7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Nee zins die test geen 4GThe Wizard schreef op zondag 13 april 2014 @ 08:52:
Ook de mast in Vierhouten?
De Knobbel is het 4G bereik weer weg
Ook kwam ik nog G tegen tussen Epe, Hattem in het bos
[ Voor 11% gewijzigd door Blids op 14-04-2014 00:39 ]
Verwijderd
Daar ben ik inderdaad ook wel benieuwd naar. Mijn Vodafone 3G verbinding had gister namelijk best wel veel moeite hier in de binnenstad van Utrecht. Regelmatig kreeg ik de melding 'No service'.ucsdcom schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 14:24:
Is er nog nieuws over de netwerkperformance tijdens koningsdag? Altijd een leuke piek in de netwerkbelasting die op 4G vermoedelijk geen problemen zal geven. Of was dat in de praktijk anders?

Hoogst van de dag, nergens last van gehad de hele dag door.
[ Voor 26% gewijzigd door Hoiz op 27-04-2014 01:44 ]
Mast op 8084HK t,Harde, GSM900 E Edge, en geen 4G
Mast op 8076RA Vierhouten, GSM900 E Egde en geen 4G
Mast op 3852AV Ermelo, GSM900 E Egde en geen 4G
Mast op 8161CJ Epe mast op de GSM900 band E Edge, GSM1800 G Gprs en ook 4G
Mast op 8180NA Heerdestrand mast GSM900 band E Edge, GSM1800 G Gprs en geen 4G
Mast op 8181BJ Heerde zelfs nog GSM900 G Gprs en geen 4G
In zulke gevallen kun je beter internet via de satelliet nemen, heb je snelheid en kun je zoveel downloaden als je maar wilt. Als je meer info wilt, kan dat via een DM :-)MarjaR schreef op donderdag 03 april 2014 @ 19:06:
Weet iemand of er enig zicht is op een limietloos 4G-abonnement?
Wij wonen op een boerderij in de Achterhoek, precies tussen 2 plaatsen in. Op ons adres is alleen de langzaamste ADSL-verbinding leverbaar, en al helemaal geen glasvezel o.i.d.
Een goede 4G-verbinding zou ons inziens (voorlopig) een prima alternatief voor glasvezel e.d. kunnen zijn.
Behalve dan dat zo'n datalimiet niet werkt in een huishouden met 2 pubers die altijd maar films e.d. aan het streamen zijn.
Iemand enig idee?
Gr., Marja
Of eventueel straalverbinding met iemand die wel kabel/glasvezel heeft?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Ik adviseer je deze locaties eens op het KPN forum te posten op www.kpn.com. Dan is de kans het grootste dat het een keer bij de netwerkafdeling terecht komt. Vermoedelijk is er op die plaatsen geen glasvezel aanwezig en lukt het ook niet daar snel een straalverbinding naartoe te krijgen.HcBlids schreef op woensdag 30 april 2014 @ 21:51:
Vandaag op de volgende plaatsen nog steeds geen 4G en een sommige plaatsen zelfs nog G Gprs
Mast op 8084HK t,Harde, GSM900 E Edge, en geen 4G
Mast op 8076RA Vierhouten, GSM900 E Egde en geen 4G
Mast op 3852AV Ermelo, GSM900 E Egde en geen 4G
Mast op 8161CJ Epe mast op de GSM900 band E Edge, GSM1800 G Gprs en ook 4G
Mast op 8180NA Heerdestrand mast GSM900 band E Edge, GSM1800 G Gprs en geen 4G
Mast op 8181BJ Heerde zelfs nog GSM900 G Gprs en geen 4G
Bij die masten in Epe merk je dat je op de veluwe zit. Een en al bomen en snelle verbindingen zijn dun gezaaid. In de omgeving daar is de dekking de afgelopen jaren nauwelijks beter geworden. Gek genoeg had ik daar in een eeuwige deadspot van Vodafone en KPN laatst opeens volle bak T-Mobile dekking. Het kan dus prima, maar als er bij de providers te weinig geklaagd wordt dan gebeurt er niets en wordt er zeker niet geinvesteerd. Ik denk dat ook de Veluwe bijna overal te bedekken is met een paar extra masten op de juiste plaatsen. De providers hebben daar geen belang bij, omdat de investering niet zo snel terugverdiend wordt.
Naast het snel terugverdienen zijn er daar waar de wil er is bijna geen beperkingen. In bijvoorbeeld Noorwegen gebruiken ze op GSM de long range variant om eilanden hutten en wegen in afgelegen berggebieden dekking te geven. Ik heb daar masten gezien waar zonnecellen, een waterkrachtturbine en een windmolen gebruikt werden om energie te leveren. Met straalzenders kan je dan lange verbindingen leggen naar het overige netwerk. Veel hutten hebben zelfs internet via de 450 frequentie op een andere netwerktechniek. Ook in Nederland stonden masten met een aggregaat ernaast. Of de beroemde antennes van Dutchtone/Orange in gehuurde hijskranen. Mijn conclusie is dus dat de wil er niet is om daar snel grote 4G dekking naartoe te krijgen. Ookal komt dit door bedrijfseconomische redenen.
Door de vele vakantiegangers komen er op termijn op de Veluwe vermoedelijk nog verbeteringen in 4G. Of het wordt 3G-900. De verstedelijkte gebieden, grote wegen en spoorlijnen met veel verkeer hebben gewoon de prioriteit in verbeteringen. Mijn verwachting is dat KPN nu prioriteit geeft aan 3G-900 dekking en 4G-1800 aanvulling.
[ Voor 34% gewijzigd door ucsdcom op 03-05-2014 21:35 ]
1 locatie heeft al sinds januari 2014 (mast omgebouwd in juli 2013) een 31 GHz straalverbinding, maar nog steeds een brakke EDGE verbinding via koper met ping tijden van > 3 seconden en down/upload van max 2 kB/s als je geluk hebt...
KPN heeft op zich een redelijke dekking op de Veluwe met relatief veel 3G-only masten in vergelijking met de andere providers.
KPN heeft ook een CDMA netwerk op 450 MHz, maar volgens mij wordt deze alleen voor M2M ingezet.
Ik denk dat KPN wacht met het activeren van 4G op deze locaties totdat de 3G900 uitrol daar bereikt is, dan doen ze alles in 1 keer.
Je ziet dat er geen nieuwe kaartupdates zijn geweest de afgelopen weken, er zijn nl. nog best veel plaatsen zonder 4G dekking terwijl de mast allang omgebouwd is en een glasvezel/straalverbinding aanwezig is. Reden? Onbekend...
Long range 3G / 4G inzetten is een logischere keus. Telstra doet dit bijvoorbeeld in Australië. Als ik het op hun dekkingskaart goed zie hebben ze allerlei interessante antennetechnieken/-principes actief daar, zoals narrow beam-antennes langs snelwegen waardoor je enorme afstanden met één antenne kunt afleggen omdat ze zowel qua zenden als ontvangen enorme antenneversterkingen hebben en zo met één antenne tientallen kilometers bedekken. Daarnaast zeer hoge antennes in de Outback.
Grote verschil met Nederland: minder bebossing en direct zicht. In Noorwegen waarschijnlijk ook hoge locaties waardoor bebossing minder een issue is (hoe hoger hoe minder bladeren ertussen zitten).
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
In Nederland en het buitenland zie ik bij tunnels (bijv. A2-tunnel bij Leidsche Rijn) eigenlijk vooral van die microcellen die eruit zien als kleine versies van gewone dakantennes. Vaak als 2 sectoren (1 wijst naar voren, 1 naar achteren). Aan het einde van de tunnel wijst er vaak nog eentje naar buiten toe zodat er nog lang genoeg goed signaal is voor een handover naar een andere cel in het netwerk
Verwijderd
Zojuist is mijn nummer geporteerd naar KPN, en heb net even een speedtestje gedaan op m'n iPhone 5S in hartje Utrecht-Centrum, en haal netjes 23.1 Mb down en 3.9 Mb up (heb een 25 Mb abonnement). Beter kan ik momenteel niet wensen! Wat een vooruitgang zeg. Ook de gesprekskwaliteit is een heel stuk beter bij KPN ten opzichte van Ziggo (Vodafone).
Op dit moment is 7,5GB de max bij een particulier abonnement (KPN Mobiel Internet Premium) en 8GB zij een zakelijk abonnement. Voor gewoon wat surfen is dat wel wellicht genoeg maar niet als er ook films gedownload moeten worden.MarjaR schreef op donderdag 03 april 2014 @ 19:06:
Weet iemand of er enig zicht is op een limietloos 4G-abonnement?
Wij wonen op een boerderij in de Achterhoek, precies tussen 2 plaatsen in. Op ons adres is alleen de langzaamste ADSL-verbinding leverbaar, en al helemaal geen glasvezel o.i.d.
