[KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 26 Laatste
Acties:
  • 198.980 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-09 19:32
Ik merkte wel een duidelijk verschil op 3G en 4G van KPN. De batterij ging duidelijk langer mee op 4G, maar ook dat is minder geworden sinds het drukker op het netwerk is geworden.

edit: hier in Breda nu ook 800LTE op 10mhz.. schiet ook niet echt op. Altijd op 20 geweest.

[ Voor 20% gewijzigd door Cardo op 17-07-2015 13:11 ]

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:58
dubbel, oeps

[ Voor 96% gewijzigd door krakendmodem op 18-07-2015 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:56

swv

KPN update in het antenneregister. Met andere woorden: even mijn woonplaats afstruinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 18:54
THE_BASE schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 19:54:
Sinds maandag over op KPN, hiervoor Vodafone. Ik merk of heb het idee dat accu iPhone 6 veel sneller leeg is dan met mijn vorige provider. Is dit vreemd of zou het kunnen?
Dat zou kunnen, gebaseerd op de frequenties die mogelijk kunnen verschillen per provider. Voorbeeld: als jouw provider alleen 3G op 2100 MHz aanbiedt, en de andere alleen op 3G900, dan zal bij de eerste provider de batterij veel sneller leeg zijn (lagere frequenties geven betere dekking en daardoor minder energieverbruik om contact met het netwerk te onderhouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-08 18:51
Dat had ik juist de eerste 3 dagen dat ik bij T-Mobile was. De telefoon schakelde als een gek tussen 4g 1800 3g 2100 en 3g 900, van h+ naar h naar 3G en tussen twee even verre masten. Daarna was het gestabiliseerd en ging de batterij juist veel langer mee. Ik denk dat het net en de cellen aan je telefoon moeten wennen ofzo en daarna beetje weten "oh 06xxx doe die maar vanaf 100 dbm op 3g 900 want die telefoon is minder gevoelig"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 16:54

The Wizard

Moderator Mobile
sww89 schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 19:08:
KPN update in het antenneregister. Met andere woorden: even mijn woonplaats afstruinen.
Het aantal wijzigingen valt mee toen ik snel even keek. Morgen staat de update op de site :).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 12:59
Cardo schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 10:29:
Ik merkte wel een duidelijk verschil op 3G en 4G van KPN. De batterij ging duidelijk langer mee op 4G, maar ook dat is minder geworden sinds het drukker op het netwerk is geworden.

edit: hier in Breda nu ook 800LTE op 10mhz.. schiet ook niet echt op. Altijd op 20 geweest.
Ik weet niet waar jij in Breda woont, maar ik heb altijd 4g bereik met simyo (kpn) in Breda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

U heeft zojuist een bestelling geplaatst bij KPN.com. Helaas komt u op dit moment niet in aanmerking voor een mobiel abonnement bij KPN.

Vanwege privacy redenen kunnen we u helaas de reden van afwijzing niet geven, ook de klantservice heeft daar geen zicht op.

Wij verzoeken u om het in de winkel van KPN nogmaals te proberen.
Deze melding kreeg ik net bij het afsluiten van een KPN Sim Only. Iemand enig idee waarom? Heb geen BKR-registratie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 08:31
Hee tweakers,

Ik wil misschien overstappen naar KPN. Nou heeft mijn zwager al KPN compleet thuis en mobiel waardoor hij dubbel aantal mb's heeft. Zou ik kunnen overstappen naar KPN onder zijn account?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:55

RnB

Je kan zijn woonadres aangeven als jouw woonadres.
Ik woon allang niet thuis meer, maar ik kon me in de winkel ook gewoon bij mijn moeders adres inschrijven, zodat ik gebruik kon maken van KPN compleet.
Daar letten ze naar eigen zeggen niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
dutchnltweaker schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 10:21:
[...]

Ik weet niet waar jij in Breda woont, maar ik heb altijd 4g bereik met simyo (kpn) in Breda.
Ik weet niet waar jij leest dat ik geen 4G bereik heb. Het eerste stuk ging puur over de verschillen met betrekking tot batterijduur op 3G en 4G en daarna spreek ik over dat ik 4G ontvang in de binnenstad op 10Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Cardo schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 16:46:
[...]

Ik weet niet waar jij leest dat ik geen 4G bereik heb. Het eerste stuk ging puur over de verschillen met betrekking tot batterijduur op 3G en 4G en daarna spreek ik over dat ik 4G ontvang in de binnenstad op 10Mhz.
Ik dacht dat je dat bedoelde met:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Cardo schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 16:46:
[...]

dutchnltweaker schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 16:48:
[...]

Ik dacht dat je dat bedoelde met:
Jullie halen beiden de begrippen ontvangst/bereik en bandbreedte door elkaar. Het een heeft niet per definitie met het ander te maken. Immers kan je wel bereik hebben, en kan tegelijkertijd de bandbreedte niet toereikend zijn waardoor je traag internet ervaart door de drukte.

Ook hier is het mij niet duidelijk wat je bedoelt Cardo. KPN heeft op de 800 MHz band (nummer 20) een licentie voor een blok van 10 MHz. Dit kan dus nooit 20 MHz geweest zijn. Waar jij dan waarschijnlijk op doelt is de 1800 MHz band (nummer 3) waar KPN wel een blok van 20 MHz heeft.

Aangezien KPN druk bezig is 4G op de 1800 MHz band uit te rollen in onder andere Breda, gebeuren er een aantal dingen:
1) er vinden werkzaamheden plaats op een mast bij jou in de buurt en gelijk daarna kun je 4G1800 ontvangen op 10 MHz bandbreedte.
2) om 20 MHz aan te kunnen bieden op de 1800 MHz band moet het oude vertrouwde 2G netwerk wat actief is/was op die frequentie, verhuizen naar de 900 MHz band voor zover dat al niet gedaan is. Op die manier wordt er nog eens 10 MHz vrijgemaakt op de 1800 MHz band waardoor je uiteindelijk 20 MHz vij hebt voor 4G.
3) als er genoeg masten in de omgeving geschikt zijn gemaakt voor 4G1800, kan de volledige 20 MHz worden ingezet. Dit om interferentie met niet omgebouwde masten (of waar 2G1800 nog op actief is) te voorkomen.

Aangezien jij aangeeft van 20 MHz naar 10 MHz te zijn gegaan, ben ik benieuwd hoe je dat geconstateerd hebt. Met de iPhone fieldtestmode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
Helder verhaal! Ik ben degene die loopt te slapen en het door elkaar haalt. De LTE800 is inderdaad altijd al 10Mhz geweest en dat is nog steeds het geval. Dat heb ik inderdaad met de fieldtestmode geconstateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Vandaar ;)

Dan ben ik nog nieuwsgierig: Heb je wel al 20 MHz gesignaleerd op de 1800 MHz band (3) dan aangezien jouw eerste opmerking niet zomaar uit de lucht kwam vallen? Dit aangezien in Breda nog volop wordt gewerkt de komende dagen http://www.kpn.com/zakeli...gen/actuele-storingen.htm. Net als in Breda ben ik in Alkmaar in de gaten aan het houden wanneer het eindelijk zo ver is namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
Maar intussen weer helder aanwezig ;-) Ik heb nog helemaal geen LTE1800 gesignaleerd in Breda. De vorige werkzaamheden waren helemaal in het zuiden van Breda en als ik nu in de broncode van de website duik kom ik uit op het westen van Breda. Dit is voornamelijk bij/langs de snelweg en de andere locatie is voornamelijk station, rondom station. Ik denk dat steden zoals Breda en Alkmaar toch nog even gaan duren, gek want Breda staat in de top 10 gemeenten van Nederland. Steden als Tilburg en Eindhoven hebben al lang en breed LTE1800.

