel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Ok, spannend, KPN heeft wijzigingen doorgegeven in het Antenneregister: 2G op 1800 MHz heeft op allerlei plekken nu ook synchronized frequency hopping (gespot in Den Haag en in ...... (wait for it) Kerkrade!)

Van de week had ik echter bij KPN toen ik uit wilde bellen al een keer een netwerk bezet-foutmelding op 2G, en dat was mét 1800 MHz-spectrum erbij, wat blijkbaar dus vol zat.

Al met al lijkt het er niet op dat ze hun hele 1800 MHz-spectrum gaan inzetten voor LTE. Het past gewoon niet overal. In ieder geval niet de volle 20 MHz. Misschien gaan ze ook voor 15? Dat zou te doen moeten zijn...

Bij Vodafone verwacht ik ook niet dat ze genoeg 1800 MHz-spectrum vrij krijgen, want ze gebruiken het nu op de echt heel erg drukke plekken. Zal ook wel 15 MHz blijven voorlopig. Daarmee wordt de LTE-Advanced-implementatie van Vodafone en KPN nauwelijks sneller dan de gewone LTE-implementatie van T-Mobile... met 1x 5 MHz erbij op de 900-band zouden ze even snel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
In het filmpje van KPN over LTE-A zie je wel dat ze 1x 10 + 1x 20 MHz gebruiken, maar het kan ook een algemeen plaatje zijn.

Zou het niet mogelijk zijn om de frequentie dynamisch te verdelen tussen GSM en LTE?

Waarom bel je eigenlijk op GSM? :). Met 3G900 zou je eigenlijk geen terugval moeten hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Ik bel vaak met een oud toestel die geen 3G900 aankan, meerdere telefoons ;) Misschien eens een nieuwe kopen, dan maak ik het KPN ook wat makkelijker qua ruimte in de ether!

In theorie kan dat, dat verdelen, maar dan zou LTE moeten inkrimpen als er meer wordt gebeld. Lijkt me ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Wizard schreef op zondag 20 juli 2014 @ 07:58:
Zou het niet mogelijk zijn om de frequentie dynamisch te verdelen tussen GSM en LTE?
KPN gebruikt 900 al voor GSM en UMTS. In de huidige situatie kan daar geen 3e modus bij. Bovendien betwijfel ik hoe dynamisch dat is. De bandbreedte zal ongetwijfeld aangepast kunnen worden, maar volgens mij niet zo dynamisch dat hij continu op basis van de drukte mee gaat.
The Wizard schreef op zondag 20 juli 2014 @ 07:58:
Waarom bel je eigenlijk op GSM? :). Met 3G900 zou je eigenlijk geen terugval moeten hebben...
Tsja dat snap ik eerlijk gezegd ook niet. Met prima 3G dekking valt mijn telefoon tijdens bellen meestal terug naar 2G ipv 3G. Erg vervelend voor de data die dan niet meer meeloopt op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Gister op de zwarte cross geweest en gezien dat KPN daar extreem veel capaciteit heeft opgehangen. Op alle banden uiteraard vol signaal en heel veel LTE 2600. Het heeft wel geloond want het LTE netwerk was daar perfect bruikbaar, ondanks de meer dan 60000 bezoekers. Zelfs telefoneren met HD Voice was absoluut geen probleem. KPN LTE is dus ook prima festival proof!!

Vodafone was volledig offline daarentegen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ook op 1800? Had KPN ook COW's geplaatst zoals T-Mobile?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
The Wizard schreef op zondag 27 juli 2014 @ 14:46:
Ook op 1800? Had KPN ook COW's geplaatst zoals T-Mobile?
Er stonden drie tijdelijke masten waarvan minstens twee met lte2600 en 900mhz antennes met sector strepen, KPN dus. Ook in de vaste uitzichttoren hing LTE, volgens mij 2600 want dat waren hele compacte antennes. Alles hing met micro waves aan elkaar.

LTE 1800 kan ik niet beoordelen omdat mijn toestel dat niet laat zien.

De snelheden waren zeer acceptabel en alles ging vlot en zonder problemen. KPN had zijn huiswerk goed gedaan. Ik heb UMTS en edge niet getest maar ik denk dat dat wel een stuk moeizamer ging, maar bellen ging bij kpn probleemloos incl HD voice.

Vodafone 2g en 3g lag plat. Geen telefonie en ook geen SMS begreep ik van iemand met een iPhone 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
KPN gaat lekker met de 3G900 uitrol: Afbeeldingslocatie: http://4gmasten.nl/images/3G900/dekking_KPN_3G900_28_07_2014.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Je toestel laat LTE1800 niet zien maar LTE2600 wel? Wat heb je voor toestel dan? Ben op zich wel benieuwd naar hoe KPN nu COW's inzet trouwens, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 12:52
Nog al moeilijk om te merken op je gsm of er LTE1800 is als die continu op LTE2600 geduwd wordt, veronderstel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op maandag 28 juli 2014 @ 20:43:
Je toestel laat LTE1800 niet zien maar LTE2600 wel?
Dat schreef hij niet, dat baseerde hij op de antennes.
Voor zover je dat aan de antennes kunt zien, vraag ik me af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Ik dacht het aan de antennes te zien, want ik zag ongewoon korte antennes hangen met sector strepen. Voor mijn gevoel zijn de UMTS antennes langer. Verder zag ik deze kleine antennes heel veel hangen, wat mij doet vermoeden dat het hier om LTE2600 gaat met lage doordringbaarheid (en dus veel opstelpunten heeft en daarom veel capaciteit heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 21:02

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

The Wizard schreef op maandag 28 juli 2014 @ 20:41:
KPN gaat lekker met de 3G900 uitrol:
Ha, dat is er de afgelopen tijd dus veranderd aan het GSM netwerk in Brabant!
Sinds enige tijd (weken?) heeft m'n 'backup'-telefoon moeite met handovers van de ene naar de andere GSM mast. Zo lang ik stil sta, heb ik perfect bereik. Maar in de auto regelmatig een half minuutje zonder signaal, waarna ie weer keihard terugkomt.
Ach... vind het alzo een wonder dat het toestel nog steeds werkt, zelfs met m'n 4G USIM :D

Kan het op m'n primaire toestel niet testen, ken geen plekken zonder 3G 2100 dekking.
Wordt de 3G dekking op coveragechecker trouwens aangepast na uitrol van 3G900?