Een goede 4G-verbinding zou ons inziens (voorlopig) een prima alternatief voor glasvezel e.d. kunnen zijn.
Behalve dan dat zo'n datalimiet niet werkt in een huishouden met 2 pubers die altijd maar films e.d. aan het streamen zijn.
Iemand enig idee?
Ik woon zelf ook in de Achterhoek (in de buurt van Hengelo en Vorden) en heb het geluk dat ik sinds februari een 4g mast op ruim een kilometer afstand van mijn huis heb staan. In de winter heb ik zelfs een zichtlijn. Ik haal met het Premium-abonnement (50 / 25 mbps) en een router die geen mimo ondersteund (dus één antenne gebruikt) een downloadsnelheid van 30 Mbps. Ik combineer dit met een 12 / 4 Mbps satellietabo van SkyDSL. Een Mikrotik-router verdeelt de traffic op basis van type (poortnummer), bestemming of herkomst. Zo kan ik bijvoorbeeld verkeer naar Google-servers waaronder Youtube over satelliet sturen terwijl al het andere http- en ssl-verkeer in principe over 4G gaat. De configuratie van zo'n router is wel ongeschikt voor beginners.
Voor browsen is satelliet minder geschikt vanwege de hoge latency. De bandbreedte is wel redelijk hoog en gaat tot 20 / 6 Mbps afhankelijk van het abonnement. ADSL is in mijn geval 4 Mbps / 800 Kbps.
Ik hoop ook dat KPN snel komt met abonnementen die hogere limieten hebben om te voldoen aan de vraag naar snellere verbindingen in het buitengebied. Er wordt hier veel gepraat over glasvezel in het buitengebied. 4g is echter een veel realistischer en goedkopere oplossingen maar dan moet de datalimiet wel omhoog.
Tuurlijk nog steeds duur, maar misschien een alternatief? Welk abonnement gebruik je nu?
Zakelijk Mobiel Onbeperkt XL: 65 euro per maand voor 5 GB met € 0,01 buiten de bundel
Mobiel Internet 8 GB: 53 euro per maand voor 8 GB met € 0,0842 buiten de bundel
Bij veel buitenbundelgebruik is het eerste abonnement dus een stuk goedkoper. Jammer dat ze geen goeie oplossing hebben voor grootverbruikers bij de Mobiel Internet-abo's.
[ Voor 31% gewijzigd door Sorcerer8472 op 08-05-2014 11:30 ]
T-Mobile doet die snelheids reset beter: daar krijg je tegen bijbetaling gewoon je hele bundel nogmaals. Ik zou graag zien dat KPN ook extra bij te kopen bundels aan gaat bieden die groter zijn dan 250 MB. Met een sms of via "mijn KPN" zou het fijn zijn als je ook direct 1GB of meer bij zou kunnen boeken. In Duitsland is 4G juist in eerste instantie uitgerold in de gebieden zonder ADSL of kabelinternet om daar ook snel internet naartoe te brengen. Met de beperkte belasting van de 4G masten in afgelegen gebieden zou thuis internet via 4G een leuk extra meevallertje in mastbezettingben dekking van kosten kunnen betekenen.
Verwijderd
Inmiddels KPN gesproken, en die bevestigen dat er in Utrecht een aantal masten buiten werking zijn (gesteld).
Op de plekken waar ik 4G bereik heb, is het ook echt toppie snel! Mijn abonnement heeft maximaal 25 Mb down en 5 Mb up, maar haal regelmatig 35 Mb down en 10 Mb up
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2014 18:54 ]
Wat is de status van deze uitgeschakelde masten?
Komen ze binnenkort weer online?
Verwijderd
Ik zit in 3511, en heb hier prima 4G, ook binnenshuis.itsmemax schreef op woensdag 14 mei 2014 @ 17:36:
Op Postocdegebied 3514 (utrecht) en ook op heel veel andere plaatsen rondom Utrecht heb ik dus ook bijna geen 4G meer.
Wat is de status van deze uitgeschakelde masten?
Komen ze binnenkort weer online?
Bereik is echter wel wat minder..
Als ik op mijn werk zit (St.- Jacobsstraat) dan is de dekking wisselend. Ene keer volle bak, andere keer 1 of 2 streepjes.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2014 19:01 ]
Voor de uitleg zie de site van ''The Wizard@ tweakers"
http://4gmasten.nl/2013-0...gelijke-tele2-4g-locaties
Help mee als je zin hebt.
Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.
Nog niet, maar gezien Vodafone er ook mee gestart is verwacht ik dat KPN binnen niet al te lange tijd dit ook vrij zal geven voor haar prepaid klanten (wel waarschijnlijk tegen bijbetaling).Jassy schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 13:41:
Is er een mogelijkheid om 4G van KPN te kunnen testen? Is het bijvoorbeeld al mogelijk om met prepaid op 4G van KPN te kunnen?
There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think
Dat is in dit geval niet zo heel erg... Ik wil eerst kijken of op de plekken waar ik nu dekking heb met Vodafone 3G daar ook KPN 4G beschikbaar is.netblade schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 19:28:
[...]
Nog niet, maar gezien Vodafone er ook mee gestart is verwacht ik dat KPN binnen niet al te lange tijd dit ook vrij zal geven voor haar prepaid klanten (wel waarschijnlijk tegen bijbetaling).
Ik weet dat de mast hier in mijn dorp is omgebouwd. Kan ik er dan vanuit gaan dat de 4G dekking hetzelfde is als de GSM dekking? Mede door de gebruikte frequentie (800MHz vs 900MHz) zou je dat namelijk wel verwachten.
Sommige masten zijn al omgebouwd maar nog niet actief op 4G, hou daar rekening mee.
Ik denk dat ik weer naar Hi ga als ik dat zo bekijk!
Anderzijds: T-Mobile heeft net als Vodafone al 4G op prepaid. Dus ze gaan nu misschien toch nadenken of ze mee moeten gaan. Ook omdat Vodafone nu extra geld rekent, waar T-Mobile het gratis er bij gaf. En omdat het het datanetwerk ontlast en betere dekking geeft op moeilijke plaatsen. Wie weet dus.
De dekking van KPN 4G is goed en stabiel. Is de postcodechecker niet meer op www.kpn.com te vinden? Dan weet je het zeker.
[ Voor 44% gewijzigd door ucsdcom op 31-05-2014 21:11 ]
Bij mij thuis heb ik nu zowel op 4G als 3G900 vier bolletjes ontvangst, terwijl begin mei 3G2100 bijna weg viel, tenzij ik bij het raam of op zolder stond. Net als bij Vodafone. Hoewel ik relatief dicht bij de masten woon, had ik toch slecht ontvangst omdat de antenne's vrij laag hangen.
Ik ben echt blij dat het slechte ontvangst verleden tijd is en ik merk ook dat ik mijn iPhone en iPad (tethering) vaker gebruik, ook onderweg. Wifi staat bij mij bijna niet meer aan. Hoewel ik bij Vodafone 4G al merkte dat mijn batterij langer mee ging, is dat bij KPN nog langer (dat verschil merk je uiteraard alleen als je niet in de 4 grote steden woont). Mijn iPhone gaat nu net aan 2 dagen mee bij veel internetten
Ik heb deze maand trouwens 2,5 / 4 GB gebruikt. Dan internet ik 2 uur lang intensief in de trein per dag. Spotify gaat niet van de bundel af en dat scheelt enorm. Het enige waar ik mij van moet weerhouden is het kijken van Netflix, maar af en toe een video op Tweakers bijvoorbeeld kan geen kwaad. Dat is dan ook mijn enige klacht: Ja ik kan echt onbeperkt zonder zorgen internetten, mits ik geen films stream o.i.d., terwijl ik dat als treinreiziger wel graag zou willen.
KPN Prepaid is niet echt gunstig nee, alleen als je bereikbaar wil zijn en verder niet of heel weinig belt, is het een optie.ucsdcom schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 20:54:
Vergeet niet dat Vodafone veel volwassener omgaat met prepaid dan KPN. KPN behandelt prepaid nog steeds als stiefkindje. Het lijkt wel of ze niets met prepaid te maken willen hebben, met name bij het KPN merk. Geen handige extra's, ook niet tegen bijbetaling, weinig bundels etc. Ook 3G op prepaid kwam bij KPN pas jaren nadat 3G er voor abonnees was. Dus zo gezien verwacht ik dat KPN nog niet staat te springen om KPN, hi of simyo prepaid klanten al toegang tot 4G te geven.
Anderzijds: T-Mobile heeft net als Vodafone al 4G op prepaid. Dus ze gaan nu misschien toch nadenken of ze mee moeten gaan. Ook omdat Vodafone nu extra geld rekent, waar T-Mobile het gratis er bij gaf. En omdat het het datanetwerk ontlast en betere dekking geeft op moeilijke plaatsen. Wie weet dus.