Ik werk zelf regelmatig in de stad dus hou het in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
sww89 schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 18:19:
Vandaar ;)

Dan ben ik nog nieuwsgierig: Heb je wel al 20 MHz gesignaleerd op de 1800 MHz band (3) dan aangezien jouw eerste opmerking niet zomaar uit de lucht kwam vallen? Dit aangezien in Breda nog volop wordt gewerkt de komende dagen http://www.kpn.com/zakeli...gen/actuele-storingen.htm. Net als in Breda ben ik in Alkmaar in de gaten aan het houden wanneer het eindelijk zo ver is namelijk :)
Gekeken en heb al 3 datums gezien van lte1800 in Breda , 1 datum is op de 21 van juli 2e van 23 en de laatste van juli 27e of is dit meer van hetzelfde mast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Zou kunnen maar dat hoeft niet. Voor Alkmaar staat een locatie er wel twee keer in. Althans als ik af ga op de postcodes die zichtbaar zijn wanneer je de paginabroncode bestudeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Toch nog meer antennes erbij gekomen dan ik dacht... 171 4G1800 locaties.
http://4gmasten.nl/dekkin...antennes-kpn-23-juli-2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08:26
Het Lowlands terrein heeft nu 4G+ dekking (4G800 + 4G1800); netjes op tijd voor over 3 weken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Wow dat is inderdaad een mooi aantal. Wellicht waren dat er teveel voor de onderhoudspagina dat we ze niet te zien kregen laatst haha.

[ Voor 3% gewijzigd door swv op 23-07-2015 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:44
Dat zijn er inderdaad een hele hoop! KPN is heel goed bezig om hun 4G uit te breiden met LTE1800 om zo T-Mobile ook op snelheid te verslaan..

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Jassy schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 10:12:
Dat zijn er inderdaad een hele hoop! KPN is heel goed bezig om hun 4G uit te breiden met LTE1800 om zo T-Mobile ook op snelheid te verslaan..
Qua bandbreedte hebben T-Mobile en KPN vrijwel dezelfde mogelijkheden; KPN gebruikt al 4G+ echter technisch zou T-Mobile dat zo kunnen activeren. Grote verschil is dat T-Mobile overal 4G1800 aan biedt, KPN alleen op de "drukke plekken". Juist op de momenten dat het op de normaal gesproken minder drukke locaties ineens druk wordt (festival/strand/vakantiepark/evenement) dan heeft T-Mobile nog wel een voordeel.

Voor de duidelijkheid: ik ga hier niet beweren dat KPN niet sneller kan zijn dan T-Mobile maar ik wil alleen aangeven dat KPN over het algemeen nu bezig is met bijbenen van T-Mobile (qua pieksnelheid) en niet direct aan het inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:51
Leuk voor die mensen voor wie pieksnelheid belangrijk is. Overigens heeft T-Mobile met name buiten steden ook niet overal 100+ Mbps omdat de achterliggende verbinding niet snel genoeg is. En als je in het buitengebied zit moet je hopen überhaupt goede dekking hebt. Je ziet daar vaak een grotere antennedichtheid bij Vodafone en KPN; die is dan vaak zelfs ongeveer gelijk qua GSM. Ook Vodafone heeft nog heel veel GSM-only in het buitengebied, die breiden ze nu vaak uit naar 2G/4G combinatie. En ja, ook T-Mobile heeft nog heel wat van deze setups staan, maar ook al breiden ze die uit naar "alles", dan nog hebben ze minder locaties...

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
The Wizard schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 09:12:
Toch nog meer antennes erbij gekomen dan ik dacht... 171 4G1800 locaties.
http://4gmasten.nl/dekkin...antennes-kpn-23-juli-2015
Das mooi ik zie net dat er in nog geen 500 meter 2 4g masten bij zijn gekomen van mij vandaan netjes van kpn👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb nu drie weken KPN met een iPhone 6 en vind het geluid tijdens bellen echt veel slechter dan bij Vodafone. Het is niet iets om druk over te maken (wie belt er nou nog?), maar het verschilt toch echt. Vodafone leek veel meer stereogeluid te leveren en bij KPN klinkt het wat scheller.

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Toevallig bij Vodafone ook met andere Vodafone klanten gebeld en daar HD Voice gebruikt? Dit werkt namelijk nog niet netwerkoverschrijdend, dus het kan zijn dat je met de ouderwetse belkwaliteit belt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
THE_BASE schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 09:02:
Ik heb nu drie weken KPN met een iPhone 6 en vind het geluid tijdens bellen echt veel slechter dan bij Vodafone. Het is niet iets om druk over te maken (wie belt er nou nog?), maar het verschilt toch echt. Vodafone leek veel meer stereogeluid te leveren en bij KPN klinkt het wat scheller.
Stereogeluid? :). KPN binnen het eigen netwerk maakt gebruik van HD Voice, net zoals de andere providers binnen het eigen netwerk. Voor zover ik weet maakt KPN gebruik van dezelfde codecs als de andere providers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Laatste zou kunnen: van Vodafone naar Ziggo Mobiel tussen twee iPhones. Dus dat zou het kunnen zijn. Ik zal mijn zus eens bellen, dan zijn het twee iPhones binnen KPN.

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 13:44
En je moet allebei wel op 3G zitten tijdens het bellen: niet 1 persoon op 2G en 1 persoon op 3G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Ik ervaar de laatste 2 weken dat ik op plaatsen met voorheen een top 4G dekking steeds vaker naar het 3G netwerk wordt teruggezet waarbij mijn toestel(len) dan ook hardnekkig op 3G blijven hangen. Ervaren anderen dit ook bij KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 10:32

TMC

THE_BASE schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 12:05:
Laatste zou kunnen: van Vodafone naar Ziggo Mobiel tussen twee iPhones. Dus dat zou het kunnen zijn. Ik zal mijn zus eens bellen, dan zijn het twee iPhones binnen KPN.
Op mijn werk hebben we allemaal KPN, het belgeluid is echt kraakhelder, alsof mensen naast je staan. 100% zeker dat jouw 'klacht' wordt veroorzaakt door HD Voice dat niet netwerkoverschrijdend werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Zal er nog geinvesteerd gaan worden om HD voice via 3G tussen de netwerken uit te wisselen of zetten ze in op VoLTE en daar verbeteringen onderling? Ik heb geen idee hoeveel moeite en kosten hiermee gemoeid zijn om het tussen operators onderling ook te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
ucsdcom schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 23:30:
Zal er nog geinvesteerd gaan worden om HD voice via 3G tussen de netwerken uit te wisselen of zetten ze in op VoLTE en daar verbeteringen onderling? Ik heb geen idee hoeveel moeite en kosten hiermee gemoeid zijn om het tussen operators onderling ook te laten werken.
VoLTE koppelen tussen netwerken lijkt me redelijk simpel. Volgensmij hebben sommige Amerikaanse providers dit ook al

Zoals hier onder gesuggereerd wordt, ik zit niet in deze techniek

[ Voor 7% gewijzigd door RobinF op 01-08-2015 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
RobinF schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 23:52:
[...]

VoLTE koppelen tussen netwerken lijkt me redelijk simpel. Volgensmij hebben sommige Amerikaanse providers dit ook al
Blij hier dan iemand te treffen die gezien je stelligheid van je uitspraak blijkbaar midden in die techniek zit. Als het zo simpel is zou je ons dan kunnen vertellen welke stappen de providers moeten ondernemen hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
VoLTE kan net zo tricky zijn als HD Voice geloof ik; ik hoorde al dingen zoals dat gesprekken via de eigen provider via VoLTE gaan maar gesprekken met anderen via 3G. Weet niet of het klopt maar dat klinkt superhandig allemaal :P

De VoLTE-testers van Tweakers kunnen dat vast uitproberen binnenkort. Bellen naar niet-KPN nummers en KPN non-VoLTE-nummers.