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade
  • Laatst online: 09:25

netblade

Sunrise

Maestro schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 11:41:
[...]

Ha, dat is er de afgelopen tijd dus veranderd aan het GSM netwerk in Brabant!
Sinds enige tijd (weken?) heeft m'n 'backup'-telefoon moeite met handovers van de ene naar de andere GSM mast. Zo lang ik stil sta, heb ik perfect bereik. Maar in de auto regelmatig een half minuutje zonder signaal, waarna ie weer keihard terugkomt.
Ach... vind het alzo een wonder dat het toestel nog steeds werkt, zelfs met m'n 4G USIM :D

Kan het op m'n primaire toestel niet testen, ken geen plekken zonder 3G 2100 dekking.
Wordt de 3G dekking op coveragechecker trouwens aangepast na uitrol van 3G900?
Haha prachtig die telefoon, ik denk dat deze inderdaad niet zo goed met het zgn frequency hopping om kan gaan. Wonderlijk trouwens dat het toestel zelf verder nog wel werkt :D

Over de 2100 naar 900Mhz op de dekkingskaart, geen idee, T-Mobile past haar 3G dekking weergave ook niet aan terwijl deze wel een stuk verder bereik heeft dan staat aangegeven (of waar zelfs een geheel nieuwe mast is geplaatst welke alle frequenties pakt (GSM900/UMTS900/2100/LTE1800)

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Opvallend: KPN heeft zijn 3G-900 dekking gelijkgetrokken aan het huidige 4G en 3G-900 dekkingsgebied van T-Mobile. Nu kan je dus zeggen dat KPN op heel veel plaatsen een even goed of beter netwerk heeft draaien dan alle concurrentie.

Ik heb de afgelopen 3weken ook getest met een GSM 900/1800 toestel. In brabant in ieder gesprek op GSM-900 dropped calls bij optimale dekking. 3G-900 heeft duidelijk iets ten negatieve gedaan op het GSM-900 netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Je ziet in het Antenneregister dat veel locaties waarbij 3G900 actief is geworden, gelijk loopt met T-Mobile met activatie data. Het zal idd zijn om T-Mobile voor te blijven...

Wat vreemd dat calls gedropped worden. Is dat bij 3G ook het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janemmers
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-12-2022
Ik heb sinds 26 juli een Samsung Note 3 met een abo van HI.
Het toestel ontvangt perfect 4G echter... Als het toestel 4G ontvangt dan heb ik bijna geen bereik (meer om te bellen, 1 hooguit 2 streepjes bereik. Als er op een bepaalde plek geen 4G verbinding beschikbaar is, dan is het telefoonbereik prima (3 of 4 streepjes) Als ik in het toestel de netwerkmodus LTE uitschakel (dus geen 4G verbinding mogelijk), heb ik een prima telefoonbereik.
Bij de klantenservice van HI weten ze er niet goed raad mee.

Mijn vraag aan jullie
Herkent iemand dit probleem?
is dit een probleem van het netwerk of van het toestel?

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Een of twee streepjes 4G zijn ook gewoon goed, zelfs 0 (nul) streepjes functioneert nog prima. Bovendien, zodra je echt gaat bellen val je terug op 3G of 2G en heb je automatisch ook meer streepjes.

Ik heb begrepen dat de streepjes die je met 2G/3G haalt niet vergelijkbaar zijn met 4G omdat die op een andere manier wordt opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 08:56
zolang alles goed werkt is er toch geen probleem? Het is normaal dat je bij 4g wat minder "streepjes" ziet dan bij 2/3g maar dat heeft geen invloed op de prestaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janemmers
Bedankt voor jullie reacties
Toch nog een vraagje ter verduidelijking

Als ik 4G in mijn scherm heb staan doet het aantal streepjes er niet toe?
Ik had de indruk dat ik bij 0 streepjes en wel 4G geen internet toegang meer had.

Zal dit laatste in de gaten gaan houden

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Een streepje is voldoende voor een stabiele verbinding. Ik heb bij UMTS vaak al 2 streepjes nodig om enigsinds online te zijn. Ik heb het mij inmiddels afgeleerd om naar die streepjes te kijken want ik weet dat het toch geen zin heeft en het outdoor net zo ver komt als EDGE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janemmers
Nog een aanvulling op het bovenstaande
bij 0 streepjes telefoonbereik heb ik ook geen werkend internet. Ondanks dat daar dan gewoon 4G staat

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
The Wizard schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 22:05:
Je ziet in het Antenneregister dat veel locaties waarbij 3G900 actief is geworden, gelijk loopt met T-Mobile met activatie data. Het zal idd zijn om T-Mobile voor te blijven...