De dekking van KPN 4G is goed en stabiel. Is de postcodechecker niet meer op www.kpn.com te vinden? Dan weet je het zeker.
Hi prepaid is wel een stuk beter. Bellen is iets duurder, maar sms'en en internetten zijn met de voordeelbundels wel goedkoper.
Je hebt internet bij Hi, het enige grote nadeel is dat de snelheid wel heel erg laag is (128kbps). Bij KPN is dit 2Mbit. Een beetje browsen gaat nog, maar grote sites doen er heel lang over om te laden. Groot pluspunt is dat je voor €7,50 onbeperkt internet hebt (ook al is het traag, ik jaag er wel 3GB per maand door heen). Dat is voor een prepaid-provider helemaal niet slecht.
Met 128kbps werkt whatsapp, facebook, twitter, en mobiele websites prima. Zelfs voip en internetradio streamen kan nog net.
Nu zit ik al 12 jaar bij KPN, en ben niet van plan om naar Vodafone of T-Mobile te gaan, die netwerken zijn toch echt duidelijk minder, vooral in Friesland. Liever stabiel en vrijwel overal 3G (of edge in dikke gebouwen), dan 2G bij T-Mobile of Vodafone.
Maar als KPN 4G zou introduceren op prepaid, dan maak ik er misschien wel gebruik van, ook al is het om te testen.
Jammer dat ze geen uitrolstrategie bekend maken via de officiële weg.
Mooie vooruitgang. Ben benieuwd wat voor nieuwe abonnementen worden geïntroduceerd, en wat voor limieten daarbij horen. KPN blijft toch echt voorloper wat betreft 4G en de ontwikkelingen daarvan.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Voor LTE advanced zal hetzelfde gelden: er is geen enkele prikkel om geschikte toestellen te gaan leveren als het netwerk niet minimaal op een paar plaatsen LTE advanced ondersteunt. De snelle uitrol van LTE advanced maakt dat Nederland een hotspot kan worden voor de lancering van nieuwe LTE advanced toestellen. Uiteindelijk hebben we daar allemaal voordeel van! Ook in landelijke gebieden met iets minder dekking kan dit een snelheidsverbetering op gaan leveren als de 4G 1800 band rondom de steden en snelwegen de 4G800 band ontlast. En niet vergeten dat de 4G 1800 dekking nu die bij KPN wordt geintroduceerd wel eens een grote dekking kan geven. Weinigen wisten dat KPN naast het GSM 900 netwerk ook het grootste deel van Nederland bedekt had met een GSM 1800 overlay.
Nog blijer ben ik met deze ontwikkeling omdat KPN bestaande klanten zonder meerprijs nu ook een snelheidsverhoging op 4G gaat geven. Ik ontving net een SMS van KPN waarin stond dat per 1 juli de snelheid van mijn 4G abonnement kosteloos wordt verhoogd in upload en download. Met de komst van 4G 1800 in de grote steden per 1 juli kan deze snelheid daar prima gehaald gaan worden.
En och...wat zal Vodafone vandaag koppijn hebben door dit nieuws! Heeft de concurrent opeens naast de ver vooruitlopende landelijke 4G800 dekking ook nog 4G1800 dekking EN LTE advanced. En dat dan nog weer aangevuld met HD voice op een steeds verder uitbreidend 3G900 netwerk....
En dan nog over 4G snelheden: was het niet zo dat enkele toestellen al 4G ondersteunen tot 100 Mbit/s? Ik dacht de HTC One M8, Samsung S5 en S4 en de Iphone 5S?
En bij deze een link naar het nieuwsbericht van de bundel en snelheidsverhoging: nieuws: KPN verruimt datalimieten en verhoogt snelheid voor huidige 4g-klanten -update
[ Voor 52% gewijzigd door ucsdcom op 17-06-2014 16:04 ]
Zojuist het bericht gekregen, de sim-only 100 van mijn oudste gaat naar 250MB.ucsdcom schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 15:47:
En bij deze een link naar het nieuwsbericht van de bundel en snelheidsverhoging: nieuws: KPN verruimt datalimieten en verhoogt snelheid voor huidige 4g-klanten -update
icm met ons compleet / family abbo heeft hij nu 500MB voor 15€ in de maand.
prettig om te krijgen, zulke cadeautjes
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
Nou die kans lijkt mij toch echt nog steeds klein. Hoeveel data wil je gaan verstoken? Voor normaal internet gebruik komt de 8GB Hi bundel toch alweer iets meer in de richting. Daarna kan internet nog wel, maar met een enorme snelheidscap erop. Vraag 2 is: wat wil je betalen? Als er ooit een onbeperkt abonnement komt voor 100,- of 125,- per maand. Doe je dat dan of is het dan te duur? Vind je het te duur, stop dan met hopen. KPN maakt een onbeperkte bundel niet snel goedkoper dan een mobiele bundel.wontcachme schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 18:07:
Nu alleen nog 4G zonder verbruikslimiet voor vaste buitengebied verbindingen. Eindelijk normaal internet
In Duitsland gebruiken ze wel 4G voor vast internet in landelijke gebieden. Daar wordt de simkaart in een vast 230 volt modem gestopt en werkt de simkaart op 1 mast die het dichtst bij je lokatie staat. In Nederland verwacht ik dat de markt te klein is voor dit soort oplossingen. Wil je het voor downloaden van films of muziek gebruiken, dan adviseer ik je om gewoon een cd-tje te halen of een blu-ray. Zijn er geen glasvezel activiteiten te starten in je regio samen met de hele wijk?
[ Voor 25% gewijzigd door ucsdcom op 17-06-2014 19:29 ]
Er is zeker een markt, misschien dat Tele2 hier ook op gaat inspelen, ze hebben al aardig wat masten actief in buitengebieden waar de andere providers geen masten hebben staan.
Afhankelijk van de cap op snelheid zou 100 euro wel te doen zijn. Ik heb nu net aan 14mbit en wij willen mogelijk op onze camping ook internet gaan aanbieden. Met 14mbit zal dat niet gaan en stapelen kan niet of is veel duurder.ucsdcom schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 19:24:
[...]
Nou die kans lijkt mij toch echt nog steeds klein. Hoeveel data wil je gaan verstoken? Voor normaal internet gebruik komt de 8GB Hi bundel toch alweer iets meer in de richting. Daarna kan internet nog wel, maar met een enorme snelheidscap erop. Vraag 2 is: wat wil je betalen? Als er ooit een onbeperkt abonnement komt voor 100,- of 125,- per maand. Doe je dat dan of is het dan te duur? Vind je het te duur, stop dan met hopen. KPN maakt een onbeperkte bundel niet snel goedkoper dan een mobiele bundel.
In Duitsland gebruiken ze wel 4G voor vast internet in landelijke gebieden. Daar wordt de simkaart in een vast 230 volt modem gestopt en werkt de simkaart op 1 mast die het dichtst bij je lokatie staat. In Nederland verwacht ik dat de markt te klein is voor dit soort oplossingen. Wil je het voor downloaden van films of muziek gebruiken, dan adviseer ik je om gewoon een cd-tje te halen of een blu-ray. Zijn er geen glasvezel activiteiten te starten in je regio samen met de hele wijk?
En ze kunnen het makkelijk goedkoper maken. Ze moeten dan alleen per aanvraag checken wat de snelheid is die behaald kan worden op de aanvraag adres. En met 1 simkaart op vaste mast is perfect (ook voor hier). Het is toch bedoeld als vaste verbinding. En de markt te klein zou ik niet snel zeggen. Nederland heeft toch vrij veel buitengebied en de technologie is in Duitsland al beproeft dus kpn hoeft het niet zelf uit te denken.
Glasvezel project gaat niet. Daarvoor liggen de huizen hier veel te ver uit elkaar. Ze hebben de omliggende dorpen al wel gedaan, maar de kosten zijn te hoog en de subsidie die Gelderland heeft gegeven voor buitengebieden gaat naar Arnhem en de achterhoek. Hopelijk misschien via riolering ooit, maar dat zal ook wel weer jaren duren.
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
In Duitsland heeft vooral Vodafone flink aan de weg getimmerd met thuis internet via 4G. In Nederland zie ik ze dat niet snel doen. Ook was het in Duitsland dekking op het platte land om daar snel vast internet te krijgen voor thuis een voorwaarde voor het verkrijgen van een licentie in de 4G800 band. Als het komt, dan zie ik di nog het snelste door KPN gebeuren. De prioriteit ligt daar nu nog ergens anders: winst maken op mobieltjes met 4G zonder al te veel data " weg te geven".
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Verwijderd
Welk nieuws?? Ik schreef net al in een ander topic :ucsdcom schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 15:47:
En och...wat zal Vodafone vandaag koppijn hebben door dit nieuws!