[ Voor 21% gewijzigd door Sorcerer8472 op 02-08-2015 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dat zal uiteraard getest worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroy98ecker
  • Registratie: Juni 2014
Sinds wanneer haalt KPN 3G 2100 antenne's weg?
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2ai55cy.jpg
Het gaat om deze locatie: https://www.google.nl/map...9,5.598458!7i13312!8i6656
De mastlocatie is geloof ik in eind 2011 geplaatst.

Nu hebben de achterliggende woonwijken een sterk verminderd bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Als ik op Antenneregister kijk zie ik wel veel LTE800 en UMTS2100 rondom. Wellicht durven ze het nu aan met UMTS900 en LTE800?

[ Voor 179% gewijzigd door Jassy op 08-08-2015 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Of ze hebben de overeenkomst met het bedrijf waar de mast op het dak staat niet kunnen verlengen. Als ik jou was, dan zou ik zeker melding bij KPN maken van de verminderde dekking die je ervaart. Soms moeten masten weg omdat een pand gesloopt gaat worden. Als er flink wat meldingen komen kan een provider nog wel eens op zoek gaan naar alternatieve locaties. Anders kan het net zogoed zijn dat ze het er bij laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
leroy98ecker schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 13:52:
Sinds wanneer haalt KPN 3G 2100 antenne's weg?
[afbeelding]
Het gaat om deze locatie: https://www.google.nl/map...9,5.598458!7i13312!8i6656
De mastlocatie is geloof ik in eind 2011 geplaatst.

Nu hebben de achterliggende woonwijken een sterk verminderd bereik.
Voorschoten?

Op de KPN site staat:
Sinds maart 2014 kun je verminderd mobiel bereik ervaren in Voorschoten in het gebied dat begrensd wordt door de Veurseweg, Kniplaan, Kasteel Duivenvoorde, het spoor en de Rosenburgherlaan.

Waarom minder bereik?
In dit gebied zaten de antennes van KPN in een schoorsteen van een tuinder. Deze schoorsteen verdwijnt echter vanwege herontwikkeling van het gebied voor nieuwbouw.

Wat betekent dit voor jouw mobiele bereik?
Het is mogelijk dat je met name binnenshuis iets minder goede kwaliteit ervaart met mobiel bellen, sms’en en internetten via het 2G- en 4G-netwerk. Het bereik van 3G is ongewijzigd gebleven. Uiteraard kun je ook gebruikmaken van het vaste netwerk en van uw WiFi-aansluiting (tenzij je een mobiele router hebt). Het alarmnummer 1-1-2 blijft gewoon bereikbaar.

Hoe lang gaat dit duren?
Er is een nieuwe geschikte locatie gevonden. Op dit moment worden er afspraken gemaakt met de eigenaar. We hebben er vertrouwen in dat de locatie in dienst kan worden genomen in de loop van het najaar van 2015.

KPN blijft het netwerk vernieuwen!
Wij bieden onze excuses aan voor mogelijk ongemak dat je ervaart door deze tijdelijke situatie. De ontwikkeling van het mobiele netwerk is voortdurend in beweging en wij proberen zoveel mogelijk te zorgen dat je altijd goed mobiel kunt bellen en internetten. Door verschillende omstandigheden kan het bereik echter soms tijdelijk verminderen.

Starttijd: 2014-03-01 07:00 Eindtijd: onbekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
KPN breekt veel 3G only locaties af of bouwt ze om naar een 2/3/4G combi. Ik heb in mijn omgeving al 10 3G only afgebroken zien worden, allemaal mast locaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroy98ecker
  • Registratie: Juni 2014
Jassy schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 13:56: Als ik op Antenneregister kijk zie ik wel veel LTE800 en UMTS2100 rondom. Wellicht durven ze het nu aan met UMTS900 en LTE800?
LTE800 kon nog net, maar UMTS 900 haalt de woning al niet meer. T-Mobile hetzelfde, buiten op straat UMTS 900, binnen bijna niets. De antenne in het dorp staat >1 KM vanaf. Buiten het dorp staat er ook nog een mast. Aan de rand van de woonwijk heb je met T-Mobile en KPN zowel 4G. Maar dieper in de woonwijk steeds slechter.

@RobinF Het gaat om Voorthuizen. ;)
ucsdcom schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 14:12: Of ze hebben de overeenkomst met het bedrijf waar de mast op het dak staat niet kunnen verlengen. Als ik jou was, dan zou ik zeker melding bij KPN maken van de verminderde dekking die je ervaart. Soms moeten masten weg omdat een pand gesloopt gaat worden. Als er flink wat meldingen komen kan een provider nog wel eens op zoek gaan naar alternatieve locaties. Anders kan het net zogoed zijn dat ze het er bij laten.
Een vriend van mij melde een sterk verminderde 3G bereik. Dat pand wordt niet lang niet gesloopt. :)
The Wizard schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 16:24: KPN breekt veel 3G only locaties af of bouwt ze om naar een 2/3/4G combi. Ik heb in mijn omgeving al 10 3G only afgebroken zien worden, allemaal mast locaties.
Dat zal het denk ik wel zijn. Ik heb het ergens wel gelezen, maar kon die link niet meer leggen. Wel jammer, op sommige plekken kunnen ze dat beter niet doen.

[ Voor 19% gewijzigd door leroy98ecker op 08-08-2015 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
The Wizard schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 16:24:
KPN breekt veel 3G only locaties af of bouwt ze om naar een 2/3/4G combi. Ik heb in mijn omgeving al 10 3G only afgebroken zien worden, allemaal mast locaties.
Locaties zijn kostbaar natuurlijk, dus wat dat betreft snap ik wel dat KPN opstelpunten wil verminderen. Anderzijds moet het omgebouwde netwerk dan wel sterk genoeg zijn om het verwijderen van die masten goed te maken. En dan wordt het kritischer, vooral bij nieuwbouw en met isolerende beglazing uitgeruste of opgeknapte kantoren en huizen.. Mijn ouders namen bijvoorbeeld een schuifpui met HR+ glas en weg was de prima dekking die ze hadden. (Door het opgedampte isolerende metaallaagje op het glas).

Straal je een gebouw van meerdere zijden aan, dan heb je meer kans een gat te vinden in het gebouw, waardoor het signaal naar binnen kan. Breng je dit terug naar 1 opstelpunt, dan wordt binnenhuisdekking een gok. En dat is niet hoe ik het KPN netwerk gewend ben of hoe ik het in de toekomst zou willen hebben.

Wat nog wel kan is dat 3G verdwijnt en 4G er voor terug komt. Ze testen niet voor niets met bellen over 4G natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Mastlocaties weghalen doen ze niet zomaar natuurlijk, dat wordt wel even goed gecheckt.

Ik zag ook dat een 2G-only locatie bij Vught is verdwenen nu, maar aan de A12 is er juist weer een 2G-only locatie bij gekomen... Spannend om te zien hoe het netwerk er over een jaar of 2 bij zal liggen :)

Ben trouwens los hiervan wel benieuwd naar het 4G1800-beleid van KPN: bouwen ze locaties om op basis van verkeersgegevens (als het te druk dreigt te worden) of op basis van andere criteria?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Als ik het zo inschat, en puur baseer op het Antenneregister, dan bouwt Vodafone juist om aan de hand van verkeersgegevens en strategische locaties. Dat hebben ze zelf volgens mij ook gezegd in een persbericht oid kan ik mij vaag herinneren. Zoals bekend hebben ze overal een beetje 4G1800 zoals je zelf kunt nagaan.