Wat vreemd dat calls gedropped worden. Is dat bij 3G ook het geval?
Nee, het is alleen op 2G. Ik gebruik een Siemens Homestation als uitbelverbinding in plaats van de vastelijn. In plaats van een simbox heb je dan een Siemens 2G GSM als verbinding tussen simkaart en netwerk. Volgens mij zijn er geen 3G compatible toestellen voor Siemens Homestations te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Zouden KPN abonnees eens een speedtest op EDGE willen doen?
Elke keer als ik dat probeer haal ik een 2x zo hoge upload- als downloadsnelheid.
Download ~210kbps, upload ~400kbps. Vind ik raar :+

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Hier 21,8 / 13,4 kB/s.

Op mijn werk is het niet meetbaar, alleen maar een EDGE verbinding beschikbaar en daar blijft de ping op 1200 ms steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 13:43
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/iphone/920120308.png

Het zit vaak wel rond deze waarden bij mij, echter loopt de upload altijd van onrealistisch hoog naar laag en zo blijft hij soms steken op een onjuiste waarde.

[ Voor 38% gewijzigd door Brad op 01-08-2014 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro

Maestro

Oké, bedankt. Dat lijkt dan toch een rarigheid op het toestel te zijn.
Heb deze waardes zowel met Ookla via de webbrowser (Flash) als via de app. En de onmogelijk hoge piek in het begin van de uploadtest heb ik ook (rond de 1mbit), daarna zakt ie na ~130-170kbps om vervolgens weer langzaam op te lopen naar ~400kbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Ik ben in elk geval blij dat de edge verbinding nog enig sinds werkbaar is! Haal ook boven genoemde waardes, upload inderdaad iets hoger dan download.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Brad schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 17:24:
[afbeelding]

Het zit vaak wel rond deze waarden bij mij, echter loopt de upload altijd van onrealistisch hoog naar laag en zo blijft hij soms steken op een onjuiste waarde.
Afbeeldingslocatie: http://i1052.photobucket.com/albums/s441/sgx71/Screenshot_2014-08-03-11-32-5501_zpsy99upere.png

Same here, upload sneller dan download .... snelheden in Kb/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Ik dacht dat EDGE normaliter 384 down / 128 up is (theoretisch, in praktijk 15% minder ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
The Wizard schreef op maandag 28 juli 2014 @ 20:41:
KPN gaat lekker met de 3G900 uitrol: [afbeelding]
Kan je aangeven wat met het rode gebied wordt bedoeld? Op je site zie ik dat alleen het groene gedeelte nog getoond wordt. Is het rode gebied het vervolggebied van de 3G-900 uitrol en groen de huidige dekking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
rode gebied is de dekking die erbij is gekomen. Ik had beter een link naar het artikel kunnen plaatsen 😊. http://4gmasten.nl/2013-0...n-3g-900-mhz-28-juli-2014

• floepie05
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-03 10:03
Misschien een domme vraag, maar je data is gebaseerd op de openbare antenneregister. Er zit daar echter geen provider info in zo ver dat ik zie. Hoe kom je er achter dat een bepaalde antenne bij welke provider dan ook hoort? Ik ben ook trouwens zeer geinteresseerd in de uitrol van de 3G 900 antennes en beschouw het een voldoende reden om over te stappen naar een KPN provider. Alhoewel ik binnen het groen gebied woont zie ik geen bewijs van 3G 900 antennes als ik naar de 4 dichtstbijzijnde antennes op de kaart kijk.

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 22:29

robertwebbe

Robert Webbe

In het antenne register vind je de frequenties waarop wordt uitgezonden, deze kun je vergelijken in het openbaar frequentieregister. Ik heb een tijdje geleden al een keer een lijstje gemaakt van alle frequenties in Nederland die worden gebruikt voor mobiele communicatie:
Robert's blog: iPhone LTE frequenties in Nederland.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
floepie05 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 01:18:
Misschien een domme vraag, maar je data is gebaseerd op de openbare antenneregister. Er zit daar echter geen provider info in zo ver dat ik zie. Hoe kom je er achter dat een bepaalde antenne bij welke provider dan ook hoort? Ik ben ook trouwens zeer geinteresseerd in de uitrol van de 3G 900 antennes en beschouw het een voldoende reden om over te stappen naar een KPN provider. Alhoewel ik binnen het groen gebied woont zie ik geen bewijs van 3G 900 antennes als ik naar de 4 dichtstbijzijnde antennes op de kaart kijk.
Zoals Robert aangeeft zijn de frequenties bekend, en dan is het een kwestie van (manueel) koppelen. Alleen staat bij KPN 3G900 de frequentie 950,2 MHz, wat niet klopt aangezien KPN 10 MHz heeft tussen 935 en 945 MHz.

T-Mobile heeft 3G900 op 957,4 zitten en dat klopt, T-Mobile heeft tussen 955 en 960 MHz 5 MHz bandbreedte.

• Sorcerer8472
KPN lijkt toch moeite te hebben met vrijmaken van meer 1800 MHz-spectrum. Ik verwacht dat ze net als Vodafone beginnen met 15 MHz op die band omdat ze in stedelijke gebieden niet meer kunnen vrijmaken.

Ik denk wel dat ze blij zijn met dat ze die microcellen die op allerlei plekken in steden nog ophangen. Die doen GSM900 met een paar Watt en hangen op drukke plekken. Ze doen al synchronized frequency hopping dus de achterliggende apparatuur is wel al vervangen (Utrecht, meerdere plekken in de stad).

Zo nu en dan heb ik een "network busy" melding als ik via 2G bij KPN probeer te bellen, en dat is nog inclusief gebruik van GSM1800.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik dacht dat ze in het filmpje over LTE-A 20 MHz gebruikten, maar dat was in Delft, misschien dat ze in de grote steden minder in zetten.

In principe moet met 3G2100 en 3G900 voldoende capaciteit beschikbaar zijn, en dan binnen 1/2 jaar VoLTE erbij. Voice is toch een teruglopend iets, dus het zou me niks verbazen als het complete 1800 20 MHz spectrum doorgaat naar LTE-A.