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 22:27:
Waarmee te laat? Ook Vodafone schiet regelmatig mooie marketing verhalen de wereld in. Wat ik met mijn technisch oog lees is dat men namelijk eerst begint met het "in de lucht brengen" van LTE op de 1800 band en dat men daarmee de weg opent voor 4G+. Nergens lees ik, en daar kan dus ook niemand zich op beroepen, dat KPN daadwerkelijk 4G+ gaat aanbieden vanaf 1 juli.
Mooi voorbeeld van een persbericht wat op verschilende wijzen te interpreteren is en mooier klinkt dan het in werkelijkheid is. Ook dit kan weer een Single RAN verhaal worden (of eigenlijk MSR) waarbij GSM en LTE via dezelfde 1800-radio naar buiten gaan, net als GSM/UMTS op 900. Ik vraag me alleen af waar ze die extra GSM unit dan kwijt moeten, de kasten zitten inmiddels namelijk al behoorlijk vol.
Wat is dit dan:Nergens lees ik, en daar kan dus ook niemand zich op beroepen, dat KPN daadwerkelijk 4G+ gaat aanbieden vanaf 1 juli.
nieuws: KPN begint vanaf 1 juli met sneller 4g -update
"Beginnen" is iets anders dan "aanbieden".
[ Voor 11% gewijzigd door robertwebbe op 18-06-2014 08:14 ]
Vodafone heeft ook nog geen abo's aangekondigd met een maximale snelheid tot 150Mbit/200Mbit dus dan is het evengoed een showcase voor Vodafone.
LTE-A/4G+ is niet zo'n spannende ontwikkeling voor dit jaar. De beschikbaarheid en verdere uitrol van 4G van KPN op de 1800 band is wel goed nieuws. Zowel bij t-Mobile als in de 1800 gebieden van Vodafone blijkt dat het netwerk daar boven verwachting presteert. In die gebieden kan je de 50Mbp/s wel halen als genoeg bandbreedte in de 1800 band beschikbaar komt.
KPN heeft ook al aangekondigd dat ze vanaf 1 juli nieuwe abonnementen gaan aanbieden. Wellicht dat in de nieuwe abonnementen wel de hogere snelheid is opgenomen.robertwebbe schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 08:12:
Jullie begrijpen elkaar niet. Het is slechts een showcase in enkele steden, je kunt er als klant niets mee, er zijn nog geen abonnementen die de hogere snelheden bieden.
Zie dit bericht over Vodafone op de frontpage: nieuws: Vodafone test 4g als alternatief voor vast internet op plattelandwontcachme schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 18:07:
Nu alleen nog 4G zonder verbruikslimiet voor vaste buitengebied verbindingen. Eindelijk normaal internet
NB. Dit is dus nog geen garantie dat het ook echt kostenefficient te krijgen is en lukt.
Bij de Generaal Spoorkazerne geen 4G, wel Edge wat niet werkt
Nu blijvende 4G dekking in vierhouten, die ook hele wijde dekking heeft
In Elspeet was al 4G dekking, heeft ook hele wijde dekking
In Uddel was ook al 4G dekking, die heeft zeer wijde dekking, begin aardhuisweg tot aan N344
Nu ook blijvende 4G dekking bij kampsteeg, N344, goede dekking tussen aardhuisweg, j.c. wilslaan
Nieuw Milligen, geen 4G dekking meer is er ook al de hele tijd uit
Elspeet, stakenberg is een rondstraler Edge
T,Harde, De knobbel heeft 4G dekking maar alleen op de weg gericht N309, ga je de zuidweg in is de 4G dekking halve wegen zuidweg, tussen N309, dellenweg weg
Op 1800 Mhz masten is G Gprs nog steeds actief
Op 900 Mhz masten is E Edge actief, op paar plaatsen ook nog G Gprs
[ Voor 8% gewijzigd door Blids op 27-06-2014 02:26 ]
Wat ik ook opgemerkt heb is dat op veel plekken (o.a regio Haarlem) je bij het bellen via 2G overschakelt naar 1800 Mhz, maar dat zodra het gesprek is afgelopen hij op GPRS staat, en zodra hij weer teruggesprongen is naar 900 Mhz heb je weer EDGE. Waarom zouden ze EDGE niet activeren op 1800 Mhz?HcBlids schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 02:18:
Update
Bij de Generaal Spoorkazerne geen 4G, wel Edge wat niet werkt
Nu blijvende 4G dekking in vierhouten, die ook hele wijde dekking heeft
In Elspeet was al 4G dekking, heeft ook hele wijde dekking
In Uddel was ook al 4G dekking, die heeft zeer wijde dekking, begin aardhuisweg tot aan N344
Nu ook blijvende 4G dekking bij kampsteeg, N344, goede dekking tussen aardhuisweg, j.c. wilslaan
Nieuw Milligen, geen 4G dekking meer is er ook al de hele tijd uit
Elspeet, stakenberg is een rondstraler Edge
T,Harde, De knobbel heeft 4G dekking maar alleen op de weg gericht N309, ga je de zuidweg in is de 4G dekking halve wegen zuidweg, tussen N309, dellenweg weg
Op 1800 Mhz masten is G Gprs nog steeds actief
Op 900 Mhz masten is E Edge actief, op paar plaatsen ook nog G Gprs
Weet iemand wat het gedrag van het netwerk is in de UMTS900-gebieden zoals Den Haag en Amsterdam? Ik vermoed dat daar in de grote steden GSM1800 het eerst wordt afgebouwd ten faveure van LTE1800 dat ze op 20 MHz (hele band) gaan aanbieden.
In Utrecht ook onmiddellijk GSM1800 zonder EDGE en na het gesprek weer snel terug naar GSM900. Overigens moet je telefoon daar soms een stuk harder door zenden als de GSM1800-antenne verder weg staat (lang niet alle KPN-antennes ondersteunen het, maar je krijgt wel een handover naar een GSM1800-antenne als die een beetje binnen bereik is).
Wat is dat voor mij een verademing zeg! Naast een perfecte 4G dekking op alle plaatsen waar ik kom (zeg van Amsterdam tot aan Roosendaal en alles daartussen), val ik ook bijna nooit verder terug dan 3G. Zelfs op de meest lastige plaatsen op Schiphol heb ik nog prima bereik. In de kelder (-2 level voor insiders) heb ik nog een prima werkbare Edge verbinding, dat heb ik met Vodafone nooit zien gebeuren.
Nu kan ik natuurlijk niet zomaar providers met elkaar vergelijken, maar je zou verwachten dat je anno 2014 wel een landelijke 3G dekking zou hebben, maar niks is minder waar! En als je dan met 2G verder niks kan doen, dan houdt het al snel op natuurlijk.
Daarnaast zullen er vast plaatsen zijn waar je met KPN een belabberde verbinding heb, maar dat is van mij dus niet van toepassing.
Hoe zit het trouwens met de theoretische snelheden die men zou kunnen behalen op het 4G netwerk?
Ik heb namelijk het 50Mbits abonnement, maar ik ben nog nergens hoger gekomen dan 30Mbits (met volgens mijn iPhone een vol bereik). Dat haalde ik met Vodafone ook, daar waar ik eigenlijk een theoretische max snelheid van 14,4Mbits had.
Ik denk dat 30Mbit voor een 10Mhz blok op de 800Mhz heel netjes is, hier in de regio is mijn toestel met een KPN sim nooit boven de 20Mbit gekomen. T-Mobile gaat het hardste op dit moment van alle providers, op het hoofdkantoor daar hebben ze me laten zien dat met een cat 4 chip de 150Mbit werd aangetikt. Maar reguliere abonnementen halen tussen de 30 en 60Mbit afhankelijk van je abonnementRnB schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 21:25:
Ik zit sinds een aantal dagen met mijn iPhone 5s op het KPN netwerk (via Hi), had hiervoor een Vodafone abonnement met hetzelfde toestel.
Wat is dat voor mij een verademing zeg! Naast een perfecte 4G dekking op alle plaatsen waar ik kom (zeg van Amsterdam tot aan Roosendaal en alles daartussen), val ik ook bijna nooit verder terug dan 3G. Zelfs op de meest lastige plaatsen op Schiphol heb ik nog prima bereik. In de kelder (-2 level voor insiders) heb ik nog een prima werkbare Edge verbinding, dat heb ik met Vodafone nooit zien gebeuren.
Nu kan ik natuurlijk niet zomaar providers met elkaar vergelijken, maar je zou verwachten dat je anno 2014 wel een landelijke 3G dekking zou hebben, maar niks is minder waar! En als je dan met 2G verder niks kan doen, dan houdt het al snel op natuurlijk.
Daarnaast zullen er vast plaatsen zijn waar je met KPN een belabberde verbinding heb, maar dat is van mij dus niet van toepassing.![]()
Hoe zit het trouwens met de theoretische snelheden die men zou kunnen behalen op het 4G netwerk?
Ik heb namelijk het 50Mbits abonnement, maar ik ben nog nergens hoger gekomen dan 30Mbits (met volgens mijn iPhone een vol bereik). Dat haalde ik met Vodafone ook, daar waar ik eigenlijk een theoretische max snelheid van 14,4Mbits had.