KPN dacht volgens mij: ow jee, de concurrentie zit niet stil en wij hebben wat 4G betreft een naam hoog te houden, laten wij ook maar gaan bijbouwen. KPN doet het op basis van inwonersaantallen. Dit baseer ik op het feit dat de grote steden eerst volledig zijn omgebouwd, en nu steeds kleinere steden en gebieden volgen. Ga maar na aan de hand van de onderhoudspagina. En natuurlijk is 4G1800 in de grote steden nu al nodig en daar hebben ze zich denk ik een beetje op verkeken bij de introductie van 4G800. In die zin is het vanzelfsprekend verkeersgerelateerd. Om een voorbeeld te noemen: in Alkmaar kon 4G800 er nog prima mee door. Nu met 4G1800 is dat pure luxe :) Amsterdam Centraal is nog steeds een drama waar 4G1800 niet te ontvangen is :( 4G1800 is daar geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 20:00
Het valt mij inderdaad op aan de hand van de gegevens van het Antenneregister dat in het centrum van Amsterdam nog lang niet alle masten zijn uitgebreid met 4G1800 (slechts circa 5 van de circa 25 masten die zich in de Grachtengordel bevinden). Het centrum van Amsterdam lijkt mij juist een van de plekken waar het het hardst nodig is. Wat zou hier de reden van kunnen zijn?

[ Voor 23% gewijzigd door Gaston op 09-08-2015 15:46 . Reden: Toev. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
In de oude stadscentra van Nederland is het volgens mij niet zo rooskleurig gesteld met glasvezelverbindingen. Zou dat een reden kunnen zijn? Ik ervaar in meerdere oude stadscentra dat 4G indoor dekking moeilijk blijft. 3G-900 lijkt daar ook niet veel aan te veranderen met het gevolg dat je dan alleen nog een streepje 2G of EDGE ontvangt.

Het zal zeker met de bebouwing te maken hebben, maar zeker ook met de opstellokaties die je vaak langs de rand van de centra ziet. Ik hoop toch nog wel op verbetering in de stadscentra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
Gastje8 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 12:13:
Het valt mij inderdaad op aan de hand van de gegevens van het Antenneregister in het centrum van Amsterdam nog lang niet alle masten zijn uitgebreid met 4G1800 (slechts circa 5 van de circa 25 masten die zich in de Grachtengordel bevinden). Het centrum van Amsterdam lijkt mij juist een van de plekken waar het het hardst nodig is . Wat zou hier de reden van kunnen zijn?
Dan zouden ze toch een straalverbinding vanaf een andere mast kunnen gebruiken? Of is de bebouwing te hoog daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
ucsdcom schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 15:08:
In de oude stadscentra van Nederland is het volgens mij niet zo rooskleurig gesteld met glasvezelverbindingen. Zou dat een reden kunnen zijn? [...]
Vanwaar zou het Vodafone dan wel lukken om op bijna al hun masten in Amsterdam 4G1800 en 4G+ aan te bieden? Of heeft KPN toch nog 2G1800 actief in het centrum van Amsterdam (volgens het Antenneregister niet overigens)?

[ Voor 2% gewijzigd door Gaston op 09-08-2015 15:55 . Reden: typo + toev. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Voor Vodafone is Amsterdam een showcase als je het mij vraagt. Fijnmazig 4G-800, fijnmazig 4G-1800 en daarnaast nog de smallcells in de bushokjes, Vodafone en Belcompany winkels. Echt een topprestatie en top netwerk daar. Meer capaciteit is haast niet te bedenken op wat 4G-2600 na dan. De laatste maanden heb ik menig bundel van mijn Red Super (en mijn KPN en T-Mobile bundel) opgemeten in rootmetrics en Sensorly. In Amsterdam heeft Vodafone een droomnetwerk. 3G-900 mis je daar bij Vodafone niet. T-Mobile doet het prima, KPN doet het goed, maar blijft door de goede concurrenten in Amsterdam zelf wat achter, met name in snelheid. Voor wie Amsterdam het centrum van de wereld is, is Vodafone prima.
Dat geldt met meten niet in de rest van het land. In de rest van Nederland durf ik daarom inmiddels te stellen dat Vodafone door alle ontwikkelingen nu wat achterloopt. Metname in 4G snelheid en 4G binnendekking. Dit geldt ook in de stedelijke gebieden buiten Amsterdam. T-Mobile is in de standaard opbouw al snel. KPN haalt links en rechts met 4G+ in in de vergelijking met Vodafone. Ik blijf telkens benieuwd waar we over een jaar staan.

[ Voor 53% gewijzigd door ucsdcom op 09-08-2015 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
De spoortunnel in Delft krijgt na de zomer eindelijk ook mobiele dekking. Eerst worden de perrons van dekking voorzien, daarna de tunnel. Volgens het artikel is het een gezamelijk gedeeld netwerk wat KPN aan gaat leggen om kosten te besparen. Voor in de tunnel kan ik mij daar zeker iets bij voorstellen. Kunnen de providers op het perron niet net zo goed zelf een antenne ophangen? Ik ben benieuwd welke techniek gebruikt gaat worden en of dus zowel 2G, 3G en 4G beschikbaar zullen komen. Hoe verder het openzetten van die lokale infrastructuur voor de overige providers zal werken is iets waar ik wel nieuwsgierig naar ben. Zal slechts het antennepark gedeeld gaan worden? Of krijgen klanten van andere providers letterlijk even toegang tot het KPN netwerk. Dat laatste lijkt mij niet makkelijk omdat KPN op je toestel bekend is als "forbidden network". Wie weet meer?

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/32...reik-in-Spoortunnel.dhtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 13:39

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

ucsdcom schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 17:55:
De spoortunnel in Delft krijgt na de zomer eindelijk ook mobiele dekking. Eerst worden de perrons van dekking voorzien, daarna de tunnel. Volgens het artikel is het een gezamelijk gedeeld netwerk wat KPN aan gaat leggen om kosten te besparen. Voor in de tunnel kan ik mij daar zeker iets bij voorstellen. Kunnen de providers op het perron niet net zo goed zelf een antenne ophangen? Ik ben benieuwd welke techniek gebruikt gaat worden en of dus zowel 2G, 3G en 4G beschikbaar zullen komen. Hoe verder het openzetten van die lokale infrastructuur voor de overige providers zal werken is iets waar ik wel nieuwsgierig naar ben. Zal slechts het antennepark gedeeld gaan worden? Of krijgen klanten van andere providers letterlijk even toegang tot het KPN netwerk. Dat laatste lijkt mij niet makkelijk omdat KPN op je toestel bekend is als "forbidden network". Wie weet meer?

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/32...reik-in-Spoortunnel.dhtml
KPN maakt het netwerk waar de antennes inzitten en de andere operators haken daarop aan met hun eigen zendaparatuur. Vergelijkbaar als bijv in Amsterdam Arena.

Antenne en masten malloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
Stadscentra: rond de eeuwwisseling waren ze in Utrecht een busbaan aan het aanleggen dwars door het oude centrum. Toen lag er veel bloot. Het is werkelijk ongelofelijk wat daar aan glasvezels door het centrum gaat. Over het Janskerkhof liggen kluwens zo dik als 10 scheepstouwen, bij elkaar wel halve meter doorsnee . Daar moeten terabytes doorheen kunnen.

Gemeenschappelijke antennes: er is ergens een filmpje over een KPN antenneproject in de Amsterdam Arena. Daar hangen super gerichte panelen om kleine gebiedjes per keer te doen. Andere providers kunnen in een soort meterkast aanpluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
Misschien wat mosterd na de maaltijd maar ik lees niet elke dag mee. Het is al eerder gezegd, maar KPN doekt landelijke enkele honderden sites op omdat men zoveel mogelijk toe wil werken met sites die volledig zijn uitgerust met alle systemen. Voornamelijk de U2100-only sites zullen verdwijnen, of worden in sommige gevallen uitgebreid met GSM/LTE of in andere gevallen worden GSM/LTE sites juist aangevuld met U2100. Soms zal er dan misschien een gaatje vallen, of in elk geval minder dekking zijn dan je gewend was. Dat zal niet altijd even prettig zijn en zal vast tot klachten leiden, maar soms moeten er keuzes gemaakt worden. Zeker met de komst van U900 hoeft dit geen gigantisch probleem te zijn. Is wat trager, ja, maar zeker de telefoons die ook 4G aan kunnen (wat er steeds meer worden) hebben daar nog minder last van, de penetratie op 800 MHz is des te beter. Zo is er in mijn omgeving ook een U2100 mast verdwenen die er nog geen jaar stond, maar dat had ook deels te maken met een vergaand verschil van mening met een woningcorporatie, dus er kunnen altijd meerdere zaken een rol spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Dan hoop ik dat ze de compleet eenzame KPN mast die hier alleen GSM uitzendt (Wel EDGE, maar supertraag) ook ooit een keer gaan uitrusten met LTE en UMTS. Uitzetten is geen optie want dan valt er een heel groot gat in de dekking (Welliswaar in een natuurgebied, maar ook hier wonenen mensen en komen veel mensen om te wandelen). Opvallend is dat Vodafone op deze mast alleen UMTS doet en geen GSM. T-Mobile is hier helemaal niet aanwezig, en heeft hier ook in een groot gebied geen dekking).