• Brad
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 13:43
Het is mij opgevallen dat, sinds synchronized frequency hopping ingeschakeld is op GSM1800, mijn telefoon (iPhone 4) sneller schakelt naar het GSM1800-netwerk en weer terug. Ook lijkt EDGE op GSM1800 nu geactiveerd te zijn. Nog een ander gek detail is dat als het 3G2100-signaal te zwak werd, hij eerst naar GSM900 schakelde en pas kort daarna naar UMTS900, nu switcht hij echter in één keer naar UMTS900 en lijkt ook iets langer op UMTS900 te blijven hangen.

Lijkt erop dat er hier (omgeving Haarlem/Velsen) dus bepaalde optimalisaties zijn uitgevoerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Brad op 21-08-2014 18:45 . Reden: Details UMTS900 ]

• Sorcerer8472
Klinkt goed, alleen hebben ze dus wel nog synchronized frequency hopping aangezet op GSM1800, wat betekent dat GSM1800 wel nog aan blijft staan eventjes. Ik denk dat er toch nog wat meer voice overblijft dan ze hadden gehoopt na activatie van UMTS900...

In Utrecht staat die synchronized frequency hopping trouwens nog niet aan op 1800 MHz geloof ik. Ook nog geen EDGE op 1800 MHz daar. Wel een aantal 900-cellen die minder vermogen hebben dan een tijd geleden; een aantal staat nu rond de 10 dBW waar dat vroeger meestal toch 20 dBW was.

Ik verwacht dat er in een aantal gebieden dus toch nog even 15 MHz LTE1800 wordt opgezet voordat GSM1800 helemaal afgeschaft kan worden. Beetje hetzelfde als bij Vodafone dus. Kijken of zij straks wel in staat zijn om naar 20 MHz LTE1800 te gaan of dat het daar ook te druk voor is. Bij Vodafone zal VoLTE belangrijk zijn om dit mogelijk te maken. Bij KPN denk ik dat dat effect minder is.

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 21:39:
Wel een aantal 900-cellen die minder vermogen hebben dan een tijd geleden; een aantal staat nu rond de 10 dBW waar dat vroeger meestal toch 20 dBW was.
Gokje, delen van vermogen tussen GSM en UMTS?

• Sorcerer8472
Had eerder het idee dat dit meer capacity sites zijn dan coverage sites op die plekken. Met iets minder dekking dus sneller frequenties hergebruiken in het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Is LTE-2600 dan voorlopig niet de betere oplossing voor KPN om snelheid en capaciteit te verhogen? De meeste 4G toestellen ondersteunen dat wel of is de hoeveelheid spectrum daarin ook te klein voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Valt mee, KPN heeft 10 MHz beschikbaar (http://4gmasten.nl/acht-inform/lte-banden-en-frequenties). In TDD-LTE zelfs 30 MHz. Geen idee waar ze dat voor gebruiken.

Volgens mij gebruikt KPN wel 2600 bij de festival COW's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

De TDD frequentieblokken zijn meer voor de toekomst. Er zijn nu nog maar relatief weinig toestellen die dit ondersteunen en het bereik van 2600 MHz is ook niet enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Toestellen zijn er zat, alleen niet voor de NL markt. In China is TDD het meest gebruikt, net zoals in andere aziatische landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Dat bedoelde ik ook eigenlijk te zeggen. Maar tegen het moment dat er weer schaarste is, hebben ze toch nog wat achter de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Idd, en met een beetje geluk zijn dan de toestellen allemaal geschikt voor TDD en FDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floepie05
*verwijderen*

[ Voor 96% gewijzigd door floepie05 op 23-08-2014 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 15:34
Tot op heden nog steeds geen 4G op mijn locatie. Raar dat het zolang kan duren. Het is niet 1 dorp maar meerdere omliggende dorpen die geen 4G hebben van KPN. Weet iemand of hier aan gewerkt wordt of laat KPN dit zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Untouchablezz20 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 13:12:
Tot op heden nog steeds geen 4G op mijn locatie. Raar dat het zolang kan duren. Het is niet 1 dorp maar meerdere omliggende dorpen die geen 4G hebben van KPN. Weet iemand of hier aan gewerkt wordt of laat KPN dit zo?
Waar is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
Het betreft gemeente Sittard Geleen met als dorpen Born, Buchten, Holtum, Grevenbicht en Obbicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Het zijn nog meer locaties, de mast op mijn werklocatie is al een jaar geleden omgebouwd, sinds januari dit jaar een 38 GHz straalverbinding met een andere locatie (de mast was nog ontsloten op koper), maar nog steeds geen activatie :(. Zelfs de Technische Dienst weet niet waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan zijn dat het daar nog geactiveerd moet worden, geen idee hoe ver men is met de activatie, sorry :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Zijn ze niet ook heel druk met hun LTE-Advanced-verhaal nu? Ben benieuwd of ze daar nu veel werkzaamheden on site voor moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 19:58:
Zijn ze niet ook heel druk met hun LTE-Advanced-verhaal nu? Ben benieuwd of ze daar nu veel werkzaamheden on site voor moeten doen.
Daar moeten zeker on site werkzaamheden voor verricht worden. Op site moet sowieso een extra LTE unit geplaatst worden die praat met de bestaande 1800 radiounits voor DCS. Je hebt namelijk het radiodeel aan de ene kant, die het signaal op een bepaalde frequentie maakt en het digitale deel die tegen zo'n radiounit zegt wat voor signaal hij precies moet uitzenden. Voor UMTS 900 hoefde er slechts een extra digitale unit bijgeplaatst te worden die communiceerde met de reeds aanwezige (voor GSM) 900 radio units. Hoe KPN het precies gaat doen weet ik niet, hun kasten zitten namelijk al aardig vol, maar of er komt een extra 4G unit bij die samen met DCS communiceert met de 1800-radiounits, of DCS wordt verwijderd. Dan nog moet deze unit geconfigureerd worden, het is helaas geen plug and play. Voorts moet deze ook nog binnen het netwerk zelf geconfigureerd worden, maar dat gebeurt niet op site.