Nu verwacht ik na de zomer bij KPN ook wel snelheden die deze kant op gaan zodra ze de 1800Mhz band gaan gebruiken voor LTE.
Tot voor kort deelde ik eigenlijk dezelfde gedachten als jij doet over LTE1800 van KPN.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 12:22:
Ik vermoed dat nog lang niet alle 1800 MHz SingleRAN is, maar dit weet ik niet helemaal zeker. Het past ook wel binnen hun strategie om dat pas bij de tweede ronde te vervangen, op het moment dat ze LTE gaan aanbieden op de 1800-band. Ik neem aan dat GSM1800 dan langzaam helemaal gaat verdwijnen bij KPN.
Het leek mij dan ook voor KPN vrij voor de hand liggend dat wanneer ze alle UMTS-only locaties aan gaan pakken, ze hier ook LTE1800 op gaan exploiteren.
Echter, het schijnt dat de UMTS2100 antennepanelen die KPN gebruikt helemaal niet geschikt zijn voor 1800 MHz, voor welke techniek (2G/4G) dan ook.
Deze conclusie trek ik mede uit het feit dat KPN, op de locaties waar ze nu GSM1800 uitzenden; dit van de 'grote' panelen komt in een opstelpunt van KPN.
Dit zijn dus dezelfde panelen als waar GSM900, UMTS900 en LTE800 vandaan komt.
Daarnaast is het ook zo dat op de maar weinige locaties waar KPN LTE2600 inzet, dit in die gevallen van hun UMTS2100 panelen vandaan komt.
Het lijkt dus min of meer het geval dat de 'grote' panelen van KPN alle frequenties tot +- 1800 MHz aan kunnen en de 'kleine' panelen alles daarboven, wat effectief gezien alleen UMTS2100 en LTE2600 betekent, waarvan op dit moment alleen het eerst genoemde actief is op die panelen.
KPN heeft op zijn UMTS-only locaties namelijk ook alleen de 'kleine' panelen hangen, waar dus ook alleen UMTS2100 vanaf komt.
Wat ik mij af vraag is of daar dan ook misschien LTE1800 vanaf zou kunnen komen, of dat dit iets te optimistisch gedacht is.
Wat zal KPN dan doen? Zijn UMTS-only locaties zo laten? Of op alle UMTS-only locaties de panelen vervangen voor een type die zowel UMTS2100 als LTE1800 aan kan?
In de afbeelding hieronder is het duidelijk te zien dat KPN per opstelpunt twéé formaten antennes gebruikt.
De drie grote panelen (met sector strepen) zullen dus zorgen voor beide LTE signalen, terwijl de kleine antennepanelen (die op de foto tussen de drie grote panelen hangen) alleen UMTS2100 uitzenden en dit waarschijnlijk ook zo blijft.

Wat ik mij trouwen ook af vraag: is er wel genoeg capaciteit beschikbaar om zoveel technologieën voor hoge snelheden (4G en in mindere mate ook 3G) van hetzelfde paneel af laten komen?
Wat is daarnaast de reden dat KPN voor deze opstelling heeft gekozen? Waarom is UMTS op 2100 MHz gescheiden van de rest van de gebruikte signalen?
Ik hoop dat iemand hierover een wat duidelijker antwoord kan scheppen, misschien zit ik namelijk wel helemaal fout met mijn redenatie.
En over die UMTS-only-locaties: het blijft even afwachten... maar ze kunnen die panelen ook gewoon vervangen hè? Zodat ze UMTS2100+LTE1800 vanaf hetzelfde paneel doen
Vodafone heeft trouwens meer UMTS-only-locaties in Utrecht volgens mij, ben heel benieuwd hoe hun strategie eruit gaat zien. Die small cells zijn leuk en aardig, maar ik denk dat ze nog even niet nodig zijn als zij gewoon hun UMTS-only-locaties opwaarderen. KPN heeft bijna overal GSM900 aan toegevoegd, wellicht vanwege hun spectrumschaarste in die band?
Een paneel heeft geen "capaciteit" trouwens. Da's gewoon een domme antenne (of "ding" met meerdere antennes zelfs eigenlijk).
Om even te reageren op de vraag hierboven of de 50Mbit in de praktijk gehaald wordt: Jazeker! Strak tegen de 53Mbit aan. Zojuist op het station van Alkmaar. Dat was voorheen bij Vodafone wel anders...

Na inloggen op kpn zie ik alles nog hetzelfde 4GB inplaats 5 GB..
Ook de snelheid kom ik nog niet hoger dan 25 Mbit.. ( helmond)
Update: nog een scan gedaan en haal 44Mbit..
[ Voor 12% gewijzigd door CallmeGod op 01-07-2014 07:43 ]

Hier is de verhoging nog niet doorgevoerd helaas.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Leuke redeneringAlesT schreef op maandag 30 juni 2014 @ 02:32:
[...]
Tot voor kort deelde ik eigenlijk dezelfde gedachten als jij doet over LTE1800 van KPN.
Het leek mij dan ook voor KPN vrij voor de hand liggend dat wanneer ze alle UMTS-only locaties aan gaan pakken, ze hier ook LTE1800 op gaan exploiteren.
Echter, het schijnt dat de UMTS2100 antennepanelen die KPN gebruikt helemaal niet geschikt zijn voor 1800 MHz, voor welke techniek (2G/4G) dan ook.
Deze conclusie trek ik mede uit het feit dat KPN, op de locaties waar ze nu GSM1800 uitzenden; dit van de 'grote' panelen komt in een opstelpunt van KPN.
Daarnaast is het ook zo dat op de maar weinige locaties waar KPN LTE2600 inzet, dit in die gevallen van hun UMTS2100 panelen vandaan komt.
Het lijkt dus min of meer het geval dat de 'grote' panelen van KPN alle frequenties tot +- 1800 MHz aan kunnen en de 'kleine' panelen alles daarboven, wat effectief gezien alleen UMTS2100 en LTE2600 betekent, waarvan op dit moment alleen het eerst genoemde actief is op die panelen.
KPN heeft op zijn UMTS-only locaties namelijk ook alleen de 'kleine' panelen hangen, waar dus ook alleen UMTS2100 vanaf komt.
Wat ik mij af vraag is of daar dan ook misschien LTE1800 vanaf zou kunnen komen, of dat dit iets te optimistisch gedacht is.
Wat zal KPN dan doen? Zijn UMTS-only locaties zo laten? Of op alle UMTS-only locaties de panelen vervangen voor een type die zowel UMTS2100 als LTE1800 aan kan?
In de afbeelding hieronder is het duidelijk te zien dat KPN per opstelpunt twéé formaten antennes gebruikt.
De drie grote panelen (met sector strepen) zullen dus zorgen voor beide LTE signalen, terwijl de kleine antennepanelen (die op de foto tussen de drie grote panelen hangen) alleen UMTS2100 uitzenden en dit waarschijnlijk ook zo blijft.
[afbeelding]
Wat ik mij trouwen ook af vraag: is er wel genoeg capaciteit beschikbaar om zoveel technologieën voor hoge snelheden (4G en in mindere mate ook 3G) van hetzelfde paneel af laten komen?
Wat is daarnaast de reden dat KPN voor deze opstelling heeft gekozen? Waarom is UMTS op 2100 MHz gescheiden van de rest van de gebruikte signalen?
Ik hoop dat iemand hierover een wat duidelijker antwoord kan scheppen, misschien zit ik namelijk wel helemaal fout met mijn redenatie.
Waarom KPN aparte 2100 MHz antennes heeft is mij ook niet duidelijk, T-Mobile maakt ook gebruik van Kathreins waar 2G900, 2G1800, 4G1800, 3G900 en 3G2100 (3 banden dus) in zit. Het kan zijn dat toen 3G uitgerold werd, de meeste antennes niet de beschikking hadden over een 2100 MHz compatible unit en dat het goedkoper was om een losse antenne daarvoor te plaatsen.
Je plaatje klopt trouwens niet, de grote panelen in dit plaatje zenden maar 1 frequentie uit
In de meeste gevallen klopt het, de kleine antennes zijn idd niet geschikt voor meerdere frequenties. Soms worden ze wel in grotere antennes gecombineerd, maar dat zie je zelden. Wel heb ik nieuwe KPN 3G locaties gespot (dus nieuwe mast + antennes) met een grote paneel.
Ook zijn veel GSM1800 locaties (in mijn omgeving in ieder geval) niet voorzien van EDGE maar van GPRS, vraag me af waarom.