Navraag bij KPN een aantal maanden geleden leerde dat deze upgrade er voorlopig niet in zat. Aangezien er dus wel een nieuwe kast met EDGE staat ga ik er vanuit dat ze dit opstelpunt niet op gaan doeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Jassy schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:49:
Navraag bij KPN een aantal maanden geleden leerde dat deze upgrade er voorlopig niet in zat. Aangezien er dus wel een nieuwe kast met EDGE staat ga ik er vanuit dat ze dit opstelpunt niet op gaan doeken.
Tsja, hier bij mij om de hoek is 1,5 jaar geleden een UMTS-only site gebouwd die vervolgens na 1 jaar weer verwijderd werd. Het lijkt niet altijd even logisch, maar enige garantie tot behoud is er niet. Om welke mast gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Raider095 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 20:47:
[...]

Tsja, hier bij mij om de hoek is 1,5 jaar geleden een UMTS-only site gebouwd die vervolgens na 1 jaar weer verwijderd werd. Het lijkt niet altijd even logisch, maar enige garantie tot behoud is er niet. Om welke mast gaat het?
De mast staat volgens het antenneregister op 7662PG in Hezingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Jassy schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:49:
Dan hoop ik dat ze de compleet eenzame KPN mast die hier alleen GSM uitzendt (Wel EDGE, maar supertraag) ook ooit een keer gaan uitrusten met LTE en UMTS. Uitzetten is geen optie want dan valt er een heel groot gat in de dekking (Welliswaar in een natuurgebied, maar ook hier wonenen mensen en komen veel mensen om te wandelen). Opvallend is dat Vodafone op deze mast alleen UMTS doet en geen GSM. T-Mobile is hier helemaal niet aanwezig, en heeft hier ook in een groot gebied geen dekking).

Volgens het Antenneregister doet Vodafone er wel GSM, UMTS pas sinds eind 2013. Vind ik wel bijzonder, maar ik heb al vaker nu Vodafone-locaties geüpgrade zien worden na de start van het 4G-netwerk waarbij 4G dan niet wordt toegevoegd. T-Mobile is inderdaad wel ver te zoeken :+

KPN heb ik in het buitengebied nog weleens 3G900 zien toevoegen aan een 2G-only site (zie 7635LP bijvoorbeeld), maar dat doen ze hier zo te zien helaas ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
.. Volgens mij is 7635LP ook geen mast/site in de zin van een mast maar indoor verzorging van een hotel. Ik ben er wel eens wezen zoeken maar ik kon niks vinden. Ook bleef mijn telefoon vast staan op de macro site vanuit Denekamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
Weet iemand hier wat de verschillen tussen 800/1800 en 2600 qua snelheid zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
RobinF schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 11:55:
Weet iemand hier wat de verschillen tussen 800/1800 en 2600 qua snelheid zijn?
Snelheid hangt af van de bandbreedte, niet van de frequentie.
KPN gebruikt 10 Mhz bandbreedte op 800, dit is max 75 Mbps; 20 Mhz bandbreedte op 1800 en dat is max 150 Mbps en 10 Mhz op 2600 met max 75 Mbps.

Door 4G+ kun je hogere snelheden halen aangezien je dan bandbreedtes combineert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Snelheidsverschil zit puur in de maximale beschikbare bandbreedte. In geval van KPN is dat:
800 MHz = 10 MHz = 75 Mbit
1800 MHz = 20 MHz = 150 Mbit
2600 MHz = 10 MHz = 75 Mbit

Dit zijn wel theoretische snelheden.

Dat je vaak hoort dat 1800 MHz sneller is dan 800 MHz komt puur dat de cellen kleiner zijn, dus in verhouding minder gebruikers.
PWA777 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:56:
Door 4G+ kun je hogere snelheden halen aangezien je dan bandbreedtes combineert.
Daarnaast heeft LTE-CA nog meer voordelen door de toepassing van nieuwere technieken/optimalisaties. Naast de Carrier Aggregatie zijn er ook optimalisaties doorgevoerd in bijv. onderlinge interferentie.

[ Voor 36% gewijzigd door The Wizard op 12-08-2015 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Tot nu toe is 150 Mbit/s het hoogste wat ik bij KPN met een 4G+ toestel binnen 4G+ dekking heb kunnen halen. Na de netwerkverbeteringen haal ik nu doorgaans weer tussen de 30 en 40 Mbit/s bij KPN buiten de stadscentra.

• ucsdcom
KPN heeft voor Sail het komend weekend in Amsterdam blijkbaar heel wat uit de kast gehaald om het netwerk goed op orde te houden: 5 wifi zones ingericht en extra masten geplaatst. Op youtube hebben ze ook enkele promotie filmpjes neergezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
Vandaag en morgen dan de grote test ;) ben benieuwd naar jullie bevindingen rondom SAIL.

[ Voor 6% gewijzigd door Cardo op 22-08-2015 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
In het prestatietopic zijn inmiddels enkele ervaringen gemeld. Ik hoop dat er meer volgen vanaf Sail en Lowlands.

[Ervaringen] prestatievergelijking providers tijdens drukte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Waar is eigenlijk inmiddels 4G+ beschikbaar? Dat ze de coveragechecker nog steeds niet van een update voorzien hebben helpt ook niet echt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
sww89 schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:46:
Waar is eigenlijk inmiddels 4G+ beschikbaar? Dat ze de coveragechecker nog steeds niet van een update voorzien hebben helpt ook niet echt mee.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat in ieder geval in Maastricht en 's-Hertogenbosch (waar al een behoorlijk aantal masten zijn omgebouwd) nog steeds 10Mhz bandbreedte wordt gebruikt voor LTE1800 (en dus 4G+ nog niet geactiveerd is). Hopelijk duurt het niet meer al te lang alvorens de "knop" wordt omgezet.

Overigens zijn het aantal LTE1800-werkzaamheden die op de onderhoudspagina vermeld staan voor de komende twee weken wel indrukwekkend te noemen (ca. 100 masten worden omgebouwd). Als KPN op deze snelheid doorgaat kunnen ze op het eind van het jaar behoorlijk wat plekken in Nederland van 4G+ voorzien.

Naast uitbreidingen in de al eerder vermelde steden zijn er nu ook werkzaamheden in Noordwijk, Leeuwarden, Spijkenisse, Delft, IJmuiden, Parkstad Limburg (Hoensbroek, Landgraaf, Brunssum, Heerlen), Middelburg, Vlaardingen, Rijswijk, Ugchelen, Europoort, Hoogland, De Lier, Leeuwarden, Venlo, Naaldwijk, Ternaard, Nieuw-Vennep, Hoogvliet, Voorhout, Rijnsburg, Katwijk, Beverwijk, Huizen, Kwintsheul, Velsen-Zuid, Beverwijk, Monster, Brielle, Oosterwolde, Oegstgeest, Hoorn, De Meern, Nes Ameland, Terherne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Zijn niet allemaal grote kernen, terwijl er nog genoeg zijn die in aanmerking komen voor ombouw.