Dus ja, voor elke LTE-A site is een bezoek op lokatie noodzakelijk en is het helaas geen druk op de knop op afstand :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Sorcerer8472 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 19:58:
Er is in ieder geval nog niks van te vinden in het Antenneregister.

3G900 gaat hard, ze hebben het in heel Limburg al uitgerold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 19:17
Untouchablezz20 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 13:12:
Hier ook zoiets. Meerdere plekken in de buurt waar 4G erg zwak/niet aanwezig is.
UMTS is er wel min of meer maar dan alleen de "tot 7.2Mbit"-versie, overbelast(Ping gemiddelde 400ms) en ook wel karig signaal.
Afgelopen weken in delen van Groningen en Overijssel hetzelfde meegemaakt.
Het is dus niet zo goed en dekkend als KPN aanprijst. Jammer!

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiebiboy
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-06-2023
timmie1 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 22:31:
[...]

Hier ook zoiets. Meerdere plekken in de buurt waar 4G erg zwak/niet aanwezig is.
UMTS is er wel min of meer maar dan alleen de "tot 7.2Mbit"-versie, overbelast(Ping gemiddelde 400ms) en ook wel karig signaal.
Afgelopen weken in delen van Groningen en Overijssel hetzelfde meegemaakt.
Het is dus niet zo goed en dekkend als KPN aanprijst. Jammer!
Je hebt het kennelijk goed in kaart gebracht. Wat voor toestel gebruik je?
Deze klachten zou ik ook zeker aan KPN doorgeven. Ze zijn ook afhankelijk van de input van klanten. Ook is het bereik verschillend per toestel. Heb een Iphone 5s en vind de ontvangst stukken minder dan mijn Galaxy S4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
The Wizard schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 20:38:
[...]

Er is in ieder geval nog niks van te vinden in het Antenneregister.

3G900 gaat hard, ze hebben het in heel Limburg al uitgerold.
Hoe kan je eigenlijk het hele antenneregister incl frequentie downloaden? Die staan namelijk niet in de openbare Excel database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Niet, kwestie van manueel opzoeken op het kaartje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Untouchablezz20 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 15:54:
[...]

Het betreft gemeente Sittard Geleen met als dorpen Born, Buchten, Holtum, Grevenbicht en Obbicht.
Dit klopt ook met wat je op het KPN dekkingsoverzicht op www.coveragechecker.nl ziet staan. De A2 is daar bijvoorbeeld ook niet bedekt, dus reken erop dat naar op den duur nog werk verzet gaat worden.

Wat de oorzaak is? Dat is mij een raadsel. Welt valt het mij op dat de providers de grensregio's erg slecht dekken met 4G. Het gebied wat jij noemt heeft aan de ene kant de Belgische grens en aan de andere kant de Duitse grens. Het is een smal stukje tussen de grenzen in. In de trein krijg/kreeg je daar meestal al snel een buitenlandse provider in je scherm. Blijkbaar is het gelukt de mast die richting Duitsland straalt goed te richten, zodat het daar klopt. De andere kant op halen ze het niet.

Ik kan mij voorstellen dat de landsgrens dus het probleem is: normaal kan je rondom een locatie naar opstelpunten zoeken en kan je kijken op welke plaatsen glasvezel te krijgen is. Nu heb je een gebied, waarbij ze België niet in willen stralen en waarbij de hele linkerkant afvalt. Of ze moeten met Belgie een deal kunnen maken om daar een greenfieldsite te bouwen die aan de ene kant België in straalt en naar de andere kant Nederland bedekt. We denken nog zoveel in grenzen dat dat als je het mij vraagt niet zo snel zal gebeuren. En dan blijft het een oneconomisch stukje om in de eerste bouwronde te bedekken. Gezien de A2 en spoorlijn en de relatief dichte bewoning zou ik als ik jou was blijven melden bij KPN. Dan kan het best nog eens veranderen. Het stedelijke gebied rond de A2 heeft wel een randje 3G dekking. Wie weet brengt 3G-900 je als eerste verbetering.

Volgens de opgave van "the Wizard" is dat nu net naar het zuiden uitgebreid. Zie je vandaag niet toevallig een verbetering op 3G?

Wat mij vooral opvalt is de matige 4G dekking in oude stadscentra. Blijkbaar heeft 2G zoveel meer opstelpunten dat dat de enige dekking is die je binnen in de stad nog kan houden.

[ Voor 11% gewijzigd door ucsdcom op 25-08-2014 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
De 3G900 plekken zijn voornamelijk (9 v/d 10) 4G masten, dus ik denk dat het bereik daar ook niet denderend is, kijkend naar de naar kaart:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/limburg.jpg
Sterretjes zijn 3G900 plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Ik denk eerlijk gezegd dat veel daar op oudere verbindingen zit en dat backhaul een issue is. Dit zijn vaak geen gebieden met glasvezel en de regio's waar het niet werkt liggen dicht bij elkaar. Ook valt me op dat op sommige plekken een aantal capacity sites geen 4G doen en dat veel van de onbedekte plekken ook maar 1 of 2 3G-carriers hebben (drukke stedelijke gebieden hebben er al snel 3 bij KPN; veel capaciteit).