Ken ook weer een locatie waar er kleine panelen bij zitten, met exact dezelfde combinatie aan frequenties en technieken... Bij beide locaties zijn de antennes vervangen toen er LTE bij kwam. Wellicht zijn de extra (kleine) panelen nodig op het moment dat je nóg een band erbij zou willen gebruiken en dus ook nog eens LTE1800 zou willen inzetten op die locatie. Dat zou gezien de locatie wel logisch zijn. Deze locatie is langs de Vleutenseweg in Utrecht (Tanimbarkade).
GSM1800 staat misschien op GPRS omdat deze apparatuur misschien nog niet is vervangen door SingleRAN? Zover ik weet is het mogelijk om SingleRAN en non-SingleRAN tegelijk op één antenne te gebruiken.
Zo te zien hebben ze sinds kort (maandje terug) 3G900 geactiveerd in Utrecht. GSM1800 staat nog steeds aan op veel plekken, en met vrij veel capaciteit ook. Ben benieuwd hoe dat straks gaat lopen als ze LTE1800 gaan activeren. Is nu nog niets van te zien op het Antenneregister in Utrecht.
Collega keek ook net en heeft 7000 mb.
Volgens mij klopt dit niet!
Bij mij op 68MB. Volgens mij klopt er nu even geen fluit van door alle aanpassingen die ze gedaan hebben. Ik kreeg net wel dit in de mail van KPN:Malt007 schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 16:12:
Ik gebruik de mijnkpn app om in te gaten te houden hoeveel mb's ik heb verstookt, maar hij blijft sinds gisteren op 1mb staan ondanks veelvuldig gebruik. Hebben jullie dit toevallig ook?
Wisten we al, toch fijn dat het nu "officieel" is.U hebt op dit moment 500 MB in uw Spotify Premium bundel en wij verhogen dit naar 1500 MB. Deze 1000 MB extra in uw Spotify Premium bundel krijgt u automatisch. U hoeft hier niets voor te doen. Uw nieuwe tegoed ziet u terug in MijnKPN. Deze verbetering is kosteloos én blijvend.
Verwijderd
Hier hetzelfde, en bij mij staat er nog steeds 500 MB in plaats van 1000 MB.Malt007 schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 16:12:
Ik gebruik de mijnkpn app om in te gaten te houden hoeveel mb's ik heb verstookt, maar hij blijft sinds gisteren op 1mb staan ondanks veelvuldig gebruik. Hebben jullie dit toevallig ook?
https://twitter.com/KPNwebcare/status/484346585783214080
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2014 16:44 ]
Ook de snelheden zijn prima voor elkaar. Zelfs edge is prima werkbaar als je niet veeleisend bent, met snelheden tot dik 200kbps. Al met al heb ik zeker geen spijt van de wissel vanaf Vodafone.
Verwijderd
Klopt, die zijn echt alleen voor de 2100MHz geschikt, single band.AlesT schreef op maandag 30 juni 2014 @ 02:32:
Klopt, de grote antennes zijn dualbanders, waarbij 800/900 als 1 band wordt gezien. De opbouw is bij KPN vrij transparant. 3 systemen hebben eigen radio modules die via 2 combiners naar 1 coaxkabel gaan. Eerst worden 800/900 gecombineerd, vervolgens 800/900 met 1800. Dit gaat via 1 kabel naar de antennes (lees: in totaal 6 kabels) waarna deze bij de antennes weer worden gesplit in lage band 800/900 en hoge band 1800. Deze antennes hebben dus 4 aansluitingen (TX/RX800/900, RX800/900, TX/RX1800 en RX 1800). Beide banden hebben een eigen RET en kunnen dus afzonderlijk van elkaar getilt worden. Wel is het zo dat 800 en 900 dus 1 band zijn (in de antenne) en dus ook samen tilten.AlesT schreef op maandag 30 juni 2014 @ 02:32:
Nou dat weet ik niet zeker, ik heb ook niet veel lokaties gezien, maar zou zweren dat hier weer aparte antennes voor gebruikt werden, maar dit kan in principe ook weer een dualbander 2100/2600 zijn.AlesT schreef op maandag 30 juni 2014 @ 02:32:
Bijna goed, het zijn echt concrete banden en geen doorlopend bereik. Lage band is bijvoorbeeld 790-960 uit mijn hoofd en 1800 ook echt alleen geschikt voor de 1800MHz band.AlesT schreef op maandag 30 juni 2014 @ 02:32:
Nee, dat zal in plaats van GSM 1800 komen en dus via de grote antennes.AlesT schreef op maandag 30 juni 2014 @ 02:32:
Waarom zouden ze het moeten vervangen? Het gaat immers GSM 1800 vervangen, dus komt er een radiopad vrij.AlesT schreef op maandag 30 juni 2014 @ 02:32:
Het gaat te ver, te diep en te offtopic om hier een cursus radiotechniek te geven, maar een antenne zelf heeft weinig met capaciteit te maken. Dat ding is passief en zendt alles uit wat hij aangeboden krijgt, mits het totale vermogen (van alle gecombineerde systemen) maar binnen de specificaties van de fabrikant blijft. Als dat ding max 1 kilowatt aan kan dan kan men 1 enkel signaal van 1000 Watt aanbieden, of 1000 afzonderlijke signalen van 1 Watt. Wat er exact voor signaal cq modulatie over zo'n hoogfrequent signaal gaat maakt voor een antenne absoluut niet uit.AlesT schreef op maandag 30 juni 2014 @ 02:32:
Goeie vraag, moet ik toegeven. In principe kan dat ook makkelijk over dezelfde antenne, maar het zou enerzijds met tilting te maken kunnen hebben, ik weet niet of er antennes bestaan waarmee je 3 afzonderlijke banden kunt tilten. Daarnaast, alle op de grote antennes aangesloten systemen zijn onlangs gemoderniseerd, het UMTS deel (2100) is ongewijzigd gebleven, zowel qua apparatuur, als qua kabels en antennes. Als dit ook aangepast was geweest dan waren tijdens de aanpassing alle systemen plat geweest, terwijl nu 3G bleef draaien op de sites waar 2G down ging (en 4G en 3G900 werden voorbereid). Of dit een reden is weet ik niet, maar het kan mee spelen.AlesT schreef op maandag 30 juni 2014 @ 02:32:
Verwijderd
KPN gebruikt (in principe) geen RRH/RRU's. Dus er komt niets bij, radiotechnisch verandert er niets. De unit die 1800 MHz 'maakt' wordt echter door een andere unit aangestuurd waardoor hij een ander signaal zal uitzenden. De impact op site is hierdoor erg klein. Wel zal er een koppeling moeten komen met de bestaande 4G apparatuur, 800 en 1800 moeten immers met elkaar kunnen communiceren.Sorcerer8472 schreef op maandag 30 juni 2014 @ 08:51:
De plekken waar ze nu GSM1800 doen kunnen tuurlijk ook gewon LTE1800 gaan doen. Als ze 20 MHz LTE gaan gebruiken en inderdaad nog oudere niet-SingleRAN-apparatuur gebruiken, dan is het een kwestie van apparatuur swappen, eventueel nog RRH erbij en klaar.
Je zei het zelf al, een antenne is een "dom ding". Daarmee is deze vraag ook beantwoord. Single RAN wordt bepaald door de apparatuur die aan de antenne hangt, niet door de antenne zelf, die zendt simpelweg alles uit wat binnen zijn frequentiegebied past.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 15:53:
GSM1800 staat misschien op GPRS omdat deze apparatuur misschien nog niet is vervangen door SingleRAN? Zover ik weet is het mogelijk om SingleRAN en non-SingleRAN tegelijk op één antenne te gebruiken.
[ Voor 89% gewijzigd door RoD op 08-07-2014 21:07 ]
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Er is hier in het bos een site die al wel (snel) EDGE heeft maar dus nog geen 4G. Aangezien de kast dus al omgewisseld is ga ik er vanuit dat er ook vrij snel 4G komt? Of heeft KPN alle 900MHz apparatuur vervangen, ongeacht of er wel of geen 4G komt op een (Niet specifiek deze) site?
De concrete vraag is dus: Betekent EDGE ook 4G in de nabije toekomst ?
Verwijderd
Ik kan alleen spreken uit ervaring met de apparatuur in een bepaald deel van het land. Het schijnt echter zo te zijn dat KPN zoveel mogelijk dezelfde configuratie op sites wil. In eerste instantie is het like voor like, dus GSM weg, GSM ervoor terug (plus LTE). GSM en DCS weg, GSM en DCS ervoor terug (plus LTE). Plus Umts op 900 in beide gevallen. Ook zijn er sites met alleen DCS, maar die kom je niet veel tegen.Jassy schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 21:06:
Is er enige indicatie wanneer een site online gaat op 4G als er al EDGE beschikbaar is?
Er is hier in het bos een site die al wel (snel) EDGE heeft maar dus nog geen 4G. Aangezien de kast dus al omgewisseld is ga ik er vanuit dat er ook vrij snel 4G komt? Of heeft KPN alle 900MHz apparatuur vervangen, ongeacht of er wel of geen 4G komt op een (Niet specifiek deze) site?