Wat is nu de planning van KPN? Krijgen alle masten nu ook 1800MHz?

Ik weet overigens niet wat jullie ervaring is, maar UMTS900 is ook niet altijd even bruikbaar en er is niet altijd data mogelijk. Dit valt vooral op wanneer in het buitengebied mijn toestel van 4G terugvalt naar 3G900. Als ik mijn toestel daar op 4G vast zet overigens heb ik gewoon ontvangst dus het lijkt erop dat hij snel terug valt op 3G en dan maar moeizaam weer terug gaat. Jammer, want dat lijkt mij nergens voor nodig.

Sowieso voelt UMTS bij KPN, ook 2100, op de een of andere manier erg traag aan, zeker als je 4G gewend bent. Snelheden zijn over het algemeen ook laag, ik kom niet hoger dan 7Mb waar ik ook test. Dit is mij ook al opgevallen toen ik al eerder bij KPN zat, zo'n 5 jaar geleden. Ook toen was UMTS altijd relatief traag. Vodafone is beduidend sneller, en daar tikte ik ook regelmatig de 20Mb aan. Alleen jammer dat hun dekking hier zo slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Jassy schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:05:
De mast staat volgens het antenneregister op 7662PG in Hezingen.
Late reactie, weet niet waarom maar bij deze alsnog. Op deze site staan UMTS900 en LTE800 gepland. Of dat een maand of een jaar duurt durf ik niet te zeggen, maar dat klinkt hopelijk iets hoopvoller dan jouw eerdere informatie.
Jassy schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 13:28:
Volgens mij is 7635LP ook geen mast/site in de zin van een mast maar indoor verzorging van een hotel. Ik ben er wel eens wezen zoeken maar ik kon niks vinden. Ook bleef mijn telefoon vast staan op de macro site vanuit Denekamp.
Het schijnt, voor zover ik kan zien, toch een macro site te zijn, zij het met een zogenaamde rondstraler (enkele sector) en die kun je natuurlijk wat eenvoudiger over het hoofd zien. Zou zelfs kunnen dat de antenne niet bovenop staat maar wat langer. Hangt een beetje af van het doel van dit opstelpunt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Jassy schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 21:51:
Zijn niet allemaal grote kernen, terwijl er nog genoeg zijn die in aanmerking komen voor ombouw.

Wat is nu de planning van KPN? Krijgen alle masten nu ook 1800MHz?

Ik weet overigens niet wat jullie ervaring is, maar UMTS900 is ook niet altijd even bruikbaar en er is niet altijd data mogelijk. Dit valt vooral op wanneer in het buitengebied mijn toestel van 4G terugvalt naar 3G900. Als ik mijn toestel daar op 4G vast zet overigens heb ik gewoon ontvangst dus het lijkt erop dat hij snel terug valt op 3G en dan maar moeizaam weer terug gaat. Jammer, want dat lijkt mij nergens voor nodig.

Sowieso voelt UMTS bij KPN, ook 2100, op de een of andere manier erg traag aan, zeker als je 4G gewend bent. Snelheden zijn over het algemeen ook laag, ik kom niet hoger dan 7Mb waar ik ook test. Dit is mij ook al opgevallen toen ik al eerder bij KPN zat, zo'n 5 jaar geleden. Ook toen was UMTS altijd relatief traag. Vodafone is beduidend sneller, en daar tikte ik ook regelmatig de 20Mb aan. Alleen jammer dat hun dekking hier zo slecht is.
Laatste keer dat ik met simyo (kpn) testje had gedaan, kwam ik tegen de 16 a 18 mb snelheid met 3g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Ik heb het idee dat de druk op het KPN 3G netwerk vooral bij 3G-900 hoog is. Toestellen die naast 2G ook 3G ondersteunen zitten op 3G voor internet en bellen en tegelijk zitten alle 4G toestellen voor bellen ook op 3G. KPN heeft vorig jaar op het 3G netwerk HSPA+ in een hogere snelheid ingeschakeld. In de praktijk heeft dit nooit de 3G snelheden kunnen geven die je wel bij Vodafone hebt/had.3G-900 is trager dan 3G-2100 is mijn perceptie.

Het lijkt mij niet voor niets dat KPN bellen over 4G snel wil invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Raider095 schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 22:22:
[...]

Late reactie, weet niet waarom maar bij deze alsnog. Op deze site staan UMTS900 en LTE800 gepland. Of dat een maand of een jaar duurt durf ik niet te zeggen, maar dat klinkt hopelijk iets hoopvoller dan jouw eerdere informatie.
Dat is dan in elk geval goed nieuws, dank je wel. Ondanks dat deze site nauwelijks vaste bewoners verzorgd is hier wel veel recreatieverkeer die hier van profiteert.
Raider095 schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 22:22:
Het schijnt, voor zover ik kan zien, toch een macro site te zijn, zij het met een zogenaamde rondstraler (enkele sector) en die kun je natuurlijk wat eenvoudiger over het hoofd zien. Zou zelfs kunnen dat de antenne niet bovenop staat maar wat langer. Hangt een beetje af van het doel van dit opstelpunt...
Op deze plek is een luxe hotel te vinden, dus ik denk dat deze dan voor de lokale verzorging wordt gebruikt. Het bereik is ook heel klein. Ik zal nog eens beter gaan zoeken als ik in de buurt ben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Jassy schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:35:
Op deze plek is een luxe hotel te vinden, dus ik denk dat deze dan voor de lokale verzorging wordt gebruikt. Het bereik is ook heel klein. Ik zal nog eens beter gaan zoeken als ik in de buurt ben!
Volgens mij hangt de antenne aan de/een schoorsteen. Ook komt hier binnenkort volgens mij 4G :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Raider095 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 14:23:
[...]

Volgens mij hangt de antenne aan de/een schoorsteen. Ook komt hier binnenkort volgens mij 4G :)
Dank je wel! Ik weet dat er in deze plaats veel te doen is om de slechte GSM dekking en dat Vodafone nu een nieuwe mast gaat bouwen om de dekkingsproblemen op te lossen. Wellicht dat KPN hier zijn antennes ook in gaat hangen? Of gaan ze hier de omni voor 4G gebruiken?

Hoe dan ook, fijn dat KPN ook aan deze regio denkt en zo een superieure dekking tov Vodafone en T-Mobile gaat aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
De augustus-update van KPN is weer verwerkt in het Antenneregister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:33
Sinds de 1800mhz ook in delen van Hoofddorp actief is is de snelheid behoorlijk verbeterd :) . Dinsdag deze snelheden gemeten op Hoofddorp station.

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/iphone/1350570876.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Toch wel grappig dat er onder dit item https://www.4gmasten.nl/d...-augustus-2015#!/ccomment veel reacties zijn geplaatst, waaronder door mij, een T-Mobile en KPN medewerker. Daar gaan we tenminste vanuit ;)

Of het bluffen is weet ik niet maar de KPN medewerker vertelde het volgende:
De techniek die KPN toepast is een andere dan T-Mobile. Het feit blijft dat KPN de meeste antennes heeft en al veel verder is dan we nu kunnen communiceren.

KPN is nu volop bezig om de snelheid te verhogen van haar 4G netwerk en het landelijk netwerk verder te voorzien van 1800 Mhz. Alle opstelpunten zijn voorbereid op de toekomst en worden de komende maanden verder voorzien van 1800 en 2600 Mhz freq.
Blijkbaar hebben ze nog wat in petto en zijn er serieuze plannen voor LTE2600 :) We zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
sww89 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 16:46:
Toch wel grappig dat er onder dit item https://www.4gmasten.nl/d...-augustus-2015#!/ccomment veel reacties zijn geplaatst, waaronder door mij, een T-Mobile en KPN medewerker. Daar gaan we tenminste vanuit ;)

Of het bluffen is weet ik niet maar de KPN medewerker vertelde het volgende:

[...]