@Wizard: wel handig, kun je dat stukje Duitsland ook 3G vasthouden, handig via Born en Duitsland afsnijden als je richting Brunssum en verder wilt ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Sorcerer8472 op 25-08-2014 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floepie05
Ja, heel handig om te zien waar de 3g900 mogelijkheden precies bestaan. Maar ik kom er nog steeds niet achter hoe je dat kan ontdekken. Ik heb de antenneregister gedownload en ik zie ook de online frequentieregister staan, maar ik kom niet verder. Ik snap niet welke velden ingevuld moeten worden.

[ Voor 3% gewijzigd door floepie05 op 25-08-2014 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Kijk op het antenneregister eens naar 1 v/d sterretjes hierboven en klik dan op UMTS. Je ziet dan bij de KPN frequenties (2127/2132) ook nog 950,2 MHz staan, dat is de UMTS900 frequentie van KPN. Ook klopt dat niet, aangezien de KPN frequenties maar tot 945 MHz gaan, maar goed... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroy98ecker
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-09 13:17
Soms zie je ook in de randstad op ltemasten.nl bij de frequentie 950,2 MHz T-Mobile staan.
Terwijl T-Mobile tussen de 955 en de 960 MHz zit.

In dat stukje Duitsland is evengoed al 3G 2100 beschikbaar. :)
Zelfs 7 km in Duitsland heb je nog 3G begin mei gemerkt. Zowel via KPN als T-Mobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
T-Mobile zit op 945 t/m 960 :). Ze hebben de luxe van 15 MHz tov KPN en Vodafone die 10 MHz hebben.

Er zitten helaas relatief veel fouten in de database van ltemasten.nl, dat is gekomen door de frequentiewijzigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroy98ecker
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-09 13:17
Ik bedoelde de 3G 900 MHz sector. ;)
Deze heeft toch maar 5MHz waarbij de andere 10 voor GPRS en EDGE zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Oh, ok :). Ja, de rest (minus een beetje) is gereserveerd voor 2G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
ucsdcom schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 14:20:
[...]

Dit klopt ook met wat je op het KPN dekkingsoverzicht op www.coveragechecker.nl ziet staan. De A2 is daar bijvoorbeeld ook niet bedekt, dus reken erop dat naar op den duur nog werk verzet gaat worden.

Wat de oorzaak is? Dat is mij een raadsel. Welt valt het mij op dat de providers de grensregio's erg slecht dekken met 4G. Het gebied wat jij noemt heeft aan de ene kant de Belgische grens en aan de andere kant de Duitse grens. Het is een smal stukje tussen de grenzen in. In de trein krijg/kreeg je daar meestal al snel een buitenlandse provider in je scherm. Blijkbaar is het gelukt de mast die richting Duitsland straalt goed te richten, zodat het daar klopt. De andere kant op halen ze het niet.

Ik kan mij voorstellen dat de landsgrens dus het probleem is: normaal kan je rondom een locatie naar opstelpunten zoeken en kan je kijken op welke plaatsen glasvezel te krijgen is. Nu heb je een gebied, waarbij ze België niet in willen stralen en waarbij de hele linkerkant afvalt. Of ze moeten met Belgie een deal kunnen maken om daar een greenfieldsite te bouwen die aan de ene kant België in straalt en naar de andere kant Nederland bedekt. We denken nog zoveel in grenzen dat dat als je het mij vraagt niet zo snel zal gebeuren. En dan blijft het een oneconomisch stukje om in de eerste bouwronde te bedekken. Gezien de A2 en spoorlijn en de relatief dichte bewoning zou ik als ik jou was blijven melden bij KPN. Dan kan het best nog eens veranderen. Het stedelijke gebied rond de A2 heeft wel een randje 3G dekking. Wie weet brengt 3G-900 je als eerste verbetering.

Volgens de opgave van "the Wizard" is dat nu net naar het zuiden uitgebreid. Zie je vandaag niet toevallig een verbetering op 3G?

Wat mij vooral opvalt is de matige 4G dekking in oude stadscentra. Blijkbaar heeft 2G zoveel meer opstelpunten dat dat de enige dekking is die je binnen in de stad nog kan houden.
Helaas, ook geen verbetering op 3G. Maar begrijp dat 3G 900mhz voornamelijk wordt uitgegeven door 4G masten. Aangezien die er niet zijn, is er ook geen verbetering merkbaar op 3G. Heb het via het forum geprobeerd bij KPN, maar die kwamen niet verder dan dat het ooit zal komen.

Zal ik met Vodafone ook tegen hetzelfde probleem aanlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Vodafone biedt 4G op plekken waar KPN dat nog niet heeft in Limburg, maar op andere plekken doet KPN het weer beter. 3G900 lijkt Vodafone vooralsnog niet uit te gaan rollen. Misschien over een paar jaar, maar eigenlijk hadden ze dat gelijk mee moeten nemen bij de uitrol van 4G800. Nu is het volgens mij een flinke investering om het alsnog te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdub
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-07 19:03

Vdub

Wie anders?

Is er een reden waarom het centrum en industrieterrein van Vorden geen 4G heeft, weet iemand dat of kan iemand zien welke mast daarvoor verantwoordelijk is?

Lochem en Zutphen hebben allebei 4G, het stukje buitengebied van Vorden wat dichtbij Zutphen ligt wordt (uiteraard) wel aangestraald door een Zutphense 4G mast.

Op Kpn.com zie ik alleen dat Vorden geen dekking heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Er staat op het industriegebied een mast Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25854502/vorden.jpg Die idd geen 4G doet. Dat kan verschillende oorzaken hebben, misschien onvoldoende capaciteit, een tegenwerkende grondeigenaar, misschien wordt ie binnenkort afgebroken, etc.