Kort verhaal lang, in het gros van de gevallen zal EDGE inderdaad betekenen dat de oude apparatuur is vervangen en er dus ook LTE klaar staat. De reden waarom dat niet direct wordt geactiveerd daar is geen eenduidig antwoord voor. Strategie, keuzes, mankracht, prioriteiten, etc. Uiteraard zullen de drukke gebieden (veel traffic) eerder worden aangepakt, daar valt voor KPN natuurlijk ook meer te halen (op korte termijn).
In veruit de meeste gevallen is EDGE = 4G (rond de 99%).Jassy schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 21:06:
Is er enige indicatie wanneer een site online gaat op 4G als er al EDGE beschikbaar is?
Bij mij op het werk is alles al vervangen in juli 2013, maar nog steeds geen 4G. Ook de technische dienst van KPN heeft geen inzage in de radioplanning.
KPN verbindt idd wel locaties met microwave, Bij mij in het dorp is een locatie met een microwave verbinding, op mijn werk is sinds jan 2014 ook een microwave van KPN opgehangen, maar helaas nog geen 4G. Het hangt idd van de factoren af die WCDMA opgesomd heeft. Wat je altijd kan doen is een klacht indienen via 1200.

Hoe doet KPN dit qua capaciteit? Blijven ze ook GSM900 houden? Ik heb begrepen dat GSM1800 helemaal uit gaat tgv LTE1800? Dit zou betekenen dat KPN z'n 2G capaciteit behoorlijk terugschroefd.
Edit: GSM1800 lijkt gewoon te blijven bestaan aldus 4gmasten.nl, naast LTE. GSM900 doet 50/50 met UMTS900.
[ Voor 16% gewijzigd door Jassy op 10-07-2014 11:45 ]
Verwijderd
Zie hier, een LTE2600 site met aparte (nieuwere) antenne voor LTE en aparte antenne (de oude/vieze) voor UMTS. De nieuwe antenne pakt beide banden en zelfs DCS (1800-2600), maar er zal ongetwijfeld een reden zijn dat men (soms) aparte antennes gebruikt.AlesT schreef op maandag 30 juni 2014 @ 02:32:

Ze blijven GSM900 houden ja, maar het lijkt er inderdaad op dat GSM1800 (DCS) er helemaal uit gaat binnenkort; anders kunnen ze geen 30 MHz LTE-Advanced uitrollen, maximaal 25 MHz ofzo. Zelfde geldt ook voor Vodafone. Zij moeten ook GSM1800 gaan uitschakelen terwijl hun GSM900-net al heel erg druk is...Jassy schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 11:34:
Dat schiet mooi op. Hopelijk hebben ze dit aan het einde van het jaar volledig uitgerold.
Hoe doet KPN dit qua capaciteit? Blijven ze ook GSM900 houden? Ik heb begrepen dat GSM1800 helemaal uit gaat tgv LTE1800? Dit zou betekenen dat KPN z'n 2G capaciteit behoorlijk terugschroefd.
Edit: GSM1800 lijkt gewoon te blijven bestaan aldus 4gmasten.nl, naast LTE. GSM900 doet 50/50 met UMTS900.
GSM1800 wordt echter nog redelijk intensief gebruikt nu in Utrecht. Dat zou betekenen dat er genoeg spraakcapaciteit en -dekking moet zijn op GSM900 en UMTS900/UMTS2100. Spannend dus! Denk dat ze dan toch blij zijn dat ze die microsites nog hebben in meerdere grote steden
Als Vodafone 1800Mhz voor GSM uitzet voorzie ik nog meer capaciteitsproblemen aldaar, UMTS900 gaat bij Vodafone voorlopig niet gebeuren, en UMTS2100 is nou niet bepaald overal voorhanden.Sorcerer8472 schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 12:18:
[...]
Ze blijven GSM900 houden ja, maar het lijkt er inderdaad op dat GSM1800 (DCS) er helemaal uit gaat binnenkort; anders kunnen ze geen 30 MHz LTE-Advanced uitrollen, maximaal 25 MHz ofzo. Zelfde geldt ook voor Vodafone. Zij moeten ook GSM1800 gaan uitschakelen terwijl hun GSM900-net al heel erg druk is...
GSM1800 wordt echter nog redelijk intensief gebruikt nu in Utrecht. Dat zou betekenen dat er genoeg spraakcapaciteit en -dekking moet zijn op GSM900 en UMTS900/UMTS2100. Spannend dus! Denk dat ze dan toch blij zijn dat ze die microsites nog hebben in meerdere grote steden
Dekking staat los van capaciteit, en op dat laatste moeten ze juist inspelen, met name Vodafone is al relatief zuinig met mastenpenetratie. Om KPN maak ik me geen zorgen, die hebben sowieso een gigantische overhead.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 11:19:
Ze gaven zelf aan LTE Advanced uit te gaan rollen met snelheden waarvoor je eigenlijk wel 30 MHz totaal nodig hebt, daar baseer ik het op. Bij KPN idem. Door oplossingen als synchronized frequency hopping en VoLTE zouden ze de benodigde capaciteit wel kunnen benaderen op deze drukke plekken. Betere UMTS2100-dekking in/rond de huidige GSM1800-plekken kan ook helpen (en op de plekken die ik ken is dit al helemaal prima).
Verder heeft KPN per antenne een kleinere dekking waardoor de totale netwerkcapaciteit groter is omdat frequentieruimte sneller kan worden hergebruik. Er is dus wel een sterke relatie tussen capaciteit en dekking.
Het blijft (in mijn ogen) toch een vreemde move om dit apart te doen, maar er zal ongetwijfeld een hele goede reden achter zitten, mag ik hopen.Verwijderd schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 11:51:
[...]
Zie hier, een LTE2600 site met aparte (nieuwere) antenne voor LTE en aparte antenne (de oude/vieze) voor UMTS. De nieuwe antenne pakt beide banden en zelfs DCS (1800-2600), maar er zal ongetwijfeld een reden zijn dat men (soms) aparte antennes gebruikt.
[afbeelding]
Ik meen dat KPN op sommige locaties wel degelijk UMTS2100 en LTE2600 van één antenne uit laat zenden, maar blijkbaar zijn er dus ook locaties met aparte (nieuwe) panelen.
Het hangt maar net van de situatie af denk ik en die kan zoals je al eerder zei van een heleboel factoren afhangen.
In het geval van de opstelling in de afbeelding, zie ik wel dat er nog een aansluiting/tiltmotor op de nieuwe antenne ongebruikt is, zou dit dan misschien in de toekomst gebruikt kunnen worden voor LTE1800?
Als ik het dus goed interpreteer is het in theorie dus wel mogelijk, aangezien dat nieuwe paneel dus ook frequenties rond de 1800 MHz ondersteund.
Er is volgens mij überhaupt nog niet zoveel bekend over de uitrolplannen van KPN omtrent LTE1800 (en zelfs LTE2600 zelfs ook denk ik).
Aangezien KPN LTE1800 inzet voor in stadions, zie bijvoorbeeld de ArenA, in welke gevallen zullen ze dan LTE2600 gaan gebruiken?
Zullen ze dan LTE2600 alleen voor small-cells inzetten of misschien echt alleen om extra capaciteit te creëren, zoals tijdelijke COW's, etc..
Anyway, KPN zei dus dat ze vanaf 1 juli beginnen met LTE-Advanced, echter staan er (nog) geen nieuwe LTE1800 antennelocaties er bij in het Antenneregister.
Misschien dat ze die rond 15 juli toevoegen, wanneer KPN zijn maandelijkse update stuurt naar het AT
Heet iemand trouwens misschien al nieuwe LTE1800 locaties in het wild gezien?
Ik denk dat het voor de rest maar een beetje afwachten is, ben zelf wel super benieuwd naar de uitrolplannen en de dekking van KPN zijn LTE1800 netwerk. Ook de plaatsen waar ze het gaan uitrollen.
Ook hoe ze het gaan instellen, met betrekking tot de prioriteit t.o.v. LTE800.
Uit ervaringen met Vodafone is het zo dat mijn toestel pas overschakelt op LTE800, wanneer LTE1800 echt pas héél zwak is.
Zou dit dan effectief kunnen betekenen dat KPN zijn 4G dekking, (voor het aantal streepjes/bolletjes op je telefoon), minder zou worden, vanwege de lagere propagatie van LTE1800 t.o.v. LTE800?
LTE Advanced blijft op beide banden tegelijkertijd rondhangen zover ik weet, en kan heel dynamisch verkeer verdelen tussen de 2 banden. Op festivals kan dat erg nuttig zijn omdat je dan met een COW bijvoorbeeld 1800/2600-dekking kunt toevoegen terwijl je ook de bestaande dekking op 800 nog blijft gebruiken waarbij verkeer gelijkmatig wordt verdeeld tussen de frequenties. LTE Advanced kan dan meerdere banden op meerdere basisstations combineren waardoor je snelheid fors hoger wordt.