Blijkbaar hebben ze nog wat in petto en zijn er serieuze plannen voor LTE2600 :) We zullen zien.
Leuk te zien dat de strijd zich daar voortzet haha. Ik ben inderdaad wel benieuwd of de betreffende KPN medewerker bluft of niet.

Het feit blijft, zover ik weet, dat T-Mobile van afstand na ombouwen makkelijk kan omzetten van 1800 naar 900 etc. Ze kunnen als het ware hun netwerk softwarematig omtoveren. Mede daardoor kan straks met 4G+ sneller op bepaalde stukken worden ingezet. Correct me if wrong.

Zelf zit ik bij KPN en ik zag nu gelukkig een aantal 1800 palen in Breda, maar helaas nog maar 10Mhz bandbreedte.

Overigens maakt het me niet uit of ik 30 constant heb of 60. Als het maar constant is... er waren hier tijden in Breda dat het uploaden echt niet vooruit te branden was. Inmiddels lijkt dat verholpen. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raider095
Over LTE2600 weet ik niet veel, maar wel dat ik het al op een paar nieuwe plekken ben tegengekomen, buiten het oorspronkelijke testgebied. Ze zijn het dus zeker aan het uitbouwen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schrudde
Ik denk dat het een klepel-klokverhaal is dat T-Mobile andere techniek gebruikt.
T-mobile heeft een tijd "4g max" gebruikt toen de anderen aan 4g+ begonnen. Dat om aan te geven dat hun 20 MHz 1800 qua capaciteit niets scheelt met 10 MHz 800 icm 10 MHZ 1800. Nu heeft KPN vaak 15 of 20 MHz 1800 draaien met 10 Mhz 800. Nu gaat T-Mobile dus weer 10 MHz 900 met 20 MHz 1800 combineren. En je hoort dus nu weer KPN balletjes opgpoien over bijschakelen 2600. Het blijft een marketingstrijd. Eigenlijk is het veel belangrijker met hoeveel je een cel moet delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
Ik kan bevestigen dat inmiddels ook in Maastricht 20Mhz voor LTE1800 wordt gebruikt en dus 4G+ is geactiveerd. Ik ben benieuwd of het nu ook in andere steden (zoals Apeldoorn, Arnhem, 's-Hertogenbosch) beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Gastje8 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 19:14:
Ik kan bevestigen dat inmiddels ook in Maastricht 20Mhz voor LTE1800 wordt gebruikt en dus 4G+ is geactiveerd. Ik ben benieuwd of het nu ook in andere steden (zoals Apeldoorn, Arnhem, 's-Hertogenbosch) beschikbaar is.
Bedankt voor de tip! Even gekeken en in Alkmaar nu ook, terwijl dat (eer)gisteren nog niet zo was. Heeft toch zo'n 2 maanden geduurd tussen ombouwen en 20MHz inzetten. Vreemd is alleen dat mijn iPhone en iPad indoor nog duidelijk de voorkeur hebben voor 4G800. Op zich is dat niet gek want ik woon net op het randje van de 4G1800 dekking. Binnen 2 meter van het raam op de eerste verdieping pakt mijn iPad het signaal zonder problemen op met 2 streepjes, en in een bepaalde positie is 3 ook haalbaar. Mijn iPhone echter blijft stug op 4 streepjes 4G800 zitten.

Nou ben ik er al een tijdje achter dat de iPad een betere antenne heeft en dus het signaal langer vasthoud, maar normaal sprong mijn iPhone wel over naar 4G1800 de afgelopen weken. Dus enigszins teleurstellend dat ik toch nog te snel op 4G800 gezet wordt? Ik heb namelijk nog nooit 1 streepje 4G1800 gezien de afgelopen weken. Wordt het vasthouden van 4G1800 nog beter? Ik meen namelijk hier gelezen te hebben dat de ervaring was dat wanneer 4G1800 eenmaal op 20MHz zat, en de mast dus helemaal ingeregeld is, de 'ontvangst' beter werd ervaren?

Edit: nu blijft mn iPad ook weer op 4G800 hangen terwijl ik nog steeds op dezelfde plek zit. Ook geen regenbui o.i.d. op het moment. Wordt hopelijk nog aan gesleuteld dan ;)

[ Voor 5% gewijzigd door swv op 04-09-2015 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
sww89 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 22:47:
[...]
Vreemd is alleen dat mijn iPhone en iPad indoor nog duidelijk de voorkeur hebben voor 4G800. Op zich is dat niet gek want ik woon net op het randje van de 4G1800 dekking. Binnen 2 meter van het raam op de eerste verdieping pakt mijn iPad het signaal zonder problemen op met 2 streepjes, en in een bepaalde positie is 3 ook haalbaar. Mijn iPhone echter blijft stug op 4 streepjes 4G800 zitten.
[...]
Ik heb namelijk nog nooit 1 streepje 4G1800 gezien de afgelopen weken. Wordt het vasthouden van 4G1800 nog beter? Ik meen namelijk hier gelezen te hebben dat de ervaring was dat wanneer 4G1800 eenmaal op 20MHz zat, en de mast dus helemaal ingeregeld is, de 'ontvangst' beter werd ervaren?
[...]
Ik ervaar precies hetzelfde met mijn iPhone sinds vandaag. Binnenshuis heb ik meestal 3 streepjes bereik op LTE1800, op sommige plekken af en toe 2 streepjes. Tot gisteren viel mijn iPhone eigenlijk nooit terug op LTE800, vandaag echter wel al een paar keer nadat hij even in mijn broekzak had gezeten.

EDIT:
Overigens vraag ik me af of KPN uiteindelijk nog álle masten gaat ombouwen voor LTE1800 in de top 20 steden? In Maastricht (waar de laatste werkzaamheden al meer dan een maand geleden plaatsvonden) is bijvoorbeeld zeker de helft van alle masten (nog) niet omgebouwd, ook in andere steden waar een maand geleden nog werkzaamheden waren is dat het geval. Ondertussen bouwt KPN met een hoog tempo verder in de randstad en kleinere steden. Ik hoop in ieder geval niet dat de 4G+-dekking in dichtbevolkte gebieden net zo'n gatenkaas en willekeur gaat worden als Vodafone.

[ Voor 19% gewijzigd door Gaston op 04-09-2015 23:26 . Reden: Toev. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Gastje8 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 23:06:
[...]

Ik ervaar precies hetzelfde met mijn iPhone sinds vandaag. Binnenshuis heb ik meestal 3 streepjes bereik op LTE1800, op sommige plekken af en toe 2 streepjes. Tot gisteren viel mijn iPhone eigenlijk nooit terug op LTE800, vandaag echter wel al een paar keer nadat hij even in mijn broekzak had gezeten.
Aan de ene kant is het misschien ook maar goed dat er voorbij de 2 streepjes (ik heb niet gepeild welke waarden daarbij horen) al wordt overgeschakeld van 4G1800>4G800. Lijkt mij beter dan de batterij ;) Maar het is duidelijk dat er nu sowieso nog iets niet goed zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
sww89 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 22:47:
[...]

Bedankt voor de tip! Even gekeken en in Alkmaar nu ook, terwijl dat (eer)gisteren nog niet zo was. Heeft toch zo'n 2 maanden geduurd tussen ombouwen en 20MHz inzetten. Vreemd is alleen dat mijn iPhone en iPad indoor nog duidelijk de voorkeur hebben voor 4G800. Op zich is dat niet gek want ik woon net op het randje van de 4G1800 dekking. Binnen 2 meter van het raam op de eerste verdieping pakt mijn iPad het signaal zonder problemen op met 2 streepjes, en in een bepaalde positie is 3 ook haalbaar. Mijn iPhone echter blijft stug op 4 streepjes 4G800 zitten.