Het kan ook nog zo zijn dat 4G hier nog op geactiveerd wordt. De wegen van KPN zijn ondoorgrondelijk. En bespaar je de moeite, zelfs de Technische Dienst van KPN heeft deze info niet, en de mensen van de radioplanning krijg je nooit te spreken.

Gelukkig heb je wel 3G. Ik heb alleen een overbelaste EDGE verbinding op mijn werk :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Als ze 2G wel hebben omgebouwd zal hij niet binnenkort worden afgebroken. Ik ken een locatie waarvan ik vermoed dat dat gebeurt en die is ook niet omgebouwd door KPN terwijl bijna alle omliggende dat wel zijn.
Je kunt dat zien door de frequenties die bij 2G worden opgegeven (omgebouwd is een range ipv een aantal voorgedefinieerde frequenties).

De wegen van KPN zijn gelukkig nog doorgrondelijker dan die van Vodafone. Bij KPN heb je het gevoel dat er nog een logisch iets met radioplanning gebeurt. Bij Vodafone heb ik het gevoel dat er naar een einddoel wordt toegewerkt waarbij de tussenliggende datums niet zo heel belangrijk zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Hoe vaak update KPN eigenlijk hun dekkingskaart? Zo langzaamaan moet toch nu ook 3G 900 zichtbaar gaan worden op hun dekkingskaarten en zullen ze ook vast en zeker de laatste LTE gaten gaan dichten.

Is KPN nu überhaupt nog bezig met LTE of zijn ze zich vol aan het concentreren op 3G 900?

Al met al ben ik niet teleurgesteld geraakt in mijn overstap van Vodafone naar KPN. KPN biedt nu op plekken 4G aan waar Vodafone maximaal 2G aanbiedt. Als straks KPN alle masten heeft omgebouwd naar LTE en tevens ook grootschalig 3G 900 uit gaat rollen denk ik dat er nog maar heel weinig plekken in NL zijn waar ik dan ga terugvallen op EDGE (Altijd beter dan GPRS!).

[ Voor 54% gewijzigd door Jassy op 26-08-2014 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 21:44:
Als ze 2G wel hebben omgebouwd zal hij niet binnenkort worden afgebroken. Ik ken een locatie waarvan ik vermoed dat dat gebeurt en die is ook niet omgebouwd door KPN terwijl bijna alle omliggende dat wel zijn.
Je kunt dat zien door de frequenties die bij 2G worden opgegeven (omgebouwd is een range ipv een aantal voorgedefinieerde frequenties).
Is niet altijd het geval, de apparatuur kan gewoon hergebruikt worden. Ik ken enkele locaties die keurig omgebouwd zijn maar enkele maanden later weer afgebroken zijn.
Jassy schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 23:16:
Hoe vaak update KPN eigenlijk hun dekkingskaart? Zo langzaamaan moet toch nu ook 3G 900 zichtbaar gaan worden op hun dekkingskaarten en zullen ze ook vast en zeker de laatste LTE gaten gaan dichten.

Is KPN nu überhaupt nog bezig met LTE of zijn ze zich vol aan het concentreren op 3G 900?

Al met al ben ik niet teleurgesteld geraakt in mijn overstap van Vodafone naar KPN. KPN biedt nu op plekken 4G aan waar Vodafone maximaal 2G aanbiedt. Als straks KPN alle masten heeft omgebouwd naar LTE en tevens ook grootschalig 3G 900 uit gaat rollen denk ik dat er nog maar heel weinig plekken in NL zijn waar ik dan ga terugvallen op EDGE (Altijd beter dan GPRS!).
De 4G kaart werd 1x per 2 weken geupdate, geen idee of dat nog steeds het geval is, het is nu nl. lastig om te zien.

KPN is nog steeds bezig om locaties te voorzien van 4G (zie: http://4gmasten.nl/2013-0...st-per-provider-juli-2014), vorige maand 54 stuks.

3G900 gaat idd als een trein, in een maand tijd een hele provincie.
Afbeeldingslocatie: http://4gmasten.nl/images/3G900/dekking_KPN_3G900_25-08_2014.jpg

De EDGE locaties zullen helaas niet veel minder worden. Dat komt doordat alleen de 4G locaties (99 v/d 100 gevallen) 3G900 uitzenden. Dus mocht je geen 3G/4G ontvangst hebben, dan zal je ook geen 3G900 ontvangen.

Het heeft wel zin voor de niet-4G gebruikers en bij bellen (HD Voice) in gebouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Untouchablezz20 schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 21:41:
Maar begrijp dat 3G 900mhz voornamelijk wordt uitgegeven door 4G masten.
Nee hoor, het activeren van 3G900 en 4G zijn afzonderlijke werkzaamheden binnen het netwerk. Wel is het zo dat 3G900 alleen via een omgebouwde mast uitgezonden zal worden, een mast die ook voorbereid is voor 4G. Er zijn volgens mij zelfs een handjevol masten die geen 4G hebben (niet voorbereid en gaat er waarschijnlijk ook niet komen), maar wel 2G900 en 3G900.

Dus, als jij GSM900+edge hebt (waar niet?), dan is de kans groot dat hier binnenkort (of dat over een week, maand of halfjaar is weet ik niet) 3G900 zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
In principe komen dus alle masten in aanmerking die GSM900 en EDGE uitzenden, want omgebouwd. Behalve natuurlijk als er geen goede verbinding is of er geen noodzaak is. Hier staat bv een mast helemaal ver van de bewoonde wereld die welliswaar EDGE heeft maar ontzettend traag is en ook geen LTE uitzend. Of hier ooit nog LTE/3G900 komt?