Overigens heeft LTE (LTE-B, rel. 10 of 12?) een speciale modus voor low speed transfer, genaamd MTC, bedoeld voor M2M, waarbij het signaal 20 dB zwakker mag zijn dan bij normaal LTE. De dekking die je daarmee realiseert is dus een stuk groter dan die bij 2G! Geen idee of je daar als gewone user ook van kunt profiteren trouwens, en of dit ook in Nederland beschikbaar wordt gemaakt.
Verwijderd
Volgens mij ligt het iets genuanceerder. Uit metingen is gebleken dat MTC-devices (Machine Type Communication) een signaal hebben wat gemiddeld zo'n 20dB zwakker is. Met dat gegeven is men aan de slag gegaan om binnen de LTE standaard de normale LTE-devices (telefoon, tablet, etc) te onderscheiden van MTC-devices en deze ook anders te behandelen. De details tot op bitniveau weet ik niet, maar het komt erop neer dat de datasnelheid inderdaad lager en bovendien anders is, waardoor redelijke communicatie op zwakke signaalniveaus mogelijk blijft. Het gaat bij MTC dan ook om kleine datapakketjes, niet om streaming video ofzo.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 14:02:
Overigens heeft LTE (LTE-B, rel. 10 of 12?) een speciale modus voor low speed transfer, genaamd MTC, bedoeld voor M2M, waarbij het signaal 20 dB zwakker mag zijn dan bij normaal LTE. De dekking die je daarmee realiseert is dus een stuk groter dan die bij 2G! Geen idee of je daar als gewone user ook van kunt profiteren trouwens, en of dit ook in Nederland beschikbaar wordt gemaakt.
Dus nee, de gewone gebruiker kan er niet van profiteren, gewoon omdat het een totaal andere wijze van communiceren is. Zie het maar als het integreren van verschillende modes binnen 1 systeem. Voor de gewone gebruiker zou het alleen maar nadelen hebben, juist omdat de snelheid een stuk lager ligt. Er wordt onder andere gebruik gemaakt van TTI bundeling, wat heel simpel gezegd inhoudt dat pakketjes meerdere malen (op verschillende wijze/codering) verzonden worden, als een soort redundancy. Alleen dat haalt de snelheid al om laag, maar brengt de betrouwbaarheid des te hoger.
De belangrijkste reden waarom de gewone gebruiker er niet van kan profiteren (lees: er geen gebruik van kan maken) is dat men een bijzonder complex (doch, naar het schijnt, betrouwbaar) algoritme gebruikt om MTC-devices van de gewone gebruikers te scheiden. Voordelen voor MTC, de gewone gebruiker heeft er simpelweg niets aan.
Ook de vergelijking met 2G ligt mijns inziens wat genuanceerder. Hoe het bij 4G exact zit weet ik (nog) niet, maar bij 2G en 3G wordt het vermogen van het mobieltje door het netwerk geregeld, zodat alle signalen +/- hetzelfde niveau hebben. Sta je recht naast een antenne, dan zend je op laag vermogen. Ver weg, op hoger vermogen. In beide gevallen zal de mast de signalen even sterk ontvangen. Alle afwijkingen van dit standaard ontvangstniveau (over langere termijn) worden aangemerkt als stoorsignaal (illegale telefoon of camera uit China, teveel om op te noemen) en zal dan ook als zodanig onderzocht worden.
Waar ik heen wil, je kunt geen extra ontvangst toveren. MTC zijn over het algemeen statische devices waarvoor andere maatstaven gelden. Als jij die -20dB op jouw smartphone zou willen realiseren dan zul je maar een fractie van de snelheid kunnen behalen als waar jij elke maand je abonnement voor betaalt.
De 20 dB heb ik uit een Huawei-document. Ik begreep daaruit dat het doel is dat het signaal nog steeds bruikbaar is als het 20 dB zwakker is dan waar nu de grens ligt, mede door gebruik van technieken zoals beamforming. Waar heb jij gelezen over dat algoritme dat zou bepalen of een device MTC is en niet telefoon-op-nachtkastje bijvoorbeeld?
Bij 2G merk je trouwens nog dat het redelijk lang kan duren voordat het vermogen zich aanpast aan wat de zendmast wil. Kan een seconde ofzo duren. Wel kun je als mobiel basisstation een maximum output opgeven. In Nederland is dat altijd 2 Watt bij 900 MHz, heb het zelfs bij picocellen nog niet lager gezien in het verleden. Ik gok dat het bij in-flight systemen wel zo wordt geconfigureerd dat mobieltjes bij laag vermogen beginnen ipv bij maximum.
Bij WCDMA is het wel een erg belangrijk onderdeel vanwege het CDMA-aspect van de techniek, neem aan dat dat bij LTE ook zo is.
Ook leuk: men kijkt naar mogelijkheden om MTC (en evt. andere LTE-UE's?) elkaar te laten discoveren en op een soort P2P-manier met elkaar te laten communiceren. De toekomst wordt nog erg interessant wat betreft mobiele netwerken
Wat meer over LTE rel 12:
http://www.ericsson.com/r...ers/wp-lte-release-12.pdf
[ Voor 10% gewijzigd door Sorcerer8472 op 13-07-2014 12:23 ]
Klopt, 2G begint altijd op z'n hoogste zendniveau en past zich daarna (vrij traag) aan de omstandigheden aan. Hoe heb je dat gemeten trouwens?Sorcerer8472 schreef op zondag 13 juli 2014 @ 12:21:
Bij 2G merk je trouwens nog dat het redelijk lang kan duren voordat het vermogen zich aanpast aan wat de zendmast wil. Kan een seconde ofzo duren. Wel kun je als mobiel basisstation een maximum output opgeven. In Nederland is dat altijd 2 Watt bij 900 MHz, heb het zelfs bij picocellen nog niet lager gezien in het verleden. Ik gok dat het bij in-flight systemen wel zo wordt geconfigureerd dat mobieltjes bij laag vermogen beginnen ipv bij maximum.
Verwijderd
Heeft iemand enig idee hoe dit bij 4G zit? Kan het zo 1,2,3 niet vinden in de vele documenten, wel dat ook bij LTE nog steeds timing advance van toepassing is.
Op de dekkingskaart van Telstra is dit te zien als een soort dekkingsstrepen die langs de spoorweg gaan:
http://www.telstra.com.au...ge-networks/our-coverage/
Ok, heb even plaatjes gezocht, maar het plaatje met de yagi-antenne kan ik niet terugvinden, wel deze:
https://plus.google.com/+Telstra/posts/gzjZdrVgVCn
(ze hebben daar dus gekozen voor Telstra 3G en geen gescheiden GSM-R-systeem... passagiers kunnen ook 3G gebruiken daar dus)
Wel allerlei plaatjes van mensen die een high gain yagi gebruiken om 3G850 te kunnen gebruiken als vaste internetverbinding. Leuk zo in the middle of nowhere wonen (en dan écht in the middle of nowhere, niet op de Veluwe waar KPN zelf bijvoorbeeld nog 2 sites heeft staan op Kröller-Müller en dat restaurantgebouw daar vlakbij
Hoe dan ook, veel verder gaan dan die 200 km lijkt me niet heel nuttig, behalve echt voor lange (spoor)wegen zoals in dit geval. De spoorlijn ligt volgens mij niet heel dicht bij de weg die door Nullarbor loopt, dus da's jammer
Dat lijkt mij technisch redelijk onmogelijk. Weet je zeker dat het geen 20km is? Dan lijkt het mij trouwens nog heel veel..Bij UMTS en LTE is die grens in ieder geval veel groter. In Australië heeft Telstra een 3G-netwerk opgezet met yagi-antennes om per sector(!) iets van 200 km dekking te hebben langs een spoorlijn op de Nullarbor Plain. De torens staan dus ook iets van 400 km uit elkaar (geen idee hoeveel precies)
Zie hun dekkingskaart:
http://www.telstra.com.au...ge-networks/our-coverage/
(in het zuidwesten)
Langs de kust hebben ze ook dekking van het midden tot het westen, maar dat is met meer zendmasten.
Hier een oude screenshot van een oude versie van de kaart waar je het duidelijk ziet:
http://thinkingdreamer.fi...s.com/2013/03/capture.jpg
De horizontale lijn is geen weg/spoor maar is echt de dekking.
In Nederland staan er volgens mij wel een paar 2G-antennes op meer dan 100 meter hoogte. Of in ieder geval om en nabij de 80 (rondom het IJsselmeer nabij de afsluitdijk). Zou niet inzien waarom het niet rendabel is om in Australië zulke hoge masten te bouwen als je er daardoor 1 minder nodig hebt...
[ Voor 23% gewijzigd door Sorcerer8472 op 14-07-2014 10:36 ]
Dit topic is gesloten.