Als ik me niet vergis is dit dus juist niet de FIA die de boel er doordrukt, maar zijn deze beslissingen allemaal gemaakt door de F1 Strategy Group. Hierin heeft de FIA een aantal stemmen, Ecclestone heeft een aantal stemmen, en de grote F1-teams hebben een stem. Krijgen ze een 2/3e meerderheid dan wordt een regel ingevoerd.
Martinspire schreef op maandag 09 december 2013 @ 23:11:
Ik heb er niet zo heel veel problemen mee. Ik vind ze vooral vaag, maar niet overdreven. Net als dat ik niet begrijp waarom ineens die nummers moeten worden aangepast.
De 5 seconden straf vind ik zelf overigens wel prima. Minimale hinder voor een coureur als hij ergens zelf eigenlijk ook al wel door gestaft is (inhaalactie die mis ging waardoor ie moest pitten voor een nieuwe vleugel bv).
Ik vind het alleen bij dat soort straffen jammer dat ie niet gewoon 1 iemand voorbij moet laten ofzo. Of dat ie verplicht op het rechte stuk 2 seconden zijn gaspedaal niet mag indrukken oid.
Die startnummers wordt grotendeels gedaan om twee redenen:
1. Voor de teams die nu een langere houdbaarheidsdatum hebben op een nummer, waardoor ze dit actief in de marketing kunnen gaan gebruiken. Zie bijv. ook MotoGP.
2. Voor de fans. Wanneer teams het nummer actief gaan gebruiken in de marketing dan is het in één klap ook interessant om het nummer veel groter op de auto te zetten. Hierdoor zijn de coureurs veel beter te herkennen tijdens een wedstrijd.
Wat betreft die straffen ben ik het helemaal met je eens, we hebben in het verleden voorbeelden gehad waarbij duidelijk was dat een coureur een fout had begaan (bijv. valse start) maar het uitdelen van de straf zo lang duurde dat die coureur invloed had op de top3 in de wedstrijd, terwijl hij daar nooit had mogen rijden.
Wat dat betreft vind ik bij racen dat een coureur die een straf krijgt die ook zo snel mogelijk in moet lossen, en niet aan het einde van de wedstrijd er een paar seconde bij optellen. Voor die 5 seconde straf zou het nog een redelijke oplossing zijn om aan het einde van de pitstraat enkele 'penalty boxes' in te richten. Een coureur die een 5 seconde straf krijgt moet bij de eerst volgende pitstop 5 seconde in die box wachten en mag daarvoor gewoon bij z'n team stoppen, en als er geen pitstop meer gemaakt hoeft te worden dan alsnog na de wedstrijd.
Die dubbele punten vind ik persoonlijk in de huidige vorm belachelijk; het kan leuk worden met enkele aanpassingen:
- Niet één maar bijv. drie circuits die dubbele punten opleveren. Soort Grand-Slam. Hierbij moet gekeken worden naar circuit layout en niet naar wie het meeste geld neerlegt. Bijv. Spa zou een mooie kunnen zijn.
- Starten in omgekeerde stand in het WK. Wil je als een Vettel zijnde dubbele punten verdienen, haal dan het hele veld maar in.
- Eventueel een langere race-afstand, hoewel dit lastig is met tanken.
- Eventueel groter veld, hoewel dit weer tricky is met de budgetlimieten.
Ik vind in ieder geval wel dat er potentie in de regels zit, nu nog fatsoenlijk uitwerken FIA!
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)