Nou ben ik er al een tijdje achter dat de iPad een betere antenne heeft en dus het signaal langer vasthoud, maar normaal sprong mijn iPhone wel over naar 4G1800 de afgelopen weken. Dus enigszins teleurstellend dat ik toch nog te snel op 4G800 gezet wordt? Ik heb namelijk nog nooit 1 streepje 4G1800 gezien de afgelopen weken. Wordt het vasthouden van 4G1800 nog beter? Ik meen namelijk hier gelezen te hebben dat de ervaring was dat wanneer 4G1800 eenmaal op 20MHz zat, en de mast dus helemaal ingeregeld is, de 'ontvangst' beter werd ervaren?

Edit: nu blijft mn iPad ook weer op 4G800 hangen terwijl ik nog steeds op dezelfde plek zit. Ook geen regenbui o.i.d. op het moment. Wordt hopelijk nog aan gesleuteld dan ;)
Ik zou alleen maar blij zijn dat hij overschakelt op 4G800. Binnenhuis heb je toch vaak Wifi en daarbij waar heb je die eventuele hogere snelheid voor nodig? Als de dekking op LTE800 beter is, dan bespaart je dat vaak nog batterij ook. O-)

Edit: wat sww89 dus eigenlijk zegt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Cardo schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 10:03:
[...]

Ik zou alleen maar blij zijn dat hij overschakelt op 4G800. Binnenhuis heb je toch vaak Wifi en daarbij waar heb je die eventuele hogere snelheid voor nodig? Als de dekking op LTE800 beter is, dan bespaart je dat vaak nog batterij ook. O-)

Edit: wat sww89 dus eigenlijk zegt :+
Ja 4G800 voldoet hier ook, want de mast dekt alleen een woonwijk en een winkelcentrum en kan dat meer dan prima aan. Maar als Ziggo loopt de prutsen (komt zelden voor) heb ik nog wel eens de neiging om te tetheren. Dan is het altijd leuk als dat een beetje rap gaat. En dat gaat het ook. Waar ik thuis stabiel 25-30 Mbit haal op 4G800, schommelt dat op 4G1800 tussen 50-70 Mbit.

Maar de mast heeft meer capaciteit, want als ik dichterbij kom haal ik hogere snelheden op 4G800 dus het is echt een afstanddingetje ±1km. Ik heb het nog niet getest, maar ik denk dat ik op 4G1800 met mijn iPhone 6 toch wel zeker de 120 Mbit moet kunnen aantikken als ik er naast sta. Maar zoals gezegd wilt mijn iPhone er niet zo graag mee verbinden. Vanmorgen reed ik er langs en toen bleef ie op 4G800 hangen :-(

Stay tuned!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Ik hoop in ieder geval niet dat de 4G+-dekking in dichtbevolkte gebieden net zo'n gatenkaas en willekeur gaat worden als Vodafone.
Vreemde uitspraak. Vodafone heeft op sommige masten nog totaal geen 4G. Dan kun je van "gaten" spreken. KPN heeft op vrijwel alle sites (meer dan 95% en nog steeds toenemend) 4G. Het verschil met 4G+ is de snelheid. Dus een gebied met "slechts" 4G noem jij een gat?

Voorlopig zie ik nog steeds 3G-only sites omgebouwd worden naar 2G/3G/4G en het aantal LTE2600 sites neem ook toe, dus ik zeg; KPN is goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
Raider095 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 17:01:
[...]
Vreemde uitspraak. Vodafone heeft op sommige masten nog totaal geen 4G. Dan kun je van "gaten" spreken. KPN heeft op vrijwel alle sites (meer dan 95% en nog steeds toenemend) 4G. Het verschil met 4G+ is de snelheid. Dus een gebied met "slechts" 4G noem jij een gat?
[...]
Een gatenkaas was inderdaad wellicht niet de juiste woordkeuze. Wat ik bedoel te zeggen is dat ik benieuwd ben of KPN uiteindelijk alle masten in bepaalde stedelijke gebieden gaat ombouwen voor 4G+, of slechts enkelen zoals Vodafone lijkt te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Gastje8 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 18:54:
Een gatenkaas was inderdaad wellicht niet de juiste woordkeuze. Wat ik bedoel te zeggen is dat ik benieuwd ben of KPN uiteindelijk alle masten in bepaalde stedelijke gebieden gaat ombouwen voor 4G+, of slechts enkelen zoals Vodafone lijkt te doen.
Ik verwacht niet dat alle sites worden omgebouwd. Heeft alles te maken met capaciteit en behoefte. Zelfde met UMTS2100. Die heeft ook per site een verschillend aantal carriers. Los van het aantal carriers heeft met name Vodafone bij 2G/3G per site een verschillende hoeveelheid datalijntjes, ook weer op basis van de behoefte en/of het soort klanten in de omgeving van een site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
[...]

EDIT:
Overigens vraag ik me af of KPN uiteindelijk nog álle masten gaat ombouwen voor LTE1800 in de top 20 steden? In Maastricht (waar de laatste werkzaamheden al meer dan een maand geleden plaatsvonden) is bijvoorbeeld zeker de helft van alle masten (nog) niet omgebouwd, ook in andere steden waar een maand geleden nog werkzaamheden waren is dat het geval. Ondertussen bouwt KPN met een hoog tempo verder in de randstad en kleinere steden. Ik hoop in ieder geval niet dat de 4G+-dekking in dichtbevolkte gebieden net zo'n gatenkaas en willekeur gaat worden als Vodafone.
Toevallig vandaag en gisteren ook even op gelet. Bij minder dan 2 streepjes schakelt hij al over naar LTE800. Dus 1 streepje LTE1800 heb ik nog niet gezien. Waarschijnlijk om een bepaalde dekking en snelheid te garanderen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Vandaag in Delft geweest om te kijken of de 3CA locatie ook opengesteld is voor publieke toegang. Ik heb tijdelijk een S6 edge + die cat 9 kan doen. Helaas zend die locatie niet eens LTE-CA 800+1800 uit. Had wel toegang op 2600 en 1800, maar niet in combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Dat is cool: een S6 edge+! Ik wist niet dat die cat 9 was. Het zou wel heel top geweest zijn als je test gelukt was. Dan had je ons een speedtestplaatje laten zien wat we niet geloofd hadden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Misschien is 3CA weer uitgeschakeld? Of kunnen ze het inderdaad per device/klant regelen...

Maar goed, wat betreft voorkeur voor LTE800: een goede verbinding daarmee kan beter/sneller/efficiënter zijn dan een slechte verbinding met LTE1800. Dat kan een reden zijn om sneller met LTE800 te verbinden. Ook voor VoLTE kan het handig zijn om niet pas op het allerlaatste moment over te schakelen. Doordat er steeds meer apparaten met CA komen, verandert het gebruikspatroon ook. In een ideaal netwerk verandert de drempel voor 800 en voor 1800 continu, afhankelijk van de drukte van de cel en aangrenzende cellen. Er wordt al gewerkt aan zulk soort smart network technologie waarbij het netwerk zich continu aanpast aan het gebruik en deels werken die technieken nu al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ucsdcom schreef op maandag 07 september 2015 @ 21:48:
Dat is cool: een S6 edge+! Ik wist niet dat die cat 9 was. Het zou wel heel top geweest zijn als je test gelukt was. Dan had je ons een speedtestplaatje laten zien wat we niet geloofd hadden. ;)
Cat 9....wist ik ook niet maar daar is de prijs van het toestel ook wel naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Trouwens, hoe zit het met die VoLTE-test van Tweakers / KPN? Heb ik al een hele tijd niks van gehoord nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Is ruim een maand uitgesteld door kleine problemen, de deelnemers hebben een nieuwe datum doorgekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Hebben ze nu niet wat extra deelnemers nodig? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ze hebben er genoeg, ik denk niet dat veel mensen afzeggen :)

Pagina: 1 ... 13 ... 26 Laatste

Dit topic is gesloten.