Zijn er eigenlijk nog sites met GSM900 en GPRS, dus niet omgebouwd ? Ik ken nog wel plekken waar GSM1800 en GPRS is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vdub schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 14:05:
Is er een reden waarom het centrum en industrieterrein van Vorden geen 4G heeft, weet iemand dat of kan iemand zien welke mast daarvoor verantwoordelijk is?
Die mast op het industrieterrein is voorzien van LTE, alleen draait dat nog niet. Kwestie van geduld dus :) Waar dit nog aan ligt, geen idee, dat kan zoveel oorzaken hebben. Misschien zijn er nog wat restpuntjes waardoor ze het nog niet aan kunnen zetten. Misschien draait het wel, maar in een soort testmode waardoor jij het nog niet kunt zien. Anyway, het komt er dus aan :)
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 21:44:
Als ze 2G wel hebben omgebouwd zal hij niet binnenkort worden afgebroken.
Zoals The Wizard al opmerkte; dit gebeurt wel degelijk. Stel dat mast Y mast X gaat vervangen. Mast X is (was) een oude mast, maar Y is nog niet gebouwd. Mast X is alleen 2G terwijl Y 2G/3G/4G gaat worden, wellicht een gunstigere locatie op een steenworp afstand. Dan wordt X gewoon omgebouwd terwijl Y misschien over enkele maanden de lucht in gaat, waarna X weer afgebroken kan worden. Lijkt niet altijd even logisch, maar de dekking moest zoveel mogelijk behouden blijven. Hier in mijn directe omgeving ken ik 4 oude (2G) masten die afgebroken zijn, of nog gaan worden, omdat andere locaties (inclusief 3G/4G) de dekking overnemen. Ook ken ik een zeer recent gebouwde 3G site die binnenkort alweer afgebroken gaat worden. De wegen van een operator zijn soms inderdaad ondoorgrondelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Wizard schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 08:50:
De EDGE locaties zullen helaas niet veel minder worden. Dat komt doordat alleen de 4G locaties (99 v/d 100 gevallen) 3G900 uitzenden. Dus mocht je geen 3G/4G ontvangst hebben, dan zal je ook geen 3G900 ontvangen.
Wat bedoel je hier precies mee?

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Verwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 21:59:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee?
Staat een beetje krom :). Ik bedoel dat als je nu geen 4G ontvangt, dan is de kans klein dat je wel 3G900 ontvangt omdat 3G900 bijna altijd van 4G locaties af komt (uitzonderingen daargelaten).

Verwijderd

The Wizard schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 09:21:
Staat een beetje krom :). Ik bedoel dat als je nu geen 4G ontvangt, dan is de kans klein dat je wel 3G900 ontvangt omdat 3G900 bijna altijd van 4G locaties af komt (uitzonderingen daargelaten).
Klopt nog steeds niet helemaal. 4G en 3G900 staan echt volledig los van elkaar, ook al zit de apparatuur in dezelfde kast en gebruiken ze dezelfde antennes. Voor 3G900 moet simpelweg GSM900 aanwezig zijn. Het zendgedeelte van 900 krijgt namelijk de opdracht om zowel GSM als UMTS uit te zenden. De basis ligt dus bij het aanwezig zijn van GSM900, niet bij de aanwezigheid van 4G.

Nu is het wel zo dat 4G uiteindelijk ook zal gaan draaien op zo´n site, maar ook dit zijn weer afzonderlijke handelingen, op de ene lokatie kan 3G900 eerst zijn, op de ander 4G eerst, hoewel ik gok dat 3G900 voor loopt op 4G.

Zo zijn er ook sites waar alleen 900 hangt en dus prima 3G kan uitzenden, zonder LTE.

• AlesT
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-09 08:16
Verwijderd schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 13:34:
[...]

Klopt nog steeds niet helemaal. 4G en 3G900 staan echt volledig los van elkaar, ook al zit de apparatuur in dezelfde kast en gebruiken ze dezelfde antennes. Voor 3G900 moet simpelweg GSM900 aanwezig zijn. Het zendgedeelte van 900 krijgt namelijk de opdracht om zowel GSM als UMTS uit te zenden. De basis ligt dus bij het aanwezig zijn van GSM900, niet bij de aanwezigheid van 4G.

Nu is het wel zo dat 4G uiteindelijk ook zal gaan draaien op zo´n site, maar ook dit zijn weer afzonderlijke handelingen, op de ene lokatie kan 3G900 eerst zijn, op de ander 4G eerst, hoewel ik gok dat 3G900 voor loopt op 4G.

Zo zijn er ook sites waar alleen 900 hangt en dus prima 3G kan uitzenden, zonder LTE.
Dit is toch alleen bij Single RAN zo, of hoeft de BTS er niet voor omgebouwd te worden om UMTS900 uit te laten zenden op een GSM900-only site?

Aangezien ik mij kan herinneren dat vroeger hier in de buurt ook twee aparte kasten stonden, eentje voor GSM en een voor UMTS.
Maar of dat specifiek vanwege de frequentie was (GSM900 en UMTS2100) of vanwege de techniek weet ik eerlijk gezegd niet.

Met SingleRAN is dit nu één geworden.

Ook is er trouwens bij mij in de buurt een site waar vroeger alleen GSM900 vanaf kwam, maar nu inderdaad ook LTE800.
Kan dit betekenen dat daar later ook UMTS900 vanaf komt?
Aangezien ze hier eigenlijk al sinds eind vorig jaar helemaal klaar waren met ombouwen, afgezien van het nu komende LTE1800 natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door AlesT op 28-08-2014 13:52 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 26 Laatste

Dit topic is gesloten.